Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 22:19
Koffie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:05:
Volgens mij heb ik nooit meer een final update van mijn braaihok gegeven, dus bij deze :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog een paar kleine restpuntjes die niet te zien zijn:
- biertapkoeler moet nog in de schuur aangesloten (achter de grijze wand) , elektra is al voorbereid
- In afwachting van Shelly SL dimmers om de spotjes aan de wand en kruiken aan het plafond apart te kunnen schakelen en dimmen
- Ik wil nog wat planken maken in de kastjes onder het werkblad zodat ik efficiënter met de ruimte om kan gaan.

Niet zichtbaar, wel verdomd handig : led strips achter de deurtjes welke aangaan bij beweging.

En ik moet toegeven: zo'n braai is wel enorm veelzijdig hoor. Met kerst het hele menu op de braai gemaakt, inclusief toetje (verse wafels).

[Afbeelding]
Wooww

Maar ff een vraagje. Heb je geen afzuiging voor die 2 bbq's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

p.d.akkerman schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:17:
[...]

Wooww

Maar ff een vraagje. Heb je geen afzuiging voor die 2 bbq's ?
Nee, de overkapping is aan zijde voor de helft open. Genoeg ventilatie.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 18:23
Koffie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:05:
Volgens mij heb ik nooit meer een final update van mijn braaihok gegeven, dus bij deze :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog een paar kleine restpuntjes die niet te zien zijn:
- biertapkoeler moet nog in de schuur aangesloten (achter de grijze wand) , elektra is al voorbereid
- In afwachting van Shelly SL dimmers om de spotjes aan de wand en kruiken aan het plafond apart te kunnen schakelen en dimmen
- Ik wil nog wat planken maken in de kastjes onder het werkblad zodat ik efficiënter met de ruimte om kan gaan.

Niet zichtbaar, wel verdomd handig : led strips achter de deurtjes welke aangaan bij beweging.

En ik moet toegeven: zo'n braai is wel enorm veelzijdig hoor. Met kerst het hele menu op de braai gemaakt, inclusief toetje (verse wafels).

[Afbeelding]
Een ruime anderhalf jaar geleden... 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

O+ _O-
Als ik ergens voor ga dan ga ik er ook vol gas kolen tegenaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Laten we eens de bacon press gebruiken... Is die te groot voor de skillet! |:( }:|

* Chevy454 gaat morgen picanha maken.

En op 4 januari zalm Bobby Flay style.
Dan is het de verjaardag van de vrouw en komen de schoonouders op bezoek.

Dus mijn idee voor oud en nieuw gaat de prullenbak in. Een alternatief dinner moet dus bedacht worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2019 13:22 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Chevy454 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:20:
Laten we eens de bacon press gebruiken... Is die te groot voor de skillet! |:( }:|

* Chevy454 gaat morgen picanha maken.

En op 4 januari zalm Bobby Flay style.
Dan is het de verjaardag van de vrouw en komen de schoonouders op bezoek.

Dus mijn idee voor oud en nieuw gaat de prullenbak in. Een alternatief dinner moet dus bedacht worden.
Met kerst zowel de Bobby Flay zalm gemaakt als de picanha, goede keus! _O_

Mijn familie had nog nooit picanha of iets wat er op lijkt gegeten. Ze wisten niet wat hen overkwam :D

[ Voor 8% gewijzigd door Flimovic op 28-12-2019 13:37 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:04

greatgonzo

schit-te-rend!

Heb een weber 47.. Wil eigenlijk eens een fatsoenlijke beer can chicken houder..

De bovenkant van de 47 is eigenlijk te laag om hem rechtop te zetten.. Dus moet je de kip haast tussen de beide kolen gedeeltes plaatsen.. Toch?

Heeft iemand wel een goede houder hiervoor gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:26
Inderdaad, op het kolenrooster zetten.
Ik heb zo'n houder van de Action. Paar euro en werkt prima.

Iemand de nieuwe rotisserie van LetzQ gezien? Past op de kleine "AH" ei. Wel beetje prijzig nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:09
Met de feestdagen veel het action ei gebruikt om te roken, gisteren snel wat spareribs op gebakken, daarna had het schitterende idee om even de schuifjes volledig open te zetten zodat alle rook en vet residue weg te branden. Een uurtje later check ik even alles, was mijn gietijzeren pannetje rood aan het gloeien.... direct alles toe gedaan, maar het pannetje is nu wel omzeep. Straks eens kijken voor dit terug op te schuren en in te branden. De keramiek is wel terug “brand”schoon

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Hier is dan toch eindelijk de kogel door de kerk en komt er een Kamado.
Na enig zoekwerk, budgetbepaling en slapeloze nachten de zoekfunctie van google maar eens gebruikt en daar de vraag gesteld; welke kamado?
Daar kwam deze link naar voren; https://bbq-helden.nl/welke-kamado-kopen/ en dat heeft mij prima geholpen.
Tussen het lijstje stond de Golden cast iron cooker, een volledig van gietijzer gemaakt ei wat mijn nieuwsgierigheid aanwakkerde. Er is weinig te vinden over dit product op deze review na dan en wat filmpjes van de producent ; https://bbq-helden.nl/goldens-cast-iron-cooker-review/.
Vooral de onbreekbaarheid, levenslange garantie en de wens voor iets speciaals hebben mij doen beslissen om deze te bestellen bij Fonteyn ( de Nederlandse verdeler) met een hele mooie korting incl alle accesoires die mij zeker ook over de streep heeft geholpen.
Het wachten op de levering is nu begonnen aangezien het geen optie is om een ei van meer dan 200 kilo in de kofferbak te schuiven.
Uiteraard zal ik hier verslag uitbrengen zodra hij geleverd is en ik kan beginnen met het seasoning van de binnenzijde, de rest van de roosters, de Firebox-divider en de plate setter want echt alles is gietijzer.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 30-12-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:57
DCNY schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:14:
Ik heb een Weber Smokey Joe maar ben er niet zo tevreden over. Wordt niet heel warm, en dat komt denk ik doordat de ventilatiegaten aan de zijkant zitten ipv aan de onderkant.

Ik zat er aan te denken om zelf aan de onderkant een gat te boren. Is dat te doen? Iemand dat al geprobeerd toevallig? Of is er een andere oplossing? Heb briketten en kolen geprobeerd. Mn Mastertouch wordt wel loeiheet.
2e KD heb ik op mijn smokey joe pig wings klaar gemaakt, ik stook uiteraard op Kokos, maar ik heb geen last gehad van niet op temp komen, hij ging zelfs met de deksel erop hard! Boven de kolen was het zo heet dat de botjes toch enigszins donker (lees zw) werden! Geen mods oid.

@Hari-Bo nog een adresje waar je de keg kan bekijken? zit er toch over te denken om komend seizoen over te stappen en mijn Niclan alleen nog te gebruiken voor het betere ragwerk!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vertor schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:02:
Met de feestdagen veel het action ei gebruikt om te roken, gisteren snel wat spareribs op gebakken, daarna had het schitterende idee om even de schuifjes volledig open te zetten zodat alle rook en vet residue weg te branden. Een uurtje later check ik even alles, was mijn gietijzeren pannetje rood aan het gloeien.... direct alles toe gedaan, maar het pannetje is nu wel omzeep. Straks eens kijken voor dit terug op te schuren en in te branden. De keramiek is wel terug “brand”schoon
Hoe heet heb je die gestookt dan? Ik heb de mijne vaak op 450C gehad maar no way dat die er brandschoon uit ziet. Nog even zwart als ervoor.

Mijn gietijzeren pannetjes zijn verroest, moet ik ook nog eens aanpakken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Mijn KJJ wordt alleen "brand schoon" als ik 'm op >800F schoon brand, maar dat vind ik nou ook weer net iets te veel van het goede. Het voegt ook niet echt veel toe, vind ik. Zolang het geen direct contact met mijn eten heeft, is "een soort van schoon" keramiek schoon genoeg.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Same here ...
Binnenkant van mijn GrillGuru is zwart.

Hoeft ook helemaal niet 'wit' te zijn, zolang de rommel er niet los aanhangt en omlaag komt ;)
Ik bekijk het per sessie, zo'n acion driehoeksborstel wat "gebogen" en schraap er wat langs.
Of een prop alufolie werkt ook prima

Ik heb onlangs zo'n as-stofzuiger gehaald, ook dat is geweldig, iig beter dan losjes uitscheppen van de onderbak :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 09:58
NeutraleTeun schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:08:
Inderdaad, op het kolenrooster zetten.
Ik heb zo'n houder van de Action. Paar euro en werkt prima.

Iemand de nieuwe rotisserie van LetzQ gezien? Past op de kleine "AH" ei. Wel beetje prijzig nog.
Ik heb hem voor de GrillGuru Compact, maar wat een geweldig ding, heel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Laatst online: 03:09
Chevy454 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:47:
[...]

Hoe heet heb je die gestookt dan? Ik heb de mijne vaak op 450C gehad maar no way dat die er brandschoon uit ziet. Nog even zwart als ervoor.

Mijn gietijzeren pannetjes zijn verroest, moet ik ook nog eens aanpakken.
Geen idee wat de uiteindelijk temp was, maar de kolenmand is weer wit. Al de rest is terug proper, als geen vet of andere residue meer.

Wil je alles terug naar oorspronkelijke staat hebben, heb je inderdaad een pyrolyse oven nodig, maar ik denk niet dat het vilt enzo dat graag heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 21:54
Paganstars schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:04:

@Hari-Bo nog een adresje waar je de keg kan bekijken? zit er toch over te denken om komend seizoen over te stappen en mijn Niclan alleen nog te gebruiken voor het betere ragwerk!
Nee, ik heb hem zelf gekocht toentertijd adhv reviews. Ik heb nog wel een review op mijn site staan van de 5000 ;)
Het is dat ik twee kamado's wou met wat minder gewicht, anders had ik de Kegg gehouden. Vooral de twee verdiepingen standaard is echt geniaal.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Still beats keramisch :') maar thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Na een jaartje met veel plezier gerookt te hebben op een UDS, laatst toch de overstap naar een Big Green Egg gemaakt toen ik voor een zeer zacht prijsje een Large met tafel aan kon schaffen.

Ik heb er toen geen hitteschild bij gekocht omdat ze vrij duur waren en ik hier en daar lees dat de keramische soms breken. Ik zie hier en daar ook alternatieven van gietijzer voorbij komen, dat lijkt me wel wat omdat je ze ook kan gebruiken als grillplaat. Wat zijn jullie ervaringen met alternatieven voor de 'officiële' hitteschilden?

Edit: Ter lering en vermaak ook nog een plaatje van m'n oude smoker :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Brx35IWHpKTCRN0jhiMrrjtX/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Erasmo op 31-12-2019 21:27 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb een Kamado Large, no name...(ongeveer deze https://www.kamadobbq.nl/kamado-bbq-large.html), daarvan wordt het vilt nu wel hard minder en dus wil ik die vervangen.
Nu heb ik de insert al van een kamado joe, divide&conquer, dat bevalt top. En de kolendmand ga ik ook bestellen ter upgrade....en zo wilde ik ipv vilt ook de Kamado Joe Wire mesh seal kopen ipv weer gewoon vilt.
De maten zijn nagenoeg gelijk, goed genoeg dat ik daar wel uit kom (kamado joe 3 heeft 56cm buitenkant keramiek, de mijne net onder de 55cm.

Maar ik vind nergens andere mensen die ook de wire mesh van kamado op hun andere kamado toepassen, waarom niet?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Nomad een Kamado Joe werkt anders dan de andere Kamado's. Normaal gebruikt een Kamado het gewicht van de deksel om een seal te krijgen, de deksel drukt het vilt tegen elkaar waardoor je een luchtdichte afwerking heeft.
Een Kamado Joe heeft een luchtscharnier wat het gewicht van de deksel vrijwel volledig compenseert. De deksel wordt dan ook omlaag gehouden door een systeem wat de deksel vast grijpt. Het mesh veert dan wat terug wat voor een luchtdichte afsluiting zorgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tsurany schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:05:
@Nomad een Kamado Joe werkt anders dan de andere Kamado's. Normaal gebruikt een Kamado het gewicht van de deksel om een seal te krijgen, de deksel drukt het vilt tegen elkaar waardoor je een luchtdichte afwerking heeft.
Een Kamado Joe heeft een luchtscharnier wat het gewicht van de deksel vrijwel volledig compenseert. De deksel wordt dan ook omlaag gehouden door een systeem wat de deksel vast grijpt. Het mesh veert dan wat terug wat voor een luchtdichte afsluiting zorgt.
Ik snap wat je schrijft, maar ik weet de conclusie nog niet zo goed. Denk jij dat de wire-mesh seal teveel terug bounced en daardoor niet sealed, of denk je dat mijn deksel het juist te hard dicht duwt en dat dat mis gaat? Mijn scharnier is aardig in balans, ik kan met 1 vinger de bbq open doen en hij blijft nagenoeg in elke positie stil staan (behalve voorbij ruim halfdicht, dan valt hij gewoon geheel dicht).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yes! Braai is nu voorzien van een draaispit :Y)
Uiteraard direct uitgeprobeerd. We hadden ook flatbread gemaakt, erg leuk om te bakken en ook snel klaar op je rooster.
Buikjes weer vol en blij met het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/05-01-2020/original-55ed32ac609a33238f19737fbcb791dd.jpg
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/05-01-2020/original-b89323676c41b39acbcd7a06b0d21b95.jpg
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/05-01-2020/original-190cb86e3fa47ab8bcacf04c108ecd88.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat een gaaf ding is dat ook. Je moet blij zijn met wat je hebt, maar zo'n mooi hok in de achtertuin plus dikke braai..dat is wel gaaf hoor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nomad schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:22:
Wat een gaaf ding is dat ook. Je moet blij zijn met wat je hebt, maar zo'n mooi hok in de achtertuin plus dikke braai..dat is wel gaaf hoor :D
Thanks! Ben er ook echt verdomd blij mee en trots op :)
Keer op keer genieten in m'n braaihok.

Gisteren weer een stuk buikspek van circa 1 kilo in een half natte pekel van basterdsuiker, esdoornsiroop, tijm en nitrietzout gelegd.
Over een weekje lekker roken tot bacon/ontbijtspek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nomad schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:16:
[...]

Ik snap wat je schrijft, maar ik weet de conclusie nog niet zo goed. Denk jij dat de wire-mesh seal teveel terug bounced en daardoor niet sealed, of denk je dat mijn deksel het juist te hard dicht duwt en dat dat mis gaat? Mijn scharnier is aardig in balans, ik kan met 1 vinger de bbq open doen en hij blijft nagenoeg in elke positie stil staan (behalve voorbij ruim halfdicht, dan valt hij gewoon geheel dicht).
Ik denk dat het niks toevoegt. Je barbecue is ontworpen om vilt te gebruiken, een product dat weinig beweegt. Ik vraag me af of mesh niet wordt platgedrukt of juist de BBQ teveel open laat staan.
Ik zou persoonlijk voor goede kwaliteit vilt gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Inderdaad nomex vilt en klaar. :)
Tweaken blijft leuk, maar functioneel levert het geen voordelen op. Behalve dat de wire-mesh duurzamer is.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Iemand een idee wanneer de 2020 modellen beschikbaar komen?

Had interesse in een bastard urban large, maar deze is nergens meer te krijgen voor een goede prijs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-06 09:29
Dry Aged Wagyu Uruguay Bovenbil BMS 6/7

Ja de titels worden steeds langer en lastiger uit te spreken; en aangezien ik weer een nieuw stuk vlees wil dry agen ben ik nu aan de slag gegaan met Uruguayaanse Wagyu met een marbeling score van 6/7. Deze bovenbil is mooi vetdoorregen en is op 17 december de koeling in gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3vwg888pus.jpg
Ik heb hiervoor de medium zakken van Drya gebruikt en uiteraard weer mijn normale koelkast. Aan deze set-up heb ik niks meer veranderd, de temperatuur is tussen de 2 en de 3 graden celsius; de zakken werken iedere keer perfect, dus nu is het de vraag hoe deze wagyu bil het gaat doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/977b3luwy.jpg
Het startgewicht was 3976gram en de kiloprijs was 40 euro (ja het was in de aanbieding bij de Sligro in Veghel).
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hvtl7wc3ep.jpg

Hierbij wat input over het verpakken en het vacumeren, misschien handige tips voor als je dit zelf wil gaan doen:
Verfrommel de bovenkant van de zak eerst, dit zorgt er voor dat de vacuummachine beter werkt
Probeer al zoveel mogelijk lucht uit de zak te laten voor je begint met vacumeren
Als je machine het ondersteund zal ik altijd kiezen voor handmatig vacumeren, hierbij gaat de machine niet zelf bepalen wanneer er geseald moet worden. Zo kun je rustig (en soms in een paar keer) de zak vacuum trekken en hierna dichtsealen.
En ik kies er altijd voor om 2 seals te maken
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5cfqtkuxk1m6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mlqk7vjzzlch.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r5h8ac51lw.jpg

Wat ook goed is om te weten is dat je je geen zorgen hoeft te maken over een zak die na verloop van tijd losser gaat zitten om het vlees. Het vlees krimpt hierdoor ontstaat er ruimte; dit maakt niets uit voor het eindresultaat. Ik heb nu een aantal stukken ge dryaged met de membraanzakken, sommige zaten los, sommige hadden schimmels, sommige roken sterker, maar allemaal waren ze fenomenaal.

Mijn advies voor iedereen die er mee aan de slag gaat:
Controleer je temperatuur van de koelkast
Maak de koelkast iedere dag open
En maak je verder niet druk over het resultaat; dat komt van zelf goed.

De planning voor dit stuk is trouwens 1 februari dus ik moet nog even geduld hebben. Op dit moment weegt het stuk 3568 gram, dus er is 400 gram aan vocht uit het vlees. In verhouding met eerdere stukken is dit verlies minder dan voorheen. Dit heeft waarschijnlijkte maken met het vetgehalte, al moet ik ook zeggen dat ik heb gemerkt dat verser vlees minder vocht verliest. Ach ja laten we het houden op een combinatie van factoren, ik blijf het bijzonder vinden om te zien hoe ieder stuk op een unieke manier rijpt.

op 22 december zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p90oxejeeui.jpg
je ziet al duidelijk de verkleuring in het vlees, het voelt ook steviger aan maar nog niet echt een karde korst om het vlees heen.

op 11 januari zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/60lt5cu0hr.jpg
Het is u al echt gedry-aged, de korst is mooi stevig en ik weet dat er mooi mals vlees onder verstopt zit :)

Als iemand nog vragen heeft over het proces, stel ze gerust. Ik zal na 1 februari een update sturen met het vlees als het uit de zak gaat en aangesneden gaat worden.

Dus to be continued….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Willianv schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:03:
Iemand een idee wanneer de 2020 modellen beschikbaar komen?

Had interesse in een bastard urban large, maar deze is nergens meer te krijgen voor een goede prijs.
Hopen dat het 2020 model wel een margrietschijf heeft welke geen zuurstof lekt. Nog steeds bizar dat ze dat zo uit hebben gebracht en pas na lang klagen een alternatief aanboden. Zelf zou ik voor Kamado Joe gaan en als de prijs niet uitmaakt een Big Green Egg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Hari-Bo schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Hopen dat het 2020 model wel een margrietschijf heeft welke geen zuurstof lekt. Nog steeds bizar dat ze dat zo uit hebben gebracht en pas na lang klagen een alternatief aanboden. Zelf zou ik voor Kamado Joe gaan en als de prijs niet uitmaakt een Big Green Egg.
Hebben ze al een ander antwoord dan “gebruik aluminiumfolie”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Misha De RVS chimney kan je inmiddels ook krijgen had ik gelezen op BBQgenootschap. Maar wel bizar dat er eerst flink geklaagd moet worden. Persoonlijk zou ik hiervan wegblijven zeker icm de aftersales. Dat de aanschafprijs interessant is zal ik niet ontkennen, maar dit soort dingen zou mij doen besluiten om een ander gerenommeerd merk te kiezen wel met de juiste aftersales.

[ Voor 45% gewijzigd door Hari-Bo op 11-01-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 18:07
@pepijnm1984
Wat een stuk vlees :9~ .
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Hari-Bo schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:50:
@Misha De RVS chimney kan je inmiddels ook krijgen had ik gelezen op BBQgenootschap. Maar wel bizar dat er eerst flink geklaagd moet worden. Persoonlijk zou ik hiervan wegblijven zeker icm de aftersales. Dat de aanschafprijs interessant is zal ik niet ontkennen, maar dit soort dingen zou mij doen besluiten om een ander gerenommeerd merk te kiezen wel met de juiste aftersales.
Ja gelijk heb je. Ik wil sinds de Albert Heijnactie met de Grill Guru kamado ook niks meer met 200Fahrenheit te maken hebben. Superslechte communicatie, zat een defect aan mijn kamado en pas na weken kreeg ik een berichtje terug met “dat is geen defect”. Oh, hoe noem je het dan als het stuk aan komt

Ik ben verder wel erg tevreden met de kamado, maar het bedrijf erachter, teringjantje zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Koffie schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Thanks! Ben er ook echt verdomd blij mee en trots op :)
Keer op keer genieten in m'n braaihok.

Gisteren weer een stuk buikspek van circa 1 kilo in een half natte pekel van basterdsuiker, esdoornsiroop, tijm en nitrietzout gelegd.
Over een weekje lekker roken tot bacon/ontbijtspek
Als je moet schatten: wat ben je op maandbasis kwijt aan alles Bbq gerelateerd? Grote aankopen zoals je braai enzo niet meegerekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Mijn cast iron Cooker staat op zijn plek en de losse onderdelen en de binnenkant van het ei hebben nu 4 keer een seasoning gehad. De buitenkant heeft een hittebestendige coating en het rvs onderstel ook, de binnenzijde van het ei heeft vanaf de fabriek ook al een soort seasoning maar een paar laagjes extra kunnen vast geen kwaad.
Het ziet er allemaal oerdegelijk uit maar ik verwacht dat ik deze toe kan voegen aan het nu nog kleine lijstje met toekomstige erfstukken.
De buitenzijde wordt warm tijdens een run van 250 graden maar naar mijn idee niet erger dan een keramische kamado.
Wegens tijdgebrek nog geen lange run gedaan maar even snel een paar hamburgers ging prima.
https://imgur.com/a/XM9Su54

[ Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 12-01-2020 08:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misha schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:18:
[...]

Als je moet schatten: wat ben je op maandbasis kwijt aan alles Bbq gerelateerd? Grote aankopen zoals je braai enzo niet meegerekend
Ik zou het niet durven inschatten. Gaat natuurlijk ook met pieken en dalen vwb het aantal keren dat ik bbq.
Inkopen probeer ik vaak in bulk te doen, maar ook door goedkoper vlees te halen.
Een diep gevroren eendenborst van de Lidl is bijvoorbeeld niets mis mee. Dus als ik die zie neem ik er een paar mee.
Zalm halen we via via bij de groothandel, en dan direct een stuk of 5 tot 10 (al naar gelang wat er op de kalender staat aan aankomende 'feestjes' en hoeveel er in de vriezer past).
Procureur neem ik mee bij de kaufland, uit die grote lompe plastic verpakking halen, vacuumtrekken en de vriezer in.
Online vlees bestellen? Niet voor 1 stukkie als het ff kan. Laatst samen met mijn een tas vol worsten bij beef en steak besteld (de proeverijen en de braaiworsten).

De buikspek halen we bij een lokale slager die in grote partijen goedkoop vlees handelt. Niet veel top spul daar, maar een buikspek kun je weinig aan verkloten.

Even unrelated van bovenstaand ... gisteren hadden we een Wagyu tomahawk uit Australia op de braai _/-\o_ :9~ O+
https://www.instagram.com/p/B7McZZxBIv5/

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/12-01-2020/original-339297895322f9bca22e879155e18a5f.jpg
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/12-01-2020/original-87f33c732e2ff9aaff4aa4d52b5750b9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/12-01-2020/original-7e864dca3100098f79e5b4d23779bd40.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Koffie schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:38:
[...]

Ik zou het niet durven inschatten.
Ik zei dat je MOEST schatten })

Ik probeer het ook telkens zoveel mogelijk in bulk te doen. Haal meestal bij de Sligro en check dan wat er een beetje in de aanbieding is. Maar de moeder de vrouw zit telkens te zeuren dat ik er best wat aan uitgeef, en of dat allemaal niet goedkoper kan. Ik vind dat ik het nog best redelijk doe. Ik geef denk ik ~€50 per maand er aan uit. Soms eens een uitschieter. Alles wat ik haal portioneer, vacumeer en vries ik direct in. Dat scheelt behoorlijk. Zou niet weten hoe ik het voordeliger kan doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misha schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Ik zei dat je MOEST schatten })

Ik probeer het ook telkens zoveel mogelijk in bulk te doen. Haal meestal bij de Sligro en check dan wat er een beetje in de aanbieding is. Maar de moeder de vrouw zit telkens te zeuren dat ik er best wat aan uitgeef, en of dat allemaal niet goedkoper kan. Ik vind dat ik het nog best redelijk doe. Ik geef denk ik ~€50 per maand er aan uit. Soms eens een uitschieter. Alles wat ik haal portioneer, vacumeer en vries ik direct in. Dat scheelt behoorlijk. Zou niet weten hoe ik het voordeliger kan doen
Filmpje van keuringsdienst van waarde van afgelopen donderdag laten zien en vragen of ze goedkoop wil of goed wil ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik heb laatst nog een horeca Ola vriezer gekocht om bulk in te kopen. :P

Op m'n wensen lijst staat nog steeds een echte vaccumeer machine.

[ Voor 32% gewijzigd door Hari-Bo op 12-01-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Koffie
Wat een pracht stuk, heb zelf nog nooit Wagyu op maar dat wil ik in ieder geval één keer doen. Ziet er lekker uit hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hari-Bo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:18:
Dat zijn prima dingen, kunnen lekker koud.
Op m'n wensen lijst staat nog steeds een echte vaccumeer machine.
En met een echte bedoel je een kamer-vacumeer apparaat? Zijn mij te groot en te duur maar ... het is wel erg gaaf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@franssie Inderdaad, nu heb ik een Solis model met ribbel zakken. Het is vooral de prijs die me tegenhoud maar ik hou wel faillissement veilingen in de gaten, misschien dat ik er 1 voor een redelijke prijs kan scoren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Harry; je hebt vaak tweedehandsjes die voor een prikkie weg gaan. Je zou eens met zelfstandige slagers moeten praten, die weten vaak wel oudjes die er mee nokken en de hele inventaris eruit donderen.

andere optie is bijv gastroloods

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Hari-Bo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:50:
@franssie Inderdaad, nu heb ik een Solis model met ribbel zakken. Het is vooral de prijs die me tegenhoud maar ik hou wel faillissement veilingen in de gaten, misschien dat ik er 1 voor een redelijke prijs kan scoren. :)
Ik heb ook nog wel een ingang in de slagerwereld waar ze je er misschien op termijn aan eentje kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Paganstars Dat is nog wel een idee inderdaad.

@robkrekel Dat zou helemaal super zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:58
Hari-Bo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:18:
Ik zie op de site van Ola dat het kleinste model al 3kwh per dag doet. Dit is 1095 kwh op jaarbasis, zo rond de 250 euro aan electriciteit. Is een A+++ vrieskist (voorbeeld) geen betere investering? Die kost 30 euro per jaar aan electriciteit.
Koffie schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Filmpje van keuringsdienst van waarde van afgelopen donderdag laten zien en vragen of ze goedkoop wil of goed wil ;)
https://www.npostart.nl/k...rde/09-01-2020/KN_1712041
Kwam hem toevallig tegen v/d week, wel geinig item. Voor de doorgewinterde BBQ'er waarschijnlijk weinig nieuws onder de zon.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 11:04

greatgonzo

schit-te-rend!

een vraagje.. voor een verjaardag wil ik voor 14 man pulled pork maken.. 3kg vlees lijkt me iig wel genoeg toch?

Een meer praktische vraag (het wordt de verjaardag van onze jongste dochter).. ik wil eigenlijk alle voorbereidingen en bakken de dag ervoor doen, zodat ik max een uurtje op de dag zelf bezig ben... mijn vrouw ziet me anders aankomen als ik de hele tijd de Weber in de gaten moet houden.

Wat is het handigste:
- alles grillen op de dag voor het feestje, en alleen opwarmen in de oven (bbq smaak zal er dan toch wel in zitten)
- of tot het moment dat je het gaat inpakken en dan alleen het laaste stuk opnieuw afgaren op de bbq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 12:35
Niet op de dag zelf doen. Dat vlees is echt super onbetrouwbaar qua bereidingstijd.

Opwarmen kan prima. Onder de grill is misschien zelfs wel lekker voor extra krokantheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Volgens mij is opnieuw afgaren (er van uitgaand dat je het vlees gekoeld weglegt) een nieuwe exercitie om het vlees van 7 graden naar 90+ te krijgen. Dit kost je alsnog veel tijd. Ik zou zoals @418O2 aangeeft ook compleet van te voren alles klaar maken en dan opwarmen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Inderdaad van tevoren maken, pullen in een grote ovenschaal en onder alu folie in de koelkast zetten.
Dan kun je op de dag dat je het nodig hebt opwarmen in de oven (lage temp, 150 graden ofzo) met alu er nog op. Als je met BBQ saus en honing e.d. werkt voor de smaak, kun je heel goed wat cola toevoegen voordat je het in de oven doet! Hou je het lekker sappig mee en de smaak past er prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Eigenlijk maak ik pulled pork altijd een dagje eerder. Ff opwarmen met een beetje appelsap en hupsakee, lekker smullen zonder stress 😍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik ga idd dit weekend al pp maken voor een verjaardag volgend weekend. Alle pp gaat op gewicht vacuum verpakt worden, ik denk dat ik op de dag zelf met een waterbad (sous vide toch bij de hand ;) ) alles keurig opwarm; omdat het plat verpakt is hoeft dat niet te lang te duren.

Omdat vanaf vandaag ook bij de Lidl zalm in de aanbieding is, heb ik 2 stukken gehaald. Een ligt nu in een pekel met dille en jeneverbes, een ander met sinaasappel en whiskey. Als de Q na de pp is afgekoeld zal ik daar nog een nachtje de zalm op roken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:59
Zucht. Na een half jaar geeft mijn herqs thermometer al problemen. 1 van de probes lijkt niet goed te zijn. Hij geeft de ene minuut 40 graden aan (ligt buiten, niet in het vlees gestoken oid) en vijf minuten later 120 graden. Heb hem al op meerdere aansluitingen geprobeerd maar geen verandering.

Wat kan ik zelf nog doen voordat ik garantie ga claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
greatgonzo schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:18:
een vraagje.. voor een verjaardag wil ik voor 14 man pulled pork maken.. 3kg vlees lijkt me iig wel genoeg toch?

Een meer praktische vraag (het wordt de verjaardag van onze jongste dochter).. ik wil eigenlijk alle voorbereidingen en bakken de dag ervoor doen, zodat ik max een uurtje op de dag zelf bezig ben... mijn vrouw ziet me anders aankomen als ik de hele tijd de Weber in de gaten moet houden.

Wat is het handigste:
- alles grillen op de dag voor het feestje, en alleen opwarmen in de oven (bbq smaak zal er dan toch wel in zitten)
- of tot het moment dat je het gaat inpakken en dan alleen het laaste stuk opnieuw afgaren op de bbq
Inderdaad zoals mijn voorgangers zeggen, niet op de dag zelf.
Afgelopen zomer ruim 12 Kilo PP gemaakt voor een feestje. Sommige stukken hadden ruim een uur langer nodig, dat wil je echt niet onder de druk van gasten.
Bewaar het vocht wat vrijkomt tijdens het inpakken en maak gebruik dat de volgende dag. Van te voren (grof) pullen is geen enkel probleem. Dag erna opwarmen met wat saus, appelsap en het vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Dan is je probe kapot en niet je thermometer?
Als het je probe is lijkt me die garantieclaim wat lastig worden maar je kan het altijd proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
checkdiz schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:38:
Dan is je probe kapot en niet je thermometer?
Als het je probe is lijkt me die garantieclaim wat lastig worden maar je kan het altijd proberen
Na wat troubleshooten lijkt het vooral te gebeuren als er twee probes in de thermometer zitten, en niet als er 1 in zit. Daarnaast lijkt het mij als het een kapotte probe is niet dat hij na maximaal 10 keer gebruiken al defect mag zijn.

Ik vind het een fantastisch apparaat maar het begint nu toch wel irritant te worden. De eerste kwam binnen met een defect scherm (en een kras erin) en nu dit.. maandag maar even contact opnemen met beef&steak waar ik de set heb gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
R0y. schreef op zondag 19 januari 2020 @ 01:19:
[...]

Na wat troubleshooten lijkt het vooral te gebeuren als er twee probes in de thermometer zitten, en niet als er 1 in zit. Daarnaast lijkt het mij als het een kapotte probe is niet dat hij na maximaal 10 keer gebruiken al defect mag zijn.

Ik vind het een fantastisch apparaat maar het begint nu toch wel irritant te worden. De eerste kwam binnen met een defect scherm (en een kras erin) en nu dit.. maandag maar even contact opnemen met beef&steak waar ik de set heb gekocht.
Je weet dat het scherm de probes om de beurt laat zien? :+

Ik vind het kut voor je dat je een defect heeft, maar om dat hele product nou af te schrijven terwijl er talloze positieve ervaringen tegenover staan, is ook weer wat. Je hebt gewoon pech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Misha schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Je weet dat het scherm de probes om de beurt laat zien? :+

Ik vind het kut voor je dat je een defect heeft, maar om dat hele product nou af te schrijven terwijl er talloze positieve ervaringen tegenover staan, is ook weer wat. Je hebt gewoon pech
Haha ja daar ben ik mij van bewust. :9

Ik schrijf het hele product niet af. Ik vind de thermometer perfect werken buitenom hetgeen wat ik nu ervaar. Eerste keer pech is vervelend, de tweede keer word toch best irritant. Dat kan je toch niet ontkennen denk ik? ;)

Gelukkig had ik nog een thermometer liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
NoepZor schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:43:
[...]

Ik zie op de site van Ola dat het kleinste model al 3kwh per dag doet. Dit is 1095 kwh op jaarbasis, zo rond de 250 euro aan electriciteit. Is een A+++ vrieskist (voorbeeld) geen betere investering? Die kost 30 euro per jaar aan electriciteit.
Stroomverbruik maakt niet uit, de elektriciteit hoef ik daar niet te betalen waar de vriezer gestald is. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ndonkersloot
Vandaag voor de tweede keer pulled pork maken. Heb 2,5kg procureur ligt er sinds 08:45 op. Net ingepakt zit nu op kern temp van 80 graden.

Ben benieuwd of het net zon succes als de vorige keer wordt.

Edit:
Was goed gelukt! Voor mijn gevoel wel iets droger dan de vorige keer maar erg lekker. Wat is een vacumeer machine toch fijn, weer een voorraadje in de vriezer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0eb1gTerYLaRUdAfOaFlQWoW/medium.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door ndonkersloot op 25-01-2020 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Wat blijft Zalm op een ceder plankje toch heerlijk. Beetje dille, citroen rasp. Opdienen met penne.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even denken .. op welke site zitten we ook alweer? Ohja .. TWEAKERS B) :D
Afgelopen tijd even wat werk gestopt in het GUI gedeelte van mijn zelfbouw bbq thermometer. PAar keer echte run mee gedaan en bevalt goed.
Alarmering is op dit moment alleen visueel, ik ben er nog niet helemaal uit op welke manier ik wil alarmeren.
Eerste GUI had ik op pimatic draaien, maar omdat ik alles naar Home Assisant heb overgezet heb er ik voor de thermometer ook eentje opgebouwd. Voordeel als je thermometer niet specifiek op 1 ding gericht is maar zijn temps gewoon op mqtt slingert :Y)

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/26-01-2020/original-42b907679def8f4682a4ee27af4ae695.png
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/26-01-2020/original-53c0a5e55ea90fb24c6596a0f751a48d.png
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/26-01-2020/original-3da0f3a1553b0af646001be3898de601.png
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/26-01-2020/original-f465969e6016ae7c6d9f2b1c2e7e3381.png

Binnenkort mijn protoype eens ombouwen naar een een v2.0 welke vele malen kleiner moet zijn (zit nu een in tupperware bakkie gepropt), 4 ipv 2 probes, draadloos oplaadbaar en op batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:33

bdu

Koffie schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:22:
Even denken .. op welke site zitten we ook alweer? Ohja .. TWEAKERS B) :D
Afgelopen tijd even wat werk gestopt in het GUI gedeelte van mijn zelfbouw bbq thermometer. PAar keer echte run mee gedaan en bevalt goed.
Alarmering is op dit moment alleen visueel, ik ben er nog niet helemaal uit op welke manier ik wil alarmeren.
Eerste GUI had ik op pimatic draaien, maar omdat ik alles naar Home Assisant heb overgezet heb er ik voor de thermometer ook eentje opgebouwd. Voordeel als je thermometer niet specifiek op 1 ding gericht is maar zijn temps gewoon op mqtt slingert :Y)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Binnenkort mijn protoype eens ombouwen naar een een v2.0 welke vele malen kleiner moet zijn (zit nu een in tupperware bakkie gepropt), 4 ipv 2 probes, draadloos oplaadbaar en op batterijen.
Interessant! Kan je je project delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

bdu schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:12:
[...]

Interessant! Kan je je project delen?
Code is nog niet optimaal, dus nog niets online.
In essentie:
- ESP8266
- LCD1602
- 4x MAX6675 chipset
- 4x K-Typ thermocouple

En dat dan aan elkaar knopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:33

bdu

Koffie schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:34:
[...]

In essentie:
- ESP8266
- LCD1602
- 4x MAX6675 chipset
- 4x K-Typ thermocouple

Mocht je wat verder zijn heb ik zeker interesse 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

In essentie:
- ESP8266
- LCD1602
- 4x MAX6675 chipset
- 4x K-Typ thermocouple

Daar heb ik destijds ook gebruik van gemaakt. Ik heb daarnaast nog Blynk ingezet om een app, inclusief meldingen op je telefoon.

Daarnaast ook nog een SS1306 om zo ook bij de bbq zelf de temperaturen af te kunnen lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A0x6MdhCqdzUn79k4FrsYZHF/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door bartbh op 26-01-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Tiwazz schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:39:
...
Wat is een vacumeer machine toch fijn, weer een voorraadje in de vriezer.
Wat is het grote voordeel van vacuum t.o.v. een tupperware bakkie? :-D Real question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Laatst online: 01-08 14:49
plofkip schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:20:
[...]

Wat is het grote voordeel van vacuum t.o.v. een tupperware bakkie? :-D Real question
Vacuum verpakt (zonder zuurstof) is het langer houdbaar.

Hier een lijstje met richtlijnen hoe lang iets houdbaar is onder verschillende omstandigheden:
Voedel in koelkast, voedsel op kamer temp, voedsel diepvries (-18C)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ah ja, als ik die tabel goed lees, is het zonder vacuum ook al meerdere maanden goed houdbaar in de diepvries, toch? Zo lang blijft het bij mij toch niet liggen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:43
[...]

Ruimte, (indien beperkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Langer houddbaar en minder ruimte.
spuit11 beter lezen wat andere al gereageerd hebben :P

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 27-01-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:54
[...]

"aan elkaar knopen". Ik neem aan dat je voor ons een jip en janneke handleiding schrijft ;)

Nee, zonder gekheid; Kun je ons op de hoogte houden wat je precies doet (mbt software)? Want wat je nu maakt mis ik heel erg en wil ik ook graag hebben. Dus ben zeer benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen (ondanks dat de code nog niet optimaal is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
[...]

In essentie:
- ESP8266
- LCD1602
- 4x MAX6675 chipset
- 4x K-Typ thermocouple

Ziet er goed uit! mooi in combinatie met Home Assistant.
Hier ook al een tijdje over aan het filosoferen.

Mag ik vragen welke/waar je de thermokoppels vandaan hebt?

Ik heb al gezocht naar reserve probes van de standaard merken maar die zijn of wat duur of het is niet duidelijk of het K of J (of andere) type thermokoppels zijn.
Industriële K en J type probes zijn wel te vinden maar zijn die geschikt voor voedsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rw9222
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik lees dit topic altijd met zeer veel interesse en kan genieten van alle creaties die jullie maken.

Ik ben nu op het punt gekomen dat ik mijn eigen huis gekocht heb en daarbij hoort uiteraard ook een mooie barbecue. Ik vind koken ontzettend leuk en barbecuen ook, maar dit heb ik bij het ouderlijk huis alleen nog maar op gas gedaan. Nu zou ik graag een mooie barbecue willen aanschaffen, maar weet eerlijk gezegd niet wat nou een goede barbecue is om mee te beginnen.

Ik wil sowieso op houtskool/briketten gaan barbecuen. Vaak zal dit met een groep vrienden zijn en als dit mij echt zo goed blijft bevallen wil ik uiteindelijk ook echt mooie stukken vlees gaan roken en low & slow bijvoorbeeld, maar dit is voor nu geen must. Eerst het ''gewone'' barbecuen maar goed onder de knie te zien krijgen.

Wat voor merk/type barbecue zouden jullie mij adviseren als beginner? Budget zal zo'n 300 euro zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

grote_oever schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:30:
[...]

"aan elkaar knopen". Ik neem aan dat je voor ons een jip en janneke handleiding schrijft ;)

Nee, zonder gekheid; Kun je ons op de hoogte houden wat je precies doet (mbt software)? Want wat je nu maakt mis ik heel erg en wil ik ook graag hebben. Dus ben zeer benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen (ondanks dat de code nog niet optimaal is).
Aan elkaar knopen ja :+
Nee hoor snap wel wat je bedoeld, maar zit nu nog ff teveel bugjes in om al te publiceren.
Jahaa! schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Ziet er goed uit! mooi in combinatie met Home Assistant.
Hier ook al een tijdje over aan het filosoferen.

Mag ik vragen welke/waar je de thermokoppels vandaan hebt?

Ik heb al gezocht naar reserve probes van de standaard merken maar die zijn of wat duur of het is niet duidelijk of het K of J (of andere) type thermokoppels zijn.
Industriële K en J type probes zijn wel te vinden maar zijn die geschikt voor voedsel?
K-Type probes via ali express. Zijn idd lastig te vinden, laat staan de probes met een punt er aan.
Ik heb deze gekocht:
https://www.aliexpress.com/item/32841448771.html
https://www.aliexpress.com/item/32608011695.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Rw9222 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:46:
Ik lees dit topic altijd met zeer veel interesse en kan genieten van alle creaties die jullie maken.

Ik ben nu op het punt gekomen dat ik mijn eigen huis gekocht heb en daarbij hoort uiteraard ook een mooie barbecue. Ik vind koken ontzettend leuk en barbecuen ook, maar dit heb ik bij het ouderlijk huis alleen nog maar op gas gedaan. Nu zou ik graag een mooie barbecue willen aanschaffen, maar weet eerlijk gezegd niet wat nou een goede barbecue is om mee te beginnen.

Ik wil sowieso op houtskool/briketten gaan barbecuen. Vaak zal dit met een groep vrienden zijn en als dit mij echt zo goed blijft bevallen wil ik uiteindelijk ook echt mooie stukken vlees gaan roken en low & slow bijvoorbeeld, maar dit is voor nu geen must. Eerst het ''gewone'' barbecuen maar goed onder de knie te zien krijgen.

Wat voor merk/type barbecue zouden jullie mij adviseren als beginner? Budget zal zo'n 300 euro zijn.
Weber Master-Touch GBS 57

Kun je voor van alles en nog wat inzetten. Van het normale grill werk tot low & slow. Ik heb er nog geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
[...]

Houdbaarheid en ruimte voornamelijk. Ik heb nu 11 zakjes pulledpork in de vriezer liggen, als ik daar 11 bakjes voor moet gebruiken kan ik meteen een lade op offeren.

Had ik geen vacumeer machine dan zou ik het met een zip lock zak doen en de zuurstof zoveel mogelijk eruit drijven met water, gaat ook aardig.

Kwaliteit blijft ook beter, geen ijskristallen e.d.

[ Voor 21% gewijzigd door ndonkersloot op 27-01-2020 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Los van dat is het efficienter en duidelijker.
Ik vind het feit dat je geen uitdroging (vriesbrand) ijskristalaanzet krijgt het belangrijkste voordeel. Dat is dan ook wel echt epic win wmb.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 20:24
Ik zie dat bij de barbecuexxl de inkbirds in de aanbieding zijn voor scherpe prijzen.
Ik twijfel tussen de 4 probe of de 6 probe op batterijen..

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Clavat schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:59:
Ik zie dat bij de barbecuexxl de inkbirds in de aanbieding zijn voor scherpe prijzen.
Ikzelf had de 4 probe maar deze verkocht en een Meater blok van 4 gehaald.
Heb toen de 2 probe versie voor dunnere stukken vlees.

4 is meer dan genoeg in mijn optiek, maar als jij 6 verschillende stukken vlees erop legt dan kan ik me voorstellen dat je een 6 probe nodig hebt.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong

Voor dat geld een weber 57, iets anders (kamado) van een beetje grote gaat ver boven dit budget. Als je zelf of iemand kent met een ING rekening dan kan met de punten een Weber 57 voor 159,- bestellen.
https://www.ing.nl/punten...doPYckoT4JhRoCZC8QAvD_BwE

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 28-01-2020 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha

Als je uit de buurt van Haarlem komt: je kan mijn Weber One Touch Premium 57 wel overnemen. Die staat al een laaaange tijd stof te happen :)
D.deJong schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:05:
[...]

Voor dat geld een weber 57, iets anders (kamado) van een beetje grote gaat ver boven dit budget. Als je zelf of iemand kent met een ING rekening dan kan met de punten een Weber 57 voor 159,- bestellen.
Een Kettle is alleen niet zo hoog toch? Die heeft een plat dakje ipv een bolling

[ Voor 22% gewijzigd door Misha op 28-01-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rw9222
  • Niet online
plofkip schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:18:
[...]

Weber Master-Touch GBS 57

Kun je voor van alles en nog wat inzetten. Van het normale grill werk tot low & slow. Ik heb er nog geen spijt van gehad.
Thanks, zelf inderdaad ook al een aantal keer bekeken. Denk dat dit hem dan inderdaad gaat worden :)
D.deJong schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:05:
[...]

Thanks voor de tip. Zal eens rond vragen in mijn omgeving.
Misha schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:54:
[...]

Als je uit de buurt van Haarlem komt: je kan mijn Weber One Touch Premium 57 wel overnemen. Die staat al een laaaange tijd stof te happen
Haha helaas, ik woon in het noorden van het land. Toch bedankt voor je aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Vannacht Pulled Pork gemaakt voor de lunch op het werk en viel me mee hoe snel die klaar was met het wrappen. Het werd in ieder geval erg goed ontvangen bij de collega's :9

Wist niet dat je met de Meater je "cooks" kon delen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 20:07
Rw9222 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:51:

Haha helaas, ik woon in het noorden van het land. Toch bedankt voor je aanbod.
Ik heb hier in het noorden (net boven Leeuwarden) nog wel een Niclan die voor goedkoop weg mag, mocht je interesse hebben. Kun je zowel low&slow en snel wat grillen. Om je een idee te geven wat het is: https://bbq-helden.nl/niclan-kamado-grill-review/. Heb hem nog niet actief in de verkoop, maar hij begint mij beetje in de weg te staan.

Mocht je interesse hebben, stuur maar even DM.

Edit:
Is trouwens in oktober 2018 aangeschaft. Heeft vrijwel altijd drooggestaan. Ik heb hem in de aanbieding gekocht en mag daarom wel weg voor € 25 / € 50 ofzo. Foto's kan ik je altijd even toesturen.

[ Voor 19% gewijzigd door mrCowboyBunny op 30-01-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
Grill Guru lekker boycotten omdat het van die Fahrenheitboys afkomt.

En als je houdt van risico'tjes nemen kun je er ook een via Alibaba halen. Grill Guru Classic Elite a €399 & Mini Egg Shaped Tabletop Kamado Charcoal BBQ Grill a $150. Ik zie dat bij die Alibaba er inmiddels een andere thermostaat op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
Misha schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:59:
[...]

Wat is er mis mee dan?
Ik heb er al 3 jaar een in gebruik naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mrCowboyBunny schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Edit:
Is trouwens in oktober 2018 aangeschaft. Heeft vrijwel altijd drooggestaan. Ik heb hem in de aanbieding gekocht en mag daarom wel weg voor € 25 / € 50 ofzo. Foto's kan ik je altijd even toesturen.
Ik ben volgende week denk ik in Ferwert (dat is wel boven Leeuwarden toch?) en als ie echt in de weg staat is het zonde om deze te laten wegroesten.
Maar ik kan deze wellicht ook meenemen (Muiden) voor iemand die er meer nood aan heeft dan ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Misha schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:59:
[...]

En als je houdt van risico'tjes nemen kun je er ook een via Alibaba halen. Grill Guru Classic Elite a €399 & Mini Egg Shaped Tabletop Kamado Charcoal BBQ Grill a $150. Ik zie dat bij die Alibaba er inmiddels een andere thermostaat op zit
De garantie is van Hornbach en die moet het maar zien te halen bij Grill guru.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
FrankBlom schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 01:12:
[...]

Wat is er mis mee dan?
Ik heb er al 3 jaar een in gebruik naar volle tevredenheid.
Met Grill Guru zelf niks, heb er al een tijdje zelf een. Over het bedrijf er achter staat dit topic vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:03

Denko

|{ing Øf ßlitz

Clavat schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:59:
Topspul. Overigens nog steeds duurder dan gewoon bij de bron kopen. Maar ik gebruik al tientallen keren de X2 en ik ben er gigantisch tevreden over.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
Misha schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 05:39:
[...]

Met Grill Guru zelf niks, heb er al een tijdje zelf een. Over het bedrijf er achter staat dit topic vol
Hmmm, lees ook hoop op google.

Maargoed het is een BBQ, als het ei niet barst bij de eerste paar keer dan gebeurt het ook niet meer.
Scheurt hij wel heb je te maken met de verkoper.
En als hij valt is het sowieso geen garantie.

Ik heb hem voornamelijk gekocht omdat hij voor mij in de sweet spot qua prijs zat.

Auplex vond ik maar een beetje net aan, en zag onderstel al roesten na een zomer bij een maatje.

Grill guru prijs was ok en er zat meer bij standaard dan bij de andere bbbq's.

Bastard net te duur, maar die had ik achteraf toch moeten kopen vanwege de iets makkelijker verkrijgbare accessoires (dealer zit letterlijk om de hoek)

Green egg is helemaal te duur voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 20:07
franssie schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 02:42:
[...]

Ik ben volgende week denk ik in Ferwert (dat is wel boven Leeuwarden toch?) en als ie echt in de weg staat is het zonde om deze te laten wegroesten.
Maar ik kan deze wellicht ook meenemen (Muiden) voor iemand die er meer nood aan heeft dan ik.
Sterker nog, als je vanuit Leeuwarden naar Ferwert rijdt, dan kom je langs Stiens. En dat is waar de BBQ staat :). Ik wacht dit weekend nog even een reactie van Rw9222 af. Maar mocht ik daar niks van horen, dan mag je wat mij betreft de Niclan komen ophalen. Stuur je dan wel even een PM zodat we de rest kunnen bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik ga toch maar weer een Weber Kettle 57" aanschaffen.

Merk dat ik daarmee toch prettiger BBQ (zelfs indirect) dan met mijn medium kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rw9222
  • Niet online
mrCowboyBunny schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Ik heb hier in het noorden (net boven Leeuwarden) nog wel een Niclan die voor goedkoop weg mag, mocht je interesse hebben. Kun je zowel low&slow en snel wat grillen. Om je een idee te geven wat het is: https://bbq-helden.nl/niclan-kamado-grill-review/. Heb hem nog niet actief in de verkoop, maar hij begint mij beetje in de weg te staan.

Mocht je interesse hebben, stuur maar even DM.

Edit:
Bedankt voor je aanbod, maar ga toch voor een compleet nieuwe. Heb flink wat waardebonnen ontvangen via mijn werk die ik hier voor kan gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vorige week een stuk buikspek in de natte pekel gegooid met een flesje Gouden Carolus Classic, verder nog nitrietzout, witte basterdsuiker, maple syrup, knoflookpoeder, gedroogde tijm en laurier.
Heel benieuwd naar het eindresultaat, ligt er net op (circa 40 graden kern nu).
Gerookt met appeltjes hout. Heb laatst een flinke lading appelhout kunnen kopen dus voor dit soort gelegenheden even wat bast eraf met een mesje en dan wat stukjes afzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 12:35
Yogibeer schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:40:
Ik ga toch maar weer een Weber Kettle 57" aanschaffen.

Merk dat ik daarmee toch prettiger BBQ (zelfs indirect) dan met mijn medium kamado.
Waar loop je tegenaan dan met je kamado?
Pagina: 1 ... 69 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism