Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38
ixl85 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:42:
Dames, heren, ik presenteer het volgende probleem aan u:

Ik BBQ de laatste jaren eigenlijk altijd low/slow/uitgebreid en ‘moeilijk’. Nu krijgen we zaterdag gasten over de vloer en willen we een keer wat ‘simpels’ maken. Ik trek wat PP uit de vriezer en zat te denken aan een kip of varken gerecht wat maximaal 60 minuutjes er op moet. Mag ook 10 minuten zijn.
Modifier: Zwangere vrouw – ofwel, alles met alcohol valt af (want dit verdampt niet allemaal en het is een keuze om dit niet ‘op te zoeken’. Geen discussie op dit gebied mogelijk ;)).

Het probleem is; Ik ben helemaal niet geschoold in deze gerechten. Ik heb ooit wel eens een lekker spiesje gemaakt, of een kippenboutje. Maar ik zoek toch wel iets speciaals wat je niet uit de schappen trekt bij de supermarkt.
Zo kwam ik deze tegen: https://bbq-helden.nl/recepten/griekse-kippedijen/ (Ik zou dit gerecht zelf nog even roken op 120 als vorens hem naar 170 graden te brengen).

Ofwel; wat is jullie favoriete ‘snelle’ gerecht?!
Top receptje dit als je eens wat anders wil: Chicken and Poblano Quesadillas with Guacamole
Makkelijk voor te bereiden en snel klaar.
https://www.weber.com/US/...esadillas/weber-7616.html

Kan je evt het nederlandse recept sturen uit het weber boek

[ Voor 5% gewijzigd door alki op 24-07-2019 08:08 ]

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2025

Voodoo

Lurker

Ik BBQ de laatste jaren eigenlijk altijd low/slow/uitgebreid en ‘moeilijk’. Nu krijgen we zaterdag gasten over de vloer en willen we een keer wat ‘simpels’ maken. Ik trek wat PP uit de vriezer en zat te denken aan een kip of varken gerecht wat maximaal 60 minuutjes er op moet. Mag ook 10 minuten zijn.
Modifier: Zwangere vrouw – ofwel, alles met alcohol valt af (want dit verdampt niet allemaal en het is een keuze om dit niet ‘op te zoeken’. Geen discussie op dit gebied mogelijk ;)).

Het probleem is; Ik ben helemaal niet geschoold in deze gerechten. Ik heb ooit wel eens een lekker spiesje gemaakt, of een kippenboutje. Maar ik zoek toch wel iets speciaals wat je niet uit de schappen trekt bij de supermarkt.
Zo kwam ik deze tegen: https://bbq-helden.nl/recepten/griekse-kippedijen/ (Ik zou dit gerecht zelf nog even roken op 120 als vorens hem naar 170 graden te brengen).

Is het een optie om daags van tevoren/vroeg in de ochtend al te beginnen? Op deze manier kun je jouw normale uitgebreide bbq sessie toch uitvoeren. Voor snel ga ik vaak voor een gerookte varkenshaas / vis / burger / stukje bavette. Die laatste zal waarschijnlijk geen goed idee zijn ivm zwangerschap en rood vlees.

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-01 12:01
ik heb toevallig van het weekend een porchetta gemaakt. Stukje buikspek met zwoerd van 2 kg (geen rug erbij, dat moesten ze nog uitbenen), veel verse kruiden (rosemarijn, thijm, salie, hele bol knoflook en dan afwerken met citroenzeste). 3 uur op 150 graden, tot een kern van 65 graden. Daarna in een oven op 250 graden (was het snelste). Wel in een lekbak leggen, want anders rookt het heel hard door het druipende vet.

Super simpel en super lekker. Zelfs de zwoerd was knapperig. En presenteert heel mooi op een plank en dan schijven snijden.

Ook bij mij twee zwangeren en familie die de biefstukjes enkel doorbakken lusten, dus moest ook wat bedenken :)

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-01 15:47

skoozie

SCSI

Er stond hier 'laatst' een gerecht voor eigengemaakte kipnuggets. Dat idee heb ik zelf eens geleend voor in de koekenpan en vond het heerlijk. ik had kippedij in stukken, in de rub, door het bloem, door geklopt ei, door gecrushte cornflakes, dan lekker braden.

edit: deze:
fxs81 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:50:
En het resultaat van de kip nuggets. Waren goed gelukt en erg lekker.

Na een kwartiertje even gedraaid.

[Afbeelding]

En het eindresultaat.

[Afbeelding]

Is zeker voor herhaling vatbaar, ik had verwacht dat ze wat droog zouden zijn omdat ik kipfilet had gebruikt ipv dijen maar ze waren heerlijk mals en krokant.

Voor de liefhebbers:
Kipfilet, kipkruiden van Verstegen, cornflakes, ei en bloem. Kip in stukken snijden, kruiden naar smaak, eitjes opkloppen, cornflakes fijnmaken, kan in een vijzel, ik heb mijn knuisjes gebruikt en de boel gewoon fijn geknepen. Kip door de bloem, dan door het ei en dan door de cornflakes halen. Een half uurtje op de Q bij zo'n 160 graden, niet veel warmer gaan zitten dan worden de cornflakes zwart, na een kwartiertje even draaien. Kerntemperatuur was toen zo'n 74 graden dus ze hadden zelfs iets korter gemogen.
Smakelijk.
de rub die ik had was een annanas habanero die ik uit zweden heb meegenomen, werd het beetje pittiger door.

[ Voor 72% gewijzigd door skoozie op 24-07-2019 08:20 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
alki schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:06:
[...]

Top receptje dit als je eens wat anders wil: Chicken and Poblano Quesadillas with Guacamole

Oh, dat klinkt goed :9. Het nederlandse recept is zeer welkom!
Voodoo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:09:
[...]

Is het een optie om daags van tevoren/vroeg in de ochtend al te beginnen? Op deze manier kun je jouw normale uitgebreide bbq sessie toch uitvoeren. Voor snel ga ik vaak voor een gerookte varkenshaas / vis / burger / stukje bavette. Die laatste zal waarschijnlijk geen goed idee zijn ivm zwangerschap een rood vlees.
Tja, ik wil soms ook wel eens wat snellers/niet altijd thuis te hoeven blijven om gedurende de dag het vlees te checken/besproeien, etc. Daarnaast zijn goede ribjes ook wat duurder dan een paar kippendijen of varkenshaas ;)
Ik vind het sowieso wel fijn om een arsenaal aan kleinere gerechten te hebben. Nu heb ik genoeg boeken, zoals de BBQ Bible en Planet BBQ van Steven Raichlen, Jord's lectuur, vuur en vlam, etc. Maar er zijn zoveel recepten (en heb de aankomende week weinig tijd #babykamer) dat ik de beproefde recepten van de mede tweaker meer waardeer dan een random recept uit een boek. :+

Om terug te komen op je voorstel: Varkenshaasje roken; hier ben ik vroeger mee begonnen. Lekker, makkelijk, maar wel te bekend voor me. Rund valt af; zwangere vrouw en doorbakken is niet lekker. Vis valt helaas af want de gasten houden daar niet van en alle roofvissen (tonijn bijv) vallen ook af ivm zwangerschap. Vandaar de wens voor gevogelte of varken.

Lastig he, die vrouwen en gasten. >:)

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

St@m

@ Your Service

Ik heb hier in Frankrijk een groot stuk poulet (schijnt veel gebruikt te worden als nasivlees, voor de niet-kenners als ik) gekocht, steaks van gesneden en deze een half uur laten zwemmen in een marinade van honing, ketjap, peper en zout. Vervolgens op de bbq. Apart maar wel lekker, zelfs de kinderen en mijn vrouw hebben het gegeten.. zegt wel wat.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ixl85 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Oh, dat klinkt goed :9. Het nederlandse recept is zeer welkom!

[...]

Tja, ik wil soms ook wel eens wat snellers/niet altijd thuis te hoeven blijven om gedurende de dag het vlees te checken/besproeien, etc. Daarnaast zijn goede ribjes ook wat duurder dan een paar kippendijen of varkenshaas ;)
Ik vind het sowieso wel fijn om een arsenaal aan kleinere gerechten te hebben. Nu heb ik genoeg boeken, zoals de BBQ Bible en Planet BBQ van Steven Raichlen, Jord's lectuur, vuur en vlam, etc. Maar er zijn zoveel recepten (en heb de aankomende week weinig tijd #babykamer) dat ik de beproefde recepten van de mede tweaker meer waardeer dan een random recept uit een boek. :+

Om terug te komen op je voorstel: Varkenshaasje roken; hier ben ik vroeger mee begonnen. Lekker, makkelijk, maar wel te bekend voor me. Rund valt af; zwangere vrouw en doorbakken is niet lekker. Vis valt helaas af want de gasten houden daar niet van en alle roofvissen (tonijn bijv) vallen ook af ivm zwangerschap. Vandaar de wens voor gevogelte of varken.

Lastig he, die vrouwen en gasten. >:)
En een fatty maken dan. Vind het er altijd wel leuk uit zien en gasten kennen het niet en worden wel enthousiast.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Makkelijk is relatief, ik noem makkelijk gewoon grillen. Niet te grote stukken vlees. Ik denk dat dit ook de meest gedane vorm van BBQen is (alleen niet in dit topic). En dan kun je het kruiden hoe je het wilt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
@ixl85 mijn favoriete snelle gerecht is bavette. Maar de vrouw in kwestie zal geen rood vlees mogen en ik zou niet snel iets well-done maken, dus dan ga ik gewoon voor kippenvleugels ofzo.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 18:02

vectormatic

Warlock of the doorlock

@ixl85 Voor snel/makkelijk ga ik gewoon voor een paar lapjes grillen, het is misschien niet zo fancy als pulled pork of 6 uur geBBQde ribben, maar een goed speklapje/procureurlapje of gemarineerd karbonaadje heb je zo klaar, en gaat er altijd in.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:29
Gyros :) binnen 15 minuten klaar en gewoon heerlijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-01 14:54

Dit is mijn favoriete snelle gerecht! Als je het goed doet erg lekker sappig, goed te doen voor grotere groepen en ook toegankelijk voor gasten die niet anders gewend zijn dan verbrande speklapjes. (en dan hun ogen uitkijken dat het ook zo kan ;) )

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56

Dit heb ik vorig weekend gemaakt voor gasten:

Ceviche van gegrilde zeebaars
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6MBSTar.jpg

Pizza van gegrilde aubergine
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U0m9BR6.jpg

Origineel en veel tijd voor de gasten mits goede voorbereiding

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:24
Hier zijn de Chipotle Honey Chicken Kebabs uit Smokey Goodness favoriet!

• Kezune
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11-2025
Highfive95 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:42:
Het zal wel vloeken zijn hier maar ik ben op zoek naar een nieuwe bbq. Nu heb ik twee bbq's op het oog.

Boretti Carbone
[Afbeelding]

en een

Tepro Toronto
[Afbeelding]

Nu weet ik waarschijnlijk wel dat de Boretti kwalitatief beter is. Maar hier wordt een keer of 5 per jaar gebarbecued dus weet niet of prijsverschil wel gerechtvaardigd hebben.

We hebben nu zo'n weber 57 kloon die we voor een paar tientjes gekocht hebben en deze gaat nu een jaartje of 5 mee, maar begin nu toch langzaam op te geraken.

Of hebben jullie nog andere ideeën?
Heb denkik die Tepro Toronto staan maar met een andere merknaam op (tarrington house van bij marko), gaat intussen al een jaar of 4 mee

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/r2qqly.jpg

Voor low en slow zou ik hem niet aanraden, metaal is redelijk dun en er zit een speling tussen het deksel en de bak (er zitten 2 spacertjes op het deksel,soort rubber denkik, waarop het deksel op de bak steunt, kan wel eenvoudig verwijderd worden), maar voor normale BBQ sessies vind ik hem ideaal

Dingen die ik gemerkt heb na een tijdje: de klemmetjes die de bouten voor de scharnieren van het deksel vasthouden zijn redelijk cheap en waren snel kwijtgespeeld, heb ze vervangen door wat ijzerdraad, de moeren van de wielen durven ook al wel eens lossen moest je hem veel verplaatsen, alsook de vijzen die dat rekje onderaan op z'n plaats houden

Verder niet echt klachten, ik vind hem vooral gemakkelijk doordat je de hoogte van de grill eenvoudig kan aanpassen, als de briketten/houtskolen dan toch wat te warm zijn schuif ik alles naar 1 kant via die opening vooraan (wel wat gepruts maar zo hoeven de grillen er niet af), de draaihendel begint na enkel jaren ook wat wankel aan te voelen maar doet het nog gewoon

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:05
Kezune schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:29:
[...]

Heb denkik die Tepro Toronto staan maar met een andere merknaam op (tarrington house van bij marko), gaat intussen al een jaar of 4 mee
Ziet er nog goed uit voor 4 jaar. Dat metaal vrij dun is had ik al ondervonden.

Denk dat ik deze toch maar ga kopen. Denk dat prijsverschil niet opweegt.

Zag dat deze op amazon.de nu €84,95 is.

offtopic:
Nu heb ik nog nooit via amazon besteld, maar zijn verzendkosten gratis? Las wel ergens dat boven €29,95 gratis was. Maar kan dat niet zijn in winkelmandje.

[ Voor 7% gewijzigd door Highfive95 op 24-07-2019 13:40 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 12:38
Ik koop 3x in de week wat bij amazon. Amazon is net als bol.com: Amazon verkoopt zelf, maar er zijn ook zat derden-aanbieders (zijn ook vaak genoeg prima). In verzendkosten zit geen enkele lijn en ook lang niet alles wordt naar NL gestuurd. Dus gewoon account aanmaken, in je wandelwagen gooien en afrekenen. Dan zie je wel wat het kost :)

* Raymond heeft prime, dus bijna alles wordt gratiesch verstuurd :+

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-01 15:38
Hallo, ik ben op zoek naar een degelijke bbq en kom het merk Rösle tegen (Rösle Kettle Grill No.1 Sport F60 ). Mij is het merk niet bekend. Weet iemand hoe de kwaliteit is?

:)

• Martinusz
Prins32 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:00:
Hallo, ik ben op zoek naar een degelijke bbq en kom het merk Rösle tegen (Rösle Kettle Grill No.1 Sport F60 ). Mij is het merk niet bekend. Weet iemand hoe de kwaliteit is?

:)
Waarom niet gewoon Weber?
Als je een degelijk merk zoekt, staat Weber toch wel (ver) bovenaan.

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-01 15:38
Martinusz schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:02:
[...]

Waarom niet gewoon Weber?
Als je een degelijk merk zoekt, staat Weber toch wel (ver) bovenaan.
Ik heb het gevoel dat het erg gehyped wordt. En ik niet zou weten waarom andere merken niet in aanmerking kunnen komen voor degelijke producten zoals Weber. En of de prijs van Weber de kwaliteit wel rechtvaardigt. :+ Dus ik ben een beetje zoekende.

• Martinusz
Prins32 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Ik heb het gevoel dat het erg gehyped wordt. En ik niet zou weten waarom andere merken niet in aanmerking kunnen komen voor degelijke producten zoals Weber. En of de prijs van Weber de kwaliteit wel rechtvaardigt. :+ Dus ik ben een beetje zoekende.
Er zijn vast wel andere merken die ook degelijk zijn, maar ik denk dat je met Weber wel in het hoogste segment daarvan zit.
Ik zoch even snel naar de bbq die je noemde, maar die is toch ook aardig aan de prijs, Weber lijkt mij niet duurder, terwijl je daar precies weet wat je krijgt namelijk kwaliteit en goede aftersales/garantie.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-01 14:54
[...]

Voorbeeld van Weber kwaliteit: mijn one touch premium heeft 9 jaar buiten gestaan met relatief veel zoute zeelucht, grotendeels zonder hoes. BBQ ziet er prima uit, alleen na 9 jaar roestten de aansluitingen van de poten door de kuip en werd de boel wat gammel. Aankoopbewijs was kwijt, bankafschrift van de kookwinkel nog wel (geen productspecificatie). Weber gebeld, binnen 2 dagen nieuwe kuip. Staat nu met nieuwe kuip al weer 12 jaar buiten ;)

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 14:47
spatch

Spatchcock chicken al eens gedaan? Manier van kip bereiden die niet veel mensen kennen en ik vind het altijd erg lekker. Wel overnacht even pekelen en oppassen met rubs (met name als er suiker in zit). Moet zeker binnen een uur op de bbq klaar zijn.

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:12
Vraagje: als je op een kamado een pizza willen bereiden, gebruik je dan een platesetter + pizzasteen? Of kan de pizza 'gewoon' op de platesetter?

Deze aanbieding leek mij namelijk wel interessant, al is die volgens mij te groot voor de grill guru compact.. Al vind ik nergens de exacte maten van de platesetter voor de compact. Het RVS rooster is 33 cm, maar de platesetter of pizzasteen?

[ Voor 10% gewijzigd door Ebbao op 24-07-2019 18:10 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ebbao schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:10:
Vraagje: als je op een kamado een pizza willen bereiden, gebruik je dan een platesetter + pizzasteen? Of kan de pizza 'gewoon' op de platesetter?

Deze aanbieding leek mij namelijk wel interessant, al is die volgens mij te groot voor de grill guru compact.. Al vind ik nergens de exacte maten van de platesetter voor de compact. Het RVS rooster is 33 cm, maar de platesetter of pizzasteen?
Slimste is om een pizzasteen te gebruiken, met wat ruimte tussenPS en steen
Zie voorbeelden in voorgaande pagina's

De platesetter komt op de vuurring of net onder rooster te hangen
Dus pak een meetlint, en meet de ruimte op
Kan je verder zoeken naar afmetingen, hou rekening met ongevoor ée'n a twee centimeter ruimte tussen vuurring en onderkant platesetter

[ Voor 15% gewijzigd door FreshMaker op 24-07-2019 18:21 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Prins32 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:00:
Mij is het merk niet bekend. Weet iemand hoe de kwaliteit is?
Hier loop je dus al tegen probleem 1 aan: het is niet bekend waardoor de ervaringen beperkt zijn. Probleem 2: niet wijd bekend dus vervangende onderdelen pik je niet even op. Probleem 3: garantie is te afhankelijk van de dealer.

Weber is overal bekend en goed te verkrijgen. Je betaalt er wel wat voor maar de garantie is zonder problemen. Er zijn alternatieven die beter zijn maar gemak en goede garantie is ook wel wat waard.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik ben aan het experimenteren met het maken van 26 cm pizza's in mijn Grill Guru Compact. Ik vroeg me af of iemand wel eens de recepten heeft geprobeerd van het boek: The Elements of Pizza. Unlocking the Secrets to World-Class Pies at Home van Ken Forkish.

De auteur gaat uit van een thuissituatie met een oven die maximaal 300 graden kan verwarmen. Dus ik ga er vanuit dat deze recepten ook wel geschikt zouden moeten zijn voor een kamado. Dit weekend maar even experimenteren met de deeg... Het deeg is het halve werk.

Verwijderd

banaliteit schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:42:
Ik ben aan het experimenteren met het maken van 26 cm pizza's in mijn Grill Guru Compact. Ik vroeg me af of iemand wel eens de recepten heeft geprobeerd van het boek: The Elements of Pizza. Unlocking the Secrets to World-Class Pies at Home van Ken Forkish.

De auteur gaat uit van een thuissituatie met een oven die maximaal 300 graden kan verwarmen. Dus ik ga er vanuit dat deze recepten ook wel geschikt zouden moeten zijn voor een kamado. Dit weekend maar even experimenteren met de deeg... Het deeg is het halve werk.
welke pizza steen heb je ?

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:50
BlackShadow schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:49:
[...]

Dit heb ik vorig weekend gemaakt voor gasten:

Ceviche van gegrilde zeebaars
[Afbeelding]
Ziet er lekker uit, maar is natuurlijk geen ceviche (rauw in zuur gegaard).

• BlackShadow
coinman63 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:42:
[...]

Ziet er lekker uit, maar is natuurlijk geen ceviche (rauw in zuur gegaard).
De zeebaars wordt slechts kort langs de velkant gegrild en krijgt nagaring door het zuur.
Het beste van beide werelden dus ;)

[ Voor 39% gewijzigd door BlackShadow op 25-07-2019 18:01 ]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Ebbao schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:10:

Die steen is bestand tot temperaturen tot 300c, lijkt me een beetje laag voor een bbq pizza. Bij mij gaat de bbq op 400-500c met een dikke steen als ik pizza's ga maken.

Mijn opstelling is platesetter + normaalrooster + pizzasteen op rooster. Eerst zat ik nog wat te rommelen met aluminiumfolie tussen de platesetter en de steen want bij direct contact wordt de steen te heet. Maar als je het rooster er gewoon tussenlegt ben je gelijk klaar en ligt alles stabiel.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46
BlackShadow schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:39:
[...]

De zeebaars wordt slechts kort langs de velkant gegrild en krijgt nagaring door het zuur.
Het beste van beide werelden dus ;)
Ik vind het er prachtig uitzien!
Chapeau _/-\o_ .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Ebbao
Malt007 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:55:
[...]

Die steen is bestand tot temperaturen tot 300c, lijkt me een beetje laag voor een bbq pizza. Bij mij gaat de bbq op 400-500c met een dikke steen als ik pizza's ga maken.

Mijn opstelling is platesetter + normaalrooster + pizzasteen op rooster. Eerst zat ik nog wat te rommelen met aluminiumfolie tussen de platesetter en de steen want bij direct contact wordt de steen te heet. Maar als je het rooster er gewoon tussenlegt ben je gelijk klaar en ligt alles stabiel.
Thanks! Wat is nog het voordeel van het rooster ertussen te plaatsen? In principe zorgt de platesetter er al voor dat de onderkant van de pizzasteen niet bloot wordt gesteld aan directe hitte, dus daar zal het niet voor zijn?

• Malt007
  • Laatst online: 22-12-2025
Ebbao schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:52:
[...]

Thanks! Wat is nog het voordeel van het rooster ertussen te plaatsen? In principe zorgt de platesetter er al voor dat de onderkant van de pizzasteen niet bloot wordt gesteld aan directe hitte, dus daar zal het niet voor zijn?
Als de steen direct op de platesetter ligt dan wordt deze te heet en zal je bodem verbranden. Vaak lees je dan adviezen om er bolletjes alufolie tussen te doen maar rooster vind ik makkelijker en stabieler.

• Ebbao
Malt007 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:01:
[...]

Als de steen direct op de platesetter ligt dan wordt deze te heet en zal je bodem verbranden. Vaak lees je dan adviezen om er bolletjes alufolie tussen te doen maar rooster vind ik makkelijker en stabieler.
Ah op die fiets. Bij de platesetter van de ggc zit al ruimte tussen de ps en de pizzasteen, dus dat rooster kan ik dan achterwege laten.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

backupdevice

No Risk , Full Push

alki schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:06:
[...]

Zou je die ook met mij willen delen?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38
backupdevice schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:01:
[...]

Zou je die ook met mij willen delen?
Natuurlijk zal straks een foto maken van t recept

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-12-2025
Gisteren voor het eerst het Lidl eitje geprobeerd. Liep wel tegen een aantal problemen aan en ik hoop dat jullie wat tips hebben voor de volgende keer.

- Ei tot net onder de gaten gevuld met houtskool (Black Ranch Marabu, wat kleinere stukken)
- 2 wokkels door het luikje heen
- Gewacht tot de wokkels waren uitgebrand en deksel dicht
- Temperatuur kwam vervolgens nauwelijks op 100 graden (alles open)
- Nog 2 wokkels eronder
- Na uitbranden schoot de temperatuur naar 160 (dus alles weer dicht)
- Gewacht tot 130 graden en vervolgens 1100 gram Picanha erop
- Temperatuur daalde naar 90 (logisch, koud vlees)
- Vervolgens ging de temperatuur langzaam naar 140 (nauwelijks luchttoevoer)

Ik kreeg de temperatuur niet meer naar beneden. Had de "tweak" op de schuif al toegepast, maar ik ben gewoon 1,5 uur aan het kloten geweest. Geen stabiele temperatuur. Mijn plan was zo rond 110 graden te bakken maar doordat ik continu op de 140 zat was het resultaat minder dan verwacht.

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2025

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Chefferson schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:20:
Gisteren voor het eerst het Lidl eitje geprobeerd. Liep wel tegen een aantal problemen aan en ik hoop dat jullie wat tips hebben voor de volgende keer.

- Ei tot net onder de gaten gevuld met houtskool (Black Ranch Marabu, wat kleinere stukken)
- Nog 2 wokkels eronder

Ik kreeg de temperatuur niet meer naar beneden. Had de "tweak" op de schuif al toegepast, maar ik ben gewoon 1,5 uur aan het kloten geweest. Geen stabiele temperatuur. Mijn plan was zo rond 110 graden te bakken maar doordat ik continu op de 140 zat was het resultaat minder dan verwacht.
Dan zal er vast nog ergens valse lucht worden aangezogen. Ik heb destijds bij mijn ei alle schuifjes ed. voorzien van vilt. Gewoon losgeschroefd en een of twee laagjes vilt ertussen en weer vast geschroeft.

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Vraagje aan de mensen hier met een vacumeer machine, met wat voor stift beschrijven jullie de zakken? (Denk aan datum, e.a details)

• BlackShadow
Fladder80 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:05:
Vraagje aan de mensen hier met een vacumeer machine, met wat voor stift beschrijven jullie de zakken? (Denk aan datum, e.a details)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YyBjoZu.png
Freezer Bag Marker

• Chefferson
jabberwock schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:42:
[...]

Dan zal er vast nog ergens valse lucht worden aangezogen. Ik heb destijds bij mijn ei alle schuifjes ed. voorzien van vilt. Gewoon losgeschroefd en een of twee laagjes vilt ertussen en weer vast geschroeft.
Wat voor soort vilt heb jij hiervoor gebruikt? Baal hier wel van.

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2025

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Chefferson schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Wat voor soort vilt heb jij hiervoor gebruikt? Baal hier wel van.
Ik heb gewoon wat vilt uit de knutseldoos (geen flauwe grappen nu.. >:) ) van mijn vrouw gepakt. Een beetje op maat geknipt en er tussen gezet.

• BlackShadow

- Nog 2 wokkels eronder

Ik heb geen mini eitje, enkel een large model, maar 4 wokkels is gewoon veel te veel om 130 graden aan te houden. 1 wokkel zou meer dan voldoende moeten zijn.
Waar leg je je wokkels? Door het luchtschuifje onder het kolen rooster?
Ik steek de kolen altijd boven op de kolen aan: 1 wokkel in het midden bovenop de berg kolen schuif onderaan vol open, ik verleg dan wat kolen zodat er rond en ook een paar boven liggen. Eenmaal de kooltjes er rond aan de randen goed gloeien (dan is de wokkel al opgebrand), sluit ik het deksel en gaan de schuiven minstens tot de helft dicht. als de temperatuur oploopt richting 130°C schuif ik ze verder dicht.

Eenmaal boven de gewenste temperatuur is die bij een kamado heel moeilijk terug te brengen op korte tijd.
Gewoon de tijd nemen en de schuiven rustig meer sluiten, kleine stapjes. Nooit volledig dicht/open.

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 26-07-2019 10:37 ]

• Martinusz

- Nog 2 wokkels eronder

Temperatuur gemeten met meter van dat ding zelf of eigen meter?
Ding in de dome wijkt meestal behoorlijk af ;) tenzij je hem geëikt hebt?

• Chefferson
Martinusz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:41:
[...]

Temperatuur gemeten met meter van dat ding zelf of eigen meter?
Ding in de dome wijkt meestal behoorlijk af ;) tenzij je hem geëikt hebt?
Met een eigen meter. Die overigens niet veel afweek van de dome.

• Martinusz
Chefferson schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:50:
[...]

Met een eigen meter. Die overigens niet veel afweek van de dome.
Ok, dan is dat in ieder geval uitgesloten ;)
Met blokjes/wokkels had ik ook altijd wat lastiger dat het mini ei aanging of heel ongelijkmatig.
Met een BBQ-aansteker gaat het eigenlijk stuk beter sinds ik die gebruik.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 14:07
[...]

Weber wordt niet gehyped, het is gewoon echt wat men beweert. Prima allround bbq waar door Weber goede service bij geleverd wordt.
De mijne staat alleen in de winter binnen, rest van het jaar buiten en een hoes heb ik niet. Nog nergens roest gevonden.
jabberwock schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Ik heb gewoon wat vilt uit de knutseldoos (geen flauwe grappen nu.. >:) ) van mijn vrouw gepakt. Een beetje op maat geknipt en er tussen gezet.
komop, 1 flauwe grap moet toch kunnen? :+

• Chevy454
  • Niet online
Gadgeteer schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:58:
komop, 1 flauwe grap moet toch kunnen? :+
Daar valt geen speld tussen te krijgen :+
Napoleon heb je ook nog eventueel. Maar Weber is goed en degelijk.
Of het de prijs waard is kan je enkel zelf bepalen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jord Althuizen:
Vanavond, radio 1 om 18:30, mag ik in discussie met de burgermeester die het advies van de veiligheidsregio dat goldt voor natuurgebieden overtrok naar de stad en een vegetarische astmapatient die last heeft van vlees en rook. Zal een verhitte discussie worden
link: https://www.nporadio1.nl/...ndingen/651409-2019-07-26

Tijd voor een nieuwe sig..

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46
Wat een sensatie radio zeg :+ .
Bedankt voor het delen.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:01
Geen stabiele temperatuur. Mijn plan was zo rond 110 graden te bakken maar doordat ik continu op de 140 zat was het resultaat minder dan verwacht.
Snap niet wat je bedoelt met van onderen aangestoken door schuifje, ligt je houtskool dan onder het zwarte rooster op de bodem?
Ik heb een torentje van 3 stukken houtskool op het zwarte rooster gebouwd. 1 aanmaakblokje eronder, klep en schuif volledig open. Minuut of 15-20 wachten, schuif op 75% dicht, klep dicht en dan hing ie rond de 110-120 ergens.

Vanmiddag moink balls gemaakt (geen deflector plate nog, dus alle ballen aan 1 kunt, kolen aan andere kant):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48382822306_8776413c26_z.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door matthijst op 26-07-2019 23:13 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gadgeteer schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Weber wordt niet gehyped, het is gewoon echt wat men beweert. Prima allround bbq waar door Weber goede service bij geleverd wordt.
De mijne staat alleen in de winter binnen, rest van het jaar buiten en een hoes heb ik niet. Nog nergens roest gevonden.
Weber is inderdaad goed, maar er zullen ook wel andere goede merken zijn toch? Mijn vader heeft een Jamie Oliver BBQ. Toen hij die kocht leek het mij ook een gehyped merk (nog duurder dan een Weber) maar hij heeft hem intussen wel al meer dan 10 jaar en hij staat zomer en winter buiten.

/▌

• Dennis1812
  • Laatst online: 21:02

Dennis1812

Amateur prutser

Ik nheb een mooi Lidl eitje kunnen bemachtigen. Maar wat zijn onmisbare accessoires? Een bekvam staat al op de verlanglijst.
Maar lees verlies over deflector plates en gietijzeren mannetjes. Wat is handig en waar is het handig voor ?
Ik wil veel low en slow gaan oefenen met deze bbq. Dus pp, spareribs, moink balls, hammetje etc.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:01
Gietijzeren pannetje om indirect te kunnen verwarmen. Nodig voor slow.
En een thermometer. Bv van Ikea (fantast).

Haters everywhere but I don’t really care

• 1000Motormuis
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07-2020
Hallo lui.

Ik vroeg me af, ligt het aan mij of moet je houtskool haast "babysitten" voor optimale verbranding?

Misschien haal ik de kolen te vroeg uit de starter of iets dergelijks, maar ik heb het idee dat als de kolen niet in "direct contact met elkaar" zijn (/op een hoopje liggen), ze opmerkelijk veel van hun potentie verliezen, om het maar op een vage manier te beschrijven. Leg ik de verspreide kolen weer bij elkaar, zie ik ze in enkele ogenblikken weer gloeien.

Wellicht dat als ik wat beter had opgelet tijdens de lessen natuurkunde ik wel had geweten hoe en wat.

Gedragen (kokos)briketten zich ook zo, of kan een briket, eenmaal aangestoken, wel "onafhankelijk" opbranden?

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
1000Motormuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:21:
Hallo lui.

Ik vroeg me af, ligt het aan mij of moet je houtskool haast "babysitten" voor optimale verbranding?

Misschien haal ik de kolen te vroeg uit de starter of iets dergelijks, maar ik heb het idee dat als de kolen niet in "direct contact met elkaar" zijn (/op een hoopje liggen), ze opmerkelijk veel van hun potentie verliezen, om het maar op een vage manier te beschrijven. Leg ik de verspreide kolen weer bij elkaar, zie ik ze in enkele ogenblikken weer gloeien.

Wellicht dat als ik wat beter had opgelet tijdens de lessen natuurkunde ik wel had geweten hoe en wat.

Gedragen (kokos)briketten zich ook zo, of kan een briket, eenmaal aangestoken, wel "onafhankelijk" opbranden?
Ik begrijp je probleem niet helemaal. Vind je dat de temperatuur niet hard stijgt? Of dat ze niet lang genoeg branden?

Ik wilde het ff rustig aan doen vandaag ivm het weer. Gewoon even simpel een beenhammetje er op. Moet maar anderhalf uur, dus gewoon met de resterende houtskool maar gedaan. Ik dacht tegelijk: het is zo warm, ik hoef maar een klein stukje aan te steken.

Heb alle vents praktisch helemaal open en haal de 160 nét 😜. Ik hoop dat ze het nog een half uurtje volhouden haha. Dit wordt de spannendste race tot nu toe

• Chevy454
  • Niet online
Iemand ervaring met baby back ribs sous vide bereiden? Mijn Anova is een jaar oud maar nog steeds niet gebruikt 8)7.

Ik denk eraan 16 uur op 65C. En dan een uur smoke op 110C en dan aflakken voor 15minuten.

Misschien toch maar 20 uur sous vide na het lezen van @Hari-Bo zijn blog.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 27-07-2019 18:02 ]

• 1000Motormuis
Misha schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:48:
[...]

Ik begrijp je probleem niet helemaal. Vind je dat de temperatuur niet hard stijgt? Of dat ze niet lang genoeg branden?
Houtskool vers uit de chimney wat verspreid over het rooster, dus met wat ruimte tussen de kolen, lijkt bij mij nooit "op te branden". Vers uit de starter is de temperatuur in het begin uiteraard aardig hoog, maar daalt in dat geval dan ook aardig snel. Je zou het denk ik gerust doven kunnen noemen. Is dit normaal voor houtskool, vroeg ik mij af? Eenmaal goed aangestoken met een chimney zou ik verwachten dat een stuk houtskool op zichzelf staand wel volledig op zou branden, maar enkel gegooid op een hoopje zie ik de kolen volledig tot as branden. Ook met een laagje kolen in contact met elkaar ontstaan er na een bepaalde tijd lege ruimtes tussen de kolen, wat dus de verbranding van de kolen niet ten goede lijkt te komen. Als ik ze dus volledig op wil zien branden ben ik haast meer met de kolen dan met het voedsel bezig. :P

Ik vroeg me af of een eigenschap van (kokos)briketten was dat deze niet volledig omringd hoeven te zijn door andere kooltjes om volledig op te branden. :Y)

• Misha
1000Motormuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:00:
[...]
Houtskool vers uit de chimney wat verspreid over het rooster, dus met wat ruimte tussen de kolen, lijkt bij mij nooit "op te branden". Vers uit de starter is de temperatuur in het begin uiteraard aardig hoog, maar daalt in dat geval dan ook aardig snel. Je zou het denk ik gerust doven kunnen noemen. Is dit normaal voor houtskool, vroeg ik mij af? Eenmaal goed aangestoken met een chimney zou ik verwachten dat een stuk houtskool op zichzelf staand wel volledig op zou branden, maar enkel gegooid op een hoopje zie ik de kolen volledig tot as branden. Ook met een laagje kolen in contact met elkaar ontstaan er na een bepaalde tijd lege ruimtes tussen de kolen, wat dus de verbranding van de kolen niet ten goede lijkt te komen. Als ik ze dus volledig op wil zien branden ben ik haast meer met de kolen dan met het voedsel bezig. :P

Ik vroeg me af of een eigenschap van (kokos)briketten was dat deze niet volledig omringd hoeven te zijn door andere kooltjes om volledig op te branden. :Y)
Een losse briket zal minder hard fikken dan een stapeltje briketten in een starter ja... dat heb je als je veel dingen die in de fik staan bij elkaar zet 😜.

Via welke methode doe je het? Ik gok de minion methode? En hoe ver knijp je je zuurstof af?

• Misha
Misha schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:48:
[...]

Ik wilde het ff rustig aan doen vandaag ivm het weer. Gewoon even simpel een beenhammetje er op. Moet maar anderhalf uur, dus gewoon met de resterende houtskool maar gedaan. Ik dacht tegelijk: het is zo warm, ik hoef maar een klein stukje aan te steken.

Heb alle vents praktisch helemaal open en haal de 160 nét 😜. Ik hoop dat ze het nog een half uurtje volhouden haha. Dit wordt de spannendste race tot nu toe
Hakken over de sloot! De temperatuur was al aan het zakken maar gelukkig tikte hij nog de 65 aan. 5 minuten later was het over 😜

• 1000Motormuis
Misha schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:13:
[...]

Een losse briket zal minder hard fikken dan een stapeltje briketten in een starter ja... dat heb je als je veel dingen die in de fik staan bij elkaar zet 😜.

Via welke methode doe je het? Ik gok de minion methode? En hoe ver knijp je je zuurstof af?
Dat het wat minder hard fikt is begrijpelijk :+ , maar doven in plaats van opbranden vind ik wel opmerkelijk!

Dit "probleem" heb ik vooral wanneer ik veel stukken wil grillen met directe hitte. Het gebied met effectieve directe hitte wordt constant kleiner als ik de kooltjes steeds naar elkaar toe moet verschuiven. :P

Minion methode heb ik me nog niet aan gewaagd, maar wat braden betreft zijn stukken houtskool wel zeer goed brandend te houden met char-baskets. Ook eenvoudig om wat verse kolen toe te voegen aan het hoopje al brandende kolen.

• Misha
1000Motormuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Dat het wat minder hard fikt is begrijpelijk :+ , maar doven in plaats van opbranden vind ik wel opmerkelijk!

Dit "probleem" heb ik vooral wanneer ik veel stukken wil grillen met directe hitte. Het gebied met effectieve directe hitte wordt constant kleiner als ik de kooltjes steeds naar elkaar toe moet verschuiven. :P

Minion methode heb ik me nog niet aan gewaagd, maar wat braden betreft zijn stukken houtskool wel zeer goed brandend te houden met char-baskets. Ook eenvoudig om wat verse kolen toe te voegen aan het hoopje al brandende kolen.
Low & slow vraagt wel een andere aanpak dan grillen. Heb je het over low & slow of over grillen?

En bedoel je met “doven” dat hij niet meer oranje gloeit? Dan is ie niet uit hoor, ik zou zo’n ding niet proberen vast te pakken 😜 dat aslaagje zegt verder niet veel, behalve dat ‘ie aan staat of stond :)

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:06
Vandaag hebben we onze 15 inch Patton kamado opgehaald. We hebben gekeken naar het lidl ei maar die was bij ons overal uitverkocht. Bij wat dubben toch gekozen voor een een wat groter ei en onze zinnen gezet op de Inferno van de hornbach..... die was echter ook uitverkocht voordat we heen konden dan nu maar de iets duurde variant gekocht.

Mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundige: Weet iemand toevallig welke plate setter/heat deflector erin past? volgens de verkoper was een aspook echt heel erg hard nodig? iemand hier ervaring ermee? volgens de verkoper was een gietijzeren raster ook beter dan degene die er standaard bij zit. opzich voel ik daar zelf ook wel meer voor maar hoognodig?

We gaan dit mooie eitje inbouwen in een buitenkeuken van 1,60 m dus ik heb er helemaal zin in. foto's volgen !

• 1000Motormuis
Misha schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:45:
[...]

Low & slow vraagt wel een andere aanpak dan grillen. Heb je het over low & slow of over grillen?

En bedoel je met “doven” dat hij niet meer oranje gloeit? Dan is ie niet uit hoor, ik zou zo’n ding niet proberen vast te pakken 😜 dat aslaagje zegt verder niet veel, behalve dat ‘ie aan staat of stond :)
Het gaat mij om het grillen. Minimaal 1/2, eventueel 3/4 van het kolenrooster bedekt met kolen. Ondanks dat ze niet gloeien zijn ze inderdaad niet uit, dus vastpakken of in de afvalcontainer gooien zal ik niet doen O-) , maar als ze dermate veel hitte verliezen dat ik mijn hand langer dan een seconde of vijf comfortabel boven het rooster kan houden, beschouw ik dat als doven. :7

Als ik enkel voor mijzelf wat wil bereiden is het wel te doen, maar grillen voor een grote groep lijkt met houtskool wel wat "kolenmanagement" te vereisen. Ik denk dat ik maar eens zo een doos kokosbriketten van Ecobrasa ga bestellen, mocht iemand een goede (digitale) adresje hebben, hoor ik het graag. :Y)

Ik vraag me dan ook af hoe precies in een kamado stukken houtskool met low&slow-temperaturen alsnog weten te ontsteken. Ik heb er niet veel kaas van gegeten. :z

• Misha
1000Motormuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:02:
[...]
Het gaat mij om het grillen. Minimaal 1/2, eventueel 3/4 van het kolenrooster bedekt met kolen. Ondanks dat ze niet gloeien zijn ze inderdaad niet uit, dus vastpakken of in de afvalcontainer gooien zal ik niet doen O-) , maar als ze dermate veel hitte verliezen dat ik mijn hand langer dan een seconde of vijf comfortabel boven het rooster kan houden, beschouw ik dat als doven. :7

Als ik enkel voor mijzelf wat wil bereiden is het wel te doen, maar grillen voor een grote groep lijkt met houtskool wel wat "kolenmanagement" te vereisen. Ik denk dat ik maar eens zo een doos kokosbriketten van Ecobrasa ga bestellen, mocht iemand een goede (digitale) adresje hebben, hoor ik het graag. :Y)

Ik vraag me dan ook af hoe precies in een kamado stukken houtskool met low&slow-temperaturen alsnog weten te ontsteken. Ik heb er niet veel kaas van gegeten. :z
Het steekt aan omdat ze naast een stukje houtskool ligt dat aan staat ☺️

Voor grillen zou ik voor houtskool gaan, en niet voor kokosbriketten. Die worden gewoon minder heet. Je wil waarschijnlijk gewoon ontzettend veel hitte? Kokosbriketten zijn (imho) bedoelt om lang op een lage temperatuur te branden. Tuurlijk, kan ook op een hoge, maar daar zijn betere alternatieven voor. Die branden echter een stuk korter, dus dat moet je dan weer voor lief nemen

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Chevy454 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:54:
Iemand ervaring met baby back ribs sous vide bereiden? Mijn Anova is een jaar oud maar nog steeds niet gebruikt 8)7.

Ik denk eraan 16 uur op 65C. En dan een uur smoke op 110C en dan aflakken voor 15minuten.

Ik heb nu denk ik een 20x baby back ribs sous-vide gefaan :p.
Mijn beste successen haal ik met 61 graden en 24 uren. En uiteraard al in de rub sous-vide. En 10 minuutjes op de BBQ met glazen. Trekken ze mooi los van het bot en qua bite vind ik ze dan heerlijk zacht, maar wel met structuur nog.

• Chevy454
  • Niet online
Nomad schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:18:
Mijn beste successen haal ik met 61 graden en 24 uren.
Goed om te weten.
En uiteraard al in de rub sous-vide.
Dat is vanzelfsprekend ;)
En 10 minuutjes op de BBQ met glazen. Trekken ze mooi los van het bot en qua bite vind ik ze dan heerlijk zacht, maar wel met structuur nog.
En hierom wil ik eigenlijk afwijken. Ik wil nog graag nog een uurtje roken op 110C. Ik ben dan bang dat 24h het te gaar maakt. Maar ik ga het gewoon eens doen. Een rack op 20h en twee op 24h.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Chevy454 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:41:
[...]

Goed om te weten.

[...]

Dat is vanzelfsprekend ;)

[...]

En hierom wil ik eigenlijk afwijken. Ik wil nog graag nog een uurtje roken op 110C. Ik ben dan bang dat 24h het te gaar maakt. Maar ik ga het gewoon eens doen. Een rack op 20h en twee op 24h.
Ik grill mijn ribjes in 10 minuutjes af, maar wel op 150 tot 180 graden, directe hitte. Na 10 minuutjes liggen de botjes aardig bloot dan. Ik vind het moeilijk in te schatten hoe dat verhoud tot 110 graden en een uurtje.
Ik denk dat je met korter roken, terwijl er wat glaze op zit, je prima uit komt. Die plakkerige glaze houd rook ook erg goed vast. Dus een 30 tot 40 minuutjes roken, met laatste 15 minuten glaze en je hebt rooksmaak genoeg volgens mij :)

• 1000Motormuis
Misha schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:16:
[...]

Het steekt aan omdat ze naast een stukje houtskool ligt dat aan staat ☺️

Voor grillen zou ik voor houtskool gaan, en niet voor kokosbriketten. Die worden gewoon minder heet. Je wil waarschijnlijk gewoon ontzettend veel hitte? Kokosbriketten zijn (imho) bedoelt om lang op een lage temperatuur te branden. Tuurlijk, kan ook op een hoge, maar daar zijn betere alternatieven voor. Die branden echter een stuk korter, dus dat moet je dan weer voor lief nemen
Het vlees hoeft uiteraard niet gecremeerd te worden, maar hoge temperaturen doe ik het inderdaad voor. :P

Wellicht dat ik puur voor het grillen met directe hitte (voor een grote groep) iets anders dan een kogelbarbecue moet gebruiken, maar goed, de mogelijkheden met een kettle waren te mooi om er niet eentje aan te schaffen! Nu nog de kunst van houtskool onder de knie krijgen. ;)

Heb je nog aanraders qua merk als ik zeg dat ik op zoek ben naar wat kleinere stukken houtskool voor de Weber Go Anywhere? Grotere stukken breek ik liever niet op. :Y)

• Misha
1000Motormuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:01:
[...]

Het vlees hoeft uiteraard niet gecremeerd te worden, maar hoge temperaturen doe ik het inderdaad voor. :P

Wellicht dat ik puur voor het grillen met directe hitte (voor een grote groep) iets anders dan een kogelbarbecue moet gebruiken, maar goed, de mogelijkheden met een kettle waren te mooi om er niet eentje aan te schaffen! Nu nog de kunst van houtskool onder de knie krijgen. ;)

Heb je nog aanraders qua merk als ik zeg dat ik op zoek ben naar wat kleinere stukken houtskool voor de Weber Go Anywhere? Grotere stukken breek ik liever niet op. :Y)
Ik snap de problematiek niet zo. Waarom zou je geen kogelbarbecue kunnen gebruiken?

Ik gebruik altijd Black Ranch Maruba. Daar zitten zowel grote als kleine stukken in. Maar de grote stukken zijn prima te doen voor een WGA

• 1000Motormuis
Misha schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:05:
[...]

Ik snap de problematiek niet zo. Waarom zou je geen kogelbarbecue kunnen gebruiken?

Ik gebruik altijd Black Ranch Maruba. Daar zitten zowel grote als kleine stukken in. Maar de grote stukken zijn prima te doen voor een WGA
Een kogelbarbecue voldoet voor grillen met directe hitte prima, en ongetwijfeld zitten er hier mensen die daarmee met gemak een grote groep kunnen voeden, maar een grotere oppervlak waar je kolen kunt plaatsen zou in zo een geval wel wat handiger zijn, zou ik in alle onervarenheid zeggen.

De zakken Black Ranch die ik geprobeerd kwamen inderdaad (tot mijn verbazing) met aardig wat kleine stukken. Ik probeer nu Dammers; flinke brokken. :7

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

@1000Motormuis Krijg je wel zo'n 'afterburner' effect in de chimney nadat de wokkels/aanmaakblokjes zijn uitgebrand? Hoe ziet het houtskool er uit als je besluit dat het lang genoeg in de chimney heeft gezeten?

Het klinkt alsof je of je niet lang genoeg wacht, of het houtskool gewoon niet heet genoeg wordt in de starter.
Dus, of langer wachten, en/of een of twee wokkeltjes/aanmaakblokjes extra in de chimney, en/of de chimney goed uit de wind zetten?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:32
Chevy454 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:54:

Ik heb rond kerst ribs 24 uur op 61 graden gedaan. Daarna even op hete bbq. Heeeeerlijk. Uiteraard ontvliest en gemarineerd voordat ze het water ingingen

• 1000Motormuis
Apie! schreef op zondag 28 juli 2019 @ 07:30:
@1000Motormuis Krijg je wel zo'n 'afterburner' effect in de chimney nadat de wokkels/aanmaakblokjes zijn uitgebrand? Hoe ziet het houtskool er uit als je besluit dat het lang genoeg in de chimney heeft gezeten?

Het klinkt alsof je of je niet lang genoeg wacht, of het houtskool gewoon niet heet genoeg wordt in de starter.
Dus, of langer wachten, en/of een of twee wokkeltjes/aanmaakblokjes extra in de chimney, en/of de chimney goed uit de wind zetten?
De vergelijking met een 'afterburner' is wel een mooie. 8) Dat is inderdaad wel een beetje hoe ik het probeer te beoordelen, (starter + twee flinke wokkels op het kolenrooster) wachtend tot de gloed en vlammen vanaf de bovenste laag komen. Ik moet er misschien wel bij zeggen dat ik niet echt wacht totdat de bovenkant van de bovenste kolen niet meer zwart zijn. Ik heb het idee dat als ik dat zou doen, de kolen onderin niet veel meer waard zijn. :P Grijze randen neem ik, wellicht onterecht, genoegen mee.

Maar wellicht moet ik inderdaad langer wachten, ik hoor men het vaak over 15-20 minuten hebben voor houtskool, terwijl ik bij een volle chimney soms met 10 minuten al denk gereed te zijn.

Hoe dan ook, bedankt voor de reactie!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 12:38
https://nos.nl/artikel/22...ire-up-in-oisterwijk.html

Dat wordt overstappen naar wokkels, de komende maanden :P

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:50
ze hebben even QA gedaan op hun hele stock?

Al 2x op 6 jaar, gevaarlijke business lijkt me zo

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op zich prima reclame voor hun product, ze ontbranden makkelijk en branden erg goed :p

Maar de looftlighter is toch nog wel een stuk makkelijker om de barbecue aan te steken :) Ik gebruik al jaren geen aanmaakblokjes meer.

• Zebby
  • Laatst online: 08-01 16:49
Ik ga vanmiddag weer een lading spareribs halen voor op de bbq morgen. Iemand ervaringen met het gebruik van standaard gele mosterd als "plakmiddel" voor je dry rubs? Dan kan ik die er vanavond al op doen en lekker laten marineren tot morgen middag.

• Henkie_NtA
Zebby schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:07:
Ik ga vanmiddag weer een lading spareribs halen voor op de bbq morgen. Iemand ervaringen met het gebruik van standaard gele mosterd als "plakmiddel" voor je dry rubs? Dan kan ik die er vanavond al op doen en lekker laten marineren tot morgen middag.
Ik doe het altijd met standaard gele mosterd, werkt prima.

• Zebby
Henkie_NtA schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:17:
[...]

Ik doe het altijd met standaard gele mosterd, werkt prima.
Mag ook gewoon avond ervoor ingesmeerd worden en zo? Of is dat zelfs de voorkeur?

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-01 13:23
Nomad schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:45:
[...]

En een fatty maken dan. Vind het er altijd wel leuk uit zien en gasten kennen het niet en worden wel enthousiast.
Ik moest ff googlen om te kijken wat het was, maar zaterdag wel gemaakt. Een kleine versie met 500 gram gehakt, kruiden, salami, en smeltkaas. Ook voor het eerst een spekmatje moeten maken.

Zo zag ie er uit voor ie op de lidl kamado ging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VZ6yHJl9GAfxMYtbhDmq15Hg/full.jpg

Zo kwam ie er af na een uurtje of 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QmgrEVjLJECgv4wRDUMKl9Es/full.jpg

En zo zag ie er van binnen uit. Heerlijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D071F9Wyn9wDez98uGxNzqNC/full.jpg

Wel iets te zuinig met de kruiden geweest, en de ui moet er volgende keer ook maar bij, die had ik nu ff niet in huis 8)7

Ook maar een beetje rookhout erbij de volgende keer :+

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Henkie_NtA
Zebby schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Mag ook gewoon avond ervoor ingesmeerd worden en zo? Of is dat zelfs de voorkeur?
Hangt beetje af van hoe dik je ribs zijn zou ik zeggen. Als ze niet heel dik zijn vind ik ze dan met rub snel te zout worden (natuurlijk ook afhankelijk van je rub) na een hele nacht.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

robkrekel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Ik moest ff googlen om te kijken wat het was, maar zaterdag wel gemaakt. Een kleine versie met 500 gram gehakt, kruiden, salami, en smeltkaas. Ook voor het eerst een spekmatje moeten maken.

Zo zag ie er uit voor ie op de lidl kamado ging:
[Afbeelding]

Zo kwam ie er af na een uurtje of 3
[Afbeelding]

En zo zag ie er van binnen uit. Heerlijk!
[Afbeelding]

Wel iets te zuinig met de kruiden geweest, en de ui moet er volgende keer ook maar bij, die had ik nu ff niet in huis 8)7

Ook maar een beetje rookhout erbij de volgende keer :+
Tof! Ja hij mag wel kruiden gebruiken, wordt eerder te flauw dan te heftig. Maar wel leuk om te maken omdat gasten pas bij snijden zien wat ze krijgen :).

• Zebby
Henkie_NtA schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:01:
[...]

Hangt beetje af van hoe dik je ribs zijn zou ik zeggen. Als ze niet heel dik zijn vind ik ze dan met rub snel te zout worden (natuurlijk ook afhankelijk van je rub) na een hele nacht.
Ik haal meestal goede dikke en laat ze 5 uur op de bbq om door te garen. Denk dat dat wel mee valt dan?

• 1000Motormuis
Nu ik een kogelbarbecue heb ben ik wel wat nieuwsgierig naar buikribben, alleen zie ik wat lams/kalfs/runderribben betreft soms verschillende manieren van bereiding waarbij ik niet altijd weet waarom welke wordt toegepast. De welbekende low & slow tot kerntemperaturen van +90°C zie ik geregeld langskomen maar ook bijvoorbeeld hot & fast tot medium (rare).

Uiteraard gewoon doen wat je lekker vindt, alleen zullen er ongetwijfeld wel wat vuistregels zijn, toch? }:O

Heeft het sterk te maken met hoe de ribben gesneden zijn; "flanken/English"?

Alvast bedankt!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:24
Zebby schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Ribs uit de koeling halen, voorbereiden (vlies, mosterd, rub). Dan bbq voorbereiden en daarna ribben erop.
Rub langer laten intrekken heeft weinig nut.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

1000Motormuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:26:
[...]
Een kogelbarbecue voldoet voor grillen met directe hitte prima, en ongetwijfeld zitten er hier mensen die daarmee met gemak een grote groep kunnen voeden, maar een grotere oppervlak waar je kolen kunt plaatsen zou in zo een geval wel wat handiger zijn, zou ik in alle onervarenheid zeggen.

De zakken Black Ranch die ik geprobeerd kwamen inderdaad (tot mijn verbazing) met aardig wat kleine stukken. Ik probeer nu Dammers; flinke brokken. :7
Heb je gezien hoe groot het kolen oppervlak is van die minikamado's die iedereen hier nu heeft? In een 47 of 53 cm kogelbbq heb je toch veel meer plaats?

Overigens liggen bij mij de brikketten (ik gebruik meestal kokosbrikketten, ook voor grillen. Ze zijn ietsje duurder als houtskool maar je hebt er ook minder nodig) ook tegen elkaar en niet los. En dan branden ze gewoon op.

/▌

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 16:17
Ik ben de afgelopen jaren steeds fanatieker gaan BBQ-en en heb al een hoop mooie stukken vlees kunnen bereiden. Lange sessie's van 8 uur+ voor pulled pork geen probleem.

Waar ik tot nu toe wel steeds een probleem mee heb, zijn babyback ribs. Een week of 3 geleden heb ik er 2 gehaald bij een slager waar ik tegenwoordig kom. Ik wil echt fall of the bone ribs klaarmaken. Tot op heden was dit nog nooit gelukt. Iedere keer zo taai als de neten.
Nu de volgende methode gebruikt.

Ketel gestook tot netjes stabiel rond de 100 graden. Ribs ontvliest en in de rub gezet. Half uurtje erop met flink roken. Hierna eraf gehaald en in een braadslede + appelsap gelegd en flink afgedekt met aluminiumfolie. Hierin 2 uurtjes laten stomen. Hierna eruit gehaald en een glaze toegevoegd en nog een klein half uurtje laten "drogen".
Deze methode werkte perfect. Ik zag het al na het stomen dat de botten er flink uitgekomen waren en dat ik voorzichtig met de ribs moest zijn, omdat ze anders scheurden. Ze smaakten perfect en kon de botten er zo uit trekken.

Nou had mijn ma afgelopen weekend wat spare-ribs over van de Jumbo. Ik weer EXACT dezelfde methode gedaan en nu waren ze weer gigantisch taai. Bij het stomen trok het vlees ook helemaal niet op, botjes kwamen niet bloot te liggen.

Nou heb ik aankomend weekend een groep eters en deze wilde ik weer die lekkere spare-ribs voorschotelen, dus uiteraard heb ik de ribs bij de slager gehaald maar ik ben er niet zeker op. Ligt het dan echt aan het kwaliteit vlees alleen? Zou niet weten waar ik anders op moet letten zodat het niet weer taai wordt.

• 1000Motormuis
Marzman schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Heb je gezien hoe groot het kolen oppervlak is van die minikamado's die iedereen hier nu heeft? In een 47 of 53 cm kogelbbq heb je toch veel meer plaats?

Overigens liggen bij mij de brikketten (ik gebruik meestal kokosbrikketten, ook voor grillen. Ze zijn ietsje duurder als houtskool maar je hebt er ook minder nodig) ook tegen elkaar en niet los. En dan branden ze gewoon op.
Ik dacht eens voor de gein twee volle starters te dumpen op het kolenrooster; toegegeven, dat is inderdaad aardig wat ruimte met directe hitte!

• Zebby
Vincent17 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:39:
Ik ben de afgelopen jaren steeds fanatieker gaan BBQ-en en heb al een hoop mooie stukken vlees kunnen bereiden. Lange sessie's van 8 uur+ voor pulled pork geen probleem.

Waar ik tot nu toe wel steeds een probleem mee heb, zijn babyback ribs. Een week of 3 geleden heb ik er 2 gehaald bij een slager waar ik tegenwoordig kom. Ik wil echt fall of the bone ribs klaarmaken. Tot op heden was dit nog nooit gelukt. Iedere keer zo taai als de neten.
Nu de volgende methode gebruikt.

Ketel gestook tot netjes stabiel rond de 100 graden. Ribs ontvliest en in de rub gezet. Half uurtje erop met flink roken. Hierna eraf gehaald en in een braadslede + appelsap gelegd en flink afgedekt met aluminiumfolie. Hierin 2 uurtjes laten stomen. Hierna eruit gehaald en een glaze toegevoegd en nog een klein half uurtje laten "drogen".
Deze methode werkte perfect. Ik zag het al na het stomen dat de botten er flink uitgekomen waren en dat ik voorzichtig met de ribs moest zijn, omdat ze anders scheurden. Ze smaakten perfect en kon de botten er zo uit trekken.

*Ik meet de temperatuur bij het vlees met een thermometer, niet de deksel, die staat een heel stuk hoger.

Nou had mijn ma afgelopen weekend wat spare-ribs over van de Jumbo. Ik weer EXACT dezelfde methode gedaan en nu waren ze weer gigantisch taai. Bij het stomen trok het vlees ook helemaal niet op, botjes kwamen niet bloot te liggen.

Nou heb ik aankomend weekend een groep eters en deze wilde ik weer die lekkere spare-ribs voorschotelen, dus uiteraard heb ik de ribs bij de slager gehaald maar ik ben er niet zeker op. Ligt het dan echt aan het kwaliteit vlees alleen? Zou niet weten waar ik anders op moet letten zodat het niet weer taai wordt.
Ik gebruik zelfs dikke varkens spareribs, ga ze morgen weer maken. Ik herhaal wat ik vorige keer deed - ketel tussen de 100-125c (liefst 100-110), ribs boven een bakje water, deksel deels daarboven open en de aangestoken kolen aan de andere kant. 1,5/2u droog erop, 1,5/2u in folie, dan nog half uurtje met glazuur en vol sappig. Hopelijk :) Zo te lezen moet je ze dus vooral wat langer erop laten. Ik trek er tussen de 5 en 6 uur voor uit.

• Apie!

Apie!

1000Motormuis schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:38:
Nu ik een kogelbarbecue heb ben ik wel wat nieuwsgierig naar buikribben, alleen zie ik wat lams/kalfs/runderribben betreft soms verschillende manieren van bereiding waarbij ik niet altijd weet waarom welke wordt toegepast. De welbekende low & slow tot kerntemperaturen van +90°C zie ik geregeld langskomen maar ook bijvoorbeeld hot & fast tot medium (rare).

Uiteraard gewoon doen wat je lekker vindt, alleen zullen er ongetwijfeld wel wat vuistregels zijn, toch? }:O

Heeft het sterk te maken met hoe de ribben gesneden zijn; "flanken/English"?

Alvast bedankt!
Bij low & slow zit het vlees langer in de temperatuur zone waarbij het collageen zo veel mogelijk kan smelten en dat zorgt voor het sappige malse vlees. Bij hot & fast heb je een goede kwaliteit ribben nodig met veel vet marmering. Doordat bij H&F het collageen niet zo veel smelt als bij L&S, heb je dus meer vet nodig.
Hot & Fast bij stukken vlees die men voornamelijk Low&Slow deed is overigens een tamelijk nieuwe rage.

@Vincent17 Vlees is pas klaar als het vlees klaar is. Dat verschilt van dier tot dier. Je kunt dus niet blind op tijd bereiden. Zelfs vlees van twee varkens van dezelfde stal kunnen compleet andere bereidingstijden hebben.
Spareribs zijn pas klaar als je er met een prikker in prikt en bijna geen weerstand hebt.

En een Half uurtje erop met 'flink roken'? Ben je bekend met de 3-2-1 methode voor buikribben? Dat is een vuistregel van 3 uur roken, 2 uur gewrapped en 1 uur naakt. Nou kun je voor spareribs beter 2-2-1 doen, of 2-1-1, of 1-1-1, afhankelijk van de dikte en kwaliteit van het vlees, maar het punt is dat je het rookgedeelte beter een stuk langer kunt doen met een klein beetje goede(!) rook, dan kort met veel slechte rook. Meer rook in een kortere tijd is niet beter.
Lees deze artikelen op amazingribs, maar eens:
https://amazingribs.com/b...eps-total-bbq-rib-nirvana
https://amazingribs.com/t...pes/are-my-ribs-ready-yet
https://amazingribs.com/m...know-about-wood-smoke-and

Hou er wel rekening mee dat wat wij spareribs noemen, zij baby back ribs noemen, en wat zij spareribs noemen, wij buikribben noemen. Baby back ribs hebben een kortere bereidingstijd als buikribben.

Blown past falling sands

• Vincent17
Apie! schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:21:
[...]

@Vincent17 Vlees is pas klaar als het vlees klaar is. Dat verschilt van dier tot dier. Je kunt dus niet blind op tijd bereiden. Zelfs vlees van twee varkens van dezelfde stal kunnen compleet andere bereidingstijden hebben.
Spareribs zijn pas klaar als je er met een prikker in prikt en bijna geen weerstand hebt.

En een Half uurtje erop met 'flink roken'? Ben je bekend met de 3-2-1 methode voor buikribben? Dat is een vuistregel van 3 uur roken, 2 uur gewrapped en 1 uur naakt. Nou kun je voor spareribs beter 2-2-1 doen, of 2-1-1, of 1-1-1, afhankelijk van de dikte en kwaliteit van het vlees, maar het punt is dat je het rookgedeelte beter een stuk langer kunt doen met een klein beetje goede(!) rook, dan kort met veel slechte rook. Meer rook in een kortere tijd is niet beter.
Ja, ik ben bekend met de 3-2-1 methodes en babyback ribs termen etc.
Met name omdat ik gewoon de NL babyback ribs heb, hanteerde ik dus de 1/2, 2, 1/2 qua tijd ongeveer.

Maar is het taaie van de sparerib een gevolg van te korte tijd dan? Ik was in de veronderstelling dat ik ze dus te lang erop had gehad.

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01 16:27
Vincent17 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:42:
[...]

Ja, ik ben bekend met de 3-2-1 methodes en babyback ribs termen etc.
Met name omdat ik gewoon de NL babyback ribs heb, hanteerde ik dus de 1/2, 2, 1/2 qua tijd ongeveer.

Maar is het taaie van de sparerib een gevolg van te korte tijd dan? Ik was in de veronderstelling dat ik ze dus te lang erop had gehad.
Eerder te kort als ik het zo lees. De weerstand test is een goede daarvoor. Als je echt fall of the bone wilt dan stoom je ze langer en doe je ze daarna niet meer terug.

• Vincent17
JohnStaakke schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:47:
[...]

Eerder te kort als ik het zo lees. De weerstand test is een goede daarvoor. Als je echt fall of the bone wilt dan stoom je ze langer en doe je ze daarna niet meer terug.
Even max een half uurtje terug leggen om af te lakken toch wel.
Maar ik had ze dus gewoon langer moeten laten stomen, toen ik zag dat het vlees nog niet teruggetrokken was?

[ Voor 13% gewijzigd door Vincent17 op 30-07-2019 07:54 ]

• Apie!

Apie!

Vincent17 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:42:
[...]

Taaie spareribs kan komen door of te kort (wel gaar, maar collageen niet gesmolten), of te lang (gaar en uitgedroogd), maar aangezien je ook geen pullback van het vlees had, zou ik zeggen: te kort.

Blown past falling sands

Verwijderd

Iemand al de spareribs van de Aldi geprobeerd die je daar deze week kan krijgen?

Zijn rauwe ribs wel gemarineerd voor 6 euro per kilo.

Kan je spareribs invriezen om later te gebruiken of wordt het vlees daar taai van?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2019 13:27 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:22:
Iemand al de spareribs van de Aldi geprobeerd die je daar deze week kan krijgen?

Zijn rauwe ribs wel gemarineerd voor 6 euro per kilo.

Kan je daarbij invriezen om later te gebruiken of wordt het vlees daar taai van?
Heeft de Aldi tegenwoordig vlees dat niet ingevroren is?

/▌

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 09:10

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Jup, gaat om deze ribs https://www.aldi.nl/onze-..._medium=web&utm_campaign=

Edit: Ik voeg toch liever zelf smaak aan mijn ribs toe. *Kapteyn moet nodig weer ribs bij de hanos halen*

[ Voor 24% gewijzigd door Kapteynn op 30-07-2019 13:37 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism