Een uurtje met een bak rook op de kamadoDenniz0229 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:23:
[...]
ben eigenlijk meer benieuwd naar je oplossing voor punt 2
ja dan is het nut voor sous vide weg voor mij, moet ik ze eerst in een bak doen en moeilijk doen terwijl ik ze net zo goed direct op de kamado had kunnen gooien en dan wat langer laten liggen.
ik snap sous vide heel goed voor een steak o.i.d. maar voor ribs mis ik echt het nut. (oke, je kan je tijd misschien anders indelen, maar dat is het dan ook wel IMO)
Ik had geen flauw idee wat zijn afkomst was, maar op basis van die ene zin wist ik al precies wie hij bedoeldeleon0013 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:39:
[...]
Volgens mij laat hij doorgaans heel duidelijk blijken dat hij van origine een Braziliaan is.
Tijd voor een nieuwe sig..
Temp wat lager zetten? Nu paar x gemarineerde ribs 24 uur op 61 graden. Daarna even op een goed rokende egg voor een iets krokant buitenkantje. Zeldzaam lekkerDenniz0229 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:15:
[...]
ligt er natuurlijk net aan wat je wilt, sous vide voor ribs vind ik niks, worden te veel fall of the bone en te weinig rooksmaak.
maar ieder zijn ding natuurlijk, hier liggen ze gewoon een uur of 4-5 te roken, ook zonder inpakken, ik wil graag nog wat structuur in me vlees
Aangezien ze in België alles op slot hebben gedaan ivm een virus: het gras gemaaid en de bbq schoon laten branden.
Het kleine ei aangestoken en niet hoger als 250C komen
. Een verse lading Dammers erin en we hebben de 400C gehaald.
De deflector van de Xenos was verroest dus ook meteen schoongebrand. Alle seasoning eraf, met een messing borstel alles eraf geschrobt en nieuwe seasoning met Crisco erop.
En dan de zoektocht naar het andere pannetje... Vind ik plots nog 2 extra gietijzeren pannetjes
Alleen kwam de vrouw met een mededeling: "wat als je nu eens een Bastard Large koopt om de Niclan te vervangen" Moet ik nu scheiden of haar heropvoeden?
Het kleine ei aangestoken en niet hoger als 250C komen

De deflector van de Xenos was verroest dus ook meteen schoongebrand. Alle seasoning eraf, met een messing borstel alles eraf geschrobt en nieuwe seasoning met Crisco erop.
En dan de zoektocht naar het andere pannetje... Vind ik plots nog 2 extra gietijzeren pannetjes
Alleen kwam de vrouw met een mededeling: "wat als je nu eens een Bastard Large koopt om de Niclan te vervangen" Moet ik nu scheiden of haar heropvoeden?
[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 14-03-2020 20:16 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik zou haar een kus geven en naar Coolblue surfen
Vervangen? BBQ’s altijd +1.Chevy454 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:14:
Aangezien ze in België alles op slot hebben gedaan ivm een virus: het gras gemaaid en de bbq schoon laten branden.
Het kleine ei aangestoken en niet hoger als 250C komen. Een verse lading Dammers erin en we hebben de 400C gehaald.
Brrr moet mijn roosters weer ontroesten
verhuizing etc. beetje verwaarloosd
Waar branden jullie je gietijzer rooster allemaal mee in? Ik ken crisco, maar heb ik momenteel niet, wat werkt nog meer? Of kun je ook gewoon iets vettigs erop gooien

Waar branden jullie je gietijzer rooster allemaal mee in? Ik ken crisco, maar heb ik momenteel niet, wat werkt nog meer? Of kun je ook gewoon iets vettigs erop gooien
Float like a butterfly, sting like a bee.
Arachideolie, kokosvet, bakje vet spek (Die witte blokjes) er op bakken, alle soorten vet/ olie die tegen hoge temperaturen kunnen.
Ik heb ook wel eens de tip van bakspray gehoord
We hebben tijd genoeg nu dus Pulled pork en een stukje buikspek in de maak.
https://imgur.com/gallery/GF4xj3S
https://imgur.com/gallery/GF4xj3S

Kan iemand mij vertellen of ik deze nog kan eten?
Heb mij vergist in de datum, en baal enorm!
Of is het kwestie van openen en ruiken of hoe dan ook sowieso niet medium eten.
-
Komt zo vanaf de Sligro, dus niet thuis vanuit de vriezer.
[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-03-2020 10:13 ]
Ruiken, kijken en voelen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Gisteren de Weber Connect binnen gekregen ter review. Heb de puf nog ff niet gehad om überhaupt uit de verpakking te halen, maar ik denk dat ik 'm morgen eens ga uitproberen met een beenham.
Vanavond weer eens lekker braaien : chuck eye steak wat groentjes en wat aardappeltjes. Niet te moeilijk gewoon lekker klooien met vuur.
Vanavond weer eens lekker braaien : chuck eye steak wat groentjes en wat aardappeltjes. Niet te moeilijk gewoon lekker klooien met vuur.
Ben benieuwd naar je ervaringen, is de weber connect de opvolger voor de igrill 2?Koffie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:22:
Gisteren de Weber Connect binnen gekregen ter review. Heb de puf nog ff niet gehad om überhaupt uit de verpakking te halen, maar ik denk dat ik 'm morgen eens ga uitproberen met een beenham.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ik weet niet exact hoe ze 'm positioneren. Ze zetten zwaar in op de bijbehorende app en dat hij wifi heeft.Tiwazz schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:34:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaringen, is de weber connect de opvolger voor de igrill 2?
Ik heb eens 6+ maand over datum steaks klaargemaakt.NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:12:
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen of ik deze nog kan eten?
Heb mij vergist in de datum, en baal enorm!
Of is het kwestie van openen en ruiken of hoe dan ook sowieso niet medium eten.
-
Komt zo vanaf de Sligro, dus niet thuis vanuit de vriezer.
Ook heel de tijd vacuüm verpakt in de frigo laten liggen.
Ze ruikten wel heel "rijp", maar niet "slecht", was nog heel lekker, verder geen last mee gehad.
Hier inmiddels uur 15 beland met pulled pork
ook weer eens leuk om de volledige sessie te doen ipv alu folie tijdens the zone.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Al wat foto's om te delen? Ik heb nog nooit zonder wrap gedaan maar dan ook nog maar twee keer pulled pork gemaakt.Hari-Bo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:16:
Hier inmiddels uur 15 beland met pulled porkook weer eens leuk om de volledige sessie te doen ipv alu folie tijdens the zone.
Bij mij ligt er een short rib op, nog nooit eerder gemaakt. Vond het lastig om te bepalen hoe lang zoiets gaat duren, denk dat het lunch wordt i.p.v. dinner nu al 72 °C
:strip_exif()/f/image/UuatBsyArLS0f0f2t5wXsgpW.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/OYu7gGnLp2nD9mYkmlcbcsfL.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/tHsX8a9R67eUChT2nqVJWxzr.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 44% gewijzigd door ndonkersloot op 22-03-2020 14:01 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
iemand een manier om kippebouten op de BBQ klaar te maken? Ik zie wel allerlei klein of groot spul, maar niet met bouten .. in 45 minuten in de oven kan, maar zie niet 1-2-3 iets hoe het lekker en sappig op de BBQ blijft met dan ook nog eens een knapperige korst ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Pekelen. Dan indirect op 110C om goed te roken en te garen. Unleash hell voor de skin? (Nog steeds indirect!)zeroday schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:42:
iemand een manier om kippebouten op de BBQ klaar te maken? Ik zie wel allerlei klein of groot spul, maar niet met bouten .. in 45 minuten in de oven kan, maar zie niet 1-2-3 iets hoe het lekker en sappig op de BBQ blijft met dan ook nog eens een knapperige korst ..
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
en dan hoe lang?Chevy454 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:53:
[...]
Pekelen. Dan indirect op 110C om goed te roken en te garen. Unleash hell voor de skin? (Nog steeds indirect!)
Tot het gaar is. Dat kan je niet vast zeggen. Welkom in het bbqen
Inmiddels geluk maar mag nog wat meer finetuning ..418O2 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:42:
[...]
Tot het gaar is. Dat kan je niet vast zeggen. Welkom in het bbqen
Hierbij nog de foto's van de run van 18 uur. Normaliter pak ik de procereur altijd in tijdens 'the zone' maar aangezien we nergens heen hoefden te gaan kon ik dit keer de volledige versie uitzitten. Zoals je kan zien blijft deze enorm lang aanhouden (kijk niet naar de oranje lijn daar was ik met PID instellingen nog aan het stoeien). De pulled pork was twee uur te vroeg klaar dus ingepakt in alu folie en met handoeken de koelbox in. Na twee uur eruit gehaald te hebben was deze nog flink heet, deze kon je net aan met je handen pullen.
En het resultaat was heerlijk mals zonder fancy gedoe met injecteren met vloeistof en eindsaus etc etc.
En het resultaat was heerlijk mals zonder fancy gedoe met injecteren met vloeistof en eindsaus etc etc.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik heb vrijdag een dag vrij in verband met een weekendje weg, maar mijn uitje gaat door omstandigheden (rara...) niet door. Nu zat ik te denken om eens pulled pork te maken.
Wie heeft een goed basisrecept, welke niet falikant kan mislukken? Ik heb ook van alles gelezen over injecteren en dergelijke. Dat spul heb ik niet in huis, als het zonder kan graag.
Hoeveel kilo kan ik fatsoenlijk klaar maken op een 13 inch Kamado (Lidl ei)? Is 1 kilo genoeg om eens mee te experimenteren?
Wie heeft een goed basisrecept, welke niet falikant kan mislukken? Ik heb ook van alles gelezen over injecteren en dergelijke. Dat spul heb ik niet in huis, als het zonder kan graag.
Hoeveel kilo kan ik fatsoenlijk klaar maken op een 13 inch Kamado (Lidl ei)? Is 1 kilo genoeg om eens mee te experimenteren?
De wijzen komen uit het Oosten!
Altijd zo veel mogelijk doen, als het past, doen.NoepZor schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:08:
Ik heb vrijdag een dag vrij in verband met een weekendje weg, maar mijn uitje gaat door omstandigheden (rara...) niet door. Nu zat ik te denken om eens pulled pork te maken.
Injecteren is geen must, zorgt wel voor meer smaak, aangezien de rub alleen aan de buitenkant zit, maar kan prima zonder.
Meest basic recept is eigenlijk procureur in de rub gooien, bbq aansteken en tot 110 graden stoken, rookhout erop, procureur erop en wachten maar.
Ik pak altijd in in alufolie als ik de bark mooi vind, maar hoeft niet en haal hem eraf bij een graad of 92.
Ik had dit recept gevonden:
https://bbq-helden.nl/recepten/mini-pulled-pork/
Dat voldoet inderdaad wel redelijk aan de beschrijving die je geeft. Alleen nog de vraag, hoe veel vlees past er op een 13 inch Kamado? Het is ook jammer als het stuk veel te groot is. Ik ga dan uit van procureur (dit schijnt wat malser te blijven door het vetgehalte).
https://bbq-helden.nl/recepten/mini-pulled-pork/
Dat voldoet inderdaad wel redelijk aan de beschrijving die je geeft. Alleen nog de vraag, hoe veel vlees past er op een 13 inch Kamado? Het is ook jammer als het stuk veel te groot is. Ik ga dan uit van procureur (dit schijnt wat malser te blijven door het vetgehalte).
Nee, je kan beter voor meer vlees gaan. Anders heb je net overgekookte filet lapjes.NoepZor schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:08:
BBQ aus Reinhessen heeft een filmpje gemaakt. Op YouTube te vinden.
Procureur werkt prima inderdaad.
Geen idee hoeveel daar op past. Procureur is meestal wat rechthoekig in grotere stukken, maar 1,5 kg moet wel passen lijkt me. Van die kleinere stukken zoals in dat recept zou ik persoonlijk niet doen, al is het alleen maar omdat het dan veels te snel op is.
Geen idee hoeveel daar op past. Procureur is meestal wat rechthoekig in grotere stukken, maar 1,5 kg moet wel passen lijkt me. Van die kleinere stukken zoals in dat recept zou ik persoonlijk niet doen, al is het alleen maar omdat het dan veels te snel op is.
Gaaf ding. ik heb inmiddels ook mijn Su-V Gun binnen.Apie! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:15:
Woei, ik heb weer nieuwe speeltjes:
Hoe / wat gebruik jij voor aansluiten van gas? Gebruik je de meegeleverde slang met een verloop (amerikaanse aansluitingen)? zo ja, wat voor verloop?
ik heb deze geprobeerd, maar die past niet voor meegeleverde slang. De slang heeft een ander schroefdraad helaas.
https://www.gaswinkel.com...aar_benelux_duitsland.htm
Die dunne lappen trekken mij inderdaad ook niet zo, heb liever een dikker en korter stuk dan.Chevy454 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:40:
[...]
Nee, je kan beter voor meer vlees gaan. Anders heb je net overgekookte filet lapjes.
BBQ aus Reinhessen heeft een filmpje gemaakt. Op YouTube te vinden.
En doel je op dit filmpje?
<dubbelpost/>
[ Voor 97% gewijzigd door Apie! op 24-03-2020 12:36 ]
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
@clustor ik heb vier Bernzomatic propaangasflessen besteld van 400 gram. Tot nu toe heb ik de Su-V gun maar een keer gebruikt. Op zich werkte dat prima, maar door de harde wind ging de vlam een paar keer uit.
Ik heb in een opwelling de Killer Hog A.P. en de Killer Hogs Hot BBQ Rub gekocht, en gisteren op wat spareribs geprobeerd. Zonder saus weliswaar, maar ik vond het toch tegenvallen. Qua smaak vond ik het erg generiek en de heat was ver te zoeken.
Ook kreeg ik er een soort van gevoelloze lippen van
Mijn favo kant- en klare rub is tot nu toe nog steeds de Dizzy Pig BBQ Swamp Venom.
Ik heb in een opwelling de Killer Hog A.P. en de Killer Hogs Hot BBQ Rub gekocht, en gisteren op wat spareribs geprobeerd. Zonder saus weliswaar, maar ik vond het toch tegenvallen. Qua smaak vond ik het erg generiek en de heat was ver te zoeken.
Ook kreeg ik er een soort van gevoelloze lippen van

Mijn favo kant- en klare rub is tot nu toe nog steeds de Dizzy Pig BBQ Swamp Venom.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Meer is niet altijd beter. Ja een groot stuk is beter dan kleine lappen, maar te groot op een te kleine kamado werkte niet goed bij mij. Ik denk dat het vlees dan zo tegen de randen aan ligt dat de luchtstroom niet echt goed meer werkt. Volgens mij was mijn stuk 2.5kg, dat was wat teveel. Dus zo rond 1.5 kg moet wel te doen zijn op een lidl eiNoepZor schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:00:
[...]
Die dunne lappen trekken mij inderdaad ook niet zo, heb liever een dikker en korter stuk dan.
En doel je op dit filmpje?
[YouTube: PULLED PORK VOM 99 EURO KERAMIKGRILL - KAMADO]
Ik heb een keer een kilo op het lidl ei gehad. Dat ging prima. Ik weet niet meer of er nog veel ruimte over was, maar volgens mij niet
robkrekel in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
robkrekel in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Ok, ik ga binnenkort eens Pulled Pork proberen op mijn Bastard. Key daarbij is natuurlijk een constante temperatuur, iets waar ik enorm veel problemen mee heb.... 10 uur lang wordt dus echt een uitdaging...
Apparatuur: Bastard Large met plate setter en inderecte plaat enzo. Qua houtskool is het van alles, maar het zijn wel grote (zware) stukken.
Wat vragen:
1. Hoeveel houtskool moet er nou in?
2. Hoe steek ik dat ding op een goede manier aan? Normaal bouw ik een pyramide, gooi er een aanmaakblokje in, zet alle lucht schuiven vol open en hoop dat hij het gaat doen.
3. Wanneer kan ik beginnen met mijn vlees erop gooien? Als de temperatuur al bereikt is terwijl alles nog enorm rookt, of moet ik eerst 30 minuten wachten totdat de kolen wat roder zijn geworden?
Andere tips zijn zeer welkom, want ik loop er maar mee te klooien
Apparatuur: Bastard Large met plate setter en inderecte plaat enzo. Qua houtskool is het van alles, maar het zijn wel grote (zware) stukken.
Wat vragen:
2. Hoe steek ik dat ding op een goede manier aan? Normaal bouw ik een pyramide, gooi er een aanmaakblokje in, zet alle lucht schuiven vol open en hoop dat hij het gaat doen.
3. Wanneer kan ik beginnen met mijn vlees erop gooien? Als de temperatuur al bereikt is terwijl alles nog enorm rookt, of moet ik eerst 30 minuten wachten totdat de kolen wat roder zijn geworden?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik zou er drie of vier aanmaakblokjes op gooien, mooie volle mand (je wil niet bij hoeven vullen), als de aanmaakblokjes uit zijn zet je de onderste schijf op 1 met gaatjes, boven op een minimale kier. Dan het vlees er op en als het goed blijft het dan wel aan.
Hoezo heb je moeite deze op temperatuur te houden? Bij een bastard ga je meestal 3 plekjes aansteken, schuiven open zetten onder en boven, en zodra hij op 100 graden komt begin je te knijpen (bij een Bastard onder een centimeter of 2 open, en dan boven gesloten behalve de kiertjes, die laat je open). Laat hem iets hoger uitkomen (140 graden) en stop dan pas je vlees erin .Temperatuur zakt een beetje maar zou dan aardig uit moeten komen.Atlas schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:18:
Ok, ik ga binnenkort eens Pulled Pork proberen op mijn Bastard. Key daarbij is natuurlijk een constante temperatuur, iets waar ik enorm veel problemen mee heb.... 10 uur lang wordt dus echt een uitdaging...
Wat vragen:
En daarna is het ff pielen met de schuifjes, wees geduldig, pulled pork kan een hoop hebben, dus ga niet elke 3 minuten je schuiven aanpassen.
Tijdje terug de Weber SmokeFire (EX6) gepre-ordered. Release heeft in Nederland een paar weken langer geduurd door wat issues met de SmokeFire die bij de release in Amerika aan het licht kwamen, maar vandaag werd de EX6 dan toch geleverd.
Wat een beest van een machine! Rookt lekker (voor mij genoeg in ieder geval). Hoewel er nog wat kleine foutjes in de bijhorende Weber Connect app zitten, werkt de SmokeFire als een trein. Wel even wennen, want je hebt er echt geen omkijken na. Maar vooral het grilloppervlak.. huge!
Vanavond even supermarkthamburgers gemaakt en die waren lekker. Niet heel erg bijzonder, maar dat is volgens de verwachting. Voor de komende dagen heb ik nog een paar KG ribeye in de koelkast en het weekend gaan er 2 stukken buikspek op.
Natuurlijk mogen foto's/filmpjes niet ontbreken. Zie hier: https://photos.app.goo.gl/NDrLzpbzqMeu4nif6
Tot zover een tevreden SmokeFire gebruiker. Ben erg benieuwd naar de langere sessies.
Wat een beest van een machine! Rookt lekker (voor mij genoeg in ieder geval). Hoewel er nog wat kleine foutjes in de bijhorende Weber Connect app zitten, werkt de SmokeFire als een trein. Wel even wennen, want je hebt er echt geen omkijken na. Maar vooral het grilloppervlak.. huge!
Vanavond even supermarkthamburgers gemaakt en die waren lekker. Niet heel erg bijzonder, maar dat is volgens de verwachting. Voor de komende dagen heb ik nog een paar KG ribeye in de koelkast en het weekend gaan er 2 stukken buikspek op.
Natuurlijk mogen foto's/filmpjes niet ontbreken. Zie hier: https://photos.app.goo.gl/NDrLzpbzqMeu4nif6
Tot zover een tevreden SmokeFire gebruiker. Ben erg benieuwd naar de langere sessies.
Ca 2,2KG procureur vind ik optimaal op een 13". En dan met vleesgaren wat opbinden om hem wat passender te krijgen op het rooster.NoepZor schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:08:
Ik zit te kijken naar een Grizzly Grill, mede gezien de prijs:
https://www.welkoop.nl/wi...becue-grijs-46-cm_1219418
Weet iemand hier wat meer over te vertellen, is dit een goede keus? Of kan ik beter voor een andere gaan?
Zijn er wel is mooie aanbiedingen voor dat iemand weet?
Weet iemand hier wat meer over te vertellen, is dit een goede keus? Of kan ik beter voor een andere gaan?
Mooi ding! Gefeliciteerd met de aankoop en uiterarad veel bbq plezier!mrCowboyBunny schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:22:
Tijdje terug de Weber SmokeFire (EX6) gepre-ordered. Release heeft in Nederland een paar weken langer geduurd door wat issues met de SmokeFire die bij de release in Amerika aan het licht kwamen, maar vandaag werd de EX6 dan toch geleverd.
Weet je toevallig of ze nog maatregelen hebben genomen tegen dat hele grease fire verhaal wat op meerdere youtube accounts te zien was?
Dan zit ik er niet ver af, ik heb gegokt en een stuk van tussen de 1,5-2 kilo besteld bij de slager.JPS schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:56:
[...]
Ca 2,2KG procureur vind ik optimaal op een 13". En dan met vleesgaren wat opbinden om hem wat passender te krijgen op het rooster.
ThanksNvU schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:47:
[...]
Mooi ding! Gefeliciteerd met de aankoop en uiterarad veel bbq plezier!
Weet je toevallig of ze nog maatregelen hebben genomen tegen dat hele grease fire verhaal wat op meerdere youtube accounts te zien was?
Vanuit Weber is aangegeven:
En komt er op neer dat je een aluminiumbak onder je gerecht kunt plaatsen om het e.e.a. te voorkomen. Op Reddit en YouTube waren hier ook al berichten over. Wellicht beetje gek, omdat ze in hun marketing daar wel vrij hard op gingen, maar persoonlijk is het voor mij absoluut geen showstopper. Op mijn vorige barbecue's had ik ook al een opvangbak(je) er onder, gevuld met water.Vetbrandjes, er is een onderscheid tussen een grease fire & flare-ups. Bij een grease fire staat je barbecue volledig in brand met name de onderkuip, bij een flare-up de vetten die op je flavorizer bars vallen wat lijkt op een grease fire maar toch echt heel wat anders is en je op iedere barbecue kunt hebben. Wat wij zien zijn het in veel gevallen flare-ups ipv grease fires. De handleiding geeft hier uitleg over, maar om het nog duidelijker te maken zal Weber een extra handleiding toevoegen.
Toen ik de pre-order geplaatst heb en de eerste reviews naar voren kwamen schrok ik er wel van. Ik heb toen ook nog serieus gekeken naar een Traeger Ironwood en GMG maar qua uiterlijk vond ik de Weber gewoon mooier (maar dat is natuurlijk persoonlijk). Gelukkig kwamen al snel ook positieve signalen naar buiten en tot nu toe ben ik blij met de Weber.
Vanavond krijg je bij de webshop van Intratuin 20% korting, volgens mij ook op kamado's. Dan kan deze misschien interessant zijn?g00gle schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:32:
Dat zou wel top zijn! Weet je ook iets te vertellen over de BBQ? Kwa ervaring?Ebbao schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:04:
[...]
Vanavond krijg je bij de webshop van Intratuin 20% korting, volgens mij ook op kamado's. Dan kan deze misschien interessant zijn?
Leuk topic! Ik heb sinds kort een goedkope smoker, om te proberen of het iets is voor mij. Ik heb nu 2 x spareribs gemaakt (3-2-1 methode) en ik moet zeggen; het resultaat is heerlijk! Aankomend weekend ga ik zalm proberen te roken. Iemand bruikbare tips?
Ik heb de compacte versie van dit merk vorig jaar via de Albert Heijn actie aangeschaft. Werkt zeer goed en erg tevreden mee. Gister nog een fijn stukje Hereford rib-eye low&slow op 100 graden en met Hickory rookhout bereid, altijd genieteng00gle schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:08:
[...]
Dat zou wel top zijn! Weet je ook iets te vertellen over de BBQ? Kwa ervaring?
De voorwaarden voor de kortingsactie vind je trouwens hier.
[ Voor 8% gewijzigd door Ebbao op 25-03-2020 12:22 ]
Bij die grizzly zitten volgens mij wel wat meer accessoires voor zover ik kan vinden. En de garantie is 10 jaar.
Gaaf ding! ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!mrCowboyBunny schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:22:
Hebben ze de 'grease fire' problemen opgelost? En de andere kleinen dingen zoals bijvoorbeeld de pellets die niet goed naar beneden gleden?
Laat maar is al gevraagd....

In mijn bericht vorige bericht (na mijn 1e bericht) staat een toelichting over de grease fires.Luuk84 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:19:
[...]
Gaaf ding! ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
Hebben ze de 'grease fire' problemen opgelost? En de andere kleinen dingen zoals bijvoorbeeld de pellets die niet goed naar beneden gleden?
De pellet toevoer hebben ze wel aangepast. Daar is een insert voor gekomen. Op deze pagina staan de installatie instructies. Die instructies zijn niet zo interessant, maar aan het begin & einde van het filmpje zie je wel mooi de verschillen.
Ik heb exact deze, vorig jaar gekocht bij de Welkoop met 35 procent korting. Dat was destijds een eenmalige actie. Wat wil je precies weten? Ik ben voor Grizzly gegaan ivm de accessoires. Verder is het een OEM kamado, geimporteerd door dezelfde toko als bijvoorbeeld The Bastard.g00gle schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:32:
K to the KillaZ
Ik ben vooral heel benieuwd naar je ervaring ermee. Ik lees dat de deksel erg zwaar is. Maar verder over het algemeen is iedereen er lovend over.KillaZ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:50:
[...]
Ik heb exact deze, vorig jaar gekocht bij de Welkoop met 35 procent korting. Dat was destijds een eenmalige actie. Wat wil je precies weten? Ik ben voor Grizzly gegaan ivm de accessoires. Verder is het een OEM kamado, geimporteerd door dezelfde toko als bijvoorbeeld The Bastard.
Bedankt voor de Intratuin tip... Het is toch iets anders geworden!Ebbao schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:14:
[...]
Ik heb de compacte versie van dit merk vorig jaar via de Albert Heijn actie aangeschaft. Werkt zeer goed en erg tevreden mee. Gister nog een fijn stukje Hereford rib-eye low&slow op 100 graden en met Hickory rookhout bereid, altijd genieten![]()
De voorwaarden voor de kortingsactie vind je trouwens hier.
Ik heb deze gekocht bij Intratuin voor 1079,-
https://www.intratuin.nl/...-large-d-57-h-127-cm.html
Gefeliciteerd, mooie aankoopg00gle schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:13:
[...]
Bedankt voor de Intratuin tip... Het is toch iets anders geworden!![]()
Draai er even een paar keer wat vets op, anders sluit hij boven niet af. Wel een fijne machine verder.g00gle schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:13:
[...]
Bedankt voor de Intratuin tip... Het is toch iets anders geworden!![]()
@Ebbao al vaker naar zitten kijken, vindt het mat zwarte erg mooi en verder vindt ik het een hele mooie BBQ met een mooie afwerking. Levenslange garantie is mooi meegenomen. Ik vond hem altijd te duur, maar met deze aanbieding een mooie aankoop. Wel een stuk duurder als de modellen waar ik het eerder over had hier.
De margrietschijf doel je op? Lijkt me niet de bedoeling van zo'n BBQ, maar iets vets erop draaien is vast geen probleem 😜418O2 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:52:
[...]
Draai er even een paar keer wat vets op, anders sluit hij boven niet af. Wel een fijne machine verder.
Ja, die heeft teveel speling (de nieuwe versie heeft dat gefixt, die is ook los te koop). Met wat vette dampen er door wordt dat minder.
Daar heb ik dan geen last van. Dit is het 2020 model, tenminste de EAN op de website van intratuin komt overheen met de EAN van de 2020 versie. Dus ik ga ervan uit dat dit een 2020 versie is.418O2 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:28:
Ja, die heeft teveel speling (de nieuwe versie heeft dat gefixt, die is ook los te koop). Met wat vette dampen er door wordt dat minder.
Het plaatje op de site van de intratuin laat ook de nieuwe dop zien, met de schuine openingen in plaats van de rechte. Ik heb zelf de 2019 versie en ben er erg tevreden mee. Zelf heb ik 'm ingebouwd in een meubel.

[ Voor 18% gewijzigd door bartbh op 26-03-2020 12:37 ]
Klopt inderdaad dat heb ik ook gezien. Maar aangezien de EAN ook overeen komt verwacht ik wel het nieuwe model. Ook de advies prijs komt overeen met die van de nieuwe Basterd. We gaan het zien, hij komt als het goed is morgen binnen. Ik hoop dat die jongens hem in de tuin willen zetten haha! (daar kun je met de auto komen).bartbh schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:37:
Het plaatje op de site van de intratuin laat ook de nieuwe dop zien, met de schuine openingen in plaats van de rechte. Ik heb zelf de 2019 versie en ben er erg tevreden mee. Zelf heb ik 'm ingebouwd in een meubel.
[Afbeelding]
Ben zelf nu aan het kijken naar een BBQ thermometer die via WIFI gaat. Maar ik lees nog niet hele goede ervaringen met de app. Kan jij er al meer over zeggen?Koffie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:22:
Ik zit nu zelf te denken om de Inkbird IBBQ-4T te gaan nemen. Ben zelf alleen een beetje huverig voor als de cloud dienst er mee stop of als mijn internet weg valt wat ik er dan nog mee kan.
The Bastard is binnen en staat in elkaar! Inderdaad een 2020 model! Moet ik nou nog een eerste keer dat ding aansteken zonder dat ik daadwerkelijk iets ga bereiden? Of is dat een fabeltje?
ik zou een nieuw rooster wel even schoonbranden ja, maar je doet nou alsof het erg is om met je nieuwe bbq te speleng00gle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:13:
The Bastard is binnen en staat in elkaar! Inderdaad een 2020 model! Moet ik nou nog een eerste keer dat ding aansteken zonder dat ik daadwerkelijk iets ga bereiden? Of is dat een fabeltje?
veel plezier ermee
Ik heb hem zelf wel een paar uurtjes laten draaien zonder iets er op. Gewoon op lage tempg00gle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:13:
De eerste paar keer niet te heet opstoken, maar je kan hem wel gewoon gelijk gebruiken. Alleen inderdaad even je rooster boven het vuur leggen voor gebruik zodat hij schoon gebrand is.g00gle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:13:
Moinkballs zijn een simpel recept daarvoor, temperatuur hoeft niet heel hoog en of je nou op 100 of 130 graden uitkomt heeft niet al teveel effect op het eindresultaat.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nee, je moet hem wel echt een paar keer niet al te hoog voorbereiden (tot 100, dan weer af laten koelen, tot 150, af laten koelen etc) maar er staat een handleiding op de bastard site geloof ik. Welkom bij de familieg00gle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:13:
Ik heb zelf een BT versie die werkt met een app. Werkt in principe toppie. Alleen de chart slaat ie niet op zodra je wat veranderd. Beetje jammer. Maar ik kan in en rond het huis gewoon mijn temp zien met meldingen. Wifi zou idd nog iets handiger zijn, maar ben zelf ook niet echt fan van cloud oplossingen.InfoTracer schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:06:
[...]
Ben zelf nu aan het kijken naar een BBQ thermometer die via WIFI gaat. Maar ik lees nog niet hele goede ervaringen met de app. Kan jij er al meer over zeggen?
Ik zit nu zelf te denken om de Inkbird IBBQ-4T te gaan nemen. Ben zelf alleen een beetje huverig voor als de cloud dienst er mee stop of als mijn internet weg valt wat ik er dan nog mee kan.
PSN & XBL: Denkoyugo
Ik kon het niet laten en heb toch de Inkbird IBBQ-4T besteld. Ik zal laten weten als ie geen internet heeft wat je er dan nog mee kan. Mocht dat te weinig zijn ga ik hem denk ik terug sturen voor een BT variant want ik geloof nooit dat en voor een aantal jaar zo'n cloud dienst in de lucht gaan houden / veilig kunnen houden. Dan maar wat minder gemak.Denko schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:28:
[...]
Nee, je moet hem wel echt een paar keer niet al te hoog voorbereiden (tot 100, dan weer af laten koelen, tot 150, af laten koelen etc) maar er staat een handleiding op de bastard site geloof ik. Welkom bij de familie
[...]
Ik heb zelf een BT versie die werkt met een app. Werkt in principe toppie. Alleen de chart slaat ie niet op zodra je wat veranderd. Beetje jammer. Maar ik kan in en rond het huis gewoon mijn temp zien met meldingen. Wifi zou idd nog iets handiger zijn, maar ben zelf ook niet echt fan van cloud oplossingen.
Je hebt sowieso wel de meldingen op het ding zelf natuurlijk. Al moet ik eerlijk zeggen. Ik heb een 2 probe model omdat ie 25 euro was oid. Als ik een keuze had zou ik nu voor 3/4 probes. En EIGENLIJK wel zonde dat het wifi model niet ook BT heeft.InfoTracer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Ik kon het niet laten en heb toch de Inkbird IBBQ-4T besteld. Ik zal laten weten als ie geen internet heeft wat je er dan nog mee kan. Mocht dat te weinig zijn ga ik hem denk ik terug sturen voor een BT variant want ik geloof nooit dat en voor een aantal jaar zo'n cloud dienst in de lucht gaan houden / veilig kunnen houden. Dan maar wat minder gemak.
PSN & XBL: Denkoyugo
Ben heel benieuwd naar de review! Ook naar die van @Koffie.InfoTracer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Ik kon het niet laten en heb toch de Inkbird IBBQ-4T besteld. Ik zal laten weten als ie geen internet heeft wat je er dan nog mee kan. Mocht dat te weinig zijn ga ik hem denk ik terug sturen voor een BT variant want ik geloof nooit dat en voor een aantal jaar zo'n cloud dienst in de lucht gaan houden / veilig kunnen houden. Dan maar wat minder gemak.
Mijn schoonvader raadt de GTH 1150 van Greisinger aan, vanwege de dune naald die het vlees niet zo beschadigd. Maar die is dus niet met BT/wifi te connecten. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de reviews
Vanavond een Bekvam ophalen voor €20 die er nog als nieuw uit ziet. Van de week mijn Lidl eitje er eens inbouwen. Twijfel om Hem erin te hangen of op pootjes te zetten.
Vandaag beide BBQs schoongebrand (klein Lidl ei en een wat grotere voor t snelle grill werk in grotere groepen). Het Lidl ei staat nu 4 uur later nog op 150 graden. De ander is al omlaag naar 40 graden 😅. Ook een 10kg zak fire up houtskool en zak aanmaakblokjes gehaald. Kan weer even vooruit.
Vandaag beide BBQs schoongebrand (klein Lidl ei en een wat grotere voor t snelle grill werk in grotere groepen). Het Lidl ei staat nu 4 uur later nog op 150 graden. De ander is al omlaag naar 40 graden 😅. Ook een 10kg zak fire up houtskool en zak aanmaakblokjes gehaald. Kan weer even vooruit.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 28-03-2020 19:21 ]
Er zijn hier wel meer mensen die een barbecue bar gemaakt hebben (of buitenkeuken).
Wij zijn redelijk klaar qua designen, hij wordt ruwweg 2.70m lang en ik wil hem 80cm diep maken (80, als het materiaal mee werkt anders 70cm). Hij zal buiten staan, zonder overkapping, dat is in onze tuin geen haalbare optie die ik mooi vind. Ik zal dus een luxe paraplu of iets anders gebruiken om droog te staan wanneer het regent. Het materiaal van de kastjes e.d. maak ik van douglas hout, daar is de tafel plus bank etc ook van gemaakt en dat matcht goed.
Maar ik wil het aanrechtblad cq bovenkant cq werkblad van een contrasterende kleur en materiaal. Liefst lekker hard en onderhoudsvrij en dacht aanvankelijk aan beton. Qua look and feel top (beton aanrecht steekt dan alle kanten 5cm over de kastjes)...maar ik heb gezien hoe mega bewerkelijk dat is om goed te maken en dat het alsnog poreus en kwetsbaar is. Er komt wel een zeildoek omheen/overheen om hem enigszins in de winter te beschermen (met ademruimte).
Een stenen aanrecht bij de keukenboer bestellen en ik ben 1500 euro verder. Ik heb op zich best wat budget, maar 250 euro ofzo puur voor het blad vind ik ook al wel significant geld. Hebben jullie mooie opties voor weer-vaste werkbladen voor buiten?
(ja hout blijft een optie, maar ook douglas hout zie ik al wel werken, ondanks beits die het moet beschermen)
Wij zijn redelijk klaar qua designen, hij wordt ruwweg 2.70m lang en ik wil hem 80cm diep maken (80, als het materiaal mee werkt anders 70cm). Hij zal buiten staan, zonder overkapping, dat is in onze tuin geen haalbare optie die ik mooi vind. Ik zal dus een luxe paraplu of iets anders gebruiken om droog te staan wanneer het regent. Het materiaal van de kastjes e.d. maak ik van douglas hout, daar is de tafel plus bank etc ook van gemaakt en dat matcht goed.
Maar ik wil het aanrechtblad cq bovenkant cq werkblad van een contrasterende kleur en materiaal. Liefst lekker hard en onderhoudsvrij en dacht aanvankelijk aan beton. Qua look and feel top (beton aanrecht steekt dan alle kanten 5cm over de kastjes)...maar ik heb gezien hoe mega bewerkelijk dat is om goed te maken en dat het alsnog poreus en kwetsbaar is. Er komt wel een zeildoek omheen/overheen om hem enigszins in de winter te beschermen (met ademruimte).
Een stenen aanrecht bij de keukenboer bestellen en ik ben 1500 euro verder. Ik heb op zich best wat budget, maar 250 euro ofzo puur voor het blad vind ik ook al wel significant geld. Hebben jullie mooie opties voor weer-vaste werkbladen voor buiten?
(ja hout blijft een optie, maar ook douglas hout zie ik al wel werken, ondanks beits die het moet beschermen)
voor mensen met een GrillGun of Su-V Gun incl de meegeleverde slang:Apie! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:15:
Woei, ik heb weer nieuwe speeltjes:
De Su-V Gun heb ik gekocht om vlees te searen dat ik sous vide of low&slow heb bereid, en de GrillGun om houtskool aan te steken.
deze adapter werkt prima op Nederlandse gasflessen met DIN aansluiting. Hier past de slang op met de Amerikaanse aansluiting
https://www.gaswinkel.com...12_din_x_pol_w_217_hl.htm
Ik heb enkele ceramische tegels (bestrating) in mn meubel liggen. In alle maten en kleuren te krijgen. Gebruik voor veel toch een snijplank oid.. maar ook zonder kan het heel wat hebben.Nomad schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:01:
Er zijn hier wel meer mensen die een barbecue bar gemaakt hebben (of buitenkeuken).
Ik heb zelf een blad van stenen vijver randen als werkblad, ongeveer deze https://www.budget-bestra...ne-rand-100x30x3cm-primo/ en dan met een antraciet voeg ertussen.Nomad schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:01:
Dat het vijver randen zijn kwam in mijn geval trouwens doordat de vijver heeft moeten wijken voor een overkapping met buitenkeuken dus die waren over. Na schoonmaken, polijsten en behandelen tegen het intrekken van vet vormen ze een perfect blad. Maar dit kan ook natuurlijk met meerdere soorten tegels e.d.
bestratingstegels kwam ik ook op uit, of badkamer tegels (die heb ik dan nog wat van over, maar uiteraard net niet genoeg
).
Ik zal eens neuzen wat ik aan tegels kan vinden, inderdaad nette voeg ertussen en het lijkt al snel netjes denk ik
Ik zal eens neuzen wat ik aan tegels kan vinden, inderdaad nette voeg ertussen en het lijkt al snel netjes denk ik
Ik ben al een aantal dagen op zoek waar ik de Weber sensor doorvoer/Gromlet/Thermometer Port die op de WSM wordt meegeleverd kan bestellen.De mij bekende LH (zijn er niet zo veel) hebben hem niet, of bieden alleen een ander kleiner model aan.
Op ebay en amazon wordt hij wel aangeboden maar geen enkele verkoper verstuurd naar NL.
De klantenservice van Weber heeft nog niet gereageerd, hebben jullie nog tips waar ik deze kan bestellen?
Op ebay en amazon wordt hij wel aangeboden maar geen enkele verkoper verstuurd naar NL.
De klantenservice van Weber heeft nog niet gereageerd, hebben jullie nog tips waar ik deze kan bestellen?

Dit weekend ben ik lekker aan het spelen geweest met m'n nieuwe aanwinst. Ik heb de bastard eerst opgestookt tot 100 graden dit voor 2 uurtjes vastgehouden. Vervolgens heb ik hem door gestookt naar 150graden. Ook weer een paar uur proberen vast te houden. Wat heel erg moeizaam ging. (dit was vrijdag). Toen heb ik alle schuiven dichtgezet en is de BBQ netjes uitgegaan.
Op zaterdag heb ik spareribs gemaakt, op 180 graden. Ook nu koste het heel veel moeite om deze temperatuur aan te houden. De BBQ komt er moeilijk naartoe en blijft als hij er eindelijk is met beide schuiven vol open ook op deze temperatuur staan. Maar ook dit kost wederom veel moeite..
Op zondag heb ik grillworst gemaakt, na weer veel gelezen en uitgezocht te hebben het volgende gedaan. In plaats van de BBQ 10 minuten open laten na het aansteken van de kolen de BBQ ongeveer 17 a 18 minuten open gelaten. Met de onderste schuif helemaal open. De BBQ was toen direct bij het sluiten ongeveer 180 graden. Hij is toen langzaam door geklommen naar 200 graden. Dit heeft die netjes 20 minuten volgehouden waarna hij weer begon te zakken (was precies wat ik nodig had om m'n grillworst af te grillen).
Maar dat hij begon te zakken is natuurlijk niet wat ik wilde. Wederom stonde beide schuiven helemaal open.
Nu denk ik dat het volgende aan de hand is;
De nieuwe Bastard 2020 heeft een "fancy" ash tray lifter (KLIK). Ik denk dus dat dit ding ervoor zorgt dat er onvoldoende luchtstroming in de BBQ is waardoor de temperatuur moeilijk kan klimmen. Ik ga de volgende keer is proberen te stoken zonder dat ding erin.
Maar stel nou dit is het geval, wat kan ik hiermee het beste doen, dit lijkt me namelijk niet de bedoeling??
Op zaterdag heb ik spareribs gemaakt, op 180 graden. Ook nu koste het heel veel moeite om deze temperatuur aan te houden. De BBQ komt er moeilijk naartoe en blijft als hij er eindelijk is met beide schuiven vol open ook op deze temperatuur staan. Maar ook dit kost wederom veel moeite..
Op zondag heb ik grillworst gemaakt, na weer veel gelezen en uitgezocht te hebben het volgende gedaan. In plaats van de BBQ 10 minuten open laten na het aansteken van de kolen de BBQ ongeveer 17 a 18 minuten open gelaten. Met de onderste schuif helemaal open. De BBQ was toen direct bij het sluiten ongeveer 180 graden. Hij is toen langzaam door geklommen naar 200 graden. Dit heeft die netjes 20 minuten volgehouden waarna hij weer begon te zakken (was precies wat ik nodig had om m'n grillworst af te grillen).
Maar dat hij begon te zakken is natuurlijk niet wat ik wilde. Wederom stonde beide schuiven helemaal open.
De nieuwe Bastard 2020 heeft een "fancy" ash tray lifter (KLIK). Ik denk dus dat dit ding ervoor zorgt dat er onvoldoende luchtstroming in de BBQ is waardoor de temperatuur moeilijk kan klimmen. Ik ga de volgende keer is proberen te stoken zonder dat ding erin.
Maar stel nou dit is het geval, wat kan ik hiermee het beste doen, dit lijkt me namelijk niet de bedoeling??
Welke brandstof gebruik je? Ligt dit te dicht op elkaar of te vol?g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:29:
... na het aansteken van de kolen ...
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Ik heb nu nog een zak "houtskool" van Big Green Egg, dat had ik even snel gehaald. Er is inmdidels een zak houtskool onderweg van bestcharcoal. Misschien dat dit ook al beter gaat. Ik heb overigens ook nog niet getest zonder de ash tray.Wahloh schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:41:
[...]
Welke brandstof gebruik je? Ligt dit te dicht op elkaar of te vol?
Ik gebruik exact dezeflde ash tray lifter in combinatie met een BGE en dat werkt prima.g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:29:
...
Temperaturen van 350+ graden zijn geen probleem.
Hier of hier bijvoorbeeldTheoQ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:23:
Ik ben al een aantal dagen op zoek waar ik de Weber sensor doorvoer/Gromlet/Thermometer Port die op de WSM wordt meegeleverd kan bestellen.De mij bekende LH (zijn er niet zo veel) hebben hem niet, of bieden alleen een ander kleiner model aan.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Noshi op 30-03-2020 11:56 ]
Ik heb hiervoor natuurstenen tegels ooit gekocht voor weinig. Ik heb er nog 6 over die je zo mee mag nemen eventueel.Nomad schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:01:
K to the KillaZ
@g00gle gooi je er goed veel houtskool in?
GregoryVG schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:45:
[...]
Ik gebruik exact dezeflde ash tray lifter in combinatie met een BGE en dat werkt prima.
Temperaturen van 350+ graden zijn geen probleem.
Ik gooi de mand goed vol, eigenlijk wel tot bovenin de mand. Wat wel opvalt dat het niet voornamelijk uit grote brokken bestaat.
Vreemd dat het bij jou wel goed gaat, het kost me erg veel moeite om hem hoog op te stoken, misschien doe ik iets verkeerd?? Maar je zou verwachten dat wanneer hij goed brand en je doet de deksel dicht (na 15 a 20 minuten) dat hij dan meteen door de trek lekker moet gaan stijgen. Maar dit gebeurd dus totaal niet. Als ik de margrietschijf (meer een deksel bij deze) er schuin op zet gaat die wel wat harder.
Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen wat het probleem is. Heb wel vaker met kamado's mogen spelen en meestal had ik geen moeite om ze snel en goed op temperatuur te krijgen en ze daar te houden. Maar bij deze vergt het toch wel wat inspanning. Meer als ik zou verwachten. Tips zijn natuurlijk welkom!
Uiteraard 😄418O2 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:20:
Heb je de handleiding gelezen?
Waarmee meet je de temperatuur, niet met het metertje in de dome hoop ik? Want ik heb ook ooit gedacht dat die enigszins nauwkeurig was, maar bij mij zit hij er rustig 100 graden naast. Wilde de kamado opstoken voor pizza, dat ding bleef hangen op 200 max.......ik meten op het rooster met metertje en ik zat op 320 graden (volledig indirecte opstelling, dus geen warmtestraling van de kolen).g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:14:
[...]
[...]
Ik gooi de mand goed vol, eigenlijk wel tot bovenin de mand. Wat wel opvalt dat het niet voornamelijk uit grote brokken bestaat.
Vreemd dat het bij jou wel goed gaat, het kost me erg veel moeite om hem hoog op te stoken, misschien doe ik iets verkeerd?? Maar je zou verwachten dat wanneer hij goed brand en je doet de deksel dicht (na 15 a 20 minuten) dat hij dan meteen door de trek lekker moet gaan stijgen. Maar dit gebeurd dus totaal niet. Als ik de margrietschijf (meer een deksel bij deze) er schuin op zet gaat die wel wat harder.
Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen wat het probleem is. Heb wel vaker met kamado's mogen spelen en meestal had ik geen moeite om ze snel en goed op temperatuur te krijgen en ze daar te houden. Maar bij deze vergt het toch wel wat inspanning. Meer als ik zou verwachten. Tips zijn natuurlijk welkom!
Afgelopen zaterdag mooi stuk varkensprocureur gekocht bij de Sligro (aanbieding!).
Zaterdagavond in de mosterd en rub gezet.
Gisteren ochtend om 8 uur m'n Weber GBS opgestookt tot een rooster temperatuur van +/- 110°, door middel van de 2 kolenbakjes te vullen met Ecobrasa en daar een aantal hete Ecobrasa briketten bovenop te leggen.
Om 8.30u ging het vlees indirect erop.
De hele ochtend en tot vroeg in de middag ging dat best goed met hier en daar af en toe bijstellen van de luchtgaten.
Tot de temp. begon te zakken... Toch maar eens het deksel eraf. Bleek de inhoud van het ene kolenbakje nagenoeg opgebrand en het andere was nog helemaal vol maar gedooft.
Gauw het lege kolenbakje gedeeltelijk gevuld koude en daar bovenop hete briketten uit de starter.
Daarna is de temperatuur niet stabiel meer gebleven. Op een begeven moment zakte de temperatuur weer onder de 107°C. Het vlees had een kerntemperatuur van 85°C en het was inmiddels 19.00u.
Daarop besloten om het laatste stuk in de oven te doen tot 92-93°C kerntemperatuur.
De pulled pork was uiteindelijk heerlijk op een broodje met koolsla, rucola, augurkje en Sweet Baby Ray's BBQ saus.
Vraag me af of het soepeler was gegaan als de 2 kolenbakjes alle twee waren aangebleven. Verder niet echt diep onder de indruk van de Ecobrasa. Dat te bedenken dat de hoeveelheid opgebrande briketten haast duurder zijn dan het stuk vlees.
BTW.: ik zag een zak van 10kg Bonfire kokosbriketten voor €7,99 (excl. BTW) liggen bij de Sligro. Iemand ervaring met deze briketten? Is ongeveer een derde van de prijs van de Ecobrasa.
![]() | ![]() |
Gisteren ochtend om 8 uur m'n Weber GBS opgestookt tot een rooster temperatuur van +/- 110°, door middel van de 2 kolenbakjes te vullen met Ecobrasa en daar een aantal hete Ecobrasa briketten bovenop te leggen.
De hele ochtend en tot vroeg in de middag ging dat best goed met hier en daar af en toe bijstellen van de luchtgaten.
Tot de temp. begon te zakken... Toch maar eens het deksel eraf. Bleek de inhoud van het ene kolenbakje nagenoeg opgebrand en het andere was nog helemaal vol maar gedooft.
Gauw het lege kolenbakje gedeeltelijk gevuld koude en daar bovenop hete briketten uit de starter.
Daarna is de temperatuur niet stabiel meer gebleven. Op een begeven moment zakte de temperatuur weer onder de 107°C. Het vlees had een kerntemperatuur van 85°C en het was inmiddels 19.00u.
Daarop besloten om het laatste stuk in de oven te doen tot 92-93°C kerntemperatuur.
De pulled pork was uiteindelijk heerlijk op een broodje met koolsla, rucola, augurkje en Sweet Baby Ray's BBQ saus.
![]() | ![]() |
Vraag me af of het soepeler was gegaan als de 2 kolenbakjes alle twee waren aangebleven. Verder niet echt diep onder de indruk van de Ecobrasa. Dat te bedenken dat de hoeveelheid opgebrande briketten haast duurder zijn dan het stuk vlees.
BTW.: ik zag een zak van 10kg Bonfire kokosbriketten voor €7,99 (excl. BTW) liggen bij de Sligro. Iemand ervaring met deze briketten? Is ongeveer een derde van de prijs van de Ecobrasa.
Ik heb die. Ik kan ze niet vergelijken met anderen, want het zijn de enigen die ik heb gebruikt vorig jaar. Bevallen mij wel goed in m'n 57cm weber gbs. Voor dat tientje gewoon meenemen en proberen zou ik zeggenjaspernts schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:41:
Ik heb zelf deze https://www.makro.nl/cat/.../Kokosbriketten-10-kg-THM gebruikt in Snake opstelling. Moet zeggen doen het erg goed en blijven goed constant branden. Enige nadeel is wel dat er aardig wat fijne ass achter blijft.jaspernts schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:41:
Afgelopen zaterdag mooi stuk varkensprocureur gekocht bij de Sligro (aanbieding!).
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja, heb spijt dat ik ze niet meteen heb meegenomen. Dan nog maar een keertje terugRaymond schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:00:
[...]
Ik heb die. Ik kan ze niet vergelijken met anderen, want het zijn de enigen die ik heb gebruikt vorig jaar. Bevallen mij wel goed in m'n 57cm weber gbs. Voor dat tientje gewoon meenemen en proberen zou ik zeggen
Van tevoren getwijfeld om een snake te bouwen, maar toch voor de 'minion' methode gegaan.InfoTracer schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:52:
[...]
Ik heb zelf deze https://www.makro.nl/cat/.../Kokosbriketten-10-kg-THM gebruikt in Snake opstelling. Moet zeggen doen het erg goed en blijven goed constant branden. Enige nadeel is wel dat er aardig wat fijne ass achter blijft.
Heb jij een Weber 57 gebruikt i.c.m. een snake? Hoe is jouw ervaring voor zo'n lange low 'n slow sessie?
Zo, gietijzeren pannetje van de link van jullie is binnen. Stuk procureur gekickt, klaar voor de eerste sessie low n slow
Ja ik heb ook een Weber 57.jaspernts schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:26:
[...]
Ja, heb spijt dat ik ze niet meteen heb meegenomen. Dan nog maar een keertje terug
[...]
Van tevoren getwijfeld om een snake te bouwen, maar toch voor de 'minion' methode gegaan.
Heb jij een Weber 57 gebruikt i.c.m. een snake? Hoe is jouw ervaring voor zo'n lange low 'n slow sessie?
Ik moet zeggen dat het low 'n slow me erg goed af gaat. De keer dat ik pulled pork had gemaakt had ik een snake gemaakt van helemaal links naar helemaal rechts dus de helft van de bqq en na 10 uur was ie nog niet opgebrand. De rooster temperatuur was steeds rond de 110 graden. Wat ik heb heb gedaan is net zoals bij de minion methode wel de rest van het kolenrooster afgedekt met aluminiumfolie. En de sleuven onder en boven moest ik bijna dicht zetten anders werd het te warm.
Ik heb de briquettes wel met het gat naar beneden gezeten dan een rij van 2 gemaakt.
Als je de schuiven vol open hebt en je komt maar tot 180 graden dan gaat er iets niet goed. Kan maar aan 2 dingen liggen imo. Brandstof en dat zat wel goed of luchtstroom. Staan alle interne delen goed op elkaar uitgelijnd? Weet niet hoe dat op een bastard is, maar bij BGE moeten de interne delen ook goed op elkaar staan uitgelijnd.g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:29:
2 losse probes van Inkbird direct boven het rooster.Nomad schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:57:
[...]
Waarmee meet je de temperatuur, niet met het metertje in de dome hoop ik? Want ik heb ook ooit gedacht dat die enigszins nauwkeurig was, maar bij mij zit hij er rustig 100 graden naast. Wilde de kamado opstoken voor pizza, dat ding bleef hangen op 200 max.......ik meten op het rooster met metertje en ik zat op 320 graden (volledig indirecte opstelling, dus geen warmtestraling van de kolen).
En inderdaad alles staat goed op elkaar uitgelijnd dus ik snap er niks van. Ik ga van het weekend nog wel even verder proberen met andere houtskool.
Een zak houtskool van BGE zegt natuurlijk niet veel. Maar als hij volledig aan is en hij wordt niet warm dan heeft er vocht bij gezeten?g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:14:
Als ik mijn action ei een maand buiten laat staan (bedekt), nou dan kom ik ook niet tot de150C met een volle mand. Dus denk echt vers houtskool en dan een bekende referentie die je kent. En anders Dammers ofzo. Een zachtere soort brandt harder als ik me niet vergis.
[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 30-03-2020 19:13 ]
Ik had afgelopen weekend ook problemen om mijn Bastard met BGE houtskool boven de 200 graden te krijgen, terwijl dit normaal nooit een probleem is. De zak zat vol met kleine stukken houtskool, ik vermoed dat de luchtstroom daardoor niet optimaal was.g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:51:
[...]
Ik heb nu nog een zak "houtskool" van Big Green Egg, dat had ik even snel gehaald. Er is inmdidels een zak houtskool onderweg van bestcharcoal. Misschien dat dit ook al beter gaat. Ik heb overigens ook nog niet getest zonder de ash tray.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism