Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 19:02

coelho

VanTheManFan

R0y. schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:11:
Iemand nog een lekker recept voor Pulled chicken? Ik heb een aantal dikke kipfilets van de halal slager over.

Mijn collega zweert bij zo nu en dan lakken met bbq saus op de BBQ maar ik zie dat in geen 1 recept.
Het enige wat ik doe met kipfilets als ik ga BBQen is er verre van blijven. Ik vind die dingen altijd zo droog worden. Het enige wat nog enigszins te pruimen is, is gerookte kipfilet. Voor bijna alle bereidingen is naar mijn mening kipdijfilet veel smaakvoller.

Ik heb ook nog even gezocht in mijn favorieten voor pulled chicken, maar de recepten die ik tegenkom gaan allemaal uit van een hele kip. Als je alleen met filets werkt, zou ik in ieder geval zorgen voor een goede eindsaus om er toch wat sappigheid in te krijgen. Dan maakt het ook niet meer uit of je de kip injecteert, rubt of lakt.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 03:32

franssie

Save the albatross

@R0y. Kipfilet mist vet om het te pullen. Je maakt ook geen pulled pork van varkenshaas of pulled beef van ossehaas.
Je kan het lakken maar dan wel gewoon redelijk hot and fast. Of anders sous vide, maar kip filet is helaas niet het meest veelzijdige stukje vlees, kipdij komt al meer in de buurt.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-01 21:54

vso

raap voor zijn recht

@R0y.,@coelho & @franssie

Ik heb op het gas pulled chicken gemaakt met filet & een hele kip het meeste werk is "pullen"
ps voor vol-au-vent doen ze het in water koken met rundvlees erbij ..

Maar goed low & slow olie & rub, bij goedkope kip helpt injecteren wel .. zit er vel omheen tussen het vel eventuel boter en niet teveel zout. een laagje glace is wel adviseerbaar en aan de onderkant beschermen met alufolie

Betreft bbq/smoker heb ik hele kip gedaan (maar niet gepulled) hij was erg sappig langzaam op 100-120 graden met bovenstaande methode (ongeinjecteerd).

na het pullen even een bak met (hot)sausje naar smaak bv honing,chilisaus en wat ketchup ofzo naar eigen smaak mixen

ps als serveer tip .. surinaamsbroodje met wat ijsbergsla

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 01:19
@franssie @coelho

De vorige keer heb ik het met een rub gemaakt en dat was toch echt wel lekker (zelfde filets van ds halal slager) maar ik twijfel of die rub echt zo veel toevoegt.

@vso

Ga het proberen. Dank u!

• vso

vso

raap voor zijn recht

@R0y. als je bang bent voor droog zou ik wel kippendij erbij doen ;)

• R0y.
vso schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:48:
@R0y. als je bang bent voor droog zou ik wel kippendij erbij doen ;)
Goeie. Qua saus zat ik de denken aan ketjap en honing.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 03:32

franssie

Save the albatross

@R0y. Uit interesse en wellicht leuk voor mensen die het ook eens willen proberen, welke temp / tijd hou je aan de op (ik dacht gas?) bbq? Of heb je een recept dat je volgde (excuus als ik dat gemist hebt)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 00:45
Naast de Napoleon Rogue 525 heb ik nu ook een schattige Weber Go Anywhere Gas gekocht voor 50 euro bij de Praxis.

Was de enige en laatste. Leuk voor op reis, in het park of als ik even snel een simpel burgertje wil bbqen. Binnenkort even uittesten. Wil binnenkort wel andere grates bestellen.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:16
Gasbusjes kan je bij de hornbach van ander merk goedkoop krijgen.

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-01 22:01
R0y. schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:29:
@franssie @coelho

De vorige keer heb ik het met een rub gemaakt en dat was toch echt wel lekker (zelfde filets van ds halal slager) maar ik twijfel of die rub echt zo veel toevoegt.

@vso

Ga het proberen. Dank u!
Zoek eens op Tinga de pollo. Mexicaans recept wat wij vaak hebben gegeten. De AH die had voorheen een marinade hiervoor. Hierbij moest je de kipfilet koken en pullen. Ik heb het wel eens op de BBQ gedaan, langzaam garen en rookhout gebruiken. De AH versie is al wat milder qua smaak (echte Mexicaanse recepten / verhoudingen zijn vaak nog sterker) waardoor het zeer goed te eten was :)

Creatief met klei? www.kleishop.nl

• R0y.
franssie schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:06:
@R0y. Uit interesse en wellicht leuk voor mensen die het ook eens willen proberen, welke temp / tijd hou je aan de op (ik dacht gas?) bbq? Of heb je een recept dat je volgde (excuus als ik dat gemist hebt)
Kamado. De vorige x standaard kippenrub en langzaam (110) naar 72 gebracht.

Met kipfilets van de AH zou ik het niet durven maar die van de halalboer hier zijn echt super.

Ik post het resultaat vanavond wel even. Het bezoek is iets groter geworden dus ik haal er nog 2 poten bij.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Na veel tobben toch m'n barbecue gekocht. Vanochtend op weg om de Kamado Joe classic ii te kopen maar uiteindelijk toch de classic iii afgerekend. Zo veel duurder was hij ook weer niet :+

Komt ergens volgende week, kan ik lekker in m'n nieuw aangelegde tuin aan de slag :D

• vso

vso

raap voor zijn recht

begonnen met 1ste keer pekelen als proef,

Bij de makro gesloten bak gekocht die in de koelkast past, hierin de pekel/brine gemaakt. en 2 filetjes met ieder een mini sateprikkertje erin als identificatie middel. Morgenochtend gaan er weer 1 a 2 filetjes bij met 2 prikkertjes ieder.. en 1 controle die gaat zonder prikers direct op de Q

ik ga ze low & slow roken voor een uurtje en daarna op ? graden daarna in 1 a 2 uur (proberen) te garen naar 73 ,..even laten rusten voordat ik ze ga snijden ...

Dit is het plan .. nu kijken wat er morgen gebeurd.

ik heb wat pekel voor schouderkarbonade ernaast gezet (andere container) eens kijken hoe die eruit komen ..

• R0y.
Pulled chicken was heerlijk. Drie dikke kippenpoten bij gedaan omdat ik toch bang dat het droog zou zijn maar totaal niet.

Langzaam op 110, roken met hickory. Vanaf 50 graden gaan lakken met ketjap en honing (zo’n drie keer gedaan) tot 72. Even gewacht en gepulled. Gelukkig is er nog iets over voor vanavond in de wraps.

Daarnaast een nieuwe basterd platesetter frame gehad. Vierkante model die je makkelijk kan liften om bijv rookhout bij te voegen. Dat kon bij mijn huidige ronde niet. Daarnaast twee halve stenen en een lekbak.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:24
Om meer smaak door al het kippenvlees te hebben en ook vochtiger te houden injecteer ik ze altijd. kippenbouillon aangesterkt met wat bbq rub. Vooral niet teveel, dan gaat het overheersen. Daarnaast begin ik vaak met spek er rondomheen, helpt ook tegen uitdrogen en geeft extra smaak. Rond 50 graden spek eraf en dat ff lekker affikken en later door de chicken doen. Kip vanaf 50 graden dan lakken met je favoriete sausje. Gegarandeerd mals!

En nee, het wordt natuurlijk nooit zoals PP, maar na het pullen goed met saus mengen en je krijgt een heerlijk smeuiig broodje pulled Chicken!

MasterMaceMichu wijzigde deze reactie 15-09-2019 15:46 (14%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Zo een dag van rondrennen :)
Besloten om mini appeltaartjes als toetje te maken. dus dat er ook nog even bij ondertussen het zwembad opruimen en pfff ...gelukkig kan roken rustig doorgaan

@R0y. klinkt lekker

@MasterMaceMichu :Y injecteren heb ik nog niet gedaan ..

ps .. 12 uur pekelen van kipfilet is wel erg mals en sappig, de glazuur was ook erg lekker
glazuur:
- bbq saus
- stroop
- sinassappelsap
- honing
- bruine suiker
- chili saus
even ingedikt .. kip en karbonade erin .. vervolgens verder ingedikt om af te lakken.

vso wijzigde deze reactie 15-09-2019 18:36 (37%)

• JohnStaakke
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-01 22:56
MasterMaceMichu schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:45:
Om meer smaak door al het kippenvlees te hebben en ook vochtiger te houden injecteer ik ze altijd. kippenbouillon aangesterkt met wat bbq rub. Vooral niet teveel, dan gaat het overheersen. Daarnaast begin ik vaak met spek er rondomheen, helpt ook tegen uitdrogen en geeft extra smaak. Rond 50 graden spek eraf en dat ff lekker affikken en later door de chicken doen. Kip vanaf 50 graden dan lakken met je favoriete sausje. Gegarandeerd mals!

En nee, het wordt natuurlijk nooit zoals PP, maar na het pullen goed met saus mengen en je krijgt een heerlijk smeuiig broodje pulled Chicken!
Ik pak altijd een hele kip, dan heb je niks extra's nodig, de droge delen mengen met de vette delen en af en toe wat van het feit wat in de ovenschaal zit erbij doen met bbq saus en malser krijg je het niet.

• Chevy454
  • Niet online
Soms is afwisseling lekker dus bij Blacket in Como ipv Italiaans eten eens BBQ gegeten.

Voor de eerste keer Brisket geproefd en nu eist * Mrs Chevy454 dat ik brisket ga maken 8)7.Dus nu vooral gaan kijken waar ik een mooie Angus point kan verkrijgen. Een flat of een whole packer durf ik niet aan.

Inmiddels al enkele filmpjes verder van Aaron Franklin en Harry Soo. Alles staat en valt met het vlees dus absoluut no pressure. Iemand ervaring met Brisket mbt het vlees?

Vandaag het action ei onder handen genomen. Deze stond 2 weken buiten in de regen. Gelukkig geen schimmel aan de binnenkant maar toch eerst kalm aan heet stoken tot 150C met het oude houtskool met een handje vol vers erbij.

Daarna alles afkoelen, alle as eruit. Vuurkorf met nieuw houtskool en dan inferno tot 600C voor 30 minuten. Afkoelen tot 120C want wou nog moink ballen maken.

Alleen merk ik na 2 seizoenen toch een probleem met het action ei. Is deze nu economisch total loss nu het vilt echt wel naar zijn grootje is? Hij is nog lekdicht maar denk niet voor nog heel lang.

We kunnen er natuurlijk Nomex vilt a 50 euro er tegen aan gooien (en dan kunnen we zeker 3 keer ermee doen). Of gewoon op FB / MP voor 30 euro te koop zetten?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Chevy454 schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:37:
Soms is afwisseling lekker dus bij Blacket in Como ipv Italiaans eten eens BBQ gegeten.

Voor de eerste keer Brisket geproefd en nu eist * Mrs Chevy454 dat ik brisket ga maken 8)7.Dus nu vooral gaan kijken waar ik een mooie Angus point kan verkrijgen. Een flat of een whole packer durf ik niet aan.

Inmiddels al enkele filmpjes verder van Aaron Franklin en Harry Soo. Alles staat en valt met het vlees dus absoluut no pressure. Iemand ervaring met Brisket mbt het vlees?
Alleen dat het redelijk "duur" is, 2,5 kilo a 19,- per kilo (makro) hmmm en dan moet het nog op de Q passen .
Vandaag het action ei onder handen genomen. Deze stond 2 weken buiten in de regen. Gelukkig geen schimmel aan de binnenkant maar toch eerst kalm aan heet stoken tot 150C met het oude houtskool met een handje vol vers erbij.

Daarna alles afkoelen, alle as eruit. Vuurkorf met nieuw houtskool en dan inferno tot 600C voor 30 minuten. Afkoelen tot 120C want wou nog moink ballen maken.

Alleen merk ik na 2 seizoenen toch een probleem met het action ei. Is deze nu economisch total loss nu het vilt echt wel naar zijn grootje is? Hij is nog lekdicht maar denk niet voor nog heel lang.

We kunnen er natuurlijk Nomex vilt a 50 euro er tegen aan gooien (en dan kunnen we zeker 3 keer ermee doen). Of gewoon op FB / MP voor 30 euro te koop zetten?
Tja zou je niet een hoes en openhaard koord oid scoren ? voor 88,- en incidenteel gebruik is het wel een leuk ding toch ? ik heb een goedkope pelletbrander bij de makro gescoort en hoewel ik de meerwaarde zie van de 400,- meerprijs van andere pellet dingen ben ik nog niet zo ver dat ik echt wil investeren in "profie" spul. eerst hiermee verder experimenteren.

De duure bbq dingen geven me een beetje "ipod" gevoel .. veel te duur voor mijn smaak.
Maar wel met kanttekening is dat ze min of meer wel doen wat ze "zeggen" ..

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-01 16:22
Het resultaat van dit zalige weekend.
https://tweakers.net/ext/f/1435nBWdYeI9rBmyLJ5yXYc0/thumb.jpg

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-01 22:07
Gisteren ook de Weber weer eens opgestookt, geen fancy dingetjes gedaan, wel een set kippenbouten in de rub en vervolgens met kersenhout gerookt, beviel de gasten prima :)

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-01 15:43

Ja tis gewoon een tering lastig stuk vlees.... Point is geschikt voor burned ends, flat is waar je de judges gek mee krijgt als die echt goed is! Ik verknal nog wel eens een flat.. nou ja wel eens, eigenlijk altijd :X

Koop butcherpaper, zorgt voor een mooiere bark dan met folie. Je kan ook voor dry gaan en niet te wrappen. Ik hoop dat ik ooit een goede brisket gekookt krijg....

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Anoniem: 35872
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Gisteren voor het eerst een dikke bone-in Ribeye (Tomahawk) bereid..
Als methode de reverse-sear methode toegepast..

Eerst indirect roken tot 48-49 graden (ketel op 100-110gr).
Toen eraf gehaald en een flinke lading kolen erbij om af te grillen..
Daarna 2 minuten per zijde afgrillen en 10 minuten laten rusten..

Toen ik na het grillen het vlees liet rusten was de kerntemperatuur 50graden.
Tijdens het rusten schoot de kerntemperatuur snel door naar de 57-58 graden..

Uiteindelijk is de steak wel goed gelukt en was lekker mals, alleen minder rose dan gehoopt..
Had liever dat de kerntemperatuur tot 55gr was gegaan en niet verder..

Toch minder lang grillen denk ik dan? Of lagere kerntemperatuur voor het afgrillen?
Hoelang grillen jullie een dikke steak?

• uniquorn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:17

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

nomex vilt is toch niet zo duur?
zou iig niet alleen letten op de economische total loss zijn, het is niet of je vandaag een nieuwe koopt voor 50,-

It's just a donkey

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Remko24 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:27:

Totdat ie klaar is.

Daar valt toch niets over te zeggen? Ieder stuk vlees is anders. Zo te lezen heb je het zelf goed in de gaten gehouden dus dan is het nu toch gewoon een kwestie van je temperaturen bijstellen?

Ik krijg regelmatig de vraag wanneer het vlees klaar is en mijn standaard antwoord is niet in tijd maar in graden.

• Niet online
ciris schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:06:
[...]

Totdat ie klaar is.

Daar valt toch niets over te zeggen? Ieder stuk vlees is anders. Zo te lezen heb je het zelf goed in de gaten gehouden dus dan is het nu toch gewoon een kwestie van je temperaturen bijstellen?

Ik krijg regelmatig de vraag wanneer het vlees klaar is en mijn standaard antwoord is niet in tijd maar in graden.
Eens, maar ik wil voor de volgende keer de "overshoot" binnen de perken houden tijdens het rusten..

Ik vermoed dat 1 minuut (per zijde) grillen voldoende zou zijn geweest.. En zal dat voor de volgende keer ook aanhouden, maar was ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08:21
Khayma schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:40:
Naast de Napoleon Rogue 525 heb ik nu ook een schattige Weber Go Anywhere Gas gekocht voor 50 euro bij de Praxis.

[Afbeelding]

Was de enige en laatste. Leuk voor op reis, in het park of als ik even snel een simpel burgertje wil bbqen. Binnenkort even uittesten. Wil binnenkort wel andere grates bestellen.
Hele mooie prijs! Hier laatst ook aangeschaft (tweedehands in nieuwstaat voor een prikkie) voor op vakantie en gelijk deze combi van Grate + Drip tray erbij. :)

• Paganstars

Uiteindelijk is de steak wel goed gelukt en was lekker mals, alleen minder rose dan gehoopt..

Toch minder lang grillen denk ik dan? Of lagere kerntemperatuur voor het afgrillen?

[Afbeelding]
Afgrillen is voor het streepje, hoeft m.i. niet gek lang. Ik hou meestal gewoon aan totdat er een streep op zit...

Hoe heb je het rusten gedaan? Afgedekt, niet afgedekt, onder een salamander/oven etc, speelt allemaal mee uiteindelijk

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:38
Ik heb afgelopen week voor het eerst longhaas bereid, man wat is dat een lekker stuk zeg. Behoort met Picanha toch wel tot de favorietjes.

Nikon D610 - Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Tiwazz schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:58:
Ik heb afgelopen week voor het eerst longhaas bereid, man wat is dat een lekker stuk zeg. Behoort met Picanha toch wel tot de favorietjes.
Staat bij mij ook nog op de lijst..maar moet eerst nog door flank steak en een kalfspicanha zien te worstelen, poor me :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Niet online
Paganstars schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:42:
[...]

Afgrillen is voor het streepje, hoeft m.i. niet gek lang. Ik hou meestal gewoon aan totdat er een streep op zit...

Hoe heb je het rusten gedaan? Afgedekt, niet afgedekt, onder een salamander/oven etc, speelt allemaal mee uiteindelijk
Gewoon op de houten plank waar het op de foto ook op lag, en dan losjes alufolie erover gelegd.

Volgende keer gril ik het hooguit 30-60 seconden., en kijk ik opnieuw hoe het gaat.. (y)

• Paganstars
alu folie houdt warmte binnen, ik knal er altijd een schone doek over

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:06

Mystikal

It never hurts to help

Ik moet vanavond 2 t-bones van 800 gram bereiden. 2 weken geleden eentest gedraaid en ging behoorlijk mis op de Weber 57 icm Ecobrassa. Te heet, te veel kolen. Heb nu ook 2 weber kolen bakjes gehaald. Zou een halve starter genoeg zijn om tot 100-110 graden te komen? Planning technisch, hoelang zou het ongeveer duren totdat ik naar de 52 graden ga. Minuutje of 35-45?

Basement Bios ---- Exo-S

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:03
Mystikal schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:10:
Ik moet vanavond 2 t-bones van 800 gram bereiden. 2 weken geleden eentest gedraaid en ging behoorlijk mis op de Weber 57 icm Ecobrassa. Te heet, te veel kolen. Heb nu ook 2 weber kolen bakjes gehaald. Zou een halve starter genoeg zijn om tot 100-110 graden te komen? Planning technisch, hoelang zou het ongeveer duren totdat ik naar de 52 graden ga. Minuutje of 35-45?
Ligt aan de dikte van je T-Bones, maar ik denk dat je al snel aan de anderhalf uur zit.

iRacing stats

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:06

Mystikal

It never hurts to help

Loondijke schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:21:
[...]

Ligt aan de dikte van je T-Bones, maar ik denk dat je al snel aan de anderhalf uur zit.
WOW, zo lang had ik niet verwacht!

Dan moet ik denk ik mijn WGA er wel naast gaan zetten voor de piri piri en de burgers.

Basement Bios ---- Exo-S

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:03
Mystikal schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:30:
[...]

WOW, zo lang had ik niet verwacht!

Dan moet ik denk ik mijn WGA er wel naast gaan zetten voor de piri piri en de burgers.
Indirect wel verwacht ik.

iRacing stats

• Niet online
Mystikal schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:10:
Mijn Ribeye van hierboven woog 1kg..
Ook op de 57cm kettle met ecobrasa bereid..

Een halve starter is echt teveel...
Een half kolenbakje (ongeveer 15 briketten) is ruim voldoende om tot 110-120 graden te komen en dan moet je al behoorlijk knijpen.

Totale bereiding bij mij was 1:15 indirect
bbq opstoken (halfvolle starter erbij gegooid)
5 minuten rusten terwijl ik de bbq klaar maak voor direct grillen.
en daarna 2-3 minuten afgrillen..

Daarna 10-15 minuten rusten..
Dus trek er zeker 1,5 uur voor uit..

Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan de dikte, mijn rib-eye was ongeveer 2 vingers dik (+/- 4cm). Indien het vlees dunner is, dan neemt de bereidingstijd ook af.

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 17-09-2019 13:01 (7%)

• Chevy454
  • Niet online
uniquorn schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:48:
nomex vilt is toch niet zo duur?
zou iig niet alleen letten op de economische total loss zijn, het is niet of je vandaag een nieuwe koopt voor 50,-
Die valt nog mee, ik had vorige keer bij vuur en rook 40 a 50 euro betaald meen ik voor de Niclan. Het is ook niet dat ik verlegen zit om Q's. In totaal heb ik er 4 voor 2 personen.

Denk dat ik toch die kleine kamado ga weg doen begin van het seizoen voor 30 euro met een gescheurde bekvam tafeltje. Dan kan ik makkelijker die KJJ erdoor duwen denk ik.

En dan ben ik ook af van het geklooi met dat gietijzer pannetje. Maarja, hoe maak ik dan de marshmellows op een eenvoudige manier.

Keuzes keuzes keuzes :p

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06:26

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@Chevy454 tijd voor een BioLite Campstove? :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Chevy454
  • Niet online
Te gevaarlijk met mijn lopende hot dogs teckels. Die zijn veels te nieuwsgierig en zouden haast zelf de pitmaster spelen bij tijds.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dan zet je dat ding gewoon op tafel :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Chevy454
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:56:
Dan zet je dat ding gewoon op tafel :)
Never estimate the lust for food ;)
Onze teckels kunnen springen en klimmen. Waren ook op de spoed omdat een teckel een moink bal van tafel heeft genomen... Met de tandenstoker erin... Terwijl we even aan het omdraaien waren.

Interessant filmpje van Harry Soo ivm woodchuncks.

Chevy454 wijzigde deze reactie 17-09-2019 19:01 (19%)

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Zijn er hier nog mensen met goede tips voor afdekhoezen?

Ik heb mijn bbqmeubel zelf gemaakt, maar ben nog op zoek naar een goede optie. Ik heb wel de optie van op maat gemaakte gezien, maar dan ben ik bijna €200 kwijt en dat is me te gortig.

https://tweakers.net/ext/f/QbvP6lEqlC9LJQ9byZ71DkfA/thumb.jpg

Formaat is ongeveer 140x80x90 (lxbxh excl. bbq)

• vso

vso

raap voor zijn recht

bartbh schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:23:

Ik heb mijn bbqmeubel zelf gemaakt, maar ben nog op zoek naar een goede optie. Ik heb wel de optie van op maat gemaakte gezien, maar dan ben ik bijna €200 kwijt en dat is me te gortig.

[Afbeelding]

Formaat is ongeveer 140x70x90 (lxbxh excl. bbq)
het seizoen is over maar ik scoor ze bij Cranenbroek .. (dus als je nu vindt heb je erg geluk)

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-01 16:36

[Afbeelding]

aliexpress heeft deze ook

• jabberwock
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:51

jabberwock

XBL:Jabberwocks

[Afbeelding]

Ik heb een afdekzeil van een opblaas zwembad gebruikt. Niet zo'n ronde maar een rechthoekig model. Dat zeil is veel dikker en steviger dan zo'n plastic aan elkaar gestikt hoesje voor tuinmeubelen. Daarnaast kon ik ook geen goed formaat vinden. Helaas staat er nu wel heel groot "INTEX" op het meubel indien afgedekt... :(

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:03
Chevy454 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:47:
[...]

Te gevaarlijk met mijn lopende hot dogs teckels. Die zijn veels te nieuwsgierig en zouden haast zelf de pitmaster spelen bij tijds.
Dat doen ze maar 1x :+ heb je wel gelijk hotdog

Float like a butterfly, sting like a bee.

• raze88
  • Laatst online: 17-01 11:09

[Afbeelding]
Hier meestal indirect tot 46 graden max. Laat ik hem langer liggen, is het vlees meestal te ver gegaard. Zeker met de wat dunnere stukken zoals bavette. Andere manier kan zijn om hoog te beginnen en dan indirect. Dit is wel afhankelijk hoe snel je je barbecue kan laten zakken in temperatuur.

Ook is het van belang hoe je je vlees laat rusten, is dit afgesloten onder aluminiumfolie dan zal het vlees verder doorgaren dan dat het de hitte van het affakkelen kwijt kan. Iemand waar ik een kookworkshop gevolgd heeft adviseerde mij het vlees te laten rusten in een lauwe(30-50graden) oven. Onderbouwing die hij gaf was dat je een maratonloper ook niet in een aluminium warmte deken moet stoppen aan het einde van de run _O- .

raze88 wijzigde deze reactie 19-09-2019 12:45 (12%)

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-01 22:16

Kraz

What does this button do?

[Afbeelding]

Ikea?

• vso

vso

raap voor zijn recht

zijn er mensen die ervaring hebben met losse pizza ovens (die vierkante dingen met steen erin) voor bbq/pellet ding ?

ik zit erover te denken .. https://www.blokker.nl/p/royal-patio-pizza-oven/2093222 te kopen. gezien ik toch pellets heb voor de pellet oven.

ik heb wel een pellet grill en een steen, maar dat ding bereikt nu nog maar 225 graden .. dat is ook niet echt optimaal. (moet nog modden)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@vso kijk even in Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 daar komen allerlei losse pizza ovens langs, incl. dat model van de blokker: werty9021 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

• Chevy454
  • Niet online
Hoe kan je testen of de seasoning hard genoeg is van je CI en er geen onderliggende roest is? Ik heb mijn gietijzeren pannetjes een paar maanden geleden opnieuw geseasoned alleen weet ik nu niet of ik de roest mooi eraf heb gehaald.

Ik heb deze flink liggen schrobben met een metaalspons, schuurpapier en nadien met water zeep en een normale schuurspons. Nadien gedroogd in de oven en dan warm crisco erover heen enkele keren.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Is er ergens een kamadokooktijdoverzicht te vinden? Een beetje van 30 minuten/kg kippenvleugels @160graden? Dat maakt het wat makkelijker met plannen van bbq sessies.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• vso

vso

raap voor zijn recht

3 dagen bezig geweest met een "verjaardags feestje" met het thema "proef de rook"
Ik laat ff de non bbq-related (koffie/gebak) voor het gemak weg .. waren overgens appeltaart/worteltaart en cake in cupcakjes .. "self service" heb je dat gezeik niet met "ik wil stukje x.y.z .. en kan je pakken. toefje kan je zelf doen ;)

Als eerste de "side" dishes niet gerookt
- koude tomaten en komkommer soep in "shot glaasjes" als verfrisser
- yogert moster/honing saus
- bak salade uitekieperd op een schaal met ijsbergsla en opgemaakt met "restantjes" van andere elementen. (ik gooi niks weg)
- DIY ciabatta met eigen kruidenboter .. (roomboter met eigen kruiden mix)

Dan het BBQ zooi:
we hebben alles minimaal 12 uur in de pekel gezet. dat was
- 2 hele kippen & 6 kippen filets en 4x kippen dij (in 2 sessies) makro _/-\o_
- 2 runderlappen
- 4 "cheap" diepvries lidl zalm

Voor het vlees (kip/rund/zalm) na het pekelen,1 uur in het water (ontzouten) en dan drogen voor 4 uur

Omdat niet iedereen gek is (gokte ik)op een rook smaak heb ik de avond ervoor een rooksessie gehad. :) 4 uur met appel pellets.
1x hele kip met een diy bbq saus glazuur
1x kippenborsten en 2x kippen dijen in de diy bbq saus glazuur
2x kippenborsten in een diy rub
1x runderlab "medium" met diy rub maar helaas te dik erop gedaan voor het mooie.
ps om kruis besmetting oid te voorkomen is alles wel apart gemaakt/behandeld.

De ochtend, de bbq weer aangeslingerd en de zalm voor 1 uur gerookt (dit maal met een pellet mix met sterkere rooksmaak (dunno kookpunt zak)
Ondertussen de hele gerookte kip "ontmanteld", hij was op het eerste gezicht vrij "droog" maar als je hem proefde hmmm .. daarom gingen de poten,vleugels,oesters in een apart bakje..
De borst heb ik apart gelegd. en de "restant" is naar de hierboven beschreven salade gevlogen.

Hierna heb ik tegen "etenstijd" uiterraard met de gaaringstijd beetje in acht genomen de rest van het vlees gegaard.

het menu
Vooraf met koude soep tomaten/komkommer soep in shotglaasjes.. (geen suc6)
Lapsang souchong thee ook in "shotglas"

De kip heb ik helaas te snel aangesneden dus vocht spoot er uit :( maar dat deed gelukkig niks onder voor de uiteindelijke smaak en malse stukjes, dit maal het "rest vlees op een bord"

Van de gerookte borst hebben we "caesar prikkers gemaakt", stukje geroosterd brood, ijsbergsla, kip, tomaat/ei geserveerd met de optionele honing/mosterd saus.

Hierna hebben we eigenlijk een papieren bordje met diverse gekleurde prikkers (meat only, wegens allergie voor vis bij enkelen) een "proeverijtje" geserveerd.

Hierna hebben we het buffet geopend, het is immers een verjaardag geen 5 gangen menu

Champions gevuld met roomkaas en afgetopt met geitenstrooikaas als "ongepland" dessert :)

Eind saldo?
Tja ik denk dat gemiddeld 40 jaar + kids eromheen niet de optimale setting is voor zoiets, daarnaast zijn sommige mensen "horken" ;) en tja niet echt bereid om iets nieuws te ervaren .. ach ik verwacht niet dat iedereen zomaar gaat proeven .. zou wel leuk zijn geweest.

Gelukkig minder verbazend ging 90% van het vlees/vis op en was iedereen erg content over de inzet van de maaltijd..
Het was zodaning ge-timed/voorbereid dat we af en toe even "onderhoud" hoefde te plegen, en alles redelijk vlot ging.

Meest moeilijke bij dit verhaal vind ik het "warm houden" van het vlees c.q serververen als je gasten tussen de bbq en keuken in zitten.

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-01 19:12

Apie!

Newer, better & confusinger

Chevy454 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:39:
Hoe kan je testen of de seasoning hard genoeg is van je CI en er geen onderliggende roest is? Ik heb mijn gietijzeren pannetjes een paar maanden geleden opnieuw geseasoned alleen weet ik nu niet of ik de roest mooi eraf heb gehaald.

Ik heb deze flink liggen schrobben met een metaalspons, schuurpapier en nadien met water zeep en een normale schuurspons. Nadien gedroogd in de oven en dan warm crisco erover heen enkele keren.
Als er onderliggende roest is komt de seasoning laag toch gewoon los en zie je de roest zitten?

Ik ben ook weer met gietijzer aan de slag gegaan. Ik heb nu twee kleine schaaltjes die ik aan het seasonen ben. Ze zijn nu twee keer de oven in geweest.

Gisteren heb ik nog een klein stukje varkensnek van 960 gram op de KJJ gelegd om er Pulled Pork van te maken. Ik heb me toch weer vreselijk verkeken op hoe lang dat duurt. Ik had gedacht 6-7 uur, maar dat werd uiteindelijk 9 en daarna moest het vlees nog rusten.

De Meater had dit keer ook een hickup. Na het seintje dat het vlees uit de KJJ moest en kon gaan rusten, sprong de interne temperatuur van 92C naar 256C toen ik de aluminiumfolie er overheen deed 8)7

Het eindresultaat was so-so. Het vlees was wel juicy, maar er zat weinig smaak aan het vlees zelf (Lejean varkensnek). Die had ik, denk ik, beter kunnen pekelen. Ook heeft de rub niet zo goed uitgepakt. Ik had niet goed geschud met de shaker en daardoor heb ik voornamelijk de grote zware stukjes van de rub op het vlees zitten. In de shaker had ik ook alleen maar fijne kruiden over. De bark zat er ook goed op en de smaak is sterk, maar wel erg eentonig.
Ik vraag me ook wel eens af waarom we die rubs maken en niet gewoon de kruiden een voor een over het vlees sprenkelen?

Maarja, omdat het zo lang duurde heb ik in de tussentijd maar een ribeye gegeten en ben niet meer aan de PP toegekomen. Dat gaan we vandaag dus maar even doen :9

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• JT
  • Laatst online: 17-01 20:02

JT

VETAK y0

Ik wil voor de lunch een diamantaas low and slowen op de kamado, ding is 500 gram. Enig idee hoe lang het gaat duren om hem op 50 graden te krijgen van binnen? Dit is pas mijn tweede stuk vlees op de kamado en ik krijg gasten dus ik wil het proberen een beetje goed te timen :P

• Chevy454
  • Niet online
JT schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:07:
Ik wil voor de lunch een diamantaas low and slowen op de kamado, ding is 500 gram. Enig idee hoe lang het gaat duren om hem op 50 graden te krijgen van binnen? Dit is pas mijn tweede stuk vlees op de kamado en ik krijg gasten dus ik wil het proberen een beetje goed te timen :P
Diamanthaas is klein, ik zou die direct searen en dan indirect garen ipv reverse sear.

Zo is die binnen 10 minuten wel gaar schat ik zo als je die pisheet seared en dan indirect doet.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Apie! schreef op zondag 22 september 2019 @ 07:27:
Het eindresultaat was so-so. Het vlees was wel juicy, maar er zat weinig smaak aan het vlees zelf (Lejean varkensnek). Die had ik, denk ik, beter kunnen pekelen. Ook heeft de rub niet zo goed uitgepakt. Ik had niet goed geschud met de shaker en daardoor heb ik voornamelijk de grote zware stukjes van de rub op het vlees zitten. In de shaker had ik ook alleen maar fijne kruiden over. De bark zat er ook goed op en de smaak is sterk, maar wel erg eentonig.
Ik vraag me ook wel eens af waarom we die rubs maken en niet gewoon de kruiden een voor een over het vlees sprenkelen?

Maarja, omdat het zo lang duurde heb ik in de tussentijd maar een ribeye gegeten en ben niet meer aan de PP toegekomen. Dat gaan we vandaag dus maar even doen :9
Met (lang) pekelen(water) vind ik het de sappigheid toevoegen .. maar injecteren is wellicht handig bij een dik/groot stuk.

Als je een rub wil maken is een een koffie maler / hakmachine (wat je bij een staafmixer vaak zit) wellicht de betere keuze .. gooi alles erin en met een paar pulsjes is alles fijn ... voor de rest is het verhouding een beetje zoeken ..
Er is niks mis met "pre-fab" alleen ik vind de verpakking(en) tja teleurstellend .. alles droogt zo snel uit in plastic containers of tegengesteld het klontert als een gek. eerlijk gezegd heb ik ook niet bij stil gestaan of ze conserverings middelen oid erbij gooien ..
Maar goed met een maal machine is het lekker fijn en gemixed .. een lege strooi ding erbij en klaar ben je :)

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18-01 20:56
Een pratische vraag:

Gaat een recht opstaande kip passen (met gesloten deksel) op een small komado? Ik zie verschillende klein formaat komado’tjes bijvoorbeeld bij mijn lokale doe het zelf boer voor 159 euro. Merkloos maar the bastard heeft ook een enigszins betaalbare small.

Ik zit met ruimte omdat ik alleen een balkon heb dus deze zou niet voor erbij zijn maar als hoofd komado.

Mijn absolute favoriet op de BGE die bij m’n vader staat is toch wel de beer can chicken vandaar de vraag of dit gaat passen. Nadeel van deze BGE is namelijk dat ie op 1,5 uur rijden staat.

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-01 19:12

Apie!

Newer, better & confusinger

@vso ik glaze het vlees niet of zelden, en grovere stukken in je rub voegt dan wat toe qua looks, smaak en textuur. Fijnmalen in een grinder kan op zijn tijd wel, maar zal ik niet zo snel doen, denk ik.

Gisteren heb ik de PP opgewarmd met een theelepeltje reuzel en wat barbecuesaus. Bij gebrek aan bolletjes heb ik het vlees samen met wat geraspte kaas in een taco shell gedaan. De rub sprong er niet echt uit, maar als geheel smaakte het super zo :9

Ik vond wel dat ik het fijner had moeten pullen voor taco shells. Zo’n taco bijt toch een stuk minder makkelijker dan een broodje.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Matuna
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-01 16:25
Eerste keer ribbetjes gemaakt en ik moet zeggen finger licking good :9~

• japps
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-01 15:17
Kasper1985 schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:52:
Een pratische vraag:

Gaat een recht opstaande kip passen (met gesloten deksel) op een small komado? Ik zie verschillende klein formaat komado’tjes bijvoorbeeld bij mijn lokale doe het zelf boer voor 159 euro. Merkloos maar the bastard heeft ook een enigszins betaalbare small.

Ik zit met ruimte omdat ik alleen een balkon heb dus deze zou niet voor erbij zijn maar als hoofd komado.

Mijn absolute favoriet op de BGE die bij m’n vader staat is toch wel de beer can chicken vandaar de vraag of dit gaat passen. Nadeel van deze BGE is namelijk dat ie op 1,5 uur rijden staat.
Ik heb het vorige week geprobeerd bij een 14" kamado deze en zo'n kleine diepvrieskip uit de supermarkt. Dat paste dus al niet.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:15
@japps @Kasper1985 Ik moest op mijn GG Compact het bierblik op de heatdeflector zetten, dus zonder grillplaat. Misschien is dat een optie voor jullie?

K to the KillaZ

• japps
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-01 15:17
Denk het niet, het paste bij lange na niet. Volgens mij is de GG Compact ook een slag groter?

• Kasper1985
Is de small bastard net zo groot als die kleintjes van de supermarkt?

Ik heb op m’n balkon niet echt meer ruimte en ik wil ook geen 500 euro uitgeven aan een compact of junior.
Het is jammer dat die kleintjes niet echt opgesteld staan in winkels om te kijken.

• Sterke-Jerke
  • Laatst online: 18-01 20:24
Kasper1985 schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:52:
Een pratische vraag:

Niet direct, ik ben een gietijzeren pan van de Big Bazar gehaald , wat ik normaal als deflactor gebruik(die is iets dieper) en dan past t net. Ik heb de €59 van de Lidl. Thermometer van Ikea (€10 of zo)

https://tweakers.net/ext/f/XNpb8Nmxd1MS4fJK1lgLprI2/thumb.jpg

Sterke-Jerke wijzigde deze reactie 23-09-2019 13:13 (16%)

S.J.

• Kasper1985
Sterke-Jerke schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:56:
[...]

Niet direct, ik ben een gietijzeren pan van de Big Bazar gehaald , wat ik normaal als deflactor gebruik(die is iets dieper) en dan past t net
Heb je een linkje? heb je dan nog wel genoeg ruimte over voor kolen?

• Sterke-Jerke
  • Laatst online: 18-01 20:24
Kasper1985 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:58:
[...]

Heb je een linkje? heb je dan nog wel genoeg ruimte over voor kolen?
Ook even een foto toegevoegd bij mijn eerdere reply

https://tweakers.net/ext/f/XNpb8Nmxd1MS4fJK1lgLprI2/thumb.jpg

Sterke-Jerke wijzigde deze reactie 23-09-2019 13:12 (7%)

S.J.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:15
japps schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:34:
Denk het niet, het paste bij lange na niet. Volgens mij is de GG Compact ook een slag groter?
Die is "wat" groter inderdaad, maar ik doelde op de manier van @Sterke-Jerke . Zo heb ik ze eerder gezien in die mini's.

K to the KillaZ

• JT
  • Laatst online: 17-01 20:02

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:14:
[...]

Diamanthaas is klein, ik zou die direct searen en dan indirect garen ipv reverse sear.

Zo is die binnen 10 minuten wel gaar schat ik zo als je die pisheet seared en dan indirect doet.
Dank, ik zal het volgende keer eens proberen. Ik heb de kleinste maat kamado dus searen en dan mijn heat deflector aka gietijzeren pannetje erin ;)

• Kasper1985
Na nog wat speur werk kom ik denk ik toch uit bij het formaat van de Joe junior. Die is nog redelijk betaalbaar. Meer dan ik eigenlijk wilde uitgeven maar een hobby kost nou eenmaal geld :D

Als het zover is (voorlopig nog niet) zal ik wel wat lekkers posten!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik zie bij woodchipsforsmoking.com dat zowel smokerhout als palinghout in de aanbieding is deze maand. Iemand enig idee wat het verschil is tussen die twee? Ze zijn niet heel rap met het beantwoorden van email daar.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Heb een vvv bon gehad .. zit te denken om wat (koud) rook ding te scoren bij een shop .. en wat pellets ..
of kan ik beter bij ome Ali bestellen en maar gelijk pellets scoren ?

Trouwens ik heb een pelletsmoker / en een "ijzeren" box maar erhm .. de pellet smoker gaat op vol gas .. en het boxje (15x5 oid) is continue bijvullen .. (lees te veel "onderhoud" nu zie ik veel lof over bepaalde smokers dus ach waarom die niet scoren ?

• skip-5
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09-01 09:07
Wow, maar dan ook echt WOW!
Ik heb vandaag een “oude” large basterd gekregen voor een fles goeie whisky. Tijdens een dorpsfeest iemand gesproken die diverse strandtenten beheerd en deze werd eigenlijk alleen nog maar gebruikt als opslag van de nacho’s....
Hij zei, ”tja als ze er zo mee omgaan gun ik het ze ook niet, wil jij hem?” nou vooruit..

Heeft een beetje liefde nodig, vilt is weg en de deksel sluit scheef, maar dat krijg ik denk ik wel in orde. Kan binnenkort de tepro Toronto weg en dan heb ik eindelijk mijn (nooit verwachte) ei!

Moest dit toch even delen, ben nog steeds in shock

Fear can hold you prisoner, Hope can set you free

• Tsurany
  • Niet online
@skip-5 dat zijn mooie verhalen. Maak maar wat leuke before en after foto's van het opknapwerk :)

• skip-5
Ja zal ik zeker doen! Er zit geen onderstel bij, dus daar moet ik ook nog wat voor maken. Nog even kijken wat ik er doorheen krijg bij de vrouw... Vermoedelijk moet het compact

• Wahloh
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:48

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Dat is natuurlijk altijd leuk. Toevallig vorige week van een collega een Weber Original Kettle 47cm gekregen inclusief een aantal accessoires (zelf had ik een Weber Go Anywhere). Hij wilde er niks voor hebben. Na een keer goed schoonmaken was het ding als nieuw. Meteen een testrit gedaan door er een heerlijke ossenhaas op te gooien, dat had nooit op de WGA gepast.

• skip-5
Zo die ziet er zeker weer uit als nieuw! netjes gedaan

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Kijk de hond eens onschuldig kijken met die lap vlees dichtbij zijn neus :9~

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:38
Ik had een polyester messenmap handig voor onderweg. Maar ik wou toch een lederen variant. Toen kwam ik het model tegen van Witloft. Een mooie complete map inclusief hoesjes per mes. :)

kokenmetvuur.nl

• Paganstars
Mooi ding! Ik gebruik al jaren een messentas van Wusthoff, begint nu ondertussen wel wear and tear te zien, maar ja 14 jaar oud :')

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18-01 17:42

mutsje

Certified Prutser

Nadat we zaterdag 21 sep voor 299 de kamado bij ranzijn konden scoren moest ik nog even geduld hebben. Het showmodel miste de binnenste pot...tja en zonder kan je niet stoken. Vandaag volgens afspraak kon ik een ophalen nieuw in doos omdat de leverancier de binnenpot niet zo snel kon leveren. Net in elkaar gezet, je ziet echt het verschil wel in kwaliteit tussen de dure merken en de goedkopere maar stoken doet ie. handje vol houtskool erin 3 aanmaakblokjes. 20 minuten geduld en ding stond op 300 graden te stampen. Nu moet ik alleen nog accessoire erbij kopen voor indirecte hitte en een hoes :+ dan is ding klaar voor gebruik. Staat nu in het donker lekker in te branden. Pizza steen heb ik al omdat ik vaak brood bak in de oven. Dus ik ga dit topic maar eens van begin af aan lezen en mischien wat mods op dat ding los laten als tweede schuif erin bouwen.

edit:

Vandaag de kamado voor eerst in gebruik genomen. Er komt rook uit plekken waar rook niet uit hoort te komen en de klep sluit niet goed genoeg onderin. Gaan we dus wat aan doen :+
https://tweakers.net/ext/f/r9pW9KOnEM7u71wojKgROzl6/thumb.jpg

[edit]
Goed het patton pakketje was binnengekomen en de pizzasteen past net in de vuurpot. Omdat ik de steen toch niet ga gebruiken maar eens begonnen met ombouwen tot heatdeflector :+. men neme een multitool (fein in mijn geval) en een potlood.
Tekent af wat je eruit wil hebben, zaagt het eruit en werkt het dan af met dat schuurding voor harde materialen.`

Draadeindes m4 van gewoon staal gemaakt (volgende versie word van rvs)

Opstoken steen (2 uur op 200 graden) hoorde wel knak

steen eruit gehaald deflector is klaar voor gebruik.

mutsje wijzigde deze reactie 05-10-2019 16:14 (43%)

• Koffie
  • Laatst online: 17-01 19:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Vandaag weer eens geklust aan mijn braaihok
De braai staat natuurlijk al een tijdje op zijn plek, maar de Weber en Jamie Oliver kogels stonden een beetje lullig op het binnenplaatsje.
Ik heb na hee lang wikken en wegen en ontelbare materiaalsoorten in overweging genomen te hebben gekozen voor een werkblad van onbehandeld massief beuken.
Het hele werkblad zal in de vorm van een U komen. Naast de braai is 2 meter breed werkruimte (eronder koelkast en vriezer). Dan de bocht om op het lange stuk komen de 2 kogels ingebouwd.
Ik kwam erachter dat het in de praktijk heel fijn is om *naast* je vuurplekkie een werk/snijplek te hebben. Door naast de braai dit te maken en dan het bochtje om de andere bbq's heb ik precies er tussen in een groot stuk werkruimte. Zelfs met alles aan (2 kogels en de braai) heb ik in het midden lekker mijn werkplekkie.

Verder naar rechts, naast de ingebouwde bbq's komt het natte gedeelte: een spoelbak met kraan en dan het bochtje om de biertap.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Koffie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:07:
Vandaag weer eens geklust aan mijn braaihok
De braai staat natuurlijk al een tijdje op zijn plek, maar de Weber en Jamie Oliver kogels stonden een beetje lullig op het binnenplaatsje.
Ik heb na hee lang wikken en wegen en ontelbare materiaalsoorten in overweging genomen te hebben gekozen voor een werkblad van onbehandeld massief beuken.
Het hele werkblad zal in de vorm van een U komen. Naast de braai is 2 meter breed werkruimte (eronder koelkast en vriezer). Dan de bocht om op het lange stuk komen de 2 kogels ingebouwd.
Ik kwam erachter dat het in de praktijk heel fijn is om *naast* je vuurplekkie een werk/snijplek te hebben. Door naast de braai dit te maken en dan het bochtje om de andere bbq's heb ik precies er tussen in een groot stuk werkruimte. Zelfs met alles aan (2 kogels en de braai) heb ik in het midden lekker mijn werkplekkie.

Verder naar rechts, naast de ingebouwde bbq's komt het natte gedeelte: een spoelbak met kraan en dan het bochtje om de biertap.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
waar zit je rook afzuiging ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

vso schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:29:
[...]

waar zit je rook afzuiging ?
Niet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-01 18:35
Vandaag voor het eerst (Angus) short ribs gemaakt, maar omg, aan vet schort het iig niet.

https://streamable.com/ft804

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 06-10-2019 15:27 (6%)

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Tiwazz
  • Laatst online: 08:38
ToyotaMR2 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:26:
Vandaag voor het eerst (Angus) short ribs gemaakt, maar omg, aan vet schort het iig niet.

[Afbeelding]

https://streamable.com/ft804
Dat ziet er echt heel goed uit! Ik heb ook nog short ribs liggen, nog nooit eerder bereid.

Hoe lang heeft het op de bbq gehad?

Nikon D610 - Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-01 18:35
4 uurtjes en dan een half uur gerust.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-01 11:41
Ik denk dat hij dit vraag ivm:
https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxide

en de uitwerking (recentelijk):
https://www.nu.nl/binnenl...barbecue-binnenshuis.html

Gezien je daadwerkelijk glas in je raam hebt zitten en geen ventilatie in je dak.

• DarkAllMan
ixl85 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:47:
[...]

Gezien je daadwerkelijk glas in je raam hebt zitten en geen ventilatie in je dak.
Aan de foto te zien is het huis half open...... volgens mij?

• vso

vso

raap voor zijn recht

ixl85 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:47:
[...]

Nu ja dat lijkt me ook wel erg overdreven voor die situatie/locatie en @Koffie is wel gek maar niet dom ;)

Ik denk meer zit meer met rook/roet/vet aanslag ik zou het eerst verven enzo zodat het niet het hout intrekt .. of dat je zelf enorm naar de rook stinkt .. dat is een paar keer leuk ....mvr. Koffie & little koffie's v1.x zal op een gegeven moment wel gaan klagen oid ;)

vso wijzigde deze reactie 07-10-2019 08:58 (5%)

• ixl85
  • Laatst online: 17-01 11:41
DarkAllMan schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:54:
[...]

Aan de foto te zien is het huis half open...... volgens mij?
Dat wordt nog steeds afgeraden. Op een windstille dag kan er een mooie concentratie in een 'dood' stuk blijven hangen. Mij hoor je niet klagen, overigens. Niet mijn schuur. Ik zou het zelf echter nooit doen op deze manier. Deze schuur zou je best kunnen pimpen met een afzuiging (al zijn het 3 simpele buis ventilatoren), of een drietal ventilatoren voor wat extra circulatie.

• DarkAllMan
ixl85 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:00:
[...]

Dat wordt nog steeds afgeraden. Op een windstille dag kan er een mooie concentratie in een 'dood' stuk blijven hangen. Mij hoor je niet klagen, overigens. Niet mijn schuur. Ik zou het zelf echter nooit doen op deze manier. Deze schuur zou je best kunnen pimpen met een afzuiging (al zijn het 3 simpele buis ventilatoren), of een drietal ventilatoren voor wat extra circulatie.
Eens....

• Paganstars
ixl85 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:00:
[...]

Meh leef een beetje, zodra je lippen blauw worden, alles begint te tintelen!

Ik moet in de garage ook nog steeds een afzuiging plaatsen.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 09:41
Post niet heel veel hier, maar de Q staat hier toch wel 3 x per week aan. Gisteren heerlijke lamsrack klaargemaakt. Eigen gemaakte aardappel salade en tzaziki erbij en smullen maar :9

backupdevice wijzigde deze reactie 07-10-2019 14:31 (4%)

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• Hans Esselink
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:02
@backupdevice
Ziet er erg smakelijk uit.

• freakstar
  • Laatst online: 08:30
Gisteren de mini-kamado weer eens gebruikt, eerste test van het Big Bazar pannetje!

De bedoeling was een beer can chicken haan (aangeleverd door m'n vader), maar bij nader inzien bleek dat toch wat krap te worden dus maar gewoon liggend op het rooster en elk kwartier gedraaid.

Eerst begin van de ochtend (dry) rub gemaakt (ook eerste keer) en de haan ermee ingesmeerd. Eind van de middag de q opgestookt richting 150 graden en de haan erop. De temperatuur zakte in tot 110 graden na het aanbrengen van het pannetje, maar toch leek het prima te gaan. Na een uurtje was de kerntemperatuur ~72 graden, tijd om op te eten dus.

Ik had veel te veel rub gebruikt, dus hij was flink pittig maar helaas ook een aardig zout. Wel heerlijk mals (haantje was pas 3 maandjes oud...) en gaar tot op het bod. We vonden wel dat er wat weinig vlees aan zat, dus de volgende haantjes mogen nog wat langer rondlopen voordat we die gaan testen. :9

Met het pannetje bevalt erg goed, binnenkort maar eens iets van pulled pork gaan proberen!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

vso schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:57:
[...]

Nu ja dat lijkt me ook wel erg overdreven voor die situatie/locatie en @Koffie is wel gek maar niet dom ;)

Ik denk meer zit meer met rook/roet/vet aanslag ik zou het eerst verven enzo zodat het niet het hout intrekt .. of dat je zelf enorm naar de rook stinkt .. dat is een paar keer leuk ....mvr. Koffie & little koffie's v1.x zal op een gegeven moment wel gaan klagen oid ;)
Dat is al de helft van de fun van deze hobby, dat je tot in je poriën naar bbq ruikt :+
Het is een buitenkeuken met een joekel van een braai erin, dat gaat toch wel naar vuur ruiken :Y)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:23:
Ik zie bij woodchipsforsmoking.com dat zowel smokerhout als palinghout in de aanbieding is deze maand. Iemand enig idee wat het verschil is tussen die twee? Ze zijn niet heel rap met het beantwoorden van email daar.
Goed, uiteindelijk bij gebrek aan reactie dus maar gewoon één zak eiken palinghout (links op de foto) besteld en één zak beuken smokerhout (rechts op de foto).

Ziet er naar uit dat het palinghout wat dunnere stukken zijn. Ideaal voor in de BioLite BaseCamp dus, maar die stukken beukenhout zijn ook prima bruikbaar na nog 1 of 2 keer klieven.

Bestelde voorheen meestal hout van Axtschlag bij vuurenrook.nl, maar behalve dat dit veel goedkoper is (18,95 per zak van 60l (de zak eiken palinghout weegt 18kg) vs. 29,95 per doos van 10kg) zijn met name dat palinghout voor mij ook veel makkelijker te gebruiken stukken. De sticks van Axtschlag zijn gewoon ruwe gespleten stukken, nauwelijks smaller dan wat je in een zak haardhout van de bouwmarkt aantreft en dat moet je dan zelf maar zien te splijten (wat niet altijd even makkelijk is aangezien er ook nog al eens knoestige stukken in willen zitten).

En die mooie gezaagde stukken van woodchipsforsmoking.com zijn ook veel efficiënter in een kist te stapelen om mee te nemen.

Kortom: daar ga ik vaker bestellen. Althans, eerst deze voorraad maar eens opmaken. Daar ben ik denk ik wel een jaartje zoet mee :P

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Boudewijn

omdat het kan

Dat ziet er best goed uit, ik geloof dat ik per morgen ook in de topic-start mag (@Hari-Bo doe mij eens toevoegen). Heb naast de beruchte Action Kamado ook een Landmann rookkast bij de ouders van mijn vriendin (nog in de doos) staan... die ik morgen op ga pikken.

Heb van een maatje gerookte ganzenborst en zalm gehad, en woensdag voor het eerst (ook voor hem) paling gerookt. Toen was ik helemaal verkocht.

Morgen dus maar eens dat ding in elkaar beunen en voor het eerst opstoken, dan van het weekend maar eens wat roken. Deze unit wordt denk ik mijn eerste slachtoffer: https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=23507

Bij Simonis ben ik daar denk ik 3E/ons voor kwijt en liever eerst maar een paar van die cheap-ass zalmpjes vernaggelen.

Als ik zo'n zalmzijde vrijdag scoor, pekel en zaterdag laat drogen dan kan ik zodnag dus roken 8) :9~ :9~ :9~ :9~

Boudewijn wijzigde deze reactie 08-10-2019 23:50 (9%)

Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True