Dit jaar mocht ik het kerstdiner voor mijn familie organiseren: 8 volwassenen en 5 kinderen in de leeftijdcategorie 3-11. De familie staat bekend als flinke eters, dus dat was een mooi excuus om flink uit te pakken.
TLDR: Groot succes!
In maart 2021 heb ik een Weber Smokey Mountain (47cm) voor mijn verjaardag gekregen en sindsdien heb ik daar al een hoop mooie stukken vlees op gemaakt. 1 stuk vlees had ik mij echter nog niet eerder aan gewaagd: de brisket. Vorig jaar al een keer via beef en steak een mooi stuk gekocht maar nog nooit een goed excuus in combinatie met de juiste groep gevonden om die op de barbeque te gooien.
Omdat dit de eerste keer brisket werd had ik wel bedacht dat ik een aantal back-ups wilde hebben. Dat werd een picanha als 2e stuk vlees, en en bak pulled pork die ik eventueel kon opwarmen in de oven.
Donderdag ochtend de boston butt en brisket uit de vriezer gehaald en vrijdag ochtend de picanha. Zo konden ze mooi rustig ontdooien in de koelkast.
Zaterdag ochtend de briketten starter aan, boston butt lekker ingesmeerd met mosterd en de pulled pork rub van noskos en rond kwart voor 9 ging hij op de barbecue met een paar blokjes kersenhout.
Na ieder uur even goed ingesprayed met een combi van appelsap, appelcide azijn en jack daniels (recept uit boek van Jord) en na 5,5 uur ingepakt in folie. De kerntemperatuur was toen 72 graden.
2,5 uur later even gecontroleerd hoe het ging en tot mijn verbazing was de kerntemperatuur toen al op 93 graden, dus gelijk van de bbq afgehaald.
Ik had in m'n hoofd zitten dat hij ingepakt toch nog wel een uurtje of 3-3,5 moest.
Even half uurtje laten rusten en toen rustig gepulled en geproeft: backup 1 was geslaagd. Dochters (5 en 7) gelijk allebei een bordje en dat verdween als sneeuw voor de zon.
Zaterdag avond rond 21 uur vervolgens de brisket uit de koelkast gehaald en na een half uurtje ingesmeerd met mosterd en voorzien van een simpele rub van zout peper en knoflook. Damn, dat stuk vlees is toch wel echt groot en imponerend.
Daarna onder laagje vershoudfolie terug de koelkast in en redelijk op tijd richting bed want de wekker stond op 06:00 uur.
Eerste kerstdag (zondag) dus om 06:00 uur wakker geworden, gelijk naar beneden, brisket uit de koelkast, briketten starter aan en even een simpele runderbouillon op basis van een oplosblokje gemaakt.
Met de builon de brisket geinjecteerd en om 06:50 ging hij de barbeque op (115 graden). Als rookhout had ik gekozen voor hickory, maar doordat ik hier nog maar 3 blokjes van had heb ik na een uurtje ook nog 3 blokjes eik toegevoegd.
Om kwart voor 12 vervolgens de kerntemperatuur gecontroleerd en hij was al opgelopen naar 70 graden, dus tijd om in te pakken. Dit heb ik gedaan in 2 lagen aluminiumfolie en daarbij ongeveer een kwart cup (volgens de maatbeker) van de runderbouilon toegevoegd.
Vervolgens weer snel terug op de barbeque met de kern thermometer er in. Tot mijn verbazing begon die rond 14:15 al te piepen (heb helaas een simpel geval met een draadje, geen bluetooth of andere fancy shizzle) en was het tijd om hem te laten rusten.
De brisket heb ik in het folie ingepakt met een keukenhandoek en in een koeltas van beef en steak gestopt (misschien maar eens een goede koelbox kopen).
Om 17:00 uur vervolgens de picanha nog de barbeque (die had ik eerder op de dag voorzien van de steak rub van noskos) en die low & slow naar 45 graden gebracht. Vervolgens de gas barbeque (ja je leest het goed) opgestookt naar 250 graden en daarop de picanha afgegrild tot een kerntemperatuur van 51 graden.
Vervolgens deze ook ingepakt en in een koeltas gedaan.
En dan de vraag waar het om gaat: was alles gelukt? Daar kan ik kort over zijn: De backup pulled pork heb ik niet nodig gehad, en de rest is volledig opgegaan. Dat was dus 3,5kg brisket en 1,7kg picanha...
De brisket was heerlijk zacht geworden en als je een plak in het midden beet pakte vouwde hij prachtig om je vingers naar beneden zonder dat hij brak. De picanha was in de tas nog 5 graden doorgegaard dus voor mij persoonlijk was hij net iets te ver, maar ik weet dat een aardig deel van de familie liever medium-done heeft dan richting rear. Voor hun was die dus perfect.
De picanha geserveerd met een chimicurri (wederom boek Jord) en verder had ik als groenten wortels (sousvide met boter en honing, en daarna afgegrild in een grill pan), spruitjes met balsamica azijn en honing, en de standaard haricotverts met bacon.
Als voorgerecht hadden we nog een soepje, en voor het desert een paar soorten Ben en Jerry's.
Na afloop was iedereen het er wel over eens dat de picanha heerlijk was maar de brisket wel echt super makkelijk en lekker weg at. Dit was zeker voor herhaling vatbaar.