Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

Foamy

Fulltime prutser

Heeft iemand toevallig ervaring met de Butcher Knifes van Old Hickory, zoals bijvoorbeeld https://www.vuurenrook.nl...0-inch-butcher-knife.html ? Ik twijfel momenteel tussen een 10 inch en 14 inch versie van deze messen. Als iemand praktijkervaring met deze messen heeft: hoe bevallen ze? En welke grootte heb je, en hoe bevalt de lengte van het lemmet? Zou je zelf voor groter gaan ?

blub

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb deze rooster besteld om de kolen vast te houden ipv de metalen plaat met gaatjes

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/agapEYU.png

Nou dacht ik dat deze wel een betere doorluchting zal geven doordat het as er makkelijk doorheen valt.

Dat is ook zo, maar het maakt de temperatuur van de kamado moeilijker controleerbaar. Als er wat ruimte is vrijgekomen door opgebrande kolen, zal de temperatuur ook sneller oplopen vanwege extra luchtstroming.
Bij low en slow niet zo'n probleem omdat de kleppen en schuiven dan toch vrijwel dicht staan, maar voor het grillwerk is dit niet het geval. Heel veel vlammen dan.

Ik ga dit maar gebruiken voor de mini-kamado als grillplaat.....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:13

dbzfan

Nee.

Vincent17 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:39:
Ik ben de afgelopen jaren steeds fanatieker gaan BBQ-en en heb al een hoop mooie stukken vlees kunnen bereiden. Lange sessie's van 8 uur+ voor pulled pork geen probleem.

Waar ik tot nu toe wel steeds een probleem mee heb, zijn babyback ribs. Een week of 3 geleden heb ik er 2 gehaald bij een slager waar ik tegenwoordig kom. Ik wil echt fall of the bone ribs klaarmaken. Tot op heden was dit nog nooit gelukt. Iedere keer zo taai als de neten.
Nu de volgende methode gebruikt.

Ketel gestook tot netjes stabiel rond de 100 graden. Ribs ontvliest en in de rub gezet. Half uurtje erop met flink roken. Hierna eraf gehaald en in een braadslede + appelsap gelegd en flink afgedekt met aluminiumfolie. Hierin 2 uurtjes laten stomen. Hierna eruit gehaald en een glaze toegevoegd en nog een klein half uurtje laten "drogen".
Deze methode werkte perfect. Ik zag het al na het stomen dat de botten er flink uitgekomen waren en dat ik voorzichtig met de ribs moest zijn, omdat ze anders scheurden. Ze smaakten perfect en kon de botten er zo uit trekken.

Nou had mijn ma afgelopen weekend wat spare-ribs over van de Jumbo. Ik weer EXACT dezelfde methode gedaan en nu waren ze weer gigantisch taai. Bij het stomen trok het vlees ook helemaal niet op, botjes kwamen niet bloot te liggen.

Nou heb ik aankomend weekend een groep eters en deze wilde ik weer die lekkere spare-ribs voorschotelen, dus uiteraard heb ik de ribs bij de slager gehaald maar ik ben er niet zeker op. Ligt het dan echt aan het kwaliteit vlees alleen? Zou niet weten waar ik anders op moet letten zodat het niet weer taai wordt.
Je pakt ze dus niet in in allu folie maar legt ze in een bak die je vervolgens afdekt? Probeer ze is met wat boter, bruine suiker en klein beetje appelsap oid goed strak in te pakken en dan 1uur of anderhalf uur op 100graden te braden.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:38
robkrekel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Ik moest ff googlen om te kijken wat het was, maar zaterdag wel gemaakt. Een kleine versie met 500 gram gehakt, kruiden, salami, en smeltkaas. Ook voor het eerst een spekmatje moeten maken.

Zo zag ie er uit voor ie op de lidl kamado ging:
[Afbeelding]

Zo kwam ie er af na een uurtje of 3
[Afbeelding]

En zo zag ie er van binnen uit. Heerlijk!
[Afbeelding]

Wel iets te zuinig met de kruiden geweest, en de ui moet er volgende keer ook maar bij, die had ik nu ff niet in huis 8)7

Ook maar een beetje rookhout erbij de volgende keer :+
Ziet er lekker uit. ik neem aan dat je dit recept hebt gebruikt?

http://rookzondervuur.be/BBQ/fatty-in-een-spekmatje/

Mooie vakantie rol :)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Dit weekend ook maar een heel origineel >:) mijn mini Kamado in een Bekvam gemaakt. (rechter natuurlijk 8)7 )

Als eerste zitten en nu smoked chicken wings in :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/esCAPhWrYgdMYGAGf6Ivi7Gv/full.jpg

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01 16:27
kmf schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:04:
Ik heb deze rooster besteld om de kolen vast te houden ipv de metalen plaat met gaatjes

[Afbeelding]

Nou dacht ik dat deze wel een betere doorluchting zal geven doordat het as er makkelijk doorheen valt.

Dat is ook zo, maar het maakt de temperatuur van de kamado moeilijker controleerbaar. Als er wat ruimte is vrijgekomen door opgebrande kolen, zal de temperatuur ook sneller oplopen vanwege extra luchtstroming.
Bij low en slow niet zo'n probleem omdat de kleppen en schuiven dan toch vrijwel dicht staan, maar voor het grillwerk is dit niet het geval. Heel veel vlammen dan.

Ik ga dit maar gebruiken voor de mini-kamado als grillplaat.....
Ik heb ook zoiets gekocht voor de kamado maar nog niet gebruikt, maar jij zegt dat het moeilijker is om de temp te regelen daarmee?

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
Foamy schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:40:
Heeft iemand toevallig ervaring met de Butcher Knifes van Old Hickory, zoals bijvoorbeeld https://www.vuurenrook.nl...0-inch-butcher-knife.html ? Ik twijfel momenteel tussen een 10 inch en 14 inch versie van deze messen. Als iemand praktijkervaring met deze messen heeft: hoe bevallen ze? En welke grootte heb je, en hoe bevalt de lengte van het lemmet? Zou je zelf voor groter gaan ?
Heb volgens mij de 10 inch. Bevalt prima. Heb zelf geen behoefte aan de grotere. Mocht je er ook kolen mee willen gaan verplaatsen dan is iets groter misschien wel handig. En het mes even behandelen (patina) zodat het minder snel gaat roesten😉

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-01 13:23
grote_oever schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Ziet er lekker uit. ik neem aan dat je dit recept hebt gebruikt?

Mooie vakantie rol :)
Jup! Vanavond weer eentje voorbereiden voor morgen, dan komen er wat vrienden voetbal kijken (hup AZ ! ). Kan ik hem als ik uit mijn werk kom direct er op knallen, en daarna een beenhammetje erop doen. Ook nog een andere bbq ernaast voor het nodige grilwerk, en voor de kleintjes, die komen gewoon mee, wat pannekoekjes in een klein pannetje ook op de q. Vinden ze reuze interessant.

[ Voor 40% gewijzigd door robkrekel op 31-07-2019 06:11 ]

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven met mijn Bekvam mod voor de Black Bastard mini die ik naast mijn BGE Large gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VX2kuzd.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Snoekieboe op 31-07-2019 21:40 ]

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• makooy
  • Laatst online: 22:10
Voor mensen die een Bastard Large 2019 hebben en waarvan de margrietschijf niet goed sluit heeft Bastard nu een speciale pagina waarop je je kan registreren.

https://mijn.bastard.nl/topschijf

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
TerrorSource schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:48:
Voor mensen die een Bastard Large 2019 hebben en waarvan de margrietschijf niet goed sluit heeft Bastard nu een speciale pagina waarop je je kan registreren.

https://mijn.bastard.nl/topschijf
Dan krijg je een RVS dop. Zal hem wel bestellen, maar weet niet of die er dan permanent op komt

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben benieuwd, persoonlijk zou ik dan liever een goede gietijzeren dop krijgen. Overigens, waar vind ik het serienummer van de Bastard?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:29
418O2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 00:05:
[...]

Dan krijg je een RVS dop. Zal hem wel bestellen, maar weet niet of die er dan permanent op komt
Maat van me heeft die RvS dop gehad, maar ook een e-mail dat dit een tijdelijke oplossing is totdat ze de nieuwe dop ontworpen hebben. Ze zijn dus druk bezig een nieuwe te maken ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• robkrekel
Gister poging 2 voor vanavond alvast gemaakt, met meer kruiden dan de vorige keer, en nu wel met ui :P
nu wel iets groter, ongeveer 600 gram gehakt, een hele ui, 100 gram salami, 6 plakken smeltkaas en 200 gram spek eromheen (nog geen foto van). Om een uur of 3 de q aan, en dan is ie zo rond 17:30-18:00 uur klaar gok ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xYOiwhFaDHgFceUYcfdErSnX/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door robkrekel op 01-08-2019 08:41 ]

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-01 18:18
Martinusz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:14:
[...]

Maat van me heeft die RvS dop gehad, maar ook een e-mail dat dit een tijdelijke oplossing is totdat ze de nieuwe dop ontworpen hebben. Ze zijn dus druk bezig een nieuwe te maken ;)
Ik heb bij de problemen direct de RVS-chimney gekocht en deze misstaat niet... Liefst wel een mooie gietijzeren, stoere cap...

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-01 16:49
3-2-1 met de dikke spareribs was weer een succes in ieder geval. De mosterd+rub uurtje er voor gedaan, ging prima en proefde inderdaad niks van de mosterd. Saus iets meer aandacht aan besteed, even ingedikt op 't vuur met uitje/knoflook erin, super. Zeker voor herhaling vatbaar. Moet alleen de bbq nog schoonmaken :(

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 09:10

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Zebby schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:02:
3-2-1 met de dikke spareribs was weer een succes in ieder geval. De mosterd+rub uurtje er voor gedaan, ging prima en proefde inderdaad niks van de mosterd. Saus iets meer aandacht aan besteed, even ingedikt op 't vuur met uitje/knoflook erin, super. Zeker voor herhaling vatbaar. Moet alleen de bbq nog schoonmaken :(
Altijd lekker een paar goede ribs. Schoonmaken is toch zo klaar? even opstoken en dan krab je het zo van het rooster af.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ga zaterdag weer bbqen :) gewoon zelf sate maken, varkenslapjes, wat worstjes. Niet te veel, en gewoon grillen dan is het klaar terwijl us wacht :) Vorige keer hadden we meer dan de helft over.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heeft iemand wel eens cowboyvlees gemaakt? En dan bedoel ik niet een of ander vertaling van beef jerky maar zoals ze dat in Drenthe vaak bij de slager hebben liggen.
Het lijkt een dun (paar mm) varkenslapje met een marinade met een licht zuurtje, wat zoet en bij de goede een subtiele nabrander. Het is niet kneiterhard maar wel wat gedroogd, je eet het koud uit het vuistje. (ik althans)

Zoiets zou ik wel eens willen maken dus ben wel benieuwd naar een recept en/of bereidingswijze. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-01 16:49
Kapteynn schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:06:
[...]

Altijd lekker een paar goede ribs. Schoonmaken is toch zo klaar? even opstoken en dan krab je het zo van het rooster af.
Rooster wel, al moet je dan wel stoken inderdaad, maar dat vet en andere klerezooi zit ook op de zijkanten, en dat hoeft niet vetvrij maar beetje schoon is toch wel prettig.

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Gonadan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:50:
Heeft iemand wel eens cowboyvlees gemaakt? En dan bedoel ik niet een of ander vertaling van beef jerky maar zoals ze dat in Drenthe vaak bij de slager hebben liggen.
Het lijkt een dun (paar mm) varkenslapje met een marinade met een licht zuurtje, wat zoet en bij de goede een subtiele nabrander. Het is niet kneiterhard maar wel wat gedroogd, je eet het koud uit het vuistje. (ik althans)

Zoiets zou ik wel eens willen maken dus ben wel benieuwd naar een recept en/of bereidingswijze. :)
Staat hier op de planning. Voor in mijn vakantie, ik ga zelf voor deze kruidenmix.
https://www.vanbeekumspecerijen.nl/cowboy-melange.html

En heb voor het vlees een rundermuis liggen. En dan verder volgens recept van beef merkt denk ik. :)

PSN - M4uSzi // -

• Gonadan

Gonadan

M4uSzi schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:24:
[...]
Staat hier op de planning. Voor in mijn vakantie, ik ga zelf voor deze kruidenmix.
https://www.vanbeekumspecerijen.nl/cowboy-melange.html

En heb voor het vlees een rundermuis liggen. En dan verder volgens recept van beef merkt denk ik. :)
Kanonneh wat een hoop suiker in die mix. Maar ik zie inderdaad dat ze procureur gebruiken, zoiets verwachtte ik al. Ga mooi eens op zoek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 1000Motormuis
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07-2020
eth0 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:43:
Dit weekend ook maar een heel origineel >:) mijn mini Kamado in een Bekvam gemaakt. (rechter natuurlijk 8)7 )

Als eerste zitten en nu smoked chicken wings in :P

[Afbeelding]
Hoe waren de wings? Hopelijk hebben ze gesmaakt! :Y)

Wanneer je het hebt over smoked, neem ik aan dat je tewerk gaat met temperaturen van rond de 110°C? Ik vroeg me af, was het velletje goed knapperig? Met andere methoden die ik geprobeerd heb, doorgaans met wat hogere temperaturen, is het mij tot op heden niet gelukt het ultieme knapperige vel te krijgen!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 09:10

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

@1000Motormuis Noskos heeft hier een tijdje terug een video overgemaakt, maizena lijkt de truc. Linkje naar de blogpost: https://www.bbq-nl.com/krokante-kippenvleugels/

• 1000Motormuis
Kapteynn schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:11:
@1000Motormuis Noskos heeft hier een tijdje terug een video overgemaakt, maizena lijkt de truc. Linkje naar de blogpost: https://www.bbq-nl.com/krokante-kippenvleugels/
Super! Zeker iets dat ik wil proberen!

Als zelfs zo een ervaren gozer het krokant krijgen als een pittige taak beschrijft, voel ik mij toch net wat minder slecht over mijn gefaalde pogingen. :P

Bedankt voor het delen! d:)b

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 14:51
Ik wil dit weekend voor de eerste keer 3-2-1 spareribs op mijn Action-kamado gaan maken.
Nou dacht ik alles in huis te hebben, maar ik heb toch zo mijn twijfels over het immens populaire giet-ijzeren pannetje als heat-deflector.

Dat gietijzeren pannetje is na een uur of wat toch gewoon net zo heet als de kolen? En geeft dan toch net zo veel directe stralingswarmte? Goed, wellicht wat minder infrarood-straling maar nog steeds veel directe hitte, toch?

Is het gietijzer-pannetje wel zo geschikt als heat-deflector bij dit soort lange (6 uur) sessies?
Of is het de bedoeling dat je hem vol zet met water of zand?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 12:38
Kolen zijn roodgloeiend. Je pannetje is dat niet. Dus er zit wel degelijk verschil in :)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Edit: was reactie op iets heel ouds al, dus maar weggehaald.

[ Voor 89% gewijzigd door rodie83 op 02-08-2019 14:58 ]

• rodie83
  • Niet online
1000Motormuis schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:09:
[...]

Hoe waren de wings? Hopelijk hebben ze gesmaakt! :Y)

Wanneer je het hebt over smoked, neem ik aan dat je tewerk gaat met temperaturen van rond de 110°C? Ik vroeg me af, was het velletje goed knapperig? Met andere methoden die ik geprobeerd heb, doorgaans met wat hogere temperaturen, is het mij tot op heden niet gelukt het ultieme knapperige vel te krijgen!
Roken en kippenvel gaan volgens mij niet goed samen, het vel wordt dan taai.

• 1000Motormuis
rodie83 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Daar was ik een beetje bang voor. Ik meen dat de kunst is om het vet goed te laten smelten opdat het vel de kans krijgt krokant te worden? Wat dat betreft zag ik een coating van olie aangeraden worden; daarmee zou het "verspillen" van tijd en energie aan het verdampen van water voorkomen worden? Ik praat enkel mensen na, dus of het daadwerkelijk ergens op slaat durf ik niet met volledige zekerheid te zeggen. :7

Maar een laag olie zie ik ook veel gebeuren wanneer men een steak of iets dergelijks wil "searen". Wellicht onder andere voor het vastplakken van kruiden en specerijen - verbranden die niet onder intense directe hitte? :o - of puur voor het bevorderen van de "maillardreactie".

Misschien zijn er andere redenen voor de olie, maar hoe dan ook vraag ik me wel een paar dingen af:

Is de intense hitte van houtskool niet genoeg om zonder een laag olie op het vlees voor goede bruinkleuring te zorgen (waarbij vooraf droogdeppen niet wordt overgeslagen :Y) )?

Is niet juist die hitte net wat te intens voor de gemiddelde olie waardoor het begint te ontbinden/roken?

Eerst dacht ik "grillen; gooi wat vlees op het rooster en je bent er" maar als je je erin verdiept zit er wel interessante wetenschap achter een lekker stuk vlees. (y)

[ Voor 6% gewijzigd door 1000Motormuis op 02-08-2019 15:54 ]

• player2911
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 17:08
Snoekieboe schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:36:
Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven met mijn Bekvam mod voor de Black Bastard mini die ik naast mijn BGE Large gebruik:

[Afbeelding]
Welke combinatie van lades en rails heb je gebruikt? Lijkt mooi te passen en ziet er strak uit!

• rodie83
  • Niet online
1000Motormuis schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:51:
[...]

Daar was ik een beetje bang voor. Ik meen dat de kunst is om het vet goed te laten smelten opdat het vel de kans krijgt krokant te worden? Wat dat betreft zag ik een coating van olie aangeraden worden; daarmee zou het "verspillen" van tijd en energie aan het verdampen van water voorkomen worden? Ik praat enkel mensen na, dus of het daadwerkelijk ergens op slaat durf ik niet met volledige zekerheid te zeggen. :7

Maar een laag olie zie ik ook veel gebeuren wanneer men een steak of iets dergelijks wil "searen". Wellicht onder andere voor het vastplakken van kruiden en specerijen - verbranden die niet onder intense directe hitte? :o - of puur voor het bevorderen van de "maillardreactie".

Misschien zijn er andere redenen voor de olie, maar hoe dan ook vraag ik me wel een paar dingen af:

Is de intense hitte van houtskool niet genoeg om zonder een laag olie op het vlees voor goede bruinkleuring te zorgen (waarbij vooraf droogdeppen niet wordt overgeslagen :Y) )?

Is niet juist die hitte net wat te intens voor de gemiddelde olie waardoor het begint te ontbinden/roken?

Eerst dacht ik "grillen; gooi wat vlees op het rooster en je bent er" maar als je je erin verdiept zit er wel interessante wetenschap achter een lekker stuk vlees. (y)
Ik zal voor zover ik weet proberen wat te antwoorden, maar ik ben geen superexpert hoor ;)

Olie (of wat voor soort vet je ook gebruikt) dient over het algemeen twee doelen: het is een soort van 'thermal interface' tussen hittebron en het eten dat je bereid en het heeft een anti-aanbakfunctie. Bij steaks die je direct boven vuur op een rooster grilt zou ik daarom zeggen dat olie niet persé nodig is.

Olie heeft wel zoals je zegt voordelen voor wat betreft het blijven plakken van kruiden. In een BBQ boek dat ik heb wordt gesteld dat 'natte/verse' kruidenmengsels beter zijn voor direct vuur en droge mengsels voor lange indirect sessies met een lagere temperatuur, inderdaad in verband met verbranden.

En als je dan olie gebruikt voor grillen, gebruik inderdaad olie die hoge temperaturen kan hebben. Dus geen extra vergine olijfolie. Zie hier voor de verscheidene rookpunten van allerlei soorten olie.

• 1000Motormuis
rodie83 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:46:
[...]

Ik zal voor zover ik weet proberen wat te antwoorden, maar ik ben geen superexpert hoor ;)

Olie (of wat voor soort vet je ook gebruikt) dient over het algemeen twee doelen: het is een soort van 'thermal interface' tussen hittebron en het eten dat je bereid en het heeft een anti-aanbakfunctie. Bij steaks die je direct boven vuur op een rooster grilt zou ik daarom zeggen dat olie niet persé nodig is.

Olie heeft wel zoals je zegt voordelen voor wat betreft het blijven plakken van kruiden. In een BBQ boek dat ik heb wordt gesteld dat 'natte/verse' kruidenmengsels beter zijn voor direct vuur en droge mengsels voor lange indirect sessies met een lagere temperatuur, inderdaad in verband met verbranden.

En als je dan olie gebruikt voor grillen, gebruik inderdaad olie die hoge temperaturen kan hebben. Dus geen extra vergine olijfolie. Zie hier voor de verscheidene rookpunten van allerlei soorten olie.
Duidelijk! Bedankt voor de informatie!

Op het internet staan genoeg artikelen maar boeken hebben ook wel wat; welke raad jij aan (voor de beginner) :P ?

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 16:21
Morgen ga ik kip lollie's maken. Met of zonder huid? Twijfel, neig nu naar zonder huid. Huid is lastiger krokant te krijgen ivm de spek erop.

https://www.bbquality.nl/recipe/macs-chicken-lollipops/

[ Voor 15% gewijzigd door Wackmack op 02-08-2019 18:39 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Wackmack schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:38:
Morgen ga ik kip lollie's maken. Met of zonder huid? Twijfel, neig nu naar zonder huid. Huid is lastiger krokant te krijgen ivm de spek erop.

https://www.bbquality.nl/recipe/macs-chicken-lollipops/
Als je er spek omdraait, zou ik het vel eraf halen
Het wordt niet krokant, en kan zelfs het spek tegenwerken

edit :
Kennen we deze al ...
https://www.ad.nl/koken-e...ak-zonder-kolen~aca0d814/

Elk filmpje erger ik me als een gek aan deze 'expert'
Wat een onzin weet hij te verkopen :|

Wel een thermometer aanraden, maar niet de temperatuur van zijn gerecht vermelden.
Smokerbok op het rooster ?
kamado maar ik heb hem alleen maar direct zien gebruiken ...

https://www.ad.nl/koken-e...ue-wel-goed-aan~a6ff580d/

- briketten in een kamado ?
- laat de bbq met rust .... ondertussen aan het harken met zijn tangen ..

Zijn vriend, hij werkt er elke dag mee ?
Ik denk dat menigeen hier vaker zijn bbq aansteekt / gebruikt, dan hij ;)

[ Voor 46% gewijzigd door FreshMaker op 02-08-2019 19:01 ]

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
Black Angus Entrecote Puurbrabant 28 dagen gerijpt

The dry aging chronicles continue… :D

Ja er is weer een stuk uitgepakt, en zoals de titel al doet vermoeden, het is een 28 dagen gedry-aged stuk entrecote afkomstig van een Black Angus rund van Puurbrabant. Deze boerderij trok onlangs mijn aandacht en het is in de buurt dus ik dacht, laat ik daar mijn volgende stuk halen. Het leuke hierbij is dat het een echte one-stop-shop is, de koeien staan daar in de weide, en worden op locatie geslacht. Hierdoor weet je dus heel erg goed wat je koopt, veel puurder kan je het niet krijgen. Oh en nee deze post is niet gesponsord (ik heb gewoon betaald voor het vlees, net zoals ieder ander).
Ok even de specs, het gewicht weet ik dus niet meer precies, ik had het opgeschreven alleen kan ik het niet meer vinden. Het resultaat qua gewicht is in ieder geval 6 steaks met een totaalgewicht van 1905 gram en ongeveer 600 gram aan pellicle (dit is de korst die je er van af snijd en later kan verwerken in andere gerechten/producten).

De keuze voor 28 dagen is vooral om te kijken naar de verschillen in rijpingstijd in combinatie met het vlees. De eerdere +50 dagen waren superlekker, maar ook heel stevig in de smaak. Mijn ervaring met black angus is dat het al vrij stevig van smaak is, dus vandaar de insteek om hier slechts 28 dagen op te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6opbg1jf9h6a3.jpg

29-06-2019 Kijk daar ligt ie, ingepakt, op een rooster, in de koeling. Het vacumeren ging goed, waar ik eerder nog wat handigheid er in moest krijgen ben ik er nu achter gekomen dat het verfrommelen van de zak (alvorens het vacumeren) bij mijn machine erg belangrijk is.
Dus zoals ik het nu doe is:
  • rand omslaan van de dry aging zak
  • het vlees in de zak doen
  • de rand terugvouwen en flink verfrummellen
  • de gele strip in de opening leggen (die bij de zak zitten)
  • aan de vacuum machine leggen
  • in 1 of 2 keer vacumeren
  • en nog 1 of 2 extra seals maken
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z73751e.jpg

De eerste week laat ik het vlees helemaal met rust, dus ik haal het er ook niet uit voor een foto. Op 02-07 (een week later) ligt het vlees er zo bij.
Die marmering… eigenlijk vraag ik me wel af of ik hier wel op wil wachten, het ziet er al zo goed uit. Maar ik weet dat deze behandeling het vlees zoveel extra geeft. Veel meer smaak en zoals mijn youtube held “souvide everything” zegt: je in “steak heaven” brengt.
Het membraan lijkt goed gehecht aan het vlees, en er zitten het en der wel wat “air-pockets”.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ehfw0pl6stmwu.jpg

Een paar dagen later (05-07) de volgende check, het vlees wordt mooi donker en het vet wordt harder. Even terug gekeken in mijn notities zie ik dat het vet niet zo snel hard wordt als bij eerdere stukken. Dat is interessant om in de gaten te houden. De verdere kleurontwikkeling is redelijk gelijk met eerdere stukken.
De dagen/ weken hierop houd ik het vlees wel in de gaten maar heb ik verder weinig foto’s gemaakt. Op 17-07 haal ik het vlees weer eens uit de koelkast en zie een paar veranderingen.

De entrecote is het stuk aan de rechterkant.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yxvhi6iby9ae.jpg

Zoals ik op de 5e zag is het vet nu ook nog niet erg hard geworden. Het is wel “firm” maar niet zo hard als bij de eerdere stukken. Tevens is het vlees stevig gekrompen waardoor de eerdere airpockets, nu groter zijn geworden en er stevige schimmelontwikkeling plaatsvind in de zak aan de onderkant van het vlees. Ik ben benieuwd, ergens begin ik nu wel te twijfelen of ik iets verkeerd heb gedaan, maar we gaan het zien. Het vlees ruikt gewoon goed en men zegt dat als er iets mis is, je het direct ruikt.

C-Day!!
Ja ik leef elke keer zo toe naar de dag van het aansnijden dat ik het maar C-day ben gaan noemen (cutting day). Met de camera erbij en eindelijk er achter gaan komen of het goed is gegaan en hoe de smaak gaat zijn.
Hierbij een paar foto van het uitpakken en snijden, en ja wat moet ik hier aan toevoegen. Dit spreekt toch voor zich, het ziet er bizar mooi uit. En het vermoeden dat er iets mis zou zijn was compleet ongegrond, het ruikt perfect. Ik zie wel verschillen in de hardheid van het vet en de kleur maar dit heeft denk ik gewoon met het rund/ras leeftijd etc te maken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j5t5xagi.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/95s5e2rwbh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jlt803vmq9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/evziujjy6b7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z7vs4dklqp.jpg

Bereiding
Om dit mooie vet te laten smelten ga ik de bereiding op een andere manier aanpakken. Let op hier komt ie:
Sous vide garen, om vervolgens op een gietijzeren plaat op de bbq het dicht te schroeien. :D

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4smughy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vbwo64izu.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bzldwt8rtc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qy9sv0q3.jpg

En ik kan je vertellen, de eerder genoemde “steak heaven” die kan hier nog iets van leren. Onvoorstelbaar dit is zo bizar lekker. Door het langzame garen (nog langzamer dan reverse sear op 110) smelt echt al het vet in het vlees, hierdoor kan je het ook alleen nog maar op een plaat grillen (of een pan) want het zou gewoon door je rooster heen glijden.
Die laatste details door het dicht te schroeien op het gietijzer maakt het helemaal af. Helaas heb ik geen foto’s op het bord gemaakt want ik wilde vooral eten… eindelijk eten.

Fijne avond allen.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
player2911 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:30:
[...]

Welke combinatie van lades en rails heb je gebruikt? Lijkt mooi te passen en ziet er strak uit!
* Deze braadslede
* Deze laderails

Ik heb ze aan de "lange kant gemonteerd. Je hebt dan niets anders nodig dan de braadsledes en de rails + een paar boutjes moertjes en schroeven. past als gegoten.

je kunt de lades ook aan de korte kant monteren. Je hebt dan tussen het meubel en de rails latjes van circa 1cm nodig om op de juiste breedtemaat uit te komen.

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:02
FreshMaker schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:45:
[...]

Als je er spek omdraait, zou ik het vel eraf halen
Het wordt niet krokant, en kan zelfs het spek tegenwerken

edit :
Kennen we deze al ...
https://www.ad.nl/koken-e...ak-zonder-kolen~aca0d814/

Elk filmpje erger ik me als een gek aan deze 'expert'
Wat een onzin weet hij te verkopen :|

Wel een thermometer aanraden, maar niet de temperatuur van zijn gerecht vermelden.
Smokerbok op het rooster ?
kamado maar ik heb hem alleen maar direct zien gebruiken ...

https://www.ad.nl/koken-e...ue-wel-goed-aan~a6ff580d/

- briketten in een kamado ?
- laat de bbq met rust .... ondertussen aan het harken met zijn tangen ..

Zijn vriend, hij werkt er elke dag mee ?
Ik denk dat menigeen hier vaker zijn bbq aansteekt / gebruikt, dan hij ;)
Toen ik het filmpje in de AD app langs zag komen dacht ik: hé leuk! Maar inderdaad, het viel behoorlijk tegen.

Toch weer jammer, gemiste kans.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Apie! schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:21:
[...]

Bij low & slow zit het vlees langer in de temperatuur zone waarbij het collageen zo veel mogelijk kan smelten en dat zorgt voor het sappige malse vlees. Bij hot & fast heb je een goede kwaliteit ribben nodig met veel vet marmering. Doordat bij H&F het collageen niet zo veel smelt als bij L&S, heb je dus meer vet nodig.
Hot & Fast bij stukken vlees die men voornamelijk Low&Slow deed is overigens een tamelijk nieuwe rage.

<knip/>
Even semi-off topic, want gemaakt in de Airfryer, maar wel High & Fast en het heeft me wel aan het nadenken gezet voor toekomstige barbecue sessies.

Ik had naar aanleiding van bovenstaande post van mezelf 5 kilo Iberico spareribs besteld en geleverd gekregen met het idee om in de loop van de maand toch maar eens High & Fast te proberen, maar het paste allemaal niet in de vriezer en koelkast. Ik moest dus sowieso een spareribje opofferen, maar het was nog bevroren. Dus waarom niet meteen High & Fast?

Ik heb een streng in stukken gesneden zodat het enigszins in het mandje zou passen met het kookrekje. Ondanks dat het bevroren was ging het snijden best makkelijk en ik heb een eigen suikerloze rub gebruikt met wat Worchestershire als plakmiddel. Vervolgens de Airfryer in voor 30 minuten op 160C. Daarna waren ze (meer dan) ontdooid, maar de bark had zich totaal niet gevormd en heb ik ze nog 30 minuten op 180C laten garen. Ergens halverwege heb ik boven en onder even omgewisseld.

Het eindresultaat was wel anders dan met Low & Slow. Ik vind Low & Slow gemaakte Iberico spareribs vaak net iets te machtig en daarom maak ik ze niet zo vaak, maar deze waren helemaal niet machtig. Dat komt waarschijnlijk doordat het vlees nu alleen gesmolten vet had in plaats van gesmolten vet én gesmolten collageen. Het was lekker mals met een heel lichte bite en bark had zich ook goed gevormd. Geen fall off the bone, maar dat wil ik sowieso niet.

Ik heb dit nog eens herhaald met een ontdooide streng en dat had ongeveer hetzelfde resultaat. De bark was wel iets donkerder, maar niet aangebrand. Er was ook veel meer gesmolten vet, maar het vlees was nog steeds mals.

Het eindresultaat van High & Fast Iberico spareribs is dus anders dan Low & Slow, maar meer dan prima en ik vraag me ook af waarom ik voorheen met spareribs 4-6 uur heb gewacht. Nouja, dat was gewoon de consensus op het internet. Dat deden ze allemaal op YouTube en iedereen op de forums, en ik dus ook maar.

Ik zag laatst zowaar rauwe spareribs bij de slager liggen en ik ga die ook nog eens High & Fast proberen, maar morgen wordt het in ieder geval High & Fast Iberico spareribs op de Kamado Joe Junior d:)b

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• player2911
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 17:08
Snoekieboe schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:46:
[...]

* Deze braadslede
* Deze laderails

Ik heb ze aan de "lange kant gemonteerd. Je hebt dan niets anders nodig dan de braadsledes en de rails + een paar boutjes moertjes en schroeven. past als gegoten.

je kunt de lades ook aan de korte kant monteren. Je hebt dan tussen het meubel en de rails latjes van circa 1cm nodig om op de juiste breedtemaat uit te komen.
Thanks! Snoekieboe-ingreep voor de bekvam.

• Gonadan

Gonadan

Raymond schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:44:
Kolen zijn roodgloeiend. Je pannetje is dat niet. Dus er zit wel degelijk verschil in :)
Niet elke stof wordt bij dezelfde temperatuur roodgloeiend. Gelukkig maar want anders kon je je barbecue al snel afschrijven. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 20:56
rodie83 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Heet roken is een optie. Probeer het eens op 160 graden. Dat vind ik een stuk lekkerder dan op 110 graden.

• 1000Motormuis
Apie! schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Even semi-off topic, want gemaakt in de Airfryer, maar wel High & Fast en het heeft me wel aan het nadenken gezet voor toekomstige barbecue sessies.

Ik had naar aanleiding van bovenstaande post van mezelf 5 kilo Iberico spareribs besteld en geleverd gekregen met het idee om in de loop van de maand toch maar eens High & Fast te proberen, maar het paste allemaal niet in de vriezer en koelkast. Ik moest dus sowieso een spareribje opofferen, maar het was nog bevroren. Dus waarom niet meteen High & Fast?

Ik heb een streng in stukken gesneden zodat het enigszins in het mandje zou passen met het kookrekje. Ondanks dat het bevroren was ging het snijden best makkelijk en ik heb een eigen suikerloze rub gebruikt met wat Worchestershire als plakmiddel. Vervolgens de Airfryer in voor 30 minuten op 160C. Daarna waren ze (meer dan) ontdooid, maar de bark had zich totaal niet gevormd en heb ik ze nog 30 minuten op 180C laten garen. Ergens halverwege heb ik boven en onder even omgewisseld.

Het eindresultaat was wel anders dan met Low & Slow. Ik vind Low & Slow gemaakte Iberico spareribs vaak net iets te machtig en daarom maak ik ze niet zo vaak, maar deze waren helemaal niet machtig. Dat komt waarschijnlijk doordat het vlees nu alleen gesmolten vet had in plaats van gesmolten vet én gesmolten collageen. Het was lekker mals met een heel lichte bite en bark had zich ook goed gevormd. Geen fall off the bone, maar dat wil ik sowieso niet.

Ik heb dit nog eens herhaald met een ontdooide streng en dat had ongeveer hetzelfde resultaat. De bark was wel iets donkerder, maar niet aangebrand. Er was ook veel meer gesmolten vet, maar het vlees was nog steeds mals.

Het eindresultaat van High & Fast Iberico spareribs is dus anders dan Low & Slow, maar meer dan prima en ik vraag me ook af waarom ik voorheen met spareribs 4-6 uur heb gewacht. Nouja, dat was gewoon de consensus op het internet. Dat deden ze allemaal op YouTube en iedereen op de forums, en ik dus ook maar.

Ik zag laatst zowaar rauwe spareribs bij de slager liggen en ik ga die ook nog eens High & Fast proberen, maar morgen wordt het in ieder geval High & Fast Iberico spareribs op de Kamado Joe Junior d:)b
Experimenteren kan geen kwaad zo te horen. :P

Ik heb naar aanleiding van je eerdere post wat over collageen proberen op te zoeken; zit ik bij het juiste eind als ik zeg dat stukken als lamsschouder/bout voldoende collageen bevatten dat je voor pulled lamb zou kunnen gaan, maar ook weer niet te veel waardoor het ook zeer geschikt is voor een roast en zelfs grillen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me een goede conclusie.

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:07
pepijnm1984 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:56:
Black Angus Entrecote Puurbrabant 28 dagen gerijpt

The dry aging chronicles continue… :D

Ja er is weer een stuk uitgepakt, en zoals de titel al doet vermoeden, het is een 28 dagen gedry-aged stuk entrecote afkomstig van een Black Angus rund van Puurbrabant. Deze boerderij trok onlangs mijn aandacht en het is in de buurt dus ik dacht, laat ik daar mijn volgende stuk halen. Het leuke hierbij is dat het een echte one-stop-shop is, de koeien staan daar in de weide, en worden op locatie geslacht. Hierdoor weet je dus heel erg goed wat je koopt, veel puurder kan je het niet krijgen. Oh en nee deze post is niet gesponsord (ik heb gewoon betaald voor het vlees, net zoals ieder ander).
Ok even de specs, het gewicht weet ik dus niet meer precies, ik had het opgeschreven alleen kan ik het niet meer vinden. Het resultaat qua gewicht is in ieder geval 6 steaks met een totaalgewicht van 1905 gram en ongeveer 600 gram aan pellicle (dit is de korst die je er van af snijd en later kan verwerken in andere gerechten/producten).

De keuze voor 28 dagen is vooral om te kijken naar de verschillen in rijpingstijd in combinatie met het vlees. De eerdere +50 dagen waren superlekker, maar ook heel stevig in de smaak. Mijn ervaring met black angus is dat het al vrij stevig van smaak is, dus vandaar de insteek om hier slechts 28 dagen op te wachten.

[Afbeelding]

29-06-2019 Kijk daar ligt ie, ingepakt, op een rooster, in de koeling. Het vacumeren ging goed, waar ik eerder nog wat handigheid er in moest krijgen ben ik er nu achter gekomen dat het verfrommelen van de zak (alvorens het vacumeren) bij mijn machine erg belangrijk is.
Dus zoals ik het nu doe is:
  • rand omslaan van de dry aging zak
  • het vlees in de zak doen
  • de rand terugvouwen en flink verfrummellen
  • de gele strip in de opening leggen (die bij de zak zitten)
  • aan de vacuum machine leggen
  • in 1 of 2 keer vacumeren
  • en nog 1 of 2 extra seals maken
[Afbeelding]

De eerste week laat ik het vlees helemaal met rust, dus ik haal het er ook niet uit voor een foto. Op 02-07 (een week later) ligt het vlees er zo bij.
Die marmering… eigenlijk vraag ik me wel af of ik hier wel op wil wachten, het ziet er al zo goed uit. Maar ik weet dat deze behandeling het vlees zoveel extra geeft. Veel meer smaak en zoals mijn youtube held “souvide everything” zegt: je in “steak heaven” brengt.
Het membraan lijkt goed gehecht aan het vlees, en er zitten het en der wel wat “air-pockets”.

[Afbeelding]

Een paar dagen later (05-07) de volgende check, het vlees wordt mooi donker en het vet wordt harder. Even terug gekeken in mijn notities zie ik dat het vet niet zo snel hard wordt als bij eerdere stukken. Dat is interessant om in de gaten te houden. De verdere kleurontwikkeling is redelijk gelijk met eerdere stukken.
De dagen/ weken hierop houd ik het vlees wel in de gaten maar heb ik verder weinig foto’s gemaakt. Op 17-07 haal ik het vlees weer eens uit de koelkast en zie een paar veranderingen.

De entrecote is het stuk aan de rechterkant.

[Afbeelding]

Zoals ik op de 5e zag is het vet nu ook nog niet erg hard geworden. Het is wel “firm” maar niet zo hard als bij de eerdere stukken. Tevens is het vlees stevig gekrompen waardoor de eerdere airpockets, nu groter zijn geworden en er stevige schimmelontwikkeling plaatsvind in de zak aan de onderkant van het vlees. Ik ben benieuwd, ergens begin ik nu wel te twijfelen of ik iets verkeerd heb gedaan, maar we gaan het zien. Het vlees ruikt gewoon goed en men zegt dat als er iets mis is, je het direct ruikt.

C-Day!!
Ja ik leef elke keer zo toe naar de dag van het aansnijden dat ik het maar C-day ben gaan noemen (cutting day). Met de camera erbij en eindelijk er achter gaan komen of het goed is gegaan en hoe de smaak gaat zijn.
Hierbij een paar foto van het uitpakken en snijden, en ja wat moet ik hier aan toevoegen. Dit spreekt toch voor zich, het ziet er bizar mooi uit. En het vermoeden dat er iets mis zou zijn was compleet ongegrond, het ruikt perfect. Ik zie wel verschillen in de hardheid van het vet en de kleur maar dit heeft denk ik gewoon met het rund/ras leeftijd etc te maken.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Bereiding
Om dit mooie vet te laten smelten ga ik de bereiding op een andere manier aanpakken. Let op hier komt ie:
Sous vide garen, om vervolgens op een gietijzeren plaat op de bbq het dicht te schroeien. :D

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En ik kan je vertellen, de eerder genoemde “steak heaven” die kan hier nog iets van leren. Onvoorstelbaar dit is zo bizar lekker. Door het langzame garen (nog langzamer dan reverse sear op 110) smelt echt al het vet in het vlees, hierdoor kan je het ook alleen nog maar op een plaat grillen (of een pan) want het zou gewoon door je rooster heen glijden.
Die laatste details door het dicht te schroeien op het gietijzer maakt het helemaal af. Helaas heb ik geen foto’s op het bord gemaakt want ik wilde vooral eten… eindelijk eten.

Fijne avond allen.
Fantastische post, bedankt hiervoor!!

Ziet er echt super top uit, op welke temp staat de koelkast/vriezer en is dat een normale koelkast of heb je er iets speciaals mee gedaan?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
Deze foto maakte ik uit mijn achtertuin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BVsltxbQlCtUlPQfGXV0ILqL/medium.jpg
Deze koeien zijn van de boer die aan mijn slager levert. Hoe lokaal wil je het hebben?

35 meter verderop lag hun vriend op de BBQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8iID52WWH82NVsy2QEvWE4Gq/medium.jpg

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

franssie

Save the albatross

@pepijnm1984 ziet er heerlijk uit! Hoe dik was het vlees en welke temp en tijd heb je sous vide gebruikt?

@Apie! het zijn uiteindelijk allemaal hetelucht ovens - leuk dat je het eens met de Airfryer geprobeerd hebt. Ga ik ook eens doen, ook wel makkelijk als snack.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 03-08-2019 18:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:02
Bij de AH xl hadden ze een paar Bastard aanbiedingen. Zelf rookhout meegenomen (500 gram, €3) en flexibele spiesjes, skewers (geloof ik)(3 stuks voor €8).

Die skewers zien er wel handig uit, ben benieuwd.

• Raymond
Gonadan schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:26:
[...]

Niet elke stof wordt bij dezelfde temperatuur roodgloeiend. Gelukkig maar want anders kon je je barbecue al snel afschrijven. :P
Fout, zie:

Wikipedia: Incandescence
In practice, virtually all solid or liquid substances start to glow around 798 K (525 °C) (977 ˚F), with a mildly dull red color

• Gonadan

Gonadan

Hm I stand corrected, als het dan toch in het Engels moet. Blijkbaar heeft gloeien vaste temperaturen.
Dan geven kolen dus ontzettend slecht de temperatuur af aan aangrenzende materialen. Of geleid het metaal de warmte dan sneller weg dan dat de kolen het kunnen aanvoeren waardoor het andere materiaal nooit dezelfde temperatuur zal bereiken? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

franssie

Save the albatross

convectie, reflectie etc. En je loopt tegen de heilige driehoek van vuur aan (zuurstof, brandstof, temeratuur). Dus om het echt letterlijk heet te krijgen moet je geforceerd zuurstof toevoegen, wat ze dus bij smelterijen etc doen maar wij bij de BBQ meestal niet. Over het algemeen middelt het redelijk uit en een defelctor, ook al is die van staal of ijzer, spiegelt de stralingswarmte voor een groot deel terug.
Ik heb mijn mini kamado niet bij de hand maar als ik deze eens ophaal zal ik de warmtebeeldcamera er eens bij pakken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 15:54
Ik heb sinds een paar dagen een komado (gril guru) en pas 1 keer opgestookt zonder iets erin om te leren en spelen. Nu wil ik vandaag samen met mijn vrouw een lekker stukje vlees bereiden.
Ze is naar de slager gegaan en kwam terug met 500gram dikbil zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TylJTOi.jpg
Nu is mijn vraag hoe zouden jullie dit aanvliegen?
kruiden en dan?
ik ben nog wat onzeker over in het vuur, of met de heat deflector welke temperatuur moet de komado zijn.
omdat dit stuk afwijkt van wat ik ik bij recepten en how to's over biefstuk zie (ik heb bijvoorbeeld geen vet of die dikte) weet ik niet welke aanvliegroute ik moet nemen. te onzeker en bang om het te verpesten door mijn onervarenheid
iemand die mij wat tips kan geven om hem mooi medium rare te krijgen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01 06:33
Lekker kruiden en dan indirect tot kerntemperatuur 46-48 graden. Afgrillen tot 50 en klaar. Hier een alternatief:
https://www.bbq-nl.com/reverse-sear/

Ik ga nu beginnen aan mijn eerste pulled pork!

[ Voor 17% gewijzigd door Taigu op 04-08-2019 08:56 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
Grindtegel schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:54:
[...]

Fantastische post, bedankt hiervoor!!

Ziet er echt super top uit, op welke temp staat de koelkast/vriezer en is dat een normale koelkast of heb je er iets speciaals mee gedaan?
Het is een normale koelkast en de temp staat rond de 2 graden (voor het dry-agen moet het tussen de 1 en de 4 graden zijn).

Het speciale zit m in de zakken, die zijn van een membraan gemaakt waardoor je kan dry-agen in je eigen koelkast (zonder de zakken zou het vlees zelf weg lopen).

Kijk maar eens op https://drya.nl/

@franssie
m.b.t. het sous vide gedeelte: 90 minuten op 54 graden
de steaks waren ongeveer 350gram per stuk met een dikte van 2 vingers 8)
(Net even mijn vingers gemeten) dit is ongeveer 32mm

[ Voor 13% gewijzigd door pepijnm1984 op 04-08-2019 09:03 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gisteren begonnen met biefstukjes op de BBQ. Was wel een succes, ook veel malser als wanneer we hetzelfde vlees in een pan bakken. Volgende keer koop ik wel wat minder vlees, na drie stukken vlees hebben de meeste mensen steeds wel genoeg op. Misschien dat biefstuk uit de oven of airfryer dan ook lekkerder is dan uit de pan. Hamburgers bakken we ook nooit meer in een pan sinds we die een keer in de airfryer gegooid hebben.

Maken jullie de binnenkant van de deksel van een kogelbbq elke keer schoon? Het is enorm plakkerig van het vet na drie keer BBQen. Ik heb er wel een sponsje met zeep overheen gehaald, maar het is nog steeds enorm plakkerig.

/▌

• FreshMaker
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:26:
Maken jullie de binnenkant van de deksel van een kogelbbq elke keer schoon? Het is enorm plakkerig van het vet na drie keer BBQen. Ik heb er wel een sponsje met zeep overheen gehaald, maar het is nog steeds enorm plakkerig.
Nee, een keer lekker hoog opstoken en de boel is schoon (genoeg)

GoT heeft een airfryer topic hé

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

@franssie Het verschil tussen de airfryer en een kamado is dat de airfryer directe warmte is en je spareribs op de kamado meestal indirect doet. Dat realiseerde ik me gisteren toen ik de spareribs van de slager op de KJJ maakte.
Ik heb basically dezelfde methode gebruikt: 30 minuten op 150C, 30 minuten op 180C en nog even extra 5 minuten om-en-om boven directe hitte.
De bark was wederom gewoon goed, maar het vlees was beduidend minder sappig dan de Iberico ribs. niet oneetbaar droog, maar gewoon duidelijk droger. Desondanks heb ik wel beide strengen spareribs gewoon opgegeten (750 gram).
Edit: de droogheid kwam door de kwaliteit van het vlees en niet de indirecte bereiding.

Gisteren heb ik de Iberico spareribs dus maar niet op de KJJ gemaakt, maar op de Napoleon gasser. Na drie kwartier waren ze klaar en met hetzelfde resultaat als uit de airfryer.
1000Motormuis schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:59:
[...]

Experimenteren kan geen kwaad zo te horen. :P

Ik heb naar aanleiding van je eerdere post wat over collageen proberen op te zoeken; zit ik bij het juiste eind als ik zeg dat stukken als lamsschouder/bout voldoende collageen bevatten dat je voor pulled lamb zou kunnen gaan, maar ook weer niet te veel waardoor het ook zeer geschikt is voor een roast en zelfs grillen?
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoeveel collageen er in lamsschouder zit... Ik maak niet zo vaak lamsschouder klaar. (Zo goed als nooit. Een keer gedaan geloof ik)

[ Voor 32% gewijzigd door Apie! op 05-08-2019 10:41 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:47
Gister lekker een "oud Hollandse" BBQ gedaan met een hamburger, speklapje, karbonade, kipspies en een kipsatéstokje. Maar dan zelf gemaakt in plaats van kant en klaar :)

Chimichurri chicken spies, prima te doen, wel een aanrader!
Kipsate met plakmarinade, beetje extra gember en chili in gedaan
Sappige dikke hamburger
Haaskarbonade met peper, zout, knoflook en provencaalse kruiden
Javaanse speklapjes, hier helaas niet aan toegekomen :(

[ Voor 4% gewijzigd door NoepZor op 05-08-2019 13:28 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FreshMaker schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:29:
[...]

Nee, een keer lekker hoog opstoken en de boel is schoon (genoeg)

GoT heeft een airfryer topic hé
Ik weet het :) Maar de werking van een BBQ met deksel is niet heel veel anders als een oven denk ik. Die heeft ook stralingswarmte en circulatiewarmte.

Ik heb trouwens wel ergens gevonden dat je het deksel het beste af en toe af kan nemen met een sopje als het nog warm is (maar niet meer gloeidend heet) omdat het vet ook gaat schilferen na een tijdje en in je vlees kan vallen.

/▌

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20
Heeft iemand nog een truc om bij een Aldi/lidl/whatever kamado de heatdeflector/pannetje/watjeookgebruikt er gemakkelijk uit te halen tijdens gebruik?

Afgelopen weekend een stuk rib roast (lidl, 13 euro voor een kilo) erop gegooid en wilde hem eigenlijk nog even hoog afgrillen, maar wilde daarvoor wel even dat pannetje eruit hebben. Bij gebrek aan een snelle oplossing uiteindelijk maar niet gedaan.
Wilde het pannetje er ook uit hebben om even wat jus maken met wat er in het pannetje achtergebleven was, eruit gehaald gaat dat wat gemakkelijker (lijkt me).

Zat zelf te denken aan iets van een gaatje te boren in het midden en dan iets van een knopje te maken van een schroef ofzo zodat je hem daaraan uit kan tillen, maar wie weet is er een mooiere oplossing.(ben ook bang dat het gaat lekken daar)

Hi Ha Hopjesvla

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Ik weet het :) Maar de werking van een BBQ met deksel is niet heel veel anders als een oven denk ik. Die heeft ook stralingswarmte en circulatiewarmte.

Ik heb trouwens wel ergens gevonden dat je het deksel het beste af en toe af kan nemen met een sopje als het nog warm is (maar niet meer gloeidend heet) omdat het vet ook gaat schilferen naar een tijdje en in je vlees kan vallen.
Ik maak mijn deksel nooit schoon. Maar zoals je zegt het kan gaan schilferen.
Dit hou ik gewoon in de gaten en als er wat los zit met een stoffer boven de kliko wegvegen en verder

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hopjesvla79 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:00:
Heeft iemand nog een truc om bij een Aldi/lidl/whatever kamado de heatdeflector/pannetje/watjeookgebruikt er gemakkelijk uit te halen tijdens gebruik?

Afgelopen weekend een stuk rib roast (lidl, 13 euro voor een kilo) erop gegooid en wilde hem eigenlijk nog even hoog afgrillen, maar wilde daarvoor wel even dat pannetje eruit hebben. Bij gebrek aan een snelle oplossing uiteindelijk maar niet gedaan.
Wilde het pannetje er ook uit hebben om even wat jus maken met wat er in het pannetje achtergebleven was, eruit gehaald gaat dat wat gemakkelijker (lijkt me).

Zat zelf te denken aan iets van een gaatje te boren in het midden en dan iets van een knopje te maken van een schroef ofzo zodat je hem daaraan uit kan tillen, maar wie weet is er een mooiere oplossing.(ben ook bang dat het gaat lekken daar)
BBQ handschoenen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

NoepZor schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:45:
Gister lekker een "oud Hollandse" BBQ gedaan met een hamburger, speklapje, karbonade, kipspies en een kipsatéstokje. Maar dan zelf gemaakt in plaats van kant en klaar :)

Chimichurri chicken spies, prima te doen, wel een aanrader!
Kipsate met plakmarinade, beetje extra gember en chili in gedaan
Sappige dikke hamburger
Haaskarbonade met peper, zout, knoflook en provencaalse kruiden
Javaanse speklapjes, hier helaas niet aan toegekomen :(
Gaat olijfolie niet verbranden op de grill?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:47
Valt wel mee, ik heb normale olijfolie gebruikt in plaats van extra virgine. Daarnaast de spiezen indirect gegaard en daarna rondom bruin gebakken. Saté gemaakt met wokolie (pinda/palmolie)

De wijzen komen uit het Oosten!

• grote_oever
robkrekel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Ik moest ff googlen om te kijken wat het was, maar zaterdag wel gemaakt. Een kleine versie met 500 gram gehakt, kruiden, salami, en smeltkaas. Ook voor het eerst een spekmatje moeten maken.

Zo zag ie er uit voor ie op de lidl kamado ging:
[Afbeelding]

Zo kwam ie er af na een uurtje of 3
[Afbeelding]

En zo zag ie er van binnen uit. Heerlijk!
[Afbeelding]

Wel iets te zuinig met de kruiden geweest, en de ui moet er volgende keer ook maar bij, die had ik nu ff niet in huis 8)7

Ook maar een beetje rookhout erbij de volgende keer :+
Morgen op de planning om een fatty te maken. Maar moeten er geen kruiden door het gehad? Oregano,knoflookpoeder? Want het gehakt lijkt me zo saai. Ook al gooi je er flink kruiden op.

Zie bv recept moinkballs. Daar zit in de gehakt nog veel kruiden.

• FreshMaker
  • Niet online
grote_oever schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

Morgen op de planning om een fatty te maken. Maar moeten er geen kruiden door het gehad? Oregano,knoflookpoeder? Want het gehakt lijkt me zo saai. Ook al gooi je er flink kruiden op.

Kruiden, ja ... zout - minimaal ;) ( of liever niet, en achteraf )

• 1000Motormuis
Over deksels gesproken; is het met een Weber kogelbarbecue normaal dat er bij een gesloten deksel naast het dekselventilatierooster ook rook via de randen ontsnapt? Ik heb er eentje met scharnierend deksel weten te bemachtigen, maar ondanks dat de sluiting visueel in orde lijkt zie ik bij (hevige) rookontwikkeling wel wat "lekkage" aan de randen. :-(

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:27
@1000Motormuis Bij vaker gebruik slipt het dicht door vet/rook. Mijn WSM had dit ook in het begin en nu nergens meer last van.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• 1000Motormuis
Hari-Bo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:44:
@1000Motormuis Bij vaker gebruik slipt het dicht door vet/rook. Mijn WSM had dit ook in het begin en nu nergens meer last van.
Duidelijk. Zeker bij een WSM zou ik zeggen dat 'ie direct uit de fabriek zo goed als lekvrij moet zijn, maar blijkbaar rekent men dan inderdaad op het dichtslibben. :P In de handleiding van de WSM lijkt men doelbewust het enkel over briketten te hebben, maar wil het met houtskool en wellicht wat extra aandacht ook wel werken?

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-11-2025
grote_oever schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

Ik vat niet wat je zegt. Moeten er kruiden door gehakt, ook al gooi je er kruiden op😜

Je kruidt een fatty toch met een rubje ofzo? Wat wil je nog meer dan. De bedoeling is ook dat je wat vlees proeft en niet alleen maar een overdaad aan kruiden. (Ook veel gemaakte fout bij moinkballs, maar dan minder erg omdat dat een borrelhapje is)

Inderdaad. Als er maar goed zout op zit ben je al een heel eind.
1000Motormuis schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:14:
Over deksels gesproken; is het met een Weber kogelbarbecue normaal dat er bij een gesloten deksel naast het dekselventilatierooster ook rook via de randen ontsnapt? Ik heb er eentje met scharnierend deksel weten te bemachtigen, maar ondanks dat de sluiting visueel in orde lijkt zie ik bij (hevige) rookontwikkeling wel wat "lekkage" aan de randen. :-(
Er is op internet veel te vinden over de weber scharnierdeksels. Standaard sluiten ze inderdaad niet zo goed..

[ Voor 27% gewijzigd door BushMule op 05-08-2019 21:34 ]

• grote_oever
BushMule schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

Ik vat niet wat je zegt. Moeten er kruiden door gehakt, ook al gooi je er kruiden op😜

Je kruidt een fatty toch met een rubje ofzo? Wat wil je nog meer dan. De bedoeling is ook dat je wat vlees proeft en niet alleen maar een overdaad aan kruiden. (Ook veel gemaakte fout bij moinkballs, maar dan minder erg omdat dat een borrelhapje is)

Inderdaad. Als er maar goed zout op zit ben je al een heel eind.

[...]

Er is op internet veel te vinden over de weber scharnierdeksels. Standaard sluiten ze inderdaad niet zo goed..
Nou, waar mijn gedachten op stuk lopen. Een fatty is eigenlijk niks anders kan een grote moinkball. Balletje gehakt + rub aan buitenkant + ontbijtspek = moinkball.

Maar in dat balletje gehakt gooi je ook nog een zooi aan kruiden:

Oregano, melk, ei, kaas, knoflookpoeder, zout, peper, etc.

De moinkballs zijn altijd heerlijk van smaak. Vandaar dus de vraag of de fatty niet meer kruiden kan gebruiken. Hoef natuurlijk geen grote moinkball te maken, maar gehakt wat niet op smaakt gebracht is vind ik eigenlijk best smerig.

• robkrekel
grote_oever schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

Nou, waar mijn gedachten op stuk lopen. Een fatty is eigenlijk niks anders kan een grote moinkball. Balletje gehakt + rub aan buitenkant + ontbijtspek = moinkball.

Maar in dat balletje gehakt gooi je ook nog een zooi aan kruiden:

Oregano, melk, ei, kaas, knoflookpoeder, zout, peper, etc.

De moinkballs zijn altijd heerlijk van smaak. Vandaar dus de vraag of de fatty niet meer kruiden kan gebruiken. Hoef natuurlijk geen grote moinkball te maken, maar gehakt wat niet op smaakt gebracht is vind ik eigenlijk best smerig.
Rub niet aan de buitenkant doen, maar aan de binnenkant. Dan kruid je meerdere lagen van het gehakt. Dus gehakt uitrollen, kruiden (wat je hebt/lekker vind), uitje, kaas, andere vulling erover, beetje bbq saus, oprollen, spek eromheen rollen, en gaan. Eerste keer was ik wat zuinig met de kruiden, maar liever iets te zuinig dan veel te veel.

Edit: in een balletje gehakt zijn de kruiden de enige smaakmakers, dat is nu natuurlijk niet het geval. De vergelijking met een moinkball snap ik. Het heeft er wat van weg, maar dat is natuurlijk snel met gehakt met spek eromheen.

[ Voor 10% gewijzigd door robkrekel op 06-08-2019 06:31 ]

• BushMule
Een moinkbal moet ook echt geen 'zooi aan kruiden' hebben hoor. Gewoon lekker op smaak. Je wilt toch niet alleen maar kruiden proeven. Echt oppassen met je fatty. Maak er geen overdaad van. Ook de kaas en saus geeft al heel veel smaak af, spek zelf heeft ook al heel veel smaak. Heeft echt niet veel extra nodig. Of wou je zeggen dat jij elke gehaktbal die je maakt ook vol gooit met oregano knoflookpoeder en kaas? precies.. een bal gehakt is ook lekker van zichzelf met een klein beetje kruiden (hoofdzakelijk zout). En als je dat best smerig vindt dan verwacht ik dat je supermarkt gehakt gebruikt :9

Nu is een en ander ook een kwestie van smaak uiteraard. Als je gewend bent om zeer gekruid te eten zul je dat met dit ook snel beter vinden. Ik vind dat knoflookpoeder en uienpoeder vaak te veel gebruikt worden. Zeer overheersende smaakmakers. Ik ben van mening dat je vooral het vlees de smaak moet laten geven.. Anders kun je ook wel tofu met kruiden gaan bakken.

[ Voor 22% gewijzigd door BushMule op 06-08-2019 08:04 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:22
Moink ball zonder kruiden smaakt nog steeds, spek en zoete bbq saus geven de meeste smaak naar mijn idee.

Met gestrekt been.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

Mystikal

It never hurts to help!

Afgelopen 2 dagen ook de kogel weer eens aangestoken. Wat sfeer impressies:

Spekfakkeltjes
garnalen met knoflook en olijfolie flambé
kippeworstjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ubdWwdeyzaQJbVCTlo1n0lw0/medium.jpg

Paprika gevuld met tomatenblokjes, uitje, knoflook, peper en zout en olijfolie
Stokbroodje
Kastanje champignons met knoflook, uitje en olijfolie
kippeworstjes
kippepootjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dD92ROlD1JL8VogjK8yWJu9h/medium.jpg

Basement Bios ---- Exo-S

• BushMule
Artbij schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:09:
Moink ball zonder kruiden smaakt nog steeds, spek en zoete bbq saus geven de meeste smaak naar mijn idee.
Precies wat ik bedoel :)

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Zondag ook weer eens een sessie gedaan.

1. Fatty met cheddar en groene pepers
2. Krokante Koreaanse Kippenvleugels
3. Spareribs
4. Crunchy lemon top cake
5. Met een overheerlijke homemade Sangria erbij

Kruiden besteld en helemaal los met de rest van de boodschappen.
BBQ saus van Noskos gemaakt evenals de marinade en saus voor de kipvleugels.
De fatty met gehaktkruiden van van Beekum, en tevens wat chilly schilfers toegevoegd.
De cake is ook van Noskos.

Op de ribs na is alles goed gelukt. De probe voor de ribs lag verkeerd waardoor de temperatuur veel te laag aangaf. Die waren dus iewat aan de droge kant. De fatty was erg goed, mooie rookring in de buitenkant.
Net als de cake, lekker verfrissend!

Foto's!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J5RJ8D0N6I9bkY4cG92IiHpM/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lYOLBYrUUTw2NLDBuxh8RFlC/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/90qo3s20x0cuubCfaJQySy0o/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hTpL8HFdbv8VayNLhykF9pK4/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RL27s55VOlvdoWWMz6JG8m26/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bD0CowOcpD85algrYmj6LWYt/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AXspWI92U07YOYUVsElS8B5t/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HXh0PrfPMkEjlAH1HGd31Oo8/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XN6vwKSJ4F0bXvFhfHkQJ3dX/medium.jpg

• grote_oever
Artbij schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:09:
Ah, we gaan het zien. Vanavond heb je het antwoord :) Ik ga me inhouden; ben benieuwd!
TakeAway schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:19:
Zondag ook weer eens een sessie gedaan.

1. Fatty met cheddar en groene pepers
2. Krokante Koreaanse Kippenvleugels
3. Spareribs
4. Crunchy lemon top cake
5. Met een overheerlijke homemade Sangria erbij

Kruiden besteld en helemaal los met de rest van de boodschappen.
BBQ saus van Noskos gemaakt evenals de marinade en saus voor de kipvleugels.
De fatty met gehaktkruiden van van Beekum, en tevens wat chilly schilfers toegevoegd.
De cake is ook van Noskos.

Op de ribs na is alles goed gelukt. De probe voor de ribs lag verkeerd waardoor de temperatuur veel te laag aangaf. Die waren dus iewat aan de droge kant. De fatty was erg goed, mooie rookring in de buitenkant.
Net als de cake, lekker verfrissend!

Foto's!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat zijn de kosten van je kruiden? Vermoed dat je al met al best nog wat betaald hebt.

• TakeAway
grote_oever schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:21:
[...]

Ah, we gaan het zien. Vanavond heb je het antwoord :) Ik ga me inhouden; ben benieuwd!

[...]

Wat zijn de kosten van je kruiden? Vermoed dat je al met al best nog wat betaald hebt.
Was volgens mij rond de 40,00.

Maar daar kun je echt lang meer vooruit!
En dat is hier wel nodig. :*)

• FreshMaker
  • Niet online
grote_oever schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:21:
[...]Wat zijn de kosten van je kruiden? Vermoed dat je al met al best nog wat betaald hebt.
Gemiddeld zo'n 2.95 per potje ;)

Met kortingscode nog wat extra korting ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:24
Hoe groot zijn die potjes?
Zelfde als in de winkel die soort, of iets groter.
Ivm opbergen hier.

• Raymond
@matthijst heat deflector al binnen voor lidl kamado?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Nog en overzichtje van mijn creaties van afgelopen weken.

Gisteren nog een super lekkere Picanha 1,2 kg gemaakt uit Uraguay Corn-Fed met een zelf gekaakte chimichurri saus. Eeerst mat deflector naar 45 kern op de Kamado, laten rusten, vervolgens op 220 af grillen. Wat een vuur spektakel. Echt een toppertje, deze gaan we vaker doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bVI5ICBN4XKwhthxOxKVQler/thumb.jpg

Een Porchetta gemaakt 3,5 kg, zag er goed uit maar toch een beetje droog vond ik deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jpsbEUZ3xSWOl5BCJGfmay4Z/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uLiONe2lJQQfW0zR6Yem5Uov/thumb.jpg

Yoghurt, kerrie gemarineerde kip spiesjes Tandoor style op een Kamado, lukte prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sYsP028eElAF3uejGmv1hCbO/thumb.jpg

Pulled Lamb van 1,2 kg van de Kamado, duurde een hele dag, maar dan heb je ook wat. Met zelfgemaakte Griekse yoghurt, Munt, Knoflook en Olijf olie saus. Supper lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pA4ecVlTd8TVfGot4sDXrgAj/thumb.jpg

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2025

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Hopjesvla79 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:00:

Waterpomptang

• FreshMaker
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:18:
Ivm opbergen hier.
De 330gr potjes ( zoals op de foto ) zijn 79.0 x 79.0 x 134.0

verder staan onder de details alle afmetingen vermeld
https://www.vanbeekumspecerijen.nl/non-food/strooibussen/

[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 06-08-2019 18:59 ]

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-01 18:08
@jabberwock
Waterpomptang is inderdaad een van de onontbeerlijke handigheden, wel aan te raden is het gebruik van Bbq handschoenen anders is het niet te doen.

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-01 14:50
Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van een houtoven, zoals deze vs een kamado?

Mij lijkt deze ideaal voor pizza’s, maar minder handig voor lange low & slow sessies? Ik ken het idee van kamado’s inmiddels vrij goed (heb een lidl kamado) maar heb geen ervaring met een houtoven.

• grote_oever
Prima te doen die Fatty's :) Zeker voor herhaling vatbaar. Kindjes hapte de fatty zo weg:
Fatty
Fatty
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qm9TGbMAlkTPNZejrI2OGL12/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9RwQDVREUvjKTbYQxPTaWE8W/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T9GsK0nUljo0U7x2OeYgzeeb/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e5xom4edoaKBzA2NJiIyDtgR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zugQWIpfcxD8lAmkicNLNvxd/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X9v6re2uau14mivQ91CC8fJl/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4F9zljL3pw9cDmBk44TAHMXI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fy2qv1aezFmQLJrJurcPvk2z/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1bJyabyLedJ0mYFv1CdhQ7tq/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JhMlol1S89ddEyEHJ456wdXG/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6OQpSuBe4v8KYE1aeGgwDyht/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BT2CZIuHQrrsyXTTcZ4B1djD/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9bECfWQsj1qGc0FuqiDbsNpi/thumb.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door grote_oever op 06-08-2019 20:06 ]

• matthijst
  • Laatst online: 23:01
Raymond schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:38:
@matthijst heat deflector al binnen voor lidl kamado?
Pfff gebed zonder eind met die gast. Zondag Paypal claim ingediend om een reactie te krijgen en hij zou m maandag versturen.
Vermoeiend.

Haters everywhere but I don’t really care

• Raymond
matthijst schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:15:
[...]

Pfff gebed zonder eind met die gast. Zondag Paypal claim ingediend om een reactie te krijgen en hij zou m maandag versturen.
Vermoeiend.
Balen :(
Op het forum lijken ze wel tevreden, maar dat valt dus tegen . . .

• 1000Motormuis
eth0 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:42:
Nog en overzichtje van mijn creaties van afgelopen weken.

Gisteren nog een super lekkere Picanha 1,2 kg gemaakt uit Uraguay Corn-Fed met een zelf gekaakte chimichurri saus. Eeerst mat deflector naar 45 kern op de Kamado, laten rusten, vervolgens op 220 af grillen. Wat een vuur spektakel. Echt een toppertje, deze gaan we vaker doen.

[Afbeelding]

Een Porchetta gemaakt 3,5 kg, zag er goed uit maar toch een beetje droog vond ik deze.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Yoghurt, kerrie gemarineerde kip spiesjes Tandoor style op een Kamado, lukte prima.

[Afbeelding]

Pulled Lamb van 1,2 kg van de Kamado, duurde een hele dag, maar dan heb je ook wat. Met zelfgemaakte Griekse yoghurt, Munt, Knoflook en Olijf olie saus. Supper lekker.

[Afbeelding]
Van alle markten thuis zo te zien!

Mocht je het leuk vinden en er de tijd voor hebben, zou je kunnen beschrijven hoe je de pulled lamb hebt aangepakt?

• matthijst
  • Laatst online: 23:01
Raymond schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:24:
[...]

Balen :(
Op het forum lijken ze wel tevreden, maar dat valt dus tegen . . .
Pakketje is kwijtgeraakt, kan gebeuren. Alleen een beetje jammer dat hij eerst 30 dagen gaat zitten wachten voor ie een nieuwe opstuurt. Maar goed, die is onderweg dus hopelijk donderdag of vrijdag.

Haters everywhere but I don’t really care

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 17:06
Ben daarstraks langs onze hoeveslager geweest.
Ik heb spek, witte pens, koteletten en een spieringgebraad gescoord van Duke of Berkshire. Alles samen een kleine 7 kg vlees.

Het leuke is dat ik het op de boerderij kocht, en er vandaag nog een rondleiding bij kreeg. Ik heb de vader en de zus van het varken gezien waarvan ik het vlees heb gekregen.
De varkens lopen daar mooi buiten rond, en kunnen lekker in een modderpoel baden.

Het vlees is vrij donker van kleur en heel mooi dooraderd met vet.

Morgen gaan er koteletjes de pan in, en zaterdag ga ik mijn zoon verwennen met een bbqtje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• robkrekel
Krijg er trek van zo op de vroege ochtend :P
En super herkenbare plaatjes. Proefde je de spek een beetje terug? De salami die ik er in had zag je wel, maar of ik deze er blind tussenuit zou proeven weet ik niet.

• BushMule
robkrekel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 06:47:
[...]
Krijg er trek van zo op de vroege ochtend :P
En super herkenbare plaatjes. Proefde je de spek een beetje terug? De salami die ik er in had zag je wel, maar of ik deze er blind tussenuit zou proeven weet ik niet.
Ik ook >:) @grote_oever Ziet er goed uit. Volgende keer iets meer spek voor je bacon weave gebruiken. En was hij lekker zo zonder overdaad aan kruiden? :9

• TakeAway
NeutraleTeun schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:18:
Ivm opbergen hier.
Ik meen dat het 300 gram is afhankelijk van kruiden, chilieschifers zijn lichter bijvoorbeeld.
Ik heb bij action een grote doorzichtige bak gehaald en daar staat alles overzichtelijk in.
"Mijn" toverdoos, zodat vrouwlief er van af blijft, die heeft haar eigen toverdoos :+

• Nogne
  • Registratie: November 2011

Nogne

>.<

Sorry als het al eerder voorbij is gekomen, maar heb je hier ook een recept voor? Hoelang op welke graden bijvoorbeeld. Want het ziet er echt super goed uit en wil dit zeker een keer zelf gaan maken.

PS/XBL: Nogne

• grote_oever
Nogne schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:47:
[...]

Sorry als het al eerder voorbij is gekomen, maar heb je hier ook een recept voor? Hoelang op welke graden bijvoorbeeld. Want het ziet er echt super goed uit en wil dit zeker een keer zelf gaan maken.
Ziet er niet alleen lekker uit, maar is ook heeeeeeeeel lekker.

Ik heb deze gevolgd:

Rub gewoon 1tje die ik in de kast had staan.

Spekjes merkte ik eigenlijk weinig van.

Vulling kun je zelf bepalen. Ik ga volgende keer paprika toevoegen. En zoals hierboven al gepost is, ik heb veel te weinig ontbijtspek gebruikt.

Aflakken was niet echt nodig, maar heb ik wel gedaan. Afgelakt met eigen gemaakt sausje: ketchup, ketjap manis, bruine suiker.

[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 07-08-2019 10:02 ]

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 14:47
eth0 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat heb je er mee gedaan dan als ik vragen mag? Buikspek droog krijgen lijkt me best lastig.

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01 16:45
Ik ben sinds een week of 2 ook in het bezit van een Action Kamado .
Nu ben ik al zoekende hier terecht gekomen, en aan het kijken naar wat kleine en simpele aanpassingen die ik erop kan toepassen.
Zo gaat de ikea bekvam tafel er komen , en ben ik opzoek naar het gietijzeren pannetje wat veelal gebruikt is als hitte reflectie .
Nu ben ik al bij alle lokale blokkers en big bazaar's geweest, zonder resultaat.
Iemand nog een tip waar ik dit pannetje te pakken kan krijgen ?
Elke andere Action Kamado mod is ook welkom natuurlijk :)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Pagina: 1 ... 62 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism