Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 239 ... 347 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:16
Ook heeft een kamado het nadeel dat je niet kan zien of je pizza al goed is, terwijl je in de ooni gewoon naar binnen kan kijken.
Kijk eens naar de Kamado Joe Do Joe, daar kun je makkelijk in kijken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Zie hier en daar toch wel eens wat gedoe met de Bastard, top vent niet best, lekken van rook / sluit niet altijd netjes. Die IQ grills nog niet heel veel over gevonden, maar voor mijn gevoel als je het goed wilt doen zit je al snel aan een KJ of BGE.
Ik heb mijn 2e topvent al op mijn KJ, lekt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:25
ASS-Ware schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Alleen is dat ding bijna even duur duurder als een Ooni :X
En qua opbergen vraag ik mij af of dat ding niet meer ruimte inneemt dan een ingepakte Ooni.

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 22-03-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 20:30
Source90 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:37:
En ik maar denken dat er een kamado-alternatief van Weber (IQ-serie) bedoelt wordt. Is dus ook een merk; IQ-grill. 8)7

Edit: Weber heeft de Q-serie.

--------------

Vraagje over de Ooni Karu; Ik twijfel om deze naast de KJC-II aan te schaffen, echter lees ik nu deze post:
https://bbqproof.nl/bbq-b...t-up-voor-een-kamado-bbq/
Toch maar eens proberen.

Iemand die zowel een Kamado als een Ooni heeft en kan aangeven of er veel verschil in eindproducten (de pizza) zit?
Ik heb beide :) een ooni (op gas) en een kamado joe. Had wel als eerst de ooni en later pas de kamado, maar als ik pizza maak, pak ik de ooni. Snel op tempratuur en gemaakt voor pizza, dus werkelijk binnen 1,5 minuut is je pizza klaar (wel constant draaien). Ik heb dus nog nooit een pizza in de kamado gemaakt.
In het verleden wel eens samen met de buurman op een pizza's gemaakt, hij in de BGE en ik op de ooni en ik vond de ooni makkelijker/sneller/beter, maar dat was dan zonder een "Joe Do"-of iets.

Ben wel overgestapt van een pallet ooni op een gas ooni, maar dat is vooral zodat ik onder de overkapping kan bakken zonder uitgerookt te worden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door -Jaap-io op 22-03-2023 15:50 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10 21:40
ASS-Ware schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Dat is dus alleen specifiek voor de KJ, en bovendien een hele dure accessoire.

Maar blijkbaar krijg je een kamado wel zo heet. Ik begreep altijd dat hoger dan 350 erg lastig/niet goed was, maar dat heb ik dus verkeerd. Alsnog zou ik dan voor de Ooni gaan, lekker licht, heel snel op temperatuur (±15 min), makkelijk mee te nemen als je het zou willen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ozzie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Dat is dus alleen specifiek voor de KJ, en bovendien een hele dure accessoire.
Een aantal andere merken hebben ook dergelijke accessoires, maar goedkoop is anders inderdaad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:36
Vraagje over de Ooni Karu; Ik twijfel om deze naast de KJC-II aan te schaffen, echter lees ik nu deze post:
Toch maar eens proberen.

Iemand die zowel een Kamado als een Ooni heeft en kan aangeven of er veel verschil in eindproducten (de pizza) zit?
Ik heb zelf een Bastard Large met de pizza rotisserie en heb daar afgelopen jaar heel wat pizza's op gemaakt. Mijn ultieme pizza is een Napolitaanse stijl pizza, dus met zo'n dikke, luchtige rand. Op de Bastard is me dat nooit helemaal gelukt, hoewel de pizza's zeker niet slecht waren.

Begin van dit jaar heb ik een Ooni Koda 16 gekocht en de eerste poging was meteen een schot in de roos. De hogere temperatuur (450-500 °C) maakt voor een Napolitaanse pizza echt wel het verschil.

Tevens is het gemak en snelheid van de Ooni een ander groot pluspunt. Waar ik met de Bastard een uur bezig was om op te stoken (met bijbehorend houtskool verbruik), is de Ooni in een kwartier tegen de 500 °C (ik heb een soort pizza-oven-deur erbij gekocht, anders duurt het een half uur met deze buitentemperaturen).

Als je een andere stijl pizza prefereert die op een wat lagere temperatuur gebakken moet worden, dan kan dat prima op een kamado. Maar voor een Napolitaanse pizza moet je naar mijn idee toch echt een pizza oven hebben.

Eén van de betere pizza's van de Bastard:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LkzhKN7.jpg

Eén van de eerste pizza's uit de Ooni:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51mNiPk.jpg

De pizza uit de Ooni heeft een luchtigere rand en is mooier gekleurd. Nogmaals, beide pizza's waren wel lekker en beter dan de lokale pizzeria's hier.

Signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56

copykat

Good copy isn't bad

Pizza bakken in een kamado is vooral leuk met grotere groepen. Anders ben je snel klaar en heb je heel veel onnodige energie in je kamado large gepompt die je maar moeizaam kan temperen voor iets anders als je "Hel en purification" in je BBQ hebt.

En als voorgerecht voor je steak is een optie maar dan moet alle 120graden producten al klaar zijn.
Ik heb t een paar keer gedaan omdat ik zo'n steen had en zelfs met twee stenen tegen aanbranden bodem maar gewoon in je keuken oven met "ping" is klaar is toch een stuk makkelijker. :+

* copykat is vooral blij met low en slow en langere acties op een kamado, hamburgertje bakken is al snel te veel werk voor het voor en na werk op je kamado, aansteken, schoon maken, opstoken, hamburgers en broodjes erop, tweede ronde voor sommige van ons gezin, choke met alle sleuven dicht, grilplaat schoonvegen.

Dan is een simpelere grill (electrisch) een stuk minder gekloot en kan ik ook gewoon mee-eten op de zelfde tijd.

Kamado/BBQ is bij mij vooral een gezellige tijd hebben waar eten uit voort komt bij voorkeur als je lekker in de tuin kan zitten tijdens deze actie
Relaxt, low en slow. Beetje proberen en experimenteren.
En als gezin daarna lekker eten. (aldan niet met wat vrienden/bezoek.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:20
copykat schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:22:
Pizza bakken in een kamado is vooral leuk met grotere groepen. Anders ben je snel klaar en heb je heel veel onnodige energie in je kamado large gepompt die je maar moeizaam kan temperen voor iets anders als je "Hel en purification" in je BBQ hebt.

En als voorgerecht voor je steak is een optie maar dan moet alle 120graden producten al klaar zijn.
Ik heb t een paar keer gedaan omdat ik zo'n steen had en zelfs met twee stenen tegen aanbranden bodem maar gewoon in je keuken oven met "ping" is klaar is toch een stuk makkelijker. :+

* copykat is vooral blij met low en slow en langere acties op een kamado, hamburgertje bakken is al snel te veel werk voor het voor en na werk op je kamado, aansteken, schoon maken, opstoken, hamburgers en broodjes erop, tweede ronde voor sommige van ons gezin, choke met alle sleuven dicht, grilplaat schoonvegen.

Dan is een simpelere grill (electrisch) een stuk minder gekloot en kan ik ook gewoon mee-eten op de zelfde tijd.

Kamado/BBQ is bij mij vooral een gezellige tijd hebben waar eten uit voort komt bij voorkeur als je lekker in de tuin kan zitten tijdens deze actie
Relaxt, low en slow. Beetje proberen en experimenteren.
En als gezin daarna lekker eten. (aldan niet met wat vrienden/bezoek.)
Eens, hier komt de kamado ook eigenlijk alleen uit de hoek als het mooi weer is en we lekker buiten zitten.

Een brikettenstarter is echt helemaal top voor even snel een burgertje maken na je werk.
Mooi klein rooster is te vinden bij de intratuin, ding staat in een paar tellen aan en het rooster kan zo de vaatwasser in.

Gebruik dat ook wel nadat ik vlees in de sous-vide heb bereid overdag.
Even affikken op de brikettenstarter, en dan je bord op.

Ik gebruik overigens alleen houtskool, ik heb geen briketten.

Elektrisch of gas is geen bbqen, Ik weiger dat te gebruiken thuis. vind ik zelf minder beleving geven dan op kolen/hout bbqen.
Op vakantie heb ik wel een gas WGA, maar ik kijk nog wel eens naar zo'n traeger ranger pellet bbq.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 23-03-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:31

Tomatoman

Fulltime prutser

FRANQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:56:
[...]
Elektrisch of gas is geen bbqen,
Want?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Barbecuën staat voor mij voor buiten koken. En dat kan prima met een gas bbq. Zeker met moderne middelen, waarbij je heel makkelijk rookhout toevoegt of zelfs een kolen tray op je gasbranders kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Omdat het grillen is :P
Eigen mening ;)

Op gas of elektra kan ook prima, maar vind het voor mezelf een beetje de sjeu eraf halen.
Vind het gewoon leuk met kolen en echt vuur/vlammen rook.

Bij mn schoonmoeder thuis hebben ze een elektrische bbq die dan midden op de tuintafel staat.
Geeft bij mij toch meer een gourmet feeling. Ook gezellig :)

[ Voor 49% gewijzigd door FRANQ op 23-03-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

FRANQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:20:
[...]
Op gas of elektra kan ook prima, maar vind het voor mezelf een beetje de sjeu eraf halen.
Zeg dat dan in plaats van botweg te stellen dat op gas geen BBQ is :>

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Orion84 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Zeg dat dan in plaats van botweg te stellen dat op gas geen BBQ is :>
Sorry, had niet door dat het bot over kwam :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
sonnypiek schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:18:
Hi all,

Even terugkomend op mijn vraag van vorig weekend.
Heb het divide and conquer systeem inmiddels binnen en ziet er goed uit!
Ook meteen een dutch oven besteld en die past ook perfect!
Onderstaand wat foto’s mochten mensen ook in de markt zijn voor een vergelijkbaar systeem

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi, vraagje over je Divide and conquer systeem, zit ook na zoiets te kijken voor mijn GG Large alleen zoek er dan 1 met een halve gietijzer bij en 2 halve plates setters. Denk dat je dan van alle markten thuis bent en eigenlijk alle kanten op kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Laatst online: 16-10 08:48
Frid0 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:04:
[...]

Hi, vraagje over je Divide and conquer systeem, zit ook na zoiets te kijken voor mijn GG Large alleen zoek er dan 1 met een halve gietijzer bij en 2 halve plates setters. Denk dat je dan van alle markten thuis bent en eigenlijk alle kanten op kan
Ik heb deze set in mijn GG large:
https://allesvoorkamado.n...-large-21-incl-gietijzer/

Past perfect, goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Nomis schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Ik heb deze set in mijn GG large:
https://allesvoorkamado.n...-large-21-incl-gietijzer/

Past perfect, goede kwaliteit.
Ja! zoiets inderdaad, top, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Omdat het grillen is :P
Eigen mening ;)
Ik heb een 4 pits gas BBQ en daar kun je prima op indirect BBQ-en.
Ik begrijp niet waarom jij zegt dat dat grillen is.
Met gas hebbie ook vlammen hoor ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
ASS-Ware schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Ik heb een 4 pits gas BBQ en daar kun je prima op indirect BBQ-en.
Ik begrijp niet waarom jij zegt dat dat grillen is.

[...]

Met gas hebbie ook vlammen hoor ;-)
Weet ik, ik heb ook een gas-bbq (WGA) voor op de camping, waarop ik rookhout toepas.
Gas is vooral lekker makkelijk.
Ik geniet zelf van het aanmaken van een vuurtje, dat mis ik bij andere vormen van bbqen.

Doordat ik dat gezegd heb is de aandacht van de brikettenstarter af gegaan, dus eigenlijk is mijn goede tip om een brikettenstarter als snelle bbq te gebruiken compleet ondergesneeuwd.
Jammer maar helaas.

Maar grillen en bbqen word door elkaar gebruikt.
Grillen is heet snel eten bereiden.
BBQen indirect langzaam eten bereiden.
Als ik deze link mag geloven: https://www.myfearlesskit...-barbecuing-and-grilling/

Ik dacht zelf dat grillen zonder kolen was en bbq met kolen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik BBQ op gas, op een Weber ketel en op een Kamado, werken alle 3 erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-10 10:33

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

En ik maar denken dat er een kamado-alternatief van Weber (IQ-serie) bedoelt wordt. Is dus ook een merk; IQ-grill. 8)7

Edit: Weber heeft de Q-serie.

--------------

Toch maar eens proberen.

Ik ben destijds voor een houtoven gegaan in plaats van een Ooni. De pizza's die daar uit komen (ook door met het gefermenteerde deeg) zijn echt magistraal. Helaas de oven nog niet echt voor andere gerechten kunnen gebruiken, maar ik heb er bijvoorbeeld ook al een paar mooie broden uit getoverd.

Is wel weer een andere schaal dan een Ooni, maar wel een beproefd ontwerp natuurlijk. En gewoon leuk om met hout en vuur te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10 21:40
Bintmeister schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Ik ben destijds voor een houtoven gegaan in plaats van een Ooni. De pizza's die daar uit komen (ook door met het gefermenteerde deeg) zijn echt magistraal. Helaas de oven nog niet echt voor andere gerechten kunnen gebruiken, maar ik heb er bijvoorbeeld ook al een paar mooie broden uit getoverd.

Is wel weer een andere schaal dan een Ooni, maar wel een beproefd ontwerp natuurlijk. En gewoon leuk om met hout en vuur te werken.
Een Ooni Karu is een houtoven :)

Maar misschien nu genoeg hier over Pizza's, voor alle pizza vragen is er namelijk ook Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56

copykat

Good copy isn't bad

FRANQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:45:
[...]

knip
Doordat ik dat gezegd heb is de aandacht van de brikettenstarter af gegaan, dus eigenlijk is

mijn goede tip om een brikettenstarter als snelle bbq te gebruiken

compleet ondergesneeuwd.
Jammer maar helaas.
knip
Zooo, probleem opgelost... :+

Buiten Bereiden Quality food.
kan op alles dat je doel bereikt.
- stenen op elkaar stapelen en een beton ijzer er op na een halve boom er in gegooid te hebben en daar op je net geslachte speenvarken.
- kommetje pisbakkenstaal vd action en hamburgertjes roosteren.
- alle vormen dure spullen die verschillende merknamen en types.
aldan niet met domotica om van overal je ribbetjes te managen.
en dus ook een brikettenstarter!

ik heb nog een mobiele inductie 2pitter over gehouden aan een inboedel.
kan ik mooi mn aardappelen koken en in zouten voordat ik ze op de bakplaat in plakjes laat bakken zonder naar binnen te hoeven. sausje maken? soepie? ding uit de kast en lekker buiten klooien.
(moeders ook blij => blijft de keuken schoon :+ )

Als ik een large koop zal ik zeker een contact gril er naast zetten.

ideaal om even uitjes te smoren of andere dingen zoals de vrijdag avond hamburgers. of een voorgerechtje grillen.
(tuurlijk kan je even je Kamado in split zetten met je verdeelrek maar dan is grillen en 100 graden low en slow nog steeds niet te combineren. :) )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
[...]
Doordat ik dat gezegd heb is de aandacht van de brikettenstarter af gegaan, dus eigenlijk is mijn goede tip om een brikettenstarter als snelle bbq te gebruiken compleet ondergesneeuwd.
Jammer maar helaas.
Gebruik ik vooral in combinatie met sous vide. Dat wordt wel heet :)

En een leuke show voor gasten

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7922/33440602328_3ac4312a01_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:29

Dennis1812

Amateur prutser

Wat gebruik je voor ongegrond voor doe starter dan? Gewoon op je tuintegel klinkt als een slecht idee

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Dennis1812 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:57:
Wat gebruik je voor ongegrond voor doe starter dan? Gewoon op je tuintegel klinkt als een slecht idee
Bij mij staat de starter in een Weber kogeltje. Gooi ik de kolen na afloop ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
Repsect schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:02:
[...]

Ik heb zelf een Bastard Large met de pizza rotisserie en heb daar afgelopen jaar heel wat pizza's op gemaakt. Mijn ultieme pizza is een Napolitaanse stijl pizza, dus met zo'n dikke, luchtige rand. Op de Bastard is me dat nooit helemaal gelukt, hoewel de pizza's zeker niet slecht waren.

Begin van dit jaar heb ik een Ooni Koda 16 gekocht en de eerste poging was meteen een schot in de roos. De hogere temperatuur (450-500 °C) maakt voor een Napolitaanse pizza echt wel het verschil.

Tevens is het gemak en snelheid van de Ooni een ander groot pluspunt. Waar ik met de Bastard een uur bezig was om op te stoken (met bijbehorend houtskool verbruik), is de Ooni in een kwartier tegen de 500 °C (ik heb een soort pizza-oven-deur erbij gekocht, anders duurt het een half uur met deze buitentemperaturen).

Als je een andere stijl pizza prefereert die op een wat lagere temperatuur gebakken moet worden, dan kan dat prima op een kamado. Maar voor een Napolitaanse pizza moet je naar mijn idee toch echt een pizza oven hebben.

Eén van de betere pizza's van de Bastard:
[Afbeelding]

Eén van de eerste pizza's uit de Ooni:
[Afbeelding]

De pizza uit de Ooni heeft een luchtigere rand en is mooier gekleurd. Nogmaals, beide pizza's waren wel lekker en beter dan de lokale pizzeria's hier.
Ben wel erg benieuwd naar het gas verbruik van de Ooni. Kan je daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-10 10:33

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

[...]

Weet ik, ik heb ook een gas-bbq (WGA) voor op de camping, waarop ik rookhout toepas.
Gas is vooral lekker makkelijk.
Ik geniet zelf van het aanmaken van een vuurtje, dat mis ik bij andere vormen van bbqen.

Jammer maar helaas.

Maar grillen en bbqen word door elkaar gebruikt.
Grillen is heet snel eten bereiden.
BBQen indirect langzaam eten bereiden.
Als ik deze link mag geloven: https://www.myfearlesskit...-barbecuing-and-grilling/

Ik dacht zelf dat grillen zonder kolen was en bbq met kolen. :)
Dat is ook wel een ideale oplossing ja. Past ook nog goed in de braai ook ;)

Ik zit er over na te denken om voor deze situaties een Rocketstove te kopen. Daar past ook een wok op en je kunt er nog leuk met tweaken door er een ventilatortje op te knutselen voor nog meer fik en hitte :)

YouTube: turbo charged rocket stove

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:05
Ik zit online te kijken voor vacuumzakken om o.a. te gebruiken voor Sous-vide maar ook gewoon om in te vriezen. Nu staat er bij sommige zakken expliciet bij dat het kookzakken zijn en andere niet.

Zit hier echt verschil tussen de verschillende vacuumzakken? of weet iemand hier toevallig iets meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Sommige sous vide toestellen werken niet via vacum maar houden de rand van de zak boven water waardoor ze niet vacum moeten getrokken worden. Hobby vacum toestellen, kunnen deze zakken niet vacum trekken, omdat die zakken geen relief hebben

niet elke vacum zak is geschikt om op te warmen.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Aurum schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:16:
Ik zit online te kijken voor vacuumzakken om o.a. te gebruiken voor Sous-vide maar ook gewoon om in te vriezen. Nu staat er bij sommige zakken expliciet bij dat het kookzakken zijn en andere niet.

Zit hier echt verschil tussen de verschillende vacuumzakken? of weet iemand hier toevallig iets meer van?
Kookzakken kunnen typisch tegen kokend water (temperaturen >= 100C).

Zo hoog heb ik de temperatuur niet staan ;) ik pak meestal extra sterke zakken (iets dikker), dat overleeft mijn diepviezer toch vaak beter. (BPA Vrij en zonder weekmakers, met microstructuur)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 24-03-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:05
Ja ik heb een vacuumkamer apparaat. Dus ik kan ook de zakken zonder microstructuur gebruiken. En voor sousvide was ik niet van plan om veel hoger dan 70 graden te hoeven gaan.

Ik zal inderdaad even kijken naar BPA vrij. Ik heb nog een paar met structuur van de Lidl en die doen het wel prima. Maar was nu een beetje in de war of ik die wel kon gebruiken voor sousvide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Aurum schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:46:
Ja ik heb een vacuumkamer apparaat. Dus ik kan ook de zakken zonder microstructuur gebruiken. En voor sousvide was ik niet van plan om veel hoger dan 70 graden te hoeven gaan.

Ik zal inderdaad even kijken naar BPA vrij. Ik heb nog een paar met structuur van de Lidl en die doen het wel prima. Maar was nu een beetje in de war of ik die wel kon gebruiken voor sousvide.
Je hebt inderdaad van die zakken met een ribbelstructuur nodig. Als je volkomen gladde zakken gebruikt - zoals in professionele vacumeerapparaten - lukt het niet om de lucht uit de zak te trekken. De ribbelstructuur in de zakt zorgt ervoor dat er altijd piepkleine kanaaltjes openblijven tussen beide zijden van de zak waardoor de resterende lucht uit de zak kan worden getrokken. Pas als je de zak sealt, verdwijnt op de sealnaad de ribbelstructuur.

In kwaliteit heb ik gemerkt dat het allemaal niets uitmaakt, ook het spul van AliExpress is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Tomatoman schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Je hebt inderdaad van die zakken met een ribbelstructuur nodig. Als je volkomen gladde zakken gebruikt - zoals in professionele vacumeerapparaten - lukt het niet om de lucht uit de zak te trekken.
hij heeft een vacuumkamer apparaat, glad is dus ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Jaspervl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:39:
[...]

hij heeft een vacuumkamer apparaat, glad is dus ok
Oeps :o. Je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag simpele spare ribs van de supermarkt.
Aanbieding, 8 euro per rack.
Toch maar eens proberen.

Een lekkere rub er op, 3 uur roken met kersenhout, 2 uur in de aluminiumfolie met wat appelsap, laatste half uur met een lekkere saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKTDCCTJ40XYum1rtvZV0-ApU8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkDlgoaGtEVW0vEDo8SseEVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n44nJ6dSdJDbwNUHufw7434BM3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mUesaeiixMUp18V3DmKImKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t15_Z129H9HRh9NhyYjpRqLlYvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIgQdP3s8k5ThOXIQUWLY4TY.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie rookring, supermals en erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Je weet dat je te weinig BBQt als je gewoon de deflector plates vergeet tijdens de eerste fase van je 3-2-1 ribs :+

Gelukkig vrij op tijd achtergekomen (na ongeveer een uurtje) en niets verbrand. Ik ga ze nu nog kort roken mét deflector en mogelijk voor een iets langere periode in de folie om wat te compenseren. Of hebben jullie nog andere tips om dit recht te breien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Timmert schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:06:
Je weet dat je te weinig BBQt als je gewoon de deflector plates vergeet tijdens de eerste fase van je 3-2-1 ribs :+

Gelukkig vrij op tijd achtergekomen (na ongeveer een uurtje) en niets verbrand. Ik ga ze nu nog kort roken mét deflector en mogelijk voor een iets langere periode in de folie om wat te compenseren. Of hebben jullie nog andere tips om dit recht te breien?
Als de temperatuur op het rooster tussen de 100C en 120C was, dan is er toch niets aan de hand?
Gewoon lekker doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ze lagen wel op direct vuur. Lijkt me toch dat ze dan sneller uitdrogen? Anyway, heb ze besproeid met wat appelsap. Liggen nu lekker in de folie met agavesiroop, basterdsuiker en boter verder te garen. Het zijn wel wat vettere Iberico ribs, die lijken me ook wat meer vergevingsgezind.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hotdogs op de BBQ, al eerder gemaakt, maar nu ingesneden met de DizzyDog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRxJRZHQWYPPorgHRccMhPYHfWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9OSRyk9SSqyRKGtGDiWBa1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_t5YKQKqCY8tQH0Bh7f8Y-TSzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMKSUmHUBFIGutvhvOCjiCxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qc6ZCQK-y6Q1rxgGn6gE4xizWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nd3PE7Yyv9OHuJ3BfKHRYap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJh4WIv01kqzxunRvV1KiToYqc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxxmNAa7hSoxj6pBqcwhTSGx.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ op 150/160C.
Na 20 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui4XQBE-QkvnA7UkWWBS9DM3ZB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNu5YhaxQ66iEJb1kLWl7H23.jpg?f=fotoalbum_large

Wat saus er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdNCgDrw0UsBBx4jTCDA6ef_Ehk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXaLwLV9Vo3xWOn4zgeXjQX0.jpg?f=fotoalbum_large

5 minuten later de broodjes er bij en weer 5 minuten later is alles klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0QUfTIT5mAzEdswizO__0_-Pm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVE9ml0woLoBg9OuvjVC4d6r.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUsAYAROB4pj5g0wCAe1bwIqQzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCkhp2iKGA6bdyUglL5kzZNl.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht niet kamado waardig, maar wel supersimpel en erg lekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:05
Bewonderenswaardig @ASS-Ware iedere keer die gezonde rauwkost i.c.m. het aantal posts hier. Smakelijk eten :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Weet iemand of de maten van de oude bastard large (2015) anders zijn dan de huidige bastard large maten? Kan ik dat ergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
loewie1984 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:13:
Bewonderenswaardig @ASS-Ware iedere keer die gezonde rauwkost i.c.m. het aantal posts hier. Smakelijk eten :)
Dank 😏

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Wm_kp65wDpK0MFZqPU_8E3M6Sg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pb2eSucqKvKAm9njRRsIj2Hl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi7r3-qFVigNgsREaIvluVJjwYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmJDgrXBdvsWWCxDZxYClN5e.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag voor de tweede keer spare ribs gemaakt.
Iberico variant.

Niet volgens de 3-2-1 methode.
Maar 4,5 uur op 100 - 130 graden.
Deels met appelsap in de dripbak, zodat het niet zou uitdrogen.
Laatste uur met BBQ saus ingesmeerd.

Super lekker geworden, kan nog een klein beetje aan getweaked worden, zodat ze iets minder droog worden, idee is om ze elke … minuten in te spuiten.

Als toetje banaan met schil met chocolade.
Kan ik iedereen aanraden.
15 minuten op de BBQ op ongeveer 100 - 120 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door joke_name op 26-03-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 10:48
Ik heb een compact kamado en ben hiervoor op zoek naar een rotisserie, zover ik heb kunnen vinden zijn de roitsserie's er enkel vanaf maat medium of groter, heeft iemand een tip voor een rotisserie die past op de compact?

Heeft iemand ook ervaring met een rotisserie op een compact?

[ Voor 12% gewijzigd door BaBoK op 29-03-2023 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-10 14:23

Stekeltje

Nothing to see here move along

Aankomende zaterdag redelijk wat mensen op bezoek dus moet het e.e.a. gaan plannen en voorbereiden. Wil graag de kamado gebruiken maar kan er niet de hele avond mee bezig zijn uiteraard. De recepten die ik in gedachten heb:

Pork belly burnt-ends:
  • Recept:https://www.bbq-nl.com/pork-belly-burnt-ends-burnt-ends-buikspek/
  • Bereiding: Standaard zoals hierboven is beschreven -> 3-2-1
  • Bewaren: Na maken op vrijdag, koelkast in vaccum zak
  • Zaterdag afmaken: Hier heb ik een vraag over: Kan het prima met sous-vide opgewarmd worden en daarna direct geserveerd of dien ik het ook nog even terug op de BBQ te doen om de lak wat stroperiger te maken?
Spareribs - 1/2 botten per 'hapje'
  • Bereiding: ipv 3-2-1 methode, 12 uur sous-vide op 73C
  • Bewaren: Koelkast
  • Zaterdag afmaken: Gegaarde ribs vervolgens nog 30min op de bbq met een lak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:36
Dracula schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Ben wel erg benieuwd naar het gas verbruik van de Ooni. Kan je daar iets zinnigs over zeggen?
Ik kan er nog weinig over zeggen, maar Ooni geeft zelf "0.6kg gas for 10 pizzas" aan. Toen ik 'm kocht stond daar nog verbruik per uur, wat uit mijn hoofd ook 0,6kg was.

Ik heb een Benegas light gasfles van 10kg en daar zit nog ongeveer de helft in, maar ik heb niet bijgehouden hoeveel pizza sessies ik gedaan heb. Dus dat zegt niks.
Gedurende mijn eerste sessies vond ik het gasverbruik gevoelsmatig vrij hoog. Heb daarom een heat shield gekocht en ik denk dat het gasverbruik daarmee gehalveerd is. Zeker een aanrader wat mij betreft.

Maar voor de zekerheid: Ik houd het niet echt bij en het is vooral gevoel.

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@Stekeltje: mocht dat in je planning toevallig beter uitkomen, dan kun je de spare ribs ook sous vide bereiden op 68 °C gedurende 24 uur. Als je ze vrijdag eind van de dag in het water laat zakken, kun je ze zaterdag zo vanuit de vacuümzakken op de barbecue leggen en kun je de tussenstap van de koelkast helemaal overslaan. Aangezien je ze warm op de barbecue legt, zijn ze in minder dan een half uur klaar om op te dienen. En zoals bij elke langdurige sous vide bereiding maakt het niet uit als je ze een uurtje eerder of later uit het sous vide bad haalt.

Die 68 °C gedurende 24 uur is trouwens een beproefde aanpak – zo heb ik al heel vaak spare ribs bereid. Succes gegarandeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-10 14:23

Stekeltje

Nothing to see here move along

Tomatoman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:58:
@Stekeltje: mocht dat in je planning toevallig beter uitkomen, dan kun je de spare ribs ook sous vide bereiden op 68 °C gedurende 24 uur. Als je ze vrijdag eind van de dag in het water laat zakken, kun je ze zaterdag zo vanuit de vacuümzakken op de barbecue leggen en kun je de tussenstap van de koelkast helemaal overslaan. Aangezien je ze warm op de barbecue legt, zijn ze in minder dan een half uur klaar om op te dienen. En zoals bij elke langdurige sous vide bereiding maakt het niet uit als je ze een uurtje eerder of later uit het sous vide bad haalt.

Die 68 °C gedurende 24 uur is trouwens een beproefde aanpak – zo heb ik al heel vaak spare ribs bereid. Succes gegarandeerd :)
Ga ik dat proberen, bij 68 zijn ze niet volledig tot moes toch? Want bij 12u 73C hadden ze de vorige keer nog een prima bite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Nee, zeker niet tot moes bereid. Well fall off the bone en ook qua textuur vergelijkbaar met 12 uur bij 73 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:29
BaBoK schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:18:
Ik heb een compact kamado en ben hiervoor op zoek naar een rotisserie, zover ik heb kunnen vinden zijn de roitsserie's er enkel vanaf maat medium of groter, heeft iemand een tip voor een rotisserie die past op de compact?

LetzQ bied rotisseries aan voor 13 inch kamados
Geen ervaring mee verder. Wel benieuwd naar☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-10 16:21
Wat is een goede borstel voor het schoonmaken van RVS roosters gietijzeren roosters/bakplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:56
So_Surreal schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:43:
Wat is een goede borstel voor het schoonmaken van RVS roosters gietijzeren roosters/bakplaat?
de afwasborstel.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 08:21
RVS doe ik als ik de q weer op stook met een RVS borstel. Gietijzer idd met de afwasborstel en heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:42
Ik gebruik een haakse slijper met een staalborstel.

Altijd alles brand schoon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eN1PNkFPMCOychSPVLf931pCYq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wXOlqQWeYRmns18jk9B89xV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Technofreakz op 30-03-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-10 21:43
Stalen pannensponsje van Sorbo werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik gebruik deze al jaren bij de action vandaan.
Geen idee of ze hem nog hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5NjoFSsMNebDFtKIBCs2QAXZ8w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q87l3vdwSCNe5HVvsLplDgp4.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 08:21
koesie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:42:
[...]

[Afbeelding]
Het zal hetzelfde werken als mijn rvs borstel, er is echter een (kleine) kans dat je rooster alsnog gaat roesten als er van deze borstel wat achter blijft. Ik heb voor de veiligste optie gekozen, en voor het geld hoef je dat ook niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Heren. Ik zoek een kolenmandje om mijn grill guru Large in te kunnen delen in 2 heatzones. Nu zie ik vooral mandjes van 60-80 euro. Kwaliteit mag iets kosten, maar een RVS mandje van een paar gevormde stukjes metaal voor 80 euro gaat mij heel ver.

Vraag dus: welke kolenmandjes gebruiken jullie?

Tweede vraag:
Waar kopen jullie een beetje voordelig mooie eikenhouten kolen? Prijsverschillen zijn echt gigantisch en het is moeilijk om daaruit ook kwaliteitsverschil op te merken.

[ Voor 23% gewijzigd door t14wo op 31-03-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54
t14wo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:47:
Heren. Ik zoek een kolenmandje om mijn grill guru Large in te kunnen delen in 2 heatzones. Nu zie ik vooral mandjes van 60-80 euro. Kwaliteit mag iets kosten, maar een RVS mandje van een paar gevormde stukjes metaal voor 80 euro gaat mij heel ver.

Die van Grill Guru zelf. Voor de standaard prijs. Ik ben bang dat je dat gewoon zult betalen, of dat je zelf aan de slag moet gaan....
Tweede vraag:
Waar kopen jullie een beetje voordelig mooie eikenhouten kolen? Prijsverschillen zijn echt gigantisch en het is moeilijk om daaruit ook kwaliteitsverschil op te merken.
Ik haal meestal iets bij de Sligro. Of bij de slager (elke keer weer een tegenvaller voor veel teveel geld, maar ja, heb het op dat moment nodig...) Houtskool.nl wordt vaak aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
barrymossel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Die van Grill Guru zelf. Voor de standaard prijs. Ik ben bang dat je dat gewoon zult betalen, of dat je zelf aan de slag moet gaan....

[...]

Ik haal meestal iets bij de Sligro. Of bij de slager (elke keer weer een tegenvaller voor veel teveel geld, maar ja, heb het op dat moment nodig...) Houtskool.nl wordt vaak aangeraden.
Dankjewel Barry. ;)
Ja dat mandje… ik zie zo weinig verschil met een rooster. Maar dan is het 6x zo duur. Maar a la. Mogelijk gewoon even slikken. Wil ‘m toch hebben. Toen ik vanmiddag bij Intratuin was zag ik hem voor €80. Dat gaat hem zeker niet worden.

Vwb kolen, heb nu bij m’n slager een grote zak eikenhouten kolen gehaald voor €19,95. Vond ik erg schappelijk! Zondag eens proberen als het zonnetje doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024
koesie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:42:
[...]

[Afbeelding]
Wees voorzichtig met staalborstels en het hiermee schoonmaken van bbq roosters.
Kans is klein maar het laatste wat je wilt is dat een stuk van de borstel achter blijft op je rooster en dit in je eten terechtkomt en uiteindelijk in je maag/darm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54
t14wo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Dankjewel Barry. ;)
Ja dat mandje… ik zie zo weinig verschil met een rooster. Maar dan is het 6x zo duur. Maar a la. Mogelijk gewoon even slikken. Wil ‘m toch hebben. Toen ik vanmiddag bij Intratuin was zag ik hem voor €80. Dat gaat hem zeker niet worden.
Is dat niet de standaardprijs. Heb ik er in ieder geval ook gewoon voor betaald. Maar zoiets zou ook moeten werken denk ik: https://mybbqshop.nl/products/houtskool-mand-kamado-barbecue
Vwb kolen, heb nu bij m’n slager een grote zak eikenhouten kolen gehaald voor €19,95. Vond ik erg schappelijk! Zondag eens proberen als het zonnetje doorkomt.
Hier een zak ECHT bij de slager (veel gruis ook) 28 euro geloof ik. Maar ja, dan heb je het wel meteen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijsvos
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10 10:58
Wie heeft er ervaring met de rvs roosters van Auspit voor de weber 57cm?
Als ik een origineel weber rooster moet kopen dan is dat wel schrikken, die van Auspit is rvs en de helft goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
t14wo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:47:

Ik zou eerder aan een halve maan deflector denken om 2 heatzones te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
barrymossel schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:19:
[...]

Is dat niet de standaardprijs. Heb ik er in ieder geval ook gewoon voor betaald. Maar zoiets zou ook moeten werken denk ik: https://mybbqshop.nl/products/houtskool-mand-kamado-barbecue
Dit is wel een mooie. 60 euro.. dan is dan maar zo. :)

@Jaspervl, zeker, maar wil het ook gebruiken om de kamado te gebruiken als we met z’n tweeën doordeweeks even iets op de bbq willen gooien. Dan is dit toch wel praktisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Wat restjes beef fingers op blauwe tortillas, heerlijke lunch

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52787217534_46899da89b_z.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:39
BaBoK schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:18:

Hier een Grill Guru Compact met sinds afgelopen jaar een rotisserie. Was deze, kon hem destijds voor 129 nieuw scoren.

Gisteren nog gebruikt om een heerlijke gyros te maken! :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQWgDqdn7l0esMCRNMSEX7r0UnM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSA7hBN0iWnLiojDB0rqJNl3.jpg?f=fotoalbum_medium

En heb ook een spiezenset gekocht, hoef ik geen stokjes meer te draaien die aan het rooster willen plakken :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtrfgC2HYk3uXJbrr41RIaz0v2o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qtv3iWtiKoWRMMEO5iPyyGvb.jpg?f=fotoalbum_medium

Leuke uitbreiding, ben er blij mee.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 22:32

chem

Reist de wereld rond

Niet helemaal het juiste topic misschien, maar geen idee waar anders te vragen.

Wie heeft er een vorstbestendige kraan in zijn buitenkeuken? En dan bedoel ik niet zo'n muurplaatkraan voor je tuinslang, maar een voor bij je werkblad.

De mijne is afgelopen winter kapotgevroren en nu wil ik een nieuwe, maar de eigenschap "vorstbestendig" staat eigenlijk nooit bij een kraan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ik zou voor de simpele oplossing gaan met een aftap punt onder je kraan.
in de winter dan steeds na gebruik het laatste restje aftappen zodat je kraan leeg komt te staan (kraan ook open laten staan zodat er nergens water opgesloten blijft)

dit aftappunt zou je kunnen combineren met zo'n vorstbestendige muurkraan zodat er nergens water blijft staan wat iets kapot kan vriezen

of er een lading (buis)isolatie overheen schuiven / isolatiekastje maken wat je over de kraan heen kunt zetten :P

[ Voor 13% gewijzigd door Leipo op 03-04-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@chem Je zou er ook nog een warmtelint omheen kunnen doen. Die zijn ervoor gemaakt.

Afgelopen zaterdag een lange pizza sessie gedaan met een paar vrienden. Blijft toch wel gezellig hoor.
Beste uitdaging om dat Cubaanse Marabu aan te krijgen. Maar doe nu een paar blokken zachter hout erbij voor het opstarten. Dat gaat op zich goed, maar duurt nog wel anderhalf uur voordat het spul (Plate setters, pizza steen) echt allemaal goed heet is. Maar dan is de pizza ook in een minuut of 3,5 klaar. Moet wel zeggen dat die pizza-rotisserie van de bastard niet helmaal netjes afsluit. Ook na meerdere pogingen om het deksel af te stellen.

Kost je ook wel een hele mand kolen in een sessie van een paar uur overigens, maar dat is logisch.

Gisteren een Tomahawk erop gehad. Hiervoor Zuid-Afrikaans wattle gebruikt. Moet zeggen dat ik het nog best lastig vind om zo'n stuk vlees goed dicht te schroeien op de kamado. Kan aan de wattle liggen.
Dome temp was 220 graden, vuurtje was ook goed opgestookt. Maar duurde nog langer dan nodig voordat er een goede maillairdreactie was. Uiteindelijk best prima gelukt. Had iets roder gemogen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Laatst online: 15-10 16:55
barrymossel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:32:
[...]
[...]
Past de mand van Grill Guru zowel met de nieuwe als met de oude vuurbox?
Ik heb op dit moment namelijk nu nog de oude vuurbox in mijn Grill Guru zitten. Hier zit een klein scheurtje in en onder garantie heb ik een tijdje terug al een nieuwe vuurbox gekregen (die uit meerdere delen).
Die ligt nu nog op zolder omdat de oude eigenlijk nog gewoon goed dienst doet.
Ik wil ook graag een mand aanschaffen, maar wil niet dat het straks niet meer past als ik mijn vuurbox een keer ga vervangen als het écht nodig is. Daar vind ik ze toch iets te duur voor.

Edit: laat maar, ik denk dat ik het al gevonden heb. Jammer dus. Misschien wel andere merken die wel zouden kunnen passen?

[ Voor 11% gewijzigd door Mich007 op 03-04-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:56
mattijsvos schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:22:
Wie heeft er ervaring met de rvs roosters van Auspit voor de weber 57cm?
Als ik een origineel weber rooster moet kopen dan is dat wel schrikken, die van Auspit is rvs en de helft goedkoper.
RVS is er in versvhillende kwaliteiten, ik zou de gok nemen met dit prijsverschil. Garantie heb je sowieso, dus is hij na een jaar aan het roesten, retour er mee.

zeker, zeker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag weer eens een stukje inside skirt steak van een Australisch Black Angus rund.

Schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/966QLLYnE6Ubf3h620gYtX9baDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26ppnSRpy9pkssRqVj54IBkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hoefde ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFHnE2Tp6P4-GG303-2JxabVONQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcyFvBVLtbs3URdW960MPgI1.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ op 200C en het vlees direct boven de kolen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dITPFoLzE1SEq5sBn8BbKXptdR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fgg62Ib3vvL9jYEtZsMy5QNA.jpg?f=fotoalbum_large

Na 1,5 minuut even draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0INjet2SQ0gaNutmQ0IpqkYcA2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMmWwPRxcQ62Snp2mVEgvlpl.jpg?f=fotoalbum_large

Na weer 1,5 minuut beide kanten nog 1 minuut gegeven en toen mocht hij er af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TpECVQaW3tAv6hl-2Vh-y9XBrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hHB4n6rn4dgTa55u2nzypW1.jpg?f=fotoalbum_large

Even rusten en aansnijden maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pyb_iYwmMcFk7eTYK1dVu5YLwIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlxrHwNN47eEbHngkMKN54m0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU9PbXF5tBg31XvCixryb_R90dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTjzRWAClkg3V47i0ZcB744J.jpg?f=fotoalbum_large

Mals en sappig.
Dat was weer genieten.
Morgen de rest op brood.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Er is blijkbaar ook een HA integratie voor de Meater thermometer :P

Daar worden wij als Tweakers toch gelukkig van :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fNIUtZj.jpg

Vandaag maar eens voor het eerst dit jaar de BBQ aangestoken voor een paar (hopelijk) heerlijke spareribs :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Grolsch schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:13:
Er is blijkbaar ook een HA integratie voor de Meater thermometer :P
Wat bedoel je met HA integratie, ik vermoed Google Home Assistant? En weet iemand of er ook zoiets bestaat voor andere systeemlandschappen dan dat van Google?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:25
Tomatoman schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
[...]

Wat bedoel je met HA integratie, ik vermoed Google Home Assistant? En weet iemand of er ook zoiets bestaat voor andere systeemlandschappen dan dat van Google?
Home Assist is niet alleen van Google..
Werkt met IOS, Alexa, Hue, Ikea, etc.
https://www.home-assistant.io/integrations/#search/ios

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:29

Dennis1812

Amateur prutser

Tomatoman schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
[...]

Home assistent is niet van Google.
Google home is van Google.

duurde voor mij ook heel lang voor ik dat verschil doorhad.
Overigens is Google home makkelijk voor iedereen home assistent is iets hoger tweakers gehalte.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ASS-Ware schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:13:
Vandaag weer eens een stukje inside skirt steak van een Australisch Black Angus rund.
[...]

Na 1,5 minuut even draaien.

[Afbeelding]
[...]
Dat ziet er wel wat bleekjes uit? Ik zou ook een stuk meer gloed in je kolen verwachten?
Mals en sappig.
Dat was weer genieten.
Morgen de rest op brood.
Dat is het belangrijkste natuurlijk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Orion84 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:29:
[...]
Dat ziet er wel wat bleekjes uit? Ik zou ook een stuk meer gloed in je kolen verwachten?
[...]
Dat was na de eerste 1,5 minuut.
Maar ik had flink wat gloed, komt niet goed uit op de foto.

[ Voor 11% gewijzigd door ASS-Ware op 07-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag weer eens een stukje zalm a la Bobby Flay.
Dit keer een flink stuk, 2/3 van een zalmzijde, in plaats van losse chunks.

Roken doen we deze keer met chips in aluminiumfolie, waar we wat gaatje in prikken.
Dat pakketje gaat op de kolen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wleVdTsP92Vcbt_EGmY-KPm5ePw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXwMYVNOlubWA28ucXJ7GwsX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f55F8FPVOSGnwsKNaT7XrhOO4dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0L0dUJJmGZZNbp3Bwyic08p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L6jjadCNpkaGWDQ7CH-2LLvvRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiqHPinFn6JhMhD1fDMpN3CO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igEvvb3RyxjFvU07l7HSVkUldto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnKMaIWT8R5uP7Qu87LOUyvo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppvY45SRonAW0UBSga9HjHH02m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfndMcxJcnd1efvL8cYh7sUn.jpg?f=fotoalbum_large

De zalm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz5aWc2y_GgZUQbvIqplV6owRJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLlwo3F4Ul2mlAHVHL7vqkFL.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje er af, de rest is voor gourmetten morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XbgPw_L5cRwwHEPQe8SYBtDKNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqjgbdKjZC7PBZgo0mamVe6d.jpg?f=fotoalbum_large

Dun laagje mosterd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYfrD-fKjJgv8wzkH-lHjrDEsmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5foWh9S3Ac15clzEJtLZdARt.jpg?f=fotoalbum_large

Bruine basterdsuiker er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb55ulAY9v-pu2yl9bv6oSNY9lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZANGeSnvlzoEj3KtEAn48eq.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Q, dekseltemperatuur op 150C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQTe6mD_6zXR4zZJHgMNqVWtrqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qmhLTkWqde08h63PXSvBob6.jpg?f=fotoalbum_large

Na 40 min was de kern 50C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO_g2EdlJQsA74lpU4Zemhfv7FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0E7X3l3KEf85x16gAONhroqB.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje, trust me, nadat dat op was heb ik nog wat meer zalm gegeten.
Man man man wat was dat lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q1KGfC2VxHIaSlb_mr5jgSCrDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwTnWpGIBLla6DqPb9HfIjP7.jpg?f=fotoalbum_large

Sappig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6fD17HwJVC-58yf4m8mwhv5UmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwdSUCBW9NQhI9J15zZWfu8R.jpg?f=fotoalbum_large

Supersimpel, maar ook superlekker.
Heerlijk sappig en bij een kern van 50C kun je zo de lamellen van elkaar halen, het valt bijna uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 18:52

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Nice! Wat is het voordeel van de chips in folie? Zelfde effect als een chunk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Vandaag eerst poke bowl (geen barbecue bij betrokken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwXxAm-APN4ziJCKCGJAXNYHOiA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UCh2KiDMhCGhhyQ30X6y0VUr.jpg?f=user_large

En daarna heb ik warmgerookte zalmforel gemaakt op de kamado.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5prFY6FRCZyrWjUkeNe-W4iqMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y8waThCFWrSpQ6gWOR9P9C7B.jpg?f=user_large

De vis heeft een uur of vier in een pekelbad met 3% zout en donkere basterdsuiker gestaan. Dat was prima ingeschat voor deze filets van in totaal 800 gram. Als rookhout heb ik beukenhout gebruikt. Daarvoor heb ik vorig jaar een blok beukenhout uit het houthok gepakt en er mooie plakken van gezaagd op de zaagtafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
apNia schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:57:
Nice! Wat is het voordeel van de chips in folie? Zelfde effect als een chunk?
Yup.
Voordeel is dat het niet in 1 minuut opbrandt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren stonden we bij Smokey Easter van Rookoven, zelfs nog een paar Tweakers tegengekomen .. leuk!!
Uiteraard weer veel te weinig foto's gemaakt vanwege drukte met grillen en kletsen met bezoekers.

Een tijd geleden hebben we 2 braais erbij gekocht: de Camp braai en een trolley braai 1200.
De trolley braai was gisteren mee, top apparaat om mee te werken! Lekker veel ruimte en mogelijkheden voor je hitte verdeling.

Een dag eerder heb ik een flinke lap buikspek in de Italian rub gezet en rustig naar de 70 graden gegaard, met een mix van citroen en perzik rookhout.
De volgende dag (op het event) de buikspek in dikke plakken gesneden en lekker gegrild.
Verder hadden we nog pulled pork (uiteraard ook van tevoren gemaakt) en veel kippendijen.

Vandaag de boel poetsen en batterij weer opladen, morgen weer lekker een dag grillen op de paasmarkt in Culemborg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2HOUGqba9iuhiqL2TpTHZT-Eoc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz3cu3zafsn9S4RF8pgDV9ur.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnuCNgG5rUYdyhgOuHHSQ4_nOb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5j1Yb9KBrkOf3qVd72RVoUm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEgqyWwBCltDB8u8a2MPCOXIt-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJnrqx2UZ9txIbU60O4laULy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvNsZEgkM3aaFD7prRNAtU03BsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TGeQM2m1NWHvjTj7l8WsLmx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovDdBoTIb5VdSaGJA_EoT9UtYaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDSpBbQsLTu9JwRcrzQHlzTC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwtQ307_0oz_b5De6LojkQboT3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c98aT4NouAxqv3pUoKLrAtB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6LxL4fBJs66M1LP6Bd6uqz9ODs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ5vvDazSWfMklYkBqGuDkDC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2Ol4PTN9TYFxm2iikyadoPidpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQAdmTFpxTdbUzPB0vaxp68Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfWqFFarJSmBDzlP07pnwqhAiQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqHMZM0LZVwlNya6FwAvzK8t.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ct9FYLvTwgSA0RD5a3HygxSAz5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSGPTAkIkRhbrr3ceTYrjBHw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NReYf5eDkqW6CYbCKnae7yLDqaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmrJAdggaaAneWrGC23iJ7Ig.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiQlConvYpl051Z9bEXhdRFs1iA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcZQo3ylBvkxEyuizBKzYeit.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQvYvrMcKKrMJSxvSCfbMHCSHGE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dsIOuFOj2PAhpoD2lI4vApJI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE8XiBzHfoxGOnLjds05M45_uns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NnSDyeC821pWVfaKjrjgY5O.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:04
Ik ben op zoek naar n Green Egg. Wil m inbouwen in een steigerhouten buitenkeuken. Moet ik dan nog wat ruimte tussen ei en hout houden? Oftewel de cirkel wat ruimer uitzagen? Of kan t gat precies even groot zijn als t ei? Ivm warmte. Wil niet dat ik mn keuken in de fik zet namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DCNY schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:56:
Ik ben op zoek naar n Green Egg. Wil m inbouwen in een steigerhouten buitenkeuken. Moet ik dan nog wat ruimte tussen ei en hout houden? Oftewel de cirkel wat ruimer uitzagen? Of kan t gat precies even groot zijn als t ei? Ivm warmte. Wil niet dat ik mn keuken in de fik zet namelijk :)
Vrijwel alle materialen op deze planeet hebben als eigenschap dat ze uitzetten als ze warmer worden. Ik zou daarom veiligheidshalve hoe dan ook een klein beetje ruimte openlaten tussen de barbecue en het hout. Dat hoeft niet veel te zijn, voor mijn gevoel is minimaal een halve centimeter genoeg. Daarmee voorkom je bovendien dat het keramiek – dat heet kan worden – in direct contact komt met het hout. Mocht dat praktisch zijn, dan breng je een kitrand aan van hittebestendige kit (even googlen voor voorbeelden) tussen de Green Egg en de houten plank. Zo ziet alles er toch naadloos uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Stoney3K

Flatsehats!

Tomatoman schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:16:
[...]

Vrijwel alle materialen op deze planeet hebben als eigenschap dat ze uitzetten als ze warmer worden. Ik zou daarom veiligheidshalve hoe dan ook een klein beetje ruimte openlaten tussen de barbecue en het hout. Dat hoeft niet veel te zijn, voor mijn gevoel is minimaal een halve centimeter genoeg. Daarmee voorkom je bovendien dat het keramiek – dat heet kan worden – in direct contact komt met het hout. Mocht dat praktisch zijn, dan breng je een kitrand aan van hittebestendige kit (even googlen voor voorbeelden) tussen de Green Egg en de houten plank. Zo ziet alles er toch naadloos uit.
Niet alleen warmte, hout heeft ook de eigenschap om uit te zetten/krimpen bij veranderende luchtvochtigheid.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:16
Mijn tuinmeubels inc bge zijn eindelijk geleverd. Nu zit er alleen niet veel bij qua accessoires.

Wat zijn, naast een deflector, de belangrijkste? Thermometers heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Nu online
Gongbao schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:41:
Mijn tuinmeubels inc bge zijn eindelijk geleverd. Nu zit er alleen niet veel bij qua accessoires.

Wat zijn, naast een deflector, de belangrijkste? Thermometers heb ik al.
las handschoenen, tang, bbq controller, grill grates, oven schalen, buikspek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Stoney3K

Flatsehats!

Vanmiddag ook maar eens van het lekkere weer geprofiteerd en een picanha er op gegooid.

Ik had in het begin mijn twijfels want de vorige die ik probeerde deed ik puur low & slow maar die kwam er vrij stug uit. Dit keer reverse sear gedaan: Uurtje op 130 graden in de offset smoker tot 48 graden kern, rusten, en daarna afgeschroeid in de pan. Simpel maar het bleek een topper :)

De boel nog een beetje afgewerkt met wat loaded potato wedges (met mediterraanse kruiden en kaas).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WaCqLi8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HP1taH1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zScMHSZ.jpg

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:04
Tomatoman schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:16:
[...]

Wilde m idd al niet loeistrak erin zetten, hou ik n half cmtje over, thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:03
Vandaag ribs gemaakt. Dit keer iberico ribs. Eerst de ribben ontvliesd. Was voor het eerst, fluitje van een cent. Vervolgens ingesmeerd met wat maple syrup en een all purpose rub er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhXqyh1YIGBFnBVAjTGR-JqgY7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bV7UyBpfPBEt76w7sgJZLvqU.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Bastard, 3 uur gerookt met appelchunks in alufolie op 120 graden. Elke 45 minuten even ingesprayd met een mengsel van 2/3e appelsap, 1/3e whisky. Daarna ingepakt in slagerspapier met hetzelfde vocht. Een uurtje laten stomen (wil geen fall of the bone) en ze zagen er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITHTT9SJzcOJDJiGZPAca9W7WNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmxLNXGyUJlelwgVgXaDiFCP.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een klein half uurtje op de kamado gelegd om ze vervolgens nog twee keer (met een kwartiertje er tussen) af te lakken met wat bbq saus. Toen ze klaar waren nog even laten rusten onder alufolie en toen opgegeten samen met mijn vriendin. Ze waren geweldig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gRPEzLD7BmmCXAtet0Z4ACKMU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi8BA17o5uUeegKL60gThakb.jpg?f=fotoalbum_large

Heel fijne rooksmaak, kneitermals maar nog wel wat bite. Ik was van tevoren wat bang dat de Iberico ribs wat te vet zouden zijn, maar het viel mij alles mee. Gesmuld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agqZyZ0bQ2d_vIyOcBvBbpb9-mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zV3ZcfX3jjhOraE86EC84CL5.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een surf en turf gemaakt.
Officieel hoort het natuurlijk met rood vlees, maar kip bevalt hier beter.

Uiteindelijk was het dus
Grote gamba’s gemarineerd in ui, rode peper, olie.
En daarbij broodje pulled chicken.

Als bij-gerechten.
Gepofte aardappelen en groente stick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag een côte de boeuf en gnocchi van de gas BBQ.

Het vlees indirect, rond de 110C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8kk5Y2tygxmW7Yy-3J_SJBSBoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL7CZY0B6SXLiV9mB8EoYnKP.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat de kern op 48C zat (1 uur en 12 min) heb ik het vlees op de vlakke plaat gelegd, bij de gnocchi, om er een korstje op te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaQ5JUX2LOH5j8cuO80ULXg1VVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkv6NPn20MoOJlVktXlVE5w3.jpg?f=fotoalbum_large

10 min later was de kern 52C en was de gnocchi klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n0EDByr6aal29mpMgXY09m5u8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osmVlIWo5BYkh4ChAZIRMix4.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05Zt0gdMm5oSY7AtG8WquCx6DiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEHWMjCYoJppQYoBhEd5OWDb.jpg?f=fotoalbum_large

Yum, erg lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:00
ASS-Ware schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:15:
Het vlees indirect, rond de 1110C.

Nadat de kern op 48C zat (1 uur en 12 min)
Ik had 1 minuut en 12 seconden verwacht.. ziet er lekker uit!

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn1990 op 09-04-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Martijn1990 schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:29:
[...]

Ik had 1 minuut en 12 seconden verwacht.. ziet er lekker uit!
:-)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo, pfffff ... en nu met de voetjes omhoog!
Vandaag wederom op een paasmarkt gestaan met de braai. We hadden uiteraard weer kippendijen, die lenen zich nug eenmaal goed voor verschillende soorten rubs. Ook hebben we wat zalm gerookt op cederhout.
Vandaag was ons maatje Pitmaster Rino er ook bij, die was zo lief om onze pulled pork te gebruiken voor een paar fantastische pulled pork pizza's.
Leuk om iedereen kennis te laten maken met de smaken die je hebt te bieden, uiteraard ook de enthousiaste verhalen van doorgewinterde bbq'er die op zo'n event afkomt.
Kamado Joe stond er ook met een demoteam, heel tof om te zien dat die graag met smaakmakers (sauzen en rubs) van de standhouders wilde werken.
Ik heb gerechten geproefd met mijn eigen rub die ik zelf nog nooit eerder heb gemaakt :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rfQFrTyZ3Q1LdTxV_YV5RX3obs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9GvXrEx9fDTGmyS75PO9stu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls1QQP8d4PO8-7ntrX60SzPODhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NV0CkWxTLfP2uYr6RBfG5I3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gxTt1wfvWtEad20fZEmUdjHZ68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaEtA4O6QBPuqS0F5VdeHYkB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULN3UHBQBWBs-ilTgdPnN-gD23E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NL2Fup5eY3cowZuH0lzxkca5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP09EjVE_jqE1huaCajiIPKjI-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZXzBXOhZvgbuBQCr12xm1Lh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bss3DHQIIh5LAZruJh2m2oIkBfs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHfyanF7LQkYAhsr4c3Fpybe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln0iX_bZFTgAeGdb0-mig4QV93w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F13I8mjNFGXJIOJ9Hom2X8rA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj_HmzN8kFqJWYGbK05ACT2YZ_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TRmf33TyIlomXKo9k92hsQY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Y7J03iLmMxn43uB6L32Jhk7lY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MylQfanvOY5m5zbGJuxDwoS7.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 11:23

Videopac

Rommelt wat aan.

Iemand ervaring met "Stone Egg" kamado's?
Ik kan er zelf weinig over vinden.
https://www.stone-egg-bbq...bq-urban-21-inch-compleet

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
  • Laatst online: 15-10 16:55
Videopac schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:17:
Iemand ervaring met "Stone Egg" kamado's?
Ik kan er zelf weinig over vinden.
https://www.stone-egg-bbq...bq-urban-21-inch-compleet
Ik ken het niet en kan dus ook niks zeggen over de kwaliteit.
Wel is hij heel compleet en in basis vrij luxe uitgevoerd voor dat geld in ieder geval.
Pagina: 1 ... 239 ... 347 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism