Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 262 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 14:20
apNia schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Oh ik wist niet dat die brisket ear de point was joh! Die whole packers zitten al snel ergens rond de 200 euro he?

Edit: heb je een goede, redelijk fool proof methode die ik met een point kan volgen?
Stuur me even een pm

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
Wij willen het ook wel weten hoor :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paganstars
BlackShadow schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Wij willen het ook wel weten hoor :+
ik gebruik zelf alleen maar Weber master touches en Weber Smokey mountains ;) en heb in de loop der jaren redelijk wat briskets verkloot, maar ondertussen snap ik het en gebruik eigenlijk alleen nog maar Black Angus briskets.

De eerste keren zou ik bij BBQuality een full packer van €100,- kopen. Daarmee kan je redelijk uit de voeten, want wie niet waagt ;), ik doe zelf eigenlijk altijd hot and fast dus gaar mijn briskets op 168c. Ik gebruik zelf ook kokosbriketten.

Zeker omdat je een MT hebt, is dit makkelijker om dan Low and Slow.

Prep;
- Schoon de brisket van silverskin, zorg dat het mooi afgerond is
- Injecteer de brisket met je favoriete injectie (ik gebruik een mengsel van 50% runderfond, 30% appelsap, 10% appelciderazijn, 10% vocht (kan water, bourboun, bier zijn)
- smeer de brisket in met een binder, ik gebruik hiervoor een zachte mosterd
- Gebruik je favoriete rub, mag erg dik gezien het stuk vlees
- bereid je bbq voor
- Leg de brisket met vetkant naar onder op het rooster, pro-tip; doe een blokje hout onder de flat zodat er geen vocht op blijft staan

Garen
- ik doe altijd hot and fast dus rond168c
- Spray ieder half uur met water (of sap/azijn, wat je zelf lekker vind)
- controleer naar 3 uur of de bark (de rub) hard wordt
- als de rub gezet is, kan je het wrappen in butcherpaper of in een aluminium schaal/bootje
- Giet er runderfond over de brisket dat deze verzadigd, je kan ipv runderfond ook gesmolten rundervet of ossenwit gebruiken
- gaar nu verder tot de brisket overal zo zacht als boter is

nagaren
- ik gebruik een koelbox die ook kan verhitten
koel terug tot ongeveer 60c (meestal hou ik hem op die temperatuur tot ik het wil eten)

eet smakelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Al reactie van Inkbird na hun "vier probes worden geleverd reacties", of niet meer op ingegaan?

Sinds de IKamand nu een veredelde ventilator is, ben ik op zoek naar een alternatief. Met de IKamand was het altijd stoeien wat betreft de WIFI (enkel 2,4GHz) nu aan het kijken naar de Inkbird IBT-26S-5G.

Of hebben ze simpelweg verkeerde informatie op de doos geplaatst?
Op de EU site staat hij überhaupt nog niet en op de USA site kan ik nergens de handleiding en/of specificaties vinden (wordt gelijk doorgeleid naar Amazon).

Twijfel nu tussen de Inkbird IBT-26S-5G (wel 5G, zelf kopen) of de Meater Block (2,4G, compensatie).
Afhankelijk wat ik terug ga krijgen bij Kamado Nederland. Bij Kamado Nederland hebben ze of een Meater of een Weber thermometer, Inkbird verkopen ze niet. En als ik store-credit krijg, zou ik niet weten wat ik daar nog nodig heb naast 100KG houtskool om aan het retourbedrag te komen :')
Reactie vanuit Kamado Joe wat betreft de IKamand:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wel netjes, een refund van hogere waarde dan de aanschafwaarde (terwijl ze mijn aankoopbon hebben ontvangen) :o
Nu maar kijken of ik voor 2 Karbon Steel producten ga of de cadeaubon (waar de vraag voor uit staat waar precies te besteden).

Ik gok dat ik voor de cadeaubon ga en daarmee de Karbon steel Half-moon pannenset koop. Zie mijzelf niet snel een wok of pan gebruiken die het hele kookoppervlakte gebruikt.

Iemand al ervaring met deze Karbon-Steel lijn?
Of toch maar een Sloroller kopen. Keuzes :o

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 31-07-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:54
Heeft er iemand goede tips voor online slagers? Tot nu toe alleen nog maar lokaal gehaald echter is deze 3 weken op vakantie. Vandaar dat ik nu online aan het kijken ben, zie wel dat de prijzen ietsjes duurder zijn maar iemand nog goede tips/ervaringen die hij wil delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Source90 vlees is er ook prima. En als je in de buurt woont ook niet gek om eens langs te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04
Iemand ervaring met de picanha van de albert heijn? Stukje van 400 gram van 15 voor 4 euro gescoord met 70% korting. Gaat vrijdag op de Kogel 😄

Houden de meesten ‘m hier puur natuur of zijn er nog tips voor een mooie rub?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
luuk66 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:57:
Heeft er iemand goede tips voor online slagers? Tot nu toe alleen nog maar lokaal gehaald echter is deze 3 weken op vakantie. Vandaar dat ik nu online aan het kijken ben, zie wel dat de prijzen ietsjes duurder zijn maar iemand nog goede tips/ervaringen die hij wil delen?
Aalvink.nl tot nu toe al twee keer besteld. Prijzen zijn imho schappelijk en wat je ziet is per kilo.

Ruim assortiment, bezorgd met trunkers.
Wat ik fijn vindt is: het gaat pas voor het eerst de vriezer in bij jou thuis. Dus supervers.
Lokaal geproduceerd, vlees uit het oosten van het land. Dat vind ik enigszins bewust als we het hebben over klimaat/co2 verantwoord.

Enige wat je wel eens kan hebben is als je bijv 2.5kg procureur of 1kg bavette besteld is dat het uit 2 stukken bestaat. Je krijgt nl. echt 1 KG of 2.5KG.

Daarnaast kun je punten sparen en inwisselen en ze hebben ook rubs en chunks.

Al met al ben ik gewoon dik tevreden.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Stufferdt geen ervaring mee, maar dat soort stukken wil je gewoon groot (full size) hebben. 400g klinkt als een gewoon biefstukje.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Stufferdt schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:08:
Iemand ervaring met de picanha van de albert heijn? Stukje van 400 gram van 15 voor 4 euro gescoord met 70% korting. Gaat vrijdag op de Kogel 😄

Er zit een rub bij die ikzelf wel prima erbij vind passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:08
Ik heb een keer besteld bij meatformore.nl en themeatlovers.nl. wat me tegenviel bij meat for more is dat ik de spareribs in een losse plastic zak kreeg. Zonder datum en ook niet vacuüm verpakt. Verder staat bij meat for more nergens uit welk land het afkomstig is etc. Meat for more Is qua prijs wel wat gunstiger dan the meatlovers, maar bij the meatlovers waren de steaks wel individueel vacuüm verpakt met een houdbaarheidsdatum. Dus voortaan bestel ik bij the meatlovers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Stufferdt schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:08:

normaal zou ik zeggen niet aan beginnen...maar voor 4 euro had ik hem ook niet laten liggen! Voor die prijs kan het alleen maar meevallen 8)7

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:43
Ik heb goede ervaring met BBQuality. Komt wel ingevroren en vacuum verpakt binnen. Groot assortiment en zo nu en dan aanbiedingen. Ook avondbezorging met trunkrs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThaAresX schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:07:
[...]

Komt wel ingevroren en vacuum verpakt binnen.
Zijn er ook online slagers waar dit anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
MikeyMan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

Zijn er ook online slagers waar dit anders is?
@loewie1984 noemde aalvink.nl als online slager waar dit gebeurd. Ik heb zelf geen ervaring met deze partij. Verder heb ik ook bij andere online slagers dit niet meegemaakt, vaak is het nog ingepakt en gevacumeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
https://beefexclusief.nl/
https://www.lejean.nl/

Beef exclusief bestel ik zelf vaak en zeer tevreden mee.

Le Jean zelf niet bekend mee maar goede kennis van mij besteld daar vaak en is daar ook over te spreken. (Geen optie want ook dicht Ivm vakantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32
xleeuwx schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:14:
https://beefexclusief.nl/
https://www.lejean.nl/

Beef exclusief bestel ik zelf vaak en zeer tevreden mee.

Le Jean zelf niet bekend mee maar goede kennis van mij besteld daar vaak en is daar ook over te spreken. (Geen optie want ook dicht Ivm vakantie)
Die 2e ken ik nog niet. Dank! Ga ik een keer proberen.

Zelf goede ervaringen met The Meat Lovers.: https://themeatlovers.nl/producten?freshTypes=fresh
Zowel bevroren als vers, beide kunnen.

Damn.. ik heb nu al weer de neiging meer te kopen >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Loft op 02-08-2023 11:48 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik heb goede en slechte ervaringen met beefensteak.nl, vooral het oppakken van issues doen ze in mijn geval niet goed.
Met BBQuality.nl en MeatFish.nl heb ik alleen maar goede ervaringen.
Die laatste levert gekoeld ipv bevroren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik bestel enkele keren per jaar ~20kg bij Aalvink. Groot voordeel dat het vers is en ik zelf kan portitioneren en vacumeren in kleinere porties voordat ik het invries.

Er zit dus wat werk aan vergeleken met het fabrieksvlees uit de supermarkt. Je krijgt het grotere vlees wat grof aangeleverd en moet ook soms nog eea wegsnijden (bijv de zeen bij longhaas).

Prijs/kwalteit is meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:54
Heb nu een bestelling bij MeatFish geplaatst zag er goed uit dus ben benieuwd wordt morgenavond geleverd. Bedankt voor de tips! Ik zal mijn mening erover delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sinds deze morgen hebben wij onze nieuwe buitenkeuken van metaalenzo binnen, maar ik merk dat de Bastard er wat los instaat. Weet iemand toevallig een oplossing om de BBQ wat vaster te laten staan? Zelf dacht ik aan een ring, maar geen idee waar ik deze zou kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZxcvFctEAq5Rs_OsWx6RfEwdfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAoGNqJKdjaxB0T3S8F69YFv.jpg?f=fotoalbum_large

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Web-Brielle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:06:
Sinds deze morgen hebben wij onze nieuwe buitenkeuken van metaalenzo binnen, maar ik merk dat de Bastard er wat los instaat. Weet iemand toevallig een oplossing om de BBQ wat vaster te laten staan? Zelf dacht ik aan een ring, maar geen idee waar ik deze zou kunnen vinden.
[Afbeelding]
Heb je het goede model besteld voor dit formaat Bastard? Mijns inziens moet de kamado tot ongeveer de zwarte ring in het blad vallen, ofwel een stuk lager. Daarmee staat hij waarschijnlijk ook wat steviger (minder ruimte/speling om de kamado).
Zie ook hun voorbeeld foto met (volgens mij) een kleinere Kamado:
Afbeeldingslocatie: https://www.metaalenzo.com/wp-content/uploads/2023/02/bigchef-graniet2.jpg
Al zit daar ook wat ruimte tussen blad/kamado.

Eventueel een rubber strip er tussen, die kunnen >120°c verdragen om wiebelen tegen te gaan?
https://nakedwhiz.com/surfacetemp.htm
Our testing has shown that some of these claims are a bit exaggerated. First we checked the surface temperature of a large Big Green Egg. We brought the cooker up to 400° F by keeping the vents fully open, then closing the vents down as the cooker approached 400°F. We left the cooker at this temperature for 30 minutes, then took readings of the surface temperature with an infrared thermometer. What we found was that at the lower portion of the lid near the rim, the temperature was 190°F. At the top near the chimney, the temperature was at rim, 230° F.
190°F = 88°c.

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 02-08-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

Heb je het goede model besteld voor dit formaat Bastard? Mijns inziens moet de kamado tot ongeveer de zwarte ring in het blad vallen, ofwel een stuk lager. Daarmee staat hij waarschijnlijk ook wat steviger (minder ruimte/speling om de kamado).
Zie ook hun voorbeeld foto met een stuk kleinere Kamado:
[Afbeelding]
Al zit daar ook aardig wat ruimte tussen blad/kamado.

Eventueel een rubber strip er tussen, die kunnen >120°c verdragen om wiebelen tegen te gaan?
https://nakedwhiz.com/surfacetemp.htm
Er zit inderdaad wat ruimte tussen zodat er meerdere modellen in kunnen.
Ze hebben maar 1 model hiervan, de hoogte is helaas vast (of het moet een maatwerk opdracht worden).
Dat die iets hoger staat snap ik, de Basterd is hoger dan het model wat hun mee verkopen.

Een ring tot 120 graden is het niet. Zat ook al te kijken naar kachelband, kijken of die er dikker is te krijgen.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Web-Brielle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Er zit inderdaad wat ruimte tussen zodat er meerdere modellen in kunnen.
Ze hebben maar 1 model hiervan, de hoogte is helaas vast (of het moet een maatwerk opdracht worden).
Dat die iets hoger staat snap ik, de Basterd is hoger dan het model wat hun mee verkopen.

Een ring tot 120 graden is het niet. Zat ook al te kijken naar kachelband, kijken of die er dikker is te krijgen.
Zie de edit. De buitenkant rondom de greep wordt echt geen 300°c.
Enfin, je zou ook kunnen kijken naar de Infinity gasket of het vilt, al is de gasket wel een stuk dikker.
https://kamadoexpress.nl/kamado-vilt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
ASS-Ware schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Ik heb goede en slechte ervaringen met beefensteak.nl, vooral het oppakken van issues doen ze in mijn geval niet goed.
Ben benieuwd, kan je dit ook (eventueel in [MO]) toelichten? Nu nog niet echt wijzer wat er niet goed opgepakt wordt bij issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
noo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Ik gebruik al jaren deze, in verschillende maten te krijgen: https://www.amazon.de/dp/B01DOJIFTQ
Deze staan vanaf vrijdag in de folder van Lidl België:
https://www.lidl.be/p/nl-...talen-bakplaat/p100358254

Iemand ervaring ermee? Voor 10 euro lijkt me een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Ben benieuwd, kan je dit ook (eventueel in [MO]) toelichten? Nu nog niet echt wijzer wat er niet goed opgepakt wordt bij issues.
1 voorbeeld is dat ik een brisket had met een enorm dik hard vlies wat een flinke klus was om te verwijderen, waarna ik vroeg waarom de slager dat niet weghaalde en of dat normaal was.

Antwoord 1:
Goedemorgen. Dit is inderdaad een flinke klus. Maar had u ook niet hoeven doen. Dit is een vlies, een scheiding tussen spier en vet, wat bij de bereiding verdwijnt in de bark. Daar ziet en proeft u niets meer van.

Onzin.

Antwoord 2:
Goedemorgen,
Dank voor uw bericht, dit is inderdaad niet helemaal de bedoeling, onze excuses hiervoor.

2 verschillende antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjoske78
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een Weber Q1200 gas-bbq en ben op zoek naar een verhoogd rooster voor bv vis of groenten.
Als ik online zoek kom ik alleen op dergelijke roosters voor de Q2 en de Q3 serie en deze hebben een grotere grillplaat dus ik vrees dat deze niet op mijn oudere Q1 serie gaat passen.
Weet iemand waar ik het juiste rooster kan vinden? Of wellicht heeft iemand ervaring met een ander merk rooster dat mooi onder de kap past van de Q1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04
Yalopa schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:43:
@Stufferdt geen ervaring mee, maar dat soort stukken wil je gewoon groot (full size) hebben. 400g klinkt als een gewoon biefstukje.
Ja het is een klein stukje qua formaat. Dit verkopen ze al slecht blijkbaar (15 euro voor 400gr Picanha bij de appie), dus grotere stukken blijven zeker liggen ljkt me.
Source90 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:38:
[...]

Er zit een rub bij die ikzelf wel prima erbij vind passen.
Klopt ja. Dan probeer ik die gewoon :)
Nutterd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

normaal zou ik zeggen niet aan beginnen...maar voor 4 euro had ik hem ook niet laten liggen! Voor die prijs kan het alleen maar meevallen 8)7
Precies mijn gedachte :9

Thanks allen! Jullie horen van het resultaat :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ASS-Ware schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

1 voorbeeld is dat ik een brisket had met een enorm dik hard vlies wat een flinke klus was om te verwijderen, waarna ik vroeg waarom de slager dat niet weghaalde en of dat normaal was.

Antwoord 1:
Goedemorgen. Dit is inderdaad een flinke klus. Maar had u ook niet hoeven doen. Dit is een vlies, een scheiding tussen spier en vet, wat bij de bereiding verdwijnt in de bark. Daar ziet en proeft u niets meer van.

Onzin.
Tsjah... Volgens mij wordt het effect van dat verwijderen van dat vlies ook nogal opgeklopt.
Voor ribben doe ik er nooit heel erg m'n best op, en eentje met en eentje zonder erop gaf niet een heel verschillend resultaat.

Voor een stuk dat zo lang op de bbq ligt vraag ik me helemaal af of het wat doet. Ga alleen niet ff twee briskets bereiden om het uit te proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Tsjah... Volgens mij wordt het effect van dat verwijderen van dat vlies ook nogal opgeklopt.
Voor ribben doe ik er nooit heel erg m'n best op, en eentje met en eentje zonder erop gaf niet een heel verschillend resultaat.

Voor een stuk dat zo lang op de bbq ligt vraag ik me helemaal af of het wat doet. Ga alleen niet ff twee briskets bereiden om het uit te proberen :P
Dit vlies was een heel stuk sterker en dikker dan je op ribs vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Vlies verwijdering bij ribben altijd, het wordt een soort perkament. Bij brisket moet je silverskin (vlies) altijd verwijderen, doe je dit niet, dan wordt het stuk eronder redelijk taai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paganstars schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Vlies verwijdering bij ribben altijd, het wordt een soort perkament. Bij brisket moet je silverskin (vlies) altijd verwijderen, doe je dit niet, dan wordt het stuk eronder redelijk taai.
Das nogal overdreven. Ja je weet dat het vlies er nog op zit, maar meer een smaakverschil dan dat het daadwerkelijk oneetbaar is.

Smoking dad vindt er ook iets van:
YouTube: Is Removing The Rib Membrane Worth It? Myth Busting BBQ Tips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Das nogal overdreven. Ja je weet dat het vlies er nog op zit, maar meer een smaakverschil dan dat het daadwerkelijk oneetbaar is.

Smoking dad vindt er ook iets van:
YouTube: Is Removing The Rib Membrane Worth It? Myth Busting BBQ Tips
Let’s agree to disagree!

In al mijn jaren als judge en deelnemer en eigen catering, heb ik beide manieren getest en membraan verwijderen zorgt voor een betere ervaring en mondgevoel.

Maar terug naar de brisket, @ASS-Ware was het het vlies tussen de point en flat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Paganstars schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
Maar terug naar de brisket, @ASS-Ware was het het vlies tussen de point en flat?
Geen idee, het was een vlies geheel over de brisket ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:58
N.a.v. m’n verhaaltje daar wat aan het spelen/uitproberen geweest en ben nog steeds geen fan eigenlijk van de diffusie plaat van de weber. Krijg de temperatuur wel stabiel nu (dus dat was waarschijnlijk de schuld van de verkeerd gemonteerde deksel), maar zonder de plaat en dan bijvoorbeeld de slang methode krijg ik een veel lekkerdere korst op het vlees. Met plaat wordt het sneller zacht. Dus wordt nog verder oefenen ;) waarschijnlijk zoals @ASS-Ware aangaf schuiven voor het voor ons lekkerste resultaat.

Aangezien we echter een vrij natte zomer hebben staan m’n bbq’s onder de zonnepanelen veranda. Er zit uiteraard wel ruimte tussen en de veranda is niet dicht aan de zijkant waar de bbq’s staan, maar vraag me toch af hoe dat zit met stijgende warmte. Laten we eens zeggen dat ik de bbq op stook maar een >300 graden hoe hoog zou dan de hitte komen dat het schadelijk zou kunnen zijn (al dan niet op lange termijn).. iemand die daar gedachten over wil delen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ronald_O schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:37:
[...]
Aangezien we echter een vrij natte zomer hebben staan m’n bbq’s onder de zonnepanelen veranda. Er zit uiteraard wel ruimte tussen en de veranda is niet dicht aan de zijkant waar de bbq’s staan, maar vraag me toch af hoe dat zit met stijgende warmte. Laten we eens zeggen dat ik de bbq op stook maar een >300 graden hoe hoog zou dan de hitte komen dat het schadelijk zou kunnen zijn (al dan niet op lange termijn).. iemand die daar gedachten over wil delen?
Meten is weten, zou ik zeggen. Hoe warm de omgeving wordt is heel erg situatie afhankelijk en in hoeverre bepaalde temperaturen kwaad kunnen hangt helemaal af van de materialen van die overkapping.

Even een simpele IR thermometer kopen en meten in hoeverre tijdens een BBQ sessie de omgeving opwarmt. (En als je die kennis eenmaal hebt en je nog steeds zorgen maakt is de vervolgvraag "kan dit kwaad" misschien meer iets voor in een van de fora in Wonen en mobiliteit)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Orion84 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Meten is weten, zou ik zeggen. Hoe warm de omgeving wordt is heel erg situatie afhankelijk en in hoeverre bepaalde temperaturen kwaad kunnen hangt helemaal af van de materialen van die overkapping.

Even een simpele IR thermometer kopen en meten in hoeverre tijdens een BBQ sessie de omgeving opwarmt. (En als je die kennis eenmaal hebt en je nog steeds zorgen maakt is de vervolgvraag "kan dit kwaad" misschien meer iets voor in een van de fora in Wonen en mobiliteit)
Die meter heb ik wel liggen ergens dus dat ga ik zeker proberen.

Aangezien er echter diverse bbq’s onder een overkapping staan (volgens de zoekterm afdak hier) ben ik nieuwsgierig naar ervaringen daarmee. Zwarte plekken op het dak bijvoorbeeld of juist helemaal geen zichtbare gevolgen. Indien er plekken ontstaan is m’n vraag beantwoord wat betreft of het kwaad kan aangezien ze bij mij onder de zonnepanelen staan. Tot nu toe echter nog geen hot sessies gehad, maar alleen low & slow. Dan gebeurt er in ieder geval niets. Zeker niet met het weer van de afgelopen tijd.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Ronald_O schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

N.a.v. m’n verhaaltje daar wat aan het spelen/uitproberen geweest en ben nog steeds geen fan eigenlijk van de diffusie plaat van de weber. Krijg de temperatuur wel stabiel nu (dus dat was waarschijnlijk de schuld van de verkeerd gemonteerde deksel), maar zonder de plaat en dan bijvoorbeeld de slang methode krijg ik een veel lekkerdere korst op het vlees. Met plaat wordt het sneller zacht. Dus wordt nog verder oefenen ;) waarschijnlijk zoals @ASS-Ware aangaf schuiven voor het voor ons lekkerste resultaat.

20cm boven de BBQ voel ik al geen warmte meer, het zal wel meevallen.

Het plafond van mijn BBQ afdak is wit, na 5 jaar vaak BBQ-en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lindox
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-06 18:34
Leuk een BBQ topic hier, heb er nooit aan gedacht om op te zoeken of dit er is op tweakers. Ik BBQ nu wekelijks of anders 1x in de 2 weken max. op een weber go anywhere BBQ, ik zou graag een smoker willen halen maar ik wil eerst een andere BBQ halen voor ander rund en kip. Maar omdat ik geen tuin heb wil ik nog niet over een grotere BBQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Ik twijfel nu al 3 jaar om een Bastard te kopen en ik was benieuwd naar het prijsverloop over de jaren. Worden die dingen elk jaar duurder? (zou nu eindelijk een reden zijn om er WEL een te kopen dit jaar ;) )

Wachten tot de winter scheelt tientjes gok ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
Furion2000 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:02:
Ik twijfel nu al 3 jaar om een Bastard te kopen en ik was benieuwd naar het prijsverloop over de jaren. Worden die dingen elk jaar duurder? (zou nu eindelijk een reden zijn om er WEL een te kopen dit jaar ;) )

Inflatietechnisch gezien wel ja :) Volgens mij zijn de meeste kamado's vrij prijsvast, wellicht dat je een leuke deal voorbij ziet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online

Mogelijk nog interessant om te wachten tot (~ 24) november, met Black Friday wordt er vaak wel gestunt.
Heb zelf de Kamado Joe Classic II online voor €1100 gezien, hiermee naar de Bauhaus gegaan en daar nog eens 12% korting over gekregen. Uiteindelijk €970 betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Tenzij je echt veel haast hebt of echt perse een bepaald merk/type wil hebben die nu in aanbieding is zou ik wachten weer op black friday.

Heb mijn Monolith vorig jaar met blackfriday besteld en dat scheelde aanzienlijk toen. Heb vanaf begin vorig jaar ongeveer steeds de prijzen en aanbiedingen in de gaten gehouden en zag de prijzen voor de meest gangbare merken met 100 tot 150 eur stijgen vorig jaar. dus de Black Friday deal toendertijd was een no brainer (1100 voor large monolith met 2x halve maan gietijzer 1x halve maan plancha en hoes) was toen retail overal voor 1500 - 1699 afhankelijk van dealer en wisselende addonss

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47

Heb nu een Kettle Joe staan met 2 Bastards. Dat klinkt wat overdreven maar de Joe gaat weg. Reden, Joe heeft geen extras voor deze bbq zoals grill grates. Niets past en ze lijken ook niet van plan er wat voor te gaan aanbieden.

Bij alleen al de Bastard uitpakken zie je een verschil. Alles is gewoon net even wat fijner. Sure ik had er ook een keramische Joe bij kunnen nemen maar was het nogal zat.

Plus imho... Basterd is dezelfde kwaliteit voor minder centen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paganstars schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Let’s agree to disagree!

In al mijn jaren als judge en deelnemer en eigen catering, heb ik beide manieren getest en membraan verwijderen zorgt voor een betere ervaring en mondgevoel.

Agree to disagree en dan vervolgens nog zeggen dat het beter is telt niet he :+

Kreeg toevallig deze gisteravond nog voorgeschoteld door Youtube:
YouTube: Ribs Experiment: Do Membranes Even Matter?!? (Results are Surprising!)

Geeft een beetje mijn ervaring weer; je weet dat het vlies er zit, maar het doet niet zo gek veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Agree to disagree en dan vervolgens nog zeggen dat het beter is telt niet he :+

Kreeg toevallig deze gisteravond nog voorgeschoteld door Youtube:
YouTube: Ribs Experiment: Do Membranes Even Matter?!? (Results are Surprising!)

Geeft een beetje mijn ervaring weer; je weet dat het vlies er zit, maar het doet niet zo gek veel.
Het ging meer om de 2 verschillende reacties en 0 oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Bokkie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Tenzij je echt veel haast hebt of echt perse een bepaald merk/type wil hebben die nu in aanbieding is zou ik wachten weer op black friday.

Heb mijn Monolith vorig jaar met blackfriday besteld en dat scheelde aanzienlijk toen. Heb vanaf begin vorig jaar ongeveer steeds de prijzen en aanbiedingen in de gaten gehouden en zag de prijzen voor de meest gangbare merken met 100 tot 150 eur stijgen vorig jaar. dus de Black Friday deal toendertijd was een no brainer (1100 voor large monolith met 2x halve maan gietijzer 1x halve maan plancha en hoes) was toen retail overal voor 1500 - 1699 afhankelijk van dealer en wisselende addonss
Dank allen, geeft mij redelijk beeld, maar om op deze te reageren.

Met de inflatie gekte redelijk logisch dat ze met 5-10% stijgen per jaar neem ik dan maar even aan.

Medium Bastard zonder standaard met 0 of x leuke addons al te specifiek denk je? Ook omdat het een Nederlands merk betreft gok ik dat ik met black friday geen hele hoge kortingen ga treffen.

Snap dat een Green Egg met 500 euro korting flinke korting is, maar de prijs blijft dan nog aanzienlijk hoog. Ook ben ik nogal bedachtzaam op het langzaam stijgen tot black friday en dan ineens 20% korting haha. Lastig dat er niet echt een pricewatch is. Enige eis van de missus was dat het niet die rooie werd :9

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 04-08-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Furion2000 wordt het je enige bbq? Zo ja, is een large geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Gisteren een hele kip in de marinade gezet en net v/d bbq afgehaald. Ging iets vlotter dan ik verwacht had maar goed hij smaakt dus dan moeten we er maar vroeger van genieten ;)

Op ~200 graden bereidt in een klein uurtje. Het recept dan:
  • 5 eetlepels soya saus
  • 1,5 eetlepel rijst wijn azijn (apple azijn werkt ook prima)
  • 1,5 eetlepel vissaus
  • 3 eetlepels ketchup
  • 1 eetlepel ketjap manis
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel peper zwart of 4 seizoenen (chef's keuze)
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 theelepel kurkuma
  • Optioneel: 1 theelepel cayenne/ chilli poeder (wat je lekker vind om het pittig te maken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w7RcbvbHNGmlQdojXKTbqgxBHc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j7csQssKN7fUlZldVlAVS9G.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
MikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:08:
@Furion2000 wordt het je enige bbq? Zo ja, is een large geen overbodige luxe.
Eisen zijn dat er een paar ribjes op passen en een pizza van een normale grootte en met 42 cm oppervlakte moet dat toch wel lukken leek mij. Hoor graag of ik ongelijk heb.

Ja het word de enige haha

(komen ook wel andere dingen op, maar dit zijn denk ik de grootste :P)

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 04-08-2023 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:01

Oxigeon

En zo is dat!

Sinds vandaag ook in het bezit van een Kamado. Voorheen altijd gebbq met snel wat grillen (burgertje of speklapje). Nu wil ik toch eens naar het serieuzere werk. De bbq mag de eerste 3x niet boven de 250gr C komen. Iemand een idee voor een leuk gerechtje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14iTF75Sq0sC5hQkhohGSEkl5DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVT2BOSxLKN1nMopGNUz4jtt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv2aNLMQfK6jtwrXR0139rpMLuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhjY5O5jdOmeOVsCqbXz5gQB.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Oxigeon schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:43:
Sinds vandaag ook in het bezit van een Kamado. Voorheen altijd gebbq met snel wat grillen (burgertje of speklapje). Nu wil ik toch eens naar het serieuzere werk. De bbq mag de eerste 3x niet boven de 250gr C komen. Iemand een idee voor een leuk gerechtje?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bah, die is schoon!!!

Picanha! Super makkelijk en vergevingsgezind. Even googlen en je hebt zo een "recept", ofwel methode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Furion2000 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:30:
[...]

Eisen zijn dat er een paar ribjes op passen en een pizza van een normale grootte en met 42 cm oppervlakte moet dat toch wel lukken leek mij. Hoor graag of ik ongelijk heb.

Pak er eens een Iberico rib bij. En leg er dan eens vier naast elkaar. Das op de large al een hele uitdaging. Ook rechtop op een rekje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:30

_AN

Oxigeon schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zalm op Ceder houten plankje. Was één van mijn eerste gerechten op mijn Bastard. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:08
[...]

Wat is je budget ?
Naar mijn weten is de bastard medium +- 1000 euro. De bastard large is al te krijgen voor 1200 euro (https://www.fonq.nl/produ...mplete-2022-49-cm/827640/)

Dus als je die 200 euro nog ergens hebt liggen zou ik dat zeker doen. Beter teveel dan te weinig ruimte toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

[...]

Rox92 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:32:
[...]

Wat is je budget ?
Naar mijn weten is de bastard medium +- 1000 euro. De bastard large is al te krijgen voor 1200 euro (https://www.fonq.nl/produ...mplete-2022-49-cm/827640/)

Dus als je die 200 euro nog ergens hebt liggen zou ik dat zeker doen. Beter teveel dan te weinig ruimte toch ?
Heb de laatste weken echt flink gegoogled etc en forums gelezen. Kijk ook maar eens op bbq genootschap. Staat flink wat info op en kun je ook vragen stellen.

Ik denk dat je van een medium spijt gaat krijgen. Als het echt goed gaat bevallen zijn er uiteindelijk voor een large meer accessoires te krijgen. Tevens als je eventueel indirect en direct moet bbqen heb je op een large net wat meer ruimte.

Bovenstaand mijn nieuwe kamado. Die koste 649 bij de hornbach en is eigenlijk compleet met hitteschild ( 1 plaat) etc.

Bastard is de goedkoopste Large volgens mij 950€ als je even zoekt. Maar dat is dan niet de "compleet" editie.

[ Voor 27% gewijzigd door Oxigeon op 05-08-2023 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Ik heb sinds een paar weken een Meater. Het valt mij op dat de omgevingstemperatuur die de Meater meet erg veel afwijkt van de temperatuur die mijn Bastard aangeeft. Nu zo’n 35/40 graden. Is dit normaal en hoe gaan jullie daar mee om? Gebruiken jullie de Meater voor de temperatuur in de dome of juist de temperatuurmeter op de BBQ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is dan ook de omgeving van je (koude) vlees en niet de omgeving waar je dome thermometer inzit

Meestal heb ik een probe op het rooster en houdt ik de rooster temperatuur aan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18:14

copykat

Good copy isn't bad

_AN schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:02:
Ik heb sinds een paar weken een Meater. Het valt mij op dat de omgevingstemperatuur die de Meater meet erg veel afwijkt van de temperatuur die mijn Bastard aangeeft. Nu zo’n 35/40 graden. Is dit normaal en hoe gaan jullie daar mee om? Gebruiken jullie de Meater voor de temperatuur in de dome of juist de temperatuurmeter op de BBQ?
Ik heb een cookperfect en die heeft de zelfde configuratie als probe.
De omgevingtemperatuurmeting van je probe is afhankelijk van je vlees temperatuur, de deflector temperatuur, (straling), airflowe uit je vuurpot. Je dome temp meter zit vlak bij je uitgang hete lucht dus meer hetelucht airflowe dan vlak bij je rooster.

De omgevings temp van je probe kan je prima gebruiken om te controleren of je vlees niet te warm ligt.(aan die kant van je vlees... Maar een rooster probe kan je iets makkelijker plaatsen op de plek waar je wilt of meting nodig hebt en ik vind dat ook iets betrouwbaarder.

Die dome temperatuur meter gebruik ik eigenlijk alleen voor instellen kamado receptuur stand niet voor bereidings meting. Zeg 110graden voor spareribs is gebaseerd op de dome temp én rooster temperatuur.
Je begint op dome 110 en rooster 110 en na een tijdje zal de dome 122 geven terwijl t rooster 115 geeft.
Dit zegt iets over de airflow snelheid bij je dome wat weer iets zegt over de "branderstand" en dus je zuurstof intake. Hoe dichter dome en rooster bij elkaar liggen kwa temperatuurmeting des te meer het als een oven werkt.(weinig zuurstof inname betekend licht gloeiende kolen en minder warmte toevoeging. Dus je bakt op de hitte vd keramische schaal.)
Daarom is te vroeg beginnen met koude schalen vaak opletten voor overshoot als de schalen opgewarmd zijn. (doe ik ook vaak overigens en dan moet ik goed opletten op het eerste signaal dat de overshoot begint en dan de onderste sleuf nog wat meer te knijpen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:54
_AN schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:02:
Als de thermometer op de dome hoger zit dan de hoogte waar je vlees ligt, en dat zit ie meestal, dan meet je sowieso een hogere temperatuur, want warmte stijgt en dus is het bovenin je bbq warmer. Ik zou dus vertrouwen op je meater, of eventueel op dezelfde hoogte meten met een tweede thermometer. Ikea heeft bijvoorbeeld de Fantasy, goed en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Dank voor jullie antwoorden. Als ik het goed begrijp kan ik beter de temperatuur van de probe gebruiken en bij voorkeur een extra probe die je aan het rooster maak (met een clip zoals deze)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18:14

copykat

Good copy isn't bad

_AN schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:38:
Dank voor jullie antwoorden. Als ik het goed begrijp kan ik beter de temperatuur van de probe gebruiken en bij voorkeur een extra probe die je aan het rooster maak (met een clip zoals deze)?
Ja, maar niet je meater.
Mijn cookperfect probe raakt in de war van gelijke omgevingstemp en 5 punt interne meting dan denk ie dat ie stuk is.

Ik heb https://www.lidl.nl/p/gri...bq-thermometer/p100346170 gekocht daarvoor.

Dit kan ook prima

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:29
Ik heb nu 2x pizza’s gebakken op de kamado. Temp rond de 250 graden, platesetter, pizzasteen ca 3cm er boven. Platesetter is 34cm, steen rond de 38cm

Nu heb ik elke x een zwarte pizzabodem terwijl de rest echt nog moet garen

Nu denk ik zelf dat de pizzasteen buiten de plate setter valt en daardoor te heet wordt en er te weinig warmte boven de pizza komt. Tevens is de steen maar 1,5cm dik dus misschien ook wel wat te dun

Ik wil een kleinere dikke steen aanschaffen. Los ik heb hiermee op of zie ik iets over het hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:31
Heb het hier eerder op de big Joe volgens de methode van smoking dad bbq gedaan. Beide deflectors eronder en de pizza steen bovenin. Temp zo hoog mogelijk om een houtoven na te bootsen.

Werkte prima in combinatie met de pizzasteen even nat maken met een doek vlak voor de pizza erop ging.

Je stookt je dome op die manier zo heet dat de bovenkant van de pizza goed meekomt door de stralingshitte.

Kost wel een berg kolen maar je pizza is binnen een paar minuten klaar

Oh, en je kamado is lekker schoon na zo’n run :P

[ Voor 10% gewijzigd door FouT op 05-08-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48

Ik heb even terug zitten kijken naar vorig jaar. Toen begonnen de aanbiedingen in week 3 van augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
barrymossel schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Bah, die is schoon!!!

Picanha! Super makkelijk en vergevingsgezind. Even googlen en je hebt zo een "recept", ofwel methode.
voor een pcanha reversed sear moet je hem aan het eind flink opstoken... Niet handig de eerste cooks lijkt me? ik zou persoonlijk voor ribs, zalm op een cederhouten plankje (met honing en mosterd :9~ ) of iets dergelijks gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@sjaak81 ik denk dat je hoger moet stoken zodat de pizza sneller klaar is en je minder lang op de hete steen ligt. Ook de hoeveelheid bloem die tussen je steen en de pizza ligt heeft invloed.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Yalopa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:25:
@sjaak81 ik denk dat je hoger moet stoken zodat de pizza sneller klaar is en je minder lang op de hete steen ligt. Ook de hoeveelheid bloem die tussen je steen en de pizza ligt heeft invloed.
Oké thanks

Zit nu geen bloem tussen, ik gebruik de pizzabodems van Bertolli daar zit wel iets onder maar niet veel. Scheelt het dan nog om extra mais bloem er onder te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjaak81 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Oké thanks

Zit nu geen bloem tussen, ik gebruik de pizzabodems van Bertolli daar zit wel iets onder maar niet veel. Scheelt het dan nog om extra mais bloem er onder te doen?
Temperatuur heb je wel nodig idd, dus deksel zo kort mogelijk open.
En sowieso ff zelf deeg maken. Je weet nooit wat er in die prefab zit.

En polenta of griesmeelbloem eronder strooien.

Als ie goed heet is, is een minuut of vier zat.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 06-08-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
MikeyMan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Temperatuur heb je wel nodig idd, dus deksel zo kort mogelijk open.
En sowieso ff zelf deeg maken. Je weet nooit wat er in die prefab zit.

En polenta of griesmeelbloem eronder strooien.

Als ie goed heet is, is een minuut of vier zat.
Oké dat zal ik de bodem volgende keer zelf maken

Daarnaast lijkt een kleinere steen me nuttig? Heb nu het idee dat alle warmte eronder blijft hangen en er weinig hitte boven de steen komt. Steen is ongeveer even groot als rooster….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjaak81 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Oké dat zal ik de bodem volgende keer zelf maken

Daarnaast lijkt een kleinere steen me nuttig? Heb nu het idee dat alle warmte eronder blijft hangen en er weinig hitte boven de steen komt. Steen is ongeveer even groot als rooster….
Hoe meer massa hoe beter. Genoeg tijd nemen om op te stoken, met de plate setters.

De steen die ik heb, kwam mee met de pizza rotisserie. En die is vrij gigantisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
brothermaynard schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

voor een pcanha reversed sear moet je hem aan het eind flink opstoken... Niet handig de eerste cooks lijkt me? ik zou persoonlijk voor ribs, zalm op een cederhouten plankje (met honing en mosterd :9~ ) of iets dergelijks gaan
Mwoah, 200-250 graden vind ik meer dan prima om af te grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

sjaak81 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:36:
Ik heb nu 2x pizza’s gebakken op de kamado. Temp rond de 250 graden, platesetter, pizzasteen ca 3cm er boven. Platesetter is 34cm, steen rond de 38cm

Nu heb ik elke x een zwarte pizzabodem terwijl de rest echt nog moet garen

Nu denk ik zelf dat de pizzasteen buiten de plate setter valt en daardoor te heet wordt en er te weinig warmte boven de pizza komt. Tevens is de steen maar 1,5cm dik dus misschien ook wel wat te dun

Ik wil een kleinere dikke steen aanschaffen. Los ik heb hiermee op of zie ik iets over het hoofd
Misschien even investeren in een infrarood temperatuur meter zodat je de temperatuur van de steen kan meten? Doe ik wel iig. 250 is aan de lage kant. Kan best tickie hoger.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kan meerdere dingen zijn:
- steen temperatuur te hoog vergeleken met dome temperatuur wat weer aan meerdere dingen kan liggen: directe warmte of hij ligt te lang al in de bbq (experimenteer met minder opwarmtijd van de steen)
- teveel topping op je pizza
- type topping: sommige dingen is soms handiger om los wat voor te garen voordat je het op je pizza gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:52
brothermaynard schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Je kan een prima sear geven op 250 graden. De reden waarom geadviseerd wordt om niet meteen het vuur hoog te stoken, is omdat er mogelijk wat vocht in het ceramiek zit. Dit kan scheuren en breuken veroorzaken bij hoge temperaturen. Maar als je de picanha eerst een uurtje rustig rond de 100 graden gaart is het vocht wel verdwenen uit de wand en kan je daarna makkelijk op hoge temperaturen koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
ik heb een roltafel van keter op mijn terras staan:

https://homedeco.nl/p/ket...SS6041R6OjK0aAjDgEALw_wcB

ik heb daar mijn houtskool en starters in bewaard. Is dat een goed idee? Ik heb net een gekeken en alles is gewoon droog, de kast binnenin is ook volledig droog. Of is zo een opbergbox een beter idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die kast is prima droog.

Ivm bovenkant van dat meubel zou ik hem wel overdekt zetten of binnen met veel regen/winter tijd. Het roest vrij snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
barrymossel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:23:
[...]

Mwoah, 200-250 graden vind ik meer dan prima om af te grillen.
Eens.
Of je geeft hem van tevoren een kleurtje boven de kolen en zodra je daarna de deflector plates er in doet, zakt de temperatuur toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:50
Dennis1812 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:44:
Die kast is prima droog.

Ivm bovenkant van dat meubel zou ik hem wel overdekt zetten of binnen met veel regen/winter tijd. Het roest vrij snel
Je zou denken dat ie tegen een buitje moet kunnen gezien het een RVS blad is. Of gaan andere onderdelen (hang / sluitwerk) roesten?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

NoepZor schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Je zou denken dat ie tegen een buitje moet kunnen gezien het een RVS blad is. Of gaan andere onderdelen (hang / sluitwerk) roesten?
Wellicht onduidelijke fotos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKihoJAQAeMK6T4vFuzpr60E6h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAU7A3sBT9Q7b417WCZtHfx2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u_9ARVznbmEYbKVOovUiz9HdmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEoGbwrBLie7a5eGf3eUxsuu.jpg?f=fotoalbum_large

Na een jaar of 2 (of was het 3?). Best wel wat kleine roest plekjes of vochtplekjes/verweerde plekken.
Krijg het met geen mogelijkheid meer zo mooi als dat het was bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Hier vandaag voor de eerste keer een gerechtje gemaakt op de kamado nadat ik hem afgelopen vrijdag heb gehaald. Gebruik het houtskool van de Welkoop (Marabu).

Nu heb ik echter gehaktballen gemaakt wat eigenlijk overheerst werden door de rooksmaak. Kan dit aan de kolen liggen? Of is dit gewoon altijd zo aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een jaar of 2 (of was het 3?). Best wel wat kleine roest plekjes of vochtplekjes/verweerde plekken.
In keukenland wordt dat verkocht als een pre. Het leeft zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oxigeon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:12:
Hier vandaag voor de eerste keer een gerechtje gemaakt op de kamado nadat ik hem afgelopen vrijdag heb gehaald. Gebruik het houtskool van de Welkoop (Marabu).

Nu heb ik echter gehaktballen gemaakt wat eigenlijk overheerst werden door de rooksmaak. Kan dit aan de kolen liggen? Of is dit gewoon altijd zo aanwezig?
Marabu is al redelijk neutraal. Maar weet je zeker dat er al een mooie gloed op zat? Het heeft wel even nodig voordat het vuur schoon brandt.

https://houtskool.nl/kamado-houtskool/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:13:
[...]

In keukenland wordt dat verkocht als een pre. Het leeft zeg maar ;)
Ik heb het liever gewoon mooi schoon en glanzend zonder lelijke plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Ik heb het liever gewoon mooi schoon en glanzend zonder lelijke plekken.
Ja dan moet je geen rvs nemen. :P

Aardige samenvatting van mijn gesprekken destijds met wat keukenboeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
Oxigeon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:12:

Wat @MikeyMan al zegt: als je verse kolen net aansteekt, ff wachten totdat het rookloos gloeit. (Kan 10-30mins duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:23
Dennis1812 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik neem aan dat ie niet 24/7 buiten staat? Zo wel schaf ik vandaag nog zo’n ding aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vinnocchio schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

Ik neem aan dat ie niet 24/7 buiten staat? Zo wel schaf ik vandaag nog zo’n ding aan
Onder een overkapping. Wel buiten.
Bij heftige slagregen komt er tegen op. Dan wordt hij afgedroogd na de bui.

Elke week sowieso een schoonmaakbeurt. Ook in de winter

Kunststof delen blijven perfect overigens.
Enkel t rvs zou ik graag wat mooier houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
Leipo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:49:
kan meerdere dingen zijn:
- steen temperatuur te hoog vergeleken met dome temperatuur wat weer aan meerdere dingen kan liggen: directe warmte of hij ligt te lang al in de bbq (experimenteer met minder opwarmtijd van de steen)
- teveel topping op je pizza
- type topping: sommige dingen is soms handiger om los wat voor te garen voordat je het op je pizza gooit
Eigenlijk verbrand de eerste pizza al, steen ligt er dan niet heel lang op

Echter is het wel zo dat de steen precies in de dome past. Vaak schraapt ie langs de dome. Denk dus dat heel weinig circulatie is. Ga denk sws een kleinere kopen en dan wat vochtiger deeg gebruiken. De bodems die ik nu gebruik zijn al voorgegaard en vrij droog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Onder een overkapping. Wel buiten.
Bij heftige slagregen komt er tegen op. Dan wordt hij afgedroogd na de bui.

Elke week sowieso een schoonmaakbeurt. Ook in de winter

Kunststof delen blijven perfect overigens.
Enkel t rvs zou ik graag wat mooier houden
Heb je ook de houtskool erin staan? Ben nog een beetje zoekende naar een oplossing daarvoor. Heb tussen de 2 en 4 dozen houtskool staan, maar ben een beetje bang ze ergens anders dan in huis te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:55:
[...]

Heb je ook de houtskool erin staan? Ben nog een beetje zoekende naar een oplossing daarvoor. Heb tussen de 2 en 4 dozen houtskool staan, maar ben een beetje bang ze ergens anders dan in huis te bewaren.
Nee. Die heb ik in de bijkeuken in 2 grote plastic dozen van de Action.
Heb wel aanmaak wokkels erin en wat ander spul.
Ik heb maar 1 kant van de kast. De andere kant is geclaimd voor stoepkrijt en dingen die erop lijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Winter in Australië, Melbourne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbAu5ZyP_B96Eaeo5oC5vd4wvGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghkSOstG9mrN5j2xxUkDnXFY.jpg?f=fotoalbum_large

Public BBQ, gratis te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j6f7yqxkv8KMiqkEGEBqIBuOo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAB4BuSWqkClZI6pfh1va9RW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sjaak81 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

De bodems die ik nu gebruik zijn al voorgegaard en vrij droog
dat is je probleem: die bodems kunnen niet heet afgebakken worden als je wil dat je topping ook nog gaar wordt. Dan moet je op lagere temperaturen gaan zitten (waarschijnlijk zo tussen de 175 en 200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
gisteren vlees gegrild op de kamado met marinade waar o.a honing in zit en dus suikers. Op een bepaald moment het vlees laag gegrild en daardoor aangebrande vlekken in mijn fire box. Tips om die toch te verwijderen? Ik probeer nu een deep clean

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pina schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:02:
gisteren vlees gegrild op de kamado met marinade waar o.a honing in zit en dus suikers. Op een bepaald moment het vlees laag gegrild en daardoor aangebrande vlekken in mijn fire box. Tips om die toch te verwijderen? Ik probeer nu een deep clean
Branden :)

Gaat er vanzelf een keer vanaf.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-08-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
MikeyMan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Branden :)

Gaat er vanzelf een keer vanaf.
je bedoelt dan toch de deep clean? Een uurtje op hoge temperatuur in de kamado plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pina schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

je bedoelt dan toch de deep clean? Een uurtje op hoge temperatuur in de kamado plaatsen?
Gewoon de volgende keer dat je wilt bbqen even wachten tot het stopt met roken en dan afborstelen. Niet te druk over maken. Die deep clean hoef je echt niet elke keer te doen als er een vlek op zit ;)

En een Pizza sessie doet ongeveer hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
pina schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:02:
Je firebox heeft een vlekje? Dasty, chloor en een schrobborstel!!!! :+

Een kamado wordt vies en dan met opstoken een beetje schoner en daarna weer vies. It's the circle of lifeeeeee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
barrymossel schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Je firebox heeft een vlekje? Dasty, chloor en een schrobborstel!!!! :+

Een kamado wordt vies en dan met opstoken een beetje schoner en daarna weer vies. It's the circle of lifeeeeee.
goh het gaat om meer dan gewoon een vlekje. Het is vooral omdat het met honing en aangebrande suikers dat ik met wat meer zorgen maakte. Had ook een ovenschaal gebruikt als afdruippan maar die mag ik ook in de vuilbak gooien want het zit er goed ingebrand
Pagina: 1 ... 262 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism