Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Aan de andere kant: in 2014 een tweedehands Auplex (Chinese) large kamado gekocht voor 200 euro. De vuurkorf is al 2x gebarsten, maar functioneert nog prima. Vilt is 1x vervangen, en voor de rest heb ik hier dus al 6 jaar plezier van. Aan de buitenkant is hij nog helemaal super, en gisteren nog probleemloos pulled pork op gemaakt, morgen pizza's op 400+ graden. Geen enkel probleem mee.

Bottom line: je moet ook een beetje geluk hebben ;)

Acties:
  • +17Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 08:08
Hier is tijdens de lunch de KJ3 gebracht door de transporteur..
Ik had me wel voorbereid op een pellet, maar dat deze ook bijna 2m hoog zou zijn was ik wel verbaasd over..

De chauffeur heeft hem netjes in de tuin gezet en het uitpakken kon beginnen.
Na enkele minuten het hele ding uitgepakt en uitgestald, en bij het weggooien van het plastic zag ik de chauffeur nog iets verderop in de straat staan onder een boompje.
Hij zat aan zijn rij uren en moest verplicht pauze houden.

De chauffeur omgekocht met een lekker ijsje om de kamado even op de cart te tillen :+ , scheelt mij weer een buurman of vrienden ronselen die op dat moment niet thuis waren.

Vandaag mag die nog even shinen, morgen gaat de fik erin... 8)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:53

vso

raap voor zijn recht

Hari-Bo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:25:
@vso Kamado Joe en Big Green Egg zijn bekend om de goede garantie voorwaarde en is het nooit een issue dat deze vervangen worden. In het verleden weleens gehad stuurde een mailtje en zonder foto werd een vervangend onderdeel opgestuurd zonder probleem.

Deze service zie je niet bij het lagere segment.
even een gechargeerde reactie .. (extreem overdreven oid) ik wil deze discussie niet te lang doortrekken/doorvoeren

Zullen we 'jij-bakken' achterwege laten?

ik noem het feit dat ze "snel reageren" en no-questions-asked" en vriendelijke service .. of dit een praktische methode is .. tja ..
Bij een Intex zwembad moet ik de gekochte vernietigen "foto" sturen dat ik het gedaan heb .. en krijg ik rap een nieuwe thuis gestuurd. ze waren wat "bot' en "scripted" responses maar uiteindelijk = service --> service.

Het bedrijf heeft kosten, pand, personeel advetenties, en andere meuk .. trek dat eraf en men mag best een winstmarge hanteren erboven op .. is 20 tientjes of 2 ruggen realistisch .. hmmm tja dat laat ik lekker aan de persoon over die het waard vind om het te kopen .. (dat kan ik best zelf zijn)

maar aan het eind v.d rit ..

[Voor 14% gewijzigd door Ardana op 24-06-2020 17:54]

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afgelopen weekend een heerlijke short rib van vijf ribben bereid op de Weber. Rond de 2 kilo. Galbi geïnspireerde marinade met soja, sesamolie en rijstwijn. Vervolgens meer Texas style bereid; aan een stuk, obv kerntemperatuur.

Marinade omgekat naar Koreaanse BBQ saus. Was echt heerlijk!

Duurde wel langer dan verwacht. Uiteindelijk 9 uur op de bbq gelegen.

Donderdag en vrijdag aan de slag met 4 kilo varkensschouder voor een pulled pork. :9~

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-07 20:06
Zullen we jij-bakken achterwege laten? Dien liever 'n TR in :)

Maar een kamado is meer dan botweg het materiaal, maar ook de service/beschikbaarheid accessoires eromheen. Dat het jouw geen cent mag kosten, prima maar om meteen de gerenommeerde merken van tafel te vegen onder het mom van het zit enkel in de prijs. Natuurlijk betaal je deels voor de merkbeleving, maar qua kwaliteit zit er een groot verschil in en dat is maar 1 onderdeel.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Bastard een goed middensegment, alleen de service laat zich te wensen over.

Functioneel doen ze allemaal hetzelfde, maar dat is dezelfde kwestie als met een auto. Een Lada brengt je net zo goed van A naar B als een Mercedes. Alleen schijnt er ook een markt te zijn voor niet enkel het functionele plaatje maar ook materiaalkeuze en service etc.

[Voor 35% gewijzigd door Ardana op 24-06-2020 17:56]

kokenmetvuur.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:11
Als je een medium sized kamado voor 450 euro met winst kan maken & verkopen zou ik dat maar gauw gaan doen, er is een grote markt voor!

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• wizzzzzz
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 06-07 17:03
verstappen33 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:33:
Ik had me wel voorbereid op een pellet, maar dat deze ook bijna 2m hoog zou zijn was ik wel verbaasd over..

Na enkele minuten het hele ding uitgepakt en uitgestald, en bij het weggooien van het plastic zag ik de chauffeur nog iets verderop in de straat staan onder een boompje.

De chauffeur omgekocht met een lekker ijsje om de kamado even op de cart te tillen :+ , scheelt mij weer een buurman of vrienden ronselen die op dat moment niet thuis waren.

[Afbeelding]
Jaloers!! Die van mij staat gepland voor half juli (als ik geluk heb denk ik)
Tis een Classic 3 neem ik aan?

• verstappen33
@wizzzzzz ja klopt, een classic 3.
Ik heb nog getwijfeld om een Big Joe te nemen, maar die was met net iets te groot.
We zijn maar met 4 personen en af en toe 1-4 eters erbij..
En de Weber blijft er voorlopig nog even naast staan, al denkt mijn vrouw daar anders over..
Maarja ik zeg altijd N+1.. 8)

[Voor 26% gewijzigd door verstappen33 op 24-06-2020 16:05]

• vso

vso

raap voor zijn recht

Quote en reactie verwijderd.

[Voor 157% gewijzigd door Ardana op 24-06-2020 17:55]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 06-07 16:35

Paitor

rages doen :P

verstappen33 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:33:

[Afbeelding]
Gave rode unit! Benieuwd naar je ervaringen hiermee.

on another note:
Het lijkt me een goed idee om verder weer on topic te gaan over het bereiden van eten etc, denk dat de conclusie agree to disagree het beste is wat we gaan krijgen mannen :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:22

copykat

Good copy isn't bad

@verstappen33
Mooi ding zeg! Ziet er luxe uit. (in positieve zin.)
Wat is die disk onder in dat , mooi uitgevoerde, frame?

Genieten gaat beginnen!

Veel plezier er mee😀

dit is een Rode wortel.....🤤🤤🤤😂

Afleiding , zoek afleiding😋,
Ik heb je bbqsaus recept effe opgezocht, voor moinkballs. Geen knofloof in de saus?

Zal godvergeven heet worden morgen schijnt maar ik ga toch even de fik er steken.

[Voor 30% gewijzigd door copykat op 24-06-2020 17:35]

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• wizzzzzz
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 06-07 17:03
verstappen33 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:04:
@wizzzzzz ja klopt, een classic 3.
Ik heb nog getwijfeld om een Big Joe te nemen, maar die was met net iets te groot.
We zijn maar met 4 personen en af en toe 1-4 eters erbij..
En de Weber blijft er voorlopig nog even naast staan, al denkt mijn vrouw daar anders over..
Maarja ik zeg altijd N+1.. 8)
Nice !! Heel veel plezier ermee, ben benieuwd naar je eerste bevindingen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• verstappen33
@copykat onderin ligt de sloroller, die kun je daar opbergen of andersom de platesetters als je de sloroller gebruikt.

Mijn vrouw schrok wel even toen ze die rode puist zag in de tuin, gelukkig ga ik over de bbq en niet zij. :-)

@wizzzzzz ik zal morgen wel mijn eerste bevindingen plaatsen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik wil morgen spareribs maken van de BBQ (WGA op kolen). Dus vandaag een 1.5 kilo gehaald bij de slager, deze waren bevroren dus straks aan de slag met de dryrub marinade om morgen bij het bbq'en aan de slag te gaan met een zoete honing ketjap marinade.

Nu moet er morgen ook gewerkt worden en wil ik eigen morgen overdag de spareribs deels voorgaren in de oven. Hebben mensen hier ervaringen mee hoe ik die het beste kan aanpakken?

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06-07 15:07

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:27:
Ik wil morgen spareribs maken van de BBQ (WGA op kolen). Dus vandaag een 1.5 kilo gehaald bij de slager, deze waren bevroren dus straks aan de slag met de dryrub marinade om morgen bij het bbq'en aan de slag te gaan met een zoete honing ketjap marinade.

Nu moet er morgen ook gewerkt worden en wil ik eigen morgen overdag de spareribs deels voorgaren in de oven. Hebben mensen hier ervaringen mee hoe ik die het beste kan aanpakken?
Misschien is dit vloeken in de kerk hier, maar ik heb vrij goede ervaringen met het koken van nat gemarineerde spareribs.

Even 20 minuten in een pan met water. Daarna droog deppen. Het kookwater gebruik ik dan weer als basis voor de BBQ saus (met o.a. cola, bruine suiker, ketchup en tobasco en flink laten indikken)

Daarna nog 30 minuten op de BBQ met de saus zodat die goed sticky wordt.

[Voor 15% gewijzigd door Standeman op 24-06-2020 20:39]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 07:55
Standeman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Misschien is dit vloeken in de kerk hier, maar ik heb vrij goede ervaringen met het koken van nat gemarineerde spareribs.

Even 20 minuten in een pan met water. Daarna droog deppen. Het kookwater gebruik ik dan weer als basis voor de BBQ saus (met o.a. cola, bruine suiker, ketchup en tobasco en flink laten indikken)

Daarna nog 30 minuten op de BBQ met de saus zodat die goed sticky wordt.

• Beun
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:39
immetjes schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:11:
[...]

"Maar daar kan je toch ook heerlijke dingen op maken." Precies dit. Iedereen wil en koopt maar Kamado's alsof dan de smaak van de recepten beter wordt; die dingen kosten een vermogen en de goedkoopste zijn nog steeds zowat duurder dan de duurste Kettle. Ze zijn brosser dan staal en kunnen dus minder tegen een stootje. Mooi is wel dat ze niet kunnen roesten (afgezien van accessoires en margrietkleppen als die niet van RVS zijn), maar dat doet een Weber eigenlijk ook niet de eerst 15 jaar.

Waar ik verder bijna niemand over hoor is dat ik laatst van iemand las die een onverwachte klacht had: Op hoge temperatuur afvlammen schijnt lastig te zijn op een Kamado. Hij had al besloten hiervoor weer een Kettle barbecue erbij aan te schaffen. (ik weet dit dus verder niet)

Ik heb ook een oude stalen Weber 57 ingebouwd in een houten meubel. Het deksel is voorzien van vilt zodat hij 100% dicht is, dit komt de temperatuurstabiliteit echt ten goede. Verder heb ik een RVS hitteschild van een oud uitlaatspruitstuk hitteschild gebogen, dus geen last van stralingswarmte en je houdt meer grill oppervlakte over dan een Kamado met ø45cm. Met een bakje water onder het indirect te roken spul wordt niets droog (helpt ook voor stabiliteit samen met de twee bakstenen op het kolenrooster) (edit: Note tegen zelf: Niet meer doen met kippen). Ik gebruik eigenlijk altijd een temp. probe op het rooster en bij lange sessie ook in het vlees. Ik heb er geen probleem mee om de temperatuur met één kolen vulling voor 7 uur (short ribs) tussen de 115°C en 125°C te houden. Kippetje een uur op 175°C? geen probleem.

Bij direct gillen hoef je bij een Kettle alleen het vlees boven de kolen te leggen, bij een Kamado moet je lopen kloten met deflectors verwijderen (of halve deflectors gebruiken).

Het kolenverbruik is wel hoger met een Kettle maar daar lig ik niet zo wakker van. Lekker stoken en vlammen!

(dit is niet als rant bedoelt tegen mensen die een Kamado kopen maar meer om mensen die zich afvragen of ze er echt een nodig hebben te laten zien dat het prima zonder kan)
Heb je een foto van het hitteschild? Ik heb ook een Weber 57 en het klinkt wel interessant.

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:56

Apie!

Newer, better & confusinger

@Standeman niks mis mee hoor. Het zal alleen anders zijn dan low&slow. Voordat ik low&slow ontdekte, heb ik altijd genoten van gekookte- en/of ovenspareribs@180C.

Al moet ik toegeven dat ik ‘vroeger’ ook zo’n purist was die neerkeek op gekookte spareribs. Tegenwoordig ben ik wat praktischer en kijk ik naar het doel, de gelegenheid, beschikbare tijd en de middelen :Y

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 06-07 15:07

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Apie! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:59:
@Standeman niks mis mee hoor. Het zal alleen anders zijn dan low&slow. Voordat ik low&slow ontdekte, heb ik altijd genoten van gekookte- en/of ovenspareribs@180C.

Al moet ik toegeven dat ik ‘vroeger’ ook zo’n purist was die neerkeek op gekookte spareribs. Tegenwoordig ben ik wat praktischer en kijk ik naar het doel, de gelegenheid, beschikbare tijd en de middelen :Y
Zeker, niets verslaat de 3-2-1 methode, maar als het niet goed uitkomt qua tijd is koken een optie. Het is niet zo dat je dan gorre, taaie spareribs op tafel zet.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 06-07 15:17

immetjes

HIER is BERN-E

Beun schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Heb je een foto van het hitteschild? Ik heb ook een Weber 57 en het klinkt wel interessant.
Het is absoluut een niet bijzonder ding wat de naam huisvlijt zelfs niet echt waardig is. (durf het bijna niet te posten).

Beun schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:27:
[...]

Als het werkt is het een dikke prima toch? En dan zet je bij het indirecte gedeelte een bak met water?
Inderdaad. Allen bij kip ga ik die bak water niet meer doen, dan wordt het velletje niet knapperig namelijk. Bij lange sessies doe ik er ook nog twee bakstenen bij als warmte accu's om de temperatuur stabieler te houden. Dat hitteschild is trouwens van een Ford en had ik langs de weg gevonden. Het werkt prima en is voor mij ook de charme van rotzooien met een 'oud' metalen ding.

[Voor 28% gewijzigd door immetjes op 25-06-2020 08:55. Reden: reply naar Beun hier beneden]

• Beun
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:39
immetjes schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:24:
[...]

Het is absoluut een niet bijzonder ding wat de naam huisvlijt zelfs niet echt waardig is. (durf het bijna niet te posten).

[Afbeelding]
Als het werkt is het een dikke prima toch? En dan zet je bij het indirecte gedeelte een bak met water?

• srdevil
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 07:14
ShadowBumble schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:56:
[...]
Kip Grillworst ! Moet zeggen eerste keer dat ik het maakte maar het smaakt toch wel verdomd lekker eentje hebben de kinderen dus net al op gepeuzeld en de andere gaat het ook niet redden tot einde van de week.
Naar aanleiding hiervan ook eens gelezen hoe dat ging en gisteren ook voor het eerst grillworst gemaakt. Bij Van Beekum kruiden en een darm besteld en deze gevuld met gemengd gehakt (+-80% varken) en kaas.

Smaakte goed alleen wat aan de 'stevige' kant. Maar moet zeggen dat aangesneden grillworst foto's op internet er ook vaak wel wat stevig uit zien.

[Voor 38% gewijzigd door srdevil op 25-06-2020 07:18]

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07:48
Ik zoek al een tijdje een regenton, en kwam op deze site terecht, waar ze ook eikenhouten duigen van wijnvaten verkopen. Wellicht een mooi alternatief om zelf chunks te maken https://www.tasboomkwekerij.nl/duigen-eikenhout/

Nee, geen aandelen

Morgen komt er 16 man over de vloer, of nou ja, in de tuin, wegens de verjaardag van vriendinlief. Op het plan staat een fatty van 1.5 kg gehakt, en tegelijkertijd 4 strengen spareribs, en verder nog wat standaard grilwerk op de open barbecue. Fototjes van 2 jaar terug, maar ook met deze q ben ik nog super tevreden. Al eens voor 50 man hamburgers op gebakken tijdens een feest van de voetbalvereniging. Hard werken, maar gaat best met zo'n jetser, er konden er 27 tegelijk op.

• dimmak
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 06-07 14:49
Nixo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:42:
Ik heb laatst de Inkbird IBT-2X (2 probes) gekocht en tot nu toe bevalt deze goed met een prima app.
Enkel voorzichtig zijn met slecht weer. Dan zit die in een ikea ziplock bag.

https://www.amazon.nl/Ink...bbq&qid=1592984368&sr=8-7

Wat me wel direct opviel is dat de probe op het rooster al snel 20 graden lager zit dan de thermometer op de dome van mn weber. Wat ook verklaarde waarom mn spareribs 3-2-1 ook nog een bite hadden als ik uitging van de dome temp.
Afgelopen week gemaakt en echt de juiste temp aangehouden op het rooster en toen vielen ze van het bot af, echt boterzacht.
Thanks, ik heb deze nu ook besteld. Meer probes heb ik niet nodig. Wifi zou wel handig zijn in sommige gevallen, maar met kom ik 9 van de 10 keer ook wel weg.

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 06:37
Zijn er hier ook bezitters van offset of vertical smokers?

Ik smoke nu op mijn Weber Touch 57, gaat prima, maar ik wil er eigenlijk een dedicated smoker bij kopen, zodat ik de Weber kan gebruiken om te grillen, pizza's etc. De offsets zien er bruut uit, maar om een beetje kwaliteit te halen met plaatdikte, ruimte en smokebox zit je al snel tegen de 1000 euro. Dan is een Kamado ook weer een mogelijkheid.

Maar ik lees op veel plekken dat een goedkopere vertical smoker veel minder problemen het met temperatuurswisselingen, omdat warme rook nou eenmaal altijd opstijgt.

Dus mijn oog is ook gevallen op de Weber Smokey en de Napoleon 300 serie. Die wil ik in reallife naast elkaar zien om de kwaliteit te beoordelen. En toen kwam ik deze tegen:

YouTube: tepro Smoker Fairfax

Iemand ervaring mee heel toevallig? Kan er maar weinig informatie over vinden, maar de lay-out van het apparaat staat me enorm aan. En rond de 300 euro verkrijgbaar, dus ook dat is interessant.

[Voor 12% gewijzigd door Loondijke op 25-06-2020 08:45]

Mijn iRacing stats

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:07
Loondijke schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:40:
Zijn er hier ook bezitters van offset of vertical smokers?

Ik smoke nu op mijn Weber Touch 57, gaat prima, maar ik wil er eigenlijk een dedicated smoker bij kopen, zodat ik de Weber kan gebruiken om te grillen, pizza's etc. De offsets zien er bruut uit, maar om een beetje kwaliteit te halen met plaatdikte, ruimte en smokebox zit je al snel tegen de 1000 euro. Dan is een Kamado ook weer een mogelijkheid.

Maar ik lees op veel plekken dat een goedkopere vertical smoker veel minder problemen het met temperatuurswisselingen, omdat warme rook nou eenmaal altijd opstijgt.

Dus mijn oog is ook gevallen op de Weber Smokey en de Napoleon 300 serie. Die wil ik in reallife naast elkaar zien om de kwaliteit te beoordelen. En toen kwam ik deze tegen:

YouTube: tepro Smoker Fairfax

[Afbeelding]

Iemand ervaring mee heel toevallig? Kan er maar weinig informatie over vinden, maar de lay-out van het apparaat staat me enorm aan. En rond de 300 euro verkrijgbaar, dus ook dat is interessant.
mijn ervaring met tepro is zeer slecht, goedkope wegwerp troep, maar dat is ruim 5 jaar geleden.

Als het niet minimaal 2 a 3mm staal is dan is het zo weg geroest. Weet je toevallig het gewicht van het ding? Daar kan je een hoop uit afleiden namelijk.

Maar je wilt perse verticaal? Want offset smokers kan je ook voor 3-400 halen uit 2 a 3mm staal en weegt dan ruim 100 kilo.

• verstappen33
Dunwandige offsets hebben heel veel moeite met constante temperatuur, zeker horizontaal..
Tussen beide uiteinden kan wel 10-20 graden verschil zitten..

Verticaal heb je hetzelfde, bovenin zal het warmer zijn dan in het midden, warmte stijgt nu eenmaal..

De beste hebben idd zeer dikke wanden en hebben ook nog een reverse flow (horizontaal), zodat de warmte evenredig verdeelt wordt.
Maarja dan zit je wel in een heel andere prijs categorie:
https://www.vuurenrook.nl...oker-16-reserve-flow.html

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 06:37
Denniz0229 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:18:
[...]
mijn ervaring met tepro is zeer slecht, goedkope wegwerp troep, maar dat is ruim 5 jaar geleden.

Als het niet minimaal 2 a 3mm staal is dan is het zo weg geroest. Weet je toevallig het gewicht van het ding? Daar kan je een hoop uit afleiden namelijk.

Maar je wilt perse verticaal? Want offset smokers kan je ook voor 3-400 halen uit 2 a 3mm staal en weegt dan ruim 100 kilo.
Nou niet per se verticaal, maar daar kom je met een goedkopere oplossing (bijvoorbeeld de Weber Mountain) al een heel stuk beter mee weg, dan dat je voor hetzelfde geld een offset horizontaal koopt. En omdat warme lucht altijd opstijgt, heb je daar minder last van de rook die al direct naar boven wil in jouw horizontale offset en dus het vlees amper raakt. En zelfs gaat ontsnappen doordat het een goedkopere smoker is. Bij een verticale moet de rook nou eenmaal "door" het vlees.

Specs van de Tepro:
Gewicht 56,8 kg
Totale afmeting ca. 118,6 cm x 66,4 cm x 145,6 cm (BxDxH)

Best een gewicht, maar niet voor een smoker van dit formaat denk ik. Kan nergens de dikte van de het plaatstaal terugvinden. En hij is alleen via internet te koop, dus denk dat ik hem maar laat schieten.

Inderdaad @verstappen33 , maar ik ben niet van plan om hier meer dan 500 euro aan uit te geven. Liefst 300 zelfs, mits de kwaliteit gewoon acceptabel is.

Mijn iRacing stats

• Paitor

Paitor

Een beetje laat, maar mijn ervaring:

In mijn hete luchtoven (stoomoven) vind meer luchtcirculatie plaats dan in de BBQ vermoed ik. Hoewel het een stoomoven is die de waterdamp dient binnen te houden, verdampt er door de droge lucht toch redelijk veel vocht uit de ribs. Daardoor vond ik de ribs uiteindelijk relatief droog. Ik zou dus indien je 3-2-1 aanhoud, de '3' relatief nog ietsje aan de kortere kant doen, als je de oven gebruikt, of misschien naar een natte rub kijken om wat vocht te behouden.

Mocht ik een volgende keer de oven inzetten, dan ga ik zeker de stoomfunctie gebruiken om de luchtvochtigheid extern op te voeren, zodat hopelijk de ribbetjes minder vocht verliezen. Eerder deed ik dit niet, omdat ik vreesde dan de rub eraf te 'spoelen'.

Dit is trouwens wel een N=1 bevinding, want hierna heb ik eigenlijk besloten om als het even kan altijd de BBQ te gebruiken voor de volledige tijd. De 4 uur van geurende ribbetjes in huis hielp namelijk niet bij het thuiswerken :D

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:32

Boudewijn

omdat het kan

Zonder de goedkope vs dure BBQ discussie op te willen rakelen wil ik er mijn ervaring eigenlijk toch wel over kwijt (lees nu pas de thread met genoeg tijd om te reageren).
Mijn ervaring:

- Mijn BGE kwam met een lekkende topvent. Geen probleem om een nieuwe te krijgen overigens
- Mijn BGE sloot out of the box niet netjes. Ik heb die 2 gekromde (geborgde) bouten los moeten draaien van de bovenkap en de boel voorzichtig goed moeten draaien. Deze bouten zitten af fabriek gemonteerd, dus geen user failure.
- De vuurbak wiebelt in de kamado. Een van beide is niet 100% recht. Moet ik nog een keer naar kijken. Hoop dat het niet de kamado is.

Ik had tbh meer QA verwacht van 'het premium' merk. Zeker een XL is geen goedkoop speeltje. Als je dit eenmaal gedaan/geregeld hebt heb je wel een solide product, denk ik (hij is nu 1.5 maand oud).

Ander puntje: ik vind die mates (BGE-jargon) voor de opklaptafeltjes stiekem er bere-handig uitzien maar ook best prijzig. Dacht bij aankoop dat het niet nodig was, maar wil ze nu toch wel graag. Ik sta voor zelf knutselen open, maar merk wel dat je dan heel goed een metalen profiel krom moet kunnen zetten.... geen ervaring mee en geen gereedschap voor (een wals lijkt me dan onontbeerlijk). Het hout krijg ik wel in een voor mij acceptabele wijze getweaked.
Ik zie ook niet echt aftermarket/3rd party tafeltjes. Weet iemand nog een alternatief? Anders wordt het gewoon ogen dicht, VVV-bonnen verzamelen en 200E afpinnen ;).

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Paitor

Paitor

Boudewijn schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:35:
Zonder de goedkope vs dure BBQ discussie op te willen rakelen wil ik er mijn ervaring eigenlijk toch wel over kwijt (lees nu pas de thread met genoeg tijd om te reageren).
Mijn ervaring:

- Mijn BGE kwam met een lekkende topvent. Geen probleem om een nieuwe te krijge overigens
- Mijn BGE sloot out of the box niet netjes. Ik heb die 2 gekromde (geborgde) bouten los moeten draaien van de bovenkap en de boel voorzichtig goed moeten draaien. Deze bouten zitten af fabriek gemonteerd, dus geen user failure.
- De vuurbak wiebelt in de kamado. Een van beide is niet 100% recht. Moet ik nog een keer naar kijken. Hoop dat het niet de kamado is.

Ik had tbh meer QA verwacht van 'het premium' merk. Zeker een XL is geen goedkoop speeltje. Als je dit eenmaal gedaan/geregeld hebt heb je wel een solide product, denk ik (hij is nu 1.5 maand oud).

Ander puntje: ik vind die mates (BGE-jargon) voor de opklaptafeltjes stiekem er bere-handig uitzien maar ook best prijzig. Dacht bij aankoop dat het niet nodig was, maar wil ze nu toch wel graag. Ik sta voor zelf knutselen open, maar merk wel dat je dan heel goed een metalen profiel krom moet kunnen zetten.... geen ervaring mee en geen gereedschap voor (een wals lijkt me dan onontbeerlijk). Het hout krijg ik wel in een voor mij acceptabele wijze getweaked.
Ik zie ook niet echt aftermarket/3rd party tafeltjes. Weet iemand nog een alternatief? Anders wordt het gewoon ogen dicht, VVV-bonnen verzamelen en 200E afpinnen ;).
Ja die zijn berehandig, maar ik vrees ook dat je ze te klein gaat vinden. Heb je de beweegbaarheid van de nest + tafeltjes nodig, of zou een t.z.t. upgrade naar een vaste tafel kunnen?

https://www.bbqexperience...1iFQp4EAQYBiABEgJeGvD_BwE

Nog weer een stuk duurder, maar dan kun je wel buiten ook een stukje bereiding doen etc. Ik merk nu ik een RVS rooster, gietijzer en natuurlijk de conveggtor heb, dat ik de ruimte goed kan gebruiken in ieder geval.

[Voor 10% gewijzigd door Paitor op 25-06-2020 10:46]

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

De beweegbaarheid is een pre, en ik ben bang dat als ik een XL in een tafel gooi ik een heel ziek brute tafel krijg.
Daarnaast wil ik kijken of ik nu en dan op locatie voor groepen kan BBQen (daarom ook de XL) en dan is een XL al uitdagend om te verslepen. XL + tafel is een instant drama.

Ik ging dus BBQen en heb nu een piramide van tuinpotten naast de BBQ staan... dat niveau van profi :+

Leuke link, maar dat is al 1100E voor een Large. Ik heb nog een maatje groter. Niet heel handig voor mijn eisen en best wel aan de prijs.

:w @Paitor , long time no see!

[Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 25-06-2020 10:51]

• Paitor

Paitor

Boudewijn schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:48:
De beweegbaarheid is een pre, en ik ben bang dat als ik een XL in een tafel gooi ik een heel ziek brute tafel krijg.
Daarnaast wil ik kijken of ik nu en dan op locatie voor groepen kan BBQen (daarom ook de XL) en dan is een XL al uitdagend om te verslepen. XL + tafel is een instant drama.

Ik ging dus BBQen en heb nu een piramide van tuinpotten naast de BBQ staan... dat niveau van profi :+

Leuke link, maar dat is al 1100E voor een Large. Ik heb nog een maatje groter. Niet heel handig voor mijn eisen en best wel aan de prijs.

:w

Inderdaad geen goed idee als je veel wilt bewegen, dan zou ik toch naar de plankjes en een bijzettafeltje gaan kijken. Zag dat Coolblue met 150 euro de goedkoopste is, bizar voor twee stukjes hout eigenlijk. Vervelend trouwens dat er iets niet stabiel zit in je BGE, zou dat ook niet verwacht hebben. Hopelijk een klein oneffenheidje in de ring, wat weg te steken is met een plamuurmesje?

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ja deze zijn best een goede deal:
https://www.coolblue.nl/p...cacia-hout-xlarge-2x.html

Ja het is hout en wat staal. Maarja een wieldop waar Porsche op staat is vast ook 5x zo duur als die van een Golfje. En functioneel niet anders.

[Voor 37% gewijzigd door Boudewijn op 25-06-2020 11:06]

• Hari-Bo
  • Laatst online: 06-07 20:06

Voor de mobiliteit heb ik daarom gekozen toendertijd voor de Caliber, deze is net zo groot als de BGE Large alleen maar 34kg vs 70kg. Deze neem ik regelmatig mee in de kofferbak op zijn kant. Laatst ook met een familie weekend weg. Daarvoor deed ik het met de BGE L, maar dat vond ik altijd spannend één verkeerde tik en je kan serieuze schade krijgen.

kokenmetvuur.nl

• JPDeckers
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:41
Hier ook zoiets ;)
Als ik nu de conveggtor er uit wil halen na pizza's voor de kids, sta ik met een stuk keramiek van 300 graden in mijn handen lastig te doen om deze niet op het gras/vlonder neer te leggen...
Alle leuke tafels zijn met uitsparingen voor de BGE, wil juist een simpele, stevige tafel met opbergruimte voor de spullen en met beton/tegels bovenop . Wordt toch zelf knutselen vrees ik.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

@Hari-Bo Yup dat is het nadeel van keramiek. Ik zou de mijne bij verplaatsen zelfs half demonteren. Een onderkant, en een bovenkant zijn beide enigszins tilbaar. 100+ kg in 1x wat minder.

@JPDeckers Ik leg hete materialen op de rand van de borders. Dat zijn gemetselde stenen dingen.
Ik zoek meer een plek om borden/,schalen of tangen en sauzen op kwijt te kunnen. Sta nu vaak met in linkerhand een schaal en rechts een grilltang. Dat werkt maar soms wil je ook met links werken (je hele arm kruislings over een warme bbq is niet heel tof).
En kort dingen grillen is irritant. Dan heb je 2 schalen (rauw en gaar) en een grilltang. Dan heb je behoefte aan een tafel.

[Voor 60% gewijzigd door Boudewijn op 25-06-2020 11:19]

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07:48
JPDeckers schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:13:
[...]

Hier ook zoiets ;)
Als ik nu de conveggtor er uit wil halen na pizza's voor de kids, sta ik met een stuk keramiek van 300 graden in mijn handen lastig te doen om deze niet op het gras/vlonder neer te leggen...
Alle leuke tafels zijn met uitsparingen voor de BGE, wil juist een simpele, stevige tafel met opbergruimte voor de spullen en met beton/tegels bovenop . Wordt toch zelf knutselen vrees ik.
Haha, ja dit dus. Waar leg ik dat rooster nou even neer, en daarna de convector, en dan moet het rooster ook weer terug, maar die is net half open geklapt, en de zuurstof pompt zicht richting de kolen, aaaarrggghhh, de temp stijgt }:|

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Op zich wil ik de temperatuur meestal wel laten stijgen als de conveggtor eruit gaat.
Sowieso heb je met conveggtor erin veel minder airflow voor mijn gevoel, dus ook lagere temps.

• Paitor

Paitor

JPDeckers schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:13:
[...]

Hier ook zoiets ;)
Het is jammer dat de werkhoogte van een kist als deze te laag is (60 cm) anders zou het ideaal zijn denk ik:
https://www.vidaxl.nl/e/8...0m-g4rEAQYCyABEgJVVvD_BwE

• verstappen33
Als je een beetje handig bent knutsel je zelf makkelijk een tafel in elkaar van Douglas hout..
Ben je voor 200-300 euro echt wel klaar, en heb je het naar eigen wens..

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

verstappen33 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:12:
Als je een beetje handig bent knutsel je zelf makkelijk een tafel in elkaar van Douglas hout..
Ben je voor 200-300 euro echt wel klaar, en heb je het naar eigen wens..
Mwa 200-300 is wel enorm afhankelijk van wat je wilt, met een beetje goed en stevig materiaal, denk bijvoorbeeld aan totaal gewicht en stabiliteit kom je wel iets meer bij uit. De mijne is gebouwd om vooral lekker mobiel te zijn (160Lx80Bx100H ) maar toch minimaal 500kg te kunnen dragen (Dus Hout (+beits etc) + Kamado + toebehoren ) kwam ik ergens rond de 450 euro in materialen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• verstappen33
Het ligt inderdaad aan de constructie hoe duur het wordt.
Maar ik heb geen behoefte aan een tafel die 500kg kan dragen.. 200kg is meer dan zat en dan kun je lichtere materialen gebruiken die weer een stuk goedkoper zijn.

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 06-07 11:15
Vandaag bij de lokale keurslager voor buikspek zonder zwoerd en procureur, voor op de BBQ morgen. De slager vroeg wat ik van plan was met procureur dus ik gaf aan low & slow voor pulled pork. Ik kreeg toen van de slager de vraag of hij het stuk vlees moest insnijden, waar ik met mond vol tanden stond, huh insnijden?

Gaf de beste man aan dat met insnijden de rub ook binnen in het vlees komt voor meer smaak en als je uitgeklapt op de Q legt een stuk sneller klaar was. Ik moest even twee keer knipperen met mijn ogen en vroeg me af is dit jullie wel eens gevraagd of een bekende methode om dit op die manier te bereiden?

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• Catch22
Kan je doen en dan is het vast sneller klaar, maar heb je meer korst en minder vlees. Qua smaak en opbrengst kan je hem beter injecteren (dat doen ze op wedstrijden ook) om er meer smaak in te krijgen)

• Paitor

Paitor

Salv schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:32:
Vandaag bij de lokale keurslager voor buikspek zonder zwoerd en procureur, voor op de BBQ morgen. De slager vroeg wat ik van plan was met procureur dus ik gaf aan low & slow voor pulled pork. Ik kreeg toen van de slager de vraag of hij het stuk vlees moest insnijden, waar ik met mond vol tanden stond, huh insnijden?

Gaf de beste man aan dat met insnijden de rub ook binnen in het vlees komt voor meer smaak en als je uitgeklapt op de Q legt een stuk sneller klaar was. Ik moest even twee keer knipperen met mijn ogen en vroeg me af is dit jullie wel eens gevraagd of een bekende methode om dit op die manier te bereiden?
Het is een keuze, je ziet het wel meer. Wat ik onthouden heb is een stukje onderzoek, hoe diep je marinade nou werkelijk in vlees kan intrekken en dat schijnt erg ondiep te zijn. Dus hoe groter je oppervlak, hoe meer van je rub erin kan trekken. Voor zover het uitklappen.

Dan heb je nog het insnijden van het vet. Zelf doe ik dat bijvoorbeeld ook met een lamsbout, en dan in de ruitjes verstop ik stukjes knoflook en rozemarijn. Het fijne is dat het vet dan iets meer het vlees bedruipt. Mijn lamsbout is wel met 1.5 uur zeker klaar en het vet van het lam vind ik bij het opdienen zelf in ieder geval niet smakelijk.

De pulled pork blijft veel langer op de Q en het vet smelt meer door het vlees heen. Ik weet eigenlijk niet wat het insnijden van het vet doet voor de garingstijd, maar logischerwijs zou het dit inderdaad wel eens kunnen verkorten, omdat je zo ook weer een stukje oppervlak vergroot waar warmte kan komen. En als er meer rub blijft plakken daardoor, dan ook weer meer smaak van je rub.

Dus ja, vanuit de theorie kan ik wel bedenken waarom het zou kunnen werken. Uiteindelijk is voor mij bij koken altijd the proof in the pudding ;) Probeer het eens uit en laat het ons weten :)

edit:
uitdrogen / korst had ik idd nog niet bedacht, maar dat speelt natuurlijk ook een rol, terecht punt. Dan ben ik toch meer voor een groot stuk vlees dan een grotere lap, denk ik. Maar als ik te weinig tijd zou hebben, dan zou dit wel een ideale shortcut zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Paitor op 25-06-2020 15:41]

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:13:
@Hari-Bo Yup dat is het nadeel van keramiek. Ik zou de mijne bij verplaatsen zelfs half demonteren. Een onderkant, en een bovenkant zijn beide enigszins tilbaar. 100+ kg in 1x wat minder.

@JPDeckers Ik leg hete materialen op de rand van de borders. Dat zijn gemetselde stenen dingen.
Ik zoek meer een plek om borden/,schalen of tangen en sauzen op kwijt te kunnen. Sta nu vaak met in linkerhand een schaal en rechts een grilltang. Dat werkt maar soms wil je ook met links werken (je hele arm kruislings over een warme bbq is niet heel tof).
En kort dingen grillen is irritant. Dan heb je 2 schalen (rauw en gaar) en een grilltang. Dan heb je behoefte aan een tafel.
En een RVS serveer wagen / werktafel ?

( niet het betreffende model )

Mijn GG staat in het eigen onderstel 'naast' een werkblad.
Maar bij een kennis hebben ze naast de zijtafeltjes ook zo'n serveerwagen staan.
Die hebben de boel niet 'permanent' uitgestald staan, ( zijn de 2 weekenden per jaar BGE gebruikers )

• csiblade
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 25-06 20:54
Hey fanaten,

Wij zijn van plan een buitenkeukentje(BBQ) aan te schaffen.
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, maar er is best veel op de markt tegenwoordig...

Napoleon, Campingaz, Barbecook, Boretti, Patton, Grandhall, Cadac, Tarrington.............en Weber.
Veel dus...

Kunnen jullie de merken in volgorde van kwaliteit opsommen...
1. Weber
2. Boretti
enzovoort...

Na wat zoekwerk kwam ik bij de Boretti Robusto.
Eerst las ik Boretti is goed, maar dan las ik ergens weer dat die wel heel snel roest, veel sneller dan alle andere...En enkele vertelde me dat Campingaz niet goed was...
Maar hier krijgen ze dan weer 5 sterren.

Dus kan ik weer helemaal opnieuw beginne.

Kunnen jullie mij alvast even snel op weg zetten??

Alvast bedankt.

Mvg,
Fonzie

• Chevy454
  • Niet online
csiblade schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:50:
Kunnen jullie mij alvast even snel op weg zetten??
Alle noodzakelijke basis info ontbreekt. Dus nee of gewoon de allerduurste die je kan veroorloven.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• csiblade
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 25-06 20:54
csiblade schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:50:

Wij zijn van plan een buitenkeukentje(BBQ) aan te schaffen.
iets zoals Boretti Robusto.

Kunnen jullie de merken in volgorde van kwaliteit opsommen...
1. Weber
2. Boretti
enzovoort...
Dus gewoon de merken in goede volgorde zetten, zodat ik weet waar ik moet zoeken, dat is al wat ik nodig heb.
Zodat ik mijn zoekveld kan verkleinen...
Welke merken ik zeker links mag laten liggen omdat ze kwalitatief niet voldoen.
Zoek zeker geen topline (want budget zoals de Robusto, max. 750€ ongeveer) dus maar gewoon iets waar je toch heel lang geniet kan van hebben.

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:42

Dennis1812

Amateur prutser

@csiblade wat wil je ermee gaan doen?
Low/slow, enkel direct, maaltijden in pannen koken? Roken, searen? Persé gas of ook kolen een optie?
Je praat over een volledige buitenkeuken. Moet er dus ook een meubel bij/omheen? En is dat inclusief die 750?
Er mist best wat informatie. Want het ene merk is beter voor de ene toepassing dan de ander.
En gewoon een lijstje van merken vragen in een top 5 voor elke willekeurige toepassing is natuurlijk geen doen.

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:42

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Gister een barbecue-sessie gehad met eend/beercan chicken en stukje gevlinderde varkenshaas en op zich ging het best goed. Maar ik had nog wel even een vraagje. Ik had de eend op mijn searing grill liggen die ik op ~200 graden had (igrill sensor boven de kolen). Ik heb deze ~50 seconden laten liggen om het vetlaagje mooi bruin/krokant te krijgen met deksel open. Toen dat klaar was en ik het vlees wilde afgrillen zag ik dat de kerntemperatuur al ~53 graden was. Ik heb toen de vleeskant nog even boven de kolen gegrild en op zich was het vlees prima te doen, was medium ipv medium/rare. Maar dat de kerntemperatuur zo hoog was, zou dat komen doordat de temperatuur van de kolen te hoog was?

Zelfde geld voor de kip. Ook op ~200 graden (boven de kolen). De kip op het blik op het rooster gezet (was een poussin, kleine kip dus op zich sneller gaar dan grote kip). Maar ook dit gerecht was in een fractie van de tijd klaar. Recept zei ~30 minuten, maar die van mij was al 78 graden na een minuut of 20. Het huidje was ook niet echt krokant. Had ik hiervoor een deflector shield moeten maken van aluminium? Of misschien de gril iets minder hoog stoken? ~180 graden?

Het eten was overigens best lekker. De fruitsalade met de eend was erg goed geslaagd en de beercan chicken was alsnog lekker ondanks dat het huidje niet heel veel deed. De varkenshaas was een leuk gerecht maar de combi appel/sjalot/brie/varkenshaas vond mijn vriendin niet zo lekker, ik wel :p

Als desert had ik 2 plakken ananas gesneden en die even een badje van kaneel/bruine suiker gedaan. Daarna ~5 minuten op de gril (direct ~kolen ongeveer 145 graden) en geserveerd met een bolletje kaneelijs in het midden. Ook erg lekker, maar ik had het gevoel dat de ananas nog wel 10-15 minuten langer kon. Was nog een beetje hard.

[Voor 20% gewijzigd door MrVegeta op 25-06-2020 21:23]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Chevy454
  • Niet online
MrVegeta schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:20:
Maar dat de kerntemperatuur zo hoog was, zou dat komen doordat de temperatuur van de kolen te hoog was?
Nee, te laat begonnen met grillen. Tijdens het grillen stijgt de temperatuur sneller en nadien door het rusten gaat er nog eens 2 tot 3C erbij.

Als ik een picanha moet affakkelen dan gaat het vlees er bij 45C af, het vuur gaat dan naar stand inferno. Het vlees gaat dan al naar de 48C en dan moet die nog gegrild worden. Eens dat gedaan is de kern al 53C en dan nog eens rusten...

Dit weekend short ribs maken. En we gaan voor de Fornetto dit keer. Misschien nog wat pork belly burnt ends...

[Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 25-06-2020 21:29]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Catch22
csiblade schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Dus gewoon de merken in goede volgorde zetten, zodat ik weet waar ik moet zoeken, dat is al wat ik nodig heb.
Zoek zeker geen topline (want budget zoals de Robusto, max. 750€ ongeveer) dus maar gewoon iets waar je toch heel lang geniet kan van hebben.
Zo simpel is het niet. Elk merk heeft modellen die minder zijn.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
[...]

Kun jij voor mij eenzelfde lijst maken van auto's?
Nee, dat kun je niet omdat je niet weet waar ik die auto voor nodig heb. Een lijstje kan heel anders zijn als ik een auto zoek voor alleen stadsverkeer of eentje voor lange afstanden. Of voor offroad,of voor een racecircuit. Een Bugatti is prima voor een circuit, maar in de stad werkt het toch wat minder.

Zo ook met bbq's. Wil je alleen grillen, dan durf ik te stellen dat je met een kogeltje van de bouwmarkt al klaar bent. Wil je low en slow, dan kom je uit op iets anders. Maar welke brandstof wil je dan, het ene merk is goed met houtskool, maar heeft geen of slechte pelletaanbod. Of wil je offset op hout?

Geef eerst aan wat je wil qua brandstof, gebruik, uiterlijk?

[Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 25-06-2020 22:06]

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:04

H_H

'Tis but a scratch!

[...]

Nieuw op Tweakers? Net als voor andere onderwerpen geldt dat enige eigen inzet wel gewaardeerd wordt.

• dbzfan
  • Laatst online: 21:21

dbzfan

Nee.

MrVegeta schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:20:
Gister een barbecue-sessie gehad met eend/beercan chicken en stukje gevlinderde varkenshaas en op zich ging het best goed. Maar ik had nog wel even een vraagje. Ik had de eend op mijn searing grill liggen die ik op ~200 graden had (igrill sensor boven de kolen). Ik heb deze ~50 seconden laten liggen om het vetlaagje mooi bruin/krokant te krijgen met deksel open. Toen dat klaar was en ik het vlees wilde afgrillen zag ik dat de kerntemperatuur al ~53 graden was. Ik heb toen de vleeskant nog even boven de kolen gegrild en op zich was het vlees prima te doen, was medium ipv medium/rare. Maar dat de kerntemperatuur zo hoog was, zou dat komen doordat de temperatuur van de kolen te hoog was?

Zelfde geld voor de kip. Ook op ~200 graden (boven de kolen). De kip op het blik op het rooster gezet (was een poussin, kleine kip dus op zich sneller gaar dan grote kip). Maar ook dit gerecht was in een fractie van de tijd klaar. Recept zei ~30 minuten, maar die van mij was al 78 graden na een minuut of 20. Het huidje was ook niet echt krokant. Had ik hiervoor een deflector shield moeten maken van aluminium? Of misschien de gril iets minder hoog stoken? ~180 graden?

Het eten was overigens best lekker. De fruitsalade met de eend was erg goed geslaagd en de beercan chicken was alsnog lekker ondanks dat het huidje niet heel veel deed. De varkenshaas was een leuk gerecht maar de combi appel/sjalot/brie/varkenshaas vond mijn vriendin niet zo lekker, ik wel :p

Als desert had ik 2 plakken ananas gesneden en die even een badje van kaneel/bruine suiker gedaan. Daarna ~5 minuten op de gril (direct ~kolen ongeveer 145 graden) en geserveerd met een bolletje kaneelijs in het midden. Ook erg lekker, maar ik had het gevoel dat de ananas nog wel 10-15 minuten langer kon. Was nog een beetje hard.
Ananas moet je wel een half uurtje geven....

• immetjes
  • Laatst online: 06-07 15:17

immetjes

HIER is BERN-E

Ribs grillen volgens de “Easterwood” methode. In een uurtje en 3 kwartier klaar. Niet koken of magnetron natuurlijk. Recept

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

dbzfan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:45:
[...]

Ananas moet je wel een half uurtje geven....
En wat is het grilproces dan precies? Half uur direct? Er zijn trouwens wel verschillende meningen over ;) https://bbq-helden.nl/recepten/gegrilde-ananas/ https://www.simpele-recep...-de-bbq-met-bruine-suiker maar goed, volgens mij gewoon aanhouden dat je er met de vork in kan prikken zonder te moeten drukken toch?

Binnenkort weer even een poging doen met de eend grillen. Zien of ik dat wat onder de knie kan krijgen.

[Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 26-06-2020 00:41]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• verstappen33
MrVegeta schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:40:
[...]

En wat is het grilproces dan precies? Half uur direct? Er zijn trouwens wel verschillende meningen over ;) https://bbq-helden.nl/recepten/gegrilde-ananas/ https://www.simpele-recep...-de-bbq-met-bruine-suiker maar goed, volgens mij gewoon aanhouden dat je er met de vork in kan prikken zonder te moeten drukken toch?

Binnenkort weer even een poging doen met de eend grillen. Zien of ik dat wat onder de knie kan krijgen.
Kleinere stukjes vlees grillen (tot 300-400 gram) is best lastig om goed medium rare te krijgen..
Afgelopen week ook een rib-eye van 350gr op de gril, +/- 220-240 graden boven het rooster..
1 minuut searen, kwart slag draaien en weer 1 minuut.
toen geflipt,
1 minuut searen en toen gemeten en zat ik al op de 48 graden..

voor de grill marks had ik het nog een minuutje willen doen, maar de kerntemperatuur schoot flink omhoog..
ook na het rusten was het al 54 graden en dus medium ipv medium-rare..

Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar grillen in een gietijzeren pan of griddle...
dan heb je na 1 minuut al het hele oppervlak mooi gekarameliseerd,
1 minuut op de andere kant en dan rustig indirect verder garen tot 45-47gr.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

verstappen33 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Kleinere stukjes vlees grillen (tot 300-400 gram) is best lastig om goed medium rare te krijgen..
Afgelopen week ook een rib-eye van 350gr op de gril, +/- 220-240 graden boven het rooster..
1 minuut searen, kwart slag draaien en weer 1 minuut.
toen geflipt,
1 minuut searen en toen gemeten en zat ik al op de 48 graden..
Gister vier ribeye steaks ontdooit , waren all kant en klaar met rub.
Stak in 1 een sensor en de 45graden was ergsnel bereikt. Ik plaats hem noodgedwongen Indirect, omdat de grilplaat anders te laag ligt en alles verbrand. 200 graden onderkant van griltemp range.
[/quote]
voor de grill marks had ik het nog een minuutje willen doen, maar de kerntemperatuur schoot flink omhoog..
ook na het rusten was het al 54 graden en dus medium ipv medium-rare..

Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar grillen in een gietijzeren pan of griddle...
dan heb je na 1 minuut al het hele oppervlak mooi gekarameliseerd,
1 minuut op de andere kant en dan rustig indirect verder garen tot 45-47gr.
[/quote]
Dat is een idee.
Wat ik overigens vreemd vond was de olie achtige kleuring op de vliezen toen ik eentje door sneed on te zien of het klaar was. Door het invriezen?
Had wel een mooie garings ring/ decent /aflopende gaarheid.
Ik heb ze voor de zekerheid nog effe , 2 minuutjes ,door gebakken tot medium -mediumweldone.
Ik denk dat een dikke pen , cookperfect, kernmeting niet heel goed werkt. Te weinig vlees er omheen en reageerd dan te snel. Volgende keer maar weer de digipen er los in steken.

Overige ze smaakte prima niet stug of zo wel stevige bite maar een bot brood mes ging er zo doorheen.
8)

Ik denk dat misschien een gietijzeren pan met grilrooster er direct boven een mooi alternatief is.
Geen directe vlammen maar wel alle hitte doorgegeven voor de sear. Vangt meteen de vetten op dus geen /minder vetburn die je vlees verbrand.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verstappen33
Ik steek bij steaks die "direct" maar 3-4 minuten hoeven geen thermometer erin.
Ik hou de thermapen (instant read) bij de hand en check het na 2-3 minuten hoever ik ben..

Je bent toch direct aan het grillen met de deksel open, bij low en slow of reverse sear is het wel van belang om de dome goed dicht te houden en steek ik er wel een probe in.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vanmiddag gaat de grill weer aan ga ik nog een stukje eend er op doen en de ananas. Kleine lunch maken, beetje proberen.

Zou nog wel wat willen investeren in messen maar die zijn erg duur. Iemand positieve ervaringen met setjes van een euro of 50?

[Voor 35% gewijzigd door MrVegeta op 26-06-2020 12:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
MrVegeta schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:45:
Vanmiddag gaat de grill weer aan ga ik nog een stukje eend er op doen en de ananas. Kleine lunch maken, beetje proberen.

Zou nog wel wat willen investeren in messen maar die zijn erg duur. Iemand positieve ervaringen met setjes van een euro of 50?
https://www.vuurenrook.nl/nl/f-dick-pitmaster-deal.html

dat is wel een goed begin. Meer heb je initieel niet nodig.

[Voor 7% gewijzigd door Catch22 op 26-06-2020 12:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 06-07 19:04

welke messen? Om mee te eten, of om te bereiden? Voor het eerste heb ik gewoon van Sola een bestekset, prima messen (mis een steakmes niet echt), voor het laatste ben ik fan van Global, maar dat valt iets boven de 50 ;) (alhoewle ook dat zeer persoonlijk is, een goed koksmes moet je liggen qua gewicht, grip etc..)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verstappen33
Messen zijn inderdaad duur, mijn tip is ook om losse messen te kopen..
Ik heb afgelopen jaren de Wusthof IKON serie bij elkaar gesprokkeld.

Ik heb nu:
20cm Koksmes
9cm Officemes
23cm vleesmes
18cm fileermes
+aanzet staal.

En een mooie etui waar ik het in bewaar.

Ik wil nog een keer een mooi Brisket mes en een Chinees koksmes (bijltje)

[Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 26-06-2020 12:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:57
Na wat wikken en wegen ben ik er wel uit: ik wil een kogelbbq van Weber gaan kopen. In eerste instantie voor simpel grillen, maar ik hou van koken en nieuwe dingen uitproberen, dus ik wil ook low&slow, roken gaan uitproberen.

Een kamado is me te duur, vandaar een kogel. Maar ik wil wel gewoon kwaliteit hebben, dus geen simpel ding van de bouwmarkt, ik ben bang dat ik me dan teveel ga ergeren aan gebrek aan bouwkwaliteit en/of handigheidjes. Liever dan direct een goede kopen.

Wat me erg handig lijkt is een deksel met scharnier, dus dan kom je uit bij de Master Touch GBS 5770 of 5775. Voor de zekerheid: is het enige verschil tussen die twee modellen die sear grate die je er bij de 5775 bij krijgt? En hoe cool is het om zo'n sear grate te hebben?

Tweede vraag: wat voor accessoires zijn echt handig/essentieel om te hebben? Een tang lijkt me handig, maar verder?

• Martinusz
  • Nu online
Setjes niet, maar wel los mes van Forged, mooi en zeer degelijk mes.
Zoveel verschillende messen heb je waarschijnlijk niet eens nodig :)

[Voor 21% gewijzigd door Martinusz op 26-06-2020 13:44]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• verstappen33
migchiell schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:38:
Na wat wikken en wegen ben ik er wel uit: ik wil een kogelbbq van Weber gaan kopen. In eerste instantie voor simpel grillen, maar ik hou van koken en nieuwe dingen uitproberen, dus ik wil ook low&slow, roken gaan uitproberen.

Een kamado is me te duur, vandaar een kogel. Maar ik wil wel gewoon kwaliteit hebben, dus geen simpel ding van de bouwmarkt, ik ben bang dat ik me dan teveel ga ergeren aan gebrek aan bouwkwaliteit en/of handigheidjes. Liever dan direct een goede kopen.

Wat me erg handig lijkt is een deksel met scharnier, dus dan kom je uit bij de Master Touch GBS 5770 of 5775. Voor de zekerheid: is het enige verschil tussen die twee modellen die sear grate die je er bij de 5775 bij krijgt? En hoe cool is het om zo'n sear grate te hebben?

Tweede vraag: wat voor accessoires zijn echt handig/essentieel om te hebben? Een tang lijkt me handig, maar verder?
Accesoires die handig zijn:
- Hitte bestendige handschoenen
- Brikettenstarter
- Aanmaak blokjes
- BBQ tang
- Thermometers (bv IKEA Fastast)
- Roosterborstel

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Martinusz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:43:
[...]

Setjes niet, maar wel los mes van Forged, mooi en zeer degelijk mes.
Zoveel verschillende messen heb je waarschijnlijk niet eens nodig :)
Ja ik heb waarschijnlijk eerst enkel een koksmes/vleesmes nodig. Nu heb ik een koksmes van Herman, werkt wel prima voor aardappelen en groente maar merk dat ik met vlees meer moet "zagen" dan snijden en dat zal de structuur van het vlees niet helemaal goed doen.

Ik zag die Olive messen ook maar ik ben altijd beetje schuw wanneer dingen er "cool" uit zien, dan denk ik al gauw dat ze er een kleurtje/textuur whatever over heen hebben gegooid om mensen te overtuigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
MrVegeta schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Ja ik heb waarschijnlijk eerst enkel een koksmes/vleesmes nodig. Nu heb ik een koksmes van Herman, werkt wel prima voor aardappelen en groente maar merk dat ik met vlees meer moet "zagen" dan snijden en dat zal de structuur van het vlees niet helemaal goed doen.

Ik zag die Olive messen ook maar ik ben altijd beetje schuw wanneer dingen er "cool" uit zien, dan denk ik al gauw dat ze er een kleurtje/textuur whatever over heen hebben gegooid om mensen te overtuigen.
Forged messen worden best wel wat gebruikt, zie je ook veel voorbij komen op BBQ forums etc.
Ik heb hem nog niet zo lang :) maar het mes ziet er in ieder geval goed uit, is vlijmscherp en werkt goed dus ver :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

migchiell schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:38:

Of dat het enige verschil is weet ik niet, maar ik heb net een sear grate gekocht voor mijn Weber en heb er 1 sessie op gedaan. Naar mijn idee wordt het gietijzer een stuk heter dan het normale bovenrooster dus kan je er mooie lijntjes in grillen en daardoor zal waarschijnlijk het aangrillen ook iets sneller gaan. Deksel met scharnier is wel super ja, baal dat ik die niet heb.

Accessoires die ik gebruik zijn de handschoen, een looftlighter om de briketten mee te starten, echt fantastisch ding. Je vrienden kijken je aan alsof je een debiel bent (na een jaar gebruik doen de mijne dat nog steeds) maar na ~2 minuten heb je zonder rook/aanmaakblokjes de kolen op gang gekregen. Dan is het nog 20 minuten wachten voordat alles goed aanstaat en je kan grillen. Waar ik ook fan van ben zijn de brikket roosters. Van die ijzeren dingen waar je dus briketten in gooien. Zo kan je ze handig stapelen en verplaatsen in de gril. Dit helpt enorm als je de GBS hebt dan kan je de bakjes eerst onder je searing grate zetten en wanneer dat klaar is ze aan de kant zetten om bv een grote kip te garen in het midden.

//edit. Ben nu weer even aan het grillen. Die iGrill is wel fantastisch. Heb het ding beneden in de tuin en kan boven achter de computer de boel in de gaten houden op de telefoon. Probeer de temperatuur van de brikketten op ~190 krijgen en ik heb de probe nu recht boven de briketten en wat ik zag was dat de probe nu ~200 aangeeft maar de dome meter van Weber ~160. Dus als ik dat even check met mijn vorige grilsessie was de dome meter op ~190 en de weber sensor ook. Maar die had ik toen niet helemaal direct boven briketten. Dus het kon best zijn dat die eigenlijk veel warmer waren waardoor de eend veel sneller gaarde dan verwacht.

//edit2. Dit ging al een stuk beter. Eend had na 50 seconden direct grillen een mooi korstje gekregen en de kerntemperatuur was net 22 graden. Toen er afgehaald en het ligt nu indirect verder te garen.

[Voor 16% gewijzigd door MrVegeta op 26-06-2020 14:58]

• verstappen33
[...]

Koop ook een fileer mes, ideaal om vlees mee te trimmen. Met een koksmes gaat dat net iets minder goed..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

[...]

Hoelang heb je dat mes al, wanneer is die voor het laatst geslepen en zet je het regelmatig aan?

Begin eens met dat mens te slijpen en dan ook gewoon goed te onderhouden.
Intussen zoek uit wat je wensen zijn mbt koksmes, lengte, gewicht etc. en koop dan een mes naar wens. => ga naar winkels waar je ze vast kan houden om het gevoel en gewicht te testen.

Doe dat verder ook voor de rest van de mensen messen die je denkt nodig te hebben of gewoon wil hebben.

O-)

[Voor 5% gewijzigd door Bokkie op 26-06-2020 15:44]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Martinusz
  • Nu online
Bokkie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:26:
[...]
Doe dat verder ook voor de rest van de mensen die je denkt nodig te hebben of gewoon wil hebben.
Leuke 'verspreking' wel :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
MrVegeta schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:40:
[...]En wat is het grilproces dan precies? Half uur direct?
Zal het voor dit seizoen ook een keer herhalen ....
Koken, en vooral grill/BBQ werkt NIET op tijden ... maar op temperaturen

Als je een varkenshaas op 150C legt, is het in 4 minuten klaar ( voorbeeld, nit uitproberen )
Doe je er 400C onder, is hij in diezelfde 4 minuten geschikt om als brandstof te gebruiken

Dan heb je je brandstof nog eens, houtskool genereert meer hitte dan briketten, en de ene houtskoolsoort, is weer anders dan andere.

Ondanks dat de openingspost toch niet meer gelezen wordt ( begrijpelijk, na 1500+ reacties ) zou het wel een vermelding mogen hebben daarin

Kook op kerntemperaturen, NIET op tijdsbestek, het is geen cakebeslag wat na 25 minuten op 180C een cake gevormd heeft

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Bokkie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Begin eens met dat mens te slijpen en dan ook gewoon goed te onderhouden.
Nog een leuke verspreking :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• JohnStaakke
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 18:30
Ik moet ook eens mijn messen leren slijpen. Iemand nog een tip voor een simpel setje waarmee ik dat kan?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

FreshMaker schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Zal het voor dit seizoen ook een keer herhalen ....
Koken, en vooral grill/BBQ werkt NIET op tijden ... maar op temperaturen

Als je een varkenshaas op 150C legt, is het in 4 minuten klaar ( voorbeeld, nit uitproberen )
Doe je er 400C onder, is hij in diezelfde 4 minuten geschikt om als brandstof te gebruiken

Dan heb je je brandstof nog eens, houtskool genereert meer hitte dan briketten, en de ene houtskoolsoort, is weer anders dan andere.

Ondanks dat de openingspost toch niet meer gelezen wordt ( begrijpelijk, na 1500+ reacties ) zou het wel een vermelding mogen hebben daarin

Kook op kerntemperaturen, NIET op tijdsbestek, het is geen cakebeslag wat na 25 minuten op 180C een cake gevormd heeft
Dat is op zich makkelijk om te roepen, en temperatuur en tijd hebben zeker invloed op elkaar. Maar ik kan nergens informatie vinden over de kerntemperatuur van een ananas. Nu heb ik net een stukje gegrild naar 60 graden en dat was al een stuk beter dan de vorige poging, maar ik denk dat 70-75 graden toch wel de sweetspot is. Ik moest nu nog aardig hard drukken met mijn vorkje.

Bv op Weber staat https://www.weber.com/NL/...ingstijd/weber-49361.html

Barbecuen is in dit opzicht een wat andere kunst dan koken in de keuken, dus ik raad iedereen aan lekker veel uit te proberen en te documenteren.

[Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 26-06-2020 16:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dat komt omdat een Ananas niet 'gaar' hoeft te worden.

Kerntemperaturen zijn de basis voor voedselveiligheid.
Een kippenpoot van 60C is gevaarlijk, daar krijg je best problemen mee.
Een biefstuk kan je rauw eten ( tartare, carpaccio ) maar dan moet je zeker zijn van de versheid.
Biefsuk kan je blue, rare, medium en schoenzool eten, wat jij het liefste hebt, daar zijn de kerntemperatren weer "anders" te lezen dan voor eerder genoemde pluimvee/varken

En ja - er is relatie van tijd vs temperatuur, maar dat is omdat het niet 'instant' warm is, aan de binnenkant :+
Maar er is geen kookwekker om de perfecte entrecote te bereiden, anders dan een thermometer insteken :+

voorbeeld van de verschillen :

Kippenvleugels -
Op de Webersite -> 15/20 minuten op 180C
Op BBQ helden -> 150C en 30 minuten tot 1 uur
op Grillfun - - 30 minuten, en daarna elke 10 minuten insmeren ( 40 / 50 minuten totaal )

willekeurige site - 20 minuten

Welke moet je nu nemen ?
Of kan je beter dan de universele deler nemen, 73/75C kerntemperatuur

[Voor 30% gewijzigd door FreshMaker op 26-06-2020 16:40]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

FreshMaker schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:34:
Dat komt omdat een Ananas niet 'gaar' hoeft te worden.

Kerntemperaturen zijn de basis voor voedselveiligheid.
Een kippenpoot van 60C is gevaarlijk, daar krijg je best problemen mee.
Een biefstuk kan je rauw eten ( tartare, carpaccio ) maar dan moet je zeker zijn van de versheid.
Biefsuk kan je blue, rare, medium en schoenzool eten, wat jij het liefste hebt, daar zijn de kerntemperatren weer "anders" te lezen dan voor eerder genoemde pluimvee/varken

En ja - er is relatie van tijd vs temperatuur, maar dat is omdat het niet 'instant' warm is, aan de binnenkant :+
Maar er is geen kookwekker om de perfecte entrecote te bereiden, anders dan een thermometer insteken :+

Kippenvleugels -
op Grillfun - - 30 minuten, en daarna elke 10 minuten insmeren ( 40 / 50 minuten totaal )

Welke moet je nu nemen ?
Zo ver ben ik gelukkig ook nog wel, ananas heeft dan geen gaarheid vanwege veiligheid, maar zeker wel qua ervaring.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
FreshMaker schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:34:

Kippenvleugels -

Welke moet je nu nemen ?
Deze verschillen bestaan omdat het het eindresultaat beïnvloedt.
Langer op (relatief) lagere temperatuur geeft een sappiger resultaat, maar, bij kip, een minder krokant korstje.
Sneller op hogere temperatuur zorgt wel voor dat korstje, maar droogt het vlees weer uit (voor zover je dat merkt bij supermarkt chicken wings).
Insmeren geeft sowieso een ander resultaat, etc

Dus elke je moet kiezen is geheel afhankelijk van je eigen voorkeur.

En als we een uitstapje maken richting sous vide (dit kan theoretisch ook op de BBQ, maar is vrij lastig), je kan kip met een kern van 60 graden prima eten. Sterker nog, voor kippenborst/filet is dat mijn voorkeur. Wat echter belangrijk is, is de tijd hoe lang die temperatuurb aanhoudt.
Bij 75 graden is elke bacterie vrijwel meteen dood, dus zodra het laatste stukje kip 74 graden is, is het veilig. Hou je die kip echter een half uur of meer op 60, dan is ook elke bacterie dood, maar is de structuur compleet anders. Ga je nog lager dan 60, dan wordt de vereiste tijd zeer snel zeer hoog (1,5 uur voor 58 graden bijv).

Dus ook met kerntemperatuur kun je spelen.

Het is maar wat je wil eten en daar pas je je bereiding op aan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• verstappen33
Vandaag mijn eerste sessie op mijn nieuwe kamado joe.
De kolen mand voor 80% gevuld en 1 starter erin.
De deflectors open op de spin gelegd zodat de warmte makkelijk de dome in kon.

Na 20 minuten gaf de dome thermometer 140gr aan en de deflectors recht geplaatst en de schuif onder op 1-2 vingers wijd open, en boven net onder de eerste streep gezet.
Toen afwachten waar die zou stabiliseren, dit bleek rond de 120gr te zijn op rooster niveau.
Perfect voor mijn moinkballs :-)

Na 1 uur de temperatuur mooi stabiel te houden de ballen erop gegooid.

Toen viel me iets raars op, de dome stond 2-3 minuten open en nadat het vlees erop lag de dome gelijk gesloten, en de temperatuur was gelijk 20 graden lager. Op het rooster 100, en de dome 110.
Door de hoeveelheid zuurstof had ik hem wel 10 graden hoger verwacht.

Na 40-45 minuten roken terwijl de temp constant op 110gr bleef, de ballen ingesmeerd wat ook maar 3-4 minuten duurde en toen kwamen de vlammen wel onder de deflector vandaan door de zuurstof.

Na het sluiten van de dome lag de temperatuur 15-20 graden hoger dan ervoor. 120 rooster en 130 dome.

Ik krijg helaas de foto’s vanaf mijn mobiel er niet goed op, maar het viel me reuze mee voor de eerste keer op een kamado.

Eind resultaat was perfect. De moinkballs waren zelfs een stuk sappiger dan van de weber kettle waar ik ze eerder op maakte.

Zondag een spatchcock chicken met gepofte aardappel en gegrilde groene asperges op het menu.
Benieuwd hoe dat gaat. 8)

[Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 26-06-2020 21:18]

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Toen viel me iets raars op, de dome stond 2-3 minuten open en nadat het vlees erop lag de dome gelijk gesloten, en de temperatuur was gelijk 20 graden lager. Op het rooster 100, en de dome 110.
Het vuur brandt beter, maar je dome-thermometer koelt enorm af omdat deze niet meer boven het vuur hangt.

Iig dat is bij mijn BGE het geval, die stijgt dan rustig 25 graden in 20 seconden. (die koelt hij in die tijd namelijk ook af)

• verstappen33
Boudewijn schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:02:
[...]
Het vuur brandt beter, maar je dome-thermometer koelt enorm af omdat deze niet meer boven het vuur hangt.

Iig dat is bij mijn BGE het geval, die stijgt dan rustig 25 graden in 20 seconden. (die koelt hij in die tijd namelijk ook af)
Hij stond ruim een uur op 120gr met de deflectors op de juiste manier erin (indirect dus)

Toen het vlees erop en toen was de temperatuur voor 45 minuten constant 110 op de dome, en 100-105 op rooster niveau.
Door die 2-3 minuten dat de dome open was om het vlees erop te leggen had ik juist een stijging verwacht maar die bleef dus uit, en was zelfs een daling.

Het gebeurde wel bij het lakken van de ballen, maar dus niet bij het vlees erop leggen.

Enige verklaring die ik heb is dat het vuur idd heel zacht brandde en door het koude vlees de boel iets inzakte.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Was vandaag bij de aziatische markt in Ypenburg .. tip voor alle BBQ fanaten er zijn kruiden/sparerib/vis dingen te vinden ..

ik vond wat surinamse "kola" siroop/extract .. samen met suiker+water maak je er mee een simple maar lekker verkoelde siroop ..

bij een verjaardag, 6 gelatineblaadjes + 2 lepels vruchtensap (naar keuze) even opgelost en dan de rest bij 300ml vruchtensap .. .even in de koelkast en presto lekkere frisse snacks ..

me schoorsteen setje is binnengekomen .. maar moest nog 16cm extra ertussen fabrieken .. dus resthout gebruik en in de verf gezet om morgen de schoorsteen te kunnen monteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruubschen
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:42
MrVegeta schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Dat is op zich makkelijk om te roepen, en temperatuur en tijd hebben zeker invloed op elkaar. Maar ik kan nergens informatie vinden over de kerntemperatuur van een ananas. Nu heb ik net een stukje gegrild naar 60 graden en dat was al een stuk beter dan de vorige poging, maar ik denk dat 70-75 graden toch wel de sweetspot is. Ik moest nu nog aardig hard drukken met mijn vorkje.

Bv op Weber staat https://www.weber.com/NL/...ingstijd/weber-49361.html

Barbecuen is in dit opzicht een wat andere kunst dan koken in de keuken, dus ik raad iedereen aan lekker veel uit te proberen en te documenteren.
Als ik het niet weet dan houd ik meestal de temperatuur van sous vide aan als kerntemperatuur. Ananas dus to 80C laten gaan, aldus: https://www.sousvidetools...ipes/sous-vide-pineapple/

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik ben zelf niet super handig.. Dus een meubel voor mijn kamado in elkaar zetten wordt lastig..

Ik kan dus gaan bestellen, maar een alternatief is een kastje van marktplaats scoren.. Een gat in het blad en klaar.

TV meubels kunnen, maar zijn laag.. Commodes hebben precies de afmeting die ik zoek. Maar is wel dicht.. En die warmte moet wel weg natuurlijk..

Hoe warm wordt de buitenkant van de keramiek eigenlijk? Te heet voor een gesloten kast? Of zal het wel gaan.. Zo lang ik maar wat ruimte in de cirkel maak

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
De Inkbird IBBQ-4T in de aanbieding voor 64,99 op Amazon.de https://nl.pepper.com/aan...ter-met-35-korting-151296

Vraag me eigenlijk af hoe de probe te gebruiken met een gesloten deksel op een Weber. Gewoon kwestie van de deksel sluiten met de draad ertussen?

• Koekenbakkertje
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online
greatgonzo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:01:

Hoe warm wordt de buitenkant van de keramiek eigenlijk? Te heet voor een gesloten kast? Of zal het wel gaan.. Zo lang ik maar wat ruimte in de cirkel maak
Precies wat je zegt... te heet voor een gesloten kast.

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:42

Dennis1812

Amateur prutser

Je kunt wel overwegen de achterkant eruit te halen.

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

Ja.. Daar dacht ik ook aan. Toch maar voor een dubbele bekvam

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

JBS schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:18:
De Inkbird IBBQ-4T in de aanbieding voor 64,99 op Amazon.de https://nl.pepper.com/aan...ter-met-35-korting-151296

Vraag me eigenlijk af hoe de probe te gebruiken met een gesloten deksel op een Weber. Gewoon kwestie van de deksel sluiten met de draad ertussen?
Yup

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

Galois

1811 - 1832

Hier zijn veel BBQ experts. Als geen-vlees-eter ben ik dat helaas niet en ook niet de meest fanatieke BBQ'er :)

Onlangs toch een BBQ gekocht, toch wel erg gezellig en af en toe een visje en groente erop is ook lekker.

Maar goed, ik krijg 'm niet warm. Ik heb een Boretti Tonello gekocht. Deze:

En hij werd gisteren maximaal 130 graden. Beide luchtroosters stonden maximaal open en ik had er 1 kg briketten in. In de handleiding staat: "Leg houtskool/briketten in de daarvoor bestemde kolenbak." maar ik denk nu dus dat dit een vertaalfout is en dat er had moeten staan 'OP het rooster boven de kolenbak'.

Dus de kolen op rooster met nr 5 in onderstaande tekening en niet in de kolenbak (nr. 6). Nr. 5 ligt dus op nr. 6 en helemaal aan de bovenkant van nr. 6. Ik denk dat de aanvoer van lucht slecht was omdat er briketten lagen in de gaten van de kolenbak. Dit zal niet het geval zijn als de kolen op rooster nr. 5 liggen. De kolenbak ligt op de boden van de BBQ en dat rooster ligt op de kolenbak. Het rooster waarop geBBQ'd wordt, ligt daar weer 20-30 cm boven (aan de bovenkant van nr. 8 ).

Ik heb uiteraard ook in de Italiaanse handleiding gekeken en daar wordt het woord 'kolenbak' niet gebruikt. Daar staat iets van 'Leg de kolen op het daarvoor bestemde gedeelte.' Wat dus volgens mij dus niet IN de kolenbak is, maar op het rooster boven de kolenbak.

Wat denken jullie? Iemand een idee?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Moosjes
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 06-07 19:21
Galois schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:56:
Hier zijn veel BBQ experts. Als geen-vlees-eter ben ik dat helaas niet en ook niet de meest fanatieke BBQ'er :)

Onlangs toch een BBQ gekocht, toch wel erg gezellig en af en toe een visje en groente erop is ook lekker.

[Afbeelding]

En hij werd gisteren maximaal 130 graden. Beide luchtroosters stonden maximaal open en ik had er 1 kg briketten in. In de handleiding staat: "Leg houtskool/briketten in de daarvoor bestemde kolenbak." maar ik denk nu dus dat dit een vertaalfout is en dat er had moeten staan 'OP het rooster boven de kolenbak'.

Dus de kolen op rooster met nr 5 in onderstaande tekening en niet in de kolenbak (nr. 6). Nr. 5 ligt dus op nr. 6 en helemaal aan de bovenkant van nr. 6. Ik denk dat de aanvoer van lucht slecht was omdat er briketten lagen in de gaten van de kolenbak. Dit zal niet het geval zijn als de kolen op rooster nr. 5 liggen. De kolenbak ligt op de boden van de BBQ en dat rooster ligt op de kolenbak. Het rooster waarop geBBQ'd wordt, ligt daar weer 20-30 cm boven (aan de bovenkant van nr. 8 ).

[Afbeelding]

Ik heb uiteraard ook in de Italiaanse handleiding gekeken en daar wordt het woord 'kolenbak' niet gebruikt. Daar staat iets van 'Leg de kolen op het daarvoor bestemde gedeelte.' Wat dus volgens mij dus niet IN de kolenbak is, maar op het rooster boven de kolenbak.

Ligt nummer 5 niet op de rand net boven de gaten van nummer 6? Dat zou ik verwachten als ik die tekening zo zie.

Verder kan ik me goed voorstellen dat de kolen op nummer 5 moeten. Bij kamados zoals mijn black bastard zit ook een rooster waar je de kolen op legt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:13

CeesKees

I rest my Kees

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tom weet hoe het moet...

YouTube: Boretti Tonello: Compacte BBQ! Check de uitleg van Tom Coronel

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Moosjes schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Ligt nummer 5 niet op de rand net boven de gaten van nummer 6? Dat zou ik verwachten als ik die tekening zo zie.

Verder kan ik me goed voorstellen dat de kolen op nummer 5 moeten. Bij kamados zoals mijn black bastard zit ook een rooster waar je de kolen op legt.
Ja, nr. 5 ligt boven de gaten van nr. 6. Op 2-3 cm van de bovenrand.

Ik ga vanavond proberen met de kolen 'op' het rooster ipv 'in' de kolenbak. Maar als er andere tips zijn om de temperatuur omhoog te krijgen... Het lijkt heel eenvoudig: ventilatiegaten open --> veel lucht --> hoge temperatuur :)
Maar met de kolen IN de bak, wordt maximaal 130 graden gehaald. 250 graden zou toch moeiteloos moeten lukken met 1 kg briketten toch? (als ik dit een beetje onder de knie heb, wil ik ook pizza's erop bakken, heb een 30 cm pizzasteen die erop kan, maar met die vragen komt ik als ik de temperatuur een beetje onder controle heb :)).

Het stomme is dus dat er in de handleiding echt staat: 'IN de kolenbak'.

[Voor 3% gewijzigd door Galois op 27-06-2020 11:18]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Gister voor het eerst Moink balls gemaakt. Eigenlijk heb ik nog nooit echt veel anders gemaakt dan standaard supermarkt/slagersvlees. En alhoewel ik daar nog steeds niets mis mee vind was dit toch wel meteen het lekkerste wat ik ooit van de BBQ heb gegeten :o

Ik heb gebruik gemaakt van het recept van Noskos. De rub heb ik ook zelf gemaakt, daarvoor heb ik dit recept gevolgd, daar heb ik wel de hoeveelheid zout gehalveerd, omdat er ook al zout in de balletjes ging en het spek ook al zout is.

De gasten vonden het ook enorm lekker en voor de eerste keer was het zeer goed gelukt. De temperatuur regelen van de BBQ was nog even een uitdaging. In eerste instantie had ik veel te veel briketten. De temperatuur was bijna 300 graden, terwijl 120-130 perfect is. Toen heb ik wat briketten weggehaald en de briketten even laten branden zonder deksel. Toen ik de deksel er weer op deed was gaf de temperatuurmeter in de deksel +-150 aan. De temperatuur op het rooster was toen 136 graden, dat vond ik goed genoeg. Ik heb de Moink balls erop gelegd en na +- 45 minuten was de kerntemperatuur van 60 graden bereikt. Toen heb ik de ingesmeerd met Sweet Baby Rays Honey Barbecue saus. Dit werkte echt perfect met deze balletjes. Na nog eens 20 minuten was de kerntemperatuur van 70 graden bereikt en konden we eten. Echt een succes en een aanrader zeg! Ongelofelijk lekker.

Zo zagen ze er uit toen ze 70 graden waren, helaas tijdens het proces vergeten foto's te maken:

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tnx! In seconde 50 van dit filmpje zie je inderdaad dat de kolen op dat rooster liggen! Knullige vertaalfout dus!!!

Ben benieuwd of ik dan vanavond boven de 200 graden uit kan komen... :) Ik krijg er weer vertrouwen in...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

(knip)
Leuk receptje om te proberen: Mijn dochter vind het heerlijk.
Snijbonen in stukken van 5 cm gesneden en 5 min koken in water met wat chillivlokken.
Winterpeen kan er ook bij (ook even 5 min koken om zachter te maken) in grote schijven als je dat lekker vind. Afgieten en Aflaten koelen en zonder vocht in een plastic opberg bak gooien inclusief de chillivlokken.
Toevoegen:
Rode Paprika , punt of gewoon in grote stukken ongeveer 3cm bij 3cm.
1 grote ui in vieren gesneden en los gemaakt.
2 teen knoflook grof gesneden.
Grote kastanje champions in grove stukken.

Nog wat kruiden na smaak toevoegen.
Zwarte peper, zeezout, tijm, oregano , voldoende olijfolie voor een anti aanbaklaagje. Deksel op de box en husselen maar. Weg zetten totdat je het nodig hebt.

BBQ op gril stand 200 graden en wokken maar.

Ik gebruik het als bijgerecht en maak het als mn vlees ligt te rusten onder de folie.

Ook eens venkel bij gedaan maar rauw is lekkerder.....

Ja ik eet ook groente bij mn 600gram vlees.. :+

Pagina: 1 ... 95 ... 98 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True