Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
vectormatic schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:04:
@Clavat Is het misschien een idee om wat simpeler te beginnen? De weber 47 compact haal je voor ~70 euro bij de bouwmarkt, kan je eens snuffelen aan het BBQen met een weber.

Enige wat je in principe echt mist voor low/slow met zon ding is een thermometer, maar daar heeft ikea de fantast voor uitgevonden, is ook nauwkeuriger dan zon dekstel thermometer, aangezien je direct op roosterhoogte naast je vlees kan meten.

Ik heb persoonlijk nog niet echt ge-low-en-slowed op mijn 47, maar indirect BBQen en zelfs een keer een hele kip gaat er prima mee, ook groente en zelfs de afbakstokbroodjes gaan er gewoon op, en speklapjes in rap tempo affikken gaat ook prima.

Niet om te zeggen dat de MT 57 een slechte keus is, maar ik zou toch zelf eerst een wat goedkoper instappertje nemen. Ik heb mijn 47 nu een jaar of vijf, en wil dit jaar wel de overstap naar een 57 maken, maar echt heel nodig is het ook niet (ligt natuurlijk aan je hoeveelheid eters)
Ik heb regelmatig ook op een "kogel" gekookt.
En wil graag de stap nemen waar ik ook slow/low wil gaan proberen.
En de 57 past net iets meer op als er eventueel eters komen.

En ik zag de nieuwe versie staan en de "oudere" versie met rente punten. En vroeg me af of het verstandig is de "oude" versie te nemen of toch de nieuwe.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Clavat Prima! ik dacht dat je alleen nog maar met de stenen BBQ hard geschroeid, vandaar het advies om eens goedkoop aan het concept te ruiken.

De keuze voor een 57 snap ik trouwens helemaal, als instapper is 47 prima, maar ik merk toch dat ik ook als we maar met zn 4-en zijn, de standaard half/half indeling toch weinig ruimte geeft, vandaar ook de wens om dit jaar over te stappen naar een 57.

Wat oude/nieuwe versies betreft snap ik je helemaal, met de oude en nieuwe bij elkaar heeft weber nu pakweg 8 57 cms om uit te kiezen, en ben ik het spoor ook aardig bijster

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou beginnen met een standaard weber 47, al dan niet 2e hands. Ik weet het, als je aan zoiets begint wil je liefst direct de rolls royce en dan wel met het uitgebreide optie pakket. Maar begin gewoon met een normaal webertje van 47 cm (dan wel die met de aspan, niet met dat schoteltje eronder).

Een Weber 47 kan echt alles wat je wil, al is soms je oppervlakte misschien wat klein. Maar je kunt er echt wel een flink aantal spareribs op kwijt, een pulled pork op leggen of 14 uur lang een brisket low en slowen. En geloof me, als je besmet bent met de q-koorts wil je volgend seizoen toch echt wel een 57cm hebben. En dan kom je ons hier in dit topic bedanken voor de adviezen want je hebt er dan een 57 *bij* gekocht waardoor je niet ineens 'een beetje meer oppervlakte' hebt, maar gewoon 2 Q's in de tuin :Y)
En aan je WAF verkoop je dan gewoon dat je nu een pulled pork kunt maken en ook nog eens burgers grillen tegelijkertijd.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
Klopt.
Maar zelf is ze ook wel fan van de ivoren 57. ook vanwege dat er veel op kan.
En de kleur..
Dus dan gaan we wel voor de 57.

Maar alleen zit ik met het verschil of het enorm is tussen de nieuwe premium en de Ivory versie "de oude"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de nieuwste versie heeft een soort heat deflector, waardoor je het hele oppervlakte kunt gebruiken voor low en slow....
Alleen bijvullen van kolen/rookhout is rottig met dat systeem omdat je het rooster en de heatdeflector eraf moet halen..
Voor korte rooksessies geen probleem, maar wil je langer dan 4-5 uur roken (PP of brisket etc), dan zou ik echt een WSM of een andere "echte" roker overwegen.. (of een indirecte setup op een 57er, waar je de kolen aan 1 kant legt, en ook zo makkelijk kunt bijvullen).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:18:
Voor korte rooksessies geen probleem, maar wil je langer dan 4-5 uur roken (PP of brisket etc), dan zou ik echt een WSM of een andere "echte" roker overwegen..
Nog een aanvulling op het WSM verhaal, als je hier naar gaat kijken is het middelste 'maatje' groot zat omdat je het hele oppervlak kan gebruiken (x2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend wil ik een picanha maken, wordt mijn eerste keer..
Peper/zout en indirect tot 48 graden laten opwarmen en dan de bbq opstoken en vervolgens nog even direct searen om een lekkere korst te krijgen.
Maar voeg je tijdens het indirecte deel nou nog wat rookhout toe??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
@Remko24 ja doe ik wel.

Als je een wsm hebt, kan je voor een paar 10'jes ook een kogel bbq maken ;)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:53:
Maar voeg je tijdens het indirecte deel nou nog wat rookhout toe??
ja

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:28
Vraagje, ik heb mijn barbecue na de laatste keer niet super goed schoon gemaakt. En nu wil ik hem weer helemaal schoon krijgen voor ik dit weekend weer kan gaan bbqen.

Iemand een linkje naar een goede youtube video, of een 'tutorial'?

Op internet vind ik veel verschillende oplossingen en hier zitten de wat gevorderen barbecuers!

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
jordyyyys schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:05:
Vraagje, ik heb mijn barbecue na de laatste keer niet super goed schoon gemaakt. En nu wil ik hem weer helemaal schoon krijgen voor ik dit weekend weer kan gaan bbqen.

Iemand een linkje naar een goede youtube video, of een 'tutorial'?

Op internet vind ik veel verschillende oplossingen en hier zitten de wat gevorderen barbecuers!
Gewoon een goeie fik erin en schoon branden? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 12:31

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@jordyyyys

Ik heb de gewoonte om het rooster 1-2 dagen in een bak (of zak) water met een flinke portie waspoeder ( voor wasmachine/kleding) te laten weken. Daarna met een staalspons of een schuursponsje schoonmaken.
Dit waren gas-bbq roosters met een V-groef waar nogal wat in bleef liggen en dat bakte behoorlijk aan.
Met het rooster van m'n Weber gaat dat nog veel beter, die spijlen zijn mooi rond en goed te doen.

Trucje heb ik ~20 jaar geleden geleerd toen ik bij een partycenter/minigolfbaan in het onderhoud werkte en ook dit dankbare werk toebedeeld kreeg.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

leon0013 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:02:
@jordyyyys

Ik heb de gewoonte om het rooster 1-2 dagen in een bak (of zak) water met een flinke portie waspoeder ( voor wasmachine/kleding) te laten weken. Daarna met een staalspons of een schuursponsje schoonmaken.
Dit waren gas-bbq roosters met een V-groef waar nogal wat in bleef liggen en dat bakte behoorlijk aan.
Met het rooster van m'n Weber gaat dat nog veel beter, die spijlen zijn mooi rond en goed te doen.

Trucje heb ik ~20 jaar geleden geleerd toen ik bij een partycenter/minigolfbaan in het onderhoud werkte en ook dit dankbare werk toebedeeld kreeg.
kan waarschijnlijk ook met vaatwastablet gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Curva schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:47:
Ik ben gisteren ook lekker bezig geweest met de BBQ. Mini porchetta gemaakt met spek en verse kruiden ertussen.

[Afbeelding]

Helaas niet helemaal scherp :+
[Afbeelding]
Heb je receptje hiervan? (plus hoelang in duurt het in totaal?)
Ziet er erg lekker uit en lekker compact (blokker kamado hier), hou wel van mini varianten van gerechten :)

Trouwens sinds tijdje de app Paprika in gebruik voor recepten e.d. moet zeggen erg prettig! Helaas niet gratis, maar voor die paar centen zeker geen miskoop!
Toch al iets van 20 bbq recepten in staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:28
@Martinusz @leon0013

Thanks voor de info! Ik ga het met de zak water en poeder eens proberen!

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 09:57
Martinusz schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:37:
[...]

Heb je receptje hiervan? (plus hoelang in duurt het in totaal?)
Ziet er erg lekker uit en lekker compact (blokker kamado hier), hou wel van mini varianten van gerechten :)

Trouwens sinds tijdje de app Paprika in gebruik voor recepten e.d. moet zeggen erg prettig! Helaas niet gratis, maar voor die paar centen zeker geen miskoop!
Toch al iets van 20 bbq recepten in staan :)
Ik had 2 pakjes varkens speklappen gekocht, 12 lapjes dus.
Kruiden:
Versie basilicum
Versie salie
Tijm
Rozemarijn

Eerst een speklap, dan de kruiden, een tweede speklap erop en dan weer de kruiden. Als laatste een derde speklap erop. Ik had ze vastgezet met 4 saté prikkers en daarna met slagerstouw strak getrokken.
Ik heb ze ruim 1:40 uur op de bbq gehad op ongeveer 130 graden. Als ik ze weer ga maken, ga ik ze 2 uur erop leggen. En dan halverwege omdraaien. Nu had ik ze ook na een uur omgedraaid, maar die 40 minuten voor de andere kant was eigenlijk net iets te kort.

PSN: Curvaa_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
Vanavond stond de bezorger op de stoep.
Heeft de wederhelft de Ivory master touch 57 en de bricketten starter erbij besteld met 2,5 kg briketten..
Zaterdag eens een stuk vlees halen en kijken hoe het gaat met slow.

Alleen even ergens snel een thermometer halen denk action ofzo om te meten. Met temperaturen in het vlees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Clavat schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:17:
Vanavond stond de bezorger op de stoep.
Heeft de wederhelft de Ivory master touch 57 en de bricketten starter erbij besteld met 2,5 kg briketten..
Zaterdag eens een stuk vlees halen en kijken hoe het gaat met slow.

Alleen even ergens snel een thermometer halen denk action ofzo om te meten. Met temperaturen in het vlees
Scheelt weer wikken en wegen de komende dagen ;)

Veel bbq-plezier!

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 21:44
Heeft iemand toevallig ook een pellet BBQ ? IK kan er niet veel over vinden in dit topic.

Ik zit zelf een beetje te denken aan een green mountain pellet bbq met wifi, bv deze :

Afbeeldingslocatie: https://www.green-forest.nl/images/95-0019-1.jpg

Ik ben wel redelijk overtuigd van de "smoke" kwaliteit van zo'n pellet bbq. Ik vraag me echter af of je ook je biefstukje lekker kan grillen. Ik lees dat zo'n pellet bbq tot ongeveer 260 graden gaat.

Heeft iemand ervaring met zo'n ding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geen ervaring mee, maar ken iemand met zo'n ding.
Het is handig en stabiel en daar houd het wel op. Ding aanzetten, programmeren, vlees erop en klaar. Handig voor urenlange sessie's maar heeft weinig meer met bbq'en te maken.
En vergis je niet in de herrie die zo'n apparaat maakt. In het begin wilde ik ook liefst een pelletsmoker, inmiddels blij dat ik gewoon lekker met kooltjes loop te kutten.

Vuur = vuur en in een pellet zit aardig veel energie gepropt. Op de grillstand zul je dus redelijk kunnen grillen lijkt mij, geen ervaring mee op dat gebied verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Koffie schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:04:
Geen ervaring mee, maar ken iemand met zo'n ding.
Het is handig en stabiel en daar houd het wel op. Ding aanzetten, programmeren, vlees erop en klaar. Handig voor urenlange sessie's maar heeft weinig meer met bbq'en te maken.
En vergis je niet in de herrie die zo'n apparaat maakt. In het begin wilde ik ook liefst een pelletsmoker, inmiddels blij dat ik gewoon lekker met kooltjes loop te kutten.

Vuur = vuur en in een pellet zit aardig veel energie gepropt. Op de grillstand zul je dus redelijk kunnen grillen lijkt mij, geen ervaring mee op dat gebied verder.
Ik vind het wel handig dat ik zo'n ding snel aanzet. Dan kan ik elke avond wat vlees erop gooien zonder dat ik lang bezig ben :)

Die herrie heb ik ook wel wat over gelezen. Dat is wel irritant ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:17:
[...]

Ik vind het wel handig dat ik zo'n ding snel aanzet. Dan kan ik elke avond wat vlees erop gooien zonder dat ik lang bezig ben :)

Die herrie heb ik ook wel wat over gelezen. Dat is wel irritant ja.
Neem dan een knappe gasser :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:09
@vortexnl1982 Zelf heb ik een Traeger gehad, het is letterlijk set and forget en deze kon naar 235 graden. Maar de beleving is een heel stuk minder omdat je op de achtergrond een flink aanwezige ventilator hoort, en het verbruik vond ik redelijk hoog vergeleken met een kamado maar dat komt door dun metaal vs dik keramiek/metaal. Qua roken vond ik deze wel geweldig, binnen enkele minuten kan je een perfecte rook creëren.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Na de aanschaf van deze pizzaring-set vraag ik me af wat voor hout te gebruiken om de temperatuur omhoog te krijgen. Heb ik hiervoor specifiek hout nodig of kan ik gewoon twee stukjes pakken afkomstig van een gesnoeide boom? Ik begrijp dat het droog moet zijn, maar kan me voorstellen dat het puur voor de temperatuur wat minder precies komt wat voor hout er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

JBS schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:24:
Na de aanschaf van deze pizzaring-set vraag ik me af wat voor hout te gebruiken om de temperatuur omhoog te krijgen. Heb ik hiervoor specifiek hout nodig of kan ik gewoon twee stukjes pakken afkomstig van een gesnoeide boom? Ik begrijp dat het droog moet zijn, maar kan me voorstellen dat het puur voor de temperatuur wat minder precies komt wat voor hout er gebruikt?
Ik gebruik zelf eikenhout. De trappenmaker hier verkoopt jutenzak met restanten. Meestal leuningen, veel kilo's voor slechts 5,-!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Vorige week nog een lamsbout van 4.5KG bereid tot pulled lamb volgens dit recept:

https://www.bbq-nl.com/pulled-lamb-owensboro-stijl/

Rond de stall op 160 heb ik hem maar gewrapped.
Ook steeds elk uur ingesmeerd met de zelfgemaakte saus.
Hij heeft er uiteindelijk van 09:00 tot 17:00 op gelegen.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4XHtzuCO2UrCXRdSqVFYLcGf/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RYeof8GeDpwduk2JHIbDLVDm/full.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door So_Surreal op 19-04-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:48
Phoe dat ziet er erg lekker uit @So_Surreal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Straks short ribs proberen te bemachtigen. Te lang geleden dat ik dat nog heb gemaakt.

Alleen hoe moet ik dat weer maken? |:(
Iemand een suggestie voor een rub?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Hari-Bo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:11:
@vortexnl1982 Zelf heb ik een Traeger gehad, het is letterlijk set and forget en deze kon naar 235 graden. Maar de beleving is een heel stuk minder omdat je op de achtergrond een flink aanwezige ventilator hoort, en het verbruik vond ik redelijk hoog vergeleken met een kamado maar dat komt door dun metaal vs dik keramiek/metaal. Qua roken vond ik deze wel geweldig, binnen enkele minuten kan je een perfecte rook creëren.
Wat vind je van de sear ? Oftewel kun je een mooie grillstreep krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@vortexnl1982 Viel mij tegen gebruik daar zelf hogere temperaturen voor. Misschien dat de nieuwere modellen inmiddels weer hoger kunnen maar dat weet ik niet.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
@vortexnl1982 Heb er meegespeeld, leuk spul. Je ziet het steeds meer in het wedstrijdcircuit. Een tip, als die uit is en de hopper vol zit, maak die ff leeg ;) (uit tweede hand gehoord). De GMG zijn in NL wel de meest gebruikte.

@Chevy454 Coffee rub;

1 tablespoon ground coffee
1 tablespoon kosher salt
1 tablespoon dark brown sugar
2 teaspoons smoked paprika
2 teaspoons ancho chile powder
1 teaspoon garlic powder
1 teaspoon onion powder
1 teaspoon ground cumin
1 teaspoon freshly ground black pepper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Hari-Bo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:23:
@vortexnl1982 Viel mij tegen gebruik daar zelf hogere temperaturen voor. Misschien dat de nieuwere modellen inmiddels weer hoger kunnen maar dat weet ik niet.
Ik lees dat de traeger tot 260 graden kan. Misschien moet ik eens gaan kijken bij een bbq shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zo. Het hout is binnen. We gaan echt een meubel maken voor de grill guru medium. Ik twijfel alleen nog hoe groot ik het gat moet maken...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:28
iets groter dan de bbq......

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienjo
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09-2024
Is er toevallig ook iemand uit het oosten van het land (regio Deventer) op dit forum die een leuk adresje heeft voor rookhout?

Ik weet dat ik het in de winkel overal wel kan halen maar wellicht een boer/houtbewerker die voor een zacht prijsje een mooie voorraad rookhout verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
So_Surreal schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:48:
Vorige week nog een lamsbout van 4.5KG bereid tot pulled lamb volgens dit recept:
Ik twijfel, kreeg daarstraks al bericht dat de mrs. met 2,5 kilo lamsbout was thuisgekomen.

Twijfel over pulled of grilled :+
Toevallig wel een paar mooie rubs en de Jura-marinade van vanbeekum onderweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
FreshMaker schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:28:
[...]

Ik twijfel, kreeg daarstraks al bericht dat de mrs. met 2,5 kilo lamsbout was thuisgekomen.

Twijfel over pulled of grilled :+
Toevallig wel een paar mooie rubs en de Jura-marinade van vanbeekum onderweg
Stop met twijfelen en maak hem pulled :D
Ik heb hem al 2x eerder gemaakt op deze manier en het is echt heerlijk.

Van meerdere mensen al te horen gekregen dat dit het beste recept was tot nu toe dat ik op de Pit Barrel Cooker gemaakt heb.

Ik heb de saus alleen nog wat aangedikt met maizena, dat staat niet in het gerecht.
Zonder is hij namelijk erg waterig en is het moeilijker lakken elk uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodvil76
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het kijken voor een kamado en had al een beetje besloten om voor de Grill Guru Elite large te gaan tot mij vandaag een Broil King Kegg 4000 aangeboden werd voor 499.- ongebruikt. Nu twijfel ik toch weer een beetje. Wat zouden jullie doen?

Gr. Rodney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodvil76
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:55:
Heeft iemand toevallig ook een pellet BBQ ? IK kan er niet veel over vinden in dit topic.

Ik zit zelf een beetje te denken aan een green mountain pellet bbq met wifi, bv deze :

[Afbeelding]

Ik ben wel redelijk overtuigd van de "smoke" kwaliteit van zo'n pellet bbq. Ik vraag me echter af of je ook je biefstukje lekker kan grillen. Ik lees dat zo'n pellet bbq tot ongeveer 260 graden gaat.

Morgen komt landmann met de pellet bbq van hun een demo geven op het Lente Event bij Praxis Lelystad. Ook met een kamado en een smoker trouwens >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:19:
Zo. Het hout is binnen. We gaan echt een meubel maken voor de grill guru medium. Ik twijfel alleen nog hoe groot ik het gat moet maken...
Minimaal 1" groter in diameter als de kamado op die hoogte. Zo heb je 12mm tussen hout en kamado.

Zoek maar naar foto's waar het hout is uitgedroogd en je een mini notre dam hebt als het gat te klein is.

Tevens onder de kamado vuurvaste stenen plaatsen zegt men.

Het zijn geen short ribs geworden maar USA sucade steaks. Deze waren bij de Hanos in actie, meteen een goede kans om de WBQA kaart te gebruiken.

De Hanos in Heerlen was een tegenvaller tov de Makro in Nuth qua vers aanbod. Daar heeft de Makro toch meer. Maar wat er lag was wel mooi vlees. Hoe dan ook, Flat Iron steaks tonight. Heb 2 grote stukken in 6 kleinere stukken gesneden en 3 ervan gevacumeerd.

1) een uur met zout laten trekken, peper komt na het searen.
2) Noskos the steak rub
3) Aromat en een speciale slager kruidenmix

De Niclan staat lekker op 110C te stoken. De Action Kamado staat klaar om te searen. Geen reverse sear maar de Niclan is er om het vlees verder door te garen tot Medium 62C / Medium rare 55C.

Nu alleen wachten tot vrouwlief terug alvorens we kunnen gaan schroeien :9

[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 19-04-2019 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Rodvil76 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:03:
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje aan het kijken voor een kamado en had al een beetje besloten om voor de Grill Guru Elite large te gaan tot mij vandaag een Broil King Kegg 4000 aangeboden werd voor 499.- ongebruikt. Nu twijfel ik toch weer een beetje. Wat zouden jullie doen?

Gr. Rodney
Direct aanschaffen de.BKK 4000 voor dat bedrag zou ik meteen aanschaffen. Groot voordeel dubbele capaciteit door twee roosters en een stuk lichter en lager verbruik.

Mocht je deze niet nemen stuur me even een pm dan haal ik hem op.

[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 19-04-2019 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Rodvil76 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:03:

Gr. Rodney
Die bkk 4000. Topding. Als @Hari-Bo niet snel genoeg reageert wil ik hem ook wel 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Harry niet zo hebberig 😜

Maar @Rodvil76 ik sluit me bij de rest aan de bkk boven iedere keramische kamado

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Met @Hari-Bo @CodeIT en @Paganstars - Niet twijfelen, gewoon doen !

Hier was het vandaag een bordje zalm ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E69TVm6.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door FreshMaker op 19-04-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Laten staan en mij het adres doorsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Waar is deze nou te koop voor dat bedrag dan haal ik hem morgen op. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:05:
Jij bent te grote slokop Harry lol.
Wat moet jij met een BKK4000 doen als je al 2 calibers hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:33:
[...]

Jij bent te grote slokop Harry lol.
Wat moet jij met een BKK4000 doen als je al 2 calibers hebt?
En nog een BGE Large/Minimax en twee keer een WSM 47cm, Cobb Premier :P en ik vergeet vast nog wat. Onder het mom beter mee verlegen als om verlegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:41:
En nog een BGE Large/Minimax en twee keer een WSM 47cm, Cobb Premier :P en ik vergeet vast nog wat. Onder het mom beter mee verlegen als om verlegen ;)
Ik heb de Q vandaag pas voor het eerst echt weer gebruikt. Hoe moet je dat doen met zoveel Q's? Die staan dan stof te verzamelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Chevy454 Dat is onder andere waarom ik een blog heb, daardoor barbecue ik redelijk vaak tot 3-4 keer per week. En wissel regelmatig tussen de verschillende modellen. Is het echt nodig zoveel barbecues? Absoluut niet, maar ik vind het een enorm leuke hobby/passie. En hobby's mogen geld kosten, had beter tandenstokers kunnen verzamelen oid. :p

En omdat alles binnen staat neemt het wel veel ruimte in, met daarbij een oldtimer sinds kort. Binnenkort een schuur erbij van 7x6,5mtr dan heb ik weer voldoende ruimte. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Hari-Bo op 20-04-2019 09:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hier ook rustig aan bezig ( blog en lam )

ondertussen moinkballs oosterse stijl erbij gepropt ...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D4H2CZN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/qfire.nl/wp-content/uploads/2019/04/8371F399-7838-4799-AB91-F3D98AD02257.jpg?resize=300%2C300&ssl=1 Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/qfire.nl/wp-content/uploads/2019/04/IMG_2078-e1555757683918.jpg?resize=300%2C300&ssl=1

Balletjes bijna klaar, lammetje mag nog een paar uurtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Hoe doen jullie het terugkoelen van vlees?

Als je bv een stuk hebt voorbereidt voor de dag erna.
Gewoon een half uur buiten de koelkast uitdampen en dan erin zetten?

Of echt met bakken ijswater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Zolang je niet als professional bezig bent, is het afkoelen en daarna de koeling in voldoende.
Maar ik ben opgegroeid met een instelling "niet alles maakt je kapot"
- zolang je gewoon kwaliteit gebruikt, en de boel schoon hebt, gaat dat prima.
Wel zorgen dat de beestjes ( vliegen e.d ) er niet bij kunnen ( ik heb diverse vliegenkapjes voor over borden )
En niet in de volle zon natuurlijk ;) dan koelt het nooit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Check!

Nog 10 graadjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8JpTLBkn/IMG-20190420-144935.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

@NeutraleTeun Grote stukken vlees, zoals schouder of buik, laat ik gewoon afkoelen met een vliegennet er overheen en gaat daarna de koelkast in.

Kleine stukken vlees koel ik na het rusten terug in ijswater. Niet omdat ik bang ben voor bacteriën, maar hoe sneller het is afgekoeld, des te minder vocht er uit kan lekken/stomen.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hoe is de saga van de BKK4000 nu? :P
Welke tweaker heeft em nu gekocht?

* Chevy454 gaat lekker een sucade steak eten.
Binnenkort eens bij de lokale slager ipv Hanos een stuk vragen en dan zelf schoonmaken. Lijkt me ook een leerrijk klusje.

En dan meteen een fatsoenlijk fileermes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:24
Een echte weber beginnersvraag, nieuwe kogel BBQ gekocht en ik had zonder de briq starter moeite om het allemaal aan te krijgen. Na wat aanmaakblokjes goed aangestoken te hebben deed ik gelijk de deksel erop, maar hierdoor ging het dus niet goed aan, deksel en bodem ventilatie stond open.

Had trouwens 1/3 gevuld omdat we toch maar me ze tweeen waren.

Wat moet ik de volgende keer anders doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:00
Fromz schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:37:
Een echte weber beginnersvraag, nieuwe kogel BBQ gekocht en ik had zonder de briq starter moeite om het allemaal aan te krijgen. Na wat aanmaakblokjes goed aangestoken te hebben deed ik gelijk de deksel erop, maar hierdoor ging het dus niet goed aan, deksel en bodem ventilatie stond open.

Had trouwens 1/3 gevuld omdat we toch maar me ze tweeen waren.

Pas het deksel erop als de aanmaakblokjes opgebrand zijn en de kolen/briketten goed aan zijn.
Hoeveel oppervlakte je gebruikt hangt helemaal af van wat je maakt (direct/indirect, grootte van je vlees, hoeveel tegelijk etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Fromz schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:37:Wat moet ik de volgende keer anders doen?
Ik zou toch die briketten starter kopen. Want met aanmaakblokjes in een ketel heb ik teveel wisselende ervaringen (komt ook door teveel wisselende kwaliteit van briketten). Of een looftlighter als je geen gezeur wilt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 20-04-2019 20:00 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hari-Bo
Eind deze maand de houtskool pagina online, hieronder een teaser van de grafiek met het verloop per product. En daaronder komt een mooi overzicht met de eigenschappen. Best veel tijd gekost om dit zo objectief en representatief mogelijk te houden. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AMisAjC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:24
Bedankt heren! Komende dagen uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:30:
Hoe is de saga van de BKK4000 nu? :P
Welke tweaker heeft em nu gekocht?

* Chevy454 gaat lekker een sucade steak eten.
Binnenkort eens bij de lokale slager ipv Hanos een stuk vragen en dan zelf schoonmaken. Lijkt me ook een leerrijk klusje.

En dan meteen een fatsoenlijk fileermes kopen.
Ik haal hier alleen maar uit ( voor mijzelf )
"ik wil een fileermes " - Yes I would !!
Fromz schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:37:
Bij de Action een starter halen, 5€ en je bent voor minimaal 2 jaar gesetteld.

[ Voor 18% gewijzigd door FreshMaker op 21-04-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:20:
Ik haal hier alleen maar uit ( voor mijzelf )
"ik wil een fileermes " - Yes I would !!
Klopt wel, het vlees grillen heb ik inmiddels wel door. De uitdaging ligt nu anders, het vlees voorbereiden. Spelen met rubs etc etc.

Mijn steak game heb ik wel vrij goed onder controle, nu is het om betere hamburgers te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Zo gisteren zoete aardappel met witte bonen in tomatensaus en hamburgers van de green egg. Tevens mijn gietijzeren rooster gered van de roestondergang door deze vanaf 11:00 in te branden (meermaals) met crisco. Zeer content ermee. Eten mocht er ook zijn. Foto vergeten te maken maar vriendin had er iets hips van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jpG9EzTKTMrzFAyk05PiF2St/full.jpg

Sla en ui trouwens gegrild op de het rooster van tevoren. Dat geeft een klap meer smaak!

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 21-04-2019 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Typhone schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:43:
Foto vergeten te maken maar vriendin had er iets hips van gemaakt:

[Afbeelding]

Sla en ui trouwens gegrild op de het rooster van tevoren. Dat geeft een klap meer smaak!
Een paar jaar geleden keken we neer op mensen die hun eten fotografeerde :+

Oh the times they are a changin ...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dIYpeoe.jpg

De pulled lamb, op een wrap met wat sla en harissa

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DYv818z.jpg
Chevy454 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:51:
[...]

Klopt wel, het vlees grillen heb ik inmiddels wel door. De uitdaging ligt nu anders, het vlees voorbereiden. Spelen met rubs etc etc.

Mijn steak game heb ik wel vrij goed onder controle, nu is het om betere hamburgers te maken.
Same here, dat was ook mijn bedoeling ...
Ik heb dezelfde gedachten, stap voor stap, en daar hoort goed gereedschap bij ....
Al dievrse keren blijven hangen op de messenafdeling bij Sligro, maar ook de "Forged" serie vindt ik prachtig

[ Voor 31% gewijzigd door FreshMaker op 21-04-2019 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:55:

Ik heb al een jaar of 5 een GMG Daniel Boone. Juist genomen voor gemak en consistente temperatuur en geen gepiel met kolen, starters etc. Geweldig apparaat, waar je van Low en Slow (65 graden) tot High en Fast (rond de 270) kunt gaan. Met de pizza-oven insert kun je nog veel heter gaan en kun je dus ook steaks ed heel snel bereiden.

Berichten over veel geluid zijn m.i. overdreven, ja, je hoort een fan maar dit valt echt weg tegen normaal omgevingsgeluid. En ik lees nog over de hopper leeghalen, dat hoeft absoluut niet, kun je maanden laten zitten.

In het wedstrijd circuit zie je inderdaad steeds meer mensen naar pellet-bbqs overgaan. Werkt gewoon een stuk beter, stabieler en relaxter.

Als je een echte kenner (die ook 'gewone' en kamado's heeft gebruikt) wilt raadplegen: Neem ff contact op met Green Mountain Grills. Richard is een bekende in het wedstrijd-circuit en zweert bij pellets.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
Richard is niet de enige die erbij zweert 🙂 Ik zou wel een pellet grill willen, maar die krijg ik niet verkocht thuis 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@MasterMaceMichu Persoonlijk vind ik het niet echt een achtergrond geluid, afhankelijk hoever je ervan af zit denk ik. Onder mijn kapschuur van 7x3mtr barbecue ik in de ene hoek en de andere hoek wordt er gegeten. Dan is de fan van de pallet barbecue echt wel storend aanwezig.

De geluidsproductie is zoals onderstaande video rond de 7 minuten, dat is voor mij naast de mindere beleving de reden geweest om deze weer van de hand te doen. Qua gemak is het inderdaad echt een verademing.
Traeger review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Vraagje aan de kenners

ik ben op zoek naar een nieuwe bbq en wil overstappen naar een kamado.

ik kreeg de The Bastard Large aangeboden voor 800 Euro. is dat iets ?
zijn er betere varianten of aanbiedingen die iemand weet ?
ik zoek iets met wieltjes en van die zijplanken zodat er er wat op kan zetten, hij moet stevig zijn en het hele jaar buiten kunnen staan en makkelijk te verplaatsen zijn.

Ik vind het erg moeilijk, zie namelijk dat er ook een hoop nepperts tussen staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 21-04-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Slux schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:46:
zijn er betere varianten of aanbiedingen die iemand weet ? Ik vind het erg moeilijk, zie namelijk dat er ook een hoop nepperts tussen staan.
Welke andere modellen heb je al gevonden ter vergelijk en met welk gebruik? Anders kunnen we moeilijk iets zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 21-04-2019 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
Hari-Bo schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:08:
@MasterMaceMichu Persoonlijk vind ik het niet echt een achtergrond geluid, afhankelijk hoever je ervan af zit denk ik. Onder mijn kapschuur van 7x3mtr barbecue ik in de ene hoek en de andere hoek wordt er gegeten. Dan is de fan van de pallet barbecue echt wel storend aanwezig.

De geluidsproductie is zoals onderstaande video rond de 7 minuten, dat is voor mij naast de mindere beleving de reden geweest om deze weer van de hand te doen. Qua gemak is het inderdaad echt een verademing.
Traeger review
Die Traeger maakt een stuk meer geluid dan mijn GMG....En ik zit hier in een buurt waar in de zomer 40 kinderen rond lopen te schreeuwen en iedereen zijn eigen Spotifylijst moet kunnen horen.... ;)

En in de winter zit ik lekker binnen, terwijl hij een uur of 8 varkensvlees staat te beroken.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Slux schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:46:
Vraagje aan de kenners

ik ben op zoek naar een nieuwe bbq en wil overstappen naar een kamado.

ik kreeg de The Bastard Large aangeboden voor 800 Euro. is dat iets ?
zijn er betere varianten of aanbiedingen die iemand weet ?
ik zoek iets met wieltjes en van die zijplanken zodat er er wat op kan zetten, hij moet stevig zijn en het hele jaar buiten kunnen staan en makkelijk te verplaatsen zijn.

Ik vind het erg moeilijk, zie namelijk dat er ook een hoop nepperts tussen staan.
Je krijgt een Bastard Large aangeboden maar je zegt ik zie dat er ook een hoop nep tussenstaat. Hoe is dat relevant? Is die Bastard wel echt?

Er is niet zoveel nep hooguit imitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Chevy454 schreef op zondag 21 april 2019 @ 19:45:
[...]

Welke andere modellen heb je al gevonden ter vergelijk en met welk gebruik? Anders kunnen we moeilijk iets zeggen.
Deze versies ben ik tegen gekomen waar ik eigenlijk alleen bij de Kegg lees dat ie zijn warmte niet goed kwijt kan, maar design ziet er wel weer mooi uit vind ik, plus hij is wat steviger dan de keramische denk ik ?

Big Green Egg, wat aan de dure kant
Monolith, lijkt erg veel op de bastard
Broil King Kegg, warmte probleem

ik gebruik hem maar voor 2/3 personen maar ben wel een grote eter vandaar dat ik op de large uit kwam :P
Typhone schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:12:
[...]
Je krijgt een Bastard Large aangeboden maar je zegt ik zie dat er ook een hoop nep tussenstaat. Hoe is dat relevant? Is die Bastard wel echt?

Er is niet zoveel nep hooguit imitatie.
Als ik een beetje vergelijk op sites en bijvoorbeeld een marktplaats zie ik een hoop aanbieders die rond dezelfde prijs zitten.

Zit er verschil tussen nep en imitaite dan ? Het is toch allebij nep ? als ik een imitatie rolex koop, is die toch echt nep :P

[ Voor 29% gewijzigd door Slux op 21-04-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Nep is een Black Bastard als zijnde een Black Bastard verkopen terwijl het eigenlijk een Heung Cheong Ming Kamado is. Imitatie is een Heung Cheong Ming Kamado die in het zwart verkocht wordt en op een Black Bastard lijkt maar (veel) goedkoper is.

Overigens zolang je merken als (even uit mn hoofd: Kamado Joe, Primo, BGE, Black Bastard, Broil King Kegg etc in je hoofd hebt dan zit je wel goed. Iedereen die wat kiest zal dat merk adviseren maar ik heb inmiddels op ze allemaal mogen BBQ’en en dan zijn sommige dingen ‘net ff anders’ maar allemaal zijn ze hartstikke goed of perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Slux Wat versta je onder een warmte probleem? Omdat de Keg zo goed geïsoleerd is kan deze slechter zijn warmte kwijt. Maar hoevaak ga je een situatie krijgen waarbij je snel van 250+ naar 100 graden wilt? Je kan er ook op anticiperen en er rekening mee houden, dan is de Keg meer dan een prima kamado. Mede omdat je standaard twee verdiepingen hebt qua rooster capaciteit en de bovenste eruit kan draaien waardoor je het onderste rooster volledig kan benutten. En staal is iets meer vergevingsgezind dan keramiek met vallen en stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 00:42
Stinger_Ventura schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:22:
Ik twijfel heel erg of ik nog snel zo'n Action Kamado voor €88,88 zal halen?
Heb een Weber 57 en al een ingebouwde pizza oven.

Als ik snel een paar sateetjes wil grillen, of een stukje vlees wil afblaven. Is zo'n Action ei dan veel sneller op termperatuur dan een W57?

En hoeveel kippenbouten kunnen op zo'n ding? dat maken we ook geregeld.
Okay! Dus voor €88 het Action Ei gehaald en uiterst tevreden.
Handje houtskool, 2 starter cubes en 20m later gierend heet. I.p.v. een starter vullen en dan na 20m die omgooien in de W57 en dan ben je nog 20m bezig met schoonboenden/opwarmen/afstellen van de Weber.
Opervlakte is kleine maar perfect voor 2 entrecootjes of een paar sateetjes. En hij is redelijke snel uit, maar schuiven open en hij laait meteen weer op. Perfect voor de casual BBQ waar je links en recht wat op de Q gooit.

Een ding, meteen na de 1ste run zag ik een fractie scheur in de buitenkant. Hij is niet gevallen, heb hem 1 keer voorzichtig verplaatst, en medium heet gemaaakt.
Is dit een toekomstig probleem? Of een future van een goedkoper kamado??
Weet niet of ik er mee terug moet gaan naar de Action om hem om te ruilen??

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FK5JkdV/A8360-DA6-DFD9-4994-B051-FB81-E250-F041.jpg
maffiaway

Ps. Bij de 2de run vandaag is de scheur nog iets maar boven gelopen.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zondag 21 april 2019 @ 21:16:
@Slux Wat versta je onder een warmte probleem? Omdat de Keg zo goed geïsoleerd is kan deze slechter zijn warmte kwijt. Maar hoevaak ga je een situatie krijgen waarbij je snel van 250+ naar 100 graden wilt? Je kan er ook op anticiperen en er rekening mee houden, dan is de Keg meer dan een prima kamado. Mede omdat je standaard twee verdiepingen hebt qua rooster capaciteit en de bovenste eruit kan draaien waardoor je het onderste rooster volledig kan benutten. En staal is iets meer vergevingsgezind dan keramiek met vallen en stoten.
Dank duidelijk, als je het weet zal het ook niet zo vaak voorkomen idd.

Krijg inmiddels vierkante ogen van al dat gezoek B)
Maar dan ben ik eruit ik ga voor de Keg, die kwam ook al als eerste naar boven omdat ie van staal is.

Nu nog een leuke aanbieding zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
MasterMaceMichu schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:17:
[...]

Ik heb al een jaar of 5 een GMG Daniel Boone. Juist genomen voor gemak en consistente temperatuur en geen gepiel met kolen, starters etc. Geweldig apparaat, waar je van Low en Slow (65 graden) tot High en Fast (rond de 270) kunt gaan. Met de pizza-oven insert kun je nog veel heter gaan en kun je dus ook steaks ed heel snel bereiden.

Berichten over veel geluid zijn m.i. overdreven, ja, je hoort een fan maar dit valt echt weg tegen normaal omgevingsgeluid. En ik lees nog over de hopper leeghalen, dat hoeft absoluut niet, kun je maanden laten zitten.

In het wedstrijd circuit zie je inderdaad steeds meer mensen naar pellet-bbqs overgaan. Werkt gewoon een stuk beter, stabieler en relaxter.

Als je een echte kenner (die ook 'gewone' en kamado's heeft gebruikt) wilt raadplegen: Neem ff contact op met Green Mountain Grills. Richard is een bekende in het wedstrijd-circuit en zweert bij pellets.
Bedankt voor de tips. Ik zat ook al te kijken naar Green Mountain Grills. Hoe werkt het affakkelen / searen van een steak ? Moet je daar een speciaal opzetstuk voor moet kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Heeft iemand tips voor me om me verder te verdiepen in het bbq'en? heb inmiddels een jaartje een weber original kettle staan, en gebruik hem af en toe om wat bbq vlees van de slager direct te bbq'en.

Ik lees heel veel mooie recepten en uitgebreide manieren om 12 uur lang een stukje vlees heerlijk klaar te maken, maar ik ben even meer op zoek naar de volgende stap na het standaard bbq'en zonder het mezelf gelijk te moeilijk te maken (en goed vlees te verpesten).
Wat zou de volgende stap moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
RonnieB82 schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:16:
Heeft iemand tips voor me om me verder te verdiepen in het bbq'en? heb inmiddels een jaartje een weber original kettle staan, en gebruik hem af en toe om wat bbq vlees van de slager direct te bbq'en.

Ik lees heel veel mooie recepten en uitgebreide manieren om 12 uur lang een stukje vlees heerlijk klaar te maken, maar ik ben even meer op zoek naar de volgende stap na het standaard bbq'en zonder het mezelf gelijk te moeilijk te maken (en goed vlees te verpesten).
Beenhammetje lekker naturel kopen en dan zelf iets van maken.

Spare ribs, Pulled pork of Picanha zijn allemaal prima te doen, het is allemaal eigenlijk niet zo ingewikkeld, zeker voor deze gerechten zijn veel uitgebreide recepten en stappenplannen te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
10 beurten kaart bij de pizzeria. Het gaat soms mis met L&S door je eigen fout om te kijken, te weinig geduld te hebben. Dan kan je nog pizza halen.

Gewoon een pulled pork maken. Maar dan op de hot and fast methode eerst. Daarna low and slow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@RonnieB82 Ik zou beginnen met spareribs in plaats van pulled pork. Die zijn kleiner en sneller klaar namelijk. Spareribs 4-6 uur, pulled pork 8-14+ uur. Pulled pork is qua bereidingstijd ook moeilijk (bijna niet) in te schatten. Het is meestal ook 3+ kilo dat je dan ook weer eerst op moet eten voordat je weer wat vlees op de barbecue kunt klaarmaken. Met spareribs kun je dus vaker oefenen :P

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Wat ik meestal aanraadt is hetzelfde als mijn voorgangers.
Begin met een hele kip ( beercan-chicken, maar zonder bier ... heeft geen zin ;) )
Dan roadkill chicken ( platgedrukte kip )
Spareribs en een leuk visje ( Dorade / Zeebaars ) allebei de kip van de zee :)

En als je die allemaal dit seizoen gedaan hebt, heb je je bbq wel door qua instellen en uithouding.

Dan ga je naar de grotere stukken, Pulled Pork, echte steak ( zo'n dure, dry aged van 4 cm dik )

En lezen, veel lezen ...
Blogs doornemen, BBQ-helden, koken met vuur, bbq-nl.com van Noskos
(of de mijne, al kom je daar nu niet zo heel ver mee )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:00
Gewoon ergens beginnen waar je trek in hebt. De eerste paar keren er goed bijblijven, dan kun je nog veel bijsturen. Als je het gewoon rustig doet en langzaam je vuurtje uitbouwt tot de juiste temperatuur, dan kan het niet zo verkeerd gaan dat het hele stuk vlees verpest is. Je kan er altijd nog wel iets van maken

Er is niets wat een beetje mayo niet kan repareren

[ Voor 8% gewijzigd door Misha op 22-04-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Misha schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:59:
Gewoon ergens beginnen waar je trek in hebt. De eerste paar keren er goed bijblijven, dan kun je nog veel bijsturen. Als je het gewoon rustig doet en langzaam je vuurtje uitbouwt tot de juiste temperatuur, dan kan het niet zo verkeerd gaan dat het hele stuk vlees verpest is. Je kan er altijd nog wel iets van maken

Er is niets wat een beetje mayo niet kan repareren
Mayo :? Ik heb juist geleerd: "met sateh-saus smaakt alles."

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
@RonnieB82 ik raad juist iedereen aan om een eerste l&s sessie met een klein stuk varkensnek/procureur te doen, ca 2kilo. Dit is erg vergevingsgezind vlees, waar je je kan concentreren op temperatuur beheersing. Als je je Q tussen de 100 en 130 graden houdt en na 5 uur/bij 70 graden hem inpakt, kun je daarna rustig wachten tot hij rond de 90 graden is,of zelfs in de oven afmaken. Noskos heeft een goede beschrijving op zijn site staan.

Na het pullen mixen met bbq saus, opgevangen vocht, portioneren en wat je niet direct op eet invriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:00
Apie! schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:14:
[...]

Mayo :? Ik heb juist geleerd: "met sateh-saus smaakt alles."
Het was bij wijze van. Het is echt ontzettend moeilijk om een stuk vlees zo te verneuken dat je er echt helemaal niks meer mee kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Hari-Bo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:05:
Denk dat dit hem is
https://link.marktplaats.nl/m1377756697

Is wel heel goedkoop wat ik zie, goedkoopste wat ik tegen ben gekomen is 1300 Euro voor de 5000

[ Voor 16% gewijzigd door Slux op 22-04-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Slux schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:48:
Denk dat dit hem is
https://link.marktplaats.nl/m1377756697

Is wel heel goedkoop wat ik zie, goedkoopste wat ik tegen ben gekomen is 1300 Euro voor de 5000
Die is gereserveerd naar wat ik heb vernomen.
Verder heeft die geen Grill Guru dus lijkt me niet dat het om deze gaat.

Eendenborst op de Q. Als een picanha bereid. Vetkant ingesneden en met zout. Vleeszijde zout en peper.

Ben benieuwd hoe dat gaat smaken!

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 22-04-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 11:08
@Chevy454 uit ervaring kan ik zeggen erg lekker.
Vinden mijn dochters ook altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 20:43

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

MasterMaceMichu schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:36:
@RonnieB82 ik raad juist iedereen aan om een eerste l&s sessie met een klein stuk varkensnek/procureur te doen, ca 2kilo. Dit is erg vergevingsgezind vlees, waar je je kan concentreren op temperatuur beheersing. Als je je Q tussen de 100 en 130 graden houdt en na 5 uur/bij 70 graden hem inpakt, kun je daarna rustig wachten tot hij rond de 90 graden is,of zelfs in de oven afmaken. Noskos heeft een goede beschrijving op zijn site staan.

Na het pullen mixen met bbq saus, opgevangen vocht, portioneren en wat je niet direct op eet invriezen.
Apie! schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:13:
@RonnieB82 Ik zou beginnen met spareribs in plaats van pulled pork. Die zijn kleiner en sneller klaar namelijk. Spareribs 4-6 uur, pulled pork 8-14+ uur. Pulled pork is qua bereidingstijd ook moeilijk (bijna niet) in te schatten. Het is meestal ook 3+ kilo dat je dan ook weer eerst op moet eten voordat je weer wat vlees op de barbecue kunt klaarmaken. Met spareribs kun je dus vaker oefenen :P
Ik heb laatst gewoon pulled pork gemaakt van 1 kilo, beetje ongepland, maar mijn pa had 2 kilo varkensnek gekocht, en wilde dat ik ook wat probeerde (ik lever recept aan, we proberen beide. Hij is niet zo goed in de recepten vinden).

Vond het redelijk gelukt:

Pulled op brood
Pulled pulled
Pulled pork heel

Gemaakt volgens dit recept:
https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Thnx voor alle tips!

Hoe maken jullie de porties?
Wij eten meestal met 2, dan is een kilo vlees al snel teveel ;) kan ik dan gewoon met de helft aan de slag, of is het beter/makkelijker om een groot stuk op de BBQ te hebben? (En dan achteraf in de koelkast of invriezen?)

Die pulled pork lijkt me een mooie uitdaging, zal binnenkort eens was bij de slager halen!

[ Voor 14% gewijzigd door GeleFles op 22-04-2019 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@RonnieB82 een Boston butt of een varkensschouder voor pulled pork is al snel 3 kilo. Wij zijn met 2+1 en ik portioneer wat we niet meteen opeten met een vacumeermachine, en die porties gaan de vriezer in.

Je kunt een kleiner stuk proberen, maar dan loop je de kans dat de bark niet goed ontwikkelt doordat de bereidingstijd dan korter is.

Overigens, als jij een slager hebt die Boston buttts en/of varkensschouders heeft liggen, benijd ik je. De slager bij ons heeft niet eens rauwe spareribs liggen. Alleen van die goorvoorgegaarde. Van varkensnek heb ik overigens ook wel eens pulled pork gemaakt.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hans Esselink schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:36:
@Chevy454 uit ervaring kan ik zeggen erg lekker.
Vinden mijn dochters ook altijd
Dat was zeker lekker. Maar wat zijn ze snel klaar. Eerst vleeskant wat laten kleuren. Daarna vetkant. En dan indirect.

In 10 minuten was alles gereed.

Het is zeker voor herhaling vatbaar. Maar een beetje tweaken misschien. Een lekkere zoete portosausje erbij ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:40
Overkapping staat!

Al ga ik wel eens het bbq meubel (inclusief de verrotte weber als daar interesse voor is) op markplaats zetten. Ik maak er te weinig gebruik van en met het geld dat ik er voor krijg kan ik mogelijk wat investeren voor spulletjes voor de Bastard.

Overkapping

Het meubel is ook te zien op de foto. Wat zou een realistische vraagprijs zijn? Heb er zo’n €125 euro ingestoken exclusief BBQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tot hoeveel persoenen is zo kleine kamdo en de imitaties geschikt ?

na de verkoop van de gas bqq wil weer eens een kolen bqq . twijfel tussen een eitje of een smoker....

van simpel grilen tot slow cooking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:36:
tot hoeveel persoenen is zo kleine kamdo en de imitaties geschikt ?

na de verkoop van de gas bqq wil weer eens een kolen bqq . twijfel tussen een eitje of een smoker....

van simpel grilen tot slow cooking :)
Welke kleine bedoel je? Die van de action kan best veel. Kan bijna 2kg PP op, gaan 6 kippenbouten tegelijk op...

Je kan best 2 van die kleintjes hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
Vandaag de 3 2 1 methode spare ribs gemaakt maar niet goed gegaan helaas :( ze waren echt super maar dan ook supers scherp/heet van smaak en ook nog veelste stevig... Geen idee wat ik fout heb gedaan dit keer maar dat er iets niet goed langsgaan is wel duidelijk 😕.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Vandaag een interne backdraft in mijn BGE, nog niet eerder meegemaakt. Iedereen met een Kamado weet dat je een hete BBQ moet laten 'burpen' voor je de hele deksel open doet. Dit om geleidelijker zuurstof toe te voegen, omdat je anders een steekvlam/backdraft krijgt.

Vanmiddag was ik net klaar met de sessie en was ik de BGE aan het stikken met de keramiekdeksel en de schuiven dicht, toen ik me bedacht dat ik mijn margrietschijf al vast op het rooster wilde leggen. BGE kwam van een kleine 300 graden en was toen nog ruim 200. Deksel dus op een kier en op dat moment wordt ik geroepen waardoor ik de deksel weer dicht doe. 2 seconden later eerst een soor zuigend geluid en daarna een WHOEP, met een hoop rook tussen de onderste schuif door. Ik had even het idee dat er ergens een scheur in mijn base sprong, zo'n hard geluid maakte het.

Ik wist zoals gezegd van het burpen en zelfs met burpen kost het me nog af en toe wat haren op mijn arm doordat de vlammen toch ineens naar buiten vliegen, maar dit klonk bijna als een explosie. Uiteraard is de gevaarlijke situatie daarna meteen weg, maar ik schrok er wel even van. Iemand dit eerder meegemaakt?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Jan-man schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:53:
Vandaag de 3 2 1 methode spare ribs gemaakt maar niet goed gegaan helaas :( ze waren echt super maar dan ook supers scherp/heet van smaak en ook nog veelste stevig... Geen idee wat ik fout heb gedaan dit keer maar dat er iets niet goed langsgaan is wel duidelijk 😕.
Wil je nu een diagnose, of alleen maar je verhaal kwijt ?

Want zonder wat meer info, blijft het bij een "wat vervelend voor je" reactie
Pagina: 1 ... 29 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism