Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Welke basket?Bokkie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 06:59:
[...]
Ik doe wings altijd in de basket aan spit, houtskool in berg tegen achterwand, dripbakbeetje schuin daarop om flare ups te beperken/voorkomen
Ik krijg niet veel meer dan een goede kilo aan het spit als het soepel moet blijven draaien. Op het rooster kan ik 2 kilo kwijt
Ik heb deze https://www.amazon.nl/BBQ...aispiesmand/dp/B08FXN266D , bbq is een Monolith Classic 2 (met 21" spit ding)418O2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Welke basket?
Ik krijg niet veel meer dan een goede kilo aan het spit als het soepel moet blijven draaien. Op het rooster kan ik 2 kilo kwijt
Meestal gaat er bij ons rond de 1.5 kilo in, zit wel rerdelijk vol dan aan beide kanten, dat wel
Op een rooster kan je wel meer kwijt inderdaad, maar wij zijn maar met zijn 2en
[ Voor 7% gewijzigd door Bokkie op 23-07-2025 10:12 ]
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Ik ben een varkenBokkie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Ik heb deze https://www.amazon.nl/BBQ...aispiesmand/dp/B08FXN266D , bbq is een Monolith Classic 2 (met 21" spit ding)
Meestal gaat er bij ons rond de 1.5 kilo in, zit wel rerdelijk vol dan aan beide kanten, dat wel
Op een rooster kan je wel meer kwijt inderdaad, maar wij zijn maar met zijn 2en
Haal je die bij een poelier?418O2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:13:
[...]
Ik ben een varkenIk haal vaak 2 kilo vleugels en daar doe ik dan een week mee. Of een dag of 5. Of 3.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
- beuk & eiken
- europese pure-mix (berken, esp en els)
- black wattle (acacia).
Ik ben eens benieuwd.
Vorige keer heb ik oa de aziatische eucalyptus geprobeerd, en die beviel me wel qua brandtijd!
https://fgheysels.github.io/
Ik heb er even tussen laten zittenAramiss schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Je mag ook een melding doen 24 uur na het nuttigen.
De entrecote verliest na het ontdooien nog wel een hoop vocht. Goed te zien in de verpakking waarin hij in de vriezer heeft gelegen.
Dat is dan dus de 2e keer dat hij bij mij thuis vocht verloor (2x ontdooien; 2x vocht).
Qua smaak vond ik hem vlak, weinig vlees smaak. Een diamanthaas of bavette is dan lekkerder. Of misschien toch de kwaliteit (gebrek aan).
Ik vond hem niet droog overigens, dus het verloren vocht was niet echt een probleem voor de sappigheid.
Er ligt nog 1,5kg in de vriezer, dus ik ga dit onderzoek nog voortzetten
Zeiss Distagon 21 f/2.8
buiten de koeling onbedekt of gevacumeerd in de koelkast zal wel een significant verschil maken inderdaadGonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:46:
Hoe heb je hem ontdooid? Want in mijn ervaring is snel ontdooien ook meer vochtverlies.
Je bent een varken met vleugels. Pigasus?418O2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:13:
[...]
Ik ben een varkenIk haal vaak 2 kilo vleugels en daar doe ik dan een week mee. Of een dag of 5. Of 3.
Een goede grap mag vrienden kosten.
- De keuken?
- De Garage?
- Een tafel/iets buiten
- Bovenstaande in een overkapping?
Onze keuken zit voor aan het huis en de BBQ staat achterin de tuin. Geen wereldramp, maar te ver lopen om handig te zijn imo. De garage heeft een vaste werkbank die ook voor her en der klussen gebruikt is, dus qua plek niet ideaal. We hebben geen overkapping, die zie ik ook niet snel komen. Dus ik zoek wat opties voor een "meubel" om vlees op te kruiden, voorbereiding te treffen, vlees op te laten rusten, etc. Weerbestendig en makkelijk schoon te maken zijn dus wel wenselijk en een beetje hoogte (ben 1.94m) is ook wel fijn, maar dat zou eventueel los kunnen staan van de default maat en dyi zijn.
Wie gebruikt er een meubel, en wat gebruik je? Hoeft dus geen BBQ meubel voor plaatsing van de BBQ te zijn. Twijfel nu een beetje om bijvoorbeeld gewoon zelf van U-betonblokken en een (RVS?-)bovenblad iets te bouwen, of juist voor minimale maat maar mobiliteit te gaan
Daarvoor een Keer unity XL geloof ik gehad.
Ikea zit echt beter in elkaar.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Even een eerste vraag. Wie heeft tips voor iets leuks om mee te starten? Waarvoor je dus echt een Kamado gebruikt.
Is dat een Bavette?
brisket?
Of Sparribs?
Of iemand een goed idee voor beginner , te koop bij een slager en dan lekker bereiden op de compact .
Hamburger kan ik ook op de weber doen.
[ Voor 17% gewijzigd door whoami op 24-07-2025 07:44 ]
Bavette is niet moeilijk en kun je lekker oefenen met verschillende temp’s. Daarnaast heeeerlijk 😉MaStar schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:15:
Sinds kort de trotse eigenaar van de Bastard compact ! Zijn met twee personen thuis - en wil naast mijn Weber eens willen experimenteren met slow cooking. Large kan altijd nog
Even een eerste vraag. Wie heeft tips voor iets leuks om mee te starten? Waarvoor je dus echt een Kamado gebruikt.
Is dat een Bavette?
brisket?
Of Sparribs?
Of iemand een goed idee voor beginner , te koop bij een slager en dan lekker bereiden op de compact .
Bavette hoef je eigenlijk alleen maar aan te grillen. Is mijn lievelingsstukwhoami schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:52:
Bavette is bij mij eigenlijk nog nooit goed gelukt. Geen idee of ik wat fout doe, of als het aan het vlees lag, maar dat was toch iedere keer best taai.
Zorg er ook voor dat je tegen de draad van het vlees in snijdt.whoami schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:52:
Bavette is bij mij eigenlijk nog nooit goed gelukt. Geen idee of ik wat fout doe, of als het aan het vlees lag, maar dat was toch iedere keer best taai.
Als een god in Nijmegen.
Gonadan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:46:
Hoe heb je hem ontdooid? Want in mijn ervaring is snel ontdooien ook meer vochtverlies.
In de koeling, in een afgesloten diepvrieszakje (niet gevacumeerd).418O2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:54:
[...]
buiten de koeling onbedekt of gevacumeerd in de koelkast zal wel een significant verschil maken inderdaad
Ik heb 2 maanden geleden deze aangeschaft:Koepert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:30:
[knip]
Wie gebruikt er een meubel, en wat gebruik je? Hoeft dus geen BBQ meubel voor plaatsing van de BBQ te zijn. Twijfel nu een beetje om bijvoorbeeld gewoon zelf van U-betonblokken en een (RVS?-)bovenblad iets te bouwen, of juist voor minimale maat maar mobiliteit te gaan
https://www.ah.nl/producten/product/wi574940/keter-unity-xl
Ben er zeer blij mee. Groot werkblad, mobiel en zit stevig in elkaar.
Bij het BBQ'en rol ik het naast mijn BBQ en daarna stal ik het weer onder de overkapping.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Ik wil eigenlijk een eenvoudige buitenkeuken in elkaar gaan zetten met U-vormige betonblokken en een goede plaat/wat hardhout, een beetje dit idee:Koepert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:30:
:strip_exif()/f/image/rKTWRbQjUKXDE7kJgyUSxdnA.jpg?f=fotoalbum_large)
Past mijn Bastard Urban Medium prima in en ik denk dat ik de 99 euro Aldi kamado er ook nog bij kan zetten, om dan aan de linkerkant anderhalf-2 meter vrij te houden als voorbereidingsplek.
Dit soort blokken dus
[ Voor 5% gewijzigd door walteij op 24-07-2025 09:18 ]
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Ik heb geen kennissen, wel een fullsteam oven van Neff.Jaspervl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:48:
[...]
Ach, tis dat ik kennissen heb met zo'n oven...
'dus het is niet letterlijk sous vide, maar wel eenzelfde gedachte' was blijkbaar niet duidelijk genoeg..
Enfin, voorlopig geen sous vide of stoomoven praat van me in dit draadje
Wanneer je vlees sous vide gaart in een stoomoven zonder zak, zal het vlees niet gelijkmatig garen en kan het uitdrogen. De afwezigheid van een vacuümverpakking, zorgt ervoor dat het vlees niet gelijkmatig in contact komt met het vocht en de warmte van de stoomoven. Dit resulteert in een minder consistente garing en een grotere kans op uitdrogen, omdat vocht en smaakstoffen kunnen ontsnappen.
[ Voor 32% gewijzigd door Gadgeteer op 24-07-2025 09:22 ]
Zelf een mooie buitenkeuken gemaakt via de tekening van houtbouwer.Koepert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:30:
Gewoon even uit nieuwsgierigheid. Wat gebruiken jullie als 'voorbereidingsplek' voor de BBQ?
- De keuken?
- De Garage?
- Een tafel/iets buiten
- Bovenstaande in een overkapping?
Onze keuken zit voor aan het huis en de BBQ staat achterin de tuin. Geen wereldramp, maar te ver lopen om handig te zijn imo. De garage heeft een vaste werkbank die ook voor her en der klussen gebruikt is, dus qua plek niet ideaal. We hebben geen overkapping, die zie ik ook niet snel komen. Dus ik zoek wat opties voor een "meubel" om vlees op te kruiden, voorbereiding te treffen, vlees op te laten rusten, etc. Weerbestendig en makkelijk schoon te maken zijn dus wel wenselijk en een beetje hoogte (ben 1.94m) is ook wel fijn, maar dat zou eventueel los kunnen staan van de default maat en dyi zijn.
Dit gebruik ik nu ook als voorbereiding, alles staat erop gehaktmolen etc.
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Twee rechterhanden en daardoor goed te doen? Of niet zo een doe-het-zelver en toch goed gelukt?sten123 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:20:
[...]
Zelf een mooie buitenkeuken gemaakt via de tekening van houtbouwer.
Dit gebruik ik nu ook als voorbereiding, alles staat erop gehaktmolen etc.
Ik zat laatst ook op de website van de https://www.hout-bouwer.nl/ te kijken.
Het lijkt hufterproof te zijn
Twee linkerhanden en goed te doen. Tijd voor nemen en niet willen haasten.Aramiss schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:41:
[...]
Twee rechterhanden en daardoor goed te doen? Of niet zo een doe-het-zelver en toch goed gelukt?
Ik zat laatst ook op de website van de https://www.hout-bouwer.nl/ te kijken.
Het lijkt hufterproof te zijn
Ja ik ben er zeer tevreden mee. Heb een tijd terug een foto ervan gepost.
:strip_exif()/f/image/aEIkYhuv2B4CeipqJSwwzy1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, check. Zal dat anders zijn dan op de Weber, dan?Tomatoman schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:09:
@MaStar: Ik zou met wat simpele dingen beginnen, om daarmee te leren hoe je de kamado bedient. Er is niets mis mee om er de eerste keer een hamburger op te leggen.
En in dit geval, wat raad je aan om mee te beginnen? Paar hamburgers en saté?
Andere aanpak nodig dan op de Weber Houtskool BBQ?
Top, goede tip. ga ik ook doen.whoami schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:44:
Toen ik vorig jaar mijn kamado had, was het eerste wat ik gemaakt heb een beercan chicken. Helemaal niet moeilijk. Ik weet alleen niet of dat past op een compact.
Ik ben direct begonnen met brisket, maar is wel een erg duur stuk voor een eerste poging. Ik zou eigenlijk gewoon procureur halen en pulled pork maken. Is vergevingsgezind en perfect voor low & slow.MaStar schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:15:
Sinds kort de trotse eigenaar van de Bastard compact ! Zijn met twee personen thuis - en wil naast mijn Weber eens willen experimenteren met slow cooking. Large kan altijd nog
Is dat een Bavette?
brisket?
Of Sparribs?
Heb je 'm aan de ketting gelegd wegens mogelijke diefstal?walteij schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Ik wil eigenlijk een eenvoudige buitenkeuken in elkaar gaan zetten met U-vormige betonblokken en een goede plaat/wat hardhout, een beetje dit idee:
[Afbeelding]
Past mijn Bastard Urban Medium prima in en ik denk dat ik de 99 euro Aldi kamado er ook nog bij kan zetten, om dan aan de linkerkant anderhalf-2 meter vrij te houden als voorbereidingsplek.
Dit soort blokken dus
Wat doe je met dat hout, gebruik je dat als rookhout of is het voor de vuurkorf? Ziet er in ieder geval netjes uit.
[ Voor 37% gewijzigd door Avalaxy op 24-07-2025 12:58 ]
Nee, dit is het plaatje dat ik als inspiratie (en uitleg aan de vrouw) heb gebruikt. Eerlijk gepikt van het grote boze internet. Maar ik wil zelf op dezelfde manier de kamado's (medium en mini dus) neerzetten. En ik heb een prima waakhond die de mensen uit de tuin weet te houdenAvalaxy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:55:
Heb je 'm aan de ketting gelegd wegens mogelijke diefstal?
Wat doe je met dat hout, gebruik je dat als rookhout of is het voor de vuurkorf? Ziet er in ieder geval netjes uit.
Ik zou er zelf wel wat hout inleggen, voor de vuurkorf, maar dat gaat zeker niet op de grond.
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)

mijn reparatie heeft het goed gehouden. 2 spareribs + 3 pizza sessies + 1 cleanburn en het zit nog stevig in elkaar.
ik heb een offerte voor een vervangende vuurkorf. kost me 200 euro voor het nieuwste model.
ik ga dit in de vakantie over nadenken. ook al komt de nieuwe bastard pro large er sowieso, deze medium grill guru wil ik nog wel behouden voor erbij. vraag is of ik dan nog een nieuwe vuurkorf nodig heb, maar het is mogelijk makkelijker doorverkopen als er een intacte is. (ik heb het niet zo van 2e hands verkoop, teveel marktplaatstokkies..)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Voor welk model kamado is de vuurkorf?kmf schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:53:
even terugkomend hierop voor het archief:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
mijn reparatie heeft het goed gehouden. 2 spareribs + 3 pizza sessies + 1 cleanburn en het zit nog stevig in elkaar.
ik heb een offerte voor een vervangende vuurkorf. kost me 200 euro voor het nieuwste model.
ik ga dit in de vakantie over nadenken. ook al komt de nieuwe bastard pro large er sowieso, deze medium grill guru wil ik nog wel behouden voor erbij. vraag is of ik dan nog een nieuwe vuurkorf nodig heb, maar het is mogelijk makkelijker doorverkopen als er een intacte is. (ik heb het niet zo van 2e hands verkoop, teveel marktplaatstokkies..)
Volgens mij kan je namelijk ook gewoon een generieke vuurkorf kopen die veel goedkoper is en ook voldoet voor de verdere werking:
- het begint bij 90 euro: https://kamadogrills.nl/collections/kamado-bbq-onderdelen
- het begint bij 65 euro: https://www.kamadobbq.nl/...delen/vuurschaal-firebox/
het is voor een grill guru medium. de generieke heb ik ook gezien, maar bij mijn vervanging heb ik een met losse delen zodat ik geen last meer zal hebben van barsten en ik krijg er ook een nieuwe kolenrooster erbij. bij de generieke zal ik dat moeten bijkopen waarbij dus de vervanging net zo duur is.Aramiss schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:20:
[...]
Voor welk model kamado is de vuurkorf?
Volgens mij kan je namelijk ook gewoon een generieke vuurkorf kopen die veel goedkoper is en ook voldoet voor de verdere werking:
- het begint bij 90 euro: https://kamadogrills.nl/collections/kamado-bbq-onderdelen
- het begint bij 65 euro: https://www.kamadobbq.nl/...delen/vuurschaal-firebox/
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
:strip_exif()/f/image/6Yx6qi57T5SUZXctPCDSkPtO.jpg?f=fotoalbum_large)
heb je geen remmen? dan gewoon wat bokken maken van resthout.Borne schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:51:
Sinds gisteren ook in het bezit van een op maat gemaakte roltafel waarin mijn Kamado Joe geplaatst is. In deze tafel staat hij op stalen profielen en is hij toch vrij makkelijk te schuiven. Ik zoek dus een oplossing (anti slip) die ik eronder kan maken zodat hij "vast" staat. Heeft iemand een goed idee?
[Afbeelding]
Vliegvlug in "Tafelzaag opknappen"
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je hebt nu toch ook losse delen?kmf schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:43:
[...]
het is voor een grill guru medium. de generieke heb ik ook gezien, maar bij mijn vervanging heb ik een met losse delen zodat ik geen last meer zal hebben van barsten en ik krijg er ook een nieuwe kolenrooster erbij. bij de generieke zal ik dat moeten bijkopen waarbij dus de vervanging net zo duur is.
Gewoon zo laten, als je hem wil verkopen mooi verhaal er bij en dan de koper laten beslissen hoe of ende wat.
zeker, zeker
De BBQ staat gewoon op pootjes in dat meubel en die pootjes schuiven.
@Borne ik denk dat een stukje antislip voldoende is, hoe rubberiger hoe beter (maar het moet wel het gewicht aan kunnen zonder dat het stuk gaat)!
[ Voor 5% gewijzigd door watercoolertje op 24-07-2025 15:59 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ah zo lees ik het nu ook.watercoolertje schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:59:
@kmf @franssie Hij bedoeld volgens mij de BBQ niet het meubel waar het in staat
<>
Denk niet dat die onderkant heel heet wordt, maar een siliconen bakmatje kan ook nog wel tot 180C lijkt me.
@Borne Deel eens een foto van hoe het dan zit met die pootjes als je wilt? Is makkelijker meedenken.
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 24-07-2025 16:07 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het gaat inderdaad om de bbq in het meubel zelf en niet om het hele meubel. Die wielen zijn geremd dus die blijft wel staan.
Ik moet iets onder de BBQ schuiven zodat ik niet met het handvat van de BBQ, deze kan bewegen in het onderstel.
Het belangrijkste is dat je een beetje gevoel moet leren krijgen voor het instellen van de top vent en bottom vent: hoe krijg je de barbecue op een graad of 180? En op 110 °C? En hoe lang duurt het vanaf het moment van aansteken ongeveer tot hij op temperatuur is?MaStar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:40:
[...]
Ok, check. Zal dat anders zijn dan op de Weber, dan?
En in dit geval, wat raad je aan om mee te beginnen? Paar hamburgers en saté?
Niets spannends, maar wel iets wat om een beetje experimenteren vraagt. Dan helpt het om iets heel eenvoudigs klaar te maken, zodat je je daar wat minder op hoeft te focussen en het ook niet erg is als er iets helemaal niet volgens plan verloopt.
Geen andere aanpak, wel een andere manier waarop een kamado reageert. Hij koelt bijvoorbeeld maar heel langzaam af.Andere aanpak nodig dan op de Weber Houtskool BBQ?
Ik heb ooit es gelezen dat een mix van hout voor onvoorspelbare temperaturen kan zorgen.Raymond schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:23:
Oh, die pure-mix is nieuw voor me. Ben benieuwd!
Logisch, omdat de verschillende houtsoorten niet allen op dezelfde temperatuur en met dezelfde snelheid branden.
Kan ook op de Weber.whoami schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:44:
Toen ik vorig jaar mijn kamado had, was het eerste wat ik gemaakt heb een beercan chicken. Helemaal niet moeilijk. Ik weet alleen niet of dat past op een compact.
Sterker nog, op de Weber boek ik betere resultaten met de beercan chicken dan op de kamado.
Kwaliteit houtskool gekocht.
Wat nu als eerste doen ?
Vullen en aansteken zonder vlees erop?
Iemand nog een goede invoering video of tips? Bijv , tot hoever je de dome met houtskool vult .
Ik heb er nog geen kolenmand bij. Wel aan te raden?
https://kamadoexpress.nl/product/bastard-compact-kolenmand/
[ Voor 20% gewijzigd door MaStar op 24-07-2025 21:16 ]
Wat zou jij dan aanraden om mee te starten op de Kamado ?ASS-Ware schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:12:
[...]
Kan ook op de Weber.
Sterker nog, op de Weber boek ik betere resultaten met de beercan chicken dan op de kamado.
Top 5 . Van simpel naar wat moeilijker .
als het goed is zit er een boekje bij. voor de noobs onder ons staan hier 2 makkelijke recepten in.MaStar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:10:
Mijn Bastard in bezit !![]()
Wat nu als eerste doen ?
Iemand nog een goede invoering video of tips? Bijv , tot hoever je de dome met houtskool vult .
Zodra je de temperatuur onder controle hebt is pulled pork lekker en vrij makkelijk te maken. En je hebt gelijk een uitdaging aangezien je voor een langere tijd de temperatuur onder controle moet houden.
De kolen mand kan ik aanraden, heb hem zelf ook gelijk gekocht en geen seconde spijt van. Maakt het schoonmaken veel makkelijker. Een aszuiger op accu is ook een handig ding om te hebben, zie een van mijn vorige Posts.MaStar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:10:
Wat nu als eerste doen ?
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Vullen, aansteken een beetje spelen met temperatuur regelen.MaStar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:10:
Wat nu als eerste doen ?
Je kunt hier ook nog veel tips en tricks, tussen de recepten, vinden.
https://youtube.com/@bbqexperiencecenter?si=U2eQOfKz-N2nBwia
Dat gezegd hebbende @Hari-Bo , misschien moeten we de topic start weer eens reviseren of toch een splitsing maken naar verschillende BBQ methoden oid al zou ik zo 123 ook niet weten hoe omdat ik ook kamado achtige dingen gewoon op mijn weber doe. Er is teveel voodoo in de BBQ wereld.
Ik heb hem zelf 1 keer zonder vlees laten draaien, of het nodig is weet ik niet, meer gevoelsmatig dat alles even schoon gebrand is. Het rooster heb ik voor en na die keer even gewassen om zeker te zijn dat daar geen residuen aan zitten van de fabricage.MaStar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:10:
Wat nu als eerste doen ?
De 2de keer inbranden heb ik er lekker vlees op gedaan!
Ik was erg blij met de kolenmand dus die kan ik wel aanraden.
[ Voor 15% gewijzigd door watercoolertje op 25-07-2025 10:28 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Geen kolenmand is no-go inderdaad, dat wil je wel
[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 25-07-2025 10:34 ]
Jeetje wat een hoop vragen die allang in dit topic zijn besproken.MaStar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:10:
Wat nu als eerste doen ?
Wat heb je zelf al gevonden?
Gewoon wat je die dag wilt eten.MaStar schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:11:
[...]
Wat zou jij dan aanraden om mee te starten op de Kamado ?
Top 5 . Van simpel naar wat moeilijker .
Kom op zeg, het is geen rocket science.
Inbranden is zeker niet meer nodig. Wellicht bij de super goedkope modellen omdat die niet goed afgebakken zijn vanuit de fabriek. Maar de wat betere namen bakken het keramiek etc 2x af zodat je hem niet in hoeft te branden.watercoolertje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb hem zelf 1 keer zonder vlees laten draaien, of het nodig is weet ik niet, meer gevoelsmatig dat alles even schoon gebrand is. Het rooster heb ik voor en na die keer even gewassen om zeker te zijn dat daar geen residuen aan zitten van de fabricage.
De 2de keer inbranden heb ik er lekker vlees op gedaan!
Ik was erg blij met de kolenmand dus die kan ik wel aanraden.
Zucht...
Ik heb al veel de mix eiken & beuken-hout gebruikt. Dat zijn ook verschillende soorten hout, maar nog nooit rare dingen ofzo gezien.ASS-Ware schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:10:
[...]
Ik heb ooit es gelezen dat een mix van hout voor onvoorspelbare temperaturen kan zorgen.
Logisch, omdat de verschillende houtsoorten niet allen op dezelfde temperatuur en met dezelfde snelheid branden.
Ik heb ook al eens de BBQ aangestoken met beuken/eik combinatie, en dan enkele minuten later, als de boel in gang was, marabu aan toegevoegd. Ook geen problemen mee gehad. Ik denk dat dit allemaal wel meevalt
*Knip* dit staan we dus niet tot op Tweakers. Zie de huisregels.
Bovenstaande is mijn link die geldt voor nieuwe klanten (maarja wat is nieuw) en ik krijg daar dan een kickback op (ook 20 zeggen ze). Mogelijk hebben jullie die zelf ook al in de mail gehad. Ik weet niet of dat hier een goede plek is, of misschien beter in het Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic (hoewel het alleen vlees is), maar wilde het jullie iig niet onthouden. lijkt er op dat er geen minimum bestel bedrag nodig is. Dus je kunt best wel leuke producten krijgen voor heel weinig geld of zelfs gratis.
[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 25-07-2025 19:08 ]
Niemand zegt dat het nodig is, het was niks meer dan advies
Advies wat Bastard (en die heeft hij en ik ook) zelf ook gewoon geeft:
https://help.thebastard.c...regelen-bij-1e-3x-gebruikOns advies is om de eerste 3x voor het gebruik van je kamado, deze niet hoger te stoken dan 200 graden, om schade aan het keramiek te voorkomen.
Zelfs BGE (al 'ontkennen' die dat het inbranden is) raadt aan de eerste keer met max 180 graden te beginnen.
https://www.biggreenegg.eu/nl/kamado-inbranden
[ Voor 3% gewijzigd door watercoolertje op 25-07-2025 13:59 ]
Kamado Joe en BBQ Experience Center ook.watercoolertje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:58:
[...]
[...]
https://help.thebastard.c...regelen-bij-1e-3x-gebruik
Zelfs BGE (al 'ontkennen' die dat het inbranden is) raadt aan de eerste keer met max 180 graden te beginnen.
Ah clear. Eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden met m'n Egg en KJC. Al komt het ook niet vaak voor dat ik boven 250c kom.watercoolertje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:58:
[...]
[...]
https://help.thebastard.c...regelen-bij-1e-3x-gebruik
Zucht...
Dat ziet er goed uit zeg. Ik heb sinds kort de Bastard Large en ik moet toch zeggen dat een dergelijke keuken wel erg aantrekkelijk eruit ziet. Wat heeft het hout zo ongeveer gekost voor je als ik vragen mag? (Dit mag ook via een privé bericht hoor)sten123 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Twee linkerhanden en goed te doen. Tijd voor nemen en niet willen haasten.
Ja ik ben er zeer tevreden mee. Heb een tijd terug een foto ervan gepost.
[Afbeelding]
Ik heb twee rechts gegroeide linkerhanden, dus dit moet wel goed komen.
Mijn vriendin had een dergelijk project trouwens ook door ChatGPT gehaald en daar kwamen ook dergelijke resultaten uit, best wel grappig dat dat ook dus kan.
Ik had het resultaat na een paar dagen rusten nog niet geplaatst. Hier is het:Tomatoman schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:01:
Vandaag ben ik eendenborsten koud aan het roken. Gisteren heb ik ze eerst droog gezouten met een mengsel van nitrietzout, bruine basterdsuiker, kruiden en specerijen. Daarna heb ik ze gevacumeerd een nachtje laten liggen.
[Afbeelding]
Vanochtend heb ik ze helemaal drooggedept en zo veel van het kruidenmengsel ontdaan.
[Afbeelding]
Daarna gingen ze in de kamado, die ik als rookoven gebruik. Op de heat deflectors staat een smokerbox met rookmot te roken, verder is de kamado gewoon uit. Om te voorkomen dat het koud roken onbedoeld overgaat in warm roken staat de kamado de hele dag in de schaduw.
[Afbeelding]
De losse reepjes vlees zaten half los aan de eendenborsten. Geen probleem, die kan ik uitstekend in een bordje sla verwerken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H5lAR807i8ahw9s8GxCZeUqg.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/3BL9zC1m1MYVLTVmu3tJjDnY.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eigenlijk wel erg goed gelukt
Volgende maaltijd: grote beef ribs. Ik had twee grote stukken van 1760 en 2000 gram, die ik eerst 44 uur sous vide heb gegaard op 60 °C.
:strip_exif()/f/image/Ryz2NCQMIS82aoEdsZEsdFEQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gisteravond heb ik ze uit het sous vide bad gehaald. Het eerst beef rack heb ik direct teruggekoeld naar 0 °C voor later gebruik. Het tweede rack heb ik voor de helft voorzien van glaze en daarna met olijfhout nog even flink gerookt. Het resultaat:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PTivL6zVWP215wp96H30iqe8.jpg?f=user_large)
Het resultaat: fantastisch zacht en smaakvol vlees, nog niet ‘fall-off-the-bone’ maar het kwam wel aardig schoon van de botten af. De ribben met glaze waren het best, dus dat weet ik voor de volgende batch: goed insmeren voordat ze op de kamado gaan. 1760 gram was een prima snack voor 2 personen
Een paar dagen rusten???Tomatoman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:50:
[...]
Ik had het resultaat na een paar dagen rusten nog niet geplaatst. Hier is het:
Ik was voor 200 euro klaar met hout.rCk schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:40:
[...]
Dat ziet er goed uit zeg. Ik heb sinds kort de Bastard Large en ik moet toch zeggen dat een dergelijke keuken wel erg aantrekkelijk eruit ziet. Wat heeft het hout zo ongeveer gekost voor je als ik vragen mag? (Dit mag ook via een privé bericht hoor)
Ik heb twee rechts gegroeide linkerhanden, dus dit moet wel goed komen.
Mijn vriendin had een dergelijk project trouwens ook door ChatGPT gehaald en daar kwamen ook dergelijke resultaten uit, best wel grappig dat dat ook dus kan.
Daarnaast voor 70 euro aan schroeven en materiaal.
Tegels via marktplaats zo opgehaald
Alles wat ik koop gaat eerst één ronde op proef. Een auto heeft een testrit voordat je op zomervakantie gaat, apparatuur zet je even aan voordat je het écht nodig hebt, dingen die heet (pannen?) worden laat je even gaan en weer uitdampen om schoon te branden, veel artikelen was je eerst voor gebruik (kleding? Keukengerei?). En een barbecue laat je even fikken om eraan te wennen en eventuele meuk eruit te branden.SgtElPotato schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:
Inbranden is zeker niet meer nodig. Wellicht bij de super goedkope modellen omdat die niet goed afgebakken zijn vanuit de fabriek. Maar de wat betere namen bakken het keramiek etc 2x af zodat je hem niet in hoeft te branden.
Is het écht nodig? Vast niet, maar wel prettig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik lees nu je post pas over het koud roken van die eendeborst. Kan je de CSG niet beter onder je deflector plaatsen? Dat doe ik in elk geval wel altijd (of ja, die paar keer dat ik tot nu toe koud gerookt heb). Er komt toch wel iets warmte van dat smeulende rookmot af en zo dicht onder je vlees lijkt me dat niet echt ideaal?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Eet je dit dan in principe rauw? Koud roken is maximaal 25 graden toch? Wist niet dat je eendenborst zo kon eten eigenlijk.Tomatoman schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:50:
[...]
Ik had het resultaat na een paar dagen rusten nog niet geplaatst. Hier is het:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigenlijk wel erg goed gelukt
Het is juist de bedoeling dat je dit zonder patesetter doet.MaStar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 06:45:
Ik heb een rookplank gekocht om mooi stuk zalm te bereiden op de Kamado . Alleen nog geen platesetter binnen om de zalm zo indirecte te bereiden. Is dit op een andere manier op te lossen , of kan ik beter even wachten , en nu voor iets anders gaan ?
Maar dan de temperatuur wel onder de 160° houden? Om te zorgen dat de plank geen vlam vat?_AN schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:37:
[...]
Het is juist de bedoeling dat je dit zonder patesetter doet.
En als ik gepofte aardappel wil bereiden? Of moet ik dan in plaats van de platesetter een aluminium bakje gebruiken . Wikkel ze ook in zilverfolie ._AN schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:37:
[...]
Het is juist de bedoeling dat je dit zonder patesetter doet.
Lees dit recept even. Staat alles in. 😊MaStar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Maar dan de temperatuur wel onder de 160° houden? Om te zorgen dat de plank geen vlam vat?
Daar heb je wel een punt: je moet ze niet boven het smeulende gedeelte van de rookmeel leggen, want daar is het plaatselijk warmer. Net erbuiten is echter geen probleem. De cold smoke generator onder de heat defector is veiliger, want dan hoef je daar geen rekening mee te houden. Maar als je hem erbovenop zet kun je veel beter zien hoe ver hij inmiddels is met branden.Orion84 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:22:
@Tomatoman ziet er goed uit
Ik lees nu je post pas over het koud roken van die eendeborst. Kan je de CSG niet beter onder je deflector plaatsen? Dat doe ik in elk geval wel altijd (of ja, die paar keer dat ik tot nu toe koud gerookt heb). Er komt toch wel iets warmte van dat smeulende rookmot af en zo dicht onder je vlees lijkt me dat niet echt ideaal?
De plank moet in ieder geval gaan smeulen, dat is het idee. Dan krijg je de smaak van de plank die door het directe contact in de zalm.gaat en de rook voor wat roken. Daarom zonder plate setter.MaStar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Maar dan de temperatuur wel onder de 160° houden? Om te zorgen dat de plank geen vlam vat?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Mooi. Lekker stuk zalm en tonijn gekocht voor morgen op de plank!Luuk1983 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:36:
[...]
De plank moet in ieder geval gaan smeulen, dat is het idee. Dan krijg je de smaak van de plank die door het directe contact in de zalm.gaat en de rook voor wat roken. Daarom zonder plate setter.
Update: uiteindelijk de knoop doorgehakt en van de week een nieuwe gekocht. In zeven jaar tijd is de prijs nog aardig omhoog gegaan, maar het valt niet tegen (349€ incl. Hoes, toentertijd €289). Goed geholpen in de Weber Store in Amersfoort, ook de enige plek waar alle kleuren opgesteld staan.SimonBR39 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:19:
Gewetensvraagje voor jullie. Oorzaak laten we even buiten beschouwing, maar mijn MT Crimson Red heeft meerdere beschadigingen opgelopen doordat het deksel op de grond heeft gelegen. Asbak eveneens beschadigd. Beide zijn nog te bestellen, maar dan ben ik evenveel kwijt als toentertijd de aanschafprijs (230€). Dat voelt toch wat stevig. Helaas is deze kleur niet meer beschikbaar voor nieuwkoop. Bestaande kleuren zijn olijf, iets blauwigs en zwart. Oranje tijdelijk. Geen van die kleuren wordt ik enthousiast van, hij hangt nu in een douglas zelfbouw tafel en dat contrasteert zo mooi met oa. groene omgeving. Hoe groot is de kans dat binnen komend half jaar er nieuwe kleuren worden uitgegeven?
Altijd enorm zuinig op geweest, zat tot op heden geen krasje op. Laten gaan kan, maar elke keer als je het deksel pakt zie je het (ik wel). Asbak geloof ik wel, maar emaille is niet te repareren zelf.
In de ketel zelf bleken ook kleine haarscheurtjes te zitten, maar die zou niet meer te leveren zijn, alleen het deksel. Dus nu (met een beetje pijn in het hart) afscheid genomen van Crimson Red en overgestapt naar Deep Ocean Blue, ook weer GBS master touch. Pizzasteen erbij, en nu op zoek naar een passende wok bij de Action oid.
Hij staat onder een rode kastanje, om het wat meer bij de rest te betrekken nu op zoek naar een paar delftsblauwe wandtegeltjes of een blauwe feurerkraft stormlantaarn om het ook een beetje aan te kleden. Zo kunnen we de zomer weer in
:strip_exif()/f/image/F7vjzfE5USKy9vrBtOLa97eo.jpg?f=fotoalbum_large)
[url="https://tweakers.net/i/1aJOhcWj7lbPKltox_DFD8W8ATE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I9YgZvyMJubVxnBM1mhfAVoB.jpg?f=user_large",,"1"]
:strip_exif()/f/image/I9YgZvyMJubVxnBM1mhfAVoB.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik niet aan de juiste kleur komen en ik vrees dat je dat op het deksel altijd blijft zien (laagje).Elac schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:24:
[...]
]
Jawel hoor, zelf een keer gedaan met een wasbak.
Of dat een beetje hittebestendig is weet ik niet.
https://www.emaillegigant.nl/topherstel-emaille-repair
[ Voor 3% gewijzigd door SimonBR39 op 26-07-2025 21:44 ]
In folie in de kolen.MaStar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:18:
[...]
En als ik gepofte aardappel wil bereiden? Of moet ik dan in plaats van de platesetter een aluminium bakje gebruiken . Wikkel ze ook in zilverfolie .
En bang dat je het inderdaad alleen maar erger maakt. Ik zou het zo laten.SimonBR39 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:43:
[...]
Helaas kan ik niet aan de juiste kleur komen en ik vrees dat je dat op het deksel altijd blijft zien (laagje).
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
De managing director zou de salade maken.
Mooi stukje ossenhaas.
:strip_exif()/f/image/jCiQKPK9Jl8qJnXngE4M2RFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Weinig vliezen, dus schoonmaken was niet veel werk.
:strip_exif()/f/image/wfkci5rdc76KYSNL94tixO3W.jpg?f=fotoalbum_large)
Pezo d’r op.
:strip_exif()/f/image/1QFca7Hksbsov1Dp1G3ZBJZH.jpg?f=fotoalbum_large)
2 verschillende temperaturen, dus 2 BBQ’s.
:strip_exif()/f/image/VxKABwhMm5M2iCIyE6UEbCcw.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst de aardappelen er op.
:strip_exif()/f/image/vnf9H34R5kPtqexqo9rXqkAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna het vlees boven direct vuur bij 180C een kleurtje geven.
:strip_exif()/f/image/aNH20b07tlnJOgHTj7hTRe6i.jpg?f=fotoalbum_large)
En vervolgens indirect op 150C door.
:strip_exif()/f/image/U61QU6oc5VhyaalZLQECFENC.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot een kerntemperatuur van 55C.
:strip_exif()/f/image/zo3OVbhlT4r8Ocj6ytqWbmEU.jpg?f=fotoalbum_large)
De aardappelen.
:strip_exif()/f/image/Fgk1XayrkcdHmZzWe0mjFolX.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het rusten mocht ik het vlees aansnijden.
Ik vond het een mooie kleur.
:strip_exif()/f/image/RWGFsSkzTWAzUKhPzQmqUbvg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qphmsfy6dKW9UxcdjBsMIMvu.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/sFrEUMtoBm3AJeqxUT0Deigk.jpg?f=fotoalbum_large)
Supermals, echt heerlijk gegeten.
:strip_exif()/f/image/Sue9jY7szIxPKJkj7T0W640P.jpg?f=fotoalbum_large)
1e poging revearse sear ossehaas…
Ik ben uberhaubt een aardige noob wat betreft de bbq (komend seizoen maar eens aanmelden voor een workshop) maar vind het wel leuk om te doen. Komend weekend doen we een nieuwe poging, misschien heeft iemand nog tips?
Wat we nu deden:
Kamado op 120 graden.
Kerntemperatuur 46 graden ossehaas indirect.
Vlees eraf halen, laten rusten en ondertussen opstoken kamado naar 250 graden en vervolgens met een timer 1 minuut per kant het vlees direct op de gietijzeren grillplaat afgrillen. Dit was een tip die ik las op internet, volgende keer zal ik gewoon de kerntemperatuur monitoren.
Het vlees smaakte heerlijk maar nog iets te mals en sommige mensen hebben het vlees ook weer even kort terug op de bbq teruggelegt.
Volgend weekend dus een nieuwe poging, hierbij zal ik de kerntemperatuur monitoren bij het afgrillen. Op internet lopen de adviezen voor temperaturen best uiteen. Als ik zeg medium voor de ossehaas: Is 46 graden indirect, 58 graden afgrillen dan the way to go?
[ Voor 8% gewijzigd door joeyke87 op 27-07-2025 09:49 ]
Let er op dat de meeste thermometers kapot gaan bij afgrillen.joeyke87 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:38:
[Afbeelding]
Ik ben uberhaubt een aardige noob wat betreft de bbq (komend seizoen maar eens aanmelden voor een workshop) maar vind het wel leuk om te doen. Komend weekend doen we een nieuwe poging, misschien heeft iemand nog tips?
Wat we nu deden:
Kamado op 120 graden.
Vlees eraf halen, laten rusten en ondertussen opstoken kamado naar 250 graden en vervolgens met een timer 1 minuut per kant het vlees direct op de gietijzeren grillplaat afgrillen. Dit was een tip die ik las op internet, volgende keer zal ik gewoon de kerntemperatuur monitoren.
Het vlees smaakte heerlijk maar nog iets te mals en sommige mensen hebben het vlees ook weer even kort terug op de bbq teruggelegt.
Volgend weekend dus een nieuwe poging, hierbij zal ik de kerntemperatuur monitoren bij het afgrillen. Op internet lopen de adviezen voor temperaturen best uiteen. Als ik zeg medium voor de ossehaas: Is 46 graden indirect, 58 graden afgrillen dan the way to go?
Dus laat hem er dan niet in zitten.
Ik ga bij ossenhaas altijd tot kern 55C.
Maar hoezo te mals?
Da’s ossenhaas, erg mals.
Volgende keer zonder timer afgrillen, omdraaien als het vlees niet meer aan het gietijzer plakt. Het is allemaal geen wetenschap. In mijn optiek benader je het veel te theoretisch.joeyke87 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:38:
[Afbeelding]
Wat we nu deden:
Kamado op 120 graden.
zeker, zeker
Check ik zal tot 55C gaan, goed punt betreft de thermometer niet op gelet bij aanschaf maar ik heb blijkbaar de meater + welke tot 550C kan. Te mals is misschien niet het juiste woord, maar de smaakbeleving zat eerder op rare/medium rare ipv medium.ASS-Ware schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Let er op dat de meeste thermometers kapot gaan bij afgrillen.
Dus laat hem er dan niet in zitten.
Ik ga bij ossenhaas altijd tot kern 55C.
Maar hoezo te mals?
Da’s ossenhaas, erg mals.
Ja die meater+ kan er wel tegen idd.joeyke87 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:41:
[...]
Check ik zal tot 55C gaan, goed punt betreft de thermometer niet op gelet bij aanschaf maar ik heb blijkbaar de meater + welke tot 550C kan. Te mals is misschien niet het juiste woord, maar de smaakbeleving zat eerder op rare/medium rare ipv medium.
Pak eens een Picanha, die is steviger qua structuur.
Iemand ervaring of deze passend is?
https://www.bol.com/nl/p/...rijdbaar/9300000157186698
Of
https://www.kamadobbq.nl/onderstel-voor-15-inch-kamado.html
[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 27-07-2025 13:55 ]
:strip_exif()/f/image/MTfKy0ohixnCxt1gXjQIyGcO.jpg?f=fotoalbum_large)
Was erg degelijk, kraan met tuinslang aansluiting, geen wieltjes maar goed te tillen met 2 personen. Voor een mooie prijs. Aangezien ik geen vaste bbq in de keuken wil is dit wat ik al heel lang zocht. Vaak vergelijkbaar gezien in bbq winkels voor 10x de prijs.
Dus leuke tip als je ook zoiets zoekt.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Je komt deze dingen vaak tegen voor 9000 euro!?borgdaville schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:05:
Vaak vergelijkbaar gezien in bbq winkels voor 10x de prijs.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Ga maar eens configureren hier: https://www.roostr.nl/pages/rubix
Of zo zijn er nog wel meer opties met een stalen frame.
Grote verschil is wel dat deze compleet te configureren zijn en deze bij life alleen maar 1 model was. Idealiter zou ik er een koelkastje in hebben, maar dat ga ik eens bekijken als ie wordt geleverd.
borgdaville schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:01:
[...]
Ga maar eens configureren hier: https://www.roostr.nl/pages/rubix
Of zo zijn er nog wel meer opties met een stalen frame.
Grote verschil is wel dat deze compleet te configureren zijn en deze bij life alleen maar 1 model was. Idealiter zou ik er een koelkastje in hebben, maar dat ga ik eens bekijken als ie wordt geleverd.
/f/image/dh8bsV9zJr4t7AsHOPkcJZrt.png?f=fotoalbum_large)
Bedoel je dan een kruidenkorst of karamellisatie?Jaspervl schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:48:
Grilstrepen zijn (voor mij) voor de sier, ik heb liever een wat stevigere korst
Mosterd en basterd suiker.
Zowel wij als onze kids hebben ervan gesmuld
Volgende keer mag het plankje nog wel meer gaan roken. Moet de temperatuur denk ik nog hoger .
[ Voor 64% gewijzigd door MaStar op 27-07-2025 22:06 ]
Je kunt ook marktplaats in de gaten houden!MaStar schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:51:
Ik zoek nog naar een onderstel voor mijn Bastard compact model 2020.
Iemand ervaring of deze passend is?
https://www.bol.com/nl/p/...rijdbaar/9300000157186698
Of
https://www.kamadobbq.nl/onderstel-voor-15-inch-kamado.html
Ik bedoelde karamellisatieASS-Ware schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:49:
[...]
Bedoel je dan een kruidenkorst of karamellisatie?

(Persoonlijke voorkeur natuurlijk)
Ik gebruik de grillgrates meestal op zijn kop. (en mijn gietijzer niet meer)
[ Voor 10% gewijzigd door Jaspervl op 27-07-2025 19:08 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism