Furion2000 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:28:
Ik heb een vraag.
Sinds gister een bastard en vandaag voor het eerst gebruikt. Zoals aangegeven een recept uitgekozen wat op 150 graden gegaard werd. BESTCHARCOAL BIRCH & HORNBEAM gekocht en met 2 wokkels aangestoken. Na 8 minuten waren de wokkels weg leek het (stond ook in de omschrijving dat ze dan weg zouden zijn), klep dicht en na 10 min was het 150 graden en heb ik het vlees erop gegooid.
Eigenlijk alles volgens het boekje gedaan (stond niet veel in eigenlijk)
Nu komt de vraag; ik en mijn wederhelft hebben nu nog steeds een kolensmaak in ons mond, echt niet lekker gewoon. Wat deed ik fout?

Hier sinds vorige week vrijdag een kamado. Nu een 3x wat gemaakt.
Try out 1. Een hamburger op een broodje. Je proefde de rook een beetje
Try out 2. Spaghetti en grote ballen... de Kids en mevrouw hebben het niet gegeten. De rooksmaak was te overheersend.
Try out 3. Opnieuw hamburgers... geen rooksmaak meer (ofja, een lichte bbq smaak)
Wat heb ik gedaan:
Try out 1. Kolen van Marabu van de Welkoop. Aangezien dit de eerst keer was en ik wat aan het klooien was met de temperatuur denk ik dat de rook er gewoon niet meer was.
Try out 2. Werkelijk waar geen idee wat hier fout is gegaan. Denk bijna dat de kolen nog niet aan het gloeien waren en ik de ballen dus te vroeg op de kamado heb gegooit. Daarna bij het bbq genootschap forum om raad gevraagd.
Try out 3. Na het beraad bij het genootschap ben ik een dag later naar de Sligro gegaan en heb daar een zak Dammers kolen gehaald. Wat blijkt. Je hebt eigenlijk een aantal verschillende soorten houtskool.
Je hebt houtsoort 1, de lang brandende kolen. Ik noem maar eventjes de black ranch quabracho. Die schijnen van een bepaalde houtsoort gemaakt te zijn waarvan de rook iets sneller van in het eten trekt.
Je hebt houtsoort 2, dat is dan eigenlijk de Marabu etc. Die branden ook lang maar iets minder lang dan de quabracho. Hier schijnt een iets minderen geur vanaf te komen
En je hebt houtsoort 3. Waaronder dus ook de zak Dammers Die ik heb gehaald. Deze houtskool wordt gemaakt van ik zeg uit mijn hoofd Zuid Afrikaans Acacia. Deze Schijnt vrijwel geen smaak af te geven aan je eten. Je proeft immers altijd als je iets van de bbq eet.
De bekende bbqer Noskos zegt hier eigenlijk over. "Ik bepaal zelf hoe ik wil dat het eten smaakt. Dat doen niet mijn kolen. Daarom zou ik altijd voor houtsoort 3 kiezen." Verder noemde hij nog wat wat me ook wel logisch lijkt. Als je een cake maakt of gehakt gaat maken op de kamado proef je dit veel extremer omdat dit "luchtige/poreuze" vleessoorten/etenswaren zijn.
Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb dus de Marabu uit de kamado gehaald en de Dammers erin gedaan.
Na het aansteken van de kamado het vuur uit laten gaan. Door verkeerd aansteken (denk te diep) werden de vlammetjes iets te groot en heb ik de complete onderste luchtinvoer dichtgemetseld zodat ze uit konden gaan. Daarna rustig aan naar de 175-200gr. Ondertussen ook geen rook meer uit het schoorsteentje en dus klaar om de burgers indirect te maken.
Ik wil niet perse zeggen dat het aan de kolen ligt. Maar dit zou een oorzaak van de smaak kunnen zijn. Als je verder het eten te vroeg erop hebt gedaan (dus in de rook) kan ik me ook voorstellen dat het daar aan ligt.