Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik moet zeggen dat het me niet aanspreekt om te kijken naar iemand die morbide obees is op zo een BBQ programma te bekijken. Het geeft me gewoon een wrang gevoel.Fly-guy schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:14:
[...]
En dan niet Malcolm Reed volgen...
YouTube: HowToBBQRight
Je ziet gewoon aan de man dat het goed eten is...
Nu niet dat ze allemaal badpakkenmodellen moeten zijn, maar een beetje gezond zijn is toch wel een must.
Verder zoek ik nog een xhannel die minder op het eten gaat, maar ook vooral de verschillende technieken/BBQ's aan bod laat komen (asado Enzo mag ook). Dus als iemand daar een toppertje voor heeft
Kijk eens naar attbTarkin schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:38:
[...]
Ik moet zeggen dat het me niet aanspreekt om te kijken naar iemand die morbide obees is op zo een BBQ programma te bekijken. Het geeft me gewoon een wrang gevoel.
Nu niet dat ze allemaal badpakkenmodellen moeten zijn, maar een beetje gezond zijn is toch wel een must.
Verder zoek ik nog een xhannel die minder op het eten gaat, maar ook vooral de verschillende technieken/BBQ's aan bod laat komen (asado Enzo mag ook). Dus als iemand daar een toppertje voor heeft
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Lekker toch die worstenvingers van hem, vertrouw nooit een magere kok zegt men. Maar even serieus, hij heeff mijns inziens een van de betere bbq channels en om nou niet te kijken omdat hij dik is vind ik op zijn minst apart. Verder gebruikt hij tig bbq’s dus van alle soorten komt de techniek aan bod. Je merkt wel dat bbq channels een beetje ‘uitgespeeld’ zijn. Alle soorten vlees zijn al op alle manieren bereid dus ze laten niet iedere aflevering voor de zoveelste keer weer techniek zien.Tarkin schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:38:
[...]
Ik moet zeggen dat het me niet aanspreekt om te kijken naar iemand die morbide obees is op zo een BBQ programma te bekijken. Het geeft me gewoon een wrang gevoel.
Same here_VoiD_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:05:
ik had dat filmpje ook gezien. beetje gelul dat je 15 minuten moet wachten voor 180 graden, 20 minuten voor 250+. normaal doe je, nadat de wokkels uit zijn en je geen vlammen meer hebt, de kamado dicht en regel je met de schuiven de temperatuur.
drie wokkels voor low en slow is echt veel. ik doe bijna voor alles onder de 200 graden maar 1 wokkel.
wokkel/aanmaakblokje in het midden en aansteken
na de eerste vlammen gloeit er een 'put' en dan klep dicht.
Na enige tijd heb je ongeveer wel door hoe de boel moet staan om welke temperatuur te krijgen
- Grill Guru en BGE hebben op de onderste schuiven -- | A -- | -- B -- | -- C -- | -- D | staan
Als ik de margrietschijf op 2mm open heb staan, en de onderste op het streepje achter de A wordt het niet heter dan 100/120C
Wil ik meer of minder, is het een kwestie van de onderste schuif aan te passen.
Je moet dan wel elke keer (bijna) dezelfde brandstof gebruiken, in de merken onderling zit ook wat verschil, maar dat heb je na de eerste keer ook wel door
( of we maken er een Excel sheetje voor
Mooi hard, flinke hompen af en toe en brand lang.
Hiervoor had ik merkloos(?) restaurant grade, maar die waren een stuk zachter en meer klein stukken/gruis.
![]() | ![]() |
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Volgende week komt de kamado binnen en krijg ik er een zak premium houtskool bij van Vuur en Rook (huismerk denk ik?).
Prijs van de houtskool maakt mij niet uit, consistente kwaliteit wel.
Ik heb jaren lang de ecobrasa briketten gebruikt en dit reageerde en brande altijd op dezelfde manier op.
En dat zoek ik nu ook weer in mijn houtskool.
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik gebruik deze ook van af het begin. 3e zak is bijna op en nog steeds tevreden.Koffie schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:29:
Over houtskool : ik gebruik tegenwoordig Grill Fanatics Quebracho.
Mooi hard, flinke hompen af en toe en brand lang.
Hiervoor had ik merkloos(?) restaurant grade, maar die waren een stuk zachter en meer klein stukken/gruis.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zat te denken aan een stokbroodje, met wat gerookte kip van de barbecue.
Of hebben jullie andere hele goede tips voor een lekker lunchgerecht?
https://beefensteak.nl/re...t-mierikswortelmayonaise/Yogibeer schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:41:
Ben op zoek naar een leuk lunch gerecht voor 3 personen voor morgenmiddag.
Zat te denken aan een stokbroodje, met wat gerookte kip van de barbecue.
Of hebben jullie andere hele goede tips voor een lekker lunchgerecht?
Die is erg lekker, eten wij regelmatig
Harde soort voor low & slow, zacht voor high and fastverstappen33 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:37:
Ik moet ook nog maar uitvinden welke houtskool ik prettig vind werken..
Volgende week komt de kamado binnen en krijg ik er een zak premium houtskool bij van Vuur en Rook (huismerk denk ik?).
Prijs van de houtskool maakt mij niet uit, consistente kwaliteit wel.
Ik heb jaren lang de ecobrasa briketten gebruikt en dit reageerde en brande altijd op dezelfde manier op.
En dat zoek ik nu ook weer in mijn houtskool.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Het liefst wil ik voor een zo mals en sappig mogelijk resultaat gaan.
Iemand suggesties?
de 3 "voer bakken" zijn voor goedkope pellets (4,50 per zak van 15kg) want de hoeveelheid rook is minimaal en je gaat erdoorheen als een malle .. de duurdere rook (hicory,apple,eik etc) pellets staan in de schuur ..
wat oude bbq gerei als display opgehangen .. omdat het kon ..

Tja vanalles
Hier meestal wat ik bij Sligro kon vinden.Qplate schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:10:
Ik heb 4 verschillende dozen van houtskool.nl staan. Europees, Japans, West Afrika en Marabu kolen, en voor elke sessie weer wat anders gezien duur en temperatuur. Nadeel dat je soms alles moet laten opbranden.. Meer mensen die verschillende kolen hebben, of de meeste gewoon 1 soort voor alles?
Tijdje de 'no-name' bruine zakken, en de laatste 3 of 4 x Black Ranch, waarvan ik dan nu (toevallig ) Kuba heb.
Voor de kleintjes ( WGA en Lidl-Ei ) gebruik ik supermarkt-zakken, grote blokken heeft geen nut, en kapot slaan is een beetje 'zonde'
Dan zou de eerste optie doen... low & slowInfoTracer schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:09:
Ik wil vanavond een kalfs ribeye gaan bereiden maar ben er nog niet helemaal uit hoe. Het is een stuk van 1.5 kilo. Nu zou ik het in zijn geheel reverse sear kunnen doen net zoals een picanha. Of ik kan er dikken stukken a 2.5 cm van snijden en dan reverse sear. Of toch dunnere stukken en dan grillen?
Het liefst wil ik voor een zo mals en sappig mogelijk resultaat gaan.
Iemand suggesties?
Ik heb nu voor het eerst dezeQplate schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:10:
Ik heb 4 verschillende dozen van houtskool.nl staan. Europees, Japans, West Afrika en Marabu kolen, en voor elke sessie weer wat anders gezien duur en temperatuur. Nadeel dat je soms alles moet laten opbranden.. Meer mensen die verschillende kolen hebben, of de meeste gewoon 1 soort voor alles?
https://houtskool.nl/prod...yptus-houtskool-2-x-13kg/
niet super hard, dus hoge temp mogelijk. geen rook geursmaken anders dan de gewenste lichte BBQ smaak
ik doe rookhout er in als ik extra geur wil.
bevalt me prima. kan nu makkelijk voorspellen wat de Kamado gaat doen. brand netjes op.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
We zijn geen grote eters en heb dus een stuk van 500 gram
Hoe lang zou ik ongeveer nodig hebben?
Heb je een linkje naar de goedkope pellets? Het gaat hier ook wel aardig vlot met de pellets en met de Weber, Traeger of GMG vliegt het geld er ook uitvso schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:13:
de 3 "voer bakken" zijn voor goedkope pellets (4,50 per zak van 15kg) want de hoeveelheid rook is minimaal en je gaat erdoorheen als een malle ..
Hornbach & Cranenbroek 4,50 per 14kg zakken ..mrCowboyBunny schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:07:
[...]
Heb je een linkje naar de goedkope pellets? Het gaat hier ook wel aardig vlot met de pellets en met de Weber, Traeger of GMG vliegt het geld er ook uit
bv https://www.hornbach.nl/s...N-A1/8595451/artikel.html
De bakken zijn opslag voor katten/honden droogvoer .. de maatscheppen daarbij zitten nu bij bii de dure korrels (1 schep er uur ongeveer) en een oude mayo plastic pot in de voerbak .. voor de goedkope korrels.
Tja vanalles
Misschien iets gemist, maar gebruik je nu kachel pellets voor je smoker?vso schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:30:
[...]
Hornbach & Cranenbroek 4,50 per 14kg zakken ..
bv https://www.hornbach.nl/s...N-A1/8595451/artikel.html
De bakken zijn opslag voor katten/honden droogvoer .. de maatscheppen daarbij zitten nu bij bii de dure korrels (1 schep er uur ongeveer) en een oude mayo plastic pot in de voerbak .. voor de goedkope korrels.
ik weet niet of je iets mist maar ja die gebruik ik in mijn smoker ..Fly-guy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:36:
[...]
Misschien iets gemist, maar gebruik je nu kachel pellets voor je smoker?
ik ga mijn dure low&slow meuk niet verbrassen aan hot&fast fanaten .. of aan pizza's
Tja vanalles
Is het noch gezond?vso schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:23:
[...]
ik weet niet of je iets mist maar ja die gebruik ik in mijn smoker ..
ik ga mijn dure low&slow meuk niet verbrassen aan hot&fast fanaten .. of aan pizza's
Waarom zou het ongezond zijn ? het is lijm vrij enzo .. zelfde als de "dure" pellets .. alleen men is wat minder kieskeurig met de houtsoort, FYI de producent ProPlan oid produceert ook kattenbak vulling pellets .. (gaat alleen in "liters" ipv kg .. ik denk dat als je het omrekent de kattenbak pellets "duurder' zijn .. maar ik vraag me af hoeveel verschil in praktijk tussen die 2 zit.
Daarnaast merkte ik dat als ik hem op standje "max verbranding" zet dat er uberhaupt weinig rook geproduceert word.. hoeveel "rook" smaak houd je over van je dure pellets die met kilo's verslonden worden
Kan me ook weinig voorstellen dat die pellet pizza oven's (uno's bv) je echt binnen 10 minuten genoeg rook in je pizza krijgt ..
Maar bv voor spareribs in alufolie, of dichte gietijzeren pannen en low & slow gebruik ik het ook .
Het lijkt me andere koek met een hout gestookte degelijke pizza oven..
En ik ga ook niet low&slow me vlees verpesten als "smerig" hout tussen de pellets kan zitten ..
Mocht je een andere mening toebedeeld zijn hoor ik het graag.
Tja vanalles
Zonder accessoires helaas, maar dat maak ik zelf wel. Daarover nog wel wat vragen:
- er zit dus geen heat deflector/plate setter bij. Wat zou beter zijn, een gietijzeren pan erin hangen, of zo'n keramische onderzetter voor bloemen en planten?
- het rooster is 34 cm. Ik heb een pizzasteen hier van 31 cm. Is 1,5 cm speling aan beide kanten voldoende voor de warmtestroom, of is dekt dat teveel af?
De 15" staat dus al twee weken onaangeroerd in de tuin te shinen helaas.
Op een medium hier was dat voldoende. Had zelf iets meer dan 1cm ruimte. Ik denk dat je grofweg zoveel ruimte wil als dat je aan oppervlakte aan de schuif onderin hebt. Dan weet je dat iig de ruimte rondom de steen niet de beperkte de factor is in de doorstroming. Mogelijk dat je wat meer wilt hebben nog zodat de lucht kan stromen binnenin. Denk dat je dan met 1.5 op een kleine wel uitkomt.greatgonzo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:36:
[...] - het rooster is 34 cm. Ik heb een pizzasteen hier van 31 cm. Is 1,5 cm speling aan beide kanten voldoende voor de warmtestroom, of is dekt dat teveel af?
En anders probeer het gewoon een keer. Je merkt het snel genoeg ^_^
@Anoniem: 40913Beekforel schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:22:
Ik ben al een paar weken op zoek naar een plate setter voor een 15 inch @greatgonzo, maar deze zijn lastig te vinden blijkbaar. Op Marktplaats wel iemand die de stenen verkoopt, maar dan moet er nog een rekje bij en dat is dan weer nergens te vinden.
De 15" staat dus al twee weken onaangeroerd in de tuin te shinen helaas.
Een korte search levert als eerste hit deze op: https://www.amagard.com/n...JCY1-3a07eDRoC2FQQAvD_BwE
Lijkt me wel te passen op een 15". Grill Guru Compact is ook rond die maten (en staat op de computability lijst).
Pizzasteen van Grill Guru zelf is maar 26 centimeter dacht ik, kan hem zo snel even niet vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door srdevil op 20-06-2020 10:35 ]
wat is je vuurpot diameter?
Mijne, ook roostermaat 34cm, is inwendig 27cm. Daarpast net geen grillguru compact platesetter in.
Ik denk dat ik een oplossing heb,
https://www.kamadobbq.nl/plate-setter-medium-14-inch.html
Base frame verlengen met
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aAWwv2vV5BSJw374yEh6QuzY.jpg?f=user_large)
Dit zou prima moeten werken. Kan je meteen voor rooster verhoger gebruiken.
Dus zoeits

Of een gietijzeren pan erin hangen
Wat zou stabieler zijn qua warmte?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
In m'n mini kamado heb ik een gietijzeren pan, prima voor korte sessies maar bij sessies van 8 uren laat die lân eigenlijk teveel warmte door.
Nou zijn die pizzastenen ook niet heel dik dus weet niet hoe lang dit goed gaat...
[ Voor 57% gewijzigd door Beekforel op 20-06-2020 11:43 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BJtHp2Ni5oqjQ5Yq6uq62Jcr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aQHnIm1X3nf5n3MeK8vzVeRN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IoTTiIgvF6oZmbRLOCMdHL0F.jpg?f=user_large)
Bestaande uit:
- de wga zelf (met handvatmodificatie)
- gietiijzeren roosters, grillplaat, lifter
- starter
- aanmaakblokjes
- kokosbriketten
- thermometer
- tangen (siliconen en metaal)
- spatel
- staalborstel
- aansteker
- houtsnippers (appel)
Ideaal dat er allemaal in past. Niet meer tillen bijna, maar toch. Binnenkort naar de camping en koken maar!
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Het laatste inderdaad.MrVegeta schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:02:
Even een simpel en waarschijnlijk domme vraag. De kerntemperatuur voor een stuk varkenshaas medium rare is ~60 graden. Moet je dan het vlees op die temperatuur van de gril afhalen en laten rusten of iets voor de 60 graden want vlees gaart nog door tijdens het rusten toch?
zelfde als bij mij. de grillguru 15inch is dan net te groot.
vandaar die 14 inch die past maar ligt net iets te krap op de vuurpot.
heb uiteraard ook nog een keramische plate met verhoging.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jiS95Kyas30mqEuNusiIwQN7.jpg?f=user_large)
Werkt prima met die gietijzeren gril maar de RVS valt er af.
Het frame is ook meteen te gebruiken als "indirect met lekbak" maar met kleinere deflector dus iets minder hitte. of een verhoogde grilplate zonder deflector.
Je homeprutswerkje ziet er goed uit!
![]() | ![]() |
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Als je gaat koud roken is het leuk. Anders gewoon chuncks for the win. En die leg je onderin de kolen hoop ipv erboven.MrVegeta schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:56:
Iemand ervaring met zo'n unit https://www.harlembbq.nl/the-bastard-buisroker-large.html ? Ik barbecue zelf op Ecobrassa kokos briketten en daar komt qua rook niet zoveel van af (gelukkig), maar het leek mij wel leuk om voor verschillende stukken vlees, kip/eend wat met "rook" te gaan spelen. En ik ben ook wel wat van de gadgets, dus dit leek mij een interessant product. YouTube: YouTube filmpje is ook wel interessant. Wat denken jullie?
Nu ik eraan denk, ik heb een smoker box voor mijn action ei welke ik met pellets heb gebruikt... Doe maar gewoon chunks.
[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 20-06-2020 18:08 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Je kan ook wat rookhout in aluminiumfolie wikkelen met gaten er in.MrVegeta schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:56:
Iemand ervaring met zo'n unit https://www.harlembbq.nl/the-bastard-buisroker-large.html ? Ik barbecue zelf op Ecobrassa kokos briketten en daar komt qua rook niet zoveel van af (gelukkig), maar het leek mij wel leuk om voor verschillende stukken vlees, kip/eend wat met "rook" te gaan spelen. En ik ben ook wel wat van de gadgets, dus dit leek mij een interessant product. YouTube: YouTube filmpje is ook wel interessant. Wat denken jullie?
Verder inderdaad gewoon chunks
Dat lukt je toch niet in 1 ketel.MrVegeta schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:19:
Die chunks gaan lang mee lijkt me. Hoe die je dat als je meerdere stukken vlees wilt bereiden maar niet overal dezelfde rook wilt hebben?
Bedoel natuurlijk over een lange periode. Dus niet tegelijk maar meerdere gangen.
Meerdere gangen, waar moeten we dan aan denken?MrVegeta schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:28:
Bedoel natuurlijk over een lange periode. Dus niet tegelijk maar meerdere gangen.
Dunne lapjes vlees? Dan gaat rook heel snel overheersen, ongeacht welke soort je gebruikt.
Bij saté had ik ooit rookhout gebruikt....oversmoked en niet te vreten. Dan kan je beter ipv ecobrasa goed houtskool gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 20-06-2020 18:36 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gebruik dan gewoon een handje natte chips, die branden niet super langMrVegeta schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:42:
Ik ben van plan 3 gangen te doen. Eend, poussin, hazenrug. Geen van die gerechten hoeven lang op de barbecue. Misschien is het inderdaad het overwegen waard om houtskool te gebruiken, zijn ook maar met zijn 2en.
Die gaan volgens mij allemaal goed met een zachte rook van kersen of appel. Hou het gewoon simpel en houd de pizzeria onder speed dial.MrVegeta schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:42:
Ik ben van plan 3 gangen te doen. Eend, poussin, hazenrug. Geen van die gerechten hoeven lang op de barbecue. Misschien is het inderdaad het overwegen waard om houtskool te gebruiken, zijn ook maar met zijn 2en.
Vandaag sinds lang nog eens een lekkere picanha gegeten. Dit keer bij gustor.be besteld. Ik vind ze daar prijzig maar de Nederlandse zaken leveren momenteel niet in Belgistan.
:strip_exif()/f/image/OrQVSHaOSUY4aXe3jNkxmXb0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vp8paYp62vKO25DJbnCfAwHE.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de Niclan met BR houtskool en een blokje kersenhout. En de flame boss als controller want de Niclan is erg ontvlambaar.
De vrouw was dolgelukkig en morgen st. Louis spareribs.
Niet in de medium, maar sinds vandaag in de GG-LargeGolf2vr6 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:15:
Heeft er iemand ervaring met een divide & conquer setje in de Grill Guru Medium?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Mooie set,
De ringen passen super, 2 halve platesetters ( wel dichter op de hitte dan het originele driehoekje )
2 halve RVS Roosters, en een pan-inzet ( voor wok/Dutchoven )
Ik gebruik die ook voor mijn opvangschotel.
De twee halve gietijzeren platen passen er ook op ( met wat dwang
Elke keer uitverkocht bij kamadobbq maar nu op tijd erbij ( en voor vaderdag bezorgd hier
:strip_exif()/f/image/LRIOF5xoUnQrjjpRSW9EbW9o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6IEIk2E19oKJVdB8vV9xwdnc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Md1WMuvbs5SZq7QkoV66X2gJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cVU0uQ9EfHVL0rBYEfzXG0ro.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/h8FTCFHwXHOwzgWbPhE0FfB2.png?f=fotoalbum_large)
3-2-1
Noskos basic rub.
Kersenhout.
Gewrapped met roomboter, honing en suiker.
Kant en klare bbq saus hickory en bruine suiker. Met wat vleesvocht, ketjap en kruiden
Conclusie: lekkere ribben maar iets te vettig voor de vrouw. Ga ik zeker nog eens maken maar dan zonder boter in de wrap. De honden werden wild van het kraakbeen.
Helemaal stijf verroest.
Iemand een goede tip om dit zo makkelijk mogelijk te verwijderen?
En heeft ook iemand een tip om de roestaanslag in een 47cm groot rooster afdruk op de tegels te verwijderen? (M'n vriendin heeft me praktisch al vermoord)
Serieus: tegel vervangen.
Het is vloeken in de kerk, want het is slecht voor de tegels.... maar een hoge druk spuit krijgt echt heel erg veel weg. Ik denk zelfs roest die er net is ingetrokken.FRANQ schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:38:
Met de buien afgelopen week heeft mijn (praktisch nieuwe) gietijzeren rooster op de grond naast de bbq gelegen.
Helemaal stijf verroest.
Iemand een goede tip om dit zo makkelijk mogelijk te verwijderen?
En heeft ook iemand een tip om de roestaanslag in een 47cm groot rooster afdruk op de tegels te verwijderen? (M'n vriendin heeft me praktisch al vermoord)
Nadeel is wel dat je alle tegels moet doen ;-).
https://hg.eu/nl/producten/hg-roestvlekken-verwijderaar
We hebben keramische tegels, en daar maakt het niet zo veel bij uit als beton dus had dat gelijk al geprobeerd.StealthyPeanut schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:58:
[...]
Het is vloeken in de kerk, want het is slecht voor de tegels.... maar een hoge druk spuit krijgt echt heel erg veel weg. Ik denk zelfs roest die er net is ingetrokken.
Nadeel is wel dat je alle tegels moet doen ;-).
Maar helaas.
Ga dat wel even halen, wist niet dat ze dat hadden.WOiM schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:16:
Bij roestplekken op onze tegels gebruik ik dat spul van HG. Werkt fantastisch.
https://hg.eu/nl/producten/hg-roestvlekken-verwijderaar
En over het rooster lees ik dat zoutzuur roest oplost.
Anders wordt het denk ik een staalborstel op de slijptol.
Volgende week een kleinschalig bbq feestje.
Ga spareribs maken.
Maar heb sinds kort een sous vide.
Twijfel om vals te spelen om mijn sous vide te kunnen uitproberen. Maar ben bang dat het minder lekker smaakt. Dus word denk ik uiteindelijk toch volgens het bekende recept.
[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 21-06-2020 23:32 ]
[ Voor 67% gewijzigd door 418O2 op 21-06-2020 23:41 ]
Tegel omdraaienDeef_K schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:50:
Bbq op de tegel zetten of je vriendin omruilen.
Serieus: tegel vervangen.

PSN: Oldzkoel
YouTube: HOW TO USE CAST IRON SKILLETS -- Cooking Maintenance and restoration
Offcourse he doesWOiM schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:45:
Pitmaster X heeft een video over verroest gietijzer.
Nav dit filmpje vorige week ook aan de slag gegaan.WOiM schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:45:
Het was achteraf niet zo slim om de DO te vullen met heet water en deze een nacht op het aanrecht te laten staan om te weken, met de deksel erop.
Binnenkant deksel was lichtelijk geroest, ook de DO zelf aan de binnenkant wat.
Omdat het nog oppervlakkig was, kwam ik wet met schoonmaakazijn en een staalspons.
Cola kan wel. Laat roest los
Daarna staalborstelen en in weken met rijstolie weer staalborstelen. Dan is ie wel weer goed.
Ik had vooraf hoge verwachtingen van Iberico Secreto, maar achteraf viel het toch een beetje tegen...
Het vlees is heerlijk mals en ook smaakvol, maar het recept had wel wat meer power mogen geven aan het vlees..
Ik miste een goede rub op het vlees om het naar een hoger niveau te tillen..
De romescosaus maskeerde juist de smaak van het vlees.
Volgende keer zonder saus en evt met een goede rub zou beter zijn denk ik..
Maar op dit moment vind ik ruim 20 euro voor een varkenslapje net iets te duur en kijk ik even rustig verder rond naar een ander recept..
Warm gerookte zalmapNia schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:24:
In de categorie moink balls, zijn er nog meer gerechten die relatief makkelijk en/of cheap zijn, die zo ontzettend lekker zijn?
Deze doet het ook altijd goed hier, BBQ gyros zonder spit, niet te veel nodig en snel klaarapNia schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:24:
In de categorie moink balls, zijn er nog meer gerechten die relatief makkelijk en/of cheap zijn, die zo ontzettend lekker zijn?
Recept voor Tzatziki staat er ook bij
[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 22-06-2020 11:33 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Burnt EndsapNia schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:24:
Kip lollies
Gevulde pepertjes/paprika'tjes
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
:strip_exif()/f/image/M2a7rimAFc9hGhZ0ukCVI1HN.jpg?f=fotoalbum_large)
Samen met onderstaande inbouwstuk, scheelt het mij per sessie een kwartier opbouwen van mijn bbq
https://www.amazon.nl/BBQ...zet&qid=1592823796&sr=8-2
[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 22-06-2020 13:09 ]
Volgens mij is dat de Drip ‘n griddle.StealthyPeanut schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:07:
Heeft iemand een idee waar ik dit inzetstuk (aan de rechtse kant, dus niet de Slow 'n Sear) kan vinden voor de Weber GBS 57? Ben een beetje klaar met elke keer alufolie te bouwen op de bodem.
[Afbeelding]
Samen met onderstaande inbouwstuk, scheelt het mij per sessie een kwartier opbouwen van mijn bbq.
https://www.amazon.nl/BBQ...zet&qid=1592823796&sr=8-2
De laatste keer snijden moet op de draad zijn. Alles wat je ervoor doet maakt in principe niet heel veel uit.PnD schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:45:
Entrecote low en slow reverse sear
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb ik hem nou verkeerd aangesneden?
Afgelopen weekend een erg leuke trainingsdag gehad met een groep vrienden bij Big Boys in Uden. Aangezien de groep wat verschillende niveaus had werd daar uitermate goed op ingespeeld. Ruimte om vragen te stellen en echte uitleg te krijgen was goed geregeld tussen het BBQ-en door.
Prima ruimte om in te werken, en per groepje van 3 man een eigen BBQ en tafel om aan te werken. Vlees, vis, groente allemaal top kwaliteit materiaal en dus heerlijk om mee te mogen werken.
Was zeker de moeite waard en ik denk dat ik nog wel eens ga gaan
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Wat gebruikt die gast nu voor invetten ijzer? Koeien blabla...WOiM schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:45:
Ik heb rijstolie , vanwege hoge temp ,400 graden, voordat het "aanbrand" .
Smeer wat op t rooster voordat ik er iets opleg.
Cheers!
Nu kan ik de improvisatie oplossingen zoeken met goedkope aluminium pizzapannen :-). Thanks.
Ik kon het ook niet goed horen maar dacht aan ossewit, dit geeft hij vervolgens in de comments van de video ook aan.copykat schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:00:
[...]
Wat gebruikt die gast nu voor invetten ijzer? Koeien blabla...
Ik heb rijstolie , vanwege hoge temp ,400 graden, voordat het "aanbrand" .
Smeer wat op t rooster voordat ik er iets opleg.
Vind dit echter een vreemde keuze en zou ook voor olie, crisco of iets als kokosolie gaan.
Op een Weber van 57cm. Gebruik gemaakt van de snake methode en de temperatuur op 120 graden weten te houden. 's ochtends omstreeks kwart over 10 begonnen. Kwart voor 11 ging het vlees erop en we konden om half 7 eten (bij een kerntemperatuur van 94 graden).
De procureur had ik licht ingesmeerd met arachideolie en gerubt met Blues Hog sweet & savory. En daarbij heb ik kant en klare Sweet Baby Rays original barbecue sauce gebruikt. Vervolgens op een wit bolletje met zelfgemaakte coleslaw. Man wat was dat lekker! Heerlijke zondag besteding!
:strip_exif()/f/image/jxZ2tWohVtfVHpCe3ueldPGT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik koop zelf meestal Yildriz barbecue saus, die vind ik wel lekker. Maar ik zag dat ze tegenwoordig ook Sweet Baby Rays verkopen, die vond ik toen ik in de VS was ook erg lekker.
Maar ik twijfel ook om die van Noskos te kopen, aangezien ik van plan ben om wat van zijn recepten te proberen (bijvoorbeeld de Moink balls) maar ik vind €10 ex verzending wat veel voor een bbq saus.. Wat raden jullie aan?
Ik zag trouwens dat Noskos ook recepten heeft voor BBQ saus, maar ik vraag me af of dat ook het recept is van "Noskos the original barbecue sauce".
[ Voor 5% gewijzigd door miicker op 22-06-2020 14:43 ]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Sweet Baby Rays is een goede, bijvoorbeeld ook bij intratuin te koop.miicker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:42:
Wat voor BBQ saus gebruiken jullie?
Ik koop zelf meestal Yildriz barbecue saus, die vind ik wel lekker. Maar ik zag dat ze tegenwoordig ook Sweet Baby Rays verkopen, die vond ik toen ik in de VS was ook erg lekker.
Maar ik twijfel ook om die van Noskos te kopen, aangezien ik van plan ben om wat van zijn recepten te proberen (bijvoorbeeld de Moink balls) maar ik vind €10 ex verzending wat veel voor een bbq saus.. Wat raden jullie aan?
Ik zag trouwens dat Noskos ook recepten heeft voor BBQ saus, maar ik vraag me af of dat ook het recept is van "Noskos the original barbecue sauce".
BBQ saus kun je ook zelf maken
Die van de Lidl vind ik trouwens ook prettig, honing bbq saus.
[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 22-06-2020 14:47 ]
Welke van Sweet Baby Rays vind je het lekkerst? Honey of hickory & brown sugar?Martinusz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:47:
[...]
Sweet Baby Rays is een goede, bijvoorbeeld ook bij intratuin te koop.
BBQ saus kun je ook zelf makenlaatst ook gedaan, maar meestal gewoon het gemak van een fles
Die van de Lidl vind ik trouwens ook prettig, honing bbq saus.
eend salade, YouTube: YouTube
beer can "chicken" YouTube: KIP op een bier BLIK BBQ Beer Can Chicken | Hele kip op Kamado recept
En ik heb een stuk iberico varkenshaas er ook nog bij. De varkenshaas wil ik hawaiaans bereiden, dus met plakjes ananas. Die gaan dan ook gegrild worden op de barbecue. Wat voor saus/andere toevoegingen zouden jullie bij dat stukje varkenshaas nog meer aanraden?
Hm misschien doe ik de varkenshaas wel met appel ipv ananas, dan gegrilde ananas als toetje met wat ijs.
https://cuisinevansabine....ld-met-brie-en-appelsaus/
Heb ook net de weber GBS searing rooster ontvangen dus daar ook maar mee spelen..
[ Voor 12% gewijzigd door MrVegeta op 22-06-2020 16:05 ]
Volgens mij gewoon de original, andere nog niet gehadmiicker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:49:
[...]
Welke van Sweet Baby Rays vind je het lekkerst? Honey of hickory & brown sugar?
zie dat ze ook bij AH te koop zijn https://www.ah.nl/zoeken?query=sweet%20baby%20rays
Honey is de lekkerste wat mij betreftmiicker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:49:
[...]
Is trouwens ook bij de AH verkrijgbaar.
De gasten vonden het niet erg, ze hebben er van genoten.
Zelf heb ik er een goede les van geleerd, kamertemperatuur is belangrijk!
Zelf heb ik er drie in huis. Original, Hickory & Brown Sugar en Honey Chipotle, Tot nu toe bevalt de laatste het best. Ligt natuurlijk ook aan de toepassing.miicker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:49:
[...]
Gekocht bij de Appie en Intratuin trouwens.
[ Voor 6% gewijzigd door Bootje op 22-06-2020 15:03 ]
Ga eens aan de slag met pekelen (pekel water) .. kan met elk stukje vlees ..apNia schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:24:
Aardappels in schil (alu folie, dopje water, en wat kruiden en/of beter olie oid ..
Kaas roken ?
Gevulde champions (stam eruit, (geiten)kaas erin beetje kaas eroverheen strooien .. 10/20 min
Appel (uitboren, kern vullen met kaneel + suiker en alufolie eromheen..)
Gevulde banaan (alufolie, sneetje in de lengte en vullen met vlokken .. voor de volwassenen scheutje 43
sinaasappel "appeltaart" .. gebruik inhoud voor salade oid . vullen met bladerdeeg en appel .. het is niet voor iederen weggelegt .. maar wel "simpel" en cheap ..
Tja vanalles
Dergelijke stukken vlees haal ik een dag of twee van te voren uit de vriezer.holoX schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:02:
Gisteren toch wel een klassieke fout gemaakt met een Black Angus Picanha 1,8Kg van de Makro. Zaterdagnacht van de diepvries naar de koelkast verplaatst met het idee om deze zondag rond 17.00u op de Q te leggen. Rond 15.00u op kamertemperatuur laten komen maar uiteindelijk bleek dat de kern om 17.15 nog tussen de -2 en 0 graden schommelde. Om te voorkomen dat de gasten erg lang moesten wachten de gok toch maar genomen en hem op 130 graden bereid. De kern bleef te lang op -1/0/1/2 graden schommelen waardoor de garing uiteindelijk niet naar mijn wens was. De buitenste 1,5cm was behoorlijk door, alleen de kern was OK.
De gasten vonden het niet erg, ze hebben er van genoten.
Zelf heb ik er een goede les van geleerd, kamertemperatuur is belangrijk!
Dan ben je er van verzekerd dat deze goed ontdooit is
"Don't let your dreams be memes"
En als je dan toch in tijdnood zit kun je het vlees (wel in een zak of de verpakking) 'au bien marie' opwarmen in lauwwarm water. Hier zit altijd een risico op bacteriën aan!Wootlock schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:33:
[...]
Dergelijke stukken vlees haal ik een dag of twee van te voren uit de vriezer.
[ Voor 5% gewijzigd door Jeebeekje op 22-06-2020 15:43 ]
Sauzen maak ik vaak zelf, heb 2-3 varianten die ik lekker vind (zoet tot pittig), maar soms bestel ik ook wel eens een kant en klare, meestal laat ik dit meekomen bij een andere bestelling zoals kooltjes of tools, dan maakt het de verzendskosten niet meer uit.miicker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:42:
Wat voor BBQ saus gebruiken jullie?
Ik ben niet echt van de merkjes, iedere youtuber of blogger promoot zijn eigen spul...
Gebruik gewoon wat jij lekker vind...
De lekkerste vind ik nog deze:
1/4 cup Ketjap Manis (liefst de echte van de Toko zoals Bango of ABC)
1/2 cup Ketchup
1/4 cup honing
1/4 cup bruine basterdsuiker
2 eetlepels worcestershiresaus
4 eetlepels van de bbq rub die je ook op je vlees hebt gedaan..
Even koken zodat alles goed oplost en het is klaar..
5 minuten werk en 4-5 dagen houdbaar in de koelkast.
Als je ribs / vlees in alufolie doet met bv wat wiskey (voorbeeld) ..en na 2 a 2,5 uur low & slow .. heb je dan een "jus" .. gooi dat bij je bovenstaande mix . wel iets langer "inkoken" ..verstappen33 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:46:
Sauzen maak ik vaak zelf, heb 2-3 varianten die ik lekker vind (zoet tot pittig), maar soms bestel ik ook wel eens een kant en klare, meestal laat ik dit meekomen bij een andere bestelling zoals kooltjes of tools, dan maakt het de verzendskosten niet meer uit.
Ik ben niet echt van de merkjes, iedere youtuber of blogger promoot zijn eigen spul...
Gebruik gewoon wat jij lekker vind...
De lekkerste vind ik nog deze:
1/4 cup Ketjap Manis (liefst de echte van de Toko zoals Bango of ABC)
1/2 cup Ketchup
1/4 cup honing
1/4 cup bruine basterdsuiker
2 eetlepels worcestershiresaus
4 eetlepels van de bbq rub die je ook op je vlees hebt gedaan..
Even koken zodat alles goed oplost en het is klaar..
5 minuten werk en 4-5 dagen houdbaar in de koelkast.
Hierna je rips ff los op high heat insmeren met de saus
ps ik voeg wat appelstroop toe .. soms wat knoflook uitjes en paprika .. (gerookt .. )
Een gedeelte gooi ik kort de vriezer voordat ik het vacuum seal en terug de vriezer in mik .. de volgende "bakronde" ontdooi ik dit en heb ik gelijk een marinade ..
Grappig genoeg is de marinade een hit bij kippenkluifjes (excuus om nieuwe ribs te maken)
knoflook --> wekpot + (zonnebloem)Olie (donker bewaren) .. olie krijgt knoflook smaak en knoflook blijft langer vers.
olie + mayo = knoflook mayo . beetje mosterd / honig erbij ter variatie ..
"griekse" yogurt, in een kaasdoek/theedoek uit laten lekken .. zaadlijst uit komkommer, komkommer raspen .. door de yogurt mengen .. nog even uit laten lekken .. en "kruiden" maar ..of komkommer vervangen door knoflook ..
Tja vanalles
Absoluut mee eens, deze fout maak ik niet nog een keer ;-)Wootlock schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:33:
[...]
Dergelijke stukken vlees haal ik een dag of twee van te voren uit de vriezer.
Geld dit enkel voor lauwwarm water? Ik gooi mijn vlees soms wel in een bak koud water om het onthouden te helpen.Jeebeekje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:42:
[...]
En als je dan toch in tijdnood zit kun je het vlees (wel in een zak of de verpakking) 'au bien marie' opwarmen in lauwwarm water. Hier zit altijd een risico op bacteriën aan!
Dat was mijn tweede keus altijd na ecobrasa. Makkelijk te verkrijgen, gaan goed aan maar geeft wel wat as en stinkt bij het aansteken.miicker schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:10:
Nog een vraagje, welke kokosbriketten gebruiken jullie? Ik wil eigenlijk zo'n zak fire up halen bij Karwei, is dat goede kwaliteit?
Voor alles of alleen bepaalde BBQ-sessies?Jorizzz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:32:
Ik gebruik altijd deze van de Welkoop. Wat mij betreft perfect, al wil ik ook wel eens die ecobrasa dingen gaan proberen. Deze van de Welkoop worden op bbqgenootschap.nl veel aangeraden als goedkoper alternatief, dus die heb ik eerst geprobeerd. Vallen niet tegen. Branden lang, geen stank en vrijwel geen rook. Wel wat as, maar daar heb ik de aspan voor, nietwaar?
PSN: Oldzkoel
Wat ik weet van briketten is dat ze minder hevig maar langer fikken dan kolen. Mocht je een echte grilsessie doen (hamburgers/steak ?) dan zou je misschien kolen voor kunnen gebruiken. Het voordeel zou kunnen zijn dat sneller de hoge temperatuur bereikt, ze kosten (volgens mij) minder en er zit een typische rookgeur aan. Die ontbreek bij briketten, alhoewel je daar natuurlijk handmatig wel wat aan kan doen. Briketten zijn ideaal voor low&slow voor gerechten die uren moeten bakken. Dat gezegd te hebben, ik doe alles op briketten, maar ik ben ook lang niet zo ver met barbecueën als sommigen hier.power_user schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:00:
[...]
Voor alles of alleen bepaalde BBQ-sessies?
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism