Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:18

Dennis1812

Amateur prutser

@miicker de honey chipotle vind ik t lekkerst van sweet baby rays.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 09:17
MrVegeta schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Geld dit enkel voor lauwwarm water? Ik gooi mijn vlees soms wel in een bak koud water om het onthouden te helpen.
Van de bacteriën? Nee, maar hoe warmer het water hoe groter de kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
power_user schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:00:
Voor alles of alleen bepaalde BBQ-sessies?
Bij een ketel kan je de briketten tot volledig onder het rooster leggen. Dat beetje voordeel van meer hitte van houtskool in diezelfde situatie is echt beperkt. Je zult alles kunnen searen met briketten.

Beter om dan 1 soort brandstof te hebben en dan met soorten houtsoorten te spelen. Dat gezegd hebbende heb ik 3 soorten houtskool en 2 soorten briquettes want in aanbieding. En dat maakt het soms lastig omdat elk soort houtskool net iets anders is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 12:09
Ik heb nu de fire-up kokosbriketten en daar kan ik op de Weber (57cm) prima mee low&slow, maar ook quick&dirty. Ze roken wel bij het aansteken zo'n 10 minuten en geven redelijk wat as af. Goeie prijs / kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 28-05 12:59
power_user schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:00:
[...]

Voor alles of alleen bepaalde BBQ-sessies?
Voor alles, al doe ik voornamelijk low&slow. Mijn ervaring is nog enigszins beperkt, maar tot nu toe zijn de briketten van zeer consistente kwaliteit en weet ik wat ik kan verwachten qua brandduur. Dat is handig, want dan weet ik precies hoe ik bepaalde temperaturen bereik en behoud. Andere brandstof is toch weer eerst leren hoe dat werkt, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Geld dit enkel voor lauwwarm water? Ik gooi mijn vlees soms wel in een bak koud water om het onthouden te helpen.
Ik ontdooi (als ik vergeten ben het vlees uit de vriezer te halen) al 20+ jaar op deze manier. Uiteraard blijft het n=1, maar tenzij je het zo dagen op je aanrecht laat staan, komt het wel goed.

Zelfs na een dag in het water (koud uit de kraan), zul je zien dat de temperatuur van het vlees nog steeds vrij laag is en laag genoeg om bacteriën niet heel snel te laten vermeerderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

In koud water heb je VEEL minder bacterie-groei dan in lauw water. Lees modernist cuisine er maar eens op na.
Idealiter ontdooi je in een bak koud water in de ijskast, heb je zowel de warmteoverdracht van het water, als de lage temperatuur van de ijskast. Dat is niet per se handig, dan is een bak koud water op het aanrecht ook een alternatief. Let hierbij op dat het water niet te warm wordt (niet gedurende een dagje weken en het vlees dan rauw eten).

Zelf ben ik er overigens niet heel moeilijk mee, maar wel als ik voor gasten kook.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Het was volgens mij al genoemd in het topic maar vanmorgen te horen gekregen dat alle Kamado's van in ieder geval "Kamado Joe en Masterbuilt" tot medio Juli vertraagt zijn.

Stiekem is dat toch wel enorm balen, als je eenmal zo'n ding bestelt heb wil je er toch zo snel mogelijk mee aan de slag.

EDIT:
Voor vaderdag ook weer prachtige BBQ tools gekregen, een GrillEye Pro+ & 2x The Windmill Skillets.

[ Voor 15% gewijzigd door ShadowBumble op 23-06-2020 08:24 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:15
@ShadowBumble, niet allemaal... Die van mij (KJ3 classic) komt morgen binnen.. *O*

Er is een kleine hoeveelheid vorige week aangekomen bij enkele winkels (iig V&R waar ik hem vandaan heb).
Maar aangezien de backorder zo groot is, is alles ook gelijk weer weg en is het wachten op nieuwe voorraden.

En als ik de aantallen in backorder mag geloven dan hebben ze nog wel een paar containers nodig.. (alle merken bij elkaar).
Zal nog wel even duren voordat alles weg gewerkt is..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:48:
@ShadowBumble, niet allemaal... Die van mij (KJ3 classic) komt morgen binnen.. *O*

Er is een kleine hoeveelheid vorige week aangekomen bij enkele winkels (iig V&R waar ik hem vandaan heb).
Maar aangezien de backorder zo groot is, is alles ook gelijk weer weg en is het wachten op nieuwe voorraden.
Grappig, aangezien V&R mij dit vertelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

St@m

@ Your Service

Gisteren de familie uitgebreid met een WGA op gas. Op de camping waar we heengaan mag je niet op kolen bbq-en en in het verleden hebben we al eens een bbq moeten huren (wat al helemaal niet ideaal is). Tweedekansje bij Coolblue, is nog helemaal nieuw, paar gasbusjes bij de Intratuin gehaald. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:40
St@m schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:51:
Gisteren de familie uitgebreid met een WGA op gas. Op de camping waar we heengaan mag je niet op kolen bbq-en en in het verleden hebben we al eens een bbq moeten huren (wat al helemaal niet ideaal is). Tweedekansje bij Coolblue, is nog helemaal nieuw, paar gasbusjes bij de Intratuin gehaald. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.
Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic

Daar kijk ik af en toe nog wel, zijn redelijk wat mods te doen aan dat apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

418O2 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:54:
[...]

Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic

Daar kijk ik af en toe nog wel, zijn redelijk wat mods te doen aan dat apparaat :)
Ik zal eens kijken, interessant. Al zal ik denk ik niet nog voor de vakantie gaan modden :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:57
St@m schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:51:
Welk merk gasbusje heb je gehaald? Van Weber zelf?
Die van Cadac 500 passen ook en zijn veel goedkoper verkrijgbaar :) check ook hier.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Martinusz schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:55:
[...]

Welk merk gasbusje heb je gehaald? Van Weber zelf?
Die van Cadac 500 passen ook en zijn veel goedkoper verkrijgbaar :) check ook hier.
Nee, die van Cadac. Wel de 445 variant (was het enige wat in mijn omgeving te krijgen was (koop lokaal enzo haha)). Ik was al op zoek gegaan naar een goedkopere variant toen ik de prijzen van de Weberbusjes zag :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
ShadowBumble schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Grappig, aangezien V&R mij dit vertelde :)
Dan zat jou bestelling niet bij de eerste levering die vorige week was.
De volgende zending zal waarschijnlijk medio juli binnenkomen, vandaar dit bericht denk ik.
Hopelijk zit mijn regenhoes voor de KJ er dan ook bij :)

Wanneer heb jij hem besteld? Ik al medio April.

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 23-06-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:00:
[...]

Dan zat jou bestelling niet bij de eerste levering die vorige week was.
De volgende zending zal waarschijnlijk medio juli binnenkomen, vandaar dit bericht denk ik.
Hopelijk zit mijn regenhoes voor de KJ er dan ook bij :)

Wanneer heb jij hem besteld? Ik al medio April.
Eind April/Begin Mei, maar het zou best kunnen dat er enkel KJ in de container zat. Enige wat ik wel jammer vind is dat je er zelf constant achter aan moet gaan voor de status (als deze naar achteren gaat), dit mag naar mijn mening wel proactief bij zulke bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
@ShadowBumble helemaal mee eens, ik ben ook niet echt tevreden over de gang van zaken afgelopen weken en gedoe rondom mijn bestelling..
Maar dat heb ik al uitgesproken met V&R en er is beterschap beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

MrVegeta schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:09:
Heeft iemand een tip om de kerntemperatuur van een stuk gevlinderde varkenshaas te meten? Of moet dat meer op gevoel?
Ik was benieuwd naar de kwaliteit van de chinese instant read thermometers dus heb er eentje besteld en ben heel tevreden. De punt op ijs geeft 0 graden, in kokend water bijna 100 (wat ook prima aan het kraanwater kan liggen), dus om kerntemperatuur te meten is hij in ieder geval redelijk goed geijkt.

Voor mij is dit nu de beste manier om altijd een goed resultaat te krijgen, want de ene keer heb ik er netjes aan gedacht het vlees op tijd uit de koelkast te halen, de andere keer is het toch net wat dikker, soms staat de BBQ wat hoger in temperatuur. Teveel variabelen om op voorhand te weten hoe lang ik nodig heb voor mn garing en dan is meten toch wel het makkelijkst.

https://nl.banggood.com/W...l?ID=224&cur_warehouse=CN

Heb bij hen ook voor 27 dollar een kerntemperatuurmeter met BT gevonden. De range is niet helemaal top, Staat ongeveer 12 meter diep in de tuin en dan kan ik het alleen aflezen in een open deur of open raam. Maar verder doet ie het wel gewoon prima, hij reageert niet supersnel op temperatuurwisseling maar dat is geen punt, deze is toch voor de low and slow. De app die erbij zit is erg simpel in elkaar gezet, maar meer dan een leesfunctie voor de twee sensoren, waarschuwing bij halen temperatuur of buiten de gewenste range vallen heb ik toch eigenlijk niet nodig.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:16:
@ShadowBumble helemaal mee eens, ik ben ook niet echt tevreden over de gang van zaken afgelopen weken en gedoe rondom mijn bestelling..
Maar dat heb ik al uitgesproken met V&R en er is beterschap beloofd.
Ik heb hem ergens anders in bestelling staan, maar eigenlijk hetzelfde. Heb vorige week woensdag mailtje gestuurd of er nieuws was en of ik nog iets extra's mee kon bestellen (+ 100,-), maar gewoon nog geen enkele reactie. Snap best dat het druk is, maar ik vind dat je als bedrijf ook tijd moet maken voor emails, anders moet je gewoon geen emailadres hanteren. Maarja, zal wel ergens juli worden dus, prima, maar communicatie blijft lastig blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
V&R reageert op zich wel goed op mails en whatsapp berichtjes, vaak binnen enkele uren.
Waar ik en ShadowBumble op doelden was het pro-actief informeren over de status van je order.

Ik heb in april dik 2 ruggen achtergelaten (wel wetende dat het pas ergens in juni geleverd kon worden), maar eens in de 2-3 weken een update mailtje zou wel fijn zijn..

En een ander minpuntje is dat ik wat accesoires mee besteld had in april die toen wel op voorraad waren en nu dus niet uitgeleverd kunnen worden omdat ze ondertussen verkocht zijn aan iemand anders..
Ze hebben ze dus niet gereserveerd voor mij (terwijl ik ze wel betaald had).

Dit heb ik ze van de week wel even goed duidelijk gemaakt dat ik hier niet mee eens was..
Als men ze niet apart kan leggen, stuur ze dan gelijk op... Hier waren ze wel mee eens en zouden ze in de toekomst wel doen..

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 23-06-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:15:
En een ander minpuntje is dat ik wat accesoires mee besteld had in april die toen wel op voorraad waren en nu dus niet uitgeleverd kunnen worden omdat ze ondertussen verkocht zijn aan iemand anders..
Ze hebben ze dus niet gereserveerd voor mij (terwijl ik ze wel betaald had).

Dit heb ik ze van de week wel even goed duidelijk gemaakt dat ik hier niet mee eens was..
Als men ze niet apart kan leggen, stuur ze dan gelijk op... Hier waren ze wel mee eens en zouden ze in de toekomst wel doen..
Dat verbaasd mij ook wel, ik had een hele rits aan accesoires mee besteld en die heeft V&R direct uitgeleverd, vandaar ook de groeiende stapel naast mij :) niet erg maar vrouwlief begint het wel "vervelend" te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
V&R rook lost het hopelijk goed op, gelukkig komt de kamado morgen wel binnen, dan kan ik in ieder geval lekker bbq'en en de Weber in de verkoop gooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Paitor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Ik was benieuwd naar de kwaliteit van de chinese instant read thermometers dus heb er eentje besteld en ben heel tevreden. De punt op ijs geeft 0 graden, in kokend water bijna 100 (wat ook prima aan het kraanwater kan liggen), dus om kerntemperatuur te meten is hij in ieder geval redelijk goed geijkt.

Voor mij is dit nu de beste manier om altijd een goed resultaat te krijgen, want de ene keer heb ik er netjes aan gedacht het vlees op tijd uit de koelkast te halen, de andere keer is het toch net wat dikker, soms staat de BBQ wat hoger in temperatuur. Teveel variabelen om op voorhand te weten hoe lang ik nodig heb voor mn garing en dan is meten toch wel het makkelijkst.

https://nl.banggood.com/W...l?ID=224&cur_warehouse=CN

Heb bij hen ook voor 27 dollar een kerntemperatuurmeter met BT gevonden. De range is niet helemaal top, Staat ongeveer 12 meter diep in de tuin en dan kan ik het alleen aflezen in een open deur of open raam. Maar verder doet ie het wel gewoon prima, hij reageert niet supersnel op temperatuurwisseling maar dat is geen punt, deze is toch voor de low and slow. De app die erbij zit is erg simpel in elkaar gezet, maar meer dan een leesfunctie voor de twee sensoren, waarschuwing bij halen temperatuur of buiten de gewenste range vallen heb ik toch eigenlijk niet nodig.
Ik heb een iGrill2 die ik gebruik om het vlees te meten, maar als het geflinderd wordt dan heb je niet echt een lekker dik stuk om te prikken. Dat was meer de vraag :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik gebruik een thermapen voor het meten van dunnere stukjes vlees, werkt prima..
Dure aankoop, maar werkt perfect en snel, precies wat je wil bij dunne stukjes vlees aangezien je niet 10 seconden wilt wachten om te zien of je de juist temperatuur hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:56:
Zag bij de Hornback een redelijk betaalbare metalen Kamado achtige bbq. Zoekactie hier op het forum gaf geen results helaas.
Iemand bekend met Charbroil?

.....
Nog wat huiswerk gedaan omdat niemand Char-broil bleek te kennen. Het merk blijkt nogal wat bekende merknamen te bezitten (of ervoor te produceren) waaronder bijvoorbeeld ook Masterbuilt, Dancook en Oklahoma Joe etc.. Vreemd over deze metalen kamado dan zo weinig te vinden is.

Ik blijf nog even verder zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 23-06-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Gadgeteer schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Nog wat huiswerk gedaan omdat niemand Char-broil bleek te kennen. Het merk blijkt nogal wat bekende merknamen te bezitten (of ervoor te produceren) waaronder bijvoorbeeld ook Masterbuilt, Dancook en Oklahoma Joe etc.. Vreemd over deze metalen kamado dan zo weinig te vinden is.

Ik blijf nog even verder zoeken.
Ik heb de merknaam wel eens eerder gehoord in videos etc. maar geen idee wat de kwaliteit is..
Als ik de plaatjes zo snel zie verwacht ik dat het vergelijkbaar is met de nieuwe Weber GBS 5775 Premium..

Je zal hem in het echt moeten bekijken/beoordelen hoe de kwaliteit voelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

MrVegeta schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Ik heb een iGrill2 die ik gebruik om het vlees te meten, maar als het geflinderd wordt dan heb je niet echt een lekker dik stuk om te prikken. Dat was meer de vraag :)
Nou precies die pen die ik in de link heb zitten, die bevalt mij heel aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

In utrecht heb je een BBQ verkoper zitten, allesvoorbbq.nl hebben jullie toevallig ook andere adresjes in utrecht/in de buurt bereikbaar met OV waar een hoop verschillende kamado's staan uitgestald? Ik wil namelijk even goed kijken en vergelijken ipv afgaan op plaatjes op de interwebs.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Bezulba schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:46:
In utrecht heb je een BBQ verkoper zitten, allesvoorbbq.nl hebben jullie toevallig ook andere adresjes in utrecht/in de buurt bereikbaar met OV waar een hoop verschillende kamado's staan uitgestald? Ik wil namelijk even goed kijken en vergelijken ipv afgaan op plaatjes op de interwebs.
Fonteyn in Uddel??
Geen ervaring met dit tuincentrum, maar ze adverteren met een zeer grote showroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Fonteyn in Uddel??
Geen ervaring met dit tuincentrum, maar ze adverteren met een zeer grote showroom.
fonteyn .. is groot maar 90% spa.. een min afdeling bbq kan je net zogoed bij de lokale bouwmarkt .. afstruinen ..
gecombineerd met de prijzen ..

imho het niet waard .

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 23-06-2020 13:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
https://www.barbecue-exclusief.nl/ in Zoetermeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Maar die heeft toch ook gewoon een winkel, naast de ikea? Durf alleen niet te zeggen wat die aan Kamado's hebben uitgestald staan. Anders is de Intratuin in Leidsche Rijn een optie, die heeft er een paar staan. BGE & Basterd uit mijn hoofd.

Maar in alle eerlijkheid, mijn buren zijn ook gewoon naar Roosendaal gegaan, BBQ Experience. Uiteindelijk zie je daar nog net iets beter wat er allemaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vraagje .. wat zouden jullie doen in deze situatie .. ? Dit is een tijdelijke setup ..

rood "gevuld" is zichtbaar ik denk aan 1m "vaste' pijp met beugel en trekkap met lamellen .. (tegen regen en ongedierte ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Y7uGev.png

En dan vanaf het "rondje" .. flexibel naar de (nu nog) verplaatsbare smoker ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/do7Vtpq.jpg

zo wil ik de rook beetje uit de veranda houden, omdat de smoker een blower/ventilator heeft hoef ik wellicht niet rekening te houden met eventueel "trek" ..

Tzt wil ik dit ook dicht maken ..(zonlicht is niet relevant .. alhoewel ik nog zit te twijfelen tussen een dichte wand of iets met houten "draaibare" lamellen.. dicht maken heeft meer te maken dat ik geen raincover meer hoef te gebruiken anders roest het kreng zsm weg ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Paitor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:13:
[...]

Maar die heeft toch ook gewoon een winkel, naast de ikea? Durf alleen niet te zeggen wat die aan Kamado's hebben uitgestald staan. Anders is de Intratuin in Leidsche Rijn een optie, die heeft er een paar staan. BGE & Basterd uit mijn hoofd.

Maar in alle eerlijkheid, mijn buren zijn ook gewoon naar Roosendaal gegaan, BBQ Experience. Uiteindelijk zie je daar nog net iets beter wat er allemaal is.
Ja die zitten idd naast de IKEA, alleen zag ik op de site dat ze maar 2 of 3 merken verkopen. Ik wil wel een beetje fatsoenlijk kunnen vergelijken.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

ze lijken de shop verhuisd te hebben naar Delft, is nog wel een optie.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 22:37
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:31:
rood "gevuld" is zichtbaar ik denk aan 1m "vaste' pijp met beugel en trekkap met lamellen .. (tegen regen en ongedierte ..
_/-\o_

Ik heb vergelijkbare plannen... Wat voor trekkap heb jij in gedachte? Ik heb nog niets kunnen vinden voor een redelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bezulba schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:42:
[...]

ze lijken de shop verhuisd te hebben naar Delft, is nog wel een optie.
Ik zat abuis, het was beefexlusief in Waddinxveen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 23-06-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:24

zeroday

There is no alternative!

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Fonteyn in Uddel??
Misschien met de bus bereikbaar (Apeldoorn - Harderwijk ) maar verder in de middle of knowhere. Hebben rijkelijk een assortiment van verschillende soorten BBQ's en merken en randmeuk d'r staan maar dat is qua oppervlak maar een klein gedeelte van wat ze als ruimte hebben (en inderdaad merendeel gaat op aan de spa's en wat al niet meer).
ik heb toen wel het idee gekregen wat ik wel wilde en wat ik niet wilde omdat ze bijv. van een aantal merken een compleet assortiment hadden staan. Maar ook veel hebben ze niet.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

martin2005 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:46:
[...]

_/-\o_

Ik heb vergelijkbare plannen... Wat voor trekkap heb jij in gedachte? Ik heb nog niets kunnen vinden voor een redelijk bedrag.
dit is de shopping list
- rookkap https://kachelmaterialens...lamelle-diameter-o80.html
- pijp https://kachelmaterialens...ter-80mm-1000mm-pijp.html
- muurbeugel
https://kachelmaterialens...el-rvs-o80mm-50-90mm.html
- verbindingstuk(ken) 80mm
- flexibel 80mm

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
@vso @zeroday, ik ging alleen af wat ik zo aan reclame af en toe voorbij zie komen.
Ikzelf heb bijna blind mijn KJ3 gekocht, Ik heb wel het lagere segment zoals Bastard, Grill Guru etc bekeken bij de diverse tuincentra en groothandels zoals Makro etc, en heb een BGE bij een kameraad uitgeprobeerd..
Daarnaast heb ik via de kamado joe FB groep iemand uit mijn regio gevonden met een KJ2, en heb daar even gekeken want ik kon geen winkel vinden waar de KJ3 uitgestald was..

Afgaand op de "kwaliteit" van de KJ2 ben ik uiteindelijk voor de KJ3 gegaan omdat ik toch de extraatjes wilde hebben zoals een kick-ash basket, 3-tier D&C system, sloroller, mooiere cart, en alu zijtafeltjes..

In het begin van mijn zoektocht was ik aardig gecharmeerd van The Bastard, maar hoe meer je je daarin verdiept is het ontwerp en de oplossingen die ze bedenken maar zeer amateuristisch..

KJ en BGE zijn al jaren consistent als het gaat om kwaliteit en model, en niet elk jaar aanpassingen in het ontwerp omdat er weer een "designflaw" ontdekt wordt.. En van deze 2 merken heb je bij KJ het meeste bang for bucks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 22:37
Ow, spraakverwarring.... maar goede links!
Ik bedoelde eigenlijk welke/wat voor rookkap je op het oog hebt?
Illustratie:
https://kachelmaterialens...of-staal#long-description

[ Voor 0% gewijzigd door martin2005 op 23-06-2020 15:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:13:
@vso @zeroday, ik ging alleen af wat ik zo aan reclame af en toe voorbij zie komen.
Ikzelf heb bijna blind mijn KJ3 gekocht, Ik heb wel het lagere segment zoals Bastard, Grill Guru etc bekeken bij de diverse tuincentra en groothandels zoals Makro etc, en heb een BGE bij een kameraad uitgeprobeerd..
Daarnaast heb ik via de kamado joe FB groep iemand uit mijn regio gevonden met een KJ2, en heb daar even gekeken want ik kon geen winkel vinden waar de KJ3 uitgestald was..

Afgaand op de "kwaliteit" van de KJ2 ben ik uiteindelijk voor de KJ3 gegaan omdat ik toch de extraatjes wilde hebben zoals een kick-ash basket, 3-tier D&C system, sloroller, mooiere cart, en alu zijtafeltjes..

In het begin van mijn zoektocht was ik aardig gecharmeerd van The Bastard, maar hoe meer je je daarin verdiept is het ontwerp en de oplossingen die ze bedenken maar zeer amateuristisch..

KJ en BGE zijn al jaren consistent als het gaat om kwaliteit en model, en niet elk jaar aanpassingen in het ontwerp omdat er weer een "designflaw" ontdekt wordt.. En van deze 2 merken heb je bij KJ het meeste bang for bucks..
Maar die prijs... sjeeeees.. die ash basket is geniaal, zou voor mij wel een doorslaggevende feature zijn, maar niet voor 2, 3x de prijs van een concurrent.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-04 10:05
Vandaag de 18" Auplex kamado van Buitenkado.nl binnengekregen (https://www.buitenkado.nl/kamado-18-auplex.html) en tot zover onder de indruk van de kwaliteit. Ziet er allemaal stevig uit, voelt goed aan, geen speling, keurig! Makkelijk in elkaar te zetten ook, erg duidelijke handleiding, erg compleet uitgevoerd qua accessoires, tot zover erg tevreden!

Straks maar eens een eerste season-rondje draaien, ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wCFif7M.jpg

Denk nog een keer uitbreiden met verhoogd rooster, al lijkt me dit ook een prima optie: http://www.bluesmoke-bbq....juanchos_dubbel_grill.php

Goedkoop roostertje op de kop tikken, paar slotbouten en ringen en klaar... Maargoed, eerst dat ding maar eens een beetje onder de knie krijgen. Ik kom van een 'simpele' Outdoorchef kettle die lastig onder controle te houden was qua temperatuur dus hopelijk wordt low 'n slow zo een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@Bezulba, ik snap je helemaal... Het is een bak geld wat je kwijt bent aan een KJ3.
Echter ben ik ook iemand die zich snel stoort aan kleine onvolkomenheden in een product..

En dat heb ik de laatste jaar teveel gezien bij de modellen van 200Fahrenheit waar ook de Bastard onder valt..
Slecht sluitende vents, ashpans die niet tot de bodem komen maar half zweven, slecht vilt, en zo nog meer kleine dingetjes waarvan ik weet dat ik mij eraan ga storen.. Ook de accesoires die universeel gemaakt zijn en net niet helemaal goed passen etc..

KJ en ook BGE heeft gewoon een serie accesoires waarvan je bijna zeker weet dat het goed past en komende jaren ook gewoon leverbaar is.. Zelfs voor de classic 1 zijn alle accesoires nog leverbaar..

Daarnaast koop je zo'n ding voor een zeer langere tijd, daarom nu even een bak geld uitgeven aan een product waar ik 100% achter sta en geen "designflaws" terug zie..

Niet iedereen heeft de mogelijkheid qua budget, maar mijn advies is altijd, koop iets waar je 100% achter staat en niet iets waarvan je weet dat je later spijt ga krijgen. Dus doe goed je research binnen je beschikbare budget en bepaal dan wat je doet..

Een KJ2 voor 1500 euro is bijvoorbeeld maar iets duurder dan een Bastard 2020 model, maar heeft zoveeeel minder problemen.. Het hoeft natuurlijk niet gelijk een KJ3 te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:01
@verstappen33

Waarom heb je niet naar een Caliber Pro Kamado gekeken, omdat ik ook z'on purist ben qua afwerking uiteindelijk ook overgestapt naar twee van deze modellen. ;)
Ik begon ook met een goedkope auplex, maar die kon wel direct retour door de slechte afwerking. Daarna een tijdje de Broil King Kegg 4000 en na garantie een 5000 gekregen. En daarna de Big Green Egg Large en toen kwam ik opeens deze RVS modellen tegen. En nu hang ik alweer twee jaar bij de Caliber.

[ Voor 60% gewijzigd door Hari-Bo op 23-06-2020 15:55 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@Hari-Bo, heb ik heel even naar gekeken, maar heb ik toch minder gevoel bij. Qua techniek/kwaliteit zet ik hem zeker in de top 3, maarja over smaak valt niet te twisten en is iets boven budget..

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 23-06-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@verstappen33

Klopt qua looks vind ik de BGE persoonlijk het mooist. Maar qua duurzaamheid en de mobiliteit van een RVS kamado heeft me uiteindelijk over de streep getrokken. En voor de vakanties heb ik nog een BGE Minimax.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

martin2005 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:23:
[...]

Ow, spraakverwarring.... maar goede links!
Ik bedoelde eigenlijk welke/wat voor rookkap je op het oog hebt?
Illustratie:
https://kachelmaterialens...of-staal#long-description
niet ik verbind hem direct met de rookpijp v.d smoker (zie foto 2 post terug) .. via een flexibele slang.
maar een rookkap zou ik op MP eventueel 1 afzuigkap scoren met motor .. achterwandje erbij fabrieken wellicht.

Alhoewel ik me nu bedenk dat plastic in die goedkope meuk wellicht zal smelten .. maar dat ligt ook aan je stook gedrag etc .. maar dat sloop je er relatief snel uit ..

@verstappen33 ik denk dat je 2 kampen hebt .. zij die "isoleren" en degene die het niet hebben/doen.

Budget / prijs maakt voor beide niet veel uit gezien je van goedkoop tot erg prijzig kan gaan.

Mijn (pellet)smoker was showroom model bij de Makro voor 100,- geen verkeerde aanschaf zou ik een treager of ander "duur" merk aanschaffen :N
Dit heeft meer te maken met dat ik heel erg de optie mis om met een low&slow heat (rookloos) en high heat .. echter de pellets zelf ben ik wel erg content mee .. Ik zou eerder een DIY build doen ..

maar als je gaat aanschaffen bedenk goed hoeveel "ruimte" je nodig hebt en welke opties je wilt (pizza bv)
isoleren heeft als voordeel dat je minder brandstof / gelijkmatiger temp zit .. het moet bij je passen ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 23-06-2020 16:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:47:
@Bezulba, ik snap je helemaal... Het is een bak geld wat je kwijt bent aan een KJ3.
Echter ben ik ook iemand die zich snel stoort aan kleine onvolkomenheden in een product..

En dat heb ik de laatste jaar teveel gezien bij de modellen van 200Fahrenheit waar ook de Bastard onder valt..
Slecht sluitende vents, ashpans die niet tot de bodem komen maar half zweven, slecht vilt, en zo nog meer kleine dingetjes waarvan ik weet dat ik mij eraan ga storen.. Ook de accesoires die universeel gemaakt zijn en net niet helemaal goed passen etc..

KJ en ook BGE heeft gewoon een serie accesoires waarvan je bijna zeker weet dat het goed past en komende jaren ook gewoon leverbaar is.. Zelfs voor de classic 1 zijn alle accesoires nog leverbaar..

Daarnaast koop je zo'n ding voor een zeer langere tijd, daarom nu even een bak geld uitgeven aan een product waar ik 100% achter sta en geen "designflaws" terug zie..

Niet iedereen heeft de mogelijkheid qua budget, maar mijn advies is altijd, koop iets waar je 100% achter staat en niet iets waarvan je weet dat je later spijt ga krijgen. Dus doe goed je research binnen je beschikbare budget en bepaal dan wat je doet..

Een KJ2 voor 1500 euro is bijvoorbeeld maar iets duurder dan een Bastard 2020 model, maar heeft zoveeeel minder problemen.. Het hoeft natuurlijk niet gelijk een KJ3 te zijn..
Daar heb je wel gelijk in.

Als m'n huis met meer dan 10k boven vraagprijs verkoopt haal ik em .. :X :D

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@vso Ik vergelijk het altijd maar met de aanschaf van een auto..

Een Fiat Panda is een degelijke auto, maar een goed aangeklede Mercedes A klasse is een stuk luxer en beter afgewerkt..

Beide brengt je van A naar B, alleen rijd en voelt een dikke Mercedes een stuk comfortabeler dan een Fiat Panda... En zo is het ook met dure vs goedkope bbq's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Bezulba schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Daar heb je wel gelijk in.

Als m'n huis met meer dan 10k boven vraagprijs verkoopt haal ik em .. :X :D
Je woont in Utrecht toch? Als je huis meer dan 100.000 waard is, dan red je dat sowieso :+
(onze BGE is op precies dezelfde wijze gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:49:
@vso Ik vergelijk het altijd maar met de aanschaf van een auto..

Een Fiat Panda is een degelijke auto, maar een goed aangeklede Mercedes A klasse is een stuk luxer en beter afgewerkt..

Beide brengt je van A naar B, alleen rijd en voelt een dikke Mercedes een stuk comfortabeler dan een Fiat Panda... En zo is het ook met dure vs goedkope bbq's..
brakke vergelijking .. maar goed vergelijking des al niet te min ..
beetje OT Wijs mij eens een auto aan die uit de showroom voor de eerste beurt panne heeft .. 99% van die auto's zijn NL al uit ge-exporteert moment dat de distributieriem aan vervanging toe zou zijn 350.000km oid .. op een paar merken na is er geen droog brood meer te verdienen als auto monteur.
Goed terug OT

Er zijn maar weinig verkopers / bbq fanaten die het verschil tussen goedkoop & duur weten bij menig persoon roesten ze weg in de tuin ..

Veel BBQ troep betaal je BBQ prijzen .. menig "goedkoop" ding verschilt alleen het naamplaatje en het uiterlijk hier en daar want het rolt uit dezelfde fabriek.. maar prijs verschil is meer dan een paar 10tjes ..
er zitten uiterraard ook modellen tussen die gewoon zeer goed presteren en bijna het metaal wegsmelten .. (metaal is dus te dun, ontwerp is goed )

Elke "verkoper" die ik sprak o.a bij foyntein maar niet uitgezonderd alleen die winkel .. dus ook andere winkels kon alleen een sales praatje aflopen .. het fanatieke droop er niet vanaf ..

Afgezien dat het je persoonlijke smaak, wensen en eisen zijn .. zijn er toch wel belangrijke factoren op te letten .. (die ik niet ga noemen omdat ze ook persoonlijk zijn) ..

Goed waar hecht je waarde aan ? denk dat je dat voorjezelf duidelijk moet hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb 2 sausjes gekocht STOCKYARD SMOKY SWEET en STOCKYARD RED RASPBERRY in juni 2018. Staat nog steeds bij mij in de koelkast, zit nog ongeveer 1/3e vol. Zou het nog te gebruiken zijn? Ik denk het wel, zit zoveel suiker in dat het mij sterk lijkt dat ie niet verkeerd kan gaan.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Wijs mij eens een auto aan die uit de showroom voor de eerste beurt panne heeft ..
Alles van Renault of Peugot :+
[...]

Er zijn maar weinig verkopers / bbq fanaten die het verschil tussen goedkoop & duur weten bij menig persoon roesten ze weg in de tuin ..

Veel BBQ troep betaal je BBQ prijzen .. menig "goedkoop" ding verschilt alleen het naamplaatje en het uiterlijk hier en daar want het rolt uit dezelfde fabriek.. maar prijs verschil is meer dan een paar 10tjes ..
er zitten uiterraard ook modellen tussen die gewoon zeer goed presteren en bijna het metaal wegsmelten .. (metaal is dus te dun, ontwerp is goed )
Dat is natuurlijk maar net hoeveel je je er zelf in verdiept, denk aan de Big Bazar pannetjes, 5 EURO BBQ van de Action, het ribrekje van de Ikea of bijvoorbeeld nog eenvoudiger, ipv een druipbak gewoon een "pizzapan/blik" aanschaffen. Het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht of er een naampje opstaat want de functie blijft hetzelfde.
[...]

Elke "verkoper" die ik sprak o.a bij foyntein maar niet uitgezonderd alleen die winkel .. dus ook andere winkels kon alleen een sales praatje aflopen .. het fanatieke droop er niet vanaf ..

Afgezien dat het je persoonlijke smaak, wensen en eisen zijn .. zijn er toch wel belangrijke factoren op te letten .. (die ik niet ga noemen omdat ze ook persoonlijk zijn) ..

Goed waar hecht je waarde aan ? denk dat je dat voorjezelf duidelijk moet hebben
Ook wel een eens een echte BBQ winkel binnen gestapt (Vuur en Rook, Barbeque Paleis, etc) ? Want het is leuk dat foyntein zich een "Barbeque specialist" noemt maar het feit blijft dat ze gewoon een tuincentrum zijn. Net zoals de Intratuin of een bouwmarkt die toevallig ook Barbeque's verkoopt.
MrVegeta schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:13:
Ik heb 2 sausjes gekocht STOCKYARD SMOKY SWEET en STOCKYARD RED RASPBERRY in juni 2018. Staat nog steeds bij mij in de koelkast, zit nog ongeveer 1/3e vol. Zou het nog te gebruiken zijn? Ik denk het wel, zit zoveel suiker in dat het mij sterk lijkt dat ie niet verkeerd kan gaan.
Wat staat er op het etiquette als temminste houdbaar tot Aangezien dat alweer 2 jaar oud is ?

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 23-06-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

December 2019 staat op de fles, maar ja die zijn natuurlijk verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

MrVegeta schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:24:
December 2019 staat op de fles, maar ja die zijn natuurlijk verplicht.
Dus dat is ruim 6 maanden over de temminste houdbaar tot, sja dan is het natuurlijk hoe goed kan je maag er tegen :) Ik ben bang dat als het nog goed ruikt het proeven de enige manier is om erachter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
verstappen33 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:47:

Ik heb dezelfde ervaringen als jij. Ben een paar jaar geleden van een KJ junior over gestapt naar een Bastard large 2018. Qua grill oppervlakte was het een fantastische stap maar ik miste het puntje op de i. Helemaal toen ik ivm roestvorming gebruik wilde maken van garantie kwam ik achter het garantiebeleid van 200fahrenheit. Wat mij vooral tegenviel was dus de garantie, roestvorming en de luchtdichtheid.

Ondertussen bleef ik dromen van een KJ Classic 2, alleen de vrouw wilde geen rode kamado in de tuin. Tot ik de limited edition spotte, hopelijk wordt hij snel geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ShadowBumble schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:20:
[...]

Alles van Renault of Peugot :+

[...]

Dat is natuurlijk maar net hoeveel je je er zelf in verdiept, denk aan de Big Bazar pannetjes, 5 EURO BBQ van de Action, het ribrekje van de Ikea of bijvoorbeeld nog eenvoudiger, ipv een druipbak gewoon een "pizzapan/blik" aanschaffen. Het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht of er een naampje opstaat want de functie blijft hetzelfde.

[...]

Ook wel een eens een echte BBQ winkel binnen gestapt (Vuur en Rook, Barbeque Paleis, etc) ? Want het is leuk dat foyntein zich een "Barbeque specialist" noemt maar het feit blijft dat ze gewoon een tuincentrum zijn. Net zoals de Intratuin of een bouwmarkt die toevallig ook Barbeque's verkoopt.
ja wel een paar binnengestapt .. ik wil niet verkondigen dat ze allemaal troep verkopen en allemaal slecht zijn .. vandaar dat ik een redelijk neutraal iets neer probeer te zetten ..

overgens in het westen is het wel lastig er 1 te vinden .. ;) .. (rook van rotjeknor) .. en wat is het verschil tussen een keuken/bbq winkel en zo ?

ps ik zoek nog een goeie onderdelen shop .. voor een diy build

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:24
Vandaag een heerlijke maaltijd van de BBQ gehaald, voor herhaling vatbaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Os7DNHlJDeR2Wv0sAhEoate65UQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zX6ZQgzcFDFLSBAC7uj2Hw25.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door ndonkersloot op 23-06-2020 19:20 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43
Ik ben aan het kijken naar een kernthermometer. Nu valt mij op dat de igrill 2 zo goed als overal uitverkocht is. Komt dat door het seizoen? Word er een nieuw model verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Morgen ga ik op mijn Lidl ei wat standaard dingen bereiden, niet veel bijzonders. Vrijdag wil ik echter voor de eerste keer Moink balls maken. Nu heb ik echt nog niet vaak gebarbecued, dus de temperatuur regelen vind ik nog vrij lastig. De Moink balls wil ik op mijn Weber Original Kettle Premium 57cm gaan maken. Ik ga nog even het filmpje van Noskos bekijken en ook nog even wat inlezen over de temperatuur regelen.

Er zit een temperatuur meter in het deksel en ik heb deze:
https://www.aliexpress.com/item/4000544818767.html

Ik weet niet of die betrouwbaar genoeg is, wat denken jullie, die combinatie voor nu prima?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:54
vso schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:14:
[...]

ja wel een paar binnengestapt .. ik wil niet verkondigen dat ze allemaal troep verkopen en allemaal slecht zijn .. vandaar dat ik een redelijk neutraal iets neer probeer te zetten ..

overgens in het westen is het wel lastig er 1 te vinden .. ;) .. (rook van rotjeknor) .. en wat is het verschil tussen een keuken/bbq winkel en zo ?

ps ik zoek nog een goeie onderdelen shop .. voor een diy build
Weet niet hoe ver die rook van Rotterdam rijkt en welke kant op maar in Steenbergen heb je https://www.kamadototaalshop.nl/ zitten, onderdeel van greeneggtotaal.nl. Wellicht is dat iets voor je? Grootste deel wat ze hebben is BGE maar dus ook andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
miicker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:07:
Morgen ga ik op mijn Lidl ei wat standaard dingen bereiden, niet veel bijzonders. Vrijdag wil ik echter voor de eerste keer Moink balls maken. Nu heb ik echt nog niet vaak gebarbecued, dus de temperatuur regelen vind ik nog vrij lastig. De Moink balls wil ik op mijn Weber Original Kettle Premium 57cm gaan maken. Ik ga nog even het filmpje van Noskos bekijken en ook nog even wat inlezen over de temperatuur regelen.

Ik weet niet of die betrouwbaar genoeg is, wat denken jullie, die combinatie voor nu prima?
Moinkballs luisteren niet zo nauw qua temperatuur.
Lekker indirect leggen en rooster temperatuur rond de 120-130gr houden. Uitschieter naar 140 is ook niet erg, wordt het spek alleen maar knapperiger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 20:19

copykat

Good copy isn't bad

Nelus82 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Ik heb dezelfde ervaringen als jij. Ben een paar jaar geleden van een KJ junior over gestapt naar een Bastard large 2018. Qua grill oppervlakte was het een fantastische stap maar ik miste het puntje op de i. Helemaal toen ik ivm roestvorming gebruik wilde maken van garantie kwam ik achter het garantiebeleid van 200fahrenheit. Wat mij vooral tegenviel was dus de garantie, roestvorming en de luchtdichtheid.

Ondertussen bleef ik dromen van een KJ Classic 2, alleen de vrouw wilde geen rode kamado in de tuin. Tot ik de limited edition spotte, hopelijk wordt hij snel geleverd.
Zou een masterbuild in deze categorie passen als stabiel merk? (eigenaar van KJ)
Is niet rood 😉

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 11:52

red bull

Keeps me awake !

miicker schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:07:

Thermometer is echt wel goed genoeg.. .je kunt altijd kijken hoe warm kokend water is... Ik heb hem jaren gebruikt zonder problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 13:24

PnD

like in Pinda ^_^

Na de inkbird IHT-1P thermometer naar tevredenheid gebruikt te hebben. Nu ook de IRF-4S binnen en ziet er op het eerste oog prima uit en werkt eenvoudig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1sgG7zu786MH8cGU0PTYS4Z26A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2mNgOa5djZl69BryPqn25sS.jpg?f=fotoalbum_large

Had al een Thermopro TP08s bij Ali besteld, maar helaas overleed mijn huidige thermometer helemaal afgelopen weekend dus kon meer wachten op de TP.

De Grilleye+ retour gedaan vanwege de belabberde wifi antenne en besloten voor de stabiliteit en eenvoud van radiofrequentie te gaan.

Over een paar weken gaat er dus een Thermopro of Inkbird marktplaats op 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

DoubleD1980 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Weet niet hoe ver die rook van Rotterdam rijkt en welke kant op maar in Steenbergen heb je https://www.kamadototaalshop.nl/ zitten, onderdeel van greeneggtotaal.nl. Wellicht is dat iets voor je? Grootste deel wat ze hebben is BGE maar dus ook andere merken.
In dat geval kan ik Bade in diezelfde plaats ook wel aanraden: https://www.bade.biz/big-green-egg :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
DoubleD1980 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:15:
[...]

En vergeet dan BBQ Experience centre niet
https://www.bbqexperiencecenter.nl/

Man, zijn die enthousiast ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

Ik had mijn stiefzusje beloofd een keer Surf en Turf te maken.

Dus maandag besteld en vandaag geleverd 3 kreeften :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsnOPnkTMfncHtv5QJPHM6sCoHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iNN010oAgbUdaMxAWpcem8lu.jpg?f=user_large

En bij de slager een pond kogel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XDKdjytlf9Zfy2UBZkUbjINV8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IU8OBHmXri0QPw7x51Zznhw0.jpg?f=user_large

Pannetje water met groenten bouillon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2BwEsdwecMnwRsK01GP8H8sfXE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pfr9rXqbgpoKyisdaCMqRMOv.jpg?f=user_large

Eenmaal aan de kook eerst het vlees dicht grillen op de BBQ.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddfcysd_dgwmRIov_gzDAKaU3_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tvzDtHRpGu8GIAQVI1LXNAuj.jpg?f=user_large

Nadat dit dicht is geschroeid, ingewikkeld in folie en aan de zijkant van de bbq op temperatuur laten komen.
En in die tijd de kreeften aangevallen.
Hop de pan in!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWz1NNYbydKmJbM2lAh4AnuRxjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iURS8A20PqXnCTt4lLKP8Gvp.jpg?f=user_large

En tien minuutjes later klaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uxwbBeAXdoz7qaJQj415qT-VAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2W8QvExJeYIzZp3ybBUEzPUw.jpg?f=user_large

Botersausje maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V78ui-dln_OJa0RJutb78bRfDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FyslhEJErHtlz33gtJTluwmj.jpg?f=user_large

En het vlees trancheren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NemVU_0OMxww5xfTyJDklnUNGzo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tLehhtRgZtdkFawHU40y15Yj.jpg?f=user_large

En dan serveren met wat groenten. Maar het was al zoooooo veel dat je die amper aanraakt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf_YCxECux7Uo0WbIzOT-gGAejA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WNlGu76JmoCLyvNGFfkSkkeK.jpg?f=user_large

Whoahahahaha lekker!

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 24-06-2020 08:46 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 08:08
Ithric schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:51:
Nou ik meld me hier ook even, heb nog niet veel gelezen hier verder. :o

Vrijdag een Boretti Barilo gekocht, vanwege de goede reviews en advies. (oke en een klein beetje looks)
Vandaag was het droog, dus meteen maar geprobeerd.

Moet er nog genoeg mee stoeien, want temperatuur kreeg ik eerst op 175-200* en daarna bleef hij 130*. (ik vermoed een combinatie van luchtroosters te ver open en geen kolen bijvullen.)
Kon wel mooi stoofvlees rustig garen ermee, dus op zich geen probleem en kan lekker proberen ermee.
Toevallig nog meer met de Barilo gestoeid? Ik twijfel tussen deze of een weber summit. Op de een of andere manier doen webers me altijd aan campings denken dus ik heb liever een barilo.. Zijn de luchttoevoer problemen echter opgelost met het nieuwe model? Kom veel recente negatieve reviews tegen maar volgens mij is de verbeterde versie echt pas net op de markt?

thnks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
copykat schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:26:
[...]

Zou een masterbuild in deze categorie passen als stabiel merk? (eigenaar van KJ)
Is niet rood 😉
Had inderdaad ook gekund, maar er zijn toch wel een aantal verschillen. Aantal daarvan zijn wel achteraf te kopen maar de air hinge en de mesh gasket niet. Ik denk dat zo’n mesh gasket alleen goed werkt met een lock systeem (die weer nodig is door de air hinge).

En ik had een kamado Joe in mijn hoofd =), ja het is hetzelfde bedrijf maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 11:55
World Citizen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:18:
Ik had mijn stiefzusje beloofd een keer Surf en Turf te maken.

Dus maandag besteld en vandaag geleverd 3 kreeften :)

[Afbeelding]

En bij de slager een pond kogel.
[Afbeelding]

Pannetje wat met groenten bouillon.
[Afbeelding]

Eenmaal aan de kook eerst het vlees dicht grillen op de BBQ.
[Afbeelding]

Nadat dit dicht is geschroeid, ingewikkeld in folie en aan de zijkant van de bbq op temperatuur laten komen.
En in die tijd de kreeften aangevallen.
[Afbeelding]

Hop de pan in!
[Afbeelding]

En tien minuutjes later klaar!
[Afbeelding]

Botersausje maken.
[Afbeelding]

En het vlees trancheren.
[Afbeelding]

En dan serveren met wat groenten. Maar het was al zoooooo veel dat je die amper aanraakt :)
[Afbeelding]

Whoahahahaha lekker!
Het water loop mij in de mond _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:50
Vergeleken met de meeste hier heb ik maar een simpele uitrusting, alleen een standaard weber kettle. Maar daar kan je toch ook heerlijke dingen op maken. Een paar maanden terug bijvoorbeeld een hele lamsschouder in een uur of 6-7 perfect low and slow gerookt.

Dit weekend een côte de boeuf van ongeveer een kilo. Eerst goed gekruid met ruim zout en peper, paar uur laten liggen en daarna gerookt bij ongeveer 120 graden. Ik had verwacht dat dat een uurtje of anderhalf zou duren. Na een minuut of 50 toch maar even de thermometer in het vlees gestoken en dat zat al op 54 graden, eigenlijk een paar graden meer dan waar ik naartoe wilde tijdens het roken. Dus meteen van de bbq gehaald en in folie laten rusten. Een halfuurtje was waarschijnlijk prima geweest, maar omdat ik wat voorliep op schema door het korte roken, werd dat wat langer. Daarna de kolen opgerakeld en het vlees kort en heet gegrild. Vervolgens meteen getrancheerd en geserveerd.

Het resultaat was echt heerlijk. Super zacht, het vlees nog mooi rood en zowel een fijne rooksmaak als een mooie karamelisering van het grillen. Echt een van de lekkerste stukken vlees die ik ooit gegeten heb, al zeg ik het zelf.

Af en toe lees ik hier verlekkerd mee over de prachtige setups, maar omdat het voor mij iets voor 2 of 3 keer per jaar is en ik met mijn kettle toch ook een heel eind kom, laat ik het daar lekker bij. Een investering in een extra thermometer is denk ik wel de moeite waard, want nu gebruik ik één thermometer om de bbq in de gaten te houden en het vlees zelf. Volgens mij was die côte de boeuf duurder dan de thermometer die ik heb, dus als ik een keer een stuk vlees red met een extra thermometer is die investering er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Vermoedelijk niet de meest favoriete BBQ hier, maar hopelijk toch wat tips en ervaringen. Op onze campingplaats staat een betonnen BBQ, deze https://www.gamma.nl/asso...cue-beton-novus/p/B136338

Briketten en starter van huis meegenomen, gisteravond een eerste ronde. Op zich prima gelukt, maar liep wel snel tegen het feit aan dat de laagste stand van het rooster te dicht op de briketten zit en de stand daarboven al meteen vrij hoog is. Aangezien de BBQ niet gesloten kan worden, is het eigenlijk met name boven de briketten warm. Ernaast is de temperatuur al snel (te) laag voor garing. Uiteindelijk het rooster vrij frequent gewisseld tussen laagste stand en de stand daarboven, maar handig is anders. Iemand tips voor zo'n model BBQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:40
1 helft vullen met hete briketten en de andere helft leeg laten? Ik zou het dan links/rechts doen.

En je kan het rooster toch op verschillende hoogtes hangen?

[ Voor 43% gewijzigd door 418O2 op 24-06-2020 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
Lapa schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:25:
Vergeleken met de meeste hier heb ik maar een simpele uitrusting, alleen een standaard weber kettle. Maar daar kan je toch ook heerlijke dingen op maken. Een paar maanden terug bijvoorbeeld een hele lamsschouder in een uur of 6-7 perfect low and slow gerookt.

Dit weekend een côte de boeuf van ongeveer een kilo. Eerst goed gekruid met ruim zout en peper, paar uur laten liggen en daarna gerookt bij ongeveer 120 graden. Ik had verwacht dat dat een uurtje of anderhalf zou duren. Na een minuut of 50 toch maar even de thermometer in het vlees gestoken en dat zat al op 54 graden, eigenlijk een paar graden meer dan waar ik naartoe wilde tijdens het roken. Dus meteen van de bbq gehaald en in folie laten rusten. Een halfuurtje was waarschijnlijk prima geweest, maar omdat ik wat voorliep op schema door het korte roken, werd dat wat langer. Daarna de kolen opgerakeld en het vlees kort en heet gegrild. Vervolgens meteen getrancheerd en geserveerd.

Het resultaat was echt heerlijk. Super zacht, het vlees nog mooi rood en zowel een fijne rooksmaak als een mooie karamelisering van het grillen. Echt een van de lekkerste stukken vlees die ik ooit gegeten heb, al zeg ik het zelf.

Af en toe lees ik hier verlekkerd mee over de prachtige setups, maar omdat het voor mij iets voor 2 of 3 keer per jaar is en ik met mijn kettle toch ook een heel eind kom, laat ik het daar lekker bij. Een investering in een extra thermometer is denk ik wel de moeite waard, want nu gebruik ik één thermometer om de bbq in de gaten te houden en het vlees zelf. Volgens mij was die côte de boeuf duurder dan de thermometer die ik heb, dus als ik een keer een stuk vlees red met een extra thermometer is die investering er al uit.
Ik heb zelf ook alleen een Weber kettle (de MT-Premium 57cm), ook pas sinds dit jaar. Maar ik kan daar tot nu toe echt alles méér dan prima op bereiden. Spareribs, pulled pork, pulled beef, oerhammetjes, nog meer spareribs, moink balls, beer can chicken, 'hollandse bbq', en nog meer spareribs. Ik durf hem wel aan dat je alles dat je op je dure kamado kunt maken ook prima op je minder dure kettle kunt doen. Een kamado is alleen makkelijker om stabiel op temperatuur te houden. Maar goed, vooralsnog vind ik het 'spelen met de schuifjes' om hetzelfde doel te bereiken nog veel te leuk en een veel te goed excuus om er de hele tijd heerlijk naast te zitten in de tuin. En ook lange sessies (8,5 uur was de langste tot nu toe), zijn prima te doen.

Ik heb gewoon twee Ikea Fantast thermometers. Eén voor de kerntemperatuur, één voor de roostertemperatuur. Zit er wel aan te denken om een iets meer geavanceerd model te kopen met meerdere sensoren en bluetooth of wifi, zodat ik niet meer in excel temperatuurgrafiekjes bij hoef te houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46
JBS schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:00:
[...] Aangezien de BBQ niet gesloten kan worden, is het eigenlijk met name boven de briketten warm. Ernaast is de temperatuur al snel (te) laag voor garing. Uiteindelijk het rooster vrij frequent gewisseld tussen laagste stand en de stand daarboven, maar handig is anders. Iemand tips voor zo'n model BBQ?
Zelf meerdere keren met houtskool gedaan en het rooster halverwege. Met de dikte van de laag kolen grofweg de temperatuur geregeld. Je kan dan ook behoorlijk laag gaan in de temperatuur. Alleen het voor langere tijd aanhouden kostte wel constant aandacht erbij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik heb ook 4 jaar lang een kettle 57cm gehad, daar is ook helemaal niets mis mee..

Enige nadelen die ik ondervond:
- Ongelijke warmte (hitte komt van 1 kant waar de kolen liggen)
- Door de warmte van 1 kant moet je steeds je vlees draaien (stralingswarmte)
- Temperatuur tot 140-150gr redelijk goed te beheersen, daarna is indirect eigenlijk niet meer mogelijk zonder grote maatregelen.
- Veel last van zon, kou, regen en wind, (temperatuur schiet dan alle kanten op, dus veel bijstellen)

Een kamado heeft in alle opzichten van deze nadelen meer gemak..
Een kettle is gewoon meer werk maar je kunt zeker hetzelfde bereiden..

Al zou ik zeker wel oppassen met delicate stukken vlees (zoals een Wagyu snake river farm brisket) te bereiden op een kettle aangezien dat soort stukken op een zo constant mogelijke temperatuur bereid dienen te worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Paitor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:04:
[...]

Je woont in Utrecht toch? Als je huis meer dan 100.000 waard is, dan red je dat sowieso :+
(onze BGE is op precies dezelfde wijze gekocht)
Woon in Utrecht maar m'n eigen huis staat in A'dam zuidoost. Dus ja, dat zou in potentie wel kunnen maar ik vind het wel spannend op het moment.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jorizzz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:56:
[...]

Ik heb zelf ook alleen een Weber kettle (de MT-Premium 57cm), ook pas sinds dit jaar. Maar ik kan daar tot nu toe echt alles méér dan prima op bereiden. Spareribs, pulled pork, pulled beef, oerhammetjes, nog meer spareribs, moink balls, beer can chicken, 'hollandse bbq', en nog meer spareribs. Ik durf hem wel aan dat je alles dat je op je dure kamado kunt maken ook prima op je minder dure kettle kunt doen. Een kamado is alleen makkelijker om stabiel op temperatuur te houden. Maar goed, vooralsnog vind ik het 'spelen met de schuifjes' om hetzelfde doel te bereiken nog veel te leuk en een veel te goed excuus om er de hele tijd heerlijk naast te zitten in de tuin. En ook lange sessies (8,5 uur was de langste tot nu toe), zijn prima te doen.

Ik heb gewoon twee Ikea Fantast thermometers. Eén voor de kerntemperatuur, één voor de roostertemperatuur. Zit er wel aan te denken om een iets meer geavanceerd model te kopen met meerdere sensoren en bluetooth of wifi, zodat ik niet meer in excel temperatuurgrafiekjes bij hoef te houden :D
Ik heb zelf zo'n chinese variant met 6(!!!!) probes voor de prijs van een pakje boter..

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4doPhgJY

ok, iets meer dan een pakje boter, maar minder dan een goed stuk procureur ;) en ik heb misschien iets te veel probes :X

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 28-05 07:23
Bezulba schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Ik heb zelf zo'n chinese variant met 6(!!!!) probes voor de prijs van een pakje boter..

ok, iets meer dan een pakje boter, maar minder dan een goed stuk procureur ;) en ik heb misschien iets te veel probes :X
De ratings van app zijn niet zo best. Werkt het wel goed, anders ga ik liever voor de wat duurdere inkbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:14

Pieroman

/me

Door de thermometer discussie hier en het feit dat ik laatst mijn IKEA Fantast heb gesmolten (:X) zojuist de Inkbird IBBQ-4T besteld. Zag dat deze nu voor € 84,95 te koop was bij diverse sites (zelf bij dryrub.nl gekocht) en vond dit wel een leuke prijs hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Pieroman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:33:
Door de thermometer discussie hier en het feit dat ik laatst mijn IKEA Fantast heb gesmolten (:X) zojuist de Inkbird IBBQ-4T besteld. Zag dat deze nu voor € 84,95 te koop was bij diverse sites (zelf bij dryrub.nl gekocht) en vond dit wel een leuke prijs hiervoor.
Oeh, deze heb ik ook op het oog. Ben benieuwd hoe hij bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 09:25
Ik heb laatst de Inkbird IBT-2X (2 probes) gekocht en tot nu toe bevalt deze goed met een prima app.
Enkel voorzichtig zijn met slecht weer. Dan zit die in een ikea ziplock bag.

https://www.amazon.nl/Ink...bbq&qid=1592984368&sr=8-7

Wat me wel direct opviel is dat de probe op het rooster al snel 20 graden lager zit dan de thermometer op de dome van mn weber. Wat ook verklaarde waarom mn spareribs 3-2-1 ook nog een bite hadden als ik uitging van de dome temp.
Afgelopen week gemaakt en echt de juiste temp aangehouden op het rooster en toen vielen ze van het bot af, echt boterzacht.

[ Voor 32% gewijzigd door Nixo op 24-06-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wat me wel direct opviel is dat de probe op het rooster al snel 20 graden lager zit dan de thermometer op de dome van mn weber.
Hitte gaat omhoog I guess?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 28-05 09:27

immetjes

HIER is BERN-E

Lapa schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 00:25:

[...]

"Maar daar kan je toch ook heerlijke dingen op maken." Precies dit. Iedereen wil en koopt maar Kamado's alsof dan de smaak van de recepten beter wordt; die dingen kosten een vermogen en de goedkoopste zijn nog steeds zowat duurder dan de duurste Kettle. Ze zijn brosser dan staal en kunnen dus minder tegen een stootje. Mooi is wel dat ze niet kunnen roesten (afgezien van accessoires en margrietkleppen als die niet van RVS zijn), maar dat doet een Weber eigenlijk ook niet de eerst 15 jaar.

Waar ik verder bijna niemand over hoor is dat ik laatst van iemand las die een onverwachte klacht had: Op hoge temperatuur afvlammen schijnt lastig te zijn op een Kamado. Hij had al besloten hiervoor weer een Kettle barbecue erbij aan te schaffen. (ik weet dit dus verder niet)

Ik heb ook een oude stalen Weber 57 ingebouwd in een houten meubel. Het deksel is voorzien van vilt zodat hij 100% dicht is, dit komt de temperatuurstabiliteit echt ten goede. Verder heb ik een RVS hitteschild van een oud uitlaatspruitstuk hitteschild gebogen, dus geen last van stralingswarmte en je houdt meer grill oppervlakte over dan een Kamado met ø45cm. Met een bakje water onder het indirect te roken spul wordt niets droog (helpt ook voor stabiliteit samen met de twee bakstenen op het kolenrooster) (edit: Note tegen zelf: Niet meer doen met kippen). Ik gebruik eigenlijk altijd een temp. probe op het rooster en bij lange sessie ook in het vlees. Ik heb er geen probleem mee om de temperatuur met één kolen vulling voor 7 uur (short ribs) tussen de 115°C en 125°C te houden. Kippetje een uur op 175°C? geen probleem.

Bij direct gillen hoef je bij een Kettle alleen het vlees boven de kolen te leggen, bij een Kamado moet je lopen kloten met deflectors verwijderen (of halve deflectors gebruiken).

Het kolenverbruik is wel hoger met een Kettle maar daar lig ik niet zo wakker van. Lekker stoken en vlammen!

(dit is niet als rant bedoelt tegen mensen die een Kamado kopen maar meer om mensen die zich afvragen of ze er echt een nodig hebben te laten zien dat het prima zonder kan)

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 24-06-2020 13:46 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

dimmak schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:10:
[...]

De ratings van app zijn niet zo best. Werkt het wel goed, anders ga ik liever voor de wat duurdere inkbird.
Het doet wat het moet doen, geeft mij de huidige temp aan van de probes en ik kan een alarm instellen. What more do you need? :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Bezulba schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:43:
[...]

En haalt 'ie een goede range? Want dan zie ik nog wel heil in een kleine upgrade voor mezelf.
Heb een 14 meter afstand te overbruggen in de tuin, BBQ tot deuren en dan nog een nieuwbouw huis met enorm dikke betonnen muren. Ik zit nu +/- 25 m van de BBQ af dus, wat volgens specs moet kunnen maar ik heb geleerd van Ali dat specs en realiteit niet altijd overeen komen. Op dit moment betekent dat telefoon uit het raam houden om even de temp te checken voor pulled pork :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Paitor schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:22:
[...]

En haalt 'ie een goede range? Want dan zie ik nog wel heil in een kleine upgrade voor mezelf.
Heb een 14 meter afstand te overbruggen in de tuin, BBQ tot deuren en dan nog een nieuwbouw huis met enorm dikke betonnen muren. Ik zit nu +/- 25 m van de BBQ af dus, wat volgens specs moet kunnen maar ik heb geleerd van Ali dat specs en realiteit niet altijd overeen komen. Op dit moment betekent dat telefoon uit het raam houden om even de temp te checken voor pulled pork :)
Specs zijn in de open lucht natuurlijk. Ik zit op een meter of 5-10 van de BBQ en daar doet ie het prima. Maar dit is een betonnen beneden woning met dubbel glas en direct zicht op de bbq, dus dat is niet vergelijkbaar.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@immetjes

Ik ben het met je eens dat die kamado's véél te duur zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de onderdelen om een kamado te maken in de zelfde marge range liggen als "keukens".
Keukens zijn ook achterlijk duur in verhouding tot de materiaalkosten en de vorming er van tot een keuken.
Zou me niks verbazen als een kamado 20% kost van de going prijs.

Ik heb jaren vlees op open vuur gepleurd (25euro bbq's) en vond dat BBQ'en niets wat ik echt leuk vond.
Heel lang tegen de prijs aan gehikt van een "echte" BQQ en zelfs gedacht aan: fuck ik koop een gasstel voor buiten met een kapje er op. Lekker simpel:aansteken, voer er op, gaar branden, uit. Eten maar.

Die lompe ronde bolle webers kettle's met de UFO look werden ook niet gewaardeerd door de wederhelft. "lelijk ding in mn tuin voor paar keer perjaar gebruik....🤐"

Uiteindelijk zo'n goedkope nockoff kamado gekocht om te zien of ik dit wel leuk vond en ik heb al meer geld uitgegeven aan extra benodigdheden dan ooit aan leenbakker BBQ's om weg te laten rotten in de tuin.
Hobby mag geld kosten want het geeft je gezondheid door plezier terug.
Ik weiger voorlopig in één keer 800-1000 euro stuk te slaan aan een "echt merk".
Als mijn nock off stuk gaat of versleten is zie ik wel weer verder.
Ik veroordeel niemand die 3000 euro stuk slaat aan BBQ equipment voor BBQ'enen nog eens paar honderd euro aan voedsel per jaar om er op te leggen. Geld is niks als je het hebt, het word wat als je het inruilt tegen iets wat je wilt. (als je te kort hebt dan word geld een ding.)

Ik ben benieuwd als de (gecreeërde) hype van de kamado overwaait waar de prijs op eindigd.
Misschien blijft het wel zo'n gevoel als ik heb met keukens. Je hebt ze nodig, vloekt tegen de prijs die je aftikt , gaat hem gebruiken en vergeet de pijn van aanschaf na een tijdje door het plezier je hebt met het gebruik.

[ Voor 0% gewijzigd door copykat op 24-06-2020 11:40 . Reden: taalkundig ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Voor wie er maar wat aan heeft:

Nav van de berichten omtrent vertraagde leveringen van KJ vanochtend contact gehad met KamadoExpress. Ik heb hier een KJ2Black in pre-order staan. Volgens hen is er geen verdere vertraging in de zending. Er komen op een aantal dagen in Juni nog 2 containers per keer aan. Mijn leverdatum van +/- 6 juli blijft voorlopig dus gewoon staan.

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
@copykat Je kunt het inderdaad zo duur maken als je wilt, en ook de goedkopere nockoffs kunnen prima voldoen, er is ook geen enkele gegronde reden om voor het topsegment te gaan..

Er zijn natuurlijk altijd mensen (waaronder ik), die het liefst wel voor een bbq uit het topsegment gaan.. Betalen we teveel?? Misschien wel..

Hetzelfde met een t-shirtje van 5 euro van de Scapino of van een duur merk waar je 100 euro voor betaald.. Iedereen heeft zijn eigen smaak en behoefte om geld op stuk te slaan..

Ik geef gemiddeld 250-300 euro per maand uit aan mijn hobbies, voor een ander is dat een maand eten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

copykat schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:48:
<rant> en vergeet de pijn van aanschaf na een tijdje door het plezier je hebt met het gebruik.
_/-\o_

ik deel je gevoel, maar kwaliteit mag best wat kosten .. mijn keuken is 30 jaar oud en voldoet technisch gezien nog steeds ... mijn "dure" ikea meubilair(lees keuken,slaapkamer,woonkamer kasten) valt na 10 jaar echt uit elkaar .. en ben je wederom de kostprijs kwijt. om het te vernieuwen.

Wil je goedkoper zal je de tweedehands markt op moeten gaan.

Wat iedereen (jij/ik en de rest) vaak vergeet is dat een 15,- bbq die na 1x gebruik wegroest en die briketten met 50% zand en "duur" vlees of kant en klare "meuk" met Hot&fast vergeet is dat je niet geniet ..
Low & slow kan je ook vergeten met die dingen.

Dat ze overprijst zijn tja .. erhm goedkoper mogen ze wel zijn .. dat ben ik zeker met je eens.
En inderdaad voor zowel de keuken als de BBQ geniet je van een goeie opzet die makkelijk is in gebruik.
en als de jaren verstrijken .. zonder mankementen.

Als het gezin (vrouw/kids) en vrienden liever bij jou eten .. dan uit eten .. dan denk ik dat je iets goed doet :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
@vso uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod en wat een persoon ervoor over heeft..
Zolang er mensen zijn die 2 ruggen voor een kamado neerleggen zal het ook zo duur blijven...

Vergeet ook niet dat je er levenlang garantie op krijgt bij de topmerken.. Tuurlijk zit dat bij de prijs in gecalculeerd.. Maar het is wel een fijna gedachte dat wanneer je dome na 5-6 jaar scheurt je kosteloos een nieuwe krijgt, en niet 1x maar wel 10x als het moet..

Je koopt dus ook een stukje zekerheid, bij een knockoff van 300 euro heb je dit niet en heb je met een beetje pech na 20 jaar 5x een nieuwe gekocht en ben je net zo duur uit..
En heb je waarschijnlijk 5x je vriend(in) lief moeten aankijken om weer een nieuwe te kopen.. :+

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 24-06-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik ben benieuwd als de (gecreeërde) hype van de kamado overwaait waar de prijs op eindigd.
Misschien blijft het wel zo'n gevoel als ik heb met keukens. Je hebt ze nodig, vloekt tegen de prijs die je aftikt , gaat hem gebruiken en vergeet de pijn van aanschaf na een tijdje door het plezier je hebt met het gebruik.
Die "hype" is al een jaar of 6 aan de gang. Die dingen zijn er en gaan niet meer weg. Ben het wel met je eens hoor dat ze veel te duur zijn voor wat je krijgt maar ja, vraag en aanbod.

Voor voorlopig is er niks wat je met een kamado doet niet op een simpele Weber kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

@immetjes
Uiteindelijk zo'n goedkope nockoff kamado gekocht om te zien of ik dit wel leuk vond en ik heb al meer geld uitgegeven aan extra benodigdheden dan ooit aan leenbakker BBQ's om weg te laten rotten in de tuin.
Hobby mag geld kosten want het geeft je gezondheid door plezier terug.
Ik weiger voorlopig in één keer 800-1000 euro stuk te slaan aan een "echt merk".
Als mijn nock off stuk gaat of versleten is zie ik wel weer verder.
Ik veroordeel niemand die 3000 euro stuk slaat aan BBQ equipment voor BBQ'enen nog eens paar honderd euro aan voedsel per jaar om er op te leggen. Geld is niks als je het hebt, het word wat als je het inruilt tegen iets wat je wilt. (als je te kort hebt dan word geld een ding.)
Uit een combinatie van gaan voor zekerheid en onervarenheid hebben wij inderdaad geïnvesteerd in kwaliteit met een BGE.

Als ik kijk naar de BGE dan staat deze twee keer per week aan dankzij de huidige thuiswerksituatie icm het mooie weer. Dan is het nog steeds een grote investering, maar prima in lijn met wat de nieuwbouwkeuken in dit huis ook gekost heeft. De kookplaat was 1.5 keer de prijs van de BGE. Natuurlijk gebruik je die nog wel iets vaker, maar de BGE is niet absurd veel duurder.

Koken was sowieso al een hobby waar ik veel plezier uit haalde en nu kan dat ook buiten, super relaxt dus :)

Ik zie anderen weer een racefiets kopen voor minimaal hetzelfde bedrag, daarvoor ga ik dan weer marktplaats af om een goed koopje te scoren. Precies wat je zegt, je zet je geld zo in als je dat zelf het prettigst vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

verstappen33 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:28:
@vso uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod en wat een persoon ervoor over heeft..
Zolang er mensen zijn die 2 ruggen voor een kamado neerleggen zal het ook zo duur blijven...

Vergeet ook niet dat je er levenlang garantie op krijgt bij de topmerken.. Tuurlijk zit dat bij de prijs in gecalculeerd.. Maar het is wel een fijna gedachte dat wanneer je dome na 5-6 jaar scheurt je kosteloos een nieuwe krijgt, en niet 1x maar wel 10x als het moet..

Je koopt dus ook een stukje zekerheid, bij een knockoff van 300 euro heb je dit niet en heb je met een beetje pech na 20 jaar 5x een nieuwe gekocht en ben je net zo duur uit..
ik denk dat je me verkeerd begrijpt (of ik heb het verkeerd geschreven)

ik heb niks tegen "dure" merken ..

Het zijn juist de goedkopere 15,- dun staal bbq's die je weg laat rotten als "standaard' pakt .. met de bij behorende waardeloos vlees .. dat zonder liefde "het vuur" op word gemikt .

maar dat gezegd .. 20 jaar is best lang om een stabiele wens te hebben .. na 5 of 10 jaar mag het best vervangen worden voor iets beters / zuiniger enzo .. of gewoon een andere kleur ..
Ik had een skotelbraai (camping) 75% is 1x gebruikt en daarna mooi in de bij behorende tas gebleven .. maar sleepte ik wel van hot naar her. mijn les .. koop wat je nodig hebt ..

Als de knock-off net zo goed presteert / functioneert. ga ik liever voor die .. de ezel stoot zich ook maar 2x aan een steen toch :+

ps .. de garantie "onderdelen" is gewoon lariekoek .. en je betaalt de hoofdprijs voor extra parts ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@vso Kamado Joe en Big Green Egg zijn bekend om de goede garantie voorwaarde en is het nooit een issue dat deze vervangen worden. In het verleden weleens gehad stuurde een mailtje en zonder foto werd een vervangend onderdeel opgestuurd zonder probleem.

Deze service zie je niet bij het lagere segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Paitor
Klopt wat je zegt, als ik kijk wat mn sport kost per jaar of mn cameraset of biertjes en eten op terras, (kids eten nu gewone maaltijden yikes! Dan is een enkele uitgaven van 1000,-- voor jaren plezier geen duurkoop.
Beetje nieuwe tv kost ook zoveel en die is na 2 jaar eu garantie terug naar jammerdan.😒

Het gaat me meer om t gevoel dat het "product" een verdienmodel is geworden. (net als wat Weber ook is/was) met de daarbij behorende overprijste producten.
Nu met social media en Youtube, webstores met van alles wat je maar kan bedenken is het de bekende wortel voor je neus. Je denk oh als ik dat heb kan ik het ook! top lekker.
😁
Overigens niks mis mee wij consumenten bepalen hoelang dit zo is. Denk maar aan de flippo hype :+
We, meeste van ons, leven gelukkig in omstandigheden dat we ons hier druk over kunnen maken en niet om echte problemen.
Ik ben een sucker voor mooi en goed werkend apparaat. Dan betaal ik liever meer dan geirriteerd te worden door de werking of gebrek er aan.
Ik weet ook bijna zeker als mn nockoff stuk gaat ik in de markt ben voor een betere versie tot die tijd negeer ik die wortel... Hoop ik... 😂

Pagina: 1 ... 94 ... 329 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism