Ik dacht ook altijd dat het met buikspek was (kan je alsnog gewoon doen natuurlijk), maar schijnbaar maken ze het bij de chinees dus met procureur.the-edge schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:16:
Ik wil dit weekend babi ketjap of babi pangang met buikspek maken.
Zie door de recepten het bos niet meer, iemand een goed bewezen recept?
Pizza maken met een heatdeflectorDarkAllMan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:16:
Gisteren voor het eerst kleine pizza's gemaakt op de Patton Kamado 15" (Grill Guru Compact).
Woensdagavond de tomatensaus gemaakt en het deeg voorbereid. Na een goeie nacht laten rijzen/rijpen in de koelkast, gisterenmiddag uit de koelkast gehaald. De kamado op temperatuur laten komen. Heatdeflector + pizzasteen erin en rond de 250 graden zijn de pizza's erop gegaan. Het zijn kleine pizza's omdat de steen maar 26cm is. De bodem lekker dun en de pizza klaar in 5 minuutjes. Echt heerlijk gegeten.
[Afbeelding: Voorbereidingen]
[YouTube: FF Wachten.......]
[Afbeelding: Pizza!]
BBQ opstoken, steen op rooster lijkt me beter te gaan gezien je hitte nodig hebt.
"Don't let your dreams be memes"
Loop je dan niet het risico je steen naar een veel te hoge temp op te stoken, waardoor je een pizza met geblakerde onderkant en rauwe bovenkant?Wootlock schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:35:
[...]
Pizza maken met een heatdeflector![]()
BBQ opstoken, steen op rooster lijkt me beter te gaan gezien je hitte nodig hebt.
Henkie_NtA schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:14:
[...]
Ik dacht ook altijd dat het met buikspek was (kan je alsnog gewoon doen natuurlijk), maar schijnbaar maken ze het bij de chinees dus met procureur.
Dat laatste dus..... Je wil wel hitte, maar geen directe hitte op de steen!Raymond schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:36:
[...]
Loop je dan niet het risico je steen naar een veel te hoge temp op te stoken, waardoor je een pizza met geblakerde onderkant en rauwe bovenkant?
Het is maar wat je wil en wat je fijn vind werken.....
[ Voor 9% gewijzigd door DarkAllMan op 23-08-2019 14:39 ]
Wat ik meestal doe is de bbq opstoken (steen er al op zodat deze geleidelijk warm wordt) en als de bbq graad of 250 aantikt pizza erop (kan eventueel ook met een alu folie'tje er tussen)Raymond schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:36:
[...]
Loop je dan niet het risico je steen naar een veel te hoge temp op te stoken, waardoor je een pizza met geblakerde onderkant en rauwe bovenkant?
"Don't let your dreams be memes"
En loopt het dan nog verder op? Ik dacht dat het heter moest zijn voor een pizza, mijn electrische oven doet ook 250 graden.Wootlock schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:38:
[...]
Wat ik meestal doe is de bbq opstoken (steen er al op zodat deze geleidelijk warm wordt) en als de bbq graad of 250 aantikt pizza erop (kan eventueel ook met een alu folie'tje er tussen)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Geleid alu folie dan eigenlijk die warmte niet net zo goed ?Tsurany schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:18:
[...]
Nog een kleine tip, zorg er voor dat de punt van de probe vrij ligt. Als hij het metalen rooster aan tikt dan meet je die temperatuur en niet de temperatuur van de lucht. Wat goed werkt is een prop aluminiumfolie waar je dan de probe doorheen steekt. Die prop kan je dan vast drukken op het rooster.
Ik snij altijd een ui doormidden, en steek de pin daar door heen, werkt ook prima
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Warmer dan 300 graden is te heet voor pizza...Marzman schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:41:
[...]
En loopt het dan nog verder op? Ik dacht dat het heter moest zijn voor een pizza, mijn electrische oven doet ook 250 graden.
Het heeft voornamelijk te maken met de bodemdikte. Hoe dikker de bodem, hoe lager je temp moet zijn.
Misschien een beetje een 'vloek' hier: ik zou graag willen bbq'en maar dan zonder gas/kolen. In andere woorden: elektrisch. Nu houd ik niet zoveel van vlees, dus dat ding wordt maximaal 10 keer gebruikt in de zomer in onze tuin.
Kijk ik op https://www.bol.com/nl/l/elektrische-barbecues/N/21791/ dan kom ik daar 110 resultaten tegen.
Nu lijkt de https://www.bol.com/nl/p/...UnDCdI-w.1.8.ProductTitle redelijk geprijst, maar volgens de omschrijving niet heel stabiel. Wel vind ik de grill/bakplaat erg makkelijk! Lijkt mij wat makkelijker dan een rooster met element eronder wat je ook weer moet schoonmaken?
Al is het dan de vraag of je niet beter naar een grillplaat kan gaan ipv bbq natuurlijk
https://www.coolblue.nl/p...u8nyjRueWhoRoCXC8QAvD_BwE
@JayRune hoe bevalt de Weber Pulse 1000?
Kijk ik op https://www.bol.com/nl/l/elektrische-barbecues/N/21791/ dan kom ik daar 110 resultaten tegen.
Nu lijkt de https://www.bol.com/nl/p/...UnDCdI-w.1.8.ProductTitle redelijk geprijst, maar volgens de omschrijving niet heel stabiel. Wel vind ik de grill/bakplaat erg makkelijk! Lijkt mij wat makkelijker dan een rooster met element eronder wat je ook weer moet schoonmaken?
Al is het dan de vraag of je niet beter naar een grillplaat kan gaan ipv bbq natuurlijk
Waarom geen gas? Bijvoorbeeld Weber WGA op gas?President schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:27:
Misschien een beetje een 'vloek' hier: ik zou graag willen bbq'en maar dan zonder gas/kolen. In andere woorden: elektrisch. Nu houd ik niet zoveel van vlees, dus dat ding wordt maximaal 10 keer gebruikt in de zomer in onze tuin.
Kleine busjes, maar gaan uren mee...
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat is natuurlijk ook een optie. Geen gehannes met briketten en makkelijk en snel klaar te maken. Nu ziet die weber WGA (ik heb ooit al een los topic gezien, waarbij mensen hem ook gingen aanpassen/uitbreiden) er wat onstabiel uit in een tuin met jonge kinderen en honden... Maar dan zou ik een stevig tafeltje voor buiten moeten aanschaffenMartinusz schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:31:
[...]
Waarom geen gas? Bijvoorbeeld Weber WGA op gas?
Kleine busjes, maar gaan uren mee...
Het Weber Go Anywhere WGA BBQ TopicPresident schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:34:
[...]
Dat is natuurlijk ook een optie. Geen gehannes met briketten en makkelijk en snel klaar te maken. Nu ziet die weber WGA (ik heb ooit al een los topic gezien, waarbij mensen hem ook gingen aanpassen/uitbreiden) er wat onstabiel uit in een tuin met jonge kinderen en honden... Maar dan zou ik een stevig tafeltje voor buiten moeten aanschaffen
Ding is niet instabiel hoor, hier ook kinderen en hond, maar hij staat wel op een tafeltje inderdaad, of zelfs op onze buitentafel (maar die is ook vrij groot
Leuke is dat je ondanks dat ie compact is, behoorlijk wat oppervlakte hebt
[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 23-08-2019 16:39 ]
Waarom wil je voor die 10 keer per jaar eigenlijk geen briketten gebruiken? Ik vind dat juist het leukste aan BBQen en sinds ik een starter heb is dat redelijk foolproof en voorspelbaar wanneer ze warm zijn.President schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:34:
[...]
Dat is natuurlijk ook een optie. Geen gehannes met briketten en makkelijk en snel klaar te maken. Nu ziet die weber WGA (ik heb ooit al een los topic gezien, waarbij mensen hem ook gingen aanpassen/uitbreiden) er wat onstabiel uit in een tuin met jonge kinderen en honden... Maar dan zou ik een stevig tafeltje voor buiten moeten aanschaffen
Al ziet die Weber er wel leuk en handig uit inderdaad, maar dat lijkt me meer iets als je meer wilt BBQen (wekelijks) of voor onderweg (dan kun je niet gaan klooien met kolen).
/▌
@President heb je ook over een Cobb of safire nagedacht? Snel warm, gebruikt weinig brandstof, veilig te verplaatsen en geen snoer waar een kind over kan struikelen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die WGA ziet er wel uit als een leuk toestel voor op de camping.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb een tijdje (voor erbij, naast 2 andere bbq’) een weber elektrische gehad, met standaard. Werkt prima. Ook voor de vrouw makkelijk, stekker erin en even wachten.
Gaat erom dat je goed warm kan worden, meeste/goedkopere kunnen dat vaak niet
Heb een keer smaaktest gedaan met weber elektrisch/gas/briketten. Blindproevers proefden weinig verschil en konden niet aangeven waar het vlees vandaan kwam.
Ikzelf ben nu sinds aantal jaren over op goede houtskool, maar dit verschil proef je zeker wel (houtskool wordt nog warmer dan de rest+ sommige merken hebben specifieke geur (vb black range argentina).
Gaat erom dat je goed warm kan worden, meeste/goedkopere kunnen dat vaak niet
Heb een keer smaaktest gedaan met weber elektrisch/gas/briketten. Blindproevers proefden weinig verschil en konden niet aangeven waar het vlees vandaan kwam.
Ikzelf ben nu sinds aantal jaren over op goede houtskool, maar dit verschil proef je zeker wel (houtskool wordt nog warmer dan de rest+ sommige merken hebben specifieke geur (vb black range argentina).
[ Voor 8% gewijzigd door koendio op 23-08-2019 20:58 ]
Hier gaat de bbq op 450-500 graden voor pizza’s. Dat is volgens mij het hele idee van pizza’s op de bbq anders kan je ze net zo goed in de oven gooien. Anderhalf a twee minuten en dan zijn ze klaar, net zoals bij een italiaan met een echte houtoven. Alufolie tussen je pizza en de steen lijkt me een ook geen goed idee aangezien de steen vocht onttrekt aan het deeg waardoor het mooi krokant wordt. Kan het fout hebben want ik gebruik vaak bakpapier en merk geen verschil tov zonder bakpapier. Weet alleen niet of bakpapier vocht doorlaat.DarkAllMan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:44:
[...]
Warmer dan 300 graden is te heet voor pizza...
Het heeft voornamelijk te maken met de bodemdikte. Hoe dikker de bodem, hoe lager je temp moet zijn.
Inderdaad wel altijd een hitteschild gebruiken anders wordt de steen te heet en verbrand je bodem. Zelfs niet je steen direct op het hitteschild leggen, ik doe het gewone rooster ertussen, werkt feilloos.
[ Voor 11% gewijzigd door Malt007 op 23-08-2019 23:03 ]
Volgens mij een prop alu tussen platesetter en pizzasteen, of tussen 2 stenen.Malt007 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:02:
[...]
Alufolie tussen je pizza en de steen lijkt me een ook geen goed idee
[...]
Inderdaad wel altijd een hitteschild gebruiken anders wordt de steen te heet en verbrand je bodem. Zelfs niet je steen direct op het hitteschild leggen, ik doe het gewone rooster ertussen, werkt feilloos.
Vandaag komt mijn bastard large alleen hoe kan je zo een ding fatsoenlijk op de standaard tillen? En gaat dat met 2 personen lukken?
Misschien de deksel eraf halen?
Vloeken in de kerk? Tja, dat vond ik vroeger ook van gasbarbecues. Nu heb ik een Napoleon Prestige P500 in de tuin staan, die regelmatig wordt gebruikt. Net als de Kamado Joe Junior. Ja, met houtskool is vind ik lekkerder, maar daar is niet altijd het moment voor. Soms heb ik te weinig tijd, of te grote stukken vlees die niet op de KJJ passen, en dan is mijn grote gasser echt een uitkomst.President schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:27:
Ik vind het schoonmaken van mijn gasser echt een k-klus (toevallig vanmorgen mee begonnen), maar dat komt ook door de grootte van dat ding. Ik vind het gemak van gas echt een uitkomst en dat zal met electrisch niet anders zijn. Een nadeel van gas is dat als het op is, je (meestal) niet ff snel online gas kan bestellen. Met elektriciteit heb je dat natuurlijk totaal niet, al moet je elektrische bbq natuurlijk wel in de buurt van een stopcontact staan. (Een lang verlengsnoer door de tuin zou niet mijn voorkeur hebben)
Zo heeft elke warmtebron zijn voor- en nadelen
@JayRune ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen. Gewoon, omdat het kan
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Dat hangt voor een belangrijk deel van de twee personen af natuurlijk.Dracula schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:36:
Vandaag komt mijn bastard large alleen hoe kan je zo een ding fatsoenlijk op de standaard tillen? En gaat dat met 2 personen lukken?
Al met al weegt de Bastard Large zo'n 75kg dus met twee personen moet dat geen probleem geven.
We gaan het mee maken, mijn vrouw is niet zo groot dus korte armpjes.Sahje schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:41:
[...]
Dat hangt voor een belangrijk deel van de twee personen af natuurlijk.
Al met al weegt de Bastard Large zo'n 75kg dus met twee personen moet dat geen probleem geven.
Waaraan zou je hem kunnen tillen? Zit niet echt een makkelijk rand aan oid
Eerst de buitenschaal daarna de binnenschalen, met 2 man eitje 
Pas nog gedaan met de buurman.
[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 24-08-2019 13:01 ]
En waar hield je hem dan aan vast? De rand onder de deksel Ofzo? Die is niet heel breed oid.Martinusz schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:59:
Eerst de buitenschaal daarna de binnenschalen, met 2 man eitje
Ik wil voor vanavond lamsbout maken (ca. 2kg met been). Alles is al voorbereid, ik twijfel alleen over de bereiding. Kies ik voor de BGE op 100 en dan naar verwachting ca. 5 uur tot 55 graden kern (evt. sear achteraf), of voor 150 graden en dan 1.5-2 uur?
Normaliter zou ik blind voor low and slow gaan maar op een of andere blog las ik dat het vet een hogere temperatuur nodig heeft om mals te worden
Iemand nog recente ervaringen met lam?
Normaliter zou ik blind voor low and slow gaan maar op een of andere blog las ik dat het vet een hogere temperatuur nodig heeft om mals te worden
Iemand nog recente ervaringen met lam?
1 hand in luchttoevoer en 1 onder de scharnier (persoon die meeste gewicht tilt), andere persoon 1 hand onder bastard en 1 onder scharnier. Of het ideaal is, geen idee, maar zo heb ik het pas samen met een vriend gedaanDracula schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:08:
[...]
En waar hield je hem dan aan vast? De rand onder de deksel Ofzo? Die is niet heel breed oid.
Ff denken hoor, volgens mij bij scharnier en de opening van de schuif. Weet het niet meer goed, maar weet wel dat we allebei dachten, oh valt wel mee eigenlijk.Dracula schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:08:
[...]
En waar hield je hem dan aan vast? De rand onder de deksel Ofzo? Die is niet heel breed oid.
Hmzzz hij is beschadigd.... net alles in elkaar zitten en wil hem erin gaan tillen zie ik dat emaille hele buts heeft en je zo naar het keramiek kijkt.
Lekker klote dus.
Nu afwachten tot ze me terugbellen wat te doen.
Ding staat midden in de tuin op de pallet maar alle andere zut is al uitgepakt. Dom natuurlijk had eerst moeten checken maar niet aan gedacht.
Lekker klote dus.
Ding staat midden in de tuin op de pallet maar alle andere zut is al uitgepakt. Dom natuurlijk had eerst moeten checken maar niet aan gedacht.
[ Voor 42% gewijzigd door Dracula op 24-08-2019 17:05 ]
Dit geprobeerd , en na uhmm 30min hoorde in ineens een vreemd geluid....strip "gesmolten" / in stukken . Dus helaas dat werkt niet.
Dan toch maar pannetje
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Nou nu maar weer afwachten maandag nemen ze weer contact op neem aan dat het makkelijk te maken is en dat er dus een nieuwe moet komen ofzo.Dracula schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 16:52:
Hmzzz hij is beschadigd.... net alles in elkaar zitten en wil hem erin gaan tillen zie ik dat emaille hele buts heeft en je zo naar het keramiek kijkt.
Lekker klote dus.
Hoe heet stook je en was het wel echt aluminium????Pimmetje651 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:57:
[...]
Dit geprobeerd , en na uhmm 30min hoorde in ineens een vreemd geluid....strip "gesmolten" / in stukken . Dus helaas dat werkt niet.
Dan toch maar pannetje(inmiddels al div Xenos enz bezocht maar helaas )
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Ontzettend goed! Inmiddels al goed gebruikt en ik ben tevreden. Temperatuur regeling(max temperatuur is 310 graden volgens mij en heel stabiel en goed te regelen) is geweldig in combinatie met de iGrill app. Vlees (en groenten) komen er perfect af. Ik merk ook dat ik de barbecue vaker gebruik omdat deze zo opgewarmd is en je aan de gang kunt. En de rookontwikkeling is minimaal dus de bovenburen hebben er ook geen last van! Ding is ook makkelijk schoon te maken.President schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:27:
Nadeel vind ik het gebruik van woodchuncks. Je kunt woodchuncks gebruiken maar het duurt een goede 20 minuten voordat deze goed roken dus dat kan wat langer duren in vergelijking met eeb traditionele barbecue. Echter als je dit dan weer afzet tegen het 'opstarten' van een traditionele barbecue kun je dit tegen elkaar wegstrepen.
En die Weber accessoires zijn zo achterlijk duur.
Ik zou graag een spit willen maar €200,00 is belachelijk.
Als je verder specifieke vragen hebt vraag maar raak!
[ Voor 3% gewijzigd door JayRune op 25-08-2019 08:29 ]
@JayRune Gebruik je wood chunks? Leg je dan gewoon een of twee chunks op het rooster boven het hete element ofzo?
Blown past falling sands
Ik weet niet of het echt nut heeft, maar het plan is zojuist ontstaan om naar de supermarkt te rijden en ingredienten voor een BBQ Tosti/sandwich te halen.
Het is te kort dag (uur) om te marineren, dus moet creatief zijn.
Ik heb een uur de tijd om na te denken over de ingrediënten.
Ik heb een stalen bak en houtskool als kookbron.
Ik dacht,
Bereiding (dit zijn niet alle ingrediënten van hieronder)
- Smeer 3 boterhammen licht in met boter (gemengd met verse knoflook) en bak op de gril net niet boven het vuur.
- Bak ui, paprika en champignons boven een fijn rooster of Alufolie.
- Bak beef of kip en snij in fijne reepjes
- Bak wat pittige, mozzarella en noot kaas op Alufolie (wellicht een rasp rode peper erover)
- Smelt Boursain met veel peper en wat olie (de saus). (hier moet wellicht wat truffel in)
- Bedek boterhammen met kaas
- Doe daaroverheen sla en groenten met een tipje saus.
- Drapeer de beef.
- Stapelen
- Bier open trekken
- Eten.
Plan
- Rooster brood boven de BBQ (liefst een lekker bruin, maja het is zondag middag.. .dus ik pak wat er ligt)
- Kip
- Beefreepjes
- Sla
- Paprika
- Ui
- Champignons
- Pesto
- Peperoni?
- Spek?
- Klutsei
- Koflook
Dat is dan de basis van een kip of Beef tosti.
Maar nu moet ik nog iets van een lekkere saus. En ik haat Remia sausen oid. Ik zoek denk ik een soort Boursain/peper saus.
Mocht iemand binnen een 2 uur tijd tips hebben over de bereiding, en binnen 1 uur een tip hebben over ingrediënten die op zondag verkrijgbaar zijn.... dan
Het is te kort dag (uur) om te marineren, dus moet creatief zijn.
Ik heb een uur de tijd om na te denken over de ingrediënten.
Ik heb een stalen bak en houtskool als kookbron.
Ik dacht,
Bereiding (dit zijn niet alle ingrediënten van hieronder)
- Smeer 3 boterhammen licht in met boter (gemengd met verse knoflook) en bak op de gril net niet boven het vuur.
- Bak ui, paprika en champignons boven een fijn rooster of Alufolie.
- Bak beef of kip en snij in fijne reepjes
- Bak wat pittige, mozzarella en noot kaas op Alufolie (wellicht een rasp rode peper erover)
- Smelt Boursain met veel peper en wat olie (de saus). (hier moet wellicht wat truffel in)
- Bedek boterhammen met kaas
- Doe daaroverheen sla en groenten met een tipje saus.
- Drapeer de beef.
- Stapelen
- Bier open trekken
- Eten.
Plan
- Rooster brood boven de BBQ (liefst een lekker bruin, maja het is zondag middag.. .dus ik pak wat er ligt)
- Kip
- Beefreepjes
- Sla
- Paprika
- Ui
- Champignons
- Pesto
- Peperoni?
- Spek?
- Klutsei
- Koflook
Dat is dan de basis van een kip of Beef tosti.
Maar nu moet ik nog iets van een lekkere saus. En ik haat Remia sausen oid. Ik zoek denk ik een soort Boursain/peper saus.
Mocht iemand binnen een 2 uur tijd tips hebben over de bereiding, en binnen 1 uur een tip hebben over ingrediënten die op zondag verkrijgbaar zijn.... dan
[ Voor 25% gewijzigd door World Citizen op 25-08-2019 15:19 ]
FreeReef.nl
Ik heb ze gebruikt ja! De wood chunks een beetje nat maken dan opvouwen in aluminiumfolie paar gaatjes erin en ik leg ze op het barbecuerooster!Apie! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:51:
@JayRune Gebruik je wood chunks? Leg je dan gewoon een of twee chunks op het rooster boven het hete element ofzo?
Het is geworden
(stalen bak, rooster, kolen)
- Brood ingesmeerd met verse knoflook en boter gergrild op de BBQ
- Boursain saus met een gefruit charlotje en peper
- Parmazaan, Mozarella, Oud Pittig en rode peper gesmolten
- Steak heel kort om en om gebakken.
- Pittige sla
- Uienringen en kastanje paddo's.
Het was....
Helemaal top
, maar eigenlijk wil ik een biefstuk toch liever in roomboter uit een pan...
(blijft lekkerder)
Wat miste je:
Iets fris. Een citroen mayo denk ik.. Ik miste naast het zware van de kazen en boursain toch wel een frisse punt erin.

(stalen bak, rooster, kolen)
- Brood ingesmeerd met verse knoflook en boter gergrild op de BBQ
- Boursain saus met een gefruit charlotje en peper
- Parmazaan, Mozarella, Oud Pittig en rode peper gesmolten
- Steak heel kort om en om gebakken.
- Pittige sla
- Uienringen en kastanje paddo's.
Het was....
Helemaal top
Wat miste je:
Iets fris. Een citroen mayo denk ik.. Ik miste naast het zware van de kazen en boursain toch wel een frisse punt erin.

FreeReef.nl
Ik had ook niet genoeg tijd om te marineren, dus heb een buikspek gehaald van een kilo, in stukjes gesneden en zo gemarineerd (standaard ketjap/knoflook en wat kruiden). Was goed doorgedrongen, dus op stokjes gedaan en met 30 seconden op de kolen even bruinen en nagaren. Heel goed gelukt.
Ook de eerste keer dat ik gewoon 1 kolenstarter aan kolen aan 1 kant heb gegoten als "hete" zone. Ging echt super, even snel alles mooi aanbranden en dan verplaatsen. Grote bbq helpt wel. Zalm, Rode forel, braadworst - alles ging prima!
Ook de eerste keer dat ik gewoon 1 kolenstarter aan kolen aan 1 kant heb gegoten als "hete" zone. Ging echt super, even snel alles mooi aanbranden en dan verplaatsen. Grote bbq helpt wel. Zalm, Rode forel, braadworst - alles ging prima!
is er nog iets waar ik o.a op moet letten bij aanschaf van een pellet BBQ ?
bv wat onderscheid oud(ere) vs nieuwere modellen ? (behalve prijs?)
https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/9027226001001 lijkt mij bv wel een "goeie"
Maar goed ik wil eigenlijk niet op prijs selecteren maar bv max temp alhoewel ik neit het verschil heb dat dit veel uitmaakt bij de pellet bbq's alleen de prijs verschilt tussen de merken is op dit moment mijn gevoel..
https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/9027226001001 lijkt mij bv wel een "goeie"
Maar goed ik wil eigenlijk niet op prijs selecteren maar bv max temp alhoewel ik neit het verschil heb dat dit veel uitmaakt bij de pellet bbq's alleen de prijs verschilt tussen de merken is op dit moment mijn gevoel..
Tja vanalles
dikte van het materiaal, afwerking en garantie.vso schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:06:
is er nog iets waar ik o.a op moet letten bij aanschaf van een pellet BBQ ?
Denk persoonlijk dat zo'n goedkope pelletsmoker na 2 jaar weg is geroest.
Heb er zelf lang naar zitten kijken, maar echt grillen is gewoon moeilijk op een pelletsmoker.
ik zit erover na te denken om hem in te bouwen in een kast met isolatie materiaal eromheen .. (oftewel hij komt beschermd te staan) .Denniz0229 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:29:
[...]
dikte van het materiaal, afwerking en garantie.
Denk persoonlijk dat zo'n goedkope pelletsmoker na 2 jaar weg is geroest.
Heb er zelf lang naar zitten kijken, maar echt grillen is gewoon moeilijk op een pelletsmoker.
Hoezo is grillen moeiijk ? als ze heet kunnen worden...
Tja vanalles
Tijdje terug een mini-kamado bij de Makro gehaald, waarbij het rooster een diameter van 28cm heeft. Een klein gietijzeren pannetje die eerder op dit forum is genoemd van 20 is al besteld, nu wil ik graag een kleine pizzasteen aanschaffen om een kleine pizza te maken. Is een pizzasteen met een diameter van 23cm (The Bastard) te groot zodat er te weinig lucht langs komt of is er een andere pizzasteen die perfect is voor de kleine kaamde's? Boek Hete Kolen ook aangeschaft, dus maar eens inlezen in de kaamde's en evt. volgend jaar een groter model aanschaffen..
Wat voor isolatie wou je er omheen doen? De deksel bijvoorbeeld kan je al nooit knap isoleren.vso schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:35:
[...]
ik zit erover na te denken om hem in te bouwen in een kast met isolatie materiaal eromheen .. (oftewel hij komt beschermd te staan) .
Hoezo is grillen moeiijk ? als ze heet kunnen worden...
Droog staan helpt natuurlijk wel een hoop voor de levensduur.
Wat is heet bij jou? De meeste die ik gezien heb halen de 275 net aan qua tempratuur en dat is vaak dan alleen het stukje boven de pelletverbranding.
Ik probeer je er niet vanaf te praten hoor, het is immers jou geld. Alleen als je een beetje onderzoek doet dan staan sommige dure modelen al niet best te boek, laat staan de budgetmodelen. En dat is deze zeker, ik ben namelijk nog een eentje tegengekomen voor dit geld.
Het eerste gebruik van mijn Lidl Kamado; een gebroken ovenschaal waardoor de hele buikspekmarinade op de kolen belandde. Tijd voor gietijzer waarvan ik zeker weet dat die intact blijft
iets wat tot 1000 graden en hoger kan zodat de warmte beter binnen blijft) dat ik geen 100% isolatie kan doen is een redelijke inkopper.Denniz0229 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:43:
[...]
Wat voor isolatie wou je er omheen doen? De deksel bijvoorbeeld kan je al nooit knap isoleren.
Droog staan helpt natuurlijk wel een hoop voor de levensduur.
Tja lastiger "antwoord" want is het redelijk 275 over het geheel te verwachten ..en bv 300 boven de branderWat is heet bij jou? De meeste die ik gezien heb halen de 275 net aan qua tempratuur en dat is vaak dan alleen het stukje boven de pelletverbranding.
en ik geloof best dat je met wat tweaking (grotere of meerdere fan's) andere resultaten krijgt..
duhIk probeer je er niet vanaf te praten hoor, het is immers jou geld.
dat is dus wat ik al een beetje verwacht ik krijg het gevoel dat de duurdere modellen puur het "geld" betaald. maar niet veel extra waar voor je geld krijgt .. dus meer merk dan onderscheidende bouw stijlen.Alleen als je een beetje onderzoek doet dan staan sommige dure modelen al niet best te boek, laat staan de budgetmodelen. En dat is deze zeker, ik ben namelijk nog een eentje tegengekomen voor dit geld.
ik zit al een tijd te kijken naar een flexible oplossing
- rook (koud en warm)
- bbq
- oven (pizza bv)
- zwembadverwarming
- verwarming
Braai vind ik bv ook leuk maar enorm duur zelf zit ik ook te kijken of ik een pellet ding DIY kan doen ..
maar goed ik ben nog in onderzoek ..
ps zelf dacht ik eerst een kolen ding te bouwen met een extra lucht aanvoer zodat deze "heter" word dan normaal maar goed waarom bouwen als je kant en klaar een product kan kopen .. (pellet)
Tja vanalles
Wait wut, zwembad en verwarming? Ik denk dat jij beter uit de voeten kan met een biomassa centrale 
Ik raad niet aan om dit alles in 1 te doen, iets met spof...
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Wat is die spof dan ?? want bbq/roken/oven zit er default in.Paganstars schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:28:
Wait wut, zwembad en verwarming? Ik denk dat jij beter uit de voeten kan met een biomassa centrale
De zwembad verwarming is een diy knutsel element wat je op een bbq legt waar water doorheen stroomt
Tja vanalles
Als je dit allemaal met 1 product wil doen; SPOF, nogal knudde als het in de winter kapot gaat doordat de warmte vraag hoger is dan de output...vso schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:07:
[...]
Wat is die spof dan ?? want bbq/roken/oven zit er default in.
De zwembad verwarming is een diy knutsel element wat je op een bbq legt waar water doorheen stroomt
Maar als je het echt als terrasverwarming wil, ik zou dan gaan voor een buffervat van 200/300l en een offset ervan maken
Gisteren iets 'snel en makkelijks' gemaakt op de BBQ; Sloppy Joe.
Er zijn 1001 varianten en je kan het zo sloppy of pittig maken als je zelf wilt.
Wij hebben het gehouden bij
- Gehakt
- Heinz Ketchup met knoflook
- Worcestersaus
- Tabasco
- Tomatenpuree
- Zout en Peper
- Ui, Paprika (Rood, Groen, Geel)
- Knoflook
- Bruine suiker
Dit alles op een afbak tijgerbol met wat sla en wat Zoete Aardappel frietjes.
Ik heb het gemaakt op de BBQ met behulp van een Dutch Oven. Tijdens het bakken nog een beetje rookhout op de kolen gegooit in de hoop dat die smaak er nog een beetje in terug zou komen. Weinig van gemerkt overigens
Maar al met al was het heer-lijk!

Er zijn 1001 varianten en je kan het zo sloppy of pittig maken als je zelf wilt.
- Gehakt
- Worcestersaus
- Tabasco
- Tomatenpuree
- Zout en Peper
- Knoflook
- Bruine suiker
Ik heb het gemaakt op de BBQ met behulp van een Dutch Oven. Tijdens het bakken nog een beetje rookhout op de kolen gegooit in de hoop dat die smaak er nog een beetje in terug zou komen. Weinig van gemerkt overigens

nu als terrasverwarming is gewoon temp op High en deksel open .. --> hitte in de ruimte ..Paganstars schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:20:
[...]
Als je dit allemaal met 1 product wil doen; SPOF, nogal knudde als het in de winter kapot gaat doordat de warmte vraag hoger is dan de output...
Maar als je het echt als terrasverwarming wil, ik zou dan gaan voor een buffervat van 200/300l en een offset ervan maken
als zwembadverwarming = deksel dicht en als er maar warm genoeg water uit de warmtewisselaar komt ..
maar dit zijn leuke pluspunten de bbq/oven/rookding is belangrijker ..
Tja vanalles
dat kunnen heel veel materialen zijnvso schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:02:
[...]
iets wat tot 1000 graden en hoger kan zodat de warmte beter binnen blijft) dat ik geen 100% isolatie kan doen is een redelijke inkopper.
[...]
Tja lastiger "antwoord" want is het redelijk 275 over het geheel te verwachten ..en bv 300 boven de brander
en ik geloof best dat je met wat tweaking (grotere of meerdere fan's) andere resultaten krijgt..
[...]
duhmaar daarvoor is dit toch een discussie met een gevoel/mening ?
[...]
dat is dus wat ik al een beetje verwacht ik krijg het gevoel dat de duurdere modellen puur het "geld" betaald. maar niet veel extra waar voor je geld krijgt .. dus meer merk dan onderscheidende bouw stijlen.
ik zit al een tijd te kijken naar een flexible oplossing
- rook (koud en warm)
- bbq
- oven (pizza bv)
- zwembadverwarming
- verwarming
Braai vind ik bv ook leuk maar enorm duur zelf zit ik ook te kijken of ik een pellet ding DIY kan doen ..
maar goed ik ben nog in onderzoek ..
ps zelf dacht ik eerst een kolen ding te bouwen met een extra lucht aanvoer zodat deze "heter" word dan normaal maar goed waarom bouwen als je kant en klaar een product kan kopen .. (pellet)
ik heb er zelf ook naar gekeken maar om het e.e.a. knap af te werken is zeer lastig tenzij je een plaatwerker bent.
ik geloof ook wel dat je het kan tweaken, maar ik denk nooit dat je richting de stralingswarmte van kolen komt, vandaar dat je voor grillen dus IMO altijd beperkt bent.
klopt, maar op internet kan het e.e.a. soms nog wel is verkeerd over komen, vandaar dat ik het zei.
uiteraard betaal je deels voor de naam, maar zoals ik al zei ook voor de afwerking en garantie.
ook qua uitbreidingen zullen de grote namen meer hebben, GMG heeft volgens mij bijvoorbeeld een speciale pizza insert.
ps. je bedoelt dat je een soort offset smoker bouwt? anders snap ik het niet helemaal
(sorry dat ik op me telefoon niet quotjes opknip
Als je op pellet bbq zoekt zie je eigenlijk 1 model met wat verschillende dingen maar 99% gelijk.Denniz0229 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:46:
[...]
dat kunnen heel veel materialen zijnheel toevallig werk in de isolatie dus vandaar de interesse.
ik heb er zelf ook naar gekeken maar om het e.e.a. knap af te werken is zeer lastig tenzij je een plaatwerker bent.
ik geloof ook wel dat je het kan tweaken, maar ik denk nooit dat je richting de stralingswarmte van kolen komt, vandaar dat je voor grillen dus IMO altijd beperkt bent.
klopt, maar op internet kan het e.e.a. soms nog wel is verkeerd over komen, vandaar dat ik het zei.
uiteraard betaal je deels voor de naam, maar zoals ik al zei ook voor de afwerking en garantie.
ook qua uitbreidingen zullen de grote namen meer hebben, GMG heeft volgens mij bijvoorbeeld een speciale pizza insert.
ps. je bedoelt dat je een soort offset smoker bouwt? anders snap ik het niet helemaal
(sorry dat ik op me telefoon niet quotjes opknip)
een vierkante-hopper en ronde liggende ton met deksel
Zoek maar eens naar haard/bbq isolatie(als je het nog niet weet
Wat je ziet met die green-eggs is dat de isolatie betere resultaten haalt, dus zo'n ding voorzien van isolatie zal de prestatie hopenlijk verbeteren
ja eerst wou ik een off-set brander/smoker op hout/kolen maar als alles kan op een kleiner oppervlakte waarom niet ?
Als je echter met pellet beperkt bent tot potje van 10cm tja met hout/kollen heb je meer oppervlakte dan wordt de keuze lastig .. ik hoeft niet naar 1000 graden maar genoeg ruimte hebben voor 4 tot 10 personen is wel fijn .. en met de pellet heb je meer 2-4 personen naar mijn idee
Tja vanalles
Zoals al eerder genoemd is mijn nieuwe bbq wat beschadigd. Er mist wat emaille. Nu bied de fabrikant aan om een flesje koude emaille te sturen en dat ik het zelf even “oplos”.
Ik vind dit eigenlijk een beetje gek en vraag me ook af of dit plekje dan altijd zwak blijft? Moet ik niet gewoon een nieuwe bbq vragen? Betaal er tenslotte goed voor.
Ik vind dit eigenlijk een beetje gek en vraag me ook af of dit plekje dan altijd zwak blijft? Moet ik niet gewoon een nieuwe bbq vragen? Betaal er tenslotte goed voor.
Je bbq is er niet beter of slechter door.
Is vooral een gevoelskwestie. Zit het je niet lekker, dan retour sturen.
Zit je weer met rompslomp en wachten op een nieuwe.
Beschadigen zal toch wel een keer gebeuren.
Ga gewoon lekker BBQen, of probeer er een gratis accrsoire uit te halen.
Het is inderdaad een hoop gedoe, vraag me af of het niet een zwakke plek is / wordt als het vochtig wordt na reparatie.NeutraleTeun schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:14:
Je bbq is er niet beter of slechter door.
@pellet 'discussie': met een pellet bbq kun je precies hetzelfde als met een green egg of weber smoker. Low&slow, hot&fast, koud roken, allemaal geen probleem. Zoals met alles: je moet wel op de kwaliteit letten. Een Green Mountain Grill, Yoder of een echte Nederlandse Green-Forest grill laat je perfecte pulled pork maar ook geweldige steaks bakken... Voor de GMG is er zelfs een pizzaoven insert waarmee je gemakkelijk boven de 400 graden komt... En als je echt veel mensen eten wil geven:

Daar past een heel varken op....

Heb je het nog gedaan?M4uSzi schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:24:
[...]
Staat hier op de planning. Voor in mijn vakantie, ik ga zelf voor deze kruidenmix.
https://www.vanbeekumspecerijen.nl/cowboy-melange.html
En heb voor het vlees een rundermuis liggen. En dan verder volgens recept van beef merkt denk ik.
Onderhand heb ik die kruiden gebruikt in combinatie met procureur, maar ik ben niet onverdeeld enthousiast. Het rook een beetje als een standaard varkensmix en qua smaak lijkt het nu gewoon verdacht veel op karbonade. Niet vies maar ook niet heel bijzonder, ik denk dat ik hem voor de volgende keer zelf wat op ga pimpen.
Kolere was is procureur in dunne plakjes snijden een gedoe zeg.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit ziet er echt magisch uit! Staat bij deze op m'n lijstje voor aankomend weekendKraz schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:37:
Gisteren iets 'snel en makkelijks' gemaakt op de BBQ; Sloppy Joe.
- Gehakt
- Worcestersaus
- Tabasco
- Tomatenpuree
- Zout en Peper
- Knoflook
- Bruine suiker
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lvt-tje! Past nog wel in mijn garageMasterMaceMichu schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:34:
[Afbeelding]
Wat betreft de Pellet grill discussie, tomatoe tomato... Als je er een wil, let op dat die dan minimaal 250c aankan qua stoken. Dan kan je bij Green Forrest grill grates kopen om je steak te searen!
Check! Geleerd bij de Master Griller daar....top steaks!
Nee helaas nog niet aan toe gekomen, nog vele andere dingen tussendoor gemaakt. Maar ik begrijp dat ik dus beter die kruiden niet kan gaan gebruiken.Gonadan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:29:
[...]
Heb je het nog gedaan?
Onderhand heb ik die kruiden gebruikt in combinatie met procureur, maar ik ben niet onverdeeld enthousiast. Het rook een beetje als een standaard varkensmix en qua smaak lijkt het nu gewoon verdacht veel op karbonade. Niet vies maar ook niet heel bijzonder, ik denk dat ik hem voor de volgende keer zelf wat op ga pimpen.
Kolere was is procureur in dunne plakjes snijden een gedoe zeg.![]()
En over de dunne plakjes snijden, ik had ergens gelezen dat je makkelijkst je vlees (Als het bevroren is) kunt laten ontdooien en net voor dat het dooi is dan moet gaan snijden. Dan heeft hij de stevigheid nog van het vriezen en zou he mooie plakjes moeten kunnen snijden. Maar ik heb nu vakantie dus ga het zeker deze vakantie nog proberen.
PSN - M4uSzi // -
Het niet invroren stuk een uurtje in de vriezer zodat de randen wat bevroren zijn en je kun heel dun snijden.M4uSzi schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:40:
[...]
Nee helaas nog niet aan toe gekomen, nog vele andere dingen tussendoor gemaakt. Maar ik begrijp dat ik dus beter die kruiden niet kan gaan gebruiken.![]()
En over de dunne plakjes snijden, ik had ergens gelezen dat je makkelijkst je vlees (Als het bevroren is) kunt laten ontdooien en net voor dat het dooi is dan moet gaan snijden. Dan heeft hij de stevigheid nog van het vriezen en zou he mooie plakjes moeten kunnen snijden. Maar ik heb nu vakantie dus ga het zeker deze vakantie nog proberen.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Richard zeker? Wil nog wel een keer workshopje cocktails doen bij hem, maar A'foort Terneuzen is zo'n takke eindMasterMaceMichu schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:16:
Check! Geleerd bij de Master Griller daar....top steaks!
@Paganstars Zeker! Heb zelf Rotterdam-Terneuzen, maak er altijd maar een dagje uit van....
Heb sinds 5 maanden een Kamado, grill guru elite black. Wat een geweldig apparaat, beste aankoop ooit.
Ik heb een vraag over de thermometer en dan ook vooral over gebruikers van andere merken. Vaak heb ik na een regenbui een kleine beetje condens in de thermometer zitten, dit vind ik geen probleem en gaat ook vanzelf weer weg.
Echter was er 2 weken geleden terwijl ik aan het bbq-en was een flinke regenbui waardoor er een laagje water in de thermometer stond. Normaal bij een regenbui was er alleen wat condens. Nu heb ik contact opgenomen met Grill Guru en ze zeggen dat condens inderdaad kan voorkomen (ok, prima) en eigenlijk wouden ze me geen garantie geven op het laagje water wat er in stond.
Na een mailwisseling zijn ze nu toch overstag gegaan, ze sturen met éénmalig een nieuwe thermometer op.
- Hebben andere kamado gebruikers last van condens vorming in de thermometer? Zo ja/nee welk merk gebruik je?
- Hebben andere kamado gebruikers last van een laag water in de thermometer? Zo ja/nee welk merk gebruik je?
- Zou dit standaard onder de garantie moeten vallen?
Grill Guru adverteerd dat de kamado in alle seizoenen bruikbaar is, er zijn geen waarschuwingen over regen. Nogmaals persoonlijk vind ik condens acceptabel zolang er niet dagen lang een laag water onderin de thermometer staat. Hun oplossing was om de thermometer maar in de oven te zetten op 100c..
Ik heb een vraag over de thermometer en dan ook vooral over gebruikers van andere merken. Vaak heb ik na een regenbui een kleine beetje condens in de thermometer zitten, dit vind ik geen probleem en gaat ook vanzelf weer weg.
Echter was er 2 weken geleden terwijl ik aan het bbq-en was een flinke regenbui waardoor er een laagje water in de thermometer stond. Normaal bij een regenbui was er alleen wat condens. Nu heb ik contact opgenomen met Grill Guru en ze zeggen dat condens inderdaad kan voorkomen (ok, prima) en eigenlijk wouden ze me geen garantie geven op het laagje water wat er in stond.
Na een mailwisseling zijn ze nu toch overstag gegaan, ze sturen met éénmalig een nieuwe thermometer op.
- Hebben andere kamado gebruikers last van condens vorming in de thermometer? Zo ja/nee welk merk gebruik je?
- Hebben andere kamado gebruikers last van een laag water in de thermometer? Zo ja/nee welk merk gebruik je?
- Zou dit standaard onder de garantie moeten vallen?
Grill Guru adverteerd dat de kamado in alle seizoenen bruikbaar is, er zijn geen waarschuwingen over regen. Nogmaals persoonlijk vind ik condens acceptabel zolang er niet dagen lang een laag water onderin de thermometer staat. Hun oplossing was om de thermometer maar in de oven te zetten op 100c..
Die thermometers zijn sowieso vaak knudde, bimetaal rommel. Laat dat kreng lekker voor wat het is, en schaf gewoon een goede digitale aan met pitprobe en meat probes!
Ik heb een goede digitale thermometer alleen zonder probes, dus alleen om de temperatuur van het vlees zelf te meten. In de toekomst maar is eentje met probes aanschaffen inderdaad.Paganstars schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:40:
Die thermometers zijn sowieso vaak knudde, bimetaal rommel. Laat dat kreng lekker voor wat het is, en schaf gewoon een goede digitale aan met pitprobe en meat probes!
Dat ze knudde zijn qua materiaal wijkt de temperatuur in de deksel af wat deze bij de grill is. Bij mij scheelt het 20-30 graden afhankelijk welke barbecue ik gebruik. Daarom gebruik ik altijd een probe bij en in het vlees.
[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 27-08-2019 12:51 ]
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Dat de temperatuur afwijkt van de temperatuur op de grill klopt verder toch? Je meet op een andere locatie. Hou ik zelf rekening mee en gaat verder prima.Hari-Bo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:46:
Dat ze knudde zijn qua materiaal wijkt de temperatuur in de deksel af wat deze bij de grill is. Bij mij scheelt het 20-30 graden afhankelijk welke barbecue ik gebruik. Daarom gebruik ik altijd een probe bij en in het vlees.
@Nopheros Klopt maar wel het opnoemen waardig, dan kan je ook voor een knappe probe gaan ipv deze vervangen.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Welk blok bedoel je?Paganstars schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:14:
That's what I said!
@Hari-Bo waar had je dat blok laten maken op insta? Zag er gaaf uit!
Waar je je logo etc in had gebrand
Als je zoekt op boomschijf graveren kun je genoeg bedrijven vinden. Zelf had ik er 1 uit de buurt scheelde weer verzendkosten.Paganstars schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:29:
Waar je je logo etc in had gebrand
Een fatsoenlijke BBQ kopen stond nog op de to-do lijst, maar kan inmiddels vroegtijdig van het lijstje afgestreept worden. We hebben van m'n schoonouders een BBQ gekregen. Redelijk formaat met een rooster oppervlak van 100x60, ongeveer dit model:
Nu ben ik al een tijdje afgestapt van de supermarkt bbq paketten en het zo snel mogelijk dichtschroeien van vlees, dus die stap is ook al gezet.
Waar ik echter naar opzoek ben is een boek die de basis qua kolen/hout, temperatuur en het regelen daarvan, soorten vlees, rubs/kruiden etc en gewoon wat makkelijke beginnersrecepten. Ik heb voor nu nog niet de ambitie om een uurtje of 8 de bbq op temperatuur te houden om zo 's avonds een lekker stukje vlees te eten, kortom de basis wil ik leren.
Even gezocht in dit topic en het boek BBQ Bijbel van Julius Jaspers komt regelmatig voorbij. Is dit hét boek voor de beginner om de basiskneepjes te leren?
Nu ben ik al een tijdje afgestapt van de supermarkt bbq paketten en het zo snel mogelijk dichtschroeien van vlees, dus die stap is ook al gezet.
Waar ik echter naar opzoek ben is een boek die de basis qua kolen/hout, temperatuur en het regelen daarvan, soorten vlees, rubs/kruiden etc en gewoon wat makkelijke beginnersrecepten. Ik heb voor nu nog niet de ambitie om een uurtje of 8 de bbq op temperatuur te houden om zo 's avonds een lekker stukje vlees te eten, kortom de basis wil ik leren.
Even gezocht in dit topic en het boek BBQ Bijbel van Julius Jaspers komt regelmatig voorbij. Is dit hét boek voor de beginner om de basiskneepjes te leren?
@B-Real begin eens met Ribbels (Spare-ribs), koop bij de Ikea een paar bordenhouders en volg dit recept op de voet. Is niet moeilijk.
De eerste keer dat ik deze had gemaakt wisten we niet wat we proefde, zo verschrikkelijk lekker!
Overigens hanteer ik bij Ribbels de 3-2-1 methode, 3 uur indirect, 2 uur ingepakt (indirect) en 1 uur afgelakt.
(Beetje afhankelijk van de dikte van de ribbels.)
Borden/Dekselrek
En als je er toch bent
Bbq-en leer je door te doen, en inspiratie doe je op uit een boekje of internet ;-)
De eerste keer dat ik deze had gemaakt wisten we niet wat we proefde, zo verschrikkelijk lekker!
Overigens hanteer ik bij Ribbels de 3-2-1 methode, 3 uur indirect, 2 uur ingepakt (indirect) en 1 uur afgelakt.
(Beetje afhankelijk van de dikte van de ribbels.)
Borden/Dekselrek
En als je er toch bent
Bbq-en leer je door te doen, en inspiratie doe je op uit een boekje of internet ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 27-08-2019 19:55 ]
Ga een workshop volgen, in de praktijk leer je beter dan uit een boek.B-Real schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:28:
Een fatsoenlijke BBQ kopen stond nog op de to-do lijst, maar kan inmiddels vroegtijdig van het lijstje afgestreept worden. We hebben van m'n schoonouders een BBQ gekregen. Redelijk formaat met een rooster oppervlak van 100x60, ongeveer dit model:[Afbeelding]
Heb er zelf 3 gedaan bij Weber Amersfoort, was leerzaam en super gezellig!
Kan niet echt kwaad als je het zelf dichtsmeert met koude emaille maar ik zou een nieuwe vragen, je hoort gewoon een heel product te ontvangen, of je nou 100 euro of 2500 euro betaald moet niet uitmaken. Ik vind de aangeboden oplossing dan ook nergens op slaan. Ben benieuwd wat de verkoper zou doen als hij een beschadigt product geleverd krijgt, ik denk dat die daar zelf ook niet mee akkoord zou gaan.Dracula schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:07:
Zoals al eerder genoemd is mijn nieuwe bbq wat beschadigd. Er mist wat emaille. Nu bied de fabrikant aan om een flesje koude emaille te sturen en dat ik het zelf even “oplos”.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Is een keurige oplossing om aan te bieden. Scheelt je zelf ook een boel gedoe.
Maar je hoeft niet akkoord te gaan, dus je kan het afwijzen.
Maar je hoeft niet akkoord te gaan, dus je kan het afwijzen.
Gisteren een Tomahawk 1.4kg klaargemaakt. 160 graden bbq en vlees naar 50 graden gebracht, eraf gehaald, bbq opstoken en weer 30 seconde per kant erop.
Resultaat: prima smaak, maar geen korst helaas. Ook best veel zoute stukken naar mijn gevoel.
Ter voorbereiding heb ik grof zeezout 15 minuten in laten trekken en daarna de rub erop gesmeerd en een half uurtje in laten trekken.
Juist die korst in combinatie met het vlees geeft een nog bijzondere smaak vind ik.
Wat doe ik verkeerd? Ik denk het in laten trekken van net teveel zout en de rub.. (te kort). Maar heb er nog 1 voor een nieuwe poging
.
Resultaat: prima smaak, maar geen korst helaas. Ook best veel zoute stukken naar mijn gevoel.
Ter voorbereiding heb ik grof zeezout 15 minuten in laten trekken en daarna de rub erop gesmeerd en een half uurtje in laten trekken.
Juist die korst in combinatie met het vlees geeft een nog bijzondere smaak vind ik.
Wat doe ik verkeerd? Ik denk het in laten trekken van net teveel zout en de rub.. (te kort). Maar heb er nog 1 voor een nieuwe poging
Voor een BBQ zaterdag heb ik een kilo zalm op de huid en een kilo longhaas besteld en zojuist diepgevroren ontvangen. Heb ze nu in de koelkast liggen, maar vraag me nu af hoe lang het ontdooien ongeveer duurt. Is het te lang tot zaterdag of juist te kort?
Nog nooit longhaas gemaakt. Begrijp dat ik goed moet ontvliezen (ook in het midden). Ben verder niet zo culinair, dus was van plan zowel de zalm als het vlees alleen met wat zeezout te doen, of is dat heel gek
Nog nooit longhaas gemaakt. Begrijp dat ik goed moet ontvliezen (ook in het midden). Ben verder niet zo culinair, dus was van plan zowel de zalm als het vlees alleen met wat zeezout te doen, of is dat heel gek
Ik ben toch malle pietje niet!
Kun je rustig in de koelkast laten ontdooien en zaterdag gebruiken.The Legend schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:19:
Voor een BBQ zaterdag heb ik een kilo zalm op de huid en een kilo longhaas besteld en zojuist diepgevroren ontvangen. Heb ze nu in de koelkast liggen, maar vraag me nu af hoe lang het ontdooien ongeveer duurt. Is het te lang tot zaterdag of juist te kort?
Bij de longhaas moet de zeen er uit. Voor de eerste keer even gepiel om het netjes te doen (en gebruik een scherp mes). Zoek even op Youtube naar een filmpje.
Daarna lekker grillen en even rusten. Tot slot een beetje pezo er op en smullen maar! Zalm ook niet te veel kruiden, evt wat dille. Goede vis&rundvlees is naturel het lekkerst!
[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 29-08-2019 20:30 ]
Had idd een filmpje bekeken en heb toen ook maar besloten een uitbeenmesje mee te bestellen bij B&S, dat maakt het hopelijk wat makkelijker. Zou opstoken tot 160-170 graden voor zowel de vis als het vlees prima zijn? Vis helemaal indirect? En de longhaas eerst rondom grillen en dan indirect laten garen? Daarbij ff opletten dat de smalle delen natuurlijk sneller gaan.
Ik ben toch malle pietje niet!
@StealthyPeanut zo’n groot stuk zou ik minstens een half uur, liefst een uur op kamertemperatuur laten liggen met zout. Daarna zou ik ‘m tot 48C laten garen en dan dichtschroeien. Ik doe meestal ongeveer een minuut schuin op het rooster. Dan een kleine kwartslag draaien en dan weer ~1 minuut. Dan omdraaien en nog een keer hetzelfde op de andere kant. Als ik te veel flare ups krijg verplaats ik ‘m gewoon. Dan maar geen mooie grillmarks.
Vervolgens 0 tot 20 minuten laten rusten
Vervolgens 0 tot 20 minuten laten rusten
Blown past falling sands
Zo nog even snel bij de sligro gescoord.
Albacore Tonijn 150gr p.p. Steaks
Black angus Tri-tip / Ezeltje 250 gr p.p. Aan het stuk
Ierse bavette 150 gr p.p. Aan het stuk.
Kort gegrild tonijn met een salsa, melange en wat brood als voorgerecht. En een rosé (of wit).
20 seconden per kant lijkt mij genoeg?
Nog nooit tonijn bereidt...
De tri-tip deze keer op een erg lage temperatuur indirect doen. Denk 100 zodat het vet goed smelt. Hebben alle tijd hier voor. Glas Periquita Tinto er bij.
Serveren met standaard aardappelen (rozemarijn, tijm, etc) en nog iets speciaals met wortelen of asperges doen. Saus ook nog even uitzoeken.
De bavette gril ik op heel heet vuur, heel kort. En serveer ik op de plank in hele dunne plakken met een goed glas uit de Côtes du Rhône voor laat in avond.
Ja weer lekker bij de sligro gaan winkelen
Albacore Tonijn 150gr p.p. Steaks
Black angus Tri-tip / Ezeltje 250 gr p.p. Aan het stuk
Ierse bavette 150 gr p.p. Aan het stuk.
Kort gegrild tonijn met een salsa, melange en wat brood als voorgerecht. En een rosé (of wit).
20 seconden per kant lijkt mij genoeg?
Nog nooit tonijn bereidt...
De tri-tip deze keer op een erg lage temperatuur indirect doen. Denk 100 zodat het vet goed smelt. Hebben alle tijd hier voor. Glas Periquita Tinto er bij.
Serveren met standaard aardappelen (rozemarijn, tijm, etc) en nog iets speciaals met wortelen of asperges doen. Saus ook nog even uitzoeken.
De bavette gril ik op heel heet vuur, heel kort. En serveer ik op de plank in hele dunne plakken met een goed glas uit de Côtes du Rhône voor laat in avond.
Ja weer lekker bij de sligro gaan winkelen
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Iemand nog een leuk idee voor Cote du boeuf? Beetje inspiratieloos. Ik ga hem sowieso 1hr sour creme marinating doen. Ik zat te denken aan een zebrarub met een kleine mme jeanette kick. Te reverse searen naar 48C op walnoot.
Ik heb ooit de met een vleugje venkelpoeder gedaan. Bij het serveren wat grog zeezout erover. Binnen 2 minuten was alles op!The Legend schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:19:
Waar halen jullie de aluminium bakjes? Ik kan lastig zonder ;-)
Vroeger kocht ik altijd een mandje vol bij de Action, maar daar zijn ze (dit jaar) niet meer. Supermarkt is eigenlijk veel te duur. Ik gebruik er toch wel tientallen per seizoen.
Ik bedoel bakjes van ongeveer 22 X 16 en 5 CM hoog.
Vroeger kocht ik altijd een mandje vol bij de Action, maar daar zijn ze (dit jaar) niet meer. Supermarkt is eigenlijk veel te duur. Ik gebruik er toch wel tientallen per seizoen.
Koop de kleine en grote braadslee bij de Ikea. Goedkoop, handig in gebruik. Goed als lek bak, deflector en waterbak.BeyondThunder schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:38:
En anders is Ali altijd je vried:
https://nl.aliexpress.com...Drip+Pan&switch_new_app=y
[ Voor 12% gewijzigd door ixl85 op 30-08-2019 11:14 ]
Dat is wel een goed tip inderdaad, Ikea braadslee, dank je
Edit, 90 besteld voor 2 tientjes bij Ali, nu 5 weken wachten ;-)
[ Voor 36% gewijzigd door BeyondThunder op 30-08-2019 11:53 ]
Volgens heeft Lidl ze ook, het zal iets duurder zijn als bij Action.
/▌
Ik moet ook eens speuren naar zo'n bakjes met de juiste maat.
Wil iets anders gebruiken dan alu folie voor de 2nd stage met ribben.
Dat geklooi met alu folie elke keer is ook bleh.
Ikea braadslee heb ik ook. Soms red ik het daar wel mee, maar vaak niet.
Ik dacht dat alu folie met honingraat motief wel wat was.NeutraleTeun schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:07:
Ik moet ook eens speuren naar zo'n bakjes met de juiste maat.
Potdorie .. dat is dus dan niet vocht dicht en loopt m'n sap weer eruit ..
Want mijn 3-2 methode van de ribs die leunen op de appelsap
de 1 van de 3-2-1 is niet meer dan het spul nog even weer warm maken want het valt dan al van het bot
There are no secrets, only information you do not yet have
Bij toko's hebben ze vaak ook dit soort bakjes. Heb nooit naar de prijs gekeken maar misschien is het een idee.BeyondThunder schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:38:
Welke heb je gekocht? want ik zie vooral van die kleine.BeyondThunder schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:43:
Dat is wel een goed tip inderdaad, Ikea braadslee, dank je
Ik heb vorige week 10 gekocht bij intratuin, voor 7 euro. Te duur eigenlijk, maar ik had iets nodig.
Ik heb dat grote stevige alufolie met honingraat motief van de aldi of lidl, werkt perfect hoor. Is gewoon waterdicht.zeroday schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:27:
[...]
Ik dacht dat alu folie met honingraat motief wel wat was.
de 1 van de 3-2-1 is niet meer dan het spul nog even weer warm maken want het valt dan al van het bot
ja .. die heb ik ook gehad .. maar sinds een tijd bij mij niet meer, appelsap loopt er gewoon uit .. , dus ik ben overgegaan op een bak ..kipusoep schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:43:
[...]
Ik heb dat grote stevige alufolie met honingraat motief van de aldi of lidl, werkt perfect hoor. Is gewoon waterdicht.
en op de Action Ei is het even wat prutsen als je 4 halve spareribs wil klaar maken .. maar ut werkt
There are no secrets, only information you do not yet have
Dat zijn die wegwerp bakjes neem ik aan? Ik vind dat zelf echt zonde, er gaat dan zo ontzettend veel metaal doorheen per barbecue sessie. Liever die braadsledes die je zelf dan maar even moet schoonmaken, ik heb de Ikea KONCIS.MM99 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:41:
[...]
Welke heb je gekocht? want ik zie vooral van die kleine.
Ik heb vorige week 10 gekocht bij intratuin, voor 7 euro. Te duur eigenlijk, maar ik had iets nodig.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Afgelopen weken de BBQ tweemaal aangehad, maar ik krijg er (voor mijn idee) niet genoeg zo'n typische BBQ-smaak aan, terwijl dat juist zo lekker is. Nu ben ik absoluut geen expert en dat hoeft ook niet, maar wil wel graag de basis goed voor elkaar hebben.
Vorig jaar heb ik een Weber Original Kettle Premium 57 cm aangeschaft. Daar haal ik meestal willekeurige briketten en houtskool voor. In het midden van de BBQ zet ik een paar van die aluminium lekbakjes neer (daarvoor moet ik nog even zo'n Ikea-schaal kopen). Vervolgens de BBQ-starter volgooien, opstoken met die houtwol-rolletjes met parafine erin ofzo. Als de briketten warm zijn links en rechts verdelen in de BBQ en klaar! Het BBQ'en zelf doe ik met deksel erop, probeer de temperatuur een beetje tussen de 150 en 200 graden te houden en klaar.
Wat kan ik doen om de smaak van het vlees wat meer BBQ te maken? Als ik het goed begrepen heb kun je houtsnippers kopen (speciaal voor de BBQ) die in water laten inweken en dan op de briketten gooien voor wat meer rook. Werkt dat?
Vorig jaar heb ik een Weber Original Kettle Premium 57 cm aangeschaft. Daar haal ik meestal willekeurige briketten en houtskool voor. In het midden van de BBQ zet ik een paar van die aluminium lekbakjes neer (daarvoor moet ik nog even zo'n Ikea-schaal kopen). Vervolgens de BBQ-starter volgooien, opstoken met die houtwol-rolletjes met parafine erin ofzo. Als de briketten warm zijn links en rechts verdelen in de BBQ en klaar! Het BBQ'en zelf doe ik met deksel erop, probeer de temperatuur een beetje tussen de 150 en 200 graden te houden en klaar.
Wat kan ik doen om de smaak van het vlees wat meer BBQ te maken? Als ik het goed begrepen heb kun je houtsnippers kopen (speciaal voor de BBQ) die in water laten inweken en dan op de briketten gooien voor wat meer rook. Werkt dat?
Tja wat versta je onder BBQ smaak. Als je gewoon een worstje of speklapje grilled, krijg je idd niet echt een BBQ 'smaak' per sé. Maar een stuk procureur of spareribs langzaam garen heeft bijna automagisch al een soort BBQ smaak.
De 1 van de 3-2-1 is juist om het vlees weer wat steviger te maken, want na 2 uur ingepakt kun je het nog amper optillen omdat het van het bot afglijd. Ik vind persoonlijk dat dus net is te en gebruik voor babybacks (onze spare-ribs) dus geen 3-2-1 maar 2,5-1,5-1 of soms 2,5-1-1. Ieder zo zijn eigen smaakzeroday schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:27:
[...]
Ik dacht dat alu folie met honingraat motief wel wat was.
tijd voor wat klusjes!
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism