Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 333 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Gisteren op locatie voor m'n calisthenics buddies eens wat goede sport proteins gemaakt.
Eerst een rondje picanha. Gerookt met eik op houtskool. Daarna direct gegrild tot 50c, ingepakt en met 55c geserveerd.
Daarna 3x extra dik bevleesde ribs van 1kg per stuk. Gerookt op hickory. Daarna ingepakt met roomboter, whiskey, cola, apelciderazijn en afgelakt met een semi pittige laksaus. Het resultaat mocht er zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vd18drB/rb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Chefferson schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:14:
Voorlopig even een laatste update van het project, komende weken en weekenden erg druk.
Gaten in het blad gemaakt voor zowel de Weber als de Lidl egg. Zit nog te twijfelen om de tegel in het blad te frezen of deze met wat lijm vast te zetten. Dit maakt het namelijk een stuk makkelijker om een keer te veranderen en het reiningen gaat makkelijker.
Als je hem nu freest/verzinkt in blad, je boort een paar gaten door het het gefreesde blad naar beneden. Vervolgens klein beetje acrylaat kit en daar de tegel op drukken. Ligt de tegel voldoende vast, maar door de gaten kun je de toch relatief eenvoudig de tegel omhoog drukken en hoef je hem niet bij een rand omhoog te wippen wat weer kans op beschadigingen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:51
Inmiddels een paar sessies verder, en begin de temperatuur onder controle te krijgen. Aansteken doe ik met een paar kolen in een starter, en deze dan de Lidl in op een vrijgehouden stukje de aangestoken kolen. Zaterdag een beenham gedaan, met rookhout uit een potje van de jumbo.
Aansteken ging iets te goed. Brandende kolen erin, fantast er ook in gestoken (dat is niet handig) en schuif en margrietschijf open. Vervolgend beenham gezouten, met mosterd en ketchup ingesmeerd, en buiten aangekomen stond de temp al op 375, een temperatuur die de thermometer niet trok. Damn.
Pannetje van de big bazaar er in, roostertje met de beenham erop, deksel weer dicht, schuiven eerst helemaal dicht, en de temperatuur bleeft tussen de 60 en 180 hangen. Op het moment dat deze begon te zakken beide op een kiertje gezet, en toen bleef de temperatuur stabiel.
Na een half uur, een na 40 minuten honing erover, en nog een kwartiertje alu folie rusten.

Was echt fantastisch, en moest me inhouden om niet de volgende morgen nog een beenhammetje te halen, als was het maar voor tussendoor.

Nu tijdelijk even in het ziekenhuis, niks ernstigs, dus nu weer even klaar.

Ik heb overigens wel het kolenrooster vervangen door een iets opener variant uit een oude bbq die ik nog had staan, eerder stikte de kamado, al kan dat ook liggen aan de jumbo kolen.

Zal bij de sligro ff andere halen, die van bonfire liggen er, en dat zijn volgens mij wel aardige (ook niet te groot) voor een mini.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:03:
[...]

Dat is wel een prijzig naampje. Zie ze op Amazon van 10 tot 30 euro met uitschieters als Thermapen naar 70. Is dat echt de meerwaarde?

Zat zelf naar de ThermoPro TP15 te kijken, goede reviews en mooi prijsje.
begonnen met zo'n chinese thermapen kloon om uit te proberen maar die deed er 30 seconden over om stabiel de daadwerkelijke temp weer te geven.

nu een echte thermapen en die is echt supersnel en direct: duur maar wel veel bruikbaarder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:46
Gisteren kwamen langs een winkeltje waar ik ook altijd mijn kolen haal, in het voorbij gaan zag ik dat hij nu ook een paar Kamado's had staan. Ik kon het niet goed zien, maar toch genoeg om te achterhalen welk merk het is.
Het betreft Barbacoa, iemand daar weleens van gehoord?
De grootste (grill rooster van 55,8cm) zou 1000,- moeten kosten. Of is dit gewoon weer een Auplex die verkocht wordt met een leuke naam?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Martinusz, dat lijkt me een Grizzly/Grill Guru (200Fahrenheit) versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 10:27
Japie.G schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:18:
[...]

Hoe hou je de buitenkant sappig? Heb je m op een bepaald moment weer ingepakt? Ik heb laatst mn eerste gemaakt van een kilo procureur, was echt overheerlijk! Maar merkte een verschil in sappigheid tussen de buitenkant en binnenkant. Ook kern 92 graden. Ik ga volgende zondag mn tweede maken dus tips welkom😀
Ik smeer hem altijd in met een klein beetje olijfolie en dan de rub er ruim op. Daarna gewoon erop leggen en de bbq-temp niet boven de 115 laten komen. Bij een kerntemp. rond de 60 voeg ik geen nieuw rookhout meer toe (want de rook wordt dan niet meer in het vlees opgenomen) en bij een kerntemp. van 72-ish pak ik de procureur in met 3 stukken alufolie. Tijdens het inpakken overgiet ik hem met appelsap (troebele van de AH) en met wat bruine basterdsuiker. Na het inpakken weer terug op de Q en dan bij 95 graden eraf gehaald. Goud!

Ik heb voor het eerst de volgende Weber-indeling gebruikt;

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/bbq-helden.nl/wp-content/uploads/plaatsen-alumiumbak-met-water.jpg

Dus links staat boven de kolen/briketten constant een volle waterbak te dampen, waardoor je veel vocht in je ketel houdt. Zelfs zoveel, dat ik hem op het gras moest zetten omdat er soms een druppeltje van de dekselrand afviel op mijn nieuwe schellevis tegels :o .

[ Voor 19% gewijzigd door StealthyPeanut op 08-07-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-06 13:21
Eindelijk kan ik ook gaan barbecueën op het balkon van mijn appartement!
Afgelopen zaterdag een workshop van Weber gevolgd. Daar enkele blinde smaaktesten gedaan en wat blijkt: het vlees van de elektrische barbecue smaakt net zo goed of soms zelf beter (de bavette in dit geval)dan de barbecue's op gas of kolen. Alleen het werken met wood chunks is wat lastiger op een electrische barbecue.

Na de workshop overstag gegaan voor een Weber Pulse 1000. Aanstaande vrijdag komt deze binnen en gaan we het hele weekend los! Ik kan de cursus trouwens iedereen aanraden die alleen voor de standaard speklappen, hamburgers en worsten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Powermage schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:19:
[...]

Die van mij kwam in een zelfde staat binnen

[Afbeelding]

Gebeld en ze hebben een ophaalbevestiging gestuurd (helaas ivm gewicht hele dag dat ze langs kunnen komen) en een nieuwe is alweer in het verstuur proces gegaan.
Van het weekend was de vervangende aangekomen, deze was gelukkig wel heel!
TerrorSource schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:46:
[...]

Houtskool: Dammers 10kg zakken
Briketten: Ecobrasa 10kg doos

Onthou wel dat Ecobrasa misschien duurder is als “supermarkt zooi” maar je hebt er ook minder van nodig, 1-1,5 kilo Ecobrasa staat gelijk aan. 2,5-3kg supermarkt zooi.
Briketten voornamelijk Ecobrasa gebruikt de laatste paar jaar, maar voorraad begint nu redelijk op te raken.
vind ze idd vrij duur geworden.

Een vriend van me had pas geleden bij de karwei (1+1 gratis actie) de Fire Up Kokosbriketten gehaald (20kg voor 20 euro, en die was er erg tevreden over.

Houtskool: had eerst Dammers, maar net als Ecobrasa kan ik die niet meer zo voordelig krijgen,
heb nu via een groothandel 2 merkloze zakken "restaurant houtskool" gekregen (grote gele zakken) voor net geen 10 euro per 10kg zak, tot nu toe niet ontevreden over, veel echt grote stukken, ben benieuwd wat ik meer naar beneden aantref, maargoed, heb ook een kleine lidl kamado nu, dus daar kan ik ook prima kleinere stukjes kwijt.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
bartbh schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:31:
@Martinusz, dat lijkt me een Grizzly/Grill Guru (200Fahrenheit) versie.
Ja lijkt wel erg op de Grill Guru inderdaad, alleen heeft die Barbecoa dus nog een groter model, want volgens mij is de Grill Guru er tot en met Large? (=46cm rooster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
Vraagje over searen op een (large) Kamado. De afstand tussen de kolen en het rooster is bij mijn Broil King Keg ongeveer een cm of 30-40, ik merk dat ik dit eigenlijk een te grote afstand vind voor een echt hete sear. Al stook ik hem op tot 400 graden, zelfs dan heb ik niet het effect van bijvoorbeeld een sear op de smokey joe waarbij de grill slechts een paar cm boven de kolen zit. Ik heb echter geen zin om elke keer de smokey joe aan te steken. Hoe doen jullie dit?

Ik heb overigens wel de diffuser kit, met dit ding kan je de waterbak in een lage positie ophangen. Kan dat rekje ook gebruiken om daar bijvoorbeeld het rooster van de smokey joe op te leggen maar dat heb ik nog niet geprobeerd. https://broilkingbbq.com/...accessories/diffuser_kit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 15:49
Mocht er iemand nog zo'n pannetje van BB tegen komen houdt ik mij aanbevolen. Omgeving Utrecht zou top zijn! Maar anders komen we er wel uit qua verzending!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:44:
Vraagje over searen op een (large) Kamado. De afstand tussen de kolen en het rooster is bij mijn Broil King Keg ongeveer een cm of 30-40, ik merk dat ik dit eigenlijk een te grote afstand vind voor een echt hete sear. Al stook ik hem op tot 400 graden, zelfs dan heb ik niet het effect van bijvoorbeeld een sear op de smokey joe waarbij de grill slechts een paar cm boven de kolen zit. Ik heb echter geen zin om elke keer de smokey joe aan te steken. Hoe doen jullie dit?

Ik heb overigens wel de diffuser kit, met dit ding kan je de waterbak in een lage positie ophangen. Kan dat rekje ook gebruiken om daar bijvoorbeeld het rooster van de smokey joe op te leggen maar dat heb ik nog niet geprobeerd. https://broilkingbbq.com/...accessories/diffuser_kit/
Je kan ( wel op voorhand ) kiezen om de verhogingsring er uit te laten, en het rooster op de vuurkorf te laten rusten.

Tegenwoordig pak ik snel de WGA of de kleine LIDL erbij, branden snel en hoog ( vooral die van de LIDL, verraste mij positief in snelheid van hitte en weer uitgaan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 21:38
Chefferson schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:58:
Mocht er iemand nog zo'n pannetje van BB tegen komen houdt ik mij aanbevolen. Omgeving Utrecht zou top zijn! Maar anders komen we er wel uit qua verzending!
Ben ook nog zoekende in Utrecht naar zo'n pannetje, mocht ik er eentje vinden dan neem ik ook wel een tweede mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
BertP schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:47:
[...]

Ben ook nog zoekende in Utrecht naar zo'n pannetje, mocht ik er eentje vinden dan neem ik ook wel een tweede mee :)
Dan kun je Houten alvast overslaan ;) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Chefferson schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Had vorige week de big bazar in Leidsche Rijn gechecked maar die had ze toen niet meer. Zal vanmiddag nog even kijken of er nog een action oid in de buurt zit die wellicht wat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:14:
Zit nog te twijfelen om de tegel in het blad te frezen of deze met wat lijm vast te zetten. Dit maakt het namelijk een stuk makkelijker om een keer te veranderen en het reiningen gaat makkelijker.
Wat heb je voor tegel gebruikt? Ben zelf opzoek naar iets van 60x60 of 70x70 als 'werkblad' voor m'n bbq/houtoven workspace (bij gebrek aan een beter woord)

Zat zelf te denken aan iets van graniet, of belgisch hardsteen, maar alternatieven zijn welkom...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
FreshMaker schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:25:
[...]

Je kan ( wel op voorhand ) kiezen om de verhogingsring er uit te laten, en het rooster op de vuurkorf te laten rusten.

Tegenwoordig pak ik snel de WGA of de kleine LIDL erbij, branden snel en hoog ( vooral die van de LIDL, verraste mij positief in snelheid van hitte en weer uitgaan )
Het werkt iets anders bij een broil king maar zelfs op de laagste stand zit er gewoon een cm of 30-40 tussen de kolen en het rooster, dat is gewoon teveel voor een echt goede sear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
dizzytal schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Wat heb je voor tegel gebruikt? Ben zelf opzoek naar iets van 60x60 of 70x70 als 'werkblad' voor m'n bbq/houtoven workspace (bij gebrek aan een beter woord)

Zat zelf te denken aan iets van graniet, of belgisch hardsteen, maar alternatieven zijn welkom...
Ik had nog wat keramische tegels liggen. Voor nu even voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkPiet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:30
Heb vorige week ook een LIDL kamado gescoord. Ik was in eerste instantie bang voor beschadigingen tijdens versturen nadat ik hier de foto's gezien had. Gelukkig was dat geen issue en heb ik de kamado afgelopen weekend uitgeprobeerd met wat stokjes saté. Na een korte sessie van rond de 200 graden en heerlijke saté had ik helaas moeite met doven van de kamado. De volgende dag heb naar aanleiding van dit filmpje: YouTube: 99 EURO KERAMIKGRILL GÜNSTIG VERBESSERN gekeken of ik de onderste schuif kon modificeren. De onderste schuif is echter vastgekit aan de behuizing. Dat in combinatie met een margrietschijf die niet zo goed sluit resulteerde dit in een bbq die 4 uur later nog steeds vrolijk doorging op 150+ graden met alle schuiven zo goed mogelijk dicht. Heeft iemand nog ideeën om de onderste schuif van de LIDL kamado te modificeren? Ik zat zelf te denken aan een verdikking plakken op het 'deurtje' maar moest nog bedenken welk materiaal geschikt is voor de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:50

ShadowBumble

Professioneel Prutser

HenkPiet schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:59:
Na een korte sessie van rond de 200 graden en heerlijke saté had ik helaas moeite met doven van de kamado. De volgende dag heb naar aanleiding van dit filmpje: YouTube: 99 EURO KERAMIKGRILL GÜNSTIG VERBESSERN gekeken of ik de onderste schuif kon modificeren. De onderste schuif is echter vastgekit aan de behuizing. Dat in combinatie met een margrietschijf die niet zo goed sluit resulteerde dit in een bbq die 4 uur later nog steeds vrolijk doorging op 150+ graden met alle schuiven zo goed mogelijk dicht. Heeft iemand nog ideeën om de onderste schuif van de LIDL kamado te modificeren? Ik zat zelf te denken aan een verdikking plakken op het 'deurtje' maar moest nog bedenken welk materiaal geschikt is voor de temperaturen.
Thanks, ik had precies hetzelfde in gedachten om te doen (vanuit het filmpje) maar nu zal ik kijken of het mogelijk is de slider aan te passen zonder deze volledig te demonteren. Dat en wat andere beginners foutjes ,maken dit wel een heel leuk ding om "op te leren" in het kader van Kamado's.

Ik was bijvoorbeeld "erin"getrapt om zoals aangegeven eerst gewoon 15 minuten alle schuiven open te houden voordat je ging regelen met de temperatuur, wat resulteerde in dat ik mijn stinkende best moest doen om de temp van 350+ weer naar beneden te brengen naar een stabiele 170 graden :D Voortaan dus veel eerder beginnen met het regelen van de temperatuur om deze geleidelijker omhoog te brengen in tegenstelling tot geleidelijk naar beneden.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 12:22
ShadowBumble schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:16:
[...]

Thanks, ik had precies hetzelfde in gedachten om te doen (vanuit het filmpje) maar nu zal ik kijken of het mogelijk is de slider aan te passen zonder deze volledig te demonteren. Dat en wat andere beginners foutjes ,maken dit wel een heel leuk ding om "op te leren" in het kader van Kamado's.

Ik was bijvoorbeeld "erin"getrapt om zoals aangegeven eerst gewoon 15 minuten alle schuiven open te houden voordat je ging regelen met de temperatuur, wat resulteerde in dat ik mijn stinkende best moest doen om de temp van 350+ weer naar beneden te brengen naar een stabiele 170 graden :D Voortaan dus veel eerder beginnen met het regelen van de temperatuur om deze geleidelijker omhoog te brengen in tegenstelling tot geleidelijk naar beneden.
Hoe hebben jullie de kamado aangestoken? Ik heb deze ongeveer halfvol met houtskool gevuld, en vervolgens een 3-tal aanmaakwokkels door de luchtschuif naar binnen gedrukt in de asbak. Toen de wokkels uit waren de deksel gesloten met de luchtschuif en magrietschuif beiden volledig open. Liep toen keurig rustig op. bij een graad of 120 heb ik de luchtschuif op een klein kiertje gezet, liep toen nog door tot rond de 155 graden. Let wel: dit zijn temperaturen gemeten op het rooster, de thermometer in het deksel gaf ong. 20 graden meer aan.
edit: dit was wel met de Big Bazar 'heat deflector' mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:21
Schumaster schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Hoe hebben jullie de kamado aangestoken? Ik heb deze ongeveer halfvol met houtskool gevuld, en vervolgens een 3-tal aanmaakwokkels door de luchtschuif naar binnen gedrukt in de asbak. Toen de wokkels uit waren de deksel gesloten met de luchtschuif en magrietschuif beiden volledig open.
Ik zou de wokkels gewoon tussen het houtskool leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkPiet
[...]

Hoe hebben jullie de kamado aangestoken? Ik heb deze ongeveer halfvol met houtskool gevuld, en vervolgens een 3-tal aanmaakwokkels door de luchtschuif naar binnen gedrukt in de asbak. Toen de wokkels uit waren de deksel gesloten met de luchtschuif en magrietschuif beiden volledig open. Liep toen keurig rustig op. bij een graad of 120 heb ik de luchtschuif op een klein kiertje gezet, liep toen nog door tot rond de 155 graden. Let wel: dit zijn temperaturen gemeten op het rooster, de thermometer in het deksel gaf ong. 20 graden meer aan.
Ik met een verfbrander omdat ik verder alleen bruine aanmaakblokjes had liggen en deze liever niet in de kamado aansteek. Ik was nog niet helemaal tevreden met hoe lang het duurde om de kamado op temperatuur te krijgen met de brander, dus ik ga nog even snel wat van die wokkels halen voor de volgende sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HenkPiet schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:27:
[...]

Ik met een verfbrander omdat ik verder alleen bruine aanmaakblokjes had liggen en deze liever niet in de kamado aansteek. Ik was nog niet helemaal tevreden met hoe lang het duurde om de kamado op temperatuur te krijgen met de brander, dus ik ga nog even snel wat van die wokkels halen voor de volgende sessie.
Waarom dat dan ?
Ik gebruik niet anders ...
de bruine zijn prima, itt de witte of brandgels / lampenolie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

2 Wokkels op het rooster onderin, daarop wat "grotere" houtskool blokken verder aangevuld (Tot de helft, zodat mijn BB pannetje er nog goed in kon met genoeg ruimte voor zuurstof) met kleinere houtskool blokken, toen met een lange aansteker van onder aangestoken :)

Toen zoals ik al aangaf deksel dicht en gewoon een kwartier weggelopen met de schuif en de top helemaal open. (Leer momentje, niet doen dus, blijf erbij)
HenkPiet schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:27:
[...]

Inderdaad die bruine kan nog wel (die zijn als het goed is biologisch ) zolang je maar niet van de chemische aanmaak blokjes gebruikt (kortom die met paraffine erin) kan het prima. Ik heb toevallig beide liggen zowel wokkels als gewone (bruine) aanmaak blokjes.

[ Voor 22% gewijzigd door ShadowBumble op 08-07-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkPiet
FreshMaker schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:29:
[...]

Waarom dat dan ?
Ik gebruik niet anders ...
de bruine zijn prima, itt de witte of brandgels / lampenolie
ik was in de veronderstelling dat de paraffine uit de bruine blokjes ook een negatieve invloed had qua geuren die blijven hangen, maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
HenkPiet schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:37:
[...]

ik was in de veronderstelling dat de paraffine uit de bruine blokjes ook een negatieve invloed had qua geuren die blijven hangen, maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.
Die zitten dus juist niet in de bruine ;) maar in de witte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb het big bazar pannetje ook gescoord vandaag voor in de action kamado. Straks maar eens een stuk paard bereiden.

Lekker :*) .

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
Ik heb ooit ergens gelezen dat het belangrijk is hoeveel branders je hebt voor een gas bbq.
Echter kan ik dit dus niet meer terug vinden (iets vergeten op te slaan in de favorieten :+).

Weet iemand hoe het zit met het aantal branders ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-06 12:34
@MdO82 Ik zou zeggen minimaal 3. Dan kan je nog enigszins goed werken met warme en koude zones. Ik heb er zelf een gas BBQ met 3 branders en ik merk dat ik in de koudere maanden toch minimaal 2 branders nodig heb om bepaalde temperaturen te halen. Door er 1 niet aan te zetten heb ik ook nog een koude zone over. Ik weet alleen niet of deze stelregel toepasbaar is op alles gas BBQ's :)

[ Voor 11% gewijzigd door Luuk84 op 08-07-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16
Tsjah, da's een beetje vergelijkbaar met vragen hoeveel kolen er in een kolenbbq moeten kunnen.

Ikzelf vind 6 wel handig: vier zones onder het rooster, eentje aan de achterkant om een spit goed te kunnen roosteren en een brander aan de zijtafel, voor een pannetje satesaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 12:22
ShadowBumble schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:31:
[...]

Toen zoals ik al aangaf deksel dicht en gewoon een kwartier weggelopen met de schuif en de top helemaal open. (Leer momentje, niet doen dus, blijf erbij)
Waarschijnlijk is de snelle verwarming ontstaan omdat je het deksel direct dichtgedaan hebt. Mij is geleerd het deksel open te laten tot de vlammen van de aanmaakblokjes gedoofd zijn. Zo krijg je rustigere opwarming, lijkt me voor het keramiek ook beter(snelle temperatuursveranderingen kunnen het keramiek doen barsten).

Wat is de mening van anderen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:34

fxs81

Julianadorp

MdO82 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:23:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het belangrijk is hoeveel branders je hebt voor een gas bbq.
Echter kan ik dit dus niet meer terug vinden (iets vergeten op te slaan in de favorieten :+).

Weet iemand hoe het zit met het aantal branders ?
Ik heb een Weber Spirit e210 gehad (2 branders) deze hield hem in de winter op de wind met 1 brander aan nog prima op 110 graden voor low en slow. Geen idee voor hoeveel personen je aan de gang wil maar voor mij heeft hij altijd prima voldaan.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

In het kader Lidl Kamado's and tweaks, zojuist de schuif aangepast, ik heb een zware moker (2.5KG ijzerenkop:)) gepakt en heel zachtjes (ENKEL) op de randjes van de schuif getikt. Je merkt nu dat de schuif echt dichtgedrukt wordt en niet meer wiebelt. Naar mate de schuif dichter bij "volledig" dicht komt, het randje steeds iets verder aangetikt, hierdoor behoud je de flexibiliteit wel met de schuif maar je merkt dat hij steeds "stroever" en dus strakker dicht gaat naar mate hij bij het eind is.Het idee uit het filmpje alleen dan zonder hem te demonteren.

Voorzichtigheid is dus op zijn plaats een moker gaat dwars door je keramiek heen als je ernaast "tikt", maar het lijkt en voelt nu ook echt alsof hij helemaal afsluit, vanuit de binnenkant gekeken maar er komt nu geen "licht" meer tussen door. Afwachten tot het volgende stuk vlees of het ook echt helpt met doven maar mijn vermoeden is van wel.

Nu even terug naar mijn hunt voor fatsoenlijke BBQ handschoenen en een kerntemperatuur meter die ook buiten de kamado afleesbaar is :)

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 08-07-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-03 07:45
Apie! schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Huh? Welk effect krijg je dan wel als je het loeiheet behandelt? Kun je dat eens toelichten? Ik heb namelijk nooit problemen gehad om met dry aged vlees het gewenste effect te bereiken: een goed gecaramelliseerde korst zonder dat de binnenkant doorgaart/grijs wordt.
Dat effect heet verbranding, dan verkoolt de buitenkant van het vlees. Maar hierbij is het per situatie aan zo veel factoren onderhevig, wat is je temp (loeiheet is redelijk subjectief) is het daadwerkelijk 400 graden zoals je eerder aangeeft (dat lijkt mij niet), en dry aged vlees... volgens de verpakking of daadwerkelijk dry-aged; en daarbij hoelang, want dit staat direct in relatie tot de hoeveelheid vocht aanwezig in het vlees. En dat is nog de belangrijkste factor, het vlees zelf. Ieder stuk vlees is anders, qua voeding, afvetting, leeftijd, slachting, rijping, wel of niet vacuum verpakt etc. etc. Al deze zaken hebben invloed op het resultaat.

Het gaat er gewoon om dat je je moet realiseren dat vocht je vlees beschermt tegen hitte (hetzelfde is waarom nat hout slechter brand dan droog hout), je haalt met het agen vocht er uit dus je behandeling/bereiding moet je anders aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Naast verbranden heb je ook nog de maillard-reacties. Die kunnen prima optreden zonder dat er sprake is van verbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 09:20
[...]

Ik leg onderop een paar grote nieuwe kolen. Vervolgens leg ik daar boven de kolen die over zijn van de vorige sessie. Indien dat er te weinig zijn, leg ik eerst de nieuwe zo vol dat wanneer de oude er op liggen, het allemaal goed gevuld is. Daarna maak ik in het midden een soort vulkaantje en leg daar in een wokkel of een aanmaakblokje. Dan steek ik die aan, wacht ik ff een paar minuten en leg ik er een paar van de al gebruikte kolen op. Dan wacht ik weer even een paar minuten en tot slot doe ik de Kamado dicht met alle gaten volledig open. Bij mij komt ie dan perfect op temperatuur

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 22:06
Boudewijn schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:45:
Naast verbranden heb je ook nog de maillard-reacties. Die kunnen prima optreden zonder dat er sprake is van verbranding.
Als chemisch technoloog ben ik altijd geinteresseerd in dit soort processen / reacties. Er is ondertussen best wel wat literatuur beschikbaar die deze reacties beschrijven en kort gezegd komt het op het volgende neer:

Maillard reacties treden op vanaf 150-175C, veel meer heb je in principe niet eens nodig. Wel is het zo dat zoals bij veel chemische reacties de snelheid bijna verdubbeld voor elke 10C die je omhoog gaat (Arrhenius vergelijking). Wat echter natuurlijk een rol speelt is hoe je warmte vervolgens door je vlees verspreid, dat is een kwestie van warmte-transport in je vlees.

Voordat je maillard reactie kan optreden moet je echter eerst wel wat water laten verdampen (daarom zie je dat als je een stuk vlees in de pan gooit je eerst wat bubbels krijgt, dit is water dat verdampt aan het oppervlak van je vlees) Als je dry-aged vlees gebruikt zal waarschijnlijk minder water hoeven verdampen van het oppervlak en kan de maillard reactie sneller beginnen. (ook een reden om vlees goed droog te deppen na sous-vide bijvoorbeeld)

Bij een te hoge temperature krijg je geen maillard reactie meer maar meer een verbrandingsreactie (partieele pyrolyse) - afhankelijk van hoeveel zuurstof er beschikbaar is zal er daardoor koolstof (o.a.) ontstaan. Dat is natuurlijk wat je niet wilt. Ik weet niet precies bij wat voor temperatuur dat optreedt, maar dat zal waarschijnlijk wel vanaf 400C plaatsvinden.
Ook krijg je bij een te lange blootstelling aan hoge temperaturen PAH (polycylische aromatische hydrocarbons) die niet noodzakelijk gezond zijn. Ook kunnen flare-ups zorgen voor afzetten van roet op je vlees, ook niet gezond en niet wenselijk qua smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-03 07:45
humi schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:09:
[...]

Als chemisch technoloog ben ik altijd geinteresseerd in dit soort processen / reacties. Er is ondertussen best wel wat literatuur beschikbaar die deze reacties beschrijven en kort gezegd komt het op het volgende neer:

Maillard reacties treden op vanaf 150-175C, veel meer heb je in principe niet eens nodig. Wel is het zo dat zoals bij veel chemische reacties de snelheid bijna verdubbeld voor elke 10C die je omhoog gaat (Arrhenius vergelijking). Wat echter natuurlijk een rol speelt is hoe je warmte vervolgens door je vlees verspreid, dat is een kwestie van warmte-transport in je vlees.

Voordat je maillard reactie kan optreden moet je echter eerst wel wat water laten verdampen (daarom zie je dat als je een stuk vlees in de pan gooit je eerst wat bubbels krijgt, dit is water dat verdampt aan het oppervlak van je vlees) Als je dry-aged vlees gebruikt zal waarschijnlijk minder water hoeven verdampen van het oppervlak en kan de maillard reactie sneller beginnen. (ook een reden om vlees goed droog te deppen na sous-vide bijvoorbeeld)

Bij een te hoge temperature krijg je geen maillard reactie meer maar meer een verbrandingsreactie (partieele pyrolyse) - afhankelijk van hoeveel zuurstof er beschikbaar is zal er daardoor koolstof (o.a.) ontstaan. Dat is natuurlijk wat je niet wilt. Ik weet niet precies bij wat voor temperatuur dat optreedt, maar dat zal waarschijnlijk wel vanaf 400C plaatsvinden.
Ook krijg je bij een te lange blootstelling aan hoge temperaturen PAH (polycylische aromatische hydrocarbons) die niet noodzakelijk gezond zijn. Ook kunnen flare-ups zorgen voor afzetten van roet op je vlees, ook niet gezond en niet wenselijk qua smaak.
_/-\o_ baas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
fxs81 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:44:
[...]

Ik heb een Weber Spirit e210 gehad (2 branders) deze hield hem in de winter op de wind met 1 brander aan nog prima op 110 graden voor low en slow. Geen idee voor hoeveel personen je aan de gang wil maar voor mij heeft hij altijd prima voldaan.
Niet voor hele grote groepen :)
Maximaal 8 personen is toch wel de max
En dan waarschijnlijk ook niet allemaal tegelijk

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
JayRune schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:07:
Eindelijk kan ik ook gaan barbecueën op het balkon van mijn appartement!
Afgelopen zaterdag een workshop van Weber gevolgd. Daar enkele blinde smaaktesten gedaan en wat blijkt: het vlees van de elektrische barbecue smaakt net zo goed of soms zelf beter (de bavette in dit geval)dan de barbecue's op gas of kolen. Alleen het werken met wood chunks is wat lastiger op een electrische barbecue.

Na de workshop overstag gegaan voor een Weber Pulse 1000. Aanstaande vrijdag komt deze binnen en gaan we het hele weekend los! Ik kan de cursus trouwens iedereen aanraden die alleen voor de standaard speklappen, hamburgers en worsten gaat.
Yep! Het is even vogelen hoe de rook aan (en veilig) aan te krijgen op een elektrische BBQ en hoe je een indirecte zone goed krijgt maar eenmaal onder de knie is het vrij eenvoudig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Al diverse posts over hoezen voor een Weber 57cm gezien waarin onder andere de Action en Ali voorbij komt. Het aanbod op Ali is niet enórm, en ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze https://nl.aliexpress.com/item/1000007360998.html of wellicht een beter alternatief heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 08-07-2019 20:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:40
Ook blijgemaakt door de vrouw met een lidl komado.
Al jaren erg blij met een giga gas bbq maar dit topic maakte me erg nieuwsgierig om is een bbq op kolen

Gewoon gehaald bij de plaatselijke lidl dus gelukkig geen last van kapotte kernen.

Complete leek dus een eerste run had ik een complete overshoot en temps waren binnen 10 minuten ver boven 250 tot max.

Na wat youtuben en forums ging de tweede run al wat beter, al zat ik weer over de target temp maar had al meer het idee dat ik er invloed op had.

Big bazar hier had volgens het personeel nog nooit het gewillige gietijzeren pannetje in de winkel gehad en heb mezelf dus met een Intratuin terra cotta oplossing moeten behelpen voor mijn derde run.

Wat een ervaring , nep eitje binnen half uur op 120 graden en bleef daar urenlang.
Iets wat met gas me echt micromanagement kost

Beenhammetje was perfect.

Als echte gasfanaat ben ik om!

Lang verhaal lekker kort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:09
Kleine tip voor nieuwe bezitters van kamados, weet niet of het voor elke op gaat, maar in de handleiding van mijn Bastard staat dat je hem de eerste drie keer niet boven de 250c moet stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 22:44
Inderdaad. Bij mijn Kamado kreeg ik een heel inbrandproces meegestuurd waarmee ik in 7 keer de temp langzaam moet opstoken. Eerste keer maar 100 graden, dan 150 graden en zo steeds verder. Het is beetje zonde van die kolen de eerste keren, maar het advies zullen ze niet voor niets geven.

Ik zag ook iemand hier net schrijven dat die zijn starter gebruikt om briketten op te warmen en dan in de Kamado te gooien. Dat is ook een heeeeel slecht plan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
upschur schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:16:
Ook blijgemaakt door de vrouw met een lidl komado.
Al jaren erg blij met een giga gas bbq maar dit topic maakte me erg nieuwsgierig om is een bbq op kolen

Gewoon gehaald bij de plaatselijke lidl dus gelukkig geen last van kapotte kernen.

Complete leek dus een eerste run had ik een complete overshoot en temps waren binnen 10 minuten ver boven 250 tot max.

Na wat youtuben en forums ging de tweede run al wat beter, al zat ik weer over de target temp maar had al meer het idee dat ik er invloed op had.

Big bazar hier had volgens het personeel nog nooit het gewillige gietijzeren pannetje in de winkel gehad en heb mezelf dus met een Intratuin terra cotta oplossing moeten behelpen voor mijn derde run.

Wat een ervaring , nep eitje binnen half uur op 120 graden en bleef daar urenlang.
Iets wat met gas me echt micromanagement kost

Beenhammetje was perfect.

Als echte gasfanaat ben ik om!

Lang verhaal lekker kort
Heb je voor andere leken ;) de truc om hem meteen goed op temperatuur te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14

Japie.G

Colour Classic

JBS schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:41:
Al diverse posts over hoezen voor een Weber 57cm gezien waarin onder andere de Action en Ali voorbij komt. Het aanbod op Ali is niet enórm, en ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze https://nl.aliexpress.com/item/1000007360998.html of wellicht een beter alternatief heeft?
Voor mijn idee, wat is er mis met de originele? Ik kreeg m er gratis bij en voldoet volgens mij prima?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 15:45
Inmiddels van Lidl een nieuwe kamado mogen ontvangen nadat van de vorige de vuurschaal gebroken was. Deze is wél geheel intact, dus kan binnenkort in elkaar gezet worden.

Kan de kapotte weer retour naar Lidl, ben benieuwd of ze daar nog intacte buitenschalen met intacte vuurschalen gaan combineren om wat bruikbare kamado’s te maken... Er zijn er zo te lezen wel érg veel kapot gegaan in transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Chefferson schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:48:
[...]

In leidsche rijn centrum alleen de steelpan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:01
Voor de eigenaren van pellet bbqs, waar kopen jullie goedkoop je pellets? In de usa is het best goedkoop. Ik vind het in Nederland best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik haal mijn pellets bij green-forest, geen idee of ze echt goedkoop zijn (dit is voor de pizza-oven, maar zelfde soort pellets... ik verbruik alleen veel minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:34

fxs81

Julianadorp

MdO82 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:15:
[...]
Niet voor hele grote groepen :)
Maximaal 8 personen is toch wel de max
En dan waarschijnlijk ook niet allemaal tegelijk
Zo'n spirit (of een soortgelijke van een ander merk) zou dan al prima moeten voldoen. Ik heb toch wel meerdere keren per jaar op bv verjaardagen voor zo'n 15 a 20 eten tevoorschijn getoverd en met wat planning ging dat prima. Ivm ruimte heb ik bij aanschaf bewust gekozen voor de 210 omdat je de zijtafels daarvan in kan klappen wat hem net even wat handzamer maakt met het opbergen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Japie.G schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:15:
[...]

Voor mijn idee, wat is er mis met de originele? Ik kreeg m er gratis bij en voldoet volgens mij prima?
Vast niets, maar bij de mijne zat geen hoes helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-06 13:45
GAEvakYD schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:02:
Inderdaad. Bij mijn Kamado kreeg ik een heel inbrandproces meegestuurd waarmee ik in 7 keer de temp langzaam moet opstoken. Eerste keer maar 100 graden, dan 150 graden en zo steeds verder. Het is beetje zonde van die kolen de eerste keren, maar het advies zullen ze niet voor niets geven.
Waarschijnlijk doen ze da ook om zich in te dekken voor de garantie. Als iemand een gebarsten onderdeel heeft, kunnen ze gemakkelijk zeggen dat ze het inbranden nie volgens de voorschriften gedaan hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 31-05 19:40
ShadowBumble schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:49:
Nu even terug naar mijn hunt voor fatsoenlijke BBQ handschoenen
Leren lashandschoenen.
Deze worden soepel als je ze veel gebruikt en zijn een stuk minder duur omdat er geen "BBQ" of "Grill" voor staat. ;)

https://www.engelbert-strauss.nl/werkhandschoenen-leer/
https://www.allesvoorlass...askleding/lashandschoenen

Ze hebben zelfs een mooi leren schort, voor niet te veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
GAEvakYD schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:02:

Ik zag ook iemand hier net schrijven dat die zijn starter gebruikt om briketten op te warmen en dan in de Kamado te gooien. Dat is ook een heeeeel slecht plan.
Ja, dat was ik. Het is niet dat ik een starter vol in het lidl ei gooi hoor, en ook niet zodanig dat alles al vol gas gloeit. Het is meer een bodempje in een starter welke voor 25% aan staat op het moment van overgooien. Puur om het aantal kolen dat aanstaat te beheersen. Met een wokkel in een mini kamado heb je die controle minder. Ik heb het al meerdere malen gedaan en gaat vooralsnog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
BertP schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:26:
[...]

In leidsche rijn centrum alleen de steelpan helaas.
Jammer! Denk dat het een eindeloze zoektocht is in en om Utrecht. Zal vanmiddag even bij Hanos kijken of die wat hebben. Diameter was 20 cm geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
matthijst schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:04:
[...]

Heb je voor andere leken ;) de truc om hem meteen goed op temperatuur te krijgen?
Ben inderdaad ook erg benieuwd naar je "modus operandi" O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 14:49
matthijst schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:04:
[...]

Een goede hoeveelheid HOUTSKOOL, 3 van die aanmaak wokkels erin gooien, aansteken. Klein torentje van kooltjes erop leggen dat het aanmaakblokje nog wel zuurstof krijgt. Schuif onder helemaal open zetten, boven idemdito. Wacht 10-15 minuten en tadaaa :+

[ Voor 4% gewijzigd door timmert26 op 09-07-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
timmert26 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:24:
[...]

Een goede hoeveelheid HOUTSKOOL, 3 van die aanmaak wokkels erin gooien, aansteken. Klein torentje van kooltjes erop leggen dat het aanmaakblokje nog wel zuurstof krijgt. Schuif onder helemaal open zetten, boven idemdito. Wacht 10-15 minuten en tadaaa :+
Is dat voor dit?

En wat is een 'goede hoeveelheid houtskool' (daar ging het me om, aangezien hij beschreef dat hij meteen op 250 graden zat de eerste keer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

matthijst schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:27:
[...]

Is dat voor dit?

En wat is een 'goede hoeveelheid houtskool' (daar ging het me om, aangezien hij beschreef dat hij meteen op 250 graden zat de eerste keer).
Gewoon helemaal vol gooien, temperatuur regel je met de schuifjes en niet met de hoeveelheid houtskool.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Chefferson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:07:
[...]

Jammer! Denk dat het een eindeloze zoektocht is in en om Utrecht. Zal vanmiddag even bij Hanos kijken of die wat hebben. Diameter was 20 cm geloof ik.
Jep, ben er ook bang voor. Hanos heeft hem wel in het assortiment zag ik, vraag is natuurlijk wel of ze hem op voorraad hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
BertP schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:40:
[...]

Jep, ben er ook bang voor. Hanos heeft hem wel in het assortiment zag ik, vraag is natuurlijk wel of ze hem op voorraad hebben :)
En wat die daar kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Jep, je moet inloggen om te zien wat hij daar kost :( https://www.hanos.nl/nl/A...ER-ROND-20X3CM/p/62405500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
Ik rijd er vanmiddag even langs, wel een pasje kunnen bemachtigen maar geen inloggevens voor de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
R0y. schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:39:
Wat betreft houtskool heb ik er spijt van dat ik een zak Bastard houtskool heb gekocht. Hiervoor Marabu gehad en dat was toch wel een stuk fijner. Basterd heeft kleine(re) stukken, rookt veel en ruikt (!!). Gisteren toen ik hem bij ging vullen haalde ik gewoon een stuk touw van tussen het houtskool. Dit zou niet mogen kunenn met een zak van +- €20,- als je het mij vraagt.
Ik heb hetzelfde! Nu ook maar black ranch gehaald, maar wil de Bastard zak eigenlijk wel opmaken :') Grootte van de stukken verschilt heel erg en daarmee is de temperatuur heel lastig te controleren. Krijg ook echt behoorlijk veel rookontwikkeling wat ik voorheen niet zo had. Mja, binnenkort maar weer naar de betere houtskool :7
Woolfy681 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:00:
Vandaag heerlijke spareribs gemaakt op The Bastard. Met de nieuwe margrieschijf lijkt het probleem opgelost te zijn en koelt de kolen normaal af. Voor de mensen die dus het probleem hebben dat de kolen blijven gloeien en helemaal opgaan laat ze een 2018 magrietschijf opsturen.
Heb je de 2019 moeten terugsturen of mocht je die houden? Ik twijfel ook of ik de 2019 versie wil omruilen voor een 2018 versie omdat ik nu de hele tijd met alu zit te klooien (na 10x gebruik is het nog lang niet vet genoeg om de ring sluitend te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:49
JBS schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:41:
Zoek je een hoes voor een Weber 57 of lees ik het verkeerd?
Voor een Weber vind ik persoonlijk een hoes best zinloos.

Voor een bbq waarbij evt materiaal is gebruikt wat kan roesten snap ik het. In dat geval zou ik gewoon een goedkope hoes bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Gadgeteer Inderdaad voor een Weber 57. Niet per se om te beschermen tegen roest, maar bijvoorbeeld tegen saharazand wat eens in de zoveel tijd naar beneden valt, of stof van bijvoorbeeld het zagen of vegen van de stoep. Meer het voorkomen dat ie op zo'n manier vies wordt. Een laag stof/zand op zo'n glimmende zwarte Weber stoort me beetje..

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 09-07-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 10:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ixl85 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:43:
[...]

Leren lashandschoenen.
Deze worden soepel als je ze veel gebruikt en zijn een stuk minder duur omdat er geen "BBQ" of "Grill" voor staat. ;)

https://www.engelbert-strauss.nl/werkhandschoenen-leer/
https://www.allesvoorlass...askleding/lashandschoenen

Ze hebben zelfs een mooi leren schort, voor niet te veel ;)
Nette prijzen .. maar wat een overvloed aan keuze zeg. Had lashandschoenen om dezelfde prijstechnische reden al in mijn achterhoofd maar tijdens mijn eerste braaisessie werd pijnlijk (pun intended) duidelijk dat ik het niet lang uithoud met mijn bbq handschoenen van de action,
Normaal zijn die dingen prima voor de kolen bbq (pak er zelfs gloeiende kooltjes mee vast), maar bij de braai ga toch iets nodig hebben wat beter tegen hitte kan en langer is tot over de pols.

Dus .. als iemand specifieke aanbevelingen heeft voor lashandschoenen hou ik me aanbevolen :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Raymond schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:36:
Ik kan aanraden om de lidl kamado erg rustig te starten :)
*ik gebruik bonfire horeca houtskool van sligro. Op zak staat 50-100mm, in praktijk is dat 30-60mm. Iig niet van dat gruis zoals van de action en ook niet van die stronken die je bij hele luxe houtskool ziet en die niet passen :) Goeie match met deze kamado :)
Net ook even een zak van 5 kg gehaald, voor 5.95 ex de btw. Is nog goedkoper dan de jumbo houtskool die ik uit nood gekocht had toen de lidl net binnen was,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeboo
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-03 10:59
Wat is een goede opening tussen heat deflector en wand van de kolenmand? Ik zag sommige fotos waarbij de opening 5 cm of meer was en andere waarbij slechts een paar cm ruimte was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:21
@Koffie Hou er wel rekening mee dat lashandschoenen warmte lang blijft vasthouden tegenover de BBQ handschoenen (niet de lashandschoen variant).

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:49
JBS schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:02:
@Gadgeteer Inderdaad voor een Weber 57. Niet per se om te beschermen tegen roest, maar bijvoorbeeld tegen saharazand wat eens in de zoveel tijd naar beneden valt, of stof van bijvoorbeeld het zagen of vegen van de stoep. Meer het voorkomen dat ie op zo'n manier vies wordt. Een laag stof/zand op zo'n glimmende zwarte Weber stoort me beetje..
De mijne staat het hele bbq seizoen buiten zonder hoes. Voor stof/zand heb ik een vegertje en binnen 3 minuten staat hij klaar voor gebruik.
Met een hoes loop je sneller kans op schimmel in de bbq, vooral met vochtig weer. Dan heb je meer werk voordat je kan beginnen ;) (ook vinden katers het leuk om tegen een hoes aan te sproeien zag ik bij iemand..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Wat zij de geliefde merken kolen ?
Ik had kopen van the bastard maar ben daar ook niet zo te vreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Anoniem: 279475 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:15:
Wat zij de geliefde merken kolen ?
Ik had kopen van the bastard maar ben daar ook niet zo te vreden over
Om mijn dorpsgenoot voor te zijn https://kokenmetvuur.nl/info/houtskool-overzicht/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Laatst online: 08-06 09:20
Ik gebruik Black Ranch Maruba. Altijd erg tevreden mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 10-06 14:22

immetjes

HIER is BERN-E

Ik ook altijd. Super spul. Harde zware houtskool. brand lang zonder stank. Grote stukken. Hier een review:
Kan het hier in de buurt afhalen, dat is ook handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 20:21
@robkrekel Inderdaad een dorpsgenoot! :P

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewoon zo laten, een hoes is niet nodig. Gewoon een borstel en gaan.
Met een hoes krijg je schimmel en in de 2 jaar dat ik mijn weber heb gebruikt: nooit schimmel gehad en geen pijn qua roest.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rk74
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 00:44
Bedankt, bij twee zakken gratis verzending 8)
Had in het verleden andere (goedkopere) houtskool maar dat rookte als een malle. Zit er echt zoveel verschil in kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Laatst online: 13-06 15:52

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Vraag voor alle big bazar heat deflector (kuch pannetje kuch) eigenaars:

Is er toevallig iemand die nog de barcode heeft (of het nummer wat er onder staat) van het pannetje?
Ik lees op de site dat er in de winkel besteld zou kunnen worden, maar gezien er niet eens een vak was is het natuurlijk onmogelijk om te achterhalen wat ze moeten bestellen...

met deze kan ik het nog proberen, maar daar is de foto waarschijnlijk het te klein voor om te kunnen scannen:
NoepZor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:47:
Zojuist bij de big bazar geweest en het bewuste pannetje meegenomen voor €6,99. Past er mooi in :)

[Afbeelding]

Voor de liefhebbers Almelo van Goghplein had er nog 3 na mijn bezoek

[ Voor 42% gewijzigd door IdieEasy op 09-07-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Laatst online: 13-06 16:57
IdieEasy schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:11:

Is er toevallig iemand die nog de barcode heeft (of het nummer wat er onder staat) van het pannetje?
Ik lees op de site dat er in de winkel besteld zou kunnen worden, maar gezien er niet eens een vak was is het natuurlijk onmogelijk om te achterhalen wat ze moeten bestellen...

met deze kan ik het nog proberen, maar daar is de foto waarschijnlijk het te klein voor om te kunnen scannen:

[...]
Bij Ali heb ik ze ook gezien, echter verzenden wordt daar aardig prijzig, ca 30,00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003

[...]
Heb je hier wat aan?
https://i.postimg.cc/h432...-BAAD-1440-DF2-A5-F35.jpg

https://i.postimg.cc/Z5ms...-84-CF-3204-A7-B90951.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Laatst online: 10-06 07:58
NoepZor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:47:
Zojuist bij de big bazar geweest en het bewuste pannetje meegenomen voor €6,99. Past er mooi in :)

[Afbeelding]

Voor de liefhebbers Almelo van Goghplein had er nog 3 na mijn bezoek
Even voor de andere liefhebbers: gisteren rond 17:30 geweest, waren er inmiddels niet meer :[.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Top, daar staan de nummers op, en is mogelijk zelfs nog scanbaar! Vanmiddag maar even wat medewerkers lastigvallen. :+

Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:27
Broabander schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:47:
Inmiddels van Lidl een nieuwe kamado mogen ontvangen nadat van de vorige de vuurschaal gebroken was. Deze is wél geheel intact, dus kan binnenkort in elkaar gezet worden.

Kan de kapotte weer retour naar Lidl, ben benieuwd of ze daar nog intacte buitenschalen met intacte vuurschalen gaan combineren om wat bruikbare kamado’s te maken... Er zijn er zo te lezen wel érg veel kapot gegaan in transport.
Volgens mij hebben ze een deel van de bestellingen teruggedraaid om de defecten om te kunnen ruilen. De door mij bestelde kamado op 27-06 zou afgelopen vrijdag (05-07) bezorgd worden, maar de status bij DHL wijzigde maar niet. Nu krijg ik vanmorgen een mail dat ze mijn retour hebben ontvangen en ik mijn geld terug krijg.... :?

Ik wil geen geld terug, ik wil die kamado. :(

Mocht iemand er nog eentje in een Lidl vestiging gespot hebben in de omgeving Amersfoort, Nunspeet of Woerden, dan wordt een DM op prijs gesteld.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 20:57
mithras schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:29:

[...]
Heb je de 2019 moeten terugsturen of mocht je die houden? Ik twijfel ook of ik de 2019 versie wil omruilen voor een 2018 versie omdat ik nu de hele tijd met alu zit te klooien (na 10x gebruik is het nog lang niet vet genoeg om de ring sluitend te krijgen)
Ik mocht het 2019 model houden ze hebben in ieder geval niet gevraagd of ik hem terug wil sturen.
Ga zelf nog even kijken of ik een oplossing kan vinden voor het 2019 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

DaLass schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Volgens mij hebben ze een deel van de bestellingen teruggedraaid om de defecten om te kunnen ruilen. De door mij bestelde kamado op 27-06 zou afgelopen vrijdag (05-07) bezorgd worden, maar de status bij DHL wijzigde maar niet. Nu krijg ik vanmorgen een mail dat ze mijn retour hebben ontvangen en ik mijn geld terug krijg.... :?

Ik wil geen geld terug, ik wil die kamado. :(

Mocht iemand er nog eentje in een Lidl vestiging gespot hebben in de omgeving Amersfoort, Nunspeet of Woerden, dan wordt een DM op prijs gesteld.
Ik heb maar even gebeld. Ze hadden het nogal druk heb ik begrepen.

Mijn kamado was ook DOA. Binnen EN buitenschaal kapot...

Probleem, deze is op bij Lidl. Dus ze hebben het dossier doorgestuurd naar hun servicepartner die dan maar moeten kijken hoe dit op te lossen (of ze ergens nog voorraad hebben). Binnen 2 weken reactie.

De levering van de kamado had ook wat vreemde statussen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PsmcSdr.png

Klinkt alsof die van de kar was gedonderd :(

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP

[...]
De EAN (streepjescode) is 8712442151340. Google levert wel meer zoekresultaten op maar hij is lastig te verkrijgen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Er zijn meer gietijzeren pannetjes te koop hoor, volgens mij ook bij de Intratuin, of gewoon met steel via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Martinusz schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:01:
Er zijn meer gietijzeren pannetjes te koop hoor, volgens mij ook bij de Intratuin, of gewoon met steel via internet.
Probleem met steel is dat ik echt helemaal niets zelf heb.. Een boormachine leen ik nog van mijn vader.

Dus als ik het op een andere manier kan regelen, dan doe ik dat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
IdieEasy schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Probleem met steel is dat ik echt helemaal niets zelf heb.. Een boormachine leen ik nog van mijn vader.

Dus als ik het op een andere manier kan regelen, dan doe ik dat :+
We zitten hier op tweakers :+ ijzerzaagje, 3 metalen plaatjes en wat schroeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ooPk7RqD5gV0AtbiziqCV6W/medium.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefferson
Martinusz schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:06:
[...]

We zitten hier op tweakers :+ ijzerzaagje, 3 metalen plaatjes en wat schroeven:

[Afbeelding]
Of je nu handig bent of niet, het "Big Bazaar" pannetje past perfect en het ziet er ook sjiek uit ook.
Mijn OCD staat 3 beugels op een pan geschroeft helaas niet toe. Dus ook ik ben nog op jacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:01
Heeft iemand ervaring met dit soort pellets te gebruiken in een pellet bbq ?

https://www.delangebv.nl/pellets/
persen we fijn onbehandeld zaagsel en schoon gemalen resthout onder hoge druk samen tot pellets, brokjes van een paar centimeter lang. Onze houtpellets zijn pure en natuurlijke energiebommetjes, die zowel thuis als in verschillende soorten verbrandingsovens gebruikt kunnen worden. Pellets zijn CO2-neutraal, erg zuinig en het asgehalte is na verbruik minder dan 0,6%. Dit resterende as kunt u naderhand als compost in de tuin gebruiken.

Biopellets in twee soorten
De Lange B.V. produceert uitsluitend biomassa pellets van topkwaliteit. In onze houtkorrels zit alleen A-kwaliteit hout, geen sloophout of verlijmde delen. U heeft de keuze uit witte houtpellets (gemaakt van zachte houtsoorten) en bruine (waarin we een mix van bruin, rood en wit hout gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
vortexnl1982 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:26:
Heeft iemand ervaring met dit soort pellets te gebruiken in een pellet bbq ?

https://www.delangebv.nl/pellets/

[...]
Voor 10kg @ 3€ ga je dat toch gewoon eens proberen.
Het aantal pellet bbq is op basis van wat ik hier lees vrij beperkt.
Gewoon doen!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Chefferson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:22:
[...]

Of je nu handig bent of niet, het "Big Bazaar" pannetje past perfect en het ziet er ook sjiek uit ook.
Mijn OCD staat 3 beugels op een pan geschroeft helaas niet toe. Dus ook ik ben nog op jacht.
Sjiek :+ je moet je BBQ gebruiken he, of dacht je dat het pannetje sjiek bleef na 10x ;)
Maar de Google link van Bert hierboven laat genoeg "Big Bazaar" pannetjes zien die online te bestellen zijn, dus sla je slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeboo
Blijkbaar is de plate setter van the bastard compact tegenwoordig maar 23 cm ipv 26 cm. Dit zodat er volgens hen een betere luchtdoorstroming zou zijn. Is het verlies van 3 cm indirecte ruimte niet nadelig? Zou ik er de pizzasteen van 26 cm durven opleggen of zouden de overhangende randen te heet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Meeboo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:45:
Blijkbaar is de plate setter van the bastard compact tegenwoordig maar 23 cm ipv 26 cm. Dit zodat er volgens hen een betere luchtdoorstroming zou zijn. Is het verlies van 3 cm indirecte ruimte niet nadelig? Zou ik er de pizzasteen van 26 cm durven opleggen of zouden de overhangende randen te heet worden?
dat is die toch altijd geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeboo
Neen vriend van me heeft verleden jaar een gekocht en die was 26 cm diameter.

Hier zie je hoe de deflector nu in de kuip past. Beetje veel ruimte open, niet?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/a3jcbm.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Meeboo op 09-07-2019 16:04 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 333 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism