Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

zeroday

There is no alternative!

Chefferson schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:31:
[...]

Pulled pork? Ik kan er zelfs geen kilo buikspek op kwijt.
Moet je persé een kilo buikspek in één keer klaar maken?
Zo nee, snij hem door midden.
Ik heb ook geen kilo PP nodig, mijn 2 KG varkensnek gaat in 4 stukken.
2 spareribs gaan door midden en dan heb ik 4 stukken en die kan met wat hangen en wurgen net erin.

Nogmaals: zo'n klein ei kan voor een bepaald doel super geschikt zijn, maar als je voor een grote groep wat wil klaar maken dan is zo'n ei niet het je meest geschikte item.
En en kilo buikspek ga je normaliter niet met 4 man opeten ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Nu online

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Platesetter kamado

Flinke voorraad gevonden in de lokale intratuin (Almere), 10 euro, 15 nog in bestelling. Mochten mensen er zelf niet aan kunnen komen, stuur even dm, dan kan ik evt maandag halen en dinsdag versturen voor je.

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
matthijst schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:48:
[...]

Heb er 1 besteld, zal 'm wel opmeten als ie binnen is.
Dat andere plaatje lijkt ook wel handig: rvs rooster met kleinere gaatjes. Maar 30 euro wat duur.
Toevallig de deflector al binnen? :9
Gietijzeren pannetje wil ik ook nog wel een keer halen (hopen dat ze hem in de buurt nog hebben), maar die wil ik voor www.bbq-nl.com/cornbread gebruiken en anders misschien proberen er 2 te scoren.

• Meeboo
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-03-2025
Om het probleem met de te kleine plate setter van the bastard compact op te lossen (nieuwe stenen zijn maar 23 cm ipv 26 cm vroeger) heb ik een pizzasteen van cadac van 25 cm gekocht. Werkt perfect

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:22
srdevil schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:29:
[...]

Toevallig de deflector al binnen? :9
Gietijzeren pannetje wil ik ook nog wel een keer halen (hopen dat ze hem in de buurt nog hebben), maar die wil ik voor www.bbq-nl.com/cornbread gebruiken en anders misschien proberen er 2 te scoren.
Nee, ze zijn aan het kutten bij DHL. Staat sinds 2 juli op afgegeven in Duitsland :(

Haters everywhere but I don’t really care

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23
En dan kijk je even op de AD site, hee, bbq tips...
Spareribs, dry rub erop, meteen in een biermarinade (vnl citroen dus) Na 30 minuten op de bbq en gaar in 15/20 minuutjes..
Tja :'(

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 14:24
Hi allemaal,

Volgende maand ga ik heerlijk bbqen voor mijn collega's. Totaal is het menu voor 10 mensen. Van mijn geweldige werkgever mocht ik alles uitzoeken en de bon declareren, beter wordt het niet 😍. Nu twijfel ik een beetje of ik niet veel te veel heb. Het zijn allemaal mannen en grote eters.

- plukbrood, twee keer.
- Kiplollies of ABT / moink balls, twijfel over dit tussen gerecht.
-5 racks Iberico spare ribs van een kilo per stuk, dit komt als tussen gerecht.
- hoofdgerecht, 2 x Tomahawk steak. 1.6kg en zelfs 2.1kg
Eentje normale bereiding en andere cavemen style.
- hoofdgerecht, zalm van 1.8kg, dit ga ik maken op cederhout.
-Nagerecht, Apple crumble op de Dutch oven icm ijs en slagroom.

Komen nog side gerechtjes bij zoals salade, enz. Creeer bewust wat tijd tussen het voorgerecht, tussen gerecht en hoofd gerecht dus eten kan zeker zakken.

Achteraf had ik misschien beter een kilo zalm kunnen bestellen. Wat vinden jullie? Zalm halverwege en een andere keer opeten? Volgende week komen er vrienden eten :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/291n8ts.jpg

Verwijderd

Meeboo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:46:
Om het probleem met de te kleine plate setter van the bastard compact op te lossen (nieuwe stenen zijn maar 23 cm ipv 26 cm vroeger) heb ik een pizzasteen van cadac van 25 cm gekocht. Werkt perfect
Waar vandaan ?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-01 12:47
Wackmack schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:22:
Hi allemaal,

Volgende maand ga ik heerlijk bbqen voor mijn collega's. Totaal is het menu voor 10 mensen. Van mijn geweldige werkgever mocht ik alles uitzoeken en de bon declareren, beter wordt het niet 😍. Nu twijfel ik een beetje of ik niet veel te veel heb. Het zijn allemaal mannen en grote eters.

- plukbrood, twee keer.
- Kiplollies of ABT / moink balls, twijfel over dit tussen gerecht.
-5 racks Iberico spare ribs van een kilo per stuk, dit komt als tussen gerecht.
- hoofdgerecht, 2 x Tomahawk steak. 1.6kg en zelfs 2.1kg
Eentje normale bereiding en andere cavemen style.
- hoofdgerecht, zalm van 1.8kg, dit ga ik maken op cederhout.
-Nagerecht, Apple crumble op de Dutch oven icm ijs en slagroom.

Komen nog side gerechtjes bij zoals salade, enz. Creeer bewust wat tijd tussen het voorgerecht, tussen gerecht en hoofd gerecht dus eten kan zeker zakken.

Achteraf had ik misschien beter een kilo zalm kunnen bestellen. Wat vinden jullie? Zalm halverwege en een andere keer opeten? Volgende week komen er vrienden eten :)

[Afbeelding]
Ziet er heerlijk uit allemaal, maar ruim 1kg eten pp zonder bijgerechten? Al zijn het uitgehongerde varkens, dan redden ze dat volgens mij nog niet. Mijns inziens was de helft voldoende geweest. Je wilt toch met zulke mooie ingredienten dat er ook van genoten wordt? Voor een vreet festijn had je beter speklappen en hamburgers kunnen halen, zonde van de iberico en de tomahawks.

Het is maar goed dat de baas betaalt, het zouden mijn gasten niet zijn als het zo'n roedel hongerige wolven was. ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:21
Vandaag even langs de Hanos gereden voor Spare ribs voor a.s. zondag die ik op de 3-2-1 methode wil klaarmaken. Twee flinke lappen van 2.4kg, dat gaat hopelijk een groot feest worden zondag.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/2019-07-12%2022.43.37.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/2019-07-12%2022.43.46.jpg

Laatste foto was puur om even te kijken of ze überhaupt op de grill passen, maar dat gaat prima. Dit zijn beide stukken op elkaar in folie.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51
ST10©DE schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:43:
Hoe krijg je de vlam weer in de kolen voor het affakkelen?
Zoals gezegd alles open zetten. Ik gebruik die tijd dat het vlees rust vaak om even een speklap of burgertje voor de kids te bakken,
Die hebben dat liever dan picanha of een steak.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
Mmm oke, ik twijfel ff wat ik morgen ga doen.

Ik ben een weekend weg en sinds 2j maak ik steeds pulled pork tijdens dat weekend. Ik heb altijd 1 groot stuk vlees (ongeveer 2.5kg) gehad maar dit jaar heb ik 2 stukken van 1.6kg.

Ik verwacht dat die losse stukken sneller gaar zullen zijn dan 1 groot stuk. Iemand een idee wat een stuk van 1.6kg ongeveer doet kwa tijd?

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:38
SuperKneus schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 02:33:

Ik ben een weekend weg en sinds 2j maak ik steeds pulled pork tijdens dat weekend. Ik heb altijd 1 groot stuk vlees (ongeveer 2.5kg) gehad maar dit jaar heb ik 2 stukken van 1.6kg.

Ik verwacht dat die losse stukken sneller gaar zullen zijn dan 1 groot stuk. Iemand een idee wat een stuk van 1.6kg ongeveer doet kwa tijd?
Zou nog steeds op ~90c moeten en ongeveer dezelfde tijd toch? Pak je in het in normaal gesproken? En heb je een temperatuursensor?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• SuperKneus
Ja ik heb een thermometer. En normaal gesproken smeer ik er na 5uur (of bij 70gr) glaze op en pak ik hem 2 uur later in.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:45
SuperKneus schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 02:33:

Dezelfde bereidingstijd.

Maar als je ze tegelijk op 1 bbq legt, dan kan het wel degelijk effect hebben op je bereidingstijd.

• Wackmack
coelho schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:12:
[...]

Ziet er heerlijk uit allemaal, maar ruim 1kg eten pp zonder bijgerechten? Al zijn het uitgehongerde varkens, dan redden ze dat volgens mij nog niet. Mijns inziens was de helft voldoende geweest. Je wilt toch met zulke mooie ingredienten dat er ook van genoten wordt? Voor een vreet festijn had je beter speklappen en hamburgers kunnen halen, zonde van de iberico en de tomahawks.

Het is maar goed dat de baas betaalt, het zouden mijn gasten niet zijn als het zo'n roedel hongerige wolven was. ;)
Mijn gedachten is een halve rack spare ribs, dat is 500 gram inclusief bot dus valt mee. Blijft er ruim 3kg Tomahawk over, zit ook weer veel bot aan. Zal bescheiden zijn mbt de gerechten er om heen. Rest kan ik gelukkig bewaren, mocht dat nodig zijn.

Thnx voor je feedback.

• 1000Motormuis
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07-2020
FreshMaker schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 06:54:
[...]

Wel eens in het koude zwembad gesprongen met een warme dag ?
Je verkrampt in eerste instantie, dat doet het vlees ook, als je het te hoog bereidt.

Het kan wel, maar ( mening ) je kan het beter eerst richting de gewenste kerntemperatuur krijgen, en dan van een jasje voorzien.
Als je te hoog inzet, kan de buitenkant traditioneel zwart worden, en de binnenkant nog te rauw.
Prijstechnisch met een kipfilet niet zo heel erg, maar een entrecote van 25+ euro .. tja
Tommie12 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Het hangt een beetje af van de dikte van je stuk.
Als je een heel dikke entrecote hebt, en je gaat die op 110 graden indirect op je Q leggen, dan duurt het uren vooraleer je aan die 50 graden kern geraakt.
Maar een stuk van 3cm dik durf ik rustig op 110 voorgaren tot 45 graden, om dan even op gietijzer toe te schroeien.

170-180 vind ik dan weer wat hoog.
Je moet er rekening mee houden dat je bij een hogere temperatuur de buitenkant van je steak een stuk hoger zal opwarmen dan die lekkere 50 graden. Maw, je steak is mooi binnenin, maar de buitenkant is wat te ver.

Wat ook helpt is je vlees een uurtje (of 2) vooraf uit de koelkast halen, en rustig op je granieten werkblad leggen, dan warmt je vlees al minstens op tot 20 graden.
Bedankt voor de informatie! Zowel de binnenkant als de buitenkant mooi is uiteraard de uitdaging. Eerst maar eens een entrecote goed proberen te krijgen voordat ik me waag aan een braadstuk met meerdere ribben. :9

Als ik een andere vraag mag stellen, hoe zit het met een laagje olie op stukken vlees? Helpt het bij het vormen van een krokante laag aan de buitenkant? Ik heb toegegeven geen goed idee, maar is een zo droog mogelijk oppervlak niet gewenst wanneer we voor een mooi jasje gaan? Het helpt misschien met het "plakken" van kruiden en specerijen, alleen ben ik wel benieuwd of het ook nadelen kan hebben. Ik gebruik het bijvoorbeeld zowel bij lamskoteletten als kippenvleugels, alleen krijg ik in het geval van het laatste misschien wel eens een veel betere krokant velletje zonder olie. Geen al te duur experiment gelukkig. Mocht iemand nog tips hebben voor krokante wings, hoor ik het graag. :9~

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
1000Motormuis schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:05: Het helpt misschien met het "plakken" van kruiden en specerijen, alleen ben ik wel benieuwd of het ook nadelen kan hebben. Ik gebruik het bijvoorbeeld zowel bij lamskoteletten als kippenvleugels, alleen krijg ik in het geval van het laatste misschien wel eens een veel betere krokant velletje zonder olie. Geen al te duur experiment gelukkig. Mocht iemand nog tips hebben voor krokante wings, hoor ik het graag. :9~
een beetje bloem met kruiden doet ook wonderen, maar dan loop je het risico om richtig de nuggets te gaan ;)
Wat ik nog moet proberen is een natte brine voor kipvleugels, schijnt dat dat ook goed werkt.

( vergis je niet in de krokante wings uit de VS, die zijn vaak gefrituurd )

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-01 19:56
Wobcat schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:21:
En dan kijk je even op de AD site, hee, bbq tips...
Spareribs, dry rub erop, meteen in een biermarinade (vnl citroen dus) Na 30 minuten op de bbq en gaar in 15/20 minuutjes..
Tja :'(
Wat een onzinverhaal weer. Eerst dryrub, dan die er weer in een half uurtje met bier af spoelen (marineren 🤪) en dan in 30 min aan tafel.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor naast de ggc kon ik deze kogel voor 20 euro niet laten liggen: https://www.blokker.nl/p/...l-maxi-life-style/1376834

Nu nog het live, laugh, love font eraf krijgen. Dat en misschien matzwart maken is de enige mod :+ Vind een maatje groter erbij naast de kamado wel een mooie keuze. En voor 21.85 euro vond ik het een no brainer. Met 179 voor de ggc heb ik nu voor 200 euro een mooie combi aan q's in huis.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-01 22:39
Joosie200 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:44:

Nu nog het live, laugh, love font eraf krijgen. Dat en misschien matzwart maken is de enige mod :+ Vind een maatje groter erbij naast de kamado wel een mooie keuze. En voor 21.85 euro vond ik het een no brainer. Met 179 voor de ggc heb ik nu voor 200 euro een mooie combi aan q's in huis.
Soms lig ik idd dubbel van de reacties op pepper. Maar leuke aanbieding en zelfs als het troep is val je er geen bult op.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

63 cm, dat is gigantisch toch? 53 vind ik al heel groot. Wel een goede deal ja.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Joosie200
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:53:
63 cm, dat is gigantisch toch? 53 vind ik al heel groot. Wel een goede deal ja.
Jup. Das een XXL versie naast het minimax/medium XS formaat van de ggc. Kan ik daar snel wat hamburgers ed grillen terwijl procureur of hele kip ligt op de ggc. Heb ik low en slow en high en fast turbo grillen. Want het goedkope ding wat ik eerst van de Action had schiet gewoon tekort. Te dun materiaal en te snel warmteverlies.

En dan kan ik voor 60 tot 80 euro een Weber scoren, maar voor erbij vind ik om en nabij 20 euro een no-brainer.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 20:52
Heeft iemand hier ervaring met de dry aged dunne lende van de sligro welke nu in de folder staat?
Ik twijfel een beetje over het verwijderen van het been, gezien de prijs met been een heel stuk gunstiger is en dit stuk ook wel wat beter indirect te bereiden is.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• SuperKneus
StealthyPeanut schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:57:
[...]

Dezelfde bereidingstijd.

Maar als je ze tegelijk op 1 bbq legt, dan kan het wel degelijk effect hebben op je bereidingstijd.
Bedankt, ze liggen er nu sinds 09:00 op. Het begint al lekker. Dit jaar zitten we in een ander huisje, dus een andere BBQ. Wel een 47cm, dat had ik al verwacht maar helaas een compact serie kettle dus iets minder ruimte onder het rooster.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/40jWtBV.jpg

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-12-2025
Wil vanmiddag voor het eerst de mini kamado uittesten, mij leek het mooi om een aantal gerookte kipfilets te maken en die vervolgens met wat gekarameliseerde ui (en bbq saus) op een broodje te doen. Ik lees echter overal dat je hem moet pekelen. Denk dat als ik rond de lunch boodschappen ga doen ik niet helemaal lekker uit kom qua tijd... Heeft iemand nog een mooie tip voor iets wat in een middagje te bereiden is?

• Koffie
  • Laatst online: 10:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

coelho schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:12:
[...]

Want als je veel eet geniet je niet van de kwaliteit? Beetje rare reactie imho.
Ik doe elk jaar de bbq voor de afdeling. En dat begon idd met gemarineerde speklappen op een gas bbq. Maar de laatste 2 jaar komt dat er niet meer in.
En ja daar zitten genoeg lui van het kaliber "gooi maar een frikandal op de gasbbq" tussen.

Dit jaar op het menu:
Hamburgers van brisket
moinkballs / halalballs (een paar zonder spek)
warm gerookte zalm
kippendijensate

Andere jaren had ik pulled pork, porchetta of burned ends.

Vanmiddag lekker achter de braai : eendenborst en picanha. Verder nog wat gegrilde groenten en warm gerookte zalm.
Morgen ook weer braaien, hamburgers testen voor volgende week, cote de boeuf, en een poging tot Shakshuka in een gietijzeren pannetje.

[ Voor 10% gewijzigd door Koffie op 13-07-2019 09:58 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BertP schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:40:
Wil vanmiddag voor het eerst de mini kamado uittesten, mij leek het mooi om een aantal gerookte kipfilets te maken en die vervolgens met wat gekarameliseerde ui (en bbq saus) op een broodje te doen. Ik lees echter overal dat je hem moet pekelen. Denk dat als ik rond de lunch boodschappen ga doen ik niet helemaal lekker uit kom qua tijd... Heeft iemand nog een mooie tip voor iets wat in een middagje te bereiden is?
Spareribs? Zijn vrij vergeeflijk ook. Anders Moinkballs of een beenham, beide makkelijk en vergeeflijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Joosie200
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CChDtrruJZgHCDmnuU020ayb/full.jpg

Tijd voor een Xenos inrichting qua bbq :+
Het ding voelt in de verpakking best licht aan na een ggc gewend te zijn.

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-12-2025
Tsurany schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Spareribs? Zijn vrij vergeeflijk ook. Anders Moinkballs of een beenham, beide makkelijk en vergeeflijk.
Thanx, zal eens kijken wat er te halen is. Ik was zelf in de veronderstelling dat spareribs van een jumbo bijv niet zo best zijn. Dan beter naar een sligro toe denk ik?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BertP schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:33:
[...]

Thanx, zal eens kijken wat er te halen is. Ik was zelf in de veronderstelling dat spareribs van een jumbo bijv niet zo best zijn. Dan beter naar een sligro toe denk ik?
Of de lokale slager, die hebben soms ook ongegaarde en ongemarineerde spareribs op voorraad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Wackmack
BertP schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:33:
[...]

Supermarkt lekker overslaan, vaak erg duur en weinig keus. Zou altijd online bestellen of naar de groothandel gaan.

Hoe erg missen jullie k ruimte op zo'n bbq van de lidl? Als ik ga bbqen is het bijna altijd voor minimaal 4+ personen. Maak dan vaak een procureur van 3 kg, buik ribben of een mooie pichana.

Improviseren jullie veel of vaak standaard kleine gerechtjes?

[ Voor 44% gewijzigd door Wackmack op 13-07-2019 11:43 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Hoe erg missen jullie k ruimte op zo'n bbq van de lidl? Als ik ga bbqen is het bijna altijd voor minimaal 4+ personen. Maak dan vaak een procureur van 3 kg, buik ribben of een mooie pichana.

Improviseren jullie veel of vaak standaard kleine gerechtjes?
Je stelt dit alsof het de enige mogelijkheid is ;)
Er staat hier een pizzaoven van 1m doorsnede, een kamado van 47cm, een WGA en een rookkast ( 80x80x50cm )

De lidl mini is leuk erbij, heeft zijn nut ondertussen wel bewezen als je leuk voor jezelf / met tweeën iets wilt maken.
vandeweek gewoon 3 worstjes erop, omdat ik alleen thuis was
2 dagen geleden 1,3 kilo zalm warm roken,, en dat gaat dan gewoon op de grote kamado, ik heb geen klachten van de andere apparaten gehoord, kennelijk gunnen ze elkaar die ruimte gewoon :+

• SuperKneus
Ze liggen er nu 3uur op

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T9pPett.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door SuperKneus op 13-07-2019 12:14 ]

• Wackmack
Ziet er top uit 😋

• SuperKneus
Ik zit nu op 66gr. Ketel temp blijft redelijk stabiel, ik maak gebruik van de snake methode. Ik verwacht wel dat ik op een gegeven moment moet bijvullen aangezien ik niet super veel kolen er in kwijt kreeg.

• Joosie200
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:05:
[...]

Je stelt dit alsof het de enige mogelijkheid is ;)
Er staat hier een pizzaoven van 1m doorsnede, een kamado van 47cm, een WGA en een rookkast ( 80x80x50cm )
Zo bont ga ik het niet maken denk ik. Maar idd meer mogelijkheden helpt wel. 1 mini voor alles beperkt je nogal in de mogelijkheden. Vandaar dat ik die maar meteen heb overgeslagen toen de ggc actie voorbij kwam.

• IdieEasy
  • Nu online

IdieEasy

fxs81 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Kijk hier eens, haal ik tegenwoordig mijn rookhout. Ik zie niet echt een samplepak maar als je haar even een belletje geeft is er misschien wel iets te regelen, erg vriendelijke dame, mijn bestelling was wat vertraagd en daar ging ze direct voor me achteraan. Geen "next day" levering, duurde bij mij nu 5 dagen maargoed, ik had er geen haast mee. Erg mooie chunks gehad. Heb zelf eiken en kersen besteld, gebruik ik verreweg het meeste. De 20 literzakken wegen 5 kilo en de 4 literzakken wegen 1 kilo. Geen idee waarom ze met liters werken. Een fotootje voor het visuele aspect.
[Afbeelding]
Hartelijk dank voor de tip, vond dit wel redelijk geprijsd, dus heb wat chunks en chips besteld.!

• FreshMaker
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:40:
[...]

Zo bont ga ik het niet maken denk ik. Maar idd meer mogelijkheden helpt wel. 1 mini voor alles beperkt je nogal in de mogelijkheden. Vandaar dat ik die maar meteen heb overgeslagen toen de ggc actie voorbij kwam.
Tja, klinkt bekend.

Ik wilde in 2001 ergens eens iets anders ;)
dus kwam er zo'n betonnen schoorsteen ( braai avant la letre )
Na een paar jaar moest er natuurlijk een Weber komen, en nog één en nog één ( want N+1 is de norm ;) )
Ondertussen sparen voor zo'n duur groen ding in de tuin, en bij onderzoek ontdekken dat er meer onder de zon is, wat nagenoeg/helemaal hetzelfde kan/doet ..

En je komt zo eens iets tegen, ik zou nooit aanraden om zo'n mini als enige te nemen, maar voor erbij .. prima.

( de GGC daarentegen, is een prima starter, vergelijkbaar met iemand die een 47cm Weber neemt, en er dan na een jaar of twee achter komt dat het wel wat groter mag )

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Char siu was het plan, maar toen bedacht ik me dat ik pork belly burnt ends nog eens wou maken, dus ik maak vandaag een eigen interpretatie van dit recept

https://www.bbq-nl.com/po...ends-burnt-ends-buikspek/

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Gisterenavond de bestelde picanha ontvangen, nu al volledig ontdooit, was geen probleem. Dadelijk beginnen met de voorbereidingen, ik ga er hasselback aardappelen en geroosterd courgette bij maken.

Ik vraag me voor het searen van de picanha alleen af of ik het gietijzer rooster of plaat ga gebruiken. Wat lijkt jullie het beste resultaat te geven?

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

• 418O2
  • Nu online
@Wahloh rooster. Dan druipt het vet en krijg je de vlammen die het vlees mooi maken :)

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:21
GAEvakYD schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:46:
Vandaag even langs de Hanos gereden voor Spare ribs voor a.s. zondag die ik op de 3-2-1 methode wil klaarmaken. Twee flinke lappen van 2.4kg, dat gaat hopelijk een groot feest worden zondag.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Laatste foto was puur om even te kijken of ze überhaupt op de grill passen, maar dat gaat prima. Dit zijn beide stukken op elkaar in folie.
We breiden de bbq van zondag uit. Het begon met het idee om wat ribs te maken. Dat is vanmorgen uitgebreid door met de buurman naar de Hanos te rijden en toch de verleiding niet kunnen weerstaan. We gaan ook een Picanha aan het spit maken en Pork Belly Burnt Ends.

De Ribs en de Burnt Ends zijn gelukkig nagenoeg zelfde soort bereiding en duur.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:32
Vandaag maar eens een klus dagje. De bekvam mod, morgen masr even afmaken. Hoe groot hebben jullie het gat erin?

Ik had nog 2 metalen pizza platen van mijn action pizzastenen. Hier maar even in gezaagd en omgebouwd tot heat deflector voor mijn lidl ei.
Heatshield

Direct maar even uitgetest met wat borrelpootjes voor de verjaardag vanavond.

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Het eindresultaat mag er zijn, prima voor de eerste keer en mooi een paar dingen geleerd voor de volgende keer.

Eerst een stuk ingekort aangezien we maar met drie man waren, daarna lekker gekruid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u0SZAhykc6uLMWicNXCZoRVq/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RqD2GK2gnEx2z2UD8WKysO0I/medium.jpg

Volgende keer iets anders te werk gaan bij het affakkelen en het mag ook wel iets roder voor mijn smaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AlU3xxPnUYdvZ7L4oPTCiBrK/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kC6n7LUcvvATj6eJG5xc63FO/medium.jpg

Hasselback aardappelen erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z3YfLtr5oVtJG1JRxqFEQ8mb/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0WX3ciM44Cmq2aPp5vhafqAd/medium.jpg

Einde. Heerlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/94seUheq5YTPiuhQH3IaowEw/medium.jpg

Deel dat ik eraf heb gesneden ga ik morgen als steak bakken.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

• SuperKneus
Rond 18:30 bij 94gr het vlees van de BBQ gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7IhsFxX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XsnsZYl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hBEmsAt.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UdThzcl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door SuperKneus op 13-07-2019 20:01 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Lekker braaidagje achter de rug: Eendenborst op cederhout met sinaasappel, picanha met chimichurri, zalm, gegrilde groenten, gegrilde perzik en appel crumble.

Heerlijk gegeten en ook weer nieuwe ervaringen.
De zalm op de braai viel wat tegen. Echt TE rauw aan de ene kant terwijl de andere onderkant (de huid, dus viel mee) redelijk crispy werd. Op de webert toch betere ervaring met zalm.
De appelcrumble in een gietijzeren panntje was verrukkelijk, al zit ik nu wel met een pannetje met zwaar aangekoekte meuk .. eens kijken hoe we dat schoon krijgen.

• Nico Klus
Die Hasselbacks zien er ook goed uit. Maar die moeten toch heel lang of had je die voorgegaard in de oven?

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Nico Klus schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:02:
[...]

Die Hasselbacks zien er ook goed uit. Maar die moeten toch heel lang of had je die voorgegaard in de oven?
Die hebben anderhalf uur indirect op de gasbbq gelegen naast de BBQ waar ik de picanha op bereidde. Elk kwartier gekwast met kruidenboter.

• Nico Klus
Ah, vals gespeeld ;)

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

• StealthyPeanut
Gisteren was het zover...de 1.3 kg Tomahawk was aan de beurt. Even nagedacht om hem direct op de kolen te grillen, maar voor een eerste keer toch maar voor safe gegaan en low&slow gegaard.

Q rond de 90-95 graden
Thawk op 51 graden eraf
Q opstoken naar heeeeel heet en dan 1 minuut per kant fakkelen voor een lekkere korst.

Wat een stuk vlees is dit zeg. Lekkerste wat ik ooit op heb en iets bijzonders om te maken. Geweldig en zeker iets wat ik vaker ga doen bij speciale gelegenheden.

Eerst zout erop gestrooid en 10 minuten laten liggen zodat het zout het vocht eruit trekt. Daarna paprika- en chilipoeder erop en een halve dag laten intrekken. Hij ging er rond 18u op en ik haalde hem rond 1930 eraf om te fakkelen.

Verbeterpunten:
- iets minder fijne rub gebruiken, maar met grovere korrels zoals je vaker in rubs ziet. De poeder was prima, maar op sommige plekken niet echt evenredig in het vlees op genomen.
- Na het fakkelen even laten rusten :+. Kon niet meer wachten!

Verder was het perfect eigenlijk. Kan niet veel anders bedenken :+.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/35ko4mx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/23kq9hc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2lvgs9j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/213521k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/9a1z7l.jpg

En niet geheel onbelangrijk: Gerrit approves!

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/xc95s2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-07-2019 10:11 ]

• uniquorn
  • Laatst online: 12:40

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Lmftfy

It's just a donkey

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-01 01:33
Koffie schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:19:
Lekker braaidagje achter de rug: Eendenborst op cederhout met sinaasappel, picanha met chimichurri, zalm, gegrilde groenten, gegrilde perzik en appel crumble.

Heerlijk gegeten en ook weer nieuwe ervaringen.
De zalm op de braai viel wat tegen. Echt TE rauw aan de ene kant terwijl de andere onderkant (de huid, dus viel mee) redelijk crispy werd. Op de webert toch betere ervaring met zalm.
De appelcrumble in een gietijzeren panntje was verrukkelijk, al zit ik nu wel met een pannetje met zwaar aangekoekte meuk .. eens kijken hoe we dat schoon krijgen.
Gietijzeren pan even goed inkoken met schoonmaakazijn, dan is de aanslag zo weg. En daarna afspoelen met heet water en opnieuw inbranden met olie.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• timmert26
Vandaag en gisteren de bekvam omgebouwd tot bbq tafel voor het Lidl eitje. We hadden nog een paar badkamer tegels over die mooi onder het ei kon.
Bekvam mod

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

timmert26 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:57:
Vandaag en gisteren de bekvam omgebouwd tot bbq tafel voor het Lidl eitje. We hadden nog een paar badkamer tegels over die mooi onder het ei kon.
[Afbeelding: Bekvam mod]
Had je het niet liever iets lager gehad? Het is net of hij er wat 'wankel' in staat?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En weet een mooie braaidag gehad: gegrilde spitskool (uit smokey goodness) , MacNcheese met kaas en biersaus, dry aged cote de boeuf, shakshouka, Blommelse blonde baconburger met vers gemaakte baconjam en appel crumble toe.

Op de baconjam na, alles op de braai bereid. Vandaag voor het eerst gespeeld met de onderste la van de braai. Best even zoeken naar de juiste spot voor het juiste gerecht. De ene plek is genoeg voor warm houden terwijl een andere plek in de la je pannetje laat pruttelen van plezier.

• timmert26
GGS_206 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:43:
[...]

Had je het niet liever iets lager gehad? Het is net of hij er wat 'wankel' in staat?
Achteraf gezien kon hij misschien nog wel iets lager inderdaad :), maar hij staat als een huis en valt of kantelt totaal niet. Dus het is dan puur esthetisch.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-01 16:55
@Koffie
Ik krijg er honger van :) !
Heb je ook een foto geschoten? :9~

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
StealthyPeanut schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oef. Het is geen hondentopic, maar als mede 'baas' wil ik je toch sterk adviseren om dit niet te doen! Elk bot dat is behandeld (gerookt, gekookt, gebakken, etc.) kan splinteren. Dit komt doordat het bot uitdroogt. Deze splinters zijn/kunnen zeer scherp zijn en maag/darmperforaties veroorzaken.
https://gelukkigehonden.n...sico8217s_aan_vleesbotten
https://www.doggo.nl/arti...pgepast-met-hondensnacks/

Doe er mee wat je wilt :). Imo; is altijd een alternatief dus loop het risco niet! d:)b

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
Gisteren voor het eerst pulled pork op het mini eitje van de Lidl gemaakt.
Stuk van 1600gram, en dat was te merken. Nu bij 70 graden ingepakt, bij 94 graden er vanaf, maar was toch nog wat droog. Volgende keer ga ik hem eerder inpakken, nog meer tips om een 'klein' stuk vlees toch lekker mals te krijgen? Barbeque de hele sessie rond de 115-120 graden roostertemperatuur gehad, bleef wel erg mooi stabiel!

Rooksmaak zat er wel heerlijk in, en op zich nog prima eetbaar, maar het kan beter...

• StealthyPeanut
ixl85 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:07:
[...]

Oef. Het is geen hondentopic, maar als mede 'baas' wil ik je toch sterk adviseren om dit niet te doen! Elk bot dat is behandeld (gerookt, gekookt, gebakken, etc.) kan splinteren. Dit komt doordat het bot uitdroogt. Deze splinters zijn/kunnen zeer scherp zijn en maag/darmperforaties veroorzaken.
https://gelukkigehonden.n...sico8217s_aan_vleesbotten
https://www.doggo.nl/arti...pgepast-met-hondensnacks/

Doe er mee wat je wilt :). Imo; is altijd een alternatief dus loop het risco niet! d:)b
Bedankt voor de tip. Ik heb hem wel afgepakt zodra het vlees eraf was, maar dat dit dusdanig gevaarlijk was na uitdroging wist ik niet. Weer wat geleerd!
Schumaster schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:19:
Gisteren voor het eerst pulled pork op het mini eitje van de Lidl gemaakt.
Stuk van 1600gram, en dat was te merken. Nu bij 70 graden ingepakt, bij 94 graden er vanaf, maar was toch nog wat droog. Volgende keer ga ik hem eerder inpakken, nog meer tips om een 'klein' stuk vlees toch lekker mals te krijgen? Barbeque de hele sessie rond de 115-120 graden roostertemperatuur gehad, bleef wel erg mooi stabiel!

Rooksmaak zat er wel heerlijk in, en op zich nog prima eetbaar, maar het kan beter...
Ik heb ook altijd een bakje water boven de kolen staan, welke voor een vochtige omgeving zorgt. ik weet niet of je die ruimte hebt? Daarnaast overgiet ik hem lekker met appelsap (en eventueel basterdsuiker) als ik hem inpak. Op die manier blijft het vocht ook goed behouden.

[ Voor 34% gewijzigd door StealthyPeanut op 15-07-2019 09:05 ]

• Schumaster
StealthyPeanut schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:44:
Ik heb ook altijd een bakje water boven de kolen staan, welke voor een vochtige omgeving zorgt. ik weet niet of je die ruimte hebt? Daarnaast overgiet ik hem lekker met appelsap (en eventueel basterdsuiker) als ik hem inpak. Op die manier blijft het vocht ook goed behouden.
Dat gaat helaas niet passen, op de houtskool ligt wat rookhout, daarboven de heatdeflector(pannetje big Bazard) en daar boven het rooster...
Heb wel appelsap gebruikt bij het inpakken, maar dit in de folie gegooid ipv over het vlees, dit zal ik de volgende keer zeker anders doen, bedankt!

Ik heb overigens ook het idee(maar dat kan met het relatief kleine stuk vlees te maken hebben), dat ik geen 'last' had van 'the zone'. Temperatuur bleef vanaf het begint redelijk gelijk oplopen, zowel onder als boven de 70 graden(en dus zowel voor als na het inpakken).

[ Voor 16% gewijzigd door Schumaster op 15-07-2019 09:20 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:28
Schumaster schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Dat gaat helaas niet passen, op de houtskool ligt wat rookhout, daarboven de heatdeflector(pannetje big Bazard) en daar boven het rooster...
Heb wel appelsap gebruikt bij het inpakken, maar dit in de folie gegooid ipv over het vlees, dit zal ik de volgende keer zeker anders doen, bedankt!

Ik heb overigens ook het idee(maar dat kan met het relatief kleine stuk vlees te maken hebben), dat ik geen 'last' had van 'the zone'. Temperatuur bleef vanaf het begint redelijk gelijk oplopen, zowel onder als boven de 70 graden(en dus zowel voor als na het inpakken).
Pannetje --> water ;) ;)

Overigens heb ik zelf nog nooit water gebruikt in de mini-ei, naar mijn mening niet nodig in het ei'tje.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 15-07-2019 09:26 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:04
Dit weekend(zaterdag) voor het eerst voor een grote groep de BBQ aangestoken. (20 man plus 10 kinderen)
Heel even heb ik mezelf voorgehouden dit nooit meer te doen, maar achteraf gezien heb ik goede lessen geleerd.

Waar ik vooral tegenaan liep was een goede planning, maar dit zal ongetwijfeld met de ervaring alleen maar toenemen.

Voor het starten heb ik de looflighter van CFH gebruikt ( deze )

Eerst heb ik de houtskool direct in de Weber gelegd, en vervolgens de looftlighter erop. Echter viel de snelheid waarmee de houtskool ging branden tegen / de kolen gingen helemaal niet branden. (zeker 10 minuten staan 'blazen')
Daarna de kolen terug in de kolenstarter gedaan, en toen de looftlighter erop. Dit ging aanzienlijk sneller, echter waren de kolen natuurlijk wel al wat warmer. (met het idee dat door het schoorsteen effect de opwarming sneller gaat)
(bij elkaar zeker zo'n 25 minuten bezig geweest)

Zondag echter nog een keer geprobeerd, direct de kolen in de kolenstarter, en de looftlighter erop. Ook toen zat er weinig snelheid in het opwarmen van de houtskool. Na een kwartier toch maar de oude vertrouwde aanmaakblokjes eronder gelegd en aangestoken.
Zijn er anderen met ervaring of tips voor het gebruik, of is het toch vooral een kwestie van geduld?

[ Voor 22% gewijzigd door artemivanov op 15-07-2019 10:26 ]

Verwijderd

@artemivanov
Ik snap je werkwijze even niet geloof ik.

Maar goed, ik doe simpel, en zo hoort het met een starter, aanmaakblokjes op de grond, starter er bovenop en met een 20 minuten heb ik een starter vol roodgloeiende kolen/briketten.

Heel veel moeilijker word het niet.

• Schumaster
Martinusz schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:24:
[...]

Pannetje --> water ;) ;)

Overigens heb ik zelf nog nooit water gebruikt in de mini-ei, naar mijn mening niet nodig in het ei'tje.
Ik had ook niet veel ruimte meer over...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sm9w9cj/62472716-2492512577482847-5337942933661272618-n.jpg

Zou de volgende keer wel wat water in mijn heat deflector pannetje kunnen gooien...

• artemivanov
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:49:
@artemivanov
Ik snap je werkwijze even niet geloof ik.

Maar goed, ik doe simpel, en zo hoort het met een starter, aanmaakblokjes op de grond, starter er bovenop en met een 20 minuten heb ik een starter vol roodgloeiende kolen/briketten.

Heel veel moeilijker word het niet.
Heb de post wat verduidelijkt, was inderdaad warrig omschreven.
Ja, wat je schrijft ken ik, en doe ik ook altijd. Echter was ik opzoek naar een snellere, en minder rookerige manier. (ook al rookt het kort, ik vind het toch minder fijn voor de buren etc)

• Martinusz
artemivanov schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Heb de post wat verduidelijkt, was inderdaad warrig omschreven.
Ja, wat je schrijft ken ik, en doe ik ook altijd. Echter was ik opzoek naar een snellere, en minder rookerige manier. (ook al rookt het kort, ik vind het toch minder fijn voor de buren etc)
Als je met de looftlighter de kolen niet aan krijgt in 10 minuten gaat er wat mis, of slechte kolen of ze zijn vochtig geweest?

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

@artemivanov wat voor houtskool heb je gebruikt? Een collega van me klaagt wel eens dat ie hard houtskool ook moeilijk aan krijgt met de echte looftlighter.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• IdieEasy
  • Nu online

IdieEasy

IdieEasy schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:56:
[Afbeelding: Platesetter kamado]

Flinke voorraad gevonden in de lokale intratuin (Almere), 10 euro, 15 nog in bestelling. Mochten mensen er zelf niet aan kunnen komen, stuur even dm, dan kan ik evt maandag halen en dinsdag versturen voor je.
Laatste kans, ik ga vanmiddag kijken of de mede-tweakers niet stiekem het schap hebben leeg getrokken.

Verzenden kan ik via mijn werk doen (DHL), en zal €6,50 kosten.

• artemivanov
Ik heb een zak van 15kg Tenneker restaurant houtskool staan. De grote van de stukken is wisselend.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:58
Apie! schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:07:
@artemivanov wat voor houtskool heb je gebruikt? Een collega van me klaagt wel eens dat ie hard houtskool ook moeilijk aan krijgt met de echte looftlighter.
Nou ik heb op Youtube vergelijkings filmpjes gekeken met de looftlighter en aanmaakblokjes. T verschil was miss 3 minuten sneller met zon ding. En je moet de lighter continu vasthouden en verplaatsen, dus t gemak van een starter heb ik toch liever als je sneller wil dan moet je een paar extra aanmaakblokjes eronder leggen.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
IdieEasy schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Laatste kans, ik ga vanmiddag kijken of de mede-tweakers niet stiekem het schap hebben leeg getrokken.

Verzenden kan ik via mijn werk doen (DHL), en zal €6,50 kosten.
Heb er net in bij de intratuin in 's gravenzande meegenomen. Stond ook nog een hele stapel.

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
chevsticks schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:33:
[...]

Heb er net in bij de intratuin in 's gravenzande meegenomen. Stond ook nog een hele stapel.
Dan is de voorraad weer aangevuld, want verleden week had ik de laatste daar.

Maar hoe doen jullie het grilrooster erop zodanig dat het wiebelt, maar zonder heat deflector stabiel is.
of zijn er ander oplossingen die bij gebruik van met of zonder altijd een stabiel rooster geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door lecram24 op 15-07-2019 18:30 ]

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:28
chevsticks schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:33:
[...]

Dank voor de tip. Collega woont er zo'n beetje naast en zij heeft voor mij ook eentje gehaald.

Nu maar hopen dat het woensdag een beetje weer is om een beenham te gaan uitproberen.
Afgelopen weekend wel wat hamburgers gegrild. Gewoon om te kijken wat je moet doen om de temperatuur stabiel te houden.

Vooral het deksel dicht laten vind ik nog lastig.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 13:57
StealthyPeanut schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:12:

[Afbeelding]
Wat voor hond is dit?

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:11
Beste medetweakers,

Ik ben nieuw wat betreft bbq op kolen en heb wat advies nodig. Ik heb een weber master touch premium gekocht om lekkere gerechten op te maken (uiteindelijk) moet het eerst nog leren.

Volgende week geef ik een bbq voor mijn verjaardag, ik wil dan gewoon normale dingen bereiden zoals hamburgers, kippetjes, speklappen etc. niet iets echt speciaals, dat wil ik voor een andere keer gaan bewaren.

Maar mijn vraag is dus wat kan ik daar het beste voor gebruiken? briketten of houtskool? zou graag willen dat het de hitte zeker een paar uur blijft. Heb al wel gelezen dat briketten meer voor low & slow is en houtskool voor heet en snel maar wordt er nog niet echt wijzer van.

zou iemand me hiermee kunnen helpen?

• Martinusz
Rickrebr schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:22:
Beste medetweakers,

Ik ben nieuw wat betreft bbq op kolen en heb wat advies nodig. Ik heb een weber master touch premium gekocht om lekkere gerechten op te maken (uiteindelijk) moet het eerst nog leren.

Volgende week geef ik een bbq voor mijn verjaardag, ik wil dan gewoon normale dingen bereiden zoals hamburgers, kippetjes, speklappen etc. niet iets echt speciaals, dat wil ik voor een andere keer gaan bewaren.

Maar mijn vraag is dus wat kan ik daar het beste voor gebruiken? briketten of houtskool? zou graag willen dat het de hitte zeker een paar uur blijft. Heb al wel gelezen dat briketten meer voor low & slow is en houtskool voor heet en snel maar wordt er nog niet echt wijzer van.

zou iemand me hiermee kunnen helpen?
Staat toch in de topicstart onder brandstof?

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:11
Martinusz schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:28:
[...]

Staat toch in de topicstart onder brandstof?
Ja, maar het is mij nog niet duidelijk wat nou "Minder zuinig" betekend. Daarnaast wordt bij briketten gezegd dat het vooral voor 20+ uur wordt gebruikt, maar kan het ook voor 3-4 uur bijvoorbeeld? en is er dan een heel groot verschil in temperatuur met houtskool?

• 418O2
  • Nu online
Rickrebr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 00:28:
[...]

Ja, maar het is mij nog niet duidelijk wat nou "Minder zuinig" betekend. Daarnaast wordt bij briketten gezegd dat het vooral voor 20+ uur wordt gebruikt, maar kan het ook voor 3-4 uur bijvoorbeeld? en is er dan een heel groot verschil in temperatuur met houtskool?
Moet je zelf proberen. Ik ben op een gegeven moment over gegaan op houtskool. Als je dat onder de knie hebt is dat voor een grill sessie prima te gebruiken

• StealthyPeanut
Appenzeller Sennenhond

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23
Een blije hond
;)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Briketten KUNNEN langer meegaan ( al ligt dat ook nog eens aan de omgeving waarin ze gebruikt worden )
Houtskool KAN meer hitte leveren in korte tijd ( wederom, omgeving + invloeden )

Ik heb ribeye's en picanha's gegaard en afgebrand op zowel briketten van de Lidl, alswel op houtskool van Quebrancha, en geen verschil meegemaakt in smaak / bereidingswijze

tldr; als je snapt hoe het spel hitte en gebruik verloopt, kan je met beiden uit de voeten.
De kans dat je bij grillen moet bijvullen om de hitte te behouden, is bij allebei aanwezig

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:49
[...]

Ik zou voor briketten gaan, die worden heet genoeg om je vlees zwart te krijgen hoor. Houtskool wordt uiteindelijk heter, maar dat is leuk om een steak knalbruin te bakken. Voor een spiesje gaat het al weer te hard. Ook vlamt houtskool gigantisch op op het moment dat je het deksel open doet. Briketten blijven wat constanter branden. Met briketten welke allemaal branden haal je de 20 uur niet trouwens. Een goede kokosbriket doet een uur of 6-7 mits ze niet te hard branden (genoeg voor een run spareribs). Supermarktbriketten zijn met een uurtje of 3-4 wel weg. Op "hoog vermogen" grillen verkort deze tijden alleen maar.

Tip: leg de helft van de bodem vol briketten en laat de andere helft vrij. Als je dan pootjes of een spiesje moet garen, dan leg je ze boven het gedeelte zonder briketten en doe je het deksel er op. Op het moment dat ze gaar/bijna gaar zijn bak je er boven de kolen een paar minuutjes beetje kleur aan. Resultaat; gaar, maar niet zwart.

Afbeeldingslocatie: https://dutchmeat.eu/files/zone2_1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door NoepZor op 16-07-2019 08:22 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• ixl85
[...]
Een brikket
In een notendop (en dan ga ik uit van een premium merk. Geen 4 kilo zak voor 1 euro):

(Normale) Briketten…
branden met een minder hoge temperatuur dan houtskool.
branden stabieler omdat elke briket het zelfde is.
hebben minder tot geen geur/smaak (voeg rookhout toe)
zijn makkelijker te vormen in een snake, minion method.

Hardhout Houtskool (zoals bijv. blackranch)…
Brand met hogere temperatuur (als je de luchttoevoer knijpt kan alles laag branden).
Brand minder gelijk door verschillende diktes, grotes, etc.
Geeft meer smaak.
Minder makkelijk vorm te geven (snake/minion, etc) door gekke stukken, kleine stukken, grote stukken)

Kort en krachtig (hamburger kort roken, dan dichtbranden / rund kort roken, dan dichtbranden, pizza etc):
Houtskool.

Low and slow (pulled pork, ribjes)
Briketten.

Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, variaties, etc. Zo branden kokosbriketten langer en harder dan normale briketten, zal de consumptie van brandstof in een kettle hoger liggen dan in een goed geïsoleerde unit.

Een tip: Testen, testen testen. Ga naar YT, kijk wat videos. Kijk een video die hier wat dieper op in gaat. Weet hoe je het aan moet maken. Koop vervolgens een zak Black Ranch houtkool, een zak Weber briketten en een doos kokos briketten. Haal 3 dezelfde stukken vlees en ga 3 dagen achter elkaar kijken wat het doet. Over een maand vertel je de nieuwe guys hier hoe het zit ;).

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:26
alki schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Nou ik heb op Youtube vergelijkings filmpjes gekeken met de looftlighter en aanmaakblokjes. T verschil was miss 3 minuten sneller met zon ding. En je moet de lighter continu vasthouden en verplaatsen, dus t gemak van een starter heb ik toch liever als je sneller wil dan moet je een paar extra aanmaakblokjes eronder leggen.
Vrienden hebben zo'n looflighter van de black bastard. Als ik zie hoe dat ding gebruiken om houtskool ana te krijgen. Doe mij idd dan maar een Firestarter.
Houtskool /briketten erin. Wolletje aansteken, desnoods 2,weglopen en na 15/20 minuten is het klaar.
In de tussentijd leg je alles klaar.

• FreshMaker
  • Niet online
ixl85 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:23:
[...]koop een zak Weber briketten
Uhm nee .. beter niet ....
Haal dan een zak Lidl briketten, beter van kwaliteit, en goedkoper.

Overal worrden die weber bijzaken maar geroepen, terwijl het enige wat Weber zelf (goed) doet, is bbq's maken.
Accessoires onder die naam zijn overpriced en vaak van abominabele kwaliteit ;)

• 418O2
  • Nu online
Voordeel van houtskool is imo ook dat je het makkelijker aan kan krijgen, of kan opstoken.

• StealthyPeanut
Ik zou echt sterk aanraden om zoveel mogelijk Kokosbriketten te nemen (indien je voor een sessie briketten gaat gebruiken). Niet eens veel duurder (5 euro voor 3 kg) en langere levensduur, warmte en geen rook of andere ongewenste effecten.

[ Voor 12% gewijzigd door StealthyPeanut op 16-07-2019 09:20 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
FreshMaker schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:14:

Overal worrden die weber bijzaken maar geroepen, terwijl het enige wat Weber zelf (goed) doet, is bbq's maken.
Mwoah die briketten van Weber zijn zo slecht nog niet hoor. Er zijn inderdaad veel beter te krijgen, maar veel briketten van de supermarkt of tankstation zijn weer een stuk slechter. :P

Accessoires zijn wel pittig geprijsd inderdaad, maar dat ze van abominabele kwaliteit zijn is onzin. Het is alleen dat je qua prijs/kwaliteitsverhouding wel beter opties kunt krijgen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ixl85
FreshMaker schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:14:
[...]

Dank voor de tip. Zal ze eens proberen. Ik hoor wel eens dat men problemen heeft met de Weber briketten. Dat heb ik nog nooit gehad. Geen vieze geur, geen nare smaak, branden goed en even.
Maar, de Lidl zit om de hoek. Zal er dit weekeind eens gaan kijken!!

• NoepZor
Ik gebruik zelf Fire Up kokosbriketten, zijn makkelijk verkrijgbaar (Karwei) en bevallen tot nu toe best prima. Voordeel van kokos is dat je ze kunt doven door de schuiven dicht te zetten, daarna kun je ze weer hergebruiken.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat doven deed ik ook gewoon met Weber briketten, werkte ook prima. Ondertusssen ook kokos inderdaad, dat vind ik nog lekkerder werken.
Ecobrasa voor mij. Best wel prijzig maar als je toch niet elke week staat te stoken is dat ook niet zo'n probleem. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SuperKneus
ixl85 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:22:
[...]

Dank voor de tip. Zal ze eens proberen. Ik hoor wel eens dat men problemen heeft met de Weber briketten. Dat heb ik nog nooit gehad. Geen vieze geur, geen nare smaak, branden goed en even.
Maar, de Lidl zit om de hoek. Zal er dit weekeind eens gaan kijken!!
Mijn ervaring met Lidl briketten is een stuk minder positief. Er komt veel rook vanaf, meer dan bij andere standaard briketten. Ik laat ze tegenwoordig links liggen. Ik zou dan persoonlijk voor de fire-up briketten gaan die bij de karwei te koop zijn. Karwei heeft de kokosbriketten ook vaak in de aanbieding.

• NoepZor
Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:24:
Ecobrasa voor mij. Best wel prijzig maar als je toch niet elke week staat te stoken is dat ook niet zo'n probleem. :P
10kg Fire Up kost ook 20 euro (gelijk aan Ecobrasa). Ben alleen te laks om te bestellen. Plus bij Karwei hebben ze heel af en toe 3 halen 2 betalen. Ik heb vorig jaar 3 zakken gehaald en daar nog mee bezig. Is ook nog een net aangebroken zak "verduisterd" toen een vriend briketten kwam lenen met kerst. :P Dus inderdaad, de kosten over een heel seizoen vallen mee. Wel wat houtskool nog verstookt en cobble stones in de cobb. Daarnaast nu eigenaar van de Lidl kamado, die is mooi van formaat voor ons tweeën. Scheelt ook weer in de brandstof.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
NoepZor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:29:
[...]

10kg Fire Up kost ook 20 euro (gelijk aan Ecobrasa). Ben alleen te laks om te bestellen. Plus bij Karwei hebben ze heel af en toe 3 halen 2 betalen.
2 maanden geleden was het zelfs 2 halen 1 betalen, ook voor de fire-up

Join the club

• IdieEasy
  • Nu online

IdieEasy

SuperKneus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:28:
[...]

Mijn ervaring met Lidl briketten is een stuk minder positief. Er komt veel rook vanaf, meer dan bij andere standaard briketten. Ik laat ze tegenwoordig links liggen. Ik zou dan persoonlijk voor de fire-up briketten gaan die bij de karwei te koop zijn. Karwei heeft de kokosbriketten ook vaak in de aanbieding.
Hier ook afgestapt van de lidl, ik had in 2 verschillende zakken, op 2 verschillende momenten plastic in de briket geperst zitten (afzetlint), dat ging mij te ver, en nu heb ik de 10kg zakken briketten van Fire-up (begin dit jaar voor 5 euro voor 10 kilo kunnen kopen).

Ik krijg ze ook gewoon uit op de weber, en hergebruik ze 2-3 keer, mits ik er simpele snelle dingen op maak.

Het lidl eitje moet nog aan, maar was van plan die gewoon in het ei aan te steken met bruine blokjes, en wat briketten erop.

Zijn er nog gouden tips voor het beter laten sluiten van het schuifje onderin de lidl kamado? Ik heb het filmpje gezien, maar door de kit werd ik minder enthousiast.

• NoepZor
In het eitje kun je beter houtskool gebruiken. Schijnt dat de asvorming van briketten er voor zorgt dat de luchttoevoer dicht gaat zitten en het vuurt smoort.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-01 22:39
StealthyPeanut schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:17:
Ik zou echt sterk aanraden om zoveel mogelijk Kokosbriketten te nemen (indien je voor een sessie briketten gaat gebruiken). Niet eens veel duurder (5 euro voor 3 kg) en langere levensduur, warmte en geen rook of andere ongewenste effecten.
Ligt eraan hoe je bbqt. Zelf heb ik een kamado en een weber bbq. Op de Weber BBQ gebruik ik kokosbriketten voor lange sessies. Branden iets warmer. In de Kamado gebruik ik altijd houtkool omdat dit toch iets schoner brand dan briketten. Ik heb juist idee dat je bij houtskool geen ongewenste effecten hebt. In de kokosbriketten zit namelijk nog steeds een soort van lijm.
Pagina: 1 ... 58 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism