vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Snippers in een zakje van alufolie met wat gaten er in is ook wel te doenTiwazz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:50:
Ik ga morgen voor de eerste keer picanha doen op m'n kolenbbq en wil wat rookhout toevoegen. Ik heb alleen geen chunks maar snippers die met de gas bbq gebruikte icm een smoke box. Kan ik de snippers ook gewoon gebruiken en tussen de kolen gooien of beter om het te verpakken met alu folie ofzo?
Of gewoon niet en nog even snel naar de winkel voor wat chunks.
Ik heb het rooster door midden gedaan zodat ik bij mijn briketten kan als dat nodig zou zijn. In plaats van een compartiment aan te schaffen voor het koken met indirecte hitte heb ik een klein ongebruikt frituurmandje gepakt om aan een kant van de barbeque te plaatsen.
Daarna heb ik een stuk aluminium gehaald bij de Gamma en heb ik een 15cm verhoging geknutseld (in plaats van een kant-en-klaar ding te bestellen) in de hoop dat ik er een spitje op kan monteren en een kip op blik kan maken. Op deze manier is het ook mogelijk om op een tweede verdieping te bakken. Binnenkort eens uitproberen.

Ons oma vond het leuk om eens te komen kijken waar we mee bezig waren.
Inmiddels zijn de cast iron grill en plaat ook binnen. En dan komt de vraag, er zijn zo veel video's te vinden over het seasonen van die dingen en elke heeft het over verschillende verhittingstijden, -temperaturen en hoe vaak het moet gebeuren voor de eerste keer, wat raden jullie aan?
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Ben alleen bang dat het of een functionele lade, of kamado op de balkjes wordtJoosie200 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:41:
Omdat ik meer van de Applaro ben gecharmeerd dan de Bekvam kwam ik net deze tegen bij de Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Serveerwagen/p100251037
[Afbeelding]
Die heeft iig al een zijbalkjes waar je op dat niveau wel een plank kunt zetten waar de kamado op rust. En hij heeft net wat leuke extraatjes zoals een lade, haken voor je nodige accessoires en niet geheel onbelangrijk een flessenopenerVoor 20 euro meer dan de Bekvam toch een stukje beter uitgerust.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
De grote vraag nu is: wat ga ik als eerste maken?!
Edit
Binnen
[ Voor 7% gewijzigd door Misha op 13-06-2019 09:50 ]
Het onderstel?Misha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:31:
De grill guru wordt vandaag tussen kwart over 8 en kwart over 10 geleverd![]()
De grote vraag nu is: wat ga ik als eerste maken?!
Ik wacht nog vrolijk verder (heb nog niets gehoord) maar heb al wel de nodige voorbereidingen getroffen. Heb al wat vlees in de vriezer liggen
Ik heb de bekvam al geprepareerd, al vraag ik me af of ik hem wel echt daar in wil hebben hahaWitlof schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:37:
[...]
Het onderstel?![]()
Ik wacht nog vrolijk verder (heb nog niets gehoord) maar heb al wel de nodige voorbereidingen getroffen. Heb al wat vlees in de vriezer liggen
Van wat ik begrijp wil je de steen niet direct van onderen verhitten, meer indirect grillen zeg maar. In mijn barbecue (Weber 57 dacht ik) kan dan als het goed is een tweede 'tegenhouder' voor de briketten geplaatst worden zodat je aan twee kanten hitte hebt maar niet in het midden.
Gaat dat werken of moet ik het echt rond strooien langs de hele rand zoals ik soms lees?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je moet dat (lelijk) ding eens vastnemen in de winkel.Joosie200 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:41:
Omdat ik meer van de Applaro ben gecharmeerd dan de Bekvam kwam ik net deze tegen bij de Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Serveerwagen/p100251037
[Afbeelding]
Die heeft iig al een zijbalkjes waar je op dat niveau wel een plank kunt zetten waar de kamado op rust. En hij heeft net wat leuke extraatjes zoals een lade, haken voor je nodige accessoires en niet geheel onbelangrijk een flessenopenerVoor 20 euro meer dan de Bekvam toch een stukje beter uitgerust.
Een kamado zakt daar door, en die wieltjes zijn zeker te zwak om het te verplaatsen met gewicht er op.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Op de Jr. legde ik deze veelal op het rooster. En dat werkte prima.Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:50:
Binnenkort wil ik toch eens een pizzasteen gaan halen, lijkt me leuk om zo met m'n gezin pizza's te maken. Ik had al een heel topic erover gevonden maar naast de oven kan het waarschijnlijk nog beter in m'n kogelbarbecue. Daarom stel ik de vraag hier.
Van wat ik begrijp wil je de steen niet direct van onderen verhitten, meer indirect grillen zeg maar. In mijn barbecue (Weber 57 dacht ik) kan dan als het goed is een tweede 'tegenhouder' voor de briketten geplaatst worden zodat je aan twee kanten hitte hebt maar niet in het midden.
Gaat dat werken of moet ik het echt rond strooien langs de hele rand zoals ik soms lees?
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Waarom wil je niet direct van onder verhitten? In mijn (gas) buitenkeuken doe ik altijd direct op de grill. Gaat prima. Wel direct op leggen als je de vuur aansteekt, dat het geleidelijk mee opwarmt, maar voor de rest zie ik niet de nadeel van in.Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:50:
Binnenkort wil ik toch eens een pizzasteen gaan halen, lijkt me leuk om zo met m'n gezin pizza's te maken. Ik had al een heel topic erover gevonden maar naast de oven kan het waarschijnlijk nog beter in m'n kogelbarbecue. Daarom stel ik de vraag hier.
Even terugkomen op mijn PID zelfbouw.Tommie12 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:59:
[Afbeelding: Pid1]
[Afbeelding: Pid2]
Ik heb deze week mijn Pid controller eindelijk in elkaar gestoken nadat Ali alles geleverd heeft.
Werkte direct, en de temperatuur van mijn Kamado blijft er echt mooi stabiel mee.
De constructie rond de fan ziet er niet zo heel proper uit, maar het werkt wel. Koper solderen met een brulee brandertje is nog niet zo simpel.
Ik heb de controller nu een paar keer gebruikt voor lange, maar ook minder lange sessies.
Kan het iedereen aanraden.
Je legt je ribben er op voor de eerste 3 uur, en je kan echt een boekje gaan lezen. Vroeger zat ik elke 10 minuten op de telefoon te kijken of de temp wel rustig op niveau bleef, om dat iedere keer toch een beetje te gaan tikken tegen de topvent.
Ik heb mijn werkwijze ook wat aangepast.
Om aan te steken zorg ik dat de wokkel echt onderaan zit, met wat ruimte er om heen.
Dan vrijwel direct fan en controller installeren, met voltage op max. In 15min is de Q dan mooi op 110-120 graden, vrijwel zonder overshoot.
Dan installeer ik de roosters en meestal ook de deflector, en nog 10 min later zit ik terug op 110. Zonder een centje pijn en continu tweaken.
Ondertussen regel ik de fan een beetje naar beneden om overshoot te voorkomen, en daarna is het boekje lezen (of sides klaar maken).
Wat ik wel merk is dat met goed rookhout, en de topvent op een heel klein kiertje, de rook ook door de dichting, en zelfs onderaan terug wat naar buiten komt. Maar dan is het wel zo dat de Kamado echt in overdruk zit, en totale luchtdichtheid is een utopie. Misschien staat mijn topvent toch wat te ver dicht. Dat leren we nog wel.
Het valt me wel op dat bij het opstoken er soms 10-20 graden verschil zit tussen de sensor en de ingebouwde thermometer. Maar als de boel stabiel is, dan zit daar echt geen 5 graden verschil tussen.
Ben er echt heel blij mee, en kan het iedereen aan raden.
+1, ik gebruik nu ook een DIY pid controller op mijn weber MT en is echt een verademing dat ik niet constant op de temp moet letten. Zeker bij lange runs.Tommie12 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:09:
[...]
Even terugkomen op mijn PID zelfbouw.
Ik heb de controller nu een paar keer gebruikt voor lange, maar ook minder lange sessies.
Kan het iedereen aanraden.
Je legt je ribben er op voor de eerste 3 uur, en je kan echt een boekje gaan lezen. Vroeger zat ik elke 10 minuten op de telefoon te kijken of de temp wel rustig op niveau bleef, om dat iedere keer toch een beetje te gaan tikken tegen de topvent.
Ik heb mijn werkwijze ook wat aangepast.
Om aan te steken zorg ik dat de wokkel echt onderaan zit, met wat ruimte er om heen.
Dan vrijwel direct fan en controller installeren, met voltage op max. In 15min is de Q dan mooi op 110-120 graden, vrijwel zonder overshoot.
Dan installeer ik de roosters en meestal ook de deflector, en nog 10 min later zit ik terug op 110. Zonder een centje pijn en continu tweaken.
Ondertussen regel ik de fan een beetje naar beneden om overshoot te voorkomen, en daarna is het boekje lezen (of sides klaar maken).
Wat ik wel merk is dat met goed rookhout, en de topvent op een heel klein kiertje, de rook ook door de dichting, en zelfs onderaan terug wat naar buiten komt. Maar dan is het wel zo dat de Kamado echt in overdruk zit, en totale luchtdichtheid is een utopie. Misschien staat mijn topvent toch wat te ver dicht. Dat leren we nog wel.
Het valt me wel op dat bij het opstoken er soms 10-20 graden verschil zit tussen de sensor en de ingebouwde thermometer. Maar als de boel stabiel is, dan zit daar echt geen 5 graden verschil tussen.
Ben er echt heel blij mee, en kan het iedereen aan raden.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik gooi mijn weber steen altijd op het rooster, zonder hitteschild, gaat prima.Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:50:
Overigens heb ik nog wel een weber pizzasteen voor je? Die van mij is echt klein geworden nu ik geen Compact meer heb.
K to the KillaZ
Ben geen fan van zilverpapier als de Q heel heet gestookt wordt.fxs81 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:34:
@Gonadan , als ik pizza bak op de 57er ligt de houtskool er gewoon onder en de steen op het rooster, ik pak dan altijd eerst 2 vellen alufolie die ik kruislings over elkaar leg, daar de pizzasteen op en dan het uitstekende folie tegen de zijkanten aan drukken. De onderkant is dan ingepakt en de bovenkant is dan gewoon steen, dit helpt enorm tegen zwarte bodems, een groot deel van de stralingshitte word dan weerkaatst. Met dit truukje heb ik nooit geen zwarte bodems meer gehad op de 57er.
Heb ooit een pakje rooksnippers bij een sessie op 150 graden op de kolen gelegd, en dat ALU was gewoon weg. Moet er niet aan denken dat ALU in mijn eten komt, dat is echt ongezond.
De manier die je nog ziet terugkomen (op een kamado) is om de deflectorstenen vrij hoog te plaatsen, daar een paar dikke moeren op, en dan de pizzasteen.
Dan wordt de steen zelf net iets minder heet.
Op een weber kan je dat misschien doen met 2 pizzastenen (of je oude gebroken steen) op elkaar met iets er tussen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik vraag me af wat dit met de kwaliteit van het varkensvlees gaat doen
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Even doorlezenApie! schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:30:
https://www.omroepbrabant...-wereld-in-Bergen-op-Zoom
Ik vraag me af wat dit met de kwaliteit van het varkensvlees gaat doenHoeveel maden/larven eten varkens van nature?
K to the KillaZ
Ik leg er ook altijd tussen een paar proppen alu folie. De steen moet inderdaad heet worden, maar wat ik merk is wanneer de pizzasteen rechtstreeks op de conveggtor/reflector ligt dat hij TE heet wordt.Martinusz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:30:
Het is toch juist de bedoeling dat die steen heel warm wordtje moet hem er alleen vanaf het begin erop leggen en niet pas wanneer je BBQ al op full power is toch?
Resultaat: een verbrandde pizzabodem en een niet-'gare' topping.
Wanneer hij rechtstreeks op de conveggtor ligt word hij simpelweg te heet.
[ Voor 6% gewijzigd door the-edge op 13-06-2019 11:46 ]
Precies, die stenen kunnen echt wel hoge temperaturen aan. Enige waar je mee op moet passen is te grote verschillen. Dus inderdaad geen koude steen op een hete bbq gooien.Martinusz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:30:
Het is toch juist de bedoeling dat die steen heel warm wordtje moet hem er alleen vanaf het begin erop leggen en niet pas wanneer je BBQ al op full power is toch?
Gebruik gewoon die smokebox als je die nog hebt. Ik gebruik voor houtsnippers ook altijd een smokebox op mijn Weber. Deze zet ik tegen/tussen/op de briketten (is maar net hoe de Q is ingericht op dat moment).Tiwazz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:50:
Ik ga morgen voor de eerste keer picanha doen op m'n kolenbbq en wil wat rookhout toevoegen. Ik heb alleen geen chunks maar snippers die met de gas bbq gebruikte icm een smoke box. Kan ik de snippers ook gewoon gebruiken en tussen de kolen gooien of beter om het te verpakken met alu folie ofzo?
Of gewoon niet en nog even snel naar de winkel voor wat chunks.
Met het verdwijnen van Blokker in onze wijk een stapeltje smokeboxen gekocht voor een euro per stuk, tot dusver geen spijt van
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Omdat ik veel lees en hoor dat hij dan vaak te heet wordt waardoor de bodem vaak eerder zwart is dan de topping gaar. Plus het verhoogt de kans op breken van de steen, ook al doe je het opwarmen en afkoelen geleidelijk.MM99 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:54:
Waarom wil je niet direct van onder verhitten? In mijn (gas) buitenkeuken doe ik altijd direct op de grill. Gaat prima. Wel direct op leggen als je de vuur aansteekt, dat het geleidelijk mee opwarmt, maar voor de rest zie ik niet de nadeel van in.
Ja hij moet zeker warm worden, maar als hij door de straling veel heter is dan de lucht mag ik er niet te veel meer op leggen want anders is m'n topping nog niet gaar en m'n bodem zwart.Martinusz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:30:
Kijk, ervaringen, daar ben ik naar op zoek. Gooi jij dan gewoon de hele bodem vol brandstof of doe je dat wel aan de rand?KillaZ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:50:
Ik gooi mijn weber steen altijd op het rooster, zonder hitteschild, gaat prima.
Overigens heb ik nog wel een weber pizzasteen voor je? Die van mij is echt klein geworden nu ik geen Compact meer heb.
Is jouw steen gekrompen of je cue groter geworden?
@Daan_ legde je de kolen op het rooster?
@fxs81 iets van een hitteschild heb ik wel aan gedacht, maar als je dat direct tegen de steen vouwt kan die z'n werk dan nog wel doen? Het idee is namelijk dat hij het vocht uit de bodem afvoert, als dan één kant dicht zit gaat dat vast een stuk lastiger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Idd, je steen moet er in zodra je bbq aangestoken is, en je laat die goed opwarmen.Martinusz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:30:
Ik heb het in mijn kamado getest.
Zonder iets onder de pizzasteen werd die meer dan 400 graden (meer kan mijn IR thermometer niet aan). Pizza is dan al zwart als je het deksel toe doet.
Met de deflector er tussen was het ca 300-330 graden, en dat is een goede temperatuur om een pizza in een paar minuten krokant te krijgen.
Dome temp gaat dan ook naar 350 graden.
In kolenmandje van de Kamado Joe. ;-) Pizzasteen op het rooster. Zit meer dan genoeg ruimte tussen steen en kolen.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Je hebt echt heel veel houtskool (geen briketten) nodig om die hele hoge temperatuur te bereiken.
De pizzasteen absorbeert enorm veel warmte op in het begin dus je moet tijdig beginnen.
Je wilt ideaal eigenlijk de pizzastaan indirect opwarmen om spanningen te vermijden maar een goede steen helpt wel.
Maar je hebt dan zo een groot vuur in de ketel, je hebt dan een lekkere pizza... daarna is de emaille van de ketel kapot gesprongen. Die zuurstokkleurtjes van de Weber hebben een iets zachtere emaille vergeleken met de zwarte ketels.
Ik maak pizza's nu met mijn pizza oventje want hoewel het leuk is om op de ketel te maken kost het teveel aan houtskool imo. Met een kamado zou het wel kunnen maar sinds we een electrische pizza oven hebben maken we vaak verse pizza, zelfs op een regenachtige dag
[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2019 13:46 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ja precies, dat was het plan. Middels de houders de briketten aan de zijkant houden en dan de steen gewoon op het rooster. Ik heb dan wel geen hitteschild maar beperk wel de straling in het midden. In een ketel zou dat principe net zo moeten kunnen werken lijkt me.Daan_ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:33:
In kolenmandje van de Kamado Joe. ;-) Pizzasteen op het rooster. Zit meer dan genoeg ruimte tussen steen en kolen.
Met één kant briketten haal ik meestal al 260-280 graden, dan zou het verdelen wellicht nog iets meer opstoken. Ruim zat om een pizza te bakken en sowieso stukken leuker dan gewoon in m'n oven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1. Als ik de kippen spatchcockwijze open maak, passen er dan 2 op een Weber 57CM? Indien dit niet kan, dan gaan ze BCC style op een houdertje. Ik had begrepen dat spatchcock sneller gaar is.
2. Hoe kan ik de kip het beste kruiden? Alleen rub op de huid, of kan ik het vlees onder de huid ook kruiden?
De wijzen komen uit het Oosten!
Kip heeft kruiden nodig!
Onder de huid kruiden is zeker een goed idee, en niet zuinig zijn aan de binnenkant!
1: Ligt deels aan het gewicht van je kip. Zou moeten passen.NoepZor schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:58:
Ik wil morgen een tweetal kippen op de BBQ bereiden, daarvoor heb ik een paar vraagjes:
1. Als ik de kippen spatchcockwijze open maak, passen er dan 2 op een Weber 57CM? Indien dit niet kan, dan gaan ze BCC style op een houdertje. Ik had begrepen dat spatchcock sneller gaar is.
2. Hoe kan ik de kip het beste kruiden? Alleen rub op de huid, of kan ik het vlees onder de huid ook kruiden?
2: Gewoon stevig kruiden, De vorige keer dat ik spatchcock maakte had ik niet onder de huid gekruid en daar had ik achteraf spijt van.
Ik had laatst wel iets de huid open gemaakt en er onder gestrooid. Ik vind met kip persoonlijk snel dat het flauw is zodra het vel er af is. Wellicht iemand een handigheidje om goed onder het vel te komen?
Even met een eetlepel voorzichtig proberen het velletje los te maken, bolle kant van de lepel naar het vel toe.NoepZor schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:04:
Thx! Kippen denk ik rond de 1200-1300 gram? Gewoon standaard opgebonden kip.
Ik had laatst wel iets de huid open gemaakt en er onder gestrooid. Ik vind met kip persoonlijk snel dat het flauw is zodra het vel er af is. Wellicht iemand een handigheidje om goed onder het vel te komen?
Eventueel kun je ook een stevig gekruide boter gebruiken en die tussen de borst en het vel smeren
Kijk bijvoorbeeld naar dit recept: https://www.ah.nl/r/1185785
Dit is echt een aanrader om te doen waarbij je ook meteen zult bevatten waarom KFC zoveel smaak heeft
Nee johGonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:23:
[...]
Omdat ik veel lees en hoor dat hij dan vaak te heet wordt waardoor de bodem vaak eerder zwart is dan de topping gaar. Plus het verhoogt de kans op breken van de steen, ook al doe je het opwarmen en afkoelen geleidelijk.
Qua afbreken weet ik het niet zeker, maar dat lijkt me ook sterk zolang de temperatuurverschillen niet te groot zijn. Dus gewoon lekker op de Q leggen tijdens het aansteken en warm worden van het hout en daarna gewoon normaal laten afkoelen (en niet onder een koude kraan)
Ben benieuwd naar de pizza's, vergeet geen pics te droppen!
Tja, toch lees ik dat zo'n beetje op elke blog of fanatieke site over pizza in een barbecue.Misha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:45:
Nee johhoe denk je dat ze het doen in een echte steenoven? Als zoiets gebeurt, dan heb je gewoon teveel toppings erop gedaan. Dat ligt echt niet aan de hitte van de steen hoor
Qua afbreken weet ik het niet zeker, maar dat lijkt me ook sterk zolang de temperatuurverschillen niet te groot zijn. Dus gewoon lekker op de Q leggen tijdens het aansteken en warm worden van het hout en daarna gewoon normaal laten afkoelen (en niet onder een koude kraan)
Een steenoven heeft over het algemeen ook het vuur aan de zijkant of achterkant, niet onder het bakgedeelte.
Hoe doe jij het dan?
Duurt nog wel even hoor, moet eerst nog de spullen halen en een momentje vinden. Maar ik zal zeker proberen om te onthouden om foto's te maken.Ben benieuwd naar de pizza's, vergeet geen pics te droppen!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als mijn steen te heet is met een Margaritha krijg ik een verbrande bodem met rauwe bovenkant hoor.Misha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:45:
[...]
Nee johhoe denk je dat ze het doen in een echte steenoven? Als zoiets gebeurt, dan heb je gewoon teveel toppings erop gedaan. Dat ligt echt niet aan de hitte van de steen hoor
Ben benieuwd naar de pizza's, vergeet geen pics te droppen!
Pizza's hebben juist veel bovenwarmte nodig. Die is in een (ketel)bbq moeilijker te bereiken. Een 'echte' pizza oven brandt je eerst een tijd om de steen + dome warm te stoken, hierna gaat het hout naar de zijkant om vooral voor bovenwarmte te zorgen. Als de pizza bijna klaar is houden ze deze vaak nog een paar seconden vlak onder de dome om nog iets betere bruining/garing te krijgen.
Vraagje, ik kan een Bastard L overnemen van 2 jaar oud voor €650. Zit net nieuw vilt op en word geleverd met RVS grillrooster, plate setter en pizza steen. Hij ziet er verder nog helemaal prima uit alleen in de binnenring zit een scheurspoor wat mij verteld is dat ze dat allemaal doen.
Wat vinden jullie van deze koop, doen of verder kijken?
Verwijderd
Wanneer ik de kolen onder de steen doe, dan heb ik inderdaad vaak een zwarte bodem en de toppings niet helemaal gaar..
Mijn oplossing was toen, om eerst de steen direct te verwarmen tot 250-300gr. Dit kun je meten met een IR thermometer, te koop bij ali voor 8-9 euro.
Dan de kolenmandjes eronder weg schuiven naar de zijkant (links en rechts), en dan vervolgens de pizza erop..
Volgens mij was er paar posts terug ook al iemand met een vergelijkbare vraag over een tweedehands BastardFrid0 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:36:
Heren,
Vraagje, ik kan een Bastard L overnemen van 2 jaar oud voor €650. Zit net nieuw vilt op en word geleverd met RVS grillrooster, plate setter en pizza steen. Hij ziet er verder nog helemaal prima uit alleen in de binnenring zit een scheurspoor wat mij verteld is dat ze dat allemaal doen.
Normale prijs, ik zou Bastard even bellen over die scheur. Want er zit 20 jaar garantie op de keramiek dus ik zou niet weten waarom dat normaal is.Frid0 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:36:
Heren,
Thanks!Kapteynn schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:09:
[...]
Even met een eetlepel voorzichtig proberen het velletje los te maken, bolle kant van de lepel naar het vel toe.
Eventueel kun je ook een stevig gekruide boter gebruiken en die tussen de borst en het vel smeren
Wat betreft pizza's, ik heb ook wel eens gelezen dat je de steen op een paar bakstenen kunt leggen, zodat ie wat hoger ligt. Dan heb je en minder directe hitte van onderaf en meer de hitte van boven in de dome.
Wat ik me afvraag is of ik hier geen betere voor kan vinden aangezien er vrij veel speling zitten tussen de steen en de rand? Omdat het oppervlak waarop ik indirect kan koken vrij klein uitvalt.
Ik heb de 13 inch kamado van de Action waarbij ik deze pan als heat deflector gebruik.Matuna schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:35:
Hallo iedereen! Ik lees hier al even mee en sinds kort eigenaar van een 13" kamado model uit de Leenbakker, er staat Patton op en heeft onderstaande heat deflector zitten.
Wat ik me afvraag is of ik hier geen betere voor kan vinden aangezien er vrij veel speling zitten tussen de steen en de rand? Omdat het oppervlak waarop ik indirect kan koken vrij klein uitvalt.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Voodoo op 13-06-2019 16:44 ]
Ik heb doorgelezen, en gekeken, maar ik zie nog nergens terug of en hoe dat het vlees gaat beïnvloeden. Verandering van voeding van de dieren levert nou eenmaal een ander product op. Neem eens een Iberico varken dat eikels heeft gegeten of een varken dat o.a. soja is gevoerd.KillaZ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:36:
[...]
Even doorlezen, de eiwitten uit de maden worden gebruikt als bron voor het voedsel. Het voedsel bestaat dus niet uit de maden/larven, maar is verrijkt met eiwitten uit maden/larven.
Het hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
De garantie is voor de eerste eigenaar alleen. Die is niet overdraagbaar naar de volgende.terracide schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:14:
Normale prijs, ik zou Bastard even bellen over die scheur. Want er zit 20 jaar garantie op de keramiek dus ik zou niet weten waarom dat normaal is.
Dus alvorens met die 20 jaar garantie te smijten, eerst de kleine letters.
@Frid0 Ik vind het een hele dure bloempot voor die prijs en de gekende garantie van 200FElk The Bastard keramisch kooktoestel (XLarge-professional, Large-groot, Medium-normaal, Small-klein en Compact) heeft een 20-jarige garantie op materiaal en constructie van de keramische dome van The Bastard voor de oorspronkelijke koper of eigenaar die het product bij een erkende dealer of via de 200 Fahrenheit B.V. heeft gekocht en die de garantie heeft geregistreerd zoals vereist. Deze garantie geldt alleen voor de oorspronkelijke koper van The Bastard en vervalt na verhandeling van The Bastard door de originele koper.
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 13-06-2019 17:05 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Tip voor wie het nog moet monteren: monteer de margrietschijf zo dat je hem naar je toe moet trekken om hem open te halen. Anders klettert telkens je Margrietschijf open wanneer je de dome omhoog doet
Maar hij staat. TIJD OM TE GRILLEN
Maar even over handleidingen van Grill Guru, check: https://www.grillguru.nl/handleidingen/
Tweakers die iets in elkaar zetten en een schroefje overhouden .. CHECK!Misha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:40:
Okee. Grill Guru gemonteerd. Ik heb 3 schroeven over. Instructiehandleiding bestaat uit 1 afbeelding van een wat ouder model. Niet heeeeeel praktisch.
Tweakers die bij twijfel een handleiding gaan lezen ... HOE DAN?!
Have fun!!!Maar hij staat. TIJD OM TE GRILLEN
Overkapping is al vergevorderd. Hij staat, er zit een dakconstructie op, er zit een houten dak op en er zitten stalen dakpanplaten op.
Inmiddels diverse offertes lopen om eronder te tegelen.
Vrouw en vrienden waren zo vriendelijk om even voor te rekenen wat zo'n zelfbouwbraai wel niet gaat kosten, en dat ik waarschijnlijk goedkoper danwel hetzelfde kwijt ben als ik 'gewoon' een braai uit de winkel haal.
Dus ja euh .. nu zit ik ineens naar braais te kijken
Blijkt ook een braai-bouwer in Lelystad te zitten, dus morgen daar even langs om te kijken en wat vragen te stellen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Dan nog zit je gewoon fouter dan een NSB'er in de oorlog.Misha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:47:
[/quote]
Ter verdediging: ik checkte de handleiding pas nadat ik de overgebleven schroefjes zag
Je had moeten roepen "Die kamado klopt niet, ze hebben het allemaal verkeerd gedaan!!!!11"
Of je zeg "toch aardig, dat ze reserve schroeven meeleveren"
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik heb twee weken geleden de Weber Master Touch Premium E5775 aangeschaft, inclusief redelijk wat accessoires. Ontzettend tevreden mee, zeker omdat dit mijn eerste 'serieuze' barbecue is en het verschil tussen een basic BBQtje inmens is. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een goede set met tools, liefst in een koffer. Heeft iemand hier goede ervaringen met een bepaald type/merk? Of kan je beter de tools los aanschaffen? Die Weber 3-delige toolset leek me wel wat, maar daar zit geen koffer bij.
Koop gewoon iets goedkoops. Weber is in alle accessoires overpriced imo
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 13-06-2019 22:51 ]
Een borstel voor het rooster? Een staalwol sponsje heb ik liever ivm de eventuele haren die eruit kunnen vallen.418O2 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:51:
Een borstel voor je rooster, een tang voor je kolen?
Een tang voor de kolen is inderdaad wel een dingetje. Iets van de action dan.
Een borstel hoeft inderdaad niet, met een rol aluminiumfolie ben je er ook. Toch heb ik wel gewoon een keer een niet al te dure borstel gekocht, werkt gewoon fijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sterkte! Altijd rot zo een kies laten trekken.Witlof schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:35:
Helaas vandaag wel een verstandskies laten trekken, dus het zal iets makkelijks te knagen worden
Morgen komt mijn KJ binnen! Wordt om 8.30 uur in de ochtend geleverd, en ik moet daarna nog naar kantoor
Nog tips wat ik eerste keer op moet leggen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb nu al een tijd een BBQ toolset van de Action maar het voelt gewoon niet zo lekker in de hand. Je merkt dat het goedkoop is, dan geef ik liever iets meer uit voor degelijk spul. Welk merk / welke set gebruiken jullie?
Zowel voor de kolen en de producten, maak de tang wel schoon tussendoor.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/dp/...r_cp_apa_i_00RaDbCJG1Z4Dn
Als borstel voor het rooster gebruik ik een (messing?) Borstel van de action van 0,89
Lees ik ineens dat Android 8 problemen heeft met het detecteren van het apparaat. Flinke domper. Met de telefoon van mn vriendin kan ik het apparaat wel vinden, geen Android 8.
Gelukkig dat ik voor de v2 ben gegaan ipv de Mini of v3, dan had ik het hele ding niet kunnen gebruiken aangezien alleen de v2 een display heeft. Dat was overigens ook exact De reden dat ik die heb gekozen, als ze beslissen om een apparaat niet meer te ondersteunen of de app uitfaseren dan kun je niks meer met de andere producten.
Mail naar Weber gestuurd of ze weten wanneer het probleem opgelost wordt. Ben benieuwd.
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Ik ben vooral benieuwd hoe je de Bekvam geprepareerd hebt. Heb zowel de Bekvam als de GGC nog niet thuis, maar als ik de maten bestudeer gaat het net niet passen, gezien de "draagbalken" van het tafelblad?Misha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:50:
[...]
Ik heb de bekvam al geprepareerd, al vraag ik me af of ik hem wel echt daar in wil hebben haha
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Het gaat mij persoonlijk niet om de verplaatsbaarheid van de GGC maar dat hij meer op werkhoogte staat.ma9ma schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:18:
[...]
Ik ben vooral benieuwd hoe je de Bekvam geprepareerd hebt. Heb zowel de Bekvam als de GGC nog niet thuis, maar als ik de maten bestudeer gaat het net niet passen, gezien de "draagbalken" van het tafelblad?
Als ik dat ding ooit krijg, zal ik ook aan het meten slaan en kijken of het wel lukt om hem in de Bekvam te krijgen. En bij voorkeur zonder aanpassingen aan die draagbalken.
Ik heb hem fout geprepareerdma9ma schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:18:
[...]
Ik ben vooral benieuwd hoe je de Bekvam geprepareerd hebt. Heb zowel de Bekvam als de GGC nog niet thuis, maar als ik de maten bestudeer gaat het net niet passen, gezien de "draagbalken" van het tafelblad?
Ik zit er aan te denken om zelf maar iets te gaan fabriceren. Lijkt me een leuke uitdaging!
[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 14-06-2019 09:47 ]
Pitmaster X dutch spare ribsvhal schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:46:
Wat ik mij afvraag voor een glaze voor 'ribs', is onderstaande ketjap hiervoor geschikt of is deze eigenlijk te zoet waardoor de suikers min of meer verbranden? Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van al die BBQ-achtige sauzen die je in de winkel vindt maar voor een ketjap-smaak ben ik altijd wel te porren. Aankomend weekend wil ik eigenlijk voor het eerst 'ribs' maken maar ik merk dat ik niet helemaal 100% up-to-date ben qua kennis
[Afbeelding]
Stukje terug zijn een paar opstellingen te zien.
Er is er één die gietijzeren sluitdoppen ( steigerpijp oid ) gebruik, tussen 2 stenen
Ik persoonlijk gebruik 3 hoekijzertjes van 1x1 cm ( de punt boven )
Zolang er ongeveer 1 cm tussen de stenen zit, gaat het prima
Heb je een Huawei? De iGrill 2 werkt officieel namelijk niet met Huawei toestellen. (Al moet ik zeggen dat ik een Mate 20 Pro heb en die zonder problemen kan gebruiken)Wahloh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 02:00:
Gisteren de Weber iGrill 2 ontvangen, een uur geprobeerd om dat ding aan mijn smartphone te passen, onmogelijk.
Lees ik ineens dat Android 8 problemen heeft met het detecteren van het apparaat. Flinke domper. Met de telefoon van mn vriendin kan ik het apparaat wel vinden, geen Android 8.
Gelukkig dat ik voor de v2 ben gegaan ipv de Mini of v3, dan had ik het hele ding niet kunnen gebruiken aangezien alleen de v2 een display heeft. Dat was overigens ook exact De reden dat ik die heb gekozen, als ze beslissen om een apparaat niet meer te ondersteunen of de app uitfaseren dan kun je niks meer met de andere producten.
Mail naar Weber gestuurd of ze weten wanneer het probleem opgelost wordt. Ben benieuwd.
Is zo gepiept joh, in een middag zet je zo wat in elkaarMisha schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:41:
[...]
Ik heb hem fout geprepareerd. Had de verkeerde maten gebruikt, de bekvam ligt inmiddels bij het grof vuil
Ik zit er aan te denken om zelf maar iets te gaan fabriceren. Lijkt me een leuke uitdaging!
Ik wil een kip ook nog wel eens injecteren om er wat meer smaak in te krijgen. Daarbij kruiden op en onder het huidje en gaan.NoepZor schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:04:
Thx! Kippen denk ik rond de 1200-1300 gram? Gewoon standaard opgebonden kip.
Dat is dan toch grappig want ik heb een HTC U11 en mijn vriendin, waarbij het wel werkt, heeft een Huawei P Smart.andydewit schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:57:
[...]
Heb je een Huawei? De iGrill 2 werkt officieel namelijk niet met Huawei toestellen. (Al moet ik zeggen dat ik een Mate 20 Pro heb en die zonder problemen kan gebruiken)
Heb inmiddels bericht terug van Weber, kort samengevat; ze hebben geen oplossing vanuit Google ontvangen, het wordt aangeraden om zo snel mogelijk te updaten naar een nieuwere versie van Android (dat heb je natuurlijk zelf niet in de hand) en verder is er geen advies.
Een tweede vraag die ik gesteld had was; hoe verander ik de fahrenheit/celcius weergave op het apparaat zelf. Je raad het al, alleen mogelijk via de app. Haha
[ Voor 34% gewijzigd door Wahloh op 14-06-2019 10:43 ]
Ik heb zelf deze gehaald: https://www.lidl-shop.nl/RVS-barbecue-bestekset/p100256610koesie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:24:
Ik gebruik eigenlijk alleen een serveertang.
Zowel voor de kolen en de producten, maak de tang wel schoon tussendoor.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/dp/...r_cp_apa_i_00RaDbCJG1Z4Dn
Als borstel voor het rooster gebruik ik een (messing?) Borstel van de action van 0,89
[Afbeelding]
Zie nu dat hij in de aanbieding is voor 5 euro.
En de borstel van action is prima voor het bedrag, maar ik geef de voordeur toch aan een lange steel, zodat mijn handen niet dicht bij de kolen zitten. Sommige borstels hebben een heatdeflector, waardoor je dan wel weer dicht bij de kolen kunt borstelen.
Ik vindt de tangen met een gebogen einde meestal te strak, als je heel veel de tang moet gebruiken krijg ik meestal kramp in mijn hand, met zo een serveer tang heb je dat niet.grote_oever schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:48:
[...]
Ik heb zelf deze gehaald: https://www.lidl-shop.nl/RVS-barbecue-bestekset/p100256610
Zie nu dat hij in de aanbieding is voor 5 euro.
En de borstel van action is prima voor het bedrag, maar ik geef de voordeur toch aan een lange steel, zodat mijn handen niet dicht bij de kolen zitten. Sommige borstels hebben een heatdeflector, waardoor je dan wel weer dicht bij de kolen kunt borstelen.
Ik heb eerlijk gezegd mijn handen nog nooit verbrand bij het gebruiken van de action borstel.
En ik gebruik hem altijd aan het begin en eind van een een sessie
Groot voordeel van de action borstel naar mijn mening is dat de haren niet zo zacht zijn als bij de meeste "echte"bbq borstels., en een stuk langer. Ik gebruik een action borstel meestal een jaar en dan gooi ik hem weg. Met een "echte" bbq borstel zijn de haren dan meestal gebogen en onder het vet.
Maar goed YMMV
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Netjes man ! Deze heb je zelf gemaakt?Martinusz schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:02:
[...]
Is zo gepiept joh, in een middag zet je zo wat in elkaar
[Afbeelding]
Jep, het kan vast netter, maar ik vind het prima zo
Ik geloof voor nog geen 60 euro materiaal (douglas hout etc.)
Verwijderd
Dit is de enige "echte" Kecap Manis naar mijn beleving...vhal schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:46:
Wat ik mij afvraag voor een glaze voor 'ribs', is onderstaande ketjap hiervoor geschikt of is deze eigenlijk te zoet waardoor de suikers min of meer verbranden? Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van al die BBQ-achtige sauzen die je in de winkel vindt maar voor een ketjap-smaak ben ik altijd wel te porren. Aankomend weekend wil ik eigenlijk voor het eerst 'ribs' maken maar ik merk dat ik niet helemaal 100% up-to-date ben qua kennis
[Afbeelding]
https://www.orientalwebsh...p-bango-kecap-manis-620ml
Ook verkrijgbaar bij de betere toko's.
Komt er bijna uit als siroop, niet heel vloeibaar, dus ideaal voor een glaze..
En bij low & slow verbranden je suikers echt niet..
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2019 12:36 ]
Ben je al met haar getrouwd?Paganstars schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:13:
Ahum... EN kon het toch niet latne, ook nog maar een smokey joe gekocht voor onderweg.... Ergste van alles is, dat mevr Pagan de aanstichtster was
Enkel jammer dat ik vanavond ook al een feest heb en morgenochtend waarschijnlijk helemaal niet in de stemming ben om de BBQ aan te slingeren..
Inmiddels gezien en ja, de thermometer in mijn Action-ei heeft ook een stelschroef.frickY schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:20:
[...]
Vaak kun je die thermometers overigens nog kalibreren. Heb nog niet gekeken of dat bij die in het Action ei ook kan
Gister geijkt met een pannetje kokend water en een digitale thermometer; hij gaf ruim 50 graden te laag aan.
[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 14-06-2019 13:08 ]
Mijn action-ei kreeg ik de stelschroef geen beweging in... Hoe heb jij dat opgelost?
De mijne geeft ook zo'n 40 graden te weinig aan...
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
het lijkt mij een mooi voordelig model
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Kan prima. Ik maak ze vaak met ketjap en hoisin saus (lekkerste saus everooit)vhal schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:46:
[Afbeelding]
Dat geloof ik niet zonder een recept418O2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:27:
Kan prima. Ik maak ze vaak met ketjap en hoisin saus (lekkerste saus everooit)
Bijna 6 jr
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik slijt meerdere Action borstels in een jaar. Nadat ik gemarineerd/afgelakt vlees op de Q heb gehad, borstel ik hem ook altijd ff voor de volgende ronde. Handen verbranden is gewoon dommigheid voor wie dat overkomt. We weten allemaal dat een bbq heet is en een bbq- of lashandschoen dragen is niets om je voor te schamen.koesie schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:00:
[...]
Ik vindt de tangen met een gebogen einde meestal te strak, als je heel veel de tang moet gebruiken krijg ik meestal kramp in mijn hand, met zo een serveer tang heb je dat niet.
Ik heb eerlijk gezegd mijn handen nog nooit verbrand bij het gebruiken van de action borstel.
En ik gebruik hem altijd aan het begin en eind van een een sessie
Groot voordeel van de action borstel naar mijn mening is dat de haren niet zo zacht zijn als bij de meeste "echte"bbq borstels., en een stuk langer. Ik gebruik een action borstel meestal een jaar en dan gooi ik hem weg. Met een "echte" bbq borstel zijn de haren dan meestal gebogen en onder het vet.
Maar goed YMMV
Heeft natuurlijk ook te maken hoe vaak je de borstel gebruikt, en dat je hem dus ook moet vervangen.Gadgeteer schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:05:
[...]
Ik slijt meerdere Action borstels in een jaar. Nadat ik gemarineerd/afgelakt vlees op de Q heb gehad, borstel ik hem ook altijd ff voor de volgende ronde. Handen verbranden is gewoon dommigheid voor wie dat overkomt. We weten allemaal dat een bbq heet is en een bbq- of lashandschoen dragen is niets om je voor te schamen.
Het is en blijft voor mij in iedergeval de beste oplossing, ook al gebruik je er 5 per jaar dan heb je nog minder dan €5,- uitgegeven.
Kreeg net een mail van Grill Guru:
Wij begrijpen dat je al heel lang wacht op jouw bestelling. Helaas is de order niet goed verwerkt in ons systeem waardoor je bestelling nog niet is verzonden.
Onterecht stond jouw bestelling namelijk bij ons al als verzonden aangemerkt.
De bestelling wordt nu verzendklaar gemaakt zodat je dit woensdag ontvangt.
Je krijgt dinsdag een sms bericht van onze transporteur met het tijdstip van leveren.
Onze oprechte excuses dat je zo lang op jouw bestelling hebt moeten wachten.
Lekker dan
Nu nog proberen om een werkafspraak te verzetten zodat ik thuis kan werken
Wanneer het pijn doet, even op je kiezen bijten en doorgaanWitlof schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:58:
Hij is binnen! (let niet op de zooi)
[Afbeelding: GGC]
Ligt momenteel wat kip op om te 'testen'. Gaat mooi worden. Hopelijk krijg ik het gegeten met die naweeën van een verwijderde verstandskies. Maar gaat vast goed komen. Ik bijt me er wel doorheen
Vergeet de zooi. Die spullen aan het rekje is veel beter! Waar heb je die bakjes vandaan? Ook ikea?Witlof schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:58:
Hij is binnen! (let niet op de zooi)
[Afbeelding: GGC]
Ligt momenteel wat kip op om te 'testen'. Gaat mooi worden. Hopelijk krijg ik het gegeten met die naweeën van een verwijderde verstandskies. Maar gaat vast goed komen. Ik bijt me er wel doorheen
[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 14-06-2019 21:44 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism