Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Note to self: 3-2-1 spareribs vanwege tijdtekort verkorten naar 2-1,5-0,5 geeft geen goede resultaten..

kmf wijzigde deze reactie 28-10-2019 08:07 (10%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• plofkip
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 15:36
Hangt van de ribs af (vooral formaat en verhouding vlees/bot). Heb met 3-2-1 ook weleens te droge ribs gehad en had het prima korter gemogen.

• Anoniem: 35872
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Hier afgelopen weekend ook ribs gemaakt op de 22" kettle..
We hadden wat eters, en heb 5 flinke ribben moeten klaarmaken.
Mooi op de ikea houdertje gezet en de temperatuur op 110 graden kunnen houden.
Na 3 uur ingepakt met een beetje boter en BBQ saus.
2 uur verder uitgepakt en opnieuw ingesmeerd met BBQ saus en terug op de IKEA houder.

Hoewel ik rekening gehouden heb met de positie op de BBQ (de ribs die het dichts bij het vuur lagen in de 1e/ 2e fase juist verder van het vuur afgelegd en vice versa), merkte ik toch dat de garing ongelijk was..
Na een 40-45 minuten opdrogen op de BBQ de "poketest" uitgevoerd en 2 van de 5 ribben waren perfect gaar..
De overige 3 hadden nog een 30 tot 40 minuten nodig.

Had het liefst alle 5 de ribben gelijk klaar te hebben, maarja toen maar een platter to share gemaakt..
Was anders bang dat de overige 2 te ver door zouden garen..

Zou dit in een kamado achtige bbq beter gaan? (gelijkmatige garing)

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 28-10-2019 09:57 (4%)

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-01 20:06
@Koffie Ik zag hem op FB ook al voorbij komen, gaaf hok :P

Iemand nog bij Vuur en Rook geweest? Was een leuke comp met poffertjes en iets uit de dutch oven... Leuk om een keer te jureren, heel anders dan KCBS.

Bij Rookovens was er een wild dag, moest kiezen en jureren had ik dus meer zin in ;)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:33
kmf schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:06:
Note to self: 3-2-1 spareribs vanwege tijdtekort verkorten naar 2-1,5-0,5 geeft geen goede resultaten..
Die methode werkt sowieso niet, het is gaar als het gaar is.
Niet na een bepaald aantal uren.

Verder zijn ingepakte spareribs mij sowieso te zacht, als ik pp wil eten maak ik dat wel.
Hier gaan ze meestal een uurtje of 5 zonder ingepakt te worden, dan laagje aflak en wachten tot ze goed zijn.

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 24-01 15:10
Koffie schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:54:
Gisteren was een mooie dag :Y)
Mijn klusmaat kwam helpen met het afmaken van het werkblad, Hij heeft jarenlang een eigen klusbedrijf gehad en heeft dus de nodige kennis en spullen, dat heeft mij echt enorm geholpen.
Lekker samen een dagje gebuffeld.
Daarna de braai aangestoken en lekker staan grillen : aardappeltjes met rozemarijn, cote de boeuf, ossehaasje, braaiworst, biertjes erbij
Toen ik vanochtend wakker werd, heb ik direct uit het raam gekeken om als een verliefde puber naar mijn braaihokkie te staren :+

*knip*
Zoek je nog vrienden toevallig? :+

Mooi hokje en zeker icm zelf bier brouwen zouden mijn maten niet meer weg te slaan zijn.

there's no tweak without the tweaker

• kmf
  • Niet online
Denniz0229 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Die methode werkt sowieso niet, het is gaar als het gaar is.
Niet na een bepaald aantal uren.

Verder zijn ingepakte spareribs mij sowieso te zacht, als ik pp wil eten maak ik dat wel.
Hier gaan ze meestal een uurtje of 5 zonder ingepakt te worden, dan laagje aflak en wachten tot ze goed zijn.
Hier heeft de methode altijd prima gewerkt voor fall-off-the-bone-but-not-too-dry ribs. Het is enkel de laatste aflakstap waarbij ik vaak varieer.

Bij het verkorten van de stappen zijn de ribs wel gaar, maar de smaak is niet helemaal ingetrokken en niet zo mals als hun broertjes van dezelfde doos een paar weken geleden toen ik wel wat meer tijd had.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03:28
Het meaterblock is al binnen. Wat een mooi apparaat zeg!

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• steel123
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 24-01 14:16

steel123

Cryman9

Remko24 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:49:
Hier afgelopen weekend ook ribs gemaakt op de 22" kettle..
We hadden wat eters, en heb 5 flinke ribben moeten klaarmaken.
Mooi op de ikea houdertje gezet en de temperatuur op 110 graden kunnen houden.
Na 3 uur ingepakt met een beetje boter en BBQ saus.
2 uur verder uitgepakt en opnieuw ingesmeerd met BBQ saus en terug op de IKEA houder.

Hoewel ik rekening gehouden heb met de positie op de BBQ (de ribs die het dichts bij het vuur lagen in de 1e/ 2e fase juist verder van het vuur afgelegd en vice versa), merkte ik toch dat de garing ongelijk was..
Na een 40-45 minuten opdrogen op de BBQ de "poketest" uitgevoerd en 2 van de 5 ribben waren perfect gaar..
De overige 3 hadden nog een 30 tot 40 minuten nodig.

Had het liefst alle 5 de ribben gelijk klaar te hebben, maarja toen maar een platter to share gemaakt..
Was anders bang dat de overige 2 te ver door zouden garen..

Zou dit in een kamado achtige bbq beter gaan? (gelijkmatige garing)
Nee. Bij een te volle bbq krijg je altijd ongelijkmatige garing en moet je tijdens het bereiden af en toe het vlees herschikken. De warmte kan gewoon niet altijd goed langs het vlees trekken. De buitenste 2 ribben zijn dan meestal sneller gaar dan de 3 in het midden.

• Niet online
steel123 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:09:
[...]

Nee. Bij een te volle bbq krijg je altijd ongelijkmatige garing en moet je tijdens het bereiden af en toe het vlees herschikken. De warmte kan gewoon niet altijd goed langs het vlees trekken. De buitenste 2 ribben zijn dan meestal sneller gaar dan de 3 in het midden.
Grotere bbq kopen dus. :+
Zal het bij een kamado achtige niet beter gaan?
Daar heb je namelijk een betere airflow/warmte verdeling.

• steel123

steel123

Cryman9

Remko24 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:53:
[...]
Grotere bbq kopen dus. :+
Zal het bij een kamado achtige niet beter gaan?
Daar heb je namelijk een betere airflow/warmte verdeling.
Niet noemenswaardig. Ik heb eerst ook een Weber 57 gehad en nu een grote kamado, maar met 5+ spareribs staan ze toch echt heel erg dicht tegen elkaar aan. Het blijft dus simpelweg tijdens het bereiden wisselen van positie. Bovendien passen 5 spareribs (op het welkbekende ikea rekje) nog amper op zo'n kamado. De kleinere diameter begint al snel, dus de buitenste spareribs moet je al met de ronding van de bbq naar binnen buigen.

Maar als je een argument nodig hebt om je vrouw te overtuigen over de noodzaak van een kamada. Dan ja, op een kamado gaat dat veeeeeel beter.

Afgelopen weekend ook eens een stuk wild klaargemaakt samen met mijn neef. Na enige twijfel tussen verschillende stukken van een ree of wild zwijn toch gekozen voor een reerug.
Dit had ik zelf nog nooit eerder gehad, maar pffff wat was dit lekker.

steel123 wijzigde deze reactie 28-10-2019 20:19 (28%)

• Mafbal
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 24-01 11:03
@steel123 wat is dit voor een mooi taartje bovenop?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Is dat wel taart? Lijkt op een mooie schikking van aardappelschijfjes.

• Steevo_S
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 24-01 19:22
steel123 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Niet noemenswaardig. Ik heb eerst ook een Weber 57 gehad en nu een grote kamado, maar met 5+ spareribs staan ze toch echt heel erg dicht tegen elkaar aan. Het blijft dus simpelweg tijdens het bereiden wisselen van positie. Bovendien passen 5 spareribs (op het welkbekende ikea rekje) nog amper op zo'n kamado. De kleinere diameter begint al snel, dus de buitenste spareribs moet je al met de ronding van de bbq naar binnen buigen.

Maar als je een argument nodig hebt om je vrouw te overtuigen over de noodzaak van een kamada. Dan ja, op een kamado gaat dat veeeeeel beter.

Afgelopen weekend ook eens een stuk wild klaargemaakt samen met mijn neef. Na enige twijfel tussen verschillende stukken van een ree of wild zwijn toch gekozen voor een reerug.
Dit had ik zelf nog nooit eerder gehad, maar pffff wat was dit lekker.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er super uit!

Paar vragen:

Hoe lang heb je hem erop gehad?
Direct of indirect?
Temperatuur?
Zout en peper of een bepaalde rub?
Is dat een jus?

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• Niet online
Ben ook wel heel benieuwd naar het recept

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-01 10:43

matthewk

Ubernoob

Iemand een idee waar ik een hele ham kan kopen voor op de barbeque te laten roken?
Heb ongeveer 8 kg nodig.

Ik rijd - helaas - elektrisch.

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:45
matthewk schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:19:
Iemand een idee waar ik een hele ham kan kopen voor op de barbeque te laten roken?
Heb ongeveer 8 kg nodig.
Lokale slager eens vragen? Groothandel een optie?

kokenmetvuur.nl

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-01 10:43

matthewk

Ubernoob

Hari-Bo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Lokale slager eens vragen? Groothandel een optie?
Artisanale slager zal het vast hebben! Niet aan gedacht thanks!

Ik rijd - helaas - elektrisch.

• steel123

steel123

Cryman9

Mafbal schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:26:
@steel123 wat is dit voor een mooi taartje bovenop?
Dit is inderdaad een zorgvuldig neergelegde zoete aardappel/wortel/pastinaak pannetje.

Verder was het recept van de reerug voornamelijk uit de winter editie van het smokey goodness boek.
Het duurde ongeveer 45min om tot een kerntemperatuur van 52 graden te komen op een indirecte bbq van 160 graden.
Hierbij een koffierub gebruikt en een chocolade/koffie/kersen saus. Beide uit smokey goodness winter editie. Rub was zeer lekker (ook al vaker een soortgelijke koffierub gebruikt op rund), de saus was apart. Niet vies, maar ook niet iets wat de volgende keer zeker niet mag ontbreken.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Koffie schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:54:
Gisteren was een mooie dag :Y)
Mijn klusmaat kwam helpen met het afmaken van het werkblad, Hij heeft jarenlang een eigen klusbedrijf gehad en heeft dus de nodige kennis en spullen, dat heeft mij echt enorm geholpen.
Lekker samen een dagje gebuffeld.
Daarna de braai aangestoken en lekker staan grillen : aardappeltjes met rozemarijn, cote de boeuf, ossehaasje, braaiworst, biertjes erbij
Toen ik vanochtend wakker werd, heb ik direct uit het raam gekeken om als een verliefde puber naar mijn braaihokkie te staren :+

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Warm water, koud water en een biertap :D
[Afbeelding]
Wat een likje verf al niet kan doen .. :o
Was wat huiverig voor de klus en de kleur, maar heeft mooi uitgepakt :Y)

• Tsurany
  • Niet online
Mooi man!

• Paganstars
@Hari-Bo had je je meater nou al gebruikt op je stalen ei?

• Hari-Bo
Paganstars schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:07:
@Hari-Bo had je je meater nou al gebruikt op je stalen ei?
Nee, enkel icm de WSM die ik na 2 jaar weer eens heb afgestoft.
Aankomend weekend ga ik een poging wagen. :)

kokenmetvuur.nl

• Paganstars
Ik ben benieuwd! Ik vraag me echt af of het signaal de dome uit kan!

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:37

mutsje

Certified Prutser

vandaag op de kleine 16" kamado 4 kippenbouten klaar gemaakt. Ga het hitteschild toch groter maken en dan stukken eronder bouwen van vuurvaste steen zodat de lucht circulatie niet onderbroken wordt. De kippenbouten waren goedgekeurd. Nu gegeten met aardappels uit airfryer en doperwten (was lui) volgend keer moet het met stoofpeertjes aldus het kritische volk (meiden 11&12)

• pepijnm1984
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 19-01 19:37
Het is weer tijd voor iets dry-age… dit keer burgers
Burgers op een zelfgebakken broodje, met een beefburger gemaakt van een 56 dagen zelf gedryaged Australian Wagyu brisket.
Dat is een redelijke mondvol, en dat was het broodje ook.

Even de credits:
Het vlees is deze keer door een vriend van me ge-dryaged in zijn koelkast. Lees: hij was zo gek om een stuk van 9kg te kopen dus ja, daar kon een half weeshuis nog van eten.
Het broodje is een exacte uitvoering van het recept van Laura’s Bakery, met als enige verschil dat ik het op de bbq heb gemaakt.
De saus en kruiden beide van Apollo , altijd goed en een perfecte combi in dit geheel.

Oh ja en het vlees is ge-dry-aged in een Drya zak, dit maal in de XL variant van 40x70 cm…. Want 9kg (categorie mammoet).

De Brisket
Op de foto’s is goed te zien hoe de brisket in de zak is gedaan om vervolgens vacuüm getrokken te worden. Hierna is deze 56 dagen de koeling in gegaan. Na deze periode was het tijd voor het uitpakken en verdelen in 2 stukken. De flat is uiteindelijk gebruikt voor de burgers. Voor het dikkere stuk moet je James zijn profiel bekijken.

de brisket, gedry aged, getrimmed en verdeeld

De flat hebben we vervolgens opgesneden in stukjes van 3x3x3cm, en pfoe dat is mooi vetdoorregen vlees erg fraai om te zien. Je ruikt bij het snijden ook al direct de kenmerkende dry-age geur in het vet van het vlees. Maar toen dus de blokjes door de gehaktmolen gedraaid en de hamburgers gemaakt.

De hamburgers zijn verder plain, hier is bewust voor gekozen om het maximale van de vleessmaak naar boven te halen. Daarnaast hoef je door het hogere vetgehalte je geen zorgen te maken om het uit elkaar vallen van de burger.

De burgers zijn verdeeld en wegen 150gr per stuk

Deeg & Broodjes
Nu is het tijd om het deeg te maken voor de broodjes link naar het recept HIER. Het is een ander deeg dan ik gewend ben bij bijvoorbeeld pizza, maar met de planeetmenger gaat het goed en is het zo gemaakt. Even een uurtje in de oven (terwijl deze uit staat en onder folie) om te reizen; hierna terug slaan en nog een keer 45 minuten. Hierna heb ik een achttal mooie deegbolletjes, ze zijn nu nog plat maar dat komt goed (spoiler alert).

een broodje en hamburger op de grill

Salamander Grill
Ok en toen werd het interessant, terwijl ik aan het wachten was op het deeg en de hamburgers reeds klaar waren kreeg ik een bericht van een vriend. Hij vertelde me dat ze bij de Aldi een salamander grill verkochten, dus een broiler met een gasbrander die boven het vlees zit. Hier heb ik eerder mee gewerkt maar had deze niet zelf in bezit. Dus ik stap in de auto, want ik woon vlak bij een Aldi maar wilde het niet op de fiets verslepen en ben dat ding gaan halen. Echt gaaf 149 piek maar wel een mooie aanvulling op het grill arsenaal.

Grillen maar
Het plan was al om het. Rustig aan te doen op de kamado grill om daarmee de broodjes af te bakken en de hamburgers rustig aan te garen. Maar met mijn nieuwe aanwinst kon ik ze dus daarna nog eens even goed searen op +- 800 graden. Omdat het deeg best wel zacht is en ik geen zin heb om het van de reflectorplate af te schrapen, leg ik een rond geknipt velletje bakpapier onder het deegbolletje en er naast een fraaie burger. Op ongeveer 160 tot 180 graden laat ik het rustig op temperatuur komen. Wanneer het broodje goed gaar is steek ik de salamander aan en gooi de brander vol open. Een paar minuten met de burger direct onder de brander (maar met net genoeg ruimte om zuurstof toe te voegen aan het proces) krijgt de burger een mooi krokant korstje.
Hierna even licht gekruid met de knoflook peper kruiden van Apollo en ingepakt in alu folie voor een paar minuten.

Ondertussen de broodjes snijden en saus op het broodje, hierna wat garnering en als laatste de fenomenale beef burger. Echt helemaal top, dit is wat een beefburger moet zijn; vol van smaak, krokant van buiten maar vol en zacht van binnen met een net zo volle aromatische echte beef smaak. De kwaliteit van het vlees in combinatie met het dry-age is echt goud.

Het eindresultaat :)

Wederom is het dry-aged vlees zo lekker; zelfs als je het op deze manier bereid en in de hamburgers draait blijft die volle licht nootachtige smaak overeind. Het enige nadeel is dat ik niet snel meer tevreden ben met niet-dryaged-vlees maarja dat is eenvoudig op te lossen.

Dus alles bij elkaar zijn een aantal eerste pogingen hierbij een succes; de salamander grill is gaaf, het broodjes bakken voor de burger ook (het is krokant-ish maar wel een zacht broodje gebleven) en de smaak van Australian Wagyu dry-age is ook 100% voor herhaling vatbaar.

Nu is het even gaan kijken wat we doen met de feestdagen, ik ga denk ik de koelkast eens even goed vol leggen want ik wil met kerst en oud en nieuw mooie stukken vlees gedryaged hebben en ik ga deze maand een stuk erin leggen die ik met mijn verjaardag er uit wil halen (en dat is eind Augustus ) dus to be continued...

pepijnm1984 wijzigde deze reactie 09-11-2019 10:58 (0%)
Reden: broken linkje

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Het zijn best aardige verslagen die je maakt, maar misschien wel even goed te vermelden dat je een belang hebt aangezien je de Dry Age zakken zelf verkoopt. Bij mij blijft vooral de advertorial smaak hangen.

• pepijnm1984
JPS schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:39:
Het zijn best aardige verslagen die je maakt, maar misschien wel even goed te vermelden dat je een belang hebt aangezien je de Dry Age zakken zelf verkoopt. Bij mij blijft vooral de advertorial smaak hangen.
Ik geloof dat de meeste mensen wel het verhaal weten, lijkt me niet nodig om dat te vermelde bij iedere post. En die advertorial smaak zat niet aan de burgers maar ik zal anders 3 verschillende leveranciers vermelden voor je gemoedsrust.

https://www.marmelot.com/
https://www.sousvidekenner.nl/
https://barbecueplein.nl/

met bovengenoemde partijen heb ik niets mee van doen, is het zo beter?

• Steevo_S
Gewoon negeren! Ik geniet van je foto's en verslagen. Het recept voor de broodjes werkt niet (geen link) kan je dat fixen?

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 25-01 11:59
@pepijnm1984 hier zien ze er al even lekker uit als bij de buren ;-)

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr homemade 80cm | JoyStove Large | Diverse gietijzeren speeltjese

• Tsurany
  • Niet online
Ziet er goed uit! Altijd leuk om die verslagen zo te lezen!
pepijnm1984 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:32:
Voor het dikkere stuk moet je James zijn profiel bekijken.
Waar zou ik dit profiel kunnen vinden? :)

• pepijnm1984
Tsurany schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:35:
Ziet er goed uit! Altijd leuk om die verslagen zo te lezen!

[...]

Waar zou ik dit profiel kunnen vinden? :)
Ja dat is een goeie... op Facebook. ik zal het een dezer dagen hier delen _/-\o_

Verbasteringen zijn hier niet de bedoeling.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:05 (10%)

• Paganstars
Hari-Bo schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:51:
[...]

Nee, enkel icm de WSM die ik na 2 jaar weer eens heb afgestoft.
Aankomend weekend ga ik een poging wagen. :)
En? En?

• skip-5
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 09-01 09:07
Een hele goede morgen deze morgen, ik ben eindelijk helemaal bij met het lezen van alle posts, eigenlijk wel jammer, want ik heb mij er goed mee vermaakt de afgelopen weken :)

Laat ik beginnen met een pro tip, hoewel de meeste waarschijnlijk nooit deze fout zouden maken.. ;(

De platesetter die ik had besteld paste dus helaas niet, maar ik wilde wel graag pizza proberen te maken. Ach dan maar een een DIY Ghetto oplossing, 2 aluminium strips (dat smelt pas bij 600 graden, zo heet zal hij toch niet worden.. 8)7 ) en daarboven op een 1cm goedkope pizza steen van de Hornbach, daar had ik er 2 van gekocht, zodat er 1 op het rooster kon.

Zo zag het er uit, what could possibly go wrong. (echte handschoenen staan op het verlanglijstje voor de Sint, hopelijk ben ik braaf geweest)

De pizza's waren ok, note to self ook een pizza schep op het lijstje zetten, wat een geklooi. Helaas trof ik dit aan de volgende ochtend.. de pizza's zijn denk ik niet heel gezond geweest :/

Dat was dus een leer momentje, voor de volgende sessie maar even RVS gekocht.
En waar een wil is is een weg, wat nou geen bbq weer!

Helaas geen foto van het resultaat, maar dat was toch niet foto waardig, uiteindelijk afgeleid door de visite, en heeft het laatste stuk te lang geduurd. Het was nog goed te eten, maar er moest wel eea weggesneden worden.

Paar dagen later de chipotle-honey kipkebabs uit het Smokey Goodness boek gemaakt met wat gevulde puntpaprika's, erg goed te eten! Kippenpoot was voor 1 van de kleine Skip-5's.

En dit weekend naast een beetje zalm ook een gevulde pompoen op de bbq gehad, was gevuld met geitenkaas, spinazie, cranberries en wat zaden, was er goed te doen!

Zo dat was hem weer even, eens bedenken wat er dit weekend op gaat. :)

Fear can hold you prisoner, Hope can set you free

• koen3950
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 24-01 21:29
Enkele weken geleden heb ik een bbq thermometer aangeschaft: de HerQs easy pro.
Direct de kokend-water-test gedaan en de thermometer gaf netjes 100° aan.

Daarna een everzwijngebraadje (1kg) in de oven gedaan bij wijze van test. Volgens het recept moest deze +- 40 minuten garen. Kerntemperatuur wou ik op +- 60° uitkomen: iets minder dan bij gewoon varkensvlees en het nagaren onder folie meetellen.

Na +- 80 minuten zat het gebraad nog steeds niet aan 60° kerntemperatuur en heb ik het maar uit de oven gehaald. Het was door en door gegaard en steenhard :(

2e test: een "gewoon" (niet wild) varkensgebraad. Volgens het web moest ik mikken op 67° kern. Deze keer heb ik hem er echter uitgehaald na 45 minuten (voor 1kg) terwijl de kerntemperatuur nog op 45° stond ... Het was echter perfect gebakken...

wat doe ik hier verkeerd? De thermometer kan wel degelijk correcte metingen doen, bij onderdompelen in kokend water gaf hij binnen enkele seconden mooi 100° aan, en als ik hem gewoon op het aanrecht laat liggen geeft hij ook gewoon correct de kamertemperatuur weer.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

@koen3950 geen idee, dit zou moeten werken lijkt mij :)

Op het gebied van thermometers, ik wil 1 of 2 nieuwe :).

Heb nu: ikea fantast, 2x i grill mini en 1x igrill2 .....geniaal zou je zeggen, behalve dat die Igrill dingen echt ruk zijn. De pennen (ik begon met 6 stuks) gaan snel stuk, ik heb er nu nog 3 werkende. En nee ik buig ze niet, trek niet aan het snoer, gaan niet in de vaatwasser etc. En de verbinding naar de telefoon is slecht, bbq buiten, ik binnen en het bereik is door het HR++ glas eigenlijk altijd meteen foetsie.

Dus ik zoek, voor zeg max 150 euro, een 2 nieuwe thermometer pennetjes die ofwel draadloos zijn (meater?) ofwel een bedrade basisstation met meerdere aansluitingen.

Gebruik: Keramisch ei, dus hoef niet door een weber stalen kooi heen qua bereik...al is dik steen vast ook geen groot succes? Hoe zijn daar de ervaringen mee met een meater pen in een ei, gaat dat qua bereik goed?

Veel Canon spullen te koop

• skip-5
Oja nog een tip, http://www.spaandermandiervoeder.nl/ verkoopt in het "seizoen" ook TOM Cococha kokosbriketten, 10 kilo voor 10 euro!

Hij heeft blijkbaar ooit een container van die dingen op de kop getikt en vele wilde graag de gehele partij overnemen, maar hij gunt het de hobbyist meer. Dus misschien is het interessant voor mensen in de buurt van Haarlem/Velserbroek

• backupdevice
  • Laatst online: 22:45
mmm balen hierzo. Vorige week bij mijn slager twee mooie ribs gekocht. Kreeg ze voor het eerst bevroren mee . Bij ontdooien bleek dat de ribs niet meer goed waren. Toch maar ff bellen met de beste man

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• Hari-Bo
Nog niet aan toegekomen :o
De laatste tijd druk en ook bezig met proberen van andere barbecues zoals de Fikki.

kokenmetvuur.nl

• skip-5
backupdevice schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:41:
mmm balen hierzo. Vorige week bij mijn slager twee mooie ribs gekocht. Kreeg ze voor het eerst bevroren mee . Bij ontdooien bleek dat de ribs niet meer goed waren. Toch maar ff bellen met de beste man
O dat is wel zonde zeg :-( hopelijk krijg je het nog vergoed

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-01 16:25
koen3950 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:07:

Daarna een everzwijngebraadje (1kg) in de oven gedaan bij wijze van test. Volgens het recept moest deze +- 40 minuten garen. Kerntemperatuur wou ik op +- 60° uitkomen: iets minder dan bij gewoon varkensvlees en het nagaren onder folie meetellen.

Na +- 80 minuten zat het gebraad nog steeds niet aan 60° kerntemperatuur en heb ik het maar uit de oven gehaald. Het was door en door gegaard en steenhard :(

2e test: een "gewoon" (niet wild) varkensgebraad. Volgens het web moest ik mikken op 67° kern. Deze keer heb ik hem er echter uitgehaald na 45 minuten (voor 1kg) terwijl de kerntemperatuur nog op 45° stond ... Het was echter perfect gebakken...

wat doe ik hier verkeerd? De thermometer kan wel degelijk correcte metingen doen, bij onderdompelen in kokend water gaf hij binnen enkele seconden mooi 100° aan, en als ik hem gewoon op het aanrecht laat liggen geeft hij ook gewoon correct de kamertemperatuur weer.
Ik heb de HERQs ook, maar herken de problemen die je hebt niet. Bij mij gaat hij prima!

• Niet online
Controleer het met een 2e thermometer..
Bijvoorbeeld de IKEA Fantast, die is vrij accuraat..

Mijn vrouw heeft voor mij de Thermapen besteld voor Sinterklaas..
Eindelijk een goede thermometer voor kleine stukjes vlees en steaks of het snelle prikwerk bij bv ribs of PP..
Ook voor dagelijks gebruik om het perfecte kipfiletje te bakken..

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 19-11-2019 09:17 (6%)

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:48
koen3950 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:07:

Ik heb die ook, en bij mij werkt die perfect.

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
backupdevice schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:41:
Hoe herkende je dat ze niet meer goed waren? Ze roken verdacht?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Van het weekend de Webers weer eens aangehad voor een verjaardag, allemaal weinig hoogstaands, gewoon saucijsjes, speklapjes en voorgegaarde ribs, maar de gasten smulden er weer van :)

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Chevy454
  • Niet online
Zo wordt de lente / zomer van 2020 nog wel leuk met de aankondiging van de Weber Smokefire :)
Ziet erg leuk uit! Ben wel benieuwd hoeveel dat deze moet gaan kosten.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:44
skip-5 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:38:
Oja nog een tip, http://www.spaandermandiervoeder.nl/ verkoopt in het "seizoen" ook TOM Cococha kokosbriketten, 10 kilo voor 10 euro!

Hij heeft blijkbaar ooit een container van die dingen op de kop getikt en vele wilde graag de gehele partij overnemen, maar hij gunt het de hobbyist meer. Dus misschien is het interessant voor mensen in de buurt van Haarlem/Velserbroek
Nice, thanks voor de tip!

• Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:57:
Zo wordt de lente / zomer van 2020 nog wel leuk met de aankondiging van de Weber Smokefire :)
Ziet erg leuk uit! Ben wel benieuwd hoeveel dat deze moet gaan kosten.
https://www.cnet.com/reviews/weber-smokefire-preview/

$1,199 for 36-inch model, $999 for 24-inch model

Zal hier om en nabij dezelfde prijs in euro's zijn, misschien 100 euro duurder..

• Chevy454
  • Niet online
Remko24 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:41:
https://www.cnet.com/reviews/weber-smokefire-preview/

$1,199 for 36-inch model, $999 for 24-inch model

Zal hier om en nabij dezelfde prijs in euro's zijn, misschien 100 euro duurder..
Ik zag die prijzen ook voorbij komen maar dat is zonder tax. En zonder eventuele importbelastingen.
Dus de europese prijzen zijn nog even koffiedik kijken.

• backupdevice
Chevy454 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:46:
[...]

Hoe herkende je dat ze niet meer goed waren? Ze roken verdacht?
Ze zagen er bruin uit en roken naar bedorven kattenvoer

• Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:21:
[...]

Ze zagen er bruin uit en roken naar bedorven kattenvoer
Gewoon even praten met de beste man..
Ik heb ook wel eens discussie met mijn slager gehad, altijd netjes opgelost..

Ik had afgelopen zomer ook een flinke bestelling gedaan (kilo of 20-25 diverse soorten vlees)..
Ik kwam thuis, en zag tot mijn verbazing ook een tas met vlees dat ik niet besteld had..
Netjes opgebeld en situatie uitgelegd, en hij was er zelf ook al achter gekomen dat er een tasje ontbrak..

Was toch 30 euro aan vlees en terugbrengen kon niet meer (markt was al gesloten).
Netjes geld overgemaakt aangezien het toch wel vlees was wat ik graag luste (ook al zei die dat het zo goed was).

Enkele weken later toen ik weer op de markt was schoot hij me gelijk aan en kreeg ik nog een paar lekkere harde worsten als bedankje voor de eerlijkheid.

Ik vind een goede relatie wel belangrijk, aangezien het je ook veel voordelen kan opleveren, zo krijg ik ondertussen vaak ook de mooiere stukken vlees, en doet hij niet moeilijk wanneer je een afwijkende "cut" van vlees wilt hebben..

• backupdevice
Remko24 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:51:
[...]

Gewoon even praten met de beste man..
Ik heb ook wel eens discussie met mijn slager gehad, altijd netjes opgelost..

Ik had afgelopen zomer ook een flinke bestelling gedaan (kilo of 20-25 diverse soorten vlees)..
Ik kwam thuis, en zag tot mijn verbazing ook een tas met vlees dat ik niet besteld had..
Netjes opgebeld en situatie uitgelegd, en hij was er zelf ook al achter gekomen dat er een tasje ontbrak..

Was toch 30 euro aan vlees en terugbrengen kon niet meer (markt was al gesloten).
Netjes geld overgemaakt aangezien het toch wel vlees was wat ik graag luste (ook al zei die dat het zo goed was).

Enkele weken later toen ik weer op de markt was schoot hij me gelijk aan en kreeg ik nog een paar lekkere harde worsten als bedankje voor de eerlijkheid.

Ik vind een goede relatie wel belangrijk, aangezien het je ook veel voordelen kan opleveren, zo krijg ik ondertussen vaak ook de mooiere stukken vlees, en doet hij niet moeilijk wanneer je een afwijkende "cut" van vlees wilt hebben..
Relatie is super. Heb hem afgelopen Maandag meteen gesproken en ik kan vrijdag nieuwe ribs ophalen.

• Niet online
Vraagje, ik zit wel eens te denken over dry agen van vlees..
Ik heb nu met een thermometer de temperatuur in mijn koelkast bekeken en deze fluctueert aardig gedurende de dag tussen de 5 en 9 graden. (ingesteld op 5 graden).
We hebben een druk gezin, de deur gaat dus geregeld open wat niet ideaal is voor het dry agen van vlees.

Echte dry age kasten zijn schreeuwend duur en eigenlijk niet te doen voor een hobby kok..
Nu wil ik best een 2e koelkastje op de kop tikken, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen met normale koelkasten en dry agen..

Bijvoorbeeld dit koelkastje: https://www.bcc.nl/keuken...-koelkast-ttl123wh/245578

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 21-11-2019 09:02 (9%)

• fxs81
@Remko24 Ik zou dan eerder via marktplaats een koelkastje kopen voor een paar tientjes en de rest van die 150 euro gebruiken om er een dry age kast van te maken.

fxs81 wijzigde deze reactie 21-11-2019 09:51 (3%)

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr homemade 80cm | JoyStove Large | Diverse gietijzeren speeltjese

• Niet online
fxs81 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:51:
@Remko24 Ik zou dan eerder via marktplaats een koelkastje kopen voor een paar tientjes en de rest van die 150 euro gebruiken om er een dry age kast van te maken.
Zou idd ook kunnen, alleen zijn de zuinige koelkastjes ook nog wel prijzig..
Meeste koelkasten komen niet echt onder de 4 graden, is dat een groot probleem?
Want wat ik zo lees moet je tussen de 0 en de 1 graden zitten..

• fxs81
1 kopen met een vriesvakje en daar het deurtje van weghalen, dan kan je zonder al teveel problemen tussen de 0 en 4 graden uitkomen, eventueel een temperatuur controller erop die bv tussen de 0 en 4 graden de koelkast aan/uit laat schakelen, als je een combinatie temperatuurcontroller/hygrometer neemt met voor beide een geschakelde uitgang kun je op het hygrometer gedeelte een luchtbevochtiger aansluiten (wel 1 nemen die verneveld via trillingen). Er is erg veel van dat spul te krijgen via bv Aliexpress, kost je de kop niet ook en je bent lekker aan de klus ook nog ;-)

• Chevy454
  • Niet online
Gisteren bij Vuur en Rook geweest omdat er verveling was toegeslagen. Een skillet van de windmill premium genomen en hij valt me helemaal mee. De emaille laag maakt het echt reuze makkelijk om te gebruiken en schoon te maken.

Deze morgen spek ermee gemaakt, heel mooi resultaat mee gehaald. De vrouw was blij, ze kreeg extra crispy bacon wat ze graag wilde.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Remko24 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:59:
Vraagje, ik zit wel eens te denken over dry agen van vlees..
Ik heb nu met een thermometer de temperatuur in mijn koelkast bekeken en deze fluctueert aardig gedurende de dag tussen de 5 en 9 graden. (ingesteld op 5 graden).
We hebben een druk gezin, de deur gaat dus geregeld open wat niet ideaal is voor het dry agen van vlees.

Echte dry age kasten zijn schreeuwend duur en eigenlijk niet te doen voor een hobby kok..
Nu wil ik best een 2e koelkastje op de kop tikken, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen met normale koelkasten en dry agen..

Bijvoorbeeld dit koelkastje: https://www.bcc.nl/keuken...-koelkast-ttl123wh/245578
De makro bied de service gratis aan. Je koopt er vlees, maar haalt het pas 26 dagen later op, zij hangen hem voor je in de droogkast en snijden hem zelfs voor je bij. In ieder geval in Groningen is dat een service :)

Veel Canon spullen te koop

• geldermalsen
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-01 17:03
Ik zag in een ander topic de mini kamado bbq voor 59,-.

Heb al een gewone weber en een master touch 57cm, maar ik twijfel toch :)

• IdieEasy
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:55

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

geldermalsen schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:32:
Ik zag in een ander topic de mini kamado bbq voor 59,-.

Heb al een gewone weber en een master touch 57cm, maar ik twijfel toch :)
Als dat die van de Makro is dan is dat ex BTW, en wordt hij dus ~€72

Nog steeds geen slechte deal. Of we ooit weer de 50 euro gaan evenaren die de LIDL vroeg...

Ander vraagje. Voor dit recept zoek ik frambozen jam zonder pitjes. Nou is er gegarandeerd iemand hier die dit al eerder gemaakt heeft. Ik kan het zo snel nergens vinden, al ben ik nog niet bij de AH langs geweest. Heeft iemand tips waar je dat kan kopen?

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 24-01 15:56
Kun je niet gewone frambozenjam door een zeef drukken? Anders kun je Dennis zelf ook even een berichtje sturen.

• koen3950
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 24-01 21:29
spank_mojoo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:26:
Kun je niet gewone frambozenjam door een zeef drukken? Anders kun je Dennis zelf ook even een berichtje sturen.
Werkt perfect inderdaad :)

• jabberwock
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 25-01 15:32

jabberwock

XBL:Jabberwocks

spank_mojoo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:26:
Ik heb gewoon jam met pitjes gebruikt. Totaal geen last van gehad. Geeft zelfs een beetje structuur aan de saus.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 25-01 16:38

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Black Friday meuk verplaatst naar het aanbiedingstopic

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jas-purr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23-01 10:26
Waar moet je op letten wanneer je je eigen rookhout gaat "maken"?

Stel dat je ergens een plank hickory hout kan halen. Moet het alleen gedroogd en onbewerkt hout zijn als je het gaat gebruiken als rookhout, of zijn er nog andere zaken belangrijk?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Hout kan je in de gewenste grootte zagen.
Zolang het goed gedroogd is, is het prima

• ixl85
  • Laatst online: 24-01 14:47
Jas-purr schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:54:
Waar moet je op letten wanneer je je eigen rookhout gaat "maken"?

onbewerkt hout zijn [...]?
Als je graag schimmel, beits, lak of 'impregneer spul' eet/in wilt ademen, dan ga vooral je gang. Ik houd het zo schoon mogelijk! ;)

Dit is overigens ook zo voor het stoken van hout (kachel, haard, vuurkorf). Ik heb ooit bij een kampvuur gezeten waar iemand bielzen op had gegooid. Die waren met een of andere olie bewerkt. Heb er 2.5 week korsten van in m'n keel gehad met de bijbehorende keelpijn. Hoogstwaarschijnlijk leef ik nu 2.34 jaar minder lang dan de rest vd controlegroep...

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:56
ixl85 schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:37:
[...]

Als je graag schimmel, beits, lak of 'impregneer spul' eet/in wilt ademen, dan ga vooral je gang. Ik houd het zo schoon mogelijk! ;)

Dit is overigens ook zo voor het stoken van hout (kachel, haard, vuurkorf). Ik heb ooit bij een kampvuur gezeten waar iemand bielzen op had gegooid. Die waren met een of andere olie bewerkt. Heb er 2.5 week korsten van in m'n keel gehad met de bijbehorende keelpijn. Hoogstwaarschijnlijk leef ik nu 2.34 jaar minder lang dan de rest vd controlegroep...
Welke idioot gooit er dan ook bielzen op een kampvuur, die zijn 9 van de 10 keer met een dikke laag teer bewerkt 8)7

K to the KillaZ

• fxs81
2 weken geleden heb ik worst gemaakt om die te drogen in de berging. Is de 1e keer dat ik zelf worst heb gemaakt maar zeker niet de laatste keer. Ik heb 600 gram procureur gebruikt met 200 gram vet spek en daar gehakt van gedraaid.

Kruiden op 800 gram gehakt:
2 gram peper
2 gram paprikapoeder
2 gram uienpoeder
3 gram knoflookpoeder
1 gram venkelpoeder
1 gram suiker
20 gram colorozo zout
1 eetlepel yoghurt (oeps, vergeten)

De yoghurt in combinatie met de suiker zou als cultuurstarter moeten dienen, zonder yoghurt zal dat wel niet zo werken dus we wachten maar af hoe het gaat lopen, redelijk wat gelezen van Meneer Wateetons en in zijn eerste worsten zat ook geen starter dus het kan zijn dat ze gewoon gaan lukken.

Eerst de darm goed spoelen.

Gehakt draaien, van te voren alles in de vriezer gehad, dus ook de molen en de vulbus, het moet goed koud zijn dat werkt het prettigst.

Gehakt goed mengen met de kruiden en dan de vulbus volstoppen.

De goed gespoelde darm over de tuit schuiven, zorg dat de tuit licht ingevet is of hou hem vochtig, op een droge tuit loop je te klieren met de darm voordat die er goed op zit. Schijnt een handigheidje te zijn, krijg je vanzelf als je het vaker doet zeggen ze.

Dan de hulp ingeroepen van de WorstPiet, die liep toevallig net in de rondte. Best handig zo'n Pietje ;)

Resultaat, 2 worsten van zo'n 350 gram per stuk, er bleef ongeveer een onsje gehakt over in de vulbus en tuit. Met gewoon verse worst prak je daar ff een burgertje van maar nu mocht dat de bak in.

In de berging gehangen, het is daar redelijk constant zo'n 12 a 13 graden, er is een beetje natuurlijke ventilatie (lees tocht 8)7 ) en het daar niet te droog en niet te vochtig (althans, dat denk ik want ik heb niets gemeten maar aangezien het er lichtjes tocht ga ik ervan uit dat de luchtvochtigheid daar ook wel snor zit)

01-12-2019

07-12-2019 Hier wogen ze zo'n 260 gram per stuk

14-12-2019

Weegmomentje per worst.

Het schiet al aardig op, ze voelen ook al goed stevig aan maar ik wil ze nog wat harder hebben dus ze blijven nog even hangen. Eens kijken hoe ze er met de kerst bijhangen en anders worden ze voor oud en nieuw. Na 2 weken nog geen rare dingen, schimmels of nare geurtjes dus het lijkt erop dat mijn berging een prima plek is om worsten te drogen. Nu maar hopen dat ze ook smaken als het zover is. Ik hou jullie op de hoogte.

• Catch22
  • Laatst online: 03:28
Weinig BBQ, maar wel gaaf. Wil dat zelf ook nog eens doen

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Ik zie nooit darm bij de slager liggen. Heb je een zelf slachtende slager in de buurt die iets voor je achterhoudt?

• fxs81
@nokiaan958GB deze darmen heb ik bij van Beekum specerijen mee besteld maar mijn slager heeft ook altijd darmen op voorraad vertelde hij me nadat ik hem wat foto's van de worsten liet zien. Hij slacht niet zelf maar maakt wel vrijwel alle worsten zelf dus hij heeft genoeg liggen.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18:43
Heeft er iemand een idee wat de afmetingen zijn van een lamsbout van +- 1,5kilo? Ik wil weten of dit thuis gaat passen voordat ik het ga bestellen.

• Steevo_S
Hopjesvla79 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:00:
Heeft er iemand een idee wat de afmetingen zijn van een lamsbout van +- 1,5kilo? Ik wil weten of dit thuis gaat passen voordat ik het ga bestellen.
Met of zonder bot?

• Hopjesvla79
met bot inderdaad

• Steevo_S
tussen de 40 en 60cm ongeveer

• Hopjesvla79
Thanks!

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:43
Ik zou eerder tussen de 25en 35cm zeggen. Vergelijk het eens met gehakt, een pond is ongeveer een goede hand vol (slager als bijbaantje gehad :) ).

• Freggel_United
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 24-01 17:39

Freggel_United

-= Terry =-

Ow de nostalgie, dit heb ik zo-veel gedaan :)

* Freggel_United is slagerszoon 8)

-= Nogal lekker bitterrrrrrrrrrrrr !!!!!! . =-

• mustang9
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 29-12-2019
Hoi iedereen,

Ik wil voor de kerst een Picanha gaan maken op de Weber Master one touch Premium. Ik heb 2x geoefend met een 1.5 en 1.8kg stuk. De eerste keer was mijn vlees net onder de 50 graden kern en helaas te rood maar wel warm en lekker. De 2e keer was de kern 57 graden. Helaas was mijn vlees bruin ipv rood. Het vlees was heerlijk maar geef echt de voorkeur aan rood. Ik wil medium rare (als dat in jullie beleving nog steeds rood is). Ik grill indirect (ketel dicht) rond de 150 graden op weber briketten. Ik heb vandaag een draadloze kern temperatuur meter binnen gekregen dus het moet nu beter controleerbaar worden dan voorheen waarbij het deksel steeds open moest. Wat is volgens jullie de ideale kern temperatuur waarbij ik rood vlees houd?

• Paradox
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:58
Hier hebben ze het over 50-52 graden en dan nog 10 minuten rusten.

https://bbqproof.nl/bbqre...ekers/picanha-staartstuk/

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:02
mustang9 schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:57:
Hoi iedereen,

Ik wil voor de kerst een Picanha gaan maken op de Weber Master one touch Premium. Ik heb 2x geoefend met een 1.5 en 1.8kg stuk. De eerste keer was mijn vlees net onder de 50 graden kern en helaas te rood maar wel warm en lekker. De 2e keer was de kern 57 graden. Helaas was mijn vlees bruin ipv rood. Het vlees was heerlijk maar geef echt de voorkeur aan rood. Ik wil medium rare (als dat in jullie beleving nog steeds rood is). Ik grill indirect (ketel dicht) rond de 150 graden op weber briketten. Ik heb vandaag een draadloze kern temperatuur meter binnen gekregen dus het moet nu beter controleerbaar worden dan voorheen waarbij het deksel steeds open moest. Wat is volgens jullie de ideale kern temperatuur waarbij ik rood vlees houd?
Grote stukken vlees moet je er een stuk eerder afhalen dan kleine. Voor picanha begin ik bij een graag of 49-50 eigenlijk al een beetje te kijken of hij eraf kan (bij 50 haal ik hem er meestal al af). Ik gok dat het in het rust proces de temepratuur nog wel 3-4 graden op kan lopen.

Without magic smoke, it ain't broken!

• ixl85
mustang9 schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:57:
Hoi iedereen,

Ik maak Picanha altijd in dikke repen van 5cm, aan een spies opgerold, met de vetlaag naar buiten. Heerlijk omdat je de rooksmaak dus goed op ieder stuk hebt, en het vet overal goed overheen kan druipen. Zo kreeg ik hem altijd in Brazilië, en dat beviel wel.
Jord maakt ze ook zo: https://www.foodandfriends.nl/recepten/picanha.html

Echter, globaal voor rund (uiteraard zijn er 101 opties):

1. Indirect grillen tot ongeveer kern van 40. Reversed sear tot ongeveer 50 graden. Bij 50 graden direct inpakken in aluminiumfolie (2 lagen. Niet platslaan, lucht isoleert). Laten rusten tot kerntemperatuur 55 graden is. Dit is medium rare.
of
2. Direct grillen (dicht schroeien), deksel op de BBQ zodat je wat rook kan vangen en de temperatuur wat binnen de perken blijft. Goed draaien en schakelen tussen actieve zone (houtskool) en de zone waar niks ligt. Bij 50 gaden er af. Direct inpakken in aluminiumfolie (2 lagen. Niet platslaan, lucht isoleert) en laten rusten tot 55 graden.

Over het algemeen stijgt de kern nog ~5 graden bij het rusten. Ook als je hem niet inpakt stijgt het nog wat. Vergeet dit niet!

Tip: Strooi er wat dikke korrels zout op (niet te veel) voor je hem opdient. Dit opent de smaak.

Can’t go wrong. Dus laat die foto's maar komen!

• mustang9
Thanks voor de tips guys! 50 graden was ook mijn idee dus dat gaat hem worden. Foto’s volgen!

• Nico Klus
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-01 09:51
Ik doe hem reversed sear tot 48 graden. Dan 10 minuten kwartiertje rusten in alufolie. Ondertussen een speklapje voor de kids en het vuur opstoken. Dan nog afgrillen tot 55 graden en weer even een paar minuutje rusten.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• ppva
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-01 11:33
Wie weet een goedkoper alternatief voor de Kick Ash Basket voor de BGE medium?
Ik wil hem heel graag maar vind het echt te duur.

alvast bedankt!

• The-Source
  • Laatst online: 25-01 15:50

The-Source

^^^ Weg leuke plaatjes ^^^

Zo ben chef vlees voor vanavond. Helaas wil mijn Meater thermometer niet mee werken dus even ouderwets temperatuur in de gaten houden ;)

Het ruik heerlijk op de achterstraat naar het gebruikte wijnvat rookhout. Is wat duurder om aan te komen maar voor dit soort gelegenheden komt het prima van pas.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• GregoryVG
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 26-12-2019
Je hebt een alternatief van The Bastard, nl. The Bastard Charcoal Basket Medium.
ppva schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:17:

alvast bedankt!

• Hari-Bo
ppva schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:17:

alvast bedankt!
Marktplaats in de gaten houden, had deze voor 15 euro op de kop getikt voor de Large.

kokenmetvuur.nl

• Chevy454
  • Niet online
Eergisteren eendenborst op de Niclan gemaakt. En deze was een keer eens niet vol met schimmel. De aspan / waterbak weghalen zorgt voor voldoende ventilatie om te drogen.

Maar de eendenborst ingesneden en met ruim zout en peper gemaakt. Op de Q direct bereid zonder rookhout maar met gewoon houtskool.

Nadien had het de smaak van een picanha :?
Op zich lekker maar niet wat ik mij kon herinneren.
Het houtskool was dezelfde als vorige keer.

Volgende keer zalm :Y

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Gisteren als kerstdiner een staartstuk gemaakt. Het was echt heerlijk, kon het zonder mes eten :)

Het affikken blijft leuk

• Repi3
  • Niet online
iscara schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:19:
Gisteren als kerstdiner een staartstuk gemaakt. Het was echt heerlijk, kon het zonder mes eten :)

Het affikken blijft leuk
even offtopic, zo heb ik ooit eens een temperatuur sensor kapot gemaakt :(

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Repi3 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:22:
[...]

even offtopic, zo heb ik ooit eens een temperatuur sensor kapot gemaakt :(
Maar dan heb ik een reden om een bluetooth variant te kopen :)

• Steevo_S
Deze kerst een paar experimenten op de wsm

Huis gemaakte bacon

En pulled lamb shoulder

Eind resultaat was super

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Hier afg. maandag 2 schouders er op gehad voor PP
Ondanks dat het proces niet zo heel spannend ( meer ) is, blijft het eindresultaat elke keer weer een feestje ;)

5 kilo er op, 2.6 kilo opbrengst

1e KD een stukje wild zwijn procureur,
In het verleden al eens gebruikt voor pulled, maar dat was echt niet bevallen, droog en stug vlees
Deze keer eerst direct aangegrilld, daarna de boel weer in elkaar gezet met heatshield en temperatuur omlaag gebracht naar 120c
klein uurtje naar kern van 65c en half uurtje in folie laten rusten

Nog geen topgerecht, maar dit keer smakelijk en relatief mals ( structuur van steak, smaak tegen wild )

• DCNY
  • Laatst online: 23:41
Ik heb een Weber Smokey Joe maar ben er niet zo tevreden over. Wordt niet heel warm, en dat komt denk ik doordat de ventilatiegaten aan de zijkant zitten ipv aan de onderkant.

Ik zat er aan te denken om zelf aan de onderkant een gat te boren. Is dat te doen? Iemand dat al geprobeerd toevallig? Of is er een andere oplossing? Heb briketten en kolen geprobeerd. Mn Mastertouch wordt wel loeiheet.

• ixl85
DCNY schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:14:
Ik heb een Weber Smokey Joe maar ben er niet zo tevreden over. Wordt niet heel warm, en dat komt denk ik doordat de ventilatiegaten aan de zijkant zitten ipv aan de onderkant.

Ik zat er aan te denken om zelf aan de onderkant een gat te boren. Is dat te doen? Iemand dat al geprobeerd toevallig? Of is er een andere oplossing? Heb briketten en kolen geprobeerd. Mn Mastertouch wordt wel loeiheet.
Gaten boren kan. Je moet dan echter wel heel rustig en met een goede boor werken. Daarna de bramen er af halen en het metaal lakken met een lak welke hoge temperaturen aan kan (kachellak).
Mijn Smokey Joe kan overigens echt veel te heet worden :)

3 dingen:
Als je de deksel er op doet, zijn de 4 luchtgaten ongeveer gelijk aan de 4 luchtgaten van het bovenste gedeelte. Dit zou genoeg flow moeten geven. Echter door de deksel er op te doen, knijp je de temperatuur. Dit hoort en is wenselijk.

Laat je de deksel er af, dan kan je vlammen
Heb je wel het onderste kolenrek er in/bij?
Als de kolen op het rek liggen, komt er van onder zuurstof bij. Als je hem niet helemaal vol gooit, is de airflow voldoende.

Zorg er voor dat je je brandstof eerst ff rustig witheet maakt in een brikettenstarter. Geef ze even 15 minuutjes. Overigens: Houtskool wordt heter dan briketten. Wil je hoge temperaturen? Ga dan voor houtskool (fatsoenlijke, geen gruis, check Black Ranch eens).

• mustang9

Ik had de slager gevraagd de Picanha kruislinks in het vet in te snijden voor me omdat ik geen scherp mes heb. Omdat hij vacuum verpakt was is het me niet opgevallen dat de slager de Picanha zowat doorgesneden had. Best jammer, ga ook zeker nog even klagen.

Hij is gelukkig wel goed gelukt.

mustang9 wijzigde deze reactie 27-12-2019 14:08 (26%)

• Sithlord76
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-01 16:57
mustang9 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:05:
[Afbeelding]

Ik had de slager gevraagd de Picanha kruislinks in het vet in te snijden voor me omdat ik geen scherp mes heb. Omdat hij vacuum verpakt was is het me niet opgevallen dat de slager de Picanha zowat doorgesneden had. Best jammer, ga ook zeker nog even klagen.

Hij is gelukkig wel goed gelukt.

[Afbeelding]
Zo'n enorm scherp mes heb daar voor niet nodig. Maar dan word het wel hoog tijd voor een goed mes! Gelukkig heeft het wel gesmaakt. :9

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Volgens mij heb ik nooit meer een final update van mijn braaihok gegeven, dus bij deze :)

Nog een paar kleine restpuntjes die niet te zien zijn:
- biertapkoeler moet nog in de schuur aangesloten (achter de grijze wand) , elektra is al voorbereid
- In afwachting van Shelly SL dimmers om de spotjes aan de wand en kruiken aan het plafond apart te kunnen schakelen en dimmen
- Ik wil nog wat planken maken in de kastjes onder het werkblad zodat ik efficiënter met de ruimte om kan gaan.

Niet zichtbaar, wel verdomd handig : led strips achter de deurtjes welke aangaan bij beweging.

En ik moet toegeven: zo'n braai is wel enorm veelzijdig hoor. Met kerst het hele menu op de braai gemaakt, inclusief toetje (verse wafels).

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True