De entrecôte was best een dik stuk, dus die heb ik reversed seared gemaakt.
De pommes fondantes waren voor mij een eerste keer; heel lekker maar ik denk dat het nog beter kan.
De entrecôte heb ik eerst drooggedept alvorens deze op de BBQ te leggen. Voor het afgrillen heb ik ze ook met olijfolie ingewreven. Voor het opdienen nog besprenkeld met een mengsel van balsamico-azijn & suiker dat ik vooraf had voorbereid. Dat was best simpel: balsamico-azijn en de suiker samenvoegen en dat op een matig vuurtje wat laten indikken.
De entrecôte heb ik jammergenoeg net te ver laten doorgaren, maar al bij al heel lekker. (Jammer genoeg geen foto van het bord
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YgPQPRYX9dYRZLaBQP72IfeC.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UjsAOD6i2BywXhsIkFDpNMmU.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 18-05-2025 14:55 ]
https://fgheysels.github.io/
Oeh! Nice! Ik had hetzelfde!ArCadE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:45:
Eerste keer met de Kamado, goed gelukt moet ik zeggen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/M0KFp8Zq1eLl9FvmDiL02whQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v1qzVeAPGJk8uPVrPQNvGFPa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gXBZSDiCJ0h7NV5wJ3ZVSPxb.jpg?f=fotoalbum_large)
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ziet er goed uit.whoami schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:53:
Vandaag, een entrecôte met pommes fondantes en parelcouscous. (Dat laatste kwam niet van de BBQ).
De entrecôte was best een dik stuk, dus die heb ik reversed seared gemaakt.
De pommes fondantes waren voor mij een eerste keer; heel lekker maar ik denk dat het nog beter kan.
De entrecôte heb ik eerst drooggedept alvorens deze op de BBQ te leggen. Voor het afgrillen heb ik ze ook met olijfolie ingewreven. Voor het opdienen nog besprenkeld met een mengsel van balsamico-azijn & suiker dat ik vooraf had voorbereid. Dat was best simpel: balsamico-azijn en de suiker samenvoegen en dat op een matig vuurtje wat laten indikken.
De entrecôte heb ik jammergenoeg net te ver laten doorgaren, maar al bij al heel lekker. (Jammer genoeg geen foto van het bord).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Persoonlijk denk ik pas aan reverse sear vanaf 4 cm of zo. Als ze dunner zijn heeft het weinig nut en hoog risico van doorslaan
Resultaat was weer heerlijk.
:strip_exif()/f/image/Ya2IpFT2iH7wuPAelqBvclHy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KTJbs7q1sXC1aoaUM0N1gRs5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a91LZLHrP3VvGYjuKl9ajCHC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tLoaAUuwWKjJ98kq3RYFf0es.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door almere op 18-05-2025 20:11 ]
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
:strip_exif()/f/image/Xstx9LtPLB5rTUqfBRLR8swa.jpg?f=fotoalbum_large)
Stukje buikspek van de lidl, bijgevoegde kruidenrub er op en dan op de weber indirect op ca 140 graden, tot 66 graden kern, daarna de onder en zijkanten afgeschermd en schuiven vol open tot 75 kern, en dan ff rusten onder alufolie.
Niet super crispy, maar mals... T mes gleed er doorheen alsof t vlees er nauwelijks was
Zeker voor herhaling vatbaar
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Denk vooral ook voorkeur qua uiterlijk. Onlangs zelf de Urban large gekocht en vind deze met matte uitstraling een stuk mooier staan.SnowDude schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:36:
Ik heb mij zelf en (nog belangrijker) mijn wederhelft overtuigd van een Bastard Large. Nu heb ik nog 1 keuze te maken, gaan we voor de classic of de urban. Zijn er goede argumenten om voor de een of de andere te kiezen? Ik heb het gevoel dat de urban minder last heeft van craquelé maar dat weet ik niet zeker.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Is het probleem van het niet uitgaan met de huidige versies opgelost?Slappyjoez schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:43:
[...]
Denk vooral ook voorkeur qua uiterlijk. Onlangs zelf de Urban large gekocht en vind deze met matte uitstraling een stuk mooier staan.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
BGE largeConteaster schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:22:
Hoeveel barbecues heeft de gemiddelde Tweaker (in dit topic) eigenlijk?
Ik heb zelf nu alleen een Grill Guru Large, maar merk dat ik 'm in de praktijk niet snel aansteek om een paar hamburgertjes of worstjes te grillen. Ik zag bij de AH een kleine Kamado (26,5 cm grilloppervlak) voorbij komen voor 100 euro. Zou dat iets zijn om wel 'even vlug' iets te bakken op een doordeweekse dag? Zijn er mensen die een kleine kamado voor 'erbij' hebben?
Weber MT GBS (staat er nog maar wordt niet veel gebruikt sinds de BGE erstaat)
WGA
Weber Q1000 voor de vakantie
en ik wil er nog een Ooni bij
Ook nog wel eens naar een braai gekeken (samen met een Zuidafrikaanse collega die eraan dacht om er zelf 1 te importeren) maar ruimte technisch.....
Maar ik steek doordeweeks gewoon de kamado aan, ik steek 2 wokkels aan en ga dan in de keuken aan de slag. Als er dan een kleine basis is na een paar minuten even de looflighter erop en hij is zo warm.
Wel rekening houden met je brandstof, ik merk dat Marabu net wat meer energie moet hebben om goed te starten.
Maar na een kwartiertje is ie prima, in die tijd ben ik toch met de rest bezig dus dat is prima
Noskos geeft zelf aan dat de BGE door hem gekocht is (of ie de volle mep betaald heeft is wat anders natuurlijk)Dennis1812 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:49:
[...]
Exact.
Eigenlijk heeft @iMode mij dus direct gelijk dat ze geen innovatieve modellen maken door meteen over accesoires te beginnen.
Die je duur bij moet kopen en meestal niet nodig hebt.
Wat gietijzeren roosters en een spit en een pannetje. Veel meer heeft 95% echt niet nodig.
Maar zo kan KJ wellicht weer wat zakken in prijs doordat ze die dure influencers niet meer hebben.
Hij is normaal wel altijd open waar ie zijn vlees van krijgt en als ie dingen reviewed die hij krijgt dus ik geef hem het voordeel van de twijfel
Heb je een receptje voor die mossellen (zien er goed uit namelijk)almere schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:10:
Was even wennen maar als je de kolen aan 1 kant doet werkt het prima.
Resultaat was weer heerlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt ook iets kopen en vervolgens alsnog een zak centen krijgen.Togi schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:03:
[...]
Noskos geeft zelf aan dat de BGE door hem gekocht is (of ie de volle mep betaald heeft is wat anders natuurlijk)
Hij is normaal wel altijd open waar ie zijn vlees van krijgt en als ie dingen reviewed die hij krijgt dus ik geef hem het voordeel van de twijfel
Helaas nog niet, ik begreep dat de topvent die nu op de VX zit ook naar de “normale” versies komt, misschien het wachten even waard.SnowDude schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:13:
[...]
Is het probleem van het niet uitgaan met de huidige versies opgelost?
Hij zal vast wel wat korting hebben gehad, die kreeg ik ook. Als je wat babbelt kan er op elk (duur) product wel wat van de prijs af.MiKeZZa schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:13:
[...]
Je kunt ook iets kopen en vervolgens alsnog een zak centen krijgen.
Ja en nee. Ik lees er helaas weleens wat over dus het is niet volledig opgelost. Geen idee of het bij 1 op 5 voorkomt of 1 op de 5.000. Het wordt simpelweg netjes opgelost door een paar dagen later een nieuwe topvent in huis te hebben.SnowDude schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:13:
[...]
Is het probleem van het niet uitgaan met de huidige versies opgelost?
Wat mij betreft zouden ze dit best wat anders kunnen doen in het testproces... Maar goed; het is als je het mij vraagt geen reden om de Bastard te laten liggen.
WGA "Kolen"
Weber smokefire
GMG model even kwijt.
[ Voor 6% gewijzigd door Technofreakz op 19-05-2025 14:04 ]
Verder hangt het af van soort kolen én van hoe je ze aansteekt.
Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Maar ik zou niet blij worden op een balkon denk ik. Zeker als je hem een keer schoon brand is de rook niet heel prettig.
Algemene bereiding is het denk ik acceptabel, afhankelijk van je buren.
Op een balkon komt rook heel snel door en zelfs nicotine buren kunnen veel overlast geven. En dat is minder rook dan een kamado..
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
You don't need eyes to see, you need vision
Ik heb nu een gas BBQ. Die rookt ook wel, maar kan me voorstellen dat dit minder rookt dan kolen.Dennis1812 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:12:
Vaak is het verboden op een balkon. Zou dat eerst nagaan.
Verder hangt het af van soort kolen én van hoe je ze aansteekt.
Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Maar ik zou niet blij worden op een balkon denk ik. Zeker als je hem een keer schoon brand is de rook niet heel prettig.
Algemene bereiding is het denk ik acceptabel, afhankelijk van je buren.
Op een balkon komt rook heel snel door en zelfs nicotine buren kunnen veel overlast geven. En dat is minder rook dan een kamado..
De ingrediënten staan wel erbij in het linkje, kan je zelf niet proberen hem na te maken?Dennis1812 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:52:
[...]
Ik heb die van NOSKOS al geprobeerd en van Don Markos. Die kwamen niet in de buurt van die ik link.
Als je een goede hebt wil ik best een potje bestellen om uit te proberen, doe dan maar even een DM.
Jammer dat de favoriet eruit is.
Adjust non olet, plerumque...
Dat is een bekend probleem. je zal een nieuwe topvent ontvangen. Dat staat hier ook elke paar paginas.Slappyjoez schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:28:
Zojuist het serviceformulier ingevuld van The Bastard ivm een precision top die wel erg veel speling heeft. Als ik alles sluit zijn de kolen na 2/3 uur nog heet en tijdens gebruik is het erg lastig het op lage temperatuur te houden. Kleine rooktest wijst uit dat de rook niet alleen uit de ventilatiegaten komt maar rondom de hele ring rook ontsnapt. Lees dus dat dit een veelvoorkomend probleem is, meer mensen hier die er ervaring mee hebben en hoe is dat dan opgelost?
Het probleem speelt al jaren bij ze.
Kun je die topvent er niet af halen en zelf eens kijken wat het probleem eigenlijk isSlappyjoez schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:28:
Zojuist het serviceformulier ingevuld van The Bastard ivm een precision top die wel erg veel speling heeft. Als ik alles sluit zijn de kolen na 2/3 uur nog heet en tijdens gebruik is het erg lastig het op lage temperatuur te houden. Kleine rooktest wijst uit dat de rook niet alleen uit de ventilatiegaten komt maar rondom de hele ring rook ontsnapt. Lees dus dat dit een veelvoorkomend probleem is, meer mensen hier die er ervaring mee hebben en hoe is dat dan opgelost?
Misschien komt er wel een mooie work around uit voort
: hoe repareer ik mijn Bastard topvent
Er valt niet veel te repareren. De bovenste ring is gewoon ruimer dan de onderste, hierdoor ontstaat er speling waardoor er lucht ontsnapt. Ik zou dit tijdelijk kunnen oplossen door aluminiumfolie om de ring te rollen, maar dat is natuurlijk niet toekomstvast.Hunegaart schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:38:
[...]
Kun je die topvent er niet af halen en zelf eens kijken wat het probleem eigenlijk is
Misschien komt er wel een mooie work around uit voort
: hoe repareer ik mijn Bastard topvent
Ze leveren vrij gemakkelijk een nieuwe als je contact opneemt. Maar je kunt ook zelf even kijken of je hem bijvoorbeeld met deze tips kunt laten sluiten; https://help.thebastard.c...topcap-sluit-niet-goed-afSlappyjoez schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:28:
Helaas werkt dit in de meeste gevallen niet. De speling op de meeste slechte topvents is bijna een centimeter, dat krijg je met as en vet echt niet dicht.MiKeZZa schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:49:
[...]
Ze leveren vrij gemakkelijk een nieuwe als je contact opneemt. Maar je kunt ook zelf even kijken of je hem bijvoorbeeld met deze tips kunt laten sluiten; https://help.thebastard.c...topcap-sluit-niet-goed-af
Ik had hetzelfde met de mijne, maar de nieuwe topvent die ze me meteen stuurden sluit perfect. Zit als de kamado koud is vaak zelfs vast door de vette meuk ertussen.
Blijft toch een ongelooflijk fenomeen. Dat zou toch voor uitlevering te zien moeten zijn zou je zeggen. Maar 1 cm dat ga je inderdaad niet dichtsmeren nee...Esumontere schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:04:
[...]
Helaas werkt dit in de meeste gevallen niet. De speling op de meeste slechte topvents is bijna een centimeter, dat krijg je met as en vet echt niet dicht.
Ik had hetzelfde met de mijne, maar de nieuwe topvent die ze me meteen stuurden sluit perfect. Zit als de kamado koud is vaak zelfs vast door de vette meuk ertussen.
De laatste alinea🙈 Ik zou contact opnemen voor een nieuwe.. De topvent van Big Green Egg past trouwens ook: https://www.bbqgenootscha...s/bastard-vx.32301/page-2MiKeZZa schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:49:
[...]
Ze leveren vrij gemakkelijk een nieuwe als je contact opneemt. Maar je kunt ook zelf even kijken of je hem bijvoorbeeld met deze tips kunt laten sluiten; https://help.thebastard.c...topcap-sluit-niet-goed-af
:strip_exif()/f/image/6lMcVdPKQNGsE7vD3RiPu6za.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2wfK01JmtW4MvvtlJvxsaa0Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, dat dat ding ooit door de kwaliteitscontrole heen is gekomen is mij een raadsel. Hoe dan ook, de kamado is met de nieuwe topvent verder uitstekend dus ik klaag niet.MiKeZZa schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:07:
[...]
Blijft toch een ongelooflijk fenomeen. Dat zou toch voor uitlevering te zien moeten zijn zou je zeggen. Maar 1 cm dat ga je inderdaad niet dichtsmeren nee...
Ik vind het ook bijzonder hoe sommige YouTube-bbq-figuren hierover blijven zeiken. Laatst weer eentje die zei dat hij "aan zijn derde topvent toe is". Hou toch op, zo'n ding past of past niet. Dat verandert niet over tijd.
Oh nice! Ook een goede oplossing!iMode schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:08:
[...]
De laatste alinea🙈 Ik zou contact opnemen voor een nieuwe.. De topvent van Big Green Egg past trouwens ook: https://www.bbqgenootscha...s/bastard-vx.32301/page-2
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij opstarten rookt een barbecue altijd. Het hangt van je buren af of ze het erg vinden maar ik zou het persoonlijk niet zo snel doen.MaZo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:09:
Hoe is de rookontwikkeling van een Kamado? Is dit acceptabel voor op een balkon of zou ik dan mijn buren uitroken?
Zeker niet omdat de gedachte van een kamado toch vaak low & slow is (lees: uren lang brand en etenslucht) en omdat er ook bij vrij veel recepten rookhout wordt gevraagd, en dan staan gewoon alle balkons blauw.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vaak staat er in een huurcontract dat men niet mag barbecueën op een balkon.MaZo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:09:
Hoe is de rookontwikkeling van een Kamado? Is dit acceptabel voor op een balkon of zou ik dan mijn buren uitroken?
vve is er meestal ook niet blij mee.
Daar hebben ze uiteraard aan gedacht bij Big Green Egg (moet je er uiteraard wel los bij kopen😉) De Big Green Egg “Rain Cap”:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DxBIgOLVoTqbHNEybK0Whbnz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IpQVOS3VDQO6CzyXswZWKYPz.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xYmYs7YlJpW5lkzoloUQrQ9c.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.biggreenegg.eu/nl/producten/accessoires/rain-cap
Ik zou het met je buren overleggen, dat deed ik vroeger ook altijd.MaZo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:09:
Als ze het ruiken mogen ze komen eten
Dat ging altijd goed, jaren later las ik dat het niet mocht.
Klontje roomboterTogi schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:09:
[...]
Heb je een receptje voor die mossellen (zien er goed uit namelijk)
Mosselen erbij.
Knoflook en Gesnipperd uitje bakken en dan mengen met de mosselen .
Als laatste Bieslook een Pepertje.
En wat zout flakes .
Samen met huisgemaakte knoflooksaus en stokbrood.
Smullen maar.
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Ik had een kleine brisket Flat besteld bij the Butchery. (1,2kg)
Dat was prima te doen voor 2 volwassenen en 3 kinderen.
Ingesmeerd met mosterd en Beef and Steak rub erover.
:strip_exif()/f/image/mpQIeNfZJOxJONHGk7a1M2TU.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna op de Traeger, zo'n 3 uur op 105graden met "supersmoke"
Bij 60 graden ging hij in stall.
Ingepakt en doorgaren tot 95graden, op 120graden.
Hij was nog niet "probe ready" dus nog even door. Hij kwam eraf denk ik op 103-105graden.
Ingepakt in een voorverwarmde oven om te rusten.
Aansnijden en verdeeld over 2 ciabatta broden met sla en saus.
:strip_exif()/f/image/4W3cDRTyBzLzLrqrQMoNVNQL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uuYPfxgSzJKpxuBN8W1xo12Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H9GsrW5H2YGNcrplE8ICvXwr.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt genieten!
Waarschijnlijk was de chef kwaliteit effe pissenEsumontere schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:09:
[...]
Tja, dat dat ding ooit door de kwaliteitscontrole heen is gekomen is mij een raadsel.
Gelukkig woon ik in het buitenland, waar op bijna elk balkon een gas BBQ staat.Technofreakz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:56:
[...]
Vaak staat er in een huurcontract dat men niet mag barbecueën op een balkon.
vve is er meestal ook niet blij mee.
tijd voor een offsetsmoker?MaZo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:12:
[...]
Gelukkig woon ik in het buitenland, waar op bijna elk balkon een gas BBQ staat.
Kolen an sich hoeven helemaal niet te roken. Het is de troep en vet die nogal rookt. En als je wokkels aansteekt en ze teveel begraafd en ze niet genoeg zuurstof krijgen, dan kunnen wokkels ook roken als de ziekte. Oh en rookhout rookt ookMaZo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:51:
[...]
Ik heb nu een gas BBQ. Die rookt ook wel, maar kan me voorstellen dat dit minder rookt dan kolen.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Bij het barbecueën geldt: waar rook is, is geen vuurLuuk1983 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:21:
[...]
Kolen an sich hoeven helemaal niet te roken. Het is de troep en vet die nogal rookt. En als je wokkels aansteekt en ze teveel begraafd en ze niet genoeg zuurstof krijgen, dan kunnen wokkels ook roken als de ziekte. Oh en rookhout rookt ook
Welke Kamado is dit? Lijkt heel erg op die van de Action? Zit ik nl. naar te kijken als eerste Kamado.ArCadE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:45:
Eerste keer met de Kamado, goed gelukt moet ik zeggen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb bij de intratuin de compact kamado gekocht en deze nu 2 keer ingebrand volgens de instructies maar hij warmt heel langzaam op. Gisteren duurde het ruim een uur voordat hij 150 was, daarna 2 uur op 150 gehouden en geprobeerd deze door te laten gaan naar 250 of zo maar na een half uur met de onderste luchtschuif helemaal open was hij nog maar 160.
Ik heb de plate settler er in en een kolenbak vaan de basterd compact die op originele de originele kolen plaat staat.
Weten jullie wat ik fout doe?
Alvast bedankt
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
En boven, ook helemaal open?Elac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:31:
Ik heb jullie hulp nodig,
Alvast bedankt
[ Voor 52% gewijzigd door ozzynator op 20-05-2025 11:35 ]
zeker, zeker
misschien even een foto erbij hoe de setup is? dat geeft ons wat meer inzicht hoe de situatie isElac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:31:
Heb bij de intratuin de compact kamado gekocht en deze nu 2 keer ingebrand volgens de instructies maar hij warmt heel langzaam op. Gisteren duurde het ruim een uur voordat hij 150 was, daarna 2 uur op 150 gehouden en geprobeerd deze door te laten gaan naar 250 of zo maar na een half uur met de onderste luchtschuif helemaal open was hij nog maar 160.
Ik heb de plate settler er in en een kolenbak vaan de basterd compact die op originele de originele kolen plaat staat.
Alvast bedankt
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Haal de top cap er eens helemaal vanaf tijdens het opstoken (uitgaande dat je een Bastard hebt)? En gebruik eens 2 of 3 wokkels?Elac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:54:
Boven eerst een klein stukje open en later, na 15 min helemaal open maar dat maakt niet veel uit.
Laat je het deksel open totdat de wokkel(s) uit zijn? Zo nee: doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 20-05-2025 12:12 ]
Ik zet juist in het begin helemaal open. Ofwel de topcap open of gewoon de de hele deksel open. Die wokkels hebben best wat zuurstof nodig om goed aan te gaan en de kolen aan te krijgen.Elac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:54:
Boven eerst een klein stukje open en later, na 15 min helemaal open maar dat maakt niet veel uit.
Bij mijn medium formaat duurt dan 10-15 minuten om hem goed aan te krijgen en daarna nog eens een minuut of 10-15 om de temperatuur echt goed omhoog te krijgen en de warmte in het steen te krijgen.
Alsnog 1000 euro maar wel flinke oppervlakte. Zijn er tweakers met een soortgelijk meubel, of misschien iets anders?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik weet niet hoe die kamado's van intratuin van binnen zijn, maar zit de opening in de firebox voor de schuif?Elac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:31:
Alvast bedankt
Ik zou meer dan 1 wokkel gebruiken en in het begin de dome open laten staan met de onderste schuif helemaal open.
De platesetter er pas inzetten als hij goed brandt.
Ik heb afgelopen november bij buitenkeukendeal.nl in de najaars sale gekocht voor ~800 euro eentje met koelkast en en kastjes (maar opstellingen die jij laad zien hebben ze ook wel). Qua kwaliteit blijft t wel een houtproduct sluit niet overal helemaal goed aan maar voor het bedrag is het prima.MrVegeta schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:19:
Ik ben al een poosje op zoek naar een (betaalbare) buitenkeuken. Kom veel dingen tegen van 1500 waar ik niet heel erg van onder de indruk ben. Kwam laatst deze tegen https://anrostyleliving.n...93?variant=50414432584021
Alsnog 1000 euro maar wel flinke oppervlakte. Zijn er tweakers met een soortgelijk meubel, of misschien iets anders?
[Afbeelding]
Heb het product destijds zelf opgehaald en bekeken voor ik het kocht, eigenaar is ook prima gast.
Mijn modus operandi (en volgens mij ook de meest gangbare manier)
Bottom vent : geheel open
Top vent: geheel open
Kolenmand helemaal vullen.
3 wokkels op de kolen leggen (dus niet "ingraven", is helemaal nergens voor nodig)
De rest van de setup naast de kamado laten staan.
Oftewel, geen plate setter erin, geen deflector, geen convEGGtor, etc .etc.
Steek de drie wokkels aan, laat de deksel van de kamado geheel open staan.
Als de wokkels uit zijn en de eerste kolen gloeien doe je pas de deksel dicht.
(Nogmaals, nog geen setup erin zetten, dus geen plate setters, convEGGtor, deflector etc.)
Topvent en bottomvent volledig open (dus topvent niet de margrietschijf open, maar compleet open/wegdraaien)
Als de afgelezen dome-temperatuur tussen de 175 en 200 graden zit plaats je pas je volledige set-up erin.
Dit zorgt er in de regel voor de dome-temperatuur terugloopt met ca 50 graden.
Vervolgens ga je met de bottom en topvent stellen om hem op de juiste temperatuur te krijgen.
Afhankelijk van je type houtskool en je setup kan dit per kamado verscillen, dat is proefondervindelijk vast stellen.
Hierbij ga ik er wel vanuit dat jouw kamado een standaard setup heeft.
Dus kolenmand netjes geplaatst, opening bottomvent op de juiste plek tov de firebox en normale kolen die qua grootte een goed luchtstroming garanderen. (Veel klein gruis blokkeert de airflow en bemoeilijkt dus het verbrandingsproces)
Eric, Signing off !!
Ook kolen roken zolang ze nog niet goed branden. Eenieder die beweert dat zijn barbecue niet rookt en dat niemand er daarom hinder van kan ondervinden nodig ik graag uit om eens even een paar minuten goed te inhaleren boven de eigen barbecue wanneer die net aangestoken is.Luuk1983 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:21:
[...]
Kolen an sich hoeven helemaal niet te roken. Het is de troep en vet die nogal rookt. En als je wokkels aansteekt en ze teveel begraafd en ze niet genoeg zuurstof krijgen, dan kunnen wokkels ook roken als de ziekte. Oh en rookhout rookt ook
Neemt niet weg dat je met speklappen op een gasbarbecue ook een flink rookgordijn kunt creëren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Stond hij scheef dan?SnowDude schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:39:
Net een Bastard large gesteld, hopelijk kan ik morgen al wat moink balls er in gooien
zeker, zeker
Ik heb de urban chef compact met een kolenhandel van de basterd compact die ik op de originele gaatjes plaat zet. De keramische plaat ligt dan op de handvaten van de kolen mand maar dat scheelt maar een mm of 5 dus dat lijkt me geen probleem.
Zelf van steigerhout een tafel met klapzijkanten in elkaar geknutseld en een paar stevige woelen zodat ik hem door het gras kan rijden en hij nog door de deur kan.
:strip_exif()/f/image/9uMBop7WQPhAHv3m5qkLoWBM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ViibIBwK3ym9vIveOdWCpoT5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A3hsMexpuBcLBtuuVnsKF2LH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TkW5OapMylcTi1SVSWh7Ttlz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C6XGtwdfNmgDDWy7H1lgYJg7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KEgkBisMf2HdTTeOIS9glKkC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZk5gvVHXzJSlS2Pffqgs4ih.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie waarom je temperatuur niet hoog genoeg kwam; gooi die mand eens goed vol met kolen in plaats van een bodempjeElac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:29:
Dank voor jullie antwoorden, hierbij wat foto’s van mijn setup.
Ik heb de urban chef compact met een kolenhandel van de basterd compact die ik op de originele gaatjes plaat zet. De keramische plaat ligt dan op de handvaten van de kolen mand maar dat scheelt maar een mm of 5 dus dat lijkt me geen probleem.
Zelf van steigerhout een tafel met klapzijkanten in elkaar geknutseld en een paar stevige woelen zodat ik hem door het gras kan rijden en hij nog door de deur kan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder: toffe setup!
Waarom gebruik je die 'gaatjesplaat' nog? Het idee is juist dat als je een kolenmand hebt dat je die weg kunt laten. Anders heb je relatief weinig baat van de mogelijkheden voor extra luchtstroom.Elac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:29:
Dank voor jullie antwoorden, hierbij wat foto’s van mijn setup.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar vaak gebruik je de deflector juist bij wat meer low & slow en dan is het dus helemaal geen probleem dat je de 250 niet haalt.
Vooral ook gewoon lekker experimenteren en gevoel krijgen voor hoe jouw bbq reageert.
Ik heb die er in mijn GG Compact ook nog in liggen, met name om wat hitte weg te houden van de bodem van de kamado. Misschien onnodig, maar ik heb niet het idee dat dat me echt heel veel problemen oplevert.Gonadan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:48:
[...]
Waarom gebruik je die 'gaatjesplaat' nog? Het idee is juist dat als je een kolenmand hebt dat je die weg kunt laten. Anders heb je relatief weinig baat van de mogelijkheden voor extra luchtstroom.
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2025 14:57 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
we hebben er zelf een gemaakt met een ijzeren frame en hout, ik zal vanavond eens een post plaatsen. Zit een Boretti BBQ op. Is wel veel werk met passen en meten.MrVegeta schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:19:
Ik ben al een poosje op zoek naar een (betaalbare) buitenkeuken. Kom veel dingen tegen van 1500 waar ik niet heel erg van onder de indruk ben. Kwam laatst deze tegen https://anrostyleliving.n...93?variant=50414432584021
[Afbeelding]
Dan moet je wel het gereedschap hebben, en dat heb ik niet.ettie1990 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:07:
[...]
we hebben er zelf een gemaakt met een ijzeren frame en hout, ik zal vanavond eens een post plaatsen. Zit een Boretti BBQ op. Is wel veel werk met passen en meten.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Misschien eens standaard probeen, zonder kolenmand.Elac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:31:
Alvast bedankt
Of misschien die plaat er uit halen.
Wat voor kolen? Grote stukken of niet?
Lucht inlaat en uitlaat volledig open geprobeerd?
Zolang je er geen nadeel van ondervindt is het natuurlijk prima, maar het idee is wel dat de mand hem vervangt. Ook qua uitschudden richting de aslade is het fijn als die plaat er tussenuit is.Orion84 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:55:
Ik heb die er in mijn GG Compact ook nog in liggen, met name om wat hitte weg te houden van de bodem van de kamado. Misschien onnodig, maar ik heb niet het idee dat dat me echt heel veel problemen oplevert.
Of het qua luchtstroom in de praktijk een verschil maakt weet ik niet, ik heb het nooit naast elkaar geprobeer. In theorie zou het wel uit moeten maken, maar of je het merkt...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Onderstaande is wat ik heb.MrVegeta schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:19:
[Afbeelding]
Gemaakt van eikenhout dus wel redelijk aan de prijs, maar oerdegelijk en gaat nog jaaaaren mee.
Wordt volgende zomer wel vervangen voor groter onderkomen
:strip_exif()/f/image/qfJHiMNttt3lvuIspDLI0mtU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1AoilFmE9IwxgTLdJO3qMHJD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JuMJG77AapF3Iy22imSztbSl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb jaren terug een bbq meubel bouwpakket gekocht. Kwam in losse planken maar wel op maat gezaagd en geverfd. Hoefde deze alleen maar in elkaar te schroeven. Dit scheelde aanzienlijk in de prijs. Was iets van 500 euro kwijt en hij staat nu nog.MrVegeta schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:19:
[Afbeelding]
Geen idee waar ik hem gekocht hebt maar als je googled op bbq meubel bouwpakket dan vind je genoeg opties.
Aansteken op meerdere plekken met alles open ( dus ook het deksel) dan wachten tot je kolen wit zijn, dan deksel dicht maar top en bottom, geen piste setter. Ik ben zeker dat je dan makkelijk 350 graden haalt.Elac schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:31:
Alvast bedankt
Kolen maken het verschil. Goedkoop brand snel en hoog, maar is direct opgebrand. Duurdere hardere soorten zijn moeilijker maar branden langer en stabieler
You don't need eyes to see, you need vision
Met gestrekt been.
Je bbq is niet ingebouwd. Maar je hebt veel ruimte. Ook in het kastje.
Kastdeur stellen was wel dramatisch hier.
Batsen in de tuinArtbij schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:05:
Ik heb laatst de Batskar van Ikea besteld. Erg mooi blok, mooie werkruimte en kastjes.
Wij hebben een overkapping laten bouwen en ik heb mijn Kamado nu ingebouwd in het BBQ Meubel.
Als ik een bbq sessie doe blijft de rook nog wel eens hangen onder de overkapping en de buurman zal het wel waarderen als ik op een of andere manier de rook kan laten wegtrekken.
Hoe hebben jullie dit opgelost ?
Gewoon het BBQ meubel naar buiten rijden of toch een soort afzuiging laten plaatsen?
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Tja, rook is warme lucht en die blijft hangen onder een overkapping tot hij is afgekoeld. Het BBQ meubel naar buiten rijden is de beste (en ook brandveiligste) oplossing. Als dat niet gaat, een ventilator ophangen.sten123 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:02:
kan iemand mij helpen.
Wij hebben een overkapping laten bouwen en ik heb mijn Kamado nu ingebouwd in het BBQ Meubel.
Als ik een bbq sessie doe blijft de rook nog wel eens hangen onder de overkapping en de buurman zal het wel waarderen als ik op een of andere manier de rook kan laten wegtrekken.
Hoe hebben jullie dit opgelost ?
Gewoon het BBQ meubel naar buiten rijden of toch een soort afzuiging laten plaatsen?
Soms vraag ik me bij Ikea af wat ze denken bij de naamgeving van hun producten.
Ook de vormgeving is af en toe questionable at best
[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 21-05-2025 17:43 ]
Adjust non olet, plerumque...
Nee, dat noemen ze multifunctionele vleeshamer.1nsane schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:42:
[...]
Soms vraag ik me bij Ikea af wat ze denken bij de naamgeving van hun producten.
Ook de vormgeving is af en toe questionable at bestwant ja, het is inderdaad een vleeshamer : https://www.ikea.com/nl/n...leeshamer-zwart-70152740/
Hij doofde langzaam, 4 uur later stond de thermometer nog op 50, maar vanochtend was hij helemaal uit.
Snel maar eens een goed stuk vlees bestellen
Ik overweeg deze ook maar twijfel nog aangezien deze op een plek komt te staan waar nog wel eens water regen kan vallen.Artbij schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:05:
Ik heb laatst de Batskar van Ikea besteld. Erg mooi blok, mooie werkruimte en kastjes.
Is hij een beetje waterdicht of zittend er flinke kieren/gaten in?
Na 4 uur zijn de kolen echt wel uit, is gewoon restwarmte uit het keramiek.SnowDude schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:29:
Gisteren de The Bastard large binnen gekregen en een uurtje later ging het eerste houtskool (marabu) er al in. Eerst een uurtje op 140 - 150 graden gehouden en daarna door naar de 180. Na een half uurtje op 180 kon ik me toch niet bedwingen en toch maar wat hamburgers er op gegooid.
Hij doofde langzaam, 4 uur later stond de thermometer nog op 50, maar vanochtend was hij helemaal uit.
Snel maar eens een goed stuk vlees bestellen
Ja op dat moment voelde ik ook meer warmte van de platesetter komen dan de kolenEsumontere schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Na 4 uur zijn de kolen echt wel uit, is gewoon restwarmte uit het keramiek.
Hier vangt hij vooral slagregen (overkapping zonder schuifdeuren)Philip Ross schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:32:
[...]
Ik overweeg deze ook maar twijfel nog aangezien deze op een plek komt te staan waar nog wel eens water regen kan vallen.
Is hij een beetje waterdicht of zittend er flinke kieren/gaten in?
Er staan wel eens plasjes water op en soms is hij erg nat bovenop.
Maar binnenin blijft hij altijd droog.
Maar de regen vliegt vooral zijwaarts erop. Hoe dit aan de voorzijde is durf ik niet te zeggen.
Op het oog geen grote kieren of naden. Maar water wil natuurlijk wel eens een makkelijke weg vinden.
Bij mij nog niet tot op heden in elk geval.
Ik heb in het kastje wat bbq accesoires, wat buitenservies, aanmaakwokkels en de kinderen hebben er speelgoed in.
Bovenop in de opbouw richels liggen mijn roosters (en nu wat waterpistolen..)
Helemaal onderin een waterbaan en hondenmand en op het RVS vlak heb je echt alle ruimte voor messenblok en snijplank en rubs evt om lekker buiten te koken.
Erg ruim bovenop.
Hij vangt (bij mij) wel erg snel stof bovenop. Ik poets voor elk gebruik de bovenkant.
Super bedankt, dit is precies de situatie bij die je beschrijft. Wel onder een afdak maar aan de rand daarvan dus regen vanaf de achterkant. bedoelde gebruik oom precies zoals je omschrijft, wat bbq tools, wat speelgoed.Dennis1812 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Hier vangt hij vooral slagregen (overkapping zonder schuifdeuren)
Er staan wel eens plasjes water op en soms is hij erg nat bovenop.
Maar binnenin blijft hij altijd droog.
Maar de regen vliegt vooral zijwaarts erop. Hoe dit aan de voorzijde is durf ik niet te zeggen.
Op het oog geen grote kieren of naden. Maar water wil natuurlijk wel eens een makkelijke weg vinden.
Bij mij nog niet tot op heden in elk geval.
Ik heb in het kastje wat bbq accesoires, wat buitenservies, aanmaakwokkels en de kinderen hebben er speelgoed in.
Bovenop in de opbouw richels liggen mijn roosters (en nu wat waterpistolen..)
Helemaal onderin een waterbaan en hondenmand en op het RVS vlak heb je echt alle ruimte voor messenblok en snijplank en rubs evt om lekker buiten te koken.
Erg ruim bovenop.
Hij vangt (bij mij) wel erg snel stof bovenop. Ik poets voor elk gebruik de bovenkant.
Ik heb een keer gehad dat ik 24 uur na het afsluiten het deksel van het slot haalde (KJ) en dat een uur later de BBQ weer op 100C stond.Esumontere schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Na 4 uur zijn de kolen echt wel uit, is gewoon restwarmte uit het keramiek.
(getest op lekkage, heb ik niet)
Ik ben geen N00B op het gebied van BBQ, wel op kamado, dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik doe zelf alles op de Weber MT premium en de Traeger Ironwood 885.
Van standaard spul tot brisket, van low and slow tot revearsed sear and hot and fast.
Nu zit ik te denken om mijn 2 hoofdbbq's te vervangen voor een kamado. Mijn gedachte daarbij is dat ik op de kamado beide kan doen. Nu bij low and slow moet ik alles op de weber doen of makkelijk op de pelletgrill. reverse sear is dan weer lastiger want dan moet je allebei gebruiken. De pelletgrill is uitermate makkelijk, set and forget, met WIFI en al, geen omkijken naar. Dat is wel ideaal. Maar neemt veel ruimte in, groot ding.
Zouden jullie mij eerlijk advies kunnen geven of ik aan de kamado voldoende ga hebben als ik deze twee inruil (Markplaats) en een nieuwe kamado koop?
Gezin is 5 personen, met vrienden bbqen soms 10-15 personene. Het is ook gewoon echt een hobby.
Ik zit te denken aan een model wat qua oppervlakte gelijk is aan de Weber MT Premium.
Alvast dank voor jullie hulp.
Andere mensen komen vast met veel slimmere dingen dan ik, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 15 mensen kunnen eten van een kamado met die doorsnede. Of tenminste; als je diverse soorten eten wilt maken. Uiteraard kun je zoveel pulled pork maken dat 15 man genoeg gegeten heeft, maar je gaat hoe dan ook oppervlakte inleveren. Dus concreet; hoe ga je een mooi stukje vlees low en slow doen én vol gas 15 hamburgers afleveren? Dat kun je nu wel en in je Kamado plaatje niet als je het mij vraagt.JackBigBoss schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:50:
Zouden jullie eens met me mee kunnen denken en wat advies geven?
Ik ben geen N00B op het gebied van BBQ, wel op kamado, dat heb ik nog nooit gedaan.
Van standaard spul tot brisket, van low and slow tot revearsed sear and hot and fast.
Nu zit ik te denken om mijn 2 hoofdbbq's te vervangen voor een kamado. Mijn gedachte daarbij is dat ik op de kamado beide kan doen. Nu bij low and slow moet ik alles op de weber doen of makkelijk op de pelletgrill. reverse sear is dan weer lastiger want dan moet je allebei gebruiken. De pelletgrill is uitermate makkelijk, set and forget, met WIFI en al, geen omkijken naar. Dat is wel ideaal. Maar neemt veel ruimte in, groot ding.
Zouden jullie mij eerlijk advies kunnen geven of ik aan de kamado voldoende ga hebben als ik deze twee inruil (Markplaats) en een nieuwe kamado koop?
Gezin is 5 personen, met vrienden bbqen soms 10-15 personene. Het is ook gewoon echt een hobby.
Ik zit te denken aan een model wat qua oppervlakte gelijk is aan de Weber MT Premium.
Goed punt, zo had ik nog niet gedacht. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.MiKeZZa schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:02:
[...]
Andere mensen komen vast met veel slimmere dingen dan ik, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 15 mensen kunnen eten van een kamado met die doorsnede. Of tenminste; als je diverse soorten eten wilt maken. Uiteraard kun je zoveel pulled pork maken dat 15 man genoeg gegeten heeft, maar je gaat hoe dan ook oppervlakte inleveren. Dus concreet; hoe ga je een mooi stukje vlees low en slow doen én vol gas 15 hamburgers afleveren? Dat kun je nu wel en in je Kamado plaatje niet als je het mij vraagt.
je kan ook eerst de pulled pork doen (low 'n slow) en die in folie doen als het klaar is en dan alle luchtgaten open om kamado heet te maken voor burgers etc..MiKeZZa schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:02:
[...]
Andere mensen komen vast met veel slimmere dingen dan ik, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 15 mensen kunnen eten van een kamado met die doorsnede. Of tenminste; als je diverse soorten eten wilt maken. Uiteraard kun je zoveel pulled pork maken dat 15 man genoeg gegeten heeft, maar je gaat hoe dan ook oppervlakte inleveren. Dus concreet; hoe ga je een mooi stukje vlees low en slow doen én vol gas 15 hamburgers afleveren? Dat kun je nu wel en in je Kamado plaatje niet als je het mij vraagt.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Kamado voor low en slow en de Weber houden voor snel en warm. Zeker als je met 15 man bent, redt je niet met 1 bbq.JackBigBoss schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:50:
Zouden jullie eens met me mee kunnen denken en wat advies geven?
Ik krijg zondag 10 eters, dan heb ik 3 aan staan om alles geregeld te krijgen.
zeker, zeker
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism