Van het weekend kwamen vrienden op bezoek, over en weer wordt er af en toe iets exclusiever gekookt. Vorige keer had ik voor het eerst Picanha, nu was de bavette rollade aan de beurt. Ingredienten op basis van iemand op bbqgenootschap.
Voorafje deze keer: ik had zelf pompoensoep gemaakt van flespompoen. Super easy maar lekker en past goed bij de herfst.
Pompoen ontdoen van schil, in kleine blokjes snijden, peper zout olie en dan 25 minuten in de oven op 200 graden voorgaren. Dan uitje fruiten met knoflook en rode peper (incl. zaadlijst) met olie. Dan 1 liter water erbij, een groenten bouillon blokje en de voorgegaarde pompoen. Dit enige tijd laten koken tot de gewenste dikte. Aan het eind nog het sap van een hele limoen er doorheen en serveren met een toefje room door de soep.
Daarna de bavette gedaan met truffeltapenade, spinazie, kastanjechampigons, en gecrushte hazelnoten, deze had al een nacht in de koelkast gepekeld gestaan met fleur de sel. (ik ben achteraf gezien iets te enthousiast geweest daarmee want het was best zout).
Bavette komt van Aalvink, 1 KG voor 20 euro vond ik best schappelijk. Hij was dik dus op 2 plekken nog gevlinderd:
Tappenade en overige ingredienten die ik eventjes kort had aangezet om het vocht eruit te ontrekken aangebracht:
Opgebonden
En toen op de bbq, en na 1.5 uur zaten we op 48 graden. Even de bavette ervanaf gehaald, bbq doorgeknald naar 200 graden en de bavette nog even kort doorgegrild naar 52 graden. Ik heb in de beginfase van het op temperatuur brengen van het vlees een stukje beukenhout rookchunk gebruikt. Achteraf was dit super lekker. De geur overheerste niet maar was zeker aanwezig.
Van de bbq af:
We hadden daarnaast aglio e olio gemaakt met gekarameliseerde regenboogwortel:
Binnenkant:
Toetje was een zelf gebakken apple crumble met een bolletje hertog pecan ijs en slagroom.
Dag erna vroeg uit de veren voor een ander projectje, chocolate koffee porter brouwen maar das voor een ander topic