Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05
Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:54:
@jabberwock @alki ik zie dat jullie de handvatten eraf geslepen hebben. Daar zit ik nog over te twijfelen. Zonde om te gaan slijpen aan zo'n dure BBQ.
Eenmaal zon tafel en je wil niet meer anders dan zon gamele 3 poot...

Het scheelde natuurlijk dat mijn weber al een paar jaar oud was en t nieuwe eraf was.

[ Voor 11% gewijzigd door alki op 17-06-2019 16:16 ]

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-12-2025
alki schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:34:
[...]

Eenmaal zon tafel en je wil niet meer anders dan zon gamele 3 poot...
Dat denk ik ook. Als ik naar jullie foto's kijk is het ook wel wat strakker.

Trouwens nog een vraag: voor de plaat op de bodem, de middenplaat en de plaat onder het blad wilde ik 16mm Okoume multiplex voor buiten gebruiken, echter zijn deze rakkers 150 euro per stuk. Wat hebben jullie hiervoor gebruikt?

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2025

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Chefferson schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:43:
[...]

Dat denk ik ook. Als ik naar jullie foto's kijk is het ook wel wat strakker.

Trouwens nog een vraag: voor de plaat op de bodem, de middenplaat en de plaat onder het blad wilde ik 16mm Okoume multiplex voor buiten gebruiken, echter zijn deze rakkers 150 euro per stuk. Wat hebben jullie hiervoor gebruikt?
Mijn hele meubel bestaat uit geimpregneerde balken van 7cm. De rest is van steigerhout van 2 cm dik. De balken heb ik zwart gebeitst, de planken waren al grijs geschilderd. Als het geheel niet gebruik heb ik er een (oud zwembad) dekzeil overheen liggen tegen de elementen, maar vooral tegen vogelstront.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:03
Na een filmpje op YT was ik aardig nieuwsgierig naar rubs en sauzen van Killer Hogs. Nu merk ik ook dat deze hier niet zo 123 verkrijgbaar zijn.

Iemand nog een idee los van USA met gekke verzend- en douanekosten.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
NeutraleTeun schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:23:
Na een filmpje op YT was ik aardig nieuwsgierig naar rubs en sauzen van Killer Hogs. Nu merk ik ook dat deze hier niet zo 123 verkrijgbaar zijn.

Duitse amazon misschien

https://www.amazon.de/s?k...2C161&ref=nb_sb_ss_i_1_11

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
NeutraleTeun schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:23:

Vuurenrook.nl importeert ze en daar heb ik ze wel eens vandaan. Stuur ze ff een mailtje of ze nog eens wat gaan bestellen :)

• NeutraleTeun
@alki die had ik al gevonden, maar zeer beperkte keuze.

@Misha daar was ik ook al, maar bijna alles op uitverkocht. Maar mailen kan altijd wel idd.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:42

franssie

Save the albatross

NeutraleTeun schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:48:
@alki die had ik al gevonden, maar zeer beperkte keuze.

@Misha daar was ik ook al, maar bijna alles op uitverkocht. Maar mailen kan altijd wel idd.
Zou ik zeker doen dat mailen. Als jij een specifieke soort wilt, dan is de kans groot dat iemand anders deze ook wel wil proberen een kunnen ze deze bij de volgende bestelling mee bestellen. Een goed bedrijf is blij met dit soort vragen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• NeutraleTeun
Nvm. Was te voorbarig.
Het ging om Heath Riles, en die leveren gewoon vanuit de UK.
Dus zojuist een iets te grote bestelling gedaan.

• Misha
Martinusz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Jep, het kan vast netter, maar ik vind het prima zo :P
Ik geloof voor nog geen 60 euro materiaal (douglas hout etc.)
Hoe heb je dit voor 60 euro gemaakt? Als ik de prijzen van Douglas hout er bij pak, dan kom je op een stukje duurder uit :)

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
Misha schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:17:
[...]

Hoe heb je dit voor 60 euro gemaakt? Als ik de prijzen van Douglas hout er bij pak, dan kom je op een stukje duurder uit :)
Weet het niet meer precies, maar bijvoorbeeld 1 of 2 van deze: https://www.gamma.nl/asso...300x13-8x2-4-cm/p/B522146
1 of 2 lange balken en dan ben je er al bijna :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Misha
Ik denk dat mijn inschatskills dan echt hard zuigen :P

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misha schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 06:46:
Ik denk dat mijn inschatskills dan echt hard zuigen :P
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/729zJXM/IMG-2730-Edited.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JsvwYm9/IMG-2732-Edited.jpg

150€ aan douglas en steigerhout
6 x 200x33x2500 - planken
2 x 65x65x2500
4 x 44x44x2700

Mag een pizzaonderstel maken onder de eerder getoonde overkapping.
( FreshMaker in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" )

Gisteren een 100cm pizzaoven besteld ...

Voor de hoekijzertjes en bevestigingen ...

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ng8FFK/image.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gNcxUe/image.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fHZNvK/image.png

Hier zijn de pootjes op maat geslepen/gezaagd en de wielogen gebruikt om een draagbout in te bevestigen.
niet mijn spul, gevonden op de duitse grill-verein

[ Voor 26% gewijzigd door FreshMaker op 18-06-2019 07:21 ]

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-01 12:10
Ik ben geen BBQ master zoals de meeste van jullie hier en heb eigenlijk gewoon een probleem met mijn BBQ thuis.

Ik heb destijds een gas BBQ gekregen van mijn ouders(daar stond hij in de garage en werd hij niet gebruikt).
Dit ding is al heel wat jaren oud. Als ik een schatting moet doen zal deze minstens een jaar of 6, maar misschien nog wel ouder zijn.
Het enige dat ik er qua merk op vind is Sunny.

So far, so good.
Nu komt het probleem eigenlijk pas. De bakplaat die erop ligt waar je het vlees op bakt is aan het "rafelen". De bovenste laag is van de plaat af gesleten, het lijkt een beetje op een product dat aan het roesten is.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe bakplaat. Ik kan de BBQ niet meer online vinden. Dus ik dacht, ik zoek naar een universele bakplaat.
Nu ben ik zondagmiddag aan het zoeken geweest op internet maar ik kan op de sites waar ik op kom geen universele bakplaten vinden van 40x50.
Heeft iemand hier toevallig een idee, waar ze deze misschien wel zullen hebben, of welke zoekfuncties ik zou moeten gebruiken om hem wel te vinden? haha

Alvast bedankt!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Swaxie schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:16:
Ik ben geen BBQ master zoals de meeste van jullie hier en heb eigenlijk gewoon een probleem met mijn BBQ thuis.

Ik heb destijds een gas BBQ gekregen van mijn ouders(daar stond hij in de garage en werd hij niet gebruikt).
Dit ding is al heel wat jaren oud. Als ik een schatting moet doen zal deze minstens een jaar of 6, maar misschien nog wel ouder zijn.

So far, so good.
Nu komt het probleem eigenlijk pas. De bakplaat die erop ligt waar je het vlees op bakt is aan het "rafelen". De bovenste laag is van de plaat af gesleten, het lijkt een beetje op een product dat aan het roesten is.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe bakplaat. Ik kan de BBQ niet meer online vinden. Dus ik dacht, ik zoek naar een universele bakplaat.
Nu ben ik zondagmiddag aan het zoeken geweest op internet maar ik kan op de sites waar ik op kom geen universele bakplaten vinden van 40x50.
Heeft iemand hier toevallig een idee, waar ze deze misschien wel zullen hebben, of welke zoekfuncties ik zou moeten gebruiken om hem wel te vinden? haha

Alvast bedankt!
https://www.allesvoorbbq.nl/

En anders een foto van de bbq zelf, dat zou sowieso schelen

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
mithras schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:30:
As vrijdag komen na het werk wat vrienden eten. Omdat ik daar niet heel veel tijd voor heb wilde ik een beer can chicken maken, die is in uurtje wel klaar. Als snack ervoor wellicht wat pork belly burnt ends (heb nog stukje buikspek liggen).

Die burnt ends duren meestal 2-3 uur om te maken. Is er een manier om ze de dag ervoor te garen en op vrijdag snel af te maken? De meeste recepten zijn in stages maar nergens zie ik optie om het in 2 dagen te splitsen.

Alternatief is dat ik de belly in blokjes snijdt en deze sous vide marineer & gaar (de avond tevoren) en dan grill op vrijdag.
Tuurlijk gaat dat lukken. Beide methodes werken. De eerste zal wat meer BBQ smaken dan de tweede.
Zorg er wel voor dat ze in de eerste stap al gaar zijn (>70 graden), en dan leg je dat in de koelkast.
Dan zit je veiliger.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• fxs81
  • Registratie: November 2016

fxs81

Julianadorp

@Swaxie Die bakplaten zijn vaak geseasoned, of apart voor gebruik of door het gebruik, ik zou hem eerst eens goed heet stoken (zo heet mogelijk als kan met de gasser) dan even flink afborstelen met een staalborstel en dan opnieuw seasonen met bv crisco, arachideolie of zonnebloemolie. Ik denk dat je er dan al bent. In principe verslijt je zo'n plaat niet en zoals ik het lees heeft de huidige seasoning gewoon losgelaten doordat de bbq niet meer is gebruikt. De laag gaat dan afbladderen zeg maar. Proberen kost je in dit geval alleen wat gas, is altijd goedkoper dan een nieuwe plaat. En anders gewoon de afmetingen nemen en online kijken welke plaat er past.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn bbq staat ook eindelijk in het meubel. Wel moet er nog wat werk aan gebeuren, maar de basis staat. Zo wil de ik de zijkanten + achterkant nog dichtmaken en komen er deurtjes in het rechter deel.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/txWCfWX/IMG-20190617-214351.jpg

• Tommie12
fxs81 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:19:
@Swaxie Die bakplaten zijn vaak geseasoned, of apart voor gebruik of door het gebruik, ik zou hem eerst eens goed heet stoken (zo heet mogelijk als kan met de gasser) dan even flink afborstelen met een staalborstel en dan opnieuw seasonen met bv crisco, arachideolie of zonnebloemolie. Ik denk dat je er dan al bent. In principe verslijt je zo'n plaat niet en zoals ik het lees heeft de huidige seasoning gewoon losgelaten doordat de bbq niet meer is gebruikt. De laag gaat dan afbladderen zeg maar. Proberen kost je in dit geval alleen wat gas, is altijd goedkoper dan een nieuwe plaat. En anders gewoon de afmetingen nemen en online kijken welke plaat er past.
Maar eerst een paar uur in de cola leggen kan ook wel eens helpen om de losse stukken er af te krijgen.
Gietijzer roest niet zomaar weg.
Ik vermoed dat je een geemailleerd rooster had, en dan zie je dat afbladderen wel eens.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De bouw van de buitenkeuken loopt hier ondertussen gestaag door.
Achterwandjes zitten er al in, gisteren frame voor het voorste wandje gemaakt. Hier komt een raam van 120x60 in te zitten.
Zodra de tegels erin liggen kan ik het frame erin schroeven en de planken erop.

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/18-06-2019/original-51bbe7e359e1e24cc77523e33b86df1b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/18-06-2019/original-1278667af5deae54b943ceedd280d163.jpg
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/18-06-2019/original-85078027c1055f98886e5bfb107aac87.jpg

Tijd voor een nieuwe sig..

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12-2025

steel123

Cryman9

Zondag een familieBBQ gedaan voor 22 man. Samen met mijn neefje hebben we toch een mooi menu neergezet. Hij met de Kamado Joe Large en ik met de Weber Master Touch. Echter kriebelt het nu wel heel erg hard om toch ook een Kamado aan te schaffen.

Om 11:30 de BBQ's aangestoken voor het low and slow gedeelte en rond 20:30 was alles klaar en opgegeten.
Begonnen met buikspek blokjes en varkenswangen met wat stokbrood en zelfgemaakte kruidenboter.
Daarna de spareribs geserveerd met een gerookte bonenschotel(met pulled pork en spekjes etc). De bonenschotel viel ook onverwacht goed in de smaak.
Kiplollies met soja/ketjap marinade.
Gevulde zoete puntpaprika en gevulde jalapeno's. Die jalapeno's was ook grappig om uit te delen aan de reacties te horen.
Gegrilde ananas met kaneel, zeer goed bevallen.
Nog een 3.5kg picanha, geserveerd met gepofte zoete aardappel en bonenschotel. Deze was echter gerookt met hickory in plaats van appel en dat verschil was ook duidelijk merkbaar. Veel sterkere rooksmaak aan de bonenschotel.
Als toetje nog de breadpudding van Smokey Goodness 2, deze is altijd en overal een supergrote hit. Iedereen wilde daar ook het recept van hebben.

Het was vrij veel werk, ook qua voorbereiding, maar wel leuk om eens te doen. In mijn eentje zou ik er toch niet zo snel aan beginnen voor zo'n groot gezelschap.

Enkele impressiefoto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1UymQu78NDia12tC2txKzyjs/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cap4zFWzythj5iUI8H9cY8wd/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I0j08DFfNlBWwdOMTl7fCR4f/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Scvy20LXgqgDNAKqXQRaeVBA/medium.jpg

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Swaxie schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:16:

So far, so good.

Alvast bedankt!
Als het een gietijzer rooster is kun je het gewoon goed schrobben, roest eraf schuren met schuurpapier of een machine en het vervolgens een paar keer te seasonen. Dan zou het weer zoals nieuw moeten zijn.

Als je een simpel rooster hebt dan blattert het wel eens af. Goed schrobben of een nieuwe kopen.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
mithras schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:30:
As vrijdag komen na het werk wat vrienden eten. Omdat ik daar niet heel veel tijd voor heb wilde ik een beer can chicken maken, die is in uurtje wel klaar. Als snack ervoor wellicht wat pork belly burnt ends (heb nog stukje buikspek liggen).

Die burnt ends duren meestal 2-3 uur om te maken. Is er een manier om ze de dag ervoor te garen en op vrijdag snel af te maken? De meeste recepten zijn in stages maar nergens zie ik optie om het in 2 dagen te splitsen.

Alternatief is dat ik de belly in blokjes snijdt en deze sous vide marineer & gaar (de avond tevoren) en dan grill op vrijdag.
Je kunt de laatste stap, wanneer je ze nog een laatste maal lakt, op vrijdag doen. Of je maakt het de vorige dag helemaal af en vrijdag in een alu bakje oid opwarmen op de BBQ met een beetje BBQ saus.

PSN: Curvaa_

• Tommie12
Voor de liefhebbers van excellent varkensvlees uit het "zuiden":

Ik heb vorig weekend voor de eerste keer koteletten, spiering, spek en wat worst besteld en afgehaald bij deze hoeveslager: https://www.hoeveslagerijpuurlaar.be/

Ik kreeg vlees van een kruising tussen Pietrain en Berkshire. Dat is een enorm groot varken wat de hele tijd buiten mocht lopen in de wei en modder.
Het vlees was buitengewoon. Mooi wat vet er aan, blijft lekker sappig, en echt met smaak!

Het spek ga ik eind deze week warm roken, en de worsten verdwijnen nog wel eens in de pan.
Deze week wordt er een Duroc varken geslacht.

Ze zijn nog maar pas bezig, maar mij hebben ze al als klant.

• Martinusz
Tommie12 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:02:
Voor de liefhebbers van excellent varkensvlees uit het "zuiden":
Ik dacht interessant in het grensgebied NL/BE, maar het is haast in Brussel ;)

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:43

arie_papa

Running on Ubuntu

Martinusz schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:08:
[...]

In Nederlands midden Limburg weet ik wel een goed adresje.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Tommie12
Martinusz schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Hoe zeggen ze dat in de Michelin gids?
Het is de reis waard.

Het leuke is dat ze echt je wensen vervullen. Wil je een spieringgebraad van 3 kg, of coteletten... allemaal geen probleem. Spek kan je in lapjes krijgen, maar ook in blok gezouten of natuur.

• Chefferson
Complimenten aan de bijdragers in dit forum! Ben er bij toeval op gekomen (ik bedoel maar, bbq-forum op een IT site), maar lees hier met veel plezier alle tips en bijdrages!!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-01 12:01
steel123 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:23:
Nog een 3.5kg picanha, geserveerd met gepofte zoete aardappel en bonenschotel.
Ik neem aan in meerdere stukken? Anders is dat wel een hele grote ;)

Ziet er verder lekker uit allemaal!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12-2025

steel123

Cryman9

_VoiD_ schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:39:
[...]
Ik neem aan in meerdere stukken? Anders is dat wel een hele grote ;)

Ziet er verder lekker uit allemaal!
Naja, het is van de lokale slager in ons dorp, dus van een Nederlandse koe in plaats van een of ander exotisch land die je bij zo'n online slager besteld. Volgens mijn slager zijn Nederlandse koeien toch een stuk groter dan Braziliaanse.

Het is in elk geval het onderstaande stuk. De punt had hij er juist vanaf gesneden, aangezien dat minder mals is. Toen ik het vlees kwam bestellen had hij in elk geval een stuk staartstuk vast van ~5 kilo.
Vetkap is ook wel wat minder dan op sommige plaatjes van een Zuid-Amerikaans stuk, maar dat vind ik wel fijn. Verder ben ik ook geen expert, maar dit was wat hij zei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jH909tQ5fUhauj5TaFmHCXNa/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xAXuKp1oGNl0nTx0Z2W2rkN0/medium.jpg

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-01 23:16

Eltjo

Groninger in Fryslân

Afgelopen weekend ook maar eens creatief geweest en een mooi meubel gemaakt voor de GrillGuru.

Had nog douglas hout over van de overkapping die we onlangs geplaatst hebben.

Meubel GrillGuru

Meubel GrillGuru

Meubel GrillGuru

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:38
steel123 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Naja, het is van de lokale slager in ons dorp, dus van een Nederlandse koe in plaats van een of ander exotisch land die je bij zo'n online slager besteld. Volgens mijn slager zijn Nederlandse koeien toch een stuk groter dan Braziliaanse.

Het is in elk geval het onderstaande stuk. De punt had hij er juist vanaf gesneden, aangezien dat minder mals is. Toen ik het vlees kwam bestellen had hij in elk geval een stuk staartstuk vast van ~5 kilo.
Vetkap is ook wel wat minder dan op sommige plaatjes van een Zuid-Amerikaans stuk, maar dat vind ik wel fijn. Verder ben ik ook geen expert, maar dit was wat hij zei.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan heeft je slager gewoon een groot deel van de lende platte bil er op laten zitten toch? Volgens mij is een staartstuk bij een koe van 500 Kg nooit meer dan 1,5 ~ 2 Kg. :)

Volgens mij had ik dat laatst gezien in een mooie video van Johan van Uden. Hele video is verplichte kost maar het staartstuk begint bij 8:10 (ook typisch dat de punt eraf is gesneden bij je, aangezien dat het meest mals is).

YouTube: De bron van de biefstuk: runderpistola uitbenen door Meesterslager J...

[ Voor 17% gewijzigd door KillaZ op 18-06-2019 14:38 ]

K to the KillaZ

Verwijderd

Alles meer dan 1kg is geen Picanha.. :)
En de punt is juist het meest malse, jammer dat je het eraf gesneden hebt..
Maarja bij zo'n groot stuk is het puntje natuurlijk snel "overcooked"..

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:50:
Alles meer dan 1kg is geen Picanha.. :)
En de punt is juist het meest malse, jammer dat je het eraf gesneden hebt..
Maarja bij zo'n groot stuk is het puntje natuurlijk snel "overcooked"..
Dat heeft hij niet gedaan, dat had de slager al gedaan. :P
steel123 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Waar moet een pizzasteen aan voldoen? Oftewel: wanneer is een pizzasteen een pizzasteen en niet een heat deflector?

Ik heb de keuze om een pizzasteen te kopen van 30cm diameter. Deze ligt dan in de kamado op steunen, rondom is een spleet waar lucht stroomt. Is dus een deflector maar wat hoger.

Ik kan ook een pizzasteen van 38cm diameter kopen. Deze komt dan op de rand van de kamado. Er zal dan geen/weinig lucht langs de steen stromen. (lucht gaat dan via de zijgaten).
Eigenlijk zelfde effect als een pizzaoven. Vooral de bodem wordt warm.

Welke is nou de betere optie?

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 18-06-2019 15:30 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Chefferson
kmf schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:29:
Waar moet een pizzasteen aan voldoen? Oftewel: wanneer is een pizzasteen een pizzasteen en niet een heat deflector?

Ik heb de keuze om een pizzasteen te kopen van 30cm diameter. Deze ligt dan in de kamado op steunen, rondom is een spleet waar lucht stroomt. Is dus een deflector maar wat hoger.

Ik kan ook een pizzasteen van 38cm diameter kopen. Deze komt dan op de rand van de kamado. Er zal dan geen/weinig lucht langs de steen stromen. (lucht gaat dan via de zijgaten).

Naar mijn idee zal een afgesloten steen ook je luchttoevoer onderbreken. Oftewel, je BBQ zal afkoelen.
Optie 1 lijkt mij dan ook de beste keuze.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:29:

Voor een pizza wil je juist ook veel warmte van boven, zodat het daar ook goed kan garen. Wanneer de warmte zich concentreert aan de onderkant zal de bodem in verhouding veel te snel klaar zijn.

Optie 1 inderdaad.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
fxs81 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:41:
Ik geloof niet dat bij de temperaturen tijdens pizzabakken er vocht door de steen heen gaat, die is dan zo warm dat het daar de kans niet voor krijgt lijkt me. Ik weet wel dat ik op die manier op de 57er geen zwarte bodems meer heb. Probeer het eens uit zou ik zeggen, vind je het niks laat je de folie de keer erop gewoon weer weg. 8)
Nou ja, het vocht afvoeren is juist de reden waarom je een pizzasteen wilt. :P
Maar wellicht hoeft het er niet van onderen uit, of helemaal niet eruit en absorbeert hij het gewoon. Geen idee, ik bestel wel gewoon zo'n ding en ga lekker experimenteren. :9

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een blokker mod met mijn plate setter van de Bastard:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0Y8L6XQ/20190618-174417.jpg

11 euro voor een gietijzeren plate setter die perfect past

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:48
Bij de Makro nu 2 Kamado’s in de aanbieding.

https://nl.pepper.com/aan...large-urban-kamado-106799

Kan iemand het verschil uitleggen tussen 2?
Kamado Large Complete
Kamado Large Complete Urban
Welke zouden jullie adviseren?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16
TerrorSource schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:07:

Kamado Large Complete
De kleur... Dus welke je het mooist vindt :)

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:15
Vraagje. Ik wil naast mijn 'standaard' dingen die ik maak op de Bastard wat meer 'normale' (laten we zeggen gerechten voor door de weeks) kunnen maken. Welke accessoires raden jullie allemaal aan? Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

De Wok leek mij zelf wel fijn maar plaats je deze op het rooster of hoort deze in de platesetter (zonder pizzasteen).

Daarnaast hebben we afgelopen weekend zalm uit een smoker (koud) gegeten. Nu las ik dat ik dat ook met een kamado kan doen maar nu is het voor mij niet helemaal duidelijk welk rookbakje ik het beste kan aanschaffen namelijk:
https://bastard.nl/product/the-bastard-rookbox/
https://bastard.nl/product/bastard-tube-smoker/
https://www.intratuin.nl/...okbox-22-x-17-x-6-cm.html
TerrorSource schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:07:

Kamado Large Complete
De Urban is volgens mij de matte versie. Is wel cool op zich, persoonlijke smaak dus. Verder hetzelfde.

Edit:
In de folder zie je de normale complete, hieronder de Urban
Afbeeldingslocatie: https://bastard.nl/app/uploads/2019/02/Bastard-Urban-Large-02-LR.jpg

let op: volgens mij hebben ze in de folder het over het oude model. Het nieuwe model heeft echt betere spullen. Denk aan een nieuwe platesetter waarbij het rooster niet schuift en een asbak en kolenbakje. Iets wat de 'oude' niet heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door R0y. op 18-06-2019 19:15 ]

• makooy
R0y. schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:13:

De Urban is volgens mij de matte versie. Is wel cool op zich, persoonlijke smaak dus. Verder hetzelfde.

Edit:
In de folder zie je de normale complete, hieronder de Urban
[Afbeelding]

let op: volgens mij hebben ze in de folder het over het oude model. Het nieuwe model heeft echt betere spullen. Denk aan een nieuwe platesetter waarbij het rooster niet schuift en een asbak en kolenbakje. Iets wat de 'oude' niet heeft.
Nieuwe model is 1000+. Zie ze zelfs staan voor 1349.
Is dat verschil te rechtvaardigen?
Heb nu een Weber Premium Kettle 57.

• R0y.
TerrorSource schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:18:
[...]

Nieuwe model is 1000+. Zie ze zelfs staan voor 1349.
Is dat verschil te rechtvaardigen?
Heb nu een Weber Premium Kettle 57.
Excuses, ik zie dat in de folder het om een large gaat. De nieuwe medium is +- 1000. Dat maakt het inderdaad een ander verhaal ;)

• makooy
R0y. schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:20:
[...]

Excuses, ik zie dat in de folder het om een large gaat. De nieuwe medium is +- 1000. Dat maakt het inderdaad een ander verhaal ;)
Dus als ik het goed begrijp is het een mooie deal?
Wat zijn de zaken waar je het over had in vergelijking met 2019 model?
Kan je het as bij de 2019 model er makkelijker uit halen?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TerrorSource schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:15:
Heb je het model al zelf met jouw ogen bekeken? Want het as uithalen, een asstofzuiger pik je op voor een paar tientjes.

Zoals jij nu ziet te posten dan ben je niet voorbereid qua kamado. En als je 900 euro gaat uitgeven is beetje voorbereiding niet slecht. En qua aanbieding, zo zijn er genoeg.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• R0y.
TerrorSource schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:15:
[...]

Ander rooster, andere platesetter, RvS kolenbak en RvS asbak. Andere schijf op de bovenkant. Het onderstel is ook anders volgens mij samen met de plankjes.

Maar dat zijn dingen die je beter zelf kan uitzoeken zodat je kan inschatten of de verschillen het jou waard zijn..

Als het verschil €100 zou zijn tussen een oude en een nieuwe zou ik het wel weten. Vandaar ook mijn reactie, ik dacht dat het om een medium ging.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16
Stinger_Ventura schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:22:
Ik twijfel heel erg of ik nog snel zo'n Action Kamado voor €88,88 zal halen?
Heb een Weber 57 en al een ingebouwde pizza oven.

Als ik snel een paar sateetjes wil grillen, of een stukje vlees wil afblaven. Is zo'n Action ei dan veel sneller op termperatuur dan een W57?

En hoeveel kippenbouten kunnen op zo'n ding? dat maken we ook geregeld.
Antwoord geven op mijn eigen vraag, ik zat met het idee al 2 jaar te spelen, in een woord: Wat een geweldig ding!

Al enkele jaren BBQ ik semi fanatiek met een Weber 57. Door verjaardagen en kerst inmiddels al een heel scala accessoires gekregen. GBS roestvrijstalen roosters, rek om aan de zijkanten brandstof toe te voegen, kolen bakken, gietijzeren rooster, weber gietijzeren griddle, Weber chimney starter, en meerdere ikea fantasts.... Zelfs een Anova om sous-vide de perfecte steak te maken.

Nadelen van de Weber 57 zijn voor mij:
- Duurt best even om hem aan te krijgen. Met kolen wat sneller dan met briketten, maar je ben toch 15 minuten met de starter bezig. Dan handschoenen aan, ding omkieperen in de Weber en kolen/briketten strategisch plaatsen. Vervolgens vakkundig rooster schoonbranden.
In het geval van Briketten had je nog even voordat ze uitgebrand zijn, maar tegen de tijd dat je dit gedaan hebt mt houtskool kan je opnieuw bijvullen. Al met al, wil je een goede hot en cold zone hebben, dan ben je best 45 minuten bezig om hem gebruiksklaar te krijgen.
- Hoeveelheid briketten/Houtskool 4 burgertjes voor het gezin, en je verbrand of een dikke halve starter aan briketten die je niet op brand en daarna waardeloos zijn, of een flinke hoeveelheid houtskool...... Met 1 euro de KG is dat best zonde en eerwaarde ik de de brandstof duurder was dan het product dat je klaar maakt.
- temperatuur controle Door het grote oppervlakte, moeilijk om de temperatuur onder controle te houden, zeker tov van de positie van je vlees. Ook duurt het met briketten lang om de temperatuur te verhogen. Best om je vlees even te laten rusten, maar tegen de tijd dat je op de 350+ graden zit is je vlees al over datum :F

Mijn wens is om snel even iets klaar te maken op de BBQ buiten, zonder te veel handelingen of dat de brandstof duurder is dan de producten di ever op doet. Ik miste dit bij de Weber, het moest echt een behoorlijke sessie worden om het waardevol te maken. Ik overwoog dan ook een gas grill voor het snelle werk.

Het Action Ei van 88 euro was een gok, mede door de behoorlijk lage prijs verwachte ik er relatief weinig van. But boy was I wrong! Ik gebruik hem nu 3 a 4 dagen per week, het is bijna een buiten keuken!

Mijn grooste USP's van het kleine Ei
- snel gebruikslaar 2 aanmaakblokjes er in, en binnen 15 a 20 minuten is het ding heet/op temperatuur. Door zijn formaat hoef ik het rooster niet aan alle kanten eerst schoon te branden. Ook hoef ik de filestarter niet om te kieperen met alle stof/troep van dien.
- Extreem zunig Okay, ik had wel gedacht dat die iets zuiniger was door de grote en het vasthouden van energie.. Maar dit :o ? 2 handjes (goedkope) houtskool er in en het ding brand 3 uur met gemak! Heb echt cheap ass houtskool van de makro in een of andere rams aanbieding, en doe gewoon 7 keer met een 5kg zak. En dan zit er nog voor een kilo gruis in 8)7 Hierdoor wil ik investeren en echt knap houtskool, Wat ik het bij de Weber niet waard voor door zijn hogere verbruik. Wie gaat nou voor 20 euro houtskool kopen om er dan 5 keer een paar burgers op te grillen?? 8)7
- Lang gebruiksklaar te houden In het weekend gooi ik hem al aan om 1500/1530 om hem klaar te maken voor een sessie om 1700/1800. Door het lage verbruik loont het om hem alvast gebruiksklaar te krijgen en dan wat eten te halen zodat het er meteen op kan. Vandaag vuurde ik hem om 1600 op, en om 1930 was die nog steeds op 180c terwijl ik er een flinke sessie low en slow op had zitten met weinig kooltjes.
- Temperatuur regelen] Waar het met de Weber best een uitdaging was om hem van laag naar hoog te krijgen (tijd!) of van hoog naar laag (nog meer tijd), is dat met de Action Kamado een "eitje" :+ . Schuiven boven en onder dicht en hij zakt, gooi de de margriet schijf boven open dan zie je meteen de temperatuur omhoog kruipen. Moet het sneller??? Blaas even onderin met je mond en je bent aan het grillen. Ideaal om een stuk bavetten of Picanha tot 45c te laten komen en hem daarna op hoge temperatuur flink aan te zetten. Sterker nog, door een bord onder het Ei te leggen, blijft je vlees lekker op temperatuur :o De stralingswarmte zorgt dat het niet afkoelt en je een stuk droog leer krijgt.

Kortom; ik loop er mee weg. Letterlijk, want door zijn gewicht (en gebrek aan glazuurlaag) zet ik hem in de schuur.

Zijn er dan ook tekortkomingen?
Ja, een klein beetje.. Hij had net iets groter gemogen. Maar dan bedoel ik ook iets...
Nu maak ik er vaak in sessies gerechten op. Want op een Weber kan je veel leggen! Bij het Action Ei moet ik faseren. Is dit erg? Nee! voorgerechtje van kippenpootjes gaat prima voor 4 pax. Wat worstjes klaar maken, daarna je picanha langzaam garen. Binnen een paar minuten temperatuur omhoog brengen en de Picanha afgrillen. Terwijl die op een bord onder de Kamado rust, nog even de worstjes afgrillenn en je hebt voor 4 pax een gerecht inc appetizers. Groente? Die gril je even mee naast de Picanha.

Het is een beetje hetzelfde als een auto. De een heeft een Volvo XC70 T6 omdat die 1 week per jaar op wintersport gaat en graag 4 wiel aandrijving heeft en genoeg vermogen, en het action ei is een Polo Blue Motion TDI. die 95% van het jaar prima voldoet en je ook naar de sneeuw brengt. Je moet alleen even de skies en schoenen huren ipv in de kofferbak gooien _/-\o_

Wat doet de Weber 57 nu dan nog? Tja, lullig om te zeggen. Maar op dit moment is het de perfecte tafel om het Action Ei op te zetten. Ik ga hem in grotere groepen nog zeker gebruiken, maar het gebruiks gemak, de zuinigheid en de snelheid van het Action Ei is onverslaanbaar. :*)

American Express vraagbaak

• makooy
Chevy454 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:26:
[...]

Heb je het model al zelf met jouw ogen bekeken? Want het as uithalen, een asstofzuiger pik je op voor een paar tientjes.

Zoals jij nu ziet te posten dan ben je niet voorbereid qua kamado. En als je 900 euro gaat uitgeven is beetje voorbereiding niet slecht. En qua aanbieding, zo zijn er genoeg.
Ik ben momenteel niet in staat om de kamado bij de Makro te gaan bekijken. Zit nu aan de andere kant van de wereld ;)

Ik weet wat een Kamado is, niet de verschillen tussen elk model en wat er wel/niet als optie of standaard bij zit.

• R0y.
TerrorSource schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 04:42:
[...]

Ik ben momenteel niet in staat om de kamado bij de Makro te gaan bekijken. Zit nu aan de andere kant van de wereld ;)

Ik weet wat een Kamado is, niet de verschillen tussen elk model en wat er wel/niet als optie of standaard bij zit.
Maar het onderste is prima zelf op internet te vinden!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

R0y. schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:28:
[...]

Maar het onderste is prima zelf op internet te vinden!
nou... er zijn zoveel verschillen in accesoiressets welke in allerlei combinaties worden verkocht.
Toen ik m'n Grill Guru kocht kon ik echt niet vinden wat er allemaal bij hoorde hoor. Wat een goede deal lijkt kan vervelend uitpakken als blijkt dat er bij die aanbieding geen plate setter erbij hoorde.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• vhal
  • Laatst online: 21:34

vhal

ಠ_ಠ

Ik herken het wel, afgelopen weekend heb ik de Weber 57 weer eens uit de mottenballen gehaald om – lekker makkelijk – moinkballen te maken. Dat was eigenlijk voor het eerst maar eerlijk gezegd vond ik ze maar een beetje ‘meh’. Maar misschien kwam dat ook wel doordat ik even geen rookhout had. De reactie van de kinderen (3 en 5 ) was ook wel weer treffend….BAAAH ziet er vies uit dus ik eet het niet!1!111! :+

Maar om terug te komen over die Weber 57, het geëmmer met die starter (die eigenlijk te groot is) en briketten herken ik wel en het blijft wel een gedoe voor de ‘incidentele barbecue’. Voor je eenmaal klaar bent voor een simpele grill of een iets langere low & slow (zeg maar rond de 150 graden C) ben je weer drie kwartier verder voordat er überhaupt iets op het rooster kan. Daarnaast is het ding misschien wel te groot voor ons, mijn vrouw en ik eten eigenlijk niet zo heel veel vlees en de kinderen al eigenlijk helemaal niet. Ik denk dat een simpele Lidl/Action ei dan ook prima voldoet en dat de Weber 57 als back-up kan dienen voor de grotere dingen zoals ribs of voor gezelschappen.

Strava

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 10:16
vhal schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:01:
[...]

Ik herken het wel, afgelopen weekend heb ik de Weber 57 weer eens uit de mottenballen gehaald om – lekker makkelijk – moinkballen te maken. Dat was eigenlijk voor het eerst maar eerlijk gezegd vond ik ze maar een beetje ‘meh’. Maar misschien kwam dat ook wel doordat ik even geen rookhout had. De reactie van de kinderen (3 en 5 ) was ook wel weer treffend….BAAAH ziet er vies uit dus ik eet het niet!1!111! :+
Ik heb vorig jaar 2 kilo MOINK balls gemaakt op mijn verjaardag, die waren zo weg :9
Maar om terug te komen over die Weber 57, het geëmmer met die starter (die eigenlijk te groot is) en briketten herken ik wel en het blijft wel een gedoe voor de ‘incidentele barbecue’. Voor je eenmaal klaar bent voor een simpele grill of een iets langere low & slow (zeg maar rond de 150 graden C) ben je weer drie kwartier verder voordat er überhaupt iets op het rooster kan. Daarnaast is het ding misschien wel te groot voor ons, mijn vrouw en ik eten eigenlijk niet zo heel veel vlees en de kinderen al eigenlijk helemaal niet. Ik denk dat een simpele Lidl/Action ei dan ook prima voldoet en dat de Weber 57 als back-up kan dienen voor de grotere dingen zoals ribs of voor gezelschappen.
Ik vind de starter nog wel acceptabel, meestal zijn de kolen voldoende heet na een minuut of 20. Houtskool is wel veel sneller aan, maar als je deksel van de Weber doet brandt dat veel te hard. Ik speel ook wel eens met de gedachte om een "kleine" Kamado te kopen, maar ben bang dat een 13" formaat toch te klein is. Persoonlijk denk ik dat iets tegen de 40 cm je net wat meer vrijheid geeft.

De wijzen komen uit het Oosten!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-01 16:21

D85

Weet iemand of er een kick ash basket is die past in de Grill Guru Compact? Zelf hebben ze die niet in het assortiment, dus met welke typen kan ik de Grill Guru vergelijken qua compatible accessoires?

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16
NoepZor schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:51:
[...]

Ik heb vorig jaar 2 kilo MOINK balls gemaakt op mijn verjaardag, die waren zo weg :9

[...]

Ik vind de starter nog wel acceptabel, meestal zijn de kolen voldoende heet na een minuut of 20. Houtskool is wel veel sneller aan, maar als je deksel van de Weber doet brandt dat veel te hard. Ik speel ook wel eens met de gedachte om een "kleine" Kamado te kopen, maar ben bang dat een 13" formaat toch te klein is. Persoonlijk denk ik dat iets tegen de 40 cm je net wat meer vrijheid geeft.
Mijn angst was ook dat de 13" Kamado te klein was om echt bruikbaar te zijn. Dit valt me in de praktijk reuze mee, juist door zijn formaat is die snel gebruiksklaar en de temperatuur beheersbaar, dit zorgt dat je snel kan werken.

Gisteren een spare-ritje klaar gemaakt voor mijn zoontje, toen de temp iets opgevoerd terwijl er voor de andere kleine een paar lamsworstjes op gingen. De ribs waren toen al ingepakt.
Terwijl de ribs er af gingen heb ik voor voor ons een stuk bavette er op gelegd met de heat deflector er onder. Toen die rond de 48c was, even laten rusten en de schuiven open. Worstjes op het bord, temp binnen een paar minuten omhoog en de bavetten afgegrild. Terwijl die nog even ruste de sperziebonen ingerold met spek even aanzetten. En klaar waren we.
Dus 1 x ribs, 6 worstjes, 1 bavette voor 2 volwassen en 6 sperzieboon rolletjes.
Ik merk vooral dat die klein is als ik kopvleugels wil maken, daar kan je 1 redelijke portie van doen. Maarja, het is ook leuk om er af en toe wat op te gooien en niet alles in 1 keer te doen.

American Express vraagbaak

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 10:16
Ik heb vorige week vrijdag 2 kippen klaargemaakt op de Weber 57, dit gaat waarschijnlijk niet passen op een 13". Ik denk dat 1 kip (2 personen) wel mogelijk is. Ik denk dat als ik overstap naar een kamado dat ik direct een grotere wil. Aan de andere kant is zo'n 13" wel erg betaalbaar vergeleken met een 40cm+ model.

De wijzen komen uit het Oosten!

• makooy
kmf schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:01:
[...]

nou... er zijn zoveel verschillen in accesoiressets welke in allerlei combinaties worden verkocht.
Toen ik m'n Grill Guru kocht kon ik echt niet vinden wat er allemaal bij hoorde hoor. Wat een goede deal lijkt kan vervelend uitpakken als blijkt dat er bij die aanbieding geen plate setter erbij hoorde.
Dat ook. Plus dat je over dezelfde Bastard enorm veel tekstueel verschil zit op de verschillende websites waardoor je het overzicht kwijt raakt.
Dat had ik dus al toen ik het verschil zocht tussen een Complete en een Complete Urban die nu bij Makro in de aanbieding is.

• 418O2
TerrorSource schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:50:
[...]

Dat ook. Plus dat je over dezelfde Bastard enorm veel tekstueel verschil zit op de verschillende websites waardoor je het overzicht kwijt raakt.
Dat had ik dus al toen ik het verschil zocht tussen een Complete en een Complete Urban die nu bij Makro in de aanbieding is.
Dat had ik in een minuut gevonden :P je moet wel goed zoeken.

Ik heb een meevaller en wil mijn 10 jaar oude 47cm Weber al een tijd vervangen. twijfel tussen een kamado (minimaal 49cm) of die Weber met de rotte veren van 57cm. Zoveel keus...

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57
D85 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:52:
Weet iemand of er een kick ash basket is die past in de Grill Guru Compact? Zelf hebben ze die niet in het assortiment, dus met welke typen kan ik de Grill Guru vergelijken qua compatible accessoires?
Ik zag in een groep op Facebook deze reactie:
Mooie aanvulling voor de Guru compact, de kick-ach basket in formaat "Kamado Joe Junior" past perfect
Afbeeldingslocatie: https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-0/p160x160/62648216_10214394568766035_2765190684938862592_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent.fams1-1.fna&oh=4f504fb4ce1b8a771aeff0c429fc49ef&oe=5D817127

• NeutraleTeun
Hallelujah... €75. Daar heb je een extra ei voor.

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-01 16:21

D85

NeutraleTeun schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:23:
Hallelujah... €75. Daar heb je een extra ei voor.
Ja, de prijs is wel een beetje een nadeel. Eens wat zoeken of dat iets goedkoper kan. Ik wil wel graag zo'n ding en ik koop hem liever voor de GGC dan m'n Auplex Large. Ik verwacht namelijk de GGC vaker te gebruiken dan de Auplex puur omdat de GGC voor de meeste dingen zat groot is.

• vhal
  • Laatst online: 21:34

vhal

ಠ_ಠ

De prijzen van de diverse BBQ accessoires doen mij denken aan babyaccessoires (ook duur), het is net alsof ze gesmeden zijn van het meest luxueuze materiaal door elven in het maanlicht. :+

Net zo debiel als de kruidenpotjes in de supermarkt. De kiloprijs van 225 euro voor paprikapoeder bijvoorbeeld :P

Strava

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:33
Je kan ook op AliExpress de zogenaamde fish bone fire grate kopen voor 2 tientjes. Is simpelweg een stalen rooster voor betere lucht toevoer. Deze gebruik ik ook voor de BGE Minimax en de airflow is een stuk beter.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-01 22:35

vectormatic

Warlock of the doorlock

vhal schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:15:
De prijzen van de diverse BBQ accessoires doen mij denken aan babyaccessoires (ook duur), het is net alsof ze gesmeden zijn van het meest luxueuze materiaal door elven in het maanlicht. :+

Net zo debiel als de kruidenpotjes in de supermarkt. De kiloprijs van 225 euro voor paprikapoeder bijvoorbeeld :P
Klopt, hoewel er soms ook wel degelijk significant kwaliteitsverschil is.

Ik snapte ook niet helemaal waarom de gietijzeren GBS sear grate van weber het dubbele moet kosten tov het generieke gietijzer van de intratuin, maar het weber ding is dus ge-emailleerd, en hoef je dus niet te seasonen etc... roest niet, gewoon afsoppen en gaan.

Dan kan je alsnog je afvragen waarom het ding dan 60 euro kost, maar het is toch net wat meer dan puur een stukje gietijzer.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Hari-Bo
Prijs is natuurlijk deels merk maar ook in de kamado markt zit er veel verschil tussen kwaliteit en garantie voorwaarde, en beschikbare accessoires. Voor ieder wat wils.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
Hari-Bo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:30:
Je kan ook op AliExpress de zogenaamde fish bone fire grate kopen voor 2 tientjes. Is simpelweg een stalen rooster voor betere lucht toevoer. Deze gebruik ik ook voor de BGE Minimax en de airflow is een stuk beter.
Net even snel gezocht, maar ik krijg 0 hits. Heb je een linkje?

• Hari-Bo
@ixl85 Ik zie dat het rooster uitverkocht is. Voor de minimax voldoet en een 9" rooster.

• Misha
Witlof schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Ik zag in een groep op Facebook deze reactie:

[...]

[Afbeelding]
Kan het plaatje nog wat kleiner? :P

Besteld.

Edit:

Bedenk me nu: moeten we een handig overzichtje ergens maken van alternatieve compatible producten voor de kamado? Scheelt veel vragen

[ Voor 13% gewijzigd door Misha op 19-06-2019 14:45 ]

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57
Misha schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:42:
[...]

Besteld.

Edit:

Bedenk me nu: moeten we een handig overzichtje ergens maken van alternatieve compatible producten voor de kamado? Scheelt veel vragen
Het plaatje is 'gestolen' uit de Facebook Smoke & BBQ groep. Die is niet van mij.

En dat laatste is wel een goeie. Mooie toevoeging van de OP.

[ Voor 7% gewijzigd door Witlof op 19-06-2019 14:57 ]

• makooy
418O2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:56:
[...]

Dat had ik in een minuut gevonden :P je moet wel goed zoeken.

Ik heb een meevaller en wil mijn 10 jaar oude 47cm Weber al een tijd vervangen. twijfel tussen een kamado (minimaal 49cm) of die Weber met de rotte veren van 57cm. Zoveel keus...
Ja en nee, kleurverschil had ik deels gevonden, alleen ik kwam qua plaatjes 2 verschillende tegen. Daar stonden dus ook verschillende specificaties bij.
Blijkt nu, na mate ik verder zoek dat het om de 2018 en 2019 versies ging. Vandaar ook de verschillende teksten erbij :X

Zijn de verschillen tussen de 2018 en de 2019 versie het prijsverschil van 400 waard?
Makro is 2018 versie aan afbeelding en info te zien, kost 845
De 2019 versie kost overal 1249 (Urban is 1349), her en der krijg je dan wel extra’s erbij zoals een hoes of een starterssetje etc.

• Martinusz
TerrorSource schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Ja en nee, kleurverschil had ik deels gevonden, alleen ik kwam qua plaatjes 2 verschillende tegen. Daar stonden dus ook verschillende specificaties bij.
Blijkt nu, na mate ik verder zoek dat het om de 2018 en 2019 versies ging. Vandaar ook de verschillende teksten erbij :X

Zijn de verschillen tussen de 2018 en de 2019 versie het prijsverschil van 400 waard?
Makro is 2018 versie aan afbeelding en info te zien, kost 845
De 2019 versie kost overal 1249 (Urban is 1349), her en der krijg je dan wel extra’s erbij zoals een hoes of een starterssetje etc.
Volgens mij is de discussie of het verschil het waard is tussen "oud" en "nieuw" model onlangs nog gevoerd :) ff stukje terugzoeken, werden de verschillen ook benoemd waar de verschil in euro's naar voren komt.

• Misha
Witlof schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:57:
[...]

Het plaatje is 'gestolen' uit de Facebook Smoke & BBQ groep. Die is niet van mij.

En dat laatste is wel een goeie. Mooie toevoeging van de OP.
Laten we maar beginnen :)

Bij deze een oproep: mocht je een alternatieve accessoire hebben, let me know met een titel, prijs en een linkje, dan zetten we het er allemaal eventjes mooi in :)

• R0y.
kmf schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:01:
[...]

De verschillen tussen de modellen 18/19 zijn prima te vinden op de website van Bastard zelf. Daar reageerde ik op ;)

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 23:19
De bekvam is binnen, dit weekend waarschijnlijk eraan zitten. Hoe bepaal ik de juiste diameter van de cirkel? En wordt de kamado niet heet, wat weer resulteert in uitzetten en breken van het hout?

• Chevy454
  • Niet online
Freshnub schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:07:
En wordt de kamado niet heet, wat weer resulteert in uitzetten en breken van het hout?
Stook de kamado eens op tot 450C en voel eens? Het uitzetten en breken van hout lijkt me het minste probleem wanneer er gehele tafels in brand zijn gevlogen door te weinig speling 8)7

http://www.nakedwhiz.com/eggbase/eggbase.htm
418O2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:56:
De nieuwe MT heeft enkel een probleem met de veren. De garantie en onderdelen van Weber zijn gewoon goed.

Het hangt maar af wat je bereid en hoeveel.
Met de Fornetto was het geweldig! Eerst de ribben roken. Afwerken op de Niclan op hogere temp. De Fornetto toen aan het werk gezet met MOINK ballen. Het action ei voor gepofte aardappelen.

Het gaat vooral om bruikbaar oppervlakte en hoevaak je het gebruikt. Ik zou liever voor de MT gaan als voor een auplex kamado.

[ Voor 73% gewijzigd door Chevy454 op 19-06-2019 18:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• makooy
R0y. schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:48:
[...]

De verschillen tussen de modellen 18/19 zijn prima te vinden op de website van Bastard zelf. Daar reageerde ik op ;)
Zojuist de 2019 Large Complete besteld voor 1149 incl workshop en hoes.
Zaten toch wat haken en ogen aan de 2018 Large Complete van de Makro, onder andere het onderstel en temperatuur regeling.

• R0y.
TerrorSource schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:04:
[...]

Zaten toch wat haken en ogen aan de 2018 Large Complete van de Makro, onder andere het onderstel en temperatuur regeling.
Mooi. Veel plezier ermee!

Ben erg benieuwd naar de workshop. Post je het resultaat hier?

• Chevy454
  • Niet online
TerrorSource schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:04:
Temperatuurregeling? De 2019 heeft juist vanwege de nieuwe topvent een probleem. Dat was met de 2018 niet het geval.

Maar waarom de keuze op de Bastard? In dat prijsbereik was de KJ1 een goed alternatief. In elk geval ga je van de Bastard wel plezier hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 19-06-2019 19:29 ]

• Hari-Bo
Zelf nog steeds enorm tevreden met Big Green Egg. Aangekocht zonder factuur en zonder vragen hiernaar werd er een onderdeel vervangen.

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

coinman63 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:27:
[...]

Met de GGC in het onderstel valt het schuifje net onder het plankje, voldoende dus. Ik ga, denk ik, het onderstel uit elkaar halen en onder het blad monteren, dan zakt de GGC er mooi in. Verrijden is opletten. Vooral niet duwen, maar trekkend gaat het goed. Een beugel zal ik nog wel plaatsen.
Heb je het onderstel al uit elkaar gehaald? En welke diameter heb je gebruikt voor het gat?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• 418O2
Chevy454 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:37:
[...]

[...]

De nieuwe MT heeft enkel een probleem met de veren. De garantie en onderdelen van Weber zijn gewoon goed.

Het hangt maar af wat je bereid en hoeveel.
Met die Weber en het nieuwe systeem kan je prima low and slow, dat lukt me ook prima op de 47 als ik wil. Denk dat dat hem wordt. Heb geen 700 euro extra over voor minder kolenverbruik. Voor 700 euro koop je een hoop vlees en houtskool

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-01 09:35
Zo, mijn nieuwe vriendje, een Bastard medium staat ook in de achtertuin (overgenomen van een bekende). Het viel me op dat de bovenste bout van het scharnier scheef zit, waardoor de deksel schuin opzij wordt getrokken en wat zwaarder loopt. Hebben meer mensen hier mee te maken gehad en zo ja, hoe is het opgelost?

Wat plaatjes:
https://drive.google.com/...hbRUGAtBT1oQWA5kDh1mJdY60

Het lijkt alsof de steun tussen de ring van de deksel en het scharnier scheef is, waardoor alles schuin komt te staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardj op 19-06-2019 21:49 ]

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:28:
Denk dat dat hem wordt. Heb geen 700 euro extra over voor minder kolenverbruik.
Niclan eventueel maar geklooi met rooster en onderdelen. BKK4000 als je die kan vinden gebruikt.

Maar de nieuwe MT is inderdaad wel mooi.
Een kamado is echt wel een stukje beter maar het is maar net hoe vaak je die gaat gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 19-06-2019 21:59 ]

• 418O2
Chevy454 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:57:
[...]

Niclan eventueel maar geklooi met rooster en onderdelen. BKK4000 als je die kan vinden gebruikt.

Maar de nieuwe MT is inderdaad wel mooi.
Een kamado is echt wel een stukje beter maar het is maar net hoe vaak je die gaat gebruiken.
Heb net even teveel gedonder gehoord met die niclan. Bastard large 2019 is toch ook wel interessant. Past ook nog wel onder het afdak bij het tuinhuis en dan staat hij droog... Ben alleen zo bang voor de kwetsbaarheid, maar dat zal bij de bastard wel minder zijn dan die auplexen denk ik

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 14:24
418O2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:24:
[...]

Heb net even teveel gedonder gehoord met die niclan. Bastard large 2019 is toch ook wel interessant. Past ook nog wel onder het afdak bij het tuinhuis en dan staat hij droog... Ben alleen zo bang voor de kwetsbaarheid, maar dat zal bij de bastard wel minder zijn dan die auplexen denk ik
Wat is kwetsbaar? Hier nu al 5 jaar een Patton kamado. Was 999e bij de Hanos. Geen bekend a merk maar doet het meer dan prima. Staat al 5 jaar buiten en nergens last van. Maak er van alles op. Vraag mij af of de Ribs lekkerder zijn op een BGE maar dat denk ik niet.

Als er een buitenkeuken komt zal ik eerder voor de Kamado Joe gaan ivm de vele accessoires gaan.

Volgende maand bbq this voor mijn beste collega's. Wil natuurlijk het mannetje zijn en daarom denk ik aan het volgende menu

Plukbrood
Kip lollie

Spareribs als tussen gerecht, ribs met bacon

Zalm op cederhout
Picanha of Tomahawk steak cavemen style.
Salade en gegrilde tuinbonen

Apple crumble van de Dutch oven

Jullie nog suggesties? Wij zijn met 10 man.

• Dobey
  • Laatst online: 20-10-2025
Wackmack schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:13:
[...]

Wat is kwetsbaar? Hier nu al 5 jaar een Patton kamado. Was 999e bij de Hanos. Geen bekend a merk maar doet het meer dan prima. Staat al 5 jaar buiten en nergens last van. Maak er van alles op. Vraag mij af of de Ribs lekkerder zijn op een BGE maar dat denk ik niet.

Als er een buitenkeuken komt zal ik eerder voor de Kamado Joe gaan ivm de vele accessoires gaan.

Volgende maand bbq this voor mijn beste collega's. Wil natuurlijk het mannetje zijn en daarom denk ik aan het volgende menu

Plukbrood
Kip lollie

Spareribs als tussen gerecht, ribs met bacon

Zalm op cederhout
Picanha
Salade en gegrilde tuinbonen

Apple crumble van de Dutch oven

Jullie nog suggesties? Wij zijn met 10 man.
Persoonlijk zou ik de picanha vervangen voor bavette. Allebei paar keer gemaakt, maar bavette is toch stukje lekkerder (kan je ook net wat groter snijden, zonder dat je er 3 kwartier op aan het kauwen bent.

Wellicht kan je ook moinkballs als tussen gerecht gebruiken. Makkelijk te maken, simpel en toch lekker.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:00:

En (los van vaderdag) kan ik met een beetje geluk morgen mijn nieuwe braai hier posten :Y)
BAM!

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/20-06-2019/original-a5fa12976c0d0324ce9fe88d2187868d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/20-06-2019/original-b7a80e2d31758d00e75a5e7093ecac44.jpg

Tijd voor een nieuwe sig..

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 14:24
Dobey schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:44:
[...]

Persoonlijk zou ik de picanha vervangen voor bavette. Allebei paar keer gemaakt, maar bavette is toch stukje lekkerder (kan je ook net wat groter snijden, zonder dat je er 3 kwartier op aan het kauwen bent.

Wellicht kan je ook moinkballs als tussen gerecht gebruiken. Makkelijk te maken, simpel en toch lekker.
Zit net te denken om de pichana in te ruilen voor Tomahawk steak cavemen style bereiden, stukje leuker om te zien:)

Moink balls is altijd top maar al te vaak gemaakt.
Wow!! Super super vet, komen er nog filmpjes?

[ Voor 29% gewijzigd door Wackmack op 20-06-2019 08:11 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
Wackmack schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:09:
[...]

Zit net te denken om de pichana in te ruilen voor Tomahawk steak cavemen style bereiden, stukje leuker om te zien:)

[...]
Lomo al trapo is ook een echte aanrader. Erg lekker en vooral erg leuk om te zien! ;)
edit: met linkje: http://www.bbqforum.nl/fo...Trapo-(ossenhaas-in-doek)

[ Voor 13% gewijzigd door Bracha25 op 20-06-2019 09:27 ]

• Malt007
  • Laatst online: 22-12-2025
Dobey schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:44:
[...]

Denk dat je even op zoek moet naar een nieuwe picanha leverancier, veel beter ga je het niet krijgen.

• Dobey
Malt007 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Denk dat je even op zoek moet naar een nieuwe picanha leverancier, veel beter ga je het niet krijgen.
Is wellicht ook persoonlijke smaak. Beide kwamen van dezelfde leverancier, ik vond picanha niet slecht maar de structuur van de bavette vond ik net iets fijner..

Wat ik al zei, persoonlijke smaak.

• Malt007
Dobey schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Is wellicht ook persoonlijke smaak. Beide kwamen van dezelfde leverancier, ik vond picanha niet slecht maar de structuur van de bavette vond ik net iets fijner..

Wat ik al zei, persoonlijke smaak.
Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar je geeft aan dat picanha niet mals is vergeleken met bavette en daar ben ik het niet mee eens, pichanha is over het algemeen veel fijner van draad dan bavette.

• Dobey
Malt007 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:01:
[...]

Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar je geeft aan dat picanha niet mals is vergeleken met bavette en daar ben ik het niet mee eens, pichanha is over het algemeen veel fijner van draad dan bavette.
Dat is zonder meer waar, hij is fijner maar op de één of andere manier kwam hij toch taaier over. Wel netjes haak op het draad gesneden.

Zal hem voor de volgende keer eens ergens anders bestellen.

• 418O2
Ik heb de beslissing genomen en een Bastard Large besteld na overleg met Noskos :)
Dobey schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Dat is zonder meer waar, hij is fijner maar op de één of andere manier kwam hij toch taaier over. Wel netjes haak op het draad gesneden.

hoe heb je hem klaar gemaakt?

• Malt007
Dobey schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Weet niet of je bij de sligro naar binnen kan maar daar hebben ze echt top picaha, dry-aged uit ik meen Ierland, maar dan niet hun standaard merk O'Sullivan wat ook uit Ierland komt. Nog nooit een beter stukje vlees gehad voor de prijs van ongeveer 20 euro per kg.

• Dobey
418O2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:14:
Ik heb de beslissing genomen en een Bastard Large besteld na overleg met Noskos :)

[...]

hoe heb je hem klaar gemaakt?
Langzaam gegaard tot 48 graden, daarna bbq opgestookt en keer goed aangebakken.

• 418O2
Dobey schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:26:
[...]

En dat heeft niet te lang geduurd ofzo? Picanha hoort gewoon ook zacht te zijn namelijk

• InfoTracer
  • Laatst online: 05-01 20:55
Dobey schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:26:
[...]

Misschien nog vergeten 10 min te laten rusten in aluminiumfolie?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
Misha schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:42:
[...]

Besteld.

Edit:

Zou je hem eens op kunnen meten als je hem binnen hebt?

Bij de blokker zag ik dit mandje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Gj9fbaLfp7LoHqWdOWRRAmh/full.jpg

Als je de ring aan de onderkant eraf sloopt dan zou die nog best goed kunnen zitten denk ik. Hij is dan 9cm hoog en 24 cm doorsnede. Net 2 cm te klein, maar 8 euro is wel beter dan 60 :) Maar misschien zijn de tussenruimtes te groot?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1 ... 47 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism