Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tommie12 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:01:
[...]

Zou je niet snel een tweede BBQ regelen?
30 vleugeltjes en je Q ligt meer dan vol, en dan duurt het wel even, tenzij je die voorgegaard hebt.
Voor hoe veel mensen reken jij een 57 cm bbq? Ik heb dat kogel-ding van de Lidl meegenomen en vind hem erg groot (meestal zijn we met 4/5 personen, komende zondag wel met 11). Trouwens best een degelijke bbq verder al is het natuurlijk geen weber of kamado. Asopvangbak, temperatuurmeter en zelfs een bieropener :) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-01 08:54
St@m schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Gewoon meenemen in je berekening dat de kerntemperatuur nog wel een paar graden (3~5) stijgt na het inpakken. Ik heb geen ervaring met een egalere garing bij een reverse sear. Al doe ik meestal wel een reverse sear. Afgelopen zaterdag trouwens een keer longhaas eerst direct en toen indirect gedaan, was ook lekker, maar ik eet niet iedere dag longhaas om echt het verschil te proeven :P Volgens mij maakt het geen bal uit (qua smaak).
Thanks. Het gekke is dus dat ie op kern 52 graden er af is gegaan (gemeten met een prikthermometer van weber). Met 5 graden stijging er bij zou je dan op 57 uit komen. Dit is volgens de internets medium-rare. |Ik vermoed dat ie al wel ""medium well" was. Zat nog een lichtroze gloed in. Vlees was verder wel gewoon mals dus geen wereldramp. Maar wel vervelend als je een mooi dieproze stukje medium rare vlees verwacht :) .

De wijzen komen uit het Oosten!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

St@m

@ Your Service

NoepZor schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:24:
[...]

Thanks. Het gekke is dus dat ie op kern 52 graden er af is gegaan (gemeten met een prikthermometer van weber). Met 5 graden stijging er bij zou je dan op 57 uit komen. Dit is volgens de internets medium-rare. |Ik vermoed dat ie al wel ""medium well" was. Zat nog een lichtroze gloed in. Vlees was verder wel gewoon mals dus geen wereldramp. Maar wel vervelend als je een mooi dieproze stukje medium rare vlees verwacht :) .
5 is natuurlijk geen harde grens, ik zag ergens op internet ook wel 10 graden voorbij komen. Heeft te maken met de dikte van het vlees, soort vlees enz. Zover ben ik nog lang niet dat ik ~precies weet hoeveel graden het vlees nog doorgaart. Lekker blijven oefenen :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:13
NoepZor schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:24:
[...]

Mooie testcase voor de volgende keer: Pak de thermometer mee in en laat deze in het vlees zitten, zodat je ziet wat er met het vlees gebeurt :).

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:57
Eerste vraag is bij welke temp en hoe lang heb je het stuk aangebruind.

Bij een te lage temp / lange tijd ga je het stuk dieper en dieper "vergrijzen".

En bij welke temp ging je indirect, en wat is indirect bij jou.

[ Voor 17% gewijzigd door NeutraleTeun op 25-06-2019 12:14 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:52
Marzman schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:19:
[...]

Voor hoe veel mensen reken jij een 57 cm bbq? Ik heb dat kogel-ding van de Lidl meegenomen en vind hem erg groot (meestal zijn we met 4/5 personen, komende zondag wel met 11). Trouwens best een degelijke bbq verder al is het natuurlijk geen weber of kamado. Asopvangbak, temperatuurmeter en zelfs een bieropener :) )
Ik reken niks, ik kijk naar wat er allemaal op moet.
In een uur of 4-5 krijg je dat wel gaar op één bbq, maar niet op 1 uur.
Een weber wil je ook niet tot 250 graden stoken anders zijn kipvleugels aan de buitenkant verkoold, en binnenin gaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51

immetjes

HIER is BERN-E

Tommie12 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:00:
[...]
Een weber wil je ook niet tot 250 graden stoken anders zijn kipvleugels aan de buitenkant verkoold, en binnenin gaar.
Grappig. Ik stook m'n Weber 57 met het kolenrooster voor de 1/3 bedekt met Marabu houtskool (minder heet dan Dammers) op tot rond de 275°C op het rooster. Dan de kippen poten of vleugels er indirect op. Kippenpoten zijn na ~30min perfect 72°C kern en knapperig velletje. De vleugels doe ik er iets later op en zijn dan ook perfect.

Trouwens: Alles kouder dan ongeveer 180160°C resulteert in een rubber velletje (heb kip eens low & slow geprobeerd).

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 25-06-2019 15:43 . Reden: 180°C -> 160°C ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30
Tsurany schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:53:
[...]

Pff nu wordt het toch weer lastig. Wilde de Kamado Joe Classic ii halen omdat die, voor zover ik kon vinden, op alle punten net wat beter is dan The Bastard. Echter nu het prijsverschil boven de 300 euro komt...
Volgens mij heb je aan de 2019 bastard echt een goede koop hoor. Ik zou dat geld lekker in mijn zak houden als ik jou was.

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01 16:27
immetjes schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:30:
[...]

Grappig. Ik stook m'n Weber 57 met het kolenrooster voor de 1/3 bedekt met Marabu houtskool (minder heet dan Dammers) op tot rond de 275°C op het rooster. Dan de kippen poten of vleugels er indirect op. Kippenpoten zijn na ~30min perfect 72°C kern en knapperig velletje. De vleugels doe ik er iets later op en zijn dan ook perfect.

Trouwens: Alles kouder dan ongeveer 180°C resulteert in een rubber velletje (heb kip eens low & slow geprobeerd).
Ik hou altijd 180 graden aan.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

JohnStaakke schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:34:
[...]
Ik hou altijd 180 graden aan.
Ik vergiste me omdat ik het zo heet stook. de grens ligt zo'n beetje bij 160°C. Ik heb ook wel eens gelezen dat je eerst op lage temp. moet beginnen om het vet onder het vel weg te laten smelten (gaatjes prikken in de huid) en dan hoog en snel om het knapperig te krijgen. Alleen nooit zelf geprobeerd.

Ik probeer altijd wel de kip ruim van te voren (liefst een dag) te zouten en daarna droog te deppen, zodat je met een droog velletje begint. Pekelen ook wel gedaan, werkt heel goed maar is een bak meer werk.

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2025

Voodoo

Lurker

Eergister het mini-ei even goed hoog opgestookt om mogelijke bacteriën weg te branden, ging mooi! Temperatuur was nog klimmende, maar vond het zo wel hoog genoeg dus heb hierna de zuurstoftoevoer dichtgezet :Y)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V3UZ3Dh.png

Uiteindelijk nog een varkenshaasje in een rub gezet, deze omwikkeld met spek en indirect op 120 graden roostertemperatuur gegaard. Laatste fase nog even met een zelfgemaakte bbq saus afgelakt. Was weer lekker! :9~
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jVzVT2k.png

en het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HZnbhEK.jpg

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

418O2 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:32:
[...]

Volgens mij heb je aan de 2019 bastard echt een goede koop hoor. Ik zou dat geld lekker in mijn zak houden als ik jou was.
Waar ik me vooral zorgen over maak zijn verhalen zoals een top exhaust die niet volledig dicht te zetten is. Dat is echt een design fault wat mijn inziens niet voor moet komen.

Dan heb ik het idee dat de Kamado Joe beter is afgewerkt. Met een levensduur van 10 jaar is die extra 300 euro niet onoverkomelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• 418O2
Tsurany schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:46:
[...]

Waar ik me vooral zorgen over maak zijn verhalen zoals een top exhaust die niet volledig dicht te zetten is. Dat is echt een design fault wat mijn inziens niet voor moet komen.

Dan heb ik het idee dat de Kamado Joe beter is afgewerkt. Met een levensduur van 10 jaar is die extra 300 euro niet onoverkomelijk.
Die overweging moet je zelf maken. Die topvent kan ik wel mee leven zelf. Qua afwerking is er met de 2019 Bastard niks mis verder

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 25-06-2019 15:56 ]

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12-2025

steel123

Cryman9

Tsurany schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:53:
[...]
Pff nu wordt het toch weer lastig. Wilde de Kamado Joe Classic ii halen omdat die, voor zover ik kon vinden, op alle punten net wat beter is dan The Bastard. Echter nu het prijsverschil boven de 300 euro komt...
Ik ben ook overtuigd van een Kamado door mijn neef die een Kamado Joe heeft. Zelf heb ik een paar jaar enkel de weber gebruikt.
Zelf ben ik beland bij Grizzly Grills Large voor 650 euro en 10 jaar garantie.
Maar deze komt waarschijnlijk eind van de week pas binnen, dus helaas moet ik nog even geduld hebben.
Het prijsverschil met de Kamado Joe is dan wel erg groot.

• Hari-Bo
  • Laatst online: 13:23
@418O2 Dat mag ook wel aangezien het 2019 model ook weer een stuk duurder is dan de standaard Bastard.

Het verschil dan met een Kamado Joe is dan niet zo groot meer. Dan ga ik toch liever voor het merk die veel innovatie toont en een goede after sales heeft.

[ Voor 42% gewijzigd door Hari-Bo op 25-06-2019 16:34 ]

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• 418O2
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:33:
@418O2 Dat mag ook wel aangezien het 2019 model ook weer een stuk duurder is dan de standaard Bastard.
Klopt. Ik deel alleen maar mijn opinie :)

• Hari-Bo
@418O2 Dat is natuurlijk geen probleem vandaar ook dit topic om ervaringen te delen. De Bastard stond bekend als auplex+ en mede door de prijs zeker interessant. Alleen vind ik de prijsstelling van het 2019 te hoog en zou ik voor één van de grote drie gaan; Big Green Egg, Kamado Joe of Primo.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• 418O2
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:36:
@418O2 Dat is natuurlijk geen probleem vandaar ook dit topic om ervaringen te delen. De Bastard stond bekend als auplex+ en mede door de prijs zeker interessant. Alleen vind ik de prijsstelling van het 2019 te hoog en zou ik voor één van de grote drie gaan; Big Green Egg, Kamado Joe of Primo.
Ik vond die 3 dus weer net even te duur, ik heb ook 1119 voor Bastard betaald. Die 500 euro extra gingen mij niets extra brengen dacht ik. Helemaal niet aangezien de meerprijs vaak eigenlijk nog hogere is aangezien de bastard al heel erg compleet is standaard.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-01 18:45
[...]

Ze hebben ook een RVS schijf voor bovenop he. Is je probleem dan niet verholpen mocht het echt een probleem zijn/worden.

https://bastard.nl/produc...mney-cap-ss-large-medium/

[ Voor 5% gewijzigd door R0y. op 25-06-2019 16:49 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Een Bastard 2019 of een Kamado Joe Classis 1, ik zou dan voor de KJ1 gaan.
Een KJ2 is vanwege de air hinge, de multi piece firebox en de mesh afdichting toch een stap hoger.
Enkel is daar de Kontrol Tower wat minder...
R0y. schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:48:
Ze hebben ook een RVS schijf voor bovenop he. Is je probleem dan niet verholpen mocht het echt een probleem zijn/worden.

https://bastard.nl/produc...mney-cap-ss-large-medium/
Dat is gewoon de smoke a ware cap.

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 25-06-2019 17:24 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• R0y.
Chevy454 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:22:
[...]

Een Bastard 2019 of een Kamado Joe Classis 1, ik zou dan voor de KJ1 gaan.
Een KJ2 is vanwege de air hinge, de multi piece firebox en de mesh afdichting toch een stap hoger.
Enkel is daar de Kontrol Tower wat minder...

[...]

Dat is gewoon de smoke a ware cap.
Maar dit zou toch een alternatief zijn die dan wel compleet afsluit of zie ik dit verkeerd?

• Chevy454
  • Niet online
R0y. schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:41:
Maar dit zou toch een alternatief zijn die dan wel compleet afsluit of zie ik dit verkeerd?
Een alternatief ja, maar het zou niet mogen.
Je kan er natuurlijk 3mm rook aan laten aanslaan maar dan ben je al een die hard gebruiker eer je dat heb.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:29
Mijn buurman heeft 2019 model, en die krijgt echt een mega vage reactie terug van Fahrenheit over het probleem, nog geen oplossing dus nog.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Hari-Bo
Martinusz schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:38:
Mijn buurman heeft 2019 model, en die krijgt echt een mega vage reactie terug van Fahrenheit over het probleem, nog geen oplossing dus nog.
Ik had en een soortgelijk probleem bij een andere kamado. En dat is toen direct opgelost, want valse lucht hoort simpelweg niet bij een kamado. Er wordt immers ook geadverteerd dat deze energie zuinig zijn qua houtskool verbruik. Bij het 2019 model wordt dat simpelweg niet nagekomen en zou ik persoonlijk zien als een ondeugdelijk product totdat deze basis functionaliteit is opgelost. Het is niet dat de margrietschijf een nieuw feature is, maar simpelweg een basis component voor een kamado.

Niet een rant naar Bastard, want het design vind ik echt prachtig. Alleen dit soort dingen en andere verhalen omtrent after sales zou ik twee keer nadenken behalve de aanschafprijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 25-06-2019 20:04 ]

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:04
ik heb ook maar zo'n rvs margrietschijf gekocht... ben ik van het gezeik af. Direct resultaat..
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Ik had en een soortgelijk probleem bij een andere kamado. En dat is toen direct opgelost, want valse lucht hoort simpelweg niet bij een kamado. Er wordt immers ook geadverteerd dat deze energie zuinig zijn qua houtskool verbruik. Bij het 2019 model wordt dat simpelweg niet nagekomen en zou ik persoonlijk zien als een ondeugdelijk product totdat deze basis functionaliteit is opgelost. Het is niet dat de margrietschijf een nieuw feature is, maar simpelweg een basis component voor een kamado.

Niet een rant naar Bastard, want het design vind ik echt prachtig. Alleen dit soort dingen en andere verhalen omtrent after sales zou ik twee keer nadenken behalve de aanschafprijs.

• R0y.
Dat het zo erg was wist ik niet. Dat moet inderdaad niet kunnen!

• Martinusz
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:02:
[...]

Dit is hun reactie
Beste X,
De combinatie van het invetten en de kleine vetlaag die ontstaat zal er geen 3/4mm vet moeten ontstaan.

De anti-aanbak laag zou uw klacht ook degelijk moeten verhelpen! Mocht dit niet werken verneem ik dit graag van u.

Met vriendelijke groet,
200Fahrenheit
:? Toch mega vaag of niet :?

• Mastadont
Bedankt voor uw email!

We hebben hier zeker een oplossing voor!
U kunt de margriet schijf in de lijnzaad zetten zodat de kieren dicht blijven en zodat de Bastard goed sluit of u kunt een anti aanbak laag aanbrengen op de margrietschijf zodat deze ook eerder zal sluiten.

Via de onderstaande link kunt u een instructie lezen hoe u deze anti aanbak laag aanbrengt.
https://www.meesterslijpers.nl/alles-over-gietijzeren-pannen

Mocht u nog vragen hebben of er niet uit komen dan vernemen we dit graag van u!
Martinusz schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:10:
[...]

Dit is hun reactie

[...]

:? Toch mega vaag of niet :?

• Hari-Bo
@Mastadont Simpelweg omgekeerde wereld laat de leverancier deze oplossing aanbieden.

@Martinusz Die oplossing van 3-4mm vet is best wel lachwekkend. Met een pizza sessie boven de 350+ brand je een flink aandeel weg. Oftewel niet structureel.

[ Voor 48% gewijzigd door Hari-Bo op 25-06-2019 20:13 ]

• 418O2
Ik smeer de Margriet schijf wel even in met crisco. Keer een sessie een dikke varkensschouder er op en dan komt het vast goed

• Mastadont
ben ook weer heen en weer aan het mailen..

Beste lezer,

Nu heb ik inmiddels de oplossing met lijnzaad/ bakolie geprobeerd, maar kom ik geen steek verder. De speling in de margrietschijf blijft. Enorm zonde van de kolen. Ik blijk ook niet de enige met het probleem... Inmiddels heeft Noskos er ook een video van gemaakt met tijdelijke lapmiddelen waar ik ook niet blij van word.

YouTube: Bastard 2019 gaat niet uit?

Is er nog een andere manier? Ik wil best de RVS margrietschijf halen, maar verwacht dan ook enige compensatie vanuit The Bastard...

Groeten,

Gert-jan
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:12:
@Mastadont Simpelweg omgekeerde wereld laat de leverancier deze oplossing aanbieden.

• Mastadont
waar haal jij je crisco?
418O2 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:12:
Ik smeer de Margriet schijf wel even in met crisco. Keer een sessie een dikke varkensschouder er op en dan komt het vast goed

• 418O2
Jumbo heeft het in de grotere vestigingen. Zal ook wel online te krijgen zijn

• Hari-Bo
@Mastadont Een aangetekende brief zou ik sturen met een redelijke oplos tijd en daarna in gebreke stellen. Het probleem wordt nu simpelweg bij de consument neergelegd. En oplossingen met alu folie voor een 1000+ euro kamado kan ik niet serieus nemen.

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2025
Mastadont schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:12:
ben ook weer heen en weer aan het mailen..

Beste lezer,

Nu heb ik inmiddels de oplossing met lijnzaad/ bakolie geprobeerd, maar kom ik geen steek verder. De speling in de margrietschijf blijft. Enorm zonde van de kolen. Ik blijk ook niet de enige met het probleem... Inmiddels heeft Noskos er ook een video van gemaakt met tijdelijke lapmiddelen waar ik ook niet blij van word.

YouTube: Bastard 2019 gaat niet uit?

Is er nog een andere manier? Ik wil best de RVS margrietschijf halen, maar verwacht dan ook enige compensatie vanuit The Bastard...

Groeten,

Gert-jan

[...]
Ben morgen ook weer van plan contact te zoeken met de leverancier. Alle aan gegeven oplossingen werken niet.

Vind het vanuit The Bastard ook niet netjes dat ze het probleem niet serieus nemen.
Al komen ze met een losse kap ala green egg, maar de klant het bos insturen met alu folie en olie smeren 😐

[ Voor 10% gewijzigd door Woolfy681 op 25-06-2019 20:24 ]

• Chevy454
  • Niet online
_O-

Is wel goedkoper als bij vuur en rook. Nee toch niet :+

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 25-06-2019 20:33 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben er uit, dat wordt de Kamado Joe. Het probleem is niet erg maar de aftersales is gewoon beroerd. Hier moeten ze gewoon een vervangende deksel leveren, niets meer en niets minder.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hari-Bo
@Tsurany Daar ga je veel plezier aan beleven.

• man_rot
  • Laatst online: 16:21
@Tsurany goede keus ;-)

Groetjes Manfred

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:15:
@Mastadont Een aangetekende brief zou ik sturen met een redelijke oplos tijd en daarna in gebreke stellen. Het probleem wordt nu simpelweg bij de consument neergelegd. En oplossingen met alu folie voor een 1000+ euro kamado kan ik niet serieus nemen.
Een eerlijke review zoals @Paganstars doet ook wonderen.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 22:37
Ik wacht inmiddels ook al 8 dagen op een reactie over de condens/vocht in mijn temperatuurmeter :O

“Beste Misha,

Dat hoort niet. Onze excuses. We hebben je een nieuwe temperatuurmeter gestuurd. Je kunt deze eenvoudig zelf vervangen. In de bijlage vind je de instructies. Kun je het laten weten of het is gelukt?

Met vriendelijke groet,

Grill Guru/200Fahrenheit”

Heel ingewikkeld is het geloof ik allemaal niet om een beetje klantvriendelijk te zijn 🧐

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-01 09:35
Misha schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:14:
Ik wacht inmiddels ook al 8 dagen op een reactie over de condens/vocht in mijn temperatuurmeter :O

“Beste Misha,

Dat hoort niet. Onze excuses. We hebben je een nieuwe temperatuurmeter gestuurd. Je kunt deze eenvoudig zelf vervangen. In de bijlage vind je de instructies. Kun je het laten weten of het is gelukt?

Met vriendelijke groet,

Grill Guru/200Fahrenheit”

Heel ingewikkeld is het geloof ik allemaal niet om een beetje klantvriendelijk te zijn 🧐
Je bent niet de enige. Hoorde gisteren weer een drama verhaal over garantie met een bastard. Hij wacht inmiddels al 6 weken op een inhoudelijke reactie, de enige reactie die ze geven is: "We nemen uw bericht zo spoedig mogelijk in behandeling. Het is erg druk, dus zal enige weken duren".

• Chevy454
  • Niet online
Ardj schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:03:
de enige reactie die ze geven is: "We nemen uw bericht zo spoedig mogelijk in behandeling. Het is erg druk, dus zal enige weken duren".
Een winter bbq heeft toch ook zijn charmes?

• NoepZor
Kan ik MOINK balls vrijdag maken en in de koelkast bewaren tot zondag om ze dan op te warmen? Zo ja, is het dan raadzaam om de saus er vooraf op te doen, of kan dat beter bij het verwarmen?

• 418O2
NoepZor schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:08:
Kan ik MOINK balls vrijdag maken en in de koelkast bewaren tot zondag om ze dan op te warmen? Zo ja, is het dan raadzaam om de saus er vooraf op te doen, of kan dat beter bij het verwarmen?
Ik zou de ballen wel maken, maar de bacon er nog niet op. De saus sowieso niet.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:07

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ardj schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:03:
[...]

Je bent niet de enige. Hoorde gisteren weer een drama verhaal over garantie met een bastard. Hij wacht inmiddels al 6 weken op een inhoudelijke reactie, de enige reactie die ze geven is: "We nemen uw bericht zo spoedig mogelijk in behandeling. Het is erg druk, dus zal enige weken duren".
Ik heb de mazzel dat ik in de buurt (redelijk) woon. De enige keer dat ik problemen had ben ik erlangs gereden. Kreeg gelijk het vervangende onderdeel mee

PSN & XBL: Denkoyugo

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

immetjes schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:43:
[...]

Ik vergiste me omdat ik het zo heet stook. de grens ligt zo'n beetje bij 160°C. Ik heb ook wel eens gelezen dat je eerst op lage temp. moet beginnen om het vet onder het vel weg te laten smelten (gaatjes prikken in de huid) en dan hoog en snel om het knapperig te krijgen. Alleen nooit zelf geprobeerd.

Ik probeer altijd wel de kip ruim van te voren (liefst een dag) te zouten en daarna droog te deppen, zodat je met een droog velletje begint. Pekelen ook wel gedaan, werkt heel goed maar is een bak meer werk.
Ik doe meestal marineren met een saus. Bij spontane BBQ-sessies is een half uur marineren al voldoende.

Na 3/4 gaar maken op 120-140 graden doe ik de deksel omhoog en platesetter weg.
Dan de vleugels insmeren met een saus met honing. Het vet zal op de kolen vallen en de vleugels laten vlammen wat zorgt voor de krokante flamegrilled caramelized smaak. :9~

Vleugels moet krokant van buiten en mals van binnen zijn vind ik.
Bij het bijten moet het sap eruit spuiten en degene naast je raken :9

Te lang pekelen of te hoge temperatuur krijg je droge vlees.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Chevy454
  • Niet online
NoepZor schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:08:
Tot zondag weet ik niet, maar ik heb ze een dag later gewoon opgewarmd en die waren nog lekkerder als de dag ervoor.

• NoepZor
418O2 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:13:
[...]

Ik zou de ballen wel maken, maar de bacon er nog niet op. De saus sowieso niet.
Moet de bacon niet meegaren met het balletje? Ik wil ze gaar hebben zodat ik ze zondag alleen hoef op te warmen, eventueel dan saus :) Ik ga namelijk naar kennissen de optocht kijken van het plaatselijke feest. Het idee is een American party waarbij iedereen wat meeneemt. Ik wil dus eigenlijk ter plekke de balletjes alleen warm maken. :)

• 418O2
NoepZor schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:25:
[...]

Moet de bacon niet meegaren met het balletje? Ik wil ze gaar hebben zodat ik ze zondag alleen hoef op te warmen, eventueel dan saus :) Ik ga namelijk naar kennissen de optocht kijken van het plaatselijke feest. Het idee is een American party waarbij iedereen wat meeneemt. Ik wil dus eigenlijk ter plekke de balletjes alleen warm maken. :)
Maken als in kruiden en rollen. Weet niet of het zo goed is om de bacon er al over te hebben.

• StealthyPeanut
Bijna bij elke bbq-sessie merk ik dat ik werkruimte mis en dus ben ik een beetje zoekende naar een fijne locatie in mijn tuin. Ik gebruik de Weber Touch 57cm, Hieronder een foto van de tuin (let niet op het speelgoed.....dit krijg je met een dochter van 2½ jaar en 35 graden :+).

Afbeeldingslocatie: https://content.screencast.com/users/Loonens/folders/Jing/media/eb55ab86-505c-4224-b692-2641551c52ea/2019-06-26_0941.png

Onze eethoek zit hier vooraan bij de witte tafel. Rechtsachter komt nog een houthok tegen de witte garage van de buren aan. Onder de overkapping links komt nog een buitenkeuken tegen de witte garage aan. Ik rol de Weber voor een lange sessie vaak naar achteren naar BBQ 1. Voor een normale en kortere sessie zet ik hem op plek BBQ 2.

Ik heb een paar opties;

De Weber in de buitenkeuken integreren, maar dan heb ik weer een afzuiging nodig denk ik i.v.m. rookontwikkeling onder de overkapping. Dan heb ik wel altijd voldoende werkblad tot mijn beschikking en kan ik de kolen etc. kwijt in de kastjes. Ook tijdens regenachtige dagen is dit een prima oplossing.

Een verrijdbare keuken voor de Weber maken, zodat ik wat werkruimte eromheen heb. Zonder dat het me weer teveel beperkt en altijd een joekel van een apparaat in de tuin heb staan. Maar dan heb ik 2 "keukens" in mijn tuin. NIet dat ik de ruimte niet heb, maar voelt als wat veel.

Hoe lossen jullie zoiets op? Hebben jullie weleens een afzuiging gemaakt of is dit juist niet nodig en maak ik me druk om niks? Ik gebruik tegenwoordig bij elke sessie rookhout, dus de bbq rookt nogal.

• NoepZor
Ìkea Bekvam tafeltje er naast zetten. Of inderdaad een verrijdbare BBQ meubel maken. Dan zit je ongeveer op een afmeting van 80 x 140~160 cm. Voorbeeld https://www.rtlniels.nl/bbq/bbq-meubel/

• Martinusz
NoepZor schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:12:
Ìkea Bekvam tafeltje er naast zetten. Of inderdaad een verrijdbare BBQ meubel maken. Dan zit je ongeveer op een afmeting van 80 x 140~160 cm. Voorbeeld https://www.rtlniels.nl/bbq/bbq-meubel/
Zo'n meubel kan alleen dan niet meer naar BBQ plek 1 makkelijk, maar dat is dan wellicht niet meer nodig en kan deze tussen bbq plek 2 en de overkapping verplaatst worden.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je foto werkt niet op kantoor dus ik kan even je situatie niet zien. Wat ik zelf merk is dat ik afhankelijk van de wind mijn barbecue op een andere plek in de tuin zet, een verrijdbaar tafeltje met alle luxe (snijblad, opslag, inductieplaatje,...) is voor mij de handigste oplossing. Ook omdat we verschillende terrassen hebben en afhankelijk van het jaargetijde en het bezoek op een ander terras gaan zitten.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

kmf schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:18:
[...]
Te lang pekelen of te hoge temperatuur krijg je droge vlees.
Van te lang pekelen (langer dan 2 dagen ofzo) kan het vlees misschien naar ham gaan smaken maar zeker niet zout en al helemaal niet droog van smaak, sterker nog het vlees wordt vochtiger van pekelen, dat is juist de bedoeling. Een hele kip 24u in de pekel resulteert in een super malse kip, langer kan ook maar heeft geen positief effect op de smaak of textuur.

Ik ga het zeker eens proberen eerst lage temp. en daarna afvlammen. Ik ben alleen niet zo van al die marinades en sauzen.

• Woolfy681
Vanochtend contact gehad over The bastard en het niet lucht dicht zijn hierop heeft de leverancier direct weer contact gehad met The Bastard en als het goed is gaan ze vanuit The Bastard zelf contact opnemen over het niet lucht dicht zijn.
Zal mij benieuwen wat ze gaan vertellen hopelijk komen ze met een oplossing voor het probleem aangezien alu folie of wat voor olie dan ook dat absoluut niet is.

Keep you posted.

• Hari-Bo
Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling. :)

• StealthyPeanut
Daar zat ik inderdaad ook naar te kijken @NoepZor . Goedkoopste IKEA oplossing om de BBQ met karretje kort te verplaatsen met behoud van ruimte. Punt met deze karretjes is wel: deze ga ik niet over het gras verplaatsen. Met wat vulling zitten die zo op 15kg en dan zijn die wieltjes echt te smal om over een (verse) grasmat te verplaatsen. Dus dan zal ik er luchtbandjes onder monteren, dan zou het wel gaan.

@Martinusz
Als ik een grote verrijdbare tafel maak met luchtbanden, zou hij in heel de tuin kunnen functioneren. Ik denk dat ik daar gewoon een plannetje voor ga maken. Punt is: Alleen op het voorste terras is ook niet wenselijk. Als ik een Low&Slow dag heb gepland, staat heel de dag die BBQ redelijk midden in de tuin. Terwijl mijn 2 dochters lekker rondrennen en spelen. Dan wil ik hem graag op positie 1 (of linksachterin op het terrasje) kunnen plaatsen.

@Tsurany
Wat voor verrijdbaar tafeltje heb jij? Of heb je er nog geen gekocht?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

StealthyPeanut schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:12:
@Tsurany
Wat voor verrijdbaar tafeltje heb jij? Of heb je er nog geen gekocht?
Een oude van vriendin d'r oma, tafeltje is ouder dan ik. Maar Ikea heeft volgens mij wel wat aardige tafeltjes. En anders zelf eentje maken, goede reden om powertools te kopen :*)

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:49

MM99

That is the way I am!

MM99 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:55:
Vandaag ga ik voor 30 man (collega's) bbq'en voor lunch. Nou ja, wordt meer grillen en hopen dat het niet verbrand.

Ik heb lamskoteletjes (1 pp), kippenvleugels (2pp), merguez worst (1pp), kalfsbiefstuk (100g pp), rundsbiefstuk (120g pp). Daarnaast is er gambaspiesjes en vis.

Het gaat veelte veel zijn, maar voor nu had ik beter safe then sorry.

Ik vind het wel spannend, andere bbq dan ik gewend ben. Het is een Weber 57cm, thuis heb ik een KJ en een Gasbuitenkeuken. Daarnaast voor zoveel man, nog niet eerder gedaan.

Wish me luck en de foto's volgen achteraf :)
Het was gelukkig een succes geworden. Het was wel hardwerken, maar iedereen was blij met de resultaten. Persoonlijk vond ik dat het beter kon, vooral op gebied van gebruikte techniek en smaak. Maar gezien de relatief korte tijd en grote groep, was dit denk ik best ok. Paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/werkbbq5t.jpegAfbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/werkbbq2t.jpegAfbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/werkbbq3t.jpeg
Denniz0229 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:57:
[...]
Laat maar weten hoelaat we waar moeten zijn voor de restjes :9
Er was in ieder geval genoeg over. Van de gebakken vlees was dit over. Daarnaast waren nog 4 onaangeraakte pakken vlees over. De dames van HR/Office Management waren bang dat er te weinig vlees zou zijn en hadden nog 5 á 6 kilo extra gehaald 8)7 Die staan ook niet op de foto's. Ook de bijgerechten staan er niet op.
Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/werkbbq1t.jpeg
Tommie12 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:01:
[...]
Zou je niet snel een tweede BBQ regelen?
30 vleugeltjes en je Q ligt meer dan vol, en dan duurt het wel even, tenzij je die voorgegaard hebt.
Eigenlijk was het ook te klein en duurde het net iets te lang. Maar extra bbq zou niet veel hebben geholpen omdat ik nu al het idee had ik constant bezig was met draaien van vlees. Hoe ik het heb geprobeerd op te lossen is door een directe en indirecte gedeelte te maken en dan boven de indirecte gedeelte een aluminium bak te plaatsen (zie foto). De vleugels heb ik toen boven de directe gedeelte aangebakken en dan in bak gestopt voor verdere garing.

• 418O2
Ik heb ook wel eens 24 man over de vloer gehad en vanaf een 47cm gevoed. Ja, dat was even doorpakken, maar als je niet in een kwartier weer weg moet, dan is het wel te doen. Iedereen pakt een drankje, eet wat salade of brood terwijl je bbq't. Zo tussendoor als er wat klaar is deel je het uit.

• Tommie12
MM99 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:17:
[...]

[...]

Eigenlijk was het ook te klein en duurde het net iets te lang. Maar extra bbq zou niet veel hebben geholpen omdat ik nu al het idee had ik constant bezig was met draaien van vlees. Hoe ik het heb geprobeerd op te lossen is door een directe en indirecte gedeelte te maken en dan boven de indirecte gedeelte een aluminium bak te plaatsen (zie foto). De vleugels heb ik toen boven de directe gedeelte aangebakken en dan in bak gestopt voor verdere garing.
Wel, probeer het maar eens.
Als je 2 webers hebt, en je zet die mooi op 180°C, en zo veel mogelijk met het deksel er op, dan hoef je niet elke 2 min alles om te draaien, en kan het rustig garen. Met het deksel er op gaan speklappen ook niet direct voor een pak vlammen zorgen, en verkoolt het een pak trager.

Dan is het eerder vleugels er op, 6 min wachten, alles draaien, en nog wat later alles er terug af.

• StealthyPeanut
Tommie12 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:24:
[...]

Wel, probeer het maar eens.
Als je 2 webers hebt, en je zet die mooi op 180°C, en zo veel mogelijk met het deksel er op, dan hoef je niet elke 2 min alles om te draaien, en kan het rustig garen. Met het deksel er op gaan speklappen ook niet direct voor een pak vlammen zorgen, en verkoolt het een pak trager.

Dan is het eerder vleugels er op, 6 min wachten, alles draaien, en nog wat later alles er terug af.
Dan gaar je alles indirect neem ik aan toch?

• Tommie12
StealthyPeanut schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:37:
[...]

Dan gaar je alles indirect neem ik aan toch?
Niet echt. Je vuur wordt minder hevig doordat je niet met een overschot aan lucht zit.
Gewoon proberen!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik ben inmiddels al een tijdje aan het grillen en barbecueën op een Weber 47, en wil nu een ander wat groter model BBQ. Nu heb ik vorig jaar mijn oog laten vallen op de niclan kamado, had de aanbieding aan het einde van het jaar gemist anders had hij hier al gestaan.
Nu kan ik de niclan echter nergens meer vinden, ook tweedehands niet. Heeft iemand hier nog een idee waar deze, of vergelijkbaar te koop is? Ik heb al gekeken naar een acorn, maar die lijkt hier niet geleverd te worden.

It's just a donkey

• FreshMaker
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:23:
[...]
En anders zelf eentje maken, goede reden om powertools te kopen :*)
Bekend verhaal, cirkelzaag, afkortzaag, bovenfrees en hele zwik aan accessoires voor voorgaande ..
"Ff afdakje zetten"

Met anderhalve rechterhand 😊

• Chevy454
  • Niet online
Woolfy681 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:54:
Vanochtend contact gehad over The bastard en het niet lucht dicht zijn hierop heeft de leverancier direct weer contact gehad met The Bastard en als het goed is gaan ze vanuit The Bastard zelf contact opnemen over het niet lucht dicht zijn.
Zal mij benieuwen wat ze gaan vertellen hopelijk komen ze met een oplossing voor het probleem aangezien alu folie of wat voor olie dan ook dat absoluut niet is.

Keep you posted.
Welke termijn hebben ze voorgesteld?

• Rodvil76
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-11-2025
uniquorn schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:12:
Ik ben inmiddels al een tijdje aan het grillen en barbecueën op een Weber 47, en wil nu een ander wat groter model BBQ. Nu heb ik vorig jaar mijn oog laten vallen op de niclan kamado, had de aanbieding aan het einde van het jaar gemist anders had hij hier al gestaan.
Nu kan ik de niclan echter nergens meer vinden, ook tweedehands niet. Heeft iemand hier nog een idee waar deze, of vergelijkbaar te koop is? Ik heb al gekeken naar een acorn, maar die lijkt hier niet geleverd te worden.
http://www.fireplacefacto...do-bbq-met-pizzadeel.html

• Woolfy681
Chevy454 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:13:
[...]

Welke termijn hebben ze voorgesteld?
Volgens de partij waar ik de bastard had gekocht zou ik vandaag gebeld worden door de vertegenwoordiger. Je raad het al geen belletje gehad. Ik wacht morgen nog even af en anders bel ik vrijdag weer.

• MM99

MM99

That is the way I am!

Dit doet me denken, bij een Komado BBQ, als je rook in je Kamado hebt, en het zit goed te roken en je gooit alles dicht, moet er dan geen rook ontsnappen?

Bij mijn Kamado Joe komt er aan de bovenkant wel degelijk nog beetje rook uit. Ook achter door de gasket komt er beetje rook uit.

Maar, de BBQ is wel vrij snel uit en er blijven best veel kolen over.

• 418O2
Als het goed is gooi je nooit alles dicht. Minimaal op een klein kiertje.

• Chevy454
  • Niet online
uniquorn schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:12:
De Niclan is een speciaal ding. Ik heb er nog steeds een haat / liefde verhouding mee. Bij mij staat die gewoon open en bloot.

Ik raad een dergelijke Q niet snel meer aan. Moeilijk onderdelen krijgen. Rooster van RVS is een heel gedoe om een goed passende te vinden. Ik leg wat moertjes om die in te klemmen, ver van optimaal.

De afwerking is matig, mijn dome thermometer is al kapot. De aspas is watergekoeld na een regenbui. Ideaal om schimmel vorming te krijgen (welke wel in er uurtje eruit gebrand is).

Het ding lekt nog meer een mol binnen het OM. Je moet al met veel nomex aan de gang gaan op de aspan. En dan de topvent die je moet weggooien en vervangen door de smoke a ware cap.

Doe je een lol en koop dan de nieuwe Weber MasterTouch.

• Martinusz
418O2 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:30:
Als het goed is gooi je nooit alles dicht. Minimaal op een klein kiertje.
Ik neem aan voor het doven van je kamado wel :+

• 418O2
Martinusz schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:39:
[...]

Ik neem aan voor het doven van je kamado wel :+
Hij bedoelde dat hij nog rookt als je hem uit wil hebben dus. Die rook slaat gewoon neer toch?

• MM99

MM99

That is the way I am!

Ik bedoel om te zien of een KJ echt lucht dicht is, dat ik tijdens het roken alles dicht gooide. Maar er kwam overal nog rook uit. Ik vroeg me af of dit normaal is.

• Ardj
Gisteren voor het eerst pizza's gemaakt op de bbq. Zelf deeg maken is niet mijn hobby ben ik nu achter. Avond van tevoren gemaakt, uur laten rijzen en daarna in de koelkast gezet. Gisteren 1.5 uur voor het eten eruit gehaald.

Het was net iets te elastisch, met de hand stretchen was geen optie, want dan trok het van 20 cm terug naar 10. Na wat bewerking met een deegroller, werkte het gelukkig wel om ze op zo'n 25 cm te houden.

Wat plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o41W63x.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5qwMAzQ.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Ardj op 27-06-2019 10:18 ]

• 418O2
@Ardj je foto's doen het niet
@NoepZor check de waarschuwing :)
MM99 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:03:
Ik bedoel om te zien of een KJ echt lucht dicht is, dat ik tijdens het roken alles dicht gooide. Maar er kwam overal nog rook uit. Ik vroeg me af of dit normaal is.
Zou niet moeten bij je gasket. Daar zou ik even naar kijken.

Net op de markt een mooie vette klapstuk gehaald. Goed doorregen blaarkop. Die gaat er straks op.

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 27-06-2019 09:33 ]

• NoepZor
Excuus, ik was niet op de hoogte en over de waarschuwing heen gelezen :$

Afijn, gister 2 kilo gehakt ingeslagen, wordt morgen mooi een serie MOINK balls draaien :9 Ik denk dat ik ze voorgaar en dan zondag op locatie insmeer met saus en op laat warmen.

• uniquorn
  • Laatst online: 15:35

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Dank, die had ik een keer gezien maar vond ik niet meer terug. Helaas ook nog eens 60,- verzending dan moet ik het budget wel verder rekken. Maar eens in de gaten houden of de prijs nog wat kan zakken.
Chevy454 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:34:
[...]

De Niclan is een speciaal ding. Ik heb er nog steeds een haat / liefde verhouding mee. Bij mij staat die gewoon open en bloot.

Ik raad een dergelijke Q niet snel meer aan. Moeilijk onderdelen krijgen. Rooster van RVS is een heel gedoe om een goed passende te vinden. Ik leg wat moertjes om die in te klemmen, ver van optimaal.

De afwerking is matig, mijn dome thermometer is al kapot. De aspan is watergekoeld na een regenbui. Ideaal om schimmel vorming te krijgen (welke wel in er uurtje eruit gebrand is).

Het ding lekt nog meer een mol binnen het OM. Je moet al met veel nomex aan de gang gaan op de aspan. En dan de topvent die je moet weggooien en vervangen door de smoke a ware cap.

Doe je een lol en koop dan de nieuwe Weber MasterTouch.
Dank voor het wijzen op de nadelen.
Dat er water in komt, en dat hij gaat roesten staat vast. Een hoes zal een deel hiervan oplossen. Een keer vilt plakken, en hij is luchtdicht (genoeg). De dome thermometer zal ik toch niet echt gebruiken. Dan blijft het rooster/onderdelen vervangen mogelijk een ding, maar dat was ik eigenlijk niet van plan, is er een reden om het bijgeleverde rooster niet te willen gebruiken?

Overigens is een (mogelijk gebruikte) 57 Weber ook een optie, maar ik zou graag wat makkelijker een wat langere sessie willen kunnen doen, en mijn ervaring met de 47 is dat dan (zeker als het wat kouder is buiten) de temperatuur niet makkelijk constant blijft (met kerst viel dat me erg tegen). Vandaar dat ik kijk naar een optie met meer massa of isolate. Ook de mogelijkheid om volledig indirect te gaan lukt met de meeste webers wat minder (of zie ik wat over het hoofd?)
Bijkomend voordeel van een geïsoleerde BBQ is dat de buitenkant minder snel heet is, en dat is met jonge kinderen in de tuin ook wel een fijn idee.

It's just a donkey

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik doe mijn zwager de Lidl variant cadeau voor zijn verjaardag. Al aangegeven dat ie beter een procureur lap, spareribs of hele kip kan bereiden dan tig hamburgers flippen of pizza maken ivm de ruimte. Want voor 2 volwassenen en 3 koters lijkt mijn ggc al passen en meten worden. Maar zo'n mini variant al helemaal. Begreep ie wel. Gelukkig heeft ie al een Weber 57 staan. Hij was meer benieuwd naar een kamado sinds ik de ggc heb staan. Is dit toch een mooie prijs om het eens te proberen. Een ggc is mij te prijzig om cadeau te doen. En de mijne krijgt ie niet :N

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:03
Nog tips voor een heat deflector voor die lidl kamado?

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Raymond schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:44:
Nog tips voor een heat deflector voor die lidl kamado?
Gietijzeren pannetje van 20cm. Linkjes zijn in dit forum wel te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://www.drgrill.nl/files/images/webshop/dr-grill-ovenschaal-20x3cm-gietijzer-1556017664_l.jpg

Gebruik hem ook op mijn Bastard om groenten gerechten in te maken.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• FreshMaker
  • Niet online
Ardj schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:24:
Gisteren voor het eerst pizza's gemaakt op de bbq. Zelf deeg maken is niet mijn hobby ben ik nu achter. Avond van tevoren gemaakt, uur laten rijzen en daarna in de koelkast gezet. Gisteren 1.5 uur voor het eten eruit gehaald.

Het was net iets te elastisch, met de hand stretchen was geen optie, want dan trok het van 20 cm terug naar 10. Na wat bewerking met een deegroller, werkte het gelukkig wel om ze op zo'n 25 cm te houden.

Wat plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Te elastisch heb je teveel meel (extra) gebruikt
Een natuurlijke reactie van een 'amateur' deegmaker ( iemand die zo nu en dan deegjes bouwt ) is te snel meel toevoegen.
Hou het recept aan ( pizzacreator.net ) en roer tot het aan elkaar zet, en zodra je niet meer met de spatel erdoor komt, op een werkbank met MINIMAAL meel omvouwen en kneden.
Na een paar minuten wordt het van een plakkerige dikke kwark naar een vaste bol.
Nog even doorzetten, en het is een prima deeg.

Dan even in een kom met licht olie ingevet ( ECHT minimaal ) en laten opkomen.
Daarna kan je portioneren, en weer opzij zetten in bollen

Het deeg verteld je wanneer het klaar is, je moet het licht uitstrekken voor je gaat laten rijzen, en als je een mooi membraam kan trekken is het goed.

Meer info :
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

edit :
Hier liggen 6 bollen klaar voor mijn maagdelijke run in de grote houtoven
Gistermorgen deeg gemaakt via minimal kneading ( na het dij elkaar komen, 3x gevouwen in een bol, en toen in de koelkast
Vanmorgen 6x250gr bollen in een krat en terug in de koeling.
Morgen rond 15:00 haal ik ze weer tevoorschijn

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 27-06-2019 10:08 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
m0nk schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:49:
[...]

Gietijzeren pannetje van 20cm. Linkjes zijn in dit forum wel te vinden.

[Afbeelding]

Gebruik hem ook op mijn Bastard om groenten gerechten in te maken.
Valt toch tegen, liep t topic wat door te zoeken, en google op dat productnummer levert vooral dode linkjes op of niet meer leverbaar.

Eens kijken wanneer ik mijn lidl kamado binnen krijg dat ik dan eens de xenos en action afstruin.

Join the club

• NoepZor
De website van cookinglife heeft hem niet op voorraad inderdaad en Xenos ook niet meer online staan. Als iemand een goedkoop alternatief heeft voor het gietijzeren pannetje dan hou ik mij ook aanbevolen :)

• Ardj
418O2 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:32:
@Ardj je foto's doen het niet
@NoepZor check de waarschuwing :)

[...]

Zou niet moeten bij je gasket. Daar zou ik even naar kijken.

Net op de markt een mooie vette klapstuk gehaald. Goed doorregen blaarkop. Die gaat er straks op.
Dankje, nu wel :)
FreshMaker schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:05:
[...]

Te elastisch heb je teveel meel (extra) gebruikt
Een natuurlijke reactie van een 'amateur' deegmaker ( iemand die zo nu en dan deegjes bouwt ) is te snel meel toevoegen.
Hou het recept aan ( pizzacreator.net ) en roer tot het aan elkaar zet, en zodra je niet meer met de spatel erdoor komt, op een werkbank met MINIMAAL meel omvouwen en kneden.
Na een paar minuten wordt het van een plakkerige dikke kwark naar een vaste bol.
Nog even doorzetten, en het is een prima deeg.

Dan even in een kom met licht olie ingevet ( ECHT minimaal ) en laten opkomen.
Daarna kan je portioneren, en weer opzij zetten in bollen

Het deeg verteld je wanneer het klaar is, je moet het licht uitstrekken voor je gaat laten rijzen, en als je een mooi membraam kan trekken is het goed.

Meer info :
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

edit :
Hier liggen 6 bollen klaar voor mijn maagdelijke run in de grote houtoven
Gistermorgen deeg gemaakt via minimal kneading ( na het dij elkaar komen, 3x gevouwen in een bol, en toen in de koelkast
Vanmorgen 6x250gr bollen in een krat en terug in de koeling.
Morgen rond 15:00 haal ik ze weer tevoorschijn
Hmm, qua verhoudingen heb ik die van Italieplein aangehouden. Dus dat zou volgens mij moeten kloppen? Of bedoel je dat ik te snel meel heb toegevoegd aan het mengsel?

Ik had eerst bulkrijs (uur), daarna porties gemaakt (opgebold) en in de koelkast gezet om te rijzen en dus 1. 5 uur van tevoren eruit gehaald. Ging van manderijnformaat naar kaiser broodjes. Maar, dus iets te elastisch..

Heb het ook niet gevouwen, maar gekneed. Is vouwen veiliger?

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
NoepZor schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:31:
Voor degenen die nog een mini Kamado zoeken: LIDL shop heeft er momenteel een staan voor €50,- :)

https://www.lidl-shop.nl/...ANDMANN-Kamado/p100253138
Nice, gelijk besteld.

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-01 11:32
NoepZor schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:31:
Voor degenen die nog een mini Kamado zoeken: LIDL shop heeft er momenteel een staan voor €50,- :)

https://www.lidl-shop.nl/...ANDMANN-Kamado/p100253138
Thanks! Voorgaande keer net te laat, deze keer wel binnen :) Straks tijdens de lunchpauze de Big Bazaar eens binnen lopen, hopen dat het gietijzeren pannetje er ligt.

• FreshMaker
  • Niet online
Ardj schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:32:
[...]

Hmm, qua verhoudingen heb ik die van Italieplein aangehouden. Dus dat zou volgens mij moeten kloppen? Of bedoel je dat ik te snel meel heb toegevoegd aan het mengsel?

Ik had eerst bulkrijs (uur), daarna porties gemaakt (opgebold) en in de koelkast gezet om te rijzen en dus 1. 5 uur van tevoren eruit gehaald. Ging van manderijnformaat naar kaiser broodjes. Maar, dus iets te elastisch..

Heb het ook niet gevouwen, maar gekneed. Is vouwen veiliger?
Dit zijn mijn verhoudingen / ingredienten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FBW2smH.png

Mandarijn naar kaiser ?
Das wel heel klein.
Ik zou dan eerder van sinaasappel naar oversized grapefruit kijken :)

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-12-2025
Zo, hout is binnen is alvast begonnen aan het frame. Hout was behoorlijk krom, maar gelukkig heeft de constructie ervoor gezorgd dat het meubel nu stabiel op de 8 wielen staat. Morgen de middenplaat en bovenplaat met opening voor de Weber erop en dan wachten tot de Festool domino's binnen zijn zodat ik deze dicht kan maken.

@alki @jabberwock @Mystikal bedankt voor de tips!

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/dyltu9.jpg

• FreshMaker
  • Niet online
Raek schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:36:
[...]

Thanks! Voorgaande keer net te laat, deze keer wel binnen :) Straks tijdens de lunchpauze de Big Bazaar eens binnen lopen, hopen dat het gietijzeren pannetje er ligt.
:)

Mijn wederhelft kwam er mee aanzetten daarstraks
"Ja ik weet dat je hem te klein vindt, maar hoort er wel bij..."

2 juli geleverd ..
Toch wel blij mee

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-01 23:26
NoepZor schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:31:
De website van cookinglife heeft hem niet op voorraad inderdaad en Xenos ook niet meer online staan. Als iemand een goedkoop alternatief heeft voor het gietijzeren pannetje dan hou ik mij ook aanbevolen :)
Tuincentrum Osdorp heeft ze liggen in Amsterdam.

• FreshMaker
  • Niet online
Khayma schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Tuincentrum Osdorp heeft ze liggen in Amsterdam.
In de winkel wel, want online zijn ze niet voorradig

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-01 23:26
FreshMaker schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:33:
[...]

In de winkel wel, want online zijn ze niet voorradig
Daarom zei ik ook 'heeft ze liggen in Amsterdam' :+

• FreshMaker
  • Niet online
Khayma schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Daarom zei ik ook 'heeft ze liggen in Amsterdam' :+
Maar het parkeerterrein van Amsterdam is zó groot, niet iedereen zit daar in de buurt.
Velen van ons zijn "afhankelijk" van webshops.
En vooral een een winkel die er een webshop 'naast' runt, is het vreemd dat online geen voorraad is, maar kennelijk op locatie wel.

Dat gezegd hebbende .... ik kom regelmatig aan de Schepenbergweg ... is dat ver weg ?

* FreshMaker kent Amsterdam dus hélemaal niet ( ik weet dat Osdorp daar onderdeel van is, van die Posse, van vroegâh )

• NoepZor
Ik woon in Twente, dus Amsterdam ligt niet om de hoek (voor een pannetje :P)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maakt het eigenlijk nog uit of je (voor die mini-Kamado) een gietijzeren of keramieken 'heat deflector' neemt?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Hari-Bo
@FreshMaker Toevallig bij een datacenter zeker op de schepenbergweg. ;)

• FreshMaker
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:43:
Maakt het eigenlijk nog uit of je (voor die mini-Kamado) een gietijzeren of keramieken 'heat deflector' neemt?
Nee, keramiek zal minder duurzaam zijn ( qua leven )
Maar een beetje nette bloempot onderzetter kan je prima opwarmen in het ding.

( zorg alleen dat hij droog is, en zet hem niet op een koude ondergrond achteraf )
Pagina: 1 ... 50 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism