Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 235 ... 347 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-10 16:34
janvanduschoten schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Ik ben net overgestapt van een bluetooth Inkbird naar een wifi GrillEye. Bluetooth werkte prima, alleen een beperkt bereik. In de keuken of op m'n werkplek in huis had ik net geen ontvangst meer, terwijl ik daar meestal ben bij low & slow gerechten. Dus bedenk even goed of je hem alleen in de buurt van de BBQ wilt gaan gebruiken of ook op wat meer afstand nodig heb.
Precies daarom neig ik ook naar de 4bw versie met Bluetooth en WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Slurf1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Precies daarom neig ik ook naar de 4bw versie met Bluetooth en WiFi.
Ik zou persoonlijk geen bluetooth only thermometer meer kopen. En minimaal 2 probes (dat gebruik ik toch 99% van de gevallen), 1 op het rooster en 1 in het vlees.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Morgen komt m'n nieuwe inductiekookplaat binnen, dus nieuwe opties. Er zit een koppelbare zone in voor bijvoorbeeld een grillplaat.
Gebruiken jullie überhaupt een grillplaat naast de BBQ?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:46:
En ook ik ben nu eindelijk van de bbq partij, heb de kamado joe classic 2 aangeschaft met een leuke korting €1160, standalone, nog even inbouwen in een buitenkeuken en we kunnen gaan slow cooken.

Na inmiddels best veel onderzoek ben ik nog opzoek naar jullie tips, wat zijn nou echt de musthave accessoires erbij en welke accesoires zijn leuk maar gebruik je eig toch niet.
Mja begin met:
- probe thermometer
- instant read thermometer.
- goede handschoenen.

Verder ligt het eraan wat je wil gaan doen.
Zelf schaar ik de gietijzeren plancha en grates als iets wat je wel wil hebben.

Dingen als een spit zou ik mee wachten tenzij je 100% zeker weet dat je er wat mee gaat doen.

En regel een handig bijtafeltje ofzo om hete grates/platesetters af te kunnen leggen.

Wat betreft grilplaat, ik heb voor ons fornuis deze gietijzeren plaat Veel gebruikt, erg fijn. Heb nu een kamado met gietijzeren plancha, dus denk dat hij wel minder gebruikt gaat worden, maar absoluut niet waardeloos

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
janvanduschoten schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:02:
Morgen komt m'n nieuwe inductiekookplaat binnen, dus nieuwe opties. Er zit een koppelbare zone in voor bijvoorbeeld een grillplaat.
Gebruiken jullie überhaupt een grillplaat naast de BBQ?
Geen grillplaat, maar een grillpan.
Afbeeldingslocatie: https://mb.fqcdn.nl//square768ng/356407/le-creuset-les-forgees-grillpan-28-x-28-cm.jpg

Mijn vader heeft wel een grillplaat gekocht. Erg tevreden mee, maar ik zie geen meerwaarde ten opzichte van mijn pan. Volgens mij heeft hij deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...bronnen/9200000130214802/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bokkie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Mja begin met:
- probe thermometer
- instant read thermometer.
- goede handschoenen.

Verder ligt het eraan wat je wil gaan doen.
Zelf schaar ik de gietijzeren plancha en grates als iets wat je wel wil hebben.

Dingen als een spit zou ik mee wachten tenzij je 100% zeker weet dat je er wat mee gaat doen.

En regel een handig bijtafeltje ofzo om hete grates/platesetters af te kunnen leggen.

Wat betreft grilplaat, ik heb voor ons fornuis deze gietijzeren plaat Veel gebruikt, erg fijn. Heb nu een kamado met gietijzeren plancha, dus denk dat hij wel minder gebruikt gaat worden, maar absoluut niet waardeloos
ja ik wil alle soorten vlees met verschillende technieken gaan proberen, geen vis, behalve zalmpje ofz, maar niet echt koud roken,. wil daarnaast wokken, en vlees op openvuur en tenslotte gebak bakken.
De gietijzeren plaat en rooster wil ik sowieso halen, maar moet ff kijken of ik deze heel rondje wil hebben of halve maanjes, denk zelf meer richting de halve manen. Voordeel is dat ik een buitenkeuken zelf ga maken dus zat ruimte om vlees te bereiden en platesetters te verwisselen.

Er zijn zoveel thermometers haha, ik zit te twijfelen. denk momenteel aan een simpele meter, zonder draden, omdat de kamado het prima rond de 80 graden kan houden voor garen en dan afgrillen op hoge temp en dan meten. Maar zal eens meer erin verdiepen.

bijv op eerste onderzoek leek de cruise control van kamado joe ideaal, maar zie niet veel positieve reacties en dit soort dingen lijken me onnodig want je kan prima de bbq 8 uur lang op bijv 85 graden houden. De spit daarentegen wil ik wel vanwege de kip. en ik twijfel over DoJoe Kamado Joe, wil namelijk wel pizza's bakken maar kan ook gewoon met platesetters ervoor, weet niet of de do joe echt zoveel meerwaarde biedt wat de prijs rechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sure, waarom niet?
Zeker met een pruttelpot zijn briketten prima :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Extigo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Geen grillplaat, maar een grillpan.
[Afbeelding]

Mijn vader heeft wel een grillplaat gekocht. Erg tevreden mee, maar ik zie geen meerwaarde ten opzichte van mijn pan. Volgens mij heeft hij deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...bronnen/9200000130214802/
Is die pan vlak aan de onderkant, of met een rond contactgedeelte?
Anders warmt hij natuurlijk veel minder op, bij gebruik van een inductie. Voor de BBQ maakt dat uiteraard geen donder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Sure, waarom niet?
Zeker met een pruttelpot zijn briketten prima :)
brikketten zorgen ervoor dat je vlees bitterder smaken tov houtskool en met een komado kan je de temperatuur met houtskool stuk beter reguleren dan briketten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:36
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:59:
[...]

brikketten zorgen ervoor dat je vlees bitterder smaken tov houtskool en met een komado kan je de temperatuur met houtskool stuk beter reguleren dan briketten
Het eerste is onzin, als je dat ervaart heb je 2 dingen; of slechte verbranding en dus creosoot of je hebt slechte kwaliteit briketten!

Wat betreft temperatuur regeling met je Kamado is puur gevoel. Je zal met briketten iets nauwkeuriger moeten werken vanwege de mindere airflow tussen je briketten. Derhalve raadt ik niet aan om in een keramische briketten te donderen (doe het wel in kegs etc.)

Even wat anders; heeft er iemand toevallig een adresje waar ze de Oklahoma Joe Bronco Pro verkopen? Ik kan het in Europa tot nu toe nergens vinden…

https://www.oklahomajoes.com/bronco-pro-drum-smoker-black

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-10 11:34

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Dutch oven en kokos briketten, die pijpjes zullen prima samen kunnen in een kamado.
En dat bittere hangt van t type briketten af. Anders gebruiken de weber gebruiikers ook geen briketten.
Mn neef gebruikt niet anders dan briketten en zijn vlees smaakt prima! 😁

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Dutch oven en kokos briketten, die pijpjes zullen prima samen kunnen in een kamado.
En dat bittere hangt van t type briketten af. Anders gebruiken de weber gebruiikers ook geen briketten.
Mn neef gebruikt niet anders dan briketten en zijn vlees smaakt prima! 😁
Op de traditionele bbq kan je juist beter briketten gebruiken, maar in een komado van keramiek reageert houtskool veel beter dan briketten, want houtskool is niet samengeperst. Bij houtskool blijft de warmte niet in de kool zelf. dus je kan de temperatuur stuk beter regelen dan briketten waarbij de warmte isoleert binnen de briket. De komado houdt zowat alle rook in het eitje , waardoor je alles terugproeft in je eten, ook de vuile smaken van briketten. Mijn advies is: gebruik in de komado goede houtskool zonder rooksmaak.

In de normale bbq zoals de weber kan je wel prima briketten gebruiken want de rook gaat er gauw uit dus proef je dat minder terug in je eten, vaak doe je je vlees toch wel laten roken met chunks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Klopt, de keramiek kan de rooksmaak opnemen vandaar nooit parrafine aanmaakblokjes of spiritus gebruiken.
Metaal heeft geen rooksmaak opname maar je vlees wel dus ook in een weber is goede briketten noodzakelijk.

Waar ik hier op doel is bij gebruik van een pruttelpan met deksel kunnen briketten een oplossing zijn als langdurige brandstof. Uiteraard is een harde houtskool beter al is die duurder.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Even wat dingen recht zetten ;)
Zie ik er uit als iemand die briketten van de action gebruikt? :P Gewoon mooie kokosbriketten van Grill Fanatics (TOP merk, mijn kinderen werken er elke zaterdag :+ ).
Daarnaast: ik maak een stoofpotje in een DO, ik heb alleen maar een hittebron nodig .. meer niet.

Granted: mijn eerste keer DO op een kamado. En dan ook nog op de hoek van een open overkapping tijdens een stevige storm. wat een gekut.
Geef mij maar de braai, vele malen fijner om daarmee je DO te doen. Lekker je pot aan een zwenkarm en daarmee heerlijk controleren wat de afstand tussen pot en warmte is.
Maar op een zomerse, windstille, dag zal het in een kamado vele malen beter/makkelijker gaan dan met dit gure weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rPNypPViEWR14frJLpzenjM5gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3U2HTaFJDfQs5b7gS3KuAzqa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Koffie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Even wat dingen recht zetten ;)
Zie ik er uit als iemand die briketten van de action gebruikt? :P Gewoon mooie kokosbriketten van Grill Fanatics (TOP merk, mijn kinderen werken er elke zaterdag :+ ).
Daarnaast: ik maak een stoofpotje in een DO, ik heb alleen maar een hittebron nodig .. meer niet.

Granted: mijn eerste keer DO op een kamado. En dan ook nog op de hoek van een open overkapping tijdens een stevige storm. wat een gekut.
Geef mij maar de braai, vele malen fijner om daarmee je DO te doen. Lekker je pot aan een zwenkarm en daarmee heerlijk controleren wat de afstand tussen pot en warmte is.
Maar op een zomerse, windstille, dag zal het in een kamado vele malen beter/makkelijker gaan dan met dit gure weer.

[Afbeelding]
Ja maar, de schuimkraag is geen 2 vingers dik. :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Source90 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Ja maar, de schuimkraag is geen 2 vingers dik. :9B
Shit.. Komt vast door die briketten 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Koffie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Shit.. Komt vast door die briketten 🤣
* copykat denkt vette bek.
Burnt ends van frikandellen gemaakt?
:+

(Skumkoppe?)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 04-01-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

copykat schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:53:
[...]

* copykat denkt vette bek.
Burnt ends van frikandellen gemaakt?
:+

(Skumkoppe?)
Gewoon slobber weizen van de super.
Vanavond pootjes omhoog en dan even wat moois uitkiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Koffie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:58:
[...]

Gewoon slobber weizen van de super.
Vanavond pootjes omhoog en dan even wat moois uitkiezen
Wikipedia: N'Ice Chouffe
:Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:43

Dennis1812

Amateur prutser

Ingrediënten
tijm en curaçao

Oke. Dat is een fors bier. Er zit een heel land in :+

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Ingrediënten
tijm en curaçao

Oke. Dat is een fors bier. Er zit een heel land in :+
Geen typfaut kjjk maar.
https://www.bierista.nl/nice-chouffe
Ook hier gemalen curaçao-ennaars :+

En de officiële site
https://chouffe.com/nl-nl/biers/nice-chouffe/

Als je twee van deze op hebt kan je CV uitblijven snurken doe je sowieso.. oOo _O-

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 04-01-2023 18:41 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou, de rendang is gelukt hoor. Zelfs met briketten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qB0KoYHXvox0xs8GgiEU9MkVC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUVGDWAJHUCicQJ0C6l1oRlY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLCkH6dIZKYNo0bPJZm4Ktc3D5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iHWcoFmz6S30kbCD5AqVnl7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0yDO27uiUWsNeHDbZd-lefkTJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPrk43Q5WJ8WCZ2EEVWJ4tFx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIUQ5xE9ghp_PsyyX8Niit5Eq7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irgxVmYUakekphEnziAmPfln.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2M9Z_hnoxvbzPsPPKb-CJeqP54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8gl3rO3IQGUgmcNtFibxzqY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub3SaFmT2J8ynj4n0OLW9Ql-WpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDuL8E9aG8ejOy4cvkiS8lYn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-SdtfnFqZvHNTm2C6SxVhnzs_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyqkjshU5J8AO6torMD51vWE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbQp1Tpv-iKBAsPb9zdJm4_9Yhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U21O7GMVJEduVNugNemrxUs6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-10 14:55
@Koffie
Wanneer en waar is de volgende bbq bijeenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Source90 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Is die pan vlak aan de onderkant, of met een rond contactgedeelte?
Anders warmt hij natuurlijk veel minder op, bij gebruik van een inductie. Voor de BBQ maakt dat uiteraard geen donder uit.
Een rond contactdeel, maar ik heb niet het idee dat het problemen geeft met de opwarming van de pan.
Afbeeldingslocatie: https://www.sensesofliving.nl/16486-large_default/le-creuset-les-forgees-anti-aanbak-grillpan-in-zwart-28cm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:09
Op dit moment heb ik een setup met een BBQ tafel (ongeveer 140x70cm) en daarlangs een Grizzly Grill Large.

Nu wil ik eigenlijk een extra bbq/grillplaat om meer kook oppervlakte te creëren.
Initieel had ik een Grill Guru power burner gekocht, maar dit was toch niet helemaal wat ik er van had verwacht. Ik ben nu naar de wat kleinere inbouw gas barbeques aan het kijken. Een voorbeeld is de Grandhall Premium G3 Built-in https://grandhall.eu/product/grandhall-premium-g3-inbouw/

Maar ik kom eigenlijk bizar weinig andere opties tegen. Burnhard/Napoleon (wat ik beide mooie bbq's vind hebben niets). Kijk ik ergens overheen of is het gewoon een hele kleine niche?

Voorkeur voor gas is overigens dat ik niet 2x met houtskool in de weer ben. En het is echt als secundair systeem dus dat wil ik gewoon aanzetten en gaan. Hoe lossen andere dit op die een 2de (niet kamado) bbq erbij willen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:15
prekz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:44:
Op dit moment heb ik een setup met een BBQ tafel (ongeveer 140x70cm) en daarlangs een Grizzly Grill Large.

Nu wil ik eigenlijk een extra bbq/grillplaat om meer kook oppervlakte te creëren.
Initieel had ik een Grill Guru power burner gekocht, maar dit was toch niet helemaal wat ik er van had verwacht. Ik ben nu naar de wat kleinere inbouw gas barbeques aan het kijken. Een voorbeeld is de Grandhall Premium G3 Built-in https://grandhall.eu/product/grandhall-premium-g3-inbouw/

Maar ik kom eigenlijk bizar weinig andere opties tegen. Burnhard/Napoleon (wat ik beide mooie bbq's vind hebben niets). Kijk ik ergens overheen of is het gewoon een hele kleine niche?

Voorkeur voor gas is overigens dat ik niet 2x met houtskool in de weer ben. En het is echt als secundair systeem dus dat wil ik gewoon aanzetten en gaan. Hoe lossen andere dit op die een 2de (niet kamado) bbq erbij willen hebben?
Ik heb een gas BBQ, een Weber ketel en een Kamado Joe en ik gebruik ze door elkaar.
Ze hebben elk hun eigen voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 12:08

ik heb er een WGA naast staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Raymond schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:35:
@Koffie
Wanneer en waar is de volgende bbq bijeenkomst?
Geen idee eigenlijk :?
Zelf nog niets op de planning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@spank_mojoo toevallig de gas variant?
Dat is misschien ook wel iets om in te bouwen in de bbq tafel, klein, compact. En er zijn legio uitbereidingsmogelijkheden middels (rvs) grillplaten bijvoorbeeld. Eigenlijk nog niet aan deze optie gedacht.

Voor te camperen heb ik zelf een houtskool Weber Go Anywhere, maaar dat vind ik eerlijk geen optie omdat je dan eerst met houtskool/briketten aan de weer moet om te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 14-10 12:08
prekz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:25:
@spank_mojoo toevallig de gas variant?
Dat is misschien ook wel iets om in te bouwen in de bbq tafel, klein, compact. En er zijn legio uitbereidingsmogelijkheden middels (rvs) grillplaten bijvoorbeeld. Eigenlijk nog niet aan deze optie gedacht.

Voor te camperen heb ik zelf een houtskool Weber Go Anywhere, maaar dat vind ik eerlijk geen optie omdat je dan eerst met houtskool/briketten aan de weer moet om te kunnen starten.
Nee, gewoon de houtskool variant.
Ik brand daar de stukken houtskool in die ik te klein vind voor in de kamado, het gruis uit de zak zegmaar.
Een kleine starter vullen en daar een wokkel onder aansteken kost ook geen hele minuut toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@prekz ik denk als je zelf handig bent dat je de meeste gasbarbecues prima kunt verbouwen tot inbouwmodel
Of dat nu een WGA of een luxer model is.

Maaruh, napoleon heeft best inbouwmodellen: https://www.napoleon.com/...roducten/inbouw-barbecues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@defusion vergeten erbij te vermelden.
Het is een 2de barbeque, dus hij moet wel door de WAF komen.

Een prijs van circa 2200/2300 vind ik daardoor niet realistisch (ruim 2x de kamado).

Kan je van de andere 'buitenkeukens' dus de gasbarbeques inclusief onderstel, eenvoudig het onderstel loshalen dan? Want dat bied inderdaad voldoende mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Bij mijn weber genesis is het zeg maar een frame waar je de bak in hangt/vastschroeft.
Denk dat het daarmee wel te doen is.
Maar het is er natuurlijk niet voor gemaakt, dus zelf inschatten hoe het zit met onderdelen die heet worden etc.

Hier een van de eerste google resultaten: YouTube: Outdoor kitchen build in 20 minutes! Using my old Weber gas grill.

Denk dat zoiets met de meeste wel moet kunnen.

edit: zie nu dat ze in dat filmpje het frame gewoon gebruiken en omheen bouwen. Dat kan natuurlijk ook...

[ Voor 15% gewijzigd door defusion op 06-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Ik heb zo'n Grandhall gehad. Een niet-inbouw model, en die vond ik niet echt fijn. Weinig vermogen. Het was wel een wat ouder model die ik via marktplaats had gekocht, dus misschien is het bij een nieuwe wel goed geregeld.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vandaag bij schoonpa op bezoek geweest. GrillGuru mee. Lekker kipbraadsticks gemaakt volgens dit recept: https://bbq-helden.nl/rec...arineerd-gember-sojasaus/

Nasi er bij, satésaus gemaakt met Chilipeper-Citroengras pindakaas en ketjap. Smullen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VyI-GUViQDm7jCQ2bMmbwFmWaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYxmzGzbBv5cRvQmVemFIm9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLFB0DY2kvhOnVDRbKEpu9brvl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuVQv3XUyhonz8FvOdfdVJj7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 07-01-2023 18:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:07
Als ik op vakantie ben, verhuur ik mijn woning wel eens.
Eigenlijk wil ik dan niet dat de huurders met mijn Kamado aan de gang gaan. Binnen zetten is helaas geen optie.

Ik heb even gezocht op sloten, maar dan kom je alleen op die Kamadolocker uit.

Gebruikt iemand hier een slot om het deksel gesloten te houden? is daar een knappe oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Pusherman_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:15:
Eigenlijk wil ik dan niet dat de huurders met mijn Kamado aan de gang gaan. Binnen zetten is helaas geen optie.

Gebruikt iemand hier een slot om het deksel gesloten te houden? is daar een knappe oplossing voor?
je kan toch gewoon een ketting door de dekselhendel doen en dan om de poot heen met een slot eraan zodat hij niet open kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:07
Technofreakz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:07:
[...]
je kan toch gewoon een ketting door de dekselhendel doen en dan om de poot heen met een slot eraan zodat hij niet open kan?
Zoiets had ik ook bedacht, maar mogelijk gaan mensen daar toch aan trekken en kloten en dan heb je kans dat het keramiek beschadigt...
Wellicht een ketting met plastic of stoffen hoes er om oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zou je ze wellicht niet beter voorzien?
Paar "regels" ophangen. Eventueel tegen bijbetaling een lading kolen + wokkels

Ik zou best extra betalen voor een vakantiehuisje waar ik gebruik mag maken van de kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Pusherman_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Zoiets had ik ook bedacht, maar mogelijk gaan mensen daar toch aan trekken en kloten en dan heb je kans dat het keramiek beschadigt...
Wellicht een ketting met plastic of stoffen hoes er om oid.
Bij verhuur duidelijk vermelden dat de barbecue er niet bij hoort, en bij beschadiging de kosten verhaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Pusherman_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:15:

Ik moet er niet aan denken, anderen in mijn huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Verhuren met Kamado als key selling point, hierdoor je prijs optrekken en het extraatje gebruiken moest het dan toch eens fout gaan

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Als je dan toch al je huis verhuurt kan dat er ook wel bij. Ik neem aan dat er meer in huis staat dat kapot kan, en je dat verdisconteerd in de prijs (en mogelijk het risico verzekert)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASS-Ware
Even iets heel simpels op de BBQ, knakworsten ingesneden en ingesmeerd met BBQ saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlvJ7W0UtYEp3FPngGB0tTUr5Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKpJN7d6lhRhOzzX3SftsPWm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4RfO-vQ9jYAehWUAYFExVkNqL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAiqYlYygW2gdDPGh6bTjXpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8WDogonEn-8SUcdeN0gwg-QgnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jl1ixhpUoAwrElewL6qEghey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cgJnv8EN-uOztMbnRT4hKEvTv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U72PMBR74sX5rlkVdluRNbGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhAuSmk39LF7q3Xtm7hoVwHA56c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FpFZMO1kftTlSE4fTHA1AtF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARHwmkixzQXZMWuCgwo5OTPSlA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfdONQAyIeh1Si5WI4talWyh.jpg?f=fotoalbum_large

En als toetje de banaan met chocolade.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mh-cI6celQ3AYNwsMsCEYdPc2k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDAXjzCyByjX5mfDHWT8blwg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvEU330MFIOkrMyu30moTt2AbsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtFq89Qq8VsAlFbp1APEJX8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NhtvymbWhKNemDd9c3C5_LWH1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMdTQT06cpiFzfWMRfzCbuSG.jpg?f=fotoalbum_large

Geen culinair hoogstandje, maar wel lekker gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-10 16:08

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Vandaag weer een keer "schweinhaxe" gemaakt. Vergeten foto's te maken in de brine, dus dat komt met de volgende, die nog in de vriezer ligt. Dan ook wat meer foto's van het vlees in stukjes. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5_BP1aKsBocaAMdzvgPvnp53cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExhARWutwOi0PHpzRQkgWdRI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Kr4Qvx1_a_i-qdIZnzF6ck9-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8NQgpzyZ7Dz0PDkhRRq9mDb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:53

Quad

Doof

Waar is het bot? Of zit dat verstopt?
Ik eet het zelf 1x per jaar in restaurant de Oase in Zalk, daar maken ze 'm heerlijk. :9

Misschien zelf ook eens proberen. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik heb vanavond een zalm in de pekel gezet, morgen schoonspoelen en drogen en woensdagavond koud roken.
Dat zal tussen de 8 en 10 uur moeten duren, dus is ie rond 4 uur in de ochtend klaar.
Donderdag ochtend ga ik naar kantoor, dus donderdag roken is geen optie, vrijdag roken is te laat.
Zouden jullie de zalm in de BBQ laten tot de volgende ochtend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37
Als je hem donderdag ochtend eruit haalt moet dat geen probleem zijn toch? Je zou hem misschien ook iets later kunnen laten starten als dat met wel uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:40
ASS-Ware schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:33:
Ik heb vanavond een zalm in de pekel gezet, morgen schoonspoelen en drogen en woensdagavond koud roken.
Dat zal tussen de 8 en 10 uur moeten duren, dus is ie rond 4 uur in de ochtend klaar.
Donderdag ochtend ga ik naar kantoor, dus donderdag roken is geen optie, vrijdag roken is te laat.
Ik rook altijd overnacht. Kijk gewoon naar de weersverwachting qua temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:51
Dit is geen chocolade toch? :D

Ik vind het lijken op vleeswaren maar dat zal het wel niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jaspervl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:32:
[...]

Ik rook altijd overnacht. Kijk gewoon naar de weersverwachting qua temperatuur
Ik vind het dan wel jammer dat je hem niet in de gaten kan houden.
De eerste keer was ie na 5-6 uur al klaar.
De verkoper van de CSG zei dat dat kwam door de zachte houtsoort, Els.
Er zijn ook mensen die beweren dat de CSG uit kan gaan, dat wil ik voor zijn.
Maja, je kan niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
FRANQ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:04:
[...]

Dat zijn idd brokjes chocolade.
Slecht licht 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:51
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Dat zijn idd brokjes chocolade.
Slecht licht 😏
Vond het er zo vreemd uit zien. maar het zal dan inderdaad aan het licht liggen.

Als het maar lekker is :9

Wel leuk idee, ik heb dat nog nooit gedaan.
Mijn kinderen zijn dol op chocolade en bananen lusten ze ook wel.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 10-01-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22
Ik heb dit weekend een familie weekend ergens in de Achterhoek en nou kwam ik erachter dat er bij dat vakantiehuis een Ofyr barbecue staat. Iemand geniale ideeen wat ik daarop kan maken?

Ik neem sowieso pulled pork mee van thuis wat ik een dag van te voren maak, maar kunnen nog wel wat dingetjes bij natuurlijk. Voornamelijk bijgerechten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Ik vind het dan wel jammer dat je hem niet in de gaten kan houden.
De eerste keer was ie na 5-6 uur al klaar.
De verkoper van de CSG zei dat dat kwam door de zachte houtsoort, Els.
Er zijn ook mensen die beweren dat de CSG uit kan gaan, dat wil ik voor zijn.
Maja, je kan niet alles.
Ik rook overnacht als het buiten tenminste koelkast temperaturen zijn, dan is het in ieder geval genoeg gekoeld mocht het klaar zijn of uitgaan.

Ik rook altijd met hetzelfde, een mengsel van eiken en beuk (vinden we het lekkerst). Is nog nooit uitgegaan en rookt altijd lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jaspervl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Ik rook overnacht als het buiten tenminste koelkast temperaturen zijn, dan is het in ieder geval genoeg gekoeld mocht het klaar zijn of uitgaan.

Ik rook altijd met hetzelfde, een mengsel van eiken en beuk (vinden we het lekkerst). Is nog nooit uitgegaan en rookt altijd lang.
Thanks.
Ik heb beuken liggen, dat gaan we proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:26

Tomatoman

Fulltime prutser

FRANQ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:04:
[...]

Ik had dezelfde gedachte :o. Het zag er wat mij betreft uit als een runderlever.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-10 16:08

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Quad schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:50:
Waar is het bot? Of zit dat verstopt?
Ik eet het zelf 1x per jaar in restaurant de Oase in Zalk, daar maken ze 'm heerlijk. :9

Misschien zelf ook eens proberen. :)
Die zat er helemaal in verstopt, hij was amper gekrompen. Misschien door de 3 dagen in de brine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 16:55
Zojuist een stuk vlees uit de vriezer gepakt..
Dacht eigenlijk dat het een picanha was, maar zag later dat het een dunne lende was.
Ook best smakelijk denk ik ;-). Maar nog tips hier om deze lekker te bereiden?
Reverse sear met een goeie rub of?........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:36
Mich007 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:47:
Zojuist een stuk vlees uit de vriezer gepakt..
Dacht eigenlijk dat het een picanha was, maar zag later dat het een dunne lende was.
Ook best smakelijk denk ik ;-). Maar nog tips hier om deze lekker te bereiden?
Reverse sear met een goeie rub of?........
Tartaar van maken ;)

1/4 rode ui, fijn gehakt
1/2 tl dragon
1tl dijon mosterd
1tl ketchup
1/2tl worcestershire saus
20gr geraspte parmazaanse kaas
Zout en peper voor de smaak

1tl Limoen sap, vervolgens toevoegen net voor het uitserveren
2 eierdooiers daarna geheel toevoegen als garnering
Mix al de ingrediënten (behalve de eieren en het limoensap) ten eerste in een grote schaal. Laat het geheel vervolgens ongeveer een half uur buiten de koelkast rusten.
Hierdoor kunnen de smaken in het vlees trekken. Hoe langer je dit van tevoren doet hoe meer smaak er aan het vlees zit.
Voordat je het gerecht uitserveert sprenkel je het gerecht met het limoensap. Dit doe je pas naderhand ander ‘kookt’ het vlees in de sap.

Leg de eidooier daarna op de tartaar en klaar is het gerecht.
Leg wat gemengde sla bij de tartaar met wat dungesneden rode ui, kappertjes en de mini torinesi of geroosterd stokbrood erbij.
Als je het gerecht wilt ‘opleuken’ dan is het heerlijk om over het gerecht wat truffelolie te druppelen. Geniet van al het lekker wat je voor je hebt staan.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37
Jaspervl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Hier ook 50-50 beuken en eiken, is laatste keer voor de kerst niet eens opgegaan na 10uur. Waarschijnlijk door de kou. Als hij goed aan is dan blijft het ook wel smeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 21:49

zeroday

There is no alternative!

ASS-Ware schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:33:
ik start hem meestal rond 08.00 en als ik dan wakker wordt haal ik hem eruit. De smoker kan 12 uur
en 12 uur is geen enkel probleem. De zalm moet je na het roken toch nog een paar dagen laten liggen en daarna snijden we hem en gaat ie de vriezer in. Na het ontdooien de lekkerste eigen gerookte zalm

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
zeroday schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:02:
[...]

ik start hem meestal rond 08.00 en als ik dan wakker wordt haal ik hem eruit. De smoker kan 12 uur
en 12 uur is geen enkel probleem. De zalm moet je na het roken toch nog een paar dagen laten liggen en daarna snijden we hem en gaat ie de vriezer in. Na het ontdooien de lekkerste eigen gerookte zalm
Rond 8 uur starten gaat helaas niet.
Als ik hem zondag had gekocht, dan wel, dan had ik hem maandagochtend in de pekel kunnen leggen, dinsdag kunnen laten drogen en vanmorgen kunnen roken, maar ja, het kwam zo niet uit.
Dus vanavond rond 21:00 uur heeft hij 24 uur gedroogd en dan roken.
Dan moet hij morgenochtend klaar zijn, dan inpakken en naar kantoor toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
ASS-Ware schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Dus vanavond rond 21:00 uur heeft hij 24 uur gedroogd en dan roken.
Dan moet hij morgenochtend klaar zijn, dan inpakken en naar kantoor toe.
Pin je niet te veel vast op dat drogen, dat kan ook gerust wat minder. Ik lees ook wel eens dat men dat niet eens doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

robkrekel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:53:
[...]
Pin je niet te veel vast op dat drogen, dat kan ook gerust wat minder. Ik lees ook wel eens dat men dat niet eens doet.
Ik vraag het me af... Zal ook van het stuk vlees af hangen.

Ik heb laatst mijn eerste kippetje op de rotisserie gehad. Echt bizar lekker. Maar ik miste wel een stukje 'crunch' van het velletje. Denk toch dat dat aan het -te korte- drogen lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
@mikevdtg We hadden het over zalm koud roken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
robkrekel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:53:
[...]
Hmm, okay.
Hoe lang pekel en droog jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-10 18:45

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ozzie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:54:
Ik heb dit weekend een familie weekend ergens in de Achterhoek en nou kwam ik erachter dat er bij dat vakantiehuis een Ofyr barbecue staat. Iemand geniale ideeen wat ik daarop kan maken?

Ik neem sowieso pulled pork mee van thuis wat ik een dag van te voren maak, maar kunnen nog wel wat dingetjes bij natuurlijk. Voornamelijk bijgerechten.
Nou... wij hadden ook een dergelijk vuurbak met grillplaat staan bij het vakantie huis. Wij hebben paar mooie stukken ossenhaas en grote gamba's gehaald. Deze mooi gebakken op de grillplaat bij een knisperend vuurtje.

Heerlijk als fingerfood....

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
ASS-Ware schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Hmm, okay.
Hoe lang pekel en droog jij?
Ik hou deze ongeveer aan, maar kijk niet op een uur. Zeker met drogen niet. 's ochtends vroeg uit de pekel kan voor mij gerust 's avonds de rook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ozzie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:54:

Smash burgers! En dan ga ik er van uit dat de plaat heet genoeg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
robkrekel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ik hou deze ongeveer aan, maar kijk niet op een uur. Zeker met drogen niet. 's ochtends vroeg uit de pekel kan voor mij gerust 's avonds de rook in.
Thnx.
Hij geeft niet aan hoe lang hij droogt.
Okay, dan houd ik het op 20 uur, kan ik eerder beginnen met roken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das weer iemand anders :+

Maar ja; ander proces, maar kan me voorstellen dat er ook dan verschil is tussen droger of natter materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
ASS-Ware schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Thnx.
Hij geeft niet aan hoe lang hij droogt.
Okay, dan houd ik het op 20 uur, kan ik eerder beginnen met roken.
De tijd tussen dag 2 en dag 3 droog ie. Verder letterlijk uit de tekst gekopieerd:
Q: Kan ik mijn zalm langer pekelen of laten drogen?
A; Langer pekelen zou ik niet doen en drogen ook niet. Je zou wel het drogen kunnen overslaan als je echt niet uitkomt qua tijd. Maar je kunt je zalm ruim van te voren maken en goed bewaren. Dus beter is het om het dan eerder te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
Ach, soms droog ik voor 2 uur als het zo uitkomt. (Na goed droogdeppen). Niets mis mee ime

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geen mooie foto's, wel een leuk experiment:
Een flinke tomahawk volledig in de roomboter gezet. Door de roomboter heb ik verse tijm, bieslook en rozemarijn gemengd.
De tomahawk wil ik ~30 dagen laten rijpen op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgCQnRSxs7EMPbRt0bRWNnT94zQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgMSdV5C9NDrq8k43xCUIS23.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYlihdgpwlxoep2b8a8zPIGqneg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izwDZBIFsa9KMhxEgJO5Hx6b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeS2EvX6Vh8CgwW4MuS4jaz-cHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVEDC4V2pj4hUwLxgj1mV51i.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkZ9A57jPkxJUd7YVq1xSK7_S5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbwRXsOcs0tmSryASjacgOHO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-PjrfrPvpUjOxS5OQXTN3VSAo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7akCqvxbtaQwp2g9wd7xtip.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSdV1wpjRYddIRHh35v1kXWSXYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCJ8OrpiBHMgLnz8VPQplEc7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cafeEE-hT7pUUsstjIjnkMFupxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IguAZ4SZ48mo21LoCHpWrrkE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gaat die boter niet ranzig worden en de ranzige zaak doorzetten op je vlees?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:12
Yalopa schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:09:
Gaat die boter niet ranzig worden en de ranzige zaak doorzetten op je vlees?
Heb je wel eens op yt naar gugafoods gekeken? Dan zie je het antwoord 😉

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@loewie1984
Neen heb ik niet gezien, ik weet wel wat er gebeurt als ik een pakje boter een maand in de koelkast laat liggen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Boter is met gemak een maand te bewaren in de koelkast :)
't Is idd niet dat ik de eerste bedenk dit te doen. Velen gingen mij voor. Zou dus allemaal goed moeten gaan.
Omdat ik een maand heb genomen, heb ik wel besloten de boter niet te gebruiken voor de bereiding.
We zijn nog lang niet zover, maar ik heb nu in mijn hoofd zitten om tegen die tijd de tomahawk schoon te maken en dan op te hangen in de braai en langzaam in de warmte roken en te garen. Daarna een loeihete skillet met ruime hoeveelheid verse boter en dezelfde (verse) kruiden.

Eerst het rijpingsproces maar eens afwachten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Yalopa schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:21:
@loewie1984
Neen heb ik niet gezien, ik weet wel wat er gebeurt als ik een pakje boter een maand in de koelkast laat liggen, vandaar mijn vraag.
Helemaal niks?
Mijn boter blijft wel langer dan een maand goed hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55
Hier wordt ook geregeld boter (verschillende vormen) gebruikt die al even over de THT datum is.. nog nooit wat geks aan gezien en ben er nog nooit ziek van geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn1990 op 11-01-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55
Over houdbaarheid gesproken.. ik kan er echt slecht tegen als er op een product met een THT van bijvoorbeeld juni 2025 staat: na openen beperkt houdbaar. Wat is beperkt dan? Bij het ene product is dat 5 dagen, bij een ander 2 weken en bij weer een ander 2 maanden.. maar dat moet je maar zelf per product bedenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Martijn1990 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:57:
Over houdbaarheid gesproken.. ik kan er echt slecht tegen als er op een product met een THT van bijvoorbeeld juni 2025 staat: na openen beperkt houdbaar. Wat is beperkt dan? Bij het ene product is dat 5 dagen, bij een ander 2 weken en bij weer een ander 2 maanden.. maar dat moet je maar zelf per product bedenken?
Dat is natuurlijk afhankelijk van zoveel factoren.
Mijn koelkast staat op 3 graden. Van mijn moeder op 7 graden
Dat maakt al fors verschil.

Gewoon niet naar data kijken. Maar zelf ruiken, kijken en proeven. Scheelt je veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-10 21:43
Kan het iets te maken hebben met het vocht gehalte? Water kan na tijd wel reden zijn voor groei van bacterieen etc..
Ik maak zelf eens per 3 a 4 weken een potje met geklaarde boter om te bakken en braden. Vandaar mijn bovenstaande vraag / vermoeden.
Boter is een vetstof dus anzich kan daar weinig verkeerd mee gaan.
Maar nu ik het hier toch over heb bevreemd mij wel het volgende.
Eens in de zoveel tijd tover ik een stukje buikspek om in bacon. Hiervoor moet ik nitriet zout gebruiken om botulisme te voorkomen. Maar als leek, hoe zit dit met afhangen, zalm roken en andere vormen van rijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
Zie net de post voor de mijne, daar gebruikte we vroegen de kat voor. Als die het op at gooide we het weg dan dan was het niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Botulisme zit met name in groente die in en op de grond groeien. Denk aan kolen/wortels.
Daarbij is er de laatste 30 jaar in Nederland niemand aan Botulisme gestorven.

In vlees is die kans nihil.
De sporen van de Botulisme gaan dood bij 84graden uit mijn hoofd. De echte bacterie na 10min op 100 graden of 1 minuut op 114 (pressure Cooker dus)
Je bent banger voor andere bacteriën waar je goed ziek van wordt.

Ik weck heel veel. In de weck wereld gaan er ook heel veel spookverhalen over rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dennis1812 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:19:
Daarbij is er de laatste 30 jaar in Nederland niemand aan Botulisme gestorven.
die vind ik wel even te makkelijk om zomaar te roepen.
Zou de afwezigheid niet juist komen doordat er zo schoon en preventief gewerkt word? Zie ok de wiki pagina over Clostridium botulinum : "Infecties bij mensen zijn eerder zeldzaam door goede controle op voedselveiligheid. Er bestaat een antitoxine voor behandeling."
amiaima schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:13:
Eens in de zoveel tijd tover ik een stukje buikspek om in bacon. Hiervoor moet ik nitriet zout gebruiken om botulisme te voorkomen. Maar als leek, hoe zit dit met afhangen, zalm roken en andere vormen van rijpen?
Waarom er expliciet bij zalm/vis gezegd word dat je juist geen nitriet zou mogen gebruiken heb ik nooit begrepen. Wat ik wel weet is dat juist de rook bacterie en schimmel tegen gaat.
Wij roken voor de smaak en hobby, maar het hele proces komt juist van vroeger als manier van conserveren.

@amiaima ik heb overwogen om voor het project zelf boter te klaren. De ene youtuber ramt wat room door de blender en smeert er een homp vlees mee in terwijl een wat serieuzere site over boter maken het heeft over karnemelk, een dagje laten staan om wat fermentatie op gang te brengen en het uitwassen van de boter. Het was mij dus niet duidelijk welke handelingen ik nu moest doen, plus het zat in m'n kop en wilde dus die avond aan de slag :+
Welke manier van boter maken gebruik jij?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASS-Ware
Nou mensen, het koud roken duurde bij Beuk een stuk langer dan bij Els.
Na 10 uur was er nog iets over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czN5y2SXLsTZBmRnh7E3hXGb-i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmB9qi6AOMwNSAq1JyVKaaRr.jpg?f=fotoalbum_large

De zalm ligt weer in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYK-Lg7_7Xp3mxkc0koaYF4bd-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hANJVQ8WGJAS2fgY5MRq0v7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMEcca8JyXD6x2SBKIUCBRgtaTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVLMCMnByZNPz3uqNJ72q6S1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHEvKbBGEZWXsYECFDN4p9Z7mO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rB58ZlEbfkch1wruzfGqa58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbySiEog2YEkzSmZTRBY9R2Z3UU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cvq3NEl8sO0MCduOs4ToEfY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat ziet er heel mooi uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Morgen ben ik jarig en "mag ik kiezen wat we gaan eten"

T-bone: Nee, mag niet
Pulled pork: Nee, mag niet
Shoarma: Nee, mag niet
Schweinehaxe: Gatverdamme, nee mag niet.
Karbonade dan? Nee, mag niet.
"Je weet toch dat ik vlees met draadjes en vet niet lekker vind?"

O+

Dus ik mag biefstuk kiezen :9 *

Lekker met patatjes erbij.

Nu mijn vraag: Groente hoort er ook bij. En ik wil de BBQ aanslingeren. Wat raden jullie aan als leuke groente voor erbij? Ik zag al regelmatig wat gegrilde groente voorbij komen, tomaatje van de grill oid. Zoiets spreekt me wel aan :) Wat hebben jullie voor suggesties?

(*dit is mijn versie van het verhaal, schromelijk overdreven natuurlijk :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Groene asperges, en dan op je bord parmesan erover en een beetje goede balsamico

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gegrilde wortel of paprika vind ik erg lekker.
De klassieke mais is ook altijd goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Raymond schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:52:

O+

Komt bekend voor :+
Ik hou van de authentieke 'Nederlandse' Chin. Ind, Speciaal restaurant eten. De rest van het huis niet. Tegenwoordig vind men dat ik dat maar met mijn verjaardag moet eten, dan zijn ze er voorlopig weer van af _O-
Nu mijn vraag: Groente hoort er ook bij. En ik wil de BBQ aanslingeren. Wat raden jullie aan als leuke groente voor erbij? Ik zag al regelmatig wat gegrilde groente voorbij komen, tomaatje van de grill oid. Zoiets spreekt me wel aan :) Wat hebben jullie voor suggesties?

Afgelopen weekend wat groenten op de braai gegrild. Ik wilde gortdroge groente voorkomen, dus eerst even laten garen met wat rub en olijfolie in een braadslee, daarna heb ik ze in een grillmand gedaan en afgegrild.

Kastanjechanpignons
Brocoloi
Wortel
Courgette
Zoete puntpaprika
Ui
Braairub nr1 van De ik erin (optioneel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N44CeDyM-RhyaCr_QDC6JkZKios=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGbmR9ETWj4noUrSDgL3lsP0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ8PcJYdcyFLanvN7YfHVDrLNvI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMjfVkJQEAuHEh0LXrDXwTRl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xajCzxinFBLAtpHFS8O7L_13Ntg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFwKWOfRs7mhCw2byqFCDvGK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NbqXjX6L58e1pS9nv6npJkdbb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4rSp8WW0tgmUkocPioBRksg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NitMyY59DHCKfrWsA4l3CPm9nX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lapb2HfLyNhwmdfKsnJs7gQJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-10 16:13
Raymond schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:52:

O+

Lekker met patatjes erbij.

Een T-bone wordt mij hier écht niet door de neus geboord. Dan eet de rest maar fishsticks. En die wil ik dan nog best op de BBQ doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Laatst online: 15-10 10:33

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

Ik heb deze week een 2e hands Witkamp braai op de kop getikt die ik eind van de maand ga ophalen. Was een beetje een impuls aankoop, dus ik de tuin is er nog helemaal niet op voorbereid. Ergens dit jaar wordt het achterste stuk van de tuin nog onderheid, dus dan heb ik daar geen kans meer op verzakken (leuk hoor, Gouda..)

De braai komt zonder onderstel, dus ik was van plan om een tijdelijke buitenkeuken in elkaar te zetten van cementblokken. Beetje zoals dit.

Kan ik de braai rechtstreeks op die blokken zetten, of is het beter om er 5cm calciumplaten onder te leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bintmeister schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:00:
Ik heb deze week een 2e hands Witkamp braai op de kop getikt
One of us, one of us, one of us!!
De braai komt zonder onderstel, dus ik was van plan om een tijdelijke buitenkeuken in elkaar te zetten van cementblokken. Beetje zoals dit.

Kan ik de braai rechtstreeks op die blokken zetten, of is het beter om er 5cm calciumplaten onder te leggen?
Heb je een linke naar het model braai? Ik denk dat als het dubbelwandig en met lades is, het allemaal reuze mee zal vallen.

edit: zie net dat het om betonblokken gaat, niet om hout. Dan zou ik me helemaal geen zorgen maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 12-01-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintmeister

Bintmeister

Het is een Witkamp braai, zie: https://www.rookoven.com/afrikaanse-braai-1200.html

Alleen heeft de vorige eigenaar de lades en verwijderd en vuurvaste stenen geplaatst onderin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-gi3aU0kxTuJPPsb5-0i50t1LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgczaLcpagi16t0n0hoPo5by.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 100% gewijzigd door Bintmeister op 12-01-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bintmeister schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:04:
Het is een Witkamp braai, zie: https://www.rookoven.com/afrikaanse-braai-1200.html

Alleen heeft de vorige eigenaar de lades en verwijderd en vuurvaste stenen geplaatst onderin.
[Afbeelding]
Krijg je de lades en bodem wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister

Bintmeister

Nee, die zitten er niet meer bij. Maar voor mij heeft dat ook geen prio.

Ik denk ook niet dat ik die veel zal gebruiken. Weet ook eerlijk gezegd niet waar je die goed voor zou kunnen gebruiken.

Ik heb dan ook al een pizzaoven in de tuin staan, dus warmhouden en bakken kan ook daar in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amiaima
@Koffie ik klaar mijn boter van ongezouteroom boter. Fabrikant is niet zo van belang al merk ik wel dat de goedkope merken meer water bevatten.

Steelpannetje en daar 2 blokken in van 250gram op een laag vuurtje. Afschuimen, roeren en afschuimen tot aan het einde. Als de boter op 100 graden is gaat het pruttelen en begint het water te koken en te verdampen. Vervolgens en op eens word de vetstof helder en dan mag het vuur uit. Ik schuim nog af en laat de ei witten bezinken (mer vuur er onder wil je dat niet want dan beginnen de eiwitten te kleuren).
Als laatste giet ik het over in een wekpotje en laat het afkoelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/476kVpP-nxEhIVsGb6qz5641u4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ld85gWwaKIAhy3I84W3BP7M5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdAs_kfAqWV3k3ZgdVk39SS8Bw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkuLsQVfaoRpVHLffYe4Tawm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F26FrvkwNx-qcQxLPXt9XcTuG3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHCdBX9TDd7DhOCvXls832Df.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvyylQW3QQAUT90bM9r7lbX6P9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bUP05T3AFPh5xFGMQNTuksp.jpg?f=fotoalbum_large

Als je boter maakt van slagroom bijvoorbeeld houd je karnemelk over. Dat moet je uut je boter wassen omdat dat kan bederven.
Pagina: 1 ... 235 ... 347 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism