Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:30
Vraagje. Ik had zo’n smokerbox gekocht en die direct op het houtskool gezet toen ik zaterdag PP aan het maken was (+- 110 graden) echter gebeurde er vrij weinig. Later dus de houtsnippers direct op de kolen gegooid.

Heb ik iets mis gedaan of moet de BBQ gewoon heter zijn wil die smokerbox werken? Ik wil morgen speklappen roken en weet nog niet zo goed wat ik er mee moet gaan doen (weer die box of direct op de kolen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
R0y. schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:59:
Vraagje. Ik had zo’n smokerbox gekocht en die direct op het houtskool gezet toen ik zaterdag PP aan het maken was (+- 110 graden) echter gebeurde er vrij weinig. Later dus de houtsnippers direct op de kolen gegooid.

Heb ik iets mis gedaan of moet de BBQ gewoon heter zijn wil die smokerbox werken? Ik wil morgen speklappen roken en weet nog niet zo goed wat ik er mee moet gaan doen (weer die box of direct op de kolen).
Exact hetzelfde probleem gehad. Je hebt er houtsnippers in gestopt neem ik aan?

Ik had die smokebox nooit moeten nemen; afgelopen zondag de volgende chunks gebruikt;

Afbeeldingslocatie: https://www.intratuin.nl/media/catalog/product/cache/1/image/510x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/2/4260186640209_0.jpg?v=1551139430

Die leg je aan de rand van de briketten/kolen en hij rookt echt lekker lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:04:
[...]

Exact hetzelfde probleem gehad. Je hebt er houtsnippers in gestopt neem ik aan?

Ik had die smokebox nooit moeten nemen; afgelopen zondag de volgende chunks gebruikt;

[Afbeelding]

Die leg je aan de rand van de briketten/kolen en hij rookt echt lekker lang.
Jup snippers.

Net om nieuwe geweest, nog even naar die chunks zitten kijken die je linkt. Toevallig terug gelegd en van het zelfde merk weer snippers gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:04

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik moet eerlijk bekennen dat zo'n smoke box bij mij op voorhand was afgeserveerd lijkt mij voornamelijk alleen maar onhandig. Ik heb zowel "blokken" als kersensnippers en van het weekend een klein beetje snippers zo bij de kolen gedaan. Roken deed het wel maar ik ben stiekem benieuwd of het ook gaat roken als ik het in het gietijzeren pannetje doe, dus dat wordt de volgende test.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-05 14:42
Even een vraag aan de kenners. Wil voor het eerst low and slow buikspek maken op de Weber. Nu lees en zie ik overal dat men hier briketten voor gebruikt (makkelijker waarschijnlijk voor de snake methode). Maar dit kun je toch ook met houtskool doen? Of brand dat te snel? Heb net een grote zak Maruba houtskool gekocht namelijk. Beetje zonde als ik die niet kan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:12
Chefferson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:41:
Even een vraag aan de kenners. Wil voor het eerst low and slow buikspek maken op de Weber. Nu lees en zie ik overal dat men hier briketten voor gebruikt (makkelijker waarschijnlijk voor de snake methode). Maar dit kun je toch ook met houtskool doen? Of brand dat te snel? Heb net een grote zak Maruba houtskool gekocht namelijk. Beetje zonde als ik die niet kan gebruiken!
Als jij met houtskool je bbq constant op temp kunt houden, dan kun je die gewoon gebruiken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Artbij schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:48:
[...]

Als jij met houtskool je bbq constant op temp kunt houden, dan kun je die gewoon gebruiken.
Maar is dat een beetje te doen met die snake methode? Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrooding
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-05 11:28
Chefferson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:51:
[...]

Maar is dat een beetje te doen met die snake methode? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb tot nu toe altijd houtskool gebruikt. Het is in het begin tricky om de juiste temperatuur te krijgen en te zoeken naar de juiste luchtopening aan de onder en bovenkant maar zodra je het hebt is het goed stabiel te houden. Ik merk dat ik vaak de onderste schuifjes bijna volledig dicht heb en de bovenste meestal rond 30% open.

De snake method zelf heb ik nog niet geprobeerd maar wil ik zeker nog een keer doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:27
rk74 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Bedankt, bij twee zakken gratis verzending 8)
Had in het verleden andere (goedkopere) houtskool maar dat rookte als een malle. Zit er echt zoveel verschil in kwaliteit?
Er zit een enorm verschil tussen de diverse soorten houtskool.

Ik kocht begin dit jaar een nieuwe kamado en daar was gratis zo'n startpakket bij. (paar tools, handschoenen en een zak houtskool).
Ik had nog wat gewone houtskool (restaurant kwaliteit) van de bouwmarkt.

Als ik een lange sessie doe met de meegeleverde houtskool, dan zie ik achteraf amper dat er houtskool weg is. Dat zijn echt mooie dikke brokken, en die roken heel weinig. Kost wel iets meer moeite om aan te steken.

De houtskool van de bouwmark brandt ook goed, rookt iets meer, maar brandt weg als de malle.
Ik heb het opgegeven om de goedkoopste houtskool te zoeken, en gebruik gewoon goed spul.

Op een vulling van de kamado trek ik zeker een 3-4 kortere sessies met temperaturen tot 200 graden, en low-slow haal ik zeker 24h op één vulling.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ShadowBumble schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:29:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat zo'n smoke box bij mij op voorhand was afgeserveerd lijkt mij voornamelijk alleen maar onhandig. Ik heb zowel "blokken" als kersensnippers en van het weekend een klein beetje snippers zo bij de kolen gedaan. Roken deed het wel maar ik ben stiekem benieuwd of het ook gaat roken als ik het in het gietijzeren pannetje doe, dus dat wordt de volgende test.
Zorg gewoon dat je bij een kersen of appelkweker een paar dikke takken vastkrijgt, zaag die in stukken en laat die goed drogen, dan heb je de goedkoopste chunks die je maar kan indenken.

Ik heb een autokoffer vol kersenhout gekocht voor 30€. Van één blok zaag ik 5-6 grote chunks en daar kan ik 2 keer een portie pulled pork mee roken.
Ik heb nog hout voor jaaaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 08:36
[...]

Had in het verleden andere (goedkopere) houtskool maar dat rookte als een malle. Zit er echt zoveel verschil in kwaliteit?
Jazeker. Daar zit veel verschil tussen! Vooral die goedkope zakken van de Appie roken als een malle. Deze alleen even in het begin, en ik heb het idee dat voornamelijk mijn wokkel of aanmaakblokje de oorzaak is van de rook 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb zelf een Petromax FP20h Skillet voor in mijn LIDL kamado (via amazon). Vind hem wel vrij diep dus heb nog twee van de big bazar besteld (via familielid). Die van de BB lijkt wat minder diep op de foto te zien, moet ze nog even ophalen.

Ook binnen een Govee kernthermometer met 6 probes en bluetooth. Ziet er wel degelijk uit.

Zou afgelopen zondag voor de 1e keer procureur maken maar de kernthermometer ging stuk dus nu in het weekend maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 22:35
Tommie12 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:56:
[...]

Voor 10kg @ 3€ ga je dat toch gewoon eens proberen.
Het aantal pellet bbq is op basis van wat ik hier lees vrij beperkt.
Gewoon doen!
Ja, ik heb nog een andere gevonden :

http://www.houtpellets.aanhuis.nu/bbq.htm

Alleen in Leeuwarden en verstuurd alleen bij grote aantallen..

Ik kan het wel proberen, alleen ik weet niet echt waar ik op moet letten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ga over 2 weken een picana op de Bastard grillen, die nu nog diepgevroren is. Hij gaat ruim van tevoren ontdooien in de koelkast en dan vooraf op kamertemperatuur komen.

Stuk is 1,2kg. Ik wil uiteraard reverse sear, de techniek is me duidelijk, maar wat kan ik verwachten qua doorlooptijd om hem tot 45-48 graden te krijgen? Is een uur realistisch genoeg, of moet hij 2 uur roken? Voor de planning nog wel een essentieel verschil :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
mithras schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:27:
Ik ga over 2 weken een picana op de Bastard grillen, die nu nog diepgevroren is. Hij gaat ruim van tevoren ontdooien in de koelkast en dan vooraf op kamertemperatuur komen.

Stuk is 1,2kg. Ik wil uiteraard reverse sear, de techniek is me duidelijk, maar wat kan ik verwachten qua doorlooptijd om hem tot 45-48 graden te krijgen? Is een uur realistisch genoeg, of moet hij 2 uur roken? Voor de planning nog wel een essentieel verschil :+
Die hele kamertemperatuur discussie ga ik niet beginnen, maar 1.5 uur zou makkelijk moeten lukken

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 23:36

The Executer

Lekker belangrijk!

Gisteren een beenham gemaakt op de Weber Master Touch GBS. 2e keer dat ik hem nu gebruik voor L&S.

Al een poosje wilde ik een wat groter stuk vlees proberen te bereiden. Een goede week terug in het weekend moink balls gebakken wat erg goed bevallen is. BBQ was erg makkelijk op temperatuur te houden.

Ik heb niet van alle stappen foto's gemaakt. Ik zat wat krap in de tijd en mogelijkheden, en wilde eigenlijk het dorp niet verlaten om voor een stuk vlees en briketten te kijken. Ik ben de lokale supermarkt binnengelopen en gekeken wat ze daar hadden.

Als eerste ben ik op een 2 KG zakje kokosbriketten gestuit van Chefaid voor € 6,nogwat. Veel te duur, maar bij gebrek aan beter (lees: gruis houtskool) altijd nog beter dan niets. Vervolgens doorgelopen naar het vlees. De diepvries waar het regulier altijd ligt bevatte nu allemaal bevroren BBQ-vlees. Na wat zoekwerk in een andere koeling toch beenhammen gevonden. Ik trof hier een mooi stuk aan van ruim 610 gram, echter was deze al voorgekruid. Dit keer wilde ik zelf eens een rub proberen, dus verder gezocht. Ik trof nog 1 naturel beenham aan. In eerste instantie zag het er prima uit, maar thuis bleek bij uitpakken dat het vlees toch behoorlijk ruw van structuur was, waarschijnlijk schade van het invriezen. Niets meer aan te doen, en ach, het zal vast meevallen.

Ik was op internet een recept tegen gekomen voor een beenham met Oosters tintje. Honing/mosterd-saus heb ik al zo vaak gehad, das niets bijzonders meer. Ik heb het recept van voor tot achter gevolgd, niet heel origineel maar nog nooit op deze manier gedaan dus altijd goed!

Begonnen met het mixen van de kruiden om hierna de beenham met de dry rub in te smeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QsbE3VdPeyE2OISHutSktwse/medium.jpg

Nadat ik deze ingesmeerd had ingepakt in huishoudfolie en voor een uur in de koelkast gelegd. Ondertussen ben ik verder gegaan met de barbecue. De vorige keer van binnen al schoongemaakt (ja, ik ben zo gek :X :+), alleen het rooster moest nog. Deze had een poosje buiten gelegen na de vorige sessie, dus lichtelijk roest op het (rvs) rooster incl. vleesresten. Nadat deze schoon was begonnen met de briketten. Ik heb 1 brikettenmandje goed gevuld en vervolgens in de starter gemikt. 3 bruine aanmaakblokjes eronder en op de steen gezet die ik hiervoor altijd gebruik. Na een kwartier even gechecked... Helemaal niets :( . Door de harde wind waren de blokjes opgegaan zonder de briketten aan te steken. Vervolgens de starter maar de op de BBQ gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ydd65obLlVEVANQadj9wgJLY/medium.jpg

Dit schoot tenminste wel op. Door deze tegenslag was het echter al later dan gehoopt, dus uiteindelijk om 15:45 de beenham erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FMktoreY6xq6iIwTtp1dugdP/medium.jpg

Eerste keer dat ik met rookhout werk, en meende ergens gelezen te hebben dat dit rechtstreeks op het vuur kon. Nou... dat kan dus wel, maar dan is het ook snel weg zeg maar. BBQ schoot omhoog qua temperatuur, meter ging hard richting 230 graden. Daarna herinnerde ik mij iets over het weken van de snippers. Een handje in een soepkom gedaan met water, en later dit erop gegooid. Nou, ook niet echt een succes. Wel rook, maar voor mijn gevoel niet goed. Na snel wat zoekwerk op internet: snippers in alu folie doen. Dit heb ik geweten.. Wat een rook :o >:) . Het kwam aan alle kanten uit de Weber zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cqmHOULHAJL4xfT6V3nLKm1M/medium.jpg
Effect valt op deze foto nog redelijk mee, voor mijn gevoel stond het redelijk blauw. Rook slaat ook gigantisch op je ogen en instant hoofdpijn!

Gelijk ook een mooie test voor de Aldi thermometer van <€ 15 graden. Voor de moink balls ook al getest, maar leek erop dat hij niet goed werkte. Omdat ik verder nog niet bekend ben met het apparaat eerst voor vis gekozen. Deze kwam met 63 graden het dichtst bij de temp die ik zocht, namelijk 65 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/stv4UDAjOON2Wrfoeat7NLn6/medium.jpg

Terwijl de BBQ mooi doorgaat, komt er een ander stuk vlees voorbij gekropen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Td0ANa7CfwQkYXcC7K12wVBw/medium.jpg
Deze leek mij niet zo geschikt en heb hem maar laten lopen.

Ondertussen schoot het met de beenham mooi op.
15:45: 15 graden
16:00: 32 graden
16:12: 45 graden
16:31: 57 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NNEzMUn8vbVXczC4aNVUYBoh/medium.jpg

Rond deze tijd, aangezien het flink opschoot met de temperatuur (recept had het over 1 uur en 45 minuten voor 600 gram) maar begonnen met de eerste lak-ronde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bn2JkSZ4EDSyiMpyBhDcl9wl/medium.jpg

Dit heb ik vervolgens na elke 15 minuten herhaald totdat de beenham om 17:00 op 65 graden was aangekomen. Vervolgens vlees eraf gehaald (eerste foto), 15 minuten laten rusten waarbij er redelijk wat vocht los kwam (foto 2). Hierna het vlees aansnijden (en natuurlijk als kok stiekem vast een stukje proeven! :9~ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hC54Eu4iJdWSYOCkvMU3Im0y/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FFsiPswAbvRszunpi5sYG2gs/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EqSh8JW4laii54kcqEqhkXzx/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U6j9jE5rJhWenhUNGiVh8Z0S/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8AMVit3EGw732JLGz11yiL2n/medium.jpg

Al met al lekker easy aan het barbecueën geweest. Ruim de tijd nemen, niet stressen, BBQ het werk laten doen en vooral genieten! Vlees was erg lekker, kinderen wilden direct nog een stuk en ook bij de vrouw viel het in de smaak. Al met al erg geslaagd!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 03-05 20:07
[...]

Ja.
Zoals er overal kwaliteitsverschil in zit, is dat hier ook zo.
Als je hout wilt kopen om je schuurtje van te bouwen zit er toch ook verschil in? Hardhout of niet? Noesten of niet? Vochtig opgeslagen (schimmel?)? Krom of niet? Nou ja je snapt het.
Nu maakt het voor houtskool niet uit of het hout krom is, maar wel hoe ze er houtskool van hebben gemaakt, of het proces helemaal af was, hoeveel as het geeft tijdens het branden, of het hout van goede kwaliteit was, of het rot/schimmel had, of het naast die chemisch afval verwerkingsfabriek stond :P, de grote van de stukken (gruis D keuze, etc).

Voor briketten is het hetzelfde. Dat zijn geperste blokken. Wie weet wat ze er allemaal instoppen. Ik ben vaak zat (bij de goedkope meuk) steentjes (medium/groot) tegengekomen.
https://dengarden.com/mis...gredients-and-Composition
Dan mag jij raden waar de el'cheapo's op bezuiningen. Dat zal sowiso niet op nummertje 4, 5 en 6 uit het linkje zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-05 14:00

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

IdieEasy schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:11:
Vraag voor alle big bazar heat deflector (kuch pannetje kuch) eigenaars:

Is er toevallig iemand die nog de barcode heeft (of het nummer wat er onder staat) van het pannetje?
Ik lees op de site dat er in de winkel besteld zou kunnen worden, maar gezien er niet eens een vak was is het natuurlijk onmogelijk om te achterhalen wat ze moeten bestellen...

met deze kan ik het nog proberen, maar daar is de foto waarschijnlijk het te klein voor om te kunnen scannen:

[...]
Helaas. De medewerker van de big bazar zei dat hij niet meer op de bestellijst stond, en dus niet meer besteld kon worden. Op = op lijkt het op.

Nog maar even bij wat andere winkels rondneuzen dan maar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@The Executer

Mooi gelukt zie ik, als ik hem vergelijk met mijn beenham (zelfde recept gebruikt zie ik) heb ik teveel Rub gebruikt :) Gaan we de volgende keer dus even anders doen. Ziet er zeer smakelijk uit.

Gisterenavond ook mijn Topolek temperatuur meter binnen gekregen

Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/51JJd79kYFL.jpg

Het is toch wel erg handig dat je gewoon buiten de kamado de kerntemp kan aflezen.

De oude was gaat de "backup" lade in.
Afbeeldingslocatie: https://d3d71ba2asa5oz.cloudfront.net/12014612/images/12692270_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 03-05 20:07
ShadowBumble schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:25:
@The Executer

Mooi gelukt zie ik, als ik hem vergelijk met mijn beenham (zelfde recept gebruikt zie ik) heb ik teveel Rub gebruikt :) Gaan we de volgende keer dus even anders doen. Ziet er zeer smakelijk uit.

Gisterenavond ook mijn Topolek temperatuur meter binnen gekregen

[Afbeelding]
Daar begon ik ook ooit mee (zelfde unit, ander merkje er op. Gekocht via Amazon.de voor ~18 euro). Na 1.5 jaar ging een probe kapot, maar het is een fijne begin unit. Vertrouw alleen de presets niet. Sommige kloppen voor geen meter! Ik weet niet meer welke het zijn, maar volgens mij is de rund (raw medium) en varken 'chefs temp' totaal incorrect.
Gebruik altijd je eigen temps dus :)
En een dikke tip:
Haal je vlees ongeveer 5 graden voor de uiteindelijke temp van de gril (dus stel een custom temp in ;)) en pak het in (aluminiumfolie). De kerntemp zal dan ~5 graden stijgen (tijdens het rusten) en je vlees wordt er beter van.

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 10-07-2019 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
heeft iemand een foto van hoe hij de pizza steen gebruikt in combinatie met platte seller

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 16:16

CodeIT

Code IT

The Executer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:57:
Gisteren een beenham gemaakt op de Weber Master Touch GBS. 2e keer dat ik hem nu gebruik voor L&S.

Al een poosje wilde ik een wat groter stuk vlees proberen te bereiden. Een goede week terug in het weekend moink balls gebakken wat erg goed bevallen is. BBQ was erg makkelijk op temperatuur te houden.

Ik heb niet van alle stappen foto's gemaakt. Ik zat wat krap in de tijd en mogelijkheden, en wilde eigenlijk het dorp niet verlaten om voor een stuk vlees en briketten te kijken. Ik ben de lokale supermarkt binnengelopen en gekeken wat ze daar hadden.

Als eerste ben ik op een 2 KG zakje kokosbriketten gestuit van Chefaid voor € 6,nogwat. Veel te duur, maar bij gebrek aan beter (lees: gruis houtskool) altijd nog beter dan niets. Vervolgens doorgelopen naar het vlees. De diepvries waar het regulier altijd ligt bevatte nu allemaal bevroren BBQ-vlees. Na wat zoekwerk in een andere koeling toch beenhammen gevonden. Ik trof hier een mooi stuk aan van ruim 610 gram, echter was deze al voorgekruid. Dit keer wilde ik zelf eens een rub proberen, dus verder gezocht. Ik trof nog 1 naturel beenham aan. In eerste instantie zag het er prima uit, maar thuis bleek bij uitpakken dat het vlees toch behoorlijk ruw van structuur was, waarschijnlijk schade van het invriezen. Niets meer aan te doen, en ach, het zal vast meevallen.

Ik was op internet een recept tegen gekomen voor een beenham met Oosters tintje. Honing/mosterd-saus heb ik al zo vaak gehad, das niets bijzonders meer. Ik heb het recept van voor tot achter gevolgd, niet heel origineel maar nog nooit op deze manier gedaan dus altijd goed!

Begonnen met het mixen van de kruiden om hierna de beenham met de dry rub in te smeren.

[Afbeelding]

Nadat ik deze ingesmeerd had ingepakt in huishoudfolie en voor een uur in de koelkast gelegd. Ondertussen ben ik verder gegaan met de barbecue. De vorige keer van binnen al schoongemaakt (ja, ik ben zo gek :X :+), alleen het rooster moest nog. Deze had een poosje buiten gelegen na de vorige sessie, dus lichtelijk roest op het (rvs) rooster incl. vleesresten. Nadat deze schoon was begonnen met de briketten. Ik heb 1 brikettenmandje goed gevuld en vervolgens in de starter gemikt. 3 bruine aanmaakblokjes eronder en op de steen gezet die ik hiervoor altijd gebruik. Na een kwartier even gechecked... Helemaal niets :( . Door de harde wind waren de blokjes opgegaan zonder de briketten aan te steken. Vervolgens de starter maar de op de BBQ gezet:
[Afbeelding]

Dit schoot tenminste wel op. Door deze tegenslag was het echter al later dan gehoopt, dus uiteindelijk om 15:45 de beenham erop:
[Afbeelding]

Eerste keer dat ik met rookhout werk, en meende ergens gelezen te hebben dat dit rechtstreeks op het vuur kon. Nou... dat kan dus wel, maar dan is het ook snel weg zeg maar. BBQ schoot omhoog qua temperatuur, meter ging hard richting 230 graden. Daarna herinnerde ik mij iets over het weken van de snippers. Een handje in een soepkom gedaan met water, en later dit erop gegooid. Nou, ook niet echt een succes. Wel rook, maar voor mijn gevoel niet goed. Na snel wat zoekwerk op internet: snippers in alu folie doen. Dit heb ik geweten.. Wat een rook :o >:) . Het kwam aan alle kanten uit de Weber zetten:
[Afbeelding]
Effect valt op deze foto nog redelijk mee, voor mijn gevoel stond het redelijk blauw. Rook slaat ook gigantisch op je ogen en instant hoofdpijn!

Gelijk ook een mooie test voor de Aldi thermometer van <€ 15 graden. Voor de moink balls ook al getest, maar leek erop dat hij niet goed werkte. Omdat ik verder nog niet bekend ben met het apparaat eerst voor vis gekozen. Deze kwam met 63 graden het dichtst bij de temp die ik zocht, namelijk 65 graden:
[Afbeelding]

Terwijl de BBQ mooi doorgaat, komt er een ander stuk vlees voorbij gekropen:
[Afbeelding]
Deze leek mij niet zo geschikt en heb hem maar laten lopen.

Ondertussen schoot het met de beenham mooi op.
15:45: 15 graden
16:00: 32 graden
16:12: 45 graden
16:31: 57 graden
[Afbeelding]

Rond deze tijd, aangezien het flink opschoot met de temperatuur (recept had het over 1 uur en 45 minuten voor 600 gram) maar begonnen met de eerste lak-ronde:
[Afbeelding]

Dit heb ik vervolgens na elke 15 minuten herhaald totdat de beenham om 17:00 op 65 graden was aangekomen. Vervolgens vlees eraf gehaald (eerste foto), 15 minuten laten rusten waarbij er redelijk wat vocht los kwam (foto 2). Hierna het vlees aansnijden (en natuurlijk als kok stiekem vast een stukje proeven! :9~ )

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Al met al lekker easy aan het barbecueën geweest. Ruim de tijd nemen, niet stressen, BBQ het werk laten doen en vooral genieten! Vlees was erg lekker, kinderen wilden direct nog een stuk en ook bij de vrouw viel het in de smaak. Al met al erg geslaagd!
En nu door voor een 'echte' beenham :P: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K5uNa0gl.jpg CodeIT in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:15
Koffie schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:09:
Indien mogelijk : neem 2 dagen voor je PP.
Eind vd middag erop, tegen de tijd dat je naar bed gaat eraf. Inwikkelen in alufolie, handdoek erom en in een koelbox leggen.
De volgende dag weer op de Q, rustig op temperatuur laten komen en een goede 92-95 graden aan laten tikken. Valt uit elkaar als je er naar kijkt.

Al een paar keer een dik stuk procureur op de q gelegd wat aan de buitenzij al zacht/ontdooid was maar in d kern niet te meten was (dus onder de 0). Gewoon erop leggen, komt vanzelf goed.
Beetje late reactie, maar wou dit eens aankomend weekend proberen, maar:

Wil je normaal gesproken vlees niet flink terugkoelen als je het gaat bewaren tot de dag erna.
Oftewel, je houdt het heel lang om temperatuur (en weinig kans om snel af te koelen) door de handdoeken en koelbox.
Is dat niet nadelig/gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

NeutraleTeun schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:11:
[...]

Beetje late reactie, maar wou dit eens aankomend weekend proberen, maar:

Wil je normaal gesproken vlees niet flink terugkoelen als je het gaat bewaren tot de dag erna.
Oftewel, je houdt het heel lang om temperatuur (en weinig kans om snel af te koelen) door de handdoeken en koelbox.
Is dat niet nadelig/gevaarlijk?
In principe wel, maar:
- we staan niet op een festival of een winkel. HACCP telt niet voor ons :P
- Je verhit daarna weer door naar 92 graden kerm

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Dit weekend ga ik waarschijnlijk de Tomahawk grillen! En ja, waarom zou ik dan niet Caveman style proberen? Heeft iemand dit al eens gedaan? Is dit aan te raden?

Ziet er gaaf uit en ben erg benieuwd naar de smaak!

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/VnXLOeYVyAU/maxresdefault.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:15
Koffie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:12:
[...]

In principe wel, maar:
- we staan niet op een festival of een winkel. HACCP telt niet voor ons :P
- Je verhit daarna weer door naar 92 graden kerm
Mja, maar ik maak een stuk PP niet voor mij alleen.
Weinig zin om alle gasten ziek te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:15
StealthyPeanut schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:15:
Dit weekend ga ik waarschijnlijk de Tomahawk grillen! En ja, waarom zou ik dan niet Caveman style proberen? Heeft iemand dit al eens gedaan? Is dit aan te raden?

[Afbeelding]
Lijkt me smerig en zonde van je vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:15:

[Afbeelding]
Ja
https://www.instagram.com...syO/?igshid=1pnie32oig993
Is geweldig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is het voordeel van deze methode? Dat je de stukjes houtskool tussen je tanden vandaan kan trekken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Tsurany schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:35:
Wat is het voordeel van deze methode? Dat je de stukjes houtskool tussen je tanden vandaan kan trekken?
ik vraag het me inderdaad af ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

NeutraleTeun schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:28:
[...]

Mja, maar ik maak een stuk PP niet voor mij alleen.
Weinig zin om alle gasten ziek te maken.
Dan doe je het niet :+
Al 2 keer zo gedaan, geen klachten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Koffie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:38:
[...]

Dan doe je het niet :+
Al 2 keer zo gedaan, geen klachten :Y)
of geluk gehad....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:33

Gebruik zelf ook een smokebox. Ik zet hem tegen de kolen aan ipv erop en haal prima resultaten, zolang het raakvlak met je kolen/briketten maar zo groot mogelijk is zodat het ding heet genoeg kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ben wel benieuwd welke bacteriën die 92 graden denken te gaan overleven. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:18:
[...]

Ben wel benieuwd welke bacteriën die 92 graden denken te gaan overleven. :P
Het zijn niet zozeer de bacteriën zelf die de voedselvergiftiging veroorzaken, maar de giftige stoffen die de bacteriën uitscheiden, zie Wikipedia: Voedselvergiftiging

Dus hier helpt na-verhitten niet goed als het kwaad al geschied is.

edit: ik heb een aantal keer een voedselvergiftiging gehad, nog nooit uit eigen keuken gelukkig. Maar met dit weer heb ik wel een 12V koelbox in mijn auto, ik heb pro snijplanken met kleurtjes en 6 koksmessen. Hoewel niet gevaarlijk (als je verder gezond bent) is het gewoon rete onhandig en die maagkrampen doen me echt wel zeer. Dus voorkomen is gewoon beter dan genezen :+

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 10-07-2019 15:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:54:
Het zijn niet zozeer de bacteriën zelf die de voedselvergiftiging veroorzaken, maar de giftige stoffen die de bacteriën uitscheiden, zie Wikipedia: Voedselvergiftiging

Dus hier helpt na-verhitten niet goed als het kwaad al geschied is.
Dan nog kan je je afvragen hoeveel van die bacteriën nog aanwezig zijn na de eerste sessie. Nu snap ik wel dat het vlees opnieuw besmet kan raken, maar als je een plasticje neemt in plaats van direct een handdoek zal dat toch wel mee vallen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
mikerosauer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:36:
[...]

ik vraag het me inderdaad af ....
Door de grote directe hitte gaart het vlees heel mooi. Last van houtskool heb je niet. Door het vocht van het vlees dooft het kool dat het vlees aanraakt. Wat er wel op zit veeg je er zo af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40

franssie

Save the albatross

@Gonadan Cling folie of druksluit zakje zou het wel moeten doen inderdaad als de kern een voldoende hoge temperatuur heeft gehaald. Heeft deze dat niet dan of fors terugkoelen in ijswater of gelijk consumeren.
Bij bijvoorbeeld 3-2-1 ribs doe ik de tweede fase sous vide, dat eventueel terugkoelen en dan de koelkast in. Redelijk veilig, zeker makkelijk en bij feestjes weet ik dat het gaar en veilig is (de zak blijft dicht dus die beschouw ik als 'steriel'.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:31

Dielie

*BURP!*

Nog even over dat pannetje dat zo goed past in de Lidl kamado. Lokaal hier en daar ms nog te krijgen bij Big Bazar, maar bij Amazon.de hebben ze ‘em nog, als ik me niet vergis. Stuk duurder, en desondanks heb ik ‘em zelf toch maar besteld met Prime: https://www.amazon.de/gp/product/B07BGT2KPV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mikerosauer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:28:
heeft iemand een foto van hoe hij de pizza steen gebruikt in combinatie met platte seller
fxs81 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

( en een paar posts ervoor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 22:03
@Dielie
Dank je wel voor de tip.
Vandaag aardig wat verschillende winkels langs geweest, maar tot nu toe geen succes. Bij de Bbq specialist om de hoek kreeg ik het advies om naar een So Low te gaan. Daar zouden ze nog kunnen hebben. Hij raadde gelijk waar voor ik hem zocht.....
Morgen nog een poging doen en anders ga ik deze bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33

Japie.G

Colour Classic

Wil je het pannetje ook echt gebruiken? Of alleen als heat shield? Anders werkt dat keramieken bordje echt net zo goed hoor🤪

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Op de valreep nog zo'n Lidl mini-ei kunnen meepakken (met dank aan een collega). Niet dat ik echt stond te springen om een ei, maar voor die 50 euro kan je nog eens wat uitproberen.

Nu nog zo'n pannetje vinden. De lokale big bazar en intratuin zaten zonder. Zijn er verder nog nuttige toevoegingen die het leven van een bbq-noob makkelijker maken, behalve het reguliere gereedschap dat in iedereen's keuken wel aanwezig is?

[ Voor 24% gewijzigd door Bundin op 10-07-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gonadan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Dan nog kan je je afvragen hoeveel van die bacteriën nog aanwezig zijn na de eerste sessie. Nu snap ik wel dat het vlees opnieuw besmet kan raken, maar als je een plasticje neemt in plaats van direct een handdoek zal dat toch wel mee vallen?
Voor de volledigheid: het originele 'recept' bestond uit : inwikkelen in meerdere lagen alufolie, dan handdoek eromheen en dan in een gesloten koelbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Koffie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:30:
[...]

Voor de volledigheid: het originele 'recept' bestond uit : inwikkelen in meerdere lagen alufolie, dan handdoek eromheen en dan in een gesloten koelbox.
Zoiets dacht ik al. Direct in een gebruikte handdoek zie ik niemand zomaar doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Voor de liefhebber action weert had net nog 2 mini ei staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Laatst online: 09:51
Bij de Hanos in Delft liggen nog stapels van die gietijzeren pannetjes voor in de mini kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:01
mikerosauer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:58:
Waarom zou iemand een slechtere versie nemen en het dubbele betalen als je de lidl versie op sommige plekken nog kan verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
mikerosauer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:58:
Kijk even naar de topic waarschuwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:26
Dielie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:07:
Nog even over dat pannetje dat zo goed past in de Lidl kamado. Lokaal hier en daar ms nog te krijgen bij Big Bazar, maar bij Amazon.de hebben ze ‘em nog, als ik me niet vergis. Stuk duurder, en desondanks heb ik ‘em zelf toch maar besteld met Prime: https://www.amazon.de/gp/product/B07BGT2KPV
Bedankt voor de tip meteen besteld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb geen pannetje kunnen vinden, maar heb een taartbodem in aluminiumfolie gepakt en tussen het rooster en de kolen gelegd. Is niet zo dik als een pan, maar hield wel de meeste hitte tegen voor indirect low and slow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23
Goede tip!
heb zelf nog wel 2 vrienden die er ook zoeken,
nog mensen uit de regio Bergschenhoek (Rotterdam, Zoetermeer etc) die interesse hebben zodat we er 4 of 8 kunnen bestellen voor een betere prijs?

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:54
Powermage schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:14:
[...]

Goede tip!
heb zelf nog wel 2 vrienden die er ook zoeken,
nog mensen uit de regio Bergschenhoek (Rotterdam, Zoetermeer etc) die interesse hebben zodat we er 4 of 8 kunnen bestellen voor een betere prijs?
ik heb deze ook gekocht, is gisteren aangekomen en past mooi op de action kamado.
Enkel het rooster blijft dan een beetje op het pannetje liggen, maar dat is ook op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06
Ik heb zojuist mijn Grill Guru plate setter ontvangen. Volgens mij hebben ze een Grill Guru beugel geleverd met een Bastard steen. De steen heeft een diameter van 26 en beweegt in de beugel. Daarnaast is er ook een paar cm speling.

Heeft iemand de originele plate setter? Ik zou graag willen weten wat de diameter hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:23
Die van 26 cm is de juiste steen volgens mij, ik had een kleinere gekregen. Iets speling is nodig voor de luchtstroming.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meeboo
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-03 10:59
De steen van de plate setter compact van the bastard is 23 cm

[ Voor 7% gewijzigd door Meeboo op 11-07-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Gadgeteer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Gebruik zelf ook een smokebox. Ik zet hem tegen de kolen aan ipv erop en haal prima resultaten, zolang het raakvlak met je kolen/briketten maar zo groot mogelijk is zodat het ding heet genoeg kan worden.
Ik heb de smokebox gisteren tussen de kolen gezet. Dat werkte goed moet ik zeggen.

Gerookte speklappen en aardappelkebab gemaakt. Was heerlijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 09:36

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Zojuist picanha en entrecote besteld bij beefensteak. Picanha voor zaterdag en de entrecote gaat even in de diepvries voor volgende week ergens.

Ben er benieuwd naar de kwaliteit en natuurlijk het eindresultaat. Het moet allemaal bereid worden op een Weber Go Anywhere, haha. Voor de entrecote heb ik een gietijzerenrooster voor de strepen. ;)

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Nogal wat issues gehad rondom de levering en ophalen van mijn kapotte kamado dat ze uiteindelijk maar zijn over gegaan op het terugbetalen van het aankoopbedrag. De kapotte kamado mag ik houden, dus die ga ik uit elkaar halen voor wat onderdelen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Chefferson
Kon het toch niet laten even verder te gaan. Meubel staat nu volledig in 2 lagen Grey wash buitenbeits (op verzoek van mevrouw). Zaterdag nog 2 deuren maken en dan gaan we los!! Heeft al lang genoeg geduurd zo :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/16itan9.jpg

Eindelijk in zijn natuurlijke habitat!

[ Voor 7% gewijzigd door Chefferson op 11-07-2019 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Chefferson schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:53:
Kon het toch niet laten even verder te gaan. Meubel staat nu volledig in 2 lagen Grey wash buitenbeits (op verzoek van mevrouw). Zaterdag nog 2 deuren maken en dan gaan we los!! Heeft al lang genoeg geduurd zo :)

[Afbeelding]

Eindelijk in zijn natuurlijke habitat!
Het enige wat ik er niet mooi aan vind is dat ik er niet op kan klikken voor een grotere foto :D. Mooi gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Gisteren hele mooie bestelling binnen gekregen. 6 x racks spare ribs, Tomahawk van 1.6kg en zelfs 2.1kg. Verder nog wat procureur en een zalm van 1800 gram. Laatste is achter wat veel gezien ik voor 10 collega's ga bbqen.

Wil 1 Tomahawk klaar maken a la cavemen style. Andere indirect en later direct. Aftoppen met boter, knoflook en thijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Wahloh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:51:
Zojuist picanha en entrecote besteld bij beefensteak. Picanha voor zaterdag en de entrecote gaat even in de diepvries voor volgende week ergens.

Ben er benieuwd naar de kwaliteit en natuurlijk het eindresultaat. Het moet allemaal bereid worden op een Weber Go Anywhere, haha. Voor de entrecote heb ik een gietijzerenrooster voor de strepen. ;)
Komt dat niet bevroren aan? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misha schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:15:
[...]

Voor zover ik weet is alles bij Beef en Steak bevroren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21

robhof

Lembongan view

Thx! Prime-lid geworden en ook besteld. Wilde al stad en land af gaan rijden, maar dit is een stuk makkelijker. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Wackmack schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:02:
Gisteren hele mooie bestelling binnen gekregen. 6 x racks spare ribs, Tomahawk van 1.6kg en zelfs 2.1kg. Verder nog wat procureur en een zalm van 1800 gram. Laatste is achter wat veel gezien ik voor 10 collega's ga bbqen.

Wil 1 Tomahawk klaar maken a la cavemen style. Andere indirect en later direct. Aftoppen met boter, knoflook en thijm.
wAt is ER NOu ZO LEUK aan HOuTSKOOl HAppEn?

Mooie order, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Misha schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:15:
[...]

Ik neem aan van wel. Wat is je punt?

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1000Motormuis
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07-2020
Hallo!

Als aspirant-grillmeister kan ik een topic als deze wel waarderen.

Vooralsnog is het mij als amateur al een uitdaging zat simpele stukjes kip niet verkoold en met de juiste gaarheid te serveren, maar in het geval ik het niet kan laten om een dik stuk rib-eye met mooie marmering te halen wilde ik toch nog wat vragen over de "reverse sear"!

Het eerste gedeelte van deze methode, waarmee als het goed voor een mooie gelijkmatige garing wordt gezorgd, gaat dat vaak met temperaturen van rond de 110 °C of toch wat hoger rond de 170 °C? Het zou me niet verbazen als je met beide temperaturen een mooi stuk vlees kunt bereiden, maar toch vraag ik me af of de verschillende temperaturen voor duidelijk verschillende resultaten zorgen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
418O2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Mooie order, succes!
Beleving, je weet toch. Leuk om eens te doen en vlees is nog lekker ook. Laatste keer was alweer drie jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
1000Motormuis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 05:30:

Het eerste gedeelte van deze methode, waarmee als het goed voor een mooie gelijkmatige garing wordt gezorgd, gaat dat vaak met temperaturen van rond de 110 °C of toch wat hoger rond de 170 °C? Het zou me niet verbazen als je met beide temperaturen een mooi stuk vlees kunt bereiden, maar toch vraag ik me af of de verschillende temperaturen voor duidelijk verschillende resultaten zorgen.

Alvast bedankt!
Wel eens in het koude zwembad gesprongen met een warme dag ?
Je verkrampt in eerste instantie, dat doet het vlees ook, als je het te hoog bereidt.

Het kan wel, maar ( mening ) je kan het beter eerst richting de gewenste kerntemperatuur krijgen, en dan van een jasje voorzien.
Als je te hoog inzet, kan de buitenkant traditioneel zwart worden, en de binnenkant nog te rauw.
Prijstechnisch met een kipfilet niet zo heel erg, maar een entrecote van 25+ euro .. tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Wahloh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Ik neem aan van wel. Wat is je punt?
Ik vraag me af of je de picanha op tijd ontdooid krijg als je hem vandaag ontvangt zodat je hem zaterdag kan maken

(Of hij was niet voor deze zaterdag, dat kan natuurlijk 😜)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 13:25
gewoon in de verpakking laten en in een bak water in de koelkast zetten. af en toe water vervangen. Dan gaat dat zeker lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

418O2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Mooie order, succes!
Er zit geen vlekje houtskool op als je het goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:08
Heb inmiddels al een jaar of drie een kamado staan, maar ben ooit een keertje enthousiast geraakt van de Ofyr bbq. Nu vind ik de officiele ofyr erg duur en krijg ik dat bij de baas er nooit door... ;) ..maar het is zeker mogelijk om zelf zo'n ding in elkaar te knutselen. Wie heeft toevallig zelf ook zoiets gedaan en heeft wat tips voor mij?

Een vuurschaal is vrij makkelijk te kopen, maar dan moet ik nog ergens een plaatstaal ring vandaan halen om op te kunnen bbq'en. Bij de originele Ofyr is de sokkel van Cortenstaal, maar goed ik zou ook een sokkel van hout kunnen maken om de prijs te drukken. Lijkt mij ideaal zo'n ding als bbq, maar ook als haard voor de koudere zomeravonden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 11:09
bvsteyn schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:29:
Heb inmiddels al een jaar of drie een kamado staan, maar ben ooit een keertje enthousiast geraakt van de Ofyr bbq. Nu vind ik de officiele ofyr erg duur en krijg ik dat bij de baas er nooit door... ;) ..maar het is zeker mogelijk om zelf zo'n ding in elkaar te knutselen. Wie heeft toevallig zelf ook zoiets gedaan en heeft wat tips voor mij?

Een vuurschaal is vrij makkelijk te kopen, maar dan moet ik nog ergens een plaatstaal ring vandaan halen om op te kunnen bbq'en. Bij de originele Ofyr is de sokkel van Cortenstaal, maar goed ik zou ook een sokkel van hout kunnen maken om de prijs te drukken. Lijkt mij ideaal zo'n ding als bbq, maar ook als haard voor de koudere zomeravonden...
Een paar pagina's terug zag ik er wat over in dit topic.
Ook werd er gelinkt naar deze site (had hem al in de bookmark lijst gegooid :) )
https://www.witkampdesign.nl/bakplaatring-bbq.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefferson
bvsteyn schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:29:

Check de posts van @fxs81 maar eens. Die had een mooie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Net als zovelen hier de Lidl egg gehaald. Echter merk ik toch wel dat het rooster erg klein is.
Wat maken jullie hier zoal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 11:09
Chefferson schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:38:
Net als zovelen hier de Lidl egg gehaald. Echter merk ik toch wel dat het rooster erg klein is.
De basis dingen, wij zijn maar met 2 personen thuis dus dat scheelt een hoop :).
Maar alles kan er op, van spareribs tot beenhammetjes, van hamburgers tot simpele worstjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:04:
[...]

Er zit geen vlekje houtskool op als je het goed doet?
Het was een referentie naar een mini-discussie hier een paar dagen geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

418O2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:44:
[...]

Het was een referentie naar een mini-discussie hier een paar dagen geleden
Ghe, die heb ik dan weer niet meegekregen. :> :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:26
Uit eerste eigen ervaring geleerd dat er 2 beenhammetjes van tezamen ongeveer 1300 gram op past. Ik wil zelf er nog pulled pork mee maken. En lijkt me ideaal om lekker met z'n tweeën te BBQ'en. Ik heb het ei naast een Weber 57cm. Die laatste kost erg veel brandstof om warm te stoken voor een paar stukjes vlees of een lange sessie.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Misha schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 07:21:
[...]

Ik vraag me af of je de picanha op tijd ontdooid krijg als je hem vandaag ontvangt zodat je hem zaterdag kan maken

(Of hij was niet voor deze zaterdag, dat kan natuurlijk 😜)
Aha, op die fiets. Ik denk dat dat wel moet lukken. We hopen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Wahloh schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Ik weet niet hoe groot je stuk is? Mijn 1,5 kg Procureur kostte me bijna 4 dagen in de koelkast om volledig te ontdooien :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
1000Motormuis schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 05:30:
Hallo!

Als aspirant-grillmeister kan ik een topic als deze wel waarderen.

Vooralsnog is het mij als amateur al een uitdaging zat simpele stukjes kip niet verkoold en met de juiste gaarheid te serveren, maar in het geval ik het niet kan laten om een dik stuk rib-eye met mooie marmering te halen wilde ik toch nog wat vragen over de "reverse sear"!

Alvast bedankt!
Het hangt een beetje af van de dikte van je stuk.
Als je een heel dikke entrecote hebt, en je gaat die op 110 graden indirect op je Q leggen, dan duurt het uren vooraleer je aan die 50 graden kern geraakt.
Maar een stuk van 3cm dik durf ik rustig op 110 voorgaren tot 45 graden, om dan even op gietijzer toe te schroeien.

170-180 vind ik dan weer wat hoog.
Je moet er rekening mee houden dat je bij een hogere temperatuur de buitenkant van je steak een stuk hoger zal opwarmen dan die lekkere 50 graden. Maw, je steak is mooi binnenin, maar de buitenkant is wat te ver.

Wat ook helpt is je vlees een uurtje (of 2) vooraf uit de koelkast halen, en rustig op je granieten werkblad leggen, dan warmt je vlees al minstens op tot 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:08
Chefferson schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:33:
[...]

Check de posts van @fxs81 maar eens. Die had een mooie!
Ja, heb de foto's gezien. Hij heeft echter alleen een ring en gebruikt de Weber en/of de KJ als base. Ik wil mijn kamado er niet voor opofferen... ;)

Kan natuurlijk altijd een weber op MP scoren als tijdelijke oplossing..maar goed, eerst maar eens kijken of ik wat meer info over DIY Ofyr's kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wahloh schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Je kan hem in een waterdichte zak in lauw/een beetje warm water leggen als hij sneller moet ontdooien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 13:55

zeroday

There is no alternative!

Alles wat ik wil eten?
van PP tot 2x een sparerib verdeeld in 4 stukken low en slow tot kip tot marshmellows ..
dat ding is groot zat voor 3 of 4 man ..

Als ik veel wil dan pak ik mijn gas bbq .. en die is 2 pits en ook groot zat, vooral wanneer je de bekende worstjes, sateetjes en kipfilet bbq meuk erop wil hebben.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
zeroday schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Alles wat ik wil eten?
van PP tot 2x een sparerib verdeeld in 4 stukken low en slow tot kip tot marshmellows ..

Als ik veel wil dan pak ik mijn gas bbq .. en die is 2 pits en ook groot zat, vooral wanneer je de bekende worstjes, sateetjes en kipfilet bbq meuk erop wil hebben.
Pulled pork? Ik kan er zelfs geen kilo buikspek op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

zeroday schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Alles wat ik wil eten?

Inderdaad hier ook heb nog een grote gas bbq staan (90cm breed) maar ik pak bijna nu bij alles de lidl Kamado, staat sneller, ruimt sneller op, sneller schoon te maken en groot zat voor inderdaad 3 a 4 man.

Volgend weekend een feestje in de tuin en dan staat de gas bbq om 40x burgers/Sateetjes tegelijk te kunnen maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb pas een 53 cm bol gekocht (ook toevallig van Lidl), maar heb er een beetje spijt van. Het is denk ik wat te groot voor ons gebruik, en inderdaad een kleiner roostertje is veel makkelijker schoonmaken. Die past ook binnen in de grootsteen en het neemt veel plek in in de garage.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
Chefferson schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:31:
[...]

Pulled pork? Ik kan er zelfs geen kilo buikspek op kwijt.
Dan doe je toch echt iets verkeerd, past makkelijk 1,5 - 2kg procureur op :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-05 16:58
Vorige week voor het eerst picanha gemaakt.

Stuk black angus van ongeveer 1200g

Bij deze de snel genomen foto's! :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V1EOPEkl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TLW1eDGl.jpg

langzaam aan garen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/md6L4rEl.jpg

Sensatie! affakkelen! :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hPBOQbml.jpg

En het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uLOVus8l.jpg

Het vlees was super mals en goed van smaak! Ga dit zeker nog een keer maken!

Merk wel dat je gewoon lekker de tijd moet nemen met een biertje, en niet perse om 17:00 aan tafel moet gaan willen zitten.

Deze zaterdag gaan we spare ribs maken :D

Eet smakelijk dit weekeind!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:17

ST10©DE

Dus.............

Hoe krijg je de vlam weer in de kolen voor het affakkelen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 23:36

The Executer

Lekker belangrijk!

ST10©DE schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:43:
Idd ook wel iets waar ik naar benieuwd ben.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
Vet druipt op de kolen en je krijgt vanzelf vlammen ;)

Edit: dus wel je deflector/pannetje eerst weghalen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Martinusz op 12-07-2019 14:06 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Martinusz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Dan doe je toch echt iets verkeerd, past makkelijk 1,5 - 2kg procureur op :)
2,2kg op mijn Action eitje. Wel wat opgebonden met slagerstouw, maar het kan dus zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
JPS schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:48:
[...]

2,2kg op mijn Action eitje. Wel wat opgebonden met slagerstouw, maar het kan dus zeker :)
Maar indirect, dus met panntje, hangt deze er behoorlijk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-05 16:58
ST10©DE schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:43:
Ik haal het vlees van de bbq af zon 5 graden voor de kern temperatuur, dan pak ik het vlees in om te laten rusten.

meteen daarna haal ik de plate setter & rooster eruit, rooster er terug in, en dan alle lucht schuiven open zetten.

Temperatuur stijgt dan lekker door naar zon 200 a 250 graden binnen 15 minuten.

Dan het vlees uitpakken en 1,5 minuut per kant affakkelen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Chefferson schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Maar indirect, dus met panntje, hangt deze er behoorlijk overheen.
Ja klopt, niet ideaal maar ging nog best hoor. Geen aangebrande stukken, zolang je het vuurtje ook maar klein houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Borisvt schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:51:
[...]

Ik haal het vlees van de bbq af zon 5 graden voor de kern temperatuur, dan pak ik het vlees in om te laten rusten.

meteen daarna haal ik de plate setter & rooster eruit, rooster er terug in, en dan alle lucht schuiven open zetten.

Temperatuur stijgt dan lekker door naar zon 200 a 250 graden binnen 15 minuten.

Dan het vlees uitpakken en 1,5 minuut per kant affakkelen! 8)
Ik sear altijd direct en laat dan rusten, voor mij nog beter!
Pagina: 1 ... 57 ... 328 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism