Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 339 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
Er ligt een mooie entrecote in de koelkast die ik vanavond op de BBQ ga klaarmaken.
Ik twijfel nu enkel over de manier waarop ik 'm ga klaarmaken: enkel direct, of reversed sear.
De entrecote is 3 ~ 4cm dik.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Reverse sear, sowieso.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kvg-J6MTCyQt0poO3tDjvdGtbyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMKv5cqkIReljSH7ogXmOe68.jpg?f=fotoalbum_large
Ribeye van afgelopen weekend, reverse sear, was 500 gram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
whoami schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:58:
Er ligt een mooie entrecote in de koelkast die ik vanavond op de BBQ ga klaarmaken.
Ik twijfel nu enkel over de manier waarop ik 'm ga klaarmaken: enkel direct, of reversed sear.
De entrecote is 3 ~ 4cm dik.
Reverse sear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Tomatoman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Ik heb weleens zo’n stuk meegenomen en vond de kwaliteit toen erg matig voor ribeye. Niet er mals, maar vooral weinig smaak.

Maar misschien is het gewoon niet de goede meetlat om dit vlees te vergelijken met goede kwaliteit ribeye. Als je het vergelijkt met supermarktvlees met een gelijkwaardige kiloprijs is het een geweldige deal: het is qua prijs vergelijkbaar met stooflappen, filetlapjes of verschillende stukken varkensvlees en het is beduidend goedkoper dan biefstuk uit de supermarkt.
Dit is ook wel de goedkoopste ribeye die ze bij de Makro hebben (https://producten.makro.nl/shop/search?q=ribeye)

Naast deze diepgevroren hebben ze ook:
- Braziliaanse vers à 22,99/kg
- Semi Dry Aged à 35,09/kg
- Argentijnse vers à 35,99/kg
- Graangevoerd Tierno à 39,99/kg
- Ierse vers à 40,99/kg
- Dry Aged à 50,39/kg

En dan alle gesneden stukken nog. Alle prijzen ex BTW.

Dus er zal (hopelijk) nog wel een hoop kwaliteitsverschil zijn, dan ook het prijsverschil rechtvaardigt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Bulligan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:46:
[...]
Ah, dat is idd wat lastiger. Gaat met de tijd wel wat stroever ivm vet/bakseks.
offtopic:
Ik ben geïntrigeerd door het feit dat jouw autocorrectie het woord baksels verandert in bakseks. Heb jij een etensgerelateerde hobby die in de Tweakers HK thuishoort?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Tomatoman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:32:
[...]

offtopic:
Ik ben geïntrigeerd door het feit dat jouw autocorrectie het woord baksels verandert in bakseks. Heb jij een etensgerelateerde hobby die in de Tweakers HK thuishoort?
Kijk eens naar je toetsenbord en de plek van de k en l. Niet alles is autocorrect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

418O2 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Kijk eens naar je toetsenbord en de plek van de k en l. Niet alles is autocorrect
offtopic:
Soms is het leuker om de logische verklaring welbewust te negeren.
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:56
418O2 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Ik vond bakseks toch wel een leuker alternatief dan baksels. :+

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• whoami
'k Heb de adviezen gevolgd, en 't is goed gelukt.

Eerst indirect op de BBQ. Als de temperatuur bereikt was, eraf gehaald en even laten rusten. Ondertussen ook drooggedept en ingewreven met olijfolie. Daarna nog even direct op het gietijzer rooster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-DCAUcCuKrR5mr8eunyKuXiRw0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4fJoNLBcFG9twMcusYLWOf6.jpg?f=user_large

Nadien in reepjes gesneden en opgediend met een beetje rucola, zelfgemaakte balsamico crème en peper en zout.
De aardappelen, rucola en andere groentjes komen allemaal uit de moestuin :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQMgjyByU1-4FAs7T_iWih7YKuA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qMjxkj7Ux5U6YKxnc18rEBB7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
whoami schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:31:
[...]

[...]

Eerst indirect op de BBQ. Als de temperatuur bereikt was, eraf gehaald en even laten rusten. Ondertussen ook drooggedept en ingewreven met olijfolie. Daarna nog even direct op het gietijzer rooster.

[Afbeelding]

Nadien in reepjes gesneden en opgediend met een beetje rucola, zelfgemaakte balsamico crème en peper en zout.
[Afbeelding]
Mooi stukje vlees.
Wat was je BBQ temperatuur en hoe lang lagen de hasselbacks er op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
ASS-Ware schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:31:
[...]

Mooi stukje vlees.
Wat was je BBQ temperatuur en hoe lang lagen de hasselbacks er op?
Die BBQ temperatuur was eigenlijk best nog een moeilijkheidje.
Om dat vlees te searen, wou ik eigenlijk een temperatuur van 120° hebben. Echter, voor de aardappelen moest ik idealiter rond de 180° zitten.

Uiteindelijk heb ik de BBQ naar 150° gebracht, en van zodra die temperatuur bereikt was, de hasselbacks er in gezet. Die stonden, zoals je kan zien, in die schaaltjes op het RVS rooster aan de kant waar ik geen 'hitteschild' geplaatst had. De hasselbacks hebben in totaal toch een uur en een kwartier, misschien zelfs iets langer, op de BBQ gelegen.

Toen de hasselbacks er +/- 45 minuten op lagen, heb ik het vlees aan de andere kant van het rooster gelegd. Onder die helft van het RVS rooster lag er een gietijzeren plancha die dienst deed als hitteschild. Naast de plancha lag mijn gietijzeren grill rooster al op te warmen.

Bij een kern van 45° in het dikste stuk van het vlees, het vlees er af gehaald en wat onder alu folie laten rusten. Ondertussen de BBQ opgestookt tot 250°, het vlees wat droog gedept en dan voorzien van olijfolie, en dan nog even direct op het gietijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
whoami schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:09:
[...]

Die BBQ temperatuur was eigenlijk best nog een moeilijkheidje.
Om dat vlees te searen, wou ik eigenlijk een temperatuur van 120° hebben. Echter, voor de aardappelen moest ik idealiter rond de 180° zitten.
(Fwiw, searen is het afbakken/schroeien op hoge temperatuur).
Zag er lekker uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
whoami schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:31:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die aardappelen zien er wel lekker uit, hoe maak je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Dat zijn hasselback aardappelen, en is eigenlijk super simpel om te maken.

Best jonge aardappelen nemen, en die ga je insnijden, maar niet volledig doorsnijden.
Ik doe dat door een metalen saté-stokje in de aardappel te prikken, en ga gewoon met een mesje die insnijdingen gaan maken. De saté-prikker zorgt ervoor dat ik 'm niet volledig doorsnij. (Er bestaan ook tools voor, maar mijn manier is goedkoper :D).

Verder heb je nog olijfolie, zout, en kruiden nodig. Ik gebruik een kant-en-klare kruidenmix waar oa thijm & rozemarijn inzitten. Als de aardappelen op de BBQ staan, moet je die af en toe eens overgieten met de olijfolie die in je schoteltje zit.
Is eigenlijk super makkelijk. Hier en hier vind je alvast meer informatie; en er zijn nog voldoende recepten te vinden hiervoor :).

edit: Dit is ook een mooi artikel ivm Hasselback. Hier doen ze er nog wat kaas bovenop; dat heb ik nog nooit gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 17-07-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
whoami schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:06:

Best jonge aardappelen nemen, en die ga je insnijden, maar niet volledig doorsnijden.
Ik doe dat door een metalen saté-stokje in de aardappel te prikken, en ga gewoon met een mesje die insnijdingen gaan maken. De saté-prikker zorgt ervoor dat ik 'm niet volledig doorsnij. (Er bestaan ook tools voor, maar mijn manier is goedkoper :D).

Verder heb je nog olijfolie, zout, en kruiden nodig. Ik gebruik een kant-en-klare kruidenmix waar oa thijm & rozemarijn inzitten. Als de aardappelen op de BBQ staan, moet je die af en toe eens overgieten met de olijfolie die in je schoteltje zit.
Is eigenlijk super makkelijk. Hier en hier vind je alvast meer informatie; en er zijn nog voldoende recepten te vinden hiervoor :).

edit: Dit is ook een mooi artikel ivm Hasselback. Hier doen ze er nog wat kaas bovenop; dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb laatst olijfolie gebruikt, maar boter vinden wij toch het lekkerste, en dan alleen wat zout er bij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:24

Esumontere

Floep, banaan.

Vandaag weer eens wat vis van de plank; victoriabaars met dille, zout en peper en wat klontjes boter. Groentepakketje erbij, heerlijk gegeten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5oCDQ-H2pwtoXEEP25BVEKd15k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTocrQeA87iRStriWxu71aG8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV2mOrHTe_Xsvxqlkx_HyHliC5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEYOoUHyL43smJNd478r1PXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJZ9NG07mzZqxbk7LFLzpn1iC7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izwo6AiSb953yvFO9aid7Cz0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Dirtbiter schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Ik dacht vorige week precies hetzelfde :*) Dus ik heb zo'n ding gekocht:
https://producten.makro.n...iepvries-wicht-ca.-1-8-kg
(in de omschrijving staat Braziliaans, maar in de winkel lag een vak vol Braziliaans en Uruguayaans, ik heb de 2e gepakt)

Tegen de instructies op de verpakking in, heb ik hem een paar dagen in de koelkast laten ontdooien. Daarna ontdooid porties van gesneden, en geportioneerd opnieuw ingevroren.
Dit heb ik gedaan na wat Google werk, waarin een aantal mensen aangeven dat vlees wanneer het de wereld rondreist, vaak al meerdere keren ingevroren en ontdooid wordt (bijvoorbeeld tussen slachten en uitbenen). En dat dus een keer extra ontdooien en invriezen geen kwaad kan, mits je veilige temperaturen aanhoudt (dus niet ontdooien op de keukentafel bij kamertemperatuur).

Portioneren terwijl hij nog bevroren is heb ik ook naar gekeken. Een vleeszaag (of nieuwe, schone ijzerzaag) zou dan mijn 'way to go' worden.

Ik kan je na vanavond vertellen hoe het smaakt, er ligt nu een steak in de koelkast te ontdooien :9
Ik haal vaak rib eye op stuk bij Beimer, maar verwerk ze meestal dezelfde dag nog. Het liefst semi bevroren. Met een goed scherp vlees of slagersmes kom je daar makkelijk doorheen.

Bevroren behoud ie z’n vorm gewoon beter en is het dus eenvoudiger om er mooie steaks van te maken.

Die gaan vervolgens vacuüm de vriezer in. Als ik er dan trek in heb, yeet ik em zo de kamado op met een lekker kruidenmengsel. Half uurtje rustig laten liggen rond de 120 graden en dan komt ie er perfect medium uit op 58 graden. Hij trekt nog wel iets bij, maar net geen 60.

Gister nog gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtxOVzy9aXaIrgrHIwGS176Qx1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmH3n893237SCuFsF7RO7orD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7u8rWV2td0duIZd5X-pGpHAHC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRDK23saMU7zsWJDSry9hNAK.jpg?f=fotoalbum_tile

‘T mooiste is dus dat ze er bevroren op gaan, dus je kunt em rechtstreeks uit de vriezer trekken en de rest van je maaltijd maken. Ben gisteren gewoon naar de jumbo gereden om de salade ingrediënten te halen.

Prachtige manier om je steak een mooie cuisson te geven en eventueel lekker rook er bij.

Ik maak meestal een kruidenprutje met olijfolie als basis. Scheutje water om het wat minder vet te maken, dat verdampt uiteindelijk toch wel, maar helpt wel om te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Esumontere schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:25:
Vandaag weer eens wat vis van de plank; victoriabaars met dille, zout en peper en wat klontjes boter. Groentepakketje erbij, heerlijk gegeten!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Ik heb dit een tijd geleden ook een keer geprobeerd met zalm, maar het enige wat ik er toen uit kreeg was een heet plankje en een gestoomde zalm. Hoe heb je dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

supersnathan94 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:45:
[...]

Nice. Ik heb dit een tijd geleden ook een keer geprobeerd met zalm, maar het enige wat ik er toen uit kreeg was een heet plankje en een gestoomde zalm. Hoe heb je dit gedaan?
Ik denk niet dat de vis echt gerookt is (zoals wanneer je chunks op de kolen gooit), maar een beetje rooksmaak zit er wel aan. Plankje heb ik niet nat gemaakt van tevoren, gewoon droog de vis erop en dat op de bbq. Plankje is behoorlijk verkoold van onder, maar ook wel een aantal keer gebruikt. Voordeel is vooral dat de vis niet uit elkaar valt en je er eigenlijk geen omkijken naar hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Plankje inderdaad gewoon droog gebruiken en met voldoende (directe) hitte eronder om 'm te laten smeulen. Je krijgt dan een duidelijk herkenbare zoetige rooklucht uit je bbq en die proef je naar mijn ervaring ook echt wel terug in de zalm.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

whoami schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:06:

Ik doe dat door een metalen saté-stokje in de aardappel te prikken, en ga gewoon met een mesje die insnijdingen gaan maken. De saté-prikker zorgt ervoor dat ik 'm niet volledig doorsnij.
Is dat niet vrij slecht voor je mes, om een metalen prikker als stop te gebruiken? Heb het gerecht zelf nog nooit gemaakt, maar heb er wel eens filmpjes van gezien waarbij ze een houten satéprikker voor en achter de aardappel legden om te voorkomen dat het mes er helemaal doorheen gaat. Er doorheen steken maakt wel dat wat minder gehannes is om alles een beetje op z'n plek te houden kan ik me voorstellen :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:56
Iemand nog wat leuke campinggerechten op de weber houtskoolbbq? Heb enkel men rooster en een plate setje bij om indirect te kunnen garen :)
Kom zelf niet verder als biefstukje hamburgertje en kipspies haha

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

BaBoK schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:12:
Iemand nog wat leuke campinggerechten op de weber houtskoolbbq? Heb enkel men rooster en een plate setje bij om indirect te kunnen garen :)
Ik maak zelf regelmatig pulled pork op de camping.
Gewoon in een aluminum wegwerp schaal en dan indirect op de bbq en een aantal uur geduld hebben.
Ik rook hem dan niet / bijna niet, om niet de hele camping in de rook te zetten.
Lekker met kokos briketten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0KYNTOC7fickmp_137Fl19z-xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAonwwuiTrTTrAYcFkLbdUqC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
BaBoK schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:12:
Hier is bifteki altijd favoriet (recept op bbqgenootschap)
met griekse salade en bonen in tomaten saus een makkelijke maaltijd, lekker zomers

garnalen spiesjes

en verder kan je (evt icm wat aluminiumfolie) alles wel maken op een WGA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:05

rCk

Jullie hebben mij "geinfluenced", vandaag even snel een cedarhouten plankje gekocht en zo vanuit werk een stukje zalm halen. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
BBQ op batterijen 😇 gaat als een speer, alleen geen ingewikkelde dingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe41RXoLGbrPyUIORTuBKl7I9nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AnOeebFHbT4x7KhCYfEpKug.jpg?f=fotoalbum_large

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Niet helemaal een bbq mod maar wel nodig voor de bbq. We hebben een overkapping geplaatst met een glaswand. Deze loopt door een rails van 11 cm breed en 1 hoog. Nu wil ik mijn grill guru large van buiten naar binnen rijden en niet steeds over randje tillen. Iemand een sportgelijke situatie en hoe dat opgelost?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Voor de hasselbacks stop ik gewoon met snijden voordat het mes beneden is, gaat makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Stampre schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:15:
Niet helemaal een bbq mod maar wel nodig voor de bbq. We hebben een overkapping geplaatst met een glaswand. Deze loopt door een rails van 11 cm breed en 1 hoog. Nu wil ik mijn grill guru large van buiten naar binnen rijden en niet steeds over randje tillen. Iemand een sportgelijke situatie en hoe dat opgelost?
Klinkt als iets waar je van tevoren over na had kunnen denken :X

Je kunt iets van driehoekige blokjes gebruiken als een soort loopplank, maar ik denk dat dat vragen om ellende is. Waarom wil je hem binnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
Stampre schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:15:
Ik heb aanhef eind van het jaar een vergelijkbare uitdaging.
Denk dat ik zo’n alu plaat haal waarmee je ook met een rolstoel over een drempel kan rijden. Of ik laat wat buigen bij de lokale ijzerboer.
Momenteel rijd ik hem met een houten plaat het schuurtje in, dit is 11 cm boven het maaiveld

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Esumontere schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Klinkt als iets waar je van tevoren over na had kunnen denken :X

Je kunt iets van driehoekige blokjes gebruiken als een soort loopplank, maar ik denk dat dat vragen om ellende is. Waarom wil je hem binnen zetten?
Ik wil een binnen/buitenkeuken hebben. Bij nat weer naar binnen.

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Stampre schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:36:
[...]

Ah op die manier. Heb je dan ook een goede rookgasafvoer, of is het open genoeg?

Dan is denk ik een rijplaat zoals hierboven genoemd het makkelijkst. Een aanloopje en hopen dat hij niet omvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:50
Heeft er iemand nog een goed pulled chicken mexican/taco stijl recept? Hou wel van PC maar ik vind de bbq saus versie iets teveel van het goede qua smaak en textuur :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whoami
Vanavond was het croque monsieur op de BBQ, met (door de vrouw zelfgemaakt) sandwich-brood:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we56g_ywVdV1lTWQLiHwV11ouGI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/URFTw6xLsGqv7zGkJYZEPQKm.jpg?f=user_large

(Die achterste was er een met gebakken uitjes & geitenkaas)

[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 18-07-2025 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Orion84 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Is dat niet vrij slecht voor je mes, om een metalen prikker als stop te gebruiken? Heb het gerecht zelf nog nooit gemaakt, maar heb er wel eens filmpjes van gezien waarbij ze een houten satéprikker voor en achter de aardappel legden om te voorkomen dat het mes er helemaal doorheen gaat. Er doorheen steken maakt wel dat wat minder gehannes is om alles een beetje op z'n plek te houden kan ik me voorstellen :Y
Ik leg de aardappelen tussen 2 houten snijplanken bij het snijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersnathan94
Oh dat jullie het even weten. Kaasstengels voor in de oven werkt ook dikke mik.

Verder mocht ik vandaag kleinschalig catering verzorgen op de markt hier. Werd goed gewaardeerd. Weer hetzelfde recept als van de week , maar dan ander kruidenmengseltje (soort van vibe coding maar dan anders) en nu met kwamkwammer in de salaat. Wel iets te laat er af getrokken, maar door de vette stukken er bovenop was er nog genoeg sappigheid te vinden.

Ik hoef in ieder geval geen hot en fast biefstuk meer. Dat is echt wel degelijk verpest voor mij. Dit is zo gigantisch makkelijk om te maken en zo chill.

Temp en tijd boeit eigenlijk niet echt. Alles tussen de 100 en 150 en dan 20 30 min is goed. Zet wel een wekkertje op 20 min anders dan ga je dus over je temp heen, maar dan nog merk je het verschil tussen 58 en 64 amper. De smaak is gewoon goed.

En van wat ik begreep werkt dit ook zeer goed bij de vrouwtjes. Moet wel zeggen dat de kruidenmix nooit slecht is, maar dat in combinatie met een mals stuk vlees … doet het echt goed kennelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63dUs9uQ98BB9i3WO67-Vj_9YSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwhJDSJKqxEOzuXbHVvmKkaq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oashKE-IzWR8BKAgoLFKvwYrMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AD6jHkrIDOesWmTjTXfm3Dv6.jpg?f=fotoalbum_large

Anyways. Morgen maar weer eens naar beimer want de rib eye is op en als het goed is wordt er zo’n 100 kg aan kolen en braaihout bezorgd morgen dus ik heb ws weer mooie unboxing fotos.

En nu naar bed. Veulste laat alweer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• borgdaville
  • Nu online
Stampre schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:36:
[...]

In onze overkapping gekozen om een helft met glazen schuifwanden te doen en de andere helft zonder. Buiten koken kan in de openlucht, maar als het regent of voor opslag staan ze gewoon overdekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k60K86lN8Fvbjg5FoWUToyX7zBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LUD66YKlw26EJoq5EnDC3f8e.png?f=fotoalbum_large

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:06
borgdaville schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:50:
[...]

In onze overkapping gekozen om een helft met glazen schuifwanden te doen en de andere helft zonder. Buiten koken kan in de openlucht, maar als het regent of voor opslag staan ze gewoon overdekt.
[Afbeelding]
Serieus mooie plek zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:14
.

[ Voor 99% gewijzigd door jeppekroezen op 19-07-2025 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeppekroezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JijZr01CbNzpyRlR50Z_1QRn4K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKxlQX4j2dKL2rD0hzdsECZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4RT-wrXKRvTXaYkOGLOKbO_lRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clac8qUxHnxrk40uVDnxshQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week lekker lopen testen op de nieuwe kamado. Temperatuur een beetje onder knie krijgen en gisteren besloten om voor het eerst een langere tijd op Temperatuur te houden met pulled pork.

Dit is echt perfect gelukt de 1ste keer. Wat een geweldig makkelijk apparaat is de kamado toch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hRT6bXDf8IcUdaHwWifjl0MMkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuV4MwaCHqOKnlu2rnGXGZ2i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
supersnathan94 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 03:18:
Verder mocht ik vandaag kleinschalig catering verzorgen op de markt hier. Werd goed gewaardeerd. Weer hetzelfde recept als van de week , maar dan ander kruidenmengseltje (soort van vibe coding maar dan anders) en nu met kwamkwammer in de salaat. Wel iets te laat er af getrokken, maar door de vette stukken er bovenop was er nog genoeg sappigheid te vinden.

Ik hoef in ieder geval geen hot en fast biefstuk meer. Dat is echt wel degelijk verpest voor mij. Dit is zo gigantisch makkelijk om te maken en zo chill.

Temp en tijd boeit eigenlijk niet echt. Alles tussen de 100 en 150 en dan 20 30 min is goed. Zet wel een wekkertje op 20 min anders dan ga je dus over je temp heen, maar dan nog merk je het verschil tussen 58 en 64 amper. De smaak is gewoon goed.

En van wat ik begreep werkt dit ook zeer goed bij de vrouwtjes. Moet wel zeggen dat de kruidenmix nooit slecht is, maar dat in combinatie met een mals stuk vlees … doet het echt goed kennelijk.
Dus ook niet van tevoren of achteraf wat strepen trekken, c.q. korstje maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
ASS-Ware schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Dus ook niet van tevoren of achteraf wat strepen trekken, c.q. korstje maken?
Nope. Kheb met dakbrander wel geprobeerd nog wat te doen, maar dat maakt het alleen wat minder efficiënt. Voor de smaak heb je het niet nodig in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Vandaag ben ik eendenborsten koud aan het roken. Gisteren heb ik ze eerst droog gezouten met een mengsel van nitrietzout, bruine basterdsuiker, kruiden en specerijen. Daarna heb ik ze gevacumeerd een nachtje laten liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHwzR0TvZvCAk_kaCu-nF1Hfo_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gJHqQk4G8khTcJsnCbeDD2Od.jpg?f=user_large

Vanochtend heb ik ze helemaal drooggedept en zo veel van het kruidenmengsel ontdaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NpfCPbCZ69U2NFFEVb1pBVM4ZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O770CXZ4E8sDZkDmOSrceWQH.jpg?f=user_large

Daarna gingen ze in de kamado, die ik als rookoven gebruik. Op de heat deflectors staat een smokerbox met rookmot te roken, verder is de kamado gewoon uit. Om te voorkomen dat het koud roken onbedoeld overgaat in warm roken staat de kamado de hele dag in de schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsJ_jk6a9N4EMX7nFFuA4uTTdQk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ECOFknCSOJvtGqrblKyAnNyC.jpg?f=user_large

De losse reepjes vlees zaten half los aan de eendenborsten. Geen probleem, die kan ik uitstekend in een bordje sla verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
418O2 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:48:
[...]

Twee dagen voor sous vide is niet heel gek hoor. Dat werk prima met zon stuk.

Ik denk dat ik hem nog een uur of 2-3 op de bbq doe met veel rook. Vooraf misschien nog even injecteren indien nodig en wellicht wat besproeien ondertussen. Puur voor de bark en rooksmaak

https://www.seriouseats.c...-bbq-brisket-texas-recipe

Ga toch maar voor 36uur en 63c
Dank voor deze tip. Ik heb nu 2 kg brisket in de stoomoven. Morgen krijg ik bezoek en dan gaat het geheel nog even 2u op de Grill Guru :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:10
jeppekroezen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen week lekker lopen testen op de nieuwe kamado. Temperatuur een beetje onder knie krijgen en gisteren besloten om voor het eerst een langere tijd op Temperatuur te houden met pulled pork.

Dit is echt perfect gelukt de 1ste keer. Wat een geweldig makkelijk apparaat is de kamado toch!

[Afbeelding]
Top man! Mijn eerste PP is wat minder gelukt. Kwestie van verkeerde timing denk ik. Relatief klein stuk overigens. Eerst de kamado aanzetten, na 15min dicht, maar dan is ie nog nauwelijks 50gr. Schuiven onder en boven klein stukje open en toch schiet hij al 2x door naar 150 graden. Hoeveelheid kolen maakte niet zoveel uit. Vorige keer net n halve basket, dit keer wel voller. Ik heb nog niet de vinger erop waar ik t verkeerd doe. Waarschijnlijk te weinig geduld tussen klep dicht en 120gr. waardoor ik toch de schuiven te ver open hou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Koepert schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Top man! Mijn eerste PP is wat minder gelukt. Kwestie van verkeerde timing denk ik. Relatief klein stuk overigens. Eerst de kamado aanzetten, na 15min dicht, maar dan is ie nog nauwelijks 50gr. Schuiven onder en boven klein stukje open en toch schiet hij al 2x door naar 150 graden. Hoeveelheid kolen maakte niet zoveel uit. Vorige keer net n halve basket, dit keer wel voller. Ik heb nog niet de vinger erop waar ik t verkeerd doe. Waarschijnlijk te weinig geduld tussen klep dicht en 120gr. waardoor ik toch de schuiven te ver open hou.
Dus zodra de kolen een beetje gloeien (15 min) doe je de klep dicht, zet je hem boven en onder een klein beetje open en dan schiet hij naar 150C?
Dan vraag ik me af wat jij een klein beetje noemt.

Beneden boeit niet zo als hij niet in de wind staat.
Als er opeens een flinke wind de inlaat beneden in gaat, dan maak het wel uit.

Ik laat hem beneden meestal op 2 vingers open staan, dan kan ik met de schuif boven tussen de 100 en 200C regelen.
Voor 120C moet ik hem boven max een halve CM open zetten en bij 1CM ga ik ook naar de 150C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
ephymerous schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:33:
[...]

Dank voor deze tip. Ik heb nu 2 kg brisket in de stoomoven. Morgen krijg ik bezoek en dan gaat het geheel nog even 2u op de Grill Guru :)
Succes. Ik was niet echt onder de indruk eigenlijk. Denk dat ik het misschien ook niet lang genoeg heb laten rusten in combinatie met iets te mager vlees. Aangeraden wordt de bereidingstijd als rusttijd aan te houden als je het op de smoker maakt

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 19-07-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
ASS-Ware schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Dus zodra de kolen een beetje gloeien (15 min) doe je de klep dicht, zet je hem boven en onder een klein beetje open en dan schiet hij naar 150C?
Dan vraag ik me af wat jij een klein beetje noemt.

Beneden boeit niet zo als hij niet in de wind staat.
Als er opeens een flinke wind de inlaat beneden in gaat, dan maak het wel uit.

Ik laat hem beneden meestal op 2 vingers open staan, dan kan ik met de schuif boven tussen de 100 en 200C regelen.
Voor 120C moet ik hem boven max een halve CM open zetten en bij 1CM ga ik ook naar de 150C.
Ik denk dat de wind me parten heeft gespeeld. Want je omschrijft het goed, alleen zit hij met onder 1 vinger en boven 1 cm dus op ongeveer 50 'vast' dus doe ik onder naar 2 max 3 vingers. de bovenste vent van een bastard heeft een soort 'driehoekje' vooraan de opening, dat is max 2cm denk ik? verder komt ie echt niet open. Daarmee blijft hij oplopen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Koepert schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Ik denk dat de wind me parten heeft gespeeld. Want je omschrijft het goed, alleen zit hij met onder 1 vinger en boven 1 cm dus op ongeveer 50 'vast' dus doe ik onder naar 2 max 3 vingers. de bovenste vent van een bastard heeft een soort 'driehoekje' vooraan de opening, dat is max 2cm denk ik? verder komt ie echt niet open. Daarmee blijft hij oplopen dus.
Een kamado heeft echt wel even nodig om stabiel op temperatuur te komen. Weet niet welk formaat je hebt, maar mijn large heeft echt wel 30-40 minuten nodig voor hij echt goed stabiel is.

Hoe had je de kolen aangemaakt? wokkels of starter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
[...]

Dan moet je hem boven dus iets minder open zetten, ga in eerste instantie voor een halve CM en kijk wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
418O2 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Een kamado heeft echt wel even nodig om stabiel op temperatuur te komen. Weet niet welk formaat je hebt, maar mijn large heeft echt wel 30-40 minuten nodig voor hij echt goed stabiel is.

Hoe had je de kolen aangemaakt? wokkels of starter?
Met een wokkel. Gaat om een Bastard Large. Die 30/40min heb ik m niet gegeven iig dus daar zal het in zitten. 1wokkel aan, alles open. Tot de wokkel weg is en de eerste kolen wit zijn (ong 15min dus) en dan dicht. Dus ik denk dat ik te vroeg meer open gezet heb. Zal de volgende keer eens op de tijd letten en na dichtdoen n half uur geven voor ik IETS ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Koepert schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:15:
[...]

Met een wokkel. Gaat om een Bastard Large. Die 30/40min heb ik m niet gegeven iig dus daar zal het in zitten. 1wokkel aan, alles open. Tot de wokkel weg is en de eerste kolen wit zijn (ong 15min dus) en dan dicht. Dus ik denk dat ik te vroeg meer open gezet heb. Zal de volgende keer eens op de tijd letten en na dichtdoen n half uur geven voor ik IETS ga doen.
Ik doe voor 100-150c meestal 3 wokkels. Alles open inc de kap tot de wokkels zijn uitgebrand. Dan de klep dicht met luchtsleuven nog openen 15-30 minuten daarna de luchtsleuvel op de stand waarop ik ze wil (dat verschilt per kamado denk ik, dus dat moet je zelf even een beetje uitvogelen voor jouw kamado)

Elke stabiele tempwijziging duurt even. Als de buitenkant nog niet warm aanvoelt ben je sowieso nog niet klaar voor low and slow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
supersnathan94 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 03:18:
Oh dat jullie het even weten. Kaasstengels voor in de oven werkt ook dikke mik.
Beetje off topic maar je triggert me. Ik baal nog steeds dat de echte voor de vetvijver amper nog te krijgen zijn. Oven/airfryer varianten zijn altijd duurder voor minder (in dit geval minder kaas). -O-

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
[...]

Mijn basterd verwarm ik tot 110 graden. En dan gaan alle schuiven bijna helemaal dicht. De onderste raakt het ijzeren lipje al aan en bovenin zie ik een minimaal stukje gat van enkele mm. Als ik dit verder open doe dan word die al snel warmer. En na elke aanpassing even 5 minuten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Vandaag pulled pork op de Joe. Simpel maar doeltreffend recept gebruikt. 1.5kg vlees op de bbq gelegd, in totaal 8 uren wachten tot de juiste temperatuur/structuur.

Morgen staat er babi pangang op het menu, buikspek komt van de Joe. Ben benieuwd.

Vrouw is hoogzwanger. Dus we zijn wat grotere porties aan het maken zodat de restanten de vriezer in kunnen. Smullen in de kraamtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Gonadan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:43:
[...]

Beetje off topic maar je triggert me. Ik baal nog steeds dat de echte voor de vetvijver amper nog te krijgen zijn. Oven/airfryer varianten zijn altijd duurder voor minder (in dit geval minder kaas). -O-
Eerlijk. Shrinkification is serieus een ding.

Ik vind het daarnaast nog steeds doodzonde dat steeds meer merken alleen nog maar airfryer/oven snacks maken. Frituur is over het algemeen echt significant sneller.

Voordeel is wel weer dat een beetje rook in de kamado echt wel heul lekker is. Ga wel eens even kijken hoe je zoiets zelf kan maken. Allicht goedkoper dan zo’n doosje kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersnathan94
En ja hoor! De eerste flashover van het jaar is er weer! Net te lang de boel open laten staan en daarna te snel weer willen kijken of het allemaal goed gaat. En dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9spFgndGXdWr5qS697DRCJ13nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTMG9wObQvh6IPcrpxAjwc8B.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna onder het genot van een rib eye carpaccio (the meatlovers) en een rosétje toch een bergje moink balls gemaakt. Lekker chillen met de buuf op zaterdag is altijd goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgOYudgwIZ7ntM1ZOSKf6iYMEqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heTbXv1NafP797j1cO4jFvhF.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen met de familie lekker opsmikkelen. Kzal morgen het receptuurtje ff erbij zetten plus een stuk unboxing/review van de net aangekomen kolen. Zat een hoop leuk spul bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:13
jordy89 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Wat doe je precies met rooster schoonborstelen? Ik haal er zelf altijd een borstel overheen, maar je houdt toch altijd nog zwarte troep op je rooster. Als je er met je vinger overheen gaat of als je rauw vlees erop legt zie je dat het nog afgeeft. Doen jullie hier nog wat mee of laten jullie dit zitten?
Met een goede bbq rooster borstel en heet rooster krijg je het aardig schoon. Het geeft dan nog wel iets af, maar dat hoor wat mij betreft bij de bbq. Zorg wel dat je rooster vetvrij is voor het borstelen, dus na het bereiden even alle schuiven open en rooster zo heet laten worden dat het vet er afgebrand is. Een vet rooster kan je niet echt schoonborstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Mm. Ik wil even wat meningen horen voor ik conclusies trek. Gistermiddag rond een uur of 17u heb ik de kamado dichtgezet (denk ik, kom ik zo op terug) met nog 1x open om PP ff warm te houden. Vanaf 150/170 graden terug. Gisteravond rond 21u was deze nog rond de 50 graden. Vond ik nog ok. Maar vanochtend om 8u was deze nog steeds rond de 45/50 graden. Dat vond ik wel warm. Dus ik kamado open. Bleken de kolen nog actief te smeulen. Dus mand eruit en ze kwamen idd weer omhoog qua gloeien. Kan dit komen omdat de mand vrijwel vol zat met relatief kleine kolen dus ‘dicht’ waardoor het smeulen door blijft gaan terwijl de sleuven dicht zijn? Ik sluit niet helemaal uit dat de onderste sleuf niet tegen de stopjes aan stond maar ben vrij zeker dat ik m dicht had. Kan dat komen door de kolendichtheid? Of moet ik echt actief op zoek gaan naar lekkage??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Koepert schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:04:
Mm. Ik wil even wat meningen horen voor ik conclusies trek. Gistermiddag rond een uur of 17u heb ik de kamado dichtgezet (denk ik, kom ik zo op terug) met nog 1x open om PP ff warm te houden. Vanaf 150/170 graden terug. Gisteravond rond 21u was deze nog rond de 50 graden. Vond ik nog ok. Maar vanochtend om 8u was deze nog steeds rond de 45/50 graden. Dat vond ik wel warm. Dus ik kamado open. Bleken de kolen nog actief te smeulen. Dus mand eruit en ze kwamen idd weer omhoog qua gloeien. Kan dit komen omdat de mand vrijwel vol zat met relatief kleine kolen dus ‘dicht’ waardoor het smeulen door blijft gaan terwijl de sleuven dicht zijn? Ik sluit niet helemaal uit dat de onderste sleuf niet tegen de stopjes aan stond maar ben vrij zeker dat ik m dicht had. Kan dat komen door de kolendichtheid? Of moet ik echt actief op zoek gaan naar lekkage??
Ik heb dat ook gehad met Quebracho, duurde echt lang voor alles uit was.
Met Marabu heb ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
ASS-Ware schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb dat ook gehad met Quebracho, duurde echt lang voor alles uit was.
Met Marabu heb ik dat niet.
Dit was Karwei houtskool geloof ik :P.. Maar ik dacht, haal de mand er wel uit, was voornamelijk klein grut dus kan weg, de tegels waren nog fiks nat van planten water geven.. niet nat genoeg. Domme actie, maar weggegaan, ik dacht dat de kolen wel nat genoeg waren geworden.. zelfs nog n plens water over gegooid. De kolen zijn dus wel allemaal in de mand opgebrand.. Dus nu een fikse beschadiging op onze tegels.. Pijnlijk leermoment. Had niet verwacht dat ze zo lang zo heet zouden blijven vooral niet omdat ik ze nog nat had gemaakt.. Volgende keer Kamado toch maar buiten laten staan ipv onder afdakje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Koepert schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Dit was Karwei houtskool geloof ik :P.. Maar ik dacht, haal de mand er wel uit, was voornamelijk klein grut dus kan weg, de tegels waren nog fiks nat van planten water geven.. niet nat genoeg. Domme actie, maar weggegaan, ik dacht dat de kolen wel nat genoeg waren geworden.. zelfs nog n plens water over gegooid. De kolen zijn dus wel allemaal in de mand opgebrand.. Dus nu een fikse beschadiging op onze tegels.. Pijnlijk leermoment. Had niet verwacht dat ze zo lang zo heet zouden blijven vooral niet omdat ik ze nog nat had gemaakt.. Volgende keer Kamado toch maar buiten laten staan ipv onder afdakje.
Gewoon deksel dicht, schuiven dicht en genieten van je avond.
De kolen zullen nog wel een tijdje smeulen, maar gaan uiteindelijk wel uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:12
Vandaag entrecote gegrild en vrouwlief heeft er een thaise salade van gemaakt. Yam neu .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa7v3s4dOQp_Nc-vVHji8I4x-t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hd5qmWBnI62nNuZPNNtDfED4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ws-SFQmg_ViepU0p3zX2nn5kljU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAziEt0esT1gD7GniWZYFm6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOy-NIe-3EyoI9EhNwESysI5E3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlF4l5nJ5dfosIbOKE4ENx90.jpg?f=fotoalbum_large

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
almere schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:43:
Vandaag entrecote gegrild en vrouwlief heeft er een thaise salade van gemaakt. Yam neu .
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er heerlijk uit zo’n salade. Die moet ik ook maar eens gaan proberen.

Zelf gisteren maar eens wat lekkere sticky kipkluifjes gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93D3ZFrnePF4Jea6TRXNEDk2RGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAgw2PgKGIbYz9tM1jRiKGKz.jpg?f=fotoalbum_large

En daarmee heb ik gelijk een vraag aan jullie. Ik heb de kluifjes eerst indirect rustig laten garen. Vervolgens nog even direct op de grill voor een iets knapperige buitenkant. (Niet op foto). Om de omschakeling van indirect naar direct te maken moet de platesetter eruit en dan de hitteschilden weg. Dit is best een klusje, gloeiend heet en mijn handschoenen vinden het ook niet zo fijn 🤣😂. Hoe doen jullie dat?

Ik zou mijn weber ernaast kunnen zetten voor het direct grillen, maar leek me beetje overdreven 😂🤣. Was immers maar 1 set met kluifjes. Beetje zonde van de kolen misschien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFhY5hdx22lSJ4ktPMFmPhKeopw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79MRXXbM1dVmD841c6NqBq5B.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een vraagje. Zoals te zien is op de foto maak ik gebruik van een paar dripbakken (ook echt wel nodig in dit geval). Maar halen jullie die weg voor direct grillen? Had ze nu laten zitten maar heb het idee dat ze dan ook min of meer fungeren als hitteschild.

[ Voor 49% gewijzigd door Bulligan op 20-07-2025 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Bulligan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:16:
[...]

[Afbeelding]

En daarmee heb ik gelijk een vraag aan jullie. Ik heb de kluifjes eerst indirect rustig laten garen. Vervolgens nog even direct op de grill voor een iets knapperige buitenkant. (Niet op foto). Om de omschakeling van indirect naar direct te maken moet de platesetter eruit en dan de hitteschilden weg. Dit is best een klusje, gloeiend heet en mijn handschoenen vinden het ook niet zo fijn 🤣😂. Hoe doen jullie dat?

Ik zou mijn weber ernaast kunnen zetten voor het direct grillen, maar leek me beetje overdreven 😂🤣. Was immers maar 1 set met kluifjes. Beetje zonde van de kolen misschien.

[Afbeelding]

En nog een vraagje. Zoals te zien is op de foto maak ik gebruik van een paar dripbakken (ook echt wel nodig in dit geval). Maar halen jullie die weg voor direct grillen? Had ze nu laten zitten maar heb het idee dat ze dan ook min of meer fungeren als hitteschild.
Ik kan met mijn handschoenen de 2 halve platesetters gewoon oppakken en op een tafeltje leggen, zonder dat ik mijn vingers verbrand.
Misschien andere handschoenen kopen?
Ik heb deze:
https://www.grillmastergl...ducts/grill-master-gloves

Verder die druipbakjes, die zou ik er voor direct vuur ook uit halen, anders is het niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
ASS-Ware schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Ik kan met mijn handschoenen de 2 halve platesetters gewoon oppakken en op een tafeltje leggen, zonder dat ik mijn vingers verbrand.
Misschien andere handschoenen kopen?
Ik heb deze:
https://www.grillmastergl...ducts/grill-master-gloves

Verder die druipbakjes, die zou ik er voor direct vuur ook uit halen, anders is het niet direct.
Zijn dat een beetje grote ‘one sizers’? Steevast zijn die me te klein namelijk. Maatje kolenschop hier (vaak 11 in klushandsxhoen enzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Kluifjes doe ik altijd direct, worden ze lekker krokant van. Richting het einde gooi ik degene die klaar zijn in een ovenschaal op het vuur. Verwarmt die ook lekker voor, voor later op tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:29
Voor de kenners hier; hebben jullie een reden en oplossing waarom de temperaturen afwijken van mijn Bastard en mijn recent gekochte Inkbird.
Doel temperatuur is 110 graden. De BB geeft dat precies aan, Inkbird zegt 128 graden.. wat verschil had is wel verwacht, maar dit is wel beetje veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOJ559jLygIXp18yyMOIfxm56x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3936IdqnSYkaBOyIzNAPlMwX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRDg2YCBmBma-p8t3h7aN98d6Zg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZyPTiN5hHiwisihjoWmT1KUY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:59
Edenaar1 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:04:
Voor de kenners hier; hebben jullie een reden en oplossing waarom de temperaturen afwijken van mijn Bastard en mijn recent gekochte Inkbird.
Doel temperatuur is 110 graden. De BB geeft dat precies aan, Inkbird zegt 128 graden.. wat verschil had is wel verwacht, maar dit is wel beetje veel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat geven beide aan als je ze in dezelfde pan met kokend water hangt? Je kan je dome thermometer namelijk ook stellen, wellicht dat die niet goed staat afgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij direct grillen meet ik op het rooster ook een hogere temperatuur. Bij indirect geeft de thermometer van mijn VX ongeveer hetzelfde aan als de thermometer op het rooster.
In kokend water geven ze beide nagenoeg precies 100 graden aan. Dit laatste zou ik daarom eerst testen.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edenaar1
El-Vder schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Wat geven beide aan als je ze in dezelfde pan met kokend water hangt? Je kan je dome thermometer namelijk ook stellen, wellicht dat die niet goed staat afgesteld.
De bastard heb ik 2 weken geleden geijkt. In kokend water.
De inktbird weet ik nog niet. Moet ik nog testen. Goede
Tip 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edenaar1
g-j-t schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Bij direct grillen meet ik op het rooster ook een hogere temperatuur. Bij indirect geeft de thermometer van mijn VX ongeveer hetzelfde aan als de thermometer op het rooster.
In kokend water geven ze beide nagenoeg precies 100 graden aan. Dit laatste zou ik daarom eerst testen.
Nu bij direct idem, bastard geeft 150 graden aan. De Inkbird 200 graden. Meter zit met bevestiging op het rooster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whoami
Deze namiddag pijlinktvis ringen die we bij de visboer gehaald hebben, gemarineerd in een mengsel van olijfolie, citroensap, look, peterselie en oregano.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1I2rW1Qgq9IBILKGyMsqf_KdKo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HZUMgWBsn66UtiUcEm4GxJ3u.jpg?f=user_large

Een uurtje later, high & fast -heel kort- op de plancha. Zo kort dat ik vergeten ben om er een foto van te maken. Net voor ik de laatste er af haalde dacht ik er aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J9Re8LYS3Cbt_zT_4b4HEcLiiU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dFQVO6d1SczVGd8RkCDJldsh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjBUlot_Y-tKvQjktUA9E1UZytU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dMsiTVaeXDStvHKaUwhLDbOQ.jpg?f=user_large

Daarna een zalmzijde een tweetal uur in een brine met zout, tijm, sinaasappelschil, peper & jeneverbes laten marineren. Deze dan op een cederhouten plankje (indirect) gerookt op de BBQ. (Had ook nog beuken- en appelhout toegevoegd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A58H6kBYU_NwvgiFI3SjgkFQupg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5xFKLrSIfgRMZ5iR0DrXVhS0.jpg?f=user_large

Op het einde nog een schijfje citroen er op gelegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nqS3Iu4gy6PdTAoj11eRuNBIT8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w9hN39xNoqvaHth1YX8O1YpO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ephymerous
De brisket was heerlijk! Het geheel heb ik 30 uur sous vide in de stoomoven op 68C en daarna 2u op de GrillGuru op 140C bereid. Het geheel mocht misschien iets minder droog :)

Het is wel gedoe om de stoomoven met zoveel water erin op te doen. Dat lukte helaas niet zonder een waterballet :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YyACYJmLE9Ip65j4Q-hDbj9OGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRzUx3cqDrbykVtakdz05KNS.jpg?f=fotoalbum_large

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Koepert schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Zijn dat een beetje grote ‘one sizers’? Steevast zijn die me te klein namelijk. Maatje kolenschop hier (vaak 11 in klushandsxhoen enzo.)
Ik heb ook geen kleine handen, maar ik draag ze misschien 1 minuut per keer, dan vind ik de pasform minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is altijd een verschil tussen rooster en deksel.
Ga uit van rooster en maak je niet druk om 10 graadjes minder of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Tomatoman schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:01:
Vandaag ben ik eendenborsten koud aan het roken.
Ik dacht dat je niet kon koud roken vanaf bepaalde temperaturen, en dat dus niets voor in de zomer is?
Ik ken het weer niet in jouw regio, maar hier tikten we de voorbije dagen probleemloos de 30gr aan.
Lijkt me toch niet vanzelfsprekend om met die temperatuur koud te gaan roken, ook al staat de bbq in de schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@ephymerous misschien investeren in een SV stich van Anova bijvoorbeeld. Werkt geweldig. Mooie brisket overigens

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

whoami schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:05:
Deze namiddag pijlinktvis ringen die we bij de visboer gehaald hebben, gemarineerd in een mengsel van olijfolie, citroensap, look, peterselie en oregano.

[Afbeelding]

Een uurtje later, high & fast -heel kort- op de plancha. Zo kort dat ik vergeten ben om er een foto van te maken. Net voor ik de laatste er af haalde dacht ik er aan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna een zalmzijde een tweetal uur in een brine met zout, tijm, sinaasappelschil, peper & jeneverbes laten marineren. Deze dan op een cederhouten plankje (indirect) gerookt op de BBQ. (Had ook nog beuken- en appelhout toegevoegd).

[Afbeelding]

Op het einde nog een schijfje citroen er op gelegd

[Afbeelding]
Ziet er lekker uit! Maar als je die cedarhouten plankjes indirect legt gaan ze ook niet roken he... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
Esumontere schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:16:
[...]

Ziet er lekker uit! Maar als je die cedarhouten plankjes indirect legt gaan ze ook niet roken he... ;)
Weet ik, vandaar dat ik er rookhout aan toegevoegd had. Heb het indirect gedaan omdat de temperatuur uiteindelijk te hoog was om direct te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42
ephymerous schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:17:
De brisket was heerlijk! Het geheel heb ik 30 uur sous vide in de stoomoven op 68C en daarna 2u op de GrillGuru op 140C bereid. Het geheel mocht misschien iets minder droog :)

Het is wel gedoe om de stoomoven met zoveel water erin op te doen. Dat lukte helaas niet zonder een waterballet :/

[Afbeelding]
weinig vet ook intramusculair zo te zien. Ik vermoed dat doordat er weinig vet aan en in zat, op zo'n lange sous-vide het droog is geworden.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Dennis1812 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 04:33:
@ephymerous misschien investeren in een SV stich van Anova bijvoorbeeld. Werkt geweldig. Mooie brisket overigens
Goede tip, thanks! :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
hoe moet ik me dat voor me zien? sous vide doe je meestal in een vacuumzak en dan in een waterbad, wat heeft de stoomfunctie dan nog voor nut in je oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Leipo schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:
[...]

hoe moet ik me dat voor me zien? sous vide doe je meestal in een vacuumzak en dan in een waterbad, wat heeft de stoomfunctie dan nog voor nut in je oven?
Nu doe je t vacuüm in de stoomoven, de exacte werking anders dan dat het stoom voor de temperatuur zorgt weet ik niet ;)

Wij gebruiken de functie overigens vaak in het asperge seizoen. Heerlijk, want ze garen in het eigen vocht :9

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
OK, dus alleen met vochtige lucht de vacuumzak op temperatuur proberen te krijgen en niet met een waterbad?
Ik kan mij voorstellen omdat een waterbad veel beter de temperatuur geleid je product in dat dit wel effect kan hebben.

zelfde effect (maar dan andersom) is het ontdooien van een product: alleen in de open lucht duurt dat veel langer dan wanneer je het in een waterbadje legt.

of om in Tweakers termen te blijven: waterkoeling vs luchtkoeling :P

[ Voor 8% gewijzigd door Leipo op 21-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:24
almere schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gerecht hoor, staat genoteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Leipo schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:24:
OK, dus alleen met vochtige lucht de vacuumzak op temperatuur proberen te krijgen en niet met een waterbad?
Ik kan mij voorstellen omdat een waterbad veel beter de temperatuur geleid je product in dat dit wel effect kan hebben.

zelfde effect (maar dan andersom) is het ontdooien van een product: alleen in de open lucht duurt dat veel langer dan wanneer je het in een waterbadje legt.

of om in Tweakers termen te blijven: waterkoeling vs luchtkoeling :P
Je hebt geen vacuum zak nodig in een stoomoven (dus het is niet letterlijk sous vide, maar wel eenzelfde gedachte).
Stoom is efficient, bijna zo efficient als een waterbad. (Er zijn natuurlijk wel verschillen in de stoomovens - ik heb het over degene met een sous vide modus )

Aniva heeft ook een 'sous vide' stoomoven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Maar wordt je vlees dan niet compleet doorweekt van het vocht?

Dat is juist normaal ook een deel van de kracht van de vacuüm zak. Kruiden trekken goed in en er komt geen onnodig vocht bij.

Of moeten we naar het SV topic hoppen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

whoami schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:48:
[...]

Ik dacht dat je niet kon koud roken vanaf bepaalde temperaturen, en dat dus niets voor in de zomer is?
Ik ken het weer niet in jouw regio, maar hier tikten we de voorbije dagen probleemloos de 30gr aan.
Lijkt me toch niet vanzelfsprekend om met die temperatuur koud te gaan roken, ook al staat de bbq in de schaduw?
Er zijn twee redenen om de temperatuur niet te ver te laten oplopen.
  1. Sommige stukken vis beginnen boven 30 °C al te garen zoals bij warm roken. Je moet dan dus echt uit te buurt van die temperatuur blijven. Daarom wordt 25 °C genoemd als veilige waarde. Bij eendenborst telt dit net wat minder.
  2. In verband met voedselveiligheid wordt vaak 25 °C genoemd als veilige grenswaarde voor roken. Bij hogere temperaturen heb je een groter risico op bacteriegroei. Nu maak ik mij daar niet zoveel zorgen over, enerzijds omdat ik geen commerciële keuken ben of bereid voor mensen in een risicogroep, anderzijds omdat ik het vlees ruim heb gezouten met nitrietzout en vervolgens behoorlijk zwaar heb gerookt. Bovendien heeft het vlees voor en na het roken doorgebracht op een temperatuur van 0 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
All, morgen weer spare ribs op de kamado.
Mijn vaste recept is Noskos The Spare ribs rub, inpakken met appelsap of cola en de laatste fase Sweet Baby Rays Honey saus.
Ik wil er 1 wat zoeter maken, dus ik denk aan inpakken met agave siroop, basterd suiker en wat boter.
Zou dat veel uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
Als ik ribs volgens de 3-2-1 methode maak, dan pak ik (tijdens de 2de fase) de ribben altijd in met cola, honing en soms nog wat extra suiker.
Ik heb mij voorgenomen om dat de volgende keer achterwege te laten, omdat ik ze eigenlijk wel eens minder zoet wil. Ben dus benieuwd naar jouw resultaat :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42
ASS-Ware schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:05:
All, morgen weer spare ribs op de kamado.
Mijn vaste recept is Noskos The Spare ribs rub, inpakken met appelsap of cola en de laatste fase Sweet Baby Rays Honey saus.
Ik wil er 1 wat zoeter maken, dus ik denk aan inpakken met agave siroop, basterd suiker en wat boter.
Zou dat veel uitmaken?
Agave is minder zoet qua smaak ervaring. Ik doe het zelf als het mier zoet moet zijn met roomboter smelten, cherry coke, Sweet Baby Rays Hickory Brown Sugar, zwarte kersen jam en basterd suiker. Alles mengen en gieten bij de ribs op de botkant, vleeskant in de folie

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:59
Dennis1812 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:02:
Maar wordt je vlees dan niet compleet doorweekt van het vocht?

Dat is juist normaal ook een deel van de kracht van de vacuüm zak. Kruiden trekken goed in en er komt geen onnodig vocht bij.

Of moeten we naar het SV topic hoppen?
Nee. Ook in een stoom oven moet je je vlees vacumeren.

Zonder vacuüm geen sous vide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
https://anovaculinary.com...EDk2bG_2DfeYVdj_jym70Q9Xm

Bagless (and Bathless) Sous Vide Cooking

Because the oven pumps in continuous steam at 100% humidity, you can achieve the same results as your favorite sous vide cooks without needing to heat up a water bath or bag your food in plastic. Set the oven to your desired doneness temp and let it run. You can use the same cooking times as traditional sous vide, or you can follow along with your food's doneness using the probe

Maar idd, dit hoort wellicht meer thuis in een sv of kook topic

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 22-07-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Letterlijk vertaald: onder leegte. Zonder vacuüm geen sous vide inderdaad.

@Jaspervl zelfde resultaten is wat anders dan hetzelfde. En ook nog eens volgens wc-eend. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 22-07-2025 21:02 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
whoami schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:30:
Als ik ribs volgens de 3-2-1 methode maak, dan pak ik (tijdens de 2de fase) de ribben altijd in met cola, honing en soms nog wat extra suiker.
Ik heb mij voorgenomen om dat de volgende keer achterwege te laten, omdat ik ze eigenlijk wel eens minder zoet wil. Ben dus benieuwd naar jouw resultaat :D
Ik heb 1 rib ingepakt met cola en 1 ingepakt met agave siroop en bruine basterd suiker.
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gonadan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Letterlijk vertaald: onder leegte. Zonder vacuüm geen sous vide inderdaad.

@Jaspervl zelfde resultaten is wat anders dan hetzelfde. En ook nog eens volgens wc-eend. :P
Ach, tis dat ik kennissen heb met zo'n oven...

'dus het is niet letterlijk sous vide, maar wel eenzelfde gedachte' was blijkbaar niet duidelijk genoeg..

Enfin, voorlopig geen sous vide of stoomoven praat van me in dit draadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
ASS-Ware schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Ik heb 1 rib ingepakt met cola en 1 ingepakt met agave siroop en bruine basterd suiker.
Nice!
Geen combo agave siroop en suiker en cola?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
whoami schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:07:
[...]

Geen combo agave siroop en suiker en cola?
Doe ik de volgende keer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Bulligan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik doe wings altijd in de basket aan spit, houtskool in berg tegen achterwand, dripbakbeetje schuin daarop om flare ups te beperken/voorkomen

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Pagina: 1 ... 339 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism