Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hari-Bo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 08:43:
Best wel een design flaw van het 2019 Bastard model.
Award voor understatement van 2019 :Y) :+

Die gekke vorm maakt het ook moeilijker om low and slow te regelen. Nouja, is slechts een theoretisch probleem. Met die 3mm speling kan je al geen goede low and slow doen :+

Een smoke a ware cap zou misschien kunnen als dat past. Is wel een apart zicht maar je moet wat.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Beetje rare flaw inderdaad. Dit moet met testen wel naar boven komen. Die nieuwe Weber 57 met geveerde deksel heeft een soortgelijke fout, die sluit niet goed. Moet je zelf met die veren gaan klooien (1 er af of beide omdraaien) om hem goed te laten sluiten. Zou niet moeten bij een kogel van 400 euro

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:15:
Die nieuwe Weber 57 met geveerde deksel heeft een soortgelijke fout, die sluit niet goed. Moet je zelf met die veren gaan klooien (1 er af of beide omdraaien) om hem goed te laten sluiten. Zou niet moeten bij een kogel van 400 euro
De weber 57MT is geen design flaw in die mate. De veren rekken uit na verloop van tijd. Je moet daar gewoon vaker de Q aansteken of inderdaad de veren omdraaien.

Maar een veertje omdraaien of verwijderen is nog geen ramp. De top vent is veel erger.
Woolfy681 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 09:03:
Is inderdaad een goede zal dat eens doen.
En anders ook bastard zelf eens contacten.
Ik zou het via de dealer laten lopen. The Bastard = 200F. Als je hier wat terug leest ivm garantie Grill Guru en de levering van de AH actie, dan weet je dat we met popcorn meelezen naar jouw ervaring.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 10-06-2019 11:26 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2025
Chevy454 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:23:
[...]

Ik zou het via de dealer laten lopen. The Bastard = 200F. Als je hier wat terug leest ivm garantie Grill Guru en de levering van de AH actie, dan weet je dat we met popcorn meelezen naar jouw ervaring.
Dat geloof ik graag dat je met popcorn meeleest :)
Ik zal eerst de dealer wel eens proberen en anders zag ik dat ze ook een chimney verkopen. Alleen moet ik nog even opzoeken of dat dat het probleem oplost, misschien kunnen ze daar wat mee als oplossing als dat werkt.

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0tIKOwFdeTB2Lg0l54s0Ulnu/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hXzgHBHIxrpTzDFmkdGIGJgu/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nTnfn69mLn7fckGT538e1NTL/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mGjFhNIp3jJ0GPUMAnqB3hn1/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/61SgLtRyeWrD9cFz6hNaanAi/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OJ2FM7vhgnMZGg9gnVLSq4U2/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ty4P56yJCFdKNt10oBEQyNbu/medium.jpg

Gisteren op het action ei weer eens pulled pork gemaakt. Ik schat een kleine 2kg aan procureur. Met Bacon Goodness rub, deze heeft een sterke geur maar smaakt gelukkig een stukje milder. En we hebben een injectie met appelsap, suiker, zout, rub en Worcestersaus gebruikt.

En glaze met Sweet Baby Ray's met appelazijn, honing. Afgewerkt met Sweet Baby Ray's, appelsap, vleessappen van het wrappen, Worcestersaus en bruine suiker.

Kortom zoals aanbevolen door Noskos zijn wedstrijd pulled pork.

De run zelf ging niet heel goed. Te veel fluctuaties in de temp omdat ik de Q te vaak heb gesmoord en het gietijzer pannetje met water heb gevuld. Eens water op was ging de temp omhoog. Dus dat volgende keer niet meer.

Het vlees was heerlijk zacht en heerlijk van smaak.

Vandaag met een beetje left over pulled pork een quessadilla gemaakt. Volgende keer meer vlees nemen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:10

franssie

Save the albatross

@Chevy454 zo zie je maar weer dat de temperatuur van de bbq niet heilig is. Kern temperatuur overigens bijna wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• The-Source
  • Laatst online: 10-01 10:10
Als je echt strakke temperatuur waardes wil aanhouden dan ontkom je bijna niet aan een controller of je moet continu kleine beetjes bijstellen met de schuiven.
Gebruik zelf een HeaterMeter met de Harlem BBQ Niclan. En haal daar over meerdere uren (lees 10uur+ ) netjes 105 graden met een maximale afwijking van 5c over die periode. En dat is dan eerder dat het 110c wordt dan 100.
Mooie van de Heatermeter is dat je hem kunt afregelen op het type BBQ en brandstof zodat de lucht toevoer eerder / later geknepen wordt als de gewenste temperatuur bijna is bereikt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Welke van de slager links bij de topic start bestellen jullie nou het vaakst?

• The-Source
Meeste vlees bestel ik bij Aalvink

• Chevy454
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:51:
BBQuality voor mij. En al de rest in de Makro of de Hanos.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-01 09:41

zeroday

There is no alternative!

Sbakker1982 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:51:
Meest vlees / kip haal ik bij de Hanos en hamburgers van Koopeenkoe.nl

There are no secrets, only information you do not yet have

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-01 23:21
KillaZ schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:17:
Zo, de Grizzly Grill large is binnen. In feite is het gewoon een Grill Guru elite met wat minder RVS, maar de eerste indrukken zijn echt prima. Ik twijfel alleen nog even of hij ingebouwd gaat worden.

Voor 660 euro krijg je;
- Large Kamado
- Smoke Chip feeder
- Divide & Conquer
- Een erg nette vuurschaal: Volledig in een stalen harnas gemaakt.
- RVS kolenmand
- Net vilt.

Wat mij opvalt:
- Deksel is teringzwaar, dat zal een KJ beter voor elkaar hebben met zijn scharnier, maar iets wat natuurlijk elk ei heeft.
- Het onderstel is 3 tot 5 mm te groot. Bij het openen van de deksel kan de kamado dus kantelen. Heb ik opgelost met wat extra vilt.
Ik heb een Girzzly Grills compact gekoch bij Welkoop, weet jij waar ik het product kan registeren? Er staat op de EU site maar daar kom ik niet verder.

• The-Source
Spareribs
Klaar 2Klaar 1321 logging

Volgens 3 2 1 principe klaar gemaakt. En dat is eigenlijk altijd wel goed. Zal zo nog even een foto maken van de saus, zover mij bekend niet in NL te verkrijgen..
Edit:
Guinness BBQ saus

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 10-06-2019 20:28 ]

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:30
@The-Source Deze saus heb ik weleens in Duitsland gekocht.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Verwijderd

The-Source schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:25:
Spareribs
[Afbeelding: Klaar 2][Afbeelding: Klaar 1][Afbeelding: 321 logging]

Volgens 3 2 1 principe klaar gemaakt. En dat is eigenlijk altijd wel goed. Zal zo nog even een foto maken van de saus, zover mij bekend niet in NL te verkrijgen..
Edit:
[Afbeelding: Guinness BBQ saus]
Bekend merk 😎 via mijn werk

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-01 09:24
418O2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:37:
[Afbeelding]

Vandaag picanha gemaakt, sous vide eerst en daarna affalkelen
Heb er 2 van 1800 gr voor mn verjaardag in de vriezer liggen en wilde ze ook zo gaan maken. Hoeveel graden en hoe lang heb je ze sous vide gedaan als ik vragen mag?

• 418O2
Henkie_NtA schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:29:
[...]

Heb er 2 van 1800 gr voor mn verjaardag in de vriezer liggen en wilde ze ook zo gaan maken. Hoeveel graden en hoe lang heb je ze sous vide gedaan als ik vragen mag?
Was tijdens het gamen de tijd vergeten, denk 1:15 op 50c. Kan wel iets langer maar ik hou van rare

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 15:06
418O2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Was tijdens het gamen de tijd vergeten, denk 1:15 op 50c. Kan wel iets langer maar ik hou van rare
Volgens mij maakt de lengte in tijd bij sous-vide niet zoveel uit. Het voordeel van sous-vide is dat de kerntemperatuur toch nooit hoger kan komen dan de ingestelde watertemperatuur? :?

Je kan ze ook 5 uur op 50c sous-vide bereiden, maakt volgens mij qua garing niet uit. Mogelijk dat de textuur van het vlees aangepast word, maar dat weet ik niet zeker

• 418O2
the-edge schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Volgens mij maakt de lengte in tijd bij sous-vide niet zoveel uit. Het voordeel van sous-vide is dat de kerntemperatuur toch nooit hoger kan komen dan de ingestelde watertemperatuur? :?

Je kan ze ook 5 uur op 50c sous-vide bereiden, maakt volgens mij qua garing niet uit. Mogelijk dat de textuur van het vlees aangepast word, maar dat weet ik niet zeker
Dat doet het zeker wel :) maar dat is hier offtopic

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 11-06-2019 11:49 ]

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 15:06
418O2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Dat doet het zeker wel :) maar dat is hier offtopic
offtopic:
Dank voor deze 'onderbouwing'

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 14:52
The-Source schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:25:
Spareribs
[Afbeelding: Klaar 2][Afbeelding: Klaar 1][Afbeelding: 321 logging]

Edit:
[Afbeelding: Guinness BBQ saus]
Ziet er goed uit! Ik ben sinds dit weekend overgestapt naar de 4-1-1 methode.
Valt nog steeds bijna van het bot af alleen iets meer bite.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-01 12:28
Nadat ik vorige week de Leenbakker Patton 15" heb besteld, besloten om toch ook een tafel te gaan maken.
Dus op vrijdagavond een plan gemaakt samen met mijn vrouw. Zaterdagochtend Douglas hout gaan halen en gaan knutselen.... zondag avond heerlijk gegeten :)

BBQ Tafel 1

BBQ Tafel 2

BBQ Tafel 3

BBQ Tafel 4

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33
Zijn er hier nog meer mensen die op hun AH Grill Guru wachten? Duurt lang...

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-01 11:02
NeutraleTeun schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grill Guru Compact en de Patton 15".
Zit wat verschil in de onderdelen, maar het ei zelf is vrij identiek met de maten.

Jammurrrrrr.

Als iemand in Limburg interesse heeft in de Patton 15" tegen inkoopprijs, shout.

Anders eens vragen of ik deze bij de winkel kan droppen.
Zoiets naar postkantoor brengen is volgens mij niet echt een optie.
Noord Limburg?
Kom zelf niet uit Limburg maar mijn ouders zijn daar vrij vaak (camping).

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
DarkAllMan schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:39:
Nadat ik vorige week de Leenbakker Patton 15" heb besteld, besloten om toch ook een tafel te gaan maken.
Dus op vrijdagavond een plan gemaakt samen met mijn vrouw. Zaterdagochtend Douglas hout gaan halen en gaan knutselen.... zondag avond heerlijk gegeten :)

[Afbeelding: BBQ Tafel 1]

[Afbeelding: BBQ Tafel 2]

[Afbeelding: BBQ Tafel 3]

[Afbeelding: BBQ Tafel 4]
Ziet er goed uit, heb je gewoon on the fly geknutseld of een tekening gemaakt? Hoeveel geld was je kwijt aan het hout?

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-01 12:28
terracide schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Ziet er goed uit, heb je gewoon on the fly geknutseld of een tekening gemaakt? Hoeveel geld was je kwijt aan het hout?
Niet on the fly... vrijdag avond een uurtje of 3 zitten puzzelen met mijn vrouw.
Het hele project kostte ongeveer 160 euro. (20% keuze korting Karwei, dus ik heb in delen afgerekend).
Ik denk dat het hout bij elkaar 110 euro was (met kortingen).

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-01 13:09

Nohead

PSN ID: Nohead

JP_S schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:55:
Jups, bestelling van 18 mei met platesetter. Belachelijk dat we zo lang moeten wachten.
Terwijl andere zonder platesetter het al uitgeleverd hebben gekregen.
En dan hebben ze het lef ook nog te zeggen dat ze geen inzicht hebben in hun eigen logistieke proces.

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-01 12:01
Gisteren voor het eerst maar eens de Dutch Oven gebruikt die ik vorige week had gekocht (het begon toch te kriebelen). Dutch oven van 6qt van Petromax.

Gekozen om de braised beef short ribs te maken volgens recept van Wolfgang Puck (met enige variatie). Uiteraard gedaan op de BBQ (Kamado Joe Classic II). In het recept wordt gesproken van enkel prei, maar als je het filmpje ziet, dan lijkt het toch verdacht veel op ui. Deze heb ik er dan ook maar bijgedaan :)

Onderstaande foto als resultaat. Gemaakt na circa 3 uur stoven @ 150 graden. Omdat het toen nog redelijk vroeg was, pas een uurtje later eraf gehaald. Was toen al wat te ver ingekookt. Ook enkele stukken iets te hard (buiten kookvocht). Smaak zat zeker goed! Ik heb het Dutch Oven virus te pakken :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mDxnrR6Y/20190610-165918.jpg

Voor de mensen die vaker de Dutch oven gebruiken om te stoven, op welke temperatuur richten jullie? Ik heb als doel 150 graden aangehouden. Dat leek goed te gaan, maar ik vroeg het me toch af.

Doorgaans bestel ik beefribs online, maar deze keer van de slager gehaald. Daar zit toch nog een verschil in, want als ik ze van de slager haal, dan zit er vaak een extra laag op de ribben. Volgens mij worden ze dan niet van de goede ribben gesneden (5 tm 9), maar van een ander stuk. Hierdoor ligt er nog een stuk mager vlees bovenop. Deze zijn bij het stoofpotje dan ook losgekomen van de rest van de ribben.

• Henkie_NtA
418O2 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Thanks.
50C klinkt inderdaad als redelijk rare, weet niet of alle gasten daarvan houden. 1:15 is niet heel lang toch? Moet nog ff zien hoe dik die ik heb zijn, lijken nu ingevroren vrij dik, maar zou zomaar kunnen dat ze bij ontdooien beetje uitklappen zeg maar.

• Chevy454
  • Niet online
JP_S schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:55:
Nohead schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:16:
Jups, bestelling van 18 mei met platesetter. Belachelijk dat we zo lang moeten wachten.
Terwijl andere zonder platesetter het al uitgeleverd hebben gekregen.
En dan hebben ze het lef ook nog te zeggen dat ze geen inzicht hebben in hun eigen logistieke proces.
Zie de topic waarschuwing onder, daar kan je het vragen. Dat hele gedoe met 200F en de uitlevering van de GGC is niet geheel interessant. (niet tegenstaand dat het heel erg vervelend is die situatie)
418O2 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:32:
418O2 in "AZ feedbacktopic"

Ben ik de enige die niet heel geïnteresseerd is in alle kamados aanbiedingen en leveringen?

[ Voor 62% gewijzigd door Chevy454 op 11-06-2019 15:03 ]

• 418O2
Henkie_NtA schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:50:
[...]

Thanks.
50C klinkt inderdaad als redelijk rare, weet niet of alle gasten daarvan houden. 1:15 is niet heel lang toch? Moet nog ff zien hoe dik die ik heb zijn, lijken nu ingevroren vrij dik, maar zou zomaar kunnen dat ze bij ontdooien beetje uitklappen zeg maar.
2 uur kan ook gerust hoor :)

• Chevy454
  • Niet online
Dat is het voordeel van sous vide: een half uur langer of een uur langer maakt weinig uit. Pas na 2 uur extra wordt het vervelend.

https://www.seriouseats.c...e-to-sous-vide-steak.html

Hier gaat die eraf op 47C low and slow, daarna opstoken en afbranden totdat we 52C (inclusied nagaren) maximaal hebben. Maar picanha op 50C via sous vide? Gaat die niet supersnel veel verder (afhankelijk van de dikte natuurlijk) als je die gaat searen?

* Chevy454 heeft de Anova al eens getest maar niet serieus gebruikt voor vlees.
Vrouwlief was niet gelukkig toen ik haar vertelde dat ik picanha steaks wou snijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 11-06-2019 15:21 ]

• 418O2
Chevy454 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:20:
[...]

Dat is het voordeel van sous vide: een half uur langer of een uur langer maakt weinig uit. Pas na 2 uur extra wordt het vervelend.

https://www.seriouseats.c...e-to-sous-vide-steak.html

Hier gaat die eraf op 47C low and slow, daarna opstoken en afbranden totdat we 52C (inclusied nagaren) maximaal hebben. Maar picanha op 50C via sous vide? Gaat die niet supersnel veel verder (afhankelijk van de dikte natuurlijk) als je die gaat searen?
Even in koud water helpt wel :) op de q krijgt hij veel hitte hè, zo gauw de vetkap gaat druipen heb je vlammen

• Henkie_NtA
Wat ik al zei, moet even kijken hoe ze erbij liggen als ze ontdooid zijn. De keuze voor sous vide is met name voor het gemak. Hoef ik me daar niet iig al te veel druk over te maken. De pulled pork maak ik ook al de dag van te voren. Dus de picanha is de dag zelf hop in de de sous vide en daarna even op de bbq voor de korst.

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2025
voor de mensen die nog twijfelen of er een kleine kamado bij willen er is nu 50% korting bij Lidl dus voor 50 euro heb je er een.

knip affiliate link en hoort in het andere topic

[ Voor 46% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2019 16:41 ]

Verwijderd

terracide schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:00:
Ik heb een de Inferno Junior kamado aangeschaft omdat ik deze met een actiecode AH-ActiegemistCompact voor 199 euro kon kopen: https://www.harlembbq.nl/inferno-junior-kamado.html.
[Afbeelding]
Eigenlijk wilde ik de Grill Guru maar die waren bij AH niet meer te krijgen, en aangezien het allemaal Auplex is maakt het me niet zovee uit. Zoek de tien verschillen :
[Afbeelding]
Of liever een Patton :
[Afbeelding]
Alleen had de GG iets langer garantie. Achteraf is die deal van AH niet zo goed als het eruit zag want in de oorspronkelijke prijs van 350 zat een platesetter, regenhoes en pook. Dus appels en peren vergelijken.
Zover ik kan zien komen al die kamado's van de leenbakker (Patton), Grill guru, kwantum hal, inferno, en nog veel meer allemaal van Auplex. En als het toch gewoon klei is ipv cordierite maakt het allemaal niet uit. Alleen de Bastard, Green Egg, Primo en de kamado Joe zijn van cordierite gemaakt. Spastisch doen over garantie lijkt zo onzinnig als je die dingen gewoon kan repareren en ze in Japan al meer dan 2000 jaar met klei bakken.

Maar goed, zoals velen ga ik voor low-budget en ga ik er een Ikea Bekvam kastje omheen knutselen maar ik moet nog een platesetter. Ik dacht aan een gietijzeren ovenschaal. Weet iemand welke zo past? Of is een normale heat deflector ergens goedkoop te scoren? Zelfde als de grill zelf , die wil ik ook wat robuuster zoals die van de bastard. Iemand een goedkope mod hiervoor?
Ik ga denk ik ook voor de inferno gaan, maar ben nog opzoek naar een goede platesetter. Momenteel heb ik, buiten het setje van de GGC niets gevonden. Iemand een idee waar je een platesetter kan kopen die past?

• terracide
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:05:
[...]

Ik ga denk ik ook voor de inferno gaan, maar ben nog opzoek naar een goede platesetter. Momenteel heb ik, buiten het setje van de GGC niets gevonden. Iemand een idee waar je een platesetter kan kopen die past?
Volgens mij past die van de bastard compact gewoon:
https://www.probbqshop.nl/plate-setter.html

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mooi dit, 1 hit op de zoekterm pizzaschep in dit topic :) Dus dan maar zo ;)

Ik ben inmiddels lekker bezig met pizza's op de Bastard en geheel tegen verwachting in gaat dat super goed en makkelijk :P
Enige wat ik nog lastig vind is om het deeg netjes op de steen te krijgen. Ik heb de inklapbare metalen Bastard pizzaschep. Ik strooi de schep en de onderkant van de pizza ruim in met bloem, maar blijf het toch lastig vinden om de pizza netjes op de steen te krijgen.

Iemand die hier tips voor heeft? Heb ik een andere pizzaschep nodig of is het vooral veel oefenen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

klopt alleeen is deze een stuk kleiner . waardoor hij minder afsluit dan hij zou moeten

• terracide
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:34:
[...]

klopt alleeen is deze een stuk kleiner . waardoor hij minder afsluit dan hij zou moeten
Het plaatje klopt niet. Check onder info: ze leveren de bastard plate setter voor de Compact. Google die plate setter en die is niet van het plaatje.

• Kezune
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:34:
[...]

jep, heb deze ook besteld voor mijn GGC van AH en zit met een speling van 3.5cm rondom de platesetter, ik had toevallig ook de pizzasteen van GG gekocht maar deze is met 26cm nèt te klein om te blijven liggen in de ophanging van de bastard compact platesetter

men eerste ribs waren redelijk krokant aan de zijkant :P

ben ook nog een oplossing aan het zoeken :/

edit: plaatjes
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rbkyfo.png
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s5jnya.png

[ Voor 8% gewijzigd door Kezune op 11-06-2019 16:43 ]

Verwijderd

Kezune schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:37:
[...]

jep, heb deze ook besteld voor mijn GGC van AH en zit met een speling van 3.5cm rondom de platesetter, ik had toevallig ook de pizzasteen van GG gekocht maar deze is met 26cm nèt te klein om te blijven liggen in de ophanging van de bastard compact platesetter

[Afbeelding]
[Afbeelding]
die van een patton 16 inch schijnt te passen

https://www.marktplaats.n...tesetter-hitteschild.html

• terracide
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien gewoon een gietijzer oven pannetje zoeken die je er tussen kan schuiven ivp de steen?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:52
Patton 16" plate setter past op de GGC, zoek even terug op mijn posts (met foto's).

• terracide
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn Auplex NL Inferno Compact heeft 29cm ruimte in de vuurkorf. 26cm zou dan toch 1.5cm aan elke kant hebeben?

• Señor Sjon
  • Laatst online: 10-01 12:09
Modbreak:Hele zwik 'ik ook' en aanverwante reacties naar de prullenbak. Mensen blijf ontopic en hou in de gaten dat we inmiddels een aanbiedingentopic hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:05
Atlas schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:26:

Ik ben inmiddels lekker bezig met pizza's op de Bastard en geheel tegen verwachting in gaat dat super goed en makkelijk :P
Enige wat ik nog lastig vind is om het deeg netjes op de steen te krijgen. Ik heb de inklapbare metalen Bastard pizzaschep. Ik strooi de schep en de onderkant van de pizza ruim in met bloem, maar blijf het toch lastig vinden om de pizza netjes op de steen te krijgen.

Iemand die hier tips voor heeft? Heb ik een andere pizzaschep nodig of is het vooral veel oefenen? :)
Probeer het eens met semolina. Genoeg op de plank/aanrecht en een beetje op de schep dan schuif je hem er in 1 of 2 bewegingen onder. Vervolgens glijdt hij bij makkelijk van de scherp af. Zal ongetwijfeld ook van het deeg afhangen.
Er zijn overigens ook veel mensen die het met bakpapier er onder doen en ook goede resultaten halen.
Evt meer tips met name in het pizza topic.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:10

franssie

Save the albatross

@Atlas je zit dan ook in het verkeerde topic te zoeken. 7(8)7 :+ :>
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15

dbzfan

Nee.

Zijn deze brikettenhouders met water reservoir er ook voor een 47cm weber (dus niet de grote weber)?

YouTube: Backyard BBQ Basics | Pork Spare Ribs
Zie 3.05 minuten.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-01 13:20

fxs81

Julianadorp

_VoiD_ schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:43:
Voor de mensen die vaker de Dutch oven gebruiken om te stoven, op welke temperatuur richten jullie? Ik heb als doel 150 graden aangehouden. Dat leek goed te gaan, maar ik vroeg het me toch af.
Lekker potje zo hoor, ik zit meestal tussen de 120 en de 150 graden, door af en toe te roeren of dingen toe te voegen loopt je temperatuur toch wat op, gebruik de DO ook in de kamado maar heb dan nooit de deflector eronder en dat gaat prima. De DO op het rooster in de hoogste stand, dan zit je ver genoeg van de kolen dat je eigenlijk geen last hebt van de directe stralingswarmte, heb nog nooit meegemaakt dat het aan ging koeken en ik gebruik hem regelmatig voor stoofpotjes en bonenschotels. Wereldspul hoor die DO's.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21
Atlas schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:26:

Ik heb ook een pizzaschep en ondanks veel bloem lukt het ervan afschuiven mij ook niet. Met bakpapier eronder gaat het wel heel goed (gewoon met bakpapier en al op de steen schuiven).

• Señor Sjon
  • Laatst online: 10-01 12:09
dbzfan schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:35:
Zijn deze brikettenhouders met water reservoir er ook voor een 47cm weber (dus niet de grote weber)?

Zie 3.05 minuten.
Vroagah was alles voor de 57cm Weber ontwikkeld, maar paste er bijna niks (of moeizaam) op de 47. Dus toen heb ik een 57 gekocht. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Mijn Wlanthermo met fan komt eraan.

Heeft iemand nog tips om een adapter te bouwen voor de Grill Guru kamado? Ik dacht aan stukje staal/aluminium en een pijpje. Een plaatje staal kan ik wel slijpen, maar kan ik een mooie ronde opening maken?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 17:05

MM99

That is the way I am!

Woop woop woop. Ik heb een Kamado Joe Classic 2 besteld bij Het Luxe Leven!! Wordt waarschijnlijk vrijdag bezorgd! Ik ben super blij met de beslissing en kan niet wachten tot ik het in elkaar kan zetten en kan aanzetten.

Verwijderd

MM99 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:01:
Woop woop woop. Ik heb een Kamado Joe Classic 2 besteld bij Het Luxe Leven!! Wordt waarschijnlijk vrijdag bezorgd! Ik ben super blij met de beslissing en kan niet wachten tot ik het in elkaar kan zetten en kan aanzetten.
Gefeliciteerd..
Waarom voor de 2 gegaan en niet voor de 3?
Ik zit sterk te twijfelen tussen deze 2, en 500 euro prijs verschil is best fors.
Maar de "voordelen" trekken me toch meer naar de 3 ipv de 2.
- Standaard kolenmand erbij (normaal 100 euro geloof ik)
- Hogere dome, icm sloroller, een betere distributie van warmte en rook.. (minder hot spots)
- 3 level cooking rack.
- Mooier onderstel.. (oog wil ook wat).

Het is een flinke investering, maar zal ook heel wat jaartje mee moeten gaan, dan valt de meerpijs (gemiddeld) gezien wel mee..

Ben heel benieuwd naar jou eerste ervaring op de KJ2..

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07
Wie heeft er nog een leuke tip voor een BBQ boek? (vaderdag ;) )

Ik heb reeds de bbq bijbel van Julius Jaspers en 1 van de smokey goodness boeken.
Ik zag nu Het vuur de baas, lijkt mij ook een goed boek?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Verwijderd

Martinusz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:20:

Ik heb reeds de bbq bijbel van Julius Jaspers en 1 van de smokey goodness boeken.
Het vuur de baas, is een vrij basic boek, veel techniek zoals hoe je een bbq aansteekt, temp control etc..
Daarnaast wel wat leuke recepten, maar die vind je ook wel terug op de pagina van Noskos.
Het is een beetje een verzamelboek geworden van zijn website..
Leuk als naslag werk of door te bladeren voor ideeen, maar dat krijg je ook wel als je zijn site doorspit op zoek naar recepten.

Leuk boek voor de beginner, of verzamelaar van leuke receptjes..

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dbzfan schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:35:

Zie 3.05 minuten.
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Zelf knutselen ;)

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:23:
[...]

Het vuur de baas, is een vrij basic boek, veel techniek zoals hoe je een bbq aansteekt, temp control etc..
Daarnaast wel wat leuke recepten, maar die vind je ook wel terug op de pagina van Noskos.
Het is een beetje een verzamelboek geworden van zijn website..
Leuk als naslag werk of door te bladeren voor ideeen, maar dat krijg je ook wel als je zijn site doorspit op zoek naar recepten.

Leuk boek voor de beginner, of verzamelaar van leuke receptjes..
Ja er zal inderdaad ook veel overlap in zitten met bijv. de bbq bijbel. Alles is op internet te vinden :P maar vind een boek altijd wel prettig om gewoon eens rustig door te bladeren.
Ben ook nog meer van de "simpele" recepten en dergelijke, ik vind vaak de recepten in uitgebreide BBQ recepten boeken niet perse te ingewikkeld, maar wel vaak allerlei exotische ingredienten bevatten dat ik denk ja dat is leuk, maar ik heb dat niet standaard allemaal in huis en in een dorp kun je het vaak niet eenvoudig ook even halen. En ik weet vaak niks voor vaderdag dus dan zoek ik maar weer eens een bbq boek op _O-

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Matsie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
NeutraleTeun schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:26:
Patton 16" plate setter past op de GGC, zoek even terug op mijn posts (met foto's).
Daar ben ik nog steeds naar op zoek (die met lange poten) want ik kom overal alleen maar deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://static.leenbakker.nl/products/960x960/81020703.jpg

Toevallig nog een tip/link naar een 16" plate setter met lange poten? Of kom ik dan automatisch uit bij de (dure) Conveggtor voor de Minimax?

Wie nergens in gelooft, zal nooit iets veranderen...
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien komen...

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 17:05

MM99

That is the way I am!

Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:17:
[...]

Gefeliciteerd..
Ik zit sterk te twijfelen tussen deze 2, en 500 euro prijs verschil is best fors.
- Hogere dome, icm sloroller, een betere distributie van warmte en rook.. (minder hot spots)
- 3 level cooking rack.

Het is een flinke investering, maar zal ook heel wat jaartje mee moeten gaan, dan valt de meerpijs (gemiddeld) gezien wel mee..

Thanks!
Alles wat je zegt klopt. Ik zat ook enorm te twijfelen. Uiteindelijk was mijn reden:
- kolenmand kan ik bij kopen voor 100, of ik koop een Kickashbasket voor 75 euro. Voordeel van de Kickashbasket is dat het niet vast zit aan de devide and conquer set, en de standaard basket van KJ wel.
- Ik zie sloroller als een extreme gimmic waarvan ik me sterk afvraag of er in praktijk nou echt een groot voordeel is tegenover een standaard diffuser van KJ. Het heeft wel als voordeel dat je kamado nog iets zuiniger wordt, maar gezien een Kamado al best zuinig is, zag ik dat niet als enorme toegevoegde waarde. Daarnaast, wanneer je de sloroller gebruikt, is er niet echt meer ruimte tussen de sloroller en de grill om een bakje tussen te zetten voor het druppen van vetten en sappen. Het is ook niet de bedoeling dat je dat doet, want dat heeft weer invloed om de luchtstroom wat een sloroller juist voor moet zorgen. Zonder bakje zullen de sappen en vetten op de SloRoller vallen. Op den duur wordt dan een zooitje. Dat zie ik nu ook op de branderkapjes van mijn buitenkeuken. Na 5 jaar is dat bijna niet schoon meer te krijgen.
- Het is drielaags, als je de sloroller niet gebruikt, want SloRoller neemt één ruimte in. Mijn vermoede is dat ik niet vaak drie lagen nodig zou hebben als ik direct ga grillen.
- Ik vond de poot van 3 ook mooier dan die van 2. Alleen vond ik het niet 425 euro mooier :).

Maar dit is puur mijn eigen persoonlijke redenering. Voor jou kan het compleet andere reden zijn.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 09:46

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:17:
[...]

Gefeliciteerd..
- 3 level cooking rack.

Recentelijk voor deze keuze gestaan. Vond het zelf de meerprijs niet waard. In mijn geval was prijsverschil zo'n 600,- De kick ach basket was 72,- Voor dat geld wat ik bespaard heb gietijzeren Joe gril Plate en rooster, drip pan, Dutch Oven, wok en een JoeTisserie aangeschaft.

Onderstel kon mij niet zo bekoren. Uiteindelijk wordt die hier ingebouwd samen met de Jr., zodra we aan de slag kunnen met de tuin etc.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• terracide

Ik heb dit boek wat ik wel gaaf vind https://www.bol.com/nl/p/smokey-goodness/9200000051926200/

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
MM99 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:53:
[...]

Thanks!
Alles wat je zegt klopt. Ik zat ook enorm te twijfelen. Uiteindelijk was mijn reden:
- kolenmand kan ik bij kopen voor 100, of ik koop een Kickashbasket voor 75 euro. Voordeel van de Kickashbasket is dat het niet vast zit aan de devide and conquer set, en de standaard basket van KJ wel.
- Ik zie sloroller als een extreme gimmic waarvan ik me sterk afvraag of er in praktijk nou echt een groot voordeel is tegenover een standaard diffuser van KJ. Het heeft wel als voordeel dat je kamado nog iets zuiniger wordt, maar gezien een Kamado al best zuinig is, zag ik dat niet als enorme toegevoegde waarde. Daarnaast, wanneer je de sloroller gebruikt, is er niet echt meer ruimte tussen de sloroller en de grill om een bakje tussen te zetten voor het druppen van vetten en sappen. Het is ook niet de bedoeling dat je dat doet, want dat heeft weer invloed om de luchtstroom wat een sloroller juist voor moet zorgen. Zonder bakje zullen de sappen en vetten op de SloRoller vallen. Op den duur wordt dan een zooitje. Dat zie ik nu ook op de branderkapjes van mijn buitenkeuken. Na 5 jaar is dat bijna niet schoon meer te krijgen.
- Het is drielaags, als je de sloroller niet gebruikt, want SloRoller neemt één ruimte in. Mijn vermoede is dat ik niet vaak drie lagen nodig zou hebben als ik direct ga grillen.
- Ik vond de poot van 3 ook mooier dan die van 2. Alleen vond ik het niet 425 euro mooier :).

Maar dit is puur mijn eigen persoonlijke redenering. Voor jou kan het compleet andere reden zijn.
Ik kan me ook niet voorstellen dat die sloroller zo'n groot verschil gaat maken.
Mijn ribs en PP lukken perfect op de KJ II.
Ik zet oook graat een waterpan in de Q, en dat wordt moeilijk met de SloRo.
Bijkomend risico: je mag met de SloRo niet boven de 200 graden. Dus als je na het aansteken de deurtjes wat te lang open laat heb je voor 300€ gesmolten ALU in je Q liggen.

KJ maakt heel goede BBQ's, maar ze zijn nog sterker in hun marketing. Innovatie is goed, maar ergens kom je aan de grens waar de meerprijs de voordelen niet meer compenseert.
In de VS is het gebruikelijk om iedere keer maar te gaan "upgraden", dat doet de economie draaien. Het is maar de vraag hoe ver je daar zelf in wil mee gaan.
Voor mij zat de KJII net in de sweetspot tussen budget en "bang for bucks". Ben er nog altijd tevreden mee, en heb geen spijt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Chevy454
  • Niet online

Het vuur de baas is gewoon een offline versie van bbq-nl.com.
Niks mis mee maar aangezien het al grotendeels online staat.

Als ik mocht kiezen tussen "het vuur de baas" of "Smokey Goodness 1" dan zou ik zeker voor Smokey Goodness gaan omdat deze meer recepten heeft, leukere plaatjes en niet online staat ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 12-06-2019 11:33 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ligt eraan wat en hoe je bbq'ed. Ik zou persoonlijk voor nog een smokey goodness boek gaan - genoeg keuzes in die boeken.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54

Ik heb het boek ook. Hij is vrij basis, maar best interessant wel nog. Als je hem koop kijk dan even rond bij Beef en Steak, scheelt je 17,50 op het boek (komt nog wel verzendkosten bij, maar dan nog scheelt het). Of bestel het Noskos pakket met boek en kruiden :)

https://beefensteak.nl/catalogsearch/result/?q=baas

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
[...]
Daarnaast, wanneer je de sloroller gebruikt, is er niet echt meer ruimte tussen de sloroller en de grill om een bakje tussen te zetten voor het druppen van vetten en sappen.
Wanneer je de grill roosters op de bovenste ring legt is er nog plaats voor een platesetter en een lekbak op de middelste ring, tussen de grill roosters en de SloRoller. Ik heb daar de Bastard Drip Pan Large voor aangeschaft. Die is rond en de bodem is exact even groot als de deksel van de SloRoller.
[...]
Op den duur wordt dan een zooitje. Dat zie ik nu ook op de branderkapjes van mijn buitenkeuken. Na 5 jaar is dat bijna niet schoon meer te krijgen.
De SloRoller is heel eenvoudig schoon te maken juist vanwege de coating. Even meenemen met de afwas en klaar.
[...]

De side tables zijn bij de 3 van aluminium i.p.v. HPE plastic bij de 2. De 3 heeft door deze toevoegingen inderdaad een stevige meerprijs van bijna 500 euro. Of dat het ook waard is? Ik denk van wel, maar zoals je ook aangeeft is dat erg persoonlijk. Uiteindelijk denk ik dat de 3 niet meer waard is dan 1750 ~1800 euro, maar of je nu de 2 of een 3 neemt, het zijn bijzonder degelijke Kamado's. :Y

[ Voor 0% gewijzigd door HYM1100S op 12-06-2019 12:49 . Reden: Typo ]

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:12
Zijn er al meer mensen die hun Grill Guru inmiddels hebben gekregen? Morgen is het 13 juni. Tot nu toe is het radiostilte

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 14:07

Ook ik zou kiezen voor een Smokey Goodness boek.
Al was het alleen al om de sfeer van deze boeken. Moet er zelf nog 1 en zijn boek Black Smoke.

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-01 09:12
Misha schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:00:
Zijn er al meer mensen die hun Grill Guru inmiddels hebben gekregen? Morgen is het 13 juni. Tot nu toe is het radiostilte
De Grill guru is hier vorige week afgeleverd door Tielbeke transport.

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is er een voordeel om een pan water te gebruiken met low en slow ?

ik heb een paar keer ribs gemaakt op de 321 manier met de bkk5000 en zet er elke keer een pan water onder, maar ik zie ook veel filmpjes die geen pan water gebruiken en vroeg me af wat nou het voordeel ervan is ? meer smaak ?

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Slux schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:06:

ik heb een paar keer ribs gemaakt op de 321 manier met de bkk5000 en zet er elke keer een pan water onder, maar ik zie ook veel filmpjes die geen pan water gebruiken en vroeg me af wat nou het voordeel ervan is ? meer smaak ?
Je temperatuur blijft wat stabieler door een waterpan.
Ik doet dit ook meestal op mijn Weber 57 als ik PP of ribs maak.
Ik wacht ook nog op de GGC en het accessoire pakket, idd erg stil is het.

• Hari-Bo
  • Laatst online: 21:30
@Slux Ik gebruik een bak water alleen icm een Weber Smokey Mountain omdat de temperatuur dan stabieler blijft. In een Kamado barbecue doe ik dit nooit.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Verwijderd

Water zorgt voor 2 dingen,
- hogere luchtvochtigheid in de bbq
- en betere temperatuur beheersing..

Het is een persoonlijke voorkeur, ik doe het zelf eigenlijk nooit en heb lekker sappige ribs of PP..
Je kunt tijdens de bereiding ook niet extra vocht in het vlees krijgen namelijk, want vlees trekt samen en perst als het ware alles naar buiten.

Enige wat een hogere luchtvochtigheid doet is zorgen dat de sappen van het vlees minder snel verdampen, de bark vorming duurt daarom ook vaak wat langer.

Maarja ik wil zsm een bark want dat zorgt er imo er ook voor dat er minder naar buiten kan komen (vanwege de hardere bark)..

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01 16:27
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:11:
[...]

Water zorgt voor 2 dingen,
- hogere luchtvochtigheid in de bbq
- en betere temperatuur beheersing..

Het is een persoonlijke voorkeur, ik doe het zelf eigenlijk nooit en heb lekker sappige ribs of PP..
Je kunt tijdens de bereiding ook niet extra vocht in het vlees krijgen namelijk, want vlees trekt samen en perst als het ware alles naar buiten.

Enige wat een hogere luchtvochtigheid doet is zorgen dat de sappen van het vlees minder snel verdampen, de bark vorming duurt daarom ook vaak wat langer.

Maarja ik wil zsm een bark want dat zorgt er imo er ook voor dat er minder naar buiten kan komen (vanwege de hardere bark)..
Hoe vang je de vleessappen komende van de ribs op? Gewoon een lege bak?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:41
JohnStaakke schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:40:
[...]

Gewoon op mijn deflector. Volgende sessie keer ik die om en brand hij vanzelf schoon.

K to the KillaZ

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JohnStaakke schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:40:
[...]

In mijn Weber leg ik een los vel alu folie onderin met de zijkanten een beetje omhoog gekruld.
Als het te vies is na een paar sessies, eruit en een nieuw vel erin.

• Misha
koesie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:10:
[...]

Je temperatuur blijft wat stabieler door een waterpan.
Ik doet dit ook meestal op mijn Weber 57 als ik PP of ribs maak.

[...]

Ik wacht ook nog op de GGC en het accessoire pakket, idd erg stil is het.
Ik ben al wel meerdere keren anoniem gebeld. Maar ik ben telkens echt net te laat. Lijkt wel alsof ze hem maar 1 of 2 keer over laten gaan

Verwijderd

koesie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:54:
[...]

In mijn Weber leg ik een los vel alu folie onderin met de zijkanten een beetje omhoog gekruld.
Als het te vies is na een paar sessie, eruit en een nieuwe vel erin.
Hier ook.. Ik gooi het wel weg na elke sessie.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-01 13:20

fxs81

Julianadorp

Maatje van me heeft deze, die leen ik wel eens, is ook een heel leuk boek.
https://www.bol.com/nl/p/rook/9200000056558039/

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Chevy454
  • Niet online

Ik heb het dit weekend eens geprobeerd op mijn action kamado tijdens mijn PP run.

Het idee voor mij was dat het water de lucht in de kamado vochtiger maakt. Vochtigere lucht betekent dat de relatieve vochtigheid stijgt en er dus minder vocht van het vlees kan verdampen. Dus sappiger. Bijkomend voordeel is dat de temperatuur stabieler blijft want vochtige lucht heeft meer energie nodig om in temperatuur te stijgen.

Is het nodig om een waterpan te gebruiken? Dat hangt af van je luchtdoorstroom. Als je veel verse lucht hebt dan heb je een lagere relatieve vochtigheid, dan zou je vlees kunnen uitdrogen omdat er makkelijker vocht afgevoerd kan worden.

In een kamado zoals de BKK5000 is de vlam zeer klein dus weinig lucht doorvoer. Dus heb je die niet nodig.
Bij de Fornetto watersmoker heb ik gemerkt dat het vuur een pak groter is, dus daar heb je veel lucht nodig om het vuur op de juiste temp te houden dus daar gebruik ik de waterpan.

Op het action ei is de afstand deflector vlees slechts 2 cm. Meer hoogte is fijner om het aandeel stralingswarmte klein te houden. Aangezien ik die niet heb vul ik het gietijzeren pannetje met water. Dit helpt ook om de smurrie tgv vleessappen die op de hete deflector komen te verminderen. Alternatief is het gebruik van speelzand (nog niet gedaan).

Het komt er dus op neer: hoe groot je vlam is en wat de afstand deflector en vlees is.
Maar op de BKK5000, ik zou gewoon een (dubbele) pizzasteen gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 12-06-2019 15:22 ]

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik kreeg vandaag reactie op mijn mail; alle bestellingen waarvan de vouchercode niet met ah-21jun begint zullen deze week uitgeleverd worden

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2025

Voodoo

Lurker

Chevy454 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:19:
[...]
...
Op het action ei is de afstand deflector vlees slechts 2 cm. Meer hoogte is fijner om het aandeel stralingswarmte klein te houden. Aangezien ik die niet heb vul ik het gietijzeren pannetje met water. Dit helpt ook om de smurrie tgv vleessappen die op de hete deflector komen te verminderen. Alternatief is het gebruik van speelzand (nog niet gedaan).
...
Vraagje, kookt het water hierdoor niet vrij snel doordat het direct boven de hittebron hangt? Resulteert bovenstaande aanpak niet in het stomen van je vlees?

• Chevy454
  • Niet online
Voodoo schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:26:
Vraagje, kookt het water hierdoor niet vrij snel doordat het direct boven de hittebron hangt? Resulteert bovenstaande aanpak niet in het stomen van je vlees?
Zoveel water kan de lucht niet opnemen met dat klein vuurtje. Ik heb die echt enkel voor massa,

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 12-06-2019 15:35 ]

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2025

Voodoo

Lurker

Chevy454 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:34:
[...]

Zoveel water kan de lucht niet opnemen met dat klein vuurtje. Ik heb die echt enkel voor massa,
Okay top, dan ga ik jouw methode ook eens proberen d:)b

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:36

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Misha schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Ik ben al wel meerdere keren anoniem gebeld. Maar ik ben telkens echt net te laat. Lijkt wel alsof ze hem maar 1 of 2 keer over laten gaan
Ik beantwoord nooit anonieme bellers. En als de telefoon inderdaad maar 1 of 2 keer over gaat dan zal het wel een verkooppraatje zijn.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:11
Ik wacht sinds 18 mei en kreeg (toevallig) vanmiddag een sms'je dat hij morgen wordt geleverd. Berichtje kwam van Beentjes transport.

Betreft tevens de accessoireset, ik denk dat dit mede de reden was dat de levering zo lang op zich heeft laten wachten, aangezien die set uitverkocht raakte op een gegeven moment.

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-01 13:09

Nohead

PSN ID: Nohead

Ebbao schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:27:
[...]

Ik wacht sinds 18 mei en kreeg (toevallig) vanmiddag een sms'je dat hij morgen wordt geleverd. Berichtje kwam van Beentjes transport.

Betreft tevens de accessoireset, ik denk dat dit mede de reden was dat de levering zo lang op zich heeft laten wachten, aangezien die set uitverkocht raakte op een gegeven moment.
Jups, dat is toevallig :) Ik heb ook net een SMS ontvangen van Beentjes (regio Limburg/Weert)
Komt het dan toch op de 13e binnen.

Verwijderd

Ebbao schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:27:
[...]

Ben k benieuwd aangezien deze uitverkocht is tot de 26ste

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
Chevy454 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:34:
[...]

Als ik water in mijn pannetje doe, verdampt dat op een uurtje á anderhalf.

En ik heb in mijn gietijzeren pan, nog een alu schaal liggen/zweven als extra scheiding. Warmte komt daarbij enkel vanuit de zijkant.

Er loopt meer dan genoeg warme lucht door om al dat vocht op te nemen.

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
IceTeaGX schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:01:
[...]

Als ik water in mijn pannetje doe, verdampt dat op een uurtje á anderhalf.

En ik heb in mijn gietijzeren pan, nog een alu schaal liggen/zweven als extra scheiding. Warmte komt daarbij enkel vanuit de zijkant.

Er loopt meer dan genoeg warme lucht door om al dat vocht op te nemen.
Hier is het na een uur of 7 nog niet verdampt, stond er ook echt van te kijken dat er nog zoveel water inzat na 7 uur.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
Als ik bij een belgische slager een brisket wil halen, wat moet ik dan vragen?

Zijn er hier belgen die dat al bij hun gewone slager gekocht hebben?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 418O2
Tommie12 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:19:

https://www.puureten.net/...ijk-hoe-maak-ik-het-zelf/

Borstuk of klapstuk zou een Nederlandse slager wel kennen denk ik

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44
Ik ga morgen voor de eerste keer picanha doen op m'n kolenbbq en wil wat rookhout toevoegen. Ik heb alleen geen chunks maar snippers die met de gas bbq gebruikte icm een smoke box. Kan ik de snippers ook gewoon gebruiken en tussen de kolen gooien of beter om het te verpakken met alu folie ofzo?

Of gewoon niet en nog even snel naar de winkel voor wat chunks :+.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Misha
Tiwazz schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:50:
Ik ga morgen voor de eerste keer picanha doen op m'n kolenbbq en wil wat rookhout toevoegen. Ik heb alleen geen chunks maar snippers die met de gas bbq gebruikte icm een smoke box. Kan ik de snippers ook gewoon gebruiken en tussen de kolen gooien of beter om het te verpakken met alu folie ofzo?

Of gewoon niet en nog even snel naar de winkel voor wat chunks :+.
Je picanha is een chunk waard...

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Omdat ik meer van de Applaro ben gecharmeerd dan de Bekvam kwam ik net deze tegen bij de Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Serveerwagen/p100251037

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/0d60a92a47593c948a09b8536b8a3801.jpeg

Die heeft iig al een zijbalkjes waar je op dat niveau wel een plank kunt zetten waar de kamado op rust. En hij heeft net wat leuke extraatjes zoals een lade, haken voor je nodige accessoires en niet geheel onbelangrijk een flessenopener :+ Voor 20 euro meer dan de Bekvam toch een stukje beter uitgerust.

[ Voor 6% gewijzigd door Joosie200 op 12-06-2019 19:43 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Joosie200 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:41:
Omdat ik meer van de Applaro ben gecharmeerd dan de Bekvam kwam ik net deze tegen bij de Lidl:
https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Serveerwagen/p100251037

[Afbeelding]

Die heeft iig al een zijbalkjes waar je op dat niveau wel een plank kunt zetten waar de kamado op rust. En hij heeft net wat leuke extraatjes zoals een lade, haken voor je nodige accessoires en niet geheel onbelangrijk een flessenopener :+ Voor 20 euro meer dan de Bekvam toch een stukje beter uitgerust.
Ik weet nog niet wat ik daarvan moet vinden. Of gewoon lelijk, of zo spuuglelijk dat hij weer mooi word :+

Tijd voor een nieuwe sig..

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:44:
[...]

Ik weet nog niet wat ik daarvan moet vinden. Of gewoon lelijk, of zo spuuglelijk dat hij weer mooi word :+
Tis een lelijk ding maar das de bekvam ook. :P Het zijn vooral handige krengen om je lompe kamado makkelijk te verplaatsen naar onder het afdak. Meer functie > design.

• Chevy454
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:19:

Neem maar een hele matrasbeschermer mee tegen het huilen.
De meeste doorsnee slagers hebben geen vakkennis meer.

Pagina: 1 ... 44 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism