Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 331 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
Ik ben al een hele tijd aan het kijken voor een kamado, inmiddels ben ik op het punt dat ik er een wil aanschaffen, maar ik weet nog niet welke. Ik heb op dit moment een weber ketel bbq van 47cm en daarmee kan ik redelijk uit de voeten. Ik vind dit formaat BBQ iets te klein; wanneer ik meerdere producten tegenlijk op de BBQ wil leggen is dat lastig en ook het indirect bereiden van een groter stuk vlees is iets minder makkelijk.

Ik had in eerste instantie mijn ogen op een Bastard Large. Maar ik lees dat Bastards bekent staan dat ze niet goed luchtdicht zijn, waardoor ze niet zo snel doven en het lastig is om de temperatuur constant te houden. Als je dan zo'n bedrag uitgeeft aan een kamado, verwacht je wel betere kwaliteit.

Big Green Egg vind ik simpelweg te duur. Kamado Joe is een optie, maar deze zijn ook niet goedkoop. Grill Guru heb ik ook vaker naar gekeken, maar onvoldoende verdiept, zeker vwb de accessoires.

Wat is jullie advies? Is het probleem met de Bastard niet zo groot is ik denk? Moet ik me gaan verdiepen in Grill Guru?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Orion84 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:28:
@bsmpower Ik heb ook een Grill Guru Compact en nu recent een Masterbuilt Gravity XT aangeschaft. Vooral inderdaad voor die extra ruimte, wanneer je eens voor meer dan 2 personen iets klaar maakt en/of meer dan alleen het vlees op de BBQ wilt bereiden.

Die eerste generatie Gravity Series zijn volgens mij enkelwandig en daarmee inderdaad wel een stukje minder zuinig. En de verhalen over de bouwkwaliteit zijn inderdaad niet al te positief. Dat heb ik met mijn Masterbuilt Portable ook wel een beetje gemerkt: lak op de scharnieren die al bij de eerste sessie begon te bobbelen, firebox die wat vervormd is, rook die aan alle kanten uit de bbq komt (die dus overal smerig wordt) bij gebrek aan vilt of andere pakking.
Uiteindelijk doet die Portable het wel nog steeds prima. Ik heb er zelf vilt aan toegevoegd wat dat punt in elk geval oplost en de verf van de scharnieren is niet slechter geworden. Maar daarom nu dus wel voor de XT gegaan, die qua bouwkwaliteit wel een stukje degelijker is en dubbelwandig, incl. glasvezel pakking rond de klep.

De extra ruimte bevalt uitstekend. Kolenverbruik is zeker geen 10kg per sessie (maar voor de 800 zal dat dus denk ik wel wat hoger liggen). Ik had 'm zaterdag een uur of 5 aan (op 120°C) voor spareribs en daarbij had ik de hopper maar voor de helft of zo gevuld en dat was genoeg (nog maar een paar kooltjes over na uitzetten en afkoelen). Op hogere temperaturen gaat het natuurlijk sneller er doorheen, maar dat doe je dan meestal weer niet uren achter elkaar.
Top, bedankt voor je info! Kwam inderdaad ook al wat verhalen tegen over de bouwkwaliteit. 2e hands zie ik ze ook te koop staan en zie ik ook regelmatig wat roest en matige lak. Dus misschien toch niet zo'n verstandige keuze, bij ons staat ie het hele jaar in de tuin zonder overkapping (wel met hoes). De XT ziet er ook goed uit, maar gelijk een stuk duurder ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 23:17
Abom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:53:
Wat is jullie advies? Is het probleem met de Bastard niet zo groot is ik denk? Moet ik me gaan verdiepen in Grill Guru?
Volgens mij is het probleem met Bastard niet zo groot. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een van de eerdere heb en daar was het probleem niet bij, dus helemaal zeker ben ik daar niet van.

Ik heb ook een grillguru maar die voelt echt minder qua bouwkwaliteit. Ikzelf zou als ik nu opnieuw kon kiezen gaan voor een Kamado Joe. Die liggen volgens mij toch echt voor met innovaties enz. Maar wel duurder en ik vind dat rood eigenlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39

Dennis1812

Amateur prutser

Rood moet je liggen ja. Tegelijkertijd valt het in de tuin echt weer niet zo enorm op.

Ze hebben een tijdje de KJ1 als master built uitgebracht in het zwart. Dat liep heel goed toen. Maar het rode blijft toch het mooie van KJ.

Als je voor KJ gaat kijk of je budget je toelaat gelijk een classic 2 te nemen. Dat nieuwe scharnier is wel heel erg fijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Ik ben al een hele tijd aan het kijken voor een kamado, inmiddels ben ik op het punt dat ik er een wil aanschaffen, maar ik weet nog niet welke. Ik heb op dit moment een weber ketel bbq van 47cm en daarmee kan ik redelijk uit de voeten. Ik vind dit formaat BBQ iets te klein; wanneer ik meerdere producten tegenlijk op de BBQ wil leggen is dat lastig en ook het indirect bereiden van een groter stuk vlees is iets minder makkelijk.

Ik had in eerste instantie mijn ogen op een Bastard Large. Maar ik lees dat Bastards bekent staan dat ze niet goed luchtdicht zijn, waardoor ze niet zo snel doven en het lastig is om de temperatuur constant te houden. Als je dan zo'n bedrag uitgeeft aan een kamado, verwacht je wel betere kwaliteit.

Big Green Egg vind ik simpelweg te duur. Kamado Joe is een optie, maar deze zijn ook niet goedkoop. Grill Guru heb ik ook vaker naar gekeken, maar onvoldoende verdiept, zeker vwb de accessoires.

Van wat ik hoor, gaat het voornamelijk wel eens mis bij de topvents van Bastard maar, als dat het geval is, krijg je zonder blikken of blozen een nieuwe topvent.

Garantie van de grote merken is allemaal prima, BGE is de enige die écht levenslange garantie biedt maar, we weten met z'n allen niet of ze over 30 jaar nog bestaan.

Ik heb wel eens een hele dag een workshop gehad op hun landgoed, tot in de puntjes verzorgd maar de vertegenwoordiger van BGE zei ook: Ja een BGE is duur en de accessoires ook (en dat is ook nog iets om in overweging te nemen). Zijn comment was: Als iemand een BGE koopt, zijn we die persoon in principe kwijt als klant. Je hoeft dan geen nieuwe meer te kopen want, gaat ie stuk, krijg je een nieuwe. Daarom zijn juist al die accessoires er en zijn ze relatief prijzig. Met BGE koop je in elk geval zekerheid voor de langere termijn al moet je bloeden voor originele accessoires.

In de basis doen de meeste B tot A++ merk kamado's natuurlijk allemaal hetzelfde en ook voor BGE kan je 3rd party spullen krijgen.

Natuurlijk heb je altijd fanboys van het een of andere merk die andere merken compleet ruk vinden.

Uiteindelijk moet je voor jezelf bepalen wat je budget is, voor een bepaald bedrag, kan je bij BGE misschien een medium krijgen en elders een Large of groter.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:28

watercoolertje

Untertitel

Ik hoor dat ook steeds van een collega dus die is zelf voor een Joe aan het kijken. Echter mijn eigen Bastard Compact lekt zo goed als niet, en gaat ook altijd netjes uit als ik alles sluit.

Mijn volgende (Large) kamado wordt ook weer een Bastard.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bsmpower schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Top, bedankt voor je info! Kwam inderdaad ook al wat verhalen tegen over de bouwkwaliteit. 2e hands zie ik ze ook te koop staan en zie ik ook regelmatig wat roest en matige lak. Dus misschien toch niet zo'n verstandige keuze, bij ons staat ie het hele jaar in de tuin zonder overkapping (wel met hoes). De XT ziet er ook goed uit, maar gelijk een stuk duurder ook.
Ja, zeker als ie permanent buiten staat zou ik daar wel mijn twijfels bij hebben. Ik heb 'm, voor nu in elk geval, gewoon in de garage staan en rol hem wanneer ik 'm gebruik naar buiten en zodra hij voldoende is afgekoeld weer naar binnen. Voordeel van de XT is wel dat veel meer onderdelen (in het binnenwerk) geëmailleerd zijn, maar inderdaad, dat komt wel met een prijskaartje.

Voordeel van die 800 is dat ie incl. bakplaat komt. Al moet je daar dan wel geloof ik weer ook het binnenwerk voor ombouwen, dus niet even simpel een kwestie van die bakplaat op het rooster leggen en gaan. Ik heb in mijn XT laatst gewoon een gietijzeren plancha op het rooster gelegd, zie Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Hoe dan ook: succes met oriënteren en kiezen, mocht je nog wat over de Masterbuilt willen weten, geef maar een gil :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

Esumontere

Floep, banaan.

Bastards lekken niet. Sommige topvents sluiten niet goed, en als je dat merkt krijg je onder garantie meteen een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
Over bastard topvents gesproken; de topvent van mijn Bastard Compact zit vastgekoekt ofzo... Als hij warm is kan ik hem met veel kracht los draaien, maar dat gaat niet van harte. Dat was aan het begin zeker niet zo. Lijkt erop dat ik hem even helemaal goed schoon moet maken en opnieuw in moet vetten of iets dergelijks? Is dat iets wat jullie normaal regelmatig doen? Zo ja, hoe doe je dat en waarmee vet je hem in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
Avalaxy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:14:
Over bastard topvents gesproken; de topvent van mijn Bastard Compact zit vastgekoekt ofzo... Als hij warm is kan ik hem met veel kracht los draaien, maar dat gaat niet van harte. Dat was aan het begin zeker niet zo. Lijkt erop dat ik hem even helemaal goed schoon moet maken en opnieuw in moet vetten of iets dergelijks? Is dat iets wat jullie normaal regelmatig doen? Zo ja, hoe doe je dat en waarmee vet je hem in?
De topvent van KJ geef ik af en toe een sopje, werkje van niets.
Maar dat is gegoten aluminium, dus dat roest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:18
Avalaxy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:14:
Zit er niet simpelweg een flinke laag vet tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderflash
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 13:23

Als je nog in de oriëntatie fase zit, zou je ook eens kunnen kijken naar Monolith. Ik heb zelf de Monolith classic Pro 2, een kamado met een keur aan accessoires. After sales zijn uitstekend, heb ik mogen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:28

watercoolertje

Untertitel

MiKeZZa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Dat is bij mij (ondertussen) wel zo vet en ik denk ook roet samen, al zit ie bij mij nog niet vast is die ook niet meer zo soepel als dag 1.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03

Ik heb een Green Egg, waar ik nog altijd heel tevreden van ben. Maar, mocht ik nu een kamado kopen, dan zou ik toch zeker serieus de Monolith overwegen. Maar, ik geloof dat die qua prijs toch in de buurt van de BGE zit.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
watercoolertje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Dat is bij mij (ondertussen) wel zo vet en ik denk ook roet samen, al zit ie bij mij nog niet vast is die ook niet meer zo soepel als dag 1.
Exact. Is ook precies wat ik heb, daarom ook de vraag ;)

Is dus overigens ook het beste antwoord op al die mensen die roepen dat een Bastard niet lekker afsluit; je gebruikt hem te weinig >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

Van de 5 mensen die ik ken die een Bastard hebben gekocht in de afgelopen 1,5 jaar ben ik de enige geweest met een lekkende topvent. Ik heb vervolgens een nieuwe aangevraagd en had die binnen een week binnen. Vervolgens 0 problemen.

De 4 merken waar ik naar zou kijken zijn: The Bastard, Kamado Joe, Big Green Egg en Monolith.

Ik vind BGE prachtig en heel goed, maar buiten de kamado zelf zijn de accesoires ook heel duur. Ik kon dat voor mezelf niet verantwoorden. (als ik onbeperkt geld had dan had ik hem meteen gekocht)

Kamado Joe is goed spul, maar die kleur kon ik niks mee. Monolith is ook goed spul, maar ik vond de looks van mijn Bastard Urban doorslaggevend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 08:38
Esumontere schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Iemand enig idee of de marabu een beetje fatsoenlijke kwaliteit is en grote brokken bevat? (https://www.gamma.nl/asso...houtskool-10-kg/p/B226089)

Ook jammer als ik straks met 20 kg fijne meuk zit opgescheept...
Vandaag een zak aangebroken. Eerste indruk is goed. Prima afwisseling qua grootte. In vergelijking met de marabu van Grill Fanatics bevat deze minder kleine stukjes. Aanmaaktijd met een one minute lighter is vergelijkbaar met die van de duurdere merken. Geen nare geur.
Temperatuur was prima op peil te houden rond de 175C (simpele maaltijd met de kinderen; worstjes, wat kip, een frikadel :P en opwarmen van ooit eerder ingevroren moink balls).

Zie foto's voor indruk van net na openen en na er ongeveer een kilo uitgeschud te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Il0iHQq8LjnEg6UjDNFd2mbCNQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3dqW6OHHwZMchXztKPAACTr.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M6XafuCysEsOQlhqGM-FOQHkyE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKOE0kE5A2WHbHlSU5juhqal.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Avalaxy
MiKeZZa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Dat zal vast zo zijn. Maar hoe onderhoud ik dat? Dikke laag crisco erop?

Overigens had ik de barbecuetax nog niet betaald. Afgelopen weekend brisket:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB-4U9lmgyHxLUAR2nuqcGXRjR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmSr8PRIvBvE00DebWjuBC4C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Wh7jklgCCKwUvrBdZyBJ55eekU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF8PxSTWnhVGeoSYfz6rSTms.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsM60PYJQxJKjpvfRvcpwSOXQgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5APqhuOkezJVRJR1kMRgtlY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Avalaxy op 03-06-2025 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
JackBigBoss schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:33:
Dank voor alle tips!
Ik ben aan het orienteren voor een XL kamado.
Op dit moment heb ik de GrillBill XL Pro III in mijn hoofd. Gewoon omdat ik hem er heel vet uit vind zien en alle benodigde accessoires er direct bij zitten en veel oppervlak geeft.
Maar de keuze is nog niet 100% gemaakt.
Ik geniet al van de reis naar een kamado toe.

Ook hiervoor alle tips en aanbevelingen welkom uiteraard.
Lees jouw reactie nu pas. Misschien ben je al geslaagd, maar anders hier mijn 2 centjes:

Zelf ben ik nu 2 maanden in het bezit van een GrillBill XL Pro III. Ik ben er enorm tevreden mee! Zeer compleet geleverd en daardoor uiteindelijk verkozen boven een paar bekendere merken (na ca. een maand inlezen op het onderwerp kamado).

Op voorhand was ik wel wat huiverig of ik zou inleveren op kwaliteit, maar hij voelt erg stevig en solide. Erg blij met mijn keuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
1nsane schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Ieder z'n ding, die "burgerkaas"plakken die AH voorheen had (Jumbo verkoopt dat nog wel dacht ik) die in z'n blister zitten, die hardere plakken zegmaar, die zijn wel beter enerzijds maar als ik wel eens een burger ga bouwen, doe ik er vaak meerdere verschillende soorten kaas op, van die hardere plakken, wat provolone of mozzarella plakken en toch vaak stiekem ook nog zo'n plakje smeltplastic, toch beetje guilty pleasure.
Ik ga er ook maar weer aan straks. Met die pers ga ik de burgers per 2 samenpersen. Rechts de kaas die ik bedoelde, is nog een maand houdbaar maar niet meer verkrijgbaar bij AH maar speciaal voor de haters gaat er ook nog plastic kaas bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cATTSvsTOnZlxSr2eukTXPS52SQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJFpBmrDgve2y7wmcAt0cRBO.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Avalaxy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:50:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit elkaar halen, schoonmaken, ff invetten en terugzetten. Niet zo moeilijk toch?

Ziet er lekker uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03
[...]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:00
filibuster schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:53:
Ik heb problemen met mijn GrillEye Pro thermometer. De cloud functie werkt niet meer. Ik vermoed dat het probleem erin ligt dat ik hun servers niet kan bereiken. Ik krijg er de vinger niet achter. De website https://grilleye.com/ kan ik soms openen en dan na enige tijd werkt de site niet meer. Zowel via mijn vaste aansluiting als via mobiel netwerk. Zijn hier GrillEye Pro gebruikers die dit herkennen?
De GrillEye Max is idd gebrickt door de fabrikant. Ik kwam op het BBG genootschap forum een open source firmware tegen. Misschien dat sommige Tweakers hun steentje kunnen bijdragen om dit nog beter te maken. :D Ik denk nu ook wel voor een fluitje van een cent op te pikken.

https://github.com/epiecs/free-grilly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 23:17

Ik zie net een berichtje dat er een nieuwe bastard pro uitkomt. Nog een keuze erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 12:34

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik wil graag een dome thermometer aanschaffen met twee probes. Nu zie ik eigenlijk dezelfde thermometer van zowel Herqs, most essential en togrill. Werkt dat dan gewoon met dezelfde app op de iphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 20:38
Moosjes schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Ik zie net een berichtje dat er een nieuwe bastard pro uitkomt. Nog een keuze erbij :)
zat even te kijken maar buiten de kleur om vind ik er niet heel veel wijzigingen in zitten ten opzichte van de normale VX. wel toffe kleuren.

Wel zag ik dat er nu gietijzeren platesetters inzitten i.p.v. keramische. er zijn bij mij in 2 jaar tijd al 2 platesetters gesneuveld dus wellicht dus zou wel tof zijn als deze ook los te koop zouden komen en zouden passen in de normale VX. aangezien BXC aangeeft dat alle large accessoires hierin passen ga ik er vanuit dat die platesetters dan ook gewoon in de normale VX passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Moosjes schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Wow echt gave kleuren. De Urban was écht al zoveel mooier dan het schreeuwerige rood of foute groen, maar nu is er echt voor vrijwel iedereen wat wils. Super mooi, maar goed wel heel stevig aan de prijs zeg maar. Jaartje of 2 terug heb ik een Large Urban voor de helft gekocht, dat verschil vind ik wel erg stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
Esumontere schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Bastards lekken niet. Sommige topvents sluiten niet goed, en als je dat merkt krijg je onder garantie meteen een nieuwe.
Dit is niet langer correct. Ik heb een klacht gemeld incl. Foto's met de topvent dicht, waarbij er zichtbaar rook ontsnapt.

Nu word ik gevraagd om een filmpje hiervan te maken als 'bewijs' met een stuk rookhout om de ernst aan te tonen. Van het weekend dus maar weer opstoken (heh, wat vervelend nou) om het bewijs aan te kunnen leveren.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
Slappyjoez schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Dit is niet langer correct. Ik heb een klacht gemeld incl. Foto's met de topvent dicht, waarbij er zichtbaar rook ontsnapt.

Nu word ik gevraagd om een filmpje hiervan te maken als 'bewijs' met een stuk rookhout om de ernst aan te tonen. Van het weekend dus maar weer opstoken (heh, wat vervelend nou) om het bewijs aan te kunnen leveren.
Jawel, dit is precies wat @Esumontere zegt. En als de uitkomst vh filmpje is dat er iets mis is krijg je een vervangende topvent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:20
MiKeZZa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:11:
[...]

Jawel, dit is precies wat @Esumontere zegt. En als de uitkomst vh filmpje is dat er iets mis is krijg je een vervangende topvent.
Maar dat is precies wat er mis is met de “service”. Het komt over of ze klanten niet geloven. Filmpjes maken van een bekend probleem, kom op.

Alsof iemand hier voor de lol 100 topvents gaat aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:10
Slappyjoez schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Het is ook een beetje afhankelijk van welke medewerker je krijgt vermoed ik. De eerste medewerker gaf bij mij namelijk eerst aan ga maar gebruiken en kom over een jaar maar terug.

Na een half jaar was ik het zat en had ik uitgelegd dat ik hem vrij intensief gebruik en dat het nog niet verholpen is. Toen kreeg ik, na het maken van een filmpje, een nieuwe toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Rox92 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:58:
[...]

Het is ook een beetje afhankelijk van welke medewerker je krijgt vermoed ik. De eerste medewerker gaf bij mij namelijk eerst aan ga maar gebruiken en kom over een jaar maar terug.

Na een half jaar was ik het zat en had ik uitgelegd dat ik hem vrij intensief gebruik en dat het nog niet verholpen is. Toen kreeg ik, na het maken van een filmpje, een nieuwe toegestuurd.
Lijkt me ook een beetje logisch
Anders kan iedereen dat wel gaan doen als hun topvent alleen een beetje vies is ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:13
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Welk stuk van de brisket was dit en hoe zwaar was het? Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
jordy89 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Ziet er goed uit. Welk stuk van de brisket was dit en hoe zwaar was het? Waar heb je deze gekocht?
Het dikke stuk, 4.1KG, bij de sligro :)

Amerikaanse corn-fed brisket om specifieker te zijn. Grass-fed moet je ver van weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Ik heb een feestje met vrienden dit weekend, zodat ik ook eens weer brisket kan maken, zonder het zelf weken te moeten eten.

Ligt nu dus 4.4kg brisket in koffierub in de sous vide. 2 dagen op 72c. En dan nog 4.2kg aan ribs met hoisinsmaak die ik ook sous vide maak.

Beide zaterdag natuurlijk nog een paar uur op de bbq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
418O2 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:49:
Ik heb een feestje met vrienden dit weekend, zodat ik ook eens weer brisket kan maken, zonder het zelf weken te moeten eten.

Ligt nu dus 4.4kg brisket in koffierub in de sous vide. 2 dagen op 72c. En dan nog 4.2kg aan ribs met hoisinsmaak die ik ook sous vide maak.

Kan je jouw bereidingswijze verder beschrijven? Waarom zo lang sous en vide (2 dagen klinkt lang) en hoe ga je hem verder bereiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:00

Shrien

frequent snoozer

418O2 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:49:

Kunnen wij vrienden worden? :+
Ik zou ook graag een keer brisket willen proberen, maar zit met hetzelfde probleem: mondjes - ben de enige (flex)vleeseter in dit huishouden. Dan ook maar een f(l)eestje organiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb zo nog een stuk picanha van 1.5kg liggen.. dat is echt veel te groot.
Was toen ingekocht voor een etentje met veel. Wat niet is doorgegaan. Maarja, wij geven niet vaak zulke etentjes. Dus die ligt nog wel even. Was niet geportioneerd omdat we dus met 10 man zouden eten ervan. (En nog meer gerechtjes, 4 gangen beetje fine dining stijl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Dennis1812 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:34:
Ik heb zo nog een stuk picanha van 1.5kg liggen.. dat is echt veel te groot.
Was toen ingekocht voor een etentje met veel. Wat niet is doorgegaan. Maarja, wij geven niet vaak zulke etentjes. Dus die ligt nog wel even. Was niet geportioneerd omdat we dus met 10 man zouden eten ervan. (En nog meer gerechtjes, 4 gangen beetje fine dining stijl)
Hmmm, afgelopen weekend hebben we met 4 personen met gemak een stuk van 1.3kg opgemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
jordy89 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:30:
[...]

Kan je jouw bereidingswijze verder beschrijven? Waarom zo lang sous en vide (2 dagen klinkt lang) en hoe ga je hem verder bereiden?
Twee dagen voor sous vide is niet heel gek hoor. Dat werk prima met zon stuk.

Ik denk dat ik hem nog een uur of 2-3 op de bbq doe met veel rook. Vooraf misschien nog even injecteren indien nodig en wellicht wat besproeien ondertussen. Puur voor de bark en rooksmaak

https://www.seriouseats.c...-bbq-brisket-texas-recipe

Ga toch maar voor 36uur en 63c

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 05-06-2025 00:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hunegaart schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Lijkt me ook een beetje logisch
Anders kan iedereen dat wel gaan doen als hun topvent alleen een beetje vies is ofzo
Tja, als je dat een probleem vindt maak er dan gewoon een die niet lekt zodat niet iedereen bij je aanklopt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MiKeZZa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:11:
Wow echt gave kleuren. De Urban was écht al zoveel mooier dan het schreeuwerige rood of foute groen, maar nu is er echt voor vrijwel iedereen wat wils. Super mooi, maar goed wel heel stevig aan de prijs zeg maar. Jaartje of 2 terug heb ik een Large Urban voor de helft gekocht, dat verschil vind ik wel erg stevig.
Vaal groen of mat grijs/bruin als ik het goed zie. Kwestie van smaak uiteraard maar voor ieder wat wils lijkt me sterk. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

plofkip schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:44:
[...]

Hmmm, afgelopen weekend hebben we met 4 personen met gemak een stuk van 1.3kg opgemaakt...
Ja maar al onze vrienden zijn inmiddels gescheiden of 1 van de 2 is vegetariër geworden..
Meestal maar 1 vleeseter aan tafel van bezoek dus. Thuis zijn er geen vegetariërs. Dus totaal hebben we 2 vlees eters waarvan 2 een kleine eters (5 en 3? en 1 een normale volwassene en een volwassene die gemiddeld wat minder eet.

Het liefste deel ik hem op in 5 stukken van 300gram. Met wat side en een dessert is dat echt genoeg

Maar bevroren opnieuw portioneren lijkt me niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
418O2 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:48:
[...]

Ik denk dat ik hem nog een uur of 2-3 op de bbq doe met veel rook. Vooraf misschien nog even injecteren indien nodig en wellicht wat besproeien ondertussen. Puur voor de bark en rooksmaak

Interessante bereidingswijze! Ik heb tot nu toe enkel steaks sous vide bereid. Je maakt hem dan af voor een paar uur op de bbq op 150 graden ofzo? Ben wel heel benieuwd naar je uiteindelijke bark.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Dennis1812 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:55:
[...]

Ja maar al onze vrienden zijn inmiddels gescheiden of 1 van de 2 is vegetariër geworden..
Meestal maar 1 vleeseter aan tafel van bezoek dus. Thuis zijn er geen vegetariërs. Dus totaal hebben we 2 vlees eters waarvan 2 een kleine eters (5 en 3? en 1 een normale volwassene en een volwassene die gemiddeld wat minder eet.

Het liefste deel ik hem op in 5 stukken van 300gram. Met wat side en een dessert is dat echt genoeg

Maar bevroren opnieuw portioneren lijkt me niet slim.
Opnieuw invriezen kan wel, maar de kwaliteit gaat er van achteruit
Maar ik kijk een beetje op van al die vegetariërs
Hier ken ik dat probleem niet
“Geen vlees is geen maaltijd” is hier het motto onder de mensen
Zal wel een regio gebonden dingetje zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

418O2 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:48:
[...]

Interessant artikel! Voor een feestje is de brisket sous vide voorgaren en dan op de barbecue afmaken een uitstekende oplossing, omdat je dan zeker weet dat het vlees perfect is wanneer iedereen honger begint te krijgen en toch lekker kunt barbecueën met je gasten. Met brisket volledig bereid op de barbecue is de eindtijd een stuk onzekerder.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
Tomatoman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:22:
[...]

Interessant artikel! Voor een feestje is de brisket sous vide voorgaren en dan op de barbecue afmaken een uitstekende oplossing, omdat je dan zeker weet dat het vlees perfect is wanneer iedereen honger begint te krijgen en toch lekker kunt barbecueën met je gasten. Met brisket volledig bereid op de barbecue is de eindtijd een stuk onzekerder.
Ja ik zit dus te denken of je hem niet op juist hogere temperatuur sous vide wilt bereiden zoals je normaal door gaart als je hem volledig op de bbq maakt. Tot een graad of 92C. Of is dat dan niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35
Ik ben in het bezit van een PIRO Rotisserie en zit er aan te denken om deze uit te breiden met een Carrousel of met een mand.
Mijn vrouw vroeg of ik nog een leuk cadeautje wist voor mijn verjaardag vandaar ;)

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die in het bezit zijn van deze accessoires en wat jullie dan aanbevelen en er zoal op bereiden. Ik zag wel dat de orginele carrousel niet meer voorradig was. Zou bijvoorbeeld dit alternatief dan ook passend zijn op de PIRO?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Nou, sterker nog, ik lees veel mensen die zeggen dat de Sous-vide brisket uberhaupt lekkerder is dan volledig van de grill. Sowieso veeeel minder risico en minder werk
jordy89 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Ja ik zit dus te denken of je hem niet op juist hogere temperatuur sous vide wilt bereiden zoals je normaal door gaart als je hem volledig op de bbq maakt. Tot een graad of 92C. Of is dat dan niet nodig?
Nee, daar heb ik veel over nagedacht, volgens mij is dat omdat de processen die je in gang wil zetten met die lagere (60-70c) ook wel lopen, alleen heel lang duren, maar wel degelijk lopen. En omdat het rustiger gaat, is het vlees ook kalmer.
jordy89 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:44:
[...]

Interessante bereidingswijze! Ik heb tot nu toe enkel steaks sous vide bereid. Je maakt hem dan af voor een paar uur op de bbq op 150 graden ofzo? Ben wel heel benieuwd naar je uiteindelijke bark.
Ik vind de bark niet hyperbelangrijk. Ik hoop dat ik er nog een beetje rook op kan krijgen.

Denk inderdaad 130-150 graden indirect met veel rook.

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 05-06-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
418O2 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Nou, sterker nog, ik lees veel mensen die zeggen dat de Sous-vide brisket uberhaupt lekkerder is dan volledig van de grill. Sowieso veeeel minder risico en minder werk

[...]

Nee, daar heb ik veel over nagedacht, volgens mij is dat omdat de processen die je in gang wil zetten met die lagere (60-70c) ook wel lopen, alleen heel lang duren, maar wel degelijk lopen. En omdat het rustiger gaat, is het vlees ook kalmer.

[...]

Ik vind de bark niet hyperbelangrijk. Ik hoop dat ik er nog een beetje rook op kan krijgen.

Benieuwd naar het resultaat. Kan je foto's na afloop delen? Wanneer staat dit op het programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

Of vroeg genoeg beginnen en dan warm houden tot etenstijd, dat schijnt voor het eindresultaat ook nog wel bevorderlijk te zijn zelfs.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
jordy89 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Benieuwd naar het resultaat. Kan je foto's na afloop delen? Wanneer staat dit op het programma?
Ik zal fotos pogen te maken ja :) Zaterdag is het zover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hunegaart schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Opnieuw invriezen kan wel, maar de kwaliteit gaat er van achteruit
Maar ik kijk een beetje op van al die vegetariërs
Hier ken ik dat probleem niet
“Geen vlees is geen maaltijd” is hier het motto onder de mensen
Zal wel een regio gebonden dingetje zijn
Vegetariërs. Maar ook een deel dat rood vlees weigert. En 1 moslim die afhankelijk hoe de maanstand is geen varkensvlees eet of geen rundvlees
Altijd een verrassing. Die heeft de Koran herschreven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:04
ralph075 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:34:
[...]

Lees jouw reactie nu pas. Misschien ben je al geslaagd, maar anders hier mijn 2 centjes:

Zelf ben ik nu 2 maanden in het bezit van een GrillBill XL Pro III. Ik ben er enorm tevreden mee! Zeer compleet geleverd en daardoor uiteindelijk verkozen boven een paar bekendere merken (na ca. een maand inlezen op het onderwerp kamado).

Op voorhand was ik wel wat huiverig of ik zou inleveren op kwaliteit, maar hij voelt erg stevig en solide. Erg blij met mijn keuze!
Thanks voor je reactie!
Ik vind hem echt heel mooi en als ik voor de kamado ga dan wordt het wat mij betreft een GrillBill. Heeft ook alles standaard meegeleverd wat nodig is en qua prijs erg netjes vind ik zelf.
Maar nu komt die nieuwe bastard met andere kleuren, dat ziet er toch ook wel tof uit... keuzes.

Voorlopig staat mijn keuze wel vast maar ik ga nu nog niet over. Mede omdat ik erg bang ben om teveel in leveren qua ruimte. Die Pelletgrill van Traeger is waanzinnig wat ruimte betreft en zo easy set and forget.
Qua ruimte wil ik niet achteruit gaan. In combi met de Weber MT Premium is het wel lekker.
Ik denk dat ik nog ff verder bak met deze 2 en op termijn de weber inruil voor een Kamado.
Maar dat is nog niet vandaag of morgen. Tot die tijd blijf ik toch bezig met oriënteren. Al jullie reacties wegen mee natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Laatst online: 20:19
Mich007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:50:
Ik ben in het bezit van een PIRO Rotisserie en zit er aan te denken om deze uit te breiden met een Carrousel of met een mand.
Mijn vrouw vroeg of ik nog een leuk cadeautje wist voor mijn verjaardag vandaar ;)

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die in het bezit zijn van deze accessoires en wat jullie dan aanbevelen en er zoal op bereiden. Ik zag wel dat de orginele carrousel niet meer voorradig was. Zou bijvoorbeeld dit alternatief dan ook passend zijn op de PIRO?
Yep, ik heb zon mandje er bij, ideaal voor drumsticks. Na een uurtje draaien alles lekker gaar en geen zwarte korstjes omdat je niet snel genoeg draait.

Ook lekker makkelijk met frietjes en aardappel partjes. Eventueel met wat grove stukken ui of wortel er door.

Heb de mijne op Amazon besteld, https://www.amazon.nl/TAI...e%2Caps%2C60&sr=8-19&th=1

[ Voor 3% gewijzigd door ozzynator op 05-06-2025 12:05 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
418O2 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Ik zou dan beginnen op de Q, gaar vlees pakt een stuk minder rook op dan rauw vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27
Crash schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:38:
[...]

Vandaag een zak aangebroken. Eerste indruk is goed. Prima afwisseling qua grootte. In vergelijking met de marabu van Grill Fanatics bevat deze minder kleine stukjes. Aanmaaktijd met een one minute lighter is vergelijkbaar met die van de duurdere merken. Geen nare geur.
Temperatuur was prima op peil te houden rond de 175C (simpele maaltijd met de kinderen; worstjes, wat kip, een frikadel :P en opwarmen van ooit eerder ingevroren moink balls).

Zie foto's voor indruk van net na openen en na er ongeveer een kilo uitgeschud te hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed om te weten. Heb er 5 zakken van staan. Had er 4 besteld maar bij afhalen waren ze zoek… Hebben ze ze laten over komen uit een andere zaak met een zak extra erbij. Geen geld, 5 zakken €60,- en netjes opgelost van ze. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
robkrekel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Ik zou dan beginnen op de Q, gaar vlees pakt een stuk minder rook op dan rauw vlees.

Ik zit net deze te kijken, het heeft beide voor- en nadelen. Eerst smoken zorgt voor meer krimping en beetje "diluted" rooksmaak. Ik ga dan voor het gemak van 1 dag de q aanhebben. Ik heb wel eens Q > SV > Q gedaan, dat was het mooiste, maar dat kost me gewoon teveel tijd voor wat je er mee wint.

Het is wel interessant om allemaal eens te testen hoor :) Ik vind het persoonlijk allemaal meestal niet echt de moeite waard, maar dat moet iedereen voor zich beslissen. Ik heb nu de sous vide vol met de brisket, morgenochtend gaat die er uit, teruggekoeld worden en de koelkast in. De ribs gaan er dan in tot zaterdagochtend. Dan gaat de Q aan en de brisket er weer op, als die klaar is gaan de ribs nog even een uurtje en dan is het allemaal mooi efficient en makkelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door 418O2 op 05-06-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35
ozzynator schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:03:
[...]

Yep, ik heb zon mandje er bij, ideaal voor drumsticks. Na een uurtje draaien alles lekker gaar en geen zwarte korstjes omdat je niet snel genoeg draait.

Ook lekker makkelijk met frietjes en aardappel partjes. Eventueel met wat grove stukken ui of wortel er door.

Heb de mijne op Amazon besteld, https://www.amazon.nl/TAI...e%2Caps%2C60&sr=8-19&th=1
Thanks!
Jij gebruikt dit mandje van Amazon ook i.c.m. het spit van Piro?
Ik kan namelijk bij de specs niet zien wat de diameter van het spit mag/moet zijn voor dit mandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
Mich007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Thanks!
Jij gebruikt dit mandje van Amazon ook i.c.m. het spit van Piro?
Ik kan namelijk bij de specs niet zien wat de diameter van het spit mag/moet zijn voor dit mandje.
Ja icm Piro. Gaten waar de spit doorheen moet zijn groot genoeg, er zitten rvs vleugelmoertjes bij om het mandje vast te zetten. Ander voordeel is, even de knop om en door het raampje even kijken naar de temperatuur/voortgang.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoe doen jullie het met rookhout? De eerste keer snippers natgemaakt, en daarna op de kolen gegooid. Werkt op zich prima, maar je bent er zo doorheen. Dit keer de snippers niet nat gemaakt, maar in folie verpakt met gaatjes. Ging al een stuk beter zoals je ziet, maar na een uur is dit ook wel klaar. Het gaat me met name om lange sessies, gewoon een blok hout erbij gooien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jM4x9jhYzacz1cG7FkfH77cV.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Rev! schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:31:
Hoe doen jullie het met rookhout? De eerste keer snippers natgemaakt, en daarna op de kolen gegooid. Werkt op zich prima, maar je bent er zo doorheen. Dit keer de snippers niet nat gemaakt, maar in folie verpakt met gaatjes. Ging al een stuk beter zoals je ziet, maar na een uur is dit ook wel klaar. Het gaat me met name om lange sessies, gewoon een blok hout erbij gooien?

[Afbeelding]
Ja ik doe altijd chunks, houtsnippers krijg ik nooit echt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Ben aan het rondkijken naar een Kamado maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek direct iets in de maat large, zodat ik niet over een paar maanden spijt krijg van het formaat.

Van alles bekeken en geconstateerd dat in ieder geval de Grizzly Grills Elite aardig compleet geleverd wordt. We hebben echter ook de Barbecook Kamal bekeken. Deze ziet er echt wel mooier uit dan de Grizzly maar heeft niet hetzelfde scharnier als de grizzly (deksel van de Grizzly kan je op elke stand open zetten. De Barbecook heeft wel 4 veren maar sluit meteen als je hem loslaat) Ook heeft de Barbecook geen chipfeeder al weet ik niet of ik die veel zou gebruiken.

Van de Grizzly weet ik dat deze uit dezelfde stal komt als Basterd en GrillGuru. Van de Barbecook kan ik echter vrij weinig vinden.

Prijsverschil tussen beiden is 100 euro. Is er iemand die beiden kent en me kan vertellen of een van beiden absoluut beter is dan de ander? Of wellicht een kamado aanraden in dezelfde prijsrange (tot 900 euro) die nog beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:19
Gadgeteer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:42:
Ben aan het rondkijken naar een Kamado maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek direct iets in de maat large, zodat ik niet over een paar maanden spijt krijg van het formaat.

Van alles bekeken en geconstateerd dat in ieder geval de Grizzly Grills Elite aardig compleet geleverd wordt. We hebben echter ook de Barbecook Kamal bekeken. Deze ziet er echt wel mooier uit dan de Grizzly maar heeft niet hetzelfde scharnier als de grizzly (deksel van de Grizzly kan je op elke stand open zetten. De Barbecook heeft wel 4 veren maar sluit meteen als je hem loslaat) Ook heeft de Barbecook geen chipfeeder al weet ik niet of ik die veel zou gebruiken.

Van de Grizzly weet ik dat deze uit dezelfde stal komt als Basterd en GrillGuru. Van de Barbecook kan ik echter vrij weinig vinden.

Prijsverschil tussen beiden is 100 euro. Is er iemand die beiden kent en me kan vertellen of een van beiden absoluut beter is dan de ander? Of wellicht een kamado aanraden in dezelfde prijsrange (tot 900 euro) die nog beter is?
Tje wellicht preken voor eigen parochie, maar ik heb toentertijd een GrillGuru Large Elite gehaald bij de Hornbach en ben hier nog steeds zeer content mee.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19

[Afbeelding]
Snippers wil ik nog wel eens gebruiken bij een steak of zo.
Dus alles wat maar een paar minuten nodig heeft
Of het echt veel verschilt weet ik niet maar ik vind het tijdens het bakken ook wel lekker ruiken ;-)

Verder altijd chunks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Eric H schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:55:
[...]

Tje wellicht preken voor eigen parochie, maar ik heb toentertijd een GrillGuru Large Elite gehaald bij de Hornbach en ben hier nog steeds zeer content mee.
GG Elite... Ik wist niet dat die nog gemaakt wordt. Overal waar ik kom zie ik alleen het standaard model staan. Hij is echter duurder dan de Grizzly Grills en heeft de verkeerde topvent. Ik zie niet direct een meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Togi schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Snippers wil ik nog wel eens gebruiken bij een steak of zo.
Dus alles wat maar een paar minuten nodig heeft
Of het echt veel verschilt weet ik niet maar ik vind het tijdens het bakken ook wel lekker ruiken ;-)

Verder altijd chunks
Liefst chunks voor een langere sessie. Anders snippers in een smokebox.
Tegenwoordig voor kort roken zoals steak of burger, gebruik ik pellets. Zodra de bbq heet is gooi ik een hand vol pellets tussen de kolen en heb ik meteen rook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Misschien beetje vloeken in de kerk hier, maar ik wil graag voor deze zomer een bak/grillplaat op gas kopen.
Weet niet of dat hier ook past in dit topic? Tegenwoordig zie je veel van die vuurhaarden waar zo'n grillring omheen zit. Maar zelf zoek ik meer zo'n horeca plaat.

zo een:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVqWA9ocuVx2GAliNCph2C1WyZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCTYWQDMk40ZJEximKBa8DHa.jpg?f=fotoalbum_large

Op gas. 2 zones. Bruikbare oppervlakte is een kleine 50x50cm dus groot zat.

Waarom? Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar een BBQ is mij teveel werk. En als ik zie in restaurants, maar ook op youtube wat er allemaal mogelijk is met zo'n grill/bakplaat word ik best enthousiast. Apparaat is ook niet zo groot en kan prima op een bijzettafel geplaatst worden. Zou wel 1 op gas willen ipv elektrisch. Zover gevonden houd dat beter de hitte vast.

Steak, hamburgers, sate, vis, groenten, ei/omelet, stomen (met deksel) etc. Er is vast nog wel meer mogelijk. Ding is zo ingeschakeld en op temperatuur en ivm RVS heel makkelijk schoonmaken.

Zijn er meer hier die zoiets gebruiken en meer kunnen vertellen over zoiets voor thuis in het gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb er wel eens naar gekeken, had bijna een Blackstone 22 gekocht, maar aangezien ik ook al een plancha heb voor de BBQ heb ik het maar niet gedaan. Met dit topic heeft het wmb ook weinig meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 19-09 18:19
Gadgeteer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:36:
[...]

GG Elite... Ik wist niet dat die nog gemaakt wordt. Overal waar ik kom zie ik alleen het standaard model staan. Hij is echter duurder dan de Grizzly Grills en heeft de verkeerde topvent. Ik zie niet direct een meerwaarde.
Verkeerde topvent?

Leg uit, wat mis ik ?

( https://www.hornbach.nl/p...e-zwart-o-46-cm/10501264/ )
Nog geen 900,- ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Eric H op 06-06-2025 11:19 ]

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JipJapGoedje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:14:
Misschien beetje vloeken in de kerk hier, maar ik wil graag voor deze zomer een bak/grillplaat op gas kopen.
Weet niet of dat hier ook past in dit topic? Tegenwoordig zie je veel van die vuurhaarden waar zo'n grillring omheen zit. Maar zelf zoek ik meer zo'n horeca plaat.

zo een:
[Afbeelding]

Waarom? Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar een BBQ is mij teveel werk. En als ik zie in restaurants, maar ook op youtube wat er allemaal mogelijk is met zo'n grill/bakplaat word ik best enthousiast. Apparaat is ook niet zo groot en kan prima op een bijzettafel geplaatst worden. Zou wel 1 op gas willen ipv elektrisch. Zover gevonden houd dat beter de hitte vast.

Steak, hamburgers, sate, vis, groenten, ei/omelet, stomen (met deksel) etc. Er is vast nog wel meer mogelijk. Ding is zo ingeschakeld en op temperatuur en ivm RVS heel makkelijk schoonmaken.

Zijn er meer hier die zoiets gebruiken en meer kunnen vertellen over zoiets voor thuis in het gebruik?
Misschien past het beter in het koken topic:
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Het staat helemaal los van bbq natuurlijk. En in het kooktopic zitten misschien wat fanaten die er 1 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

[Afbeelding]
Ik gebruik alleen maar chunks, maar ik doe het vast verkeerd, want na 20 minuten heb ik geen rook meer.
Bij low and slow bijvoorbeeld, leg ik 1 chunk in het vuur en 2 stuks iets verder naar achteren.
Die ene chunk is na 20 minuten op en die andere 2 zijn na de kooksessie van 6 uur lichtjes gekleurd.
Ik had liever een chipfeeder gehad, dan kun je makkelijk hout toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Ik gebruik alleen maar chunks, maar ik doe het vast verkeerd, want na 20 minuten heb ik geen rook meer.
Bij low and slow bijvoorbeeld, leg ik 1 chunk in het vuur en 2 stuks iets verder naar achteren.
Die ene chunk is na 20 minuten op en die andere 2 zijn na de kooksessie van 6 uur lichtjes gekleurd.
Ik herken inderdaad wel wat je hier schrijft. Iemand tips toevallig, ik heb ook geen chipfeeder en wil het liefst niet mijn rooster/platesetter eruit halen om chunks in de hete kolen te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Opletten hoe je de kamado aansteekt en hoe het vuur zich verspreidt door je kolen en dan kan je vooraf wat chunks op strategische plekken tussen/onder je kolen steken.

Alternatief is om rookhout via de bottom vent onder je kolen te plaatsen (makkelijker in kamado's die een aslade hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27
Orion84 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:26:

Alternatief is om rookhout via de bottom vent onder je kolen te plaatsen (makkelijker in kamado's die een aslade hebben).
Dit “truukje” had ik laatst geprobeerd. Maar de snippers gingen pas roken nadat ik de bbq flink opstookte om iets direct te grillen (boven de 200 graden), na de indirect sessie.

Normaliter gebruik ik gewoon chunks voor de langere sessies of een rookbox/direct op de kolen voor de snellere sessies. Het is voor de smaak ook niet echt noodzakelijk dat je chunks/snippers de gehele sessie rook blijven afgeven.
En het scheelt inderdaad als je ze wat strategies neerlegt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bulligan op 06-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bulligan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Dit “truukje” had ik laatst geprobeerd. Maar de snippers gingen pas roken nadat ik de bbq flink opstookte om iets direct te grillen (boven de 200 graden), na de indirect sessie.
Zal er inderdaad ook een beetje vanaf hangen of er genoeg hitte/gloeiende kooltjes naar beneden komt. Bij een grotere kamado kan ik me voorstellen dat als je hem voor de sessie helemaal vult met kolen en van bovenaf aansteekt, je (bij een low en slow sessie) niet zo snel genoeg hitte op de bodem van je kamado gaat krijgen.
Ik heb zelf ook wel eens gewoon een chunk rookhout eerst buiten de bbq aangestoken en hem dan pas onder de kolenmand geschoven.

Het blijft een beetje experimenteren wat in jouw bbq en met jouw manier van gebruik van die bbq het beste werkt. Dat is voor een deel ook wel de charme (t.o.v. bijna compleet geautomatiseerde oplossingen als pelletsmokers en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Dennis1812 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:34:
[...]

En 1 moslim die afhankelijk hoe de maanstand is geen varkensvlees eet of geen rundvlees
Altijd een verrassing. Die heeft de Koran herschreven denk ik.
haha, die hebben we hier ook op het werk. Het eten moet halal zijn, maar wel wegspoelen met een pils.

[ Voor 6% gewijzigd door ozzynator op 06-06-2025 14:22 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Bij mijn weber 'normale' kogelbbq prop ik dikke chunks tussen de briketten die ik uren vantevoren helemaal vol vocht heb laten zuigen. Dan rookt het wel een tijdje (uur ofzo). Kleine stukjes of maar kort vantevoren ingeweekt dan is het zo weg.

[ Voor 4% gewijzigd door brama op 06-06-2025 14:33 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JipJapGoedje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:14:

zo een:
[Afbeelding]

Je kunt een gasbbq kopen, en de grillplaat als accessoire.
GrillRost heeft mooi spul hiervoor.

Heb zelf ook een Weber gassert naast m'n bastard staan. Kom toch vaak ruimte tekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
[...]

Iets minder zuinig zijn. Ik doe meestal 3/4 grote chunks, gewoon droog als de dome op temperatuur is. Dan heb ik met gemak een uur rook. Wat ook meer dan voldoende is, na een bepaalde tijd neemt je vlees toch geen rooksmaak meer aan.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Je kunt een gasbbq kopen, en de grillplaat als accessoire.
GrillRost heeft mooi spul hiervoor.

Heb zelf ook een Weber gassert naast m'n bastard staan. Kom toch vaak ruimte tekort.
Lidl heeft er ook 1, al zou ik voor dit geval voor Elektrisch gaan, gas voegt weinig toe imo

https://www.lidl.nl/p/tep...hannel=NL&list=search/bbq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rev! schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:58:
[...]

Lidl heeft er ook 1, al zou ik voor dit geval voor Elektrisch gaan, gas voegt weinig toe imo

https://www.lidl.nl/p/tep...hannel=NL&list=search/bbq
Gas wordt veel sneller veel heter. En je hebt geen kabel nodig.

En als je een gasbbq koopt kun je hem ook nog eens voor iets anders gebruiken met een rooster erop.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-06-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:49
Hé bbq-experts!

Ik heb net een stuk lamsnek van 1,2 kg. uit de vriezer gehaald om dit weekend te gaan maken. "Texels graslam" van de Hanos. Maar ik heb nog niet besloten hoe.

Is dit een geschikt stuk vlees voor low-and-slow op de bbq? Anders wordt het gewoon stoven in de oven.

Ter info: ik doe hooguit een of twee keer per jaar een low-and-slow, op een super simpele Weber kettle. Maar wel met best aardige resultaten, onder andere al met lamsbout en lamsschouder, maar dus nog niet met lamsnek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07
Wie is er bekend met deze houtskool?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhQs4XNZHl5qJmHCvyXokQu2h_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg0ywzSHnIqVERfx94TRIdpo.jpg?f=fotoalbum_large

https://houtskool.nl/product/flames-flavour-namibiaans/

Ik heb hem nu 3 sessies gebruikt en ik vind het niet echt fijne houtskool. Ik krijg hem niet echt lekker aan, het rookt zeker bij verse houtskool best wel en ik vind het ook niet mooi branden. Het lijkt net alsof die houtskool er gewoon niet zoveel zin in heeft, zeg maar.

Maar de paar reacties in dit topic (al wel wat ouder) zijn er wel positief over. Ik ben daarom even benieuwd naar recente meningen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:48
Ik vind de groene dozen heel prettig, maar deze blauwe vond ik niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gongbao schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:18:
Ik vind de groene dozen heel prettig, maar deze blauwe vond ik niet ideaal.
Groen is beuk/eik toch? Dat is de volgende doos die aan de beurt is. Daar had ik er vorig jaar ook eentje van, die vind ik idd ook fijn. Afgelopen weekend heb ik er eentje van cadeau gedaan aan iemand die die dag een kamado voor z'n verjaardag had gekregen. Ik vind het echt een allemansvriendje inderdaad, die beuk/eik mix. (en hij was verbaast dat er verschil zat in houtskool, hij wilde een zak briketten halen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:54:
[...]

Groen is beuk/eik toch? Dat is de volgende doos die aan de beurt is. Daar had ik er vorig jaar ook eentje van, die vind ik idd ook fijn. Afgelopen weekend heb ik er eentje van cadeau gedaan aan iemand die die dag een kamado voor z'n verjaardag had gekregen. Ik vind het echt een allemansvriendje inderdaad, die beuk/eik mix. (en hij was verbaast dat er verschil zat in houtskool, hij wilde een zak briketten halen :+ )
Groen is eik, daar heb ik 2 dozen van staan.
Ik deed dan wel mengen met zwart dat is nog zwaarder harder en blijft mooi lang branden.
Maar die groene dozen met eik die zijn echt fijn.

Maar goed ik ben gek op eiken gerookt spul dus dat zal het wezen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
brama schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Bij mijn weber 'normale' kogelbbq prop ik dikke chunks tussen de briketten die ik uren vantevoren helemaal vol vocht heb laten zuigen. Dan rookt het wel een tijdje (uur ofzo). Kleine stukjes of maar kort vantevoren ingeweekt dan is het zo weg.
Dat heet stoom in het begin, geen rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:40

CeesKees

I rest my Kees

Raymond schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:56:
Wie is er bekend met deze houtskool?[Afbeelding]

Ik heb hem nu 3 sessies gebruikt en ik vind het niet echt fijne houtskool. Ik krijg hem niet echt lekker aan, het rookt zeker bij verse houtskool best wel en ik vind het ook niet mooi branden. Het lijkt net alsof die houtskool er gewoon niet zoveel zin in heeft, zeg maar.

Maar de paar reacties in dit topic (al wel wat ouder) zijn er wel positief over. Ik ben daarom even benieuwd naar recente meningen :)
Ik mix deze altijd met die groene of lichtbruine.
Hoe steek jij het aan? Ik gebruik een looftlighter.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
CeesKees schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:55:
[...]

Ik mix deze altijd met die groene of lichtbruine.
Hoe steek jij het aan? Ik gebruik een looftlighter.
Ik heb zowel wokkels als looftlighter gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10

Ik heb ook dezelfde problemen gehad met deze houtskool.
De rook die vrijkomt is erg vies en irriterend.
Ik heb destijds contact opgenomen en kon een andere doos uitkiezen als vervanging. De Marabu van hetzelfde merk is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 20-09 09:49
Er gaat een wereld voor me open na een beetje de reacties en op internet gezocht te hebben over de verschillende houtskolen :D
Zijn er houtskolen waar je ver weg van moet blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Laatst online: 17:52
Ik heb sinds kort een Grill Guru large kamado. Alles werkt goed maar zit alleen met het volgende. Als ik ga grillen gebruik ik middels een directe setting een grillplaat (van grillmeister) bovenop mijn rvs rooster. Ik krijg de kamado op zich goed warm naar 170-200 en vanaf 100 leg ik dan de grillplaat op het rvs rooster. Zonder de grillplaat is de temperatuur makkelijk naar 200 te krijgen maar met is dat echt lastig. Het lijkt alsof de grillplaat dient als een soort van indirecte opstelling. Houtskoolmand zit zeker voor 2/3 vol en brand goed. Iemand tips om met een grillplaat naar hoge temperaturen te gaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
schumi2004 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:30:
Er gaat een wereld voor me open na een beetje de reacties en op internet gezocht te hebben over de verschillende houtskolen :D
Ik heb altijd marabu, rook haal ik uit rookhout. Niet te moeilijk doen over houtskool imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
418O2 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Ik heb altijd marabu, rook haal ik uit rookhout. Niet te moeilijk doen over houtskool imo
Ik heb de Flames & Flavour eiken en beuken van Houtskool.nl. Dat gaat prima. Maar dat vind ik van de houtskool van de Welkoop ook :P

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16

Ik gebruik deze nu een jaar en heb in het begin wel last gehad van redelijk wat irriterende rook. Met een looflighter krijg ik hem altijd goed aan, op 1 punt en brandt als een tierelier. Verder geen ervaring met andere soorten.
Al met al ga ik binnenkort wel voor de groene doos, de smaak die deze houtskool meegeeft si’s niet geheel mijn ding.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vandaag weer een leuke workshop mogen doen voor 9 man.
Wanneer mijn maatje met het inleidende praatje begint zorg ik er altijd voor dat er wat lekkers op tafel komen. Deze keer hadden we curryworst omwikkelt met bacon met war currysaus en currykruiden.
Daarna mochten ze aan de gang om moinkballs te maken.
Tijdens het wachten op de moinkballs hebben we braaibroodjies gemaakt. Vervolgens nog een mooie zalmforel met wat citroen en als laatste een mooie spaanse côte de boeuf met groene asperges, cherry tomaatjes en maiskolfjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktCXgHBD2w9Q3v0IHmTRyXcXi1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZAxGWd0lGcO5Vl0WlrFVM1S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebG3wufRedpIqt1wOtU9jK488Hg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ff8Q4ttoQxt2lbSqAfC7uTFX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbsA6WG9QIW7xC1oOSk4U58gOuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycMWVYc1bzC1df71VHkYJcsW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTkJ6Ylr4dcztKTs1CtGjFv90Tw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCAfOKnMbPEMBlTlRtye47cV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV-WhXAIfIUZ6EU8i7RfrAdghnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgEbyZgoUXCs7kqhC5bit2kj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGCRzltp141D6JV7SE5ZTni759k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awNe0QGqYs3Cuvuekn49AGqO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LJ4CE3lstrjQ2uZ5CQ4kTCarcc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnCqiN1yvgCxHnbBr7TbcGV3.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Persoonlijk zou ik wegblijven van supermarkt houtskool.
Vaak stinkend, soms met zooi erin. Kleine mini stukjes.

Persoonlijk ben ik nog steeds fan van www.houtskool.nl. erg fijne winkel. Wel zijn de prijzen aan de hoge kant. Maargoed, ik heb het er voor over. Ik heb niet zoveel hobbys meer. En de weinige die ik nog kan uitvoeren (gezondheidsproblemen) mogen ook wel een centje kosten. Het levert immers ook erg lekker resultaat op.
Plus de service is heel fijn. Je hebt ook garantie op formaat. 1x had ik een doos met veel klein grut. Een dag later stond er een nieuwe doos in huis.
Bijna altijd een briefje met een kleinigheidje erbij. Denk aan een zak aanmaakwokkels of wat rookhout o.i.d. 1x bij een wat grotere bestelling kreeg ik een set handschoenen voor de bbq.
Hij hoeft t niet te doen allemaal. Maar het zorgt wel voor klantenbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 00:09
Ik zou wegblijven van die fire-up wat je in de winkels ziet.
Kijk ook hier eens:
https://www.kolenboertje....okhout-en-aanmaakblokjes/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

aaaido schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:53:
Ik heb sinds kort een Grill Guru large kamado. Alles werkt goed maar zit alleen met het volgende. Als ik ga grillen gebruik ik middels een directe setting een grillplaat (van grillmeister) bovenop mijn rvs rooster. Ik krijg de kamado op zich goed warm naar 170-200 en vanaf 100 leg ik dan de grillplaat op het rvs rooster. Zonder de grillplaat is de temperatuur makkelijk naar 200 te krijgen maar met is dat echt lastig. Het lijkt alsof de grillplaat dient als een soort van indirecte opstelling. Houtskoolmand zit zeker voor 2/3 vol en brand goed. Iemand tips om met een grillplaat naar hoge temperaturen te gaan?
Hoe warm is je deksel als je de grillplaat erop legt? Die moet zo warm zijn dat je je handen er maar een paar tellen op kan laten liggen. Ik gok dat jouw deksel nog vrijwel koud is, dan kan je idd wachten tot je een ons weegt voordat de plaat heet is.
Pagina: 1 ... 331 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism