Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Al vaak gemaakt.
Nu heb ik Picanha altijd met reverse sear gedaan, op 110C en op 150C, ik merk geen verschil.
Maar nu zag ik laatst een video van Kolenboertje, waarbij het indirecte deel op 180C werd gedaan, waardoor de vetkap al goed was gaan verkleuren.
Hoe doen jullie de Picanha?
Dat gaat morgen gebeuren.Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:29:
Op zich niet erg hoor, een koe hoort op de barbecue en niet in de sloot.
Een flat iron steak.
Vrij dunne. Dus gewoon hot n fast op gietijzer direct afgrillen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik denk dat je de GrillBill kamado bedoelt. Volgens mij hing daar iemand van rond op dit forum een paar jaar geleden. Van IQ grills kan ik me niet herinneren.Dennis1812 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:43:
[...]
Nee jou bedoel ik zeker niet en jouw bijdrage waardeer ik enorm. Ik hoop dat je daar lang mee doorgaat.
Was echt een non regular. Mogelijk is hij allang gevlogen maar heb ik het gewoon onthouden.
Sorry voor enige onrust die ik veroorzaakt heb door wellicht een oude koe uit de sloot te trekken. Dat is niet mijn bedoeling geweest.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Dat was die van GrillBill.Dennis1812 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:43:
[...]
Nee jou bedoel ik zeker niet en jouw bijdrage waardeer ik enorm. Ik hoop dat je daar lang mee doorgaat.
Was echt een non regular. Mogelijk is hij allang gevlogen maar heb ik het gewoon onthouden.
Sorry voor enige onrust die ik veroorzaakt heb door wellicht een oude koe uit de sloot te trekken. Dat is niet mijn bedoeling geweest.
* copykat dacht dat het een goed alternatief was maar na bezoek showroom kwamen de details boven.
Verkleuring schalen van zwart naar paarsige gloed.
Erg flexibele DenC frame st tillen vh rek boog t al door als alles er op lag. Dun staal.
Geen beloofde updates, corona en levering issue's.
(topvent enzo.)
Hij was hier een paar keer In de posts.
Uiteindelijk IQ grill of Bastard in mijn wensen lijstje.
Toen verhuist, en budget én tijd om te BBQ'en verdampt

Nu eerst nieuwe tuin indeling en schuur met overkapping dan kadootje van nieuwe BBQ.
Mn habbiebabbie staat te schimmelen onder zn hoes. Laatste aansteek moment is oud en nieuw.
[ Voor 40% gewijzigd door copykat op 08-03-2024 10:57 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ja.Ozzie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:03:
[...]
Ik denk dat je de GrillBill kamado bedoelt. Volgens mij hing daar iemand van rond op dit forum een paar jaar geleden. Van IQ grills kan ik me niet herinneren.
@Koffie was alleen met "ik heb er één en je kan langs komen om te kijken en proberen/bevoelen. En ik verkoop ze."
In de tijd dat de KJ classic 2 ook als zwarte Masterbuild te koop was (geweest) was t zoeken naar een niet grote drie prijs maar wel grote drie achtige usability.
De magische 1200 euro grens.
Toen kwam die GrillBill ook boven. (goede foto's op de site denk ik. 😋)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hoe lang duurt het meestal om die klaar te maken?almere schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:22:
Net een stuk brisket ear uit de vriezer gehaald.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ga er morgen burn ends van maken.
Zal de foto,s daarna posten hiero.
Wens iedereen een goed zonnig bbq weekend.
Grtz almere
Lijkt me ook wel eens lekker om te maken namelijk. Een hele brisket is toch al gauw een kilo of 5 en dat gaat never nooit op
Als je het idiot proof wil doen om te proberen, zou ik een ezeltje/liesstuk/maminha/tri-tip als brisket garen!
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik denk 3 uurtjes op 120 graden dan in aluminiumfolie een uurtje en dan in blokjes met bbq saus in een bakkie en dan nog een uurtje op 160 graden op de bbq .Rox92 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Hoe lang duurt het meestal om die klaar te maken?
Lijkt me ook wel eens lekker om te maken namelijk. Een hele brisket is toch al gauw een kilo of 5 en dat gaat never nooit op
Zo ongeveer denk ik dan.
[ Voor 6% gewijzigd door almere op 08-03-2024 17:25 ]
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Aan het spit. Is wat mij betreft de mooiste manier om picanha te bereidenASS-Ware schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:21:
Zaterdag weer eens een Picanha.
Al vaak gemaakt.
Nu heb ik Picanha altijd met reverse sear gedaan, op 110C en op 150C, ik merk geen verschil.
Maar nu zag ik laatst een video van Kolenboertje, waarbij het indirecte deel op 180C werd gedaan, waardoor de vetkap al goed was gaan verkleuren.
Op welke temperatuur?sjors123 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:14:
[...]
Aan het spit. Is wat mij betreft de mooiste manier om picanha te bereiden
Een goede grap mag vrienden kosten.
Echt een heerlijke manier inderdaad
Haha 8 kg. Dat is serieus veel vlees! Maar thanks voor de tips!Paganstars schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:28:
5kg voor een brisket heb je alleen de flateen whole packer gaat al gauw naar de 8~9kg
Als je het idiot proof wil doen om te proberen, zou ik een ezeltje/liesstuk/maminha/tri-tip als brisket garen!
Ah thanks! Dat is ook goed te doen dan. Ik maak al regelmatig shortribs en dan zit je ook al gauw aan de 6 uur.almere schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:54:
[...]
Ik denk 3 uurtjes op 120 graden dan in aluminiumfolie een uurtje en dan in blokjes met bbq saus in een bakkie en dan nog een uurtje op 160 graden op de bbq .
Zo ongeveer denk ik dan.
[ Voor 8% gewijzigd door Rox92 op 08-03-2024 19:59 ]
Hmm, heb ik nog niet.sjors123 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:14:
[...]
Aan het spit. Is wat mij betreft de mooiste manier om picanha te bereiden
Ik doe ‘standaard ‘ reverse sear. Garen naar 50-52 op 130 gr. dan vuurtje stoken en flammen uit je ei in de directe fase. 2 pro tips: je digitale thermometer kan niet goed tegen de directe hitte… en je armharen ook niet🤪ASS-Ware schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:21:
Zaterdag weer eens een Picanha.
Al vaak gemaakt.
Armhaar groeit ook weer aan, thermometer not so muchbrothermaynard schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:28:
[...]
Ik doe ‘standaard ‘ reverse sear. Garen naar 50-52 op 130 gr. dan vuurtje stoken en flammen uit je ei in de directe fase. 2 pro tips: je digitale thermometer kan niet goed tegen de directe hitte… en je armharen ook niet🤪
De leerschool was gelukkig met deTazzy schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Armhaar groeit ook weer aan, thermometer not so much
https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/
(Briljant ding trouwens voor die prijs) en niet met een probe van mijn grill eye pro ☺️
Ik ga bij reverse sear, ketel op 120-150C, indirect tot 48C en daarna meteen direct, beide kanten 1 minuut, dan 10 min rusten.brothermaynard schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:28:
[...]
Ik doe ‘standaard ‘ reverse sear. Garen naar 50-52 op 130 gr. dan vuurtje stoken en flammen uit je ei in de directe fase. 2 pro tips: je digitale thermometer kan niet goed tegen de directe hitte… en je armharen ook niet🤪
Ik ga het maar gewoon weer zo doen.
Dat ziet er lekker uit! Mooie rookring ook.almere schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:12:
Zoals beloofd hier de foto,s van de brisket ear burn ends.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/brwX17mvmzDiWiUvRSiBEgoC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wqtuOk06Xu3FceBcinrxrpJt.jpg?f=fotoalbum_large)
Vet kruislings ingesneden, zout er op, 3 uur in de koelkast.
:strip_exif()/f/image/7ump0d4sY3RxM99W6t1MFcl3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VEcwnGHdSkZ5HCo7BVLKqkdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 3 uur uit de koelkast.
:strip_exif()/f/image/XXsgiX7zEGXprudH2XHy1r9z.jpg?f=fotoalbum_large)
BBQ op 150C, vlees met de vetcap omlaag boven de kolen, even een kleurtje geven.
Dit duurde 8 minuten.
:strip_exif()/f/image/kuiZDkCUa1rU4YfKbAh2xav2.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna indirect gelegd.
:strip_exif()/f/image/o7osINJhazsIuxMrAfuqCNAj.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot een kerntemperatuur van 52C, dit duurde 1 uur en 3 minuten.
:strip_exif()/f/image/Bxc5ntlGQHed6vN4rkMuDJov.jpg?f=fotoalbum_large)
10 minuten laten rusten.
Aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/O8gAqbUxNxeeo4QasAPax8UX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p7oSNAZZmfzzUmUmjl3Toiaz.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/slO3MYBCp7FeSuS4GdYttlQF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was zalig.
Je wil hem juist ook drogen. Dat bereik je beter met optimale lucht circulatie van een rooster en dan een bord eronder om je vocht op te vangen.
Of althans, zo doe ik het meestal.
Hier morgen 2.2kg kip gyros gepland. Via spit afsnij methode.
Heb een verjaardag dus even kijken of ik eraan toe kom om ook fotos te maken.
Als sides heb ik mini Turkse broodjes, zelfgemaakte knoflooksaus, aangemaakte sla, komkommer, paprika, lente ui.
En als 2kg vlees en 20 broodjes en salade niet afdoende is heb ik nog aardappelsalade.
(10 mensen willen eten. 6 volw. 4x kinderen van 4 en jonger. Hierom de inschatting dat we een heel eind komen) hebben in de middag ook genoeg hapjes en taart enzo op tafel.
Thanks, ga ik de volgende keer doen.Dennis1812 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:00:
@ASS-Ware tip: zorg dat je vlees na t zouten op een roostertje o.i.d ligt. Dan ligt hij niet zo in dat vocht. Vind ik persoonlijk nooit zo lekker.
Zelf vandaag geen bbq gedaan maar gehaktballetjes gemaakt en zeker 40 minuten staan aroseren.
Passie en liefde voor het product, dat is het.
P.s. die aardappel toefjes van ass-ware zien erg heerlijk uit.
Goed weekend allemaal en lekker je ding doen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tOTji2hfrtIPYCDek3s4rXFC.jpg?f=user_large)
Hield netjes de temp vast tussen 175 en 185 graden en zo indirect met wat rookhout erbij tot ca. 60 graden kern, daarna de groenten erbij gedaan en doorgegaard naar 74 graden.
Enige minpuntje was dat de bonen en krieltjes te hard bleven, volgende keer voorkoken denk ik of er eerder bij doen.
De kip zelf was fantastisch, nog nooit zo'n smaakvolle kip gegeten!
:strip_exif()/f/image/q3DXyAWYkCgwqNxpAf3eeEiL.jpg?f=fotoalbum_large)
Of een andere suggestie hoe we toch om 18:00 aan kunnen vallen met 2,5 kg pulled pork.
Ik kan hem ook afmaken in de oven die heeft een start timer.
Je kunt hem sous vide (varkens procureur) in een vacuumzak garen (hoef je niet bij te blijven) en dan afgrillen op de BBQ :-)loewie1984 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:00:
Vraagje, ik wil zaterdag PP maken maar heb weinig zin om weer om 05:00 op te staan, kan ik hem de dag ervoor misschien al 3 a 4 uurtjes roken/garen, dan eraf nemen en de dag erop afmaken?
Of een andere suggestie hoe we toch om 18:00 aan kunnen vallen met 2,5 kg pulled pork.
Dag van te voren maken en op de dag zelf gewoon opwarmen?loewie1984 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:00:
Vraagje, ik wil zaterdag PP maken maar heb weinig zin om weer om 05:00 op te staan, kan ik hem de dag ervoor misschien al 3 a 4 uurtjes roken/garen, dan eraf nemen en de dag erop afmaken?
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Om 8 uur beginnen, en dan inpakken om 13:00 uur. Dan kan je om 18 uur wel eten.loewie1984 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:00:
Acht uur beginnen lijkt me ook vroeg zat, iets later kom je ook nog wel mee weg. Ik zou alleen niet op een specifieke tijd gaan inpakken, maar zodra je in de stall terecht komt.robkrekel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:45:
[...]
Om 8 uur beginnen, en dan inpakken om 13:00 uur. Dan kan je om 18 uur wel eten.
Het is toch iets wat niet echt op de klok te doen is, de ene keer gaat het sneller dan de andere. En je wilt ook niet stappen als rusten overslaan of hem er te vroeg af halen omdat je gasten honger krijgen en daarmee een suboptimaal resultaat halen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ziet er echt super uit!almere schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:12:
Zoals beloofd hier de foto,s van de brisket ear burn ends.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb 1,2 kg brisket Flat liggen in de vriezer en was me aan het orienteren op hoe ik dit het beste kan bereiden op mijn Weber.
Ik lees overal dat je wel 10 uur nodig hebt en echt low en slow moet roken om een mooie "bark" te krijgen.
Heb je tips/advies voor me?
Ik heb als leidraad het filmpje van brisket burn ends van noskos bbq gebruikt de tijd alleen wat verlengd.JackBigBoss schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:56:
[...]
Ziet er echt super uit!
Ik heb 1,2 kg brisket Flat liggen in de vriezer en was me aan het orienteren op hoe ik dit het beste kan bereiden op mijn Weber.
Ik lees overal dat je wel 10 uur nodig hebt en echt low en slow moet roken om een mooie "bark" te krijgen.
Heb je tips/advies voor me?
Zie link hieronder
YouTube: Brisket Burnt Ends van de BBQ gemaakt van een brisket ear.
Grtz
Vind het wel vrij zwaar om gewoon op te eten.almere schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:27:
[...]
Ik heb als leidraad het filmpje van brisket burn ends van noskos bbq gebruikt de tijd alleen wat verlengd.
Zie link hieronder
YouTube: Brisket Burnt Ends van de BBQ gemaakt van een brisket ear.
Grtz
Tussen een aangekleed broodje smaakt het wel verdomd goed.
Ik ga ook geen burnt ends maken maar de flat in 1x roken.almere schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:36:
[...]
Vind het wel vrij zwaar om gewoon op te eten.
Zoiets zeg maar: https://qualitygrillparts...lat-weber-charcoal-grill/
Ik zit te twijfelen of ik hem wel of niet moet injecteren en of ik de weber charcoal ring ga gebruiken of gewoon de coal baskets.
[ Voor 11% gewijzigd door JackBigBoss op 11-03-2024 14:01 ]
Idee:loewie1984 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:00:
Steek de BBQ om 23:00 aaan.
Om 00:00 is hij zeker wel op temperatuur, probeer 100C aan te houden.
Vlees op de BBQ.
Naar bed.
08:00 opstaan en de temperatuur checken.
Ja zat ik aan te denken om dat te doen idd.ASS-Ware schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:14:
[...]
Idee:
Vlees op de BBQ.
Naar bed.
Dat klinkt als een goed plan. Alternatief:ASS-Ware schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:14:
[...]
Idee:
Vlees op de BBQ.
Naar bed.
- Haal het vlees de avond van tevoren, als je naar bed gaat uit de koelkast en leg het op een koele plaats, bijvoorbeeld in een schuurtje. Zaterdagochtend om 9 uur is het volgens Buienradar 8 graden Celsius en in een schuurtje is het waarschijnlijk nog net een paar graden warmer. Daarmee is de kerntemperatuur van het vlees alvast een graad of 5-10 warmer dan wanneer je het direct uit de diepvries had getrokken, zonder dat het urenlang op kamertemperatuur ligt te wachten.
- Bereid de avond van tevoren ook alvast de barbecue voor, zodat je hem 's ochtends alleen nog hoeft aan te steken. Gewoon even in je badjas de tuin in, nog voordat je aan de standaard zaterdagochtendrituelen begint
- Zodra het vlees in de stall komt pak je het in in aluminiumfolie (dus niet wachten met inpakken) - daar kun je een paar uur mee winnen. Met een stuk vlees van 2,5 kg zul je dan eerder constateren dat je tijd overhoudt dan dat je tijd tekortkomt.
- Wil je toch van tevoren garen zorg dan dat je op de eerste dag (een deel van) de stall doorloopt, terwijl het vlees goed is ingepakt in aluminiumfolie. In tegenstelling tot 'gewoon' opwarmen is het doorlopen van de stall een onomkeerbaar proces - de tijd die je hierin steekt, bespaar je dus de tweede dag.
- Houd het vlees ingepakt als je het van de barbecue afhaalt en afkoelt. Doe het vlees met alufolie en al in een plastic zak en hang de zak in ijskoud water, zodat het vlees snel afkoelt tot koelkasttemperatuur. Je wilt voorkomen dat het vlees urenlang lauwwarm blijft, omdat dat de ideale omstandigheden zijn voor snelle bacteriegroei.
- Op de tweede dag sla je het roken over (want dat had je de vorige dag al gedaan) en doe je het opwarmen in het eerder aangebrachte aluminiumfolie. Zo voorkom je dat het vlees tijdens de tweede keer verwarmen teveel vocht verliest en droog wordt. Pas nadat je de stall hebt verlaten, pak je het vlees uit. Doe dat terwijl het vlees in een grote schaal of iets dergelijks ligt, zodat je het vrijkomende vleesvocht opvangt. Dat (heerlijke
) vocht giet je na het pullen weer over het vlees.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 11-03-2024 17:47 ]
Vorige keer stond ik om 5:15 naast de bbq en ging ie om 5:45 erop om er om 16:00 vanaf te komen ook toen heb ik hem moeten helpen door idd rond de stall in te pakken in alufolie en de bbq door te jassen naar 140.
Kijk ik vind om half 8 ofzo beginnen niet zo erg, en deze keer kan ie ook later vd bbq dan 16:00.
Sorry, dan telt het niet.Gonadan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 02:20:
Vandaag (gisteren) wel een simpele barbecue gedaan, maar helaas geen foto's gemaakt.
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik zou 'm gewoon een dag (desnoods 2) vantevoren maken, gepulled en al. Hoef je het alleen op zaterdag even op te warmen.loewie1984 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:00:
Bij het inpakken doe leg je de procureur in een ovenschaal oid, dan alu er omheen. Alle sappen vang je dan op in die schaal.
Die bewaar je voor tijdens het opwarmen om weer wat vocht in te brengen. Eventueel samen met wat cola en/of rub en/of bbq saus.
Tijd voor een nieuwe sig..
Hot and fast… je kan op 175c gaan en gewoon knallen…. Ik ben lui en wil tijdens bbq wedstrijden gewoon goede nachtrust. Boston butt bone in kan je dan in krap 6,5 uur doen met 1 uur rustenloewie1984 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:00:
Ik heb nog nooit gehad dat een procureur niet binnen 9 uur klaar was om te pullen. Buiten dat is 8 uur starten toch niet echt vroeg? Vuur er in, rookhoutje er op, en om 8:15 kan ie er wel op, de temperatuur van de q hoeft echt nog niet op de doeltemperatuur te zijn.Gonadan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:56:
Om 8 uur beginnen betekent toch al eerder op om de boel aan te steken en voor te bereiden. Persoonlijk zou ik hem dan gewoon de dag ervoor maken maar dan wel in één keer. Geeft je ook een hoop rust en de tijd om bijgerechten rustig te maken.
Het is toch iets wat niet echt op de klok te doen is, de ene keer gaat het sneller dan de andere. En je wilt ook niet stappen als rusten overslaan of hem er te vroeg af halen omdat je gasten honger krijgen en daarmee een suboptimaal resultaat halen.
Maar goed, de tips zijn gegeven, en verder moet @loewie1984 het zelf maar inschatten wat voor hem de beste optie is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedoel je grijze/zwarte rook? Want blauwe rook = goede rook.Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:56:
Ik heb hem wel graag al stabiel en klaar voor gebruik, zeker weten dat het goed gaat, als je bij het opstarten nog een 'oepsje' krijgt met flink wat blauwe rook o.i.d. dan kan dat je smaak best wel aantasten.
Maar dan nog, ik houd er gewoon van om tijd over te hebben. Vorige keer was de procureur om 1600 wel klaar maar rusten, trekken en mengen neem je ook te tijd voor dus was zes uur eten alsnog krapjes. Als ik dan later zou beginnen en de procureur is net een eigenwijze dan zit je mis. Dus als ik garanties zou moeten hebben qua aanvangstijd dan begin ik dus goed op tijd of maak het eerder.
Zijn het gasten waarbij het niet boeit dan boeit het mij ook niet natuurlijk, dat is het scenario wat veel vaker voor komt. Gewoon relaxed en we zien wel wanneer we eten, maar dat was niet het idee van de vraagsteller.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zie alleen maar voordelen zoals:
- snellere bereidingstijd;
- meer oppervlak met rub;
- meer rook op vlees en meer smaak;
- minder verbruik van kolen/briketten;
- lagere bereiding temperatuur.
Wat zie ik over het hoofd?
Heeft brinen vooraf iets van zin voor extra smaak I.p.v. inecteren of heeft dat de voorkeur?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1 keer met een whiskey marinade. Spareribs in alu folie in de oven gedaan voor 3 uur. Kwam er redelijk zacht uit. Toen een half uur "naakt' in de oven op 180 graden. Toen waren de spare ribs wat steviger.
Echter, had ik een kameraad die ze voorkookt. Daarna waren ze heel erg zacht en kon je het bot er zo af halen.
Ik dus ook voorkoken, 2 uur lang op een waakvlammetje. Daarna inlakken en doorlakken ind de oven op 180 graden voor een half uurtje. Ik kon die ribs niet eens uit elkaar scheuren met mijn handen
Ribs komen uit de diepvries. Beide keren 3 dagen in de koelkast laten ontdooien.
Ik wil ook snotzachte spareribs
Smaak was overigens erg lekker.
half uur koken zoals je bij aardappels doet moet voldoende zijn voor fall of the bone… uiteraard wel in marinade koken.Rickokun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
Afgelopen maand 2 keer spareribs gemaakt.
1 keer met een whiskey marinade. Spareribs in alu folie in de oven gedaan voor 3 uur. Kwam er redelijk zacht uit. Toen een half uur "naakt' in de oven op 180 graden. Toen waren de spare ribs wat steviger.
Echter, had ik een kameraad die ze voorkookt. Daarna waren ze heel erg zacht en kon je het bot er zo af halen.
Ik dus ook voorkoken, 2 uur lang op een waakvlammetje. Daarna inlakken en doorlakken ind de oven op 180 graden voor een half uurtje. Ik kon die ribs niet eens uit elkaar scheuren met mijn handen
Ribs komen uit de diepvries. Beide keren 3 dagen in de koelkast laten ontdooien.
Heb je een bbq? Zoniet misschien even naar het kook topic springen.
Echt boterzacht? Sous vide of langer garen op de bbq.
Combi sous vide en bbq is erg mooi.
Maar met de 3-2-1 krijg je op de bbq ook gewoon boterzachte ribbetjes.
Misschien je ingepakte tijd verlengen als je nog gaarder wil.
Een beetje een zuurtje in je vocht helpt natuurlijk ook mee met de spierafbraak.
@Rickokun ik weet niet waar jij het in hebt voorgekookt?
Hier vinden ze de ribs het lekkerst als ik ze voorkook in een ketjap marinade (combi sojasaus, ketjap, sesamolie, honing, suiker, worchestershire, appelazijn, uitje en knoflook). Ze zijn hier wat minder weg van een goede rooksmaak
Ik maak het wel af op de bbq en niet in de oven
ik heb een tijdje terug deze methode gebruikt van Rudolf:Rickokun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
https://www.24kitchen.nl/...s-uit-de-oven-supersappig
Edit: foto’s toegevoegd.filmpje blijf ik nog even schuldig.
:strip_exif()/f/image/z8NSsHb71PyZAo24WtN0sSxc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rAEhYWLKfnL3RTB7XNMyzteZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Stufferdt op 13-03-2024 11:02 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YQROgD318J2XNY4TlsNtVWlj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QMizjnCwPs3h1oWd8y7EkUou.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MxguJXN8En9uwgmzAevrkMik.jpg?f=user_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Welke vacumeer machine is dat?Tomatoman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:57:
De beste manier om spareribs de perfecte garing te geven (enigszins stevig of fall off the bone, wat je zelf wilt) is mijn inziens sous vide garing. Daarna nog even op de barbecue of in de oven met een lekkere glaze voor de final touch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ribbetjes zien er super uit!
Lijkt heel erg op die van mij, een Foodsaver FSV2860.Vinnocchio schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:21:
[...]
Welke vacumeer machine is dat?
Ribbetjes zien er super uit!
Uitstekend apparaat.
En voor wat betreft de spareribs. Garing is niet de enige factor mijn inziens. Ja, koken/sous vide geeft je daar de meest eenvoudige weg naartoe, maar dat betekend niet dat je niet hetzelfde resultaat kan bereiken met een 3/2/1 methode of andere variaties van het bereiden van ribs op een kamado/bbq. Voor mij geeft de volledige garing op de Kamado me meer voldoening/smaak/plezier
[ Voor 42% gewijzigd door Henkie op 13-03-2024 13:52 ]
Dank! Wat een geld haha. Maarja goedkoop is duurkoop, dat blijkt welHenkie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:44:
[...]
Lijkt heel erg op die van mij, een Foodsaver FSV2860.
Uitstekend apparaat.
En voor wat betreft de spareribs. Garing is niet de enige factor mijn inziens. Ja, koken/sous vide geeft je daar de meest eenvoudige weg naartoe, maar dat betekend niet dat je niet hetzelfde resultaat kan bereiken met een 3/2/1 methode of andere variaties van het bereiden van ribs op een kamado/bbq. Voor mij geeft de volledige garing op de Kamado me meer voldoening/smaak/plezier.
Ik heb hem al 5 jaar nu, werkt prima met de vacuumeerzakken op rol van de Makro. Voor potioneren eten/soepen/vlees/etc tot het sous vide bereiden. Prima aankoop geweest.Vinnocchio schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:32:
[...]
Dank! Wat een geld haha. Maarja goedkoop is duurkoop, dat blijkt wel
robkrekel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:16:
Nou, ho maar weer met alle oven en sous-vide garingen. Dat is gewoon compleet off-topic. Wat mij betreft ook als je ze daarna nog een kwartiertje op de barbecue gooit.

Hij diskwalificeert de aanpak toch niet? Er wordt alleen aangegeven dat het wellicht niet thuishoort in het BBQ topic? Voor algemene/niet BBQ gerichte recepten en bereidingen zijn er genoeg andere topics te vinden waarbij dit beter zou passen in mijn ogen.Tomatoman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:19:
[...]
Wat een elitaire instelling is dat zeg. Prima als jij zelfs je eigen ketchup op de barbecue meent te moeten bereiden, maar het gaat mijns inziens wel wat ver om daarmee iedere andere aanpak dan de jouwe regelrecht te diskwalificeren.
Snotgaar?Rickokun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
Gewoon 321 doen op 110-120C, inpakken met wat cola of appelsap.
Gaat hier altijd perfect.
Uur en kwartier koken is lang genoeg, daarna nog 10 minuten in de oven. Ligt erook aan waar je het in kookt... Ik doe het weleens in pure zoetje ketjap, bbq saus, honing, ketchup, bruine basterdsuiker, honing en nog wat zaken.Rickokun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
Eerst roken op de bbq en daarna sous vide is ook erg lekker.
Het ligt ook helemaal aan het stuk vlees. Spareribs moet je niet bereiden op de klok, maar op de temperatuur en de tast.dbzfan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Uur en kwartier koken is lang genoeg, daarna nog 10 minuten in de oven. Ligt erook aan waar je het in kookt... Ik doe het weleens in pure zoetje ketjap, bbq saus, honing, ketchup, bruine basterdsuiker, honing en nog wat zaken.
Eerst roken op de bbq en daarna sous vide is ook erg lekker.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Zolang het toch combinatie gebruik is met een bbq past het toch in een bbq topic?Henkie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:49:
[...]
Hij diskwalificeert de aanpak toch niet? Er wordt alleen aangegeven dat het wellicht niet thuishoort in het BBQ topic? Voor algemene/niet BBQ gerichte recepten en bereidingen zijn er genoeg andere topics te vinden waarbij dit beter zou passen in mijn ogen.
Of mag vlees alleen nog direct uit t Beest op de bbq om in dit topic te mogen?
Zolang de bbq de belangrijkste smaakmaker is is het toch prima?
Voorkoken van ribs vind ik ook enorm zonde. Maar als een ander daar toch blij van wordt..
Naja, het past wel meer thuis in Het grote sous vide topic.Tomatoman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:19:
[...]
Wat een elitaire instelling is dat zeg. Prima als jij zelfs je eigen ketchup op de barbecue meent te moeten bereiden, maar het gaat mijns inziens wel wat ver om daarmee iedere andere aanpak dan de jouwe regelrecht te diskwalificeren.
Overigens vind ik zelf gewoon een paar uur gerookt in de smoker veel lekkerder dan sous-vide, maar smaken verschillen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Nee daar past het ook niet.Ozzie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:20:
[...]
Naja, het past wel meer thuis in Het grote sous vide topic.
Overigens vind ik zelf gewoon een paar uur gerookt in de smoker veel lekkerder dan sous-vide, maar smaken verschillen.
Immers wordt er nog gerookt en gegrillde
Dan zou je serieus een topic moeten maken: het grote in dit topic zijn combinatie bereidingen welkom zonder al te veel gezeur. Maar een enkelvoudige bereiding mag niet hoor!
Zoiets.
Die enkele keer dat er met combinatie gebruik van middelen een mooi resultaat gemaakt wordt..
Elektrische bbqs staan we toch ook toe? Dat heeft ook weinig met bbq te maken. Gourmetten XL.
Wees gewoon allemaal wat toleranter. #doeslief mag best terugkomen.
Hij kan het alleen beter niet 'het beste' noemen, want daar kan je nog behoorlijk over discussiëren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hebben we al! Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2Dennis1812 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:33:
[...]
Nee daar past het ook niet.
Immers wordt er nog gerookt en gegrillde
Dan zou je serieus een topic moeten maken: het grote in dit topic zijn combinatie bereidingen welkom zonder al te veel gezeur. Maar een enkelvoudige bereiding mag niet hoor!
Maar inderdaad ik combineer ook. Zoveel makkelijker. En ik ben een stuk gezelliger zonder stress.
Waar diskwalificeer ik oven en/of sous vide?Tomatoman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:19:
[...]
Ik zie op een gegeven moment bereidingen langskomen die alleen maar in de oven gemaakt zijn, dat lijkt me niet de bedoeling hier. Ik quote niemand verder, ik constateer alleen. Dat jij je daardoor blijkbaar wat aangevallen voelt is niet mijn probleem.
Ik kom hier namelijk om dingen over barbecueën te lezen, niet over ovengerechten, of sous-vide. Daar zijn andere topics voor.
Wat een onzin, combi bereidingen van producten met een bbq component voegen zeker iets toe in dit topic.robkrekel schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:16:
Nou, ho maar weer met alle oven en sous-vide garingen. Dat is gewoon compleet off-topic. Wat mij betreft ook als je ze daarna nog een kwartiertje op de barbecue gooit.
[ Voor 3% gewijzigd door pinotgrigio1 op 14-03-2024 13:07 ]
Zullen we het nu weer over BBQ-en hebben?pinotgrigio1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Wat een onzin, combi bereidingen van producten met een bbq component voegen zeker iets toe in dit topic.
Een zalmpje op de kamado en groentjes en aardappelen op de kogel.
:strip_exif()/f/image/8Ji6C9kRMYzMDGdMENw0Pi50.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q3kfRVu1Y2Rw5ZNihrMWYXLm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mD1sL3WhFl9qLQG5l2Esyzs8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tclPwqbobaltaUpJQgI7wDxv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vsBtFhUi5qnfcde838rKlLoR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NpBf24LS0yLeyD3llIrUHIp4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l2uokujZIbpayMYih80Caplk.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de kamado op 120C duurde het een uur en 4 minuten voor de zalm op een kerntemperatuur van 52C zat.
Hij was super.
Is een bak water op de plate setter een vereiste?
Nee joh, het spek om de cannelloni is vet en het gehakt in de cannelloni ook.barrymossel schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:20:
Hopelijk zit het weer een beetje mee vanmiddag, want we liggen shotgun shells in de koelkast. Nooit gemaakt, maar altijd in m'n hoofd blijven hangen.
Ik heb nog nooit een bak water in mijn kamado gezet.barrymossel schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:20:
Hopelijk zit het weer een beetje mee vanmiddag, want we liggen shotgun shells in de koelkast. Nooit gemaakt, maar altijd in m'n hoofd blijven hangen.
Waarom zou je dat doen?
Pure interesse, want kan zelf geen reden bedenken waarom.
vice versa en weer terug
[ Voor 27% gewijzigd door Martijn1990 op 15-03-2024 12:12 ]
https://shop.action.com/n...0tfLYTRwFN-xoCbYcQAvD_BwE
Ik weet het, zal mindere kwaliteit zijn, maar ik wil eerst dit eerst gaan ondekken de komende maanden. Nu moet hier natuurlijk wel een platesetter voor indirect koken komen. Heeft iemand ervaring met deze kamado i.c.m. een platesetter die past?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
ik zou de binnenmaten opmeten, in principe zou je met een 21 inch geschikte divide & concuer / deflectorplate meestal wel goed uitkomen, en anders stuur je de deflector plate weer terug. Ik heb een Patton 21 inch divider, krijg je bij Bol.com oa, die lijkt ook voor andere merken geschiktPossible schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:12:
Ik zag dat de kamado van de action er weer is:
Ik weet het, zal mindere kwaliteit zijn, maar ik wil eerst dit eerst gaan ondekken de komende maanden. Nu moet hier natuurlijk wel een platesetter voor indirect koken komen. Heeft iemand ervaring met deze kamado i.c.m. een platesetter die past?
Om de cannelloni beter te laten garen. Maar zoals @ASS-Ware zegt zit er op zich redelijk wat vocht en vet in spek, gehakt en bbq saus. Dus durf het wel aan zonder. M'n drippan is namelijk totaal verroest...steel123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Ik heb nog nooit een bak water in mijn kamado gezet.
Waarom zou je dat doen?
Pure interesse, want kan zelf geen reden bedenken waarom.
Wat voor kamado heb jij ? Kan die van de action kopen, maar als het niet past, zit ik met een kamado. Die is lastiger retour te sturen denk ikpinotgrigio1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:22:
[...]
ik zou de binnenmaten opmeten, in principe zou je met een 21 inch geschikte divide & concuer / deflectorplate meestal wel goed uitkomen, en anders stuur je de deflector plate weer terug. Ik heb een Patton 21 inch divider, krijg je bij Bol.com oa, die lijkt ook voor andere merken geschikt
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Mooi he?Deathchant schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:45:
Ik lurk hier al een tijdje (kep zelf geen BBQ o.i.d.) maar dang it, die rooie kamado's zijn toch echt f*ckn SWEEET!!!!!
:strip_exif()/f/image/4IX0unAt8GKgfEpBipa2gHAt.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat kunnen ze er van zeggen?barrymossel schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:28:
Even schoonbranden. Zullen de buren blij mee zijn...
[Afbeelding]
Bah wat een meur...
Bastard misschien.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik kan het me ook voorstellen. Gelukkig is het maar eens in de zoveel tijd en heeft nu iedereen de ramen dicht.Deathchant schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:55:
Nou, het is wel echt heel vervelend hoor. Wij hebben bijvoorbeeld buren die EL-KE dag wiet roken, en het maakt niet uit hoe de wind staat, het komt overal bij ons naar binnenZelfde als sigarettenlucht en zo'n schoonbrandlucht. Dus ik kan het me wel een beetje voorstellen...
En aangezien ik vandaag pizza wil maken, moest het ook wel...
Ik heb zelf een Patton, ook niet de duurste, dus hetzelfde merk als de divide concuer, maar wat ik bedoel te zeggen, misschien kun je de action versie anders eerst opmeten (als hij misschien in de winkel staat?) van binnen , dan weet je of een ander merk dividend past, een kamado terugsturen moet volgens mij wel kunnen maar is inderdaad wellicht wat meer gedoePossible schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:04:
[...]
Wat voor kamado heb jij ? Kan die van de action kopen, maar als het niet past, zit ik met een kamado. Die is lastiger retour te sturen denk ik
[ Voor 3% gewijzigd door pinotgrigio1 op 16-03-2024 16:06 ]
voor het beterre rookwerk heb ik een muurventilator onder de overkapping van de schuur gemonteerd, deze doe ik aan bij het initieel opstoken, zodat het rook van de kamado welke naast de schuur staat wordt weggeblazen ipv dat die in het huis (of buiteneettafel) komt.barrymossel schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:28:
Even schoonbranden. Zullen de buren blij mee zijn...
[Afbeelding]
Bah wat een meur...
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb de action kamado vervangen met die van de lidl. de lidl is geglazuurd en daarom niet gevoelig voor regen. Dus meer geschikt voor buiten. oh wacht, wat jij linkt is de grote versiePossible schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:12:
Ik zag dat de kamado van de action er weer is:
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism