Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jabberwock
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:33

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Pimmetje651 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:23:
Ik ben sinds een week of 2 ook in het bezit van een Action Kamado .
Nu ben ik al zoekende hier terecht gekomen, en aan het kijken naar wat kleine en simpele aanpassingen die ik erop kan toepassen.
Zo gaat de ikea bekvam tafel er komen , en ben ik opzoek naar het gietijzeren pannetje wat veelal gebruikt is als hitte reflectie .
Nu ben ik al bij alle lokale blokkers en big bazaar's geweest, zonder resultaat.
Iemand nog een tip waar ik dit pannetje te pakken kan krijgen ?
Elke andere Action Kamado mod is ook welkom natuurlijk :)
https://cookinglife.nl/ov...s-cjBKmryOcBoCZ4MQAvD_BwE

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Pimmetje651 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:23:
Elke andere Action Kamado mod is ook welkom natuurlijk :)
Hier kun je ook ideeen opdoen.

Hieronder is v1.0 van mijn tafel, die inmiddels weer wat aanpassingen heeft gekregen:
* 4 wielen, waarvan twee zwenkbaar om de tafel beter verplaatsbaar te maken
* handgreepje links op het middelste blad om de tafel makkelijker mee te rollen/verplaatsen.
* klapscharnieren anders gemonteerd (zaten verkeerd)
* mooi passend houten krat voor onderste plankje waar allerlei bbq spul in kan worden opgeborgen.
* een passende hoes voor buiten in de zomerperiode.

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-10 21:53
Zo jammer dat de verzendkosten 50% vh hele product zijn :)
Iemand al een andere oplossing gevonden / getest ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:05
Pimmetje651 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:17:
[...]

Er zijn er die een terracotta bordje van de Intratuin gebruiken, en die er met haakjes in hangen.

Edit: Zoiets: https://www.intratuin.nl/...t-d-19-cm-terracotta.html
Wel ff nameten, weet ff niet meer of deze of de 21 het meest geschikt is

robkrekel wijzigde deze reactie 08-08-2019 10:27 (20%)

• Pimmetje651
robkrekel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:24:
[...]
Er zijn er die een terracotta bordje van de Intratuin gebruiken, en die er met haakjes in hangen.

Da's we eens het proberen waard die €2 , alleen ff denken hoe je makkelijk die haakjes er aan krijgt .

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
Niet van mij maar wel erg mooi:

Met gestrekt been.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:12

greatgonzo

schit-te-rend!

wil het iets fatsoenlijker aan gaan pakken qua verbranding.. heb nu altijd Aldi briketten gehad.. en moet nieuwe. Maar heb geen zin om €15 te betalen voor een 3kg premium kokosbriketten.

Zie nu 2 interessante acties:
- eigen merk kokosbriketten van de Welkoop
- standaard houtskool briketten, maar wel van Fire up bij de karwei

Wat zou jullie voorkeur hebben?

• Catch22
  • Laatst online: 13:10
greatgonzo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:27:
wil het iets fatsoenlijker aan gaan pakken qua verbranding.. heb nu altijd Aldi briketten gehad.. en moet nieuwe. Maar heb geen zin om €15 te betalen voor een 3kg premium kokosbriketten.

Waarop ga je het gebruiken? Grote zakken kokos hoeven niet duur te zijn als je op bijvoorbeeld vuurenrook.nl besteld

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online
@greatgonzo Altijd voor kokosbriketten gaan, zelfs de slechtste zijn nog beter als de reguliere alternatieven.

kokenmetvuur.nl

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Catch22 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Waarop ga je het gebruiken? Grote zakken kokos hoeven niet duur te zijn als je op bijvoorbeeld vuurenrook.nl besteld
standaard weber 46.. wil wat beginnen met low and slow

• Catch22
https://www.vuurenrook.nl...iketten-pillow-shape.html

Zou die eens proberen. Heb hem zelf ook liggen, kocht het net voor ik de bastard kocht dus heb ze niet geprobeerd :X beetje zonde

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Catch22 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:40:
https://www.vuurenrook.nl...iketten-pillow-shape.html

Zou die eens proberen. Heb hem zelf ook liggen, kocht het net voor ik de bastard kocht dus heb ze niet geprobeerd :X beetje zonde
dank voor de tip.. Die komen er in de briketten test uit de OP zeer goed uit..

• Chefferson
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:57
Pimmetje651 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:17:
[...]

Hanos heeft ze ook, ik geloof voor €7,50 ex. Hiervoor heb je echter wel een klantenkaart nodig.

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:27
greatgonzo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:27:

Heb zelf ervaring met die van Welkoop in mijn Weber 57. Bevalt prima, blijft drie uur gloeiend heet en ruikt nauwelijks. Wil hierna die van Ecobrasa halen om te ervaren wat het verschil is met een premium merk maar ga eerst die van Welkoop opmaken.

• Pimmetje651
Chefferson schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:06:
[...]

Hanos heeft ze ook, ik geloof voor €7,50 ex. Hiervoor heb je echter wel een klantenkaart nodig.
FF denken hoe ik daaraan kom , zit er 1 vlakbij

• Chefferson
Pimmetje651 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:35:
[...]

FF denken hoe ik daaraan kom , zit er 1 vlakbij
Welke vestiging?

• Pimmetje651

• Chefferson
Dat is helaas niet degene waar ik vlakbij zit, anders had ik het wel voor je kunnen ophalen.

• mrooding
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22-10 16:38
Ik dacht vandaag blij mee te kunnen delen dat ik na veel wikken en wegen overstag gegaan ben en een Big Green Egg Large gekocht heb. Helaas kwam ik er na het installeren achter dat er wat rare lak plekken op de deksel aanwezig zijn. Ik heb meteen contact opgenomen met de winkel en ze laten maanden weten wat er mee gaat gebeuren. Ik verwacht gewoon dat ik een nieuwe deksel zal krijgen.

Soort lakstrepen aan de voorzijde die bovenop de lak liggen:

Een veel grotere 'patch' die bijgewerkt lijkt te zijn met een lakstift op de achterkant:

Al bij al staat hij wel mooi op zijn tijdelijke plek tot ik maart/april volgend jaar een meubel bouw voor zowel de BGE als de Weber:

mrooding wijzigde deze reactie 09-08-2019 20:11 (4%)

• Wobcat
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:28
^^
Ziet er uit alsof iemand op een hele knullige manier een paar beschadigingen heeft weggewerkt. En dan ook nog met een niet passende kleur groen. Mag hopen dat de leverancier dit op een goede manier oplost cq vervangt, je betaald er genoeg voor.

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11:35
Wij hadden nog een kilo varkensnek in de vriezer liggen.

Gisteren Sate gemaakt en voor vanavond staat Gyros op het programma. Gelijk de skewers van Bastard mogen uitproberen. Werkt best handig, makkelijk het vlees erop te krijgen en blijft goed zitten omdat de punt wat dikker is. Enkel met eraf halen tijdens het eten is wat moeilijker.

https://tweakers.net/ext/f/blloo4Dcxneoa9InlF7PQiqh/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/P4hsTlWLip9oFVXfLAkyY9bi/thumb.jpg

• Pimmetje651
robkrekel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:24:
[...]

Schaaltje is binnen , nu ff bedenken hoe ik op kan hangen / monteren .
Is het erg als ik bijv van die ijzeren hoekjes koop en die beetje verbuig totdat het past ? Of is het niet verstandig om met ijzer te doen ?

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Pimmetje651 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:36:
[...]

Schaaltje is binnen , nu ff bedenken hoe ik op kan hangen / monteren .
Is het erg als ik bijv van die ijzeren hoekjes koop en die beetje verbuig totdat het past ? Of is het niet verstandig om met ijzer te doen ?
alu stripje van bouwmarkt

De hartelijke groeten van mij!

• Sahje
  • Laatst online: 19-09 10:23
GIsteren de Action Kamado voor het eerst aan het werk gezet (helaas geen foto's want er werden tussendoor andere tuinmods gedaan, low and slow was dus ideaal). Al een paar keer wat 1,5-3 uur acties gedaan maar nu voor het eerst echt lang. En natuurlijk de pulled pork.

Heb hem zelf een beetje gemod door het schuifje iets strakker te stellen en er ligt altijd een schroevendraaier bij om de margrietschijf vast te zetten zodra de gewenste stand is bereikt. Met dit klaar de houtskool volgeladen, paar aanmaakblokjes erin en zodra die uitgebrand waren gietijzeren pannetje en rooster erop en afregelen op 120 graden. En wat hield die mooi constant zeg. Inlaat ongeveer 4mm open en margrietschijf bijna dicht en niks aan de hand. De varkensschouder had inmiddels een uurtje in de rub gelegd en mocht er nu 3 uur op tot een kerntemperatuur van 72. Daarna ingepakt en tot 85 gebracht. 2x afgelakt met een chipotle saus met half uurtje tussenpauze en daarna weer even ingepakt met alufolie omdat de temperatuur niet omhoog wou naar de gewenste 92 en we toch wel met een uurtje wouden eten. Dit ging gelukkig in een half uurtje mooi langzaam omhoog en zo kon die nog even lekker een half uurtje rusten.

Toen de barbecue met het restant van de houtskool even opgestookt om wat zelfgemaakt brooddeeg op te stoken en heerlijk met 4 man gegeten. Prima afsluiting van een dagje tuinieren.

Een vraag, voor de gebruikers van het pannetje: leggen jullie hem net als ik erbovenop of hebben jullie wat kleine uitsparingen in het keramiek gemaakt?

• leon0013
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-10 22:58

leon0013

Ooit waren het er twaalf

Sahje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 07:36:
Een vraag, voor de gebruikers van het pannetje: leggen jullie hem net als ik erbovenop of hebben jullie wat kleine uitsparingen in het keramiek gemaakt?
Ik leg hem er gewoon op. Uitsparingen maken zijn niet m.i. echt nodig bij mijn pannetje. Als ik het rooster goed leg is er nog maar minder dan 1 mm speling onder het rooster. Daar stoor ik me persoonlijk niet aan.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• JPS
  • Niet online
Ik leg het pannetje er bovenop, met daarop het rooster. Wordt het rooster wel wiebelig van en dat stoort me wat. Nog niet genoeg om het binnenkeramiek even aan te passen maar daar wil ik wel gaan doen.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12:08
zijn er heren en dames die ervring hebben met een pellet BBQ lijkt me wel intersant om die er bij te hebben naast de kamados

heb een compact en small de small gaat binnen kort in de verkoop (the bastard )

en wil er eventueel wel zo een er naast

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Sahje
JPS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:05:
Ik leg het pannetje er bovenop, met daarop het rooster. Wordt het rooster wel wiebelig van en dat stoort me wat. Nog niet genoeg om het binnenkeramiek even aan te passen maar daar wil ik wel gaan doen.
Precies dit heb ik dus ook.

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:50
mikerosauer schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:10:
zijn er heren en dames die ervring hebben met een pellet BBQ lijkt me wel intersant om die er bij te hebben naast de kamados

Ik zou geen nee zeggen tegen een flinke Yoder of Traeger.
Meer heb je dan volgens mij ook echt niet nodig.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online
mikerosauer schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:10:

Zelf had ik er één van Traeger, qua gemak echt super! Alleen de barbecue beleving is minder omdat je niet zelf hoef te spelen qua vuur en zuurstof. Het grootste nadeel vind ik de geluidsproductie van de ventilator die altijd aanwezig is. Uiteindelijk om de laatste rede deze weer verkocht.

kokenmetvuur.nl

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12:08
Hari-Bo schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:49:
[...]

Zelf had ik er één van Traeger, qua gemak echt super! Alleen de barbecue beleving is minder omdat je niet zelf hoef te spelen qua vuur en zuurstof. Het grootste nadeel vind ik de geluidsproductie van de ventilator die altijd aanwezig is. Uiteindelijk om de laatste rede deze weer verkocht.
helder en ik zie nu dat best behoorlijk beesten zijn

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• JPS
  • Niet online
Sahje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:07:
[...]

Precies dit heb ik dus ook.
Ff wat bijvijlen/flexen lost het op. Bedenk ik steeds net als ik 'm weer wil aansteken 😀

• jabberwock

jabberwock

JPS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:05:
Ik heb daarom met een grove vijl 2 uitsparingen gevijld. Pannetje ligt super en het rooster wiebelt niet meer. Moet nu wel met een waterpomptang het pannetje lichten want de handvaten liggen dus verzonken.

• Sahje
jabberwock schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:50:
[...]

Ik heb daarom met een grove vijl 2 uitsparingen gevijld. Pannetje ligt super en het rooster wiebelt niet meer. Moet nu wel met een waterpomptang het pannetje lichten want de handvaten liggen dus verzonken.
Daar denk ik dus inderdaad ook aan. Vind het waarschijnlijk alleen spannend juist omdat ik hem zo fijn vind werken en hem niet wil verkloten ;-).

• jabberwock

jabberwock

Sahje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:31:
[...]

Daar denk ik dus inderdaad ook aan. Vind het waarschijnlijk alleen spannend juist omdat ik hem zo fijn vind werken en hem niet wil verkloten ;-).
Het is redelijk zacht materiaal, en als je zachtjes vijlt kan er weinig fout gaan

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:08
Excuus voor de mogelijke luiheid, maar ik heb een Bekvam tafel staan waarin ik mijn Lidl kamado wil inbouwen. Weet iemand hoe groot ik het gat moet zagen om de Lidl kamado hier mooi in te laten passen? En op welke hoogte komt de Kamado het mooiste uit? Ik zat zelf aan dit punt te denken:

De wijzen komen uit het Oosten!

• Pizzaman
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ik heb een doorsnee 32 centimeter aangehouden. Dan heb je rondom nog een kleine ruimte voor ventilatie. Hij staat bij mij op pootjes (plankje verhoogd) en hangt er dus niet in.

• GGS_206
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje boven! Of toch onder..?

Lijkt me ook niet verstandig om hem erin te hangen, dan heeft hij bijna geen ruimte over.
Aangezien het warm wordt lijkt me dat niet bevorderlijk voor de egg zelf.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• GGS_206
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje boven! Of toch onder..?

jabberwock schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:50:
[...]

Heb je een foto hoe dat er uit ziet?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:09
NoepZor schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:24:
Excuus voor de mogelijke luiheid, maar ik heb een Bekvam tafel staan waarin ik mijn Lidl kamado wil inbouwen. Weet iemand hoe groot ik het gat moet zagen om de Lidl kamado hier mooi in te laten passen? En op welke hoogte komt de Kamado het mooiste uit? Ik zat zelf aan dit punt te denken:

[Afbeelding]
30,7 heb m er ook in hangen.

matthijst wijzigde deze reactie 13-08-2019 20:48 (9%)

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-10 19:23
Ik heb zo'n standaard Weber BBQ. Ik merk dat het rooster niet meer zilver is na het schoonmaken. Maar een bronskleur begint te krijgen en op sommige plekken zie je dat het zwart begint te worden. Alsof de coating los gaat laten. Ik gebruik een staalborstel om de eerste koolstukken schoon te borstelen. Daarna gebruik ik een soort BBQ spons van de action om het rooster helemaal schoon te krijgen.

Poets ik nu te hard en kan ik het rooster nog gebruiken?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik heb altijd geleerd dat je nooit met schuursponsjes e.d. moet schoonmaken, want dan haal je inderdaad de coating eraf.

Heb zelf ook zo'n weber staalborstel.. en vraag me ook af hoe goed dat is voor het ijzer.. maar ja, je wil inderdaad toch de etensresten eraf.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kevinl schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:01:
Ik heb zo'n standaard Weber BBQ. Ik merk dat het rooster niet meer zilver is na het schoonmaken. Maar een bronskleur begint te krijgen en op sommige plekken zie je dat het zwart begint te worden. Alsof de coating los gaat laten. Ik gebruik een staalborstel om de eerste koolstukken schoon te borstelen. Daarna gebruik ik een soort BBQ spons van de action om het rooster helemaal schoon te krijgen.

Ja, ik weet niet of dat erg is verder. Ik gebruik ook staalwol en een ijzeren spatel tijdens het bbqen zelf om dan al het ergste er af te krijgen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Voodoo
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:48

Voodoo

Lurker

Mijn tactiek is om het vieze rooster na een bbq sessie te laten weken in een sopje, de grote resten afborstelen met een afwasborstel, afspoelen, droog deppen met keukenpapier en terug in de kamado leggen. Bij een volgende sessie de kamado met het rooster erin op temperatuur laten komen en voordat je de deflector plaatst of het vlees erop legt twee keer met een prop aluminiumfolie het rooster "afschrobben".

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:41
Als de chroom coating weg is, dan moet je niet proberen dat terug blinkend te krijgen, dat wordt zwart.
Je kan dan best overgaan op "seasoning".

Ik volg @Voodoo . Gewoon na de bbq sessie met een warm rooster even al de voedselresten weg borstelen.
Eventueel met een doekje met plantaardige olie er over gaan, en that's it.

Volgende sessie, gewoon mee warm laten worden, en af en toe wat olie er over.
Belangrijk is dat het niet gaat roesten.

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:08
Ik heb van Weber een RVS rooster gekregen toen de nikkelcoating van mijn standaard rooster af ging. Dit ging al vrij snel na gebruik trouwens en op de plekken boven de kolen. Nu kan ik in ieder geval schrobben wat ik wil zonder een coating te beschadigen :)
Kan het geen kwaad om de Kamado in te klemmen?

De wijzen komen uit het Oosten!

• kevinl
NoepZor schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:24:
Ik heb van Weber een RVS rooster gekregen toen de nikkelcoating van mijn standaard rooster af ging. Dit ging al vrij snel na gebruik trouwens en op de plekken boven de kolen. Nu kan ik in ieder geval schrobben wat ik wil zonder een coating te beschadigen :)
[...]
dat RVS rooster heeft geen coating?

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:41
kevinl schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:29:
[...]

dat RVS rooster heeft geen coating?
Nee, dat is massief RVS, geen coating nodig.

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:09
NoepZor schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:24:
Geen idee, hangt er nu een goeie maand in.
Ben niet de enige en lijkt bij ‘iedereen’ gewoon goed te gaan.

matthijst wijzigde deze reactie 14-08-2019 15:07 (3%)

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik ben blij met mijn 2 nieuwe aanwinsten, nu nog ervaring en veel oefenen:

wellicht hebben andere nog wat aan mijn review:
https://gadget-freakz.com...luetooth-bbq-thermometer/

• kevinl
remcoXP schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:31:
Ik ben blij met mijn 2 nieuwe aanwinsten, nu nog ervaring en veel oefenen:
[Afbeelding]

wellicht hebben andere nog wat aan mijn review:
https://gadget-freakz.com...luetooth-bbq-thermometer/
Meet dit ding de temperatuur van de bbq of van de kern temperatuur?

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:50
2 probes, 1x vlees en 1x dome lijkt mij.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• remcoXP
kan je zelf bepalen :) twee vleesjes kan ook maar heb ik nog niet gedaan
Volgende week krijg ik de 3 probe versie, zit niet veel verschil in behalve dat hij ook touchscreen is. maar eigenlijk lijkt me beide een beetje overbodig.
ToyotaMR2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:38:
2 probes, 1x vlees en 1x dome lijkt mij.

• remcoXP
de probe steek je in het vlees: dus kern temperatuur. je zou de andere ernaast kunnen leggen.
kevinl schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:09:
[...]

Meet dit ding de temperatuur van de bbq of van de kern temperatuur?

• R0y.
Gisteren spareribs gemaakt, 5 strengen. Paste maar net op de bastard :)

Zoals altijd de 2-1-1 methode gebruikt. Normaal heb ik Ribs van de kaufland maar nu van de slager (3,75 de kilo). Helaas was het resultaat dat ze aanzienlijk droger waren als normaal bij mij. Normaal hoef ik maar naar het bot te kijken en het vlees valt er van af.

Wat kan ik in de toekomst doen om dit te voorkomen? Zou het kunnen dat het vlees van de kaufland wat vetter is en daardoor ook sappiger? Ik zat zelf te denken om de volgende keer meer appelsap te gebruiken bij het inpakken maar ben benieuwd naar jullie mening.

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:30
Ik had hetzelfde met verschillende ribben. Uiteindelijk heb ik de kooktijd (iets) verlaagd. Met name het laatste stuk. Dus na het inpakken nog een half uurtje glazen ipv een uur.

Creatief met klei? www.kleishop.nl

• Frid0
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11:47
Hi,

Vraagje, iemand nog tips/suggesties voor handige spulletjes van de Ikea die je met BBQ kan gebruiken? Vanavond wilt mijn vriendin naar de Ikea voor wat dingen en ik dacht dan kijk ik gelijk even voor wat handige BBQ "tools"

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:24
Frid0 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:26:
Hi,

Vraagje, iemand nog tips/suggesties voor handige spulletjes van de Ikea die je met BBQ kan gebruiken? Vanavond wilt mijn vriendin naar de Ikea voor wat dingen en ik dacht dan kijk ik gelijk even voor wat handige BBQ "tools"
Ik denk als je het topic even doorzoekt op IKEA, dat je een heel eind komt met je lijstje. :)
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:20
Makro heeft weer de Dutchoven set in aanbieding.
https://www.makro.nl/cat/...5:barbecue:dutch-oven-set

Toevallig heb ik deze ook fijn setje voor weinig geld

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002

CodeIT

Code IT

alki schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:53:
Makro heeft weer de Dutchoven set in aanbieding.
https://www.makro.nl/cat/...5:barbecue:dutch-oven-set

Toevallig heb ik deze ook fijn setje voor weinig geld
Dezelfde site is ook online te krijgen voor minder + gratis bezorging: https://www.tectake.nl/7-...zer-in-houten-doos-401291

Ik heb mijne daar ook gekocht. Fijne set inderdaad. Alleen de lifter ging bij mij vrij snel stuk. Zonder al te veel moeite een vervanging voor gekregen.

• Apie!
  • Laatst online: 05:59

Apie!

Newer, better & confusinger

R0y. schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:58:
Wat kan ik in de toekomst doen om dit te voorkomen?
Je zou ieder half uur een beetje appelsap op de ribs kunnen spuiten als je wat minder vette hebt. Dat houdt de buitenkant koel en verdampt er minder vocht uit het vlees.

Daarnaast niet blind de 2-1-1 methode gebruiken, of welke methode dan ook. Altijd letten op hoe het vlees zich ontwikkelt tijdens de sessie.

Apie! wijzigde deze reactie 15-08-2019 16:28 (17%)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Meeboo
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16-10 10:59

Een rvs rooster kun je nooit blinkend houden. Gewoon na de sessie goed heet stoken en de resten eraf borstelen met stalen t borstel. Is meer als voldoende

• Chevy454
  • Niet online
Maar een bronskleur begint te krijgen en op sommige plekken zie je dat het zwart begint te worden.

Nee, de verchroomde roosters zijn matig. Maar je hebt er wel garantie op. De echte RVS roosters zijn mat van kleur. En die zijn geweldig!

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• Chevy454
  • Niet online
Meeboo schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:21:
Een rvs rooster kun je nooit blinkend houden. Gewoon na de sessie goed heet stoken en de resten eraf borstelen met stalen t borstel. Is meer als voldoende
Niet met de verchroomde van Weber. Dat merk je omdat die coating los laat en je dan een bronze kleur ziet. Been there done that.

Heet stoken no way, dat is garantie om kapot te maken. Weken en met een zachte doek schoonmaken.

Of een echte RVS rooster nemen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• Meeboo
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 16-10 10:59
Chevy454 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:29:
[...]

Niet met de verchroomde van Weber. Dat merk je omdat die coating los laat en je dan een bronze kleur ziet. Been there done that.

Heet stoken no way, dat is garantie om kapot te maken. Weken en met een zachte doek schoonmaken.

Ik bedoelde uiteraard de standaard meegeleverde verchroomde roosters. Die kan je onmogelijk blinkend houden. Hoe goed je ook poetst

• R0y.
Morgen wil ik kippendijencake maken maar hoe lang duurt het ongeveer? Ik lees van 2 uur tot 6 uur... wel handig om te weten wat ik kan aanhouden ongeveer qua tijd :X

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 06:34
R0y. schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:57:
Morgen wil ik kippendijencake maken maar hoe lang duurt het ongeveer? Ik lees van 2 uur tot 6 uur... wel handig om te weten wat ik kan aanhouden ongeveer qua tijd :X
Die van mij was in 2 a 3 uur klaar.

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13:31

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Chevy454 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:29:
[...]

Ik heb ook van die rozige vlekken op mijn rooster, dat zijn dus de plekken waar de coating af is? Dat dacht ik al.... Is dat reden voor een garantieverzoek bij Weber?

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
Die verchroomde rooster houd je nooit goed. Mede doordat met met stalen staalborstels die dingen te lijf gaat. Wat verwacht je dan precies?

Ook de rvs roosters beginnen bij mensen te roesten omdat ze die met diezelfde staalborstel schoonmaken. Daar zou men, bijvoorbeeld, een messing borstel voor moeten gebruiken.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:42
Flimovic schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Ik heb ook van die rozige vlekken op mijn rooster, dat zijn dus de plekken waar de coating af is? Dat dacht ik al.... Is dat reden voor een garantieverzoek bij Weber?
Binnen een jaar krijg je inderdaad een nieuwe als je garantie indient. Maar goed, daar gaat na een paar keer ook de coating vanaf.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Is het erg als die coating weg is?

De hartelijke groeten van mij!

• jabberwock

jabberwock

GGS_206 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:38:
[...]

Heb je een foto hoe dat er uit ziet?
ik heb een fotootje van het uitgevijlde stuk. Zal volgende week ook een foto maken als het pannetje met rooster is geplaatst.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
Japie.G schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:39:
Is het erg als die coating weg is?
Nope, gewoon goed vet houden dan gaat het ook niet roesten.

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-10 23:31
Vandaag shortribs gehaald, nog nooit eerder bereid. Het is nogal een flink stuk dus wil hem portioneren. Is het ook prima te bereiden als ik het portioneer in stukken van 2 ribs?

Nikon D610 - Nikkor 18-35mm f3.5-4.5 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot

• Catch22
< (of ^ op mobiel) en dus BBQ tools gevraagd. Eigenlijk een tool. Ik heb een rotisserie voor de bastard gekregen. Dus nu zelf kebab of speenvarken maken :)
Tiwazz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:11:
Vandaag shortribs gehaald, nog nooit eerder bereid. Het is nogal een flink stuk dus wil hem portioneren. Is het ook prima te bereiden als ik het portioneer in stukken van 2 ribs?
Alleen maar makkelijker :)

• Catch22
Vandaag op de Braziliaanse wijze picanha op het spit bereidt. Ik weet niet waarom, maar het was zo ontzettend mals en zacht.

Catch22 wijzigde deze reactie 22-08-2019 19:59 (22%)

• vso
  • Laatst online: 22-10 22:23

vso

raap voor zijn recht

Ik vraag me af of je een pellet bqq met een kolen variant kan kombineren ..

Teminste pellets zijn in miin optiek beter voor low & slow .. terwijl kolen voor het "snelle' is ..

En ik vraag me serieus af hoe goed die pellet dingen zijn om bv een pizza(steen) heet te krijgen zodat je binnen paar minuten de pizza goed krijgt ..

En ik vind die pellet dingen relatief duur om "zomaar" te kopen .. wat zijn jullie ervaringen / hints/tips bij het kopen .. ?

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Catch22
@vso al gezocht in dit en het vorige topic? Er is wel over gesproken

• Pimmetje651
Wat kunnen jullie me aanrader als beginnend kamado BBQer mbt het maken van sparen ribs ?

• Catch22
Pimmetje651 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:13:
Wat kunnen jullie me aanrader als beginnend kamado BBQer mbt het maken van sparen ribs ?
2-1,5-0,5 aanhouden en goan!

https://www.bbq-nl.com/chinatown-ribs/ is mijn favoriete recept

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:58
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:18:
Ik vraag me af of je een pellet bqq met een kolen variant kan kombineren ..

Teminste pellets zijn in miin optiek beter voor low & slow .. terwijl kolen voor het "snelle' is ..

En ik vraag me serieus af hoe goed die pellet dingen zijn om bv een pizza(steen) heet te krijgen zodat je binnen paar minuten de pizza goed krijgt ..

En ik vind die pellet dingen relatief duur om "zomaar" te kopen .. wat zijn jullie ervaringen / hints/tips bij het kopen .. ?
Op een pellet bbq kun je ook gewoon hot&fast gaan. Ik heb een GMG met een speciale pizza-oven:

Gaat ECHT heet!

Je ziet pellet grills overigens steeds meer in het professionele bbq wedstrijd gebeuren gebruikt worden. Echt een stuk makkelijker en veel betere temperatuur controle.

MasterMaceMichu wijzigde deze reactie 22-08-2019 22:32 (9%)

• vso
  • Laatst online: 22-10 22:23

vso

raap voor zijn recht

MasterMaceMichu schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:30:
[...]

Op een pellet bbq kun je ook gewoon hot&fast gaan. Ik heb een GMG met een speciale pizza-oven:
[Afbeelding]

Gaat ECHT heet!

Je ziet pellet grills overigens steeds meer in het professionele bbq wedstrijd gebeuren gebruikt worden. Echt een stuk makkelijker en veel betere temperatuur controle.
Het gaat me niet om het gemak maar de veelzijdigheid ... en een verkoper zei dat de oudere modellen niet zo heet konden worden (iets wat je ook leest op internet) ... en dan vraag ik me af waar moet ik echt op letten bij de aanschaf ..

ik wil zoiets inbouwen .. (extra geisolleerd) met een vaste schoorsteen naar buiten .. (de veranda v.d schuur)

Bv hoe snel kan je wisselen tussen pellet soorten ? of moet je al bewust gaan vullen ?
heb jij je ding extra geisoleerd (zodat rook niet uit 101 gaatjes komt maar alleen uit de schoorsteen.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:58
Ik heb niks extra geïsoleerd, is ook helemaal niet nodig. Ja, bij opstarten komt de rook ook langs de deur naar buiten, maar dat is binnen no time weg en gaat het netjes via de schoorsteen naar buiten.

Hij heeft wel echt 'trek' nodig, dus de schoorsteen verlengen wordt denk ik niks.

Ik gebruik één vaste soort pellets (mix), maar bij de nieuwe GMGs kun je de hopper makkelijk legen als je zou willen. Ik gebruik meestal nog een extra rookbakje waarin ik kersen en/of appel pellets stop.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:19
MasterMaceMichu schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:59:
Hij heeft wel echt 'trek' nodig, dus de schoorsteen verlengen wordt denk ik niks
Een langere schoorsteen trekt vaak beter dan een korte :)

• Pimmetje651
Catch22 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:19:
[...]

2-1,5-0,5 aanhouden en goan!

https://www.bbq-nl.com/chinatown-ribs/ is mijn favoriete recept
Ziet er erg lekker uit ! Alleen je hebt zoveel nodig wat ik allemaal niet in huis heb. En vind dan weer zonde die dingen voor eenmalig gebruik te kopen ...maar als lekker is ..... ;)

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:23
Ik ga voor het eerst proberen om wat "professioneler" te gaan BBQen. Ik heb een Weber bar-b-kettle gbs ø 47 cm black gekregen en wil voor de verjaardag van mijn vriendin Moinks balls gaan maken. Een niet al te moeilijk gerecht maar wel heel lekker.

Dit vereist dat ik de BBQ op 120 graden moet houden, echter zit er geen temperatuur meter op de deksel. Ik ben dus opzoek naar een alternatieve oplossing. Een digitale meter op bluetooth is mij nu nog te duur, straks vind ik BBQen helemaal niks (lijkt me stug ;)). Ik zat te denken aan een simpele oventhermometer.. maar had begrepen "If you are looking, you aint cooking".

Ik vroeg mij af of jullie toevallig nog tips hebben hoe ik de juiste temperatuur kan controleren.. Misschien is er iets op de BBQ-markt wat ik over het hoofd zie :)

• skoozie
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:32
Zaratrass schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:49:
Ik ga voor het eerst proberen om wat "professioneler" te gaan BBQen. Ik heb een Weber bar-b-kettle gbs ø 47 cm black gekregen en wil voor de verjaardag van mijn vriendin Moinks balls gaan maken. Een niet al te moeilijk gerecht maar wel heel lekker.

Dit vereist dat ik de BBQ op 120 graden moet houden, echter zit er geen temperatuur meter op de deksel. Ik ben dus opzoek naar een alternatieve oplossing. Een digitale meter op bluetooth is mij nu nog te duur, straks vind ik BBQen helemaal niks (lijkt me stug ;)). Ik zat te denken aan een simpele oventhermometer.. maar had begrepen "If you are looking, you aint cooking".

Ik vroeg mij af of jullie toevallig nog tips hebben hoe ik de juiste temperatuur kan controleren.. Misschien is er iets op de BBQ-markt wat ik over het hoofd zie :)
Ikea Fantast 10 euro voor een digitale thermometer

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Zaratrass
skoozie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:00:
[...]

Ikea Fantast 10 euro voor een digitale thermometer
Als ik deze los in de BBQ leg, meet hij de temperatuur dan goed?

• skoozie
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:32
Zaratrass schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:04:
[...]

De probe (het metalen prikkertje aan de metalen kabel) leg je in de BBQ, het digitale kastje met lcd houd je buiten je BBQ.

dat kastje heeft een magneet, het is niet slim om hem aan de ketel van je BBQ te hangen. Uit eindelijk wordt het plastic zacht, ding valt op de grond, magneet hangt nog op de BBQ, die wil je er af halen. en dan mag je je vingers even onder de kraan houden. ervaringsdeskundige hier O-)
op de pootjes of een tafeltje gaat goed.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Zaratrass
skoozie schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding]

De probe (het metalen prikkertje aan de metalen kabel) leg je in de BBQ, het digitale kastje met lcd houd je buiten je BBQ.

dat kastje heeft een magneet, het is niet slim om hem aan de ketel van je BBQ te hangen. Uit eindelijk wordt het plastic zacht, ding valt op de grond, magneet hangt nog op de BBQ, die wil je er af halen. en dan mag je je vingers even onder de kraan houden. ervaringsdeskundige hier O-)
op de pootjes of een tafeltje gaat goed.
Toevallig rij ik vanavond naar Zwolle. Kan ik er direct eentje halen en testen.
Dankjewel voor de tip _/-\o_

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11:32
Gisteren voor het eerst kleine pizza's gemaakt op de Patton Kamado 15" (Grill Guru Compact).
Woensdagavond de tomatensaus gemaakt en het deeg voorbereid. Na een goeie nacht laten rijzen/rijpen in de koelkast, gisterenmiddag uit de koelkast gehaald. De kamado op temperatuur laten komen. Heatdeflector + pizzasteen erin en rond de 250 graden zijn de pizza's erop gegaan. Het zijn kleine pizza's omdat de steen maar 26cm is. De bodem lekker dun en de pizza klaar in 5 minuutjes. Echt heerlijk gegeten.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Zaratrass schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:13:
[...]

Toevallig rij ik vanavond naar Zwolle. Kan ik er direct eentje halen en testen.
Dankjewel voor de tip _/-\o_
Nog een kleine tip, zorg er voor dat de punt van de probe vrij ligt. Als hij het metalen rooster aan tikt dan meet je die temperatuur en niet de temperatuur van de lucht. Wat goed werkt is een prop aluminiumfolie waar je dan de probe doorheen steekt. Die prop kan je dan vast drukken op het rooster.

• Solari99
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-10 09:14
Iemand een goede tip voor een plate setter voor een Patton Kamado 15 inch?
gewoon de originele plate setter van Patton bestellen of zijn er betere en/of goedkopere opties?

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Ik wil dit weekend babi ketjap of babi pangang met buikspek maken.
Zie door de recepten het bos niet meer, iemand een goed bewezen recept? :)

the-edge wijzigde deze reactie 23-08-2019 10:16 (5%)

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11:32
Solari99 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:10:
Iemand een goede tip voor een plate setter voor een Patton Kamado 15 inch?
gewoon de originele plate setter van Patton bestellen of zijn er betere en/of goedkopere opties?
Ik heb deze: https://www.probbqshop.nl/plate-setter.html
Let op, het is dus de monolith platesetter + indirectsteen. Gisteren voor het eerst gebruikt bij het pizza's bakken.

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
the-edge schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:16:
Ik wil dit weekend babi ketjap of babi pangang met buikspek maken.
Zie door de recepten het bos niet meer, iemand een goed bewezen recept? :)
Ik heb nu 2x deze gemaakt: https://melebest.nl/babi-ketjap-2-0/ en bevalt iedereen goed :)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• robkrekel
Zaratrass schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:04:
[...]

Let wel op dat je de temperatuur niet te hoog op laat lopen. Dat vind ie ook niet lief (ervaringsdeskundige present :+ )

• Zaratrass
robkrekel schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:39:
[...]
Let wel op dat je de temperatuur niet te hoog op laat lopen. Dat vind ie ook niet lief (ervaringsdeskundige present :+ )
Wat is niet te hoog? :P In de specs staat 250 graden

Ik zal hem met name gaan gebruiken voor slow/low cooking :)

• Catch22
Zaratrass schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

Boven de 170 is de Dome temp vaak niet meer zo relevant natuurlijk

• robkrekel
Zaratrass schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

Ik was even weggelopen tijdens het opstarten, en de tijd (en dus temp) ging wat sneller dan bedacht. 350 kan ie niet aan iig |:(
Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True