Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:20
ozzynator schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
[...]

Kamado voor low en slow en de Weber houden voor snel en warm. Zeker als je met 15 man bent, redt je niet met 1 bbq.

Ik krijg zondag 10 eters, dan heb ik 3 aan staan om alles geregeld te krijgen.
Of je maakt de low en slow klaar en bewaard die op 50 graden in de oven waar het een paar uur kan rusten en dan kun je op de Kamado grillen. Beetje plannen, dan kan het prima met 1 barbecue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:19
Kan zeker ook wel, ik zei alleen maar hoe ik het voor me zie en doe.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:56
Het kán allemaal wel, maar de vraag is; ga ik het redden t.o.v. nu. Het eerlijke antwoord is; niemand gaat honger lijden, maar je levert op een bepaald vlak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

Esumontere

Floep, banaan.

ozzynator schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:17:
[...]

Kamado voor low en slow en de Weber houden voor snel en warm. Zeker als je met 15 man bent, redt je niet met 1 bbq.

Ik krijg zondag 10 eters, dan heb ik 3 aan staan om alles geregeld te krijgen.
Kwestie van goed plannen. Ik heb laatst voor 12 man op 1 kamado gekookt, zonder problemen. Wel de dag van tevoren al wat voorwerk (prepareren van ribs, pulled pork roken) gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
ToolkiT schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:14:
[...]

je kan ook eerst de pulled pork doen (low 'n slow) en die in folie doen als het klaar is en dan alle luchtgaten open om kamado heet te maken voor burgers etc..
Zo doe ik het. Ik ga toevallig van het weekend voor een groep van 15 man koken. Nota bene: op een compact kamado (34cm). Eerst de low&slow (in mijn geval cochinita pibil/pulled pork, maar kan ook een brisket zijn), daarna temperatuur hoog en de kip grillen. Als die klaar is de temperatuur nog iets hoger en dan de flank steak erop. 3 soorten vlees, kilo'tje of 6, dus zeker genoeg voor 15 personen. En dat op een klein 2~4 persoons kamado'tje.

En natuurlijk eten we niet alleen maar vlees :) Ook genoeg bijgerechten met bonen, mais, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Laatst online: 20:19
Esumontere schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Kwestie van goed plannen. Ik heb laatst voor 12 man op 1 kamado gekookt, zonder problemen. Wel de dag van tevoren al wat voorwerk (prepareren van ribs, pulled pork roken) gedaan.
Daarom doe ik alles tegelijk, mij lukt dat namelijk wel. :*)

zeker, zeker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ASS-Ware schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:25:
Ik heb een keer gehad dat ik 24 uur na het afsluiten het deksel van het slot haalde (KJ) en dat een uur later de BBQ weer op 100C stond.
(getest op lekkage, heb ik niet)
Zonder lekkage lijkt mij dat een heel sterk verhaal.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Gonadan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Lijkt me ook sterk inderdaad, mijn Grill Guru is na een uur of 3 á 4 koud.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 22-05-2025 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
Gonadan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Dat mag je vinden, maar ik heb de testen gedaan en er lekte niets.
De BBQ ging laat in de avond naar dik onder de 100C en de volgende dag was hij echt koel.
Dat was toen ik nog Quebracho gebruikte.
Nu met Marabu heb ik daar geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Nopheros schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Lijkt me ook sterk inderdaad, mijn Grill Guru is na een uur of 3 á 4 koud.
Ja, maar open dan het deksel weer eens en laat deze eens open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Via MP een nieuwe Inferno Kamado Compact op de kop getikt voor 150, wou eerst voor een nieuwe Keij gaan, maar dit prijs verschil vond ik wel erg groot en zo kan ik eerst even uitproberen. Alleen de Inferno mist accessoires die de Keij wel had en dan met name de "Divide and Conquer" zoals Keij die noemt. Weet iemand toevallig welke set in een Inferno Compact past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
JackBigBoss schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Goed punt, zo had ik nog niet gedacht. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Wat ozzynator ook al schrijft: Wanneer ik veel mensen te eten krijg (da's 1x per jaar, dus een heel erg ervaringsdeskundige ben ik ook niet), slinger ik zowel de kamado aan, als de Weber. Op de kamado alles indirect, de weber gebruik ik als grill. Vooral handig wanneer er ook veel kids zijn, waar je stomweg in de eerste 15mins lekker veel worstjes en ander simpel spul in wilt drukken.
Daarna gaan de hamburgers erop, voor diegenen die dat willen. En tegen die tijd komen ook de eerste lekkere dingen van de kamado.

Zo'n weber kost niet zoveel en geeft heerlijk veel oppervlak voor het geld. En stiekem zijn het ook gewoon hele fijne BBQ's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Rev! schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:25:
Via MP een nieuwe Inferno Kamado Compact op de kop getikt voor 150, wou eerst voor een nieuwe Keij gaan, maar dit prijs verschil vond ik wel erg groot en zo kan ik eerst even uitproberen. Alleen de Inferno mist accessoires die de Keij wel had en dan met name de "Divide and Conquer" zoals Keij die noemt. Weet iemand toevallig welke set in een Inferno Compact past?
https://www.kamadobbq.nl/accessoire-pakket-compact.html (een van de google-hits, ik heb er geen ervaring mee)

Ik denk dat het niet zo heel nauw luistert: De meeste compacts zijn wel even even groot. Als je een hornbach in de buurt hebt, kan je daar ff kijken. Die hebben ze staan en dan pas je ff of de grill guru spulletjes erin passen. Volgens mij zijn er van inferno zelf niet echt accessoires te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:06

_AN

ASS-Ware schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:21:
[...]

Dat mag je vinden, maar ik heb de testen gedaan en er lekte niets.
De BBQ ging laat in de avond naar dik onder de 100C en de volgende dag was hij echt koel.
Dat was toen ik nog Quebracho gebruikte.
Nu met Marabu heb ik daar geen last meer van.
Ik heb precies hetzelfde gehad. Na een avondje bbq-en de volgende dag de Kamado open gezet, wilde hem eigenlijk schoonmaken en as verwijderen. Kom ik kwartier later terug, staat ie weer aan. Eén keer meegemaakt, daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:58:
[...]

https://www.kamadobbq.nl/accessoire-pakket-compact.html (een van de google-hits, ik heb er geen ervaring mee)

Ik denk dat het niet zo heel nauw luistert: De meeste compacts zijn wel even even groot. Als je een hornbach in de buurt hebt, kan je daar ff kijken. Die hebben ze staan en dan pas je ff of de grill guru spulletjes erin passen. Volgens mij zijn er van inferno zelf niet echt accessoires te vinden.
Ok ga ik eens rustig rondkijken, de set je stuurde is heel erg mooi maar voor nu wat te duur.

Heb nog een klein gietijzeren pannetje liggen, heb begrepen dat die soms ook als plate setter/heat deflector kan gebruiken.

Hij zit ook nog keurig in de doos, misschien moet hij daar eerst eens uit :+ . Wel al een inkbird besteld, leek me wel handig voor bijvoorbeeld bij het maken van Brisket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Laatst online: 15:04
Dank voor alle tips!
Ik ben aan het orienteren voor een XL kamado.
Op dit moment heb ik de GrillBill XL Pro III in mijn hoofd. Gewoon omdat ik hem er heel vet uit vind zien en alle benodigde accessoires er direct bij zitten en veel oppervlak geeft.
Maar de keuze is nog niet 100% gemaakt.
Ik geniet al van de reis naar een kamado toe.

Ook hiervoor alle tips en aanbevelingen welkom uiteraard.

[ Voor 18% gewijzigd door JackBigBoss op 23-05-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

JackBigBoss schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:33:
Dank voor alle tips!
Op dit moment heb ik de GrillBill XL Pro III in mijn hoofd. Gewoon omdat ik hem er heel vet uit vind zien en alle benodigde accessoires er direct bij zitten en veel oppervlak geeft.

Nog nooit van gehoord, GrillBrill... Wel een mooi ding, moet ik zeggen. Alleen de garantie is matig (10 jaar op keramieken buitenschil), ze geven geen informatie over het soort keramiek dat ze gebruiken. Daarnaast is een firebox uit 1 stuk wachten totdat 'ie breekt, en met maar 2 jaar garantie is dat een duur grapje. Het scharnier ziet er op basis van de foto's ook niet heel rigide uit; 2 veren is in mijn ervaring wat karig en op het niveau van een Intratuin huismerk kamado.

Wat betreft oppervlak, hij is met z'n 52 cm diameter maar 3 cm groter dan bijvoorbeeld een Bastard Large; de Kamado Joe Big Joe is 60 cm en daadwerkelijk flinker. Maar dat is vooral wat je wilt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Esumontere op 23-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Dank voor alle tips!

Ken het merk niet dus het kan best top kwaliteit zijn maar als je een flink bedrag uitgeeft dan zou ik eerder kiezen voor een bekend merk wat zeker fatsoenlijk is. Grill guru, bastard, kamadoe joe bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Nopheros schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Ken het merk niet dus het kan best top kwaliteit zijn maar als je een flink bedrag uitgeeft dan zou ik eerder kiezen voor een bekend merk wat zeker fatsoenlijk is. Grill guru, bastard, kamadoe joe bijv.
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4

ze worden al sinds 2019 genoemd en @GrillBill heeft een bedrijfsaccount, dus dat spreekt weer voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

418O2 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4

ze worden al sinds 2019 genoemd en @GrillBill heeft een bedrijfsaccount, dus dat spreekt weer voor ze.
Een bedrijfsaccount dat al in geen jaren meer gebruikt is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
Esumontere schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Nog nooit van gehoord, GrillBrill... Wel een mooi ding, moet ik zeggen. Alleen de garantie is matig (10 jaar op keramieken buitenschil), ze geven geen informatie over het soort keramiek dat ze gebruiken. Daarnaast is een firebox uit 1 stuk wachten totdat 'ie breekt, en met maar 2 jaar garantie is dat een duur grapje. Het scharnier ziet er op basis van de foto's ook niet heel rigide uit; 2 veren is in mijn ervaring wat karig en op het niveau van een Intratuin huismerk kamado.

Wat betreft oppervlak, hij is met z'n 52 cm diameter maar 3 cm groter dan bijvoorbeeld een Bastard Large; de Kamado Joe Big Joe is 60 cm en daadwerkelijk flinker. Maar dat is vooral wat je wilt. :)
Ik heb contact met hen gehad hierover inderdaad.
20 jaar garantie op het ei zelf als je hun online training volgt. (daar zou je leren hoe je er goed mee omgaat) De firebox is in 2 delen en gaat niet zomaar kapot als je er "normaal" mee om gaat. (niet direct van 0 naar 300 stoken enz)
Keramiek is Mulliet zoals van KJ en Bastard, zou uit dezelfde fabrieken komen.

Ik denk zelf dat je niet echt "slechte" kamado's van dit segment kan kopen. Maar ik sta uiteraard open voor alle tips en adviezen. Daar zijn we hier toch voor bij elkaar. Alleen ik heb geen zin in de discussie mijn merk is de beste want... Er is overal wel wat op aan te merken en uiteindelijk is het ook een persoonlijke mening/keuze.
Deze is het:
https://nomadfire.shop/xl-kamado-bbq-23-5-grill-bill-pro-3/

[ Voor 14% gewijzigd door JackBigBoss op 23-05-2025 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

JackBigBoss schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb contact met hen gehad hierover inderdaad.
20 jaar garantie op het ei zelf als je hun online training volgt. (daar zou je leren hoe je er goed mee omgaat) De firebox is in 2 delen en gaat niet zomaar kapot als je er "normaal" mee om gaat. (niet direct van 0 naar 300 stoken enz)
Keramiek is Mulliet zoals van KJ en Bastard, zou uit dezelfde fabrieken komen.

Ik denk zelf dat je niet echt "slechte" kamado's van dit segment kan kopen. Maar ik sta uiteraard open voor alle tips en adviezen. Daar zijn we hier toch voor bij elkaar. Alleen ik heb geen zin in de discussie mijn merk is de beste want. Er is overal wel wat op aan te merken en uiteindelijk is het ook een persoonlijke mening/keuze.
Deze is het:
https://nomadfire.shop/xl-kamado-bbq-23-5-grill-bill-pro-3/
Goed dat je er achteraan bent gegaan!
De firebox is een dichte ring, aldus de foto's. Hij bestaat inderdaad uit 2 delen, de box en de ring. Dat helpt echter niet tegen scheuren.
KJ en Bastard (en Monolith) zijn geen mulliet maar cordieriet. Mulliet is een mindere soort keramiek die in de goedkopere kamados wordt gebruikt. Niet per sé slecht, maar niet hetzelfde als KJ en Bastard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
Esumontere schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Goed dat je er achteraan bent gegaan!
De firebox is een dichte ring, aldus de foto's. Hij bestaat inderdaad uit 2 delen, de box en de ring. Dat helpt echter niet tegen scheuren.
KJ en Bastard (en Monolith) zijn geen mulliet maar cordieriet. Mulliet is een mindere soort keramiek die in de goedkopere kamados wordt gebruikt. Niet per sé slecht, maar niet hetzelfde als KJ en Bastard.
Thanks, goed om te weten!
Het budget is niet zo belangrijk, ik vind de looks minstens zo belangrijk!
Dat hele matte vind ik er gewoon heel gaaf uit zien.
Een goede tweede optie is dan de Bastard VX large, alleen die heeft een kleiner grill oppervlak en is wel een stuk duurder. In de vergelijking komt dat dan negatiever uit zeg maar.
Die glimmende buitenkanten van veel kamado's vind ik gewoon echt niet mooi en ik hou er wel van om eens wat anders te hebben. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:20
Je zou ook nog de Yakiniku kunnen overwegen. Die heeft in ieder geval ook een firebox in delen en een chipfeeder voor eenvoudig rookhout toevoegen. Hij glimt je wel tegemoet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Dank voor alle tips!

Kijk eens naar Boretti, meer dan tevreden mee en ook mat.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
  • Laatst online: 16-09 15:28
Ik ben op zoek naar een rotisserie/spit voor mijn Bastard Urban Medium.

Als ik ga meten is de buitenmaat van mijn kamado 48 cm, binnenmaat 42.5 cm, maar wat ik kan vinden de LetzQ en Patton 18 inch geschikt voor 46 cm buitenmaat.
Iemand hier ervaring mee? Wat is de beste/verstandige keuze?

Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
walteij schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:01:

Als ik ga meten is de buitenmaat van mijn kamado 48 cm, binnenmaat 42.5 cm, maar wat ik kan vinden de LetzQ en Patton 18 inch geschikt voor 46 cm buitenmaat.
De maat die het beste in de buurt komt gewoon bestellen
En dan passen
Past het niet : retour
Lijkt me een goede manier om te proberen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• walteij
Hunegaart schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:14:
[...]

De maat die het beste in de buurt komt gewoon bestellen
En dan passen
Past het niet : retour
Lijkt me een goede manier om te proberen
De reden dat ik het hier vraag, is omdat er vast mensen zijn die hier goede (of slechte) ervaringen mee hebben. Daarnaast heb ik er persoonlijk een hekel aan om dingen te bestellen en terug te sturen. Kost mij, de webshops en de vervoerders tijd, die we nuttiger kunnen besteden.
Ik bestel liever de eerste keer goed, dan dat ik dingen op en neer blijf sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:30
walteij schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:12:
[...]

De reden dat ik het hier vraag, is omdat er vast mensen zijn die hier goede (of slechte) ervaringen mee hebben. Daarnaast heb ik er persoonlijk een hekel aan om dingen te bestellen en terug te sturen. Kost mij, de webshops en de vervoerders tijd, die we nuttiger kunnen besteden.
Ik bestel liever de eerste keer goed, dan dat ik dingen op en neer blijf sturen.
Als ik het goed lees heb jij een Basterd Medium?
Zo ja volgens https://www.bbqexperiencecenter.nl/letzq-spit-voor-kamado/ 15 inch: Big Green Egg medium, The Bastard medium en alle vergelijkbare modellen.

Dan zou ik daar het spit ook kopen omdat ze zo compleet zijn met de informatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
Aramiss schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Als ik het goed lees heb jij een Basterd Medium?
Zo ja volgens https://www.bbqexperiencecenter.nl/letzq-spit-voor-kamado/ 15 inch: Big Green Egg medium, The Bastard medium en alle vergelijkbare modellen.

Dan zou ik daar het spit ook kopen omdat ze zo compleet zijn met de informatie ;)
Correct, Bastard (Urban) Medium, maar dat urban is alleen maar matte lak ipv glanzend ;).
Hier staat inderdaad net ff wat meer informatie dan ik tot nu toe had gevonden (blijkbaar was de google-fu even wat zwakker dan normaal).

Dus dan zou de 15 inch geschikt moeten zijn. Tnx.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 15:13
walteij schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:01:

Hier hebben we ook een Bastard Medium met een spit van LetzQ. We gebruiken hem redelijk vaak en vind de kip van het beter dan de beer can chicken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWoUVX1Sr0nZrL1Cd5Z8QNdjZzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXQLag9OAVp7TnDod0Tpbw3N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmRLLMfWZdcgIAJ3qCBpgJ3MZwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0cXshHcacrfU6GmVJtLl8Gw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdRCRvsPAfjqG45BT8WaVxDQ2sY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkuTljIIRy95EgB4W8w3SjCM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Bauke87 op 23-05-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walteij
Bauke87 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:52:
[...]
Hier hebben we ook een Bastard Medium met een spit van LetzQ. We gebruiken hem redelijk vaak en vind de kip van het beter dan de beer can chicken.
En dat is dan dus de 15 inch? (check, check, dubbelcheck ;) )

De foto's zien er goed uit.... De nood om zo'n ding te halen wordt steeds groter zo.

[ Voor 11% gewijzigd door walteij op 23-05-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauke87
walteij schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:53:
[...]

De foto's zien er goed uit.... De nood om zo'n ding te halen wordt steeds groter zo.
Ja de 15 inch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
Bauke87 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, da's een mooi rolletje geworden! Als het je eigen foto is althans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
walteij schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Als ik ooit slechts 1 accessoire zou mogen kiezen voor m'n bbq, dan zou het een spit zijn!
Kip, Shoarma, gyros, picanha, etc.

Voor mij een must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
jkrol schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:29:
[...]

Als ik ooit slechts 1 accessoire zou mogen kiezen voor m'n bbq, dan zou het een spit zijn!
Kip, Shoarma, gyros, picanha, etc.

Voor mij een must have.
Same

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bauke87
Avalaxy schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Zo, da's een mooi rolletje geworden! Als het je eigen foto is althans.
Thanks! Het zijn zeker eigen foto’s en het viel goed in de smaak bij de gasten. Een kip aan het spit is ook altijd een succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeAKB6SovCmr_3LpvZqpnQyCaIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fd8VEnFAvLuVyjhDb8a6qjPF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Bauke87 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Thanks! Het zijn zeker eigen foto’s en het viel goed in de smaak bij de gasten. Een kip aan het spit is ook altijd een succes.

[Afbeelding]
Heb je tips voor een goede kruidenmix en bereidingswijze? Ik heb laatst zelf wat geprobeerd. Ik wilde die klassieke franse poulet roti stijl doen. Echter vond ik de kruidenmix die ik gebruikt heb niet zo, en de huid was ook niet knapperig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Bauke87 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:47:
[...]

[Afbeelding]
Huh?
Laat je hem ronddraaien met een schaaltje er onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauke87
Avalaxy schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Heb je tips voor een goede kruidenmix en bereidingswijze? Ik heb laatst zelf wat geprobeerd. Ik wilde die klassieke franse poulet roti stijl doen. Echter vond ik de kruidenmix die ik gebruikt heb niet zo, en de huid was ook niet knapperig geworden.
Qua kruiden maak ik die volgens het recept van Jort Althuis al is die van LetzQ ook erg goed. BBQ op 150 graden. Eerst doe ik de kip met een aluminium schaaltje eronder om het meest vet op te vangen. Laatste 15 min wel direct boven de kolen.
ASS-Ware schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Huh?
Laat je hem ronddraaien met een schaaltje er onder?
De eerste keer dat ik de kip maakte direct boven de kolen ging het niet goed. Het vet van de kip op kolen gaf vlammen en de kip was zwart maar niet gaar.

Nadeel van medium dat je niet echt kolen kan verspreiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MiKeZZa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhBQ9USguWQmnyZgTEu4M50_1o8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKmMFczJTfKq3c9iBQM6xjVk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRgRe015kVdCMEKB4kf3agdUEEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArgM1qhu96y2y4Qhr1QIAmQg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_ijn_f9GkX424KD_2yICo0Isyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwUuVhZur1KsudyPA89it2tm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N957czbajL5M8O9rBYxJV7yyP2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYjGVsKVRu30vMBHfhKvFAJs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfsAafOV4ZPwDLl96EAddUG7hPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LXaLK32kBOJW7xYj6svv7S1.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag samen met mijn zoontje een mooie groenteschotel en moink balls gemaakt. Later nog een stuk bavette er op. Heerlijk gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Avalaxy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Zo doe ik het. Ik ga toevallig van het weekend voor een groep van 15 man koken. Nota bene: op een compact kamado (34cm). Eerst de low&slow (in mijn geval cochinita pibil/pulled pork, maar kan ook een brisket zijn), daarna temperatuur hoog en de kip grillen. Als die klaar is de temperatuur nog iets hoger en dan de flank steak erop. 3 soorten vlees, kilo'tje of 6, dus zeker genoeg voor 15 personen. En dat op een klein 2~4 persoons kamado'tje.

En natuurlijk eten we niet alleen maar vlees :) Ook genoeg bijgerechten met bonen, mais, etc. etc.
Cochinita pibil is een hele goede optie! Ooit in Mexico geweest? Ik heb tot nu toe carnitas en al pastor gemaakt. Cochinita is next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Bauke87 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Qua kruiden maak ik die volgens het recept van Jort Althuis al is die van LetzQ ook erg goed. BBQ op 150 graden. Eerst doe ik de kip met een aluminium schaaltje eronder om het meest vet op te vangen. Laatste 15 min wel direct boven de kolen.

[...]

De eerste keer dat ik de kip maakte direct boven de kolen ging het niet goed. Het vet van de kip op kolen gaf vlammen en de kip was zwart maar niet gaar.

Nadeel van medium dat je niet echt kolen kan verspreiden.
Je moet de kolen er toch niet onder leggen, maar er schuin naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ASS-Ware schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:26:
[...]

Je moet de kolen er toch niet onder leggen, maar er schuin naast?
Ben ik recent wel gaan doen (met de divider in de basket) en dat werkt prima.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25
Ondanks slechte weer lekker de kamado aangezet en pulled chicken gemaakt (ja met kipfilet want dijen wil mijn vrouw absoluut niet hebben🤣🤣).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhu2zqLQaFKpYY_VuRzzkBCkPW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9GXCe52IasMnonNjuk1ar6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgsBH-G7KlXvvkidS2XG9iG7Wes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORhT7sih3tuvrmcSKkLvg79E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW-6V2A-e5T4vhhbitwy0RQ90nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEGRVjtZScBGldsjxebYcZQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_0ptV-oQI1x4FnW64hgcIn2TO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eDfVTHlw7O8ApM2KtYIfQnt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-IiFNsekUmhX8eF9E-9N6pktdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtdPbh2byDxMKZGYlJ4GKHMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYh7xPGt7ggaMbwGgQ_Kou1kkVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QI9azgDLgDNk28KeSuntIBHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 10:35
Philip Ross schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Ik overweeg deze ook maar twijfel nog aangezien deze op een plek komt te staan waar nog wel eens water regen kan vallen.
Is hij een beetje waterdicht of zittend er flinke kieren/gaten in?
Denk wel redelijk waterdicht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Bulligan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:34:
dijen wil mijn vrouw absoluut niet hebben🤣🤣
Is dit jouw vrouw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2B9vL6hJhZNGZx2eRUHZnOwHzQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ffyo38fBezOnsHam6ddOxJdx.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
🤣🤣🤣

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het was wel weer eens tijd voor gyros. Had ik een opwelling een vacumeerapparaat gehaald dus stukje procureur van de lokale slager, nachtje marineren en gaan.
Heb weer eens veel te veel gegeten én nog zat over om wat porties in te vriezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58HXGEZEXie8TtxwFRgWV6Nx58I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXDruxgbfQhI9PnY7b3YimKs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlyKXL2d3qkWNpDDCTHODv979FM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Irc2xGt5R0MrpMf4dwFXJGXI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GeV4es0dwnul4pYQWZLeDjO8C0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwtawJ4W1OBPWUP7NueCQQYf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUEuX6isiT4gnfSyljIPiNeDmCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAklmuL5MYsjGPxRyIZFW9e2.jpg?f=fotoalbum_tile

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Gonadan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:15:
Het was wel weer eens tijd voor gyros. Had ik een opwelling een vacumeerapparaat gehaald dus stukje procureur van de lokale slager, nachtje marineren en gaan.
Heb weer eens veel te veel gegeten én nog zat over om wat porties in te vriezen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ziet er écht goed uit 🤩

Kan dit alleen met een spit?

En is er iemand die weet waar je die typische Gyros pita’s (platte pannenkoeken) kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:50

Dennis1812

Amateur prutser

Je zoekt niet naar platte pannenkoek.
Maar naar flat bread.
Simpel zelf te maken met enkele ingrediënten.
Maar de AH heeft diverse soorten flatbread in diverse formaten ook. Die smaken ook prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MiKeZZa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:47:

In theorie kan je de plakjes ook op een rooster grillen, maar in mijn ervaring kreeg ik dat toch niet zo lekker als een spit. Dit draait, mooi egaal bruinen. Periodiek er even af om een laagje weg te snijden en dan kan hij terug voor een nieuw korstje. En is ook een stukje beleving uiteraard.
Duurt even maar uiteindelijk had ik mijn hele braadpan vol (gebruikte ik om het in warm te houden).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avalaxy
Stefmeister8 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:42:
[...]

Cochinita pibil is een hele goede optie! Ooit in Mexico geweest? Ik heb tot nu toe carnitas en al pastor gemaakt. Cochinita is next.
Nog nooit in Mexico zelf op :) Ik heb dan natuurlijk ook geen pib, maar met een kamado is het desondanks best behoorlijk gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9j7e151Zd0hkENqSLdJg4Hu3OOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PBmjgJJOAbZkxmjKB7fotwB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3QRkbXNgtA8Z8CVL3xOyPVNwtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1yXNOjYJWe5ES9U0s8Xdxab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q8mmY1NsJRvVXnI4t5oEtqHraA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgOpSwRqBlWpRKz9XjUViA93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:15
[...]

En is er iemand die weet waar je die typische Gyros pita’s (platte pannenkoeken) kan kopen?
Kan ook prima zonder, laatst deze gemaakt en resultaat was echt super.:

https://www.bbq-nl.com/bbq-gyros/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:20
Gonadan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:15:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh die staat bij mij volgend weekend op de planning. Eerste poging. Welke kerntemperatuur hou je aan? Ik lees er verschillende op verschillende sites. Van 64° tot 74°. Ik wil er maar ergens tussenin gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DCNY schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:49:
Oh die staat bij mij volgend weekend op de planning. Eerste poging. Welke kerntemperatuur hou je aan? Ik lees er verschillende op verschillende sites. Van 64° tot 74°. Ik wil er maar ergens tussenin gaan zitten.
Iets er tussenin lijkt me prima inderdaad. Ik let er niet echt op want ik snij er steeds een laagje af als dat er mooi bruin en krokant uit ziet. Dan zie je vanzelf in dat bereik maar kan het per stuk ook wel een beetje verschillen.
Op kerntemperatuur doe je meestal als je het hele stuk laat zitten tot het helemaal gaar is. Maar dan heb je minder krokante stukjes en dat wil ik niet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Warmhouden lukt altijd wel.
Maar ook batch 1 net zo sappig als het laatste wat je afsnijdt vind ik lastig.
Wat voor vocht voeg je toe bijvoorbeeld. Hoe hoog temp om op temperatuur te blijven..
Of beter afkoelen en dan in skillet even opbakken?
Meestal eten wij gewoon per keer snijden dat werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Bulligan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:34:
Ondanks slechte weer lekker de kamado aangezet en pulled chicken gemaakt (ja met kipfilet want dijen wil mijn vrouw absoluut niet
Sorry, maar kan de vraag niet onderdrukken. Wat heeft je vrouw tegen kipdijfilet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
sjors123 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:23:
[...]

Sorry, maar kan de vraag niet onderdrukken. Wat heeft je vrouw tegen kipdijfilet?
"want dijen wil mijn vrouw absoluut niet"
De meeste vrouwen willen niet groeien aan de dijen ...

[ Voor 7% gewijzigd door ASS-Ware op 25-05-2025 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 12:38

St@m

@ Your Service

[...]

Vet, die van mij eet het ook niet, die vindt het niet lekker. Dus zet eet ook geen <insert ander vet vlees>?

Klopt.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 26-05-2025 06:27 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:51
<knip> HK is 'n paar deuren verderop. En zelfs daar is 'ie niet van gewenst niveau.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 26-05-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

St@m schreef op maandag 26 mei 2025 @ 06:25:
[...]

Vet, die van mij eet het ook niet, die vindt het niet lekker. Dus zet eet ook geen <insert ander vet vlees>?

Klopt.
Dat herken ik wel hoor, mijn vriendin vindt kipfilet ook prettiger dan kippendij. En ik moet zeggen dat wanneer je de boel toch de moeder marineert, zoals bij saté, dat je qua verschil in smaak niets gaat merken.
Een goede filet kan ik dan net zo veel van genieten als een stokje kippendij, misschien wel meer.

Het een en ander hangt ook erg van de kwaliteit af. Kipfilet kan al snel goedkope zooi uit de super zijn, en als je die tot rubber fikt dan is het niet prettig. Dij geeft dan wat meer bite en een ander mondgevoel wat als lekkerder ervaren kan worden. Maar ook dij kan van die inconsitende taaie zut zijn, en dan heb ik weer liever een stokje goede filet.
Voor mijn gevoel is kippendij overigens wel in relatief korte tijd heel veel populairder geworden (ergens jaren geleden). Waardoor is dat gekomen eigenlijk? Race to the bottom op filet? Vroeger hoorde je er veel minder over.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In veel pakjes en zakjes staat een saus even te sudderen. Met alles erin.
Je filet wordt dan gortdroog.
Dij kan dat goed hebben

Nederlanders houden van pakjes en zakjes.
Filet gebruik ik alleen als echt filet compleet. Niet fijngesneden ergens doorheen. Dan gaat de voorkeur naar dijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:54
[...]

Flatbread van de AH zijn wel te doen. Maar, eenvoudig zelf te maken met 2 ingrediënten en errug lekker:

- Griekse (stijl) Yoghurt, ik gebruik de wat magerdere variant
- Zelfrijzend bakmeel

Eventueel een snuf zout en een scheutje olijfolie (doe ik zelf wel).

Deegje maken en met de deegroller platte schijven van een halve cm dik ongeveer, die met een klontje boter om en om bakken in de pan en voila.

Ongeveer 1 eenheid yoghurt per 1,5 eenheid bakmeel.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Zoek eens een mediterraanse toko in de buurt, die hebben vaak wel het wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:58:
Warmhouden lukt altijd wel.
Maar ook batch 1 net zo sappig als het laatste wat je afsnijdt vind ik lastig.
Wat voor vocht voeg je toe bijvoorbeeld. Hoe hoog temp om op temperatuur te blijven..
Of beter afkoelen en dan in skillet even opbakken?
Meestal eten wij gewoon per keer snijden dat werkt ook.
Per keer snijden werkt ook, mits de groep groot genoeg is. Verder niet te moeilijk doen. Een afgesloten braadpan op een sudderplaatje of theelicht houdt de boel gewoon warm zonder dat het verder uitdroogt of het krokante verliest.
En het restant is ingevroren dus dat moet je sowieso nog op verantwoorde wijze opwarmen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:53:
In veel pakjes en zakjes staat een saus even te sudderen. Met alles erin.
Je filet wordt dan gortdroog.
Dij kan dat goed hebben

Nederlanders houden van pakjes en zakjes.
Filet gebruik ik alleen als echt filet compleet. Niet fijngesneden ergens doorheen. Dan gaat de voorkeur naar dijen.
Als je op die 'Nederlandse' manier met dij om gaat is dat net zo goed taaie meuk hoor, alleen dan met meer bite. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
[...]

Vet en eventueel andere zooi. Ze vind het gewoon niet lekker ondanks als ik het goed afsnijd. Slechte ervaringen in restaurants en dergelijke denk ik, met saté van kippendijen.
Gonadan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:47:
[...]

Dat herken ik wel hoor, mijn vriendin vindt kipfilet ook prettiger dan kippendij. En ik moet zeggen dat wanneer je de boel toch de moeder marineert, zoals bij saté, dat je qua verschil in smaak niets gaat merken.
Een goede filet kan ik dan net zo veel van genieten als een stokje kippendij, misschien wel meer.

Het een en ander hangt ook erg van de kwaliteit af. Kipfilet kan al snel goedkope zooi uit de super zijn, en als je die tot rubber fikt dan is het niet prettig. Dij geeft dan wat meer bite en een ander mondgevoel wat als lekkerder ervaren kan worden. Maar ook dij kan van die inconsitende taaie zut zijn, en dan heb ik weer liever een stokje goede filet.
Voor mijn gevoel is kippendij overigens wel in relatief korte tijd heel veel populairder geworden (ergens jaren geleden). Waardoor is dat gekomen eigenlijk? Race to the bottom op filet? Vroeger hoorde je er veel minder over.
Nou dit dus. Wij halen onze kip producten direct van de slachterij, zit hier vrijwel om de hoek. Malser kun je bijna niet vinden en is sowieso niet te vergelijken met kipfilet van de supermarkt.

Mijn vrouw heeft gewoon meerdere slechte ervaring gehad met kipdijen en wil het absoluut niet meer hebben, niet eens proberen. Dus ik gebruik het ook niet. Daarbij is zij sowieso geen fan van vlees waar (veel) vet aan zit.

Anyway, dit is een lange discussie geworden…lol. Wij hebben genoten van de pulled chicken. Was heerlijk mals, lekker op smaak en gaan het zeker vaker doen op deze manier en wellicht in grotere porties ook. 👍🏼

De filets heb ik eerst lekker in gesmeerd met een rub, bijna 24 uur van te voren.
Op de bbq, direct, zo’n 15 minuten gegaard (elke kant 7,5 minuut, more or less, 160 graden). Daarna in de Dutch oven (zonder deksel) in een kippenbouillon, wat tomatenpuree, fijn gesnipperd uitje, knoflook en combi van zoete en pikante bbq saus laten stoven (zo’n 1,5 uur). Daar word ie echt niet droog en gort van, tegengestelde zelfs. Was ook zeer zeer makkelijk te pullen met een vork.

[ Voor 78% gewijzigd door Bulligan op 26-05-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Avalaxy schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:11:
[...]

Nog nooit in Mexico zelf op :) Ik heb dan natuurlijk ook geen pib, maar met een kamado is het desondanks best behoorlijk gelukt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Wat wij hier maken is eigenlijk altijd de "gezonde" versie van het eten aangezien ze er daar extra vet bij gooien. ;) Ik heb het ook een keer zo gemaakt, maar dan in een dutch oven (op het fornuis... kuch kuch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Tja, ik lees het een en ander over vet, maar dat is juist een van de smaakmakers van het vlees
Gelukkig heb ik geen moeilijke vrouw
Pffffttt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Hunegaart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:33:
Tja, ik lees het een en ander over vet, maar dat is juist een van de smaakmakers van het vlees
Pffffttt
Vet is op zichzelf geeneens een smaakmaker, maar vetten en alcohol zijn de beste smaakdragers. en de voedselindustrie heeft ons een vet-fobie aangepraat om dat daarna te compenseren met zout zodat het toch nog ergens naar smaakt :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou die fobie kwam niet van de industrie hoor, die hebben er dik aan verdiend. Die hebben gewoon trends gevolgd en vinden altijd wel een andere niet al te gezonde oplossing om hun voer zo aantrekkelijk mogelijk voor de onbewuste smaak te maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFTH7u0fLg-c7_EXBMCeTPSCYaA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AgGoV6kMHXzqnnMMVH6NAtUd.jpg?f=user_large

Kip aan het spit en een mengsel van aardappels en groenten in de opvangbak: zoete aardappel, krielaardappel, rode ui, slajot met een flinke scheut olijfolie. Het zag er de eerste paar minuten geweldig uit, maar het werd al snel loeiheet in de lekbak. Ik heb de groenten daarom maar afgebakken in de oven.

Wat beter ging was het grillen van aspergepunten in de lekbak. Het eindresultaat (met kimchi):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN_VbdFkuRJExyYAVuKYdr01gzw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fWbUgskbW9EieIxPuoqVVStd.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tomatoman schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:36:
[Afbeelding]

Kip aan het spit en een mengsel van aardappels en groenten in de opvangbak: zoete aardappel, krielaardappel, rode ui, slajot met een flinke scheut olijfolie. Het zag er de eerste paar minuten geweldig uit, maar het werd al snel loeiheet in de lekbak. Ik heb de groenten daarom maar afgebakken in de oven.

Wat beter ging was het grillen van aspergepunten in de lekbak. Het eindresultaat (met kimchi):

[Afbeelding]
Heeft het wel zin om een spit te gebruiken als je indirect werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
Hunegaart schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:33:
Pffffttt
Dit ben ik met je eens. Maarja, soms moet je consessies maken. Anders maak ik het voor mezelf en de rest van gezin wil het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ASS-Ware schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Heeft het wel zin om een spit te gebruiken als je indirect werkt?
Jawel. Je houdt dan altijd nog wel dat het zichzelf bedruipt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiKeZZa
Bulligan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:24:
[...]

Dit ben ik met je eens. Maarja, soms moet je consessies maken. Anders maak ik het voor mezelf en de rest van gezin wil het niet.
Groot gelijk. Over smaak valt niet te twisten en het is niet zo dat omdat wij een hobby hebben dat het hele gezin dan maar alles lekker moet vinden.

Iets met geven en nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:00
Dersan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Kan ook prima zonder, laatst deze gemaakt en resultaat was echt super.:

https://www.bbq-nl.com/bbq-gyros/
Ik zag laatst ook iemand die had het gelaagd in een langwerpige cakevorm gedaan. Wanneer het vlees op temperatuur was, af laten koelen, snijden en opbakken in een pan voor de crisp. Zag er ook goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
<knip> De HK is een paar deuren verderop.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 27-05-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik wil vrijdag spareibs maken met de 321 methode, bedoeling is echt fall off the bone (dus te gaar eigenlijk) en wil rond 17:00 gaan eten. Dus niet veel later dan 10:00 beginnen.

Ik heb de “bekende” Makro Van Rooij dikbevleesde spareribs in de vriezer liggen. Zou ik die dan nu al uit de vriezer moeten halen en in de koelkast laten ontdooien of is morgenochtend beter? Kan ze denk ik pas in de binder (mosterd of sriracha) en rub zetten als ze ontdooid zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Martijn1990 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:07:
Ik wil vrijdag spareibs maken met de 321 methode, bedoeling is echt fall off the bone (dus te gaar eigenlijk) en wil rond 17:00 gaan eten. Dus niet veel later dan 10:00 beginnen.

Ik heb de “bekende” Makro Van Rooij dikbevleesde spareribs in de vriezer liggen. Zou ik die dan nu al uit de vriezer moeten halen en in de koelkast laten ontdooien of is morgenochtend beter? Kan ze denk ik pas in de binder (mosterd of sriracha) en rub zetten als ze ontdooid zijn?
Ik haal mijn vlees altijd 48 uur van tevoren uit de vriezer en leg het in de koelkast.
En ja, pas de binder en de rub er op als het spul is ontdooid.

[ Voor 4% gewijzigd door ASS-Ware op 28-05-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
ASS-Ware schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:40:
[...]

Ik haal mijn vlees altijd 48 uur van tevoren uit de vriezer en leg het in de koelkast.
En ja, pas de binder en de rub er op als het spul is ontdooid.
Dan ga ik het er snel uithalen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Inderdaad nu eruit
En pas marineren als alles ontdooid is.
Als ze aan elkaar gevroren zitten morgenochtend even los wrikken. Dan ontdooit het mooier en gelijkmatiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Dennis1812 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:14:
Inderdaad nu eruit
En pas marineren als alles ontdooid is.
Als ze aan elkaar gevroren zitten morgenochtend even los wrikken. Dan ontdooit het mooier en gelijkmatiger.
Thanks. Was nu idd vast gevroren en ga om deze tijd met slapende kleine kinderen niet dat blok op de grond gooien (1x gedaan en dat gaf meer herrie dan ik dacht 😂). Dus dan maar 5 kilo maken voor 5 volwassenen vrijdag :D

Kan ze evt. ook nog in een afgesloten ziplock zak in koud water leggen moeten als het niet snel genoeg ontdooid toch?

Ligt nu iig bovenin een koelkast die op 7 graden staat en die niet zo vaak open gaat op een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Martijn1990 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Thanks. Was nu idd vast gevroren en ga om deze tijd met slapende kleine kinderen niet dat blok op de grond gooien (1x gedaan en dat gaf meer herrie dan ik dacht 😂). Dus dan maar 5 kilo maken voor 5 volwassenen vrijdag :D

Kan ze evt. ook nog in een afgesloten ziplock zak in koud water leggen moeten als het niet snel genoeg ontdooid toch?

Ligt nu iig bovenin een koelkast die op 7 graden staat en die niet zo vaak open gaat op een dag.
Maak je nou maar geen zorgen.
Als 3KG procureur in 48 uur ontdooit, dan redden ribs het ook wel ;-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:14
Waar ik enkele weken op dit forum nog de nut en noodzaak afvroeg zojuist de Dutch oven binnen gekregen voor de Bastard. Kan snel gaan. Het buiten zijn, dagje met eten rommelen bevalt me eigenlijk toch wel erg goed. Vrouwlief is ook blij met de nieuwe hobby, alleen is t niet al te goed voor de bier consumptie, zeker niet met de mooie weken. (of juist wel..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
ASS-Ware schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:27:
[...]

Maak je nou maar geen zorgen.
Als 3KG procureur in 48 uur ontdooit, dan redden ribs het ook wel ;-)
Dat lijkt mij ook, al is dit 36 uur van te voren. Als de buitenkant maar ontdooid is voor de binder en rub. Mocht de kern nog iets bevroren zijn ontdooit dat wel langzaam tijdens het roken op 120 graden lijkt me.

Qua rookhout twijfel ik tussen kers, appel of hickory (of misschien een combinatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Martijn1990 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Dat lijkt mij ook, al is dit 36 uur van te voren. Als de buitenkant maar ontdooid is voor de binder en rub. Mocht de kern nog iets bevroren zijn ontdooit dat wel langzaam tijdens het roken op 120 graden lijkt me.

Qua rookhout twijfel ik tussen kers, appel of hickory (of misschien een combinatie).
Ik proef bij ribs nooit het effect van roken, terwijl ik het wel zie aan de rookring.
Ik rook mijn ribs niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:48
Tinus1982 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:31:
Waar ik enkele weken op dit forum nog de nut en noodzaak afvroeg zojuist de Dutch oven binnen gekregen voor de Bastard. Kan snel gaan. Het buiten zijn, dagje met eten rommelen bevalt me eigenlijk toch wel erg goed. Vrouwlief is ook blij met de nieuwe hobby, alleen is t niet al te goed voor de bier consumptie, zeker niet met de mooie weken. (of juist wel..)
Precies dit is fijn aan onze hobby, lekker buiten met eten bezig zijn 8) lekker eten maken, en genieten...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
Zo vlees voor de catering van as zaterdag ligt erop; 5,5kg procureur en 8,5kg aan black angus brisket

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7alumUj_peUVUlL6WWv6Tc1SmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMBtjHEzY2Ls7p4729c0jQiW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-VycjCWcuLnE2QHKJc0B7FvPQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bh6jxaz1MwGImet2ThDof1UJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48omgVw8OaL4_q1RhVnbxOZEmRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRKhN7TEzv3FF8sPk6Xohoxp.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag op locatie nog verse worst en kip kluifjes garen

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rox92
  • Nu online
Dit jaar wil ik me toch echt eens gaan wagen aan een whole packer brisket. Maar heb na heel veel filmpjes kijken nog steeds 1 vraag. Hoe bepaal je het moment dat hij eraf moet ? Ik snap dat als het erin gaat als boter eraf moet, maar dat punt is bij de flat en de point toch heel anders ?

Ik heb ook 1 keer alleen een point gemaakt en daarvan was het dunnere deel kurk droog en het dikkere / vettere deel fantastisch.

Of is het kwestie van als de flat klaar is dan is de point ook klaar want die is vet genoeg ?

Zie hieronder mijn vorige poging. Links droog draadjesvlees rechts lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYONNdgZ5DPaUiYtZGy-i5kitz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xy8whEJURi1sVNYbtqGMisFH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:11:
[...]

Ik proef bij ribs nooit het effect van roken, terwijl ik het wel zie aan de rookring.
Ik rook mijn ribs niet meer.
Ik weet niet hoe je ze klaarmaakt, maar die van mij smaken zeker wel rokerig. Ik pak alleen wel altijd een milde bbqsaus om af te lakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Rox92 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:51:
Dit jaar wil ik me toch echt eens gaan wagen aan een whole packer brisket. Maar heb na heel veel filmpjes kijken nog steeds 1 vraag. Hoe bepaal je het moment dat hij eraf moet ? Ik snap dat als het erin gaat als boter eraf moet, maar dat punt is bij de flat en de point toch heel anders ?

Ik heb ook 1 keer alleen een point gemaakt en daarvan was het dunnere deel kurk droog en het dikkere / vettere deel fantastisch.

Of is het kwestie van als de flat klaar is dan is de point ook klaar want die is vet genoeg ?

Zie hieronder mijn vorige poging. Links droog draadjesvlees rechts lekker.

[Afbeelding]
Ligt aan het vlees, en je ketel temperatuur. Ik gaar tot de flat goed is (ervaring). Met wrappen doe ik er vloeibaar goud bij. Na de wrap laat ik het in een warmte box liggen om na te garen in au jus.

Ik doe wel alles hot and fast, heb geen zin om te lang er op te moeten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:54:
[...]

Ik weet niet hoe je ze klaarmaakt, maar die van mij smaken zeker wel rokerig. Ik pak alleen wel altijd een milde bbqsaus om af te lakken.
Tot nu toe 5 sauzen geprobeerd en 1 keer zonder saus.
Noskos the sauce.
Sweet Baby Rays.
Sweet Baby Rays Honey.
Sweet Baby Rays Sweet n Spicy.
1 of andere Pitmaster X BBQ saus die ik niet meer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Noskos the sauce.
Sweet Baby Rays.
Sweet Baby Rays Honey.
De SBR sauzen vind ik zelf véél te zoet, de andere sauzen ken ik niet. Zelfs zonder saus proefde je niks?

Ik maak vaak zelf bbq-saus op basis van ketchup met een hoop kruiden en specerijen. Heb je wat meer controle over de smaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ASS-Ware schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Noskos the sauce.
Sweet Baby Rays.
Sweet Baby Rays Honey.
Zodra ergens SBR op gaat proef je niets anders meer. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Esumontere schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:20:
[...]

De SBR sauzen vind ik zelf véél te zoet,
Het is molasse met suiker en zoetstoffen zo ongeveer.

Je kan het bijna alleen als guilty pleasure eten imo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De sweet en spicy is best lekker.
Maar het lekkerste is de honey chipotle.

Zoet met een klein pitje nadien. Heerlijk.

My2cents

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
Gonadan schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Zodra ergens SBR op gaat proef je niets anders meer. :D
Dan zou ik niet Blues Hog proberen… als ik die ruik tijdens wedstrijden, draait mijn maag al om… ruikt en smaakt als haribo kersjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Paganstars schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:44:
[...]

Dan zou ik niet Blues Hog proberen… als ik die ruik tijdens wedstrijden, draait mijn maag al om… ruikt en smaakt als haribo kersjes
Shit.. net een pot gekocht voor de spareribs morgen. De prijs van €11,50 hield me al tegen, maar toch gedaan. Nu ik dit lees huil ik een beetje 😂
Pagina: 1 ... 329 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism