Daar kun je een heel weeshuis van voeden
Hoe bewaar je de overige stukken guanciale eigenlijk?
Invriezen gaat heel erg goed met guanciale. (Wel vacuüm verpakt). Binnenkort nog zo'n lading om de zomer wat door te komentagican schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:50:
Daar kun je een heel weeshuis van voedenHoe bewaar je de overige stukken guanciale eigenlijk?
zijn er hier mensen met een Joe Jr. die ervaring hebben met een systeem als onderstaand?
https://www.kamadobbq.nl/...oking-syst-137885749.html
het lijkt me persoonlijk wel een handige upgrade.
hoor graag van jullie
Edit:
In al mn ongeduld en met zin in t mooie weer gelijk maar besteld!
Ik houd jullie op de hoogte
hoor graag van jullie
Edit:
[ Voor 17% gewijzigd door sonnypiek op 12-03-2023 20:07 ]
Ik gebruik zo’n set (maar dan met normale rvs roosters, niet die gietijzeren delen) in mijn Grill Guru Compact. Bevalt goedsonnypiek schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:30:
zijn er hier mensen met een Joe Jr. die ervaring hebben met een systeem als onderstaand?
hoor graag van jullie
Edit:
Geeft net wat meer mogelijkheden dan de standaard platesetter.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Vandaag kippenbouten, aardappelen en een groenteschotel.
Groentjes.
Courgette groen
Wortels, 2
Trostomaten, 2
Groene paprika
Rode ui
Zoete aardappel
:strip_exif()/f/image/l0ioQQ6jVLPX93QRrQCEgOZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Aardappelen in aluminiumfolie.
:strip_exif()/f/image/qmcZ5jDfOSjDZGIGHyqxXZBi.jpg?f=fotoalbum_large)
Kippenbouten.
:strip_exif()/f/image/aZAAyBkpcpcZ9zQt7Or9FmkH.jpg?f=fotoalbum_large)
Biertje er bij.
:strip_exif()/f/image/gFSVLaSYbtN2ZXafmrScjRm6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt smullen.
:strip_exif()/f/image/FBWN1tD57qd5dOZUD3huRRcU.jpg?f=fotoalbum_large)
10 min voor het klaar was nog wat mozarella toegevoegd.
:strip_exif()/f/image/yc8j1gVxpBb6oYBqal1hK91Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/x1RBuW4yywQSQc1YzLpb35Sr.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijk gegeten.
Ik moet echter wel zeggen dat ik de kippenbouten, maar ook een beercan chicken, van de Weber altijd lekkerder heb gevonden dan nu van de kamado.
Ik vermoed door de directe stralingswarmte van de briketten, omdat ik daar nooit een hitteschild had.
Hebben anderen dit ook?
Groentjes.
Courgette groen
Wortels, 2
Trostomaten, 2
Groene paprika
Rode ui
Zoete aardappel
:strip_exif()/f/image/l0ioQQ6jVLPX93QRrQCEgOZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Aardappelen in aluminiumfolie.
:strip_exif()/f/image/qmcZ5jDfOSjDZGIGHyqxXZBi.jpg?f=fotoalbum_large)
Kippenbouten.
:strip_exif()/f/image/aZAAyBkpcpcZ9zQt7Or9FmkH.jpg?f=fotoalbum_large)
Biertje er bij.
:strip_exif()/f/image/gFSVLaSYbtN2ZXafmrScjRm6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt smullen.
:strip_exif()/f/image/FBWN1tD57qd5dOZUD3huRRcU.jpg?f=fotoalbum_large)
10 min voor het klaar was nog wat mozarella toegevoegd.
:strip_exif()/f/image/yc8j1gVxpBb6oYBqal1hK91Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/x1RBuW4yywQSQc1YzLpb35Sr.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijk gegeten.
Ik moet echter wel zeggen dat ik de kippenbouten, maar ook een beercan chicken, van de Weber altijd lekkerder heb gevonden dan nu van de kamado.
Ik vermoed door de directe stralingswarmte van de briketten, omdat ik daar nooit een hitteschild had.
Hebben anderen dit ook?
Ziet er top uit wat er bij jou op je smoker ligt. Dit is bbq! Hoe was de chuckroast en de flat?Technofreakz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles ligt mooi op schema, wagyu chuckroast ga ik bereiden als brisket. + een brisket die als whole packer verkocht is, maar meer een flat blijkt te zijn.. en nu net ingepakt met wagyu vet. + ribs er bij gelegd.
Ik heb nu een aantal maanden mijn Traeger Pro 34 en ik heb er inmiddels al twee keer een flat op gehad. Beide keren redelijk gelukt maar (offcourse) niet de brisket die je bij Franklin geserveerd krijgt. Textuur is goed, smaak redelijk maar toch wat weinig ‘smoke flavour’ en daarbij ook wat droger.
Ik ben aan het experimenteren om wat rookhout op de heat deflector te leggen en daarmee wat meer rook te genereren. Aangenomen dat jij ook een pellet smoker hebt, doe jij hier nog iets aan? Rundervet (tallow) heb ik al vaak voorbij zien komen op YT, bijvoorbeeld bij mad scientist bbq. Wat is jou ervaring met rundervet en bij welke winkel haal jij het? Persoonlijk zie ik weinig online winkels die het verkopen.
Ik heb deze keer gewoon een el cheapo merkloze pellet bbq gebruikt. Ooit gekocht voor €250 nieuw in doos.detonated schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:49:
[...]
Ziet er top uit wat er bij jou op je smoker ligt. Dit is bbq! Hoe was de chuckroast en de flat?
Ik heb nu een aantal maanden mijn Traeger Pro 34 en ik heb er inmiddels al twee keer een flat op gehad. Beide keren redelijk gelukt maar (offcourse) niet de brisket die je bij Franklin geserveerd krijgt. Textuur is goed, smaak redelijk maar toch wat weinig ‘smoke flavour’ en daarbij ook wat droger.
Ik ben aan het experimenteren om wat rookhout op de heat deflector te leggen en daarmee wat meer rook te genereren. Aangenomen dat jij ook een pellet smoker hebt, doe jij hier nog iets aan? Rundervet (tallow) heb ik al vaak voorbij zien komen op YT, bijvoorbeeld bij mad scientist bbq. Wat is jou ervaring met rundervet en bij welke winkel haal jij het? Persoonlijk zie ik weinig online winkels die het verkopen.
De brisket en chuckroast waren beiden goed gelukt!
:strip_exif()/f/image/ddI2HzQr6dGPSgKOzy6TtlPd.jpg?f=fotoalbum_large)
Rooksmaak zat er zeer goed aan.
Ik heb het vlees geïnjecteerd met een mix van Butcher bbq brisket mix.
En bij het inpakken heb ik
Hier 3 lepels van bij gedaan. https://www.meatmarket.online/product/ossewit-wagyu-1-liter/
damn, als ik die op een wedstrijd uit poep, dan heb ik een verdomd goeie dag
@detonated wat voor binder gebruik je? En injecteer je? Als je brisket weinig intramusculair vet heeft, dan moet je extra injecteren.
@detonated wat voor binder gebruik je? En injecteer je? Als je brisket weinig intramusculair vet heeft, dan moet je extra injecteren.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Jep, ik ga ook voor direct op mijn kamado, dat is lekkerderASS-Ware schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:22:
Hebben anderen dit ook?
Thanks voor de reactie! Tallow is besteldTechnofreakz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:56:
[...]
Ik heb deze keer gewoon een el cheapo merkloze pellet bbq gebruikt. Ooit gekocht voor €250 nieuw in doos.
De brisket en chuckroast waren beiden goed gelukt! [Afbeelding]
Rooksmaak zat er zeer goed aan.
Ik heb het vlees geïnjecteerd met een mix van Butcher bbq brisket mix.
En bij het inpakken heb ik
Hier 3 lepels van bij gedaan. https://www.meatmarket.online/product/ossewit-wagyu-1-liter/
De eerste keer een flat was zonder te injecteren, was vrij droog maar ook een vrij mager stuk. De tweede keer een flat was met het injecteren van een simpele runder bouillon. Was al iets beter maar de flat zelf had ook iets meer IM vet.Paganstars schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:34:
damn, als ik die op een wedstrijd uit poep, dan heb ik een verdomd goeie dag![]()
Binnenkort staat een grain fed whole packer op de planning, kijken wat voor resultaat dit gaat geven als we ook gaan wrappen met Tallow!
Wellicht dat er nog wel wat te winnen is door je dome heter te stoken voor je de deflector er in legt? Maar ik had laatst ook een partij drumsticks op de kamado indirect gegaard en die heb ik toen ook nog even wat directe hitte gegeven voor het serveren. Soort reverse-sear als het ware.ASS-Ware schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:22:
[...]
Hebben anderen dit ook?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Die bal ziet er prima uit, ik houd mijn mond maar over die schijf ananas bij je salade....

Heeft iemand een adres voor grote witte bolletjes? Heb 2.5kg pulled pork, wil het op grote zachte witte bolletjes doen. Samen met wat coleslaw.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Bakker? Ah? Hanos?MrVegeta schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:02:
Heeft iemand een adres voor grote witte bolletjes? Heb 2.5kg pulled pork, wil het op grote zachte witte bolletjes doen. Samen met wat coleslaw.
Zoek je specifieke bolletjes dan?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ach ja, vrouw in huis.Vinnocchio schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:15:
Die bal ziet er prima uit, ik houd mijn mond maar over die schijf ananas bij je salade....
Van die witte boterbollen van de appie. Groter dan reguliere witte bolletjes, en heerlijk zacht.MrVegeta schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:02:
Ik vind zijn "bordjes" er ook niet perfect uitzien maar het draait om het vlees en dat ziet er prima uit!Vinnocchio schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:15:
Ik ben zelf ook niet goed in het bord opmaken en mijn fotoskills zijn nog slechter dus alles wat ik maak ziet er echt ranzig uit
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Die zijn relatief klein.Dennis1812 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:32:
[...]
Bakker? Ah? Hanos?
Zoek je specifieke bolletjes dan?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Kort grillen is ook heel lekker bij ananas.
Verder ziet t eruit als een prima salade hoor. T zal vast gesmaakt hebben.
Voor mijn gevoel zijn ze overal ongeveer even groot. Meestal ~50g. Kan mij niet heugen ooit veel grotere gehad te hebben.
My bad, dan begreep ik je vraag verkeerd
@MrVegeta https://themeatlovers.nl/..._2lVT1zHPGxAaAsS1EALw_wcB
Zoiets nog een idee? Is 60g. Groter nog niet gevonden met Google.
Zoiets nog een idee? Is 60g. Groter nog niet gevonden met Google.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 15-03-2023 21:04 ]
Heeft iemand nog tips voor een onderstel voor een Bastard Large, model van rond 2017? Ik begrijp dat het onderstel van het nieuwe model niet geschikt is voor de oude Bastard.
Interessant.
Je kolen aansteken vanaf de onderkant.
Als je schreef dat t je nieuwe keuken werd geloofde ik t ook.RoelsRules schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:24:
[Afbeelding]
Nieuw huis, nieuwe bbq plek... Nu in de 'serre' waarbij ik zelf de afzuigkap, motor etc heb geplaatst. De tafel had ik al van het vorige huis, die moet nog een keer vervangen worden als ik zin hebWordt ook een leuke klus: wasbak er in maar wil ook de bakstenen die van de bouw over zijn er in verwerken. Nu nog bedenken hoe.
En ja, plafond moet nog geschilderd worden, sonos speakers ophangen etc. Zal dan wel een update en betere foto geven
Is die serre volledig afsluitbaar?
Dan kan je 365 dagen per jaar relaxed BBQ en.
Kan je ook de tuin in rollen of word t fixed?
Mooi hoor.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
1 april is vroeg dit jaar?
Hi Ha Hopjesvla
De nadruk ligt op big/huge, dus ik gok dat er vooral een groot-formaat iets wordt aangekondigd. Nieuwe Big Joe misschien? Het zijn Amerikanen, dus dat hoeft niet perse zo te zijn. Kan ook gewoon een big/amazing/huge/breaking/thrilling new ding zijnDennis1812 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:43:
https://fb.watch/jhZiUjGV7g/
Nieuwe kamado joe?

[ Voor 3% gewijzigd door kramon op 16-03-2023 09:47 ]
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
was ook het eerste wat ik dacht, maar who knows

Weber heeft dit al jaren qua ontsteking
Ja serre is volledig afsluitbaar en wordt in die zin echt een buiten keuken. Vorige huis stond hij onder een afdak en gebruikte ik hem ook het hele jaar maar dit is nu al een stuk relaxtercopykat schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:47:
[...]
Als je schreef dat t je nieuwe keuken werd geloofde ik t ook.![]()
Is die serre volledig afsluitbaar?
Dan kan je 365 dagen per jaar relaxed BBQ en.
Kan je ook de tuin in rollen of word t fixed?
Mooi hoor.
Zal binnenkort wel even wat extra foto's ter inspiratie delen
Huidige oplossing is rolbaar maar definitieve versie niet. Kom ik ook niet ver mee daar de glazen wand op een rails is en je daar niet (makkelijk) overheen komt.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Is het een originele Black Bastard? dan heb ik nog wel een onderstel over.Ferra schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:48:
Heeft iemand nog tips voor een onderstel voor een Bastard Large, model van rond 2017? Ik begrijp dat het onderstel van het nieuwe model niet geschikt is voor de oude Bastard.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
insomniac schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:38:
[...]
Is het een originele Black Bastard? dan heb ik nog wel een onderstel over.
/f/image/0JYGFvLAaroXpWUVh3xxHWL7.webp?f=fotoalbum_large)
Deze.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
@MrVegeta zelf brioche bolletjes maken naar eigen wens is een optie als je niet kan krijgen/kopen wat jezelf wil, tweakers zijn doeners
Vandaag weer eens pulled pork, 2.5KG en deze keer wilde ik elke 3 kwartier sproeien met appelsap, eens zien of dat wat uitmaakt.
Zo ging hij er op.
:strip_exif()/f/image/NaOMsZGml7efGjU4JTZLxcgD.jpg?f=fotoalbum_large)
Af en toe wat appelsap sproeien.
:strip_exif()/f/image/y0xqBe3JY3kcdOeDxPhdLQnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 6 uur was de kern 65C, nog 1 maal sproeien en tijd om in te pakken.
:strip_exif()/f/image/rps0anmiwo0HFWFwH7RaGlGr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GAhCCJoHXzpdiBjfcZY1vBwd.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 9 uur zaten we op een kerntemperatuur van 92C, even prikken, boterzacht, het mocht er af.
Na het rusten uitpakken maar.
:strip_exif()/f/image/ThREsz0zXeD16zQtrcEKuFwP.jpg?f=fotoalbum_large)
Even pullen en mijn bordje maken.
Er komt vast weer commentaar op de rauwkost.
:strip_exif()/f/image/sHLXnd10iVTE7avGcmFwiQjI.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben nog wat over voor morgen.
:strip_exif()/f/image/9WUBuQzdAjOKxb10ILdfLg6v.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was weer heerlijk, maar sproeien met appelsap is, mijns inziens, onzin.
Zo ging hij er op.
:strip_exif()/f/image/NaOMsZGml7efGjU4JTZLxcgD.jpg?f=fotoalbum_large)
Af en toe wat appelsap sproeien.
:strip_exif()/f/image/y0xqBe3JY3kcdOeDxPhdLQnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 6 uur was de kern 65C, nog 1 maal sproeien en tijd om in te pakken.
:strip_exif()/f/image/rps0anmiwo0HFWFwH7RaGlGr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GAhCCJoHXzpdiBjfcZY1vBwd.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 9 uur zaten we op een kerntemperatuur van 92C, even prikken, boterzacht, het mocht er af.
Na het rusten uitpakken maar.
:strip_exif()/f/image/ThREsz0zXeD16zQtrcEKuFwP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sHLXnd10iVTE7avGcmFwiQjI.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben nog wat over voor morgen.
:strip_exif()/f/image/9WUBuQzdAjOKxb10ILdfLg6v.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was weer heerlijk, maar sproeien met appelsap is, mijns inziens, onzin.
Probeer nog eens 
1/3 appelsap
1/3 appelazijn
1/3 Jack Daniels
1/3 appelsap
1/3 appelazijn
1/3 Jack Daniels
You don't need eyes to see, you need vision
Of deze:Yalopa schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:25:
Probeer nog eens
1/3 appelsap
1/3 appelazijn
1/3 Jack Daniels
Recept: eend met whisky
Koop een eend van ongeveer 5 kg voor 6 personen, twee grote flessen
Schotse whisky, spekreepjes en een fles olijfolie.
De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout.
De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.
Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.
De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven.
De eend op een vuurvaste schaal leggen en een tweede glas whisky inschenken.
Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.
Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.
De glaven opdlinken en de scherven van et eelste glav oplaapen.
Nog en nalff glav insjenke en opdlinke;
Na en nalff uul de hoven opedoen om deend te sjekkn.
Blantwondezalf in de padkamer ganaallle en op de povekand van de linkerand toen.
Denove nen sgop geve;
Twee glave whiskiinsjenke en tmiddeste glaf leegdwinke.
Den nove opedoen naadattet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.
Blantwndezalff op debinnekand van de regtehantoen en deend oprape;
Deend nogis oprape en met nen nantdoek de bwantwondesalv vandeheent fege;
Ze hande ontvette me viskey en de tube ssalv veeroprape;
Tkapotte glazzeopvege en deent teurg in dehove doen;
Deheent oprape en dove eers opedoen.;
De twwwiede fies bisky pedoen en overeindzette;
Opstaan van de vjoer ent vetsspek ondrde kas vege;
Nogis opstaan van de vjoer en tochma blijve zitte;
De bles opde grondzette;
Ulde bles drinke wande glave sijn opof kabot;
Denove aftette, deoge sluiten en omfalle.
Volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek
en degusteren met citroen en mayonaise.
Bon appetit!
Die heeft echt al een baard..
You don't need eyes to see, you need vision
Ditmaal heb ik spare ribs van Iberico varken gemaakt. Eerst insmeren met een droge rub en dan 24 uur lang sous vide laten garen op 68 °C. Daarna aflakken en nog een half uurtje op de barbecue.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/altKyxVZh1wB0bJTpiqOeKH7.jpg?f=user_large)
Deze combinatie van kooktechnieken is mijns inziens ideaal voor spare ribs: je krijgt er de supermalse garing zonder enige vorm van uitdroging van sous vide mee, gecombineerd met de smaak van barbecuevlees.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HmO09eDSefrSp1YXXYEIbl95.jpg?f=user_large)
Wat me aan deze Iberico spare ribs opviel is dat het vlees smaakvoller is dan doe van ‘gewone’ spare ribs.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/altKyxVZh1wB0bJTpiqOeKH7.jpg?f=user_large)
Deze combinatie van kooktechnieken is mijns inziens ideaal voor spare ribs: je krijgt er de supermalse garing zonder enige vorm van uitdroging van sous vide mee, gecombineerd met de smaak van barbecuevlees.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HmO09eDSefrSp1YXXYEIbl95.jpg?f=user_large)
Wat me aan deze Iberico spare ribs opviel is dat het vlees smaakvoller is dan doe van ‘gewone’ spare ribs.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Hoe zit dat dan met de rooksmaak?Tomatoman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:16:
Ditmaal heb ik spare ribs van Iberico varken gemaakt. Eerst insmeren met een droge rub en dan 24 uur lang sous vide laten garen op 68 °C. Daarna aflakken en nog een half uurtje op de barbecue.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het levert een lichte maar duidelijk waarneembare rooksmaak op. Langer op de barbecue zou ten koste van de sappigheid van het vlees gaan en vind ik daarom geen verstandige keus als je combineert met sous vide bereiding.
Nog rookhout toegevoegd?
Vanzelfsprekend
Beetje laat, maar ik maak ze altijd zelf
Dit recept.
YouTube: How To Make The Best Burger Buns Of All Time
dubbele batch, en vriezen goed in
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Vorige week zondag maakte ik een maaltijd die qua planning een totale mislukking werd
. Mijn plan was om een batch van 2 kg kipkluifjes met krielaardappels en sjalotten te kruiden en vervolgens in een rotisserieteommel aan het spit te barbecueën.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9rM3p8lZEVbIZrIadXrDxkJu.jpg?f=user_large)
Zo hing het aan het spit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R9FbLINQyTS6UCHDtmjrn8Bn.jpg?f=user_large)
Ik had een dometemperatuur van een graad of 180-200 gekozen om mee te beginnen en had verwacht maximaal een uur bezig te zijn; alle ingrediënten waren immers tamelijk klein. Het moest ook niet later worden, want met een starttijd op het vuur van 18:30 was er reden om een beetje haast te maken.
Na een tijdje merkte ik dat het niet opschoot en ben ik stap voor stap de temperatuur gaan verhogen. Ik heb toen alvast het voorgerechtje geserveerd, want het hele gezin had honger: een Rocamadour-kaasje, parmezaanse kaas, rillettes van eend, heel smaakvolle salami en tartaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OPtDZedCdrtvRpeC1RBtpSxq.jpg?f=user_large)
Inmiddels had ik de druipschaal weggehaald, zodat de korf boven direct vuur hing en had ik na meer dan 2 uur de dometemperatuur uiteindelijk op 300 °C staan
Bij iedere controle kon ik ook wat natte marinade aan de kip toevoegen, zodat het niet uitdroogde en steeds wat meer smaak kreeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DyTEEAp0aagWj1TlzCYy0WhA.jpg?f=user_large)
Na 3 uur was ik er klaar mee en heb ik alles van het vuur gehaald. De kip was toen gaar, maar de aardappelen nog steeds niet helemaal. Die heb ik toen maar 10 minuten in de AirFryer gedaan.
Uiteindelijk zaten we pas om half tien te eten. Het smaakte prima, maar ik heb zelden zo enorm mis gezeten met de tijdsinschatting. Dit was het eindresultaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vtcFsBYJ380eK6S5rdgj5Mhr.jpg?f=user_large)
Mijn vrouw vermoedde dat het door de ongegaarde aardappelen veel langer had geduurd, omdat die verhinderden dat de kip snel zou opwarmen. Ik denk dat dat zeker een factor is geweest, maar denk ook dat de hoeveelheid te groot was voor de korf aan het spit. Heeft iemand nog andere suggesties waar het aan kan hebben gelegen?

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9rM3p8lZEVbIZrIadXrDxkJu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R9FbLINQyTS6UCHDtmjrn8Bn.jpg?f=user_large)
Ik had een dometemperatuur van een graad of 180-200 gekozen om mee te beginnen en had verwacht maximaal een uur bezig te zijn; alle ingrediënten waren immers tamelijk klein. Het moest ook niet later worden, want met een starttijd op het vuur van 18:30 was er reden om een beetje haast te maken.
Na een tijdje merkte ik dat het niet opschoot en ben ik stap voor stap de temperatuur gaan verhogen. Ik heb toen alvast het voorgerechtje geserveerd, want het hele gezin had honger: een Rocamadour-kaasje, parmezaanse kaas, rillettes van eend, heel smaakvolle salami en tartaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OPtDZedCdrtvRpeC1RBtpSxq.jpg?f=user_large)
Inmiddels had ik de druipschaal weggehaald, zodat de korf boven direct vuur hing en had ik na meer dan 2 uur de dometemperatuur uiteindelijk op 300 °C staan
Bij iedere controle kon ik ook wat natte marinade aan de kip toevoegen, zodat het niet uitdroogde en steeds wat meer smaak kreeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DyTEEAp0aagWj1TlzCYy0WhA.jpg?f=user_large)
Na 3 uur was ik er klaar mee en heb ik alles van het vuur gehaald. De kip was toen gaar, maar de aardappelen nog steeds niet helemaal. Die heb ik toen maar 10 minuten in de AirFryer gedaan.
Uiteindelijk zaten we pas om half tien te eten. Het smaakte prima, maar ik heb zelden zo enorm mis gezeten met de tijdsinschatting. Dit was het eindresultaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vtcFsBYJ380eK6S5rdgj5Mhr.jpg?f=user_large)
Mijn vrouw vermoedde dat het door de ongegaarde aardappelen veel langer had geduurd, omdat die verhinderden dat de kip snel zou opwarmen. Ik denk dat dat zeker een factor is geweest, maar denk ook dat de hoeveelheid te groot was voor de korf aan het spit. Heeft iemand nog andere suggesties waar het aan kan hebben gelegen?
Geen ervaring met zo’n spit en mandje. Maar mijn eerste gedachte bij de foto was: woow, wat een volle mand! Jammer dat is qua timing is mislukt, lijkt me erg frustrerend. 18:30 beginnen met zoiets op het vuur lijkt me ook wel wat aan de late kant. Maar.. de kippetjes zien er wel lekker uit!
Altijd lastig om aardappelen gaar te krijgen ik heb er ook iedere keer een strijd mee.
Komt omdat aardappelen een behoorlijke dichtheid hebben en daardoor het lastig is om met hitte van een oven/bbq tot binnenin te geraken. Lucht heeft in tegestelling met water, tijdens koken, weinig massa waar ze mee omgeven zijn.
Het ziet er wel heel lekker uit
Komt omdat aardappelen een behoorlijke dichtheid hebben en daardoor het lastig is om met hitte van een oven/bbq tot binnenin te geraken. Lucht heeft in tegestelling met water, tijdens koken, weinig massa waar ze mee omgeven zijn.
Heb gisteren de aardappels eerst even een aantal minuten gewassen in kokend water , dat helpt enorm 
Daarna in alu schaaltje afgebakken.
Daarna in alu schaaltje afgebakken.
:strip_exif()/f/image/HrDDSrTuMon8Rrh42rvEA1Dx.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht de aardappels kort voorkoken. Denk dat dat je grootste probleem isTomatoman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:03:
Vorige week zondag maakte ik een maaltijd die qua planning een totale mislukking werd. Mijn plan was om een batch van 2 kg kipkluifjes met krielaardappels en sjalotten te kruiden en vervolgens in een rotisserieteommel aan het spit te barbecueën.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even in de magnetron is vind ik het makkelijkst om de aardappelen wat voor te garen (wel wat gaatjes in prikken)
[ Voor 11% gewijzigd door Jaspervl op 19-03-2023 13:54 ]
Het is zo simpel, beetje olie er op, in de aluminium folie, BBQ op 180C, uurtje, klaar.amiaima schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:59:
Altijd lastig om aardappelen gaar te krijgen ik heb er ook iedere keer een strijd mee.
Zoete aardappelen 45 min.
Gisteren nog een test gedaan; een dikbevleesde rib vs een Iberico.Tomatoman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
3-2-1 methode. Zelfde kruiden, zelfde saus om mee af te lakken.
Iberico was unaniem favoriet.
Ik kocht ze al een tijdje. En nu dus alleen nog maar!
:strip_exif()/f/image/PBu3yQuWKwVdbMP6fNijWtc5.jpg?f=fotoalbum_large)
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Iberico, altijd lekker, ook de varkensrack en buikspek.
Kun je ook dikbevleesde Iberico ribs kopen?
Kun je ook dikbevleesde Iberico ribs kopen?
Vandaag de bbq weer eens aan gehad en wat liefde gegeven.
Klein beetje schimmel was zo weg. Al het vet weggepoetst en andere troep weggepoetst. Alles is weer glimmend schoon.
Rode keramiek weer netjes --> wel enorm veel fijne haarscheurtjes. Is dit gewoon accepteren of eigenlijk een garantie claim? (KJC1).
Met oppoetsen wel weer mooi rood geworden
Top vent heb ik gepoetst en opnieuw geolied. Misschien die dit jaar eens upgraden.
Na 2 uurtjes rustig vocht uit dampen wat omhoog gegaan en een wagyu burger, wat bacon en broodjes gegrild en lekker buiten gegeten. (Met een vestje want stiekem wat fris uit de zon)
Klein beetje schimmel was zo weg. Al het vet weggepoetst en andere troep weggepoetst. Alles is weer glimmend schoon.
Rode keramiek weer netjes --> wel enorm veel fijne haarscheurtjes. Is dit gewoon accepteren of eigenlijk een garantie claim? (KJC1).
Met oppoetsen wel weer mooi rood geworden
Top vent heb ik gepoetst en opnieuw geolied. Misschien die dit jaar eens upgraden.
Na 2 uurtjes rustig vocht uit dampen wat omhoog gegaan en een wagyu burger, wat bacon en broodjes gegrild en lekker buiten gegeten. (Met een vestje want stiekem wat fris uit de zon)
Ook maar weer houtskool besteld deze besteld. Ben vooral benieuwd naar de blauwe.
De Europese gebruik ik vaker en die bevalt zeer goed. Maar de blauwe nu voor het eerst. Ben benieuwd.
Altijd een toffe site om te bestellen en leuk om bestelling te ontvangen.
De Europese gebruik ik vaker en die bevalt zeer goed. Maar de blauwe nu voor het eerst. Ben benieuwd.
Altijd een toffe site om te bestellen en leuk om bestelling te ontvangen.
Jaspervl schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:11:
Perfecte dag om wat te gaan roken
[Afbeelding]
(Guanciale)
Je vraagt erom he..... maar pulled pork schreeuwt om coleslawASS-Ware schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:58:
Ziet er goed uit de pulled pork
Weekje dry brine (met o.a. nitrietzout, peper, ed. Roep maar als je een recept wilt) gevacumeerd in de koelkast, week of 3 drogen in de garage (na 10 dagen checken op schimmelvorming), dan koud roken (zeg onder de 20C). Ik gebruik meestal beuk en eik rookmot. Zal ergens tussen de 8 en 12 uur roken. Meestal doe ik het 's nachts.Rmanen schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:29:
[...]
Hoe heb je dit gedaan, koud? en hoe lang laat je het roken?
[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 20-03-2023 14:13 ]
Die korf lijkt inderdaad nogal vol te zitten. Daarnaast is het voor mijn gevoel wel een heel erg gesloten korf. Veel metaal en maar relatief weinig gaatjes. Dus komt er ook maar heel weinig hitte bij de inhoud.Tomatoman schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:03:
[...]
Een meer open mand zou wellicht ook een beter (sneller) resultaat geven?
Zoiets dus:
/f/image/V23ohy06RA31XaOCCJlDp8Mp.png?f=fotoalbum_large)
Of die nieuwe basket van KJ zelf:
/f/image/AgzjE1lctsB0tH3MEiVr6kjY.png?f=fotoalbum_large)
Beste tweakers,
Wellicht kunnen jullie mij adviseren in de aanschaf van een Kamado. Ik houd van regulier BBQ'en en ik heb een vriend die een BGE heeft en hier wel eens bijvoorbeeld pulled pork of soortgelijke gerechten op maakt, daarnaast volg ik dit topic en de FB BBQ club dus dat heeft me voldoende geïnspireerd om zelf ook aan de slag te willen gaan.
Eisenlijst:
-Goede garantie
-Weatherproof scharnierpunten / onderstel (dwz van hoes, kan de komende jaren nog NIET binnen staan)
-Geschikt voor 6-8 personen
-Makkelijk schoon te maken (voor mijn gevoel zo een model waarbij alle as in zo een asbak onderin gaan die je los kunt koppelen?)
Wensenlijst:
-Opklapbare tafeltjes
Ik kom automatisch uit op de gevestigde merken, BGE / Kamado Joe / Bastard, welk model zal het beste voldoen aan mijn eisen? Budget-technisch +-1500,-
Wellicht kunnen jullie mij adviseren in de aanschaf van een Kamado. Ik houd van regulier BBQ'en en ik heb een vriend die een BGE heeft en hier wel eens bijvoorbeeld pulled pork of soortgelijke gerechten op maakt, daarnaast volg ik dit topic en de FB BBQ club dus dat heeft me voldoende geïnspireerd om zelf ook aan de slag te willen gaan.
Eisenlijst:
-Goede garantie
-Weatherproof scharnierpunten / onderstel (dwz van hoes, kan de komende jaren nog NIET binnen staan)
-Makkelijk schoon te maken (voor mijn gevoel zo een model waarbij alle as in zo een asbak onderin gaan die je los kunt koppelen?)
Wensenlijst:
-Opklapbare tafeltjes
Ik kom automatisch uit op de gevestigde merken, BGE / Kamado Joe / Bastard, welk model zal het beste voldoen aan mijn eisen? Budget-technisch +-1500,-
M3 '21
Mijn vorige Joe junior had dit ook, voor het gebruik maakte het niet veel uit.Dennis1812 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:58:
Vandaag de bbq weer eens aan gehad en wat liefde gegeven.
M'n nieuwe KJC2 heeft dit nog niet maar ik verwacht dat dit nog wel gaat komen
"Don't let your dreams be memes"
Wat heb je nu zelf?Arcenon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:44:
Beste tweakers,
Heb je deze al eens bekeken?Eisenlijst:
-Goede garantie
Wensenlijst:
-Opklapbare tafeltjes
Heb je alles in één keer, er is een 22 inch. Heeft iets sterker /steviger onderstel en grilroosters ten opzichte van de quiz 21 inch "classic"
Denk vergelijkbaar met Basterd.
BGE KJ zijn stapje hoger.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dit is mijn basis recept maar ik freestyle en roei met de riemen die ik hebJaspervl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:35:
[...]
Weekje dry brine (met o.a. nitrietzout, peper, ed. Roep maar als je een recept wilt) gevacumeerd in de koelkast, week of 3 drogen in de garage (na 10 dagen checken op schimmelvorming), dan koud roken (zeg onder de 20C). Ik gebruik meestal beuk en eik rookmot. Zal ergens tussen de 8 en 12 uur roken. Meestal doe ik het 's nachts.
ingredient | gram |
Varkensbuik | 1000 |
Zwarte Peper | 19 |
Bruine suiker | 11 |
colorozozout (0.6%) | 27 |
Jeneverbes | 4.3 |
Laurier | 0.7 |
Nootmuskaat | 1.9 |
Droge tijm | 1.2 |
Knoflook | 1 teentje |
Ik heb sinds 2 maanden ook een 22" iq grill, inderdaad alles er bij, mooie stevige hoes, erg stabiel onderstel, zeer netjes afgewerkt.copykat schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:03:
[...]
Wat heb je nu zelf?
[...]
Heb je deze al eens bekeken?
Heb je alles in één keer, er is een 22 inch. Heeft iets sterker /steviger onderstel en grilroosters ten opzichte van de quiz 21 inch "classic"
Budget technisch moet het lukken.
Je zou nog kunnen kijken naar de Weber Summit Charcoal. Lichter dan klei, steviger dan klei, idiot proofArcenon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:44:
Beste tweakers,
Eisenlijst:
-Goede garantie
Wensenlijst:
-Opklapbare tafeltjes
[ Voor 6% gewijzigd door Paganstars op 20-03-2023 17:12 ]
Ik vraag er om ja 🤓Vandread schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:06:
[...]
Je vraagt erom he..... maar pulled pork schreeuwt om coleslaw
Ziet er goed uit de pulled pork
Misschien de volgende keer.
Ik vind t wel een mooi stukje techniek!
Mooi met de ingebouwde probes ook.
Zag em gister ergens op een site voorbijkomen voor 2299 das 100 euro goedkoper als de KJC3
Mooi met de ingebouwde probes ook.
Zag em gister ergens op een site voorbijkomen voor 2299 das 100 euro goedkoper als de KJC3
Bedankt voor je suggestie, ziet er naar mijn mening ook prima uit maar ik zou niet kunnen zeggen waarom die een betere pick zo zijn dan een bastard (waar deze laatste al ''de naam heeft'').copykat schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:03:
[...]
Wat heb je nu zelf?
[...]
Heb je deze al eens bekeken?
Voor mij maakt het verschil 1200 of 1800 euro voor de BBQ niet heel veel uit (dan gaat het al om een ''dure'' bbq). Ik zie er qua functionaliteiten niet heel veel onderscheid in, alleen dat ik in de basis een zwarte mooier vindt dan bijv een rode (KJ) maar de kleur is uiteraard niet doorslaggevend en zeker niet aangezien die veel bedekt zal zijn door een hoes..
In de basis wil ik een redelijk compleet model, hufterproof / gaat lang mee, onderhoudsgemak is belangrijk en een goede garantie.
Ik had hiervoor een stenen gemetselde BBQ en BBQ ook op een kettle, dit wordt mijn eerst slow cook / grill / rook bbq. Ik heb ook tijden zitten twijfelen om een hoger model weber te kopen (die zich enigzins laat gebruiken als smoker) als budgetoptie om te kijken of het iets voor me is, maar stel dat ik er wel enthousiast mee aan de gang ga dan zou ik waarschijnlijk toch een upgrade willen..
Ook een mooi apparaat, maar beschikt helaas niet over zijtafeltjes.Paganstars schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:11:
[...]
Je zou nog kunnen kijken naar de Weber Summit Charcoal. Lichter dan klei, steviger dan klei, idiot proofen groter qua oppervlak. Fijne van staal is ook dat een overshoot snel te temperen in itt klei. Ik zag dat er op MP een Keg te koop stond, ook interessant.
[ Voor 11% gewijzigd door Arcenon op 21-03-2023 13:21 ]
M3 '21
zijn die zijtafeltjes een keiharde vereiste? BGE, KJJ, BB, IQ hebben die ook niet standaard!
iQ Grills zijtafelsPaganstars schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:16:
zijn die zijtafeltjes een keiharde vereiste? BGE, KJJ, BB, IQ hebben die ook niet standaard!
De zijtafels zijn gemaakt van duurzaam gecoat aluminium
Staat op de site
Vanwege dat alles er meteen bij zit.Arcenon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Bedankt voor je suggestie, ziet er naar mijn mening ook prima uit maar ik zou niet kunnen zeggen waarom die een betere pick zo zijn dan een bastard (waar deze laatste al ''de naam heeft'').
En hij is ook vrij stevig in elkaar gezet. Geen wiebelige roosters.
Dat is de bastard ook maar die is minder compleet.
Gebakken klei is nooit hufterproef 😁Voor mij maakt het verschil 1200 of 1800 euro voor de BBQ niet heel veel uit (dan gaat het al om een ''dure'' bbq). Ik zie er qua functionaliteiten niet heel veel onderscheid in, alleen dat ik in de basis een zwarte mooier vindt dan bijv een rode (KJ) maar de kleur is uiteraard niet doorslaggevend en zeker niet aangezien die veel bedekt zal zijn door een hoes..
In de basis wil ik een redelijk compleet model, hufterproof / gaat lang mee, onderhoudsgemak is belangrijk en een goede garantie.
..
[...]
Ook een mooi apparaat, maar beschikt helaas niet over zijtafeltjes.
Als je enige zorg er aan besteed gaan ze wel 20 jaar of meer mee
Jaspervl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:35:
[...]
Weekje dry brine (met o.a. nitrietzout, peper, ed. Roep maar als je een recept wilt) gevacumeerd in de koelkast, week of 3 drogen in de garage (na 10 dagen checken op schimmelvorming), dan koud roken (zeg onder de 20C). Ik gebruik meestal beuk en eik rookmot. Zal ergens tussen de 8 en 12 uur roken. Meestal doe ik het 's nachts.
Edit: Lees de draad voor je blaat.... Dank voor het receptJaspervl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Dit is mijn basis recept maar ik freestyle en roei met de riemen die ik hebzelfs alleen colorozozout, suiker en peper is lekker
ingredient gram Varkensbuik 1000 Zwarte Peper 19 Bruine suiker 11 colorozozout (0.6%) 27 Jeneverbes 4.3 Laurier 0.7 Nootmuskaat 1.9 Droge tijm 1.2 Knoflook 1 teentje
[ Voor 49% gewijzigd door Sparhawk op 21-03-2023 16:33 ]
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
En deze dan?[...]
Ook een mooi apparaat, maar beschikt helaas niet over zijtafeltjes.
https://www.bbqkopen.nl/p...HP7-q5Z06E3BoC-VkQAvD_BwE
Ik heb vandaag 5 kilo van deze spareribs ontvangen: https://meatformore.nl/pr...os=2&_sid=1a5502238&_ss=r
Andere mensen ervaring met deze buikspareribs of überhaupt met deze webshop?
Andere mensen ervaring met deze buikspareribs of überhaupt met deze webshop?
@Martijn1990
Geen ervaring met de shop, wel met buikspareribs in het algemeen.
Misschien niet wat je horen wilt
maar even mijn mening.
Ja aan buikspareribs zit veel meer vlees dan aan de baby backs, dus de bereiding kan mogelijk iets langer zijn. Alleen vind ik persoonlijk dat de smaak van het vlees altijd wat tegen valt, baby backs zijn toch smaakvoller en dan heb ik het nog niet gehad over bepaalde rassen zoals iberico oid.
Misschien niet wat je horen wilt
Ja aan buikspareribs zit veel meer vlees dan aan de baby backs, dus de bereiding kan mogelijk iets langer zijn. Alleen vind ik persoonlijk dat de smaak van het vlees altijd wat tegen valt, baby backs zijn toch smaakvoller en dan heb ik het nog niet gehad over bepaalde rassen zoals iberico oid.
Bedankt voor je reactieprekz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:31:
@Martijn1990
Misschien niet wat je horen wiltmaar even mijn mening.
De kamado joe connect voor een indicatie prijs van 2300,-
https://www.rookoven.com/kamado-joe-konnected-joe.html
Zie hem op sommige sites als pre order voor €1999 https://www.vuurenrook.nl...kamado-joe/konnected-joe/.luuk66 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:59:
De kamado joe connect voor een indicatie prijs van 2300,-
Hopelijk gaat de Classic 3 nog wat zakken. Denk dat mijn eerste kamado een Classic 3 of een Konnected gaat worden. Tenzij de BGE eens een hele scherpe aanbieding laat zien.
Zie hier en daar toch wel eens wat gedoe met de Bastard, top vent niet best, lekken van rook / sluit niet altijd netjes. Die IQ grills nog niet heel veel over gevonden, maar voor mijn gevoel als je het goed wilt doen zit je al snel aan een KJ of BGE.
Voorlopig nog maar even lekker door BBQen op mijn Weber Premium Master Touch. Met kerst zelfs gelukt om er een brisket op te maken van ruim 3kg.
[ Voor 8% gewijzigd door Odysseus87 op 22-03-2023 12:04 ]
Ik heb de IQ meerdere malen van dichtbij bekeken en ook gebruikt, doen zeker niet onder voor BGE, KJJ, BBOdysseus87 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:03:
[...]
Zie hem op sommige sites als pre order voor €1999 https://www.vuurenrook.nl...kamado-joe/konnected-joe/.
Hopelijk gaat de Classic 3 nog wat zakken. Denk dat mijn eerste kamado een Classic 3 of een Konnected gaat worden. Tenzij de BGE eens een hele scherpe aanbieding laat zien.
Zie hier en daar toch wel eens wat gedoe met de Bastard, top vent niet best, lekken van rook / sluit niet altijd netjes. Die IQ grills nog niet heel veel over gevonden, maar voor mijn gevoel als je het goed wilt doen zit je al snel aan een KJ of BGE.
Voorlopig nog maar even lekker door BBQen op mijn Weber Premium Master Touch. Met kerst zelfs gelukt om er een brisket op te maken van ruim 3kg.
*Prijs onder voorbehoud!Odysseus87 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:03:
[...]
Zie hem op sommige sites als pre order voor €1999 https://www.vuurenrook.nl...kamado-joe/konnected-joe/.
Ja zo kan ik het ook.....
Het is het idee. 10 jaar geleden was een groen ei ook nieuw en nu schijnbaar het beste wat er bestaat. En het duurste.Paganstars schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:08:
[...]
Ik heb de IQ meerdere malen van dichtbij bekeken en ook gebruikt, doen zeker niet onder voor BGE, KJJ, BB
Mn iq doet alles precies hetzelfde als de andere, duurdere kamados. Alleen dan goedkoper. Dus meer geld voor vlees en pils.
Ik ben al enige jaren aan het bekijken wanneer ik mn good old tuincentrum medium HBiBI vervang,
de grap is dat op wat kleine onhebbelijkheden na zo'n simpele keramische chinese cheep-ass gewoon alles doet.
KJ's eigenaar had de classic 1 een soort 1,5 van gemaakt die best goed was. (ben even de naam kwijt.)
Bastard urban zien er stoer uit en zijn ondertussen ook goed in hun aftersales. (lees minder klachten over niet oplossen problemen,)
veel zoals inferno's sub level genoten doen niet veel onder voor de Grill Guru's en de Grizzly Grill's maar hebben een probleem op de langere termijn als je iets moet vervangen. (kan je dan nog aan onderdelen komen?)
tuincentrum spul is natuurlijk batch aankoop spul. weg is weg.
De IQ grill is aantrekkelijk omdat je niet hoeft te zoeken naar passende accessoires en alles ziet er degelijk uit.
dikke roosters die niet kromtrekken, stevig onderstel.
harde schalen. mooi uiterlijk.
onderhouds vrije aluminium en plastic grepen en zijtafels.
Dus als vervanging voor een kleine/medium is het een goede keus in mijn ogen.
de grap is dat op wat kleine onhebbelijkheden na zo'n simpele keramische chinese cheep-ass gewoon alles doet.
KJ's eigenaar had de classic 1 een soort 1,5 van gemaakt die best goed was. (ben even de naam kwijt.)
Bastard urban zien er stoer uit en zijn ondertussen ook goed in hun aftersales. (lees minder klachten over niet oplossen problemen,)
veel zoals inferno's sub level genoten doen niet veel onder voor de Grill Guru's en de Grizzly Grill's maar hebben een probleem op de langere termijn als je iets moet vervangen. (kan je dan nog aan onderdelen komen?)
tuincentrum spul is natuurlijk batch aankoop spul. weg is weg.
De IQ grill is aantrekkelijk omdat je niet hoeft te zoeken naar passende accessoires en alles ziet er degelijk uit.
dikke roosters die niet kromtrekken, stevig onderstel.
harde schalen. mooi uiterlijk.
onderhouds vrije aluminium en plastic grepen en zijtafels.
Dus als vervanging voor een kleine/medium is het een goede keus in mijn ogen.
Na, die bestaan al "ietsje" langerozzynator schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:12:
[...]
10 jaar geleden was een groen ei ook nieuw
ja 49 jaar dan, vooruit. Maar je snapt wat ik bedoel, 10/15 jaar geleden was het nog niet hip.
ah nee, ik dacht dat je bedoelde dat het allemaal jonge bedrijfjes waren. Maar inderdaad, een jaar of 10 geleden was het heel speciaal om een kamado te hebbenozzynator schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:30:
[...]
ja 49 jaar dan, vooruit. Maar je snapt wat ik bedoel, 10/15 jaar geleden was het nog niet hip.
[ Voor 12% gewijzigd door Jaspervl op 22-03-2023 13:35 ]
En ik maar denken dat er een kamado-alternatief van Weber (IQ-serie) bedoelt wordt. Is dus ook een merk; IQ-grill. 
Edit: Weber heeft de Q-serie.
--------------
Vraagje over de Ooni Karu; Ik twijfel om deze naast de KJC-II aan te schaffen, echter lees ik nu deze post:
https://bbqproof.nl/bbq-b...t-up-voor-een-kamado-bbq/
Toch maar eens proberen.
Iemand die zowel een Kamado als een Ooni heeft en kan aangeven of er veel verschil in eindproducten (de pizza) zit?

--------------
Vraagje over de Ooni Karu; Ik twijfel om deze naast de KJC-II aan te schaffen, echter lees ik nu deze post:
Toch maar eens proberen.
Iemand die zowel een Kamado als een Ooni heeft en kan aangeven of er veel verschil in eindproducten (de pizza) zit?
[ Voor 66% gewijzigd door Source90 op 22-03-2023 13:42 ]
Dat laatste idd. Volgens mij was toen BGE zo'n beetje de enige goed verkrijgbare kwalitatief goede kamado.Jaspervl schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:34:
[...]
ah nee, ik dacht dat je bedoelde dat het allemaal jonge bedrijfjes waren. Maar inderdaad, een jaar of 10 geleden was het heel speciaal om een kamado te hebben
Hier staat ook een BGE large van 10jr oud. Ik krijg af en toe wel eens de vraag waarom BGE, want duur en een kamado joe is toch misschien wel beter? Nou simpel: 10jr geleden was de keuze heel wat minder reuze dan nu
Mooie ontwikkeling, vind ik zelf
Jep, helemaal mee eens.Raymond schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Dat laatste idd. Volgens mij was toen BGE zo'n beetje de enige goed verkrijgbare kwalitatief goede kamado.
Hier staat ook een BGE large van 10jr oud. Ik krijg af en toe wel eens de vraag waarom BGE, want duur en een kamado joe is toch misschien wel beter? Nou simpel: 10jr geleden was de keuze heel wat minder reuze dan nu
Mooie ontwikkeling, vind ik zelf
Mijn KJ classic 1 tikt de 8 jaar aan, dat was toen volgens mij echt een vrij nieuw merk in NL. (met als keuze toentertijd BGE, KJ, Primo en een import auplex)
[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 22-03-2023 13:43 ]
Ik heb geen Kamado maar wel een Ooni. De 450+ graden die nodig is voor een Napolitaanse pizza ga je niet halen in een kamado. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen lekkere pizza's kan maken op een kamado.Source90 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:37:
En ik maar denken dat er een kamado-alternatief van Weber (IQ-serie) bedoelt wordt. Is dus ook een merk; IQ-grill.
--------------
Toch maar eens proberen.
Ook heeft een kamado het nadeel dat je niet kan zien of je pizza al goed is, terwijl je in de ooni gewoon naar binnen kan kijken.
Als laatste krijg je een houtgestookte Ooni echt heet met maar een heel klein beetje hout, terwijl je volgens mij flink wat houtskool moet verstoken om hetzelfde te bereiken in een kamado.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
450 haal ik wel met mijn KJ Classic 2. Veel hoger zal volgens de thermometer niet lukken, want hij gaat niet verder. Dus hoe hoog hij echt gaat weet ik niet.Ozzie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:52:
[...]
Ik heb geen Kamado maar wel een Ooni. De 450+ graden die nodig is voor een Napolitaanse pizza ga je niet halen in een kamado. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen lekkere pizza's kan maken op een kamado.
Ook heeft een kamado het nadeel dat je niet kan zien of je pizza al goed is, terwijl je in de ooni gewoon naar binnen kan kijken.
Als laatste krijg je een houtgestookte Ooni echt heet met maar een heel klein beetje hout, terwijl je volgens mij flink wat houtskool moet verstoken om hetzelfde te bereiken in een kamado.
We zijn de laatste tijd een beetje aan t kijken naar goede pizza. Veel experimenteren met soorten deeg en opstelling in de KJ. Dat laatste is natuurlijk wel een beetje behelpen, want je wil die pizza zo hoog mogelijk in de dome. Dus dan ga je raar stapelen om de pizza steen hoger te krijgen.
Ben benieuwd of dat met de pizza accessoire beter gaat.
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
Je kunt ook een blokje hout in je kamado doen dan haalt ie temperatuur makkelijk. Dat doe ik ook met mn weberOzzie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:52:
[...]
Ik heb geen Kamado maar wel een Ooni. De 450+ graden die nodig is voor een Napolitaanse pizza ga je niet halen in een kamado. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen lekkere pizza's kan maken op een kamado.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism