Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
NeutraleTeun schreef op zondag 23 juni 2019 @ 08:06:
[...]

Ook naar zitten zoeken. Enige leuke (maar niet echt voordelig) kwam ik uit bij de Signals van Thermo Works.
Maar als je tegen zo'n bedrag zit, dan wil je wellicht wel gelijk fan control erbij.
Grilleye pro?

Heb hem zelf nu een maandje in huis nadat de inkbird was overleden. Oke hij is niet goedkoop, maar hij doet het echt perfect en batterij gaat boven verwachting lang mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 19:38
Tsurany schreef op zondag 23 juni 2019 @ 01:32:
Ik ga maar even wat showrooms langs, vooralsnog twijfel ik tussen The Bastard, Kamado Joe. The Bastard is mooi compleet maar de issues mbt het niet kunnen doven van het vuur is toch jammer. De Kamado Joe Classic ii ziet er prima uit, kleur is minder, toch even in het echt bekijken.

BGE is afgevallen door de prijs, veel te kaal geleverd waardoor je honderden euro's kwijt bent aan alle accessoires.

Al lonkt de nieuwe Classic III ook wel, helaas 2000 euro. Wie weet kan ik me laten overtuigen :+
Ik heb ze een jaar geleden ook allemaal vergeleken, zelfs voor aanschaf een workshop bij HaarlemBBQ gedaan (op zich een aanrader).
ik ben uiteindelijk op de kamadojoe classic II uitgekomen (de III was er nog niet). Half september aangeschaft.
Voor mij de hoofdpunten om voor deze te kiezen:
  • compleetheid,veel accessoires bij anderen als extra, let daar goed op.
  • garantie, altijd afwachten, maar op fb in kamadojoe groep lees ik zeer goede ervaringen hierover
  • de rand is van teflon ipv vilt, duurzaamheid
  • de klep die echt heel makkelijk sluit
  • prijs / kwaliteit
Nu 9 maanden later, geen moment spijt.
Ik bbq niet elk weekend, maar wel bijna elk weekend (inclusief winter door) en soms zelfs 3 x in weekend.
kerstdiner voor 10 personen gemaakt, oa gerookte appelmoes, bloemkoolsoep (met dank aan @Hari-Bo en zijn website https://kokenmetvuur.nl en een kalkoen van ruim 5 kg. met als toetje ananas van de bbq
en ook nieuwjaarsdiner voor 8 personen

Inmiddels heb ik aardig wat extra accessoires, en meest recent meater block

Wanneer je gepakt wordt door het bbq kamado virus (dat echt iets anders is dan het 'gewone' bbq virus) dan heb je een zeer leuke hobby erbij ( en hobby mag wat kosten :+ )

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:04
Anoniem: 93986 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:48:
[...]

Zoiets, medium is bij mij zo rond de 57. Persoonlijk vind ik 60 iets te ver maar dat moet ieder voor zich weten.
Dan ga ik voor de 57 :) thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Koffie schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:04:
[...]

Update.
Afgelopen woensdag die braai gehaald. Omdat ze 'm daar met een vorkheftruck in de aanhanger schoven dacht dat het allemaal wel mee viel.
Thuis aangekomen bleken de kreten van "hij is rond de 500 kg!" niet overdreven. Ruiterlijk verkeerd ingeschat van mij.
Snel een collega gebeld. Na 1,5 uur was de braai uit de aanhanger en net 1 meter verderop bovenop een metalen ladekast van een stevig kantoormeubel.
En daar staat hij nog steeds :/
Het gewicht heb ik me zwaar op verkeken. Ik dacht 'dat doe ik wel even' .. niet dus :+

Inmiddels heb ik het RVS lasergesneden rooster eruit, de loodzware kolenmaker, de as-la en de warmhoudla als ook de 'deur' aan de voorkant.
Hij is nu zoveel lichter geworden dat ik iig 1 kant kan optillen zonder dat ik deze 10 seconden later neer *moet* zetten ;)
Maandag worden de tegels geleverd, woensdag komen ze de boel tegelen.
Donderdag ofzo even 2 of 3 collegas vragen te helpen met sjouwen en dat moet het wel lukken.
1 ding weet ik wel : ik hoef 'm niet vast te maken met een ketting ofzo, want deze jat je niet even mee.

Heeft iemand een gouden tip om de pijp lekdicht door het dak te krijgen ?
Bovenkant / buitenkant dat is dakpanplaat
Onderkant / binnenkant is OSB3

De braai is custom build, dus er bestaan geen dakdoorvoeren voor oid.
Ik zat er aan te denken om het gat in de dakpanplaat zo klein mogelijk uit te zagen, gelijk aan de vorm van de pijp, en dan te dichten met kachelpijpkit? Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als de kitnaat niet te groot word.
Gooi er 50euro tegenaan en huur bij Boels een motorblok-werkplaatskraan.
* FreshMaker moet daar ook aan geloven met de 600kilo pizzaoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

steel123 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:33:
[...]

Ik heb vaak dezelfde ervaring gehad, hierdoor doe ik kip met bot altijd pekelen. Hele kippen, halve kippendijen, vleugels/drumsticks liefst allemaal in de pekel van tevoren.

En ja, kip van supermarkten zijn altijd erg volgespoten met vocht tot aan de maximale wettelijke hoeveelheid op 0.01milliliter nauwkeurig (heb toevallig bij zo'n bedrijf gewerkt als mechanical engineer).

Heat deflecter inderdaad elke sessie omdraaien en dan brand hij vanzelf wel schoon.
Hoelang doe je het in de pekel en hoe maak je je pekel?

De kip kwam trouwens van een slager waar ik vaker kip koop en altijd wel goed smaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
FreshMaker schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:11:
Ik snap werkelijk NIET hoe winkels als CB aan 12 personen komen :X
( of iedereen één braadworstje, en één speklapje ? )
Is dat niet gewoon het aantal hamburgers wat erop past? :P

In feite hoef je in theorie natuurlijk niet met z'n twaalven aan de lopende band vlees weg te kanen. (right... :+ )

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:09
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/68m1tYfC/IMG-20190623-105528.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VS0Z6nKp/IMG-20190623-110642.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xXCFwWM0/IMG-20190623-112706.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Rq78K1vz/IMG-20190623-163916.jpg

Dit waren de widecut van de Makro.
Volgende keer toch maar weer de dikbevleesde.
Smaak door de kruiden was misschien wel de beste so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:36:
[...]

Is dat niet gewoon het aantal hamburgers wat erop past? :P

In feite hoef je in theorie natuurlijk niet met z'n twaalven aan de lopende band vlees weg te kanen. (right... :+ )
Nee, maar als je ziet wat ik er op heb, is, ook niet overdreven.
6sate 2procureurspiesje en wat speklapjes.
Dan een venkelknol, bosuitjes, bimi en paprika's
Zit er niet eens een aardappeltje tussen, dus met 46cm ruimte nog geen monster voor die 4personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FreshMaker schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:36:
Nee, maar als je ziet wat ik er op heb, is, ook niet overdreven.
6sate 2procureurspiesje en wat speklapjes.
Dan een venkelknol, bosuitjes, bimi en paprika's
Zit er niet eens een aardappeltje tussen, dus met 46cm ruimte nog geen monster voor die 4personen
Dat heb je allemaal tegelijk liggen voor vier personen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cYXbyqtscsbrQeGO2iIIDmCB/medium.jpg

Vandaag eens met de Flameboss 400 gaan spelen. Installatie ging eenvoudig. App installeren en dan via de access point de FB400 instellen. Alleen de 5GHz wifi even uitzetten want dat werkt tijdens de installatie tegen.

Maar daarna ging het goed. Alleen even leren ermee om te gaan. De PID is nogal agressief met de Niclan en kleine stukken houtskool. Dus niet direct naar 107C laten regelen maar eerst 90C en dan de overshoot compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fojr0ZO1VD2RoDEPCDinz4Ib/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vkcR9YXsaSPJxjao7a1COJ4U/medium.jpg

Picanha, altijd lekker! Heerlijk met voldoende zout en peper. En met kersenhout gerookt. Bij het snijden was het vlees 57C.

Alleen was dit stuk verschrikkelijk! Er zat een zeen in (dan klopt, het zijn er 2 in het gedeelte wat Picanha mag heten) maar deze was verschrikkelijk. Normaal blijft verdwijnt een stuk als dit volledig maar hier hebben we het uiteindelijk voor 75% in de kliko gedaan.

Dit lijkt me echt geen stuk picanha om eerlijk te zijn, de eerste keer dat het vlees van slechte kwaliteit was.

* Chevy454 is teleurgesteld ;(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FreshMaker schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:56:
[...]

Gooi er 50euro tegenaan en huur bij Boels een motorblok-werkplaatskraan.
* FreshMaker moet daar ook aan geloven met de 600kilo pizzaoven
Aan dat soort dingen al gedacht. Boels heeft ook een palletwagen welke tot 80cm omhoog kan. Maar nu de 'deur' en lades eruit zijn denk ik dat het niet nodig is.
Het is 'maar' 5 tientjes, maar als je niet zelf een bus/aanhanger heb kom je al snel op een aanhanger huren a 4/5 tientjes.
Nu gewoon ff met een paar man kwartiertje tillen :+

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
Anoniem: 93986 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:48:
[...]

Zoiets, medium is bij mij zo rond de 57. Persoonlijk vind ik 60 iets te ver maar dat moet ieder voor zich weten.
Heb de 57 aangehouden en het was verrukkelijk 😍. Alleen wat peper en zout op gedaan, meer was niet nodig. Ik heb nog de helft over. Dat gaat morgen nog ff lekker mee naar kantoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06 15:32
Chevy454 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:21:
[Afbeelding]

Vandaag eens met de Flameboss 400 gaan spelen. Installatie ging eenvoudig. App installeren en dan via de access point de FB400 instellen. Alleen de 5GHz wifi even uitzetten want dat werkt tijdens de installatie tegen.

Maar daarna ging het goed. Alleen even leren ermee om te gaan. De PID is nogal agressief met de Niclan en kleine stukken houtskool. Dus niet direct naar 107C laten regelen maar eerst 90C en dan de overshoot compenseren.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Picanha, altijd lekker! Heerlijk met voldoende zout en peper. En met kersenhout gerookt. Bij het snijden was het vlees 57C.

Alleen was dit stuk verschrikkelijk! Er zat een zeen in (dan klopt, het zijn er 2 in het gedeelte wat Picanha mag heten) maar deze was verschrikkelijk. Normaal blijft verdwijnt een stuk als dit volledig maar hier hebben we het uiteindelijk voor 75% in de kliko gedaan.

Dit lijkt me echt geen stuk picanha om eerlijk te zijn, de eerste keer dat het vlees van slechte kwaliteit was.

* Chevy454 is teleurgesteld ;(
Zonde van de picanha :'( Ik heb van de baas hier thuis een smobot gekregen. Die er vandaag gelijk op gezet. Ipv een fan op de onderkant stelt hij juist de luchtstroom aan de bovenkant bij. Ideaal apparaat. Kolen aansteken en verder niks meer aan te doen. Krijgt verder ook geen overshoot aan het begin zoals je bij de flameboss had. Nog veel plezier aan beleven.

Heb er toevallig vandaag ook picanha op gegooid. Durfde dit op de weber nooit zo goed te maken, schoot te snel door tot nu toe. Vandaag op de kamado was ie perfect. O+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:06
Vandaag voor het eerst low and slow gedaan op mn MT, had kokosbriketten gebruikt met appelhout dat ging best goed! Had aan het begin wel moeite om hem op temperatuur te krijgen, besefte me pas na bijna 2 uur (!?!) dat een grote lekbak vol met koud water best de temperatuur drukt 8)7 . Toen ik daar achter was kreeg ik hem snel zo strak als een snaar op 110 °C en kon eindelijk de ribs erop. Na ongeveer 8 uur (2 uur prullen + 3-2-1) branden nog de helft aan briketten over.

Ik had ook de wide cut ribs gebruikt die ik bij de Makro heb gekocht (doos van 5kg) net als @NeutraleTeun .

Moet zeggen dat dit de beste ribs zijn die ik ooit gemaakt heb, schoon van het bot veel beter dan eerdere keren op mijn gasser met rookhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xYyuYPcvEFy1re31aT3cjMvA/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DIoBODPmxffD5L7CH4FXLTW0/medium.jpg

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Wat heeft MM99 vandaag geleerd, 1.5 kilo kalfribjes voor 4 man is niet genoeg.

Ze waren zo goed gelukt dat iedereen meer wou, ondanks dat iedereen al vol zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:53:
[...]

Dat heb je allemaal tegelijk liggen voor vier personen?
Op een bepaald punt wel, ja
Verschillende garingen, verschillende tijden

En zoveel is dat niet verder, 3 stukjes vlees en een portie groenten pp

Het was een avondmaaltijd, geen uren durende receptie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FreshMaker schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:25:
Op een bepaald punt wel, ja
Verschillende garingen, verschillende tijden

En zoveel is dat niet verder, 3 stukjes vlees en een portie groenten pp

Het was een avondmaaltijd, geen uren durende receptie ;)
Dat is wel een verschil natuurlijk, als je haast hebt heb je veel meer oppervlak per persoon nodig dan als je de hele avond neemt. Ik vermoed dat de fabrikanten hooguit één stuk per persoon rekenen als ze een aantal opgeven.
Zelf heb ik meestal maximaal twee artikelen per persoon erop, dan kom je al wat beter in de buurt van de fabrieksopgave. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 21:57
NeutraleTeun schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit waren de widecut van de Makro.
Volgende keer toch maar weer de dikbevleesde.
Smaak door de kruiden was misschien wel de beste so far.
Ziet er goed uit! Wat voor kruiden heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:32:
[...]

Dat is wel een verschil natuurlijk, als je haast hebt heb je veel meer oppervlak per persoon nodig dan als je de hele avond neemt. Ik vermoed dat de fabrikanten hooguit één stuk per persoon rekenen als ze een aantal opgeven.
Zelf heb ik meestal maximaal twee artikelen per persoon erop, dan kom je al wat beter in de buurt van de fabrieksopgave. :P
Dan moet de fabrikant/verkoper zijn rekenmethodes aanpassen.
Auto's heb je toch ook 4/5 personen - tegelijk er in, en niet in tripjes per uur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 12:09
@Ardj
Deze combi
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KK3RDR6S/IMG-20190620-180506.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FreshMaker schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:35:
Dan moet de fabrikant/verkoper zijn rekenmethodes aanpassen.
Auto's heb je toch ook 4/5 personen - tegelijk er in, en niet in tripjes per uur
Dus wat de fabrikant opgeeft moet de ruimte zijn waarmee je alles voor iedereen tegelijk in één keer kunt klaar fikken? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:12
Als iemand wil bbqen maar wel gelijk alles op zijn bord wil dan mag die gene thuis blijven.

Vandaag echt een heerlijke picanha gemaakt. Heb hem nog nooit zo lekker gekregen, super mals. Daarna nog een short rib er op, was ook goed, maar kon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 31-05 19:40
kmf schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:28:
Vandaag heb ik spareribs van de Makro gemaakt, maar ik had geen zin om het vlies weg te halen. Deze was sowieso moeilijk los te maken.
Dus heb ik simpelweg het vlies opengesneden.
Tijdens het bereiden trekt deze vanzelf samen en merk je er niks van bij het eten. Dit ga ik dus vaker doen. Scheelt toch een partij rotwerk.
Ik had laatst 2 ribben. Een ging makkelijk, de andere was onmogelijk.
Bij de moeilijke had ik het hier en daar ingesneden. Aan het einde heb ik ze alle twee geproefd; geen verschil. Het liefst moet het vlies er af, maar lukt het niet; geen probleem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ixl85 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:16:
[...]

Ik had laatst 2 ribben. Een ging makkelijk, de andere was onmogelijk.
Bij de moeilijke had ik het hier en daar ingesneden. Aan het einde heb ik ze alle twee geproefd; geen verschil. Het liefst moet het vlies er af, maar lukt het niet; geen probleem ;)
Het vlies gaf uiteindelijk ook een krokante byte, zeker nadat ik die flink gelakt had. Dus ik vind het eigenlijk prima zo. Wordt mijn standaard methode :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:48
418O2 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:27:

Vandaag echt een heerlijke picanha gemaakt. Heb hem nog nooit zo lekker gekregen, super mals. Daarna nog een short rib er op, was ook goed, maar kon beter.
Same here. Had feestje voor mn verjaardag en 2 grote black angus picanha's gehaald. Ruim 2 uur sous vide bij 53 graden en daarna affikken op de bbq. Was zo snel weg dat ik geen tijd meer had om foto's te maken, maar was echt geweldig lekker. Alleen zout en peper, verder niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
kmf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Waar is dat mes nou voor nodig? ;)
Die had ik gepakt maar was totaal overbodig :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:58
Hoe plaatsen jullie een temp probe boven het rooster (Ikea fantast)? Kopen jullie daar zo een clipje voor of zijn er daar doe-het-zelf oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-06 20:08
Morgen ga ik met iemand mee die naar de Sligro moet voor wat inkopen. Zelf ben ik eigenlijk nooit naar Sligro geweest, dus ik ben benieuwd. Zijn er echt dingen waar jullie alleen al voor naar Sligro gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Matuna schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:25:
Hoe plaatsen jullie een temp probe boven het rooster (Ikea fantast)? Kopen jullie daar zo een clipje voor of zijn er daar doe-het-zelf oplossingen voor?
Normaal wel, maar een aardappel werkt ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
grote_oever schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:33:
Morgen ga ik met iemand mee die naar de Sligro moet voor wat inkopen. Zelf ben ik eigenlijk nooit naar Sligro geweest, dus ik ben benieuwd. Zijn er echt dingen waar jullie alleen al voor naar Sligro gaan?
Vlees :)

Je hebt ook een brede selectie aan verpakkingsmaterialen, zoals geperforeerd vershoudfolie, hamburgerbakjes etc. Die haal ik er ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

grote_oever schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:33:
Handschoentjes, kruiden, basis voor sauzen (warm en koud), vlees (dry aged picanha, diamanthaas, bavette, kippendijen, kalfsribeye), vis (gamba's, kabeljauw, mosselen, squid). Dat onder andere.
En de Sligro omdat die hier bij mij om de hoek zit. Was het de Hanos geweest dan had ik dat gedaan.

Vlees en vis haal ik al heel lang niet meer bij de supermarkt. Te duur en kwalitatief uitermate teleurstellend.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 24-06-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
@Misha @Anoniem: 93986

Klinkt veel belovend om eerlijk te zijn morgen. Ik ben benieuwd. Conclusie; ik moet eigenlijk alles bij Sligro kopen :)

Met name eerste focus was bij mij inderdaad voor kruiden en type00 meel voor pizza's. Ik zal eens kijken naar het vlees, maar heb me er niet heel erg in verdiept. Weet zo niet welke prijzen ik hier bij de slager betaal. Jumbo vlees ben ik inderdaad al vanaf gestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@grote_oever Houd er rekening mee dat de prijzen die bij producten staan ex btw zijn. Food is +9% en non-food +21%. Bij de kassa komt dat er dus bovenop.

En blind durf ik te zeggen dat bij de Sligro het vlees van betere kwaliteit is als je slager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:53
Matuna schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:25:
Ik plaats hem met de bijgeleverde clipjes.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2nb6ljb.jpg.

Gisteren onverwachts nog een lekkere PP sessie gehouden en ja.....foto's zeggen dan meer dan woorden :).

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/246usgl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/k00toj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5po6kg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2e4gcvc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/10f53zk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/22nkfc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/r7t5qa.jpg

Hij was erg lekker. Goed laten rusten en lekker de tijd genomen op een mooie temperatuur (rond de 100-110 graden). Heerlijk mals! Op naar de volgende uitdaging: Brisket van 1.8kg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 15:49
Zijn de pasjes van Sligro/Hanos uit te lenen? Of moet je je legitimeren bij de kassa? Helaas niet in het bezit ervan maar door jullie opmerkingen zou ik het graag eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Chefferson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:57:
Zijn de pasjes van Sligro/Hanos uit te lenen? Of moet je je legitimeren bij de kassa? Helaas niet in het bezit ervan maar door jullie opmerkingen zou ik het graag eens proberen.
Bij de Sligro is legitimeren niet nodig (vorig jaar in ieder geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Legitimeren hoeft niet. Die kan je gewoon lenen.

Doe mij als ex-horeca-kaffer alleen 1 lol. Het is een horecagroothandel bedoeld voor ondernemers. Gedraag je dus niet als een typische Nederlander in een supermarkt. Wees een beetje vlot, laat je kinderen thuis, handtassen mogen niet naar binnen, ga niet de slager lastig vallen met een onsje meer of minder, pak wat er ligt en geef de ondernemer misschien voorrang bij de kassa als ze er gehaast uitzien. :>

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 24-06-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:57:
Wat ik begreep is een pasje persoonlijk en kan het zijn dat om je pasje en legitimatie vervaagd kan worden. In heb dit alleen nooit gehad. En ik kom bij de Makro in Amsterdam en de Sligro in Amsterdam en Alkmaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Legitimatie is 'verplicht'
Maar in 99% van de gevallen kijken ze alleen maar of je hun eigen pas in de hand hebt bij binnenkomst.

één keer meegemaakt dat ze een ID-check vroegen, maar dat waren een paar jonge gasten, die wel héél enthousiast binnenkwamen ( niet echt het type klant, eerder baldadige voetbalkantine-jeugd )

Voor diegene die geen kvk hebben, maar wel een kennis/familielid hiermee :
Je kan als 2e inkoper geregistreerd worden, kost niets, en je krijgt een pas op (eigen) naam.
Zo ben ik inkoper voor een technisch installatiebedrijf ( zwager )
Anoniem: 93986 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:57:

Doe mij als ex-horeca-kaffer alleen 1 lol. Het is een horecagroothandel bedoeld voor ondernemers. Gedraag je dus niet als een typische Nederlander in een supermarkt. Wees een beetje vlot, laat je kinderen thuis, handtassen mogen niet naar binnen, ga niet de slager lastig vallen met een onsje meer of minder, pak wat er ligt en geef de ondernemer misschien voorrang bij de kassa als ze er gehaast uitzien. :>
Eensch met het eerste deel, maar wat betreft een gehaaste ondernemer ....
Nee ..
Gebrek aan planning aan jouw kant geeft je geen vrijbrief om overal voorrang te moeten krijgen.
Heb je haast, moet je eerder vertrekken, of op een ander tijdstip terugkomen.
Waarom is jouw 'haast' belangrijker dan mijn tijd.

* FreshMaker kan niet zo goed tegen dat soort excuus, dat werkt juist tegen.

Ook ex-horekaffer hier, dus ik weet dat in de Horeca er ALTIJD haast is, iedere ander is traag en sloom, en loopt vooral in de weg.
In de vestiging zelf ga je niet uitgebreid de koelingen uitpluizen op die éne dag meer houdbaarheid, bij de proeverijen neem je een enkel of dubbel hapje, maar thats it ...
Eenmaal in de rij aan de kassa ... ieder voor zich, en Gott für Alle

Vorige week stond ik achter zo'n gehaaste horecaboer, heeft me verschillende keren bijna van de sokken gereden, want haast.
Staat ( toevallig ) voor me in de rij te zuchten en te steunen omdat het lang duurt ...
Gaat afrekenen ......
Gaat hij zijn tientjes aftellen !!!!!!
gaat 600euro aan 10 en 20€ briefjes wegleggen ....

Haast ?
Mijn kl***n

[ Voor 59% gewijzigd door FreshMaker op 24-06-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:05
Wat is de mening over 2dehands kamados?
Ik zie momenteel deze staan, en vraag mij af of dat interessant is.
https://www.2dehands.be/a...abe740c1b&previousPage=lr
https://www.2dehands.be/a...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Of ga net als ik naar de Makro, waar ze naast klantvriendelijker, leuke aanbiedingen/lokkers en ook meer kassa's hebben.
Ik koop BBQ-vlees meestal als ik oppasdag/vrije dag heb. En dan komen de kinderen mee. Kan moeilijk oppas voor hun regelen.
Sligro voel ik me zo onwelkom..
geef de ondernemer misschien voorrang bij de kassa als ze er gehaast uitzien. :>
"ik moest snel weg, want de kinderen en hond zitten in de auto te bakken zonder open raam"

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 24-06-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@kmf
Echt ?
Dat is dan de vestiging hoor, want Breda en Roosendaal zijn uitermate vriendelijk altijd.
3 of 4 kassa's - ok, kan beter ;)

Maar laatst met mijn jongste daar ( 11 ) en die kreeg overal een hapje en mocht zelfs de mini-pizza's mee beleggen.
Hij wil niet meer naar Ikea .. hij wil naar Sligro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-06 19:52
Ik heb afgelopen zaterdag een diamanthaas op de BBQ gelegd en rondom bruin gebakken. Vervolgens van het vuur af en bij 52 graden kern hem er af gehaald en laten rusten in folie. Bij het aansnijden was hij echter al flink vergrijsd en lichtroze van binnen ipv medium. Kan het zijn dat het inpakken in folie er voor zorgt dat de kerntemperatuur te ver doorschiet?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@FreshMaker @kmf

Prima, leef je vooral uit en neem vooral alles wat ik zeg extreem letterlijk en zonder ook maar een beetje inlevingsvermogen.

Ik ben weer weg hier. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 15:49
Bedankt voor de antwoorden. Volgende vraag laat zich dan natuurlijk raden. Zijn er mensen op het forum (liefst rondom Houten/Utrecht) die bereidt zijn mij hun pas uit te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-06 12:23

zeroday

There is no alternative!

Of ga net als ik naar de Makro, waar ze naast klantvriendelijker, leuke aanbiedingen/lokkers en ook meer kassa's hebben.
Ik koop BBQ-vlees meestal als ik oppasdag/vrije dag heb. En dan komen de kinderen mee. Kan moeilijk oppas voor hun regelen.
Sligro voel ik me zo onwelkom..
Ik kom zowel bij de Sligro als Hanos in Apeldoorn en wordt daar altijd netjes begroet. Kind van 7 mee naar de Hanos, geen probleem, krijgt er zelfs bij het afrekenen nog een kadootje soms. Ranja bij het restaurant is gratis .. (net zoals de koffie).

.. en dan te bedenken dat ik er meestal alleen kom om een kilo verse gist te kopen;)
(en soms vlees & vis en houtskool) ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

FreshMaker schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:15:
@kmf
Echt ?
Dat is dan de vestiging hoor, want Breda en Roosendaal zijn uitermate vriendelijk altijd.
3 of 4 kassa's - ok, kan beter ;)
Kinderen moesten bij Sligro Westvlietweg (den haag) in de restaurant wachten. En elke keer maar 1 of 2 kassa's open. Bij feestdagen 4. Whoohie.
Dus bij de sligro kom ik al jaren niet meer.
zeroday schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:17:
[...]
Ik kom zowel bij de Sligro als Hanos in Apeldoorn en wordt daar altijd netjes begroet. Kind van 7 mee naar de Hanos, geen probleem, krijgt er zelfs bij het afrekenen nog een kadootje soms.
Hanos moet ik ook nog eens proberen. Ik vergeet die altijd omdat hun folders niet in Spotta staan :P

edit: ik zie dat sligro hun regels hebben aangepast
Mag mijn kind of baby mee naar binnen bij Sligro?
Aangezien er in onze vestigingen o.a. heftrucks rondrijden geven we er de voorkeur aan dat kinderen gebruik maken van onze voorzieningen in de Entree. Indien kinderen wel mee de vestiging in gaan is dit alleen toegestaan onder begeleiding van een volwassene en alleen op eigen verantwoordelijkheid.
Laatste zin zat er niet.

[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 24-06-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Legitimeren hoeft niet. Die kan je gewoon lenen.

;w Voorrang geven bij de kassa? Kinderen thuis laten? Moet niet gekker worden 8)7 ;w .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Maar goed, back to BBQ.

Afgelopen weekend heb ik weer eens procureur/pulled pork gemaakt om m'n Wlanthermo uit te proberen

(zonder ventilator nog). Bleek m'n (GrillGuru) kool bijna op te zijn, dus maar even reservekool van de Lidl gebruikt.
Ik hield het ook in de gaten via wifi, dus maar even naar buiten wat dingen doen.
Kreeg ik na 5 uur allemaal pushberichten dat de kamado-temperatuur onder de 90C is gekomen.

Ik naar huis haasten. Bleek de Lidl-kool opgebrand, alleen 2-3 GrillGuru blokken hielden temperatuur boven de 75C. Voor het eerst moeten bijvullen....

Conclusie:
die pushberichten zijn rete handig.
En laten we voor lange sessies toch maar goede kolen gebruiken.
Een display in huis ook wel handig. Dus maar m'n MagicMirror uitgebreid en via MQTT de thermo-data gevisualiseerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oG4EyGF.png

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 24-06-2019 13:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:18
Gisteren eens Spareribs uit de Dutch Oven gemaakt en wat was dat lekker zeg !!
Dikke aanrader en mijn gezin was er helemaal weg van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AAbJFLja7mpk8a32YzQQcVlT/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ND5dEusIWS2txp7DMvDuLAdH/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6WF0eb9GefbWXvulsmZGg1LX/medium.jpg

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-06 12:23

zeroday

There is no alternative!

Iusedto schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:08:
Gisteren eens Spareribs uit de Dutch Oven gemaakt en wat was dat lekker zeg !!
Dikke aanrader en mijn gezin was er helemaal weg van

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En dan is mijn vraag .. wat is de basis van de saus/recept? het lijkt een soort van soep... maar zal het vast niet zijn ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Anoniem: 93986 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:46:
En blind durf ik te zeggen dat bij de Sligro het vlees van betere kwaliteit is als je slager.
Gelukkig hebben wij in de buurt een slachterij, waar je direct van de slacht vlees kunt bestellen. Anders was Sligro of Makro ook wel mijn go-to geweest ja voor vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:18
zeroday schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:13:
[...]
En dan is mijn vraag .. wat is de basis van de saus/recept? het lijkt een soort van soep... maar zal het vast niet zijn ..
Was van een recept wat ik ooit eens gezien heb op de site van Rtlniels maar in alle jaren nog nooit had gemaakt.
De saus in de Dutch oven is 1 fles BBQ saus, 2 el bruine suiker, 2 tl knoflookpoeder,1 rode ui
1 tl sambal en 1 blikje bier.
Sambal geeft hem een "bite" maar kinderen kunnen het iets te scherp vinden dan kan je het eruit laten of wat honing ipv de sambal toevoegen.

Tip:
De saus dikt in maar er blijft veel over. Vanavond maak ik Moink ballen en daar gebruik ik dan die saus weer voor. :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Iusedto op 24-06-2019 14:31 ]

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:17

St@m

@ Your Service

NoepZor schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:17:
Ik heb afgelopen zaterdag een diamanthaas op de BBQ gelegd en rondom bruin gebakken. Vervolgens van het vuur af en bij 52 graden kern hem er af gehaald en laten rusten in folie. Bij het aansnijden was hij echter al flink vergrijsd en lichtroze van binnen ipv medium. Kan het zijn dat het inpakken in folie er voor zorgt dat de kerntemperatuur te ver doorschiet?
Ja, die kan wel 5 graden stijgen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-03 07:45
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6uujxkyeq25f.jpeg

USDA Choice Lende | Dry Aging in de dry aging zak

Voor mijn volgende dry aging experiment ben ik samen met een vriend gaan kijken wat leuk zou zijn, hij had bij de Sligro gezien dat ze hier USDA choice verkopen. Nu ken ik deze aanduiding uit diverse filmpjes op Youtube over de Umai dry bags waarbij de amerikanen altijd aangeven dat ze USDA Prime gebruiken.

USDA Choice is een lagere standaard; echter is dit nog steeds gereguleerd en ogenschijnlijk beter vlees dan wat we hier gewend zijn. En dat beter bedoel ik dan qua vetgehalte op celniveau, deze koeien worden namelijk volledig graan gevoerd, alsmede dat ze ook echt afgeven worden. Dit resulteert in een heel erg sterke marmering in het vlees.

Marmering is een van de basis ingrediënten voor dry aging, dit vet wordt namelijk tijdens het dry agen zo zacht dat je nadien je vlees er bijna door heen kan laten zakken en dat het smelt op je tong. Oh en natuurlijk niet onbelangrijk de prijs, (natuurlijk heeft niet iedereen toegang tot de groothandel maar toch) dit stuk was in de aanbieding voor €15,95 per kg, dit stuk was 1,8 kg. En in retrospect had ik eigenlijk meer moeten kopen :).

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k237aaj.jpeg

Ok dus we hebben het vlees, nu even vacuum verpakken in mijn dry aging zakken, hiervoor gebruik ik weer dezelfde Tublin zakken, het formaat van 25x50cm was perfect hiervoor alsmede de bijgeleverde Vac Strips. Hiermee kan ik met mijn (lidl) vacuummachine het vlees perfect verpakken.

Wat nog belangrijk is, is om het vlees niet droog te deppen. het vocht op het vlees zorgt er voor dat de zak goed vast blijft plakken aan het vlees. Hierdoor blijft het netjes op zijn plaats wat weer zorgt voor een betere hechting in de 1e 4 dagen van het dry aging proces.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tb1v3xgjmzcpm.jpeg

En nu de vraag hoe lang gaan we dit stuk dry agen?

Gekeken naar mijn koeling en diepvries hebben we ondertussen redelijk wat vlees te drogen liggen en nog wat mooie steaks op voorraad. Mijn plan is dan ook om het eens wat langer te laten liggen… 60 dagen om precies te zijn :D

Oh en voor de liefhebbers; ik heb nog wat andere stukken liggen dus als er behoefte is aan meer uitleg, dan schrijf ik hier ook nog wel een stukje over.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zlzt3gynard.jpeg
Zo ligt het er voor nu goed bij, en nu mag het grote wachten beginnen.

No Frost Fridge
In veel beschrijvingen voor het gebruik van de dry aging zakken wordt gesproken over no-frost fridges; dat wil dus naar mijn interpretatie zeggen, zonder ijsvorming. Zoals op de foto te zien is, is er in deze koelkast ijsvorming ; en ik denk dat dat in de meeste koelkasten wel het geval is. Mijn standpunt is dan ook dat dt niks uit maakt voor de werking van de dry-aging zakken maar als iemand andere ervaringen heeft hoor ik het graag.

Fast Forward
We spoelen even door… 40 dagen ligt het vlees nu te drogen, je ziet dat het ongeveer de zelfde behandeling heeft gehad in vergelijk met het vorige stuk. Het vet is heel hard geworden en de zak zit goed vast aan het vlees. In tegenstelling tot het ander stuk vlees in de koeling is dit vacuum ook nog helemaal in tact (wanneer het vacuum niet meer in tact is krijg je iets meer schimmel vorming en een nog sterkere dry age smaak).

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/96xj67um.jpg
Dit kun je duidelijk op de foto zien, het bovenste stuk, is het USDA stuk.

60 dagen
Ja eindelijk mag het, we gaan het vlees uitpakken en snijden, ik denk dat de volgende foto’s redelijk voor zichzelf spreken. Het ziet er fenomenaal uit, de geur is goed, sterker dan bij het vorige stuk en het vlees in combinatie met dit vet is zo zacht, ik het pudding gehad die stugger was dan dit, onvoorstelbaar zeg.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p9agdr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/joi4th3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vdr72x.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/w088hn.jpg

Nadelen
Zijn er nadelen aan het dry agen? Nee niet echt dat ik kan bedenken, ja je moet wel geduld hebben en er rekening mee houden dat je een aantal weken voor een verjaardag of diner een mooi stuk vlees koopt. Waar het me hierbij wel wat is tegengevallen is de vlees keuze, de malsheid is super, net zoals de marmering de smaak en het vet niveau. Het nadeel kan je op de foto zien (en dit is denk ik ook de reden dat het in de aanbieding was bij de sligro) er loopt een platte pees door het vlees in, dit doet niets af aan de smaak maar het is wel jammer om zo te serveren.

Conclusie
Het is weer gelukt, 60 dagen is erg goed voor nog meer smaak, ik ga snel weer verder met nog meer verschillende stukken vlees. Oh en met betrekking tot de bereiding, ik heb even een klein stuk voor mezelf gemaakt. De rest ligt los vacuum verpakt in de diepvries, dus to be continued….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 13-06 12:20
@pepijnm1984 Lijkt erop dat het gewoon en sukadelap is, de zeen in het midden is heel typisch. Weet zo snel geen synomiemen voor sukade, dus wellicht dat dat Lende heet. In het engels wordt het meestal een flat iron genoemd en door de populariteit is deze cut ook wat duurder geworden de laatste jaren. Paar geleden was het gewoon een goedkope stooflap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:48
pepijnm1984 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:40:
No Frost Fridge
In veel beschrijvingen voor het gebruik van de dry aging zakken wordt gesproken over no-frost fridges; dat wil dus naar mijn interpretatie zeggen, zonder ijsvorming. Zoals op de foto te zien is, is er in deze koelkast ijsvorming ; en ik denk dat dat in de meeste koelkasten wel het geval is. Mijn standpunt is dan ook dat dt niks uit maakt voor de werking van de dry-aging zakken maar als iemand andere ervaringen heeft hoor ik het graag.
Mooi verslag man, ziet er goed uit.
Bij een no frost fridge wordt de opbouw van ijs op de koelelementen tegengegaan door periodiek de koelelementen relatief op te warmen zodat het ijs dat erop zit smelt. Hierdoor zal de temperatuur in de koelkast/vriezer wel iets stijgen. Voor dry agen wil je de temperatuur volgens toch mij zo constant mogelijk hebben. Wordt het in de beschrijvingen afgeraden om een no frost fridge te gebruiken?
Malt007 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:57:
@pepijnm1984 Lijkt erop dat het gewoon en sukadelap is, de zeen in het midden is heel typisch. Weet zo snel geen synomiemen voor sukade, dus wellicht dat dat Lende heet. In het engels wordt het meestal een flat iron genoemd en door de populariteit is deze cut ook wat duurder geworden de laatste jaren. Paar geleden was het gewoon een goedkope stooflap :)
Ja dacht ik ook al. De manier waarop het rond de zeen gemarmerd is doet me ook erg aan sukade denken.

[ Voor 22% gewijzigd door Henkie_NtA op 24-06-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepijnm1984
Malt007 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:57:
Ja ik zie het ondertussen ook, dus dan is het wel logisch ja
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepijnm1984
Henkie_NtA schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Mooi verslag man, ziet er goed uit.
Bij een no frost fridge wordt de opbouw van ijs op de koelelementen tegengegaan door periodiek de koelelementen relatief op te warmen zodat het ijs dat erop zit smelt. Hierdoor zal de temperatuur in de koelkast/vriezer wel iets stijgen. Voor dry agen wil je de temperatuur volgens toch mij zo constant mogelijk hebben. Wordt het in de beschrijvingen afgeraden om een no frost fridge te gebruiken?

[...]

Ja dacht ik ook al. De manier waarop het rond de zeen gemarmerd is doet me ook erg aan sukade denken.
ja dit wordt door umaidry afgeraden, en met jou uitleg erbij begrijp ik dat wel. Echter als de opwarming tijdelijk is ten behoeve van het ontdooien hoeft dit geen probleem te zijn (ik snap nu wel waarom ik in mijn temp. logs schommelingen zag), het dry aging resultaat is er niet minder om.

Dank voor je uitleg, snap ik die term nu ook weer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:17
Vraag:

Ik vind BBQen leuk maar ik ben ook lui! Dus ik ben op zoek naar een goede thermometer die via Bluetooth is uit te lezen. Ik heb wat reviews gezien van HERQS EASY BBQ PRO SMART THERMOMETER en die zijn eigenlijk allemaal erg positief.

Nu wou ik deze bestellen maar zag ik dat deze op grote websites zoals bol.com niet meer leverbaar is. Zijn ze zo populair of zou er een nieuwe versie aankomen oid (wie o wie heeft een glazen bol)?

Bij beefensteak is hij nog wel leverbaar zag ik:
https://beefensteak.nl/easy-bbq-pro-smart-thermometer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
R0y. schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:31:
Vraag:

Ik vind BBQen leuk maar ik ben ook lui! Dus ik ben op zoek naar een goede thermometer die via Bluetooth is uit te lezen. Ik heb wat reviews gezien van EASY BBQ PRO SMART THERMOMETER en die zijn eigenlijk allemaal erg positief.

Nu wou ik deze bestellen maar zag ik dat deze op grote websites zoals bol.com niet meer leverbaar is. Zijn ze zo populair of zou er een nieuwe versie aankomen oid (wie o wie heeft een glazen bol)?

60 meter bereik met bluetooth, die moet ik hebben :+

je kan ook eens kijken naar een inkbird, ongeveer zelfde prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:17
Denniz0229 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:44:
[...]

60 meter bereik met bluetooth, die moet ik hebben :+

je kan ook eens kijken naar een inkbird, ongeveer zelfde prijsklasse.
Juist daarom. Het bereik is echt super volgens de recensies. Aangezien ik een vrij nieuw huis (2011) heb is het super geïsoleerd en dik beton. Hiep hoi! Enkel met draadloze zaken is het ruk.

Maar ik ga die inkbird eens opzoeken. Ik vond het alleen vreemd dat diegene die ik gelinkt had op veel plekken was uitverkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
R0y. schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:31:
Vraag:

Ik vind BBQen leuk maar ik ben ook lui! Dus ik ben op zoek naar een goede thermometer die via Bluetooth is uit te lezen. Ik heb wat reviews gezien van HERQS EASY BBQ PRO SMART THERMOMETER en die zijn eigenlijk allemaal erg positief.

Die is echt fantastisch, maar de app vind ik erg dom werken. Die UX (en ik ben een designer :P) kan echt vele malen beter. Ook vind ik het erg irritant dat het apparaat ook gaat piepen wanneer een alarm af gaat. Dat is echt overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Suggesties voor een BBQ-avond?

Dit weekend van plan om een BBQ-feestje te doen voor 3 gezinnen (6 volwassenen, 6 kinderen).
Apparatuur: medium kamado+mini kamado.

Ik zat te denken:
1kg procureur/pulled pork op mini kamado om 9 uur.
2kg spareribs 3-2-1 op medium kamado om 12 uur.
Moink balls op etagiere medium kamado. om 16:00

Rond 5 uur zal deze wel klaar zijn. Daarna kolen bijvullen, temp naar 250C en op beide kamado's quickhapjes zoals hamburgers, shaslicks, worstjes en kippenvleugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ik zou eigenlijk wel een thermometer willen met wlan zodat ik gewoon naar de supermarkt kan en alsnog m'n temps kan zien maar veel wlan thermometers zijn vrij prijzig vaak bedoeld om met een controller en een fan de temperatuur te regelen...

Zoek eigenlijk gewoon een simpel inkbird-igrill- like ding maar dan met wlan ipv bluetooth. Bestaat er zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan zelf wat maken, temperatuur probe en ESP er aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:09
Tiwazz schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:43:
Ik zou eigenlijk wel een thermometer willen met wlan zodat ik gewoon naar de supermarkt kan en alsnog m'n temps kan zien maar veel wlan thermometers zijn vrij prijzig vaak bedoeld om met een controller en een fan de temperatuur te regelen...

Zoek eigenlijk gewoon een simpel inkbird-igrill- like ding maar dan met wlan ipv bluetooth. Bestaat er zoiets?
Zelfbouw is een heatermeter set nog een optie.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Tsurany @Hari-Bo
Verwacht niet dat ik iets kant en klaars tegen ga komen, zelfbouw is wel een optie. Heatermeter ziet er goed uit, ga me er is in verdiepen. Heb aardig wat pi's liggen en beschikking over een 3d printer dus misschien wat knutselen later dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Ben nog steeds blij met de 2 Meaters die ik heb.
had een oude telefoon waar ik ze aan koppelde en die bij de bbq bleef liggen en via de cloud of wlan functie alles gewoon netjes naar mijn telefoon.
Die telefoon is overigens weer weg gegeven, dus de laatste keer lag de ipad gewoon ernaast, werkte ook prima.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tiwazz schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:07:
@Tsurany @Hari-Bo
Verwacht niet dat ik iets kant en klaars tegen ga komen, zelfbouw is wel een optie. Heatermeter ziet er goed uit, ga me er is in verdiepen. Heb aardig wat pi's liggen en beschikking over een 3d printer dus misschien wat knutselen later dit jaar.
wat is je budget dan? Als de heatermeater een optie is met 110euro, dan is de Wlanthermo nano zonder pitmaster functionaliteit goedkoper met 80 euro: https://wlanthermo.de/shop/wlanthermo-nano-v1-lite.6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
kmf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:14:
[...]

wat is je budget dan? Als de heatermeater een optie is met 110euro, dan is de Wlanthermo nano zonder pitmaster functionaliteit goedkoper met 80 euro: https://wlanthermo.de/shop/wlanthermo-nano-v1-lite.6/
Zat daar gisteren ook naar te kijken, vooral om de functionaliteit. Vind alleen zo'n nadeel dat je ook nog 50 euro kwijt bent voor je probes, dus totaal alsnog 140e verder bent.. Of zijn er goedkopere opties qua probes dan bij wlan zelf?

[ Voor 5% gewijzigd door Ardj op 24-06-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ardj schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:16:
[...]

Zat daar gisteren ook naar te kijken, vooral om de functionaliteit. Vind alleen zo'n nadeel dat je ook nog 50 euro kwijt bent voor je probes, dus totaal alsnog 140e verder bent.. Of zijn er goedkopere opties qua probes dan bij wlan zelf?
Je hoeft niet een hele set proces te nemen. Misschien 1-2. En de rest bij ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
kmf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:42:
[...]

Je hoeft niet een hele set proces te nemen. Misschien 1-2. En de rest bij ali
Werkt dat universeel? Aangezien ze zo specifiek melden dat er maar ondersteuning is voor 13 merken probes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

franssie

Save the albatross

Ardj schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:29:
[...]

Werkt dat universeel? Aangezien ze zo specifiek melden dat er maar ondersteuning is voor 13 merken probes :)
Nee dat werkt helaas niet universeel. Het zijn weerstanden die afhankelijk van de temp veranderingen. Dus je hebt je referentie 20C weerstand (zeg 10 k ohm) en de curve (zeg linear X kohm bij temp Y). Prik je er een andere in dan kan je dus verkeerde waarden krijgen.
Dat gezegd hebbende, als je het weet is het niet zo moeilijk om een tabelletje te maken om eea te corrigeren, maar ideaal wordt het nooit als je probes niet met je display matchen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:50
Voor de mensen die nog een Kamado zoeken.

1119 voor Bastard Large Complete 2019.
https://www.allesvoorbbq....large-compleet-b9001.html

(Kan ook nog met 4,55% cashback ;) wat weer 42e scheelt)
(gebruik geen CashbackTotaal, deze geven maar 21euro cashback ondanks de adverteren met 4,55%)

Zelfde website waar die van de week voor 1249 stond en ik hem met pijn en moeite voor 1149 kon kopen. Niet netjes. Al zal ik ze wel een mailtje sturen mbt het verschil :-(

[ Voor 19% gewijzigd door makooy op 25-06-2019 07:28 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
kmf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:14:
[...]

Niet echt een vast budget, het kost wat het kost en beoordeel dan of ik het voor de functionaliteit er voor over heb. Maar thx, ziet er ook goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 31-05 19:40
kmf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:03:
Suggesties voor een BBQ-avond?

Dit weekend van plan om een BBQ-feestje te doen voor 3 gezinnen (6 volwassenen, 6 kinderen).
Apparatuur: medium kamado+mini kamado.

Ik zat te denken:
1kg procureur/pulled pork op mini kamado om 9 uur.
2kg spareribs 3-2-1 op medium kamado om 12 uur.
Moink balls op etagiere medium kamado. om 16:00

Rond 5 uur zal deze wel klaar zijn. Daarna kolen bijvullen, temp naar 250C en op beide kamado's quickhapjes zoals hamburgers, shaslicks, worstjes en kippenvleugels.
Pulled pork op de dag zelf? Te veel werk als je het mij vraagt. Een kilo nek zal ook wel rond de 8 a 9 uur op de BBQ moeten. Als hij er dan echt om 0900 op kan, is ie klaar rond 1730 a 1800. Dan nog rusten. Pullen. Duurt ook wel een uurtje (als je het klein trekt, ik vind grote stukken nooit netjes/lekker). Je ribjes zullen rond de zelfde tijd klaar zijn en moeten het laatste uur een aantal keer gelakt worden. Je moink balls zullen ook wel even moeten en zijn in het laatste deel ook intensief (lakken).
Slechte spike dus :)

Ik heb laatst voor 12 man het volgende gemaakt:
Ribjes 5x (extra groot, rond de 1100 a 1200 gram per stuk). Als ik hier was gestopt, was het prima geweest. De meeste zaten al vol.
Voordeel; als de ribjes klaar zijn, hoef je niks meer te doen.
Tijdens het laaste uur van de ribjes had ik m'n andere 2 units aangemaakt (had een WSM (ribjes), Master touch en smokey joe bij me). De 3e unit (smokey joe) was overbodig.
Toen de ribjes op waren heb ik de picanha (churrascaria style - op een grote pen, stukken van 5 cm breed) op de BBQ gedaan. Dichtgeschroeid @300 graden. Daarna met wat eik indirect laten garen. Aan het einde nog een sear er op. Wat zout en peper er over. Klaar. Mensen het laten eten en ze wat laten rusten.
Als laatste kwam de varkenshaas (rubje, beetje gerookt en aan het einde een kleine sear). Maar dit was eigenlijk overbodig.
ixl85 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Mijn conclusie;
Zorg er voor dat je tijdens het eten/net voor het eten, niet bezig bent met 10 verschillende dingen, lakken, pullen, snijden, zelf eten. Ga voor 1 special/veel-werk-item en pak voor de rest dingen die zekerheid geven en direct klaar zijn.
Je kan ook de PP om 0600 op de Q leggen, deze inpakken in folie en in een slaapzak leggen en pullen wanneer je tijd hebt. Als dit 2 uur voor tijd is, kan je het altijd nog even opwarmen. "Vers" is het sowieso. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
pepijnm1984 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:40:
En nu de vraag hoe lang gaan we dit stuk dry agen?
Toen ik dit las, dacht ik - grr 60 dagen wachten op resultaat ...

Maar je was al zo ver .. geweldig, mooi verhaal !
* FreshMaker begint er niet aan, al teveel dingetjes op mijn bordje :+
Zeker jaloers, ziet er fantastisch uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ben van plan om komende zaterdag voor het eerst pulled pork te maken. Heb eens stuk nek/procureur van 2,4kg meegenomen bij de Makro.

Natuurlijk van plan om vroeg te beginnen, ben bekend met the stall. Nog tips waar ik rekening mee moet houden? Met wat voor rookhout roken jullie meestal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Laatst online: 05-06 07:08
Tiwazz schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:40:
Ben van plan om komende zaterdag voor het eerst pulled pork te maken. Heb eens stuk nek/procureur van 2,4kg meegenomen bij de Makro.

Natuurlijk van plan om vroeg te beginnen, ben bekend met the stall. Nog tips waar ik rekening mee moet houden? Met wat voor rookhout roken jullie meestal?
Ik heb de laatste paar keer een combo gebruikt tussen kersenhout en hout van whiskey vaten. Half om half.. De 1e 3 uur, elk uur wat hout er op gegooit.

De laatste keren bij 70graden ingepakt. Hij bereikt dan sneller de 92graden en ik heb het idee dat hij dan minder droog is. Maar dat kan perceptie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TerrorSource schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 06:57:
Voor de mensen die nog een Kamado zoeken.

1119 voor Bastard Large Complete 2019.
https://www.allesvoorbbq....large-compleet-b9001.html

(Kan ook nog met 4,55% cashback ;) wat weer 42e scheelt)
(gebruik geen CashbackTotaal, deze geven maar 21euro cashback ondanks de adverteren met 4,55%)

Zelfde website waar die van de week voor 1249 stond en ik hem met pijn en moeite voor 1149 kon kopen. Niet netjes. Al zal ik ze wel een mailtje sturen mbt het verschil :-(
Pff nu wordt het toch weer lastig. Wilde de Kamado Joe Classic ii halen omdat die, voor zover ik kon vinden, op alle punten net wat beter is dan The Bastard. Echter nu het prijsverschil boven de 300 euro komt...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-06 19:52
St@m schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:27:
[...]

Ja, die kan wel 5 graden stijgen.
Ah, volgende keer dus sneller er af halen. Wat ik nu heb gedaan is rondom bruin bakken en daarna weggelegd van het vuur totdat de kern net over de 50 was. Is het wellicht beter om een reverse sear te doen voor een meer egale garing?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:17

St@m

@ Your Service

NoepZor schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:01:
[...]

Ah, volgende keer dus sneller er af halen. Wat ik nu heb gedaan is rondom bruin bakken en daarna weggelegd van het vuur totdat de kern net over de 50 was. Is het wellicht beter om een reverse sear te doen voor een meer egale garing?
Gewoon meenemen in je berekening dat de kerntemperatuur nog wel een paar graden (3~5) stijgt na het inpakken. Ik heb geen ervaring met een egalere garing bij een reverse sear. Al doe ik meestal wel een reverse sear. Afgelopen zaterdag trouwens een keer longhaas eerst direct en toen indirect gedaan, was ook lekker, maar ik eet niet iedere dag longhaas om echt het verschil te proeven :P Volgens mij maakt het geen bal uit (qua smaak).

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/475670529425014819/592964611465281556/image0.jpg?width=457&height=610

Gisteren mijn eerste BCC gemaakt... (schaam!!)
Super mals en sappig..
Op de foto lijkt de rub aan de bovenkant verbrand, maar dit is niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:53
ixl85 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:44:
[...]

Pulled pork op de dag zelf? Te veel werk als je het mij vraagt. Een kilo nek zal ook wel rond de 8 a 9 uur op de BBQ moeten.
Nee man, kilo/1.5 kilo heeft veel minder lang nodig, ben tot nu toe altijd binnen 4-5 uur klaar geweest op het kleine ei.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:21:
[Afbeelding]

Gisteren mijn eerste BCC gemaakt... (schaam!!)
Super mals en sappig..
Op de foto lijkt de rub aan de bovenkant verbrand, maar dit is niet zo...
Een zoete rub gedaan? Want vaak zien mensen het gecarameliseerde suikers aan voor verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grote_oever schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:46:
[...]

Een zoete rub gedaan? Want vaak zien mensen het gecarameliseerde suikers aan voor verbrand.
Ja, de Grate Goods All Purpose rub gebruikt..
Volgende keer een rub met minder/zonder suiker. (al was het niet verbrand :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 25-06-2019 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
Martinusz schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:37:
[...]

Nee man, kilo/1.5 kilo heeft veel minder lang nodig, ben tot nu toe altijd binnen 4-5 uur klaar geweest op het kleine ei.
Inderdaad. Ik heb zaterdag voor het eerst low and slow gedaan, super leuk. Het werd 2.6 kilo varkensnek om pp van te maken. Om 0800 op de Weber op 120-125 graden en om 1730 eraf gehaald op 88 graden. Nog even 45 min laten rusten in Alu folie.

Eén nadeel, het was vlees voor een compleet weeshuis.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2327_klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2333_klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2338_klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2365_klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_2367_klein.jpg

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GAEvakYD schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:06:
[...]

Inderdaad. Ik heb zaterdag voor het eerst low and slow gedaan, super leuk. Het werd 2.6 kilo varkensnek om pp van te maken. Om 0800 op de Weber op 120-125 graden en om 1730 eraf gehaald op 88 graden. Nog even 45 min laten rusten in Alu folie.

Eén nadeel, het was vlees voor een compleet weeshuis.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Netjes... Welke rub heb je gebruikt?
88 graden is een "richtlijn", ik ga altijd voor probe-tender... gewoon prikken of je thermometer er in gaat als boter.. Regelmatig mee gemaakt dat ik door moet naar 90-92 graden voordat alles super mals werdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:09:
[...]

Netjes... Welke rub heb je gebruikt?
88 graden is een "richtlijn", ik ga altijd voor probe-tender... gewoon prikken of je thermometer er in gaat als boter.. Regelmatig mee gemaakt dat ik door moet naar 90-92 graden voordat alles super mals werdt.
In het alu folie begon de after burner waardoor de temperatuur van 88 graden nog opliep naar 91-92 graden.

Ik heb een kant en klaar rub van Verstegen gebruikt
https://store.verstegen.e...l/kruidenmix-tex-mex.html

Vlees had ik bij de Hanos gekocht. Top keuze daar. Ik ben nu verslaafd.........

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Vriend van me die brengt bij bijvoorbeeld burgers eerst de kerntemperatuur omhoog en schroeit ze daarna "dicht" voor het krokante korstje. Maar ik denk dat de kerntemperatuur dan ineens weer die paar graden omhoog schiet, waardoor hij zijn medium/rare voorbij schiet.

Ik schroei mijn vlees vaak eerst dicht (behoud van vocht) en breng het daarna richting de gewenste kerntemp. Is 1 van de 2 beter of maakt dit niet zoveel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:09
Ik doe het andersom schroei de buitenkant 250+ graden zonder hitteschild. En daarna de barbecue boven en over dicht creëer je ook rook ontwikkeling en laten afzakken tot 180 graden. Dan weer iets openen en de gewenste garing. Dan heb je met direct grillen ook een rook smaak erbij.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
StealthyPeanut schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:29:
Vriend van me die brengt bij bijvoorbeeld burgers eerst de kerntemperatuur omhoog en schroeit ze daarna "dicht" voor het krokante korstje. Maar ik denk dat de kerntemperatuur dan ineens weer die paar graden omhoog schiet, waardoor hij zijn medium/rare voorbij schiet.

Ik schroei mijn vlees vaak eerst dicht (behoud van vocht) en breng het daarna richting de gewenste kerntemp. Is 1 van de 2 beter of maakt dit niet zoveel uit?
Ik hou ook van de reverse sear, zeker voor grote stukken vlees.
Dat heeft wat te maken met het gebruik van de kamado.

Ik warm het vlees op met temp probes op een kamado met deflector er in en dome ca 130-140 graden. Lekker langzaam.
Als ik de kern bereik, dan gaat het vlees er af in alu, en dan stook ik de kamado omhoog naar dik 200 graden zonder deflector en met gietzijer rooster. Omhoog gaat sneller dan naar beneden.

Met een hamburger is dit niet doenbaar, die zou ik ook even op de rooster schroeien, en dan dan verder indirect (bbq inrichten zodat je ook een indirecte zone hebt).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik schroei mijn vlees vaak eerst dicht (behoud van vocht)
Vocht ga je daarmee niet behouden, je korst wordt nooit een waterdicht membraan oid.

Met hamburgers is een reverse sear niet altijd even makkelijk, tenzij ze flink dik zijn.
Maar als je goed vet vlees hebt, maakt het eigenlijk ook niet echt uit voor het eindresultaat, is mijn ervaring.

[ Voor 28% gewijzigd door Fly-guy op 25-06-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Hangt van de dikte van de burger af en of je er rooksmaak aan wilt. Bij dikke stuk en/of als ik rooksmaak wil, doe ik het op de manier van je vriend. Ik zorg wel dat de kerntemperatuur lager is dan gewenst, om de reden dat je zegt.

Bij dunne burgers en/of zonder rook smaak, direct grillen tot binnen temp goed genoeg is. Hoeft niet meer nog indirect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Vandaag ga ik voor 30 man (collega's) bbq'en voor lunch. Nou ja, wordt meer grillen en hopen dat het niet verbrand.

Ik heb lamskoteletjes (1 pp), kippenvleugels (2pp), merguez worst (1pp), kalfsbiefstuk (100g pp), rundsbiefstuk (120g pp). Daarnaast is er gambaspiesjes en vis.

Het gaat veelte veel zijn, maar voor nu had ik beter safe then sorry.

Ik vind het wel spannend, andere bbq dan ik gewend ben. Het is een Weber 57cm, thuis heb ik een KJ en een Gasbuitenkeuken. Daarnaast voor zoveel man, nog niet eerder gedaan.

Wish me luck en de foto's volgen achteraf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
MM99 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:55:
Vandaag ga ik voor 30 man (collega's) bbq'en voor lunch. Nou ja, wordt meer grillen en hopen dat het niet verbrand.

Ik heb lamskoteletjes (1 pp), kippenvleugels (2pp), merguez worst (1pp), kalfsbiefstuk (100g pp), rundsbiefstuk (120g pp). Daarnaast is er gambaspiesjes en vis.

Ik vind het wel spannend, andere bbq dan ik gewend ben. Het is een Weber 57cm, thuis heb ik een KJ en een Gasbuitenkeuken. Daarnaast voor zoveel man, nog niet eerder gedaan.

Laat maar weten hoelaat we waar moeten zijn voor de restjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
MM99 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:55:

Zou je niet snel een tweede BBQ regelen?
30 vleugeltjes en je Q ligt meer dan vol, en dan duurt het wel even, tenzij je die voorgegaard hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:52

vectormatic

Warlock of the doorlock

Tommie12 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:01:
[...]

Zou je niet snel een tweede BBQ regelen?
30 vleugeltjes en je Q ligt meer dan vol, en dan duurt het wel even, tenzij je die voorgegaard hebt.
Dit, 30 man die allemaal tegelijk honger hebben ga je niet redden met een 57, tenzij je em gewoon helemaal rondom opstookt en in moordtempo speklapjes affikt, maar dat is ook garantie voor gecremmeerde kippenvleugeltjes.

Of gewoon NU beginnen, ding op lage temp stoken en zorgen dat je kippenvleugeltjes allemaal indirect gegaard zijn op het moment dat de lunchbel gaat

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Pagina: 1 ... 49 ... 334 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism