Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zo gisteren heb ik eindelijk mijn GGC ontvangen, net geen maand na bestellen.
Was nog even bang dat het accessoire set er niet bijzat, maar ze hebben denk ik de "normale" versie gestuurd. De items uit het accessoire set zaten gewoon in de doos.

Staat nu gebroederlijk naast mijn Weber 57.
Gisteren kort opgestookt, en nu weer.
Is weer even wennen ben zo de Weber 57 gewend, maar komt uiteindelijk wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jP4QPRT.png

En vanmiddag gelijk maar naar de Makro gereden voor wat lekkers.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DkuFrvR.png?1

Dus we kunnen de GGC gelijk aan het werk zetten komend weekend :P

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn meubel in progress... De overbodige Ikea Bjorkudden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N4ZYqTuFdXiz18yRoKaOvxHb/full.jpg

Ben nu bezig om extra blokken te bevestigen tegen de tafelpoten waar dan weer een dikke plank om vastgezet kan worden waar de ggc met zijn pootjes op kan staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Joosie200 op 20-06-2019 20:51 ]

• koesie
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:50:
Mijn meubel in progress... De overbodige Ikea Bjorkudden:

[Afbeelding]

Ben nu bezig om extra blokken te bevestigen tegen de tafelpoten waar dan weer een dikke plank om vastgezet kan worden waar de ggc met zijn pootjes op kan staan.
Goed bezig, dat wordt het volgende wat ik wil doen, de GGC hoger brengen hij staat nu te laag.
Trouwens als ik jou en mijn foto vergelijk hebben we een andere margriet schijf en thermometer.

• Joosie200
  • Niet online
koesie schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:55:
[...]

Goed bezig, dat wordt het volgende wat ik wil doen, de GGC hoger brengen hij staat nu te laag.
Trouwens als ik jou en mijn foto vergelijk hebben we een andere margriet schijf en thermometer.
Kennelijk door de massa aanvraag van de AH een nieuw model gekregen? Dat de Hornbach nog de oude had staan? Zwarte thermometer ziet er wel fraaier uit. En ja die margriet zoals ik hem meekreeg ben ik nog nergens zo tegen gekomen. Inclusief hendel om hem makkelijk op te tillen 8)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Urgh.... mijn Action kamado stond afgelopen weken niet onder een afdakje, maar in de regen.

Wat bleek nou vandaag... Er was schimmelvorming IN de kamado... Dus op de rooster, maar ook het keramiek.

Even alles met een spons schoongemaakt en daarna met een flinke stapel kolen in gedaan om met een onkruidbrander en aanmaakblokjes deze aan te zwengelen. Gelijk het keramiek ook nagebrand.
Daarna een uur op hoge temperatuur (300+ graden) ontsmet. Er kwam gewoon stoom uit het keramiek. Die is dus grondig nat geworden....

Zal dat voldoende zijn om alles te ontsmetten?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:22
Met 300c blijft er weinig leven :)

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01 16:27
Met 300 graden red je het wel. Mij lukte het een uur op 220 ook.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-01 20:44
Ik heb een mooie tomahawk meegenomen, nog nooit eerder bereid of zelfs op. Ik heb een relatief klein stuk gepakt van 1,2kg.

Nog goede tips? Ben van plan om briketten met een chunk hickory te gebruiken en met de reverse sear methode te bereiden. Ik heb mijn steaks het liefst medium rare maar las dat je dit beter medium of zelfs medium well kan doen zodat het vet meer smelt.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12-2025

steel123

Cryman9

Toevallig had Pitmaster X daar gister een mooi filmpje van gemaakt.
YouTube: Best Grilled Tomahawk Steak -- How To Grill Steak

• ndonkersloot
Haha dat is toevallig! Ook nog eens op dezelfde Q.
Gaat goed komen :) .
418O2 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:56:
[...]

Dat had ik in een minuut gevonden :P je moet wel goed zoeken.

Ik heb een meevaller en wil mijn 10 jaar oude 47cm Weber al een tijd vervangen. twijfel tussen een kamado (minimaal 49cm) of die Weber met de rotte veren van 57cm. Zoveel keus...
Ik heb zo'n nieuwe MT met die 'rotte' veren, maar dat valt goed mee hoor ;).

Ik heb de veren eruit gehaald en omgedraaid noskos heeft daar een filmpje van staan op youtube. Werkt perfect ziet er goed uit en sluit daarna perfect, geen gezeur.

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-10-2025
InfoTracer schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:41:
[...]

Misschien nog vergeten 10 min te laten rusten in aluminiumfolie?
Neen, ook dat netjes gedaan.

• 418O2
Dobey schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:27:
[...]

Mijn gok is dan dat de kwaliteit van het vlees te wensen over laat.

• Dobey
  • Laatst online: 20-10-2025
418O2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:39:
[...]

Mijn gok is dan dat de kwaliteit van het vlees te wensen over laat.
Dat was mijn idee eigenlijk ook. Hij was verder goed rood van binnen.

Verwijderd

Wat is eigenlijk het draagvermogen van de IKEA Bekvam tafel?
Wil er iets opzetten van 30kg... Gaat dit het houden?
Gewoon statisch, hoef er niet mee te rijden etc..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2019 09:02 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:29
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:01:
Wat is eigenlijk het draagvermogen van de IKEA Bekvam tafel?
Wil er iets opzetten van 30kg... Gaat dit het houden?
Gewoon statisch, hoef er niet mee te rijden etc..
Dat moet toch geen probleem zijn, Bekvam heeft 4 stevige poten en dwarsliggers.
Ik denk dat de grill guru's die hier eerder geshowd zijn in de Bekvam zwaarder zijn dan 30kg.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 21-06-2019 09:05 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:02
Joosie200 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:00:
[...]Inclusief hendel om hem makkelijk op te tillen 8)
Kan je de deksel ook vergrendelen dan? Anders heb je bar weinig aan die hendel.

• Joosie200
  • Niet online
Martinusz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:05:
[...]

Dat moet toch geen probleem zijn, Bekvam heeft 4 stevige poten en dwarsliggers.
Ik denk dat de grill guru's die hier eerder geshowd zijn in de Bekvam zwaarder zijn dan 30kg.
Die zijn 40kg schoon aan de haak.
Denniz0229 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:26:
[...]

Kan je de deksel ook vergrendelen dan? Anders heb je bar weinig aan die hendel.
Nee niet dat ik zo zag.

[ Voor 26% gewijzigd door Joosie200 op 21-06-2019 09:33 ]

Verwijderd

Dobey schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:27:
[...]

Ik zweer ondertussen bij de dry aged picanha van John Stone die bij de Sligro te krijgen is. Redelijke prijs, rond de 23 euro de kilo, mooie vetkap heerlijk zacht.

Ook de grain fed bavette uit de aanbieding van vorige week was perfect.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik baal ervan dat ik geen Sligro pasje heb.
Kan je bij de Sligro ook met BTW betalen?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Je betaald altijd met btw bij een groothandel. De prijzen worden alleen ex btw gecommuniceerd. Maar zonder pasje kom je niet ver helaas.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Chevy454 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Ik baal ervan dat ik geen Sligro pasje heb.
Kan je bij de Sligro ook met BTW betalen?
Kijk even op de Sligro website. Daar vindt je alle informatie. Heb je KvK dan kun je pas aanvragen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:03:
Je betaald altijd met btw bij een groothandel. De prijzen worden alleen ex btw gecommuniceerd. Maar zonder pasje kom je niet ver helaas.
Dan kan ik een pasje regelen :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• 418O2
Hanos wordt qua vlees hoger aangeslagen toch? Daar heb ik net een pas voor aangevraagd :)

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 22:37
Ik haal in principe ook alles bij de Sligro. Maar als ik een enkel stukje vlees nodig heb, dan is de slager om de hoek toch wat praktischer. Echter heb ik gemerkt dat de mensen van de vleesafdeling bij de Sligro een stuk beter op de hoogte zijn van alle stukken vlees die te koop zijn dan de mensen die soms achter de balie van de slager staan. Die moeten toch vaak even een collega er bij halen om te vragen wat het is :+

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:32:
[...]

Ik zweer ondertussen bij de dry aged picanha van John Stone die bij de Sligro te krijgen is. Redelijke prijs, rond de 23 euro de kilo, mooie vetkap heerlijk zacht.

Ook de grain fed bavette uit de aanbieding van vorige week was perfect.
Dat is degene die ik bedoelde een stukje terug :) Beter dan die ga je niet vinden, ook de wagyu picanha die ik weleens geprobeerd heb was minder.

Heb deze ook nog een keer verder gedry-aged met zo'n speciale zak, dit leverde niet heel veel beter vlees op en woog zeker niet op tegen het extra afval.

Wat betreft de sligro, ik haal daar alles. Sinds ik een pasje heb nooit meer iets online besteld, betere kwaliteit dan de 95% van de slagers, meer kennis van moderne cuts en de helft van de prijs. De laatste paar keer dat ik besteld heb bij de bekende online slagerijen was het een groot drama, absolute hoofdprijs en matige kwaliteit. Laatste keer zelfs geld terug gevraagd door de kwaliteit.

[ Voor 23% gewijzigd door Malt007 op 21-06-2019 10:42 ]

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:02
Malt007 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:39:
[...]

Dat is degene die ik bedoelde een stukje terug :) Beter dan die ga je niet vinden, ook de wagyu picanha die ik weleens geprobeerd heb was minder.

Heb deze ook nog een keer verder gedry-aged met zo'n speciale zak, dit leverde niet heel veel beter vlees op en woog zeker niet op tegen het extra afval.

Wat betreft de sligro, ik haal daar alles. Sinds ik een pasje heb nooit meer iets online besteld, betere kwaliteit dan de 95% van de slagers, meer kennis van moderne cuts en de helft van de prijs. De laatste paar keer dat ik besteld heb bij de bekende online slagerijen was het een groot drama, absolute hoofdprijs en matige kwaliteit. Laatste keer zelfs geld terug gevraagd door de kwaliteit.
dan ben ik wel benieuwd waar je besteld hebt?
ik heb ervaring met beefensteak, bbquality en internetslagerij en die leveren altijd prima kwaliteit.
beefensteak is absoluut prijzig, maar ze hebben daar wel een hoop wat ik verder nergens kan krijgen.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-01 11:35
Kan dat Sligro spul nog ingevroren worden?

Met gestrekt been.

• 418O2
Artbij schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:23:
waarschijnlijk wel. Tot 2x invriezen kan zonder kwaliteitsverlies

• Artbij
418O2 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:31:
[...]

waarschijnlijk wel. Tot 2x invriezen kan zonder kwaliteitsverlies
[YouTube: HOW MANY times can you FREEZE A STEAK?]
Als dat vacuum spul is al wel ingevroren geweest?

Met gestrekt been.

• Malt007
  • Laatst online: 22-12-2025
Denniz0229 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:13:
[...]

dan ben ik wel benieuwd waar je besteld hebt?
ik heb ervaring met beefensteak, bbquality en internetslagerij en die leveren altijd prima kwaliteit.
beefensteak is absoluut prijzig, maar ze hebben daar wel een hoop wat ik verder nergens kan krijgen.
Ik heb de meeste internetleveranciers weleens geprobeerd en meestal was het ook wel prima, maar wel voor de dubbele prijs van de sligro waar je ook nog een rustig je eigen stukken kan uitkiezen.

Mijn slechtste ervaringen waren met beefensteak en de druppel was toen ik een dry-aged cote de boeuf a 40-50 euro de kg besteld had. Was een mooi dik stuk van zeker 10cm dik, dus in een uurtje of 2 langzaam gegaard tot een kern van ongeveer 50-52 graden, toen op hoge temperatuur geseard en zeker 10 minuten laten rusten. Resultaat was oneetbaar taai vlees en beefensteak beweerde dat het aan mijn bereiding lag. Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten hoe ik de cote de boeuf van de sligro moet mishandelen om hetzelfde slechte resultaat te krijgen en dat voor minder dan de helft van de prijs.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:45
Momenteel op vaar vakantie in Friesland met de BGE Minimax mee. Blijft een ideale barbecue ook voor low en slow. Vandaag tijdens het varen spareribs op de 3-2-1 methode maken. :)

En vanaf volgende week vier BGE's erbij. De deal was te goed. Nu kijken wat ik ga shuffelen. :D

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:44:
En vanaf volgende week vier BGE's erbij. De deal was te goed. Nu kijken wat ik ga shuffelen. :D
7(8)7

Mooie deals :D
Maak eerst een foto van de gehele collectie dan

• Joosie200
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:44:
Wajoo.. 4 halen 2 betalen oid? :9

Vandaag bij de Ikea de https://m2.ikea.com/nl/nl...roestvrij-staal-40334916/ gehaald trouwens om te bevestigen aan mijn Bjorkudden.

En het spareribs reckske. https://m2.ikea.com/nl/nl...roestvrij-staal-70154800/

[ Voor 11% gewijzigd door Joosie200 op 21-06-2019 13:10 ]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
Welke Ikea heb je die gehaald? Ik was in Amersfoort eergisteren, volgens internet nog 196 op voorraad, nergens te bekennen in de winkel. En die medewerkers konden me ook niet verder helpen :(

Zojuist de ribbetjes in de dry rub gezet, die gaan we morgen lekker klaar maken. Zo nog wat moink balls maken en wat kipfilet marineren en dan kunnen we morgenavond lekker eten :D

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Joosie200
  • Niet online
Ophidian schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:33:
[...]

Welke Ikea heb je die gehaald? Ik was in Amersfoort eergisteren, volgens internet nog 196 op voorraad, nergens te bekennen in de winkel. En die medewerkers konden me ook niet verder helpen :(

Zojuist de ribbetjes in de dry rub gezet, die gaan we morgen lekker klaar maken. Zo nog wat moink balls maken en wat kipfilet marineren en dan kunnen we morgenavond lekker eten :D
In Zwolle ook iets van 225 ofzo. Ik zag ze bij de keuken accessoires liggen. Zeg maar bij de bakvormen, naast de 365 serie barbecue tang.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:52

fxs81

Julianadorp

Heb voor de mijne 3x de hele winkel gehad, lagen bij de keukenspulletjes in een rekje, zitten in een klein doosje dus je loopt er al snel voorbij. In de verpakking ziet het er zo uit, misschien hebben jullie er wat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bc2T9E5uS5fouM2AKBFoxOdk/full.jpg

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Joosie200
  • Niet online
Hebben jullie nog kachelband rondom de kamado zelf en de bekvam/meubel geplaatst dus rondom de cirkel? Had beter 40cm doorsnee kunnen pakken dus ik heb wat ruimte over met 43cm doorsnee. Wil dat opvullen en mij leek kachelband wel een goede. Beetje hittebestendig zodat het tafeltje niet in de fik vliegt mocht er wat overspringen.

• Ophidian
Moet nog maar even op zoek bij andere ikea. Het vak had ik gevonden, maar die was helemaal leeg. Stond ook nergens op een kop of iets dergelijks. Vond ik heel raar, waarom op internet stond dat er nog 196 waren. Maargoed, de medewerkers konden mij niks vertellen helaas.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ik heb mijn Grill Guru Compact nog niet binnen, maar al wel begonnen met wat voorbereidingen. Kan iemand voor mij de hoogte van het onderstel meten. Ben benieuwd of ik de bovenste plank van de Bekvam misschien iets hoger moet plaatsen dan regulier.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• Joosie200
  • Niet online
Ophidian schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:32:
Moet nog maar even op zoek bij andere ikea. Het vak had ik gevonden, maar die was helemaal leeg. Stond ook nergens op een kop of iets dergelijks. Vond ik heel raar, waarom op internet stond dat er nog 196 waren. Maargoed, de medewerkers konden mij niks vertellen helaas.
Het vak was bij mij ook leeg. Tot ie een schap verderop ergens tussen gefrommeld lag.

• Misha
Artbij schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:23:
Waarom zou het niet ingevroren kunnen worden?

• Artbij
Misha schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:14:
[...]

Waarom zou het niet ingevroren kunnen worden?
Omdat het willicht al ingevroren is geweest.

https://mobiel.voedingsce...weede-keer-invriezen.aspx

Met gestrekt been.

• Misha
Maar waarom zou het bij de Sligro al een keer ingevroren zijn, en bij andere toko's niet? Ik doel vooral daarop

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:49

MM99

That is the way I am!

Gisteren voor het eerst een stukje vlees op mijn Kamado Joe Classic 2 gelegd. Hele kippen dijen. De kippen heb ik op en onder de vel gekruid en twee dagen in de koelkast gezet.
Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/kipdij.jpg

Ik heb helaas geen foto's van achteraf. De temperatuur van de bbq was tussen 130 en 150 graden. Ze zijn op de bbq gebleven tot dat de kern een temperatuur van 74 graden had bereikt.

Maar om eerlijk te zijn, vond ik het beetje tegenvallen. Het velletje was alles behalve krokant. Het klinkt raar om te zeggen, maar ik vond de vlees ook te mals/vochtig. Wanneer je in de vleeskneep kwam er ook nog vocht uit. Hierdoor had de kip vond ik ook niet veel smaak. Ja je proefde de kruiden nog, maar echt kip smaak miste ik.

Volgende keer wil ik volgende dingen anders doen:
- Niet twee dagen in de koelkast, maar één dag. Ik weet niet zeker of dit veel invloed heeft en of de vlees smaak heeft verloren in de koelkast
- Temperatuur van de bbq hoger zetten. Ik denk aan 200 graden.
- Niet beide deflectors gebruiken, maar één. En de grill boven de deel zonder deflector lager zetten. Na dat de kip de kern temperatuur heeft bereikt, nagrillen op de directe deel.

Wat ik me afvraag, maken jullie deflectors schoon achteraf? Want er valt toch wel vocht en vet van vlees op zo een deflector. Ik heb ze nu met metaalborstel schoongemaakt, maar is wel kutklus. Ik zit te dneken om ze volgende keer de bedekken met alufolie.

• fxs81
  • Registratie: November 2016

fxs81

Julianadorp

Als je een knapperig velletje wil op je kip dan de kamado opstoken naar zo'n 180 a 185 graden, ik heb dan altijd een lekker crispy velletje. 130-150 is te laag om een lekker velletje te krijgen. Deflector leg ik meestal een velletje alufolie op of zo'n grote alu bak eronder als ik lange sessies heb of als ik veel moet lakken. Bij de normalere dingen mag het er van mij gewoon op druppelen. Schoonkrabben doe ik nooit, bij een pizzasessie branden ze vanzelf wel weer mooi schoon. Wat betreft de smaak, de ene kip is de andere niet. Als je plofkip uit de supermarkt hebt dan word kipsmaak eraan krijgen toch al lastiger dan bv een lekker volwaardkippetje.

[ Voor 15% gewijzigd door fxs81 op 21-06-2019 16:11 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
@MM99
Ik draai de deflectorstenen elke keer om. Aan de onderkant zitten ze boven het vuur, en dan branden ze vanzelf schoon. Die worden echt terug wit als je je vuur hoog genoeg op stookt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ardj
  • Laatst online: 05-01 09:35
Ophidian schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:33:
[...]

Ze waren er eergisteren om 5 uur nog wel, ik heb er twee gehaald. Ze lagen bij de kookspullen meteen rechts. Op de stelling stond er eentje gemonteerd als voorbeeld, ze stonden in de platte doosjes 1 schap daaronder :)
Waren er overigens zeker geen 196 in de stelling, eerder 20-30.

• Misha
Zo zie je maar weer dat je ook de meest simpele dingen kan verpesten als je niet oplet :+ de moink balls waren echt zwaar doorrookt. Alsof je een pakje zware van Nelle-pasta zat te eten haha

• Ophidian
Ardj schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:01:
[...]

Ze waren er eergisteren om 5 uur nog wel, ik heb er twee gehaald. Ze lagen bij de kookspullen meteen rechts. Op de stelling stond er eentje gemonteerd als voorbeeld, ze stonden in de platte doosjes 1 schap daaronder :)
Waren er overigens zeker geen 196 in de stelling, eerder 20-30.
Ja precies daar. Bij mij stond er echt niks rond twee uur in dat vak. Alleen het voorbeeld lag daar. Wat raar, en die medewerker snapte er ook niks van.

Vandaag maar even naar Adam gereden en er 1 gehaald. Er staan spareribs op het menu morgen :9

• steel123

steel123

Cryman9

Ik heb vaak dezelfde ervaring gehad, hierdoor doe ik kip met bot altijd pekelen. Hele kippen, halve kippendijen, vleugels/drumsticks liefst allemaal in de pekel van tevoren.

En ja, kip van supermarkten zijn altijd erg volgespoten met vocht tot aan de maximale wettelijke hoeveelheid op 0.01milliliter nauwkeurig (heb toevallig bij zo'n bedrijf gewerkt als mechanical engineer).

Heat deflecter inderdaad elke sessie omdraaien en dan brand hij vanzelf wel schoon.

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 17:57
Zou de kolenring van de WSM niet bijna hetzelfde zijn (of kunnen werken) als de ring in de nieuwe MT?

Een as opvang plaat van een vuurkorf erop en win?

Of denk ik dan te simpel.

Of de bijgeleverde bakjes (eventueel extra gaten erin maken)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v4DMtRj/IMG-20190621-185949.jpg

Met een
Afbeeldingslocatie: https://www.warentuin.nl/media/product/656/onderplaat-rond-t-b-v-vuurkorf-nnice-f3f.jpg

Dit is toch te makkelijk?

[ Voor 46% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-06-2019 19:04 ]

• Misha
steel123 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:33:
[...]

Ik heb vaak dezelfde ervaring gehad, hierdoor doe ik kip met bot altijd pekelen. Hele kippen, halve kippendijen, vleugels/drumsticks liefst allemaal in de pekel van tevoren.

En ja, kip van supermarkten zijn altijd erg volgespoten met vocht tot aan de maximale wettelijke hoeveelheid op 0.01milliliter nauwkeurig (heb toevallig bij zo'n bedrijf gewerkt als mechanical engineer).

Heat deflecter inderdaad elke sessie omdraaien en dan brand hij vanzelf wel schoon.
Weet je ook toevallig hoe het zit met de kip van de Sligro? Je hebt daar bijvoorbeeld een kilo kippendijen voor ik dacht 5 euro ex btw maar het lijkt mij dat dat ook niet veel kan zijn?

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:03
Vandaag maar een paar pannen aangepast,stelen eraf gezaagd.

Passen perfect op mijn Inferno Compact.

Deze zijn rond de kerst bij Lidl of Aldi te koop voor rond de 15 euro dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6bP4JXx/20190621-182934.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/g9H2jXX/20190621-182602.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b2Zjh2c/20190621-182949.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1nZwCG9/20190621-182528.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XZtLFry/20190621-182512.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ngDKPWg/20190621-182615.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tpwdwPK/20190621-182653.jpg

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

• Apie!
  • Laatst online: 08-01 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Vandaag ben ik sinds een (voor mijn gevoel) lange tijd eindelijk weer aan wat barbecue toe gekomen, maar ook vandaag was ik in tijdsnood en moest ik (met voorbedachte rade) flexibel zijn.

Bij de Appie hadden ze al een paar weken voorgegaarde Duitse spareribs liggen die sous-vide waren gegaard. Dus ik dacht, die gooi ik gewoon een uurtje op de KJJ en kijk wel of het wat is.

De doos leek redelijk groot, maar eenmaal uit de doos viel de grootte wat tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/egeJmAmIjXU9Oip6rORqgzSx/medium.jpg

De vacuum zak waar ie in zat was aardig dik. Veel dikker dan de zakken die ik voor sous vide gebruik. Verder zat er aardig wat jello bij het vlees in de zak. (Dat donker bruine spul wat je in de zak ziet zitten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eu6R6YU6xF6D49g182RdnAj4/medium.jpg

Zo kaal zag ie er wat smakeloos uit en de geur was ook niet je-van-het en ik besloot maar om er een rub (Dizzy Pig BBQ Swamp Venom) overheen te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0BPmMrZTslDsDkiBbq5V0lpN/medium.jpg

Ik heb de spareribs een klein half uur in de oven laten zweten terwijl ik de Kamado Joe Junior op temperatuur liet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2GeIoVGclkbRHXisJC9Ci6mR/medium.jpg
Hier zie je mijn gloednieuwe Woo. @Chevy454, nog bedankt voor de tip!
Die opstaande randjes zijn echt geweldig! Dat maakt het super makkelijk om het hele ding er uit te tillen. Zo kan ik houtskool bijvullen zonder dat ik bang hoeft te zijn om de hele rimram met vlees te laten vallen d:)b
(ik had geen zin om te wachten tot de dealer wel of niet een vervangend rekje onder garantie ging leveren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FWFt9GQzSDM6OOKoyAnf19bV/medium.jpg
Zo gingen de spareribs er op @130C~150C. Op de verpakking stond 15 minuten @200C, maar ik was bang dat de suiker in de rub dan zou verbranden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HhUFcsbASlsr2IlUOtP825mY/medium.jpg
Dit zijn de instructies, waar ik me dus niet aan heb gehouden. Het zullen vast goede instructies zijn, maar ik vind een goede rub belangrijker dan een glaze. (Ik glaze mijn spareribs zelden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iynW3Oru40ELBhDRHwWhRD3j/medium.jpg
En 5 kwartier later zagen ze er zo uit.

Ik ben weer eens vergeten om een foto van de binnenkant te maken, maar ze waren supermals en de tijd op de KJJ had ze goed gedaan. De smaak van het vlees was prima voor voorgegaarde spareribs van de supermarkt en die kleine zakjes met glaze heb ik niet eens open gemaakt. Verder denk ik dat ze er makkelijk nog een half uur langer op hadden kunnen liggen, maar ik had honger en vond ze zo goed genoeg.

Would do it again if in tijdsnood :P :+

P.S. Ik had de Woo samen met een drip pan, shaker en drie rubs besteld en kreeg out of the blue zonder enige verklaring een refund van $25 (YMMV). Samen met de inklaringskosten (€28,10) was het nog steeds prijzig, maar die Woo is mij dat wel waard.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Advies gevraagd.
Ik ben dus bezig met een overkapping te bouwen voor de buitenkeuken. In totaal ga ik 2 lange stukken werkblad hebben:
- ca 120 cm waar in 1 a 2 kogels van 57cm ingehangen worden
.- ca 400 cm waar een spoelbak ingebouwd zal worden

Beide komen haaks op elkaar, dus het zal een L vorm krijgen.
Ik zit nog gigantisch in dubio over het type werkblad. Aanrechtblad gaat het niet worden, daar is het te vochtig voor (de overkapping is gewoon open). Alles van steen/composiet is me te duur en te onbewerkbaar.
De Gamma heeft massief eiken bladen van 80cm diep, daar ben ik gecharmeerd van.

Nu zag ik vandaag iemand op FB die een meubel had gemaakt waarbij de top uit dikke douglas planken bestond. Ook erg mooi natuurlijk, maar op lengtes van 4m ben ik wel erg bang voor scheve planken die net niet aansluiten.
Iemand betaalbare tips voor werkbladen die je goed zelf kunt zagen, tegen een stootje en weer en wind kunnen ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:45
@MM99 Voor een krokant vel kan je forceren door voldoende zout te gebruiken in de rub.

@Koffie Misschien een tweedehands dressoir een optie? Zelf een massief eiken meubel gekocht en aangepast. Kostte me al met al 90 euro.

[ Voor 44% gewijzigd door Hari-Bo op 21-06-2019 21:55 ]

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:39:
[Afbeelding]
Hier zie je mijn gloednieuwe Woo. @Chevy454, nog bedankt voor de tip!
Die opstaande randjes zijn echt geweldig! Dat maakt het super makkelijk om het hele ding er uit te tillen. Zo kan ik houtskool bijvullen zonder dat ik bang hoeft te zijn om de hele rimram met vlees te laten vallen d:)b
(ik had geen zin om te wachten tot de dealer wel of niet een vervangend rekje onder garantie ging leveren)

P.S. Ik had de Woo samen met een drip pan, shaker en drie rubs besteld en kreeg out of the blue zonder enige verklaring een refund van $25 (YMMV). Samen met de inklaringskosten (€28,10) was het nog steeds prijzig, maar die Woo is mij dat wel waard.
Leuk dat die zo bevalt! Waar heb je die nog gehaald?

• Martinusz
Zo net ff sparerib in de all purpose rub gezet, ik ga morgen eens een cola BBQ saus proberen erop.
Daarnaast weer wat groenten erop, is erg goed bevallen laatste keer 😄

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 16:21
Martinusz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:29:
Zo net ff sparerib in de all purpose rub gezet, ik ga morgen eens een cola BBQ saus proberen erop.
Daarnaast weer wat groenten erop, is erg goed bevallen laatste keer 😄
Aan welke groente denk je? Ga zelf morgen tuinbonen grillen, https://www.bbq-nl.com/gegrilde-tuinbonen/

• Martinusz
Wackmack schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:34:
[...]

Aan welke groente denk je? Ga zelf morgen tuinbonen grillen, https://www.bbq-nl.com/gegrilde-tuinbonen/
Wat paprika en courgette met bacon en parmezaanse kaas (receptje uit BBQ bijbel), dat laatste was echt zalig!

• Apie!
  • Laatst online: 08-01 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Chevy454 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:19:
[...]

Leuk dat die zo bevalt! Waar heb je die nog gehaald?
Gewoon bij https://ceramicgrillstore.com.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:03
En weer een aanpassing,vervangende charcoal basket ?

Dit fruitmandje van de lidl ,als je de 2 buitenste spijltjes weg knipt kun je m makkelijk plaatsen,de spijltjes zijn ook makkelijk naar binnen te buigen.

https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Fruitschaal/p100255117

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k1SBdfr/20190622-085250.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nQGfkKC/20190622-085044.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nD7jTF2/20190622-085232.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x8LFS2f/20190622-085148.jpg

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
MM99 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:57:
Gisteren voor het eerst een stukje vlees op mijn Kamado Joe Classic 2 gelegd. Hele kippen dijen. De kippen heb ik op en onder de vel gekruid en twee dagen in de koelkast gezet.
[Afbeelding]

Ik heb helaas geen foto's van achteraf. De temperatuur van de bbq was tussen 130 en 150 graden. Ze zijn op de bbq gebleven tot dat de kern een temperatuur van 74 graden had bereikt.

Maar om eerlijk te zijn, vond ik het beetje tegenvallen. Het velletje was alles behalve krokant. Het klinkt raar om te zeggen, maar ik vond de vlees ook te mals/vochtig. Wanneer je in de vleeskneep kwam er ook nog vocht uit. Hierdoor had de kip vond ik ook niet veel smaak. Ja je proefde de kruiden nog, maar echt kip smaak miste ik.

Volgende keer wil ik volgende dingen anders doen:
- Niet twee dagen in de koelkast, maar één dag. Ik weet niet zeker of dit veel invloed heeft en of de vlees smaak heeft verloren in de koelkast
- Temperatuur van de bbq hoger zetten. Ik denk aan 200 graden.
- Niet beide deflectors gebruiken, maar één. En de grill boven de deel zonder deflector lager zetten. Na dat de kip de kern temperatuur heeft bereikt, nagrillen op de directe deel.

Wat ik me afvraag, maken jullie deflectors schoon achteraf? Want er valt toch wel vocht en vet van vlees op zo een deflector. Ik heb ze nu met metaalborstel schoongemaakt, maar is wel kutklus. Ik zit te dneken om ze volgende keer de bedekken met alufolie.
Op jouw gebruikte temperaturen is een krokant veel ook lastig. Wat je kan proberen is het vel goed zouten voordat je de kip een tijdje in de koelkast legt (ik merk geen verschil tussen 1 of 2 dagen en wat baking soda door dat zout mengen.

Daarnaast heeft kip ook andere smaken, afhankelijk van de uiteindelijke interne temperatuur (en ras, voeding, etc).
Als je nu tegen net gaar aan zit, dan smaakt het inderdaad anders dan wanneer je dat punt al voorbij bent. Persoonlijk vind ik drumsticks en vleugels ook lekkerder als ze al wat hoger in kerntemperatuur zijn.

Hogere BBQ temperatuur zorgt voor zowel een knapperige korst als een andere structuur en smaak.
Kwestie van blijven proberen en veel kip eten ;)

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 16:21
Weer een mooie bbq sessie hier. Pulled pork ligt erop en verveeld nooit. Ga het nu een keetje bereiden op een wrap ipv een wit bolletje. Iemand nog suggesties voor lekker groenvoer erop.

Sla, feta, zuurtje, PP en saus lekker even dicht smelten op de panini grill.

• koesie
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:35:
Weer een mooie bbq sessie hier. Pulled pork ligt erop en verveeld nooit. Ga het nu een keetje bereiden op een wrap ipv een wit bolletje. Iemand nog suggesties voor lekker groenvoer erop.

Sla, feta, zuurtje, PP en saus lekker even dicht smelten op de panini grill.
Wat boontjes uit een blik lijkt me we lekker

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2cycsQG/IMG-20190622-121719.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GTq9GfJ/IMG-20190622-121642.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fhw8RY5/IMG-20190622-121537.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K6FtHZQ/IMG-20190622-121530.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v4DMtRj/IMG-20190621-185949.jpg

Ik weet niet of het indirecte zo werkt met de 57er. Eerst maar eens een run zonder vlees. Gelijk de coating eraf en wat thermometers kijken wat het doet.

En voor de Compact nog wat gaas of draadjes spannen en dan moet ook wel werken denk ik zo.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-01 12:13
Sinds kort ook serieus aan het grillen. Zowel low&slow als na het werk lekker een ribeye smoken of hamburgertje erop. Ermee bezig zijn is al leuk, nu ik een beetje serieuzere hardware heb:

Weber GBS Touch 57cm
Inkbird IBT-6XS

En accessoires zoals smokebox en dergelijke. Nu nog een buitenkeukentje en het zoeken naar ruimte rondom de bbq om iets even snel weg te leggen, is ook voorbij :+.

2x PP gemaakt. 1e keer rond 10u erop en om 17u klaar. 2e keer rond 9u erop en rond 18.30u klaar. Maar toch was de 1e malser dan de tweede. Die had wat minder malse stukken. Beide op dezelfde manier gegaard (72 graden inpakken, 92 graden eraf en half uurtje laten rusten). Bbq constant tussen 100 en 120. De tweede keer wel iets minder lang laten rusten (kwartiertje denk ik) omdat we qua tijd in de knoei kwamen met de visite. Ook is de bbq een kwartiertje rond de 135/140 graden geweest de tweede keer, met de gedachte om het proces wat te versnellen. Ik denk dat dit de twee belangrijkste dingen zijn geweest.

Maar aldoende leert men. Ermee bezig zijn is gewoon geweldig. Ik heb nog een 1.8kg Brisket liggen die ik volgende week wil gaan uitproberen. Ben nog een beetje zoekende naar lekkere recepten dus als iemand iets weet.... Ik houd me aanbevolen :).

Kan ik 1 lading rookhout overigens standaard in het water hebben liggen? Of mag dit maar een half uurtje voor het beste effect?

• Misha
Hmmm. Ik denk dat heel Nederland vlees heeft ingeslagen vanwege het mooie weer want alle toffe dingen bij de Sligro waren op :+.

Ik wilde eigenlijk runderpicanha halen (in de aanbieding), maar die was op. Ik heb nu maar een kalfspicanha meegenomen maar die mist de vetkap. Iemand nog wat tips?

• steel123

steel123

Cryman9

Misha schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:11:
Hmmm. Ik denk dat heel Nederland vlees heeft ingeslagen vanwege het mooie weer want alle toffe dingen bij de Sligro waren op :+.

Ik wilde eigenlijk runderpicanha halen (in de aanbieding), maar die was op. Ik heb nu maar een kalfspicanha meegenomen maar die mist de vetkap. Iemand nog wat tips?
Dan was ik nog mooi op tijd, want ik heb vandaag ook een mooie picanha daar meegenomen voor morgen met collega's. Maar de sligro bij ons is dan ook een wel erg groot en er lagen in de koeling sowieso nog 6 andere stukken.

Vanavond een BBQ met 10 personen en de hoofdzaak was om kreeft te proberen. Daarom ook een keertje naar de Sligro gegaan. Ook nog een mooie rib roast van 2.7kg (2 botten) meegenomen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik wil binnenkort een kamado kopen en zit wat rond te kijken maar er zijn zo ontzettend veel merken. Is er ergens een goede guide die aangeeft welke je wel en niet moet hebben? Belangrijk is service en garantie, wil er 20 jaar mee kunnen doen zonder zorgen.

Zat aan The Bastard te denken, Nederlands product en volgens mij prima kwaliteit? De Urban Large leek me wel handig, met een medium ben ik toch bang ruimte tekort te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 22-06-2019 15:58 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• man_rot
  • Laatst online: 16:21
Tsurany schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:25:
Ik wil binnenkort een kamado kopen en zit wat rond te kijken maar er zijn zo ontzettend veel merken. Is er ergens een goede guide die aangeeft welke je wel en niet moet hebben? Belangrijk is service en garantie, wil er 20 jaar mee kunnen doen zonder zorgen.

Zat aan The Bastard te denken, Nederlands product en volgens mij prima kwaliteit? De Urban Large leek me wel handig, met een medium ben ik toch bang ruimte tekort te hebben.
tja iedereen heeft zo zijn voorkeur voor merk en type, dus daar kan je alle kanten mee op.
een action /lidl /ah ei van rond de 100 euries kan prima werken, maar die zomaar vergelijken met een BGE of kamado joe van ruim 1600+ euries....

qua maat kan ik je maar één ding adviseren: heb je de ruimte neem dan de standaard ( rond de 43 cm )
ik bbq meestal voor 2 personen (ik en mijn vriendin) maar het feit dat ei gewoon alle ruimte op je ei hebt is heerlijk.
en wanneer er vrienden over komen kan je ook prima uit de voeten. kalkoen van 5+ kg geen probleem, zie die maar in een kleine te krijgen

en ook nog een enorm verschil met het 'oude' bbq is het kolen verbruik, de kamado's zijn zo zuinig, en wanneer je de schuiven dicht zet , doven de vlammen en kan je het meeste de volgend keer weer hergebruiken.

Groetjes Manfred

Verwijderd

Misha schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:11:

Niet dat die slecht is maar echt zacht vond ik hem niet. Smaak is niets mis mee. Persoonlijk zou ik die kalfspicanha iets meer richting medium doen als medium-rare.

Ik vind kalfsvlees rare een stuk steviger en minder zacht als medium.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:02:
Sinds kort ook serieus aan het grillen.
Je bent of aan het bbq'en:
Zowel low&slow als na het werk lekker een ribeye smoken
Of aan het grillen:
of hamburgertje erop.
;)
2x PP gemaakt. 1e keer rond 10u erop en om 17u klaar. 2e keer rond 9u erop en rond 18.30u klaar. Maar toch was de 1e malser dan de tweede.
Vergeet niet dat twee verschillende stukken vlees ook verschillend resultaat kunnen geven, ook al doe je alles hetzelfde.
Met ervaring en kennis kom je uiteindelijk vaak op een goed resultaat, ongeacht het vlees, maar variatie blijft..

• 418O2
Ik heb vanochtend mijn Bastard Large binnengekregen en gemonteerd, ging vrij soepel. Toen even 2 uur aangezet om even schoon te worden van mogelijk fabricagespul.

Op de markt een kleine brisket gehaald. Die heb ik net ingepakt op 71c. Daarnaast heb ik nog een klein kipje en 2 steaks. Het kolenverbruik is ook bizar laag. Ben heel blij. @Tsurany ik zou zo weer voor deze bastard large gaan. Nu 1119 bij Coolblue

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 22-06-2019 17:31 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

man_rot schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:14:
[...]

tja iedereen heeft zo zijn voorkeur voor merk en type, dus daar kan je alle kanten mee op.
een action /lidl /ah ei van rond de 100 euries kan prima werken, maar die zomaar vergelijken met een BGE of kamado joe van ruim 1600+ euries....

qua maat kan ik je maar één ding adviseren: heb je de ruimte neem dan de standaard ( rond de 43 cm )
ik bbq meestal voor 2 personen (ik en mijn vriendin) maar het feit dat ei gewoon alle ruimte op je ei hebt is heerlijk.
en wanneer er vrienden over komen kan je ook prima uit de voeten. kalkoen van 5+ kg geen probleem, zie die maar in een kleine te krijgen

en ook nog een enorm verschil met het 'oude' bbq is het kolen verbruik, de kamado's zijn zo zuinig, en wanneer je de schuiven dicht zet , doven de vlammen en kan je het meeste de volgend keer weer hergebruiken.
Ik zit wel aan het midden segment te denken, dus BGE, Kamado Joe, The Bastard, Grill Guru,... maar ik vind het lastig te bepalen wat nou het betere merk is. Ik wil niet meer dan 1600 euro uitgeven maar ook dan heb je nog enorm veel keuze. De reviews voor elk merk zijn ook altijd in orde maar ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal maar even goed zijn.

Ik zag dat de medium inderdaad rond de 43 cm is, dat lijkt me goed te doen maar voor de zekerheid wilde ik gewoon de large nemen, zit je rond de 57 cm. Ik heb daar prima de ruimte voor dus dan liever eenmalig wat meer uitgeven maar dan wel altijd alles er op kwijt kunnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Is een werkblad van beton geen optie? Is zelf te maken op de maat die je wilt.

• ndonkersloot
Vandaag een tomahawk klaar gemaakt voor het eerst. Viel eerlijk gezegd wat tegen. Het vlees was sappig maar bij lange na niet zo smaakvol als bijvoorbeeld een Picanha. Bij het afgrillen iets te lang de vlammen het vlees laten likken waardoor het enigszins donker is.

Morgen spareribs op het menu, ga kokosbriketten gebruikken. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zclawb0BlX9sgmRFlpg0xjkD/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gMM6w1H4zZ6uAum18ZlBYgb6/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4oYFzKS05YhHdzjDYY5FWTfF/medium.jpg

• kmf
  • Niet online

kmf

Vandaag heb ik spareribs van de Makro gemaakt, maar ik had geen zin om het vlies weg te halen. Deze was sowieso moeilijk los te maken.
Dus heb ik simpelweg het vlies opengesneden.
Tijdens het bereiden trekt deze vanzelf samen en merk je er niks van bij het eten. Dit ga ik dus vaker doen. Scheelt toch een partij rotwerk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Martinusz
Zo vandaag weer lekker bezig geweest.
Spareribs met zelfgemaakte colasaus. Kiplollies voor het eerst geprobeerd, ook goed bevallen en daarnaast nog courgette met bacon en parmezaanse kaas en nog wat paprika’s en nog wat standaard dingen ;)

BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vpfa98n5vrGAW0mmIxzvjxW6/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KOBBhi1COxCZrUWGH4LLERm4/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GCuUbGwohBKFYnnZ89BlHUUc/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bqE7l50DvilzrSFm4xe4vFXc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WYcIOXXioA82n7aWABTuN9dg/thumb.jpg

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:26:
[...]

Ik zit wel aan het midden segment te denken, dus BGE, Kamado Joe, The Bastard, Grill Guru,... maar ik vind het lastig te bepalen wat nou het betere merk is. Ik wil niet meer dan 1600 euro uitgeven maar ook dan heb je nog enorm veel keuze. De reviews voor elk merk zijn ook altijd in orde maar ik kan me niet voorstellen dat ze allemaal maar even goed zijn.

Ik zag dat de medium inderdaad rond de 43 cm is, dat lijkt me goed te doen maar voor de zekerheid wilde ik gewoon de large nemen, zit je rond de 57 cm. Ik heb daar prima de ruimte voor dus dan liever eenmalig wat meer uitgeven maar dan wel altijd alles er op kwijt kunnen.
Als 1600 je wens is, kan je imho 'gewoon' alleen maar voor BGE gaan.
Dan weet je 100% dat je garantie hebt zolang je de kamado in bezit hebt.
De rest hanteren allemaal wel ergens wat regeltjes en voorschriften.

Persoonlijk ben ik voor een acceptabele prijs gegaan ( mijn max vorig jaar was 1000€ en ik wilde nog wat overhouden )
Dus een Grill Guru, doet exact hetzelfde, smaakt exact hetzelfde geen verschillen daar, tussen een 600€ en een 2000€ modelletje.

BGE heeft gewoon een perfecte reputatie, en dat kan je van GrillGuru ( en hun aanverwanten die door 200Fahrenheit vespreid worden ) niet altijd zeggen

Verder hier wat basic vandaag ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jMN9dfY/IMG-2819.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z8bSr3k/IMG-2820.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m0BLHs7/IMG-2821.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PzMBQ2k/IMG-2822.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 22-06-2019 21:51 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:05
Tsurany schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:26:
[...]

Vorige week nog 6 kg (2 x 3kg) Pulled pork gemaakt. Toen was hij aardig vol maar met een grill verhoger had er echt nog wel wat bij gepast.

Voor hoeveel personen verwacht je normaal eten te gaan maken als ik vragen mag?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreshMaker schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:48:
[...]

Als 1600 je wens is, kan je imho 'gewoon' alleen maar voor BGE gaan.
Dan weet je 100% dat je garantie hebt zolang je de kamado in bezit hebt.
De rest hanteren allemaal wel ergens wat regeltjes en voorschriften.

Persoonlijk ben ik voor een acceptabele prijs gegaan ( mijn max vorig jaar was 1000€ en ik wilde nog wat overhouden )
Dus een Grill Guru, doet exact hetzelfde, smaakt exact hetzelfde geen verschillen daar, tussen een 600€ en een 2000€ modelletje.

BGE heeft gewoon een perfecte reputatie, en dat kan je van GrillGuru ( en hun aanverwanten die door 200Fahrenheit vespreid worden ) niet altijd zeggen
Ik zat aan de BGE te denken, is dat echt nog steeds het top model? Marketing doen ze wel heel goed. Helaas standaard geen standaard erbij :(
R0y. schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:26:
[...]

Vorige week nog 6 kg (2 x 3kg) Pulled pork gemaakt. Toen was hij aardig vol maar met een grill verhoger had er echt nog wel wat bij gepast.

Voor hoeveel personen verwacht je normaal eten te gaan maken als ik vragen mag?
Normaal twee tot vier personen, maar ik heb liever een barbecue die wat oversized is dan eentje die incidenteel undersized is. Ik heb er toch de ruimte voor en duur is het sowieso wel, dan liever iets meer uitgeven voor een iets groter maatje.

• FreshMaker
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Ik zat aan de BGE te denken, is dat echt nog steeds het top model? Marketing doen ze wel heel goed. Helaas standaard geen standaard erbij :(

[...]

Normaal twee tot vier personen, maar ik heb liever een barbecue die wat oversized is dan eentje die incidenteel undersized is. Ik heb er toch de ruimte voor en duur is het sowieso wel, dan liever iets meer uitgeven voor een iets groter maatje.
Dan zou ik minimaal voor de large gaan, 46cm rooster of groter
Bovenstaande is voor 4 ( mwoh, 3 en half ) en ook dan moet je schuiven
Ik snap werkelijk NIET hoe winkels als CB aan 12 personen komen :X
( of iedereen één braadworstje, en één speklapje ? )

Qua onderstel, je kan het als voordeel zien, de meeste lijken voor een tafel-optie te gaan.
Vaak betaal je bij de goedkopere modellen dan eigenlijk nog 150/200€ teveel vanwege het onderstel ;)

Dus dat is ook een overweging, ga je voor tafel, of voor (basis) verrijdbaar onderstel

Je hebt dus opties, met basisprijs van 1300€ kan je zelf samenstellen
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NKHTrzS/image.png

En hou bij BGE rekening dat alles los aangeschaft moet worden, in tegenstelling tot de Basterd
Geen idee hoe het bij KamadoJoe geregeld is, die staat voor mij toch wel op plek één qua innovatie elk jaar.
maar daar heb je niets aan, als je al zo'n ding hebt, je moet opnieuw aanschaffen ;)

• Ardj
Vandaag de eerste keer de Bastard gebruikt, ik ga hier zoveel lol aan beleven :)

Eerst ding volgestort met kolen, aangemaakt (achteraf met teveel wokkels), waardoor hij doorschoot naar 180 graden. Na veel klooien temperatuur teruggekregen naar 100 graden. 2 halve zalmzijdes op ceder erop, waarna de temperatuur doorzakte naar 70. Na wat schuiven stabiel op 110 graden. Wauw, wat smaakt zalm lekker van een kamado :D

Daarna nog wat kipdijfilet met een pittige rub en een Aziatische glaze. Heerlijk :)

Wat raadt iedereen hier aan qua thermometers? Ik heb een ding met 1 probe, maar wil iets met meerdere probes.

• FreshMaker
  • Niet online
Ardj schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:28:
Vandaag de eerste keer de Bastard gebruikt, ik ga hier zoveel lol aan beleven :)

Eerst ding volgestort met kolen, aangemaakt (achteraf met teveel wokkels), waardoor hij doorschoot naar 180 graden. Na veel klooien temperatuur teruggekregen naar 100 graden. 2 halve zalmzijdes op ceder erop, waarna de temperatuur doorzakte naar 70. Na wat schuiven stabiel op 110 graden. Wauw, wat smaakt zalm lekker van een kamado :D

Daarna nog wat kipdijfilet met een pittige rub en een Aziatische glaze. Heerlijk :)

Wat raadt iedereen hier aan qua thermometers? Ik heb een ding met 1 probe, maar wil iets met meerdere probes.
Kleine tip ...
110C is eigenlijk ook te hoog, probeer tussen de 80-90C te blijven, dan blijven de eiwitten in de zalm.

Thermometers kan je net als Kamado's alle kanten mee op
van de prima Ikea-Fantast, tot aan de Meater

Ik gebruik een combinatie van een Fantast en de Inkbird 2Probe ( BT )
Alleen zijn de ranges voor BT minimaal, ik haal begane grond de woonkamer, maar mijn werkkamer is vaak marginaal

* FreshMaker wacht met smart op mooie (voordelige) WiFi modelletjes

• Ardj
FreshMaker schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:45:
[...]

Kleine tip ...
110C is eigenlijk ook te hoog, probeer tussen de 80-90C te blijven, dan blijven de eiwitten in de zalm.

Thermometers kan je net als Kamado's alle kanten mee op
van de prima Ikea-Fantast, tot aan de Meater

Ik gebruik een combinatie van een Fantast en de Inkbird 2Probe ( BT )
Alleen zijn de ranges voor BT minimaal, ik haal begane grond de woonkamer, maar mijn werkkamer is vaak marginaal

Haha, ik weet het. Maar was allang blij dat ik de temperatuur omhoog kreeg. Nadat ik de zalm erop legde moest alles wijd open om er überhaupt temperatuur in te krijgen. 110 was beter dan 60 op dat moment.

Ik kwam er overigens aan het einde van de sessie achter dat de dome thermometer niet klopt. Dus hoe warm de grill was is wat lastig te zeggen. (vandaar ook de wens voor een thermometer met meerdere probes)

[ Voor 3% gewijzigd door Ardj op 22-06-2019 23:53 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Ardj schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:49:
[...]

Haha, ik weet het. Maar was allang blij dat ik de temperatuur omhoog kreeg. Nadat ik de zalm erop legde moest alles wijd open om er überhaupt temperatuur in te krijgen. 110 was beter dan 60 op dat moment.

Ik kwam er overigens aan het einde van de sessie achter dat de dome thermometer niet klopt. Dus hoe warm de grill was is wat lastig te zeggen.
Het is geen GasBBQ :)
regelen doe je met beleid.
als het goed is staan er streepjes op het schuifje onderop ( of A-B-C-D )
Je kan als ruwe indicatie deze gebruiken, elk streepje is 100C, het fijn afregelen doe je bovenop, per kwart 25C
Let op, dit zijn indcaties, geen vaste waarden
Als je zo hoog bent, kan je inderdaad alles dichtgooien, maar je kan ook de schuiven afstellen naar bovenstaande.
Wil je verhogen moet je niet wijd opengooien ( als je autorijdt, stamp je toch ook niet het gaspedaal ála fast en furious in :+ )
Maar wederom - met beleid, kleine stapjes ...

Hoe vaker je het gebruikt, hoe meer finesse je krijgt, komt vanzelf ( ik doe dit al bijna 20 jaar, maar kan het nog steeds niet perfect ;) )

De zalm erop met 60C is helemaal geen probleem, de temperatuur komt er wel.
Nu moet ik wel zeggen, ik heb geen ervaring met cederplankjes, ik vind het niet lekker, de zalm lijkt gekookt op de huid, door de stoom die vrijkomt tijdens verhitten.

Warm gerookte zalm doe het liefste ik op de huid, dmv rookhout in de kolen, en tussen 80/90C
https://qfire.nl/?p=33

Wat dometemperatuur betreft, dat wijkt vaak 10/20 graden af van het rooster.
De domethermometer klopt wel, hij zit hoger, is science, warme lucht stijgt op ( en circuleert in de Kamado )
Dus wat dat betreft, zat je redelijk goed met de temperatuur

• 418O2
@FreshMaker @Tsurany ik heb het met noskos uitgebreid over de verschillen gehad tussen de bastard en bge en ik vond zelf die kleine dingen het prijsverschil niet waard. Enige wat nog iets ongemakkelijk is, is de niet goed afsluitende Margriet schijf.

Ook zo verbaasd over het verbruik? Ik lees ook even mee over de temp meters. Nu met de bastard kan je makkelijk meerdere stukken vlees erop hebben, dan wil je meerdere sensoren hebben. Mijn Maverick heeft maar 2 en dat komt nu een beetje te kort.

• FreshMaker
  • Niet online

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ga maar even wat showrooms langs, vooralsnog twijfel ik tussen The Bastard, Kamado Joe. The Bastard is mooi compleet maar de issues mbt het niet kunnen doven van het vuur is toch jammer. De Kamado Joe Classic ii ziet er prima uit, kleur is minder, toch even in het echt bekijken.

BGE is afgevallen door de prijs, veel te kaal geleverd waardoor je honderden euro's kwijt bent aan alle accessoires.

Al lonkt de nieuwe Classic III ook wel, helaas 2000 euro. Wie weet kan ik me laten overtuigen :+

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 23-06-2019 01:45 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Wlanthermo. Mooi. Maar discutabel wat betreft voordelig.

• FreshMaker
  • Niet online
kmf schreef op zondag 23 juni 2019 @ 01:54:
[...]

Wlanthermo. Mooi. Maar discutabel wat betreft voordelig.
Klopt, maar omslachtig om compleet te krijgen.
Op de wlanthermoshop staan complete plannen, met x aantal links naar de gebruikte items.
Zouden ze onderop nu gewoon een "importeer alles in mandje" knop zetten, was het gelijk duidelijk.

* FreshMaker koopt het liever compleet en werkend ...

• NeutraleTeun
[...]

Ook naar zitten zoeken. Enige leuke (maar niet echt voordelig) kwam ik uit bij de Signals van Thermo Works.
Maar als je tegen zo'n bedrag zit, dan wil je wellicht wel gelijk fan control erbij.

• kmf
  • Niet online

kmf

FreshMaker schreef op zondag 23 juni 2019 @ 02:37:
[...]

Op de wlanthermoshop staan complete plannen, met x aantal links naar de gebruikte items.
Zouden ze onderop nu gewoon een "importeer alles in mandje" knop zetten, was het gelijk duidelijk.

Ehm.. ik heb het gewoon als compleet product gekocht... geen zin om alles zelf in elkaar te zetten

https://wlanthermo.de/shop/categories/wlanthermo-nano.2/

• Misha
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:25:
[...]

Niet dat die slecht is maar echt zacht vond ik hem niet. Smaak is niets mis mee. Persoonlijk zou ik die kalfspicanha iets meer richting medium doen als medium-rare.

Ik vind kalfsvlees rare een stuk steviger en minder zacht als medium.
Thanks! Heb vandaag niet veel tijd en ben van huis weg, dus ik dacht om hem 2 uur lang Sous vide op 52 te laten garen, dan afgrillen naar de 60?

• backupdevice
  • Laatst online: 16:21

backupdevice

No Risk , Full Push

StealthyPeanut schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:02:
Sinds kort ook serieus aan het grillen. Zowel low&slow als na het werk lekker een ribeye smoken of hamburgertje erop. Ermee bezig zijn is al leuk, nu ik een beetje serieuzere hardware heb:

Weber GBS Touch 57cm
Inkbird IBT-6XS

En accessoires zoals smokebox en dergelijke. Nu nog een buitenkeukentje en het zoeken naar ruimte rondom de bbq om iets even snel weg te leggen, is ook voorbij :+.

2x PP gemaakt. 1e keer rond 10u erop en om 17u klaar. 2e keer rond 9u erop en rond 18.30u klaar. Maar toch was de 1e malser dan de tweede. Die had wat minder malse stukken. Beide op dezelfde manier gegaard (72 graden inpakken, 92 graden eraf en half uurtje laten rusten). Bbq constant tussen 100 en 120. De tweede keer wel iets minder lang laten rusten (kwartiertje denk ik) omdat we qua tijd in de knoei kwamen met de visite. Ook is de bbq een kwartiertje rond de 135/140 graden geweest de tweede keer, met de gedachte om het proces wat te versnellen. Ik denk dat dit de twee belangrijkste dingen zijn geweest.

Maar aldoende leert men. Ermee bezig zijn is gewoon geweldig. Ik heb nog een 1.8kg Brisket liggen die ik volgende week wil gaan uitproberen. Ben nog een beetje zoekende naar lekkere recepten dus als iemand iets weet.... Ik houd me aanbevolen :).

Kan ik 1 lading rookhout overigens standaard in het water hebben liggen? Of mag dit maar een half uurtje voor het beste effect?
Bij PP & Brisket de tijden en temperatuur als leidraad gebruiken en niet als absolute getallen.

De ene PP is klaar bij 88 Graden , de andere bij 96. Vlees bepaalt zelf het tempo.

Dus bij PP op 88 graden met een saté prikker voelen. Is het zacht als boter op elk stuk dan is die klaar . Zo niet, langer wachten tot dit wel het geval is

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-01 12:13

Ik gebruik de inkbird ibt-6x. Eerst dacht ik: 6? Dat zal wel veel teveel zijn..... bij een pulled pork gebruik je er inderdaad maar 2. Zodra ik een keer wat meer ging testen (2 stuks vlees per persoon erop), zat ik zo aan 5 stuks. 6 is dus prima.

Bluetooth bereik is prima voor mij. Hele beneden verdieping bereik en 1e en 2e zijn ook nog te doen als ik er rekening mee houdt. Veel instelmogelijkheden via de handige app, betaalbaar en je krijgt 4 klemmetjes om een probe net boven je rooster te houden voor de bbq temp. Die zaten er bij de Weber niet

• kmf
  • Niet online

kmf

FreshMaker schreef op zondag 23 juni 2019 @ 02:37:
[...]

Net aangezet voor Pulled pork.

En een vergelijking met mijn oude thermo.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LpF7q6D/F0893-F81-F854-408-E-AB8-C-C356-E31-AA561.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rwjdRzk/FAFEFAC7-C217-4-AC0-98-B9-30566-EAEA7-B2.jpg
image share

Verwijderd

Misha schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:56:
[...]

Thanks! Heb vandaag niet veel tijd en ben van huis weg, dus ik dacht om hem 2 uur lang Sous vide op 52 te laten garen, dan afgrillen naar de 60?
Zoiets, medium is bij mij zo rond de 57. Persoonlijk vind ik 60 iets te ver maar dat moet ieder voor zich weten.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Update.
Afgelopen woensdag die braai gehaald. Omdat ze 'm daar met een vorkheftruck in de aanhanger schoven dacht dat het allemaal wel mee viel.
Thuis aangekomen bleken de kreten van "hij is rond de 500 kg!" niet overdreven. Ruiterlijk verkeerd ingeschat van mij.
Snel een collega gebeld. Na 1,5 uur was de braai uit de aanhanger en net 1 meter verderop bovenop een metalen ladekast van een stevig kantoormeubel.
En daar staat hij nog steeds :/
Het gewicht heb ik me zwaar op verkeken. Ik dacht 'dat doe ik wel even' .. niet dus :+

Inmiddels heb ik het RVS lasergesneden rooster eruit, de loodzware kolenmaker, de as-la en de warmhoudla als ook de 'deur' aan de voorkant.
Hij is nu zoveel lichter geworden dat ik iig 1 kant kan optillen zonder dat ik deze 10 seconden later neer *moet* zetten ;)
Maandag worden de tegels geleverd, woensdag komen ze de boel tegelen.
Donderdag ofzo even 2 of 3 collegas vragen te helpen met sjouwen en dat moet het wel lukken.
1 ding weet ik wel : ik hoef 'm niet vast te maken met een ketting ofzo, want deze jat je niet even mee.

Heeft iemand een gouden tip om de pijp lekdicht door het dak te krijgen ?
Bovenkant / buitenkant dat is dakpanplaat
Onderkant / binnenkant is OSB3

De braai is custom build, dus er bestaan geen dakdoorvoeren voor oid.
Ik zat er aan te denken om het gat in de dakpanplaat zo klein mogelijk uit te zagen, gelijk aan de vorm van de pijp, en dan te dichten met kachelpijpkit? Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als de kitnaat niet te groot word.

[ Voor 13% gewijzigd door Koffie op 23-06-2019 10:24 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1 ... 48 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism