Vandaag mijn eerste sessie op mijn nieuwe kamado joe.
De kolen mand voor 80% gevuld en 1 starter erin.
De deflectors open op de spin gelegd zodat de warmte makkelijk de dome in kon.
Na 20 minuten gaf de dome thermometer 140gr aan en de deflectors recht geplaatst en de schuif onder op 1-2 vingers wijd open, en boven net onder de eerste streep gezet.
Toen afwachten waar die zou stabiliseren, dit bleek rond de 120gr te zijn op rooster niveau.
Perfect voor mijn moinkballs :-)
Na 1 uur de temperatuur mooi stabiel te houden de ballen erop gegooid.
Toen viel me iets raars op, de dome stond 2-3 minuten open en nadat het vlees erop lag de dome gelijk gesloten, en de temperatuur was gelijk 20 graden lager. Op het rooster 100, en de dome 110.
Door de hoeveelheid zuurstof had ik hem wel 10 graden hoger verwacht.
Na 40-45 minuten roken terwijl de temp constant op 110gr bleef, de ballen ingesmeerd wat ook maar 3-4 minuten duurde en toen kwamen de vlammen wel onder de deflector vandaan door de zuurstof.
Na het sluiten van de dome lag de temperatuur 15-20 graden hoger dan ervoor. 120 rooster en 130 dome.
Ik krijg helaas de foto’s vanaf mijn mobiel er niet goed op, maar het viel me reuze mee voor de eerste keer op een kamado.
Eind resultaat was perfect. De moinkballs waren zelfs een stuk sappiger dan van de weber kettle waar ik ze eerder op maakte.
Zondag een spatchcock chicken met gepofte aardappel en gegrilde groene asperges op het menu.
Benieuwd hoe dat gaat.
[
Voor 6% gewijzigd door
verstappen33 op 26-06-2020 21:18
]