Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:39

Japie.G

Colour Classic

Tommie12 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:05:
@Japie.G Ik vind die gaten in dat rooster onderin wel erg groot...
weet niet wat groot of klein is voor dit soort bbq's maar zie niet in wat het uitmaakt? Daar ligt houtskool op te fikken :) Ik begin met wat grotere stukken en vul af met kleinere stukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 10-04-2019 10:07 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 16:29

Wootlock

Evilution

Zo eindelijk mijn gietijzeren rooster binnen voor de Joe Jr. :)
Van het weekend maar eens even inbranden en gelijk wat entrecotes grillen !

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Ik heb sinds een week de Grill Guru Elite binnen, mijn eerste kamado. Wat een geweldige BBQ...!

Blijft goed op temperatuur. Veel onderdelen erbij, bijv. halve maan plate setters en de chip feeder is ook erg handig. Meteen een dag later wat spareribs opgegooid, hebben 6 uur op de bbq gelegen en waren heerlijk. Dit weekend: short ribs, tomahawk steak en Moink-balls.

Eerste resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IfaIFIu.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Nopheros op 10-04-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

Japie.G schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:07:
[...]

weet niet wat groot of klein is voor dit soort bbq's maar zie niet in wat het uitmaakt? Daar ligt houtskool op te fikken :) Ik begin met wat grotere stukken en vul af met kleinere stukken.
Hoe groter de gaten in je kolenrooster, des te sneller vallen er stukjes uit de brandende stapel, waar de beluchting goed is, in je as, waar minder luchtstroom is. Als de gaten te klein zijn loop je weer het risico dat de as niet snel genoeg wordt afgevoerd, of dat als de luchtstroom van onder dat rooster komt, die afgeknepen wordt.

Mijn weber smokey joe heeft een heel fijnmazig kolenrooster, daar zitten de luchtinlaten aan de zijkant boven het kolenrooster, de 47 heeft de inlaat onder het kolenrooster, en dus ook een grover kolenrooster (en dat is goed ook, op het kolenrooster van de SJ zie je echt wel wat verstoppingen onstaan uit de as, met als voordeel dat al je kolen.briketten helemaal opbranden op je rooster)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 10:31
Nopheros schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:54:
Ik heb sinds een week de Grill Guru Elite binnen, mijn eerste kamado. Wat een geweldige BBQ...!

Blijft goed op temperatuur. Veel onderdelen erbij, bijv. halve maan plate setters en de chip feeder is ook erg handig. Meteen een dag later wat spareribs opgegooid, hebben 6 uur op de bbq gelegen en waren heerlijk. Dit weekend: short ribs, tomahawk steak en Moink-balls.

Eerste resultaat:

[Afbeelding]
oehh wat voor marinade heb je er op zitten? Ziet er super goed uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
Zspirit schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:10:
[...]

oehh wat voor marinade heb je er op zitten? Ziet er super goed uit!
Sweet en Spicy,

2 teentjes knoflook,
1 rode peper
3 etl honing
50 mil chili saus
50 mil soja saus
20 mil bqq saus

Ik heb het trouwens alleen als lak saus gebruikt in het laatste stadium, elke 15/20 min flink lakken. Voor het BBQen heb ik een rub voor varkensvlees gebruikt.

Wou graag een saus met honing gebruiken, leek me erg lekker en dit klopte 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Nopheros op 10-04-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Zoveel mensen zoveel wensen, maar ook zoveel bbq sauzen lijkt wel. Wat zijn de favorieten bbq sauzen onder de Tweakers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Voodoo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:18:
Zoveel mensen zoveel wensen, maar ook zoveel bbq sauzen lijkt wel. Wat zijn de favorieten bbq sauzen onder de Tweakers hier?
Goede vraag! Kan nog wel wat inspiratie gebruiken. Wat is je eigen favo en waarvoor gebruik je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Nopheros schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:13:
[...]

Sweet en Spicy,

2 teentjes knoflook,
1 rode peper
3 etl honing
50 mil chili saus
50 mil soja saus
20 mil bqq saus

Ik heb het trouwens alleen als lak saus gebruikt in het laatste stadium, elke 15/20 min flink lakken. Voor het BBQen heb ik een rub voor varkensvlees gebruikt.

Wou graag een saus met honing gebruiken, leek me erg lekker en dit klopte 8)
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar weet nooit wat mensen bedoelen als ik soja saus in een recept zie staan: zoete of zoute soja saus?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Apie! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:27:
[...]

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar weet nooit wat mensen bedoelen als ik soja saus in een recept zie staan: zoete of zoute soja saus?
Mijn vrouw komt uit azie dus ik heb gewoon een willekeurig fles gepakt waar soja saus op stond :P

Ga het voor je navragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo

Voodoo

Lurker

Nopheros schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:22:
[...]

Goede vraag! Kan nog wel wat inspiratie gebruiken. Wat is je eigen favo en waarvoor gebruik je het?
Ben pas net in aanraking gekomen met barbecuen, heb een flesje Remia the real black jack smokey bbq saus gekocht. Smaakt prima, maar kwam er al snel achter dat online vanalles te verkrijgen is :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 11:36
sweet baby rays honey chipotle :D
[...]

ja ligt aan jou, soja is altijd zout.
ketjap heb je in zowel zoet als zout.
(en ja ik weet dat ze beide van soja worden gemaakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Voodoo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:31:
[...]

Ben pas net in aanraking gekomen met barbecuen, heb een flesje Remia the real black jack smokey bbq saus gekocht. Smaakt prima, maar kwam er al snel achter dat online vanalles te verkrijgen is :Y
Heb je de tekst gelezen op de verpakking? Geweldig :P

"meat is for men, vegetables are for cows"

Toevallig heb ik deze bbq saus in bovenstaande laksaus/marinade gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Voodoo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:31:
[...]

Zie m'n tip hier onder :)
Sweet baby ray's!
De classic is heerlijk. De Hickory ook!
Te koop bij de Intratuin, maar ook online ;)

Als je dan De remia Black Jack er naast proeft (die ik ook lang op gebruikt) denk je echt bij jezelf 'wtf!? My life has been a lie!'.
[...]

Denk dat zonder zout lekkerder is. Ik ken weinig glazes waar je zout aan toe moet voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
ixl85 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:36:
Sweet baby ray's!
De classic is heerlijk. De Hickory ook!
Te koop bij de Intratuin, maar ook online ;)

Als je dan De remia Black Jack er naast proeft (die ik ook lang op gebruikt) denk je echt bij jezelf 'wtf!? My life has been a lie!'.
Wat bedoelen jullie met Sweet baby ray's?

Dit?

http://sweetbabyrays.nl/#sweetbabyraysanker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

BBQ saus is wat mij betreft alleen voor goedkoop/simpel vlees :P hamburgers of worstjes gaat wel een sausje op, en dan gewoon remia/huismerk BBQ saus, het betere/gemarineerde vlees heeft geen saus nodig imho, en dan is de boel verdrinken in saus alleen maar zonde.

That said, ik zou best eens een fancier sausje willen proberen voor die worstjes, misschien eens zon flesje baby ray's meepakken

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
vectormatic schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:41:
BBQ saus is wat mij betreft alleen voor goedkoop/simpel vlees :P hamburgers of worstjes gaat wel een sausje op, en dan gewoon remia/huismerk BBQ saus, het betere/gemarineerde vlees heeft geen saus nodig imho, en dan is de boel verdrinken in saus alleen maar zonde.

That said, ik zou best eens een fancier sausje willen proberen voor die worstjes, misschien eens zon flesje baby ray's meepakken
Als je gemarineerd vlees koopt heb je inderdaad geen extra marinade nodig :P

(Disclaimer, dat was eigenlijk de vraag een paar posts terug.)

Mijn baby back ribs van dit weekend kwamen zonder marinade, daar heb ik bovenstaande lak saus voor gebruikt. En aan de lak saus heb ik een klein beetje bbq saus toegevoegd. De ribs zijn daarna zonder extra saus opgegeten, want inderdaad er zit al saus op.

[ Voor 20% gewijzigd door Nopheros op 10-04-2019 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
zelf saus maken, easy as shit, goedkoper en je maakt gewoon voor hetzelfde geld een liter of 5

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
ja die bedoelen we
vectormatic schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:41:

voorgemarineerd vlees kopen, dat is pas zonde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Paganstars schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:47:
zelf saus maken, easy as shit, goedkoper en je maakt gewoon voor hetzelfde geld een liter of 5
Kom is met je recept dan :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik gebruik nooit zomaar een saus eigenlijk. In de koelkast staan altijd wel wat flessen saus open, merendeel wel van het type smoked/bacon/bourbon/whisky achtige.
As ik dan een groot stuk vlees inlak, is dat vaak een ter plekke gemengd kommetje met wat sauzen die ik heb staan en er lekker bij vind smaken.
Verder ook vaak wel vocht van het vlees en/of insprayen er door heen, al dan niet aangevuld met een scheut whisky.
https://recepten.oostindie.com/recipe/smoked-barbecue-sauce/
Deze (pittige versie) gaat ook vaak wel in het kommetje uit bovenstaand verhaal :)

[ Voor 26% gewijzigd door Koffie op 10-04-2019 13:51 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Nope ;) hij is al vaker voorbij gekomen op oa smulweb; ff zoeken op jack daniels bbq sauce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Denniz0229 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:48:

voorgemarineerd vlees kopen, dat is pas zonde :+
Zal em nog wat erger maken, ik haal alles gewoon bij de supermarkt O-)

Nee zonder gekheid, ik wil vaak juist het vlees zelf proeven, en naar mijn smaak overheerst saus dan vrij snel, dus een klodder BBQ saus bij de goedkope hamburger of worst vind ik helemaal prima, maar als ik de moeite neem om lekker vlees te kiezen, dan vind ik dat vlees lekker om het vlees, niet de saus die er overheen gaat.

Zelfde geldt voor goeie friet, een beetje mayo draagt zeker wat bij kwa textuur/smaak, maar als de friet goed is, is ie ook lekker zonder mayo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
vectormatic schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:54:
[...]

Zal em nog wat erger maken, ik haal alles gewoon bij de supermarkt O-)

Nee zonder gekheid, ik wil vaak juist het vlees zelf proeven, en naar mijn smaak overheerst saus dan vrij snel, dus een klodder BBQ saus bij de goedkope hamburger of worst vind ik helemaal prima, maar als ik de moeite neem om lekker vlees te kiezen, dan vind ik dat vlees lekker om het vlees, niet de saus die er overheen gaat.

Zelfde geldt voor goeie friet, een beetje mayo draagt zeker wat bij kwa textuur/smaak, maar als de friet goed is, is ie ook lekker zonder mayo
vind ik niet erg hoor, je moet gewoon eten wat je lekker vind. als jij voorgemarineerd lekker vind moet je dat vooral eten.
en ik wil ook graag me vlees proeven, als we het over entrecote o.i.d. hebben. pulled pork of spareribs met alleen peper en zout smaakt naar niks.

ben nu trouwens wel benieuwd welke supermarkt je gaat en wat je koopt?
ik heb zelf alleen maar Deen in de buurt en daar is het vlees echt om te janken. de AH iets verderop is wel iets beter, maar nog steeds geen topkwaliteit zoals ik gewend ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Denniz0229 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:58:
[...]

vind ik niet erg hoor, je moet gewoon eten wat je lekker vind. als jij voorgemarineerd lekker vind moet je dat vooral eten.
en ik wil ook graag me vlees proeven, als we het over entrecote o.i.d. hebben. pulled pork of spareribs met alleen peper en zout smaakt naar niks.

ben nu trouwens wel benieuwd welke supermarkt je gaat en wat je koopt?
ik heb zelf alleen maar Deen in de buurt en daar is het vlees echt om te janken. de AH iets verderop is wel iets beter, maar nog steeds geen topkwaliteit zoals ik gewend ben.
Eens, moet toegeven dat ik kwa spare-ribs ook nog niet zelf bij de slager niet-voorgekookte ribs heb gehaald, dan is saus/seasoning wel op zn plek inderdaad.

Kwa supermarkt meestal een beetje wat uitkomt, de Plus heeft lekkere worstjes (Rollers geloof ik, die zijn best lekker gekruid, ook al is het maar simpele rommel worst), gemarineerde speklapjes/procureurlapjes hebben ze daar ook. Bij de AH zijn de speklapjes ook goed te doen, verder hebben ze daar wel de betere hamburgers (iig vergeleken met de plus etc..). Biefstuk laat ik meestal links liggen, dat is bij de supermarkt toch meestal te duur voor wat het is. Verder gaat er ook best nog wel eens een visje op de BBQ, maar dan ook vaak gewoon een stukje zalm/tonijn uit het vriesvak.

Een Deen hebben we hier niet, maar als ik naar bijv de Jumbo kijk.... Daar zou ik ook niet snel mn bbq vlees halen, jumbo/c1000 heb ik altijd minder gevonden kwa vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
vectormatic schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:08:
[...]

Eens, moet toegeven dat ik kwa spare-ribs ook nog niet zelf bij de slager niet-voorgekookte ribs heb gehaald, dan is saus/seasoning wel op zn plek inderdaad.

Kwa supermarkt meestal een beetje wat uitkomt, de Plus heeft lekkere worstjes (Rollers geloof ik, die zijn best lekker gekruid, ook al is het maar simpele rommel worst), gemarineerde speklapjes/procureurlapjes hebben ze daar ook. Bij de AH zijn de speklapjes ook goed te doen, verder hebben ze daar wel de betere hamburgers (iig vergeleken met de plus etc..). Biefstuk laat ik meestal links liggen, dat is bij de supermarkt toch meestal te duur voor wat het is. Verder gaat er ook best nog wel eens een visje op de BBQ, maar dan ook vaak gewoon een stukje zalm/tonijn uit het vriesvak.

Een Deen hebben we hier niet, maar als ik naar bijv de Jumbo kijk.... Daar zou ik ook niet snel mn bbq vlees halen, jumbo/c1000 heb ik altijd minder gevonden kwa vlees.
Bij de AH hebben ze in de zomerperiode Backyard burgers, die zijn erg lekker op de bbq. Voor de rest ligt er weinig speciaals vind ik persoonlijk.

Van het weekend een Ham gehaald bij de Jumbo, honing mosterd. Deze was ook er lekker op de bbq, 2 uur slow cooked. Zo mals heb ik nog nooit een ham gegeten. Maakte deze altijd klaar in de oven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:30
Zelf hou ik ook wel ervan dat vlees nog te proeven is. En zoals aangegeven met spareribs en pulled pork heeft saus echt wel een toegevoegde waarde. Maar daar zit ook verschil in, de Amerikaanse stijl vind ik persoonlijk zum kotsen omdat je door de hoeveelheid saus en suikers bijna niet meer kan achterhalen dat je vlees eet en dat is echt zonde met kwaliteitsvlees. Een subtiele saus eraan toevoegen is dan een prima middenweg waarbij beide componenten saus en vlees nog te onderscheiden zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Hari-Bo op 10-04-2019 14:16 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo

Voodoo

Lurker

Hari-Bo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:13:
Zelf hou ik ook wel ervan dat vlees nog te proeven is. En zoals aangegeven met spareribs en pulled pork heeft saus echt wel een toegevoegde waarde. Maar daar zit ook verschil in, de Amerikaanse stijl vind ik persoonlijk zum kotsen omdat je door de hoeveelheid saus en suikers bijna niet meer kan achterhalen dat je vlees eet en dat is echt zonde met kwaliteitsvlees.
Wat is jouw favoriet bij bijvoorbeeld pulled pork? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:30
@Voodoo Gebruik altijd een eigen kruiden en saus combinatie. Maar het laatste jaar niet meer gemaakt eigenlijk. Binnenkort maar eens weer maken zal ik het ook op de blog plaatsen. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Denniz0229 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:35:

[...]

ja ligt aan jou, soja is altijd zout.
ketjap heb je in zowel zoet als zout.
(en ja ik weet dat ze beide van soja worden gemaakt)
En daarom is het juist zo verwarrend.

Ik heb thuis van verschillende merken Japanse-, Chinese soy sauce, en Indonesische zoete en zoute ketjap staan en als er 'soja saus' in een recept staat, heb ik geen idee welke ik moet gebruiken.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Apie! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:19:
[...]

Ik heb thuis van verschillende merken Japanse-, Chinese soy sauce, en Indonesische zoete en zoute ketjap staan en als er 'soja saus' in een recept staat, heb ik geen idee welke ik moet gebruiken.
In iedergeval de soy sauce, ik zie ketjap ook wel eens voorbijkomen in recepten. Er is natuurlijk ook niet 1 correct antwoord, als je wat zoeter wil dan gebruik je die en anders de zoute :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07
[...]

Vanwege ons koloniale verleden zijn wij in NL bekend met indonesische keuken en ingrediënten. En dus hebben we ketjap (en satesaus).
De rest van de wereld kent alleen sojasaus. Dus zo mag je die recepten ook wel lezen, imho :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
[...]

dat is toch juist makkelijk, soya saus is gewoon kikkoman soyasaus :+

verder ben ik benieuwd of je het verschil terug gaat proeven, als ik soyasaus en ketjap asin naast elkaar zet dan proef ik echt geen verschil :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

Naturel sojasaus (idd oa. Kikkoman) heeft van zichzelf een zoutige smaak.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Raymond schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:35:
[...]

Vanwege ons koloniale verleden zijn wij in NL bekend met indonesische keuken en ingrediënten. En dus hebben we ketjap (en satesaus).
De rest van de wereld kent alleen sojasaus. Dus zo mag je die recepten ook wel lezen, imho :)
Het zal wel door mijn koloniale roots komen (Indisch) dat ik ketjap ken als sojasaus. Pas vele jaren later kwamen - bij mij - de sojasauzen uit andere landen in beeld.

Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 18:29
Kikkoman is vloeibaarder dan echte ketjap

* 418O2 zwaait naar de andere indos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Denniz0229 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:38:
[...]

dat is toch juist makkelijk, soya saus is gewoon kikkoman soyasaus :+

verder ben ik benieuwd of je het verschil terug gaat proeven, als ik soyasaus en ketjap asin naast elkaar zet dan proef ik echt geen verschil :9
Toevallig gebruikt mijn vrouw net deze Kikkoman :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bj250LFyKwMoWYNU3jqBlRA0/medium.jpg
En die smaakt toch zeker anders dan ketjap manis. Ketjap manis is zoete soyasaus terwijl deze zoete Kikkoman een zoute soyasaus met wat suiker is.

Overigens proef ik wel degelijk verschil tussen ketjap asin en Kikkoman. Ketjap asin is zoete soyasaus met zout, en Kikkoman is zoute soyasaus.

Ik heb helaas even geen Chinese soy sauce staan om te proeven :/
@418O2 :w

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Voor Chinese recepturen is het meestal light soy sauce.

Toevallig uitgezocht toen ik bezig was met het maken van wat authentiekere Chinese gerechten.

Kijk vooral eens op youtube bij Chinese cooking demystified.

YouTube: Stir Frying 101, Chinese Stir Fry Techniques Using Pork and Chili (青...

Of School of wok,

YouTube: School of Wok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Verwijderd Dat Chinezen meestal Chinese light soy sauce gebruiken, snap ik, maar bij veel gedeelde recepten is het niet altijd duidelijk waar een recept vandaan komt, als het al geen eigen brouwsel is.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 17:42
Nadat ik mijn prachtig mooie grote Bastard heb aangeschaft is hij op zoek naar een klein maatje... Iemand nog een linkje naar een goedkope, kleine kamado die geglazuurd is? De LIDL versie heb ik al gehad, maar wil liever iets met een geglazuurde buitenlaag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
vectormatic schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:54:
[...]Zal em nog wat erger maken, ik haal alles gewoon bij de supermarkt O-)
Hier dan ;)
All supermarkt - vriezer leegmaken

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JrGrpGj/IMG-1896.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R44f55R/IMG-1897.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HDfKLh0/IMG-1898.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ltc8hV6/4-A3-B9102-D7-F1-49-CE-94-B5-419013-D67-ABE.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mGzx3mn/IMG-1906.jpg

Verloren kippepootjes, 2 schouderkarbo's en een zak aardappelkroketten
:+ de kroketjes moet je wel een keer of twee draaien / verplaatsen ..
Foto 5 geeft prima aan hoe de luchtstroom loopt, als de deksel dicht is

En nu de bbq lekker op temperatuur is ... gelijk de re-seasoning van mijn grillpan beginnen.
Ronde één ...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nC1Ps4tj/IMG-1911.jpg
Met deze foto was de pan nog zo heet, dat het keukenpapiertje gewoon bijna vlam vatte ;)
( gelukkig had ik mijn 5€ action-heat bbq handschoenen aan )
Volgende keer nog een ronde met olie, en dan is hij weer heerlijk smooooothh...

[ Voor 18% gewijzigd door FreshMaker op 12-04-2019 20:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xBZ27Fo66F1589plnn2APmCS/thumb.jpg

Eergisteren heb ik voor het eerst geprobeerd om de braai aan te steken. Ik heb een stronkje sekelbos aangestoken met een wokkel. En daarna nog een wokkel. En daarna nog een wokkel. Het wilde niet echt branden. Dus nog twee stronkjes hout toegevoegd en daarna nog een wokkel. En daarna nog een wokkel. En daarna nog een wokkel. En daarna nog een wokkel. En daarna nog een wokkel.

Dat zijn een hoop wokkels heh? Ja, maar echt goed branden? Ho, maar. Na 25 minuten brandde het aardig, maar nog steeds niet echt super. Er kwam ook nog aardig wat rook uit de voorkant. Dat heb ik maar gecounterd door de deuren dicht te doen met de schuiven open. Vervolgens kwam er dus aardig wat rook uit de schoorsteen die, afhankelijk van de wind, lekker neerdaalde in de tuinen :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C63f4ramI8UiLbhBEvwDWIDj/thumb.jpg

Toen kwam mijn vrouw erbij staan en zei : 'We moeten zo naar de culturele avond op school heh...'.

Goeie timing, Apie! :/

Ik heb de brandende stronken in mijn KJJ gedaan en snel de deksel dicht. Het rookte wel even fink, maar dat was zo voorbij. De wokkels in de braai brandden nog wel even door en het 'lastige' is dat je - itt een kamado - niet de klep dicht kan doem het vuur te doven. Daar moet ik in de toekomst wel rekening mee houden als ik 'm een keer 's avonds aan heb staan en naar bed wil ofzo. Je kunt 'm niet zonder toezicht laten branden natuurlijk.

Het was nog geen succes, maar we zijn weer een ervaring rijker :+

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hout niet goed droog geweest of zo? Ik zou sowieso wat kleinere houtjes maken eerlijk gezegd, tussen de wokkel en die toch redelijk forse stukken zoals op je eerste foto in.

Ik heb een heel ander soort houtgestookte BBQ (Biolite Basecamp), maar gebruik daar meestal 1 of 2 wokkels, dan een handje aanmaakhoutjes (gewoon dat standaard spul uit een netje van de bouwmarkt, is dennenhout volgens mij) en als dat een beetje gaat pas de grotere stukken hardhout/fruithout er op.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ja, of het hout misschien niet droog genoeg was vroeg ik me ook af, maar aangezien ik nul komma nul ervaring heb met gedroogd hout, laat staan Afrikaans woestijn gedroogd hout, weet ik niet hoe ik dat kan zien.

Toen ik het vuur zich langzaam zag ontwikkelen dacht ik ook dat ik misschien eerst een klein vuurtje had moeten stoken met aanmaakhout en dan pas de grote stukken er op had moeten doen, maar ik was ook vergeten aanmaakhoutjes te bestellen. Vandaar dat ik er nog twee stronken bij heb geplaatst.

Ik heb uiteindelijk welgeteld één heet kooltje van het hout af weten te porren trouwens. Dat was wel even een joepie-momentje :+

* Apie! gaat straks even langs de bouwmarkt

[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 13-04-2019 08:15 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Apie! schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:14:

Ik heb uiteindelijk welgeteld één heet kooltje van het hout af weten te porren trouwens. Dat was wel even een joepie-momentje :+

_O-

Ga de mijne morgen in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:14:
Of de padvinders ;)

https://nl.scoutwiki.org/Kampvuur_aansteken
https://nl.scoutwiki.org/Leren_stoken

samengevat, licht ontvlambaar spul, klein spul, groot spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Mastadont schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:17:
Nadat ik mijn prachtig mooie grote Bastard heb aangeschaft is hij op zoek naar een klein maatje... Iemand nog een linkje naar een goedkope, kleine kamado die geglazuurd is? De LIDL versie heb ik al gehad, maar wil liever iets met een geglazuurde buitenlaag.
Deze https://www.buitenkado.nl/auplex-kamado-mini-13.html ? Lijkt op de foto geglazuurd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Verkopen padvinders ook aanmaakhout dan :?

Maar ik snap wat je bedoelt. Ik had van tevoren even kunnen googlen, maar ik vind dingen eerst zelf doen en uitvogelen ook zijn charme hebben. Dat geeft me namelijk meer context als ik daarna lees hoe het wel moet d:)b

* Apie! heeft ook nooit bij de padvinders/scouting gezeten vroeger.

Blown past falling sands

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:57:
[...]
Verkopen padvinders ook aanmaakhout dan :?

Maar ik snap wat je bedoelt. Ik had van tevoren even kunnen googlen, maar ik vind dingen eerst zelf doen en uitvogelen ook zijn charme hebben. Dat geeft me namelijk meer context als ik daarna lees hoe het wel moet d:)b

* Apie! heeft ook nooit bij de padvinders/scouting gezeten vroeger.
Same here, handleidingen zijn voor losers ;) groot gelijk ....
En voor de handleiding, gebruiken we de kennis van de collega-tweakers _/-\o_

Maar ik heb het als opvoeding gehad, en mijn kinderen idem ...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hr5Arq1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/80wwXO0.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5EvqtiU.jpg
Mijn oudste en jongste - stokers in spé

De BBQ staat bij een oom van mij, ( toch wel mijn leraar in bbq, al ben ik hem een stukje voorbijgestreefd al )
De man is ondertussen gepensioneerd jeugdige, en woont 8mnd per jaar in een chalet met bosrijke omgeving.
Aanmaakhout, tondel en stammetjes geen gebrek, en hij verzameld het continu
Onder de bbq vrijwel altijd 2 stapels gedroogd, en achter het bouwwerk 2 droogplaatsen.

Heerlijk back to basics daar elke keer weer .... eerst fikkie maken, en dan de kooltjes schikken.
( zelfs op mijn 47e nog )

Maaruh - terzijde, en niet geheel onbelangrijk :

Wat een gruwelijk mooi apparaat !
Ik ga het niet voor elkaar krijgen bij de wederhelft ;)

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 13-04-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@FreshMaker je plaatjes doen het niet :?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
postimg.cc geblokkeerd misschien ?

Foto's naar IMGur gezet

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 13-04-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Mastadont schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:17:
Waarom wil je per se nog een kleiner model?
Brandstofverbruik van een kamado is zo al laag, en hoe groter hoe stabieler in temperatuur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

FreshMaker schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:32:
[...]

postimg.cc geblokkeerd misschien ?

Foto's naar IMGur gezet
Vreemd, nu doen ze het weer wel (de postimg.cc url). Vanmorgen had ik de url uit je post gevist om ze op postimg.cc zelf te bekijken, maar dat werkte ook niet. Ik zag alleen wat reclame boven- en onderin van posting zelf.

Anyway, nu zie ik ze wel en wat een prachtig ding is dat!

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Beetje beperkt voor 'ons' moderne gebruik ( als rook cq. oven )
Ik zie me daarop geen aardappelkroketten of een pulled pork maken.
Maar het doel wordt bereikt, gezelligheid aan het vuur, wat gerechtjes er op.

Tot een paar jaar geleden was het de basic-assoritment, de duitse worsten van de heimat, speklapjes en de voor de zekerheid voorgekookte kipkluifjes, en met uitzondering een karbonade ;)
Tot ik 'geïnvesteerd' heb in wat eigen tools, een gietijzeren grillpan, en skillet, wat alubakjes en folie
Gewapend met een paar verse dorade's en een picanha op spiezen mezelf uitgesloofd.

Sindsdien ben ik de grillmeister daar, wat ik met liefde doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
418O2 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:07:
Kikkoman is vloeibaarder dan echte ketjap

* 418O2 zwaait naar de andere indos
*zwaait terug*

Iemand morgen nog bij meat The east? ik ben er sowieso als judge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Qua soja sauzen, hier:

Ketjap van ABC of Bango
Pearl river bridge: licht, donker en paddestoelensmaak. Chinees
Kikkoman
Bruine miso (in de vriezer)
Hoisin
Toban djiang

En ik vind petis udang ondergewaardeerd ipv zoete ketjap, idem voor goede gula djawa.

Daarnaast vind ik dat goed vlees niet gesausd hoeft te worden. Kant en klaar saus vind ik vaak niet lekker. Op dit moment staat er alleen deze saus, niet echt een idee waar die vandaan komt: https://www.santamariawor...q-sauce-kentucky-whiskey/

Sateh en dergelijke marineer ik wel uiteraard, meestal volgens Lonny's recept:
aar recept van Lonny Gerungan
2-4 rode rawit chilipepers (die kleintjes)
1 teentje knoflook
25g gebrande pinda’s
1 tl petis udang
3 el gesmolten gula jawa
1 el (pinda-) olie
5 el (=75ml) ketjap
2 el limoensap
zout

Wrijf eerst de chilipeper met de knoflook fijn in een vijzel (of pers de knoflook en hak de chilipeper heel fijn). Voeg de pinda’s, petis udang, gula jawa, zout en olie toe en wrijf fijn in de vijzel. Ik vind het lekkerder als de pinda’s niet helemaal fijn gemalen worden, dus ik hak die vooraf in stukjes en wrijf ze maar half fijn. Giet het mengsel in een schaaltje, roer er de ketjap door en breng op smaak met het limoensap.
Ook van die emmertjes "sateh"-saus komen er dus niet echt in.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 18:29
Ik haal bij de toko vaak van die pellets die je moet aanmaken als saté saus. Die zijn wel goed te nassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja prima. Ook in pecel versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Niet voor vanavond maar wel voor dinsdagavond als er wat mensen voetbal komen kijken —> 5,7 kg procureur wachtend om gepulled te worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QirR00cLzMcS1MxPQdX99MYK/full.jpg

Er was dus wel degelijk wat mis met het vilt wat ik had en met de flow in de egg. Vanochtend na 15 minuten de temperatuur al op 320 graden dus ik schrok me kapot. Snel kunnen indammen gelukkig. Daarna de schuifjes weer dichtgezet en alles prima. Machtig dat de temperatuur nu al 3 uur en 16 minuten op 117 graden EXACT is blijven staan. Ik ben blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
De mrs had tegen het onkruid een apparaatje meegenomen :+
Hey, die kan ik ook misbruiken :+

hmz, moeten ze nu echt naar YT ?

Yep, VVS ...I know

Maar dit werkt heerlijk, gaat niet meer weg.
Binnen 5 minuten een stevige gloed

[ Voor 47% gewijzigd door FreshMaker op 14-04-2019 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:00
Vandaag maar ff de bbq’s schoonmaken. Flinke fik er in. De hele tuin staat blauw. De buren weten weer dat ze naast een enthousiasteling wonen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gister lekker simpele dingen op de q : eigen gemaakte braadworsten, kipsateh en zelfgevormde rundvlees burgers van 250 gram met ui, mosterd en ketchup erdoor.
En vandaag nog wat restjes sateh als lunch :+

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Volgende week pulled pork maken op het action ei. En dan stoofvlees met de gietijzeren ikea pan op de niclan.

Al kreeg ik ook het verzoek voor moinkballen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:21
Volgende week de overkapping plaatsen. Kan de weber (incl meubel) en de kamado eindelijk een vast plekje krijgen in de tuin!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 09:57
Ik ben gisteren ook lekker bezig geweest met de BBQ. Mini porchetta gemaakt met spek en verse kruiden ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KOtZnR2q488JcqX1kvCRy6YM/full.jpg

Helaas niet helemaal scherp :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IfhfjVLviSkZm4qoHahbyVT0/full.jpg

PSN: Curvaa_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is inderdaad geglazuurd! Heb zelf de grote (21 inch) variant hiervandaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Voor het eerst van het weekend een brisket op de bastard klaar gemaakt....

Na 13 uur het resultaat. Werkelijkwaar een fantastisch stuk vlees.
Super zacht vlees en het was ZO lekker.

Bereiding:
24 uur van te voren goed in de rub.
1 uur uit de koeling.
Indirect op 110 graden
13 uur later inpakken in de folie
1 uur in een lege kamertemp afgesloten koelbox

Aansnijden en op broodjes/bolletjes
Optioneel een sausje erover

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xpn2J14/Brisket.jpg

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 21:45
FreshMaker schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:54:
De mrs had tegen het onkruid een apparaatje meegenomen :+
Hey, die kan ik ook misbruiken :+

[YouTube: Misbruik van een onkruid-brander] [YouTube: Onkruidbrander, als houtskoolstarter (2 )]

hmz, moeten ze nu echt naar YT ?

Yep, VVS ...I know

Maar dit werkt heerlijk, gaat niet meer weg.
Binnen 5 minuten een stevige gloed
Ik gebruik de action verfbrander wel eens daarvoor. Meer om te laten zien dat het kan. Want vind de traditionele manier net iets prettiger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Quadradial schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:46:
Voor het eerst van het weekend een brisket op de bastard klaar gemaakt....

Na 13 uur het resultaat. Werkelijkwaar een fantastisch stuk vlees.
Super zacht vlees en het was ZO lekker.

Bereiding:
24 uur van te voren goed in de rub.
1 uur uit de koeling.
Indirect op 110 graden
13 uur later inpakken in de folie
1 uur in een lege kamertemp afgesloten koelbox

Aansnijden en op broodjes/bolletjes
Optioneel een sausje erover

[Afbeelding]
Ziet er lekker uit zeg. Ik wil dit jaar ook m'n eerste brisket gaan doen. Wordt een beetje PP en ribjes moe.

Waar kwam het stukje vlees vandaan?
Welke rub heb je gebruikt?
En hoe heb je de rub laten plakken? Ik gebruik zelf altijd mosterd, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 12:31

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@Quadradial

Ben ook benieuwd naar tips... heb afgelopen week een brisket ( ~2kg) besteld.

(En een varkensnek,spare-ribs,een duif en rib-eye,...)

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:27
Na lange tijd een goedkope barbecues gebruikt te hebben om alleen mee te grillen afgelopen week de stap genomen om de Action Kamado te kopen om low en slow mee te proberen.

Heeft er iemand nog tips voor mij hoe ik dat het beste kan aanpakken en wat ik vooral niet moet vergeten? Ik las bijvoorbeeld dat een hitteschild misschien nodig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
ixl85 schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:50:
[...]

Ziet er lekker uit zeg. Ik wil dit jaar ook m'n eerste brisket gaan doen. Wordt een beetje PP en ribjes moe.

Waar kwam het stukje vlees vandaan?
Welke rub heb je gebruikt?
En hoe heb je de rub laten plakken? Ik gebruik zelf altijd mosterd, ben benieuwd :)
Was een "Grain Fed USA" koe die de slager had geregeld.
Heb "HP sauce" gebruikt voor deze rub ipv olijfolie/mosterd

Basis Barbecue Rub
Ingrediënten:
70 gram (¼ cup) zeezout
60 gram (¼ cup) bruine basterd suiker (goed aangedrukt)
35 gram (¼ cup) paprika poeder (gewone, niet de hete)
3 eetlepels versgemalen zwarte peper
2 theelepels knoflookpoeder
2 theelepels uienpoeder
1 theelepel cayennepeper
leon0013 schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:07:
@Quadradial

Ben ook benieuwd naar tips... heb afgelopen week een brisket ( ~2kg) besteld.

(En een varkensnek,spare-ribs,een duif en rib-eye,...)
Ik check vaak Youtube van AllThingsBBQ, Pitmaster X, HowToBBQRight en GugaFoods voor inspiratie

Voorbereiding is het meeste werk ;)
Geduld hebben en de BBQ zijn werk laten doen.
Bluetooth thermometer zodat je de BBQ niet open hoeft te maken.
(dan "schrikt" het vlees niet in de koude maanden/avonden)

Oja alle goed gelukte recepten schrijf ik op in een google drive zodat ik deze altijd bij de hand heb.

Ook alles wat fout gaat ga ik nog een keer proberen, maar dan op een andere manier aanvliegen.

Wordt ondertussen gezien als de BBQ maestro in de vriendengroep terwijl ik hem nog geen jaar heb 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Quadradial op 15-04-2019 13:52 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Als in, een vogelduif (Roekoeekoeeee)? Dat is niet stiekem een obscure benaming voor een onbekend stukje rund/varken? :9
Nog nooit gezien dat je dat ergens kan kopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Frank!in schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:53:
Na lange tijd een goedkope barbecues gebruikt te hebben om alleen mee te grillen afgelopen week de stap genomen om de Action Kamado te kopen om low en slow mee te proberen.

Heeft er iemand nog tips voor mij hoe ik dat het beste kan aanpakken en wat ik vooral niet moet vergeten? Ik las bijvoorbeeld dat een hitteschild misschien nodig is?
Je kunt eigenlijk inderdaad niet zonder een heat deflector of iets dergelijks. Anders komt het vuur altijd rechtstreeks op wat je op je rooster hebt liggen, en dat wil je bij low en slow over het algemeen niet. De kans dat het dan verbrandt is namelijk erg groot. Bovendien is je hitteverdeling beter met een heat deflector, wat belangrijk is als je grotere stukken vlees wilt bereiden. Anders krijg je dat de onderkant al door en door gaar is en de bovenkant nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 12:31

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@ixl85 Zie PB. Het is inderdaad het bekende pluimvee zoals de naam doet vermoeden.

[ Voor 69% gewijzigd door leon0013 op 15-04-2019 14:06 ]

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
leon0013 schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:05:
@ixl85 Zie PB. Het is inderdaad het bekende pluimvee zoals de naam doet vermoeden.
Nice :)
Ik heb al veel gegeten in m'n leven, maar heb nog nooit een duif in het wild (op de kaart) zien staan ;).

Laat maar weten hoe het was. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik ga komend weekend of die erop proberen op mijn nieuwe Weber de "snake method" toe te passen om over 6-8 uur twee paar spareribs te garen. Paar youtube videos gekeken, lijkt niet zo lastig, we gaan het zien.

In basis is het idee:
Je legt in de buitenste ring ongeveer 70-80% rond een rij kolen, heel licht op elkaar.
Dan leg je daar een ring strak naast. En daarna ook een rij erop. Leg er wat hout op/tussen wat elkaar niet aanraakt (steekt elkaar anders aan) voor de rooksmaak.
Steek een set kolen (stuk of 9-12) aan en leg ze aan 1 kant van de slang op de kolen. Langzaam maar zeker gaat zo de slang op terwijl de temperatuur zo tussen de 100-130 graden zou moeten blijven.

Daarna varieren de technieken wat. Ik ga zelf de ribs zo'n 2 uur indirect maar onbedekt grillen boven een waterbad (starten met kokend water dat de bbq dat niet ook op hoeft te warmen). Daarna een sausje erover en inpakken in folie voor de overige 4-5 uur. Voor bereiding doe ik er een droge rub op.

Moet alleen ff kijken waar ik ze vandaan haal. Ik hoop dat de Sligro wat heeft, wil goede vette ribs hebben, niet van die skeletten met meer bot dan vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Zebby schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:14:
Ik ga komend weekend of die erop proberen op mijn nieuwe Weber de "snake method" toe te passen om over 6-8 uur twee paar spareribs te garen. Paar youtube videos gekeken, lijkt niet zo lastig, we gaan het zien.

In basis is het idee:
Je legt in de buitenste ring ongeveer 70-80% rond een rij kolen, heel licht op elkaar.
Dan leg je daar een ring strak naast. En daarna ook een rij erop. Leg er wat hout op/tussen wat elkaar niet aanraakt (steekt elkaar anders aan) voor de rooksmaak.
Steek een set kolen (stuk of 9-12) aan en leg ze aan 1 kant van de slang op de kolen. Langzaam maar zeker gaat zo de slang op terwijl de temperatuur zo tussen de 100-130 graden zou moeten blijven.

Daarna varieren de technieken wat. Ik ga zelf de ribs zo'n 2 uur indirect maar onbedekt grillen boven een waterbad (starten met kokend water dat de bbq dat niet ook op hoeft te warmen). Daarna een sausje erover en inpakken in folie voor de overige 4-5 uur. Voor bereiding doe ik er een droge rub op.

Moet alleen ff kijken waar ik ze vandaan haal. Ik hoop dat de Sligro wat heeft, wil goede vette ribs hebben, niet van die skeletten met meer bot dan vlees.
Misschien heb je hier nog wat aan:
ixl85 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Ik zou voor de 3 2 1 methode gaan voor je ribjes. Zou ze niet 4 uur inpakken in elk geval!
Vergeet het vlies er niet af te halen. Ik gebruik een lepel (de bolle kant naar boven).
Ennnuuh; top vent always open! Temp reguleer je met de onderste vent.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
3-2-1 werkt alleen met St Louis style cut! Als je dit met je babybacks doet....

@Zebby Welke briketten gebruik je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

babyback is meestal 2 uur roken, 1 uur inpakken, 1 uur aflakken. (gemiddeld)
buikribben 2,5 1,5, 1 uur.. (gemiddeld)

Dit op 110c (rooster niveau).
Om de garing te controleren, kijken of het vlees mooi terug getrokken is van de botjes en met een sateprikker even tussen de botjes door prikken, niet teveel weerstand? Dan zijn ze gaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ixl85 schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:18:

Succes!
De top vent altijd open bij een ketel? Ik zou die eerder op 1/2 of 3/4 houden en dan met de bottom vent regelen.

Bij een kamado is grove regeling bottom, fijn afstelling top vent.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Chevy454 schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:56:
[...]

De top vent altijd open bij een ketel? Ik zou die eerder op 1/2 of 3/4 houden en dan met de bottom vent regelen.

Bij een kamado is grove regeling bottom, fijn afstelling top vent.
Dat lukt bij mij meestal wel, ja :)
De top vent gebruik ik alleen als het echt niet te houden is, maar dat is bijna nooit nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
ixl85 schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:18:
[...]

Misschien heb je hier nog wat aan:
ixl85 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Ik zou voor de 3 2 1 methode gaan voor je ribjes. Zou ze niet 4 uur inpakken in elk geval!
Vergeet het vlies er niet af te halen. Ik gebruik een lepel (de bolle kant naar boven).

Succes!
Thanks!
Paganstars schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:29:
3-2-1 werkt alleen met St Louis style cut! Als je dit met je babybacks doet....

@Zebby Welke briketten gebruik je?
Ik heb de zak Weber briketten nog die erbij zaten, dus die :)

Welke style ribs weet ik nog niet, dat is allemaal Amerikaans en niet zo Hollands. Gewoon de dikste stukken die ze hebben 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Ben er bijna klaar voor denk!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Wg80l4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JYyvRS1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P2g2S3w.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door GovertNL op 15-04-2019 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NikkiNailz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 14:28
Nice! Protip: Als je het rooster een kwartslag draait kun je de openingen in het rooster precies over de handvaten van het pannetje heen leggen. Hierdoor staat je rooster wat steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
NikkiNailz schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:18:
[...]

Nice! Protip: Als je het rooster een kwartslag draait kun je de openingen in het rooster precies over de handvaten van het pannetje heen leggen. Hierdoor staat je rooster wat steviger.
Of je vijlt wat van de rand af zodat hij iets verzinkt bij de handvatten :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Zebby schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:17:
[...]

Thanks!

[...]

Ik heb de zak Weber briketten nog die erbij zaten, dus die :)

Welke style ribs weet ik nog niet, dat is allemaal Amerikaans en niet zo Hollands. Gewoon de dikste stukken die ze hebben 8)
Ik zou sowieso ff wat betere briketten kopen dan die van Weber, daar zitten nogal eens dubieuze zakken tussen!

Wat je hier bij de slager koopt zijn over het algemeen Babyback ribs, de rug ribben van het varken. Als jij bij bijv B&S BBQuality etc besteld, kan je kiezen voor wide cut/ St. Louis style ribben, dit zijn buikribben
Als je echt een beroerde slager hebt, krijg je krabbetjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Paganstars schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:29:
[...]

Ik zou sowieso ff wat betere briketten kopen dan die van Weber, daar zitten nogal eens dubieuze zakken tussen!

Wat je hier bij de slager koopt zijn over het algemeen Babyback ribs, de rug ribben van het varken. Als jij bij bijv B&S BBQuality etc besteld, kan je kiezen voor wide cut/ St. Louis style ribben, dit zijn buikribben
Als je echt een beroerde slager hebt, krijg je krabbetjes 8)7
Ik ben te Hollands om ze weg te flikkeren :)
Kijk denk ik eerst bij Sligro wat ze hebben, kan altijd nog door naar de lokale slager. Laat het eerst maar mooi weer blijven, heb geen overkapping om de bbq onder te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@GovertNL waar heb je die aluminiumbakjes vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
bartbh schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:52:
@GovertNL waar heb je die aluminiumbakjes vandaan?
Zijn aluminum schaaltjes voor boterkoek of andere producten uit de bakkerij!

https://www.bol.com/nl/p/...UVD5Pn-6ljeUaAlyyEALw_wcB

https://www.timmersverpak...oterkoek-400ml-1000-stuks

Even Google gebruiken en zoeken naar aluminum schaaltjes. Vast op een bakkerij gerelateerde website in kleinere aantallen verkrijgbaar. Ben zelf docent bakkerij dus ik jaag die hoeveelheden er vrij vlot doorheen. Worden natuurlijk ook gewoon bij de groothandel besteld.

Ik las ergens in dit topic dat ze ook bij een Xenos of zo'n soortgelijke winkel te koop zijn. Succes met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
GovertNL schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:07:
[...]

Zijn aluminum schaaltjes voor boterkoek of andere producten uit de bakkerij!

https://www.bol.com/nl/p/...UVD5Pn-6ljeUaAlyyEALw_wcB

https://www.timmersverpak...oterkoek-400ml-1000-stuks

Even Google gebruiken en zoeken naar aluminum schaaltjes. Vast op een bakkerij gerelateerde website in kleinere aantallen verkrijgbaar. Ben zelf docent bakkerij dus ik jaag die hoeveelheden er vrij vlot doorheen. Worden natuurlijk ook gewoon bij de groothandel besteld.

Ik las ergens in dit topic dat ze ook bij een Xenos of zo'n soortgelijke winkel te koop zijn. Succes met zoeken.
https://www.traktaartie.n...halen-15-cm-ca-100-stuks/
hier per 100 stuks, zal ook eens bij de Action kijken, maar volgens mij hebben die alleen vierkante.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

die past heel mooi, waar heb je die vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:30
Voor de mensen uit de regio: ‘’Leiden - Katwijk aan zee’’ tot ‘’Hillegom - Nieuw Vennep’’.
Ik kan deze "Online slager" zeer aanbevelen! Aantal keren hele mooie stukken vlees bij hun besteld. Fijne service en goed contact.
https://bollensteak.nl/

Voor de exacte verzending regio kunnen jullie hier een kijkje nemen:
https://bollensteak.nl/verzending/

Zijn er verder nog mensen die bij hun producten bestellen en wat is jullie ervaring? Die van mij is in ieder geval zeer goed.

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 17-04-2019 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat heb je bij ze besteld en wat beviel er zo aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:30
Boudewijn schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:55:
Wat heb je bij ze besteld en wat beviel er zo aan?
Ik heb een verschillende dingen zelf bij ze besteld, waaronder 2x Ossenhaas voor een grote groep. (Overigens niet op de BBQ bereid, alleen voor het afvlammen de BBQ gebruikt).
Een Picanha deze wel op de BBQ, heerlijk en mooi stuk vlees.
En een keer een BBQ pakket voor 14 personen met daarin verse hamburgs. Hele malse gemarineerde kipspiezen. Lekker gemarineerde ribben en heerlijke worsten. Kreeg daar hele goede reacties en vragen op waar het precies vandaan kwam. Voor deze bestelling heb ik contact opgenomen met ze. Om een pakket samen te stellen. Eigenlijk was alles wel mogelijk en fijn geholpen.

En een keer spareribs om zelf te marineren. Mooie dik bevleesde ribben gekregen.

Verder heb ik van hun bij vrienden nog Entrecote gegeten, de Tomahawk steaks en de Bavette.
Allemaal mooie stukken vlees.

Komende zomer kunnen ze van mij weer bestellingen verwachten voor mooie BBQ sessies.

[ Voor 6% gewijzigd door g00gle op 17-04-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

rambocus schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:32:
[...]

Heb deze net zelf besteld, ervaringen zijn door elkaar genomen wel goed
https://www.amazon.de/gp/product/B01N0J2Q69

Wat ik mij wel afvraag kan het standaard vernikkelde rooster van de weber wel die hoge hitte aan van bv 375 graden
Heb deze set inmiddels ook binnen. Deze
verhogingen (4 stuks) zitten er ook bij maar het is me onduidelijk hoe deze precies te gebruiken. Jij dit wel in de smiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
JBS schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:04:
[...]
Heb deze set inmiddels ook binnen. Deze
verhogingen (4 stuks) zitten er ook bij maar het is me onduidelijk hoe deze precies te gebruiken. Jij dit wel in de smiezen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YUoKzh5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
Ik heb me eens goed verdiept in de bbq's

Momenteel heb ik alleen een buiten BBQ die niet dicht kan zo'n gemetselde BBQ waar je ook op kan stoken.

Nu wil ik meer gaan doen met een echte BBQ.
Mijn oog gaat uit naar de Weber master touch 57.
Maar ik zie dat er een nieuwe versie van is.
Ondanks ik meer oog heb voor de oudere versie en dan de Ivory kleur..iets met waf factor.

Maar is die net zo goed als de nieuwe versie?
Kun je hier ook op slow en schroeien voor de kids. Of is het echt een wereld van verschil?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Clavat Is het misschien een idee om wat simpeler te beginnen? De weber 47 compact haal je voor ~70 euro bij de bouwmarkt, kan je eens snuffelen aan het BBQen met een weber.

Enige wat je in principe echt mist voor low/slow met zon ding is een thermometer, maar daar heeft ikea de fantast voor uitgevonden, is ook nauwkeuriger dan zon dekstel thermometer, aangezien je direct op roosterhoogte naast je vlees kan meten.

Ik heb persoonlijk nog niet echt ge-low-en-slowed op mijn 47, maar indirect BBQen en zelfs een keer een hele kip gaat er prima mee, ook groente en zelfs de afbakstokbroodjes gaan er gewoon op, en speklapjes in rap tempo affikken gaat ook prima.

Niet om te zeggen dat de MT 57 een slechte keus is, maar ik zou toch zelf eerst een wat goedkoper instappertje nemen. Ik heb mijn 47 nu een jaar of vijf, en wil dit jaar wel de overstap naar een 57 maken, maar echt heel nodig is het ook niet (ligt natuurlijk aan je hoeveelheid eters)

Pagina: 1 ... 28 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism