Zaterdag eindelijk tijd om de kilo procureur die ik een paar weken geleden bij de sligro vandaag heb meegenomen op het lidl ei te bereiden.
Vrijdag in koud water ontdooid, en vervolgens met een simpele rub (standaard noskos volgens mij) behandeld. Zaterdag om 7 uur het ei voorbereid en aangestoken, om 8 uur ging de procureur er op met een blokje eiken op de kolen.
Lastig om met een klein ei de temperatuur stabiel te houden. Elke windvlaag (welkom in Noord-Holland) trekt de kolen weer aan de gang waardoor er dikke overshoots tussen zaten. Maar goed, uiteindelijk redelijk stabiel tussen 110 en 120 graden. Ik durfde het ook aan om nog even een uurtje wat te gaan halen, en er niet naar om te kunnen kijken.
Terug bleek de temperatuur op 97 graden te staan, het viel mij nog alles mee. De temperatuur van het vlees ging wel redelijk rap omhoog, en om een uur of 11 heb ik het ingewikkeld in alu folie.
Nadat ik hem weer uit de folie haalde, om half 1 ofzo, de vleestemperatuur zou 87 graden moeten zijn, nog ff terug. Nu zakte de temperatuur opeens heel langzaam terug naar 72 graden, terwijl de temperatuur op roosterhoogte 110-120 was. Ik snapte er niks van.
Om 14:00 uur besloten om hem eraf te halen. Na ruim 6 uur dus, wat best zou kunnen als ik de ervaringen op het grote www lees met een kilo'tje vlees.
Het pullen ging met 2 vorken best aardig, al zaten er wel drogere stukken tussen. Uiteindelijk dik tevreden, en vriendinlief vond het ook heerlijk
Binnenkort nog maar een keer proberen.
Geen foto vooraf gemaakt, wel tijdens het pullen:
Het resultaat op een broodje, zonder sla en aanverwanten
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming