Zonde dat die Bekvam trouwens net niet past met een uitsparing!Witlof schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:58:
Hij is binnen! (let niet op de zooi)
[Afbeelding: GGC]
Ligt momenteel wat kip op om te 'testen'. Gaat mooi worden. Hopelijk krijg ik het gegeten met die naweeën van een verwijderde verstandskies. Maar gaat vast goed komen. Ik bijt me er wel doorheen
15 / 25 euro duurder dan een GrillGuru compact ( plate setter en houder moeten los bijbesteld worden )BJBoes schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:38:
iemand ervaring met deze bbq https://www.osdorp.nl/pro...1LKA5aEAkYEyABEgL1w_D_BwE
het lijkt mij een mooi voordelig model
En als je nu bij de volgende sessie gelijk 'eikt' met een digitale op het rooster, en de afwijking incalculeert, kan je bij benadering die thermometer gebruiken als grill-temperatuurfrickY schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:05:
[...]
Inmiddels gezien en ja, de thermometer in mijn Action-ei heeft ook een stelschroef.
Gister geijkt met een pannetje kokend water en een digitale thermometer; hij gaf ruim 50 graden te laag aan.
( verschil tussen grill en dome zal bij benadering zo'n 20C zijn op een kleine ? )
[ Voor 39% gewijzigd door FreshMaker op 14-06-2019 23:01 ]
Jep, alles van de Ikea. Heb zelfs een cake/bakblik van de Ikea voor kippendijencake gescoord wat goed past op de GGCChevy454 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:51:
[...]
Vergeet de zooi. Die spullen aan het rekje is veel beter! Waar heb je die bakjes vandaan? Ook ikea?
[ Voor 21% gewijzigd door Witlof op 15-06-2019 08:48 ]
Een (lui) vraagje, wat is een goede temperatuur meter voor in het vlees? Eisen:
- max afwijking van 0,5gr
- eigen logging in de meter die je kan uitlezen (dat je per seconde kan volgen wat de temperatuur was)
-op batterij/accu spanning
-goede prijs/kwaliteit
Alvast bedankt
- eigen logging in de meter die je kan uitlezen (dat je per seconde kan volgen wat de temperatuur was)
-goede prijs/kwaliteit
Alvast bedankt
Ik ben erg content met de HerQs Thermometer - Easy BBQ ProKapotto schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:07:
-goede prijs/kwaliteit
Alvast bedankt

Kost € 49,95
Zie ook: BBQ-Helden EasyBBQ Pro Review
[ Voor 6% gewijzigd door HYM1100S op 15-06-2019 10:31 ]
Ik heb ook die van HerQs. Heel erg tevreden over. Vooral het bereik vind ik fantastisch
Maar ik heb er ook een paar van de IKEA. Die vond ik ook gewoon goed. Maarja, niet draadloos
Maar ik heb er ook een paar van de IKEA. Die vond ik ook gewoon goed. Maarja, niet draadloos
Ik heb zowat dezelfde, werkt prima, maar logt de temperatuur in de telefoon, en niet in het toestel. Verbinding weg is garfiek weg. Voor mij geen drama.HYM1100S schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:26:
[...]
Ik ben erg content met de HerQs Thermometer - Easy BBQ Pro
[Afbeelding]
Kost € 49,95
Zie ook: BBQ-Helden EasyBBQ Pro Review
Sony A7 iv en wat recycled glas
mag ik vragen waarom je een max afwijking van 0,5 graden eist? En per seconde de temp kan uitlezen?Kapotto schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:07:
-goede prijs/kwaliteit
Alvast bedankt
Dat zijn m.i geen realistische eisen voor een bbq meter. Tenzij je in een laboratorium wil bbq-en.
Welke heb je zelf al gevonden? Als je op de webwinkels van enkele barbecue zaken kijkt vind je al genoeg temperatuurmeters.Kapotto schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:07:
Alvast bedankt
Die lijkt op 2 druppels als mijn Grill Eye qua app. Zou me niet verbazen als het allemaal hetzelfde is alleen een andere behuizing.
[ Voor 50% gewijzigd door Chevy454 op 15-06-2019 12:04 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik dacht dat zulke eisen quasi standaard waren, verkeerde inschatting van mijn kant dus.jabberwock schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:54:
[...]
mag ik vragen waarom je een max afwijking van 0,5 graden eist? En per seconde de temp kan uitlezen?
Dat zijn m.i geen realistische eisen voor een bbq meter. Tenzij je in een laboratorium wil bbq-en.
Ik ga naar alle waarschijnlijkheid de voorgestelde temp meter (easybbq) kopen. Deze voldoet aan mijn bijgestelde eisenpakket.
Ah ok. Ik gebruik overigens ook de Herqs. Fijn ding!Kapotto schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:01:
[...]
Ik dacht dat zulke eisen quasi standaard waren, verkeerde inschatting van mijn kant dus.
Ik ga naar alle waarschijnlijkheid de voorgestelde temp meter (easybbq) kopen. Deze voldoet aan mijn bijgestelde eisenpakket.
Allemaggies, wat is een Kamado zuinig qua verbruik! Als ik dit eerder had geweten, dan had ik er al veel eerder een gehaald. Ik heb echt een fortuin weggestookt. Dat had ik beter in een Kamado kunnen steken!
Edit: er zit overigens wel flink wat vocht in de thermometer. Ik ben benieuwd naar de klantenservice
Edit: er zit overigens wel flink wat vocht in de thermometer. Ik ben benieuwd naar de klantenservice
[ Voor 20% gewijzigd door Misha op 15-06-2019 13:43 ]
Dat moet echt wel een hoop zijn om kosten technisch eruit te komen.Misha schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:59:
Allemaggies, wat is een Kamado zuinig qua verbruik! Als ik dit eerder had geweten, dan had ik er al veel eerder een gehaald. Ik heb echt een fortuin weggestookt. Dat had ik beter in een Kamado kunnen steken!
Note to self. Altijd een clean burn doen na pulled pork. De suikerresten van de glaze koeken enorm aan aan het rooster.
Maar ook meteen schade gezien aan mijn action kamado. Het rooster heeft wat geleden van al die runs. En die deflector met water vullen is goed maar de sappen van het vlees koeken nog steeds aan
Toch maar met zand aan de slag de volgende keer.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Iemand ervaring of bekend met takumi kamado?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Koop dan een kamado joe classic 1
Vandaag na terugkomst van onze vakantie eindelijk eens de kamado kunnen proberen. Als eerste probeersel Moink balls volgens recept van Noskos met basis rub van Noskos en BBQ sauce van Santa Maria. Wat appel snippers in aluminium folie gebruikt en daarna heerlijk gegeten. Dat maakte de verwachting meer dan waar.

Waar ik wel tegen aanliep is dat ik eigenlijk te snel was ondanks dat ik dacht dat ik het rustig aandeed. Had hem wel tijd gegeven om op temperatuur te komen, maar uiteindelijk duurde dat langer dan ik van te voren verwacht had. Na drie kwartier was de temperatuur strak 120 graden en bleef hij dat ook. Echt perfect. Snippers in aluminiumfolie was ook niet perfect, die waren na 30 minuten compleet opgebrand. Waarschijnlijk ergens een te groot gat erin. Ander nadeel is dat andere familie leden nu een zelfde maaltijd verwachten

Waar ik wel tegen aanliep is dat ik eigenlijk te snel was ondanks dat ik dacht dat ik het rustig aandeed. Had hem wel tijd gegeven om op temperatuur te komen, maar uiteindelijk duurde dat langer dan ik van te voren verwacht had. Na drie kwartier was de temperatuur strak 120 graden en bleef hij dat ook. Echt perfect. Snippers in aluminiumfolie was ook niet perfect, die waren na 30 minuten compleet opgebrand. Waarschijnlijk ergens een te groot gat erin. Ander nadeel is dat andere familie leden nu een zelfde maaltijd verwachten
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Met een kleine aanpassing past de Grill Guru Compact toch in de Bekvam. Twee plankjes van 10 mm lijmen schroeven aan de steunplankjes van de lange zijde. Vervolgens de originele uitfrezen (bijna helemaal door) en dan kun je een groot genoeg gat maken.Gadgeteer schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:58:
Ook ik overweeg de GrillGuru van AH volgende maand (als het me lukt er op tijd bij te zijn..)
Iemand bekend met meubels voor zo'n compact? Voor de kleine Action kamado zal ik nog wel eens zo'n Ikea tafeltje voorbijkomen maar ik verwacht dat dat niet gaat werken voor een GG Compact? Deze weegt immers al meer dan 40KG
Hier heb ik de GGC met onderstel en al in het gat geplaatst (voor zijn grote broer een Big Green Egg large). Zo is er geen ondersteuning nodig. Zonder onderstel zakt de GGC tot aan de rand, maar dan plaats je beter een steun tussen de GGC en het bovenste rekje.
Goed, vandaag begonnen voor de tweede keer aan pulled pork, zoals aangegeven heb ik het laten ontdooien in de koelkast. Rond de middag (13h30) lag het vlees er op en ik ben er in geslaagd om 90% van de tijd de temp netjes tussen 100 en 120 te houden, heb een drietal dipjes gehad en 2 keer 123°.
Ik wil nu eigenlijk wel stilletjes gaan slapen. Kan ik de Weber zo laten (temp blijft relatief stabiel) en morgenochtend verder doen of?
Kerntemp zit nu op 68 à 70, ik denk dat ik dus nog steeds in de zone/plateau zit...
Ik wil nu eigenlijk wel stilletjes gaan slapen. Kan ik de Weber zo laten (temp blijft relatief stabiel) en morgenochtend verder doen of?
Kerntemp zit nu op 68 à 70, ik denk dat ik dus nog steeds in de zone/plateau zit...
En, hoe was het?HyperBart schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:28:
Goed, vandaag begonnen voor de tweede keer aan pulled pork, zoals aangegeven heb ik het laten ontdooien in de koelkast. Rond de middag (13h30) lag het vlees er op en ik ben er in geslaagd om 90% van de tijd de temp netjes tussen 100 en 120 te houden, heb een drietal dipjes gehad en 2 keer 123°.
Zo, wat teen verwennerij op de vroege ochtend. Allemaal BBQ gerelateerde cadeaus voor vaderdag
wat is dat toch fijn om uit "van macaroni aan elkaar gesmolten asbak" periode te zijn 
- Over the sink cutting board (grote snijplank met opstaande rand naar boven en naar beneden. Leg op je aanrecht/werkblad en de opstaande rand naar beneden zorgt dat hij niet verder schuift. Er zit dan aan het eind ook nog een opstaande rand)
- Meatclaws
- Kolenstarter
- Boek Barbecue Master van Kobus Botha
- Boek Somkey Goodness No Worries
- Pizzaschep
En (los van vaderdag) kan ik met een beetje geluk morgen mijn nieuwe braai hier posten
- Over the sink cutting board (grote snijplank met opstaande rand naar boven en naar beneden. Leg op je aanrecht/werkblad en de opstaande rand naar beneden zorgt dat hij niet verder schuift. Er zit dan aan het eind ook nog een opstaande rand)
- Meatclaws
- Kolenstarter
- Boek Barbecue Master van Kobus Botha
- Boek Somkey Goodness No Worries
- Pizzaschep
En (los van vaderdag) kan ik met een beetje geluk morgen mijn nieuwe braai hier posten
Tijd voor een nieuwe sig..
@coinman63 cool!
Kom je nog makkelijk aan de onderste schuif? Als in, valt die onder of achter het plankje.
En hoe is het met verrijden.
Kom je nog makkelijk aan de onderste schuif? Als in, valt die onder of achter het plankje.
Sinds een paar maanden mij ook behoorlijk verdiept in bbqen zoals het "hoort". Mijn vriendengroep was altijd van het opstoken, volpleuren en vreten maar
Indirect bbqen hadden we nog nooit echt van gehoord.
Ondertussen mijn vrienden al een paar keer doen verbazen. Hoogtepuntjes tot nu toe waren buikspek en kippenvleugeltjes (die aten we altijd zwart geblakerd en behoorlijk droog).
Paar weken geleden ook voor het eerst zelf aan de slag gegaan met spareribs. Toen geen succes. Vrienden lachen natuurlijk. Dingen hadden 4 uur op de bbq gelegen toen en waren inderdaad niet te eten. Ik haal tegenwoordig mijn vlees bij een boer met zijn eigen vee en die ook slager is. Echt dikbevleesde ribben dus had al vermoeden dat moet misschien nog wel langer op de bbq.
Gisteren dus de 3-2-1-methode toegepast. Om 12:00 begonnen (ribben waren toen al even voorzien van een rub) en de gehele middag de bbq tussen de 110 en 120 kunnen houden met behulp van een snake (eerste keer). Drie uur op de bbq, toen in gepakt in de aluminiumfolie met een scheutje cola erbij. Weer 2 uur terug. Daarna uitgepakt en een uur lang gelakt.
Zelfs de grootste zeikerd zei nu. Tering wat lekker! En inderdaad het was genieten. Kost alleen wat tijd.... Haha.

Ondertussen mijn vrienden al een paar keer doen verbazen. Hoogtepuntjes tot nu toe waren buikspek en kippenvleugeltjes (die aten we altijd zwart geblakerd en behoorlijk droog).
Paar weken geleden ook voor het eerst zelf aan de slag gegaan met spareribs. Toen geen succes. Vrienden lachen natuurlijk. Dingen hadden 4 uur op de bbq gelegen toen en waren inderdaad niet te eten. Ik haal tegenwoordig mijn vlees bij een boer met zijn eigen vee en die ook slager is. Echt dikbevleesde ribben dus had al vermoeden dat moet misschien nog wel langer op de bbq.
Gisteren dus de 3-2-1-methode toegepast. Om 12:00 begonnen (ribben waren toen al even voorzien van een rub) en de gehele middag de bbq tussen de 110 en 120 kunnen houden met behulp van een snake (eerste keer). Drie uur op de bbq, toen in gepakt in de aluminiumfolie met een scheutje cola erbij. Weer 2 uur terug. Daarna uitgepakt en een uur lang gelakt.
Zelfs de grootste zeikerd zei nu. Tering wat lekker! En inderdaad het was genieten. Kost alleen wat tijd.... Haha.

[ Voor 20% gewijzigd door GovertNL op 16-06-2019 11:12 ]
Met de GGC in het onderstel valt het schuifje net onder het plankje, voldoende dus. Ik ga, denk ik, het onderstel uit elkaar halen en onder het blad monteren, dan zakt de GGC er mooi in. Verrijden is opletten. Vooral niet duwen, maar trekkend gaat het goed. Een beugel zal ik nog wel plaatsen.NeutraleTeun schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:15:
@coinman63 cool!
Nou, die pulled pork levert me meer frustratie op dan plezier om eerlijk te zijn.
Net dezelfde prul als vorige keer, 3kg vlees, te droog, de buitenkant was een beetje te pullen maar de binnenkant is gewoon droog gebraad.
Ja ik was wat laat begonnen, maar als je 3kg hebt en dat moet 20h op de BBQ liggen dan moet je toch gaan slapen en de BBQ achterlaten, hoe doen anderen dat dan? Als je dan die BBQ helden post leest "pulled pork doen is niks doen en lekker Luther gaan kijken" dan denk ik van "euh ja hoor, heel de tijd die temp in de gaten houden en trage pingpong spelen met de ondergrens 100°C en de bovengrens 120°C
Rond 05:00 deze morgen werd ik even wakker, kon kijken op de iPhone wat de temp had gedaan maar die Inkbird app crashte waardoor ik de historiek niet kon raadplegen, temp van het vlees was al gezakt tot rond de 45graden ofzo, dus rond 9:00 toen ik opstond was het 32 graden. Alle briketten waren ook op (had er bijgevuld om 0:00).
Smaak is goed, maar droog en saploos, roze rookringen kan je allemaal krijgen van mij maar pullen, no f* way. Heb een fitness sessie er op zitten om het vlees uit elkaar te trekken
Ik heb geen probleem om er tijd in te steken, maar 8h zitten klooien om dan terug hetzelfde resultaat te hebben als vorige keer krijg ik wel de ********* van
Ik vind het ook lastig hoor om echte goede Pulled pork te maken van zulke grote lappen. Ik heb ook sterk het vermoeden dat velen hun succesjes hier en daar wat overdrijvenHyperBart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:30:
[...]
Nou, die pulled pork levert me meer frustratie op dan plezier om eerlijk te zijn.
Net dezelfde prul als vorige keer, 3kg vlees, te droog, de buitenkant was een beetje te pullen maar de binnenkant is gewoon droog gebraad.![]()
Ja ik was wat laat begonnen, maar als je 3kg hebt en dat moet 20h op de BBQ liggen dan moet je toch gaan slapen en de BBQ achterlaten, hoe doen anderen dat dan? Als je dan die BBQ helden post leest "pulled pork doen is niks doen en lekker Luther gaan kijken" dan denk ik van "euh ja hoor, heel de tijd die temp in de gaten houden en trage pingpong spelen met de ondergrens 100°C en de bovengrens 120°C![]()
Rond 05:00 deze morgen werd ik even wakker, kon kijken op de iPhone wat de temp had gedaan maar die Inkbird app crashte waardoor ik de historiek niet kon raadplegen, temp van het vlees was al gezakt tot rond de 45graden ofzo, dus rond 9:00 toen ik opstond was het 32 graden. Alle briketten waren ook op (had er bijgevuld om 0:00).
Smaak is goed, maar droog en saploos, roze rookringen kan je allemaal krijgen van mij maar pullen, no f* way. Heb een fitness sessie er op zitten om het vlees uit elkaar te trekken.
Ik heb geen probleem om er tijd in te steken, maar 8h zitten klooien om dan terug hetzelfde resultaat te hebben als vorige keer krijg ik wel de ********* van
Heb je het al eens geprobeerd met wat kleinere stukken? Gewoon een kilo’tje of 750 gram?
Ik heb nog nooit een mislukte PP gemaakt. Het gaat allemaal om temperatuur beheersing. Diepe dalen en hoge pieken zijn killing.
Mijn BGE stel ik in op 1 temperatuur, met een vol mandje, en kan hem 24uur daarop houden. Marge van 10 graden dome.
Mogelijk trekt je kamado ergens valse lucht?
Mijn BGE stel ik in op 1 temperatuur, met een vol mandje, en kan hem 24uur daarop houden. Marge van 10 graden dome.
Mogelijk trekt je kamado ergens valse lucht?
[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 16-06-2019 12:05 ]
Neen, daar begin ik u ook sterk aan te denken, ipv altijd zo een homp er op te leggen waarme je iemand dood kan gooien gewoon 2 stukken van 1kg oid er op leggen.Misha schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:46:
[...]
Ik vind het ook lastig hoor om echte goede Pulled pork te maken van zulke grote lappen. Ik heb ook sterk het vermoeden dat velen hun succesjes hier en daar wat overdrijven.
Heb je het al eens geprobeerd met wat kleinere stukken? Gewoon een kilo’tje of 750 gram?
Maar als je dit:
https://www.facebook.com/...?s=1419242330&v=e&sfns=mo
of dit
https://www.facebook.com/watch/?v=848843178804006
dan ziet, dan denk je "ja joh die van mijn en dit ligt nog mijlenver uit elkaar"
Mijn Kansas city bbq saus minus wat ingredienten die BBQ helden aanhoudt die is anders wel HEEL lekker, met het kookvocht van de pork (gefiltered, niet die vettige drab er bij) samen met wat siroop en ketchup heb je echt het idee dat je los rook aan het eten bent met die saus, dat is dan wel heel lekker.
Pulled pork en de stukken gebraad liggen nu in de frigo, straks in een pannetje gooien en een scheut cola er over met wat van die kansas saus?
@HyperBart
Welk stuk vlees gebruik je dan om pp te maken? Boston butt of procureur?
Wellicht een beetje valsspelen maar pak hem de volgende keer in Aluminium folie na een uur of drie roken. Kerntemperatuur van 95 graden aan houden werkt bij mij eigenlijk altijd.
Probeer inderdaad eens een kleiner stuk iedere keer 3 kg is ook zo de als het mislukt.
Wellicht een beetje valsspelen maar pak hem de volgende keer in Aluminium folie na een uur of drie roken. Kerntemperatuur van 95 graden aan houden werkt bij mij eigenlijk altijd.
Probeer inderdaad eens een kleiner stuk iedere keer 3 kg is ook zo de als het mislukt.
Zelf wil ik het frame 'in het blad' monteren. Het gat is bij mij 41,5 [cm], nu wil ik de handsvaten eraf halen en dan de bouten van de poten verwijderen. Vervolgens metalen ring halverwege het blad houden en er dan een paar lange schroeven in draaien (incl poten). Dan staat de GGC in zijn 'originele' frame zonder dat hij strak hangt zodat hij niet kan werken en raakt hij ook het hout niet.coinman63 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:27:
[...]
Met de GGC in het onderstel valt het schuifje net onder het plankje, voldoende dus. Ik ga, denk ik, het onderstel uit elkaar halen en onder het blad monteren, dan zakt de GGC er mooi in. Verrijden is opletten. Vooral niet duwen, maar trekkend gaat het goed. Een beugel zal ik nog wel plaatsen.
41,5 [cm] is net iets 'te groot', maar dat komt omdat ik aan alle kanten er nog een metalen ring tussen leg. Dat als ik terug ben van vakantie
Eerst had ik hem met de handsvaten gewoon boven op het blad hangen, allen als je dan de klep open doet duikt hij maar achteren.
Volgens mij hoger groter het stuk hoe makkelijker/beter resultaat/meer vergevingsgezind?
En inderdaad gewoon gaan inpakken de volgende keer.
Bespaart je ook nog eens tijd.
Btw, net even simpel wat stokjes gemaakt.
En inderdaad gewoon gaan inpakken de volgende keer.
Bespaart je ook nog eens tijd.
Btw, net even simpel wat stokjes gemaakt.
[ Voor 31% gewijzigd door NeutraleTeun op 16-06-2019 14:53 ]
Tip : Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"HyperBart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:30:
[...]
Net dezelfde prul als vorige keer, 3kg vlees, te droog, de buitenkant was een beetje te pullen maar de binnenkant is gewoon droog gebraad.![]()
Ja ik was wat laat begonnen, maar als je 3kg hebt en dat moet 20h op de BBQ liggen dan moet je toch gaan slapen en de BBQ achterlaten, hoe doen anderen dat dan? Als je dan die BBQ helden post leest "pulled pork doen is niks doen en lekker Luther gaan kijken" dan denk ik van "euh ja hoor, heel de tijd die temp in de gaten houden en trage pingpong spelen met de ondergrens 100°C en de bovengrens 120°C![]()
Smaak is goed, maar droog en saploos, roze rookringen kan je allemaal krijgen van mij maar pullen, no f* way. Heb een fitness sessie er op zitten om het vlees uit elkaar te trekken.
Spreid het over 2 dagen, inpakken in alu folie.
Ik wil binnenkort wat nieuwe zakken houtskool en briquitte kopen, nog tips voor een beetje kwaliteit spul?
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Briket bedoel je? Greek Fire.Tiwazz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:10:
Ik wil binnenkort wat nieuwe zakken houtskool en briquitte kopen, nog tips voor een beetje kwaliteit spul?
https://www.rookovens-onl...eek-fire-briketten-tubes/
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Dit weekend 2 x 3KG Pulled pork bereid. Easy zoals altijd. BBQ netjes op 120 houden en geen omkijken naar. Zelfs nog even terug mijn bed in gekropen.
1 stuk ging sneller dan de ander. Dus diegene die 88 graden was heb ik uitgepakt en zo richting 92 gekregen, de ander ingepakt van 70 tot aan 92.
Was heerlijk!
1 stuk ging sneller dan de ander. Dus diegene die 88 graden was heb ik uitgepakt en zo richting 92 gekregen, de ander ingepakt van 70 tot aan 92.
Was heerlijk!
Waar wil je het voor gebruiken? Big block BR in een WGA gaat geen succes worden.Tiwazz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:10:
Wat heb je al gevonden van wat aan jouw noden voldoet? Anders gewoon bij de gamma of aldi wat scoren.
Lezen maar :)Tiwazz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:10:
Zag bij de Deen supermarkt van die houten krullen liggen. Was geprijst op 1.5 euro per 20 stuks. Bij het afrekenen sloeg de kassa ze aan voor 75 cent per verpakking.
Mijn houten aanmaakblokjes waren toch op dus ben benieuwd of dit spul langer blijft fikken. Kan ik omgerekend 80 stuks krijgen voor 3 euro ipv zo'n blik aanmaakblokjes. Eens wat anders.
Mijn houten aanmaakblokjes waren toch op dus ben benieuwd of dit spul langer blijft fikken. Kan ik omgerekend 80 stuks krijgen voor 3 euro ipv zo'n blik aanmaakblokjes. Eens wat anders.
[ Voor 15% gewijzigd door Joosie200 op 16-06-2019 21:42 ]
Dat is een interessant artikel maar je moet kijken naar je noden en toestellen.
Een enkele Big Block BR past niet eens in een WGA. Dammers in mijn keramische action kamado gaat geweldig, die BR stukken passen er niet eens in
Mijn beterwood charcoal heeft fijne stukken, heel fijn voor een keramische kamado, niet geschikt voor de Niclan.
Het is een goede leidraad maar misschien ook niet van toepassing als je kleine kamado of WGA hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 16-06-2019 21:56 ]
@Chevy454 En daarom ook in de tabel het formaat toegevoegd zodat je dit mee kan nemen in je zoektocht.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Volgens mij is dat artikel een prima uitgangspunt om te kijken welke zak je eens gaat uitproberen. Alle info staat er in die je nodig kan hebben om een keuze te maken. Als je vervolgens een zak gaat halen met koeienbriketten, dan ligt dat geheel aan jezelfChevy454 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:48:
[...]
Dat is een interessant artikel maar je moet kijken naar je noden en toestellen.
Een enkele Big Block BR past niet eens in een WGA. Dammers in mijn keramische action kamado gaat geweldig, die BR stukken passen er niet eens in. De Dammers in mijn metalen Niclan kamado is vragen voor een low and slow drama omdat die kleine stukken te zacht zijn en ik van low and slow naar hellevuur in 3 minuten kan gaan. Gebruik ik 3 Big Block BR stukken in de niclan, retestabiel op 110C.
Mijn beterwood charcoal heeft fijne stukken, heel fijn voor een keramische kamado, niet geschikt voor de Niclan.
Het is een goede leidraad maar misschien ook niet van toepassing als je kleine kamado of WGA hebt.
@Misha
Dank, dat is interessant ga ik doornemen.
@Chevy454
Ik heb een master touch 2019 model, eerste kolen bbq hiervoor veel op mn gasser gedaan ook lange sessies met rookhout. Heb hem nu meerdere keren aan gehad en gaat allemaal best aardig maar gebruik nu de weber houtskool en briketten, de briketten gaan maar de houtskool is echt meuk.
Ik ga volgende week naar de Sligro om wat vlees in te kopen, wil eerst een sessie ribs doen en daarna pulled pork of short ribs. Zoek dus iets voor langere sessies. Dacht aan Black Ranch of Dammers maar geen idee wat de ervaringen hier zijn.
Dank, dat is interessant ga ik doornemen.
@Chevy454
Ik heb een master touch 2019 model, eerste kolen bbq hiervoor veel op mn gasser gedaan ook lange sessies met rookhout. Heb hem nu meerdere keren aan gehad en gaat allemaal best aardig maar gebruik nu de weber houtskool en briketten, de briketten gaan maar de houtskool is echt meuk.
Ik ga volgende week naar de Sligro om wat vlees in te kopen, wil eerst een sessie ribs doen en daarna pulled pork of short ribs. Zoek dus iets voor langere sessies. Dacht aan Black Ranch of Dammers maar geen idee wat de ervaringen hier zijn.
Goh, ik ga binnen bij de slager en ik zeg "procureur". Maar da's precies toch echt een NL-term want die man kijkt me dan aan alsof ik net een magistraat op een bordje heb gevraagd. Als ik dan uitleg voor wat dan krijg ik wel een stuk vlees wat er goed uit ziet.Hans Esselink schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:27:
@HyperBart
Boston butt en dat soort dingen dan kijkt ie me helemaal gek aan, en toch is het een gerenommeerde slager bij ons in de buurt met een zeer goede reputatie en dito vlees.
Hoe de **** hou jij snachts je Q dan op temperatuur? Ik heb voor ik ging slapen volgens de minion methode mijn brikettenmandje nog wat bijgevuld, tegen de ochtend 5:00 was het al zo goed als uit...R0y. schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:18:
Dit weekend 2 x 3KG Pulled pork bereid. Easy zoals altijd. BBQ netjes op 120 houden en geen omkijken naar. Zelfs nog even terug mijn bed in gekropen.
Was heerlijk!
Bedankt, ik ga het de volgende keer zo proberen en ook mijn vlees ergens anders halen.Koffie schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:36:
[...]
Tip : Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Spreid het over 2 dagen, inpakken in alu folie.
[ Voor 55% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2019 22:25 ]
Je moet een beetje geluk hebben met de zak. Mijn Black Ranch was enkel groot en beperkt middel. Wat niet erg is, scheiden in tonnen dan.Hari-Bo schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:09:
@Chevy454 En daarom ook in de tabel het formaat toegevoegd zodat je dit mee kan nemen in je zoektocht.
Maar wat is middel of groot? Staat dat ook vermeld? staat wat verder in het artikel. Mijn zak was enkel groot dan.

Dit zat in mijn zak BR. Ideaal voor de Niclan, onbruikbaar voor het action ei. En zo had ik vele stukken.
Zie de foto boven. Dat is ook de classificatie groot. Dammers is consistenter in de grootte. Bij Grill Guru had een enkele die zo groot was, bij de BR zeker 10% van die joekels. Er is enige mate van interpretatie mogelijk.Misha schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:15:
Volgens mij is dat artikel een prima uitgangspunt om te kijken welke zak je eens gaat uitproberen. Alle info staat er in die je nodig kan hebben om een keuze te maken. Als je vervolgens een zak gaat halen met koeienbriketten, dan ligt dat geheel aan jezelf
Ik vind de test van @Hari-Bo zeker heel erg goed maar enkel een richtlijn omdat je moet kijken naar je gebruik en je toestellen. Als ik die BR in de Fornetto ga steken dan weet ik niet of ik nog wel de temperatuur ga halen
[ Voor 63% gewijzigd door Chevy454 op 16-06-2019 22:48 ]
@Chevy454 Staat allemaal netjes vermeld op de site wat als klein-middel-groot is aangemerkt.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
I
Ik zag het net, was eroverheen gescrolled.Hari-Bo schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:33:
@Chevy454 Staat allemaal netjes vermeld op de site wat als klein-middel-groot is aangemerkt.
Waarom wil je dat met houtskool doen?Tiwazz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:16:
[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 16-06-2019 22:41 ]
Lange sessies met briketten, hot and fast met houtskool.Chevy454 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:34:
I
[...]
Ik zag het net, was eroverheen gescrolled.
[...]
Waarom wil je dat met houtskool doen?
Hij gebruikt een Weber. Dat is wel wat moeilijker qua temperatuurbeheersing.
De Makro had procureur in de aanbieding. 4,50 per kg (ex btw). Misschien eens langs dat soort winkels gaan als je geen goede slager in de buurt hebt?HyperBart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:19:
[...]
Goh, ik ga binnen bij de slager en ik zeg "procureur". Maar da's precies toch echt een NL-term want die man kijkt me dan aan alsof ik net een magistraat op een bordje heb gevraagd. Als ik dan uitleg voor wat dan krijg ik wel een stuk vlees wat er goed uit ziet.
Bedankt, ik ga het de volgende keer zo proberen en ook mijn vlees ergens anders halen.
Ik had afgelopen weekend dan ook maar 2,6kg meegenomen van de makro en pulled pork gemaakt. Wel flink vals gespeeld. Op een gegeven moment (na 3 uur plateau @ 60 graden) wel ingepakt omdat ik te laat begonnen was, en het toch voor avonddiner bedoeld was.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Van de week weer eens lekker Picanha gemaakt, blijft altijd goed.

[ Voor 31% gewijzigd door ndonkersloot op 16-06-2019 22:58 ]
De Texas Crutch methode is gewoon een andere techniek zoals sous vide?kmf schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:55:
Wel flink vals gespeeld. Op een gegeven moment (na 3 uur plateau @ 60 graden) wel ingepakt omdat ik te laat begonnen was, en het toch voor avonddiner bedoeld was.
Ik geef de voorkeur aan de Texas Crutch omdat dit uitdrogen voorkomt, het versnelt het process en de uitgeperste sappen vang je op voor de eindsaus. Waarom zou het dan valsspelen zijn?
Omdat ik het al inpakte bij 60 graden en dus het vlees meer aan het "braise"n bent dan roken.Chevy454 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 23:10:
[...]
De Texas Crutch methode is gewoon een andere techniek zoals sous vide?
Ik geef de voorkeur aan de Texas Crutch omdat dit uitdrogen voorkomt, het versnelt het process en de uitgeperste sappen vang je op voor de eindsaus. Waarom zou het dan valsspelen zijn?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Niet. Ik heb een kamado en deed zo’n 8 uur over de Pulled pork. Op mijn weber heb ik enkel stukken van 1.5kg gemaakt en dat was ook zo iets.HyperBart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:19:
[...]
Hoe de **** hou jij snachts je Q dan op temperatuur? Ik heb voor ik ging slapen volgens de minion methode mijn brikettenmandje nog wat bijgevuld, tegen de ochtend 5:00 was het al zo goed ....
Volgende keer gewoon vragen om varkensnek. Met of zonder bot, beide is goed.HyperBart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:19:
[...]
Goh, ik ga binnen bij de slager en ik zeg "procureur". Maar da's precies toch echt een NL-term want die man kijkt me dan aan alsof ik net een magistraat op een bordje heb gevraagd. Als ik dan uitleg voor wat dan krijg ik wel een stuk vlees wat er goed uit ziet.
Zo, de vakantie zit er op. Ik ben een tijdje weg geweest dus heb niet veel kunnen smoken
.
Even een update van vaderdag. Op die dag MOET je wel wat op je kolen leggen.
2 maal ribjes met ketting. Lekker groot ook. Bijna te veel voor 4 man

Ik had ze deze keer 7 uur lang op de WSM gehad. Goed vochtig gehouden (zowel met volle waterpan, als ingespoten). Wilde ze een keer niet inpakken op advies van een mede griller en wat ik op YT zag. Het resultaat was goed. Echter als ik ze inpak, blijven ze sappiger.
Even een update van vaderdag. Op die dag MOET je wel wat op je kolen leggen.
2 maal ribjes met ketting. Lekker groot ook. Bijna te veel voor 4 man

Ik had ze deze keer 7 uur lang op de WSM gehad. Goed vochtig gehouden (zowel met volle waterpan, als ingespoten). Wilde ze een keer niet inpakken op advies van een mede griller en wat ik op YT zag. Het resultaat was goed. Echter als ik ze inpak, blijven ze sappiger.
[ Voor 28% gewijzigd door ixl85 op 17-06-2019 08:26 ]
Verwijderd
@HyperBart @Hans Esselink
Boston butt en procureur is hetzelfde stukje vlees.
De butt uit Boston butt verwijst naar de tonnen waarin de procureur werd vervoert en opgeslagen.
De butt uit Boston butt verwijst naar de tonnen waarin de procureur werd vervoert en opgeslagen.
We hebben ons, net voordat we een wouden kopen, bedacht. We blijven nog even doorgaan op de Weber en sparen door voor een grotere kamado. Het gaat ons vooral om de bereiding van grote stukken vlees en dat is een beetje ruimte op het rooster toch wel prettig.coinman63 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:04:
[...]
Met een kleine aanpassing past de Grill Guru Compact toch in de Bekvam. Twee plankjes van 10 mm lijmen schroeven aan de steunplankjes van de lange zijde. Vervolgens de originele uitfrezen (bijna helemaal door) en dan kun je een groot genoeg gat maken.
[Afbeelding: Uitgefreesde steunlat]
[Afbeelding: Bekvam met gat voor Grill Guru Compact]
Hier heb ik de GGC met onderstel en al in het gat geplaatst (voor zijn grote broer een Big Green Egg large). Zo is er geen ondersteuning nodig. Zonder onderstel zakt de GGC tot aan de rand, maar dan plaats je beter een steun tussen de GGC en het bovenste rekje.
[Afbeelding: GGC in Bekvam]
Is jouw luchtschuif onder ook zo "losjes"? Ik heb er veel speling in zitten. De klepjes kunnen best rammelen als je er tegen aan tikt.Witlof schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:58:
Hij is binnen! (let niet op de zooi)
[Afbeelding: GGC]
Ligt momenteel wat kip op om te 'testen'. Gaat mooi worden. Hopelijk krijg ik het gegeten met die naweeën van een verwijderde verstandskies. Maar gaat vast goed komen. Ik bijt me er wel doorheen
Ik heb het patton model (exact hetzelfde model) en bij mij is dat ook.Nohead schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:12:
[...]
Is jouw luchtschuif onder ook zo "losjes"? Ik heb er veel speling in zitten. De klepjes kunnen best rammelen als je er tegen aan tikt.
Uhm, nee hoor. Procureur is aleen nek en Boston butt is meer schouder (schouderblad zit er zelfs in). Zit wel vlak bij elkaar, maar zijn echt 2 verschillende stukken.Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:31:
@HyperBart @Hans Esselink
Heeft het nog invloed op de prestaties dat dit zo los is? Kan me voor stellen dat er daardoor extra lucht aangezogen kan worden door de speling.DarkAllMan schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:19:
[...]
Ik heb het patton model (exact hetzelfde model) en bij mij is dat ook.
Verwijderd
Daarnaast is de procureur vaak iets vetter en malser. Voor PP het meest makkelijk en vergevensgezinde stukje vlees.Henkie_NtA schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:29:
[...]
Uhm, nee hoor. Procureur is aleen nek en Boston butt is meer schouder (schouderblad zit er zelfs in). Zit wel vlak bij elkaar, maar zijn echt 2 verschillende stukken.
Met een Butt of Picnic heb je toch wat meer kans op droger vlees.
Ik geloof niet dat bij de temperaturen tijdens pizzabakken er vocht door de steen heen gaat, die is dan zo warm dat het daar de kans niet voor krijgt lijkt me. Ik weet wel dat ik op die manier op de 57er geen zwarte bodems meer heb. Probeer het eens uit zou ik zeggen, vind je het niks laat je de folie de keer erop gewoon weer weg.Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:23:
[...]
@fxs81 iets van een hitteschild heb ik wel aan gedacht, maar als je dat direct tegen de steen vouwt kan die z'n werk dan nog wel doen? Het idee is namelijk dat hij het vocht uit de bodem afvoert, als dan één kant dicht zit gaat dat vast een stuk lastiger.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Normaal meet ik van mij vlees op de BBQ de kerntemp. Echter volgde ik pasgeleden een recept waarbij ze aangeven dat de BBQ temp op 120 graden moest zijn. Bedoelen ze dan in alle gevallen de Dome temp of de Grill temp?
Er wil nog weleens verschil zitten tussen temp bovenin de dome en 2cm boven de grill namelijk.
Er wil nog weleens verschil zitten tussen temp bovenin de dome en 2cm boven de grill namelijk.
Craft beer specialist
Ik heb hem pas 2x gebruikt, maar volgens mij valt dat wel mee.....Nohead schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:30:
[...]
Heeft het nog invloed op de prestaties dat dit zo los is? Kan me voor stellen dat er daardoor extra lucht aangezogen kan worden door de speling.
Altijd de temp bij het rooster. Dome temp is vaak wat hoger. Gebruik dan een clamp voor je probe op het rooster.Jeroen87 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:54:
Normaal meet ik van mij vlees op de BBQ de kerntemp. Echter volgde ik pasgeleden een recept waarbij ze aangeven dat de BBQ temp op 120 graden moest zijn. Bedoelen ze dan in alle gevallen de Dome temp of de Grill temp?
Volgens mij heet dat bij ons (België) spiering.HyperBart schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:19:
[...]
Heb het BBQ virus ook aardig te pakken gekregen. Mede om die reden heb ik een meubel ontworpen waar de weber in kan. Hebben jullie nog tips aangaande houtsoort/constructie?
Het plan is om het frame van 5.0x7.0 Douglas te maken. Planken zijn 1.6x40 Douglas. Voor de platen zal ik Okoume multiplex gebruiken aangezien dit goed buiten te gebruiken is.
Frame zal in elkaar gezet worden met houtdraaibouten. De zijpanelen en het bovenblad zal door middel van het domino systeem verlijmt gaan worden. De weber zelf zal met hoekankers in het blad "hangen", en rondom ongeveer 3 á 4 cm ruimte rondom houden.
Impressie van de bouwtekeningen en uiteindelijke resultaat.

Het plan is om het frame van 5.0x7.0 Douglas te maken. Planken zijn 1.6x40 Douglas. Voor de platen zal ik Okoume multiplex gebruiken aangezien dit goed buiten te gebruiken is.
Frame zal in elkaar gezet worden met houtdraaibouten. De zijpanelen en het bovenblad zal door middel van het domino systeem verlijmt gaan worden. De weber zelf zal met hoekankers in het blad "hangen", en rondom ongeveer 3 á 4 cm ruimte rondom houden.
Impressie van de bouwtekeningen en uiteindelijke resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Chefferson op 17-06-2019 11:42 ]
Misschien even een linkje naar het recept of zo? Beetje koffiedik kijken natuurlijk wat de auteur daar bedoelde.Jeroen87 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:54:
Ik vind het wel knap hoe jij zonder het recept of de bron daarvan te kennen weet welke van de twee er bedoeld wordtixl85 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:24:
[...]
Altijd de temp bij het rooster. Dome temp is vaak wat hoger. Gebruik dan een clamp voor je probe op het rooster.
Ik snap dat de rooster temp waarschijnlijk meer relevant is (dat is immers waar je vlees ligt) en dat recepten idealiter dus ook de rooster temperatuur aangeven, maar welke garantie heb je dat dat in dit recept ook het geval was?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Meer in het algemeen, vaak wordt in recepten gezegd "temp bbq tussen de 100 en 120" (bijv voor pulled pork) echter staat er vaak niet bij of hierbij dome of grill temp bedoeld wordt. Ik hou eigenlijk altijd de grill temp aan. Maar was benieuwd of ik dit wellicht altijd fout deedOrion84 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:41:
[...]
Misschien even een linkje naar het recept of zo? Beetje koffiedik kijken natuurlijk wat de auteur daar bedoelde.
[...]
Ik vind het wel knap hoe jij zonder het recept of de bron daarvan te kennen weet welke van de twee er bedoeld wordt
Ik snap dat de rooster temp waarschijnlijk meer relevant is (dat is immers waar je vlees ligt) en dat recepten idealiter dus ook de rooster temperatuur aangeven, maar welke garantie heb je dat dat in dit recept ook het geval was?
Craft beer specialist
Tijd voor tempdisplay op de dome met een draadje naar een sensor op de grill dusixl85 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:24:
[...]
Altijd de temp bij het rooster. Dome temp is vaak wat hoger. Gebruik dan een clamp voor je probe op het rooster.
Heeft iemand hier nog tips voor pizza bakken op een pizzasteen met een Weber?
Wat ik gevonden heb:
Wat ik gevonden heb:
- Temp tussen 250- 300
- Bovenwarmte is belangrijk (maar hoe dan? luchtschijf dicht en snel deksel weer dicht??)
Orion84 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:41:
[...]
Misschien even een linkje naar het recept of zo? Beetje koffiedik kijken natuurlijk wat de auteur daar bedoelde.
[...]
Ik vind het wel knap hoe jij zonder het recept of de bron daarvan te kennen weet welke van de twee er bedoeld wordt
Sorry hoor, maar ik ken geen enkel recept dat zegt dat de dome een bepaalde graden moet zijn. De regel is; aangegeven temp is de temp bij het rooster. Bij een gebrek aan een sensor bij het rooster; wing it met de dome temp maar reken er op dat dit 10 tot 20 graden kan schelen.
Ik denk dat de meeste recepten juist wel met dome temperatuur werken, omdat alle kamado's een dome thermometer hebben en je al een aardige BBQ geek moet zijn om naast een evt. kernthermometer ook nog een grilhoogte-thermometer te kopen.ixl85 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:33:
[...]
Sorry hoor, maar ik ken geen enkel recept dat zegt dat de dome een bepaalde graden moet zijn. De regel is; aangegeven temp is de temp bij het rooster. Bij een gebrek aan een sensor bij het rooster; wing it met de dome temp maar reken er op dat dit 10 tot 20 graden kan schelen.
Overigens ben ik het uit ervaring niet eens met het verschil van 10-20 graden dat je aangeeft. Exacte temperatuur is voornamelijk van belang wanneer je voor low en slow gaat. Dat gaat in principe altijd indirect waardoor de stralingswarmte op grilhoogte een stuk beperkter is en je door de convectie onder de dome een min of meer gelijkmatige temperatuur krijgt. Het kan soms iets schelen, maar zeker geen 10-20 graden.
Bij twijfel zou ik dan ook juist de dome temperatuur aanhouden, liever is je grilhoogte-temperatuur iets te laag dan te hoog.
Sinds ik met de controller werk kan ik vrijwel elke keer de dome en grill temperatuur mooi vergelijken.
Als ik indirect werk, dan het verschil tussen die 2 meestal kleiner dan 5 graden. Veel nauwkeuriger kan ik toch niet aflezen op die ingebouwde thermometer. (gestabiliseerde temperatuur)
Zo nauw komt het allemaal niet. Of je PP maakt op 110 of 120 graden steekt niet zo nauw, het verandert de duurtijd.
De kerntemperatuur is veel interssanter.
Als ik indirect werk, dan het verschil tussen die 2 meestal kleiner dan 5 graden. Veel nauwkeuriger kan ik toch niet aflezen op die ingebouwde thermometer. (gestabiliseerde temperatuur)
Zo nauw komt het allemaal niet. Of je PP maakt op 110 of 120 graden steekt niet zo nauw, het verandert de duurtijd.
De kerntemperatuur is veel interssanter.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Van t weekend kolen gekocht bij Aveve van t eigen merk restaurant kwaliteit. Echter super kolen met zeer grote chuncks erin en gaan lang mee
Steen goed warm laten worden, voor extra warmte een blokje hout op de kolen/briketten leggen zodat deze gaat branden. want briketten geven niet zo lang hele hoge hitte.red bull schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:32:
Heeft iemand hier nog tips voor pizza bakken op een pizzasteen met een Weber?
Wat ik gevonden heb:
- Temp tussen 250- 300
- Bovenwarmte is belangrijk (maar hoe dan? luchtschijf dicht en snel deksel weer dicht??)
Ik weet niet wat voor hoekankers je wil gaan gebruiken, maar ik ben uiteindelijk uitgekomen op ong. 1cm ruimte tussen ketel en hout. Nadeel van lange/grote/brede hoekankers is dat ze automatisch ook dikker worden qua materiaal. Ze passen dan simpelweg niet onder de rand van de Weber. En uiteindelijk is die 1cm meer dan voldoende. De hitte die van dat kleine randje afkomt doet helemaal niets met het hout. En eerlijk gezegd ziet een minimale opening er strakker en mooier uit (vindt ik dan)[b]Chefferson in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
De weber zelf zal met hoekankers in het blad "hangen", en rondom ongeveer 3 á 4 cm ruimte rondom houden.
Bedankt voor de tip! Dus jij hebt al meerdere malen goed hoog gestookt zonder dat het houtwerk beschadigd raakt? En wat voor soort hout heb je gebruikt?jabberwock schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:06:
[...]
Ik weet niet wat voor hoekankers je wil gaan gebruiken, maar ik ben uiteindelijk uitgekomen op ong. 1cm ruimte tussen ketel en hout. Nadeel van lange/grote/brede hoekankers is dat ze automatisch ook dikker worden qua materiaal. Ze passen dan simpelweg niet onder de rand van de Weber. En uiteindelijk is die 1cm meer dan voldoende. De hitte die van dat kleine randje afkomt doet helemaal niets met het hout. En eerlijk gezegd ziet een minimale opening er strakker en mooier uit (vindt ik dan)
hier hang ie ook maar 1,5cm van t hout af. ik heb gewoon steigerhout gebruikt en werkt perfect.Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:08:
[...]
Bedankt voor de tip! Dus jij hebt al meerdere malen goed hoog gestookt zonder dat het houtwerk beschadigd raakt? En wat voor soort hout heb je gebruikt?
bij mij hangt de weber in deze schroeven:
Blijft de BBQ hier stabiel inhangen? Ook tijdens het schoonmaken?alki schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:18:
[...]
hier hang ie ook maar 1,5cm van t hout af. ik heb gewoon steigerhout gebruikt en werkt perfect.
bij mij hangt de weber in deze schroeven:
[Afbeelding]
Zat namelijk zelf aan zoiets te denken:
Mijn dome van m'n smokey mountain scheelt tussen de 15 en 20 graden tussen het lage rooster en de dome. Het verschil tussen het hoge rooster en de dome is 5 tot 10. Ongeveer gelijk aan de Master touch die ik heb staan.coelho schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:40:
[...]
Ik denk dat de meeste recepten juist wel met dome temperatuur werken, omdat alle kamado's een dome thermometer hebben en je al een aardige BBQ geek moet zijn om naast een evt. kernthermometer ook nog een grilhoogte-thermometer te kopen.
Overigens ben ik het uit ervaring niet eens met het verschil van 10-20 graden dat je aangeeft. Exacte temperatuur is voornamelijk van belang wanneer je voor low en slow gaat. Dat gaat in principe altijd indirect waardoor de stralingswarmte op grilhoogte een stuk beperkter is en je door de convectie onder de dome een min of meer gelijkmatige temperatuur krijgt. Het kan soms iets schelen, maar zeker geen 10-20 graden.
Bij twijfel zou ik dan ook juist de dome temperatuur aanhouden, liever is je grilhoogte-temperatuur iets te laag dan te hoog.
Daarnaast zijn fluctuaties door het openen van je deur (WSM) en dome veel minder snel zichtbaar op je dome, waardoor het verschil oploopt.
Dat is in elk geval mijn ervaring. Ik gebruik een Grilleye pro. Afhankelijk van de cook met minimaal 1, maar vaak 2 grill meters (midden en buitenkant of onder en boven).
Zie het antwoord van Alki, gewoon steigerhout.Laatst nog 250 graden aangetikt...geen problemen tot zover. Ik heb die haken ook gebruikt en de opstaande stukken met een dremeltje een klein beetje taps gemaakt. Op die manier "wringt" hij beter in de rand. Ik kan nu de ketel schrobben en poetsen zonder dat de ketel ook maar 1 milimeter beweegt.
@jabberwock @alki hebben jullie misschien foto's? Ben erg benieuwd naar wat anderen hebben staan!
Hier hangt de weber sinds kort op zulk soort hoekijzertjes (3 stuks), en ik vind hem stabieler als op de geleverde 3 poot met wiel.Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:29:
[...]
Blijft de BBQ hier stabiel inhangen? Ook tijdens het schoonmaken?
Zat namelijk zelf aan zoiets te denken:
[Afbeelding]
Ik heb trouwens ook maar 1 a 1.5 cm vrij, met gebeitsd en gelakt steigerhout. Niks aan het handje.
PSN - M4uSzi // -
Gisteren super simpel doch heerlijk

Op cederhout gerookte zalm met asperges en een paar aardappelkroketjes
Geen 'rare' dingen, alleen peper en zout. Naar medium-rare (57 kern).

[ Voor 37% gewijzigd door the-edge op 17-06-2019 14:19 ]
hier zie je de haken redelijk goed, hangt echt super stabiel hierin, en ik heb al echt hard moeten schrobben af en toe.Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:05:
@jabberwock @alki hebben jullie misschien foto's? Ben erg benieuwd naar wat anderen hebben staan!

Overal view ik heb een zwevend meubel gemaakt
[ Voor 4% gewijzigd door alki op 17-06-2019 14:24 ]
Ziet er goed uit!alki schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:24:
[...]
hier zie je de haken redelijk goed, hangt echt super stabiel hierin, en ik heb al echt hard moeten schrobben af en toe.
[Afbeelding]
Overal view ik heb een zwevend meubel gemaakt
[Afbeelding]
Ik heb overigens 4 haken gebruikt. Deze zitten allemaal aan de voorste helft van de ketel i.v.m. de dekselhouder aan de achterkant.
[ Voor 18% gewijzigd door jabberwock op 17-06-2019 14:47 ]
Ik zou altijd voor 1 of 2 tegels van 60x60 of 80x80 gaan en die infrezen in het hout. Schoner en hygischer werkblad en het ziet er nog goed uit ook!Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:40:
Heb het BBQ virus ook aardig te pakken gekregen. Mede om die reden heb ik een meubel ontworpen waar de weber in kan. Hebben jullie nog tips aangaande houtsoort/constructie?
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb inderdaad ruimte zat om zoiets te doen. Zat ook te denken aan een wasbak. Maar dat zijn zaken die ik er op een later tijdstip in kan zetten. Totale breedte van het meubel is nu 2.30m, waarvan de weber ongeveer 70 cm inneemt.Mystikal schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:47:
[...]
Ik zou altijd voor 1 of 2 tegels van 60x60 of 80x80 gaan en die infrezen in het hout. Schoner en hygischer werkblad en het ziet er nog goed uit ook!
Ik wilde dat in eerste instantie ook doen, maar het maakte de constructie veel zwaarder. Ik heb uiteindelijk zo'n bamboe-ish keukenplank bij de Ikea gehaald, behandeld met die keukenolie. Die plank bewaar ik bij niet gebruik dus gewoon binnen (schoon en droog)Mystikal schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:47:
[...]
Ik zou altijd voor 1 of 2 tegels van 60x60 of 80x80 gaan en die infrezen in het hout. Schoner en hygischer werkblad en het ziet er nog goed uit ook!
Ben het wel met je eens dat zo'n ingelegde tegel er mooi uit kan zien.
@jabberwock @alki ik zie dat jullie de handvatten eraf geslepen hebben. Daar zit ik nog over te twijfelen. Zonde om te gaan slijpen aan zo'n dure BBQ.
Heb ik ook niet gedaan. De handvatten zijn mijn steunen in het hout. Gewoon inkeping maken, zodat ze in het hout vallen. Ding ligt zo vast als een huis en het ziet er strak uit.Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:54:
@jabberwock @alki ik zie dat jullie de handvatten eraf geslepen hebben. Daar zit ik nog over te twijfelen. Zonde om te gaan slijpen aan zo'n dure BBQ.
[ Voor 14% gewijzigd door Mystikal op 17-06-2019 15:01 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Heb je er een foto van? Of heb je dat gedaan zoals op mijn tekening?Mystikal schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:00:
[...]
Heb ik ook niet gedaan. De handvatten zijn mijn steunen in het hout. Gewoon inkeping maken, zodat ze in het hout vallen. Ding ligt zo vast als een huis en het ziet er strak uit.
[Afbeelding]
Snap ik..ik zat met het zelfde gevoel. Ik heb me toen afgevraagd of ik ooit de BBQ ergens anders zou gaan gebruiken. Kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk niet het geval zou zijn.Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:54:
Om er zeker van te zijn dat ik het dan ook nooit zou doen, heb ik ook maar meteen de gammele pootjes en wielen weggepleurd.
Het zou simpelweg teveel gedoe worden om dat in mijn meubel weg te werken. Ik wilde namelijk per se dat de bovenkant van de ketel gelijk kwam te liggen met het werkblad. Dat zou dan inhouden dat ik het handvat erin moest frezen o.i.d. Ik had overigens ook maar 1 handvat, alleen aan de voorkant. Kon dat toch niet gebruiken als ophangpunt.
[ Voor 5% gewijzigd door jabberwock op 17-06-2019 15:05 ]
Meer tekening dan de foto heb ik niet.Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:02:
[...]
Heb je er een foto van? Of heb je dat gedaan zoals op mijn tekening?
Zie ook nog bijgaande foto's.

Overigens zou ik keukenkast scharnieren gebruiken. Dat ziet er veel strakker uit!
Basement Bios ---- Exo-S
Vond de deur scharnieren wat meer sjieke uitstraling hebben. Kwestie van smaak! Helemaal strak zal een houten meubel toch nooit worden. Maar zeer netjes gedaan. Ik was dat inderdaad ook van plan, zo'n uitsparing in het bovenste gedeelte.Mystikal schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:11:
[...]
Meer tekening dan de foto heb ik niet.
Zie ook nog bijgaande foto's.
[Afbeelding: BBQ tafel 4]
[Afbeelding: BBQ tafel 3]
Overigens zou ik keukenkast scharnieren gebruiken. Dat ziet er veel strakker uit!
[Afbeelding: BBQ Tafel 2]
Ik dacht altijd dat je hier de plate setter voor moest gebruiken ivm indirect roken? Of kan het ook direct?the-edge schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:17:
Gisteren super simpel doch heerlijk
[Afbeelding]
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Het cederhouten plankje moet een beetje aanschroeien (is nu ook zwart van de onderkant). Je gaart de zalm dus indirect dmv het houten plankje. Door het schroeien krijg je een goede 'tint' rook. Zalm mag niet teveel hebben anders hap je in een asbakAtlas schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:22:
[...]
Ik dacht altijd dat je hier de plate setter voor moest gebruiken ivm indirect roken? Of kan het ook direct?
As vrijdag komen na het werk wat vrienden eten. Omdat ik daar niet heel veel tijd voor heb wilde ik een beer can chicken maken, die is in uurtje wel klaar. Als snack ervoor wellicht wat pork belly burnt ends (heb nog stukje buikspek liggen).
Die burnt ends duren meestal 2-3 uur om te maken. Is er een manier om ze de dag ervoor te garen en op vrijdag snel af te maken? De meeste recepten zijn in stages maar nergens zie ik optie om het in 2 dagen te splitsen.
Alternatief is dat ik de belly in blokjes snijdt en deze sous vide marineer & gaar (de avond tevoren) en dan grill op vrijdag.
Die burnt ends duren meestal 2-3 uur om te maken. Is er een manier om ze de dag ervoor te garen en op vrijdag snel af te maken? De meeste recepten zijn in stages maar nergens zie ik optie om het in 2 dagen te splitsen.
Alternatief is dat ik de belly in blokjes snijdt en deze sous vide marineer & gaar (de avond tevoren) en dan grill op vrijdag.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism