Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheNephilim
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13:59

TheNephilim

Wtfuzzle

kipusoep schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:38:
Tja wat versta je onder BBQ smaak. Als je gewoon een worstje of speklapje grilled, krijg je idd niet echt een BBQ 'smaak' per sé. Maar een stuk procureur of spareribs langzaam garen heeft bijna automagisch al een soort BBQ smaak.
Haha, ja het zal wel heel stom klinken, maar denk aan een houtvuurtje. Kortom; mijn BBQ brand te schoon denk ik, een blokje hout erop? :p

VILF Gaming

• SubSense
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-09 20:23
Blokje hout gebruik ik veel liever dan snippers, natte snippers worden door de "experts" afgeraden. Blokje hout werkt alleen als je de deksel erop doet. En de zuurstof een beetje knijpt. Anders gaat het vlammen, wil je niet. Je kan bijna elke houtsoort gebruiken, beuk, es, eik, fruitbomen, noem maar op. Geen tropisch hardhout gebruiken ;-)

• SubSense
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-09 20:23
@MM99 deze, zijn wel wat kleiner, maar 2 naast elkaar kan ook prima.

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:56

Dracula

The Count of Transylvania

Hoelang duurt het voor een kamado om uit te gaan? De temperatuur zakt wel langzaam (2 a 3 uur geleden was hij 250 nu 90). En ik heb even gekeken en ik zie nog steeds her en der wat oranje plekjes op de kolen.

Is dat normaal?

Het is de bastard 2019 dus misschien heb ik het niet goed sluitende dop probleem.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@Dracula voel je een warme luchtstroom uit de top vent komen?

• Dracula

Dracula

Tsurany schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:59:
@Dracula voel je een warme luchtstroom uit de top vent komen?
Nee denk het niet.

Hij is bijna koud maar ik zie nog steeds kooltjes die aan zijn.

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:40
Dracula schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

Nee denk het niet.

Hij is bijna koud maar ik zie nog steeds kooltjes die aan zijn.
2019 model met het nieuwe type margrietschijf lekt zuurstof waardoor de kolen blijven ontbranden. Enige optie is het oude type margrietschijf aanvragen, want de oplossing met 3-4mm is niet werkbaar. Het schijnt dat ze eind dit jaar een nieuw type kunnen leveren welke hopelijk beter is getest.

Big Green Egg kopen voor een schappelijke prijs? Stuur een DM! kokenmetvuur.nl

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

vso

raap voor zijn recht

https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/9027226001001 voor nog geen 100,- meegekregen *O* *O* *O* *O* laatste model in de show room (wel wat beschadigingen en vet emmertje mist ..
Goed voor die prijs een pellet bbq .. hmmm

zal ik hem in-olie-en (seasonen oid) ?

ik denk wel dat ik nog wat moet gaan modden (geen wifi/bluetooth) ..
en de vuurpot is afgedekt met plaat werk .. dus geen directe hitte .. maar goed voor 100,- moet ik ook niet zeuren imho ..

Nu nog ff kijken waar ik pellets kan scoren (lees topic weer doorspitten)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Dracula

Dracula

Hari-Bo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

2019 model met het nieuwe type margrietschijf lekt zuurstof waardoor de kolen blijven ontbranden. Enige optie is het oude type margrietschijf aanvragen, want de oplossing met 3-4mm is niet werkbaar. Het schijnt dat ze eind dit jaar een nieuw type kunnen leveren welke hopelijk beter is getest.
Ja dat is inderdaad waarschijnlijk de enige optie, alleen momenteel leveren ze die lelijke rvs chimney, geen gezicht.

Txs collega :)

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Aangezien we hier op tweakers zitten: al een tijdje bezig met het zelf bouwen van een bbq thermometer. Samen met een collega een paar goedkop probes op ali besteld, maar we krijgen die meting die stabiel. Denk je er eindelijk te zijn met je code .. drift de temp weer weg.
Die oplossing (ook al gebruikt de hele wereld het) in de hoek gegooid. Nieuwe poging. Nu met K-Type thermocouples en een MAX6675 chipset.
Vreemd genoeg een afwijking van 2 graden, bij beide bestelde probes, maar wel stabiel.

Eerste prototype werkt : 2 probes met 2 chipsets en een LCD aan een ESP8266. Op de LCD word de temperatuur weergegeven van alle probes (worden er uiteindelijk 4) met een verversing van elke seconde.
Elke minuut (of bij verandering van temp) worden de temperaturen op MQTT gegooid.
Voordeel hiervan is dat je niet gebonden bent aan 1 app oid. Gewoon op MQTT flikkeren en kies zelf mar hoe je het gaat weergeven. Ook je alermeringen ed kun je dan zelf regelen.
Zal in mijn geval Pimatic (kan ik mee lezen en schrijven) of Home Assistent (meer van nu, betere ondersteuning en mooier maar minder kennis van) worden.

Voor de standalone situatie (als je 'm ergens mee naartoe neemt) wil ik nog een klein grafiekje op de build-in webserver bouwen zodat je niet alleen op het LCD de temps kunt zien, maar ook op je telefoon via wifi.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:15
@vso check green forest.

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 31-08-2019 08:49 (9%)

TK: Lenzers LEW102 horloge

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:16

CodeIT

Code IT

TheNephilim schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:19:
Afgelopen weken de BBQ tweemaal aangehad, maar ik krijg er (voor mijn idee) niet genoeg zo'n typische BBQ-smaak aan, terwijl dat juist zo lekker is. Nu ben ik absoluut geen expert en dat hoeft ook niet, maar wil wel graag de basis goed voor elkaar hebben.

Vorig jaar heb ik een Weber Original Kettle Premium 57 cm aangeschaft. Daar haal ik meestal willekeurige briketten en houtskool voor. In het midden van de BBQ zet ik een paar van die aluminium lekbakjes neer (daarvoor moet ik nog even zo'n Ikea-schaal kopen). Vervolgens de BBQ-starter volgooien, opstoken met die houtwol-rolletjes met parafine erin ofzo. Als de briketten warm zijn links en rechts verdelen in de BBQ en klaar! Het BBQ'en zelf doe ik met deksel erop, probeer de temperatuur een beetje tussen de 150 en 200 graden te houden en klaar.

Wat kan ik doen om de smaak van het vlees wat meer BBQ te maken? Als ik het goed begrepen heb kun je houtsnippers kopen (speciaal voor de BBQ) die in water laten inweken en dan op de briketten gooien voor wat meer rook. Werkt dat?
De 'echte' bbq smaak krijg je vooral door sappen die op de hittebron komen en dan verdampen en weer door je vlees/groente worden opgenomen. Daarom kan je met een gasgrill ook nog die smaak krijgen.
Blokje hout is vooral voor de rook smaak en vind ik anders dan de bbq/grill smaak.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:15
Ik wou net zeggen, een speklapje van de bbq, zo in je hand... Dat geeft bij mij wel het bbq gevoel.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• vso

vso

raap voor zijn recht

wie weet een locatie waar ik nu naar toe kan om pellets te scoren voor de BBQ ? (rotterdam/den haag omgeving)

vso wijzigde deze reactie 31-08-2019 11:24 (15%)

• Chevy454
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:24:
wie weet een locatie waar ik nu naar toe kan om pellets te scoren voor de BBQ ? (rotterdam/den haag omgeving)
Vuur en rook heeft er altijd.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Chevy454 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:26:
[...]

Vuur en rook heeft er altijd.
beetje uit de buurt .. niet zo erg om te bestellen maar dan heb ik het nu nog niet binnen :)

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 11:24:
Intratuin heeft ze ook altijd.

https://www.intratuin.nl/...greOpDy13jpRoC2UcQAvD_BwE

Gamert in hart en nieren! iRacing stats: (and improving): Loondijke

• vso

vso

raap voor zijn recht

thx zal er ff langs gaan tzt

Eerste rook/bbq sessie met dit ding .. (vis achterin) kip voorin ..
gelukkig nog een ikea vlees thermo probe ding liggen :) vis ziet er mooi uit

Wel een dingetje nog .. zal wat vilt, kit en isolatie meuk moeten gaan doen ding rookt als de pest (duh) maar helaas uit veel plekken waar ik het liever niet heb ..

vso wijzigde deze reactie 31-08-2019 20:41 (19%)

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:37

zeroday

Dream within a dream

s0ulmaster schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

De 1 van de 3-2-1 is juist om het vlees weer wat steviger te maken, want na 2 uur ingepakt kun je het nog amper optillen omdat het van het bot afglijd. Ik vind persoonlijk dat dus net is te en gebruik voor babybacks (onze spare-ribs) dus geen 3-2-1 maar 2,5-1,5-1 of soms 2,5-1-1. Ieder zo zijn eigen smaak O+
hoe maak je ze dan weer steviger? want je haalt ze uit de ALU en legt ze toch nog weer op een hittebron ..
en dan denk ik altijd dat ze door blijven garen waardoor ze nog erger van het bot gaan ;)

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16:00
zeroday schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:36:
[...]

hoe maak je ze dan weer steviger? want je haalt ze uit de ALU en legt ze toch nog weer op een hittebron ..
en dan denk ik altijd dat ze door blijven garen waardoor ze nog erger van het bot gaan ;)
Het feit dat je ze wat uitdroogt, maakt dat ze steviger worden.

Without magic smoke, it ain't broken!

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14:48
The Legend schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:37:
Had idd een filmpje bekeken en heb toen ook maar besloten een uitbeenmesje mee te bestellen bij B&S, dat maakt het hopelijk wat makkelijker. Zou opstoken tot 160-170 graden voor zowel de vis als het vlees prima zijn? Vis helemaal indirect? En de longhaas eerst rondom grillen en dan indirect laten garen? Daarbij ff opletten dat de smalle delen natuurlijk sneller gaan.
Nou het ontvliezen was natuurlijk een prutswerkje als je dat niet gewend bent :+ en ik was nogal onzeker of ik het wel goed had gedaan, maar het resultaat was prima! Eerst ff direct, en toen indirect tot ca. 50 graden kerntemp. Resultaat was super mals, dat had ik niet verwacht. Malser dan menig kogelbiefstuk dat ik heb gehad. Het korstje had alleen wat weer bite mogen hebben, misschien dat ‘ie iets langer direct had gemoeten. Maar het is ook vrij langgerekt en niet heel dik, ook al heb je een kilo, dus je loopt wel het risico dat ie te hard gaat denk ik.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Raymond
  • Nu online
Vanmiddag bbq workshop, met een stel vrienden.
Ben benieuwd! Gaat iig vast gezellig worden :)

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:20

Apie!

Newer, better & confusinger

@s0ulmaster het laatste deel van 3-2-1 methode is om de bark weer stevig te maken en eventueel de glaze te caramelliseren.

Als het vlees moet uitdrogen om het weer stevig te maken, was de ingewrapte sessie gewoon te lang. Daarnaast blijft het tijdens de laatste sessie gewoon doorgaren en verliest het vlees zo dus onnodig water, vet en collageen, voordat het weer stevig is.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• s0ulmaster
Apie! schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:33:
@s0ulmaster het laatste deel van 3-2-1 methode is om de bark weer stevig te maken en eventueel de glaze te caramelliseren.

Als het vlees moet uitdrogen om het weer stevig te maken, was de ingewrapte sessie gewoon te lang. Daarnaast blijft het tijdens de laatste sessie gewoon doorgaren en verliest het vlees zo dus onnodig water, vet en collageen, voordat het weer stevig is.
Mijn ervaring (professioneel) is tech echt anders, anders dan dat ik de inpak fase idd zou verkorten.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:17
Mja bij 321 methode voor spareribs gebruik je voor de laatste fase ook een mooie bbq saus. Door het hoge suikergehalte carameliseert deze vrij snel en heb je je bark ook snel te pakken. Het hoeft dus helemaal niet uit te drogen.

PVOutput

• eth0
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:10
MOINK Balls eens geprobeerd, prima gelukt en lekker.

Echte Lam's shoarma. In plakken gesneden van een lams nek, op een flexible Spies gedaan. eerst even indirect a 140 graden en gerookt met eiken. Daarna even af grillen. erg lekker. Lekkerste shoarma die ik ooit heb gegeten.

Mini Komado heeft ook niet stil gezeten. Prima grote voor een paar burgers.

En eens iets anders, gerookte pinda's met een BBQ rub. Perfect op de mini.

• 1000Motormuis
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16-09 15:41
Stel je gebruikt (low&slow) geen glaze/saus of iets dergelijks, en een stall is ook geen probleem, zijn er dan alsnog goede redenen om je (lams/runder)ribben te wikkelen in folie?

• SuperMP
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09-09 22:09
Ik heb sinds dit weekend een big green egg large en ben nu dringend op zoek naar een plate setter om indirect te kunnen bbq’en. De conveggtor ziet er ok uit, maar is vrij kwetsbaar. Ik zie dat er ook gietijzeren deflectors zijn, ongeveer voor dezelfde prijs. Heeft iemand hier ervaring mee icm de BGE?

• Dracula

Dracula

SuperMP schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 00:28:
Ik heb sinds dit weekend een big green egg large en ben nu dringend op zoek naar een plate setter om indirect te kunnen bbq’en. De conveggtor ziet er ok uit, maar is vrij kwetsbaar. Ik zie dat er ook gietijzeren deflectors zijn, ongeveer voor dezelfde prijs. Heeft iemand hier ervaring mee icm de BGE?
De gietijzeren plate setters van bastard passen eventueel ook in de BGE en er zijn mensen die er tevreden mee zijn voor wat ik ervan hoor.

Dracula wijzigde deze reactie 03-09-2019 09:18 (6%)

• coelho
  • Laatst online: 16:03

coelho

VanTheManFan

Als je normaal met je conveggtor omgaat, dan valt het met die kwetsbaarheid wel mee. Heb inmiddels al 8 jaar een BGE en er nooit gedoe mee gehad.

• GregoryVG
  • Laatst online: 17-09 15:18
Ik heb een gietijzeren Grill Guru plate setter en dat werkt prima!

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 10:40
1000Motormuis schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:10:
Stel je gebruikt (low&slow) geen glaze/saus of iets dergelijks, en een stall is ook geen probleem, zijn er dan alsnog goede redenen om je (lams/runder)ribben te wikkelen in folie?
Nee is voorkeur. Wrapping/Crutch is niet een vereiste! Ik vind het af en toe grappig om een full pull te doen en dat kreng gewoon zijn ding te laten doen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• vso

vso

raap voor zijn recht

kan je de spullen van een skotelbraai niet hergebruiken ? die dingen vind je vaak cheap op 2de hands site(s)

• 1000Motormuis
Paganstars schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:29:
[...]

Nee is voorkeur. Wrapping/Crutch is niet een vereiste! Ik vind het af en toe grappig om een full pull te doen en dat kreng gewoon zijn ding te laten doen!
Duidelijk. Ik zag het hier zo vaak langskomen dat ik haast begon te denken dat zonder geen optie was. :P

• Schumaster
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:13
eth0 schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:25:
Echte Lam's shoarma. In plakken gesneden van een lams nek, op een flexible Spies gedaan. eerst even indirect a 140 graden en gerookt met eiken. Daarna even af grillen. erg lekker. Lekkerste shoarma die ik ooit heb gegeten.
Kun je aangeven hoe lang/tot welke temp je ongeveer gerookt en gegrilled hebt? Ziet er heerlijk uit!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:02:
kan je de spullen van een skotelbraai niet hergebruiken ? die dingen vind je vaak cheap op 2de hands site(s)
Ik zie niet in waarom niet.
Maar aan de andere kant, het staat niet voor niets op MP ;)

Kan nu niet echt zeggen dat het zo kwalitatief hoogstaand spul is om ergens anders in te gebruiken
( afwijkende maten en vormen )
Schumaster schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:55:
[...]Kun je aangeven hoe lang/tot welke temp je ongeveer gerookt en gegrilled hebt? Ziet er heerlijk uit!
Aangezien lam een temperatuur van 60 / 63 wenst, op 140C is dat de richtlijn
Grillen is niet zoveel meer dan een kleurtje geven

FreshMaker wijzigde deze reactie 03-09-2019 16:08 (28%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

FreshMaker schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:59:
Ik zie niet in waarom niet.
Maar aan de andere kant, het staat niet voor niets op MP ;)
nu omdat het op MP gezet word omdat:
- te lomp is om mee te zeulen
- brander werkt niet goed meer (leertje/rubbertje verteert veel voorkomend probleem)
Kan nu niet echt zeggen dat het zo kwalitatief hoogstaand spul is om ergens anders in te gebruiken
( afwijkende maten en vormen )
Gas zal ook lekker heet worden. en die van mij zag er na 10 jaar goed uit .. en je hebt aardig wat ronde meuk die je voor je bbq kan gebruiken .. voordeel is dat je niet de hoofdprijs betaald.

kwa maten tja ze zijn groot/klein .. afhankelijk van het model heb je 3 "pootjes" die wellicht 1 a 2cm inkortbaar zijn (4 cm totaal speelruimte) maar goed welke "maat" moet je hebben voor je bbq ?

• FreshMaker
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:13:
[...]
maar goed welke "maat" moet je hebben voor je bbq ?
de basismaten zijn zo'n beetje 47 en 57cm ( met 2 á 3 cm verschil op en neer )

Ik had zo'n skottelbraai in de schuur, maar nooit gebruikt, de maten wijken in ieder geval teveel af voor een Kamado Large, maar ook voor een Weber 57cm

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:28
Schumaster schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:55:
[...]

Kun je aangeven hoe lang/tot welke temp je ongeveer gerookt en gegrilled hebt? Ziet er heerlijk uit!
De basisregels mbt roken: hoe kouder je object (vlees, metaal, kaas, glas) hoe beter de rook hecht. Na ongeveer 35 graden hoef je er niks meer bij te gooien (als je het al vanaf een lage temp rookt).
Dus in de koelkast, roken tot 35. Garen. Searen.

• detim
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:47
Iemand ervaring met de osaka xl van de Gamma?
Is nu erg voordelig 399 euro.
Lijkt me leuk om zo eens een start te maken ipv. Gelijk 1000+ euro uit te geven.

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:18
Gisteren pulled pork gemaakt en aangezien ik toch heel de dag ermee bezig was, gelijk de review afgemaakt van mijn nieuwe temperatuur meter:

de reveiw is te lezen op: https://gadget-freakz.com...etooth-bbq-thermometer-2/

meten is weten :)

• FreshMaker
  • Niet online
Well, alleen down-under ;)
*snip* doe maar niet hier. :S

Señor Sjon wijzigde deze reactie 09-09-2019 11:53 (65%)

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:14
Ik zag op de FB pagina van Kamado Joe dat ze komend jaar met de Pellet Joe komen..
Een kamado met een pellet grill erin...

Klinkt als het beste van 2 werelden... Helaas nog niet alle specs bekend zoals temperatuur range etc..
Maar op het filmpje zie je ze ook vlees afgrillen etc..

Wat vinden jullie??? Top of flop?

https://www.facebook.com/...zIi8Il8yJGSd1Eg&__tn__=-R

Remko24 wijzigde deze reactie 05-09-2019 08:18 (41%)

• Paganstars
Remko24 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:17:
Ik zag op de FB pagina van Kamado Joe dat ze komend jaar met de Pellet Joe komen..

Klinkt als het beste van 2 werelden... Helaas nog niet alle specs bekend zoals temperatuur range etc..

Ik begreep van ongeveer de hele community dat bijna iedere zelfrespecterend merk een pellet brander uit bracht, muv Primo... Je moet ff contact opnemen met Den Noskos... Dennis was naar Spoga geweest en heeft op zijn site al wat dingen geblogd

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14:24
Marzman schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:36:
[...]

Belachelijk. je moet wat tolereren tussen buren, maar dagelijkse lange BBQ sessies kunnen natuurlijk best vervelend worden voor buren. Dat ze zelf niet meer lekker in de tuin kunnen zitten, ramen dicht moeten houden.
Geven en nemen, ik heb gister een lange sessie met flink wat rookhout gedaan, puur omdat het toch t*ringweer was en niemand zijn ramen open had. In de zomer, bij 38 graden, zie ik een 12 uur sessie zelf ook niet zitten :+

K to the KillaZ

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb het geluk dat ik een hoekhuis heb, en uitwijkmogelijkheden
Vroeger ( tot 2 jaar geleden ) stond het andere hoekhuis in de verkoop, en de eigenaar zat bij haar vriend.
Dus nooit iemand thuis, mijn apparatuur stond dus aan die kant.
Nu woont er een ander, die al aangeeft er geen moeite mee te hebben, maar aangezien 'mijn plekje' precies tegenover zijn slaapkamer is, vond ik dat wel lastig.
Dus mijn afdakje gecreëerd tegen de schuur.
Mijn aanwonende buurman is een zeur, maar over mijn bbq/pizza stoken heb ik hem niet gehoord.
( al scheelt een pizza / paar kippenpoten van de bbq, over de schutting aangeven ook best wel iets )

Toch voelt het inderdaad soms wat bezwaarlijk, dus onbewust hou je er toch wel rekening mee, op mooie ( droge ) dagen rol ik de kamado dan ook makkelijk naar een andere uithoek ( wat aan een parkeerterreintje ligt )

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

eth0 schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:25:

En eens iets anders, gerookte pinda's met een BBQ rub. Perfect op de mini.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool, kun je iets meer uitleg geven over wat je gedaan hebt ?

• Remko24
Paganstars schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:08:
[...]

Ik begreep van ongeveer de hele community dat bijna iedere zelfrespecterend merk een pellet brander uit bracht, muv Primo... Je moet ff contact opnemen met Den Noskos... Dennis was naar Spoga geweest en heeft op zijn site al wat dingen geblogd
Klopt heb ik ook gezien, maar was gewoon benieuwd naar jullie mening.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Remko24 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:17:

mijn persoonlijke mening : toen ik net in de BBQ wereld stapte dacht ik (net als velen in die wereld 2 dingen) : een ei is de heilige graal opgevolgd door : damn zo'n pelletsmoker is geil die MOET ik hebben.
To be honest : ik ben blij dat ik beide niet direct blind gekocht heb.
Ik snap van beide echt wel de dikke voordelen, maar die voordelen halen nu net dat weg wat ik zo leuk vind aan deze hobby.
Voor catering en (massa) productie is een ei en pellet ideaal : sit and forget. Maar het fikkie stoken en spelen met vuur en kolen is wel weg.
Ieder zijn ding, ik veroordeel niet. Maar voor mij persoonlijk hoeft het niet. Ik speel liever met mijn braai O+

(en ja, ik heb zowel met een ei als met een pelletsmoker gewerkt)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Koffie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:53:
[...]

mijn persoonlijke mening : toen ik net in de BBQ wereld stapte dacht ik (net als velen in die wereld 2 dingen) : een ei is de heilige graal opgevolgd door : damn zo'n pelletsmoker is geil die MOET ik hebben.
To be honest : ik ben blij dat ik beide niet direct blind gekocht heb.
Ik snap van beide echt wel de dikke voordelen, maar die voordelen halen nu net dat weg wat ik zo leuk vind aan deze hobby.
Voor catering en (massa) productie is een ei en pellet ideaal : sit and forget. Maar het fikkie stoken en spelen met vuur en kolen is wel weg.
Ieder zijn ding, ik veroordeel niet. Maar voor mij persoonlijk hoeft het niet. Ik speel liever met mijn braai O+

(en ja, ik heb zowel met een ei als met een pelletsmoker gewerkt)
ik zelf vind de NL "bbq" wat ik vertaal en zeer snel zeer zwart vlees, bagger. & inspiratieloos.

Tja en de prijs van pellets 2 euro per kg kan je duur vinden, ik vind het zeker duur als je 200 + graden stookt (hoeveel rook proef je dan nog?) doe het dan met goedkopere pellets ..

Ga je echter aandacht voor je voedsel & dus de bereiding besteden dan denk ik dat het niet uitmaakt wat je hebt braai, ei of pellet.

Overgens zie ik wel de meerwaarde van geisoleerde branders .. en temperatuur gestuurde meuk (pellets) maar het blijft persoonlijke voorkeur.
ik ben momenteel erg aan het twisten of ik mijn zeer goedkoop gekochte pellet ding ga modden
- isoleren / herbouw "oven"
- direct flame (nu indirect) optie inbouwen .

De temp is nu niet slecht maar valt wel beetje tegen kwa hitte (denk ik)

• Remko24
Ik vind het lastig..

Ik heb nu nog een "simpele" Weber kettle 57cm en wil dus upgraden.. Echter acute noodzaak is er niet aangezien ik me nu ook wel redelijk red..

Nu had ik een Kamado Joe 3 in gedachten als ultieme upgrade voor dit najaar, maar nu de Pellet Joe eraan komt begin ik toch weer te twijfelen.. :) en 6 maanden extra wachten zou ik ook wel overleven.

Een normale kamado op houtskool kun je natuurlijk ook modden naar "Set & Forget" aangezien je tegenwoordig overal temp controllers op kunt zetten..
Kwestie van genoeg brandstof erin en gaan..

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is is het volgende..
Bij een houtskool BBQ voeg je rookhout toe naar behoefte, maar bij een pellet grill blijf je constant "roken"..
Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de smaak??

De keus zal dus zijn KJ3 + iKamand of de Pellet Joe..

Remko24 wijzigde deze reactie 05-09-2019 10:42 (7%)

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:29

Zebby

Gamed

vso schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:09:
[...]

ik zelf vind de NL "bbq" wat ik vertaal en zeer snel zeer zwart vlees, bagger. & inspiratieloos.

Tja en de prijs van pellets 2 euro per kg kan je duur vinden, ik vind het zeker duur als je 200 + graden stookt (hoeveel rook proef je dan nog?) doe het dan met goedkopere pellets ..

Ga je echter aandacht voor je voedsel & dus de bereiding besteden dan denk ik dat het niet uitmaakt wat je hebt braai, ei of pellet.

Overgens zie ik wel de meerwaarde van geisoleerde branders .. en temperatuur gestuurde meuk (pellets) maar het blijft persoonlijke voorkeur.
ik ben momenteel erg aan het twisten of ik mijn zeer goedkoop gekochte pellet ding ga modden
- isoleren / herbouw "oven"
- direct flame (nu indirect) optie inbouwen .

De temp is nu niet slecht maar valt wel beetje tegen kwa hitte (denk ik)
Oer Hollandse bbq is inderdaad zwart van buiten en rood van binnen 8) Maar je ziet dat met het verwoeste klimaat ook de wens voor betere buitenbbq's komt, die kleine kamado's en egg's gaan als een malle over de toonbank terwijl ze grof geld kosten.

Ik hou het voorlopig nog bij mijn (nieuwe) Weber. Degelijk, valt mee te slowcooken, en al wil ik het vaker doen realistisch is mijn gebruik 2-5x per jaar. Om daar nou 1500-2500 euro voor neer te leggen?

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:35

elhopo

nemo sine cruce

Mijn mening over een pellet grill is dat het een heel ander ding is dan een Kamado bbq op houtskool. De Kamado Joe pellet grill is gewoon een pellet grill in een Kamado jasje.

Een groot verschil is dat een pellet grill niet zo heet kan worden als een houtskool bbq. 400 graden gaat niet lukken. Ik heb het dan over bijvoorbeeld een Green mountain oid. Je kan de rook ook niet uitzetten. In een Kamado voeg je een houtblokje toe en dan heb je rook. Als je hem niet toevoegt heb je dat niet. Voor een pellet grill kan dat alleen als je hem heet stookt, zo'n 200 graden.

In het kort is een houtskool bbq veelzijdiger. Een voordeel van een pellet grill is wel dat er een soort thermostaat in zit, dus een set and forget. Je zet hem op 120 graden, en zolang er pellets in zitten blijft ie min of meer op die temperatuur. Voor een houtskool bbq zou je dat met een controller ook kunnen doen, mocht je daar blij van worden.

Dus naar mijn mening en in mijn ogen zijn het twee verschillende apparaten, waarbij de houtskool bbq wat veelzijdiger is, maar ook wat meer aandacht vraagt dan een pellet geval. Je moet niet verwachten dat je bij een pellet BBQ het beste van de twee werelden hebt.

Op internet zijn de meningen zwaar verdeeld. Sommigen zeggen: Wauw, ik ga er meteen 1 halen. Anderen zeggen: wtf, why??? Ik zie het als een los product, een toevoeging aan de lijn met de kanttekening: Waarom in zo'n grote bloempot?

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• eth0
Koffie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:31:
[...]

Cool, kun je iets meer uitleg geven over wat je gedaan hebt ?
Ja hoor,

Pinda's of andere noten wat je lekker vind met een klein beetje olie en je favo rub mixen. Vervolgens lage temparatuur 120-130 graden roken. Deed ik voor ongeveer 45 min. Eventueel als ze nog niet goudbruin zijn nog op iets hogere temp branden. Ik deed het in een giet ijzeren pan.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

eth0 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:02:
[...]

Ja hoor,

Pinda's of andere noten wat je lekker vind met een klein beetje olie en je favo rub mixen. Vervolgens lage temparatuur 120-130 graden roken. Deed ik voor ongeveer 45 min. Eventueel als ze nog niet goudbruin zijn nog op iets hogere temp branden. Ik deed het in een giet ijzeren pan.
thanks.
Gewoon ordinaire ongezoute pinda's neem ik aan ? Wat voor rookhout heb je gebruikt ?

• Remko24
elhopo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:55:
Mijn mening over een pellet grill is dat het een heel ander ding is dan een Kamado bbq op houtskool. De Kamado Joe pellet grill is gewoon een pellet grill in een Kamado jasje.

Een groot verschil is dat een pellet grill niet zo heet kan worden als een houtskool bbq. 400 graden gaat niet lukken. Ik heb het dan over bijvoorbeeld een Green mountain oid. Je kan de rook ook niet uitzetten. In een Kamado voeg je een houtblokje toe en dan heb je rook. Als je hem niet toevoegt heb je dat niet. Voor een pellet grill kan dat alleen als je hem heet stookt, zo'n 200 graden.

In het kort is een houtskool bbq veelzijdiger. Een voordeel van een pellet grill is wel dat er een soort thermostaat in zit, dus een set and forget. Je zet hem op 120 graden, en zolang er pellets in zitten blijft ie min of meer op die temperatuur. Voor een houtskool bbq zou je dat met een controller ook kunnen doen, mocht je daar blij van worden.

Dus naar mijn mening en in mijn ogen zijn het twee verschillende apparaten, waarbij de houtskool bbq wat veelzijdiger is, maar ook wat meer aandacht vraagt dan een pellet geval. Je moet niet verwachten dat je bij een pellet BBQ het beste van de twee werelden hebt.

Op internet zijn de meningen zwaar verdeeld. Sommigen zeggen: Wauw, ik ga er meteen 1 halen. Anderen zeggen: wtf, why??? Ik zie het als een los product, een toevoeging aan de lijn met de kanttekening: Waarom in zo'n grote bloempot?
Net een paar vergelijkingen gelezen op internet, en je hebt gelijk.
Ik ga dan denk ik toch voor de houtskool variant, toch net iets veelzijdiger en waarschijnlijk ook hoger temperatuur bereik voor bv pizza's en goede sears voor een dikke steak..

De reden voor een Kamado (tov mijn weber kettle) is gewoon de temperatuur stabiliteit en beter indirect roken..
In mijn huidige weber zit ik altijd met 2 zones, en merk gewoon dat de hitte niet heel goed verdeelt wordt.
Een dikke Butt of ribs moet ik altijd halverwege draaien omdat de hitte van de zijkant komt..
Hogere indirecte temperaturen (140C en hoger) is gewoon een ramp.

Een kamado met goede deflector plates verdeeld de warmte beter en kun je ook hogere temperaturen vasthouden voor een mooie roast.

Op mijn webertje is dat bijna niet mogelijk en zeer lastig.. En zou toch een keer een brisket of een mooie roast willen bereiden.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:07
Flamebait

Señor Sjon wijzigde deze reactie 09-09-2019 11:46 (93%)

Met gestrekt been.

• vso

vso

raap voor zijn recht

elhopo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:55:
Waarom zou 400 graden niet lukken ? volgens mij zijn er modellen die dat al halen. en met wat modificaties op goedkopere is dat denk ik niet zo moeilijk.

En zoals ik eerder zei het is zonde als je hem heet stookt met rookhout je verbrand 4 kg binnen een uur voor 8 euro. (terwijl je ook pellets kan kopen voor voor 0,32 cent per kg)

Het grotere verschil is denk ik de grote van de vuurpot, en de brandstof want ik heb nog geen kolen pellets gezien. (rook loos) je pellet grill heeft een vaste hoeveelheid vuur. (tot op heden)
een houtskool bbq heeft het probleem dat je geen vaste aanvoer hebt (de pellets oid) dus er is veel meer interactie nodig om de juiste temperatuur te behouden .. teminste zo ver ik weet tenzij je bbq blokjes hebt die 10 uur branden en die je kan "beheersen" met de luchtaanvoer .. maar ja dan kan je die ook in een pellet bbq steken. toch ?
Enige minpunt dat ik kan verzinnen met een pellet gril is dus "rookloos" op lage temperatuur

Maar ja proef je de kolen smaak niet als je het 'slow' doet op een bqq ? dus hoe belangrijk is het .

• eth0
Koffie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:16:
[...]

thanks.
Gewoon ordinaire ongezoute pinda's neem ik aan ? Wat voor rookhout heb je gebruikt ?
Verse ongebrande pinda's, rookhout weet ik zo gauw even niet meer.

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:35

elhopo

nemo sine cruce

vso schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:49:
[...]

Waarom zou 400 graden niet lukken ? volgens mij zijn er modellen die dat al halen. en met wat modificaties op goedkopere is dat denk ik niet zo moeilijk.

En zoals ik eerder zei het is zonde als je hem heet stookt met rookhout je verbrand 4 kg binnen een uur voor 8 euro. (terwijl je ook pellets kan kopen voor voor 0,32 cent per kg)

Het grotere verschil is denk ik de grote van de vuurpot, en de brandstof want ik heb nog geen kolen pellets gezien. (rook loos) je pellet grill heeft een vaste hoeveelheid vuur. (tot op heden)

[...]

een houtskool bbq heeft het probleem dat je geen vaste aanvoer hebt (de pellets oid) dus er is veel meer interactie nodig om de juiste temperatuur te behouden .. teminste zo ver ik weet tenzij je bbq blokjes hebt die 10 uur branden en die je kan "beheersen" met de luchtaanvoer .. maar ja dan kan je die ook in een pellet bbq steken. toch ?

[...]

Enige minpunt dat ik kan verzinnen met een pellet gril is dus "rookloos" op lage temperatuur

Maar ja proef je de kolen smaak niet als je het 'slow' doet op een bqq ? dus hoe belangrijk is het .
Nou, een pallet smoker is gewoon meer bedoeld om te smoken. Als voorbeeld kijk ik even naar een Yoder 640. Die heeft volgens mijn snelle zoektocht een maximale temperatuur van 495 graden Fahrenheit. Dat komt op ongeveer 255 graden Celsius uit. Voldoende om te BBQ-en maar niet zozeer om te searen. Ook heb je maar een heel klein plekje met directe warmte, de rest is indirect. Een Picanha maken zal wel lastig worden bijvoorbeeld. Mijn Kamado trek ik zonder moeite door naar de 400 graden.

Een Kamado stook je niet heet met rookhout. Rookhout gebruik je bij low en slow, dus rond de 120 graden. Blokje rookhout erbij en je hebt voldoende rook voor je spareribs / whatever.

Kwa verbruik, als ik de Kamado vol doe met houtskool kan ik daar prima een uurtje of 10 mee doorkomen. Misschien nog wel langer, dat heb ik nog nooit hoeven testen. Meestal als ik pulled pork maak is dat ongeveer de tijd. Er is dan nog houtskool over.

Je hele verhaal over houtskool pellets snap ik geen snars van. Misschien kan je je verhaal verduidelijken.

Oh, trouwens juist de pellet grills geven rook op lagere temperatuur. Hoe hoger de temperatuur hoe minder rook.
Remko24 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:26:
[...]

Net een paar vergelijkingen gelezen op internet, en je hebt gelijk.
Ik ga dan denk ik toch voor de houtskool variant, toch net iets veelzijdiger en waarschijnlijk ook hoger temperatuur bereik voor bv pizza's en goede sears voor een dikke steak..

De reden voor een Kamado (tov mijn weber kettle) is gewoon de temperatuur stabiliteit en beter indirect roken..
In mijn huidige weber zit ik altijd met 2 zones, en merk gewoon dat de hitte niet heel goed verdeelt wordt.
Een dikke Butt of ribs moet ik altijd halverwege draaien omdat de hitte van de zijkant komt..
Hogere indirecte temperaturen (140C en hoger) is gewoon een ramp.

Een kamado met goede deflector plates verdeeld de warmte beter en kun je ook hogere temperaturen vasthouden voor een mooie roast.

Op mijn webertje is dat bijna niet mogelijk en zeer lastig.. En zou toch een keer een brisket of een mooie roast willen bereiden.
Dat was voor mij ook wel een reden om na mijn Weber een Kamado te kopen. Bij de Weber hield ik de temperatuur altijd redelijk stabiel, tot bijvoorbeeld de spareribs in de folie gingen, daarna kreeg ik het lastig weer goed. Bij de Kamado is dat wel eenvoudiger.

Ook is het zo dat de indirecte zone boven de kolen is, dus het hele oppervlak. Alles wat erop ligt warmt gelijkmatiger op. Als ik de temperatuur bijvoorbeeld op 170 graden wil hebben voor bijvoorbeeld kip is dat redelijk eenvoudig vol te houden, veel eenvoudiger dan inderdaad een Weber. Op een Weber lukt het wel, dan moet je aan 2 kanten vuur hebben.

Wat ik nog wel jammer vind aan Kamado's in het algemeen is dat je met een rooster van 47 cm voor gewoon BBQen wel wat weinig ruimte hebt. We zijn met z'n vijven en dan is het wel passen en meten met de burgers, worstjes, spiesjes en kipfilets. Maarja, een Keramische van 57 cm is a. onmogelijk duur en b. onmogelijk zwaar. Ik leg me er dus maar bij neer. first world problems...

elhopo wijzigde deze reactie 05-09-2019 14:27 (29%)

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• Remko24
elhopo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:17:
[...]

[...]

Dat was voor mij ook wel een reden om na mijn Weber een Kamado te kopen. Bij de Weber hield ik de temperatuur altijd redelijk stabiel, tot bijvoorbeeld de spareribs in de folie gingen, daarna kreeg ik het lastig weer goed. Bij de Kamado is dat wel eenvoudiger.

Ook is het zo dat de indirecte zone boven de kolen is, dus het hele oppervlak. Alles wat erop ligt warmt gelijkmatiger op. Als ik de temperatuur bijvoorbeeld op 170 graden wil hebben voor bijvoorbeeld kip is dat redelijk eenvoudig vol te houden, veel eenvoudiger dan inderdaad een Weber. Op een Weber lukt het wel, dan moet je aan 2 kanten vuur hebben.

Wat ik nog wel jammer vind aan Kamado's in het algemeen is dat je met een rooster van 47 cm voor gewoon BBQen wel wat weinig ruimte hebt. We zijn met z'n vijven en dan is het wel passen en meten met de burgers, worstjes, spiesjes en kipfilets. Maarja, een Keramische van 57 cm is a. onmogelijk duur en b. onmogelijk zwaar. Ik leg me er dus maar bij neer. first world problems...
Voor Hot&Fast is de kettle prima geschikt naast een kamado..
De kamado zal ik toch meer gebruiken voor de indirecte grotere stukken vlees, zoals ribs, kippetjes, brisket, roasts... En op een 47cm kamado passen makkelijk 6-8 ribben.. of een roast voor 10 personen.

Hot en Fast is toch enkele minuten per stukje vlees, en hoef je niet iedereen tegelijk te bedienen.. Dan moeten ze maar even in de rij blijven staan..

• vso

vso

raap voor zijn recht

elhopo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:17:
Nou, een pallet smoker is gewoon meer bedoeld om te smoken. Als voorbeeld kijk ik even naar een Yoder 640. Die heeft volgens mijn snelle zoektocht een maximale temperatuur van 495 graden Fahrenheit. Dat komt op ongeveer 255 graden Celsius uit. Voldoende om te BBQ-en maar niet zozeer om te searen. Ook heb je maar een heel klein plekje met directe warmte, de rest is indirect. Een Picanha maken zal wel lastig worden bijvoorbeeld. Mijn Kamado trek ik zonder moeite door naar de 400 graden.
ja/nee kweenie ik ben geen zeer ervaren pellet gebruiker.

Maar kan me niet voorstellen dat een pellet ding de 400 graden niet zou halen, maar zoals ik al door liet schemeren. MAAR ik geloof best dat dit met menig model echter wel een uitdaging is lees modificatie/tweaks of andere Doe het zelf zooi is wel nodig.
Een Kamado stook je niet heet met rookhout. Rookhout gebruik je bij low en slow, dus rond de 120 graden. Blokje rookhout erbij en je hebt voldoende rook voor je spareribs / whatever.

Kwa verbruik, als ik de Kamado vol doe met houtskool kan ik daar prima een uurtje of 10 mee doorkomen. Misschien nog wel langer, dat heb ik nog nooit hoeven testen. Meestal als ik pulled pork maak is dat ongeveer de tijd. Er is dan nog houtskool over.
oke maar dan sla je de beetje de plank mis :? teminste de pelletgril heeft een max pellets per x tijd dat hij kan aanvoeren .. (rpm v.d motor) hiermee is ook de grens van de pellet ding bereikt.

Jij zou die zelfde hoeveelheid houtskool als je stelt in bv 1 a 2 uur ook totaal kunnen verbranden (denk ik)
Je hele verhaal over houtskool pellets snap ik geen snars van. Misschien kan je je verhaal verduidelijken.
never mind my bad .. de gedachte erachter was met minder rook & lagere temp te roken nu is lagere temperatuur niet het probleem .. maar zeer weinig rook tja .. (vandaar houtskool)
Oh, trouwens juist de pellet grills geven rook op lagere temperatuur. Hoe hoger de temperatuur hoe minder rook.
...]

eigenlijk mijn (omgekeerde) reden om juist voor een pellet variant te gaan. (ook omdat deze zeer goedkoop was en huidige bbq aan vervanging toe was na 3 jaar (25,- lidl ding) )

Ik ben nog steeds aan het twisten voor een DIY braai vormig "ei" ding .. dus een combinatie van isolatie, vuurvaste stenen en metaal. die goed op temperatuur kan blijven.. mijn ervaring met deze pellet ding zal de dealbreaker worden

• Raymond
  • Nu online
ik heb een timing dingetje: Ik ben spareribs aan het maken. Op een iets ingekorte 3-2-1 methode. De laatste fase duurt idd wel een uurtje ongeveer. Maar daar ga ik 15:15 aan beginnen. Dus ribbetjes zijn om 16:00 al klaar, terwijl ik pas om 17:30 oid wil gaan eten :+

Kan ik ze na de tweede fase ook van de BBQ halen en ze er tegen 16:30 weer opleggen, voor de laatste fase? Of wordt dat echt niet lekker?

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:54:
ik heb een timing dingetje: Ik ben spareribs aan het maken. Op een iets ingekorte 3-2-1 methode. De laatste fase duurt idd wel een uurtje ongeveer. Maar daar ga ik 15:15 aan beginnen. Dus ribbetjes zijn om 16:00 al klaar, terwijl ik pas om 17:30 oid wil gaan eten :+

Kan ik ze na de tweede fase ook van de BBQ halen en ze er tegen 16:30 weer opleggen, voor de laatste fase? Of wordt dat echt niet lekker?
Je kan na de 2e zelfs de ribs in de koelkast zetten of invriezen om later pas af te grillen/lakken. Dus even wegzetten is geen probleem.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Dracula

Dracula

Als een recept roept om 200 graden waar gaan jullie dan vanuit? Temp op het rooster of die in de dome? (Die in de dome zal graad of 20 afwijken met boven het rooster denk ik ongeveer)

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dracula schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:56:
Als een recept roept om 200 graden waar gaan jullie dan vanuit? Temp op het rooster of die in de dome? (Die in de dome zal graad of 20 afwijken met boven het rooster denk ik ongeveer)
Die discussie is vrij recent nog langsgekomen. Zie Jeroen87 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4" en verder :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Raymond
  • Nu online
kmf schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:18:
[...]

Je kan na de 2e zelfs de ribs in de koelkast zetten of invriezen om later pas af te grillen/lakken. Dus even wegzetten is geen probleem.
Ik had ze ingepakt in folie 5 kwartier weggezet. Dat was niet zo handig, want volgens mij zijn ze doorgegaan met garen in die folie :+

Dus het grillen/aflakken heb ik maar wat aan de korte kant gehouden. Uiteindelijk waren de ribbetjes wel erg lekker geworden, dus no harm done :)

Wel lessen geleerd:
-Folie als heatdeflector werkt op zich wel, maar ik moet toch ff op zoek naar een goede variant.
-Ribbetjes garen na in folie
-Als je 3-2-1 wilt gaan doen en dan een recept volgt dat uiteindelijk maar 4u duurt, dan moet je niet om 12:00 al je ribbetjes op de BBQ mikken :+

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:06
skoozie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding]

De probe (het metalen prikkertje aan de metalen kabel) leg je in de BBQ, het digitale kastje met lcd houd je buiten je BBQ.

dat kastje heeft een magneet, het is niet slim om hem aan de ketel van je BBQ te hangen. Uit eindelijk wordt het plastic zacht, ding valt op de grond, magneet hangt nog op de BBQ, die wil je er af halen. en dan mag je je vingers even onder de kraan houden. ervaringsdeskundige hier O-)
op de pootjes of een tafeltje gaat goed.
Tsurany schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

Nog een kleine tip, zorg er voor dat de punt van de probe vrij ligt. Als hij het metalen rooster aan tikt dan meet je die temperatuur en niet de temperatuur van de lucht. Wat goed werkt is een prop aluminiumfolie waar je dan de probe doorheen steekt. Die prop kan je dan vast drukken op het rooster.
Bedankt voor jullie tips! De temperatuur meter werkt fantastisch met een prop aluminiumfolie. Voor de eerste keer op deze manier bbqen viel het me reuze mee om de temperatuur onder controle te houden. Beetje spelen met de luchtschuiven en ik bleef mooi op de 130 graden hangen.

De moinksballs waren goed gelukt, de eerste batch waren er een paar iets te hard gegaan (in het midden boven de heetste kolen). de tweede batch waren perfect en goed op smaak. De gasten waren ook aangenaam verrast _/-\o_ _/-\o_

Op deze manier smaak het BBQen naar meer.

Hebben jullie ervaring met kokosnoot kolen? Ik heb nu de Supermarkt kolen maar daar ben ik niet zo van overtuigd. Erg veel as |:(

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Zaratrass schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:49:
Hebben jullie ervaring met kokosnoot kolen? Ik heb nu de Supermarkt kolen maar daar ben ik niet zo van overtuigd. Erg veel as |:(
Zoek op kokos briketten, dan vind je de meeste resultaten.

Algemene conclusie is dat kokosbriketten prima werken, relatief weinig troep geven en prima zijn voor het meeste barbecue werk. Ecobrasa staat goed aangeschreven, maar voor andere merken kan je ook hier kijken: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1354.0

• Paganstars
Tsurany schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:57:
[...]

Zoek op kokos briketten, dan vind je de meeste resultaten.

Algemene conclusie is dat kokosbriketten prima werken, relatief weinig troep geven en prima zijn voor het meeste barbecue werk. Ecobrasa staat goed aangeschreven, maar voor andere merken kan je ook hier kijken: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1354.0
Ik hoorde gisteren tijdens de Vaartse hoeve dat er een slechte batch van Ecobrasa was. Voor low'n'slow Cocogreen Snap, McBrikett of greek fire (je hebt ze ook van Napoleon).

*snip* offtopic

Señor Sjon wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:08 (26%)

• GregoryVG
  • Laatst online: 17-09 15:18
Ik ben zelf ook grote liefhebber van een stukje vlees, wat niet weg neemt dat groentjes ook heerlijk kunnen zijn.
Zelf ben ik dus wel benieuwd naar de creatieve groenten-gerechten waar hier over gesproken wordt.

@Artbij @Paganstars kom maar op met de receptjes! ;)

• plofkip
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:41
We hebben hier topicreports voor...
Zaratrass schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:49:
[...]
Ik ben zelf fan van Ecobrasa, maar is wat prijzig, dus gebruik inmiddels de kokosbriketten van de Welkoop. Prima spul en goed te betalen! 8)

Señor Sjon wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:08 (20%)

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:10
Gisteren deze https://www.amazon.de/gp/product/B078JMCX65/ thermometer besteld. Recencies zien er wel goed uit, ben benieuwd! Ben dat heen en weer lopen naar de q wel zat aan het raken, en zo denk ik dat de temp beter in de gaten te houden is.

• plofkip
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:41
robkrekel schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:44:
Gisteren deze https://www.amazon.de/gp/product/B078JMCX65/ thermometer besteld. Recencies zien er wel goed uit, ben benieuwd! Ben dat heen en weer lopen naar de q wel zat aan het raken, en zo denk ik dat de temp beter in de gaten te houden is.
Bluetooth |:( Daar ga je wellicht spijt van krijgen. Mijn volgende wordt sowieso één met WiFi, ik heb nu de GrillEye, denk dat mijn volgende de GrillEye Pro met WiFi wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:We hebben niet voor niks Veganisme en aanverwanten naar AWM verplaatst. Hier dus niet opnieuw starten met de pro/cons van vlees. Het is nota bene een BBQ topic, vergiftig de discussie niet met deze discussie hier. Die discussie is derhalve naar de kliko verplaatst.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-09-2019 09:04 (10%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• robkrekel
plofkip schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:04:
[...]

Bluetooth |:( Daar ga je wellicht spijt van krijgen. Mijn volgende wordt sowieso één met WiFi, ik heb nu de GrillEye, denk dat mijn volgende de GrillEye Pro met WiFi wordt.
Ik denk dat het wel mee valt. Ik zit vaak niet verder dan een meter of 8 erbij vandaan tv te kijken oid.
Maar we gaan het meemaken 8)

• Paganstars
robkrekel schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:11:
[...]
Ik denk dat het wel mee valt. Ik zit vaak niet verder dan een meter of 8 erbij vandaan tv te kijken oid.
Maar we gaan het meemaken 8)
Heb je dubbel glas? Ik merk dat dat bij mij nogal wat negatief effect heeft...

• robkrekel
Paganstars schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:50:
[...]

Ja, maar wel een oudere variant denk ik. Ach, ik ga het meemaken. In de recensies lijkt het wel goed te zitten met het bereik. Komt woensdag binnen, als ik tijd heb ga ik direct ff proberen

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12:43
Paganstars schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:50:
[...]

Heb hr+++ BT is waardeloos

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Paganstars
Vandaar mijn opmerking, ik heb HR++ en merk ook echt enorm drops in connectie. ALs het op het terras bij de keukendeur/tuindeur staat, gaat het goed. Als ik de Q met BT 50cm verplaats richting het gras....

Ik ga denk ik tzt overstappen op de nieuwe flameboss of smartfire op wifi.

• vso

vso

raap voor zijn recht

ik wil mijn pellet smoker gaan isoleren .. (lees vaste locatie geven) maar als ik 36 uur op 600 graden ga bakken hoe bereken ik welke isolatie ik moet hebben en "hoe dik" voordat mijn houten schuur erom heen in de hensvliegt (lees warmer dan 50 graden)

Ja de pellet smoker haalt de 600 graden niet, maar ik wil tzt ook nog gaan lassen en bv een kolen ding ernaast oid .. dus ..

• Hkuit
  • Laatst online: 16:23
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:21:
voordat mijn houten schuur erom heen in de hensvliegt (lees warmer dan 50 graden)
Hoe kom je bij die 50 graden; m.a.w. wat gebeurt er met hout als het 50 graden wordt?

Als je een pan vol water kookt en vervolgens van het gas haalt en op een houten plank zet, dan wordt die plank volgens mij niet eens bruin of zwart...

• vso

vso

raap voor zijn recht

Hkuit schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:02:
[...]

Hoe kom je bij die 50 graden; m.a.w. wat gebeurt er met hout als het 50 graden wordt?

Als je een pan vol water kookt en vervolgens van het gas haalt en op een houten plank zet, dan wordt die plank volgens mij niet eens bruin of zwart...
tja pak een getal zou ik zeggen,

Mij gaat het erom dat ik zo lang mogelijk kan stoken zonder dat het hout merkbaar warmer word alleen je hebt cement,stenen,vermiculiet (oid) en dekens .. wat moet ik gebruiken en hoe snel is het warmte transport ..

Voor normale isolatie is dat redelijk te vinden voor bbq/kachels heb ik nog niet veel gevonden..

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:30:
[...]
tja pak een getal zou ik zeggen,

Mij gaat het erom dat ik zo lang mogelijk kan stoken zonder dat het hout merkbaar warmer word alleen je hebt cement,stenen,vermiculiet (oid) en dekens .. wat moet ik gebruiken en hoe snel is het warmte transport ..

Voor normale isolatie is dat redelijk te vinden voor bbq/kachels heb ik nog niet veel gevonden..
Ontbrandingstemperatuur hout ligt boven de 250 graden. Dus er zit nogal een enorme gat voordat je daarmee in de problemen komt.

Op die waarden en die tijd zal niks voor thuisgebruik voldoende zijn. Op mijn oude werk hadden we een verf-droogoven op die temperatuur, maar die had ook ruim een meter aan isolatie-materiaal
Dus ik zou zeggen gebruik de maximale isolatie waar je plek voor hebt ?

Maar wat maak je in hemelsnaam in 36uur op 600 graden ?
Daar verkool je een complete olifant nog mee ;P

heuveltje wijzigde deze reactie 09-09-2019 16:56 (19%)

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• vso

vso

raap voor zijn recht

heuveltje schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:52:
[...]

Ontbrandingstemperatuur hout ligt boven de 250 graden. Dus er zit nogal een enorme gat voordat je daarmee in de problemen komt.

Op die waarden en die tijd zal niks voor thuisgebruik voldoende zijn. Op mijn oude werk hadden we een verf-droogoven op die temperatuur, maar die had ook ruim een meter aan isolatie-materiaal
Dus ik zou zeggen gebruik de maximale isolatie waar je plek voor hebt ?

Maar wat maak je in hemelsnaam in 36uur op 600 graden ?
Daar verkool je een complete olifant nog mee ;P
Olifant lol :) +1

Tja het gaat erom dat ik kan rekenen / berekenen wat haalbaar is, hoe kan ik het beste het aanleggen ?

Als ik bv 300 graden voor 4 uur doe welke temp word dan de de schuur . nu werd het toch net te warm met 5 a 10cm om nog wat extra afstand ertussen te zetten.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik zou eerst eens gaan nadenken in welke situaties je dit nu echt nodig hebt. Ik heb nog nooit gedacht ´kom, laat ik eens vier uur lang mijn pellet BBQ op 300 graden houden, want.....´ Weet niet hoeveel pellets je in voorraad wilt nemen, maar zou de hopper iig fors vergroten, anders blijf je vullen... +'

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:04
vso schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:21:
ik wil mijn pellet smoker gaan isoleren .. (lees vaste locatie geven) maar als ik 36 uur op 600 graden ga bakken hoe bereken ik welke isolatie ik moet hebben en "hoe dik" voordat mijn houten schuur erom heen in de hensvliegt (lees warmer dan 50 graden)

Ja de pellet smoker haalt de 600 graden niet, maar ik wil tzt ook nog gaan lassen en bv een kolen ding ernaast oid .. dus ..
Leuke vraag, ik denk dat je best eens kijkt naar hoe keramiekovens gebouwd en geïsoleerd zijn.

Vraagje terug: wat ga je gedurende 36 uur op 600 graden bakken?
Vlees of vis is dan gewoon opgestookt, brood brandt weg, en je groentje verkolen waar je bij staat.
Een pizza op 600 graden zal klaar zijn in 42seconden of zo.

En om keramiek te bakken is 600 graden dan weer te weinig...

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:07
plofkip schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:04:
[...]

Ik heb er een met bluetooth. Die komt niet eens door mijn triple glas heen. Volgende krijg ook wifi :).

Met gestrekt been.

• s0ulmaster
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:23:
[...]

Leuke vraag, ik denk dat je best eens kijkt naar hoe keramiekovens gebouwd en geïsoleerd zijn.

Vraagje terug: wat ga je gedurende 36 uur op 600 graden bakken?
Vlees of vis is dan gewoon opgestookt, brood brandt weg, en je groentje verkolen waar je bij staat.
Een pizza op 600 graden zal klaar zijn in 42seconden of zo.

En om keramiek te bakken is 600 graden dan weer te weinig...
Hittebehandeling voor staal :+

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:04
Dan zit je eerder rond de 820 graden...
Maar ook dan weer enkel gedurende een paar minuten, en geen 36 uur.

• vso

vso

raap voor zijn recht

nu ja ik wou naast me stukje vlees ook nog in een warm (zwem)bad zitten :)

Oke we gaan nu beetje erg off topic .. de achterliggende gedachte is/was langdurige hitte en/of extreme hitte ..
of ik inderdaad ijzer wil smelten is punt 200 oid het is meer dat ik een beetje de limitaties wil berekenen ..
ben ondertussen wel op zoek naar een "ovenbouw" informatie

vso wijzigde deze reactie 10-09-2019 09:37 (19%)

• 1000Motormuis
Hallo lui.

Ik heb hier een paar spiesen die ik graag zou gebruiken, alleen moet ik nog het een en ander aan metaal om de spiesen op te leggen, in de buurt van hete kolen plaatsen. Wellicht overdrijf ik, maar toch vroeg ik mij af of jullie een bepaald soort metaal kunnen aanraden hiervoor? Heb er weinig kaas van gegeten. (y)

• vso

vso

raap voor zijn recht

1000Motormuis schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:24:
Hallo lui.

Ik heb hier een paar spiesen die ik graag zou gebruiken, alleen moet ik nog het een en ander aan metaal om de spiesen op te leggen, in de buurt van hete kolen plaatsen. Wellicht overdrijf ik, maar toch vroeg ik mij af of jullie een bepaald soort metaal kunnen aanraden hiervoor? Heb er weinig kaas van gegeten. (y)

zoiets noem je spiezenhouder vast wel voor je bbq te vinden

• jabberwock
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:52

jabberwock

XBL:Jabberwocks

1000Motormuis schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:24:
Hallo lui.

Ik noem dat metaal het bbq rooster. Daar leg ik altijd mijn spiesen op...

Of ik begrijp je niet :?

• 1000Motormuis
vso schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:31:
[...]

[Afbeelding]

zoiets noem je spiezenhouder vast wel voor je bbq te vinden
Voor op een rooster op zich niet verkeerd. Bedankt voor de tip. (y)
jabberwock schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:08:
[...]

Ik noem dat metaal het bbq rooster. Daar leg ik altijd mijn spiesen op...

Of ik begrijp je niet :?
Ik had zeker wel wat duidelijker kunnen zijn. :Y)

De spiesen wil ik gebruiken i.c.m. zo'n stenen grill (gevalletje schoorsteen/haard, men kent het wel).

Op verschillende hoogtes zijn er al groeven voor de standaard meegeleverde rooster. :) Enkel iets in die groeven om de uiteinden van de spiesen op te kunnen laten rusten is wat ik zoek, dus zonder dat het vlees in contact komt met iets anders dan de spies zelf!

Ongetwijfeld vooral een kwestie van de juiste afmetingen doorgeven, alleen met welk materiaal? 8)

• vso

vso

raap voor zijn recht

1000Motormuis schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:38:
[...]

Voor op een rooster op zich niet verkeerd. Bedankt voor de tip. (y)

[...]

Ik had zeker wel wat duidelijker kunnen zijn. :Y)

De spiesen wil ik gebruiken i.c.m. zo'n stenen grill (gevalletje schoorsteen/haard, men kent het wel).

Op verschillende hoogtes zijn er al groeven voor de standaard meegeleverde rooster. :) Enkel iets in die groeven om de uiteinden van de spiesen op te kunnen laten rusten is wat ik zoek, dus zonder dat het vlees in contact komt met iets anders dan de spies zelf!

Ongetwijfeld vooral een kwestie van de juiste afmetingen doorgeven, alleen met welk materiaal? 8)
je kan ook https://www.beslist.nl/tu...0154619855299761827637304 doen en er zijn losse motortjes te koop. kan je kiezen tussen 1 grote of (deze link) meerdere kleintjes .. en hoef je niet zelf te draaien ..

maar het moet wel passen natuurlijk :) misschien ff een gaatje boren erdoorheen ..

• 1000Motormuis
vso schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:57:
[...]

je kan ook https://www.beslist.nl/tu...0154619855299761827637304 doen en er zijn losse motortjes te koop. kan je kiezen tussen 1 grote of (deze link) meerdere kleintjes .. en hoef je niet zelf te draaien ..

maar het moet wel passen natuurlijk :) misschien ff een gaatje boren erdoorheen ..
Ah kijk, de grill heeft toevallig inkepingen die ik - niet dat ik er ook maar enigzins ervaring mee heb - iets te ver verwijderd van de hittebron vond voor een 'reguliere' braadspit, maar wat iets als wat jij gelinkt hebt betreft zie ik wel potentie. :Y)

Maar boren is wel een interessante aanpak, bedankt voor de suggestie!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Eindelijk is de Meater Block normaal in de winkel leverbaar. Maandag besteld en vandaag maar eens uitgeprobeerd.

Ik dacht eigenlijk dat ie ook als Bluetooth extender kan werken, maar dat had ik mis. Je kan ‘m of standalone gebruiken, of verbinden met WiFi (waarna je via Meater Cloud vanaf je smartphone vanaf overal je probes kan volgen). Derde optie is om de probes gewoon los via BT met je telefoon te pairen, maar dan moet je dus in de buurt blijven.

Hij is wel wat picky qua WiFi netwerken. Alleen 2.4Ghz, en bijvoorbeeld met de hotspot van mijn iPhone 7 wil ie niet verbinden. Bij mijn asus router om een of andere reden alleen via het guest netwerk (dat staat ook als known issue in de FAQ).

Maar als het dan eenmaal werkt, dan is het ook wel ideaal. Ik had al ervaring met de enkele probe, maar zo het block naast je BBQ zetten en dan overal op je telefoon de voortgang van kern- en omgevingstemperatuur volgen van meerdere probes is wel erg gemakkelijk :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12:43
Orion84 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:24:
Eindelijk is de Meater Block normaal in de winkel leverbaar. Maandag besteld en vandaag maar eens uitgeprobeerd.

Ik dacht eigenlijk dat ie ook als Bluetooth extender kan werken, maar dat had ik mis. Je kan ‘m of standalone gebruiken, of verbinden met WiFi (waarna je via Meater Cloud vanaf je smartphone vanaf overal je probes kan volgen). Derde optie is om de probes gewoon los via BT met je telefoon te pairen, maar dan moet je dus in de buurt blijven.

Hij is wel wat picky qua WiFi netwerken. Alleen 2.4Ghz, en bijvoorbeeld met de hotspot van mijn iPhone 7 wil ie niet verbinden. Bij mijn asus router om een of andere reden alleen via het guest netwerk (dat staat ook als known issue in de FAQ).

Maar als het dan eenmaal werkt, dan is het ook wel ideaal. Ik had al ervaring met de enkele probe, maar zo het block naast je BBQ zetten en dan overal op je telefoon de voortgang van kern- en omgevingstemperatuur volgen van meerdere probes is wel erg gemakkelijk :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kost wat maar dan heb je ook wat

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11:51
Iemand nog een lekker recept voor Pulled chicken? Ik heb een aantal dikke kipfilets van de halal slager over.

Mijn collega zweert bij zo nu en dan lakken met bbq saus op de BBQ maar ik zie dat in geen 1 recept.
Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True