Noodgedwongen is mijn kamado single compact. 16inch geloof ik.
Als mn tuin af is wil ik gaan kijken naar iets dat iets meer gril oppervlakte heeft. zonder de bank of mn rug te breken.
Overwegingen zijn: veel al voor maar een aantal personen 2-4 dus maar af en toe voor meer mensen.
een kamado large is eh large , zwaar, prijzig, langere opwarmtijd door massa. ( lees houtskool verbruik om op te warmen.)
Een Medium bijv. een Bastard urban is ten opzichte van een compact iets effectiever maar ik heb de indruk dat de C en D halve maan set up niet echt werkt. (te klein oppervlak).
Ik ben gewoon bang dat als ik voor een medium ga ik tegen de zelfde issues oploop als bij een compact. ( verbrande hoekjes vlees door de te hete luchtstroom langs de deflector/ hitte plaat)
Andere optie is hou mn habbiebabbie compact en plaats er een
Masterbuild 560 naast. Het concept met veel mogelijkheden en vierkante gril die goed regelbaar is voor temperatuur instelling maakt hem ideaal voor diverse gelegenheden. (vooral dat je als BBQ "master" ook gewoon even kan eten en zitten zonder elke keer bezig te moeten zijn. ( jaja plannen en voorbereiden... pstttt
* copykat is ADHD besmet dus eh planning.......
Toen hij net uit was kwamen er best veel "selfmade. diy, modificaties uit op YT van onder andere amerikanen. en dat is meteen ook 1 van mn bedenkingen. bouw kwaliteit.
als zal hij netjes in de schuur en overkapping kunnen omdat zn gewicht verplaatsing makkelijker maakt dan een zware kamado die stuk kan vallen.
een andere bedenking is dat een kamado kan je smoren en opnieuw aansteken, de massa traagheid zorgt er voor dat de schaal temperatuur land goed genoeg blijft. Dus 2 eet sessies op een dag is mogelijk op 1 houtskool lading. En dit geld ook voor de volgende dag of een week later.
ik vermoed dat de 560 minder "luchtdicht afsluitbaar is" dus sneller zn voorraad opbrand als je klaar bent en het uit zet. ( veel mods gaan over de kieren dichten tegen valse lucht.)
dat het verbruik wat hoger is is niet zo'n probleem als je niet elke week BBQ't of meerdere keren per week...
kijk hoelang zal zo'n 560 heel blijven? 7 jaar ? 10 jaar?
ik hoop dat Masterbuild binnenkort de M. 560 phase II uit brengt waar alle ontwerp foutjes uit gewerkt zijn.
Andere optie is de Primo ovaal. maar konijne prijzig. ( wel iets meer rooster te gebruiken per volume maar toch.)
En misschien ga ik wel vloeken in de kerk met een electrische BBQ./plancha voor effe snel een paar burgers en worstjes en speklappen klaar maken is dat misschien wel idealer. stekker er in stoken maar op je zonnepanelen ;-) klaar? uit zetten afkoelen roosters/plaat ( indien geen gietijzer maar geëmaileerd) in de vaatwasser klaar.
En dan mn kamadootje als smokertje er naast.
keuzes keuzes....
edit: masterbuilt 600 is de
560 phase ii
en roterseri en grillplates optie...
https://vuurenrook.nl/pro...t-flat-top-griddle-insert
https://international.mas...ity-series-rotisserie-kit
[
Voor 5% gewijzigd door
copykat op 15-06-2025 14:25
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....