Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 333 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:05
DaWayne schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Nice, heb je een recept?
Ik laat mijzelf voor vaderdag een rotisserie kado doen voor de Bastard en heb nog een procureur liggen. Tips voor goede recepten zijn altijd welkom :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS48YAPk5r34Jh10ZVgK9iNKEgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySFwgoL9pGCFOXiK5WVmWjR0.jpg?f=fotoalbum_large

Je zal nooit meer anders willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wie doet kruiden in een recept nou weer in grammen, ik heb toch helemaal geen zin om twintig kruiden en specerijen te gaan afwegen bij het koken. :D

Welk boek is dit trouwens? Ziet er wel interessant uit.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Jaspervl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:41:
[...]

Dan verbeeld ik dat dat alleen maar.. ;)
Toch wordt dat vaak aangegeven. Daarom zou men ook alleen aan het begin van het bbq proces hout hoeven toevoegen. Iets met 'vlees neemt alleen de eerste anderhalf a twee uur van het garingsproces rook op'.

Als ik het volledig mis heb, verneem ik dat graag zoals ik al aangaf. Nooit te oud om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 20-09 09:49
Martijn1990 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:58:
Afgelopen week druk bezig geweest met m'n BBQ meubel bouwpakket :D Eerst in de black wash, alleen wil ik hem opnieuw doen in de echt dekkend zwarte beits, maar dat is iets voor het najaar. En vandaag bezig geweest met in elkaar zetten. 90% klaar, moet nog een latje naast het deurtje zodat er een schuifhendel op kan, plint eronder en uiteraard de kamado erop :D Maar tot nu toe tevreden over het resultaat.

Helaas geen overkapping (mag ook niet wegens gehuurde tuin van de gemeente), maar twijfel wel om er nog eens een afdakje boven te bouwen, gemonteerd aan het huis (wel een koophuis).

Wat foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes!

Waar heb je dit bouwpakket aangeschaft als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:05:
[...]

Wie doet kruiden in een recept nou weer in grammen, ik heb toch helemaal geen zin om twintig kruiden en specerijen te gaan afwegen bij het koken. :D

Zie het wel vaker voorbijkomen, op zich voor metric is dat wel practisch in vergelijking met het tsp en tbsp gebruik. Beste vind ik eigenlijk wel zoals in het Spice Wise boek gedaan wordt, gewoon in delen

1 deel
1 deel
2 delen
1/2 deel
etc

zo kan je elke maat gebruiken die je wil en ook lekker makkelijk om snel op te schalen voor grotere hoeveelheden.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Zie het wel vaker voorbijkomen, op zich voor metric is dat wel practisch in vergelijking met het tsp en tbsp gebruik. Beste vind ik eigenlijk wel zoals in het Spice Wise boek gedaan wordt, gewoon in delen

1 deel
1 deel
2 delen
1/2 deel
etc

zo kan je elke maat gebruiken die je wil en ook lekker makkelijk om snel op te schalen voor grotere hoeveelheden.
Dan weet je juist helemaal niet waar je aan toe bent, want heb je het over volumedelen of gewicht?
1 tl zout + 1 tl gedroogde peterselie heeft een heel andere verhouding dan 5 gram van beiden

Uiteindelijk werk ik nog het liefst met volumedelen en dan gewoon theelepels en eetlepels. In feite zijn dat ook gewoon verhoudingen die je door kunt rekenen.
Natuurlijk verschilt het wel wat qua verhouding tussen een tl en een el per bestekset, maar het houdt ergens ook op. Uiteindelijk stuur ik de meeste recepten toch wel naar eigen smaak bij en pas dat aan in mijn eigen versie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:57
Bokkie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:26:
[...]

1 deel
1 deel
2 delen
1/2 deel
etc

Hier ga ik dus slecht op, want is dit volume deel of gewicht deel? Zout heeft een dichtheid vele malen groter dan gedroogde tijm bijvoorbeeld.
Geef mij maar grammen, voor iedereen duidelijk, geen discussie.
En inmiddels weet ik op gevoel ook wel dat 5gr van kruid X ongeveer 1 theelepel is en dan kun je bochten gaan afsnijden, maar als je dit voor het eerst doet zijn grammen het meest exact imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb even op de website gekeken, maar Spice Wise doelt op volumedelen gelukkig. Dan is het wel een fijne manier inderdaad. Het enige nadeel is dan dat het wel erg veel delen kunnen worden bij sommige ingrediënten. Ik zou dan zelf gaan meten hoeveel delen van een kleine lepel op de grote lepel passen. :P

Op gewicht is gewoon gedoe, dat wil je z.s.m. voorkomen door consistent lepelgebruik. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

J-sto schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:32:
[...]

Hier ga ik dus slecht op, want is dit volume deel of gewicht deel? Zout heeft een dichtheid vele malen groter dan gedroogde tijm bijvoorbeeld.
Geef mij maar grammen, voor iedereen duidelijk, geen discussie.
En inmiddels weet ik op gevoel ook wel dat 5gr van kruid X ongeveer 1 theelepel is en dan kun je bochten gaan afsnijden, maar als je dit voor het eerst doet zijn grammen het meest exact imo.
En dat hangt ook af van het zout dat je gebruikt :P

Ik snap je punt, maar moet eerlijk zeggen dat voor mij dit soort dingen altijd wel meer een richtlijn zijn dan exacte wetenschap. op moment van mixen ruik en proef ik meestal wel een beetje van de kruiden en daar pas ik dan meestal wel wat op aan.

Dat soort details zijn voornamelijk gericht op beginnende/lerende/oefenende personen of als je voor het eerst een nieuw recept gebruikt. Zodra je vaker mixen maakt of dezelfde keuken kookt gaat het eigenijk altijd wel uit de losse pols en op reuk/smaak

Moet zeggen dat als ik al met dingen met gewicht bezig ben/was en toch de weegschaal heb staan ik soms ook wel gewoon afweeg, toch al bezig enzo. en andere malen is het gewoon scheppen, of strooien

[ Voor 8% gewijzigd door Bokkie op 13-06-2025 08:59 ]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:48
schumi2004 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:17:
[...]

Netjes!

Waar heb je dit bouwpakket aangeschaft als ik vragen mag?
Thanks! Meubel komt bij Steigerhoutje.nl vandaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 17:30
Gonadan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:34:
Laatst had ik gyros van het spit, lekker spul maar het ging niet op. Dus in twee porties ingevroren zodat je er nog twee keer van kan genieten.
Vanavond was het moment en ik koos het als maaltijd voor mijzelf. Maar nu ineens zijn beide porties verdwenen. Herkent iemand dit probleem? }:|
Mijn vrouw herkent dat probleem denk ik wel :D

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
[...]

Aan de opmaak te zien een boek uit de Smookey Goodnes serie van Jort Althuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Doe mij maar grammen eerlijk gezegd...

Bakje op de weegschaal en gieten maar.

Geklooi met 7 soorten maatlepels.

Then again; heel erg nauw neem ik het meestal niet. idd op geur en smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gadgeteer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:16:
[...]

Aan de opmaak te zien een boek uit de Smookey Goodnes serie van Jort Althuizen.
Daar lijkt het wel op. Die is nogal inconsistent met gewicht vs maatlepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20

Dennis1812

Amateur prutser

@Gonadan ik heb smokey goodness burgers n bbq bites.
Daar staat dit gyros recept sowieso in.

Staan veel lekkere gerechten in overigens. Ook voor dips en sauzen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]

Ik weet wel uit ervaring dat ongeveer 1% zout gewenst is en ca. 3% kruiden als percentage van hoeveelheid vlees.
Dus bijv:
1kg vlees = 10gr zout en 30gr 'kruiden'

Zeker zout weeg ik gewoon af, meer dan 1,5% is m.i. te zout, en te laag wil je ook weer niet zitten.
Kruiden is minder kritisch, en gaat wat meer op gevoel, maar bovenstaande wel als richtlijn. En bij afwegen gewoon in één bakje, niet per lepel afwegen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:33:
@Gonadan ik heb smokey goodness burgers n bbq bites.
Daar staat dit gyros recept sowieso in.

Staan veel lekkere gerechten in overigens. Ook voor dips en sauzen.
Ja das ook zo fijn... Inmiddels 7 boeken, maar vind maar eens wat waarin staat. :P
En vind het dan ook in het boek nog maar eens.

In Burgers & BBQ Bites zie ik geen Gyros staan bijvoorbeeld ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 13-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Ja das ook zo fijn... Inmiddels 7 boeken, maar vind maar eens wat waarin staat. :P
En vind het dan ook in het boek nog maar eens.

In Burgers & BBQ Bites zie ik geen Gyros staan bijvoorbeeld ;)
Niet? Dan haal ik hem gruwelijk door elkaar.

Dan was het feast on fire.
Ik heb er maar 2. Dus verder geen keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Niet? Dan haal ik hem gruwelijk door elkaar.

Dan was het feast on fire.
Ik heb er maar 2. Dus verder geen keus
Dat zou goed kunnen, die heb ik hier niet...

Had gehoopt dat de onlangs geintroduceerde app een index zou hebben. Maar not so much. Bagger app ook trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
[...]

Ik heb geen problemen met het afwegen etc gezien ik graag de tijd neem voor een lekkere maaltijd.

Het betreft dit boek. Ik vind het een aanrader met veel heerlijke recepten

https://vuurenrook.nl/pro...ook-worlds-best-bbq-boek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:30:
Doe mij maar grammen eerlijk gezegd...

Bakje op de weegschaal en gieten maar.

Geklooi met 7 soorten maatlepels.

Then again; heel erg nauw neem ik het meestal niet. idd op geur en smaak.
Als je zeven verschillende lepels hebt snap ik wel dat het complex wordt inderdaad. ;)

Ik ben er zelf ook vrij los in hoor, als de verhoudingen maar een beetje kloppen. Exact 5 gram (of wat. voor getal dan ook) voegt niets toe en dan moet ik het op een precisieweegschaal gaan doen. Gooi je alles namelijk in een grote kom op een normale weegschaal dan is die nooit echt goed tot op de gram nauwkeurig dus is het sowieso al een benadering.
Alleen de stijl van Ralph de Kok gaat me iets te ver, die heeft het dan over een theelepeltje toevoegen en staat dan uit de losse pols een paar eetlepels uit een pot te schudden. Da's mij weer iets te vrij. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
Gaat er iemand komende zondag naar Salentein Grill Days? (Nijkerk) https://landgoeddesalentein.nl/grill-days-by-salentein/

Ik doe mee aan de Rib Cook Off met mijn dochter

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:19
On another note:

Wil/ga vanavond spareribs maken voor mij en mijn vrouw. Gewoon volgens 3-2-1 principe, niets spannend aan, al vaker gedaan. (1 rib voor ons tweeen is ook voldoende)

Maar heb net een poging gedaan tot het ontvliezen van de sparerib, maar voelde me net een slager, en dan niet in de meest positieve zin van het woord. Vlies was er absoluut niet af te krijgen, alleen kleine stukjes van een halve centimer per keer.

Heb al (veel) vaker spareribs ontvliest en dat ging altijd prima. Mesje of theelepelsteeltje eronder frommelen, beetje omhoog wippen, vinger eronder en trekken maar, dan komt het vlies er altijd in 1 keer in z'n geheel vanaf.

Maar nu.......niet te doen.....

Dus nu maar met vlies wat ik er dus echt niet afkreeg even in de rub gezet.
Ben benieuwd wat het resultaaat gaat zijn?

Hier evaringsdeskundigen die weten wat het effect ervan is, of mensen die sowieso dat hele ontvliezen maar onzin vinden?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Je kan het vlies ook kruislings insnijden en na garing verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:07
Eric H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:56:
On another note:

Wil/ga vanavond spareribs maken voor mij en mijn vrouw. Gewoon volgens 3-2-1 principe, niets spannend aan, al vaker gedaan. (1 rib voor ons tweeen is ook voldoende)

Maar heb net een poging gedaan tot het ontvliezen van de sparerib, maar voelde me net een slager, en dan niet in de meest positieve zin van het woord. Vlies was er absoluut niet af te krijgen, alleen kleine stukjes van een halve centimer per keer.

Heb al (veel) vaker spareribs ontvliest en dat ging altijd prima. Mesje of theelepelsteeltje eronder frommelen, beetje omhoog wippen, vinger eronder en trekken maar, dan komt het vlies er altijd in 1 keer in z'n geheel vanaf.

Hier evaringsdeskundigen die weten wat het effect ervan is, of mensen die sowieso dat hele ontvliezen maar onzin vinden?
Weet je zeker dat er nog wel een vlies op zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
Paganstars schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:48:
Gaat er iemand komende zondag naar Salentein Grill Days? (Nijkerk) https://landgoeddesalentein.nl/grill-days-by-salentein/

bedankt voor de tip! Misschien kom ik wel even langs.

Neem aan dat er ook gegeten kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Technofreakz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:26:
[...]
bedankt voor de tip! Misschien kom ik wel even langs.

Neem aan dat er ook gegeten kan worden?
Voor zover ik weet wel. Stuur mij een pb als je echt wil komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Bulligan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Weet je zeker dat er nog wel een vlies op zit?
Goede vraag, want ik zit/zat hier ook over te twijfelen.
Echter wij halen onze spareribs altijd bij dezelfde partij en deze moet ik altijd ontvliezen.

Nou kan het zijn dat de CFO hier thuis (en dus ook hoofd inkoop en voorraadbeheer) bij een andere partij heeft beslteld, of al ontvliesde heeft gekocht.

Zal zo eens even op de verpakking gaan neuzen.

Al schiet mij nu te binnen dat ik op sommige plekken wel gewoon een/de/het vlies omhoog kon wippen, wat mij doet geloven dat het er dus nog wel opzat. Alleen als ik het dan verder probeerde los te trekken trok ik het gelijk kapot. (het leek ook (heel) veel dunner dan het vlies wat ik normaal gesproken gewend ben)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:45

-pollem-

Are you threatening me?

On another note:

Ik heb dit laatst ook gehad. Normaal gesproken gaat het vlies er redelijk soepel af maar in dit geval was het er niet af te krijgen. Ik heb het toen ook kruislings ingesneden en gewoon bereid (1-2-3). Na de bereiding ben ik niets van een vliesje tegengekomen. Wat er nog van over was zet op of tegen de ribben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49

Ik vind het niet onzin, maar als het meer moeite kost dan even met een theelepel raggen dan doe ik het niet. Snij het in en dan vind ik het wel best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
GustavSan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:44:
Ik heb mijn Boretti de deur uitgedaan. Het ding werd te oud en ik had geen zin meer om te BBQ'en vanwege mijn onvrede over het ding :).

Ik ben nu op zoek naar een nieuw apparaat. Mijn broer heeft een Ninja Woodfire Pro XL en is daar heel erg blij mee. Ik twijfel omdat deze op stroom werkt (wel erg goed als ik de reviews verder mag geloven). Ik neig juist naar zo'n gas-ampul en juist een zo klein mogelijk apparaat. Het idee erachter is dat ik kan grillen aan de tuintafel, maar ik het apparaat ook mee kan nemen op vakantie en daar dan ook kan grillen. Ik kwam uit bij deze: Safari Chef 30 HP Deluxe.....Ik werk liever niet meer met kolen. Gas is prima imo. Hebben jullie mooie tips misschien?
Dennis1812 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:00:
Een mooi klein gas model is natuurlijk de Weber go anywhere.
Heb je een gas en kolen editie van.

Tig mods op te maken en accesoires voor te krijgen.
Ik heb even flink verder gezocht en loop een beetje spaak vanwege de enorme hoeveelheid keuze. Ik zie van die eggs van €1000+ maar ik twijfel of dit wat voor mij is (lijkt op veel gedoe).

Die elektrische dingen zien er leuk uit en hebben goede reviews, maar ik mis dan wrs toch rooksmaak etc (ben wel fan van het maken van sate).

Ik kom nu deze tegen: Masterbuilt Portable Charcoal BBQ and Smoker: https://international.mas...s/portable-charcoal-grill

Klein en redelijk simpel. Mét kolen maar toch ook elektrisch?

Dan gaat het om zoiets of om die Ninja Pro XL....of toch een volledige kolen-oplossing, maar ik wil bij die eggs liever niet voor een simpele gaan en dan meteen goed (maar dat is dus €1000+).

Ik kwam verder ook nog deze tegen YAKINIKU Konro tafelgrill: https://www.yakinikugrill...irin-konro-yakitori-grill zo'n Japanse grill waar ik wrs ook erg goed sate op kan maken?

Bomen en bos enzo :).

[ Voor 7% gewijzigd door GustavSan op 13-06-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bomen & bos staat synoniem voor je moet gewoon nog meer moeite doen, er is heel veel te vinden aan ervaring en advies over de verschillende typen.

Als het je puur om satétjes fikken gaat kom je met elke wel weg, ook een hele goedkope ketel of zelfs open barbecue. Indirect kan handig zijn, en compact ook, maar dat kan je wel weer beperken in volume of andere dingen.

Dus dan komt het er op neer of je nog andere dingen wilt gaan maken, of dat je puur op uiterlijk en status een dure kiest en er dan alleen saté op gaat maken. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 13-06-2025 12:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
Eric H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Goede vraag, want ik zit/zat hier ook over te twijfelen.
Echter wij halen onze spareribs altijd bij dezelfde partij en deze moet ik altijd ontvliezen.

Nou kan het zijn dat de CFO hier thuis (en dus ook hoofd inkoop en voorraadbeheer) bij een andere partij heeft beslteld, of al ontvliesde heeft gekocht.

Zal zo eens even op de verpakking gaan neuzen.

Al schiet mij nu te binnen dat ik op sommige plekken wel gewoon een/de/het vlies omhoog kon wippen, wat mij doet geloven dat het er dus nog wel opzat. Alleen als ik het dan verder probeerde los te trekken trok ik het gelijk kapot. (het leek ook (heel) veel dunner dan het vlies wat ik normaal gesproken gewend ben)
Hoogstwaarschijnlijk is ie dan al van het vlies ontdaan. Onder het dikkere vlies, die er vrij makkelijk in zijn geheel af getrokken kan worden zit vaak een soort van dunner vliesje (zo noem ik dan maar ff). Dat kan er ook eruit zien als het vlies, maar deze is niet te verwijderen, althans niet op die manier. Dan krijg je idd het resultaat wat je nu hebt gezien.

Je merkt het snel genoeg bij het eten. Want het vlies daar is echt niet doorheen te kauwen 🤪🤪 (heb ik van horen zeggen, zelf gelukkig nooit ervaren). Maar heb idd ook regelmatig getwijfeld of het vlies er al af was gehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Bulligan op 13-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

GustavSan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:35:
[...]
Ik kom nu deze tegen: Masterbuilt Portable Charcoal BBQ and Smoker: https://international.mas...s/portable-charcoal-grill

Klein en redelijk simpel. Mét kolen maar toch ook elektrisch?
Voor de duidelijkheid (maar wellicht een open deur): het enige wat daar elektrisch aan is, is de thermostaatgestuurde ventilator. Wel een fijne BBQ waar je van alles mee kan, zowel low&slow als grillen. Ik heb 'm zelf nu bijna 2 jaar (de variant met onderstel). Bouwkwaliteit is wel des Masterbuilds, maar vooralsnog geen heel serieuze problemen. Tip: koop een smal rolletje kamadovilt (ik heb die van grill guru gehaald bij de hornbach) en plak een randje vilt op de rand van de deksel, dan komt de rook er niet aan alle kanten uit en blijft ie wat schoner.

Saté bakken gaat er best goed op, al heb je natuurlijk niet de hitte van direct boven de kolen.

De ventilator is vrij klein en maakt daarmee wel ook een vrij hoog geluid, dat is wel iets om rekening mee te houden als je daar gevoelig voor bent. Hij is ook alleen aan of uit, als je hem lager zet gaat ie niet op een lager toerental draaien, maar springt ie gewoon minder vaak / korter aan.

Wat eerdere posts van mijn ervaringen er mee:
Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 13-06-2025 13:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
Bulligan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk is ie dan al van het vlies ontdaan. Onder het dikkere vlies, die er vrij makkelijk in zijn geheel af getrokken kan worden zit vaak een soort van dunner vliesje (zo noem ik dan maar ff). Dat kan er ook eruit zien als het vlies, maar deze is niet te verwijderen, althans niet op die manier. Dan krijg je idd het resultaat wat je nu hebt gezien.

Je merkt het snel genoeg bij het eten. Want het vlies daar is echt niet doorheen te kauwen 🤪🤪 (heb ik van horen zeggen, zelf gelukkig nooit ervaren). Maar heb idd ook regelmatig getwijfeld of het vlies er al af was gehaald.
Op de verpakking niets over terug te vinden.
Nu voor de zekerheid de botkant kruislings ingesneden.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:13
On another note:

Als het niet gaat, dan gewoon kruislings insnijden, dan heb je er geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:09
Eric H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Op de verpakking niets over terug te vinden.
Nu voor de zekerheid de botkant kruislings ingesneden.
Dat staat ook niet op de verpakking, soms zit er gewoon geen vlies op. Het is gewoon lastig te zien, pas als je er ribs naastlegt met vlies zie je duidelijk het verschil.

Hoeft dus ook niet doorgesneden te worden oid.

[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 13-06-2025 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Gadgeteer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Toch wordt dat vaak aangegeven. Daarom zou men ook alleen aan het begin van het bbq proces hout hoeven toevoegen. Iets met 'vlees neemt alleen de eerste anderhalf a twee uur van het garingsproces rook op'.

Als ik het volledig mis heb, verneem ik dat graag zoals ik al aangaf. Nooit te oud om te leren.
Onder de 60C (buitenkant vlees, niet de kern) is de adsorptie het best, maar t/m zo'n 77C nog steeds behoorlijk. Na 93 is er niet tot nauwelijks adsorptie.
Sous vide temperaturen zijn dusdanig dat er nog behoorlijk adsorptie plaats vindt (soms wordt er ook in fases gewerkt, dus met koud gegaard vleesch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34

Verdorie. Woon er vrijwel naast, maar moet naar vader en schoonvader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Nu de zak leeg is maar even een korte en bondige review op een zak Smokin' Flavours European Oak houtskool.

Let wel: mijn persoonlijke ervaring met deze ene zak die ik in een aanbieding tijdens een BBQ Experience Center evenement heb gekocht. (Samen met nog wat zaken Quebracha en Marabu)

Inhoud van de zak is weinig consistent in grootte van de houtskool. Complete boomstammen afgewisseld met, anders kan ik het niet noemen, houtskoolscherven en alles daartussenin.

Op de zak staat dat het geschikt is voor zowel Hot&Fast als Low&Slow.
Mijn ervaring is dat het het voor beiden net niet is. (beetje als All Season banden, is het ook net niet)

Bij een sessie pizza bakken kreeg ik de temperatuur in de kamado niet hoger dan 300 graden en ook was de houtskool snel weg. Voor low&slow is het gewoon bijna niet te doen om de houtskool constant op de juiste temperatuur te houden.

Of dit nu ligt aan de norme verscheidenheid in grootte van de houtskool, of aan het type....geen idee.

Heb hiervoor een zak Quebracha gebruikt en liep absoluut niet tegen deze problemen aan. Langere tijd op een constante temperatuur was geen enkel probleem, en toen "speelde ik nog niet vals" met de Inkbird ISC-027BW. (Hot&Fast heb ik met de quebracha niet gedaan trouwens, is daar volgens mij minder geschikt voor)

Ervaringen met deze zak European Oak zijn voor mij dus ook reden om dit voortaan lekker te laten staan.
Blij dat'ie leeg is. Kan ik weer over op de Marabu en Quebracha.

Tot zover mijn rant :X

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
barrymossel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:20:
[...]

Verdorie. Woon er vrijwel naast, maar moet naar vader en schoonvader...
Het is tot 21:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Na bezoek bij schoonpa mag ik niet meer rijden... ;) En het is net te ver om op de fiets te gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Tygernoot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:08
Eric H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:46:
Ervaringen met deze zak European Oak zijn voor mij dus ook reden om dit voortaan lekker te laten staan.
Blij dat'ie leeg is. Kan ik weer over op de Marabu en Quebracha.
Zelfde ervaring hier, ik kocht ook een zak European Oak in een deal bij BBQ Experience Center om eens te proberen. Het gaat snel weg, en wordt niet super heet. De Marabu is inderdaad stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:51
Ik heb een schattige Kamado Medium van 40 cm van het merk Outr, maar er zit nog geen heat deflector bij om indirect te kunnen barbecueën.
Zelf gebruik ik ook een Grill Guru Large met een multilevel systeem.

Is zo’n multilevel systeem ook geschikt voor een Medium Kamado, of raden jullie aan om gewoon een (eventueel in twee delen opgebouwde) deflector te gebruiken? Gezien de beperkte ruimte vraag ik me af of een eenvoudiger systeem net zo goed werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh3XJkAH69b8T759vdd9IbX2-Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uToE38TAqtn8SeP8pAvbG8KJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doYZN7Nh91SfxTNYIYQ62lI2CvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1InVO0oGhF43eKPOa1uWfHj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJyUl64-CFpnu2uugw5HLCDj6jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaV8DbDjrsoQ4JcobC193aB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMamM54EuEXLZA7WZ8ewNiYgnZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPTFx7wXKU1XvtxL1cWh2Cp7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door impactftw op 13-06-2025 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:09
@impactftw ze bestaan wel voor medium formaat kamados. Zelf heb ik deze in mijn medium van de Intratuin zitten en dat werkt prima. Geen idee of die afmetingen gelijk zijn aan die van jou.
https://www.intratuin.nl/...ium-d-43-x-h-14-7-cm.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
Ik heb vandaag een kippetje gemaakt op de kamado met de Bastard rotisserie compact. Ik had echter dat het spit tot twee keer toe uit het motortje glipte waardoor de kip dus stil hing met dezelfde kant richting de kolen. Gelukkig nog op tijd kunnen redden, maar het had erg slecht uit kunnen pakken. Ik heb het spit zo ver als het maar kan het motortje in geduwd, en zover ik kon zien was er ook geen obstructie. Heeft iemand dit weleens meegemaakt? Enig idee waar het door komt en wat ik kan doen om het te voorkomen? Nu was het maar een goedkoop kippetje, maar de volgende keer is het wellicht een dure picanha...
impactftw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:12:
Ik heb een schattige Kamado Medium van 40 cm van het merk Outr, maar er zit nog geen heat deflector bij om indirect te kunnen barbecueën.
Zelf gebruik ik ook een Grill Guru Large met een multilevel systeem.

Is zo’n multilevel systeem ook geschikt voor een Medium Kamado, of raden jullie aan om gewoon een (eventueel in twee delen opgebouwde) deflector te gebruiken? Gezien de beperkte ruimte vraag ik me af of een eenvoudiger systeem net zo goed werkt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is dezelfde grootte als mijn Bastard compact. Multi-level lijkt me zinloos, daar heb je gewoon de diepte niet voor. Met mijn spit past er zelfs al geen drip pan meer onder. Ik zou gewoon een platesetter met 2 van die losse plates kopen, en nog een losse drip pan.

[ Voor 58% gewijzigd door Avalaxy op 13-06-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Is de Grill Guru Kamado Compact (33cm) een ok beginnerskamado? Ik twijfel nu vooral tussen de Ninja Woodfire of deze...prijs vergelijkbaar en kan ik me op zich geen buil op vallen. Voordelen en nadelen van de Ninja zijn op zich bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
Ben ook een beetje aan het rondneuzen voor een rotisserie. Iemand ervaring met de Grill Guru rotisserie van AH? https://voordeelshop.ah.n...l-guru-rotisserie/253703/

Heb een IQ grill 21” en denk dat ie wel zou passen. Maar vraag me af of ik er andere accessoires aan kan zetten zoals mandjes of rekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
GustavSan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:58:
Is de Grill Guru Kamado Compact (33cm) een ok beginnerskamado? Ik twijfel nu vooral tussen de Ninja Woodfire of deze...prijs vergelijkbaar en kan ik me op zich geen buil op vallen. Voordelen en nadelen van de Ninja zijn op zich bekend.
Daar is het hier al vaak over gegaan, ik zou even zoeken. Compacte kamados ben ik zelf geen fan van, want de netto bruikbare ruimte voor low and slow is heel beperkt. En dat is wel een beetje de algemene consensus

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barrymossel
Vandaag voor de eerste keer de dutch oven op de kamado gezet. Andere keren alleen boven open vuur (wat uiteindelijk ook wel leuker is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9PgxlrL-rVjwjeTg5yvnM7YdZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7iUUyEDQ0jB8WN78jZijCDy.jpg?f=fotoalbum_large

Stoof van ree, met een goeie sloot aan rode wijn, veel WUB, wild fond en nog een hoop andere meuk.

Nu laten pruttelen en morgen afmaken met diepvries erwten en gebakken champignons om uit te serveren met goeie patat bij schoonpa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik zie heel veel mensen blij zijn met een compacte kamado maar ik zie het wel bijna altijd ingezet worden als een klein broertje naast een grote. Nooit als primair eigenlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coyote1980
  • Laatst online: 16:31
Gonadan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:49:
Ik zie heel veel mensen blij zijn met een compacte kamado maar ik zie het wel bijna altijd ingezet worden als een klein broertje naast een grote. Nooit als primair eigenlijk.
Wij hebben met ons twee een 13" Grill Guru Compact sinds enkele jaren. Voor ons, met af en toe kleinschalig bezoek, werkt dat helemaal prima. Heb nog niet echt de noodzaak gehad voor een grotere. Rotisserie (Keij) erin, spiezenhouder en een rotisseriemandje erbij, divide plate setter erbij, gietijzer rooster, etc. Ik kom niet echt recepten tegen waarmee ik niet uit de voeten kan, maar moet toegeven dat als je ook je groentetjes tegelijk op de barbecue wilt bereiden het wel een uitdaging kan worden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000

Tomatoman

Fulltime prutser

Dank dat je me erop attendeerde. Resultaat: ja ik ga erheen met een vriend 8)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag een stukje Nieuw Zeelands lam, daar houden wij wel van.

Met lam houden wij van simpel, geen kruiden, nieteens zout of peper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1i1s9r5P1rQ0BD-_XZCk9WtW6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zfIyHzRGqNwtA5usppBnZ8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJjxUNGWa33Q8Mr1kNF_1I6KaNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYTUhjgI4J5RniwRCuYMY8I0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udCPrwT9YJIqOo5W8bQCp7K3yxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0moSPigLZIZK6GgGaTs5W1PO.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2,5 uur zat de kern op 55C en heb ik hem er van af gehaald en onder de folie gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcu3hWHT7Lb_tJOzOKKLn97XsAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgijoQUwBHXNbctf9rvDfMO1.jpg?f=fotoalbum_large

Hitteschild er uit en de BBQ opgestookt naar 180C direct, dat duurde 11 min.
Toen de lam 2,5 min direct, omgedraaid, weer 2,5 min en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec3Jx70SGfx-l4-tYBih4Aji0wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjXixlJ8mtIJ5CMuvibmNE3L.jpg?f=fotoalbum_large

Even wat jus en aardappelpuree maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nmkZAgZqNsmJMF9EHukGQsS_1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4S59VeNZZkLlrepcYh9JXjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgYOfKhFyg96F5-8bgegZzIy8QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQKMImwAUm9TrQCAk713TTdx.jpg?f=fotoalbum_large

Aansnijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8qHh9pG-kf9r7iRjm1SWkgQ7Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfczH21GUICp4saSy6BBEKfd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYlYjZSFenGcH0wybmhWNEJoYwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coHxuBzUAuqWo5TlZY69wugp.jpg?f=fotoalbum_large

En eten maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RspcdLv-FSlHWgb9T1Ic9ChLXxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42qTbNs7liUxm48FBiU55iBt.jpg?f=fotoalbum_large

Het was weer geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:35
Zijn er hier users met een Kamado Joe classic II die een plancha hebben die niet van KJ zelf is? Die van The Bastard (de Phantom plancha ring) ziet er mooi uit, maar volgens mij past de Large net niet op een KJ II large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Tomatoman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:11:
[...]

Dank dat je me erop attendeerde. Resultaat: ja ik ga erheen met een vriend 8)
Cool! Kom maar langs

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Technofreakz
1 van mijn vaderdag cadeautjes was deze mooie bbq mok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHM5ZFxOqUrctA0-4JJpMok6g_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtiKyzszk685uojpRi80jFF8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od9DiuesQAqpLG-jBGvVB6fB4d8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPZw1DzFyzwBY4VPBayUiVNx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:10
TRD07 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:38:
Zijn er hier users met een Kamado Joe classic II die een plancha hebben die niet van KJ zelf is? Die van The Bastard (de Phantom plancha ring) ziet er mooi uit, maar volgens mij past de Large net niet op een KJ II large.
Ik heb de Bastard Phantom Plancha Ring (Medium) en die gebruik ik op de Masterbuilt Kamado (=Kamado Joe Classic I).
In eerste instantie geprobeerd hem te gebruiken op de roosterverhoger maar daar ligt hij niet stabiel. De laatste keren gebruik ik hem op de wokring die ik op de ring leg die de vuurschalen bij elkaar houdt. Dit gaat tot nu toe goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3PfUomJ7BK8j19sOOMezelif_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxKOlxIMkRPAd3XxZTPBuPEY.jpg?f=fotoalbum_large

De large plancha ring is volgens mij echt te groot voor een Kamado Joe.

[ Voor 4% gewijzigd door Halldor op 15-06-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:23
In de reclame van Beef & Steak Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDBZZF4AFjrZh-ppHpJVuyHjhpo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SxUwOhpad4VNTORDIKuWv1tW.jpg?f=user_large kwam ik deze foto tegen

Iemand een idee wat dit precies is? Want het water loopt me in de mond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43

Beyond

Dussssss.......

MiKeZZa schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:20:
In de reclame van Beef & Ste[Afbeelding]ak kwam ik deze foto tegen

Dit misschien:
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/jalapeno-popper-porkloin/

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:24
Halldor schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:13:
[...]

De large plancha ring is volgens mij echt te groot voor een Kamado Joe.
Ik zou nu denk ik bang zijn dat de helft van het eten in het vuur zou belanden met die grote open randen aan elke kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:01
Oke, rotisserie is binnen voor vaderdag, procureur is 24 uur in de marinade.

Nu nog ff een check. In jouw recept staat bij punt 3, aansteken naar 180 direct. Vanaf punt 5 staat indirect.

Hoe doe jij dit? Alles indirect garen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technofreakz
DaWayne schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Oke, rotisserie is binnen voor vaderdag, procureur is 24 uur in de marinade.

Nu nog ff een check. In jouw recept staat bij punt 3, aansteken naar 180 direct. Vanaf punt 5 staat indirect.

Hoe doe jij dit? Alles indirect garen?
Ik maak het op een weber wga en doe alles direct.. alleen na verloop van tijd stook ik hem meer op. Doe het meer op gevoel.

Ook gebruik ik altijd een hele procureur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIoV7iKvdf1ts4P4NaGwcFbv9rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LLD75d90e1UMd3TMfYdRZRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Avalaxy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:23:
Ik heb vandaag een kippetje gemaakt op de kamado met de Bastard rotisserie compact. Ik had echter dat het spit tot twee keer toe uit het motortje glipte waardoor de kip dus stil hing met dezelfde kant richting de kolen. Gelukkig nog op tijd kunnen redden, maar het had erg slecht uit kunnen pakken. Ik heb het spit zo ver als het maar kan het motortje in geduwd, en zover ik kon zien was er ook geen obstructie. Heeft iemand dit weleens meegemaakt? Enig idee waar het door komt en wat ik kan doen om het te voorkomen? Nu was het maar een goedkoop kippetje, maar de volgende keer is het wellicht een dure picanha...
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 15:16
Wellicht dat dit vloeken is in de Tweakers-Barbecue kerk, maar ik ben aan het rondkijken naar een vervanger van mijn huidige gasbarbecue. Nu heb ik een hekel aan dat alles binnenin vies wordt van alle vetten en voedselresten en het schoonmaken ervan lukt me niet zoals ik wil.
Nu zag ik de Weber SLATE GPD Premium Stand-up Griddle 76 cm Plancha en het idee van een dichte bak-plaat (met vet afvoer). Ik bak vooral hamburgers, worstjes, groente (in een mandje) en soms een biefstukspiesje op mijn barbecue.
Nu is mijn vraag: is er een goede reden om dit niet te doen, gezien wat ik met de barbecue doe? Of zijn er grote nadelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmSkI_NItnHHDW50nJ6uLvS94x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTZU5f0wPc8N7zYedbCqq40S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
I kheb de LetzQ rotisserie, daar is het in mijn ogen niet mogelijk dat het spit er uit zou glippen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2-q8e6co7z6nMrrIpjRBpR-Pm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HibgRotCvXq063avKSrqPB1U.jpg?f=fotoalbum_large

Is de constructie bij Bastard dan zo anders? Online meen ik op foto's ook een dergelijke constructie te zien (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
jkrol schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:49:
[...]

I kheb de LetzQ rotisserie, daar is het in mijn ogen niet mogelijk dat het spit er uit zou glippen:
[Afbeelding]

Is de constructie bij Bastard dan zo anders? Online meen ik op foto's ook een dergelijke constructie te zien (?)
Het is idd dezelfde constructie, maar hij glipt er echt maar 1cm uit, en dat is genoeg om het motortje er geen grip meer op te laten hebben waardoor hij stil hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Avalaxy schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Het is idd dezelfde constructie, maar hij glipt er echt maar 1cm uit, en dat is genoeg om het motortje er geen grip meer op te laten hebben waardoor hij stil hangt.
In dat geval lijkt het me een garantie issue. Wellicht is jouw spit verkeerd gemaakt, er vanuit gaande dat niet alle Bastard spits dit hebben. Dan zou het vaak voor moeten komen, denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MiKeZZa schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:20:
In de reclame van Beef & Steak [Afbeelding] kwam ik deze foto tegen

Wat al genoemd is, of een rotdog, of iets heel anders met bacon.
Als ik zoek op basis van de afbeelding dan vind ik wel heel veel verschillende gerechten waar ik honger van krijg. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
coyote1980 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Wij hebben met ons twee een 13" Grill Guru Compact sinds enkele jaren. Voor ons, met af en toe kleinschalig bezoek, werkt dat helemaal prima. Heb nog niet echt de noodzaak gehad voor een grotere. Rotisserie (Keij) erin, spiezenhouder en een rotisseriemandje erbij, divide plate setter erbij, gietijzer rooster, etc. Ik kom niet echt recepten tegen waarmee ik niet uit de voeten kan, maar moet toegeven dat als je ook je groentetjes tegelijk op de barbecue wilt bereiden het wel een uitdaging kan worden.
Heb jij enig idee of die Grill Guru Compact via de AH voordeelshop exact 13 inch is qua maat? Ik zoek een passende druipbak en een gietijzeren rooster, maar het lijkt erop dat er twee versies van de Compact in de omloop zijn....

Dat zou betekenen dat alle accessoires van 13"/33cm op die Compact moet passen? Kan iemand dit bevestigen, om niet met niet-passende extra's te eindigen? 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54

copykat

Good copy isn't bad

Gonadan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:49:
Noodgedwongen is mijn kamado single compact. 16inch geloof ik.
Als mn tuin af is wil ik gaan kijken naar iets dat iets meer gril oppervlakte heeft. zonder de bank of mn rug te breken.
Overwegingen zijn: veel al voor maar een aantal personen 2-4 dus maar af en toe voor meer mensen.
een kamado large is eh large , zwaar, prijzig, langere opwarmtijd door massa. ( lees houtskool verbruik om op te warmen.)
Een Medium bijv. een Bastard urban is ten opzichte van een compact iets effectiever maar ik heb de indruk dat de C en D halve maan set up niet echt werkt. (te klein oppervlak).
Ik ben gewoon bang dat als ik voor een medium ga ik tegen de zelfde issues oploop als bij een compact. ( verbrande hoekjes vlees door de te hete luchtstroom langs de deflector/ hitte plaat)

Andere optie is hou mn habbiebabbie compact en plaats er een Masterbuild 560 naast. Het concept met veel mogelijkheden en vierkante gril die goed regelbaar is voor temperatuur instelling maakt hem ideaal voor diverse gelegenheden. (vooral dat je als BBQ "master" ook gewoon even kan eten en zitten zonder elke keer bezig te moeten zijn. ( jaja plannen en voorbereiden... pstttt * copykat is ADHD besmet dus eh planning.......

Toen hij net uit was kwamen er best veel "selfmade. diy, modificaties uit op YT van onder andere amerikanen. en dat is meteen ook 1 van mn bedenkingen. bouw kwaliteit.
als zal hij netjes in de schuur en overkapping kunnen omdat zn gewicht verplaatsing makkelijker maakt dan een zware kamado die stuk kan vallen.
een andere bedenking is dat een kamado kan je smoren en opnieuw aansteken, de massa traagheid zorgt er voor dat de schaal temperatuur land goed genoeg blijft. Dus 2 eet sessies op een dag is mogelijk op 1 houtskool lading. En dit geld ook voor de volgende dag of een week later.
ik vermoed dat de 560 minder "luchtdicht afsluitbaar is" dus sneller zn voorraad opbrand als je klaar bent en het uit zet. ( veel mods gaan over de kieren dichten tegen valse lucht.)
dat het verbruik wat hoger is is niet zo'n probleem als je niet elke week BBQ't of meerdere keren per week...
kijk hoelang zal zo'n 560 heel blijven? 7 jaar ? 10 jaar?
ik hoop dat Masterbuild binnenkort de M. 560 phase II uit brengt waar alle ontwerp foutjes uit gewerkt zijn.

Andere optie is de Primo ovaal. maar konijne prijzig. ( wel iets meer rooster te gebruiken per volume maar toch.)

En misschien ga ik wel vloeken in de kerk met een electrische BBQ./plancha voor effe snel een paar burgers en worstjes en speklappen klaar maken is dat misschien wel idealer. stekker er in stoken maar op je zonnepanelen ;-) klaar? uit zetten afkoelen roosters/plaat ( indien geen gietijzer maar geëmaileerd) in de vaatwasser klaar.
En dan mn kamadootje als smokertje er naast.

keuzes keuzes.... :X

edit: masterbuilt 600 is de 560 phase ii

en roterseri en grillplates optie...
https://vuurenrook.nl/pro...t-flat-top-griddle-insert
https://international.mas...ity-series-rotisserie-kit

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 15-06-2025 14:25 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
detulp050 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:46:
Wellicht dat dit vloeken is in de Tweakers-Barbecue kerk, maar ik ben aan het rondkijken naar een vervanger van mijn huidige gasbarbecue. Nu heb ik een hekel aan dat alles binnenin vies wordt van alle vetten en voedselresten en het schoonmaken ervan lukt me niet zoals ik wil.
Nu zag ik de Weber SLATE GPD Premium Stand-up Griddle 76 cm Plancha en het idee van een dichte bak-plaat (met vet afvoer). Ik bak vooral hamburgers, worstjes, groente (in een mandje) en soms een biefstukspiesje op mijn barbecue.
Nu is mijn vraag: is er een goede reden om dit niet te doen, gezien wat ik met de barbecue doe? Of zijn er grote nadelen?
[Afbeelding]
Ik heb naast een kogel BBQ en een kamado ook een gas grill, supersnel heet en redelijk simpel schoon te maken.
Gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000

Tomatoman

Fulltime prutser

Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Wat al genoemd is, of een rotdog, of iets heel anders met bacon.
Is dat een waardeloze hotdog?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tomatoman schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Is dat een waardeloze hotdog?
De Rotterdamse variant. Nee het was geen typo. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLS_
  • Laatst online: 20-09 18:22
Na heel lang dit topic volgen hebben wij een aantal weken geleden ook een kamado gekocht. Een bastard large. Al van alles op gemaakt, gerookte zalm, kip, spare ribs, lamsschouder, picanha, buikspek, hele zeebaars etc. etc.

Omdat steeds meer vrienden vegetarisch eten was ik erg blij met de tip om het boek "green fire" van Francis Mallman te kopen. Het gerecht met gebrande wortel, paprika, pistache en labneh is een favoriet hier in huis. Samen met de Piementos de Padron (niet uit het boek, wel een lekkere vega snack).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_WYE4ymtYAorTRwlBqCnE3ws4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsuOgYXoGtrACo1tP6qSXsoO.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is een mooie dag om te BBQ'en. Dus we roken een zwartpootkip en buikspek in Thaise Char Siu kruidenmix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U_qhdppzwzIWb_S7B7l9f7B46c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NX4fdtg2QmFDLNUUFQyVYA5O.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik minder blij mee ben is dat de raincover wat strak om de topvent heen kan zitten. Toen ik de raincover met een wijds gebaar van de bbq trok, kwam de topvent mee. Hierdoor beschadigde de dome en de thermometer. Gelukkig liet de dome zich makkelijk repareren met de lakstift. Ook vind ik het onhandig dat de kamado uren na het eten nog steeds boven de 100 graden is, waardoor ik de raincover er niet overheen durft te doen om deze netjes op te ruimen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBiyIcUleaZ8k8Lqm4QZi1eWb-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4T2UfxPFte6T92SxP9cEj6Ip.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al kom ik tot de conclusie dat hoewel zo'n apparaat er nogal intimiderend groot uitziet het allemaal heel makkelijk werkt en het relatief eenvoudig is lekkere gerechten te maken. Veel dank voor alle posters in dit topic voor de inspiratie!

[ Voor 0% gewijzigd door NLS_ op 15-06-2025 19:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sluit je topvent wel goed af? Als hij uren nadien nog steeds 100+ blijft durf ik wel te geloven dat er iets niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Laatst online: 16:31
GustavSan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Heb jij enig idee of die Grill Guru Compact via de AH voordeelshop exact 13 inch is qua maat? Ik zoek een passende druipbak en een gietijzeren rooster, maar het lijkt erop dat er twee versies van de Compact in de omloop zijn....

Dat zou betekenen dat alle accessoires van 13"/33cm op die Compact moet passen? Kan iemand dit bevestigen, om niet met niet-passende extra's te eindigen? 😀
Even snel gekeken, het gietijzeren rooster dat ik gebruik is 33 cm. Mijn GGC komt van de Hornbach uit 2000, en heeft nog een gietijzeren topvent ipv de blikken topvents die er nu op zitten. Geen idee of de maatvoering nog op punten anders is.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:10:
Sluit je topvent wel goed af? Als hij uren nadien nog steeds 100+ blijft durf ik wel te geloven dat er iets niet klopt.
Aan de foto te zien ligt de mand rammetje vol, dan duurt het bij mij ook wel even voordat hij gedoofd en afgekoeld is.

@NLS_ je kunt kijken of je met minder kolen toe kan, die dingen werken best efficiënt. Stookt een stuk zuiniger en koelt sneller af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Avalaxy schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Staat je bbq scheef? Spies ongelijk verdeeld?

Ik heb dat echt nog nooit gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54

copykat

Good copy isn't bad

Follow-up op de Masterbuilt 600..
YouTube: Masterbuilt Gravity Series 600 Review: Everything You Need to Know
Deze gast geeft best een goed verhaal.
Bouw kwaliteit, tja "flimsy" is toch wel t woord dat gebruikt word.
Ander groot nadeel: de indirecte hitte schijnt het mailard effect ( het bruine verkleuren met een smaakje wat directe gloeiende kolen geeft ) niet t hebben. Dus hoogstens wat gietijzer contact strepen en verder "grijs vlees" wat je in een pan moet af bakken voor t kleurtje.

Das in mijn ogen toch wel de no go. Aka dealbreaker. Als je hem gebruikt als gaarmaker en vervolgens een direct vuurtje er naast klaar heb staan om te searen is dat probleem ook opgelost maar ik probeer juist geen meerdere units aan te moeten hebben.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWayne
Gyros voor het eerst aan het spit 😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59IkFj1FkRESsoR6DxoW-mj9Pyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx0XyOey3XXsTdIMuA5kXnDn.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95mQQ_AVqlx6UjewABBb58zCnvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCeyz5h3z8JQLKJchqV1gp3L.jpg?f=fotoalbum_large
Onder het genot van een coldbrew Coffee-Tonic-Mocktail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
NLS_ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:56:
Nee heel lang dit topic volgen hebben wij een aantal weken geleden ook een kamado gekocht. Een bastard large. Al van alles op gemaakt, gerookte zalm, kip, spare ribs, lamsschouder, picanha, buikspek, hele zeebaars etc. etc.

Omdat steeds meer vrienden vegetarisch eten was ik erg blij met de tip om het boek "green fire" van Francis Mallman te kopen. Het gerecht met gebrande wortel, paprika, pistache en labneh is een favoriet hier in huis. Samen met de Piementos de Padron (niet uit het boek, wel een lekkere vega snack).

[Afbeelding]

Vandaag is een mooie dag om te BBQ'en. Dus we roken een zwartpootkip en buikspek in Thaise Char Siu kruidenmix.

[Afbeelding]

Waar ik minder blij mee ben is dat de raincover wat strak om de topvent heen kan zitten. Toen ik de raincover met een wijds gebaar van de bbq trok, kwam de topvent mee. Hierdoor beschadigde de dome en de thermometer. Gelukkig liet de dome zich makkelijk repareren met de lakstift. Ook vind ik het onhandig dat de kamado uren na het eten nog steeds boven de 100 graden is, waardoor ik de raincover er niet overheen durft te doen om deze netjes op te ruimen.

[Afbeelding]

Al met al kom ik tot de conclusie dat hoewel zo'n apparaat er nogal intimiderend groot uitziet het allemaal heel makkelijk werkt en het relatief eenvoudig is lekkere gerechten te maken. Veel dank voor alle posters in dit topic voor de inspiratie!
Ach, waarom een hoes?
Ik vind het ondingen.
Mijn kamado staat alle dagen van het jaar zonder hoes buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Aan de foto te zien ligt de mand rammetje vol, dan duurt het bij mij ook wel even voordat hij gedoofd en afgekoeld is.

@NLS_ je kunt kijken of je met minder kolen toe kan, die dingen werken best efficiënt. Stookt een stuk zuiniger en koelt sneller af.
Je hebt toch bijna nooit dat alle kolen branden?
Waarom zou het met minder kolen in de mand sneller afkoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
DaWayne schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:30:
Gyros voor het eerst aan het spit 😀[Afbeelding][Afbeelding]
Onder het genot van een coldbrew Coffee-Tonic-Mocktail.
Nu ga je vast niet meer naar de Griek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Technofreakz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Nu ga je vast niet meer naar de Griek.
Haha, het was erg lekker idd, de Griek blijft wel voor gezellige avonden buiten de deur😀.

Volgende keer ga ik voor een groter stuk dan 1100 gram, ik vond dat de spies nu wat weinig buiten oppervlak had, met een groter stuk kan ik wat grotere plakken spiezen.

Groeten,

Wijnand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Laatst online: 20-09 18:22
Dennis1812 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:10:
Er zit wat speling in de topvent, maar niet super veel. Omdat meten weten is. Vandaag de bbq opgestookt naar 250 graden om entrecôte af te grillen, daarna alles afgesloten. Na 1 uur afkoelen was de kamado 150 graden, na 2 uur 110 graden en na 3 uur 80 graden. Is dat normaal?
Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Ik vind het nog wat lastig in te schatten hoeveel kolen er nodig zijn. Ook omdat een kippetje roken zo een paar uur kan duren. Als ik een paar hamburgers grill doe ik altijd een half mandje, wellicht kan ik dat wat vaker proberen.
Omdat ik de bbq graag droog en roestvrij houd en omdat ik het netter vind staan. :)

[ Voor 0% gewijzigd door NLS_ op 15-06-2025 21:02 . Reden: informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:16
barrymossel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:55:
[...]

Na bezoek bij schoonpa mag ik niet meer rijden... ;) En het is net te ver om op de fiets te gaan...
Kwestie van prioriteiten stellen☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ASS-Ware schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:32:
[...]

Je hebt toch bijna nooit dat alle kolen branden?
Waarom zou het met minder kolen in de mand sneller afkoelen?
Kijk eens naar de foto?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:36
NLS_ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:14:
[...]

Er zit wat speling in de topvent, maar niet super veel. Omdat meten weten is. Vandaag de bbq opgestookt naar 250 graden om entrecôte af te grillen, daarna alles afgesloten. Na 1 uur afkoelen was de kamado 150 graden, na 2 uur 110 graden en na 3 uur 80 graden. Is dat normaal?

[...]

Ik vind het nog wat lastig in te schatten hoeveel kolen er nodig zijn. Ook omdat een kippetje roken zo een paar uur kan duren. Als ik een paar hamburgers grill doe ik altijd een half mandje, wellicht kan ik dat wat vaker proberen.

[...]

Omdat ik de bbq graag droog en roestvrij houd en omdat ik het netter vind staan. :)
Kamado gewoon vol gooien met kolen, en nee dat is niet normaal. (Nog steeds) een bekend probleem helaas. Even mailen en je krijgt als het goed is een nieuwe, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:35:
[...]

Kijk eens naar de foto?
Ik zie kolen die niet allemaal branden.
Wat mis ik?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avalaxy
Lekkere picanha gemaakt! Rauw: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HI1eDvSJfhBfoeripnDmxyloqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsNOioVcEuAZgOUZVMqfefxr.jpg?f=fotoalbum_large

Na langzaam garen tot 52C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Jnqi3KfV5Qgf2vRUYellsd6J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGxNYuSioaxoeY64dRnjjwvj.jpg?f=fotoalbum_large

Na affakkelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeHB4mYfgZye_f-bvNpTuDkSb9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUJxdKYiWGQjxUSVXcXAdLCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaL1KvB2L3OU3ukRM4kgVADQVKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKoolLsJ7J250z75lbRgC9Df.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:02
iMode schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Kamado gewoon vol gooien met kolen, en nee dat is niet normaal. (Nog steeds) een bekend probleem helaas. Even mailen en je krijgt als het goed is een nieuwe, succes.
Ik heb nu zelf, na het opsturen van twee video's om de ernst van het probleem te laten zien, bevestiging ontvangen dat ik deze week een nieuwe krijg toegestuurd.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ASS-Ware schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Ik zie kolen die niet allemaal branden.
Wat mis ik?
Dat de gehele onderlaag brandt en die paar koude bovenop ook snel aan de beurt zijn. Als je de mand in z'n geheel laat branden heb je gewoon meer brandende massa en dat duurt langer om te doven en af te koelen, is mijn ervaring althans.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NLS_ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:14:
Zelf klok ik het niet maar ik vind dit op zich niet heel vreemd klinken. Je hebt het wel over een flinke hoeveelheid keramiek die goed opgewarmd is en de warmte moeilijk kwijt kan als je alles dicht zet.
Ik heb hem in mijn tuinhuis staan achter openslaande deuren en die doe ik het liefst pas dicht als de temperatuur flink gezakt is, meestal is dat dus pas als ik richting bed ga.
Wat ik nog wel eens doe is bij de eerste fase afkoelen het bovenventiel op een heel klein kiertje laten. Niet genoeg om de kolen brandend te houden maar er kan wel wat hitte ontsnappen. Later gaat hij dan helemaal dicht.
Maar ik heb geen wetenschappelijke vergelijking gedaan dus kan je niet vertellen of het gegarandeerd werkt of niet. Misschien zit het wel tussen mijn oren. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 15:13
Wat was het weer een heerlijk weekend!

Zaterdag begonnen met een camembert met verse oregano uit eigen tuin. Daarna een gevulde portobello met buffalo mozzarella, zongedroogde tomaten en biefstuk spies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5fyrInFtM7jX_QreW6VgBA07U0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7YSJbCdw7F1uBGuUu9rfKs2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylAdqXp3aIxHaCnE9zwj0Wm8bY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndwCFQD58fSCQwkR0iDH7xNe.jpg?f=fotoalbum_tile

Na een tip gelezen te hebben hier op het forum (waarvoor dank) zaterdagavond begonnen aan de saus voor Koreaanse pulled pork.
We hadden stuk procureur van 1,25 KG en deze heeft een nachtje in de saus gelegen. Zondag om 8:40 uur kon de procureur op de bbq.

Na 5 uur op +- 120 graden en kern 70 heb ik hem ingepakt in slagers papier. Nu begin ik sterk te twijfelen over het slagerspapier wat ik heb, want na 2,5 uur was de kern opgelopen tot 74 graden. (Laatst met sparibs was mijn bereiding ook zeker 1,5 langer dan voorheen en ik maak ze geregeld).

Uiteindelijk besloten om het in aluminiumfolie te doen en de bbq op te stoken naar 160 graden. Om 17:30 eindelijk op 93 graden en besloten om het ervan af te halen en te laten rusten, zodat we rond 18:00 toch aan tafel konden.

Maar wat een lekker recept!! Ook de 2 mayo sausjes die erbij gemaakt (moeten) worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBiHLszIpl2slWs5St4RpvSIvR8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFdPTLFlJS0Jv4nUQy7Nzhue.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYHtLImZPCrC73fLiDfdIHhfSOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa1Tt8zOvVCjM4opHJZteUeU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNR1i7IpEvHmcl-LDE75-IMQn7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvhmeOp1hWY3ovTNZFHg3xpf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgvojBklCCFf3-Xf6-kSIGC8Rp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWrzFMme8UHBrav4YYiP1x6W.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Bauke87 op 16-06-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:01

ettie1990

PSN:ettiesick

Gonadan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:03:
Je mist het punt, ik heb ze beiden zelf achter elkaar op zitten vreten. :+
Ik dacht juist dat je vrouw/vriendin alles stiekem heeft opgevreten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik wilde eerst alleen een simpel gasding. Zo'n party grill oid voor op reis en ik dacht dit ding dan ook zo nu en dan in de tuin op de eettafel buiten te kunnen gebruiken naast de (vrij forse) boretti gasbbq die ik hier had staan. Maar dat ding gaf mij eigenlijk te weinig plezier. Altijd gedoe en ondanks het vervangen van veel onderdelen vorig jaar bleef het een beetje een ding dat op z'n eind liep.

Toen besloten de boretti gratis op MP te zetten en 148 reacties op die ad verder en het ding werd opgehaald (blijkbaar veel interesse in haha).

Dus toen kwam de afweging wat het zou worden. Ik keek naar de Masterbuild portable, beetje combi van twee werelden, maar toch ook niet. Toen kwam de Ninja Woodfire XL langs, die mijn broer ook heeft en waar online veel leuks over te zien/lezen is. Ik vond het echter niet zo'n mooi apparaat en teveel elektronica waardoor ik het buiten laten staat niet zo zag zitten (en binnen is geen plek). Dus toen toch verdiept in de hele kamado/kolen-wereld. Ik werd daar toch wel blij van en hoewel die compact (en ook Grill Guru) natuurlijk een instapding is hoop ik in elk geval de liefde voor bbq met kolen weer terug te krijgen na tig jaar met die Boretti te hebben ge-bbq-ed.

Qua maat moet het wel goedkomen. Als ik mensen uitnodig gaan we hier meestal toch niet ineens 40 hamburgers oid grillen. Voor het standaard werk is deze prima. Ik vraag me wel af of ik qua hitte etc met zo'n compact wellicht een vertekend beeld krijg van wat zo'n kamado allemaal kan, maar ik ben verder ook niet echt het type dat er een homp vlees van 2kg op leg (past wrs niet eens....maar wie weet wat er gebeurd na het starten met zo'n kamado :)).

Ik hou jullie nog wel op de hoogte. Nu maar eens zo'n zak Marabu bestellen, want daar lees ik een hoop goede dingen over.

Dank voor jullie tips en richting/sturing!
coyote1980 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:24:
[...]

Even snel gekeken, het gietijzeren rooster dat ik gebruik is 33 cm. Mijn GGC komt van de Hornbach uit 2000, en heeft nog een gietijzeren topvent ipv de blikken topvents die er nu op zitten. Geen idee of de maatvoering nog op punten anders is.
Heb net zo'n compact besteld via AH, maar lees hier en daar over verschillende afmetingen met de compact direct via Grill Guru, vandaar dat ik even goed uit probeer te zoeken wat wel/niet past :).

Ik ben verder zeer ongeduldig, want ik kan natuurlijk ook gewoon wachten tot ik het ding in huis heb en het dan gewoon opmeten haha.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Paganstars
Even een kleine update van de wedstrijd die ik en mijn dochter afgelopen weekend hebben gedaan in Nijkerk onder auspiciën van Rob Cookoff Association. We stonden er al om 07:00 om op te bouwen, een uur te vroeg, foutje van de organisatie van het event en de wedstrijdleiding. Nou ja shit happens… toen we eindelijk konden opbouwen hadden we een mooi plekje met uitzicht op het veld etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1GGQB84U7Cs_Hdlw3k_WKiVH_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThpiblsjZs2oDPzRDWDT7jgU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ofZN2UuVN3XZqMS0uKgXQV2Qg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmVOABg4v1Rb263mIrynMACg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68nIKV9b_uyakWUGD5CBoWmpllk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8VSrtgbJuDbF5T5qNq0oHsL.jpg?f=fotoalbum_large

De wedstrijd bestond voor ons uit twee onderdelen; Entrecote en Spare ribs.

Bij RCOA is het een lot trekking voor rib selectie, wij mochten als 7e kiezen.

We hadden uiteindelijk allemaal ribs van Swift (Amerikaans vleesmerk), maar van de pro teams (waar ik ook onder hoor) waren niet laaiend enthousiast over de kwaliteit.

De entrecôte’s waren enorme joekels, ze zeiden 2,5ons stukken, deze waren groter. Ik gok ongeveer 5cm dik en zo’n pond per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVmOxFQT7h5F_TWzJ5OCTAe6Grg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nar2tKFRsOtOQCAI0BDBrGRv.jpg?f=fotoalbum_large

Dus uiteindelijk maar getrimd van de dikke lelijke vetstukken en dit in de Dutch oven laten renderen om onze groenten in te sauteren om Philly cheese steak te maken.

Leuk was ook dat @Technofreakz langs kwam om even te kletsen en gelijk te proeven van onze cheese steak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yai5c6kpGUjbl77qOfge2uJfNrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kT8OOJHv7Pxle1PAIfjByWpi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSegoDKBo9mh9CeKQIZ6ca9oSoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eXFKjL2q3tEJthNMpKi7Yik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL1--8pR3Q9HpFhAZMOe-gm9VW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tmlrRUgwHILyR0fOJHx6vUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y9fRGLhuEto9ZDH30nefa2NJLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5WWfr6jeUkZIC1ZPED1yhqH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyUNAt67X20eFSlUxVaVk_ibYW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpRFwym5GjitVEjwQbMCiMU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BcLkXIpP_WHo-Zmb6YyJGG1J_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00LOSkTeaz7oV9oFMAC5yTbb.jpg?f=fotoalbum_large

Onze eind resultaten waren okay, 2 jaar niet op dit niveau gekookt en binnen een nieuwe organisatie; Philly cheesesteak 6e en ribben 11e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
copykat schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Noodgedwongen is mijn kamado single compact. 16inch geloof ik.
Als mn tuin af is wil ik gaan kijken naar iets dat iets meer gril oppervlakte heeft. zonder de bank of mn rug te breken.
Overwegingen zijn: veel al voor maar een aantal personen 2-4 dus maar af en toe voor meer mensen.
een kamado large is eh large , zwaar, prijzig, langere opwarmtijd door massa. ( lees houtskool verbruik om op te warmen.)
Een Medium bijv. een Bastard urban is ten opzichte van een compact iets effectiever maar ik heb de indruk dat de C en D halve maan set up niet echt werkt. (te klein oppervlak).
Ik ben gewoon bang dat als ik voor een medium ga ik tegen de zelfde issues oploop als bij een compact. ( verbrande hoekjes vlees door de te hete luchtstroom langs de deflector/ hitte plaat)

Andere optie is hou mn habbiebabbie compact en plaats er een Masterbuild 560 naast. Het concept met veel mogelijkheden en vierkante gril die goed regelbaar is voor temperatuur instelling maakt hem ideaal voor diverse gelegenheden. (vooral dat je als BBQ "master" ook gewoon even kan eten en zitten zonder elke keer bezig te moeten zijn. ( jaja plannen en voorbereiden... pstttt * copykat is ADHD besmet dus eh planning.......

Toen hij net uit was kwamen er best veel "selfmade. diy, modificaties uit op YT van onder andere amerikanen. en dat is meteen ook 1 van mn bedenkingen. bouw kwaliteit.
als zal hij netjes in de schuur en overkapping kunnen omdat zn gewicht verplaatsing makkelijker maakt dan een zware kamado die stuk kan vallen.
een andere bedenking is dat een kamado kan je smoren en opnieuw aansteken, de massa traagheid zorgt er voor dat de schaal temperatuur land goed genoeg blijft. Dus 2 eet sessies op een dag is mogelijk op 1 houtskool lading. En dit geld ook voor de volgende dag of een week later.
ik vermoed dat de 560 minder "luchtdicht afsluitbaar is" dus sneller zn voorraad opbrand als je klaar bent en het uit zet. ( veel mods gaan over de kieren dichten tegen valse lucht.)
dat het verbruik wat hoger is is niet zo'n probleem als je niet elke week BBQ't of meerdere keren per week...
kijk hoelang zal zo'n 560 heel blijven? 7 jaar ? 10 jaar?
ik hoop dat Masterbuild binnenkort de M. 560 phase II uit brengt waar alle ontwerp foutjes uit gewerkt zijn.

Andere optie is de Primo ovaal. maar konijne prijzig. ( wel iets meer rooster te gebruiken per volume maar toch.)

En misschien ga ik wel vloeken in de kerk met een electrische BBQ./plancha voor effe snel een paar burgers en worstjes en speklappen klaar maken is dat misschien wel idealer. stekker er in stoken maar op je zonnepanelen ;-) klaar? uit zetten afkoelen roosters/plaat ( indien geen gietijzer maar geëmaileerd) in de vaatwasser klaar.
En dan mn kamadootje als smokertje er naast.

keuzes keuzes.... :X

edit: masterbuilt 600 is de 560 phase ii

en roterseri en grillplates optie...
https://vuurenrook.nl/pro...t-flat-top-griddle-insert
https://international.mas...ity-series-rotisserie-kit
Ik heb ook lang getwijfeld over zo'n Masterbuilt Gravity. Gisteren toch maar een Kamado besteld (the Columbus Proline Large complete). Overal zie ik dat die Masterbuilt dingen leuk werken maar dat de bouwkwaliteit bedroevend is. Mocht je echt zo'n ding willen aanschaffen, lees je dan goed in. Er is veel over te vinden.
Pagina: 1 ... 333 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism