Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
418O2 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Waar loop je tegenaan dan met je kamado?
Toch vooral ruimtegebrek :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is geen ruimte gebrek in je kamado, je hebt een kamado gebrek in je ruimte. Koop een mooie Big Joe ernaast, probleem opgelost ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 14:04

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Koffie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:07:
Vorige week een stuk buikspek in de natte pekel gegooid met een flesje Gouden Carolus Classic, verder nog nitrietzout, witte basterdsuiker, maple syrup, knoflookpoeder, gedroogde tijm en laurier.
Heel benieuwd naar het eindresultaat, ligt er net op (circa 40 graden kern nu).
Gerookt met appeltjes hout. Heb laatst een flinke lading appelhout kunnen kopen dus voor dit soort gelegenheden even wat bast eraf met een mesje en dan wat stukjes afzagen.
En?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
mrCowboyBunny schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Ik heb hier in het noorden (net boven Leeuwarden) nog wel een Niclan die voor goedkoop weg mag, mocht je interesse hebben. Kun je zowel low&slow en snel wat grillen. Om je een idee te geven wat het is: https://bbq-helden.nl/niclan-kamado-grill-review/. Heb hem nog niet actief in de verkoop, maar hij begint mij beetje in de weg te staan.

Mocht je interesse hebben, stuur maar even DM.

Edit:
Is trouwens in oktober 2018 aangeschaft. Heeft vrijwel altijd drooggestaan. Ik heb hem in de aanbieding gekocht en mag daarom wel weg voor € 25 / € 50 ofzo. Foto's kan ik je altijd even toesturen.
Waarom woon jij dan weer in het noorden ik heb wel interesse maar woon bij Rotterdam :p

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Was tegen 11 uur pas klaar ;) Wel vlug een stukje geproefd, was heerlijk. Van het weekend even wat meer op mijn gemak van proeven :+

Afbeeldingslocatie: https://smokeenbbq.nl/wp-content/uploads/wpforo/attachments/3/56-20200206224201.jpg Afbeeldingslocatie: https://smokeenbbq.nl/wp-content/uploads/wpforo/attachments/3/53-20200206191222.jpg

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:26
Misha schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 05:39:
[...]

Met Grill Guru zelf niks, heb er al een tijdje zelf een. Over het bedrijf er achter staat dit topic vol
Met de Kamado zelf is zeker niets mis, gebruik 'm nu een jaar en vind het een geweldige bbq van goede kwaliteit.

Zelf had ik water in de thermometer staan, dus niet een beetje condens wat op zich kan voorkomen maar een laagje water. Na wat aandringen hebben ze deze toch vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Koffie schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:38:
[...]

Was tegen 11 uur pas klaar ;) Wel vlug een stukje geproefd, was heerlijk. Van het weekend even wat meer op mijn gemak van proeven :+

[Afbeelding] [Afbeelding]
En en? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Iedereen zijn BBQ de storm overleefd? ;)
Mijn bbq meubel met mini kamado was stukje gaan rijden :o maar snel tegen de muur gezet en de remmen op de wieltjes ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

m0nk

16-09-2003 15.15

Mijn BBQ heeft het niet overleefd.. Ik wilde hem verrijden voor de storm. Bij het weg rijden ging ie iets te hard en bleef hangen achter een opstaande tuintegel.. Daarbij viel mijn Bastard naar achter, precies op het scharnier. Daarbij is de deksel waar hij vast zat aan het scharnier in stukken gebarsten.. Ook de vuurring is door de klap in 3en gebroken. Vanmiddag even kijken of de onderkant nog wel helemaal heel is.. dan zou een nieuwe deksel (185,-) en een nieuwe vuurring (99,-) voldoen.. #kutweekend :/

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 17:55
m0nk schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:46:
Mijn BBQ heeft het niet overleefd.. Ik wilde hem verrijden voor de storm. Bij het weg rijden ging ie iets te hard en bleef hangen achter een opstaande tuintegel.. Daarbij viel mijn Bastard naar achter, precies op het scharnier. Daarbij is de deksel waar hij vast zat aan het scharnier in stukken gebarsten.. Ook de vuurring is door de klap in 3en gebroken. Vanmiddag even kijken of de onderkant nog wel helemaal heel is.. dan zou een nieuwe deksel (185,-) en een nieuwe vuurring (99,-) voldoen.. #kutweekend :/
Oef dat is mooi balen. Ik wist mijn bastard nog net te redden toen ik hem weg rolde. Hij kantelde al maar kon hem nog net optijd tegen houden.

Blijft een "tricky" klusje als je niet een mooie gladde ondergrond hebt waarover je de bbq verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

m0nk

16-09-2003 15.15

Ja, gelijk chagrijnig de rest van het weekend in.. Ik hoop echt dat de onderkant, het scharnier etc nog in orde zijn..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Nou ik heb gewoon laten staan. Die 140kg gaat niet zomaar aan de wandel.

Zaterdag echt goddelijk gebbq'ed. Ik had een ribeye van 1.2kg. Goeie rub er op, reverse seat en daarna een olie er op met ongeveer deze ingrediënten

Olijfolie
Gerookte chili pepers
Knoflook
Peper
Peterselie

Dat goed laten trekken en over het vlees. Was echt heerlijk!

Daarna een diamanthaas in een whiskey-ketjap marinade. Paar uur vacuüm getrokken weggezet en toen op de BBQ reverse seared. Hele bijzondere, lekkere smaak. Keer wat anders, ga het zeker opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Al contact gehad met je inboedelverzekering? Niet geschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Koffie schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:38:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Heel mooi man!
Ik doe dat ook regelmatig, maar gooi dan ineens 5kg spek op de kamado. We eten eens stukje, en de rest gaat de diepvries is voor later.

Tot welke kerntemperatuur ga je met dit stuk?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:21:
Mijn bbq meubel met mini kamado was stukje gaan rijden :o maar snel tegen de muur gezet en de remmen op de wieltjes ;)
Kamado Joe Classic 3, heeft grotere wielen waardoor hij beter over obstakels kan rijden, scheelt een hoop. Even vlakbij het huis uit de wind gezet, heeft geen millimeter bewogen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zelfde fout als vorig keer : te weinig! :+

Op de verjaardag van mijn zoon had een ik een stuk van een kilo gemaakt, in de gedachte dat ik nog wel wat zou overhouden. Niet dus :/
Mijn oom had er aardig van zitten smullen, dus de helft van de kilo van afgelopen dagen heb ik meegenomen naar hem afgelopen zaterdag.

Zojuist het laatste stuk door snijmachine gehaald en in porties vacuum getrokken en de vriezer in. Binnenkort maar eens een stuk van 2 kilo halen ofzo, 2 verschillende manieren van pekelen (bijvoorbeeld iets met peperkorrels ofzo, of bourbon?) en dan in 1 ruk die 2 kilo smoken. Kan ik mooi stukken voor de bij een borrel en blokjes voor het koken invriezen.
Het regende zoveel dat de hele tuin blank stond. Het water op het gras kabbelde zo verder op de tegels van mijn braaihok :( Verder gelukkig niets weggewaaid.
Dat is balen! Mag het niet zeggen, maar euh .. is dit niet door de wind gebeurd? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

418O2 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Waar loop je tegenaan dan met je kamado?
Meer plek gok ik.

(Edit) sorry zat op pagina 1 van de reacties zie ik nu :)

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 11-02-2020 14:29 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:09
Ben je toch gewoon voor verzekerd via je opstal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Marzman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:28:
[...]

Meer plek gok ik.

(Edit) sorry zat op pagina 1 van de reacties zie ik nu :)
Meer plek inderdaad. Maar ik vind een kettle ook net zo makkelijk barbecueën eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
Heren, ik heb zojuist een kilo Wagyu bevatte gekocht. Samen met 2 andere meat lovers dachten we; ach, waarom ook niet.
Nu maak ik bavette altijd alsvolgt:
Houtskool goed warm. Eerst indirect roken tot een kerntemp van ongeveer 30/35 graden. Daarna direct searen.

Gezien ik nu Wagyu heb, dacht ik; kan het niet nog beter?! Mijn zoektocht leverde Low and slow flank steak op, ofwel Bavette compleet op lage temperatuur garen.
Wie heeft hier ervaring me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karpertjuh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 15:15
pepijnm1984 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:36:
Dry Aged Wagyu Uruguay Bovenbil BMS 6/7

{...}

Als iemand nog vragen heeft over het proces, stel ze gerust. Ik zal na 1 februari een update sturen met het vlees als het uit de zak gaat en aangesneden gaat worden.

Dus to be continued….
en??

psn: Arco1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met grote vreze mijn HIY afdak in de gaten gehouden, aangezien ik geen bouwkundige ben, en het op de gok allemaal vastgeschroefd heb ( whatsapp-hulp van kennis )
Maar geen krimp gegeven .. dus dat.
En nog steeds heerlijk droog eronder, dus GG staat (nog) veilig, en onafgedekt.
Al een paar keer gebruikt, scheelt enorm dat je niet naar neerslag hoeft te kijken.

Nu nog mijn pizzaoven op de sokkel, maar de hulptroepen daarvoor blijven afmelden
* FreshMaker gaat DIE ook vergeten bij de officiële ingebruikname :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik was op zoek naar een stalen convector zodat ik die ook als pizza staal kan gebruiken. Een lokale lasser wil wel wat voor me bakken dus dat is mooi.

Ik las hier en daar dat de originele eigenlijk nog te veel directe hitte doorliet door de te grote gleuf dus ik denk dat ik hem een centimeter groter bestel. Voor de rest nog tips en tricks?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
ixl85 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:46:
Heren, ik heb zojuist een kilo Wagyu bevatte gekocht. Samen met 2 andere meat lovers dachten we; ach, waarom ook niet.
Nu maak ik bavette altijd alsvolgt:
Houtskool goed warm. Eerst indirect roken tot een kerntemp van ongeveer 30/35 graden. Daarna direct searen.

Gezien ik nu Wagyu heb, dacht ik; kan het niet nog beter?! Mijn zoektocht leverde Low and slow flank steak op, ofwel Bavette compleet op lage temperatuur garen.
Wie heeft hier ervaring me?
Low en slow kan wel maar heb je niet liever een krokante(re) korst? Als ik een relatief dun stuk vlees heb zoals bavette dan gooi ik hem er meestal direct op, dus voor hij op temperatuur is. Kan je toch nog wat extra rook meepakken. Meeste mensen hier vinden dat niet zo'n goed idee ivm hygiene, maar ik leef nog steeds en doe het al jaren. Inderdaad even laten rusten bij een graadje of 35 en je bbq zo heet mogelijk opstoken en dan zo snel mogelijk affikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Bavette, indien niet te dik gewoon High & Fast.

Alles onder 1.5 -2CM dik H&F , daarboven L&S

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Malt007
Iemand hier ervaring met het maken van pastrami of lang pekelen van rundvlees? Mijn brisket zit nu een dag of 10 in de pekel maar net bij het draaien van het vlees kwam ik erachter dat er een dikke slijmlaag op zit. Nu weet ik dat dat kan gebeuren maar moet zeggen dat ik het wel erg slijmerig vind, kan echt draden tussen mijn vingers trekken. Ruikt overigens heerlijk en er drijft geen schimmel en er zijn ook geen luchtbellen. Zou ik het slijm er morgen gewoon afwassen bij het ontzouten en zaterdag roken of kan er meer aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 13:31
Heb het zelf nog nooit gedaan (al staat het wel hoog op de to do list). Kan me ergens vaag herinneren dat iemand op bbq genootschap forum ook ooit zoiets had, maar weet niet meer precies wat daar de uitkomst van was.
Over het algemeen is het zo dat ik met dit soort dingen geen risico neem, al kan ik me voorstellen dat de investering in een brisket het lastig maakt. Geur is meestal de voornaamste indicator wat mij betreft, maar kan me voorstellen dat slijm ook niet echt een prettig gevoel geeft.
Zit er nitrietzout in je pekel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Henkie_NtA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:21:
Heb het zelf nog nooit gedaan (al staat het wel hoog op de to do list). Kan me ergens vaag herinneren dat iemand op bbq genootschap forum ook ooit zoiets had, maar weet niet meer precies wat daar de uitkomst van was.
Over het algemeen is het zo dat ik met dit soort dingen geen risico neem, al kan ik me voorstellen dat de investering in een brisket het lastig maakt. Geur is meestal de voornaamste indicator wat mij betreft, maar kan me voorstellen dat slijm ook niet echt een prettig gevoel geeft.
Zit er nitrietzout in je pekel?
Ja heb nitrietzout gebruikt en ben ook actief in hetzelfde topic op het bbqgenootschap, alleen daar is nog niet gereageerd op mijn specifieke geval.
Ik was de brisket vanavond gewoon goed schoon en dan laat ik neus en ogen beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Malt007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:06:
[...]

Ja heb nitrietzout gebruikt en ben ook actief in hetzelfde topic op het bbqgenootschap, alleen daar is nog niet gereageerd op mijn specifieke geval.
Ik was de brisket vanavond gewoon goed schoon en dan laat ik neus en ogen beslissen.
Ik bedoelde meer dat ik het tijdje terug wel eens gelezen had op dat forum, misschien ff terugzoeken in oudere pastrami topics. Beetje googlen gaf me iig dit
https://eggheadforum.com/...87/brine-went-kinda-slimy
https://www.smokingmeatfo.../brine-went-slimy.285926/

Niet echt eenduidig dus, al lijkt wat je al zegt qua wassen en opnieuw brine maken wel verstandig.
Geur lijkt me nog steeds de beste indicator en vanuit die 2 links lijkt de kleur en helderheid van het slijm ook wat te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Henkie_NtA op 14-02-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Henkie_NtA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Ik bedoelde meer dat ik het tijdje terug wel eens gelezen had op dat forum, misschien ff terugzoeken in oudere pastrami topics. Beetje googlen gaf me iig dit
https://eggheadforum.com/...87/brine-went-kinda-slimy
https://www.smokingmeatfo.../brine-went-slimy.285926/

Niet echt eenduidig dus, al lijkt wat je al zegt qua wassen en opnieuw brine maken wel verstandig.
Geur lijkt me nog steeds de beste indicator en vanuit die 2 links lijkt de kleur en helderheid van het slijm ook wat te zeggen.
Thx, ben een stuk wijzer geworden door ook in het engels te zoeken :) Ben heel benieuwd of ik het vanavond goed genoeg acht om te gebruiken. Anders 80 euro maar voornamelijk een mooi stuk vlees verspild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Malt007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Thx, ben een stuk wijzer geworden door ook in het engels te zoeken :) Ben heel benieuwd of ik het vanavond goed genoeg acht om te gebruiken. Anders 80 euro maar voornamelijk een mooi stuk vlees verspild.
Ja brisket geven ze niet weg. Wat heb je waar gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Henkie_NtA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:58:
[...]

Ja brisket geven ze niet weg. Wat heb je waar gehaald?
Bij de sligro een mooie 4.5kg whole packer USA grain fed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Malt007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Bij de sligro een mooie 4.5kg whole packer USA grain fed.
Zijn die goed? Als het USA grain fed is zal het wel prima zijn. Heb tot nu toe 2x een flat van Beef&Steak gehad en die vond ik prima (waren ook USA grain fed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Henkie_NtA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Zijn die goed? Als het USA grain fed is zal het wel prima zijn. Heb tot nu toe 2x een flat van Beef&Steak gehad en die vond ik prima (waren ook USA grain fed).
Zag er mooi gemarmerd uit, maar heb de brisket nog niet eerder geprobeerd.

Sinds ik bij de Sligro kom nooit meer ergens anders vlees gehaald. Topkwaliteit voor de helft van de prijs van B&S. Als ik iets speciaals wil bestellen ze het voor me en daarnaast ook geinteresseerd in mijn bbq-perikelen waardoor ze me ook nog wel eens van advies willen voorzien.

Gewone slagers kom ik sowieso niet meer, kwaliteit en kennis is 9 van de 10 keer matig terwijl de prijzen debiel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Malt007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:03:
[...]

Zag er mooi gemarmerd uit, maar heb de brisket nog niet eerder geprobeerd.

Sinds ik bij de Sligro kom nooit meer ergens anders vlees gehaald. Topkwaliteit voor de helft van de prijs van B&S. Als ik iets speciaals wil bestellen ze het voor me en daarnaast ook geinteresseerd in mijn bbq-perikelen waardoor ze me ook nog wel eens van advies willen voorzien.

Gewone slagers kom ik sowieso niet meer, kwaliteit en kennis is 9 van de 10 keer matig terwijl de prijzen debiel zijn.
Tja dat ken, ben ook erg blij met mijn Sligro pas.
Goede slagers zijn idd erg zeldzaam tegenwoordig, maar dat komt ook omdat het overgrote meerendeel van de nederlanders niks weet en het ook niets kan schelen. Dus heeft het voor de meeste slagers ook erg weinig meerwaarde om echt kennis te hebben. Los van dat de meeste mensen hun vlees bij de supermarkt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Henkie_NtA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:19:
[...]

Tja dat ken, ben ook erg blij met mijn Sligro pas.
Goede slagers zijn idd erg zeldzaam tegenwoordig, maar dat komt ook omdat het overgrote meerendeel van de nederlanders niks weet en het ook niets kan schelen. Dus heeft het voor de meeste slagers ook erg weinig meerwaarde om echt kennis te hebben. Los van dat de meeste mensen hun vlees bij de supermarkt halen.
En als je al een goede slager vindt dan betaal je de absolute hoofdprijs want dan wordt het al snel als 'exclusief' gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraagje,

Net bij mijn KJ Classic 1 het originele vilt vervangen voor Nomex . De deksel sloot niet helemaal voor dus de banden aangepast .

Als ik de deksel sluit en de twee achtste schroeven aandraai blijft hij mooi gesloten maar als ik dan de deksel open die sluit hij daarna niet helemaal meer.

Als ik dan weer de banden aanpas en de schroeven weer aandraai, maar niet helemaal muurvast , sluit deksel perfect.

Vraag is dus of die schroeven achter super vast moeten zitten , of zo vast de deksel sluit? Dan paar keer stoken en dan weer na verloop van tijd aanpassen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo, voorberereidingen getroffen voor Gyros van het braaispit morgen :Y)
Ik had in de vriezer nog een Duitse procureur liggen die ik al een tijdje hiervoor in gedachten had.
Reuze benieuwd naar het eindresultaat morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Koffie schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:00:
Ik had in de vriezer nog een Duitse procureur liggen die ik al een tijdje hiervoor in gedachten had.
Stond ook al op mijn lijst door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Heb al een paar keer gyros gemaakt hier. Altijd een succes

Kruiden

2 eetlepels zeezout
1 eetlepel tijm
2 eetlepels basilicum
2 eetlepels oregano
2 eetlepels versgemalen zwarte peper
2 eetlepels komijnenpoeder
2 eetlepels paprikpoeder mild
1 eetlepels paprikapoeder scherp
2 eetlepels uienpoeder
2 eetlepels knoflookpoeder

Tzaziki

Halve komkommer raspen en uitknijpen
Teen knoflook raspen
Pezo
Beetje olie

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb vorig jaar een eitje gekocht bij de Lidl. Deze vandaag van zolder afgehaald omdat het toch weer wat beter weer word. Maar dat ding is zo enorm laag. Ik lees veel over inbouwen in Ikea Bekvam tafeltjes. Maar ben benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben?
En hoe die bekvam dan omgaat met de hitte die van de BBQ afkomt?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:14:
<>
En hoe die bekvam dan omgaat met de hitte die van de BBQ afkomt?
Een kamado wordt aan de onderkant niet echt warm/heet. Als je ziet dat ze zelfs webers zo in hout hangen (met een rand van 2 cm) komt dat gewoon goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wordt niet heet nee

Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/5017260/uploads/editor/ox/hw21rhtj5638.jpg

Boerenverstand gebruiken. Voldoende tocht en afstand tot het hout.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat boerenverstand is dus een beetje fout gegaan daar.
En dat is exact waar ik inderdaad bang voor ben.
Maar met aantal cm speling aan de zijkanten en een baksteen onderop moet het dus goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:08:
en een vuurvaste steen onderop moet het dus goed komen.
FTFY ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:00:
Gyros was heeeerlijk! :D
We waren met 4 volwassenen en 3 kinderen, maar er blijf weinig over de van 2 kilo. Volgende keer misschien 2 nekken gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malt007
Malt007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:51:
[...]

Nog even feedback mocht iemand in de toekomst hetzelfde fenomeen tegenkomen.

Vrijdag begon ik met 5 liter brine afgieten, dat bleek geen sinecure aangezien het 5 liter slijm bleek te zijn. Het ging niet eens makkelijk door de afvoer zo dik was het. Maar ok, geen vreemde geurtjes of schimmels te bekennen dus vlees goed proberen schoon te maken. Nu had ik al gelezen op 1 van de links van @Henkie_NtA dat dit slijm waarschijnlijk niet wateroplosbaar was en dat bleek het geval, hoe lang ik ook spoelde er blijf een laagje opzitten.

Na een uurtje ontzouten en spoelen de brisket op een rooster in de koelkast gelegd om hem wat te laten drogen, maar na een uur nog steeds de glimmende slijmlaag te zien en had derhalve niet het idee dat het zin had.

Nadere inspectie toonde toch wat verkleuring en het vet wat aan de buitenkant zat zag er toch niet zo lekker uit, ook was dit vet van een vreemde structuur dus besloten te gaan trimmen. Bij het trimmen viel me op dat onder de eerste 3-5mm prachttg rood vlees zat dus besloten flink de slager uit te hangen en rondom een laag weg te halen. Uiteindelijk ruim een kg moeten weg snijden, zonde maar moet bekennen dat ik weinig eetlust meer had na het aanschouwen van het resutlaat van een kleine 2 weken pekelen, alles wat er over was was dus winst.

Vervolgens het restant in de rub gezet en een nachtje laten intrekken. Zaterdag de bbq aangeslingerd, 2 flinke brokken eikenhout erop en roken maar. Na ergens in de middag ingepakt te hebben was ik het rond 19:30 zat, had honger en hij moest ook nog even rusten dus genoeg genomen met een kerntemperatuur van rond de 90 graden.

De geuren die het huis vulden waren geweldig, mag ook wel met 20 kruiden en specerijen maar stond er toch van te kijken. Toen ruim ongeveer 600 gram in dunne plakken gesneden om daar 3 katz-style sandwiches van te maken. Had al een mooi ongesneden brood met roggemeel gehaald waar ik zelf dikke plakken van heb gesneden, laagje amerikaanse mosterd erop en een dikke laag vlees. Overigens niet zo'n 10cm dikke laag zoals Katz doet, dat leek me wat teveel van het goede.

Uiteindelijk resultaat viel zeker niet tegen, mooi zacht vlees met een mooie volle smaak. Gelukkig ook niet te zout, je weet natuurlijk nooit precies het eindresultaat van 2 weken pekelen, ieder stuk vlees reageert net wat anders. Ik snap ook waarom het met mosterd en pickles gegeten wordt, dat vult elkaar mooi aan. Is het dan de moeite waard, moaw, wilde het zeker van mijn lijstje afstrepen maar er zal niet snel een herhaling komen. Restant ligt in de vriezer, denk dat ik volgende week een reuben sandwich ga maken met zuurkool en kaas erover.

Nu eens kijken wat het volgende project moet worden, heb eigenlijk alles wel een keer geprobeerd in de afgelopen jaren, dit was echt het laatste van mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Mooi om te horen dat het toch nog redelijk goed is afgelopen. Wel jammer dat je zoveel af hebt moeten snijden.
Wat voor verkleuring had het vlees?

Zag dat de Sligro zalm en buikspek in de aanbieding heeft en een blik in de vriezer leerde me dat de gerookte zalm en homemade bacon weer bijna op zijn, dus gok dat dit bij mij op het programma staat binnenkort. Zeker nu de buitentemperatuur nog kan qua zalm koudroken.

Niet helemaal bbq related, maar ik heb laatste zelf gefermenteerde hot sauce gemaakt, was ook leuk om te doen, dus misschien dat een keer proberen @Malt007 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Henkie_NtA schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:34:
Mooi om te horen dat het toch nog redelijk goed is afgelopen. Wel jammer dat je zoveel af hebt moeten snijden.
Wat voor verkleuring had het vlees?

Zag dat de Sligro zalm en buikspek in de aanbieding heeft en een blik in de vriezer leerde me dat de gerookte zalm en homemade bacon weer bijna op zijn, dus gok dat dit bij mij op het programma staat binnenkort. Zeker nu de buitentemperatuur nog kan qua zalm koudroken.

Niet helemaal bbq related, maar ik heb laatste zelf gefermenteerde hot sauce gemaakt, was ook leuk om te doen, dus misschien dat een keer proberen @Malt007 :)
Een paar randjes waren licht van kleur geworden, misschien het best te omschrijven als bleek. Het vet was wat grijzig en doorzichtig, echt wat volgens mij de officiele betekenis van ranzig:

ran·zig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
(van vetten, oliën) in het eerste stadium van bederf verkerend.

Wat eronder zat was echt prachtig rood vlees in ieder geval en een stuk appetijtelijker.

Bedankt voor je tip van de hotsauce, dat is iets waar ik al naar aan het kijken was. Heb al een voorliefde voor mexicaans eten en heb al verschijdene dingen geprobeerd om zo dicht mogelijk bij origineel mexicaans te komen. Taco's gemaakt van kalfstong en ander orgaanvlees is echt een aanrader! Om dat te complementeren zou een eigen hotsauce natuurlijk wel top zijn. Heb ook een mooi boek liggen die me daar goed bij kan helpen 'Over rot' van Wateetons en een maat van me is net begonnen met het kweken van allerlei soorten pepers.

Wil dit seizoen ook gaan beginnen met brood bakken op de bbq, dat is een terrein wat ik nog niet verkend heb.

Wat ik zoal gedaan heb de laatste jaar:

- zelf dryagen
- charcuterie projecten (pancetta, guanciale, bresaola)
- koud roken
- alle cuts proberen die er zo'n beetje zijn
- half varken besteld en deze samen met een slager verwerkt
- worsten maken

Al het standaard bbq-werk heb ik in de jaren ervoor al onder de knie gekregen. Vind het nog wel leuk om dingen te perfectioneren, zo heb ik afgelopen jaar heel veel burgers en steak sandwiches gemaakt met soms verrassende uitkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Malt007 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:51:
[...]

Een paar randjes waren licht van kleur geworden, misschien het best te omschrijven als bleek. Het vet was wat grijzig en doorzichtig, echt wat volgens mij de officiele betekenis van ranzig:

ran·zig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
(van vetten, oliën) in het eerste stadium van bederf verkerend.

Wat eronder zat was echt prachtig rood vlees in ieder geval en een stuk appetijtelijker.

Bedankt voor je tip van de hotsauce, dat is iets waar ik al naar aan het kijken was. Heb al een voorliefde voor mexicaans eten en heb al verschijdene dingen geprobeerd om zo dicht mogelijk bij origineel mexicaans te komen. Taco's gemaakt van kalfstong en ander orgaanvlees is echt een aanrader! Om dat te complementeren zou een eigen hotsauce natuurlijk wel top zijn. Heb ook een mooi boek liggen die me daar goed bij kan helpen 'Over rot' van Wateetons en een maat van me is net begonnen met het kweken van allerlei soorten pepers.

Wil dit seizoen ook gaan beginnen met brood bakken op de bbq, dat is een terrein wat ik nog niet verkend heb.

Wat ik zoal gedaan heb de laatste jaar:

- zelf dryagen
- charcuterie projecten (pancetta, guanciale, bresaola)
- koud roken
- alle cuts proberen die er zo'n beetje zijn
- half varken besteld en deze samen met een slager verwerkt
- worsten maken

Al het standaard bbq-werk heb ik in de jaren ervoor al onder de knie gekregen. Vind het nog wel leuk om dingen te perfectioneren, zo heb ik afgelopen jaar heel veel burgers en steak sandwiches gemaakt met soms verrassende uitkomsten.
Hehe, klinkt inderdaad alsof je een groot deel van het bbq spectrum al verkend hebt.

Hot sauce is behoorlijk simpel. Je neemt chili's en gooit die in een 5% brine en wacht minimaal een week. Enige waar je echt op moet letten is schoon werken en je pot af en toe ontluchten om de vrijgekomen CO2 kwijt te raken, anders heb je geen hot sauce maar een bom.
Verder kan je er zo ongeveer alles bij knikkeren wat je wil. Ik had vorige keer wat kardemon, knoflook en ui bij 3 verschillende chili's (gewone rode, jalapeno en madame jeanette). Resultaat was me net iets te knoflokering, maar de scherpte was prima. Prima kick die niet nog de halve dag in je bek bleef hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkie_NtA op 17-02-2020 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
NSFW :+

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WVs1W4P/IMG-0048.jpg

SFW :+

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SyTXL91/IMG-0049.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zspKG9V/IMG-0047.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PDNPr5t/IMG-0053.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZX53xXn/IMG-0055.jpg

Mezelf laten toegeven aan de reclame lokkertjes ;)
Bij Aldi op de wekelijkse 'wat gaan we doen-dag' kwamen we de bovengrill tegen, de "BeefMaker"
Bij de eerste introductie véél en véél te duur ( 170€ ) maar nu afgeprijsd naar 50€
Reden één - wordt (nog) niet verkocht ( onbekend ) in Nederland, Duitsland is dat veel beter bekend, de OHG
Reden twee : Duitsland ( en de rest ) krijgen de Beefmaker Pro, een verbeterd model, branders 'slimmer' geplaatst.

Maar goed, het product ...
Een bovengrill, met enorm hoge temperatuur ( 800+ graden ) gevoed door een gasfles, niet bijgeleverd ;)
Groenten en double jacket potatoes, de laatste eerst in de oven, en afgemaakt onder de grill
Biefstuk van de supermarkt, maar verrassend ... 2x60 seconden, 3 minuutjes onder file, en dan nog eens 2x30 seconden onder de grill ...

Apparaat heeft in totaal 10 minuten aangestaan, meer tijd nodig om gerechten te wisselen, dan daadwerkelijk klaarmaken ;)

volgende stap .... sousvide :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Vandaag weer eens op 'kamado jacht' geweest. Waar ik eerst nog twijfelde tussen een Bastard of een Kamado Joe ben ik er nu wel uit dat het een Kamado Joe gaat worden.

Nu nog even kijken of het de classic 2 of classic 3 gaat worden. De classic 3 vind ik mooier, vooral het onderstel. Dat vind ik er bij de 2 nogal fragiel uitzien.
Alleen scheelt het wel een bom duiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:22
Bij Lidl staat de Landmann Kamado voor €100 in de webshop. Rooster van 26,5cm.

Ben ernstig aan het twijfelen deze te bestellen. Alleen geen idee of dit kwalitatief nog wat is :?

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 16:29

Wootlock

Evilution

sjufke schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:33:
Bij Lidl staat de Landmann Kamado voor €100 in de webshop. Rooster van 26,5cm.

Ben ernstig aan het twijfelen deze te bestellen. Alleen geen idee of dit kwalitatief nog wat is :?
Ik zou 350 euro meer uitgeven en een Kamado Joe Jr. kopen als je dit formaat wil ;-)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Heb nu een jaar een lidl ei (geen landman volgens mij?), toen voor €50 gekocht, en ben er best te spreken over. Wel komt er deze zomer een grotere, maar om te proberen is er niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Wootlock schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Ik zou 350 euro meer uitgeven en een Kamado Joe Jr. kopen als je dit formaat wil ;-)
Die is bijna 2x zo groot :o :9

Al zou ik inderdaad hetzelfde advies geven. Ik was vorig jaar ook aan het kijken naar deze kleintjes (lidl, action...) en bij mij staat nu ook een Joe jr. Je komt vaker ruimte te kort op dat ding dat dat je overhoudt :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:31
In het aanbiedingen topic plaatste @418O2 het volgende:
Nu vraag ik me af (voor ik hem bestel), beter als dat ding van de Action? Het is m'n eerste kamado en vindt het leuk om ermee te gaan proberen. Dan kan ik op een later moment investeren in een grotere variant.

Is dit goed om te smaak te pakken te krijgen? Of zeggen jullie, stop je centen beter in een grote kamado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

g00gle schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:11:

[...]

Nu vraag ik me af (voor ik hem bestel), beter als dat ding van de Action? Het is m'n eerste kamado en vindt het leuk om ermee te gaan proberen. Dan kan ik op een later moment investeren in een grotere variant.

Is dit goed om te smaak te pakken te krijgen? Of zeggen jullie, stop je centen beter in een grote kamado?
Volgens mij zijn al die eitjes ongeveer hetzelfde qua bouwkwaliteit. Ik had er 2 jaar geleden ook 1 gekocht, maar vrij snel weg gedaan omdat het net te klein is voor alles. Tenzij je in je eentje bent :P. Ik heb nu een kamado Large (47cm) van de Hornbach (zo'n no-name die je in allerlei smaakjes ook weer vind)...dat formaat is heel fijn. Maar een Kamado Junior is wat mij betreft het kleinste formaat dat als een volwassen product fungeert. Maar vanwege de prijs ben ik gegaan voor een no-name grotere, net zo duur als die junior, maar dan groter. En nooit spijt gehad :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:17

fxs81

Julianadorp

Ik heb via Amstel met een actie zo'n kleine kamado gewonnen en moet zeggen dat die toch wel regelmatig aanstaat, beenhammetjes, stuk of 8 gehaktballen past er makkelijk op (wel zelf een deflector maken/kopen om indirect te kunnen bbq-en) Gebruik hem eigenlijk het meest met steaks bakken op hoge temperatuur. Ook wel veel voor het roken van bv knoflook voor ailoile. Naast de Joe en de weber is het een leuke aanvulling.De thermometers van deze goedkopere dingen zijn wel allemaal ruk dus hou daar wel rekening mee. Ik doe het inmiddels een beetje op gevoel en dat gaat prima.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@fxs81 Waar heb jij de deflector van gemaakt? Zo'n stene bordje van de Xenos? Zoiets heb ik wel is langs zien komen. Ik denk dat je dan zelf van een ijzer stripje steuntjes moet maken? Heb je advies/foto's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ik heb 2 oude rvs lineaaltje verknipt en daar zet ik een terracotta geglazuurd schaaltje op, daar leg ik het rooster op en gaan met die banaan. Werkt prima en lekker low budget. Rooster ligt dan wel iets hoger maar het voordeel is dan wel weer dat je meer houtskool kwijt kan dus langere sessies gaat dan makkelijker zonder bijvullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGs0tfwKcdVh9zHWI8jcRf4bIfE=/f/image/fQ02U2KVi3Zfzw38z1Ea6XWn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBagVGSn0EMu9h77N0oYvnDapvk=/f/image/prQ6RjD3L0aUKfSDgAI1meWv.jpg

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@fxs81 Aah top zeg! Ik ga wel even kijken bij de Xenos voor zo'n schaaltje, doe je er nog water in?
Nog advies voor houtskool? En een 1e gerecht om te proberen van het weekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 08:29
Heb het exact zo gedaan, eerst een kamado van de action € 50 om even te proberen.
Seizoen later een 21 inch kamado aangeschaft! :)

nooit geen spijt gehad.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 12:16

[...]

Gegarandeerd dat je daarna een 'echte' kamado wil. Vorig jaar voor nóg minder geld zelf zo'n mini kamado bij de Lidl gehaald, vijf tientjes. Vier kippenpoten voor paar broodjes pulled chicken werkt perfect;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho2gRwnCihY03DMHuMq5ufo28n0=/f/image/TqjXfrcSyN1ACrMHjXVcEKZn.jpg

Dat gezegd hebbende, met het kleintje kun je m.i. prima uit de voeten om eens te proberen of het iets voor je is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
g00gle schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:05:
@fxs81 Waar heb jij de deflector van gemaakt? Zo'n stene bordje van de Xenos? Zoiets heb ik wel is langs zien komen. Ik denk dat je dan zelf van een ijzer stripje steuntjes moet maken? Heb je advies/foto's?
Gietijzer pannetje van 20cm is ook ideaal :)

BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2WemUYUBP-YvFd2ycXoHh-nhfQ=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/Z5Euhcbhf8HylGPYrklon6Il.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXmYy5hByJhxqd-GnraJQv5Adk0=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/L88Oc1ltBJW7MKVxMsoC6GUm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASG6wjbNRB35FSvIpjNa5Xy-rc0=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/E8WNBBgF7NSTudTXgBRY5XSw.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVg3dMs5qH2e8tPZPyy61p6fEsA=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/dbboU4GpLuczm30w24yInO5s.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcsHGCuW766hKsjHbaLlicDbgUA=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/KOBBhi1COxCZrUWGH4LLERm4.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wZpNWb_wR_TtNgtpxIChE7Q2N0=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/bqE7l50DvilzrSFm4xe4vFXc.jpg?f=fotoalbum_small

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Aah bedankt jongens! Ik ga van het weekend denk even pielen ermee! Ben benieuwd!

Heb je voor mij advies voor houtskool, beetje normaal verkrijgbaar. Liever niet via internet dat ik gewoon even een zak kan gaan halen ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

g00gle schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:20:
Aah bedankt jongens! Ik ga van het weekend denk even pielen ermee! Ben benieuwd!

Heb je voor mij advies voor houtskool, beetje normaal verkrijgbaar. Liever niet via internet dat ik gewoon even een zak kan gaan halen ergens?
Bbq haarlem haal ik alles. Maar zat plekken waar het te krijgen is. Tuincentra's ook vaak

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

Zonder te weten waar je woont kunnen we hier weinig over zeggen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Vrijwel iedere zak restaurants houtskool is wel geschikt. Maakt niet zo heel veel uit, liefst niet al te grote brokken voor het kleine ei, moet er wel in passen. Ik hou de kleinere stukken uit de zak altijd apart voor de kleine Q's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

g00gle schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:03:
@fxs81 Aah top zeg! Ik ga wel even kijken bij de Xenos voor zo'n schaaltje, doe je er nog water in?
Nee, ik gebruik in geen enkele Q waterbakken. Kost alleen maar energie en dus houtskool. Je bent dan niet alleen je vlees aan het garen maar ook water aan het koken. Ik heb in het begin met bbq-en wel waterbakken gebruikt tegen uitdrogen maar ik merk eigenlijk geen verschil buiten een hoger houtskool verbruik. Temperatuurbeheersing is belangrijker dan een waterpan in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
418O2 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Zonder te weten waar je woont kunnen we hier weinig over zeggen natuurlijk
Ik woon in de buurt van Leiden, misschien inderdaad is kijken bij een tuincentrum. Gelezen dat er toch wel veel verschil in kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28

Fire-up is een best stukje houtskool voor weinig, verkrijgbaar bij Karwei. Zelf heb ik een zak Grill Guru ( grote brokken) bij Makro of Hornbach vandaan en die doet het ook prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bij fire up staat er op de zak altijd iets van houtskool briketten. Koop.ik dan kool of briket.. Of maakt t geen drol uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dennis1812 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:45:
Bij fire up staat er op de zak altijd iets van houtskool briketten. Koop.ik dan kool of briket.. Of maakt t geen drol uit?
Geen briketten kopen. Die geven teveel as voor een kamado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dennis1812 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:45:
Briketten zijn samengeperste houtskool. Houtskoolbriketten zijn dus briketten, als je gewoon 'normale' houtskool wilt (wat toch echt wel verschil maakt) dan moet je dus op zoek naar een zak waar gewoon houtskool op staat, zonder briketten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 15:47
fxs81 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Nee, ik gebruik in geen enkele Q waterbakken. Kost alleen maar energie en dus houtskool. Je bent dan niet alleen je vlees aan het garen maar ook water aan het koken. Ik heb in het begin met bbq-en wel waterbakken gebruikt tegen uitdrogen maar ik merk eigenlijk geen verschil buiten een hoger houtskool verbruik. Temperatuurbeheersing is belangrijker dan een waterpan in mijn optiek.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de nadelen, echter zit er wel een voordeel aan een laagje water. Als je een vet stukje vlees hebt dat gaat druipen in een droge lekbak of direct op de conveggtor (of wat je dan ook gebruikt voor indirect) dan kan dat vet gaan verbranden wat een vieze smaak kan geven aan je vlees. Een laagje water voorkomt dit. Denk wel dat kleinere kamados hier eerder last van hebben dan de grotere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

fxs81 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Ik wil voornamelijk met zalm nog wel eens een laagje water eronder doen, om zo de temperatuur wat lager te houden en de volgende zit ongetwijfeld tussen de oren: ik gooi dan vaak nog wat rub en kruiden in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Koffie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:34:
[...]

Ik wil voornamelijk met zalm nog wel eens een laagje water eronder doen, om zo de temperatuur wat lager te houden en de volgende zit ongetwijfeld tussen de oren: ik gooi dan vaak nog wat rub en kruiden in het water.
Wat betreft de temp, daar kan ik mij wel in vinden. Smaakstoffen toevoegen met stoom is een broodje aap, net als bij de beercan-chicken voegen alle exotische biertjes helemaal niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
D.deJong schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Wat betreft de temp, daar kan ik mij wel in vinden. Smaakstoffen toevoegen met stoom is een broodje aap, net als bij de beercan-chicken voegen alle exotische biertjes helemaal niks toe.
Ik durf wel te zeggen dat het bij BCC averechts werkt. Zie het filmpje van pitmaster x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 14:17
D.deJong schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Idee bij beercan-chicken en het bierblikje is ook: beetje voor de kip; beetje voor mij. En dat geval voegt het wel wat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
In veel gevallen komt het bier geeneens aan de kook dus veel doet het niet voor de kip. Alle sterke verhalen over exotische bieren en de lekkerste kip ooit zie ik meer als iets tussen de oren, leuk als sterk verhaal aan de bar maar meer ook niet.
Een waterbak als vetvanger of om temp laag te houden is prima maar meer doet het niet, zeker de kruiden in het water niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Vanuit Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic
skip-5 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:18:
Ruk net te laat, wil er zo 1 voor mijn vader kopen :(
Bizar hoe snel die uitverkocht is, hij is eergisteren bij me binnen gekomen. De kwaliteit valt me echt niet tegen. In vergelijking met die van de action is hij wel een stuk netter, ook een fatsoenlijk scharnier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skip-5
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 16:07
ja dat scharnier viel mij ook op, nu ik zie dat ze er wel zijn zonder zo'n raar knik ding aan de zijkant wil ik eigenlijk niets anders. Iets vaker de aanbiedingen in de gaten houden

Fear can hold you prisoner, Hope can set you free

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Afgelopen weekend van dochters een leuke pet gekregen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qr7xxWuhy_gV76h1_gVAfMuwhU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/3BVeN9c8dWn9nRRPgbcoLA2k.jpg?f=fotoalbum_large

In de avond een Ribeye gemaakt, hij was heerlijk :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LO5-8BfOFeHp2-LXOIWO2S2GKw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/FQCn0kBypWfPQ8QtBRI1uMoe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Laatst online: 19-09 11:36
backupdevice schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:04:
Afgelopen weekend van dochters een leuke pet gekregen

[Afbeelding]

In de avond een Ribeye gemaakt, hij was heerlijk :9

[Afbeelding]
als ik je dochter was zou ik je ook te vriend houden :+

Maar ribeye of rib roast? Lijkt zo van boven niet echt op een ribeye

[ Voor 3% gewijzigd door Denniz0229 op 11-03-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:50:
[...]

Ik durf wel te zeggen dat het bij BCC averechts werkt. Zie het filmpje van pitmaster x
Hij deed leuke dingen, maar ik vind hem wel wat commercieel geworden ;)

Het blikje in de kip kan net zo goed een RVS-standaard zijn, met bouillion of zelfs water
De essentie is dat de boel wat meer vochtigheid krijgt langs de binnenkant ( stoom )
Het vlees droogt wat minder snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
FreshMaker schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Hij deed leuke dingen, maar ik vind hem wel wat commercieel geworden ;)

Het blikje in de kip kan net zo goed een RVS-standaard zijn, met bouillion of zelfs water
De essentie is dat de boel wat meer vochtigheid krijgt langs de binnenkant ( stoom )
Het vlees droogt wat minder snel uit.
Ja klopt, maar toch kijk ik nog wel eens. Heb er laatst nog een lekker recept aan overgehouden :)

wat de misvatting echter is, is dat het water opwarmt. Wat het effect dus is, is dat het water effectief de binnenkant van de kip koelt en die dus minder snel gaar is ten opzichte van bijvoorbeeld de poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik verdwaal er ook nog wel eens naartoe, maar sinds hij heel veel patreon only is gaan doen, steeds minder.
Leuk dat hij er een inkomen uit kan halen, ik gun het hem zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Vond nog een leuke aanpassing voor BCC 2.0

We nemen onderstaande pan.
1/2 a 3/4 biertje in de pan
Kip erop en groenten er omheen in het bier
Kip en groenten laten garen

Zodra de kip gaar is deze eraf halen met groenten.
Overgebleven vocht aanmengen met bier en extra's om een sausje te maken
Nu heb je een bier sausje voor over de kip waardoor je wel een biersmaakje hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oadvu38p9qbdjFPXscKO7ygP4jw=/f/image/voHXUIcYntblbVhNGD2GXXXy.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Quadradial op 11-03-2020 12:58 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Denniz0229 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:16:
[...]
als ik je dochter was zou ik je ook te vriend houden :+

Maar ribeye of rib roast? Lijkt zo van boven niet echt op een ribeye
dubbel

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 11-03-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

FreshMaker schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:49:
Ik verdwaal er ook nog wel eens naartoe, maar sinds hij heel veel patreon only is gaan doen, steeds minder.
Leuk dat hij er een inkomen uit kan halen, ik gun het hem zeker wel.
Ik zit tegenwoordig veel te kijken naar ATBBQ.com

Mooie smoke gerechten met een beetje chef gehalte. Heb er al lekkere dingen van gemaakt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Woei, ik heb weer nieuwe speeltjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWo3NtXW-42GxunG-9PH76YNDNo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/U90aHMK3cPtFjksOTdXmHxzy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKhVWSDhZ_ZXq2kp_3kYDJsAZ4k=/800x/filters:strip_icc()/f/image/yVaGHMjTp4l690TfpzKDpgQt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNMGI7bnlybUCZbCGPLXsA-4Sjc=/800x/filters:strip_icc()/f/image/GOw5LIqJ3WirnX05hAQLbSle.jpg?f=fotoalbum_large
"Keep out of reach of children and irresponsible adults"

De Su-V Gun heb ik gekocht om vlees te searen dat ik sous vide of low&slow heb bereid, en de GrillGun om houtskool aan te steken.

De laatste tijd heb ik eigenlijk heul erg weinig gebarbecued. De pasgeboren telg neemt zo veel van m'n aandacht en energie in beslag, dat ik bang ben dat ik de KJJ of Napoleon aansteek, wordt afgeleid en vergeet dat ik 'm aan heb gezet. (Dat heb ik dus al een paar keer gehad)
Ik ben in de tussentijd wel heel goed geworden in ribeyes in de pan klaarmaken :+

De GrillGun had ik eigenlijk gekocht met de BVA braai in mijn achterhoofd, maar die ga ik weer van de hand doen. Ik gebruik 'm te weinig en hij staat hier niet onder een afdak. Ik ben bang dat de braai zo langzaam, maar zeker wegroest en dat zou zonde zijn...

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Apie! Gaaf, ik heb die dingen wel is langs zien komen in het youtube kanaal van die bolle mexicaan (klik) :9

Ben benieuwd wat je ervan vindt, Sous Vide vindt ik ook altijd erg leuk om mee te werken. Helemaal zoals ik vorige jaar voor 18 personen een perfecte ossenhaas stake willen bereiden. Ideaal, zonder sous vide in een normale keuken niet te doen denk ik. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 12:31

leon0013

Ooit waren het er twaalf

g00gle schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:14:
@Apie! ...het youtube kanaal van die bolle mexicaan (klik) :9
Volgens mij laat hij doorgaans heel duidelijk blijken dat hij van origine een Braziliaan is.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Sous vide doe ik ook. Ribs krijg je niet lekkerder dan met sous vide en de q. Challenge me!
leon0013 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Volgens mij laat hij doorgaans heel duidelijk blijken dat hij van origine een Braziliaan is.
Nou inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Ik heb voor dit we 2 mooie stukken spieringgebraad van mangalica. Daar gaan we een paar kg pulled pork van maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik had wat krabbetjes (3 stuks) .. 3 botjes en enorme homp vlees ..

Ingepakt in 3 lagen folie en op de Q gelegd na 2 uur op 120 graden was het eetbaar, maar erg zoutloos het vocht/marinade inkoken en eroverheen doen maakte het redelijk eetbaar (dat was weer erg zout) .. denk dat ik 30 min langer wellicht wat meer "smaak" gehad zou hebben?

Wat deed ik verkeerd ?? had ik de "marinade" in het vlees moeten spuiten ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
418O2 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:47:
Sous vide doe ik ook. Ribs krijg je niet lekkerder dan met sous vide en de q. Challenge me!
ligt er natuurlijk net aan wat je wilt, sous vide voor ribs vind ik niks, worden te veel fall of the bone en te weinig rooksmaak.
maar ieder zijn ding natuurlijk, hier liggen ze gewoon een uur of 4-5 te roken, ook zonder inpakken, ik wil graag nog wat structuur in me vlees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Denniz0229 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:15:
[...]

ligt er natuurlijk net aan wat je wilt, sous vide voor ribs vind ik niks, worden te veel fall of the bone en te weinig rooksmaak.
maar ieder zijn ding natuurlijk, hier liggen ze gewoon een uur of 4-5 te roken, ook zonder inpakken, ik wil graag nog wat structuur in me vlees :)
Als je het niet te warm doet zit er prima structuur in hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
418O2 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:17:
[...]

Als je het niet te warm doet zit er prima structuur in hoor :)
ben eigenlijk meer benieuwd naar je oplossing voor punt 2 :9
Pagina: 1 ... 70 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism