Wow hoe krijg je dat voor elkaar?barrymossel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:13:
Verdomme, weer de kamado kapot gestookt.
[Afbeelding]
En wat is dat voor een paarse(?) kamado?
Wow hoe krijg je dat voor elkaar?barrymossel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:13:
[Afbeelding]
Grill Guru. De blauwe versie van Hornbach. Is al mijn tweede dome. Heb al zeker twee nieuwe vuurboxen gehad.Shrien schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:31:
[...]
Wow hoe krijg je dat voor elkaar?
En wat is dat voor een paarse(?) kamado?
Maar dat is toch raar?barrymossel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:53:
[...]
Grill Guru. De blauwe versie van Hornbach. Is al mijn tweede dome. Heb al zeker twee nieuwe vuurboxen gehad.
Vandaag zelfs langzaam opgestookt en weer gaat ie stuk. Ben er klaar mee. Grill Guru mag een nieuwe dome sturen, maar dan gaat alles op marktplaats.
Denk ik, als m'n vrouw het toelaat dat ik een KJ koop.
Heb gisteren direct een mailtje gestuurd. Binnen 5-10 werkdagen reactie...ASS-Ware schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:27:
[...]
Maar dat is toch raar?
Heb je GG al om uitleg gevraagd?
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Hi Ha Hopjesvla
De eerste dome was door een haarscheur die er al in zat toen ik hem kocht. Die is uiteindelijk doorgescheurd en toen heb ik hem vervangen met de huidige. De vuurschalen komen mijn inziens door het kolenrooster dat klem komt te zitten in de vuurschaal. Die zet sneller/verder uit dan de schaal, waardoor ie hem kapot duwt. Na een kolenmand gekocht te hebben nergens meer last van.Hopjesvla79 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:25:
Ligt het dan misschien aan de kleur? Andere fabriek ofzo (kan ik me niet voorstellen eigenlijk), of dat die zo vochtig staat dat het opstoken nog langzamer moet? Zo vaak mis bij 1 persoon lijkt me bijna geen toeval meer. Zullen vast meer GG gebruikers hier rondlopen (me too) waarbij tot nu toe niets aan het handje is.
[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 17-03-2024 12:40 ]
Wij houden hier van pulled lamb. Dus langzaam roken/garen op zo'n 110 graden richting de 90-95 graden kern. Duurt wel eventjes. Heb de twee keer dat ik het gedaan heb niet eerst afgegrild.ASS-Ware schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:05:
Morgen ga ik een lamsschouder op de kamado doen.
Ik kan er weinig over vinden, maar als ik alle info bij elkaar schraap, dan kom ik op een dome van 130-140C, indirect tot een kerntemperatuur van 60C en dan nog even afgrillen tot een kern van 65C, of eerst direct een kleurtje geven en daarna indirect tot een kern van 65C.
Ervaringsdeskundigen hier?
Hoe lang zou zoiets duren met een lamsschouder van 1,4KG?
Ik kan me zo voorstellen dat je direct kan grillen in een dome van 180C en dat de temperatuur naar 130C zakt zodra het hitteschild er in gaat, maar ik vrees dat zo’n keramisch schild dat niet overleeft.
Of heb ik het mis?
Ik vraag het me af.En een plate setter op 180 graden erop leggen is toch geen probleem?
gram | % | verhouding | |
---|---|---|---|
Zout | 20 | 32,3% | 40 |
Suiker | 14 | 22,6% | 28 |
Sinaasappelrasp, geeltelijk gedroogd | 8 | 12,9% | 16 |
Verse tijm | 6 | 9,7% | 12 |
Rozemarijn | 3 | 4,8% | 6 |
Munt | 3 | 4,8% | 6 |
Roze peper | 3 | 4,8% | 6 |
Knoflookpoeder | 3 | 4,8% | 6 |
Gemberpoeder | 1,5 | 2,4% | 3 |
Cayennepeper | 0,5 | 0,8% | 1 |
62 | 100,0% | 124 |
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik zie altijd foto's van de temperatuur indicatie van de dome thermometer. Ik gebruik een probe op het rooster en dat wijkt behoorlijk af met de dome, 30-40c meestal bij temperaturen boven de 100c. Vraag me af hoe dat bij anderen wordt ervaren (heb zelf een IQ grill large).ASS-Ware schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 00:35:
[...]
Een zalmpje op de kamado en groentjes en aardappelen op de kogel.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik stel de temperatuur van de dome thermometer zo in dat hij tussen de 100 en 200 graden redelijk overeen komt met de roosterthermometer.thido schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:54:
[...]
Ik zie altijd foto's van de temperatuur indicatie van de dome thermometer. Ik gebruik een probe op het rooster en dat wijkt behoorlijk af met de dome, 30-40c meestal bij temperaturen boven de 100c. Vraag me af hoe dat bij anderen wordt ervaren (heb zelf een IQ grill large).
Ik heb de dome thermometer gecalibreerd en bij lagere temperaturen wijkt hij zo’n 10C af.thido schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:54:
[...]
Ik zie altijd foto's van de temperatuur indicatie van de dome thermometer. Ik gebruik een probe op het rooster en dat wijkt behoorlijk af met de dome, 30-40c meestal bij temperaturen boven de 100c. Vraag me af hoe dat bij anderen wordt ervaren (heb zelf een IQ grill large).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ziet er goed uit! Hoe bak jij die aardappels? Indirect of direct? Het lijkt direct. Bij mij gaat het dan vaak net net te hard als ik het via een bakblik doe.Tomatoman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:59:
Vandaag een fotoverslag van gegrilde lamsvang. Hanos had lamsbrisket in de aanbieding, maar helaas was die in Utrecht op. Gelukkig had de behulpzame slager een mooi alternatief: hij raadde aan lamsvang te gebruiken. Hij had een mooi stuk van anderhalve kilo van Hollands lam liggen, dat ze zelf hadden uitgesneden. Voor wie het niet weet: de vang is het stuk borstvlees tegen de ribben aan; als de ribben er nog aanzitten wordt het als spare ribs verkocht. Je kunt op de foto hieronder mooi zien waar de ribben hebben gezetn.
[Afbeelding]
Eerst heb ik een rub gemaakt op basis van sinaasappelrasp. Die rasp is nogal vochtig, wat zou leiden tot een nogal kleverige rub. Niet handig als je de ingrediënten goed wilt mixen en verdelen over het vlees. Daarom heb ik de rasp eerst 2 uur op 80 °C gedroogd in de warmhoudlade.
[Afbeelding]
Daar heb ik vervolgens een droge rub van gemaakt, volgens het volgende recept (©Tomatoman, vrij te gebruiken):
gram % verhouding Zout 20 32,3% 40 Suiker 14 22,6% 28 Sinaasappelrasp, geeltelijk gedroogd 8 12,9% 16 Verse tijm 6 9,7% 12 Rozemarijn 3 4,8% 6 Munt 3 4,8% 6 Roze peper 3 4,8% 6 Knoflookpoeder 3 4,8% 6 Gemberpoeder 1,5 2,4% 3 Cayennepeper 0,5 0,8% 1 62 100,0% 124
[Afbeelding]
De tijm in het recept was vers, omdat ik die nog had liggen. De hoeveelheid was passend voor 1,5 kg vlees (genoeg voor 6 personen).
Het volgende gedeelte van de bereiding staat in een spoiler alert, zodat robkrekel het veilig kan overslaan zonder er aanstoot aan te nemen![]()
spoiler:Volgende stap: 17 uur sous vide garen op 69 °C.
[Afbeelding]
Het resultaat is dat het vlees prachtig is gegaard en een flink deel van het vet is omgezet in een fantastisch smakend vocht, dat ik heb heb gebruikt om saus van te maken. Er hoefde alleen nog een beetje water en maizena bij om het te binden, verder niets.
De volgende dag kwam de kamado eraan te pas. Eerst aardappelen roosteren in een flinke hoeveelheid olijfolie.
[Afbeelding]
Die heb ik daarna met salsa brava afgemaakt.
Daarna ging het vlees nog een tijdje aan het spit, met flink wat rookhout (hickory en walnoot):
Begin:
[Afbeelding]
Eind:
[Afbeelding]
Het resultaat was een heerlijk sappig stuk vlees, waarin de kruidenrub duidelijk te proeven was.
[Afbeelding]
Ik heb het geserveerd met sinaasappel, tomaten, de aardappels met salsa brava, asperges en wat van de saus.
[Afbeelding]
De rest van de saus stond in een juskom op tafel.
[Afbeelding]
Conclusie: zeer geslaagd probeersel
Ik heb ze ditmaal op direct vuur gebakken. De truc om ze mooi knapperig te krijgen is voorgebakken aardappels gebruiken, maar vooral om een grote hoeveelheid olijfolie te gebruiken. Pas als je je afvraagt “is dit niet veel teveel?” is het genoeg.jordy89 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:35:
[...]
Ziet er goed uit! Hoe bak jij die aardappels? Indirect of direct? Het lijkt direct. Bij mij gaat het dan vaak net net te hard als ik het via een bakblik doe.
Dat is waarschijnlijk de reden dat het bij mij niet goed gaat. Ik gebruik de normale hoeveelheid alsof ik het in een pan bak. Zijn dit verse krieltjes/aardappels of verpakt?Tomatoman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:42:
[...]
Ik heb ze ditmaal op direct vuur gebakken. De truc om ze mooi knapperig te krijgen is voorgebakken aardappels gebruiken, maar vooral om een grote hoeveelheid olijfolie te gebruiken. Pas als je je afvraagt “is dit niet veel teveel?” is het genoeg.
Deze waren voorverpakt, maar als ik ze zelf kook doe ik hetzelfde: voorkoken en laten afkoelen, besprenkelen met veel olijfolie (en een beetje zout), met de hand de aardappels goed omschudden zodat ze aan alle kanten gecoat zijn met olie, in een metalen schaal of bakblik in de kamado op een graad van of 180.jordy89 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:50:
[...]
Dat is waarschijnlijk de reden dat het bij mij niet goed gaat. Ik gebruik de normale hoeveelheid alsof ik het in een pan bak. Zijn dit verse krieltjes/aardappels of verpakt?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal.dimmak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:44:
Heeft er iemand ervaring met de Grill Guru rotisserie? Is hier prima mee te werken of kan ik beter meteen voor een duurdere gaan? Ik verwacht hem niet heel veel te gebruiken, dus lijkt mij een duurdere wat overkill.
Het lijkt te werken, dus voor weinig gebruik lijkt het me wel ok. Het is natuurlijk ook alleen maar een ronddraaiende staaf met pinnen. Maar de duurdere zijn volgens mij wel een stuk praktischer (en er kan meer op, want dan heb je niet die klemmen in je BBQ).dimmak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:44:
Heeft er iemand ervaring met de Grill Guru rotisserie? Is hier prima mee te werken of kan ik beter meteen voor een duurdere gaan? Ik verwacht hem niet heel veel te gebruiken, dus lijkt mij een duurdere wat overkill.
Is het dan zoveel olie dat je eigenlijk aan het frituren bent, of zijn ze niet helemaal ondergedompeld?Tomatoman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:42:
[...]
Ik heb ze ditmaal op direct vuur gebakken. De truc om ze mooi knapperig te krijgen is voorgebakken aardappels gebruiken, maar vooral om een grote hoeveelheid olijfolie te gebruiken. Pas als je je afvraagt “is dit niet veel teveel?” is het genoeg.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
De aardappels zijn rondom gecoat met een laagje olijfolie, maar het is niet nodig om de bodem van het bakblik te voorzien van olie. Het resultaat zijn gebakken aardappels met een krokant korstje dat wel een beetje doet denken aan gefrituurde patat.Jan_V schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:58:
[...]
Is het dan zoveel olie dat je eigenlijk aan het frituren bent, of zijn ze niet helemaal ondergedompeld?
Ik heb ook altijd 'issues' met aardappelen. Zelf eet ik ze niet, maar de rest hier vind het wel lekker.
Zo doe ik ze hier ook in de oven inderdaad. Formaatje kleine golfbal of krieltje, 10 minuutjes koken. En dan op 220 graden zo'n 3 kwartier in de oven met genoeg olijfolie en rub/kruiden/knoflook/zout/whatever. Is hier favoriet!Tomatoman schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:27:
[...]
De aardappels zijn rondom gecoat met een laagje olijfolie, maar het is niet nodig om de bodem van het bakblik te voorzien van olie. Het resultaat zijn gebakken aardappels met een krokant korstje dat wel een beetje doet denken aan gefrituurde patat.
Terugkomend op die garantie: er wordt een nieuwe base gestuurd.Chrosser schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:10:
Gezien de kamado aankopen weer voor de deur zullen staan, en het de laatste pagina's hier ook over Grill guru is gegaan even my2cents:
Mijn Grill guru Large gaat het derde jaar in. Ik moet zeggen dat ik redelijk positief ben, maar er ook wel wat minpunten zijn om rekening mee te houden. Laat ik voorop stellen dat ik de prijskwaliteit goed vind. De bouw is solide en het onderstel is stevig. De standaard bijgeleverde accessoires zijn goed voor elkaar met een regenhoes, aspook, flipgrill en steen voor indirect grillen. Je kan dus eigenlijk al goed aan de gang. Daarnaast zijn er ook veel GG extra accessoires te koop. Persoonlijk vind ik dat fijn omdat ik zeker wil weten dat sommige dingen passen qua maatvoering.
Dingen waar je rekening mee moet/kan houden:Zelf ben ik erachter gekomen dat je het jezelf (tenminste ik) ook makkelijk wil maken. Als je echt maaltijden wil bereiden dan is zo'n multi level rooster systeem van 2 helften van bijvoorbeeld een bastard wel echt handig. Daarnaast is een kolenmand fijn om makkelijk schoon te maken en een as opvang bak ook easy om de rommel van de vorige keer op te ruimen.
- De plankjes moet je goed onderhouden want echt weersbestendig vind ik ze niet. Ik heb ze nu pas opgeschuurd en van botenlak voorzien zodat het water er echt vanaf loopt.
- De topvent begon vanuit de binnenkant verf te bollen. Nu had ik die vast ook nog wel via de garantie kunnen claimen maar echt fan van dat ding ben ik niet. Daarom maar een smokeware aangeschaft (65 euro). Bij een revisie zou GG hier echt naar moeten kijken vind ik.
- Nu ik het derde jaar in ga, moet ik eigenlijk ook het vilt gaan vervangen. (40 euro), maar eigenlijk wil ik liever zo'n fiber gasket, maar hier moet ik me nog eens in verdiepen.
Als je dat soort zaken voor je Grill guru wil aanschaffen zit je in totaal ook al makkelijk aan 300 euro + de aanschafprijs. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld the Bastard large dan zitten bovengenoemde accessoires daar eigenlijk allemaal bij in. Als ik eerlijk ben zou ik daar de volgende keer ook eerder naar kijken (of een Kamado Joe 2 classic). Als instapper is de GG echt wel een prima kamado.
Als laatste wil ik nog even kort iets zeggen over de garantie van Grill guru. Ik kwam er vorige week achter dat mijn vuurbox gescheurd was. Maandagavond formulier ingevuld, dinsdag reactie dat ik een nieuwe kreeg (nieuw model ook nog), donderdag geleverd. Daar ben ik tot nu toe dus best tevreden over, al ken ik wel ook verhalen over levertijden van die vuurboxen.
Geïnteresseerd in welke gasket je gaat kiezen. Ik heb de GG nu 8 jaar in gebruik en moet nu voor de tweede keer het vilt gaan vervangen en zit met hetzelfde idee.Chrosser schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:10:
Gezien de kamado aankopen weer voor de deur zullen staan, en het de laatste pagina's hier ook over Grill guru is gegaan even my2cents:
Mijn Grill guru Large gaat het derde jaar in. Ik moet zeggen dat ik redelijk positief ben, maar er ook wel wat minpunten zijn om rekening mee te houden. Laat ik voorop stellen dat ik de prijskwaliteit goed vind. De bouw is solide en het onderstel is stevig. De standaard bijgeleverde accessoires zijn goed voor elkaar met een regenhoes, aspook, flipgrill en steen voor indirect grillen. Je kan dus eigenlijk al goed aan de gang. Daarnaast zijn er ook veel GG extra accessoires te koop. Persoonlijk vind ik dat fijn omdat ik zeker wil weten dat sommige dingen passen qua maatvoering.
Dingen waar je rekening mee moet/kan houden:Zelf ben ik erachter gekomen dat je het jezelf (tenminste ik) ook makkelijk wil maken. Als je echt maaltijden wil bereiden dan is zo'n multi level rooster systeem van 2 helften van bijvoorbeeld een bastard wel echt handig. Daarnaast is een kolenmand fijn om makkelijk schoon te maken en een as opvang bak ook easy om de rommel van de vorige keer op te ruimen.
- De plankjes moet je goed onderhouden want echt weersbestendig vind ik ze niet. Ik heb ze nu pas opgeschuurd en van botenlak voorzien zodat het water er echt vanaf loopt.
- De topvent begon vanuit de binnenkant verf te bollen. Nu had ik die vast ook nog wel via de garantie kunnen claimen maar echt fan van dat ding ben ik niet. Daarom maar een smokeware aangeschaft (65 euro). Bij een revisie zou GG hier echt naar moeten kijken vind ik.
- Nu ik het derde jaar in ga, moet ik eigenlijk ook het vilt gaan vervangen. (40 euro), maar eigenlijk wil ik liever zo'n fiber gasket, maar hier moet ik me nog eens in verdiepen.
Welke plancha heb je gekocht? Kan dat mooi op mijn lijstje erbij.Anton2610 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Geïnteresseerd in welke gasket je gaat kiezen. Ik heb de GG nu 8 jaar in gebruik en moet nu voor de tweede keer het vilt gaan vervangen en zit met hetzelfde idee.
Divide & conquer systeem was inderdaad één van de eerste uitbreidingen destijds, gevolgd door gietijzeren halve rooster en plancha.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Ik moet nog even de tijd zoeken om er in te duiken. Via bol.com vrij veel setjes aangeboden. Qua maat twijfel ik daar niet echt, maar die moeten met zo'n tape'je verbonden worden. Weet nog niet wat ik daar van vind.Anton2610 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Geïnteresseerd in welke gasket je gaat kiezen. Ik heb de GG nu 8 jaar in gebruik en moet nu voor de tweede keer het vilt gaan vervangen en zit met hetzelfde idee.
Divide & conquer systeem was inderdaad één van de eerste uitbreidingen destijds, gevolgd door gietijzeren halve rooster en plancha.
[ Voor 3% gewijzigd door Chrosser op 18-03-2024 22:26 ]
barrymossel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:13:
[Afbeelding]
relex28 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:18:
Damn!dit is echt mijn angst.. ik stook hem regelmatig op naar 350 graden voor pizza sessies. Wellicht krijg je gewoon een compleet nieuwe van ze wie weet, keep us posted.
[...]
barrymossel schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:43:
[...]
Terugkomend op die garantie: er wordt een nieuwe base gestuurd.
Henkie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:11:
[...]
Welke plancha heb je gekocht? Kan dat mooi op mijn lijstje erbij.
Misschien valse verwachtingen gecreëerd bij jullie maar ik bedoelde een "gewone" halve maanvormige gietijzeren plaat van KJChrosser schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:24:
[...]
Ik moet nog even de tijd zoeken om er in te duiken. Via bol.com vrij veel setjes aangeboden. Qua maat twijfel ik daar niet echt, maar die moeten met zo'n tape'je verbonden worden. Weet nog niet wat ik daar van vind.
Verder fijn dat je een beetje dezelfe accessoires nodig acht als ik zelf
ps. Ik ben ook benieuwd naar de placha
Ik zit ook naar die 545 te kijken, zelf heb ik een grill guru large maar wil er graag een bijInhumanous schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:06:
Iemand ervaring met masterbuilt bbq's ik zit te kijken om eventueel de nieuwe auto ignite series te kopen
En mijn Traeger te verkopen aangezien deze nog nieuw in doos zit dus helemaal nieuw is
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Ter land, ter zee en in de kroeg
Dan zou ik zeker voor de KJ classic gaan. Die staat hier ook.Christiano007 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:47:
Ook ik ben eens naar het kijken naar een kamado en ben benieuwd wat jullie beter vinden.
Een grill guru L of een kamado Joe classic 1.
Kun je veel zaken later upgraden zoals de top vent en het vilt of is het allemaal niet universeel?
Ik wil graag een devider systeem, die moet je dus nog apart kopen bij de grill guru. En is een kolenmand noodzakelijk?
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 22-03-2024 17:16 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ja hoor, geen probleem. Lekker opetenjordy89 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:16:
Ik vond vandaag nog 3 vacuüm gesealde entrecotes in mijn vriezer. Deze heb ik juli gekocht. Ik ga ze sowieso eerst even goed bekijken en ruiken voordat ik ze ga bereiden. Verwachten jullie dat deze nog goed zijn?
Ziet er goed uit! Wat was jouw bereidingswijze?Technofreakz schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals het er nu voor staat… nu warmhoud functie aan op de pellet bbq.
Eergisteren vlees getrimd in de rub gezet en geïnjecteerd.jordy89 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:25:
[...]
Ziet er goed uit! Wat was jouw bereidingswijze?
Toen ik de mijne kocht heb ik dit via vuurenrook gedaan. Kreeg er ook een startset bij.Christiano007 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:22:
Nou heb even gekeken naar de grill guru, het viel me op dat het onderste ventilatierooster amper goed dicht te schuiven was bij alle showroom modellen, tevens waren de veren van de klep wel erg gammel. Had niet het gevoel dat het kwalitatief goed spul was.
Denk dat een joe classic 1 wel een goede keuze is, maar die moet ik ook nog even in het echt zien.
Raden jullie nog bepaalde sites aan om ze te kopen ? Want bij sommige sites krijg je er nog een leuke starterset bij en bij een bauhaus bijvoorbeeld niet.
Denk namelijk dat een kolenmand ook nog wel een goede investering is, en ik moet nog kijken naar een niet al te dure bluetooth/wifi temperatuurmeter
Nog steeds tevreden met de fiberglas op de Masterbuilt?Martinusz schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:12:
[Afbeelding]
Vandaag originele vilt vervangen door fiberglas, best rot klusje om eraf te halen, maar uiteindelijk toch redelijk snel gepiept
Zeker weten!Halldor schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:51:
[...]
Nog steeds tevreden met de fiberglas op de Masterbuilt?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Koop waar je gaat kijken?Christiano007 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:22:.
Denk dat een joe classic 1 wel een goede keuze is, maar die moet ik ook nog even in het echt zien.
Raden jullie nog bepaalde sites aan om ze te kopen ? Want bij sommige sites krijg je er nog een leuke starterset bij en bij een bauhaus bijvoorbeeld niet.
You don't need eyes to see, you need vision
Goed om te horen, ik was aan het twijfelen of ik voor vilt zou gaan of fiberglas. Het huidige vilt begint op een paar plekken los te laten. Welk merk fiberglas heb jij gekocht?
Heb deze:Halldor schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:55:
[...]
Goed om te horen, ik was aan het twijfelen of ik voor vilt zou gaan of fiberglas. Het huidige vilt begint op een paar plekken los te laten. Welk merk fiberglas heb jij gekocht?
Float like a butterfly, sting like a bee.
[ Voor 29% gewijzigd door Yalopa op 24-03-2024 00:09 ]
Als je hoger gaat is vaak een kerntemperatuurmeter ook niet zoveel nut? Kwa vlees kom ik eingenlijk nooit boven de 250 graden. Dat is puur voor de pizza’s en daar ben ik geen meter voor nodigChristiano007 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:20:
Nog een (laatste) newbie vraag:
Zit ook een beetje te kijken naar thermometers , de betaalbare +- €100 zie ik wel wat leuks. Maar velen gaan maar tot 250 graden, neem aan dat je de kamado wel eens wat hoger stookt ?
Welke thermometer gebruik je voor vlees zoals bij spareribs? Hier zit niet zoveel vlees aan om een dikke draadloze thermometer volledig in te drukken. Zijn hier nog modellen voor met een kleine dunne probe ? Of een ander alternatief?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sparerib gaan hier altijd zonder meter. Gaat primaChristiano007 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:20:
Zit ook een beetje te kijken naar thermometers , de betaalbare +- €100 zie ik wel wat leuks. Maar velen gaan maar tot 250 graden, neem aan dat je de kamado wel eens wat hoger stookt ?
Welke thermometer gebruik je voor vlees zoals bij spareribs? Hier zit niet zoveel vlees aan om een dikke draadloze thermometer volledig in te drukken. Zijn hier nog modellen voor met een kleine dunne probe ? Of een ander alternatief?
Onder dicht, boven een kiertje, en dan wachten.DennisCle schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:43:
Ik ben de afgelopen paar uur bezig geweest met het seasonen van mijn gietijzeren spullen op 250 graden. Om 17:00 ben ik daar klaar mee en dan wil ik eigenlijk terug naar 80-100 graden om een zalmpje te roken. Wat is een handige manier om snel te knijpen? Beter helemaal uit en dan weer starten of denken jullie dat als ik em op een kier zet ik binnen een half uur zo ver kan zakken?
Bij die hoge temperaturen haal ik de probe er uit.Christiano007 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:20:
Thanks, ging niet zo snel als ik wilde dus uiteindelijk wel op een iets hogere temperatuur gerookt. Alsnog een heel mooi resultaat, maar iets meer van die witte 'proteine-uitslag', maar onwijs mals.ASS-Ware schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:47:
[...]
Onder dicht, boven een kiertje, en dan wachten.
Zo krijg ik hem in 5 minuten van 220 naar 180, gisteren nog gedaan.
Ik stoor me daar nooit aan, ik rook zalm op 120C.DennisCle schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:57:
[...]
Thanks, ging niet zo snel als ik wilde dus uiteindelijk wel op een iets hogere temperatuur gerookt. Alsnog een heel mooi resultaat, maar iets meer van die witte 'proteine-uitslag', maar onwijs mals.
[ Voor 6% gewijzigd door f.h op 24-03-2024 22:36 ]
Ligt er een beetje aan wat je wil. Ik werd laatst getipt voor een nieuwe ikea buitenkeuken model.f.h schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:33:
Heb sinds afgelopen zomer een BGE large met het integgrated handler nest frame ding er bij. De laatste paar maanden heb ik een overkapping in elkaar geklust dus nu begint een buitenkeuken te kriebelen.
Zit dus een beetje rond te kijken bij Fraaii en Roostr, maar holy cow waarom is een tafeltje gelijk duizenden euro's?! Alle waar naar zijn geld vind ik helemaal prima, maar dat mis ik echt even in deze product categorie.
Ik wilde in eerste instantie hier ook zelf iets maken, maar wil niet zo'n robuuste houten buitenkeuken en we denken nu aan een combinatie van hout en staal.
Nu zag ik die 50 year anniversary aanbieding voor een egg + expansion frame voor 999 en dat klinkt wel interessant.
Andere egg frame gebruikers hier? Of nog andere suggesties?
Ja die had ik inderdaad ook (hier?) gezien en vind ik ook wel interessant. Ik hoef niet perse ingebouwd te hebben, maar vooral (werk)ruimte.Chrosser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:02:
[...]
Ligt er een beetje aan wat je wil. Ik werd laatst getipt voor een nieuwe ikea buitenkeuken model.
Dan bouw je de kamado niet in. Denk dat ik hiervoor ga als dat ding eens beschikbaar komt. De Grill guru komt er dan gewoon naast te staan
Dan heb ik blijkbaar geluk gehad. Precies die + uitbreidingsrekje is hier 14 maart geleverd.Chrosser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:02:
[...]
Ligt er een beetje aan wat je wil. Ik werd laatst getipt voor een nieuwe ikea buitenkeuken model.
Dan bouw je de kamado niet in. Denk dat ik hiervoor ga als dat ding eens beschikbaar komt. De Grill guru komt er dan gewoon naast te staan
Nee ik ook niet hoor, maar puur voor de presentatie is het natuurlijk mooi als het er niet op zit. Vorige keer 30min bij 80 graden gerookt en toen kwam de zalm er echt glanzend af. Heerlijk zacht.ASS-Ware schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:02:
[...]
Ik stoor me daar nooit aan, ik rook zalm op 120C.
Thanks voor de info!Reinder83 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:46:
echt XL is het niet heeft zelfde diameter van een Bastard Large, en qua gewicht is het maar de helft, bij deze goedkopere kamado's is het keramiek vaak veel dunner, zal ongetwijfeld werken, alleen houdt een met betere qualiteit keramiek de temperatuur beter vast
Niet vaak eters over de vloer of wel?
Precies, het is meer dat ik me afvraag hoe we 80 Kg gaan optillen. Dat is met 2 man nog lastig ;-)Dennis1812 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:05:
Meestal moet je t deksel monteren en zelf in zn pootjes zetten.
Soms de tafels zelf.
Je moet wel iets doen in elk geval. Het is nooit helemaal kant en klaar.
De KJ classic 2 was meer dan 100 kilo, dat was nog ergerBeyondThunder schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:31:
[...]
Precies, het is meer dat ik me afvraag hoe we 80 Kg gaan optillen. Dat is met 2 man nog lastig ;-)
Ik twijfel nog, mooie prijs, maar ik weet nog niet of het met de kwaliteit wel snor zit.
Wel een goed excuus om een knappe tafel ervoor te bouwen, leuk klusje voor in het voorjaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Luuk1983 op 25-03-2024 15:40 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Laten bezorgen en thuis de doos openen en onderdeel per onderdeel eruit.BeyondThunder schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:31:
[...]
Precies, het is meer dat ik me afvraag hoe we 80 Kg gaan optillen. Dat is met 2 man nog lastig ;-)
Ik twijfel nog, mooie prijs, maar ik weet nog niet of het met de kwaliteit wel snor zit.
Wel een goed excuus om een knappe tafel ervoor te bouwen, leuk klusje voor in het voorjaar.
Een Kamado Joe Big Joe is veel zwaarder, maar dat ging prima met 2 man.BeyondThunder schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:31:
[...]
Is die 80 niet een totaal gewicht? Ik heb samen met mn pa mn bastard in elkaar gezet. Waar ik eerst heel erg tegenop zag om hem in de poten te tillen bleek het vrij simpel te gaan.BeyondThunder schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:31:
[...]
Ja, die 80 Kg is het totaal gewicht denk ik, gaat wel lukken. Morgen neem ik de beslissing. Bitcoin dik in de plus dus het kan er wel af ;-)nickertNL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Is die 80 niet een totaal gewicht? Ik heb samen met mn pa mn bastard in elkaar gezet. Waar ik eerst heel erg tegenop zag om hem in de poten te tillen bleek het vrij simpel te gaan.
Mooiste alternatief is je vriendin een bord sla voorzetten en de PP helemaal voor jezelf houdenDennisCle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58:
[Afbeelding]
Vandaag tijdens het thuiswerken pulled pork maken volgens het wedstrijd recept van Noskos. Gaat er nu stipt om 9u op, zodat het rond 18u te serveren is. Was vorige keer ook in minder dan 9u gelukt dus heb er vertrouwen in dat het weer gaat lukken.
Een vraag, mijn vriendin heeft een hekel aande smaak van barbecuesaus. Hebben jullie een lekker alternatief voor de bark die ik er over 5uur op wil smeren?
ik smeer nooit bbq saus op de bark.DennisCle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58:
[Afbeelding]
Vandaag tijdens het thuiswerken pulled pork maken volgens het wedstrijd recept van Noskos. Gaat er nu stipt om 9u op, zodat het rond 18u te serveren is. Was vorige keer ook in minder dan 9u gelukt dus heb er vertrouwen in dat het weer gaat lukken.
Een vraag, mijn vriendin heeft een hekel aande smaak van barbecuesaus. Hebben jullie een lekker alternatief voor de bark die ik er over 5uur op wil smeren?
Hier ook gemengde gevoelens over bbq sauzen (vaak voor mij zelf te zoet).DennisCle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik het vorige keer ook maar gelaten, maar ik dacht misschien kan ik nog wat leuks doen om een bark te creëren.
Ik zal ff kijken of ik zo'n ketjap saus kan vinden, leuk idee in ieder geval.Yogibeer schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:00:
Misschien is een Cola/Ketjap saus wel een leuk alternatief. Ik geloof dat Noskos daar onlangs ook iets over geplaatst heeft.
De Coca Cola BBQ saus van Julius al eens geprobeerd? Die is echt veel lekkerder dan de gemiddelde zoete kant en klaar meuk.DennisCle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58:
[Afbeelding]
https://www.bbqgenootschap.nl/threads/cola-bbq-saus.5993/ en daar wat mee experimenteren (bijv. wat ketjap toevoegen en/of de suiker weglaten). Mooie van sauzen is dat je het zo makkelijk kunt aanpassen en op eigen smaak wat kan fabriceren.DennisCle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Volgens mij heb ik het vorige keer ook maar gelaten, maar ik dacht misschien kan ik nog wat leuks doen om een bark te creëren.
[...]
Ik zal ff kijken of ik zo'n ketjap saus kan vinden, leuk idee in ieder geval.
Misschien aan de prijs, maar zoiets is zeker de moeite waard: https://www.kamadobbq.nl/...conquer-large-20inch.htmlBeyondThunder schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:29:
Nou, de kogel is door de kerk.
De kamado van de Action besteld, de grootste:
Kamado barbecue - 21 inch - zwart
122 x 73 x 54 cm | Ø 47,5 cm grilloppervlak
Nu nog een plate setter zien de scoren om low & slow iets lekkers te kunnen maken.
Heeft iemand tip voor een alternatieve oplossing? Daar hou ik altijd wel van ;-)
[ Voor 48% gewijzigd door BeyondThunder op 26-03-2024 10:56 ]
Mijn eerste kamado was de Osaka van de Gamma, volgens mij praktisch gezien hetzelfde ding. Kwam ook zonder heat deflector.BeyondThunder schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:29:
Nou, de kogel is door de kerk.
De kamado van de Action besteld, de grootste:
Kamado barbecue - 21 inch - zwart
122 x 73 x 54 cm | Ø 47,5 cm grilloppervlak
Nu nog een plate setter zien de scoren om low & slow iets lekkers te kunnen maken.
Heeft iemand tip voor een alternatieve oplossing? Daar hou ik altijd wel van ;-)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
9van de 10 kan je gewoon opetencopykat schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:12:
Laatst zat ik mn trapkast op te ruimen en bijna alle "bbq sausen" zijn overdatum.......![]()
Ook de gesealde flessen. De open flessen gooi ik maar weg die hebben iets telang niks gedaan.
Gevalletje afgelopen jaar te weinig bijna niet geBBQ't door omstandigheden. Verbouwen verhuist enz.
Opzich denk ik het zijn vooral suikers en zout dus wat kan t kwaad maar wat denken jullie toch maar weggooien?
Zal wat kracht verloren hebben en het heeft altijd donker gestaan.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq