Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Patton ei is volgens mij dezelfde als die van de action. Zonder de vernis laag.Wahloh schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:55:
[...]
Ik had toch nog wel een vraag, haha, zou zo'n Patton ei dan ook maar iets verschillen in kwaliteit dan van het Lidl ei?
Zal niet veel in kwaliteit verschillen.
De krappe kilo varkensfilet heb ik dit keer 2 uur van te voren in deze rub gezet, vooral het idee dat ze doen met kleine toevoegingen je de smaak verder kan verfijnen beviel mij enorm maar dan moet je wel eerst weten hoe de "Basis rub" smaakt.

Deze keer heb ik ook geleerd van mijn vorige ervaring dus paar nieuwe stukken houtskool onderop, de wokkel eronder, het overgebleven houtskool van de vorige sessie er boven op en aansteken maar. Dit keer wel met de deksel open tot de wokkel was uitgebrand en daarna de deksel dichtgedaan met de onderste schuif en top helemaal open. Bij 150 graden langzaam de luchtschuif onder naar een kwart open gezet en bij 175 graden de top dicht maar de margriet schijf open. Het resultaat was een goede 200 graden stabiel.

Mooi moment om ook gelijk de nieuwe kerntemperatuurmeter te gebruiken tot de filet een mooie 60 graden kern temperatuur heeft. Netjes de gewenste temperatuur ingesteld en een klein uurtje later kwam er gepiep uit de tuin dat de kerntemperatuur bereikt was.

Dus Kamado dicht, alle schuiven dicht en gelijk de varkensfilet in de alu folie gedaan om te rusten, en hier ging het bijna mis

Na het eten was het duidelijk dat de tweak van de luchtschuif onder prima zijn werk doet, na een uur en 15 minuten stond de temperatuur op "0" volgende de dome thermometer op de kamado. De kolen moeten dan ook wel veel eerder uitgegaan zijn waardoor de buitenlucht de Kamado verder afkoelde.
Het enige wat ik dus niet heb gedaan is nog een glazuur erbij maken of een saus, zoals ik al aangaf wilde ik weten hoe de basis rub smaakte en of er een erg rokerige smaak aan zou komen, dit laatste viel enorm mee er zat een hele zachte rook smaak aan maar die overheerste absoluut niet. Volgende keer ga ik er wel een glazuur bij maken, eerste die ik eens zal uitproberen is de donkere zoete oosterse glazuur (ik vermoed dat het ketjap-honing is maar dat moet ik nog uitzoeken) die zal het prima doen bij varkensvlees
Voordeel is in ieder geval dat ik nu nog voldoende basis rub overheb voor de volgende keer, ik krijg ook het gevoel dat het steeds beter gaat in alle opzichten wat meer vertrouwen geeft om ook andere stukken vlees te gaan maken. De volgende zal waarschijnlijk gewoon nog een beenham worden.
Ik ben er wel over uit na de zomer ga ik mij oriënteren voor een grote kamado
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Geen geheimen hoorvso schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:33:
[...]
ja dat las ik maar ik zoek 1 voor leuke prijs ik weet niet wat de prijs was van dat plaatje wat ik neerzette
je mag me ook ff dm sturen met de detailsals je wilt
Ik heb uiteindelijk 1600,- betaald voor de complete braai.
Wat specs:
- Overal 3 tot 6 mm dik
- circa 160 breed
- 60 diep
- kolenmaker iets van 60x30
- aslade
- grote warmhoud lade
- Haak om potjie aan op te hangen
- Dik RVS grillrooster
- RVS bakplaat
Via MP gekocht van iemand die (blijkbaar) in de staalverwerking oid zit, en een braai 3D ontworpen heeft. Hij had er 2 gemaakt en 1 was al verkocht toen ik kwam.
Geen idee of hij er nog meer gaat maken en in welke maten. Gezien het 3D ontwerpen ook de nodige tijd heeft gekost gok ik wel dat hij er nog eens eentje maakt.
Tijd voor een nieuwe sig..
Voor mij omdat ik zeg maar een zelfde soort locatie heb, en net alles geverft heb (#%*&@$&* werk) zat ik te zoeken naar DIY bbq's .. en een oven/rook(plek/kast) ding is een leuke bonus.. daarnaast is zonder eten een warme locatie / extra zwembad verwarming ook leuke pluspunten..Koffie schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:11:
[...]
Geen geheimen hoor
Ik heb uiteindelijk 1600,- betaald voor de complete braai.
Wat specs:
- Overal 3 tot 6 mm dik
- circa 160 breed
- 60 diep
- kolenmaker iets van 60x30
- aslade
- grote warmhoud lade
- Haak om potjie aan op te hangen
- Dik RVS grillrooster
- RVS bakplaat
Via MP gekocht van iemand die (blijkbaar) in de staalverwerking oid zit, en een braai 3D ontworpen heeft. Hij had er 2 gemaakt en 1 was al verkocht toen ik kwam.
Geen idee of hij er nog meer gaat maken en in welke maten. Gezien het 3D ontwerpen ook de nodige tijd heeft gekost gok ik wel dat hij er nog eens eentje maakt.
Zolang ik maar geen rook/vet tegen de binnenkant van de schuur krijg..
tja en als ik de braai dan zie dan denk ik "wauw" dat is de oplossing.. alle andere "oplossingen" zijn duur maar ook dunne (slecht op temp te houden) dingen waar ik op termijn niet gelukkig van word. en de Ei-bbq zijn leuk maar voor mij "belangrijk" de schoorsteen is niet vast
maar dit is denk ik ook wel een leuke prijs voor je, gezien ze dubbel of meer in de winkel staan
Tja vanalles

Had van die pro houtskool bij Welkoop gehaald, 3 brokken erin, paar aanmaakblokjes. Klep en schuif open, maar hard branden deed het na een minuut of 10 niet. Wat zou de truc zijn? Langer wachten, of op meer plaatsen aansteken?
Haters everywhere but I don’t really care
Misschien een beetje een late reactie, maar ik laat mijn steak garen tot 50 graden en dan 15 min rusten onder alufolie.MM99 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:20:
Als jullie reverse searing doen, tot welke kerntempartuur laten jullie biefstuk komen, voor jullie op direct heating zetten?
Gisteren had ik een grote lap biefstuk, van 6 á 7 dik. Kern temperatuur tot 48 graden laten kopen en toen op directe hitte gezet. Toen heb ik het nog 10 minuten ingepakt in alufolie.
Hij was compleet doorbakkenDoel was medium rare
![]()
Ik zit te denken om volgende keer al op 20 graden van de indirect op direct te leggen. Anders ben ik bang dat ik over ga op enkel direct.
Ondertussen de BBQ opstoken tot 250-260 graden en na die 15 min beide kanten schroeien voor 1 a 1,5 minuut.
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Hangt hij nu in het gat? Of staat hij ergens op?matthijst schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:30:
Ook een bekvamkarretje van Marktplaats voor de Lidl Kamado gehaald en gemod:
[Afbeelding]
Had van die pro houtskool bij Welkoop gehaald, 3 brokken erin, paar aanmaakblokjes. Klep en schuif open, maar hard branden deed het na een minuut of 10 niet. Wat zou de truc zijn? Langer wachten, of op meer plaatsen aansteken?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Waar hangt ie dan aan?matthijst schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:21:
Hangt erin inderdaad. 3mm rondom ruimte
3mm is niet heel veel ruimte...
Er zit nog een stuk kachelband tussen dus zal wel goed gaan.
Ik zou het niet doenmatthijst schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:36:
Op die dikke rand van de kamado?
Er zit nog een stuk kachelband tussen dus zal wel goed gaan.
Ik heb hem er nu op dezelfde manier ook enkele maanden in hangen, gaat tot nu toe prima (>10x gebruikt).Martinusz schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:40:
[...]
Ik zou het niet doenmaar goed dat is ieder zijn keuze
Veel gemaakte fout idd.MM99 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:20:
Als jullie reverse searing doen, tot welke kerntempartuur laten jullie biefstuk komen, voor jullie op direct heating zetten?
Gisteren had ik een grote lap biefstuk, van 6 á 7 dik. Kern temperatuur tot 48 graden laten kopen en toen op directe hitte gezet. Toen heb ik het nog 10 minuten ingepakt in alufolie.
![]()
Ik zit te denken om volgende keer al op 20 graden van de indirect op direct te leggen. Anders ben ik bang dat ik over ga op enkel direct.
Een dik stuk rund doe ik als volgt:
Rund zo koud mogelijk houden. Rook pakt beter op koude voorwerpen.
Houtskool op de BBQ. Goed warm laten worden en een aluminium lekbakje zo vouwen dat je 2 zones krijgt (met en zonder houtskool). dan indirect roken tot ~25/30 graden (daarna pakt de rook ook minder goed). Dan vol boven de houtskool voor de reversed sear tot 45/47. Inpakken. 10 minuten wachten.
Vergis je niet dat met het inpakken de kerntemp nog ongeveer 5 graden gaat stijgen.
Jij bent te laat gaan searen, waardoor hij (denk ik) is gestegen naar 55/60. Dan nog de 5 a 7 graden van het rusten, et voila.
Ik had hem er ook zo in hangen. Een half jaar lang, en hij ging toch wel ieder weekend aan bijna. Niks mee gegaan.Ruut88 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:42:
[...]
Ik heb hem er nu op dezelfde manier ook enkele maanden in hangen, gaat tot nu toe prima (>10x gebruikt).
Maar blijft altijd een kans natuurlijk dat hij wel iets uitzet en kan scheuren indd.
PSN - M4uSzi // -
Vanaf Tomahawk van 1.6kg en zalm van een kilo. Ga het klaar maken op dr Weber 57cm ipv mijn ei. Bbq vind namelijk plaats bij mijn ouders.
Ga de Tomahawk eerst goed dicht schroeien en dan rustig laten garen tot 48 graden. Even laten rusten tot 52 graden. Tijdens dit proces kan de zalm met de cederhout op de bbq.
Verder vanavond voor het eerst de Meater + gebruiken, de app ziet er al top uit.
Geen centje pijn, gewoon het rooster even wat schoonvegen en we kunnen. Dus nu even wat worstjes
Daarna even de gietijzeren pannetjes weer aanpakken. Daar zit een laag roest op
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Leg hem eerst op het directe geleid en dan langzaam garen op indirecte gedeelte. Hoe lang duurt een steak van 1.6kg, wat is jullie ervaring?
Dat is per steak weer anders. Hoe wil je hem hebben? hoe dik is deze? Meten is weten!Wackmack schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:06:
Ga zo een Tomahawk steak klaar maken van 1.6kg.
Leg hem eerst op het directe geleid en dan langzaam garen op indirecte gedeelte. Hoe lang duurt een steak van 1.6kg, wat is jullie ervaring?
Een revearse sear is misschien makkelijker om hem de eerste keer te maken.
Zo kan die bijna niet fout gaan.
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
De meater gaat er zo in dus temperatuur komt sowieso goed. 52 graden, rosé is de wens. Steak is 6cm dik, dus een beste!Quadradial schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:16:
[...]
Dat is per steak weer anders. Hoe wil je hem hebben? hoe dik is deze? Meten is weten!
Een revearse sear is misschien makkelijker om hem de eerste keer te maken.
Zo kan die bijna niet fout gaan.
Ben benieuwd of het 45min moet of 1.5 uur, dat js wel een verschil wat ik wil eten ivm de gasten.
[ Voor 10% gewijzigd door Wackmack op 20-07-2019 16:43 ]
Laatst een Tomahawk van 1.2kg in anderhalf uur naar 51 graden gebracht met een bbq temp van 90-100.Wackmack schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:42:
[...]
De meater gaat er zo in dus temperatuur komt sowieso goed. 52 graden, rosé is de wens. Steak is 6cm dik, dus een beste!
Ben benieuwd of het 45min moet of 1.5 uur, dat js wel een verschil wat ik wil eten ivm de gasten.
Harry, deze methode van searen en daarna direct laten doorgaren tot gewenste gaarheid kan toch enkel als je voldoende hoogte hebt?Hari-Bo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:25:
@MM99 Wat ik doe met biefstuk is de barbecue opstoken op 250+ graden en de buitenkant dichtschroeien. Daarna gooi ik de Kamado helemaal dicht en laat de temperatuur zakken tot 180 graden en laat het vlees verder garen tot de gewenste kerntemperatuur ongeveer 5 graden eronder en dan laten rusten dan stijgt de kerntemperatuur ook een paar graden. Zelf doe ik bijna niets met combineren van direct/indirect, dat laatste is vooral om je eigen foutmarge te vergroten. Gewoon blijven proberen dan komt het wel goed.
Met de mini kamado's die iedereen hier heeft ontkom je niet aan de deflector?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Overal 250-300 euro......dus ja, een prima deal dacht ik zoGrifoendor schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:23:
Klein vraagje hier: Bij de AH bij mij in de buurt staat er nog een The Bastard Small voor 179,00, alleen wel zonder platesetter helaas. Alsnog een goede deal, dan ga ik hem zo ophalen?
Wat is de diameter van het rooster van zo’n small?Grifoendor schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:23:
Klein vraagje hier: Bij de AH bij mij in de buurt staat er nog een The Bastard Small voor 179,00, alleen wel zonder platesetter helaas. Alsnog een goede deal, dan ga ik hem zo ophalen?
Diameter van het grillvlak is 26cm!Martinusz schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:38:
[...]
Wat is de diameter van het rooster van zo’n small?
Dat is net zo groot als het action of Lidl eiGrifoendor schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:54:
Diameter van het grillvlak is 26cm!
Precies, ik zou of groter gaan en wat meer betalen i.p.v. zelfde oppervlakte als een mini ei van 99,- of minder.Chevy454 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:01:
[...]
Dat is net zo groot als het action of Lidl ei
Met gestrekt been.
Kwam aardig overeen. Begon op 200 graden en later 150 graden, duurde ongeveer 50 min toen dr kern op 50 graden was. Wel leerzame sessie, volgende keer de kern naar 45 graden. Nu was het merendeel toch te doorbakken naar mijn mening.StealthyPeanut schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:40:
[...]
Laatst een Tomahawk van 1.2kg in anderhalf uur naar 51 graden gebracht met een bbq temp van 90-100.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zou het uitmaken als je met 100 graden langzaam naar de 50 graden gaat of met 150 graden langzaam naar de 50 graden gaat?franssie schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:39:
@Wackmack hoe hoger de temperatuur hoe verder je vlees doorschiet. Dus inderdaad eet iets eerder af.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ligt er ook aan hoe je hem laat rusten. Ik haalde hem er bij 51 graden af en legde er alu folie overheen en drukte het heel erg lichtjes in de vorm van de TH. Dus dan wordt de warmte niet opgesloten en gaart hij amper verder.Wackmack schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:22:
[...]
Kwam aardig overeen. Begon op 200 graden en later 150 graden, duurde ongeveer 50 min toen dr kern op 50 graden was. Wel leerzame sessie, volgende keer de kern naar 45 graden. Nu was het merendeel toch te doorbakken naar mijn mening.
Ik gooi hem op het einde op de 250 graden Q om dicht te schroeien. Dan weet ik zeker dat ik de korst in takt heb. Als ik dat van tevoren doe en hij wordt op het einde ingepakt in alufolie, dan heb je een grote kans op bevochtiging van de korst, waardoor die minder goed is vind ik.
Ik wil weer iets met groenten doen, maar paprika en courgette hebben we al gehad, iemand nog wat anders leuks/lekkers met groenten? (Moet wel in de supermarkt Lidl/plus/ah te verkrijgen zijn)
Daarnaast ook op zoek naar een aardappeltjes vervanger, de vrouw is aan het lijnen
Het vlees weet ik nog niet, maar dat komt nog wel goed
aubergines, portobellos, asperges, wortels, witlofMartinusz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:44:
Iemand die wat inspiratie wilt delen?
Ik wil weer iets met groenten doen, maar paprika en courgette hebben we al gehad, iemand nog wat anders leuks/lekkers met groenten? (Moet wel in de supermarkt Lidl/plus/ah te verkrijgen zijn)
Daarnaast ook op zoek naar een aardappeltjes vervanger, de vrouw is aan het lijnendus wil ook eens wat anders naast het vlees serveren dan iets van aardappeltjes...
Witlof en wortel zelf nog niet gedaan, maar staan wel op todo
PSN - M4uSzi // -
Grappig, zat ook aan wortel te denken, ook omdat wortels bij de kinderen meestal wel goed valtM4uSzi schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:02:
[...]
aubergines, portobellos, asperges, wortels, witlof
Witlof en wortel zelf nog niet gedaan, maar staan wel op todo
Asperges, dat zijn dan groene asperges?
Kan allebei, maar ik pak meestal de groene. Vind ik zelf eigenlijk wel lekkerder als de witte.Martinusz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:05:
[...]
Grappig, zat ook aan wortel te denken, ook omdat wortels bij de kinderen meestal wel goed valt
Asperges, dat zijn dan groene asperges?
Ik ben zelf niet zo gek op wortel. Maar wil her toch eens via de bbq proberen, mischien bevalt me dat wel zo goed dat ik dan ook vaker wortel wil.
PSN - M4uSzi // -
Met gestrekt been.
Het is dan wel een paprika, maar deze is wel lekker!Martinusz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:44:
Daarnaast ook op zoek naar een aardappeltjes vervanger, de vrouw is aan het lijnendus wil ook eens wat anders naast het vlees serveren dan iets van aardappeltjes...
Bij de Minimax doe ik niet anders, en nooit problemen mee gehad. Het is wel belangrijk om de kamado volledig af te sluiten en je hoeft niet bang te zijn dat de kamado stikt. Zodra de ondergrens is behaald doe ik de sleuven weer voorzichtig open.Chevy454 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:56:
[...]
Harry, deze methode van searen en daarna direct laten doorgaren tot gewenste gaarheid kan toch enkel als je voldoende hoogte hebt?
Met de mini kamado's die iedereen hier heeft ontkom je niet aan de deflector?
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Als hij rust, dan loopt de temperatuur nog gewoon op. Daar moet je rekening mee houden. Ik doe mijn steaks eerst in de Sous vide en dan grill ik hem af. Ik laat hem meestal niet rusten tussendoor. Gewoon hup uit het plastic, ff droogdeppen, 30 sec op de ene kant, 30 sec op de andere kant en 15 sec op de zijkant. Dan kan het echt niet mis gaanMM99 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:20:
![]()
Verwijderd
Harde groenten sous vide garen, wortel, courgette, pompoen, bloemkool, asperge, uien, aardappel, met smaakstoffen, boter, olijfolie, rozemarijn, thijm, knoflook, p+z, en vervolgens kort grillen op hoge temperatuur.Martinusz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:44:
Makkelijk voor te bereiden en helemaal makkelijk als je eigenlijk niet zoveel ruimte hebt op de bbq. Vlees eraf, groenten uit het zakje en grillen en klaar.
Moet je wel zo’n apparaat hebben natuurlijkVerwijderd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:30:
[...]
Harde groenten sous vide garen, wortel, courgette, pompoen, bloemkool, asperge, uien, aardappel, met smaakstoffen, boter, olijfolie, rozemarijn, thijm, knoflook, p+z, en vervolgens kort grillen op hoge temperatuur.
Makkelijk voor te bereiden en helemaal makkelijk als je eigenlijk niet zoveel ruimte hebt op de bbq. Vlees eraf, groenten uit het zakje en grillen en klaar.
We gaan zo op pad, eerst langs de boerderij voor vlees
Verwijderd
Groenten blancheren in bouillon is ook nog een prima optie.Martinusz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:37:
[...]
Moet je wel zo’n apparaat hebben natuurlijk
We gaan zo op pad, eerst langs de boerderij voor vlees
Voor hapje is portobello gevuld en wat kippenvleugels en gamba's. Daarna een picana op de kamado.
Je hoeft niet altijd de courgette te pakken
[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 21-07-2019 13:20 ]
Eens het proberen waard dan. Maar dan gebruik je vast een beetje houtskool ipv een tot de nok gevulde vuurkorf?Hari-Bo schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:51:
Bij de Minimax doe ik niet anders, en nooit problemen mee gehad. Het is wel belangrijk om de kamado volledig af te sluiten en je hoeft niet bang te zijn dat de kamado stikt. Zodra de ondergrens is behaald doe ik de sleuven weer voorzichtig open.
Ik wil ze eigenlijk het liefst zo buiten laten staan. Hoe hebben anderen dat gedaan? Ik zit te denken aan een hoes.

Picanha van 1,7 kg, maar in steaks, dus nog een portie in de vriezer (prijs was uuuh hoog bij de boerderij maar laten we eens gek doem
Daarnaast ga ik de Chinese kool proberen en hebben we nog wat paprika’s.
Ik zorg er alleen voor dat de bodem wel volledig is bedekt met gloeiende kolen, maar geen dikke laag.Chevy454 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:59:
[...]
Eens het proberen waard dan. Maar dan gebruik je vast een beetje houtskool ipv een tot de nok gevulde vuurkorf?
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Alleen even opletten met het openen van de deksel bij het op die manier terugkoelen. Vanwege de mogelijke backdraft. Jij zult het vast weten, maar ik noem het voor het geval dat een onwetende het probeertHari-Bo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:25:
@MM99 Wat ik doe met biefstuk is de barbecue opstoken op 250+ graden en de buitenkant dichtschroeien. Daarna gooi ik de Kamado helemaal dicht en laat de temperatuur zakken tot 180 graden en laat het vlees verder garen tot de gewenste kerntemperatuur ongeveer 5 graden eronder en dan laten rusten dan stijgt de kerntemperatuur ook een paar graden. Zelf doe ik bijna niets met combineren van direct/indirect, dat laatste is vooral om je eigen foutmarge te vergroten. Gewoon blijven proberen dan komt het wel goed.
Zou je dit ook adviseren bij zo'n grote Tomahawk van 2.1kg? Ben dus bang dat de randen te doorbakken zijn. Kern 45 graden 3n dan laten rusten en eventueel inpakken tot 50 graden, moet goed komen op deze manier. De tweede Tomahawk van 1.6kg ga ik cavemen style doen.Hari-Bo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:25:
Heb er ook een hoes om. Zat eigenlijk om een bandenboom, maar bv. Blokker heeft aardig wat bbq hoezen online staan.vanDaal schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:17:
Ik wil ze eigenlijk het liefst zo buiten laten staan. Hoe hebben anderen dat gedaan? Ik zit te denken aan een hoes.
Jij kan een winkeltje beginnenvanDaal schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:17:
Zo, mijn dual Bekvam mod is ook zo goed als afgerond, in combinatie met 2x Lidl kamado. Eentje voor het snelle spul en eentje voor het langzame. Ik wil alleen nog een extra blad scoren om er tussenin om op te klappen, of tussen de twee bekvammetjes in te hangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Voor mijn gevoel was de Q echt heet genoeg (1sec regel met hand erboven houden), maar toch had ik geen korst zoals ik hem had gewild. Terwijl hij er echt 2,5 min per kant op heeft gelegen. Ik heb van tevoren met gemalen zeezout ingesmeerd.
Heeft dit alleen met de temperatuur te maken? Of kan dit aan andere zaken liggen?
Verwijderd
12 tot 24 uur in het voren bestrooien met grof zout, gebruik zelf vlokken, onafgedekt in de koeling laten staan voor 12 tot 24 uur. Het liefst op een rooster zodat je lucht rondom hebt. Zo trek je het vocht uit de toplaag en krijg je een "knapperige" korst tijdens het grillen.StealthyPeanut schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:48:
Gisteren een heerlijk stukje Ribeye klaargemaakt op de Q. Direct gegrild en naar 51 graden gebracht. Prima en smaak was goed, alleen had ik meer korst verwacht. Iets wat voor nog meer smaaksensatie zorgt bij een Ribeye vind ik.
Voor mijn gevoel was de Q echt heet genoeg (1sec regel met hand erboven houden), maar toch had ik geen korst zoals ik hem had gewild. Terwijl hij er echt 2,5 min per kant op heeft gelegen. Ik heb van tevoren met gemalen zeezout ingesmeerd.
Heeft dit alleen met de temperatuur te maken? Of kan dit aan andere zaken liggen?
En natuurlijk zorgen dat je rib-eye dik genoeg is. Te kort op de grill zal nooit voor een goed resultaat zorgen. 2,5 minuut is gewoon te kort.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2019 10:06 ]
Ah kijk, dat verklaart het. Hij was inderdaad wat aan de dunne kant (2cm). Maar wel een goede tip van het bestrooien met grof zout, weer wat geleerdVerwijderd schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:05:
[...]
12 tot 24 uur in het voren bestrooien met grof zout, gebruik zelf vlokken, onafgedekt in de koeling laten staan voor 12 tot 24 uur. Het liefst op een rooster zodat je lucht rondom hebt. Zo trek je het vocht uit de toplaag en krijg je een "knapperige" korst tijdens het grillen.
En natuurlijk zorgen dat je rib-eye dik genoeg is. Te kort op de grill zal nooit voor een goed resultaat zorgen. 2,5 minuut is gewoon te kort.
Voortaan bij de slachterij maar gewoon 4cm dikke stukken bestellen
Verwijderd
Ik heb hem ook en vriend van me Heeft een goed kopere versie maar er is behoorlijk verschil .Grifoendor schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:25:
De kwaliteit/afwerking van het ei is volgens mij wel iets hoger volgens mij dan een Action of Lidl ei? Heb hem in ieder geval toch gekocht, ben van plan om hem veel te gaan verslepen, dus dan is een beetje handzaam ei wel handig.
Picanha was weer heerlijk (maar ik ga er niet meer zoveel geld voor neerleggenMartinusz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:32:
Nou het is geworden:
Picanha van 1,7 kg, maar in steaks, dus nog een portie in de vriezer (prijs was uuuh hoog bij de boerderij maar laten we eens gek doen).
Daarnaast ga ik de Chinese kool proberen en hebben we nog wat paprika’s.
De Spitskool krijgt geen vervolg, viel behoorlijk tegen eigenlijk
volgende keer pomboen doenMartinusz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:54:
[...]
Picanha was weer heerlijk (maar ik ga er niet meer zoveel geld voor neerleggendat verschil proef ik niet), ik vind het overigens nog steeds lastig om de draad te bepalen, op één of andere manier zie ik dat gewoon niet goed
![]()
De Spitskool krijgt geen vervolg, viel behoorlijk tegen eigenlijkmaar we hebben het geprobeerd!
It's just a donkey
Tip van de zaak. Voordat je hem gaat BBQ'en even goed bekijken. Dan zie je het. Kerf je erin met je mes zodat je het weet (ofwel op de draad, ofwel ertegen wat je fijner vindt).Martinusz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:54:
[...]
Picanha was weer heerlijk (maar ik ga er niet meer zoveel geld voor neerleggendat verschil proef ik niet), ik vind het overigens nog steeds lastig om de draad te bepalen, op één of andere manier zie ik dat gewoon niet goed
![]()
De Spitskool krijgt geen vervolg, viel behoorlijk tegen eigenlijkmaar we hebben het geprobeerd!
Als je het vlees met je vingers klein beetje uit elkaar trekt dan zie je ze meestal ook trouwens.
Ik heb er gewoon geen oog voor denk ikTyphone schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:23:
[...]
Tip van de zaak. Voordat je hem gaat BBQ'en even goed bekijken. Dan zie je het. Kerf je erin met je mes zodat je het weet (ofwel op de draad, ofwel ertegen wat je fijner vindt).
Als je het vlees met je vingers klein beetje uit elkaar trekt dan zie je ze meestal ook trouwens.
Overigens ook meteen mijn nieuwe mes (Forged koksmes) gebruikt, jezus dat ding is scherp
Kan je spareribs overcooken ?
Ik had van het weekend ribs op mijn Pit Barrel Cooker gehangen.
De dikste gaf aan op 96 graden fahrenheit te zijn, maar toch waren ze nog niet off-the-bone mals.
Is het de volgende keer een kwestie van langer laten hangen, worden ze dan niet juist nog taaier, of moet ik dan echt gaan wrappen met folie/boter/appelsap etc. ?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
96 graden fahrenheit is ook wel een beetje aan de lage kantSo_Surreal schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:00:
Weten jullie dit ?
De dikste gaf aan op 96 graden fahrenheit te zijn, maar toch waren ze nog niet off-the-bone mals.
Is het de volgende keer een kwestie van langer laten hangen, worden ze dan niet juist nog taaier, of moet ik dan echt gaan wrappen met folie/boter/appelsap etc. ?
Bij spareribs is het net hoe je het wilt, ik vind persoonlijk fal off the bone niet te eten, maak dan gewoon PP.
Verder kan je spareribs prima op gevoel maken, niks temperatuur meten, gewoon voelen en klaar als jij ze mals genoeg vind.
Als ik m'n ribjes maak en ik pak ze in, blijven ze sappiger. Dat vind ik lekkerder.So_Surreal schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:00:
Weten jullie dit ?
En ja, je kan ze overcooken. Dan vallen ze helemaal uit elkaar. Dan is het 'fall off the grate'. Ik heb zo wel eens gehad dat ik ze bijna niet meer uit de folie kreeg (gasten vertraagd, perongeluk te lang laten liggen).
Ze waren nog steeds lekker hoor.. Maar tja.... ¯\_(ツ)_/¯
Hangt van je interpretatie van het woord "overcooken" af. Als je te heet, te snel gaat waardoor ze droog worden zijn ze wat mij betreft "overcooked". Moet ik wel zeggen dat mijn voorkeur "fall of the bone is" Dus als ik vind het lekker als ik ze bijna niet meer uit de folie krijgSo_Surreal schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:00:
Weten jullie dit ?
Welke temperatuur zat je? En anders idd - meer uren
Natuurlijk kun je altijd kiezen voor de 3-2-1 methode; dan gebruik ik ook geen kerntemp en ga gewoon op gevoel. Als je meer bite wil kun je natuurlijk altijd eerder stoppen of wel tempen.
En je hebt altijd te werken met vairabelen - kwaliteit van het vlees? bevroren geweest? ontdooid in welk tempo? temperatuur schommelingen? luchtvochtigheid...etc
[ Voor 8% gewijzigd door NitroTec op 22-07-2019 14:06 ]
Dont work hard, just party!
welke starter is dan? ik moet er ook nog zo-eentjekoesie schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:32:
Zo de WGA is klaar om op vakantie te gaan.
Bepakt en bezakt :-)
[Afbeelding]
It's just a donkey
Dat is de kleine Weber starter, naar mijn mening een stuk beter dan de grote.uniquorn schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:45:
[...]
welke starter is dan? ik moet er ook nog zo-eentje
Deze is wel aan vervanging toe de gaten vallen erin.
Wellicht dat ik een kleine ecobrasa starter neem die schijnen ook goed te zijn.
Fall of the bone heeft niets te maken met kerntemperatuur.So_Surreal schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:00:
Weten jullie dit ?

Brikettenstarter van de action heeft het nog redelijk lang volgehouden
K to the KillaZ
Smokey Goodness deel 3, gestoomd en gegrilde spitskool met een olie van knoflook en ansjovis.Martinusz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:44:
Tijd voor een nieuwe sig..
Wat gebeurd er als je zo een mes alsnog in vaatwas gooit?Martinusz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:27:
[...]
Ik heb er gewoon geen oog voor denk ik![]()
Overigens ook meteen mijn nieuwe mes (Forged koksmes) gebruikt, jezus dat ding is scherp![]()
wat een verademing met snijen
Gaat je handvat naar de knoppen denk ikMM99 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:19:
[...]
Wat gebeurd er als je zo een mes alsnog in vaatwas gooit?
Martinusz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:27:
[...]
Ik heb er gewoon geen oog voor denk ik![]()
Overigens ook meteen mijn nieuwe mes (Forged koksmes) gebruikt, jezus dat ding is scherp![]()
wat een verademing met snijen
Over messen gesproken, ik ben zoekende naar een tweetal goede messen: om mooie stukken vlees te prepareren voor de bbq én een mes om het vlees na bereiding te snijden. Gemakkelijk silverskin en overtollig vet verwijderen gaat nog wat lastig merk ik. Hebben jullie toevallig tips? Las trouwens dat een goede houten snijplank beter is dan een plastic model, dus ook die moet ik maar eens een gaan aanschaffenTyphone schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:33:
Haha ja scherpe messen zijn een zegen, die van mij zijn begin juni weer allemaal geslepen en zien 1x per jaar de slijper en zelfs dan zijn ze vaak nog ultrascherp. Meestal fijn als je ergens anders moet helpen met snijden... 99% van alle messen in NL zijn zo bot als de nacht. Ga dan maar eens een mooi stukje vlees van de BBQ afsnijden... you will lose that battle!
Wat is de doorsnee die je gebruikt hebt op te zagen?vanDaal schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:17:
Zo, mijn dual Bekvam mod is ook zo goed als afgerond, in combinatie met 2x Lidl kamado. Eentje voor het snelle spul en eentje voor het langzame. Ik wil alleen nog een extra blad scoren om er tussenin om op te klappen, of tussen de twee bekvammetjes in te hangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
Ik ben geen expert van messenVoodoo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:24:
[...]
[...]
Over messen gesproken, ik ben zoekende naar een tweetal goede messen: om mooie stukken vlees te prepareren voor de bbq én een mes om het vlees na bereiding te snijden. Gemakkelijk silverskin en overtollig vet verwijderen gaat nog wat lastig merk ik. Hebben jullie toevallig tips? Las trouwens dat een goede houten snijplank beter is dan een plastic model, dus ook die moet ik maar eens een gaan aanschaffen
Echter hij is dus wel vlijmscherp, veel scherper dan je bij een blokker koopt. Ik ben er wel blij mee in ieder geval, het is een hobby en ik hoef geen Japans mes van paar honder euro
Koop een whetstone en leer hoe je messen moet slijpen. Ik heb nu zelfs €0.75 aardappelschilmesjes waarmee je je kan scheren.
Een goed mes van een nette metaalsoort zal langer z'n scherpte bewaren, maar je kan bijna elk mes vlijmscherp maken.
F-dick heeft wat mooie messen voor bij de BBQ. Als je een beetje van oldschool bent neem je zo'n Old Hickory set erbij en laat je die even een keer goed slijpen. Dan heb je voor weinig geld kwalitatief goede messen die lang meegaan. Wel altijd snijden op hout en never op steen, glas en in mindere mate kunststof.Voodoo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:24:
[...]
[...]
Over messen gesproken, ik ben zoekende naar een tweetal goede messen: om mooie stukken vlees te prepareren voor de bbq én een mes om het vlees na bereiding te snijden. Gemakkelijk silverskin en overtollig vet verwijderen gaat nog wat lastig merk ik. Hebben jullie toevallig tips? Las trouwens dat een goede houten snijplank beter is dan een plastic model, dus ook die moet ik maar eens een gaan aanschaffen
Bij de eerste 31.5cm (linker op foto). Maar dat bleek net iets te breed. Bij de tweede heb ik 30.5-31 gedaan, dat was beter. Bij de eerste heb ik gisteren een ronde ijzeren strip gemonteerd om hem iets smaller te maken. En beide gaten zijn voorzien van kachelband.GGS_206 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:58:
[...]
Wauw is de doorsnee die je gebruikt hebt op te zagen?
[ Voor 7% gewijzigd door vanDaal op 23-07-2019 09:28 ]
Wij hebben ook zo'n steen. Zo'n mes van 50 euro zal ik niet zo snel kopen, wij hebben messen van 7/8 euro van Lidl en die houdt je met zo'n steen ook goed scherp.ixl85 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:12:
Tip:
Koop een whetstone en leer hoe je messen moet slijpen. Ik heb nu zelfs €0.75 aardappelschilmesjes waarmee je je kan scheren.
Een goed mes van een nette metaalsoort zal langer z'n scherpte bewaren, maar je kan bijna elk mes vlijmscherp maken.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Boretti Carbone

en een
Tepro Toronto

Nu weet ik waarschijnlijk wel dat de Boretti kwalitatief beter is. Maar hier wordt een keer of 5 per jaar gebarbecued dus weet niet of prijsverschil wel gerechtvaardigd hebben.
We hebben nu zo'n weber 57 kloon die we voor een paar tientjes gekocht hebben en deze gaat nu een jaartje of 5 mee, maar begin nu toch langzaam op te geraken.
Of hebben jullie nog andere ideeën?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Inderdaad alleen wat grillwerk en hebben nu ook vaak bakjes met groenten erop. Merk dat op een ronde bbq je dan heel veel oppervlak verliest. Dus vandaar de keuze voor een rechthoekige. Lijkt mij iets makkelijker.
Daarnaast eet vrouwtje vegetarisch dus haar "burgers" hoeven alleen maar opgewarmd te worden. En dan is wel handig dat er zo'n extra warmhoud rekje in zit. En het moet een groot oppervlak zijn. Zijn met z'n 5'en.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Mailtje naar Boretti en je hebt een vervangend onderdeel? Dat is althans mijn ervaring bij de gasser Boretti van mijn vader.fxs81 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:58:
@Highfive95 als je voor dat model gaat neem dan gewoon de goedkoopste, die van Boretti gaat ook maar een paar jaar mee, het buitenspul van Boretti is bij lange na niet zo goed als het indoor spul. Mijn zwager heeft ook zo'n soort modelletje van de lokale bouwmarkt, iedere 4 a 5 jaar koopt hij weer wat nieuws, dan is alles verroest, rot en krom maar dat heb je dus bij die Boretti ook.
K to the KillaZ
Is dit qua kwaliteit te vergelijken met bijvoorbeeld een Weber?
Heb hier de voorganger ervan. Kwaliteit goed, maar weber is toch meer solide.Prins32 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:33:
Wat vinden jullie eigenlijk van het merk Outdoorchef? Ik zie een "leuke" bbq, de Kensington 570.
Is dit qua kwaliteit te vergelijken met bijvoorbeeld een Weber?
Geen roest of iets dergelijks.
Wat ik een voordeel van de outdoorchef vind is het Easy Slide Trechter-systeem: voor direct en indirect grillen.
Zeker geen miskoop voor mij!
Volgens mij maakt het voor jou verbruik niet uit welke van de twee je neemt. De weer en tijd zal meer invloed hebben op de bbq dan het aantal keren dat jij het gebruikt.Highfive95 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:42:
Het zal wel vloeken zijn hier maar ik ben op zoek naar een nieuwe bbq. Nu heb ik twee bbq's op het oog.
Boretti Carbone
[Afbeelding]
en een
Tepro Toronto
[Afbeelding]
Nu weet ik waarschijnlijk wel dat de Boretti kwalitatief beter is. Maar hier wordt een keer of 5 per jaar gebarbecued dus weet niet of prijsverschil wel gerechtvaardigd hebben.
We hebben nu zo'n weber 57 kloon die we voor een paar tientjes gekocht hebben en deze gaat nu een jaartje of 5 mee, maar begin nu toch langzaam op te geraken.
Of hebben jullie nog andere ideeën?
Twee vrienden van mij hebben zulke bbq's. Prima voor direct en indirecte grill werk. kan je de kolen mooi aan de kant schuiven en dergelijke. Ook handig als je tegen het einde aan de kolen naar boven kan draaien, dat je extra lang kan door grillen.
Er zitten twee nadelen aan deze soorten bbq's:
- Geen goede luchtstroom, waardoor het lastig aangaat. Als je zo een bbq neemt, neem een bbq starter bij. Dat zal je enorm helpen.
- Het is niet zuinig. Ga vanuit dat alle kolen wat je in doet, aan het einde weg is. En er gaan aardig wat kolen in.
Maar punt twee is misschien geen nadeel voor jou, omdat je toch niet vaak achter staat.
daarbij 96f is zwaar underdone... als je F wil gebruiken hou dan minstens 180~195f aan!418O2 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:48:
[...]
Fall of the bone heeft niets te maken met kerntemperatuur.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik BBQ de laatste jaren eigenlijk altijd low/slow/uitgebreid en ‘moeilijk’. Nu krijgen we zaterdag gasten over de vloer en willen we een keer wat ‘simpels’ maken. Ik trek wat PP uit de vriezer en zat te denken aan een kip of varken gerecht wat maximaal 60 minuutjes er op moet. Mag ook 10 minuten zijn.
Modifier: Zwangere vrouw – ofwel, alles met alcohol valt af (want dit verdampt niet allemaal en het is een keuze om dit niet ‘op te zoeken’. Geen discussie op dit gebied mogelijk
Het probleem is; Ik ben helemaal niet geschoold in deze gerechten. Ik heb ooit wel eens een lekker spiesje gemaakt, of een kippenboutje. Maar ik zoek toch wel iets speciaals wat je niet uit de schappen trekt bij de supermarkt.
Zo kwam ik deze tegen: https://bbq-helden.nl/recepten/griekse-kippedijen/ (Ik zou dit gerecht zelf nog even roken op 120 als vorens hem naar 170 graden te brengen).
Ofwel; wat is jullie favoriete ‘snelle’ gerecht?!
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism