3 dagen bezig geweest met een "verjaardags feestje" met het thema "proef de rook"
Ik laat ff de non bbq-related (koffie/gebak) voor het gemak weg .. waren overgens appeltaart/worteltaart en cake in cupcakjes .. "self service" heb je dat gezeik niet met "ik wil stukje x.y.z .. en kan je pakken. toefje kan je zelf doen
Als eerste de "side" dishes niet gerookt
- koude tomaten en komkommer soep in "shot glaasjes" als verfrisser
- yogert moster/honing saus
- bak salade uitekieperd op een schaal met ijsbergsla en opgemaakt met "restantjes" van andere elementen. (ik gooi niks weg)
- DIY ciabatta met eigen kruidenboter .. (roomboter met eigen kruiden mix)
Dan het BBQ zooi:
we hebben alles minimaal 12 uur in de pekel gezet. dat was
- 2 hele kippen & 6 kippen filets en 4x kippen dij (in 2 sessies) makro
- 2 runderlappen
- 4 "cheap" diepvries lidl zalm
Voor het vlees (kip/rund/zalm) na het pekelen,1 uur in het water (ontzouten) en dan drogen voor 4 uur
Omdat niet iedereen gek is (gokte ik)op een rook smaak heb ik de avond ervoor een rooksessie gehad.

4 uur met appel pellets.
1x hele kip met een diy bbq saus glazuur
1x kippenborsten en 2x kippen dijen in de diy bbq saus glazuur
2x kippenborsten in een diy rub
1x runderlab "medium" met diy rub maar helaas te dik erop gedaan voor het mooie.
ps om kruis besmetting oid te voorkomen is alles wel apart gemaakt/behandeld.
De ochtend, de bbq weer aangeslingerd en de zalm voor 1 uur gerookt (dit maal met een pellet mix met sterkere rooksmaak (dunno kookpunt zak)
Ondertussen de hele gerookte kip "ontmanteld", hij was op het eerste gezicht vrij "droog" maar als je hem proefde hmmm .. daarom gingen de poten,vleugels,oesters in een apart bakje..
De borst heb ik apart gelegd. en de "restant" is naar de hierboven beschreven salade gevlogen.
Hierna heb ik tegen "etenstijd" uiterraard met de gaaringstijd beetje in acht genomen de rest van het vlees gegaard.
het menu
Vooraf met koude soep tomaten/komkommer soep in shotglaasjes.. (geen suc6)
Lapsang souchong thee ook in "shotglas"
De kip heb ik helaas te snel aangesneden dus vocht spoot er uit

maar dat deed gelukkig niks onder voor de uiteindelijke smaak en malse stukjes, dit maal het "rest vlees op een bord"
Van de gerookte borst hebben we "caesar prikkers gemaakt", stukje geroosterd brood, ijsbergsla, kip, tomaat/ei geserveerd met de optionele honing/mosterd saus.
Hierna hebben we eigenlijk een papieren bordje met diverse gekleurde prikkers (meat only, wegens allergie voor vis bij enkelen) een "proeverijtje" geserveerd.
Hierna hebben we het buffet geopend, het is immers een verjaardag geen 5 gangen menu
Champions gevuld met roomkaas en afgetopt met geitenstrooikaas als "ongepland" dessert
Eind saldo?
Tja ik denk dat gemiddeld 40 jaar + kids eromheen niet de optimale setting is voor zoiets, daarnaast zijn sommige mensen "horken"

en tja niet echt bereid om iets nieuws te ervaren .. ach ik verwacht niet dat iedereen zomaar gaat proeven .. zou wel leuk zijn geweest.
Gelukkig minder verbazend ging 90% van het vlees/vis op en was iedereen erg content over de inzet van de maaltijd..
Het was zodaning ge-timed/voorbereid dat we af en toe even "onderhoud" hoefde te plegen, en alles redelijk vlot ging.
Meest moeilijke bij dit verhaal vind ik het "warm houden" van het vlees c.q serververen als je gasten tussen de bbq en keuken in zitten.