Bezulba schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Brisket is ook niet bijzonder. Het was vroeger het goedkoopste stuk vlees waar men dan toch probeerde iets van te maken en er achter kwam dat low & slow het beste resultaat geeft. Waarom het dan gezien wordt als het toppunt van BBQ? Geen idee. Het is vooral een kunst om het goed te bereiden door het verschil in dikte over het hele stuk heen.
Het is overigens wel duidelijk dat Amerikanen geen smaak hebben want volgens hun is de beste pairing van een brisket een kleffe, zoete, witte boterham. Dat zegt genoeg denk ik.
In de USA wordt volgens mij ook veel meer en langer graan gevoerd, ik dacht dat het vlees daar aardig vettiger van wordt. Al helemaal als je Prime grade (USDA) pakt.
En qua smaak. Tja, daarin is de USA wel anders. In alles vaak overdaad. (Ik kijk wel eens Malcolm Reed filmpjes op YT, die heeft senioriteit laten we het daar maar op houden)
Ik moet zeggen, goed klaargemaakte Brisket is wel écht heel erg lekker. Top 10 zeker wel, top 5 voor mij wellicht niet.
Over een kleffe witte boterham moeten wij als Nederlanders niet zo zeuren, hele hordes mensen die een biefstuk met kleffe witte boterhammen weg zit te hakken bij Loetje bijvoorbeeld of het namaken.
Ik merk vooral dat als ik in de USA bedachte recepten klaarmaak, ik vooral even de hoeveelheden terug moet schroeven, niet in de laatste plaats, zout en hoeveelheden per persoon maar gewoon in bijna alles.
Ik ben qua bbq meer van de Balkan, Zuid-Europa, Noord-Afrikaans, Zuid-Amerikaans enz. Daar zit zoveel meer échte smaak aan maar USA achtige recepten kunnen soms ook lekker zijn.
Adjust non olet, plerumque...