Die Sukyaki Wagyu A5 BMS12 is wat het zo duur maakt. Zelf gegaan voor het Culinair pakket. Mijn dochter van 8 houdt meer van hamburgertjes en worstjes dan van dure biefstuk.Dennis1812 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:35:
[...]
https://themeatlovers.nl/product/gourmetpakket-platinum
Die ziet er prima uit.
Maar die prijs...
Ik snap het. Ik twijfelde voor deze + 1 kinderset.donleone83 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:48:
[...]
Die Sukyaki Wagyu A5 BMS12 is wat het zo duur maakt. Zelf gegaan voor het Culinair pakket. Mijn dochter van 8 houdt meer van hamburgertjes en worstjes dan van dure biefstuk.
Maar ik ga toch voor een mooie hertenrollade met kerst (en dochter een stukje kip).
2e kerstdag kalkoen. Wellicht van de kamado
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb tot nu toe goede ervaringen met internetslagerij.nl. Ja, soms zijn de stukken van beef en steak mooier, maar de prijs/kwaliteit is zoveel beter. Mocht ik een keer een stuk krijgen dat wat tegenvalt, dan kan het mij niet eens zoveel schelen omdat het zoveel minder kost. De vervoerder is dezelfde als beef en steak, dus je krijgt het gewoon goed gekoeld geleverd.Dennis1812 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:35:
[...]
https://themeatlovers.nl/product/gourmetpakket-platinum
Die ziet er prima uit.
Maar die prijs...
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GzuQR9sFRxhUFlAJZcJxT5aB.jpg?f=user_large)
Gister met de tips van hier voor het eerst pulled pork gemaakt. Was op zich aardig gelukt, had nog iets langer kunnen garen (maar dan had ik eerder moeten beginnen 😂)
Vandaag het restant warm gestoomd en dat was ook nog prima (foto broodje), misschien nog wel lekkerder dan gister.
Al met al was het prima te doen om de Kamado op 110-130 te houden heel de dag. Aan het eind zakte de dome temperatuur wel en nam ook niet toe na het verder open zetten van de schuiven… ik dacht misschien is de houtskool op (ik heb nog niet zo lang een Kamado 😉), dus het rack eruit gelift en bleek dat er kolen genoeg was alleen was het erg naar rechts gaan branden en was en maar een kleine hotspot. De kolen beetje herverdeeld en bij elkaar gelegd en hij kwam weer prima op temp.
Na het eten nog even marshmallows met de kids boven het restant van de kolen gemaakt 😎
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ik heb voor mezelf een Meater Plus onder de boom gelegd, en wil die met kerst meteen goed uitproberen. Heb voor eerste kerstdag een 2kg Picanha gehaald. Ik lees overal dat je 1,5 uur moet uittrekken hiervoor op 130 graden, maar reken zelf maar op 2uur, kan het alleen maar meevallen. Als ik hem warm moet houden, is dan het beste in aluminiumfolie? Of juist in de oven met iets erover?
Voor tweede kerstdag een Bavette rollade gevuld met vers gemaakte pesto, parmaham, spinaziebladeren, Parmigiano Reggiano en pijnboompitjes.
Pulled pork moet ik toch ook nog maar eens gaan maken als ik die foto's hierboven zie
Voor tweede kerstdag een Bavette rollade gevuld met vers gemaakte pesto, parmaham, spinaziebladeren, Parmigiano Reggiano en pijnboompitjes.
Pulled pork moet ik toch ook nog maar eens gaan maken als ik die foto's hierboven zie
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Wat voor mammoet heb jij besteld? Picanha is maximaal 1,5kg. Alles meer is geen picanha maar een deel van een stuk. Mijn ervaring met picanha: beter 2 kleine ipv 1 grote.Ophidian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:09:
Heb voor eerste kerstdag een 2kg Picanha gehaald.
[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 20-12-2022 15:24 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Picanha gaat volgens het internet tot ongeveer 2kg, maar dat moet wel de grootste koe uit de stal geweest zijn ja 😅
Grootste die ik zelf heb gehad was geloof ik 1,5kg en dat was al best een joekel.
Grootste die ik zelf heb gehad was geloof ik 1,5kg en dat was al best een joekel.
Hmm .. in mijn vriezer ligt een stuk van 2.8 kilo 🤔
Tijd voor een nieuwe sig..
dubbel
[ Voor 93% gewijzigd door Koffie op 20-12-2022 16:11 ]
Ah goeie tip voor de volgende keerChevy454 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:23:
[...]
Wat voor mammoet heb jij besteld? Picanha is maximaal 1,5kg. Alles meer is geen picanha maar een deel van een stuk. Mijn ervaring met picanha: beter 2 kleine ipv 1 grote.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Nu weet jij duizend keer meer van bbq dan ik, maar is dit dan niet verkeerd gesneden?Koffie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:10:
Hmm .. in mijn vriezer ligt een stuk van 2.8 kilo 🤔
Geen idee, ik ben bbq'er, geen slagerdonleone83 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:44:
[...]
Nu weet jij duizend keer meer van bbq dan ik, maar is dit dan niet verkeerd gesneden?
Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken
Ik ben begonnen met het voorbereiden van een zalm koud roken voor de kerst, het pekelen.
Hij is wat te groot voor de schaal waar ik in ga pekelen, dus moest er een stukje van af.
:strip_exif()/f/image/3tIC1BdjUQpRYMUxP6uIeLpr.jpg?f=fotoalbum_large)
De stukjes die ik er af heb gehaald heb ik voorzien van een laagje mosterd.
:strip_exif()/f/image/Tg8NvEsD3iZ1GPHMOiVGZzHB.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna wat basterd suiker er op.
:strip_exif()/f/image/aSMUu5U0lytCguHdHhY67QlI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ging op de Weber met een temperatuur van zo’n 180C, gemeten met de dekselthermometer (die afwijkt), maar ver weg van de briketten.
:strip_exif()/f/image/slWHbHC5vl8kjOi7FanD651P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CB67SH0iF5wxo7s8Y0LnJY5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een kern van 50C mocht het er af en was het weer genieten.
Zalm volgens de manier van Bobby Flay.
:strip_exif()/f/image/AL5kHfGjs8wPyn8X9hbDpppB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5bWdYyLQBjy1TArJCgbptL51.jpg?f=fotoalbum_large)
Zalig.
Hij is wat te groot voor de schaal waar ik in ga pekelen, dus moest er een stukje van af.
:strip_exif()/f/image/3tIC1BdjUQpRYMUxP6uIeLpr.jpg?f=fotoalbum_large)
De stukjes die ik er af heb gehaald heb ik voorzien van een laagje mosterd.
:strip_exif()/f/image/Tg8NvEsD3iZ1GPHMOiVGZzHB.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna wat basterd suiker er op.
:strip_exif()/f/image/aSMUu5U0lytCguHdHhY67QlI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ging op de Weber met een temperatuur van zo’n 180C, gemeten met de dekselthermometer (die afwijkt), maar ver weg van de briketten.
:strip_exif()/f/image/slWHbHC5vl8kjOi7FanD651P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CB67SH0iF5wxo7s8Y0LnJY5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een kern van 50C mocht het er af en was het weer genieten.
Zalm volgens de manier van Bobby Flay.
:strip_exif()/f/image/AL5kHfGjs8wPyn8X9hbDpppB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5bWdYyLQBjy1TArJCgbptL51.jpg?f=fotoalbum_large)
Zalig.
Zou het uitmaken of je je zalm koud rookt in een simpele ketel BBQ of in een keramische met deflector plates?
Ik doel dan met name op die deflector plates voor de verspreiding van de rook.
Ik doel dan met name op die deflector plates voor de verspreiding van de rook.
@ASS-Ware Ik zou denken dat die deflector de rook juist teveel naar de zijkant van de BBQ leidt.
Ik zet mn CSG altijd op de defelector, maar lijkt me niet dat het heel veel uitmaakt eigenlijk waar je hem zet. De hele dome staat toch altijd redelijk vol rook.
Enige waar je op moet letten als je hem op de deflector zet is dat je zalm niet te direct onder je CSG ligt aangezien je dan toch lichte garing kan krijgen van de minimale hitte van je brandende rookmot.
Enige waar je op moet letten als je hem op de deflector zet is dat je zalm niet te direct onder je CSG ligt aangezien je dan toch lichte garing kan krijgen van de minimale hitte van je brandende rookmot.
Ff een vraagje wel in de categorie "voer" en "bbq" maar dan de lees variant
.
Ik heb momenteel 3 boeken van jord Althuizen. Winter bbq, smokey goodness en burgers & bbq bites.
Voor mijn werk heb ik digitale cadeaubon gekregen om iets uit te kiezen uit een specifieke webshop. Daar zijn allerlei soorten producten, nu staat er ook als optie het nieuwste boek van Jord; Brand new bbq.
Heeft iemand dat boek al? Is het een leuke variant of is het misschien een beetje hetzelfde als de vorige boeken in een ander jasje?
Ik heb momenteel 3 boeken van jord Althuizen. Winter bbq, smokey goodness en burgers & bbq bites.
Voor mijn werk heb ik digitale cadeaubon gekregen om iets uit te kiezen uit een specifieke webshop. Daar zijn allerlei soorten producten, nu staat er ook als optie het nieuwste boek van Jord; Brand new bbq.
Heeft iemand dat boek al? Is het een leuke variant of is het misschien een beetje hetzelfde als de vorige boeken in een ander jasje?
Ik kan jouw vraag niet beantwoorden helaas, maar wel als tip deze meegeven:haborym schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:14:
Ff een vraagje wel in de categorie "voer" en "bbq" maar dan de lees variant.
https://www.bol.com/nl/nl...ompleet/9200000085063210/
Als je die nog niet hebt, zeker een aanrader!
Hier kun je 'm online inkijken: https://www.bol.com/nl/nl...ZPcw.2_11.12.ProductImagehaborym schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:14:
Ff een vraagje wel in de categorie "voer" en "bbq" maar dan de lees variant.
Boeken van Jord zijn eigenlijk altijd wel een no-brainer, maar ik ben dan ook een beetje een fanboy
Thanks. Net de push die ik denk ik zochtKoffie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:25:
[...]
Hier kun je 'm online inkijken: https://www.bol.com/nl/nl...ZPcw.2_11.12.ProductImage
Boeken van Jord zijn eigenlijk altijd wel een no-brainer, maar ik ben dan ook een beetje een fanboy
Heb hem meteen even in wensenlijstje gezet.Koffie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:25:
[...]
Hier kun je 'm online inkijken: https://www.bol.com/nl/nl...ZPcw.2_11.12.ProductImage
Lijkt me een nuttig boek.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Welke temperatuur moet je je kip bewaren tijdens het nat pekelen? Gewoon koelkast of gaat een nachtje in de garage op 8-10 graden ook goed?
Koelkast is nogal vol deze dagen ☺️
Met kip zou ik geen risico nemen, wellicht heb je wat dingen in de koelkast die beter tegen iets warmere temperaturen kunnen dan de kip?PnD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:56:
Welke temperatuur moet je je kip bewaren tijdens het nat pekelen? Gewoon koelkast of gaat een nachtje in de garage op 8-10 graden ook goed?
Try SCE to Aux
Voor kerst krijg ik (geen verrassing dus) een divide & conquer set van m’n vriendin voor in de Grill Guru Large. Lees van veel mensen dat zo’n set een echte toevoeging is!
Nu wil ik ook wat vaker gerechten maken met rookhout en heb tot nu toe alleen appel chucks gehad voor pulled pork en 1x spare ribs. Wil nu meer hout bestellen en vroeg me af wanneer jullie kiezen voor chunks en wanneer voor chips. Ik zag namelijk deze deal voor 9 kilo chunks in verschillende soorten, maar een chunk rookt relatief lang natuurlijk en dat is misschien niet altijd nodig?
Gebruiken jullie ook rookhout voor gerechten die er relatief kort op liggen? En dan chips ipv chunks?
Nu wil ik ook wat vaker gerechten maken met rookhout en heb tot nu toe alleen appel chucks gehad voor pulled pork en 1x spare ribs. Wil nu meer hout bestellen en vroeg me af wanneer jullie kiezen voor chunks en wanneer voor chips. Ik zag namelijk deze deal voor 9 kilo chunks in verschillende soorten, maar een chunk rookt relatief lang natuurlijk en dat is misschien niet altijd nodig?
Gebruiken jullie ook rookhout voor gerechten die er relatief kort op liggen? En dan chips ipv chunks?
Chips gebruik ik alleen als het kort moet roken maar als de chunks te groot zijn en ik geen chips heb dan zaag of hak ik de chunks kleiner.Martijn1990 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:48:
Voor kerst krijg ik (geen verrassing dus) een divide & conquer set van m’n vriendin voor in de Grill Guru Large. Lees van veel mensen dat zo’n set een echte toevoeging is!
Duidelijke reactie, heb je een inschatting wanneer iets “kort” is qua roken? Korter dan 1 uur of zo? Als ik bv pulled pork maak gooi ik er 2/3 chunks op, aangezien het vlees de eerste 2/3 uur of zo rook opneemt.Sithlord76 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:54:
[...]
Chips gebruik ik alleen als het kort moet roken maar als de chunks te groot zijn en ik geen chips heb dan zaag of hak ik de chunks kleiner.
Chunks gaan langer mee, en kun je strategisch plaatsen zodat ze pas later gaan roken.Martijn1990 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:48:
Chips kan soms wat lastiger zijn, maar met inpakken in alufolie kom je een eind.
Aanbieding is een nette prijs trouwens, bij ons zijn ze iig duurder
Vandaag voor het eerst zalm koud gerookt.
CSG vol.
:strip_exif()/f/image/oKkIckL0RA2dnWBwo1cUve3A.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansteken.
:strip_exif()/f/image/28XZ2HxIzoHJQ9SRx8g3lbP3.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker roken.
:strip_exif()/f/image/oMb56tKkmNpy8KyJ5Omj1BYm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is om 14:00 aangestoken, zalm er op, onder en boven de boel op een kiertje.
Later ging ik naar een kerst etentje van het werk en om 20:30 was ik weer thuis.
Er was toen al geen rook meer, ik weet niet exact wanneer hij klaar was met roken, maar hij lijkt wel volledig opgebrand.
:strip_exif()/f/image/U7f4IrzvRoQ5JhmTESf2bks7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo’n ding hoort toch tussen de 8 en 10 uur te roken?
Wat is jullie ervaring?
CSG vol.
:strip_exif()/f/image/oKkIckL0RA2dnWBwo1cUve3A.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansteken.
:strip_exif()/f/image/28XZ2HxIzoHJQ9SRx8g3lbP3.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker roken.
:strip_exif()/f/image/oMb56tKkmNpy8KyJ5Omj1BYm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is om 14:00 aangestoken, zalm er op, onder en boven de boel op een kiertje.
Later ging ik naar een kerst etentje van het werk en om 20:30 was ik weer thuis.
Er was toen al geen rook meer, ik weet niet exact wanneer hij klaar was met roken, maar hij lijkt wel volledig opgebrand.
:strip_exif()/f/image/U7f4IrzvRoQ5JhmTESf2bks7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is jullie ervaring?
Oef, lastig. 10 graden is wel veel voor kip voor zo'n lange tijd.PnD schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:56:
Heb je niet een koelbox met wat koelelementen?
Zou idd nu nog moeten branden, maar soms kan het sneller gaan.ASS-Ware schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:31:
Wat is jullie ervaring?
Kun je eens kijken of je kunt zien of het spoortje netjes gevolgd is, of dat het vuurtje wellicht toch is overgeslagen waardoor hij in korte tijd alles in 1 keer heeft gebrand?
Je CSG lijkt niet overvol gevuld te zijn, ik zie niets over de randen heen gaan.
Ik zal morgen nog eens kijken.Koffie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:35:
[...]
Zou idd nu nog moeten branden, maar soms kan het sneller gaan.
Kun je eens kijken of je kunt zien of het spoortje netjes gevolgd is, of dat het vuurtje wellicht toch is overgeslagen waardoor hij in korte tijd alles in 1 keer heeft gebrand?
Je CSG lijkt niet overvol gevuld te zijn, ik zie niets over de randen heen gaan.
Morgen voorbereidingen voor kerstdiner op kerstavond. Er gaat tegen bedtijd een brisket op, de volgende dag kijk ik dan wel verder.
Ik maak ook nog een toetje op de kamado, de laatste keer dat ik dat deed proefde ik aardig wat vettigheid, ik wil dus eigenlijk morgenmiddag mijn kamado schoonbranden. Nog nooit gedaan
Nog praktische tips?
Voegt het toe om wat aanmaakhout erbij te doen voor een nog hogere temperatuur?
Ik maak ook nog een toetje op de kamado, de laatste keer dat ik dat deed proefde ik aardig wat vettigheid, ik wil dus eigenlijk morgenmiddag mijn kamado schoonbranden. Nog nooit gedaan
Jij als doorgewinterde BBQ’er had ik verwacht dat je dat wel eens had gedaan, al gebruik je volgens mij vooral een braai?Koffie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:38: ik wil dus eigenlijk morgenmiddag mijn kamado schoonbranden. Nog nooit gedaanNog praktische tips?
Ik probeer m’n kamado zo min mogelijk schoon te branden, maar af en toe doe ik het wel eens. Maar dan gewoon na gebruik alles open gooien en opstoken tot 250 en dan een klein halfuurtje laten staan. Daarna goed schoon borstelen (de roosters dan). Verder geen ervaring met aanmaakhout of zo. Ben daar wel benieuwd naar.
Alles open en geen plastic ofzo op de roostersKoffie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:38:
Morgen voorbereidingen voor kerstdiner op kerstavond. Er gaat tegen bedtijd een brisket op, de volgende dag kijk ik dan wel verder.
Ik maak ook nog een toetje op de kamado, de laatste keer dat ik dat deed proefde ik aardig wat vettigheid, ik wil dus eigenlijk morgenmiddag mijn kamado schoonbranden. Nog nooit gedaanNog praktische tips?
Als je simpelere ziel kolen hebt gooi je die erin met een aantal aanmaakwokkels en fikken maar.
Kan met elke houtskool. Kan ook bijvullen met andere kolen
Dan weer blokjes en even geduld.
Hier haalt hij 350'400 graden wel met schoonmaken.
Alles weer maagdelijk wit dan
[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 22-12-2022 22:03 ]
350/400? 😱 Heb de mijne nooit heter dan 300 gekregen. Ook niet per se geprobeerd trouwens.Dennis1812 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:01:
[...]
Alles open en geen plastic ofzo op de roosters
Als je simpelere ziel kolen hebt gooi je die erin met een aantal aanmaakwokkels en fikken maar.
Kan met elke houtskool. Kan ook bijvullen met andere kolen
Dan weer blokjes en even geduld.
Hier haalt hij 350'400 graden wel met schoonmaken.
Alles weer maagdelijk wit dan
[ Voor 3% gewijzigd door Martijn1990 op 22-12-2022 22:26 ]
Braai is wel favoriet ja, maar kamado word ook veel gebruikt.Martijn1990 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:57:
[...]
Jij als doorgewinterde BBQ’er had ik verwacht dat je dat wel eens had gedaan, al gebruik je volgens mij vooral een braai?
Normaal doe ik niet zo aan schoonbranden, maar de laatste keer was er bij een zoet gerecht echt een vette bbq smaak te proeven.
Thanks voor de tips iedereen
Dat ding was bij ons in de vries kou voor de helft op gebrand. Maar bij jou is wel redelijk snel ja. Zalm al geproefd?Zo’n ding hoort toch tussen de 8 en 10 uur te roken?
Wat is jullie ervaring?
Dank. Ik heb hem ook maar gekocht van de Tintelingen bon die ik in mijn kerstpakket had. Is mijn eerste bbq boek. Ben benieuwd!Koffie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:25:
[...]
Nee, eerst 2 dagen afgedekt in de koelkast.El-Vder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 02:40:
[...]
Dat ding was bij ons in de vries kou voor de helft op gebrand. Maar bij jou is wel redelijk snel ja. Zalm al geproefd?
Ik kan niet zien of het is overgeslagen.Koffie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:35:
[...]
Zou idd nu nog moeten branden, maar soms kan het sneller gaan.
De leverancier zegt dat het komt door de rookmot, Alder (Elzen) brandt sneller dan bijvoorbeeld Beuken.
Hmm, ik hoop dan maar dat het daar aan ligt.
Nou, vandaag de kamado schoongebrand hoor 
Eerst de kolenmand uitgeschud, as-bak geleegd en de boel terug erin. Paar wokkels tussen de restanten kolen en daar wat aanmaakhout op.
Toen het brandde nog wat extra houtskool (prut houtskool, veel te klein) erop gemikt.
Half uur later de bbq gesloten en de topvent eraf gehaald.
De temperatuur in het gat van de dome steeg tot ver boven de 300 graden, hoger ging de sensor niet
De branderpot is goed wit geworden, de dome is bovenin iets lichter van kleur geworden, maar lang niet zo schoon als ik had gehoopt.
Nu maar hopen dat de vette bijsmaak hiermee weg is
Verder vandaag voorbereidingen voor kerstdiner van morgen gedaan.
Flink stuk procureur in plakken gesneden en in een heerlijk slather van rub, olie, geraspte ui en geraspte knoflook gezet.
De brisket getrimd, ik ben altijd te bang dat ik veel te veel weg snij ... vervolgens geinjecteerd met bouillon en ook deze met een slather ingewreven (t-rex white, paprika, schuetje whisky, bouillon, moeilijk uit te spreken saus uit Engeland en wat extra verse peper).
Vanavond om een uurtje of 12 wil ik de brisket erop leggen.
Omdat ik toch in de buitenkeuken stond meteen even de picanha gepakt waar het enkele posts terug over ging:
Verder geen info over, want hij lag vers in de vitrine bij de slager toen ik 'm kocht.
Eerst de kolenmand uitgeschud, as-bak geleegd en de boel terug erin. Paar wokkels tussen de restanten kolen en daar wat aanmaakhout op.
Toen het brandde nog wat extra houtskool (prut houtskool, veel te klein) erop gemikt.
Half uur later de bbq gesloten en de topvent eraf gehaald.
De temperatuur in het gat van de dome steeg tot ver boven de 300 graden, hoger ging de sensor niet
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
De branderpot is goed wit geworden, de dome is bovenin iets lichter van kleur geworden, maar lang niet zo schoon als ik had gehoopt.
Nu maar hopen dat de vette bijsmaak hiermee weg is
Verder vandaag voorbereidingen voor kerstdiner van morgen gedaan.
Flink stuk procureur in plakken gesneden en in een heerlijk slather van rub, olie, geraspte ui en geraspte knoflook gezet.
De brisket getrimd, ik ben altijd te bang dat ik veel te veel weg snij ... vervolgens geinjecteerd met bouillon en ook deze met een slather ingewreven (t-rex white, paprika, schuetje whisky, bouillon, moeilijk uit te spreken saus uit Engeland en wat extra verse peper).
Vanavond om een uurtje of 12 wil ik de brisket erop leggen.
![]() | ![]() | ![]() |
Omdat ik toch in de buitenkeuken stond meteen even de picanha gepakt waar het enkele posts terug over ging:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Verder geen info over, want hij lag vers in de vitrine bij de slager toen ik 'm kocht.
That makes two of us, die van mij is as we speak aan het schoon branden met de houtskool die er nog in zat. Deze was vochtig maar hij is nu goed aan.
Morgenvroeg 05:30 eruit voor de procureur
Foto's volgen!
Morgen gaat de varkensnek op de Kamado. 2.1kg, heeft het nog nut om die vanavond al met de rub in de koelkast te leggen? Of heeft dat nog nadelen? Zoals uitdrogen?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Als er zout in zit kan dat wel vocht onttrekken ja.
Persoonlijk doe ik het nooit. Het penetreert toch nagenoeg niet naar mijn mening.
Persoonlijk doe ik het nooit. Het penetreert toch nagenoeg niet naar mijn mening.
Die van mij ligt sinds vanmiddag in de rub.MrVegeta schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:20:
Morgen gaat de varkensnek op de Kamado. 2.1kg, heeft het nog nut om die vanavond al met de rub in de koelkast te leggen? Of heeft dat nog nadelen? Zoals uitdrogen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xc0uA6HfCFb0FSpz8WaCa4TA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7OsyM6Mm2fqK7yIhL2IRs2L0.jpg?f=user_large)
Pp rub ik altijd de avond van te voren. Je zou 'm zelfs nog kunnen insnijden Ala een buikspek, of in 2 of 3 kleinere stukken snijden voor meer oppervlakte bark
Is het dan juist niet een soort van pekelen?Dennis1812 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:31:
Als er zout in zit kan dat wel vocht onttrekken ja.
Ligt die er nou als een gekke niet-fotogenieke tumor bij of heb je 'm gevlinderd?loewie1984 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:32:
[...]
Die van mij ligt sinds vanmiddag in de rub.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De doel van pekelen is zout toevoegen aan je product tot in der kern, dat is bij een nachtje in een zoutige rub echt niet aan de orde.barrymossel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:01:
[...]
Is het dan juist niet een soort van pekelen?
Ook hou je echt geen bak vocht over in je verpakking.
De meningen zijn verdeeld over tussen wat we in de praktijk doen (tussen de oren, onderbuikgevoel) en wat wetenschappelijk bewezen is.
Hoewel ik als geek/tweaker/nerd eigenlijk van het laatste zou moeten zijn, ben ik eigenlijk in de praktijk van het eerste type.
Vraagje: wat is het verschil tussen:
https://www.intratuin.nl/...2021-zwart-d-37-h-51.html
En
https://www.intratuin.nl/...2021-zwart-d-50-h-60.html
Ze hebben dezelfde diameter maar de onderste lijkt langer…is dat ook zo? En heeft dat een functie
En
Ze hebben dezelfde diameter maar de onderste lijkt langer…is dat ook zo? En heeft dat een functie
Maakt geen ruk uit. Het enige wat telt (bij zulke eitjes) is het grilloppervlak).sjaak81 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:47:
En
Hooooguit dat je kunt neuzelen in de margen over afstand tussen je kooltjes en je rooster, maar zonder ze in het echt te zien maakt het wmb weinig uit.
Dat gezegd hebbende; wat wil je er mee doen? Er past max een klein procureurtje op of 3 hamburgertjes. Voor ernaast prima maar als primaire zou ik eerder voor dat geld voor een 57cm ketel gaan.
Ik wil hm gebruiken naast een weber voor low en slow van bijv sukadeKoffie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:53:
[...]
Maakt geen ruk uit. Het enige wat telt (bij zulke eitjes) is het grilloppervlak).
Hooooguit dat je kunt neuzelen in de margen over afstand tussen je kooltjes en je rooster, maar zonder ze in het echt te zien maakt het wmb weinig uit.
Dat gezegd hebbende; wat wil je er mee doen? Er past max een klein procureurtje op of 3 hamburgertjes. Voor ernaast prima maar als primaire zou ik eerder voor dat geld voor een 57cm ketel gaan.
Prima tochsjaak81 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:13:
[...]
Ik wil hm gebruiken naast een weber voor low en slow van bijv sukade
Nee zeker niet gevlinderd, toen ik de zak openmaakte kwam er nog een klein stuk tevoorschijn. Ik denk dat Aalvink dat gedaan heeft om tot 2.5kg te komen.Koffie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:16:
[...]
Ligt die er nou als een gekke niet-fotogenieke tumor bij of heb je 'm gevlinderd?
Zoals ie uit de zak kwam heb ik hem behandeld, links en rechts klein beetje vet weggesneden maar was eigenlijk niet nodig denk ik.
Anyways, wekker ging hier om 05:15 af maar al de hele nacht slecht geslapen. Had misschien nog eerder willen beginnen maar hij is er om 05:45 opgegaan. Ben nu de temp stabiel aan het krijgen zodat ik nog wat slaap kan vatten..
Beetje jammer is het wel ..loewie1984 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 06:16:
[...]
Nee zeker niet gevlinderd, toen ik de zak openmaakte kwam er nog een klein stuk tevoorschijn. Ik denk dat Aalvink dat gedaan heeft om tot 2.5kg te komen.
Hier andersom: Rond een uur of 12 de bbq aangestoken en warm laten worden. Brisket erop en toch nog tot een uurtje of 2 in de gaten te houden.Anyways, wekker ging hier om 05:15 af maar al de hele nacht slecht geslapen. Had misschien nog eerder willen beginnen maar hij is er om 05:45 opgegaan. Ben nu de temp stabiel aan het krijgen zodat ik nog wat slaap kan vatten..
Waar ik al bang voor was: veeeel te voorzichtig geweest waardoor de temp veel te laag is gebleven

Meater heeft niet meer dan ~ 75 graden ambient gezien, kern is blijven steken op niet hoger dan 54 graden
Nu de boel weer even opgepept. Brisket met wat bouillon in de alufolie gestopt. Dit word een stressdag
Ben in staat een bavette als backup uit de vriezer te trekken.
Lichtelijk balen natuurlijk maar met jouw skills trek je dat wel recht toch? Hij ligt er nu 2 uur op. Dome temp 110, temp van de pp is al 57 graden. Maar ik heb gezien op grafieken hier dat het in het begin snel gaat maar naar mate de temp hoger wordt het langer duurt, toch?!
Ik stress gewoon omdat het niet gaat zoals bedacht. In mijn hoofd is dat stuk vlees allang al verklootloewie1984 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:51:
Lichtelijk balen natuurlijk maar met jouw skills trek je dat wel recht toch?

Gaat snel, maar zo rond de 70 kom je in de stall/zoneHij ligt er nu 2 uur op. Dome temp 110, temp van de pp is al 57 graden. Maar ik heb gezien op grafieken hier dat het in het begin snel gaat maar naar mate de temp hoger wordt het langer duurt, toch?!
Heb je een wholepacker Koffie? Heb voor
morgen namelijk ook m’n eerste brisket (3,5kg) op de planning staan en had gelezen dat de stelregel was ongeveer 3 uur per kg. Dan zou het bij een “halve” ruimschoots goed horen te komen vandaag.
Hier gaat zo de Boston butt er op. En dan maak ik er ook nog een Picanha bij morgen (we zijn met 13 grote eters). Idee is dat de pulled pork de vriezer in kan als de brisket goed lukt. Als de brisket niet slaagt heb ik in ieder geval genoeg vlees voor het gezelschap.
morgen namelijk ook m’n eerste brisket (3,5kg) op de planning staan en had gelezen dat de stelregel was ongeveer 3 uur per kg. Dan zou het bij een “halve” ruimschoots goed horen te komen vandaag.
Hier gaat zo de Boston butt er op. En dan maak ik er ook nog een Picanha bij morgen (we zijn met 13 grote eters). Idee is dat de pulled pork de vriezer in kan als de brisket goed lukt. Als de brisket niet slaagt heb ik in ieder geval genoeg vlees voor het gezelschap.
Ik heb een 1/3e van ~ 2 kilo.denyos schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:21:
Heb je een wholepacker Koffie? Heb voor
De leverancier had alleen een wholepacker of een 1/3e. Een hele nog nooit gedaan, maar het zou qua vet, gewicht en dikte wel schelen als je een hele hebt.
Ik maak me voornamelijk druk om het idee dat hij er droog uitkomt - ook al is hij geinjecteerd.
Postje pics van je sessie morgen?
SlimHier gaat zo de Boston butt er op. En dan maak ik er ook nog een Picanha bij morgen (we zijn met 13 grote eters). Idee is dat de pulled pork de vriezer in kan als de brisket goed lukt. Als de brisket niet slaagt heb ik in ieder geval genoeg vlees voor het gezelschap.
Het zal hier wel meevallen. We zijn met z'n 8en vandaag, hebben eerst nog een borrel met wat hapjes. Ik heb ook nog een halve zalmzijde en 2 kilo gyros. Maarja .. ook brisket met m'n grote mond
Van een paar uur extra op 75 graden droogt zo’n stuk vlees toch niet uit? Dat is zeg maar low ‘n slow to the maxKoffie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:31:
[...]
Ik heb een 1/3e van ~ 2 kilo.
De leverancier had alleen een wholepacker of een 1/3e. Een hele nog nooit gedaan, maar het zou qua vet, gewicht en dikte wel schelen als je een hele hebt.
Ik maak me voornamelijk druk om het idee dat hij er droog uitkomt - ook al is hij geinjecteerd.
Postje pics van je sessie morgen?
Ik ben toch malle pietje niet!
We zitten nu rond de 90-94 (afhankelijk waar je meet). In het dikste stuk vind ik 'm nog te stug.The Legend schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:45:
[...]
Van een paar uur extra op 75 graden droogt zo’n stuk vlees toch niet uit? Dat is zeg maar low ‘n slow to the max
Ik had 'm al in de alufolie met bouillon, dus uitgedroogd issie zeker niet nee
Heb de boel nu in een ovenschaal teug op het rooster, om te voorkomen dat de lekkere sappen weglopen bij het inprikken.
Zodra hij goed is haal ik het eraf en dan in een handdoek ofzo. In de loop van de middag maar weer op temperatuur laten komen, misschien in de la van de braai denk ik.
Hier staat de KJ even schoon te branden voor Tweede Kerstdag. Zaten nog genoeg kolen in van de vorige sessie dus hij mag richting de 350-400C (haalt ie makkelijk) en dan de roosters nog even goed schoon borstelen dan kan hij er weer tegen aan! Succes met de bereidingen vandaag
@Koffie Laat hem terug koelen naar 70 graden en dan ingepakt houden en in de oven op 60 graden. Kun je gewoon zo laten tot je hem gaat serveren. Eventueel nog wat extra vet (beef tallow/ossewit) erbij.
[ Voor 3% gewijzigd door MasterMaceMichu op 24-12-2022 10:01 ]
Hoezo dezelfde diameter? De specs zijn nogal onduidelijk (nergens expliciet de rooster diameter), maar geven wel verschillende maten aan?sjaak81 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:47:
En
Extra hoogte heeft ook voordelen. Mogelijk meer ruimte voor kolen (voor lange sessies zonder bijvullen) en meer ruimte onder de dome om in twee etages te werken / makkelijker iets van een dubbel-indirect opstelling te knutselen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ok even een vraagje voor de mensen met veel accessoires, hoe en waar slaan jullie alles op?
Heb gisteren de spit on fire binnen gekregen en dat is best wel een lomp ding, dus nu zit ik er een beetje mee hoe dat op te slaan
Mijn grates en plates zitten in een samla voorlopig maar die spit on fire en de andere tools zit ik dus beetje mee, kan ze wel los in een krat legen, maar ben beetje op zoek naar ideen en inspiratie
Heb gisteren de spit on fire binnen gekregen en dat is best wel een lomp ding, dus nu zit ik er een beetje mee hoe dat op te slaan
Mijn grates en plates zitten in een samla voorlopig maar die spit on fire en de andere tools zit ik dus beetje mee, kan ze wel los in een krat legen, maar ben beetje op zoek naar ideen en inspiratie
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Zo'n kussenbak voor buiten.Bokkie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:09:
Ok even een vraagje voor de mensen met veel accessoires, hoe en waar slaan jullie alles op?
Waarom zou je?MrVegeta schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:20:
Je trekt hem na bereiden uit elkaar en mixt alles toch door elkaar.
Gisteren Iberico buikspek met zwoerd op de BBQ gedaan.
Veel gaatjes gemaakt in de huid, zout er op en in een laag zout gelegd, 24 uur in de koelkast.
:strip_exif()/f/image/5ANVnLv0xFDN2jLPkCij2kvh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FYuzuF3K60dIh2fBIoZ0yL8t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NTl0VcxFnq7GQdA70z4lcBLL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SHIfP1PMFfnWg6s8ekUzm1Nv.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna het natte zout er afgehaald, pezo op het vlees, BBQ op 150C, indirect tot 80C kern.
Daarna naar 200C en af en toe direct, huid omlaag, tot een kern van 90C.
:strip_exif()/f/image/BGc6nArGVYUkw0sKd0BPOhbG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mnghsr6aNuKsyFa0o2CLZgSR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bw2FlPmMPgF1bLaycrd5cEnH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oUyGfk0nb75McSnq367uQmNp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KVQQnqmqH4o5dxwtzjJrnKFB.jpg?f=fotoalbum_large)
Crispy huid en heerlijke smaak.
Super tevreden.
Veel gaatjes gemaakt in de huid, zout er op en in een laag zout gelegd, 24 uur in de koelkast.
:strip_exif()/f/image/5ANVnLv0xFDN2jLPkCij2kvh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FYuzuF3K60dIh2fBIoZ0yL8t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NTl0VcxFnq7GQdA70z4lcBLL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SHIfP1PMFfnWg6s8ekUzm1Nv.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna het natte zout er afgehaald, pezo op het vlees, BBQ op 150C, indirect tot 80C kern.
Daarna naar 200C en af en toe direct, huid omlaag, tot een kern van 90C.
:strip_exif()/f/image/BGc6nArGVYUkw0sKd0BPOhbG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mnghsr6aNuKsyFa0o2CLZgSR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bw2FlPmMPgF1bLaycrd5cEnH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oUyGfk0nb75McSnq367uQmNp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KVQQnqmqH4o5dxwtzjJrnKFB.jpg?f=fotoalbum_large)
Crispy huid en heerlijke smaak.
Super tevreden.
Zodat ik dat niet in de ochtend hoef te doen.ASS-Ware schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:37:
[...]
Waarom zou je?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Lekker bezig BokkieBokkie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:09:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/st5yJhRX0LI6kdqK8SPkQOG5.jpg?f=user_large)
Gister 2 kippetjes open gesneden en gerubt nachtje in de koelkast en straks op de KJ easy does it voor mij dit jaar 😉 1e en 2e kerstdag zijn we elders 😎
Leuk om alle winter bbq verhalen te lezen van een ieder! Fijne feestdagen!
[ Voor 9% gewijzigd door -Jaap-io op 24-12-2022 13:44 ]
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ziet er al goed uit! Als het aan m’n dochter had gelegen hadden we die morgen ook gegeten. Maar pappa had eindelijk een “goed” excuus voor brisket dus die moeten we een andere keer maar weer maken. Het oerhammetjes recept van Jord is erg lekker (heb eigenlijk nog niet op een andere manier gemaakt, dus heb geen andere recepten om mee te vergelijken).Sahi_NL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:59:
Hier staan vanavond Oerhammetjes op het menu, naar recept van Jord (Smokey Goodness).
[Afbeelding]
Dus mijn PP blijft op 75 hangen, bbq temp is constant 105 geweest. Heb eigenlijk nog maar 1 uur te gaan voor ie moet gaan rusten. Heb hem net ingepakt en de temp vd bbq verhoogd naar 130. Kan ik nog iets anders doen?
Rusten bij pulled pork is al eerder over geschreven.. moet het wel/niet. Ik ben van mening dat je die tijd gewoon kan gebruiken om verder te garen. Alleen met pullen even rekening houden dat het waarschijnlijk erg warm is.
Verder kan je nu weinig meer doen denk. De temperatuur wil je niet nog verder opschroeven en je bent al ingepakt.
Inpakken probeer ik altijd te doen na een uurtje of 5,5-6. Dan zit ik meestal precies tegen de 70 graden aan en zo ben ik de stall iets voor.
Verder kan je nu weinig meer doen denk. De temperatuur wil je niet nog verder opschroeven en je bent al ingepakt.
Inpakken probeer ik altijd te doen na een uurtje of 5,5-6. Dan zit ik meestal precies tegen de 70 graden aan en zo ben ik de stall iets voor.
In de oven bewaren op de gewenste temp is prima te doen, zet de oven op een graad of 50 en je kan hem uren bewaren. Gaar het vlees niet te ver (graad of 54) want hij gaart nog ietsje door de eerste minuten.Isniedood schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:43:
Niet helemaal een BBQ vraag maar wel toepasbaar voor een barbeque.
Het volgende is er aan de hand. Voor de kerst heb ik een stuk entrecote van 1,6kilo. Ik wil deze opwarmen tot een kerntemperatuur van 58 graden. (medium rare) Gezien het formaat vlees heb ik geen idee hoe lang dit gaat duren waardoor ik hem ruim van te voren wil garen.
Ik meen ooit bij een kookcursus gehoord te hebben dat je vlees urenlang op temperatuur kan houden. Dit zou als volgt gaan. Wanneer je de gewenste kerntemperatuur behaald hebt leg je het vlees in een oven dat enkele graden koeler is dan de kerntemperatuur. Indien de oven even warm of iets koeler is dan gaart het vlees niet verder door. Klopt dit? Is het inderdaad zo dat ze dit ook in restaurants doen?
Ik heb me suf lopen googlen, maar kan het antwoord niet vinden. Ik zie suggesties van 70 tot 80 graden, maar dan ben je volgens mij gewoon aan het doorgaren.
Edit: oh en als ik hem op deze manier op temperatuur kan houden, werkt dit dan ook met de reverse sear methode. Oftewel: op temperatuur houden en vervolgens even afbakken wanneer je hem wil gaan eten.
Grote cateraars doen het ook zo.
Ik verbaas me zo over de verschillen in kerntemperatuur. Online gaan ze van 53-58 graden voor medium-rare. 58 graden is wat mij betreft bijna well-done. Verschil van die 5 graden is mijn inziens nogal groot.Isniedood schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:43:
Niet helemaal een BBQ vraag maar wel toepasbaar voor een barbeque.
Het volgende is er aan de hand. Voor de kerst heb ik een stuk entrecote van 1,6kilo. Ik wil deze opwarmen tot een kerntemperatuur van 58 graden. (medium rare)
Ik zou 52 graden aanhouden, dan loopt ie nog 2 graden ofzo op en is het prima. Maar goed, dat ben ik...
Iemand nog tips voor de vetcap van een picanha?
Afvakkelen is niet zonder risico en resulteert vaak in zwarte plekken.
Hoe doen jullie hem?
Hoe doen jullie hem?
Zorg voor een goede lange tang. Vetkap tot het vlees kruislings insnijden en enkel peso erop. Indirect gaten met de vetkap boven en als laatste met de vetkap naar beneden (om en om) affakkelen. Zorgt voor veel ooh’s en aah’s bij de gasten. Houd je kerntemperatuur in de gaten! Tien minuutjes laten rusten en op de draad aansnijdenASS-Ware schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:39:
Iemand nog tips voor de vetcap van een picanha?
Hoe doen jullie hem?
Zo boys, eind goed al goed.
Mijn eerste PP is een feit. Vanochtend dus om 05:15 opgestaan om om 05:45 de PP erop te kunnen leggen.
Qua temperatuur verloop, als je de kamado stabiel hebt zo rond de 105 dan zit ie binnen notime op 40 graden en dan schrik je wel even dat je denkt: gaat ie niet te snel zijn. Echter rond de 60~70 komt de stall.
Ik ben in de middag nog even een dutje gaan doen rond half 1, toen ik om 3 uur wakker werd zat ie pas op 75 graden. Toen kreeg ik wel even schrik omdat ik nog maar een uur had om tot 88~92 te komen. De temp van de bbq aangepast van 105 naar max 130 en de PP ingewikkeld in 2 lagen alu folie en nog wat appelsap/whisky spray toegevoegd. Om half 5 bereikte ik 92 en heb ik hem er vanaf gehaald om hem in een koeltas met handoeken te stoppen.
Omstreeks half 6 was het tijd om te pullen, hierbij enkele foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I5cUYMM6Iq2GqDQsMqlAMwJa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSeuZL1P8VYNC54QLLQlIMnE.jpg?f=user_large)
^^ al ff geproefd van de bark
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UTMnx8rPGKTbPULGOuVNuMT3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zgWphs6RHpRdrmmElI92bnng.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JwIQvyp0m0FAC0AkNwMhAzn4.jpg?f=user_large)
Spul om het mee weg te laten glijden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C0NT3AtGB70xOsHvIpbkOHR1.jpg?f=user_large)
aftermath met 4 personen, dit was dus 2.5 kg!
#babydoekjeszijnookservetten
Ik vond het geslaagd, en misschien net ff spannend rond 15:00 maar dankzij de tips en de grafiek qua temp verloop wat ik teruggevonden heb hier, vertrouwen dat het goed zou komen!
Fijne kerst allemaal!
Mijn eerste PP is een feit. Vanochtend dus om 05:15 opgestaan om om 05:45 de PP erop te kunnen leggen.
Qua temperatuur verloop, als je de kamado stabiel hebt zo rond de 105 dan zit ie binnen notime op 40 graden en dan schrik je wel even dat je denkt: gaat ie niet te snel zijn. Echter rond de 60~70 komt de stall.
Ik ben in de middag nog even een dutje gaan doen rond half 1, toen ik om 3 uur wakker werd zat ie pas op 75 graden. Toen kreeg ik wel even schrik omdat ik nog maar een uur had om tot 88~92 te komen. De temp van de bbq aangepast van 105 naar max 130 en de PP ingewikkeld in 2 lagen alu folie en nog wat appelsap/whisky spray toegevoegd. Om half 5 bereikte ik 92 en heb ik hem er vanaf gehaald om hem in een koeltas met handoeken te stoppen.
Omstreeks half 6 was het tijd om te pullen, hierbij enkele foto's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I5cUYMM6Iq2GqDQsMqlAMwJa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSeuZL1P8VYNC54QLLQlIMnE.jpg?f=user_large)
^^ al ff geproefd van de bark
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UTMnx8rPGKTbPULGOuVNuMT3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zgWphs6RHpRdrmmElI92bnng.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JwIQvyp0m0FAC0AkNwMhAzn4.jpg?f=user_large)
Spul om het mee weg te laten glijden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C0NT3AtGB70xOsHvIpbkOHR1.jpg?f=user_large)
aftermath met 4 personen, dit was dus 2.5 kg!
#babydoekjeszijnookservetten
Ik vond het geslaagd, en misschien net ff spannend rond 15:00 maar dankzij de tips en de grafiek qua temp verloop wat ik teruggevonden heb hier, vertrouwen dat het goed zou komen!
Fijne kerst allemaal!
Ja dat zorgt dus voor zwarte plekken, verbrand, wat niet gezond is.GilbertvH schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:05:
[...]
Zorg voor een goede lange tang. Vetkap tot het vlees kruislings insnijden en enkel peso erop. Indirect gaten met de vetkap boven en als laatste met de vetkap naar beneden (om en om) affakkelen. Zorgt voor veel ooh’s en aah’s bij de gasten. Houd je kerntemperatuur in de gaten! Tien minuutjes laten rusten en op de draad aansnijden
Zoveel (rood) vlees is ook niet gezond.. er is zoveel niet gezond 😇 Je kan ook voor jezelf de zwarte plekken eraf snijden als je je daar beter bij voelt toch?ASS-Ware schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:27:
[...]
Ja dat zorgt dus voor zwarte plekken, verbrand, wat niet gezond is.
Aan het spit krijg ik eigenlijk nooit zwarte plekken omdat het zo snel weer ronddraait.
Picanha van t spit is echt hemels.
Wellicht dat eens proberen?
Picanha van t spit is echt hemels.
Wellicht dat eens proberen?
Laatst secreto en vandaag varkenshaas van iberico..ik ben fan, wat is dat lekker. Beide bij de sligro vandaan. Waar heb je dit stukje gehaald?ASS-Ware schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:37:
[...]
Waarom zou je?
Zeau .. eerste en enige kerstdiner zit er op.
Om met de deur in huis te vallen: de brisket was niet wat ik had gehoopt. Te droog, te intens van smaak door de injectie en niet de structuur.
Andere vonden het dan weer heerlijk. Over smaak valt niet te twisten ..
Verder: Procureur vermaakt tot gyros van het spit, bereid op de braai. Gewoon top, heerlijk. Zalmzijde op cederhout, ook gewoon top.
First time hasselback aardappeltjes. Lekker, voor herhaling vatbaar
als snackje nog een stuk grillworst van de braai samen met wat ribdingers, ook hier valt weinig aan te verkloten dus gewoon dikke prima.
Geen (mooie) foto's helaas
Om met de deur in huis te vallen: de brisket was niet wat ik had gehoopt. Te droog, te intens van smaak door de injectie en niet de structuur.
Verder: Procureur vermaakt tot gyros van het spit, bereid op de braai. Gewoon top, heerlijk. Zalmzijde op cederhout, ook gewoon top.
First time hasselback aardappeltjes. Lekker, voor herhaling vatbaar
als snackje nog een stuk grillworst van de braai samen met wat ribdingers, ook hier valt weinig aan te verkloten dus gewoon dikke prima.
Geen (mooie) foto's helaas
@Koffie ik heb nog nooit een lekkere brisket gehad. Wmb leent varken zich beter voor lownslow dan rund.
Deze kwam van beefensteak.nl.PnD schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:22:
[...]
Laatst secreto en vandaag varkenshaas van iberico..ik ben fan, wat is dat lekker. Beide bij de sligro vandaan. Waar heb je dit stukje gehaald?
Ik heb 2 maal brisket gemaakt en gegeten en 1 maal op een Weber kookdag gegeten, maar het kan mij niet bekoren.Raymond schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:21:
@Koffie ik heb nog nooit een lekkere brisket gehad. Wmb leent varken zich beter voor lownslow dan rund.
Ik ben niet zo dol op de smaak.
Wel gek eigenlijk dat brisket veel anders smaakt dan andere delen van het rund.
Deze in de garage. Alles kan erin , tot en met 2 zakken kolenBokkie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:09:
/f/image/yxFfDiUNRmWwwh4D9ZTu36Ow.webp?f=fotoalbum_large)
Zou wegblijven van Brisket injecteren. Zou gewoon een goede brisket halen, grainfed met een goede marbling en genoeg vet in het vlees. Dan ben je zeker 70 a 80 euro verder maar dan is het wel goed . Wegblijven van Nederlandse koeien . Gaat hem niet worden . Gewoon peper/zout, Q op 110 graden en laten gaan tot die klaar is.Koffie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:51:
Zeau .. eerste en enige kerstdiner zit er op.
Hier gisteren “gewoon” een kalkoen klaar gemaakt . Lekker insmeren met roomboter en in de rub. Q op 120 graden en langzaam garen. Elk uur ff insmeren met roomboter. Resultaat was een heerlijk sappige kalkoen
[ Voor 34% gewijzigd door backupdevice op 25-12-2022 10:45 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Die laatste is iets te grootbackupdevice schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:33:
[...]
Deze in de garage. Alles kan erin , tot en met 2 zakken kolen![]()
[Afbeelding]
[...]
Zou wegblijven van Brisket injecteren. Zou gewoon een goede brisket halen, grainfed met een goede marbling en genoeg vet in het vlees. Dan ben je zeker 70 a 80 euro verder maar dan is het wel goed . Wegblijven van Nederlandse koeien . Gaat hem niet worden . Gewoon peper/zout, Q op 110 graden en laten gaan tot die klaar is.
Hier gisteren “gewoon” een kalkoen klaar gemaakt . Lekker insmeren met roomboter en in de rub. Q op 120 graden en langzaam garen. Elk uur ff insmeren met roomboter. Resultaat was een heerlijk sappige kalkoenGeserveerd met cranberry compote, gestoofde wintergroenten en stoofpeertjes
Zie wel her en der container kastjes zeg maar, maar die vind ik dan weer iets te hoog

best lastig eigenlijk
Mja sinds de aanbieding van Black friday eigenlijk beetje full on bezig
Bokkie schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:55:
[...]
[...]
Die laatste is iets te grootkussenbak is wel ok, maar zoek eigenlijk iets ertussen in maar dan met deurtjes.
Zie wel her en der container kastjes zeg maar, maar die vind ik dan weer iets te hoog
best lastig eigenlijk
[...]
:strip_exif()/f/image/LNTGrzJ5aL9CjohRU665qtnI.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo?
Die kast heb je in verschillende matenBokkie schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:55:
[...]
[...]
Die laatste is iets te grootkussenbak is wel ok, maar zoek eigenlijk iets ertussen in maar dan met deurtjes.
best lastig eigenlijk
[...]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Hier gisteren ook bezig geweest op de kamado.
Dit keer: Short ribs texas style. Gewoon flink in de peper en zout en laten garen.
Na 8 uur en een kern temp van 92 eraf gehaald:
:strip_exif()/f/image/6img11PFmwVQxocB9CPt3frn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het middelste bot viel er direct af.
De smaak was echt fantastisch. Helaas zat er enorm veel vet aan
.
Bestel het meestal online
Ik had nu een Angus uit Ierland. Had ik het kunnen voorkomen? Ander ras misschien? of andere webshop?
Dit keer: Short ribs texas style. Gewoon flink in de peper en zout en laten garen.
Na 8 uur en een kern temp van 92 eraf gehaald:
:strip_exif()/f/image/6img11PFmwVQxocB9CPt3frn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het middelste bot viel er direct af.
De smaak was echt fantastisch. Helaas zat er enorm veel vet aan

Bestel het meestal online
Ik had nu een Angus uit Ierland. Had ik het kunnen voorkomen? Ander ras misschien? of andere webshop?
hebbe link? of merk/type dat ziet er goed uit inderdaad
https://www.heuts.nl/kete...xBSm_a6LafrRoCou4QAvD_BwEBokkie schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:25:
[...]
hebbe link? of merk/type dat ziet er goed uit inderdaad
Thanks, vrouw heeft hem ook al goedgekeurd
Zelfde voor shortrib eigenlijk. Sommigen zweren erbij, maar voor mij hoeft het niet zo.ASS-Ware schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb 2 maal brisket gemaakt en gegeten en 1 maal op een Weber kookdag gegeten, maar het kan mij niet bekoren.
Ik ben niet zo dol op de smaak.
Wel gek eigenlijk dat brisket veel anders smaakt dan andere delen van het rund.
Heb nu ook wel afscheid genomen van de gedachte om brisket te moeten maken.
Het was overigens een black angus Creekstone brisket.
Andere gasten vonden het heerlijk, dus wellicht is het toch niet helemaal mijn ding.
Dat had ik een tijd geleden ook. Vond de short ribs mweh. Maar mijn schoonvader (die gekookte aardappelen en droge ribkarbonades gewend is) zat te schransen. Smaken verschillen idd...Koffie schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:05:
[...]
Zelfde voor shortrib eigenlijk. Sommigen zweren erbij, maar voor mij hoeft het niet zo.
Heb nu ook wel afscheid genomen van de gedachte om brisket te moeten maken.
Het was overigens een black angus Creekstone brisket.
Andere gasten vonden het heerlijk, dus wellicht is het toch niet helemaal mijn ding.
We leggen voor onszelf waarschijnlijk de lat ook een stuk hoger dan wat onze gasten veelal verwachten/gewend zijn 
En jij ziet wat er evt niet helemaal volgens plan ging in de bereiding en gaat daar dan daarna op letten.
Maar inderdaad: vooral ook dingen maken die je zelf lekker vindt en niet maar gerechten maken omdat het nu eenmaal klassiekers zijn of zo.
Fijne dagen allemaal!
En jij ziet wat er evt niet helemaal volgens plan ging in de bereiding en gaat daar dan daarna op letten.
Maar inderdaad: vooral ook dingen maken die je zelf lekker vindt en niet maar gerechten maken omdat het nu eenmaal klassiekers zijn of zo.
Fijne dagen allemaal!
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Absoluut, soms denk ik wel, hmm ribs zijn beetje droog. Maar dan zijn de reacties, deze zijn zoveel beter dan van Rib expres...Orion84 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:49:
We leggen voor onszelf waarschijnlijk de lat ook een stuk hoger dan wat onze gasten veelal verwachten/gewend zijn
Fijne dagen allemaal!
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism