Gisteren een beenham gemaakt op de Weber Master Touch GBS. 2e keer dat ik hem nu gebruik voor L&S.
Al een poosje wilde ik een wat groter stuk vlees proberen te bereiden. Een goede week terug in het weekend moink balls gebakken wat erg goed bevallen is. BBQ was erg makkelijk op temperatuur te houden.
Ik heb niet van alle stappen foto's gemaakt. Ik zat wat krap in de tijd en mogelijkheden, en wilde eigenlijk het dorp niet verlaten om voor een stuk vlees en briketten te kijken. Ik ben de lokale supermarkt binnengelopen en gekeken wat ze daar hadden.
Als eerste ben ik op een 2 KG zakje kokosbriketten gestuit van Chefaid voor € 6,nogwat. Veel te duur, maar bij gebrek aan beter (lees: gruis houtskool) altijd nog beter dan niets. Vervolgens doorgelopen naar het vlees. De diepvries waar het regulier altijd ligt bevatte nu allemaal bevroren BBQ-vlees. Na wat zoekwerk in een andere koeling toch beenhammen gevonden. Ik trof hier een mooi stuk aan van ruim 610 gram, echter was deze al voorgekruid. Dit keer wilde ik zelf eens een rub proberen, dus verder gezocht. Ik trof nog 1 naturel beenham aan. In eerste instantie zag het er prima uit, maar thuis bleek bij uitpakken dat het vlees toch behoorlijk ruw van structuur was, waarschijnlijk schade van het invriezen. Niets meer aan te doen, en ach, het zal vast meevallen.
Ik was op internet een recept tegen gekomen voor een
beenham met Oosters tintje. Honing/mosterd-saus heb ik al zo vaak gehad, das niets bijzonders meer. Ik heb het recept van voor tot achter gevolgd, niet heel origineel maar nog nooit op deze manier gedaan dus altijd goed!
Begonnen met het mixen van de kruiden om hierna de beenham met de dry rub in te smeren.
Nadat ik deze ingesmeerd had ingepakt in huishoudfolie en voor een uur in de koelkast gelegd. Ondertussen ben ik verder gegaan met de barbecue. De vorige keer van binnen al schoongemaakt (ja, ik ben zo gek

), alleen het rooster moest nog. Deze had een poosje buiten gelegen na de vorige sessie, dus lichtelijk roest op het (rvs) rooster incl. vleesresten. Nadat deze schoon was begonnen met de briketten. Ik heb 1 brikettenmandje goed gevuld en vervolgens in de starter gemikt. 3 bruine aanmaakblokjes eronder en op de steen gezet die ik hiervoor altijd gebruik. Na een kwartier even gechecked... Helemaal niets

. Door de harde wind waren de blokjes opgegaan zonder de briketten aan te steken. Vervolgens de starter maar de op de BBQ gezet:
Dit schoot tenminste wel op. Door deze tegenslag was het echter al later dan gehoopt, dus uiteindelijk om 15:45 de beenham erop:
Eerste keer dat ik met rookhout werk, en meende ergens gelezen te hebben dat dit rechtstreeks op het vuur kon. Nou... dat kan dus wel, maar dan is het ook snel weg zeg maar. BBQ schoot omhoog qua temperatuur, meter ging hard richting 230 graden. Daarna herinnerde ik mij iets over het weken van de snippers. Een handje in een soepkom gedaan met water, en later dit erop gegooid. Nou, ook niet echt een succes. Wel rook, maar voor mijn gevoel niet goed. Na snel wat zoekwerk op internet: snippers in alu folie doen. Dit heb ik geweten.. Wat een rook

. Het kwam aan alle kanten uit de Weber zetten:
Effect valt op deze foto nog redelijk mee, voor mijn gevoel stond het redelijk blauw. Rook slaat ook gigantisch op je ogen en instant hoofdpijn!
Gelijk ook een mooie test voor de Aldi thermometer van <€ 15 graden. Voor de moink balls ook al getest, maar leek erop dat hij niet goed werkte. Omdat ik verder nog niet bekend ben met het apparaat eerst voor vis gekozen. Deze kwam met 63 graden het dichtst bij de temp die ik zocht, namelijk 65 graden:
Terwijl de BBQ mooi doorgaat, komt er een ander stuk vlees voorbij gekropen:

Deze leek mij niet zo geschikt en heb hem maar laten lopen.
Ondertussen schoot het met de beenham mooi op.
15:45: 15 graden
16:00: 32 graden
16:12: 45 graden
16:31: 57 graden
Rond deze tijd, aangezien het flink opschoot met de temperatuur (recept had het over 1 uur en 45 minuten voor 600 gram) maar begonnen met de eerste lak-ronde:
Dit heb ik vervolgens na elke 15 minuten herhaald totdat de beenham om 17:00 op 65 graden was aangekomen. Vervolgens vlees eraf gehaald (eerste foto), 15 minuten laten rusten waarbij er redelijk wat vocht los kwam (foto 2). Hierna het vlees aansnijden (en natuurlijk als kok stiekem vast een stukje proeven!

)
Al met al lekker easy aan het barbecueën geweest. Ruim de tijd nemen, niet stressen, BBQ het werk laten doen en vooral genieten! Vlees was erg lekker, kinderen wilden direct nog een stuk en ook bij de vrouw viel het in de smaak. Al met al erg geslaagd!