Voor mensen die afvragen is een pellet smoker wat ? na 3 jaar ik vind ze persoonlijk nog steeds erg prijzig, en na aanschaf wat mod's doen is zeker waardevol,
Mijn grootste klacht (was): altijd roken, valt eigenlijk wel mee achteraf gezien
pellets gaan vrij lang mee als je bv voor hogere temperaturen op "goedkoop" overschakelt van die 14kg zakken en wil je het vlees neutraal houden (alleen de marinade of naturel) pak je het in.

en dat grote gat aan de zijkant heb ik juist niet nodig, want de pellets vallen er boven in. Moest ik helaas over gaan tot aanschaf van een andere
ik heb een simpele las apparaat wellicht een stalen variant aanschaffen en dicht lassen ? maar nog nooit gelast.. + andere wensen
Voor het gemak mijn huidige (klikbaar voor grote versie)

Dus ik kon kiezen tussen een Treager Austin XL (750-800 euro) of bij de makro "tarrington house barbecue", op de webshop zijn ze 550 (dat is inclusief bezorgen) maar in de winkel nog maar 60%. dus 311 inc btw, maar show model met wat parts missing naar 240 inc btw

linkje https://www.makro.nl/mark...19-4558-8a5d-02746d263b75
Ik zie dat er een "side" smoker https://www.bbqtime.nl/pi...moker-voor-navigator.html is wellicht nog een leuke mod die ik zelf kan bouwen ?
tot slot
Zou ik een pelletsmoker aanraden? dat is best lastig voor 100-125,- aanschaf en 3 jaar was het geen miskoop balen dat de brandpot totaal op is eigenlijk. enige wat ik mis(te) was meerdere racks op diverse hoogt(es) en directe vlammen..
vlees was eigenlijk nooit klachten over, maar culinair zijn de mensen om me heen ook niet echt van "gerookt" eten gewend of hoog op hun eigen wensen lijstje.. het slow-cooked vlees gaat er in als ketellapper daarintegen.
TLDR kortom als je twijfelt tussen pellets ding of groen ei zeker als je ook gewoon wilt bbq-en is de pelletdingus wellicht niks voor jou
ik moet nu eens gaan kijken of die nieuwe bevalt..
Mijn grootste klacht (was): altijd roken, valt eigenlijk wel mee achteraf gezien
pellets gaan vrij lang mee als je bv voor hogere temperaturen op "goedkoop" overschakelt van die 14kg zakken en wil je het vlees neutraal houden (alleen de marinade of naturel) pak je het in.
- na of voor elke "cook" moet je wel de temp sensor schoonmaken, niet doen = hogere temperaturen inside en koud roken is dan zeer lastig.. kan ik je uit ervaring vertellen.
- diverse hoogte(s) hebben in je pelletsmoker is wel nice, zeker omdat het rooster vrij warm word
- je kan met goedkopere pellets goed bbq-en (hogere temperaturen)
- niet teveel pellets, en wisselen tussen bv hickory en eiken/appel om het uur is wel handig.
- met alu folie, of papier kan je ook rustig garen zonder rooksmaak
- goedkope ikea meetprobe(s) zijn wel handig zeker omdat ze een magneet hebben
- inbranden en deurtje open tijdens "start" en aflaten koelen is zeker een ding
- schoonmaken wellicht een beetje olie in je brandpot had ik langer mee gedaan? maar zou het wel adviseren
- schoorsteen is wel handig, zeker omdat er een ventilator in zit die altijd aan is.
- "when you are looking, your not cooking" is een bij deze zeker een uitspraak die je ter harte moet nemen
- pizza bakken gaat goed, zeker als je pizza steen op temp is en dubbele zoals hier Gonadan laat zien ik heb een lidl pizza dome gebruik werkte relatief goed.
- zorgen dat rook alleen uit een schoorsteen ontsnapt is wel handig, zou tijdens montage zeker de juiste kit en afdicht middelen toepassen, je kan nog altijd een schoorsteen ergens scoren, gat maken. de ventilator is toch 100% aan en draait altijd als hij aanstaat en dus langere schoorsteen is ook geen issue
- je pellets kunnen legen is wel handig maar het moet geen plek worden waar vocht naar binnen kan dus isoleer het deksel met raamisolatie, en andere gaten droge pellets zijn een must
- zeker bij gebruik is "afkoelen" en het weer in NL/BE een ding, dus je binnen/buitenkant voorzien van extra isolerende dekens of andere isolatie middel (steen bv) die zorgt dat je warmte binnen blijft is wel erg prettig. ook consumeert je pelletgrill dan minder pellets
- Er zijn mods of soms al aanwezig vanaf de fabriek manieren om je plaat / hitte schild te bewegen zodat je directe vlammen hebt op je vlees, let wel op "vet" dat druipt, zeker ook waard om dat in te bouwen als het er nog niet is.
- ik gebruikte een propje alufolie om de schoorsteen gedeeltelijk te blokeren en dat werkte goed voor betreft roken .. maar met 1 rooster was het in het begin erg puzzelen totdat ik wat meer ruimte ertussen maakte (duh)
en dat grote gat aan de zijkant heb ik juist niet nodig, want de pellets vallen er boven in. Moest ik helaas over gaan tot aanschaf van een andere
ik heb een simpele las apparaat wellicht een stalen variant aanschaffen en dicht lassen ? maar nog nooit gelast.. + andere wensen
Voor het gemak mijn huidige (klikbaar voor grote versie)

Dus ik kon kiezen tussen een Treager Austin XL (750-800 euro) of bij de makro "tarrington house barbecue", op de webshop zijn ze 550 (dat is inclusief bezorgen) maar in de winkel nog maar 60%. dus 311 inc btw, maar show model met wat parts missing naar 240 inc btw
linkje https://www.makro.nl/mark...19-4558-8a5d-02746d263b75
Ik zie dat er een "side" smoker https://www.bbqtime.nl/pi...moker-voor-navigator.html is wellicht nog een leuke mod die ik zelf kan bouwen ?
tot slot
Zou ik een pelletsmoker aanraden? dat is best lastig voor 100-125,- aanschaf en 3 jaar was het geen miskoop balen dat de brandpot totaal op is eigenlijk. enige wat ik mis(te) was meerdere racks op diverse hoogt(es) en directe vlammen..
vlees was eigenlijk nooit klachten over, maar culinair zijn de mensen om me heen ook niet echt van "gerookt" eten gewend of hoog op hun eigen wensen lijstje.. het slow-cooked vlees gaat er in als ketellapper daarintegen.
TLDR kortom als je twijfelt tussen pellets ding of groen ei zeker als je ook gewoon wilt bbq-en is de pelletdingus wellicht niks voor jou
ik moet nu eens gaan kijken of die nieuwe bevalt..
Tja vanalles