Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 330 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Eigenlijk niet echt gepland om te BBQen vandaag, maar het klaarde toch nog wel aardig op vanmiddag, dus in plaats van wat pannen op het fornuis te zetten en de Turkse Pizza in de oven te mikken, toch maar even de nieuwe grill van stal gehaald :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEPMhmFnAU2E7CCERlGU7NdMtSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wEwVrLkoJJYR5KxSXVpI1XR.jpg?f=fotoalbum_large

Toch wel erg lekker om zoveel ruimte te hebben :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
Rox92 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:51:
Dit jaar wil ik me toch echt eens gaan wagen aan een whole packer brisket. Maar heb na heel veel filmpjes kijken nog steeds 1 vraag. Hoe bepaal je het moment dat hij eraf moet ? Ik snap dat als het erin gaat als boter eraf moet, maar dat punt is bij de flat en de point toch heel anders ?

Ik heb ook 1 keer alleen een point gemaakt en daarvan was het dunnere deel kurk droog en het dikkere / vettere deel fantastisch.

Of is het kwestie van als de flat klaar is dan is de point ook klaar want die is vet genoeg ?

Zie hieronder mijn vorige poging. Links droog draadjesvlees rechts lekker.

[Afbeelding]
Heb je geen thermometer(s) dan? Als je dat niet heb zou ik daar als eerst in investeren. Bv de meater.
Paganstars schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:44:
[...]

Dan zou ik niet Blues Hog proberen… als ik die ruik tijdens wedstrijden, draait mijn maag al om… ruikt en smaakt als haribo kersjes
Smaken verschillen :P Ik vind de blues hog echt geweldig. Fantastisch op pulled pork :9
Martijn1990 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Shit.. net een pot gekocht voor de spareribs morgen. De prijs van €11,50 hield me al tegen, maar toch gedaan. Nu ik dit lees huil ik een beetje 😂
Zie boven. Maak je geen zorgen, probeer het gewoon :) Wat mij betreft is ie echt veel lekkerder dan SBR. En vind je hem niet lekker dan mag je hem naar mij opsturen :>
Orion84 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:48:
Eigenlijk niet echt gepland om te BBQen vandaag, maar het klaarde toch nog wel aardig op vanmiddag, dus in plaats van wat pannen op het fornuis te zetten en de Turkse Pizza in de oven te mikken, toch maar even de nieuwe grill van stal gehaald :Y)
[Afbeelding]

Yumyum. Gegrilde halloumi is echt zwaar underrated.

[ Voor 28% gewijzigd door Avalaxy op 29-05-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Relatie tussen de Inferno Kamado en mij was van korte duur...

Daarom een Keij gehaald, Plate setter + verhoger zitten hier standaard bij en levenslang garantie. Nu ook voordelig te krijgen.

Gisteren wat zalm gepekeld, en na het apparaat 90 minuten lang heet opgestookt te hebben de zalm gerookt op 90gr, kon ik meteen de Inkbird even testen, die overigens ook prima werkt. Zalm was prima gelukt, ik ben alleen de foto vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3At76PenlpZJ1h2VrUTZM3Wl.jpg
Erg prettig dat de thermometer in C is, iit veel andere merken de echte duurdere daar gelaten.

Volgende project wordt de Brisket.

[ Voor 8% gewijzigd door Rev! op 29-05-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:10
Avalaxy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Heb je geen thermometer(s) dan? Als je dat niet heb zou ik daar als eerst in investeren. Bv de meater.
Die heb ik hoor, maar niet elke brisket is op dezelfde temperatuur klaar toch ? Het gaat toch om het gevoel hoe zacht het is?
Althans dat is wat ik overal lees. Vanaf 93 graden prikken en dan moet het erin glijden als een in pindakaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:04
[Afbeelding]

Hier hetzelfde, was het niet van plan maar ja, half de dag kregen we ineens zin in wat lekkers :P
Zalm en wat iberico rib fingers voor de kids, daarna nog wat worstjes.
Wat een heerlijke hobby is dit toch 8)
En ja, die ruimte is toch echt fantastisch, daarom ben ik ook nog steeds niet over de streep voor een kamado. I.c.m. mn weber is dit prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJ9dxgz1kXqAzTyNV4nJnoDMOEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISlkGFIK9INlXwfK5SQt9sIV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
Rox92 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:04:
[...]

Die heb ik hoor, maar niet elke brisket is op dezelfde temperatuur klaar toch ? Het gaat toch om het gevoel hoe zacht het is?
Althans dat is wat ik overal lees. Vanaf 93 graden prikken en dan moet het erin glijden als een in pindakaas.
Ik haal het er meestal rond 98~103 eraf

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
Rox92 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:04:
[...]

Om heel eerlijk te zijn... geen idee. Ik ga puur op de thermometer af, en dan is het altijd goed. Prikken doe ik zelf niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

Esumontere

Floep, banaan.

Paganstars schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:44:
[...]

Dan zou ik niet Blues Hog proberen… als ik die ruik tijdens wedstrijden, draait mijn maag al om… ruikt en smaakt als haribo kersjes
Met of zonder extra kick? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
Avalaxy schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:25:
[...]

Om heel eerlijk te zijn... geen idee. Ik ga puur op de thermometer af, en dan is het altijd goed. Prikken doe ik zelf niet.
Ah oke, en met welke temperatuur haal je het er dan af ? Gemeten in de flat of de point ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rox92 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 04:59:
[...]

Ah oke, en met welke temperatuur haal je het er dan af ? Gemeten in de flat of de point ?
Ik ga meestal tot de 95 in het dikste deel. Vanaf 90-92 regelmatig voelen. Doe het paar keer per jaar en altijd wel prima.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:07
Martijn1990 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Dat lijkt mij ook, al is dit 36 uur van te voren. Als de buitenkant maar ontdooid is voor de binder en rub. Mocht de kern nog iets bevroren zijn ontdooit dat wel langzaam tijdens het roken op 120 graden lijkt me.
Als het niet snel genoeg ontdooit dan kan je het ook (vacuum) in een bak koud water leggen, met een paar uur is zelfs het dikste stuk vlees ontdooid en nog op een veilige temperatuur. (Wel de temperatuur van het water goed koud houden)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:30
LT1970 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Als het niet snel genoeg ontdooit dan kan je het ook (vacuum) in een bak koud water leggen, met een paar uur is zelfs het dikste stuk vlees ontdooid en nog op een veilige temperatuur. (Wel de temperatuur van het water goed koud houden)
Thanks voor de tip, dit had ik inderdaad ook in m’n achterhoofd. Maar inmiddels staan alle 8 de racks in de rub in de koelkast en de bbq is zojuist aangestoken :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martijn1990
Daar gaan we dan. Bij gebrek aan een extra verhoogd rooster maar 2 racks erop gelegd, kan nog voldoende rook langs zo lijkt me. Nu eerst 3 uur roken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8ofVQQuUfG3Z9mxvS8FU3ecqfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5Al3TICA79RgE43HWXUYZ0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Als ik de racks straks in folie ga inpakken. Kan ik dan 2 racks per pakketje inpakken of is het verstandiger om 8 losse pakketjes te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nooit aan gedacht om ze apart te doen als ik eerlijk ben. Gewoon bij elkaar, het gaat toch om het vocht binnen de folie houden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:44
Wat voor maatje kamado moet ik hebben als ik 2 tomahawks tegelijk wil bereiden? Large, extra large of nog groter?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Gisteren weer eens smashburgers gemaakt. Manmanman, dat moet ik toch echt vaker doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--aLgW2HsGF2hmxNpOhU-kBbz_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHsxkE9PLWne5ov66ajFcFdg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Is dat een plancha voor een kamado?? Blijft het deksel open of gesloten? Hoe warm krijg je hem ?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Yalopa schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:45:
Is dat een plancha voor een kamado??
Ja
Yalopa schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:45: Blijft het deksel open of gesloten?
Als ik smashburgers aan het bakken ben open, dat gaat zo snel.
Op een geven moment was de plaat iets van 300 graden.

Ik gebruik de plancha ook wel op de vuurton, of op de joystove.

[ Voor 4% gewijzigd door robkrekel op 30-05-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Martijn1990 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:01:
Daar gaan we dan. Bij gebrek aan een extra verhoogd rooster maar 2 racks erop gelegd, kan nog voldoende rook langs zo lijkt me. Nu eerst 3 uur roken.

[Afbeelding]
Tijdens het roken de temp netjes op 107-110 gehad (probe op het rooster). Net eraf gehaald om in te pakken, schuif onder helemaal dicht en zo snel mogelijk alles eraf en weer gesloten. Is toch m’n temp naar 185 geschoten en wil nog niet echt zakken (onderste schijf nog dicht, Margriet iets open). Toch maar even wachten tot de temp gezakt is voor ik de pakketjes erop leg denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:15
Martijn1990 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Tijdens het roken de temp netjes op 107-110 gehad (probe op het rooster). Net eraf gehaald om in te pakken, schuif onder helemaal dicht en zo snel mogelijk alles eraf en weer gesloten. Is toch m’n temp naar 185 geschoten en wil nog niet echt zakken (onderste schijf nog dicht, Margriet iets open). Toch maar even wachten tot de temp gezakt is voor ik de pakketjes erop leg denk ik?
Dat is flink gestegen zeg.
Hier gaat ie soms met 10C omhoog, maar daarna zakt ie wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
ASS-Ware schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Dat is flink gestegen zeg.
Hier gaat ie soms met 10C omhoog, maar daarna zakt ie wel weer.
Snap ook niet zo goed wat ik anders had kunnen doen. Je moet hem toch openen om het eraf te halen. Ga zo toch de pakketjes er maar opleggen, het duurt natuurlijk ook even voor de warmte door de dubbele laag folie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Trekt wel weer bij en inderdaad, de folie beschermt het wel tegen verbranden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martijn1990
Gonadan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:48:
Trekt wel weer bij en inderdaad, de folie beschermt het wel tegen verbranden.
Inmiddels gezakt naar 135 op het rooster (115 dome) en net een pakketje even gecheckt na bijna 2 uur stomen. Niet verbrand, ziet er sappig uit maar nog niet zacht genoeg naar mijn smaak. Lijkt allemaal dus goed te gaan 8)

En nog een foto van voor het inpakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-krCLzej7UvPx5rQwzsW_EkJupw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oBQzfAlBDOuY7TnWMv3Q4Z8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Martijn1990 op 30-05-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
robkrekel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:39:
Gisteren weer eens smashburgers gemaakt. Manmanman, dat moet ik toch echt vaker doen
[Afbeelding]
Die maak ik ook regelmatig, maar wat heeft het voor extra toevoeging om het op de BBQ te doen? (verkeerde topic wellicht, maar ik ben oprecht benieuwd of het misschien anders smaakt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
Rev! schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Die maak ik ook regelmatig, maar wat heeft het voor extra toevoeging om het op de BBQ te doen? (verkeerde topic wellicht, maar ik ben oprecht benieuwd of het misschien anders smaakt)
Sommige mensen vinden BBQ-en gewoon leuk.
Ik ben daar 1 van en kook nooit in de keuken.
Bovendien kan ik er op de vlakke plaat meer tegelijk maken dan in een pan in de keuken.

[ Voor 10% gewijzigd door ASS-Ware op 30-05-2025 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ja, dat is een goede reden, ja :)

Geen idee of er een speciaal topic voor is, maar houtskool is 1+1 bij de Gamma tot morgen, doe er je voordeel mee. Marubu variant was hier helaas op, dus zelf 2 zakken eiken meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:42
ASS-Ware schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:29:
[...]

Sommige mensen vinden BBQ-en gewoon leuk.
Ik ben daar 1 van en kook nooit in de keuken.
Bovendien kan ik er op de vlakke plaat meer tegelijk maken dan in een pan in de keuken.
Koken in de keuken? Echt geen reet aan. Ik weet niet waarom. BBQ'en? Yeah sure! Net weer oersimpel een dikke zalm en wat groenten erop. Maar oh zo lekker!! Morgen naar de slager voor een mooi stukkie vlees. Ff kijken wat ie heeft.

Maar koken in de keuken... Nah.

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:43
Rev! schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:57:

Geen idee of er een speciaal topic voor is, maar houtskool is 1+1 bij de Gamma tot morgen, doe er je voordeel mee. Marubu variant was hier helaas op, dus zelf 2 zakken eiken meegenomen.
Ja daar is een topic voor: harrybeuker in "Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Goede reden om het topic meteen te volgen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martijn1990
Martijn1990 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:01:

[Afbeelding]
De ribs waren heerlijk! Viel bij iedereen goed in de smaak. Helaas geen foto op het bord, wel nog een foto vlak voor ik ze na het aflakken van de bbq heb gehaald. Nog best wat over, dat gaat zondag mee naar vrienden voor bij de F1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9MC1uSGNUrdLfqpiMgHjIwhEXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFkX63wZHIZt8pjK6iI7w4U4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
Gonadan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:20:
Nooit aan gedacht om ze apart te doen als ik eerlijk ben. Gewoon bij elkaar, het gaat toch om het vocht binnen de folie houden.
Heb trouwens 3 pakketjes gemaakt (2x3 en 1x2 racks), werkte uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Danjel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Koken in de keuken? Echt geen reet aan. Ik weet niet waarom. BBQ'en? Yeah sure! Net weer oersimpel een dikke zalm en wat groenten erop. Maar oh zo lekker!! Morgen naar de slager voor een mooi stukkie vlees. Ff kijken wat ie heeft.

Maar koken in de keuken... Nah.
Gelukkig vind ik beide leuk, BBQ afgelopen zomer weer herontdekt toen we een Weber bij de caravan hadden staan.
Some0ne schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Ja daar is een topic voor: harrybeuker in "Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Goede reden om het topic meteen te volgen ;)
Bedankt, kwam met de search niet naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Rev! schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:07:
Bedankt, kwam met de search niet naar boven.
Hij staat gewoon in de topicwaarschuwing. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanchez92
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 16:32
Gisteren heb ik voor het eerst gewerkt met een gietijzeren pan op the Bastard. Met mijn simpele bbq handschoenen van de Action en siliconen oven handschoenen kon ik de pan net van het rooster afhalen.

Ik ben aan het oriënteren naar betere handschoenen, maar de keuze is reuze. Zo zijn er bijvoorbeeld van the bastard fiber handschoenen of lederen. Welke vinden jullie fijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:27
Lashandschoenen bij de bouwmarkt, goedkoop en doet zijn ding 👌
sanchez92 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:32:
Gisteren heb ik voor het eerst gewerkt met een gietijzeren pan op the Bastard. Met mijn simpele bbq handschoenen van de Action en siliconen oven handschoenen kon ik de pan net van het rooster afhalen.

Ik ben aan het oriënteren naar betere handschoenen, maar de keuze is reuze. Zo zijn er bijvoorbeeld van the bastard fiber handschoenen of lederen. Welke vinden jullie fijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:21
Herkenbaar, sinds enige tijd erg tevreden met https://vuurenrook.nl/pro...-bbq-handschoenen-2-stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Niet meer nodig.

[ Voor 89% gewijzigd door DennisCle op 31-05-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:18

Voor een prikkie zijn er op Ali handschoenen te vinden die [rima tegen dergelijke temperaturen kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
MiKeZZa schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Voor een prikkie zijn er op Ali handschoenen te vinden die [rima tegen dergelijke temperaturen kunnen....
https://nl.aliexpress.com...JGgw&gatewayAdapt=glo2nld

Deze fikken direct door als je een platesetter pakt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23
Ik vind 3 uur roken erg lang voor de gemiddelde Nederlandse babyback ribs. Volgens mij voegt het na een uur of 2 niet zoveel meer toe maar neemt wel de kans toe dat ze droog worden. Proefondervindelijk ben ik uitgekomen op ongeveer 2 uur roken, 1,5 tot 2 uur inpakken/stomen om ze fall of the bone te krijgen en dan nog een klein half uurtje aflakken.

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
Dersan schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:24:
[...]

https://nl.aliexpress.com...JGgw&gatewayAdapt=glo2nld

Deze fikken direct door als je een platesetter pakt helaas.
Zijn ze toevallig vochtig of zit er een gaatje in?
Heb dezelfde en ze werken beter dan lashandschoenen. Met die van Ali pak ik gewoon roosters van 200 graden op mijn gemak waarbij ik met lashandschoenen snel moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:18
Rox92 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Heb dezelfde en ze werken beter dan lashandschoenen. Met die van Ali pak ik gewoon roosters van 200 graden op mijn gemak waarbij ik met lashandschoenen snel moet werken.
Ik heb net andere, maar vergelijkbare ervaringen als jij. Echt goed spul, geen enkele moeite met 200 tot 250 graden roosters e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Met die van de action kan ik echt alles prima vastpakken en even vasthouden.

Vervang ze 1x per jaar als ze vies zijn ofzo. Wasmachine kunnen ze niet tegen helaas.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIXeIyCBax3ENwZsUyu8GzX1cY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOCtEGTD2ZfqqOtkymiya7YY.jpg?f=fotoalbum_large

Daar gaan we weer met de ahorn/chili zalm en asperges. Voor mij echt een go-to.

Hoe is dat voor jullie? Maken jullie elke keer wat anders/nieuws, of heeft ieder toch zijn favorietjes?

Maktub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
d3vlin schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Ik vind 3 uur roken erg lang voor de gemiddelde Nederlandse babyback ribs. Volgens mij voegt het na een uur of 2 niet zoveel meer toe maar neemt wel de kans toe dat ze droog worden. Proefondervindelijk ben ik uitgekomen op ongeveer 2 uur roken, 1,5 tot 2 uur inpakken/stomen om ze fall of the bone te krijgen en dan nog een klein half uurtje aflakken.
Snap ik, ik heb ze iets meer dan 2 uur laten roken en toen werden ze al aardig donker, zeker aan de randen. Was ook bang voor uitdroging.

Daarna goed ingepakt met best veel boter en cola (en wat honing bij de racks met mosterd binder) en ze zeker 2,5 uur laten stomen (wel malsheid gecheckt bij 1:45 uur). Uurtje of 1,5 later (losjes in folie laten liggen) pas de laatste fase gedaan, dat was een klein halfuurtje inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 21:30
[Afbeelding]

Ziet er goed uit. Wat voor BBQ is dit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:02
BaBoK schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:55:
Wat voor maatje kamado moet ik hebben als ik 2 tomahawks tegelijk wil bereiden? Large, extra large of nog groter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hnrk2XGFii-bwRYVY6sNlYop20k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5iWoNZIJ1IxlDioEkDH3Gh3.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet 2100 gram tomahawk eruit op een IQ Grills 22”. Bij IQ Grills heet dat Large, maar daar verschillen merken in.

22” kan trouwens de buitenmaat van het ‘vilt’ zijn, in plaats van de maat van het rooster. Ik las eens dat merken daar wisselend mee om gaan en heb het zelf nog niet nagemeten.

Edit: even nagemeten. 22” is inderdaad buitenmaat van de dome. Rooster is ca. 46cm.

[ Voor 8% gewijzigd door MrMrq op 31-05-2025 21:37 ]

Maktub

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsL42voYbqLbB5gQffEfQYW3ImY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SQjKYwOhf28T0FubuoF8N0Hu.jpg?f=user_large
What's smoking ?

Ananas !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58TP2ZfxmUgpsMd9p4ytPGWXWcA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N6FqvZaNjlFwC3fOvyrwRV5Y.jpg?f=user_large

Nadat hij een uurtje op de BBQ heeft gestaan, ingekwast met een mengsel van honing, suiker & kaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErajKpB_R6llQ8Wug-1jgG3Ql8s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3YIpLVDxSkuXSUE8bqWQPMFD.jpg?f=user_large

Serveren met een bolletje ijs en een caramel saus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpjI6O7FeIJGYBvV2ooSBkUotgc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D1G32cPrqnSFMTRyphzdxFxG.jpg?f=user_large

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:20

Zoekt niet verder:
https://vuurenrook.nl/en/...BP0OoD_JmF3nyOR1smFE1CN8Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jordy89 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:14:
[...]

Ziet er goed uit. Wat voor BBQ is dit?
Het is een Masterbuilt Gravity XT.

Gisteren de eerste low & slow sessie gedaan: spareribs, op basis van het 3-2-1 recept van Noskos (effectief zat ik op iets van 2-1-0,75.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6TpxytDWMad7YD54-1Axk_RGC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcBqYq7DSHtGChtYz0T0nl7J.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar om in te pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O1a9T0y5QKBCeEi1VSbBJesO34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfOlx2cKdJ0GlTtHpcpnxz74.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar om te smullen :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Trz4lBn2Nit6eNTpwVLFsKB1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/la58KOyEhHSpSzOFhfuVB3ye.jpg?f=fotoalbum_large

Ze waren uiteindelijk qua smaak helemaal goed, iedereen zat er zijn vingers bij af te likken, maar qua garing was ik zelf niet helemaal tevreden. Het hoeft niet van het bot af te vallen, maar nu had het nog wel net iets te veel bite naar mijn zin. Gelukkig is het geen straf om te blijven oefenen :9

Als toetje hadden we ananas bedacht, maar de ribben gingen er door een uitgelopen klusje* wat laat op, dus daar zijn we niet meer aan toegekomen. @whoami ziet er lekker uit, misschien ook maar eens zoiets proberen. Of gewoon lekker parten snijden en grillen.

offtopic:
*gepruts met het afmonteren van netwerkkabel in contactdozen, wat aan beide kanten van de kabel opnieuw moest door draadbreuk (iets te fanatiek geweest bij het strippen van de isolatie) en daarna aan één kant nog een keer opnieuw :X

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 01-06-2025 08:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Orion84 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:43:
[...]

...... iedereen zat er zijn vingers bij af te likken .....
Geef je eters volgende keer dan ook gewoon een servetje, dan voorkom je die geluiden :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 21:09
Ik wou ook eens een poging doen tot indirect verwarmen / reverse searen. Ik heb een stuk diamanthaas gekocht (ca 290g, 3cm dik) en die met zout bestrooid en ligt sinds vanochtend in de koelkast. Mijn plan was:

- half uurtje op kamertemperatuur laten komen
- BBQ (Weber 57cm) aan 1 helft vullen met briketten, opwarmen tot 120-130 graden
- Vlees op indirecte zone tot kern ca 46 graden is met thermometer (minuut of 30?), dan eraf halen en laten rusten in open lucht
- Dan kolen eroverheen en lucht aanvoer omhoog tot warmer is (250 graden oid)
- 2 a 3 min afgrillen voor korst.
(- en daarna de normale familie BBQ hamburgers, spiesjes etc)

Waar ik beetje over twijfel:
- Is het vlees eigenlijk te klein om te reverse searen? Leek me wat tricky om groot stuk te nemen als experiment.
- Hoelang kan je het vlees laten rusten, tussen het indirecte en directe deel? Want moet kolen enzo weer op temperatuur brengen. Met alu folie gaat het verder garen, dus dat wil je ook niet lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Barryvdh schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:13:
Ik wou ook eens een poging doen tot indirect verwarmen / reverse searen. Ik heb een stuk diamanthaas gekocht (ca 290g, 3cm dik) en die met zout bestrooid en ligt sinds vanochtend in de koelkast. Mijn plan was:

- half uurtje op kamertemperatuur laten komen
- BBQ (Weber 57cm) aan 1 helft vullen met briketten, opwarmen tot 120-130 graden
- Vlees op indirecte zone tot kern ca 46 graden is met thermometer (minuut of 30?), dan eraf halen en laten rusten in open lucht
- Dan kolen eroverheen en lucht aanvoer omhoog tot warmer is (250 graden oid)
- 2 a 3 min afgrillen voor korst.
(- en daarna de normale familie BBQ hamburgers, spiesjes etc)

- Is het vlees eigenlijk te klein om te reverse searen? Leek me wat tricky om groot stuk te nemen als experiment.
- Hoelang kan je het vlees laten rusten, tussen het indirecte en directe deel? Want moet kolen enzo weer op temperatuur brengen. Met alu folie gaat het verder garen, dus dat wil je ook niet lijkt me.
Alles onder de 500gr is carpaccio :P

Zonder gekheid, het zal best kunnen maar ik doe dat vooral bij grotere stukken, een picanha ofzo. Maar da’s ook al snel dubbel zo dik.

De zonering is geen gek idee an sich maar dan zou ik hem hard grillen en tussendoor ff naar de koudere zone en daarna inpakken en een kwartier rusten.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

MrMrq schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:50:
Hoe is dat voor jullie? Maken jullie elke keer wat anders/nieuws, of heeft ieder toch zijn favorietjes?
Natuurlijk heb ik wat favorieten, maar ik probeer wel te variëren. Zo heb ik gisteren pulled chicken gemaakt, maar ditmaal met wat Aziatische invloeden. Ik heb de pulled chicken (aangemaakt met onder andere een koreaanse barbecuesaus) geserveerd in naanbrood (opengesneden als een pitabroodje) en in de dressing van de coleslaw onder andere verse gember en sojasaus gedaan. En sowieso was dit de eerste keer dat ik pulled chicken maakte :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OXERyCq_m6O-23vs8TgkMRU4ig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G4DhhZyqbncZXM6TXsLMUPij.jpg?f=user_large

Zaterdag heb ik voor de kipkluifjes een chili lime rub van Oakridge gebruikt. Een standaard gerecht met iedere keer een andere rub levert eveneens wat variatie op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y__0Pu5B-R0Jbbm5S36pKWydww=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CoXIEhhGV0ocbj2UGQTkT3ga.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTslB-5x7VIEu0qaz08bervJHLw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kTkwRaYB2lRlLtslUBGABR2g.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MrMrq schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:50:
Heb een aantal go-to gerechten voor door de weeks, probeer in het weekend vaak andere/nieuwe dingen. Voor grotere groepen val ik meestal terug op de schaalbare gerechten, zoals ribs, pulled pork, pulled chicken, picanha, beenham, etc.

Overigens, heb je een recept van de ahorn/chili zalm?

[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 01-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Rev! schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:57:

Iemand enig idee of de marabu een beetje fatsoenlijke kwaliteit is en grote brokken bevat? (https://www.gamma.nl/asso...houtskool-10-kg/p/B226089)

Ook jammer als ik straks met 20 kg fijne meuk zit opgescheept...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Tomatoman schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Natuurlijk heb ik wat favorieten, maar ik probeer wel te variëren. Zo heb ik gisteren pulled chicken gemaakt, maar ditmaal met wat Aziatische invloeden. Ik heb de pulled chicken (aangemaakt met onder andere een koreaanse barbecuesaus) geserveerd in naanbrood (opengesneden als een pitabroodje) en in de dressing van de coleslaw onder andere verse gember en sojasaus gedaan. En sowieso was dit de eerste keer dat ik pulled chicken maakte :o

[Afbeelding]

Zaterdag heb ik voor de kipkluifjes een chili lime rub van Oakridge gebruikt. Een standaard gerecht met iedere keer een andere rub levert eveneens wat variatie op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er allemaal goed uit! Zeker pulled chicken op Aziatische wijze.

Zijn die hot sauces van de Action wat? Heb ook een setje gekocht, maar nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Barryvdh schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:13:
[...]
Is aan de dunne kant ja, dit is eigenlijk gewoon een steak die dun genoeg is om gewoon direct te grillen. Maar als je zorgt dat je vuur heet genoeg is, zodat ie er echt maar heel even op hoeft voor het korstje kan het op zich wel.
Volgens mij is het bij reverse sear achtige bereidingen het beste om te laten rusten tot de kerntemperatuur niet meer doorstijgt / net begint te dalen. Dan weet je zeker dat het doorgaren klaar is en weet je ook hoeveel speelruimte je hebt tot je doeltemperatuur tijdens het searen.

PS: dat op kamertemperatuur laten komen voegt volgens mij niet zoveel toe als je hem daarna toch langzaam gaat garen. Die techniek is handig als je een steak in een pan bakt met een dunne bodem, zodat je pan niet te hard afkoelt, maar verder schiet je daar volgens mij niet zoveel mee op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Martijn1990 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:42:
[...]
Zijn die hot sauces van de Action wat? Heb ook een setje gekocht, maar nog niet geprobeerd.
Nee, niet echt. Maar dat had ik voor 2 euro ook niet echt verwacht. Ze zijn wel goed pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Esumontere schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Iemand enig idee of de marabu een beetje fatsoenlijke kwaliteit is en grote brokken bevat? (https://www.gamma.nl/asso...houtskool-10-kg/p/B226089)

Ik heb geen ervaring met de Gamma Marabu houtskool, wel met die van smokin flavors, maar grote brokken heb je bij Marabu toch eigenlijk sowieso niet? Het komt van een struik.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 01-06-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Orion84 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:34:
[...]

Grote brokken heb je bij Marabu toch eigenlijk sowieso niet? Het komt van een struik.
Echt grote brokken niet, maar langere en dikkere takken zijn wel fijn. Heb wel verschil gemerkt tussen bijvoorbeeld Bastard en Black Ranch. In de zakken van Bastard zitten veel langere en dikkere stukken dan in Black Ranch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
1nsane schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Alles onder de 500gr is carpaccio :P

Zonder gekheid, het zal best kunnen maar ik doe dat vooral bij grotere stukken, een picanha ofzo. Maar da’s ook al snel dubbel zo dik.

De zonering is geen gek idee an sich maar dan zou ik hem hard grillen en tussendoor ff naar de koudere zone en daarna inpakken en een kwartier rusten.
Dit is wat ik uiteindelijk gedaan heb (minuut of 6 hard grillen met paar keer omdraaien, daarna indirect doorverwarmen tot 56 graden en toen 10 min in alu folie). Was goed gelukt vond ik zelf, alleen wat meer kruiden de volgende keer.
Ik wou indirect doen maar toen ik mijn bescheiden (vond ik) zonde had, was het al 180 graden. Toen maar meteen doorverwarmd ipv af laten koelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 21:30
[...]

Gisteren de eerste low & slow sessie gedaan: spareribs, op basis van het 3-2-1 recept van Noskos (effectief zat ik op iets van 2-1-0,75.

[Afbeelding]

Klaar om in te pakken:
[Afbeelding]

Klaar om te smullen :9~
[Afbeelding]

Ze waren uiteindelijk qua smaak helemaal goed, iedereen zat er zijn vingers bij af te likken, maar qua garing was ik zelf niet helemaal tevreden. Het hoeft niet van het bot af te vallen, maar nu had het nog wel net iets te veel bite naar mijn zin. Gelukkig is het geen straf om te blijven oefenen :9

Als toetje hadden we ananas bedacht, maar de ribben gingen er door een uitgelopen klusje* wat laat op, dus daar zijn we niet meer aan toegekomen. @whoami ziet er lekker uit, misschien ook maar eens zoiets proberen. Of gewoon lekker parten snijden en grillen.

offtopic:
*gepruts met het afmonteren van netwerkkabel in contactdozen, wat aan beide kanten van de kabel opnieuw moest door draadbreuk (iets te fanatiek geweest bij het strippen van de isolatie) en daarna aan één kant nog een keer opnieuw :X
Hoe bevalt deze bbq? Ik zit erover na te denken om een pellet bbq erbij te kopen. Zat te twijfelen tussen de nieuwe weber bbq en traeger, maar deze ziet er ook goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jordy89 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Hoe bevalt deze bbq? Ik zit erover na te denken om een pellet bbq erbij te kopen. Zat te twijfelen tussen de nieuwe weber bbq en traeger, maar deze ziet er ook goed uit.
De eerste drie sessies zijn goed bevallen. Vooral de zee aan ruimte is erg prettig vergeleken met de BBQs die ik hiervoor had. In elkaar zetten is wel even een klusje. Functioneert prima, beetje irritant wel dat ie de Fahrenheit/ Celsius instelling steeds vergeet als de stroom er af is geweest en de app synct niet altijd helemaal lekker, maar dat kan ook komen doordat het wifi signaal in de tuin misschien niet optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
[...]

Ik heb nu al een paar keer 3-2-1 ribs gemaakt, 'fall off the bone', maar persoonlijk heb ik dan weer liever iets meer bite. Volgende keer ga ik de stomen-fase eens overslaan.
Deze ananas als dessert is wel nog een dingetje waar ik iets moet op vinden. In totaal heeft die ananas anderhalf uur op de BBQ gestaan, en da's natuurlijk best lang. Ik weet nog niet hoe ik dit ga combineren met een volledige BBQ maaltijd, zeker omdat die ananas eigenlijk maar op 110° mag. Ik weet niet hoe jullie dat doen ?
Makkelijkste manier is natuurlijk om nog een extra kamado te kopen, maarja ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
Esumontere schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Geen ervaring mee, maar zojuist besteld om eens te kijken wat het doet. Voor die prijs is het goedkoper per kg dan de 3kg zakken van de AH of Action die ik af en toe koop voor pizza- of snelle sessies. Als het dan ook nog eens werkt voor low & slow dan is het helemaal een koopje :)
Ik laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Wat zijn jullie ervaringen met houtskool van houtskool.nl ? Tot nu kocht ik meestal de houtskool van green egg (30eur voor 9kg ofzo) in een lokale winkel. Gisteren toch eens online besteld (9kg beuken/eik en 9kg eucalyptus voor 48eur)

Ook nog nooit eucalyptus gebruikt, dus ik ben benieuwd wat dat geeft. :)

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 02-06-2025 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
MrMrq schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:28:
[...]

[Afbeelding]

Zo ziet 2100 gram tomahawk eruit op een IQ Grills 22”. Bij IQ Grills heet dat Large, maar daar verschillen merken in.

22” kan trouwens de buitenmaat van het ‘vilt’ zijn, in plaats van de maat van het rooster. Ik las eens dat merken daar wisselend mee om gaan en heb het zelf nog niet nagemeten.

Edit: even nagemeten. 22” is inderdaad buitenmaat van de dome. Rooster is ca. 46cm.
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Rox92 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl4NGboV6QUtvbLL8vXR_4zK_PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48rWvMBCKc4vKeGcfuLw8ufc.jpg?f=fotoalbum_large

Roosters wil inderdaad wel maar een platesetter gaan ze direct smeulen. Weet niet of dat eigenlijk ook niet zou moeten kunnen maar zou wel handig zijn :P .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

whoami schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:37:
Wat zijn jullie ervaringen met houtskool van houtskool.nl ? Tot nu kocht ik meestal de houtskool van green egg (30eur voor 9kg ofzo) in een lokale winkel. Gisteren toch eens online besteld (9kg beuken/eik en 9kg eucalyptus voor 48eur)
Ik bestel eigenlijk altijd op houtskool.nl.
Erg fijne winkel. Grote stukken. En als hij door slechte oogst ofzo een batch heeft met wat kleinere stukken vermeld hij het netjes op de site.
Bijna standaard zit er een cadeautje bij je bestelling (zakje rookhout, zak aanmaak wokkels etc). Snelle levering ook.
En heb 1x in 6 jaar daar bestellen een doos gehad die beschadigd was. Had de volgende dag kosteloos een nieuwe binnen en mocht de oude ook houden.
Geen slecht woord voor houtskool.nl.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Scary Gil schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:26:
[...]

Ik heb ook alleen een Weber. Ik heb daar al van alles op gemaakt, ben zeer blij met deze accessoire: https://weberstore.nl/product/houtskoolwarmteverdeler/

Misschien verstook je iets meer houtskool/briketten omdat je mindere isolate hebt maar het kan zeker.
Maar dus 2 standen:
- met diffusieplaat erop, en briketten aan de buitenkant voor slow cook
- zonder diffusieplaat en briketten aan de binnenkant voor direct grillen

Gebruik je ze allebei of alleen die slow cook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:39
Dersan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:59:
[...]
Roosters wil inderdaad wel maar een platesetter gaan ze direct smeulen. Weet niet of dat eigenlijk ook niet zou moeten kunnen maar zou wel handig zijn :P .
Ik had laatst deze gekocht en ben er zeer tevreden over:
https://www.bol.com/nl/nl...uWRItg.4_8.9.ProductTitle

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:34
Zo, gisteren het eerste "grote" stuk gedaan
Procureur op 120 graden tot kerntemperatuur van 72. Smaakte heel goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln7-7aYqqyJeCcMfwOHfvqCsimk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sAsHv5ljHTomyM302FT1tnG.jpg?f=fotoalbum_large

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Ik wil graag een draadloze thermometer kopen van Inktbird.
Nu twijfel ik over het aantal probes, iemand hierin tips?
1 stuks, 2 stuks of 4 stuks?

1stuk:
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A1MZXMWDS73ECR&th=1

2 stuks:
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A1MZXMWDS73ECR&psc=1

4stuks:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat ligt er natuurlijk compleet aan wat jij nodig hebt @BaBoK. Meer probes is handig als je meerdere stukken vlees aan het bereiden bent waarvan je de temperatuur in de gaten wilt houden, of een groot stuk vlees waar je aan twee kanten een probe in wilt steken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@Orion84 eens, ik neig zelf naar 2 probes, wanneer gebruik je er 3/4? Ik heb hier oprecht (nog geen) ervaring mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:19
Dank voor deze heads-up......

Ben me net aan het orienteren op draadloze probes aangezien ik ook met een spit aan de gang wil.
(en dan zijn bedrade versies niet echt handig)

Ook moet ik binnenkort 3 stukken procereur omtoveren tot pulled pork, dus dan is de versie met 4 probes wel handig.

Heb al wat Inkbird apparaten en ben daar zeer tevreden over.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:34
@BaBoK Ik stond laatst voor dezelfde keuze maar hoe groot is je bbq en hoe vaak denk je meer dan 2 stukken er op te leggen waarvan je de kerntemperatuur wilt meten.
Ik heb een compact kamado voor 2 gegaan, meer past er toch niet op.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

BaBoK schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:13:
@Orion84 eens, ik neig zelf naar 2 probes, wanneer gebruik je er 3/4? Ik heb hier oprecht (nog geen) ervaring mee..
Ik gebruik van mijn 4-probe Meater Block ook zelden meer dan 2 probes. Voor een beetje huis-tuin-keuken BBQen zal je dat ook niet snel nodig hebben. Maar kook je soms voor grotere groepen dan kan het handig zijn. Ook om, als je meerdere gerechten na elkaar maakt, niet tussendoor je probes te hoeven gaan staan afwassen, maar direct door kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

BaBoK schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:13:
Sommigen gebruiken er ook eentje om de roostertemperatuur te meten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:32:
[...]

Sommigen gebruiken er ook eentje om de roostertemperatuur te meten.
Met bedrade probes wel ja, maar niet met die draadloze die hij linkte toch? Daar zit dat meestal al ingebouwd in elke probe, om zowel kern als omgeving te meten. En die probes zijn meestal niet geschikt om in zo'n klemmetje te gebruiken, aangezien de probe dan veel te heet wordt.

Dat is wel ook een nadeeltje aan die Masterbuilt Gravity dingen: de probes die daarbij zitten (en je evt. nog extra kan kopen) gaan maar tot 145° C of iets dergelijks, waardoor je ze eigenlijk alleen als kern probe kan gebruiken en niet als rooster probe. Nu hebben die BBQs natuurlijk van zichzelf al een rooster temp sensor, maar die zit op een vaste plek en niet waar je het wellicht zou willen meten.

[ Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 02-06-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
Thanks voor jullie input.
@Elac , nu nog de compact maar dat wordt de large, deze is inmiddels besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Hier heel tevreden over de inkbird isc-027bw tot nu toe, die kan je natuurlijk ook zonder de ventilator gebruiken puur als thermometer. En met een aanbieding niet eens veel duurder dan een versie zonder ventilator. Meet tot 250c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Rev! schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:44:
Hier heel tevreden over de inkbird isc-027bw tot nu toe, die kan je natuurlijk ook zonder de ventilator gebruiken puur als thermometer. En met een aanbieding niet eens veel duurder dan een versie zonder ventilator. Meet tot 250c.
Maar dit zijn geen draadloze probes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Orion84 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Met bedrade probes wel ja, maar niet met die draadloze die hij linkte toch? Daar zit dat meestal al ingebouwd in elke probe, om zowel kern als omgeving te meten. En die probes zijn meestal niet geschikt om in zo'n klemmetje te gebruiken, aangezien de probe dan veel te heet wordt.
Ik had even gemist dat deze draadloos waren inderdaad. Dan moet je weer trucjes doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
robkrekel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:39:
[Afbeelding]
Smashburgers lekker maar die lapjes smeltplastic... Waarom gebruik je geen echte kaas?
Ik haal altijd een schaaltje cheddar bij de supermarkt, geen zin in dat geklei met die verpakte lapjes kleffe plaktroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Vaak heb ik 1 probe voor rooster temp en 1 probe voor vlees
Komt eigenlijk zelden voor dat ik er meer mis

maar wel liever 2 dan 1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DCNY
BaBoK schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:46:

1stuk:

2 stuks:

4stuks:
Ik heb de enkele en mis wel een beetje het display die je bij de dubbele wel hebt. Maar is nu ook weer geen must-have.

Werkt goed, maar zoek nog een tip om de app in het Engels te zetten, want manman wat een slechte vertaling:

Well done = goed gedaan
Medium rare = Medium zeldzaam
Custom temp = douane temp

8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Gadgeteer schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Smashburgers lekker maar die lapjes smeltplastic... Waarom gebruik je geen echte kaas?
Ik haal altijd een schaaltje cheddar bij de supermarkt, geen zin in dat geklei met die verpakte lapjes kleffe plaktroep.
Ieder z'n ding, die "burgerkaas"plakken die AH voorheen had (Jumbo verkoopt dat nog wel dacht ik) die in z'n blister zitten, die hardere plakken zegmaar, die zijn wel beter enerzijds maar als ik wel eens een burger ga bouwen, doe ik er vaak meerdere verschillende soorten kaas op, van die hardere plakken, wat provolone of mozzarella plakken en toch vaak stiekem ook nog zo'n plakje smeltplastic, toch beetje guilty pleasure.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
DCNY schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb de enkele en mis wel een beetje het display die je bij de dubbele wel hebt. Maar is nu ook weer geen must-have.

Werkt goed, maar zoek nog een tip om de app in het Engels te zetten, want manman wat een slechte vertaling:

Well done = goed gedaan

8)7
In de app rechtsonderin naar menu 'Ik'
Rechtsbovenin het moertje
Selecteer 'Taalschakelaar'

Ps. Android app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCNY
edjeed schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:17:
[...]

In de app rechtsonderin naar menu 'Ik'
Rechtsbovenin het moertje
Selecteer 'Taalschakelaar'

Ps. Android app
Ah thanks! iOS werkte ook! Ik moest wel op de knop "redden" klikken voor opslaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DCNY schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Well done = goed gedaan

8)7
:D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
BaBoK schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:46:

1stuk:

2 stuks:

4stuks:
Degene die ik heb kwam met 4 en ik gebruik er maximaal 2 tegelijkertijd (2 stukken vlees of 1 stuk vlees en roostertemp) dus ik heb er 2 op de plank voor als er wat stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Ik heb nu een paar jaar een Grill Guru Compact kamado. Prima ding maar soms ook wat beperkt qua grill oppervlak. Ik kan bv niet half direct en indirect koken of veel verschillende gerechten tegelijk bereiden. Ook de temperatuur lang gelijk houden is soms een uitdaging, mogelijk ook door de compacte afmetingen.

Nu kijk ik wel eens BBQ series op Netflix en YouTube en zie vaak van die pellet/smoke barrels. En nu krijg ik een beetje fomo of dat niet meer bij me past. Bv de Masterbuilt Gravity Series 800 . Groot kookoppervlak, eenvoudige temperatuur bediening via een elektronische controller, meerdere plateaus voor meerdere gerechten tegelijkertijd, met grillplaat voor bv een smash burger, snel te verhitten of af te koelen. Voor dat bedrag heb je echter ook een grotere kamado die zo ook zijn voordelen heeft zoals minder kolen verbruik en mogelijk nog iets geschikter voor low en slow?

Zijn er toevallig mensen hier die de overstap hebben gemaakt van een kamado naar een dergelijke smoker/pellet/gravity grill?

[ Voor 5% gewijzigd door bsmpower op 02-06-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Gadgeteer schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Omdat ik dit in huis had, en het me voor burgers altijd prima bevalt.

Dit was ook de burgerkaas zoals hierboven door @1nsane genoemd, bij inderdaad de jumbo vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
bsmpower schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:56:
Ik heb nu een paar jaar een Grill Guru Compact kamado. Prima ding maar soms ook wat beperkt qua grill oppervlak. Ik kan bv niet half direct en indirect koken of veel verschillende gerechten tegelijk bereiden. Ook de temperatuur lang gelijk houden is soms een uitdaging, mogelijk ook door de compacte afmetingen.

Nu kijk ik wel eens BBQ series op Netflix en YouTube en zie vaak van die pellet/smoke barrels. En nu krijg ik een beetje fomo of dat niet meer bij me past. Bv de Masterbuilt Gravity Series 800 . Groot kookoppervlak, eenvoudige temperatuur bediening via een elektronische controller, meerdere plateaus voor meerdere gerechten tegelijkertijd, met grillplaat voor bv een smash burger, snel te verhitten of af te koelen. Voor dat bedrag heb je echter ook een grotere kamado die zo ook zijn voordelen heeft zoals minder kolen verbruik en mogelijk nog iets geschikter voor low en slow?

Zijn er toevallig mensen hier die de overstap hebben gemaakt van een kamado naar een dergelijke smoker/pellet/gravity grill?
Die Masterbuilt Gravity zijn geen pelletsmokers. Deze werken met gewoon houtskool. Ik heb hem zelf niet maar lees al een tijdje reviews. Iedereen lijkt enigszins tevreden maar de bouwkwaliteit zou niet super zijn. Ook kun je niet direct boven je kolen werken omdat die niet onder in je bbq liggen.
Verder verwacht ik dat een pelletsmoker of een gravity fed bbq wel meer brandstof verbruikt dan een kamado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
Ik heb Amerikaanse vrienden met die specifieke masterbuilt. Die dingen zijn nogal gevoelig voor Grease fires en verstoppingen.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

bsmpower schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:56:

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een maat van me heeft een Pit Boss smoke barrel. Hij is er heel blij mee en gebruikt hem veel, maar geeft wel aan dat het ding kolen vreet als Koekiemonster koekjes. Hij jaagt er gerust 10 kg hardhout-houtskool doorheen op een avondje met vrienden.

offtopic:
En ik vind het een gruwelijk lelijk ding maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Gadgeteer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:34:
[...]

Die Masterbuilt Gravity zijn geen pelletsmokers. Deze werken met gewoon houtskool. Ik heb hem zelf niet maar lees al een tijdje reviews. Iedereen lijkt enigszins tevreden maar de bouwkwaliteit zou niet super zijn. Ook kun je niet direct boven je kolen werken omdat die niet onder in je bbq liggen.
Verder verwacht ik dat een pelletsmoker of een gravity fed bbq wel meer brandstof verbruikt dan een kamado.
Klopt inderdaad. Ik was benieuwd wat die amerikanen gebruiken en qua vorm is het vaak een barrel achtig ding. Die heb je inderdaad dan weer in allerlei varianten. Ik ga eens zoeken wat die dingen verbruiken. Pellets zijn ook niet perse goedkoop. Een hobby mag geld kosten, maar zoals hierboven wordt genoemd dat je 10kg houtskool verstookt in een sessie is wel flink :)

[ Voor 13% gewijzigd door bsmpower op 03-06-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@bsmpower Ik heb ook een Grill Guru Compact en nu recent een Masterbuilt Gravity XT aangeschaft. Vooral inderdaad voor die extra ruimte, wanneer je eens voor meer dan 2 personen iets klaar maakt en/of meer dan alleen het vlees op de BBQ wilt bereiden.

Die eerste generatie Gravity Series zijn volgens mij enkelwandig en daarmee inderdaad wel een stukje minder zuinig. En de verhalen over de bouwkwaliteit zijn inderdaad niet al te positief. Dat heb ik met mijn Masterbuilt Portable ook wel een beetje gemerkt: lak op de scharnieren die al bij de eerste sessie begon te bobbelen, firebox die wat vervormd is, rook die aan alle kanten uit de bbq komt (die dus overal smerig wordt) bij gebrek aan vilt of andere pakking.
Uiteindelijk doet die Portable het wel nog steeds prima. Ik heb er zelf vilt aan toegevoegd wat dat punt in elk geval oplost en de verf van de scharnieren is niet slechter geworden. Maar daarom nu dus wel voor de XT gegaan, die qua bouwkwaliteit wel een stukje degelijker is en dubbelwandig, incl. glasvezel pakking rond de klep.

De extra ruimte bevalt uitstekend. Kolenverbruik is zeker geen 10kg per sessie (maar voor de 800 zal dat dus denk ik wel wat hoger liggen). Ik had 'm zaterdag een uur of 5 aan (op 120°C) voor spareribs en daarbij had ik de hopper maar voor de helft of zo gevuld en dat was genoeg (nog maar een paar kooltjes over na uitzetten en afkoelen). Op hogere temperaturen gaat het natuurlijk sneller er doorheen, maar dat doe je dan meestal weer niet uren achter elkaar.

Pagina: 1 ... 330 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism