Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03
grote_oever schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:44:
[...]

Ligt eraan hoe je bbqt. Zelf heb ik een kamado en een weber bbq. Op de Weber BBQ gebruik ik kokosbriketten voor lange sessies. Branden iets warmer. In de Kamado gebruik ik altijd houtkool omdat dit toch iets schoner brand dan briketten. Ik heb juist idee dat je bij houtskool geen ongewenste effecten hebt. In de kokosbriketten zit namelijk nog steeds een soort van lijm.
Uiteraard! In een Kamado zijn briketten een no-go. Daarom schreef ik ook: als je toch kiest voor een briketten-sessie, dan altijd kokosbriketten nemen :).

Kokosbriketten hebben een hechtingsmiddel natuurlijk, maar dat is een natuurlijk product. Bij de juiste merken is het compleet geur- en rookloos.

[ Voor 10% gewijzigd door StealthyPeanut op 16-07-2019 09:52 ]

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-01 13:11
Bedankt iedereen voor de tips!
NoepZor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Tip: leg de helft van de bodem vol briketten en laat de andere helft vrij. Als je dan pootjes of een spiesje moet garen, dan leg je ze boven het gedeelte zonder briketten en doe je het deksel er op. Op het moment dat ze gaar/bijna gaar zijn bak je er boven de kolen een paar minuutjes beetje kleur aan. Resultaat; gaar, maar niet zwart.

[Afbeelding]
Ik heb bij de Weber bbq twee kolenmandjes erbij gekregen daar kan dat ook wel mee denk ik toch? Dan zullen er aan beide twee directie zones zijn en in het midden een indirecte zone.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rickrebr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:48:

[...]

Ik heb bij de Weber bbq twee kolenmandjes erbij gekregen daar kan dat ook wel mee denk ik toch? Dan zullen er aan beide twee directie zones zijn en in het midden een indirecte zone.
Niet nodig, gewoon los verdelen, zo snel rollen ze niet weg. In het midden werkt lastiger aangezien je er minder goed bij kan en je bij sateetjes de stokjes niet aan de veilige kant kan leggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:49
StealthyPeanut schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:17:
Ik zou echt sterk aanraden om zoveel mogelijk Kokosbriketten te nemen (indien je voor een sessie briketten gaat gebruiken). Niet eens veel duurder (5 euro voor 3 kg) en langere levensduur, warmte en geen rook of andere ongewenste effecten.
Kokosbriketten blijft mijn favoriet in een normale kogelbarbeque. Heb tijdelijk (26 kg marabu) geprobeerd, echter vind de simpele THM kokosbriketten a (12 euro voor 10kg) een stuk fijner werken m.n. minder rookontwikkeling.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 12:38
Tsurany schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:55:
[...]

Niet nodig, gewoon los verdelen, zo snel rollen ze niet weg. In het midden werkt lastiger aangezien je er minder goed bij kan en je bij sateetjes de stokjes niet aan de veilige kant kan leggen.
Ik heb ook die kolenbakjes van weber in mn weber. Ik denk dat je gelijk hebt: Zonder is makkelijker. Ze zijn namelijk best smal, dus ff wat dingen direct grillen ipv alleen indirect werken is dan echt een crime.

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 10:23
Hoe kuist iedereen zijn 13" kamado uit? Aangezien je daar zo geen ash basket in kan zetten..

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
Gewoon vegen :)

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-01 18:38
Matuna schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:44:
Hoe kuist iedereen zijn 13" kamado uit? Aangezien je daar zo geen ash basket in kan zetten..
Ik zet mn compressor erop! As vliegt door de hele tuin, maar bbq is wel schoon.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

xminator schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Kokosbriketten blijft mijn favoriet in een normale kogelbarbeque. Heb tijdelijk (26 kg marabu) geprobeerd, echter vind de simpele THM kokosbriketten a (12 euro voor 10kg) een stuk fijner werken m.n. minder rookontwikkeling.
Minder rook, minder vlammen, minder heet en langer heet. Het is ook mijn favoriet. Mijn vader gooit hem altijd tot bijna aan het rooster vol met houtskool maar als dat brand dan ben je als een gek vlees aan hem omdraaien dat het niet verbrandt.

Ik gebruik gewoon kokosbriketten van de Lidl. Met zo'n zak kan ik ongeveer 2 keer doen (soms net niet omdat ik er nog wat brikketten bij gooi voor de zekerheid). Een halve zak is een volle starter en dat blijkt genoeg te zijn. Bij houtskool slaan de vlammen ook een halve meter uit de starter wat bij de kokosbrikketten niet is.
Ik heb geen kamado, maar ik denk dat het niet zo heel veel anders is als bij een andere bbq. Ik veeg dan ook gewoon met een handvegertje de as er uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 16-07-2019 11:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

ST10©DE

Dus.............

Met de as-zuiger voor de haard.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 14:07
Rickrebr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:48:

[...]

Tsurany schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:55:
[...]

Raymond schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:13:
[...]

Ik heb ook die kolenbakjes van weber in mn weber. Ik denk dat je gelijk hebt: Zonder is makkelijker. Ze zijn namelijk best smal, dus ff wat dingen direct grillen ipv alleen indirect werken is dan echt een crime.
Je kunt natuurlijk ook gewoon beide mandjes aan een kant tegen elkaar aanzetten. Ik gebruik ze wel altijd wel (behalve wanneer ik de snake methode gebruik).
Voordeel is dan dat de kooltjes wanneer ze kleiner worden, niet door het rooster vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 16-07-2019 13:39 ]

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-01 09:35
Twijfel. Ik kan een 2019 model krijgen als vervanger voor mijn 2018 urban. Scharnier is niet goed en er zijn chips van de verf af. Maar, ik lees meerdere gevallen waar de 2019 valse lucht aanzuigt. Wat vinden de bezitters van 2019s hier?

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-11-2025
Ardj schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:56:
Twijfel. Ik kan een 2019 model krijgen als vervanger voor mijn 2018 urban. Scharnier is niet goed en er zijn chips van de verf af. Maar, ik lees meerdere gevallen waar de 2019 valse lucht aanzuigt. Wat vinden de bezitters van 2019s hier?
wellicht de top vent van je 2018 model houden en gebruiken op de nieuwe 2019 model?

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2025
Ardj schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:56:
Ik zou de margrietschijf van je 2018 model houden die doet het hier perfect op een 2019 model.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gadgeteer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:38:
[...]

Je kunt natuurlijk ook gewoon beide mandjes aan een kant tegen elkaar aanzetten. Ik gebruik ze wel altijd wel (behalve wanneer ik de snake methode gebruik).
Voordeel is dan dat de kooltjes wanneer ze kleiner worden, niet door het rooster vallen.
Raar dat ze dat rooster niet gewoon wat smaller maken eigenlijk. Ik heb het zelf opgelost door er een ander rooster van een oude bbq dwars op te leggen.

/▌

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:26
Gadgeteer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:38:
[...]

[...]

[...]

Dit. Als je ze gebruikt, beide aan 1 kant.
Ik gebruik ze ook. Meer omdat ik die krengen al heb, maar erg fijn vind ik ze niet.
Enige voordeel is dat ik de niet opgebrande briketten makkelijker in m'n Firestarter kan doen de bbq sessie erop.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

* mystic heeft advies nodig!

Binnenkort ga ik met een vriend 3 kilo Brisket (flat) op de smoker leggen :) super tof, maar nu zoeken we nog een goede kant en klare rub!

Iemand tips? bij voorkeur niet te zoet maar een meer stevige en kruidige rub.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 08:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

mystic schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:32:
* mystic heeft advies nodig!

Binnenkort ga ik met een vriend 3 kilo Brisket (flat) op de smoker leggen :) super tof, maar nu zoeken we nog een goede kant en klare rub!

Iemand tips? bij voorkeur niet te zoet maar een meer stevige en kruidige rub.
Is er een specifieke reden dat je per se een kant en klare rub wilt? Een eigen rub geeft toch veel meer controle?

Steam/Discord: Flimovic

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-01 13:11
Russel88 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:22:
[...]

Dit. Als je ze gebruikt, beide aan 1 kant.
Ik gebruik ze ook. Meer omdat ik die krengen al heb, maar erg fijn vind ik ze niet.
Enige voordeel is dat ik de niet opgebrande briketten makkelijker in m'n Firestarter kan doen de bbq sessie erop.
Maar hij doet ze aan een kant en jij een aan iedere kant sorry verkeerd gelezen

[ Voor 3% gewijzigd door Rickrebr op 16-07-2019 15:35 ]

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Flimovic schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:33:
[...]

Is er een specifieke reden dat je per se een kant en klare rub wilt? Een eigen rub geeft toch veel meer controle?
Lazyness? :+

Deels waar ook trouwens. Normaliter gebruiken we onze eigen mixels wel maar we willen het nu een keer wat simpeler houden ja, staat haaks op low and slow jadajadajada, shoot me :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mystic schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Lazyness? :+

Deels waar ook trouwens. Normaliter gebruiken we onze eigen mixels wel maar we willen het nu een keer wat simpeler houden ja, staat haaks op low and slow jadajadajada, shoot me :p
Waarom niet gewoon zout en peper meer niet?

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

koesie schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:36:
[...]

Waarom niet gewoon zout en peper meer niet?
Omdat zout en peper op een biefstukje wat mij betreft genoeg is maar dit soort stevige stukken vlees mogen echt wel wat meer op smaak.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-01 12:05
Ik ben opzoek naar een nieuwe BBQ en twijfel tussen de volgende 3 modellen. Ik vraag met met name af of de meerprijs tussen de modellen het ook echt waard is voor mij.

Ik zoek in ieder geval een bbq met een doorsnede van +/- 57cm (uitgaande van een Weber). Het wordt sowieso een houtskool barbeque (houtskool danwel briketten. Mijn gebruik is puur om zo af- en toe eens thuis te bbqen met vrienden. Een aantal vrienden heeft er wat meer hobby in dan ik zelf ;). Ik wil gewoon een lekker stukje (goede slagers kwaliteit) vlees klaar kunnen maken.

Via de ING Puntenwinkel zijn twee van de drie opties verkrijgbaar voor een goede prijs.
1. Weber Compact Kettle 57cm voor € 87,-
2. Weber Original Kettle 57cm € 149,- (huidige aanbieding)
3. Weber Master-Touch GBS € 199,-

Ik vraag me met name af of de meerprijs t.o.v. een Compact Kettle voor mij het geld waar is. Wat maakt de extra hoogte van de ketel voor verschil / wat is de beperking van de plattere Compact Kettle? En ga ik de temperatuur meter in het deksel niet missen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De extra hoogte is fijn bij grotere stukken vlees, dan heb je meer ruimte. Met name bij indirect spareribs erg fijn. Zou persoonlijk de variant met as pan nemen, scheelt zoveel troep.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 16-07-2019 16:11 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 08:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

dewil1990 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:04:
Ik ben opzoek naar een nieuwe BBQ en twijfel tussen de volgende 3 modellen. Ik vraag met met name af of de meerprijs tussen de modellen het ook echt waard is voor mij.

Ik zoek in ieder geval een bbq met een doorsnede van +/- 57cm (uitgaande van een Weber). Het wordt sowieso een houtskool barbeque (houtskool danwel briketten. Mijn gebruik is puur om zo af- en toe eens thuis te bbqen met vrienden. Een aantal vrienden heeft er wat meer hobby in dan ik zelf ;). Ik wil gewoon een lekker stukje (goede slagers kwaliteit) vlees klaar kunnen maken.

Via de ING Puntenwinkel zijn twee van de drie opties verkrijgbaar voor een goede prijs.

Ik vraag me met name af of de meerprijs t.o.v. een Compact Kettle voor mij het geld waar is. Wat maakt de extra hoogte van de ketel voor verschil / wat is de beperking van de plattere Compact Kettle? En ga ik de temperatuur meter in het deksel niet missen?
Persoonlijk zou ik voor de GBS gaan. 199 euro voor een GBS is niet duur. Ja het is veel geld, maar biedt ook veel extra gemak. Met name de aspan is een dikke plus. Ook het rooster met opklapbare zijstukken is echt erg handig! Verder gaat zo'n Weber echt een behoorlijke tijd mee, dus hoef je de komende 10 jaar als het goed is ook niet weer :)

Steam/Discord: Flimovic

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
Ik ga lekker tegendraads zijn en je de compact aanraden als je gewoon vleesjes wil grillen. Ja, geen asbak. Zet je er wat anders onder.

Zie je je echter ook wel eens low & slow (spareribs, pulled pork, beer can chicken etc) gaan en ben je bereid om 150 euro uit te geven voor een BBQ, betaal dan 50 euro meer voor een GBS. De original zou ik voor deze prijsverschillen echt niet aanraden

[ Voor 9% gewijzigd door Misha op 16-07-2019 16:56 ]

• StealthyPeanut
Misha schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:55:
Ik ga lekker tegendraads zijn en je de compact aanraden als je gewoon vleesjes wil grillen. Ja, geen asbak. Zet je er wat anders onder.

Zie je je echter ook wel eens low & slow (spareribs, pulled pork, beer can chicken etc) gaan en ben je bereid om 150 euro uit te geven voor een BBQ, betaal dan 50 euro meer voor een GBS. De original zou ik voor deze prijsverschillen echt niet aanraden
Hier ben ik het mee eens. Lekker wat casual grillen gaat prima op de Compact.

• mastermoi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-01-2021
Voor degene die interesse hebben, de gietijzeren pannen zijn weer bij cookinglife.
https://cookinglife.nl/ovenschaal-20-3cm/

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 12:38
matthijst schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:12:
[...]

Nee wel verstuurd dus denk morgen of vrijdag :)
Heb je de platesetter al binnengekregen? Hoe ziet'ie eruit?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:04
Raymond schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:28:
[...]

Heb je de platesetter al binnengekregen? Hoe ziet'ie eruit?
Nee. DHL loopt te prutsen. Hij had ze gisteren gebeld en krijgt binnen 3 dagen te horen of hij ‘kwijt’ is en stuurt dan een nieuwe op.

Haters everywhere but I don’t really care

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(jarig!)
mastermoi schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:23:
Voor degene die interesse hebben, de gietijzeren pannen zijn weer bij cookinglife.
https://cookinglife.nl/ovenschaal-20-3cm/
Weet iemand hoe breed ze zijn incl handvatjes?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Russel88

Voordeel van de gbs ten opzichte van de compact is gemak.
Hoger is fijner. Temp meter weet je of je bbq op temperatuur is. As opvang is fijn.
Rooster van gbs kan aan de zijkanten omhoog klappen. Middenstuk kan eruit zodat je hierin een wok oid stoppen.

Als je de compact neemt kun je met een el cheapo thermometer van de ikea net zo goed de temperatuur van je bbq meten. Zo vaak heb je het niet nodig tenzij je voor low & slow gaat.
As opvang is fijn. Gebruik kwaliteit kokos briketten, deze geven minder restafval.
Rooster van gbs. Tja. Tussentijds kolen bij vullen kun je ook door de rooster op te tillen met een handschoen. Doe ik ook terwijl ik de gbs heb.

Persoonlijk vind ik de gbs een fijne bbq en heb nooit een compact gebruikt. Maar of het gemak je 112 euro waard is. Tja. Dat moet je zelf bepalen.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:25
anandus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:40:
[...]

Weet iemand hoe breed ze zijn incl handvatjes?
Even gejat van mede-tweaker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V0Tp3moi4gMmPXqHLY6KyuV3/full.jpg

Rooster is 27cm do the math ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(jarig!)
Martinusz schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:13:
[...]

Even gejat van mede-tweaker:
[Afbeelding]

Rooster is 27cm do the math ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:54

Indien alleen grillwerk dan de compact
Indien je wellicht ook indirect wil dan is die Master touch een aanrader. De versie van de rentepuntenwinkel komt als het goed is met RVS rooster (special edition).

De wijzen komen uit het Oosten!

• HenkPiet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52
Omkeren boven de restafvalbak en de margrietschijf eraf laten lazeren :X

• grote_oever
  • Laatst online: 08-01 18:38
HenkPiet schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:33:
[...]

Omkeren boven de restafvalbak en de margrietschijf eraf laten lazeren :X
Dat ding is inderdaad even opletten. Bij mij lag jij ook al onder in de bak.

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-12-2025
Vandaag voor het eerst het ei proberen! Eindelijk een pannetje kunnen kopen (€7.50 bij Hanos). Maak gebruik van Marabu houtskool en dacht een stuk Picanha of beenham te maken.

Wie kan mij een beetje op weg helpen om het ei op 120 graden te krijgen? Qua hoeveelheid kool, manier van aansteken en de stand van de schuif en Magrietschijf. Zou het erg op prijs stellen!!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Ik lees wat tegenstrijdigheid in je bericht. Of in elk geval iets dat ik niet kan plaatsen en daarom geen direct antwoord kan geven op je vraag. Namelijk:
af- en toe eens thuis te bbqen met vrienden
Lees; speklap, hamburger, sate, kijk maar even. Dome er af, alles op 270 graden zwart grillen ;)
En:
Ik wil gewoon een lekker stukje (goede slagers kwaliteit) vlees klaar kunnen maken.
Ah? Maar wat is ‘een lekker stukje’? Als je die kant op gaat, naar de slager gaat voor goed vlees, wellicht een leuke rib-eye, waarom dan niet eens je eigen spare-ribs maken? En tja, als je dan toch je BBQ kent over een jaar, waarom dan niet een pulled pork terwijl je in de tuin aan het werken bent? Zoveel werk is het nou ook weer niet. Je laat dat ding liggen, snoeit je klimop, spuit hem een keer nat en je bent klaar ;)

Het hoeft niet je ultieme hobby te worden, maar gezien je hier advies komt vragen (in het bbq topic van GoT over producten die allemaal goed zijn, adviseer ik je de Master Touch.
Het gemak is fijn, ook al gebruik je hem maar 4x per jaar. Je rooster open kunnen maken is ideaal (snel nog een chuck rookhout er bij <-- en dat moet je jezelf niet besparen als je ‘een lekker stukje’ koopt), thermometer is een handige indicator (koop ook een thermometer voor je kerntemperatuur voor 12 euro bij de Ikea, dat is voor al het vlees een must. Niet alleen op de BBQ. Zonder sensor je ultieme stukje rund maken is net als een waterkoeling overclock zonder tempsensor op je cpu als je het mij vraagt). De hoogte is echt een must als je een keer een 3 fatsoenlijke ribjes rechtop wilt zetten. Hier wat eigen werk waar je kan zien hoe groot ze kunnen zijn: ixl85 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Het is zonde als ze tegen je vieze deksel komen.

Daarnaast gaat deze BBQ langer mee dan je tuinset, TV, telefoon (mits je hem niet in de regen zet of met thermiet aanmaakt ;)). Dus dat bedrag van 200,- voel je uiteindelijk toch niet :)
Het is eerder zonde om de goedkope unit te kopen en daar over 2 jaar spijt van te hebben als je die 2.8KG pulled pork er op legt en het niet past.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 16:17
Iemand nog een tip om de margrietschijf van het lidl ei wat meer luchtdicht te krijgen. Bij het "uitzetten"/dichtzetten van de BBQ komt er nog steeds een hoop rook door de margrietschijf heen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vincent17 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:10:
Iemand nog een tip om de margrietschijf van het lidl ei wat meer luchtdicht te krijgen. Bij het "uitzetten"/dichtzetten van de BBQ komt er nog steeds een hoop rook door de margrietschijf heen.
Kop er af en aluminium folie er tussen, dan weer terug plaatsen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:32:
Vandaag voor het eerst het ei proberen! Eindelijk een pannetje kunnen kopen (€7.50 bij Hanos). Maak gebruik van Marabu houtskool en dacht een stuk Picanha of beenham te maken.

Wie kan mij een beetje op weg helpen om het ei op 120 graden te krijgen? Qua hoeveelheid kool, manier van aansteken en de stand van de schuif en Magrietschijf. Zou het erg op prijs stellen!!
Een gehele wiskundige differentiaal vergelijking rekening houdend met de stand van de maan, de zon, de hoeveelheid wind en de beschutting zou misschien inderdaad tot op de mm nauwkeurig zijn.

Uiteindelijk is het gewoon aansteken en regelen. En na heel veel sessies ken je de barbecue en hoe dat deze reageert met het soort houtskool. Er zijn zat mensen die het ei moeten smoren tot op 1mm terwijl ik mijn ei gewoon op 2cm open laat omdat ik big block gebruik. Kortom: er is geen directe handleiding voor welke stand.

Aansteken, schuiven open en de temperatuur in de gaten houden. Tijdig beginnen met smoren van het vuur en daarna zie je het wel weer.
NoepZor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:29:
10kg Fire Up kost ook 20 euro (gelijk aan Ecobrasa). Ben alleen te laks om te bestellen.
Prijs technisch zijn ze ongeveer evenduur maar Ecobrasa is echt een klasse beter als Fire Up kokos. Ik heb voldoende kilo's van beiden verstookt en mijn voorkeur gaat echt uit naar Ecobrasa. Fire up is echt goed als een back-up maar als je ze kunt vermijden dan zou ik het wel doen. Ik vind ze bij het aansteken stinken en veel rook geven. Dit in tegenstelling tot bij de Ecobrasa.

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 17-07-2019 08:45 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• 418O2
  • Nu online
@Chefferson bedenk je vooral dat opstoken makkelijker is dan afkoelen :)

• NoepZor
Chevy454 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:40:
[...]
Prijs technisch zijn ze ongeveer evenduur maar Ecobrasa is echt een klasse beter als Fire Up kokos. Ik heb voldoende kilo's van beiden verstookt en mijn voorkeur gaat echt uit naar Ecobrasa. Fire up is echt goed als een back-up maar als je ze kunt vermijden dan zou ik het wel doen. Ik vind ze bij het aansteken stinken en veel rook geven. Dit in tegenstelling tot bij de Ecobrasa.
Maar een keer proberen dan, einde van de Fire Up zak is in ieder geval in zicht. Wat betreft het roken met aansteken kan ik wel beamen.

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
Beste,

mensen ervaring met de Tepro granada?
https://www.lidl-shop.be/...rbecue-Grenada/p100258867

Deze staat voor 539 op de site maar in het overzicht -21% dus 369 euro.

• Martinusz
Chaker schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:50:
Beste,

mensen ervaring met de Tepro granada?
https://www.lidl-shop.be/...rbecue-Grenada/p100258867

Deze staat voor 539 op de site maar in het overzicht -21% dus 369 euro.
In NL staat ie niet op de Lidl site, dus vermoed niet dat er veel mensen hier ervaring mee hebben ;)
Voor die 369 kun je toch geen slechte deal maken, 539,- zou ik er weer niet aan uitgeven, dan zou ik voor bekender merk gaan.

• Chaker
Martinusz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:54:
[...]

In NL staat ie niet op de Lidl site, dus vermoed niet dat er veel mensen hier ervaring mee hebben ;)
Voor die 369 kun je toch geen slechte deal maken, 539,- zou ik er weer niet aan uitgeven, dan zou ik voor bekender merk gaan.
Ja het is inderdaad een long shot. Eerst dacht ik dat het een auplex rebrand was maar die hebben zover ik weet niet zo een ruitjespatroon.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2025
Heeft iemand hier ervaring met het inbouwen van een Weber kettle 57? Ik wil voor op m'n dakterras een soortje kastje gaan bouwen waarin die kettle komt te hangen en waar tevens ruimte is voor wat bbq-benodigdheden. Daarnaast vraag ik me dus af hoe goed die kettle zich gaat houden als die langere tijd buiten staat (wellicht onder een zeil) - gaat dat snel/erg roesten?

It's dogged that does it

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 22:17
Na de teleurstelling van het mislopen van de Lidl kamado voor 50 euro, ben ik eens gaan rondneuzen op Marktplaats. Daar heb ik het volgende eitje voor weinig op de kop kunnen tikken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nCF1sT1/small-kamado-red.jpg

Zelfde formaat en nog een geinig kleurtje ook! Leuk voor de camping dus.
Het beroemde Big Bazar pannetje past hier ook prima in, dus vanavond maar eens aansteken.

Wat ik mij wel afvraag is of de eigenaren van de Lidl/Action kamado ook relatief weinig ruimte hebben van het kolenrooster tot de platesetter. De stukken houtskool uit mijn zak Black Ranch van de Sligro zijn al snel te hoog waardoor het pannetje niet meer in de vuurkorf hangt, maar er bovenop ligt te balanceren.

Mijn advertenties op V&A

• Martinusz
DaLass schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:26:
Na de teleurstelling van het mislopen van de Lidl kamado voor 50 euro, ben ik eens gaan rondneuzen op Marktplaats. Daar heb ik het volgende eitje voor weinig op de kop kunnen tikken:

[Afbeelding]

Zelfde formaat en nog een geinig kleurtje ook! Leuk voor de camping dus.
Het beroemde Big Bazar pannetje past hier ook prima in, dus vanavond maar eens aansteken.

Wat ik mij wel afvraag is of de eigenaren van de Lidl/Action kamado ook relatief weinig ruimte hebben van het kolenrooster tot de platesetter. De stukken houtskool uit mijn zak Black Ranch van de Sligro zijn al snel te hoog waardoor het pannetje niet meer in de vuurkorf hangt, maar er bovenop ligt te balanceren.
Grote stukken is lastig inderdaad, maar vergeet niet dat je niet heel veel houtskool nodig hebt in de mini eitjes, bodempje vol is al goed voor uren :)

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 22:17
Martinusz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Grote stukken is lastig inderdaad, maar vergeet niet dat je niet heel veel houtskool nodig hebt in de mini eitjes, bodempje vol is al goed voor uren :)
Vanavond maar eens aansteken met een bodempje dan. :)

Mijn advertenties op V&A

• Chaker
woeps, link naar de aanbieding in juiste topic gezet :-)

[ Voor 82% gewijzigd door Chaker op 17-07-2019 11:43 . Reden: verkeerde topic ]

• StealthyPeanut
SavageBrother schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:57:
Heeft iemand hier ervaring met het inbouwen van een Weber kettle 57? Ik wil voor op m'n dakterras een soortje kastje gaan bouwen waarin die kettle komt te hangen en waar tevens ruimte is voor wat bbq-benodigdheden. Daarnaast vraag ik me dus af hoe goed die kettle zich gaat houden als die langere tijd buiten staat (wellicht onder een zeil) - gaat dat snel/erg roesten?
Waarom roest riskeren als je voor een paar tientjes een goed uit bestellen?

https://www.osdorp.nl/pro...zMgJmcZjE1W8aAiv4EALw_wcB

Ik zit ook nog na te denken over inbouwen van mijn GBS 57. Zal wel toekomst muziek worden.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

StealthyPeanut schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:47:
[...]

Ik zit ook nog na te denken over inbouwen van mijn GBS 57. Zal wel toekomst muziek worden.
Dat is ook wat Weber adviseert toch? Hij kan buiten staan, maar het is nog beter de Weberbbqhoes te gebruiken. Maar als hij die BBQ inbouwt in een tafeltje moet die hoes wel passen natuurlijk.

/▌

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2025
StealthyPeanut schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:47:
[...]

Dat was eigenlijk een beetje waar ik naar op zoek was. Vraag me wel ernstig af of zo'n hoes voldoende is. Anyways, ik hoop er over een week of 3 mee aan de slag te gaan als 't huis af is. Ik zal nog wel eens terugkomen hier t.z.t!

It's dogged that does it

• StealthyPeanut
Marzman schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Dat is ook wat Weber adviseert toch? Hij kan buiten staan, maar het is nog beter de Weberbbqhoes te gebruiken. Maar als hij die BBQ inbouwt in een tafeltje moet die hoes wel passen natuurlijk.
Dat is een hele goede vraag! :9

• InfoTracer
  • Laatst online: 08-01 21:50
SavageBrother schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:57:
Mijn ervaring is dat een Weber prima heel het jaar buiten kan staan. Ik heb 1 van de eerste versies. Ik denk dat je meubel eerder last gaat hebben van de invloeden van weer en wind dan je Weber.

• Tommie12
  • Nu online
Chefferson schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:32:

Klein ei, dus aansteken met één wokkel of aanmaakblokje. De mand mag altijd mooi vol tot onder de deflector.
Zo lang je vlammen ziet laat je je ei rustig open staan.
Als de vlammen weg zijn, dan zou je toch een paar kolen moeten hebben die mooi rood gloeien. (dikke harde houtskoolbrokken gaan soms iets moeilijker aan)

Dan gaat het ei dicht.
Laat voorlopig nog maar alles open staan tot je ziet dat de temp begint te stijgen.
Als je rond de 80 zit, dan doe ik beide schuiven (inlaat en top) ongeveer half dicht, en nog verder dicht rond de 100.
Dan gooi ik er een stuk rookhout op, en gaan de roosters er in, en dan kan je ook je vlees er op leggen als je dat al wil.

Daarna is het wat tunen tot je de temp mooi stabiel krijgt.
Hoe kleiner de kolen en hoe groter het gloeibed, hoe meer je dicht moet zetten.
Een kleine overshoot is niet erg, desnoods doe je wat water in je deflectorpan.

Ik gebruik tegenwoordig een zelfgemaakte controller, dat is nog makkelijker. (en kost amper 50€ als je die zelf bouwt)
Het gemak dat ik daar mee haal leidt er toe dat ik die bijna altijd gebruik behalve voor echte hot and fast sessies.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ShadowBumble
  • Laatst online: 08:40

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Tommie12 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:21:
[...]
Ik gebruik tegenwoordig een zelfgemaakte controller, dat is nog makkelijker. (en kost amper 50€ als je die zelf bouwt)
Het gemak dat ik daar mee haal leidt er toe dat ik die bijna altijd gebruik behalve voor echte hot and fast sessies.
Heb je misschien wat achtergrond informatie over deze "controller" ?

Momenteel een stuk varkensfilet liggen van een krappe kilo,dat bezig is te ontdooien in de koelkast, voor Vrijdag/Zaterdag ( ik heb geen haast :)), dat doet me wel denken aan de rub, dus voor welke stukken vlees gebruiken jullie welke Rubs ? Voorkeur voor alles zelf maken of koop je kant en klare per vleessoort ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Tommie12
  • Nu online
ShadowBumble schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:07:
[...]

Heb je misschien wat achtergrond informatie over deze "controller" ?

Momenteel een stuk varkensfilet liggen van een krappe kilo,dat bezig is te ontdooien in de koelkast, voor Vrijdag/Zaterdag ( ik heb geen haast :)), dat doet me wel denken aan de rub, dus voor welke stukken vlees gebruiken jullie welke Rubs ? Voorkeur voor alles zelf maken of koop je kant en klare per vleessoort ?
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4

Als je hier wat naar beneden scrollt, en dan kijkt naar mijn bijdragen, dan zie je alles, inclusief foto's en mijn inspiratiebron.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GAEvakYD
  • Laatst online: 08:11
Ik heb dit weekend voor het eerst Pork Belly Burnt Ends gemaakt. Die zijn wel echt mislukt en vermoed dat ik wel weet waarom. De stukjes waren veel te zout en ook te donker geworden. Ik vermoed dat dit komt doordat ik te veel rub heb gebruikt.

Ik vermoed dat het komt omdat ik te veel rub op de stukjes heb gedaan. Ik heb de bereiding gecombineerd met extra dikke Spare ribs. Beide klaargemaakt op de 3-2-1 methode.

Eerst beide 3 uur op de Bbq op 110 graden. Daarna twee uur de ribs ingepakt in Alu folie en besmeerd met roomboter, bruine suiker en honing. De Buikspek stukjes hetzelfde, maar dan in een bakje gedaan en met alu folie afgedekt. Laatste fase van ongeveer 30 -45 min heb ik alles ingesmeerd met BBQ saus en laten karameliseren.

De Buikspek stukjes waren dus veel te zout en niet echt zoet. De spareribs waren kwa vlees echt super en niet zout, maar ook niet echt zoet wat ik wel had verwacht. Iemand suggesties wat ik fout gedaan heb?

Ik gebruik deze rub:
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2393.jpg

Dit waren de gemarineerde buikspek stukjes vooraf die twee uur van te voren gemaakt zijn voor de de BBQ opgingen.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/223e9ffd-9416-4756-8a02-0f8be256fe2d.jpg

Zo lag het uiteindelijk op de Bbq tijdens de eerste fase.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2688.jpg

Helaas heb ik van het eindresultaat geen foto's genomen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Verwijderd

Die tex mex is niet geschikt als rub. Dat is verder een prima kruidenmengsel voor andere zaken. Dat spul is veel te sterk om als rub te gebruiken.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:37
GAEvakYD schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:30:
Ik heb dit weekend voor het eerst Pork Belly Burnt Ends gemaakt. Die zijn wel echt mislukt en vermoed dat ik wel weet waarom. De stukjes waren veel te zout en ook te donker geworden. Ik vermoed dat dit komt doordat ik te veel rub heb gebruikt.

Ik vermoed dat het komt omdat ik te veel rub op de stukjes heb gedaan. Ik heb de bereiding gecombineerd met extra dikke Spare ribs. Beide klaargemaakt op de 3-2-1 methode.

Eerst beide 3 uur op de Bbq op 110 graden. Daarna twee uur de ribs ingepakt in Alu folie en besmeerd met roomboter, bruine suiker en honing. De Buikspek stukjes hetzelfde, maar dan in een bakje gedaan en met alu folie afgedekt. Laatste fase van ongeveer 30 -45 min heb ik alles ingesmeerd met BBQ saus en laten karameliseren.

De Buikspek stukjes waren dus veel te zout en niet echt zoet. De spareribs waren kwa vlees echt super en niet zout, maar ook niet echt zoet wat ik wel had verwacht. Iemand suggesties wat ik fout gedaan heb?

Ik gebruik deze rub:
[Afbeelding]

Dit waren de gemarineerde buikspek stukjes vooraf die twee uur van te voren gemaakt zijn voor de de BBQ opgingen.
[Afbeelding]

Zo lag het uiteindelijk op de Bbq tijdens de eerste fase.
[Afbeelding]

Helaas heb ik van het eindresultaat geen foto's genomen.
Ik zou ook je buikspek aan één stuk laten en als één geheel garen, aan het eind pas in stukjes snijden. Dan kun je vetkant naar bovenhouden en droogt het ook iets minder uit.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik geef ook de rub de schuld...

Probeer eens een andere (zelf gemaakte?) rub, zelf gebruik ik bijna altijd gewoon de basis rub die je ook hier vindt, al haal ik daar het zout eruit en doe ik dat zelf los op het vlees.
Eventueel de suiker ook weglaten en vervangen door honing voor een iets minder zoet resultaat.

• Martinusz
Of gewoon een sparerib rub of all purpose rub van bijvoorbeeld van Beekum.

• Russel88
M'n vorige Weber liet ik ook altijd onbedekt buiten staan. Geen probleem mee gehad.
M'n huidige gbs doe ik vlak voor de winter een kap om. Te lui om dat altijd te doen.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 17:05

MM99

That is the way I am!

Als jullie reverse searing doen, tot welke kerntempartuur laten jullie biefstuk komen, voor jullie op direct heating zetten?

Gisteren had ik een grote lap biefstuk, van 6 á 7 dik. Kern temperatuur tot 48 graden laten kopen en toen op directe hitte gezet. Toen heb ik het nog 10 minuten ingepakt in alufolie.
Hij was compleet doorbakken |:( Doel was medium rare :|

Ik zit te denken om volgende keer al op 20 graden van de indirect op direct te leggen. Anders ben ik bang dat ik over ga op enkel direct.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
@MM99 Wat ik doe met biefstuk is de barbecue opstoken op 250+ graden en de buitenkant dichtschroeien. Daarna gooi ik de Kamado helemaal dicht en laat de temperatuur zakken tot 180 graden en laat het vlees verder garen tot de gewenste kerntemperatuur ongeveer 5 graden eronder en dan laten rusten dan stijgt de kerntemperatuur ook een paar graden. Zelf doe ik bijna niets met combineren van direct/indirect, dat laatste is vooral om je eigen foutmarge te vergroten. Gewoon blijven proberen dan komt het wel goed. :)

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:38
Gisteren voor het eerst de Bastard Large aangestoken maar ging niet echt soepel.

Mandje volgegooid met Dammers houtskool, 3 natuurlijke aanmaakblokjes er beetje tussen gelegd en aangestoken.
Schuif aan de onderkant en margrietschijf volledig open gezet, klep dicht.
Na minuut of 20-30 waren de aanmaakblokjes op en begon een deel van de kolen te gloeien. Temperatuur kwam alleen niet boven de 120 uit, ook met schuif en margrietschijf volledig open.
Na minuut of 20-30 was dat nog steeds zo.

Uiteindelijk 2 extra aanmaakblokjes er tussen gedaan. Temp schoot omhoog richting 200 totdat de blokjes op waren. Toen zakte de temp weer naar 120-130. Heel langzaam aan ging daarna de temp wel richting 200/230 en kon ik redelijk stabiel krijgen door de schuif op 2/7 te zetten en margrietschijf op 75% open.
Toen hebben we prima eten kunnen grillen.

Nadat we klaar waren heb ik de schuif en de margrietschijf volledig dichtgezet maar was de temp na 60minuten nog steeds 150graden. Daarna niet meer gekeken.

Het kan zijn dat ik bij het aansteken al verkeerd begonnen ben, dat ik beter eerst de helft houtskool in het mandje moet doen, aanmaakblokjes aansteken en daarna andere helft er boven op moet doen. Met een weber gebruikte ik altijd een brikettenstarter en daarmee zitten de briketten natuurlijk direct bovenop het vuur en kiep je de starter daarna om.

Iemand enig idee waar ik de fout in ben gegaan of iets verkeerd heb gedaan?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht slechte aanmaakblokjes? Die methode die je gebruikt moet gewoon werken namelijk. Probeer het eens met een ander type of ander merk blokjes, die natuurlijke blokjes willen nog wel eens verschillen qua kwaliteit.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:38
Tsurany schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:49:
Wellicht slechte aanmaakblokjes? Die methode die je gebruikt moet gewoon werken namelijk. Probeer het eens met een ander type of ander merk blokjes, die natuurlijke blokjes willen nog wel eens verschillen qua kwaliteit.
Ik had wel aanmaakblokjes gebruikt die al een tijdje liggen (3+ jaar). Weet niet of daar een houdbaarheidsdatum op zit ?
Heb inmiddels al wel nieuwe gekocht bij Sligro, ga die de volgende keer proberen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TerrorSource schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:51:
[...]

Ik had wel aanmaakblokjes gebruikt die al een tijdje liggen (3+ jaar). Weet niet of daar een houdbaarheidsdatum op zit ?
Heb inmiddels al wel nieuwe gekocht bij Sligro, ga die de volgende keer proberen.
Dat hangt van de samenstelling af, maar het lijkt mij dat ze wel een paar jaar mee moeten gaan. Wellicht eens wokkels gebruiken? Geschaafd houd dat in wax gedompeld is, werkt prima.
Je hebt dan vaak een kilo voor minder dan een tientje, zitten 50+ stuks in zo'n zak.

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:57

Wootlock

Evilution

TerrorSource schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:44:
Gisteren voor het eerst de Bastard Large aangestoken maar ging niet echt soepel.

Mandje volgegooid met Dammers houtskool, 3 natuurlijke aanmaakblokjes er beetje tussen gelegd en aangestoken.
Schuif aan de onderkant en margrietschijf volledig open gezet, klep dicht.
Na minuut of 20-30 waren de aanmaakblokjes op en begon een deel van de kolen te gloeien. Temperatuur kwam alleen niet boven de 120 uit, ook met schuif en margrietschijf volledig open.
Na minuut of 20-30 was dat nog steeds zo.

Uiteindelijk 2 extra aanmaakblokjes er tussen gedaan. Temp schoot omhoog richting 200 totdat de blokjes op waren. Toen zakte de temp weer naar 120-130. Heel langzaam aan ging daarna de temp wel richting 200/230 en kon ik redelijk stabiel krijgen door de schuif op 2/7 te zetten en margrietschijf op 75% open.
Toen hebben we prima eten kunnen grillen.

Nadat we klaar waren heb ik de schuif en de margrietschijf volledig dichtgezet maar was de temp na 60minuten nog steeds 150graden. Daarna niet meer gekeken.

Het kan zijn dat ik bij het aansteken al verkeerd begonnen ben, dat ik beter eerst de helft houtskool in het mandje moet doen, aanmaakblokjes aansteken en daarna andere helft er boven op moet doen. Met een weber gebruikte ik altijd een brikettenstarter en daarmee zitten de briketten natuurlijk direct bovenop het vuur en kiep je de starter daarna om.

Iemand enig idee waar ik de fout in ben gegaan of iets verkeerd heb gedaan?
Aanmaakblokjes er in, schuif open en klep open houden ipv dicht doen.

"Don't let your dreams be memes"

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-01 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

@TerrorSource klep dicht? Ik houd de klep tijdens het branden van de wokkel altijd open zodat er zoveel mogelijk zuurstof bij kan. Pas als de wokkel is opgebrand, na 7-10 minuten, gaat de klep dicht.

En omgekeerd, als ik flare-ups krijg door vallend vet als ik het vlees omdraai, gaan die meestal vanzelf weer uit als ik de klep dicht doe.

De wokkel plaats ik gewoon daar waar ik wil dat er vuur brandt. Tussen de kolen, in de bovenste laag.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:12:
En weet een mooie braaidag gehad: gegrilde spitskool (uit smokey goodness) , MacNcheese met kaas en biersaus, dry aged cote de boeuf, shakshouka, Blommelse blonde baconburger met vers gemaakte baconjam en appel crumble toe.

Op de baconjam na, alles op de braai bereid. Vandaag voor het eerst gespeeld met de onderste la van de braai. Best even zoeken naar de juiste spot voor het juiste gerecht. De ene plek is genoeg voor warm houden terwijl een andere plek in de la je pannetje laat pruttelen van plezier.
Ben je niet bang dat de braai te heet word en het hout van je schuur aantast ?

en erhm nu nog pizza/oven dingen in doen :)

Tja vanalles

• immetjes
  • Laatst online: 06-01 14:50

immetjes

HIER is BERN-E

MM99 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:20:
Als jullie reverse searing doen, tot welke kerntempartuur laten jullie biefstuk komen, voor jullie op direct heating zetten?

Gisteren had ik een grote lap biefstuk, van 6 á 7 dik. Kern temperatuur tot 48 graden laten kopen en toen op directe hitte gezet. Toen heb ik het nog 10 minuten ingepakt in alufolie.

Ik zit te denken om volgende keer al op 20 graden van de indirect op direct te leggen. Anders ben ik bang dat ik over ga op enkel direct.
Wow! 7cm biefstuk, lekker! Is je thermometer ok? Vreemd dat 48°C in tien minuten minimaal 71°C wordt. 3°..5° onder je doel temp. stoppen zou goed moeten gaan.

Niet laten rusten en lekker koud indirect op de BBQ leggen, dan bljift de kern langer rood namelijk. Voor erg dunne lapjes (bv 5mm) kun je zelfs overwegen ze bevroren er op te leggen.

Een paar minuten laten rusten is ok. De sappen worden wat dikker zodat je je tong niet brand en ze er minder hard uit stromen als je het vlees snijdt. Dit doe je al terwijl de steak van de grill naar je bord brengt.
Langer laten rusten haalt niets uit anders dan dat je steak kouder word en onder folie wordt de korst ook nog eens klef en gaart hij -behoorlijk- door, zoals je hebt gemerkt. Je kunt het zelf proberen maar er is al genoeg onderzoek naar gedaan. (hier bv en hier)

Echt grote doorbakken stukken kun je wel wat laten rusten, als het qua planning nodig is wel een paar uur.. Dan wel goed isoleren anders koelt het te veel af.

Edit: 48° wordt 71° natuurlijk ook door het directe grillen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

immetjes schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Wow! 7cm biefstuk, lekker! Is je thermometer ok? Vreemd dat 48°C gaat in tien minuten minimaal 71°C wordt. 3°..5° onder je doel temp. stoppen zou goed moeten gaan.
Als je op 48 graden van indirect naar direct over gaat kan je er wel vanuit gaan dat hij uiteindelijk ver boven die 48 graden ingepakt werd.

• alki
  • Nu online
Niet onbelangrijk is wat voor soort biefstuk hij gekocht heeft...
7cm zit je meestal aan rosbief dat zo verkrijgbaar is in de supermarkt en dat slaat snel door naar doorbakken en taai...

[ Voor 11% gewijzigd door alki op 18-07-2019 11:49 ]

• NoepZor
MM99 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:20:

Ik krijg hier een beetje een deja vu van...
NoepZor in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Ik had ook op een medium stukje vlees gemikt, welke well done was ongeveer bij het aansnijden. Ik had hem deze keer eerst dichtgeschroeid en daarna indirect verder tot de kern 52 was.

• StealthyPeanut
Voor onze GBS Touch willen we de pizzasteen bestellen, maar die van Weber is rond de 50-60 euro. Niet het einde van de wereld, maar ik zie bijvoorbeeld ook de volgende;

https://www.bol.com/nl/p/...arbecue/9200000108307294/

Zal die gewoon net zo goed volstaan? Of niet?

• immetjes
  • Laatst online: 06-01 14:50

immetjes

HIER is BERN-E

Tsurany schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:46:
[...]

Als je op 48 graden van indirect naar direct over gaat kan je er wel vanuit gaan dat hij uiteindelijk ver boven die 48 graden ingepakt werd.
Ah ja, natuurlijk!

• alki
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:53:
Voor onze GBS Touch willen we de pizzasteen bestellen, maar die van Weber is rond de 50-60 euro. Niet het einde van de wereld, maar ik zie bijvoorbeeld ook de volgende;

https://www.bol.com/nl/p/...arbecue/9200000108307294/

Zal die gewoon net zo goed volstaan? Of niet?
Ik zou toch gaan voor een dikkere steen. Kijk eens op de duitse Amazon prijzen zijn daar een stuk beter

• StealthyPeanut
alki schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:03:
[...]

Ik zou toch gaan voor een dikkere steen. Kijk eens op de duitse Amazon prijzen zijn daar een stuk beter
Bedankt voor je reactie.

Wat is dik voor een pizzasteen? 4cm?

• alki
  • Nu online
Op diverse pizza sites staat dat je toch minimaal1,5cm moet pakken die jij bij bol had staan is maar 1 cm...

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-01 13:29

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Ik ben wat meer met Rubs aan het werken, maar ben er nog niet zo in wijs.
Ik heb voor pulled pork een Carolina rub gemaakt, deze was lekker voor de pulled pork, maar wat te heet voor andere dingen.

Inmiddels heb ik een basis rub gevonden, maar ik zoek eigenlijk tips voor makkelijke, algemene rubs die niet te heet zijn. Ik vindt het lastig om de smaak te beoordelen aan de hand van het recept.
Heeft iemand goede tips, of een goede verzamel site?

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-01 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

@IdieEasy gewoon uitproberen en op een gegeven moment leer je de kruiden kennen en wat ze in een recept doen.

Dat betekent wel dat je soms een rub maakt die je niet lekker vindt, maar daar ontkom je niet aan. Weten wat je niet lekker vindt is minstens zo belangrijk als wat je wel lekker vindt.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:11:
[...]

Ben je niet bang dat de braai te heet word en het hout van je schuur aantast ?

en erhm nu nog pizza/oven dingen in doen :)
Er zit een redelijke afstand tussen de braai en de achterwand, maar zo af en toe idd in de gaten houden. So far nergens last van en en geen hitte overdracht,
Pizza steen vd week gekocht :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:13:
[...]

Er zit een redelijke afstand tussen de braai en de achterwand, maar zo af en toe idd in de gaten houden. So far nergens last van en en geen hitte overdracht,
Pizza steen vd week gekocht :Y)
Kan je een beetje een idee geven van de afstand (cm) en de "warmte" tussen hout en metaal ?

Ik las van je eerdere DIY idee post (denk ik) betreft braai maar nu heb je hem zelf gekocht ?
Ik heb zelf namelijk 50 a 60cm ruimte tussen wand en "voorkant braai" en liever wat meer geld aan bv isolatie dan brand of net zo erg "schade" aan de achterwand..

Eigenlijk wil ik een beetje maar dan in braai vorm .. (en oven inclusief)
Afbeeldingslocatie: https://www.beukhoreca.nl/stores/100/images/product/thumb_large/roeder-barbeque-grills-b071502-b071502(1).jpg

maar als alles in een braai past .. dan scheelt dat weer :) ik ben zelf nog erg in onderzoek(s) fase .. tzt maar eens naar fonteyn karren (dag trip oid)

Tja vanalles

• Martinusz
IdieEasy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:14:
Ik ben wat meer met Rubs aan het werken, maar ben er nog niet zo in wijs.
Ik heb voor pulled pork een Carolina rub gemaakt, deze was lekker voor de pulled pork, maar wat te heet voor andere dingen.

Inmiddels heb ik een basis rub gevonden, maar ik zoek eigenlijk tips voor makkelijke, algemene rubs die niet te heet zijn. Ik vindt het lastig om de smaak te beoordelen aan de hand van het recept.
Heeft iemand goede tips, of een goede verzamel site?
Zoiets bijvoorbeeld? Of wil je perse zelf maken?

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-01 13:29

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Martinusz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Zoiets bijvoorbeeld? Of wil je perse zelf maken?
Ik vindt het zelf maken eigenlijk wel leuk ja, en de verzenkosten over het algemeen vrij hoog.
Ik hou die site in ieder geval in mijn achterhoofd!

• Chefferson
EDIT: niet toegestaan.

[ Voor 93% gewijzigd door Chefferson op 18-07-2019 16:00 ]

• Martinusz
IdieEasy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Ik vindt het zelf maken eigenlijk wel leuk ja, en de verzenkosten over het algemeen vrij hoog.
Ik hou die site in ieder geval in mijn achterhoofd!
Ze hebben heel veel kruiden, ook gewoon losse kruiden, dus niet perse al een rub die klaar is ;)
Heb er veel potjes kruiden vandaan en bevalt erg goed! (pulled pork rub, all purpose, losse kruiden etc.)

@Chefferson daar is het andere topic voor zie topic warning.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 18-07-2019 15:58 ]

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 17:05

MM99

That is the way I am!

immetjes schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Wow! 7cm biefstuk, lekker! Is je thermometer ok? Vreemd dat 48°C in tien minuten minimaal 71°C wordt. 3°..5° onder je doel temp. stoppen zou goed moeten gaan.

Niet laten rusten en lekker koud indirect op de BBQ leggen, dan bljift de kern langer rood namelijk. Voor erg dunne lapjes (bv 5mm) kun je zelfs overwegen ze bevroren er op te leggen.

Een paar minuten laten rusten is ok. De sappen worden wat dikker zodat je je tong niet brand en ze er minder hard uit stromen als je het vlees snijdt. Dit doe je al terwijl de steak van de grill naar je bord brengt.
Langer laten rusten haalt niets uit anders dan dat je steak kouder word en onder folie wordt de korst ook nog eens klef en gaart hij -behoorlijk- door, zoals je hebt gemerkt. Je kunt het zelf proberen maar er is al genoeg onderzoek naar gedaan. (hier bv en hier)

Echt grote doorbakken stukken kun je wel wat laten rusten, als het qua planning nodig is wel een paar uur.. Dan wel goed isoleren anders koelt het te veel af.

Edit: 48° wordt 71° natuurlijk ook door het directe grillen.
Kern temperatuur was 12 graden. Maar ik denk inderdaad dat ik dit inderdaad ook ga doen.

• Chefferson
Martinusz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Ze hebben heel veel kruiden, ook gewoon losse kruiden, dus niet perse al een rub die klaar is ;)
Heb er veel potjes kruiden vandaan en bevalt erg goed! (pulled pork rub, all purpose, losse kruiden etc.)

@Chefferson daar is het andere topic voor zie topic warning.
Excuses. Zal mijn reactie verwijderen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:20:
[...]

Kan je een beetje een idee geven van de afstand (cm) en de "warmte" tussen hout en metaal ?

Ik las van je eerdere DIY idee post (denk ik) betreft braai maar nu heb je hem zelf gekocht ?
Ik heb zelf namelijk 50 a 60cm ruimte tussen wand en "voorkant braai" en liever wat meer geld aan bv isolatie dan brand of net zo erg "schade" aan de achterwand..

Eigenlijk wil ik een beetje maar dan in braai vorm .. (en oven inclusief)
[Afbeelding]

maar als alles in een braai past .. dan scheelt dat weer :) ik ben zelf nog erg in onderzoek(s) fase .. tzt maar eens naar fonteyn karren (dag trip oid)
Afstand zal een cm of 15 zijn. Kwestie van in de gaten houden en anders vermiculiet plaat er tussen.
In de eerste instantie was het plan zelf een stenen braai te maken ja, maar na verder doorrekenen kwamen we tot de conclusie dat het iig niet goedkoper zou zijn. Vervolgens liep ik tegen een mooie deal aan :+

Mijn gewone kogel bbq's heb ik ook nog gewoon, dus kan nog alle kanten op.

[ Voor 3% gewijzigd door Koffie op 18-07-2019 16:10 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:10:
[...]

Afstand zal een cm of 15 zijn. Kwestie van in de gaten houden en anders vermiculiet plaat er tussen.
In de eerste instantie was het plan zelf een stenen braai te maken ja, maar na verder doorrekenen kwamen we tot de conclusie dat het iig niet goedkoper zou zijn. Vervolgens liep ik tegen een mooie deal aan :+

Mijn gewone kogel bbq's heb ik ook nog gewoon, dus kan nog alle kanten op.
ik ga er nog een paar nachtjes over slapen .. nieuw zijn ze te duur imho met een deal tja .. ;)

Tja vanalles

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vso schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:17:
[...]

ik ga er nog een paar nachtjes over slapen .. nieuw zijn ze te duur imho met een deal tja .. ;)
Die smoker die je post, dat heb ik lang niet voor die braai betaald ;)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Die smoker die je post, dat heb ik lang niet voor die braai betaald ;)
bva action toch ?

Tja vanalles

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nee, met alle respect .. dit is geen braai van de BVA.
Alleen al voor het verplaatsen van de braai zelf (*zonder* onderstel, kolenmaker, deur/klep, roosters, lades, rookkanaal, dus een lege braai) waren 4 man nodig.
De braai is circa 1.60 breed :D

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Koffie schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:31:
[...]

Nee, met alle respect .. dit is geen braai van de BVA.
Alleen al voor het verplaatsen van de braai zelf (*zonder* onderstel, kolenmaker, deur/klep, roosters, lades, rookkanaal, dus een lege braai) waren 4 man nodig.
De braai is circa 1.60 breed :D
ja dat las ik maar ik zoek 1 voor leuke prijs ik weet niet wat de prijs was van dat plaatje wat ik neerzette

je mag me ook ff dm sturen met de details :) als je wilt

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 59 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism