Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 338 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44
kmf schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:05:
vorige week bleek mijn vuurbox kaduuk te zijn.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Terwijl ik gelijk al zit te dromen naar de nieuwste model die ik nu eindelijk zal mogen kopen, heb ik toch maar gekeken of ik het provisorisch kon repareren.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Even wachten op een rolletje rvs draad, en keramiekboren, heb ik dit weekend maar de bindmethode toegepast. en het is gelukt. een pizzatje bakken is ook gelukt.

De nieuwe Bastard Pro komt in de zomervakantie nog wel, maar voorlopig kan deze weer de spare ribs afmaken. Later gaat ie maar naast de Large helpen.
[Afbeelding]
Nieuwe bastard is natuurlijk altijd mooi, maar je weet dat ze ook nieuwe vuurboxen verkopen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
kmf schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:05:
vorige week bleek mijn vuurbox kaduuk te zijn.
NNNNNNNOOOOOOOOOOOOOOOOOOO00000000000oooooooooooo…

En niet zo’n beetje ook hee.

Dat is wel erg zuur. Maar binnenkant, dus dat scheelt gelukkig iets. Goede reparatie wel.

🧐 Zou een “knauf paars” achtige substantie hier nog soelaas kunnen bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
Wachten... schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:35:
Zouden mensen hier nog steeds de meater pro aanraden, of is er tegenwoordig wat beters op de markt?

Ik ben verder nog helemaal niet bekend met draadloze thermometers, maar het moet uiteraard simpel en goed werken 😊
Ik heb na veel wikken en wegen de Typhur duo gekocht.
De inkbird en meater stonden ook op de shortlist.
Doorslag was het basisstation dat op de wifi kan en de app dis via wifi verbonden is en niet bis Bluetooth en dat hij ook werkt zonder app. En hij heeft 5 meetpunten in het vlees en een b voor de buiten temperatuur.
Direct bij Typhur was toen korting.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

MiKeZZa schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Nieuwe bastard is natuurlijk altijd mooi, maar je weet dat ze ook nieuwe vuurboxen verkopen? :9
SSSssst, straks ziet de wife dat.

nee, de vuurbox van dit model is lastig verkrijgbaar en zal 150 euro kosten. ik ben er zo ook wel tevreden over

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

supersnathan94 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:01:
[...]

🧐 Zou een “knauf paars” achtige substantie hier nog soelaas kunnen bieden?
Er zijn in amerika mensen die met een bepaald haard cement hebben geplakt, maar de fabrikant adviseert daartegen, zo'n cemnt wordt hard en zet anders uit, dus heb je kans dat het uit elkaar spat. dan vind ik het zo verbinden met kleine gaten en rvs ijzerdraad een betere oplossing. rvs, want normaal gegalvaniseerd ijzerdraad is giftig blijkbaar, de gaten heb ik klein gehouden en geboord op de niet breuklijnen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wachten... schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:35:
Zouden mensen hier nog steeds de meater pro aanraden, of is er tegenwoordig wat beters op de markt?

Ik ben verder nog helemaal niet bekend met draadloze thermometers, maar het moet uiteraard simpel en goed werken 😊
Ik ben heel blij met mijn wlanthermo. Volledig tweakfriendly. Ik kan de kerntemperatuur bijhouden in mijn dashboard en via home assistant notifications sturen. :)

YouTube: WLANThermo meets MEATER - Trailer (04/2020)

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 12-07-2025 17:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:38
Kipsiezen van dijen vandaag.

Gemarineerd in mayonaise met kruiden

Smaakte super

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzOE05bjTzvuzovjuZ_Sctxm8J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pk3voFUND1kZQYBs67Tyt5XL.jpg?f=fotoalbum_large

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:39
Help!

Mijn dochter heeft de pizzasteen met water en zeep geprobeerd schoon te maken.

Normaal maken kinderen nooit iets schoon, maar die ene x dat ze het doen…. 😫

Is de steen nog te redden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Is dat het Friese woord voor kapseizen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Oortjes schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:02:
Help!

Ik zou hem eerst heel goed laten drogen op kamertemperatuur en dan een tijdje in de oven op ongeveer 50-60 graden. Daarna ben je het meeste vocht wel kwijt. Als je hem vervolgens doorverwarmt naar 100-120 graden kan ook het laatste vocht uit de kern van de steen langzaam verdampen.

Goede kans dat je hem daarna probleemloos weer kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51

SaN

dbzfan schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:56:
Ik vraag me af of de fatcap nou echt zoveel smaak afgeeft aan de picanha... Er zit een vlies tussen het vlees en het vet, wat ik zeer onprettig vind om te eten.
Is ook niet zo. Dat stuk vlies verschilt wel erg per soort picanha, soms is het erg dik en taai, soms merk je niet eens dat het er zit. Maar het vet opzich kan wel erg lekker zijn hoor. Ik geloof niet dat dat stuk vet ook daadwerkelijk smaak aan het vlees afgeeft, ik denk wel dat je aan een picanha kan zien of het een mooi stuk vlees is als er ook een mooie vetkap op zit. De hollandse picanhas hebben volgens mij gewoon niet genoeg vet zowel als marmering en als vetkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:22
SaN schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Is ook niet zo. Dat stuk vlies verschilt wel erg per soort picanha, soms is het erg dik en taai, soms merk je niet eens dat het er zit. Maar het vet opzich kan wel erg lekker zijn hoor. Ik geloof niet dat dat stuk vet ook daadwerkelijk smaak aan het vlees afgeeft, ik denk wel dat je aan een picanha kan zien of het een mooi stuk vlees is als er ook een mooie vetkap op zit. De hollandse picanhas hebben volgens mij gewoon niet genoeg vet zowel als marmering en als vetkap.
Dat laatste is sowieso waar. Ik koop het liefst lokaal vlees en dat is vaak gewoon mager. Picanha maak ik zelf altijd low en slow en meestal op het spit. Op het spit bedruipt het vlees zichzelf wel, maar ik kan me voorstellen dat picanha zonder vetkap met high en fast en niet echt heel juicy wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

418O2 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:43:
[...]

Dat laatste is sowieso waar. Ik koop het liefst lokaal vlees en dat is vaak gewoon mager. Picanha maak ik zelf altijd low en slow en meestal op het spit. Op het spit bedruipt het vlees zichzelf wel, maar ik kan me voorstellen dat picanha zonder vetkap met high en fast en niet echt heel juicy wordt
Klopt, maar ik bedoel dus dat dat niet komt omdat de vetkap mist, maar gewoon omdat er te weinig vet in het vlees zelf zit. Dat zie je dan (makkelijk) aan de missende vetkap. Die vetkap maakt je vlees niet malser door over de rest van het vlees heen te lopen als hij smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SaN schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Klopt, maar ik bedoel dus dat dat niet komt omdat de vetkap mist, maar gewoon omdat er te weinig vet in het vlees zelf zit. Dat zie je dan (makkelijk) aan de missende vetkap. Die vetkap maakt je vlees niet malser door over de rest van het vlees heen te lopen als hij smelt.
Een missende verkap is voor mij vooral een indicator dat de slager niet weet wat hij doet. Maar als je een magere picanha hebt die ook nog eens de vetkap mist, dan is er weinig eer aan te behalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Oortjes schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:02:
Help!

Nog een keer schoonmaken met veel water om zeker te zijn dat de zeep eruit is. Dan lekker laten drogen en later heel rustig verwarmen om rustig het vocht eruit te stoken. Desnoods in de oven als dat past, heb je meer regie over de temperatuur.
En anders leg je hem een keer buiten in de zon, droogt ie ook wel van.

't Is maar een steen, die overleeft het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 12-07-2025 23:34 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

418O2 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:28:
[...]

Een missende verkap is voor mij vooral een indicator dat de slager niet weet wat hij doet. Maar als je een magere picanha hebt die ook nog eens de vetkap mist, dan is er weinig eer aan te behalen
Ik vraag me dus af of het dan wel aan de slager (slachterij) ligt. Misschien zat er wel helemaal geen vet op als het zo'n mager dier is geweest? We zijn niet zo goed in vette koeien in Nederland en Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
SaN schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Nou. Probeer em dan maar eens churrasco met parmesaan korst. En of die fatcap smaak afgeeft.

Overigens koop ik ze daarom ook in bij beimer fysiek in de winkel. Dan heb ik em gewoon in m’n handen en kan ik zien wat de marmering is en hoe de cap ligt. Meestal haal ik daar wel twee à drie goede stukken uit de koeling.

Zal eens kijken of ik nog fotos van oud en nieuw kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

supersnathan94 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 02:10:
[...]

Nou. Probeer em dan maar eens churrasco met parmesaan korst. En of die fatcap smaak afgeeft.

Overigens koop ik ze daarom ook in bij beimer fysiek in de winkel. Dan heb ik em gewoon in m’n handen en kan ik zien wat de marmering is en hoe de cap ligt. Meestal haal ik daar wel twee à drie goede stukken uit de koeling.

Zal eens kijken of ik nog fotos van oud en nieuw kan vinden.
Ja, maar dan bedoel je dat je de vetkap direct met het vlees opeet? Bij een churrasco snijden ze plakken met het vet erbij. Uiteraard proef je het dan, dat is heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
SaN schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:41:
[...]

Ja, maar dan bedoel je dat je de vetkap direct met het vlees opeet? Bij een churrasco snijden ze plakken met het vet erbij. Uiteraard proef je het dan, dat is heerlijk.
Deels ja, maar het gerenderde vet wat er langs op loopt, proef je ook op de magere stukjes. Dat is het hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

SaN schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Niet malser, maar wel veel smaakvoller.

Voor wie het niet lekker vindt om het vetrandje te eten: snijd het vet er pas bij het opdienen af. Als je het vet al verwijdert voordat de picanha op de barbecue gaat, zul je heel veel smaak missen in het bereide product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

SaN schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:20:
[...]

Ik vraag me dus af of het dan wel aan de slager (slachterij) ligt. Misschien zat er wel helemaal geen vet op als het zo'n mager dier is geweest? We zijn niet zo goed in vette koeien in Nederland en Belgie.
Anatomisch zit daar gewoon vet. Ook al zou het een oude melkkoe geweest zijn dan zou er nog wat zitten. Wellicht minder en taaier, maar als het volledig ontbreekt dan is het gewoon weggesneden.

Overigens heeft zoiets niets met een land van herkomst te maken, het gaat om het doel waarvoor het rund gekweekt en gebruikt is. Wanneer je primaire doel een optimaal zuivelrendement is dan is het vlees feitelijk een restproduct. Neem je een rund wat voor vleesproducten is bedoeld dan is vlees het primaire product, dat verschil merk je vaak wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Gonadan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Anatomisch zit daar gewoon vet. Ook al zou het een oude melkkoe geweest zijn dan zou er nog wat zitten. Wellicht minder en taaier, maar als het volledig ontbreekt dan is het gewoon weggesneden.

Overigens heeft zoiets niets met een land van herkomst te maken, het gaat om het doel waarvoor het rund gekweekt en gebruikt is. Wanneer je primaire doel een optimaal zuivelrendement is dan is het vlees feitelijk een restproduct. Neem je een rund wat voor vleesproducten is bedoeld dan is vlees het primaire product, dat verschil merk je vaak wel.
Ik vraag me toch echt af of ze dat vet expres helemaal wegsnijden als ze de stukken vervolgens verkopen als picanha. Ik snap ook wel dat het niet uitmaakt waar een koe vandaan komt, ik zeg alleen dat we hier in nederland, over het algemeen, de koeien niet zo vetmesten als elders. Wij hebben niet zo'n lange traditie met het eten van dit soort stukken vlees. Vandaar dat onze ouders alleen kogelbiefstuk en ossenhaas aten. de rest werd gestoofd. Uiteraard zijn er ook nederlandse boeren die wel mooi vlees produceren, maar het goedkopere hollandse vlees bij veel slagerijen en groothandels is eigenlijk gewoon te mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

SaN schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:27:
Ik vraag me toch echt af of ze dat vet expres helemaal wegsnijden als ze de stukken vervolgens verkopen als picanha. Ik snap ook wel dat het niet uitmaakt waar een koe vandaan komt, ik zeg alleen dat we hier in nederland, over het algemeen, de koeien niet zo vetmesten als elders. Wij hebben niet zo'n lange traditie met het eten van dit soort stukken vlees. Vandaar dat onze ouders alleen kogelbiefstuk en ossenhaas aten. de rest werd gestoofd. Uiteraard zijn er ook nederlandse boeren die wel mooi vlees produceren, maar het goedkopere hollandse vlees bij veel slagerijen en groothandels is eigenlijk gewoon te mager.
Dat goedkope is dan ook gewoon een restproduct van de zuivelindustrie. Al zijn de ossen die ik in mijn vriezer heb liggen dat technisch gezien ook.:P

Het is gewoon het staartstuk, dat verkopen wij altijd zonder vet. Nu hangt er alleen een hip barbecuenaampje aan en willen velen het nu wel graag met vet.
Dat vet kunnen ze ook weer gebruiken in het gehakt om de kosten daarvan te drukken. Een rund wordt opgesneden om in zijn geheel zoveel mogelijk op te leveren, daar kunnen ze best keuzes in maken die wij als barbecuer helemaal niet leuk vinden. (of denk aan de AH die eiwit uit bloed haalt om minder vlees voor het gehakt te hoeven gebruiken, er zit een hele wereld achter)

Je kunt je ook afvragen of het daadwerkelijk staartstuk is wat er ligt en of de slager niet gewoon een of ander stuk uit de buurt verkoopt als picanha.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
dbzfan schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:56:
Ik vraag me af of de fatcap nou echt zoveel smaak afgeeft aan de picanha... Er zit een vlies tussen het vlees en het vet, wat ik zeer onprettig vind om te eten.
Ik ben van mening dat het niets doet aan de smaak van het vlees als je het in zijn geheel op het rooster bereidt.
Het is niet zo dat het vet smelt en in het vlees trekt.
Het is ook niet zo dat het vet smelt en langs het vlees omlaag druppelt en zo het vlees bedruipt, zoals velen zeggen.
Het kan zijn dat je het lekker vindt om naast een stukje vlees ook een stukje vet mee te eten, dat doet wel wat aan de smaak.

Steaks aan het spit is het een ander verhaal.

Maar wat je zegt, eens, dat stukje vlies tussen vlees en vet vinden wij ook niet prettig eten.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afgelopen vrijdag, ter afsluiting van het zomerkamp van mijn scoutinggroep, een BBQ maal verzorgd voor de oudste jeugdleden, stafleden en andere vrijwilligers die mee waren op kamp :Y)

Donderdag alvast een lading Jalapeño-cheddar Corn Bread gemaakt, volgens het recept van Nick Toet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gI3dkOpUjREVrpaSTLzrR0pj6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iz2fHxhrpHZOBah1STolf8i.jpg?f=fotoalbum_large

En ook maar vast de jalapeño-cheddar worsten en kip drumsticks gerookt / voorgegaard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe3EF5gWkzchDdFR9pjAezcog9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oI3eNprZOGT2MYgONiK5D5sV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBbAQoMGVJivYdwppkSumM0U564=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJBkcFneyAb3kxpGuu317fki.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag ochtend de BBQ op de aanhanger naar de blokhut, zodat de spareribs lekker de hele middag de tijd hadden :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbc4HeXdU1AIu0Uz3ZuaXe_i3qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEMfueS7jUgv8WEn3olgxTJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Grote en kleine Masterbuilt gebroederlijk naast elkaar :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WudasULCvYI_k76WLgQ42fAUG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6YdGEAYQ6FUG9BHwOxozWGK.jpg?f=fotoalbum_large

De ribben ontvliezen en in de rub zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H97r5p23vU-d4HeS_go5m9z6Go8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkG0f7qd9MXYDlN6hzJkS5SC.jpg?f=fotoalbum_large

10kg spareribs ging er in één keer op :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01a398Ij2rW8Ams3fZKzR3kffJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1hnHb1RgNtAG1eiCdL5r00e.jpg?f=fotoalbum_large

Na een uur of twee roken rond de 120 graden alles ingekwast met bbq saus en daarna met wat boter en suiker nog een poosje ingepakt verder laten garen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK4AsIkVLtWIh3tPbFW908BALgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fu21FyJrRGSQRpUgDdWeQJwH.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna in twee partijen nog even afgelakt en op laten drogen, waarna ik alles in de oven warm heb gehouden zodat ik tijd had om de kip en worst te grillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eOhMTvvilRKM4a7ihX5uIHosgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMdlMR7oAh5WIbdUw6f527E8.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het roken van de ribs ook nog een flinke partij coleslaw gemaakt (ook volgens recept van Nick Toet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJMjigRaMsD0Grvo6dg-XGrdJoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBRW5xtPlQVfMvyzOwNBbI3m.jpg?f=fotoalbum_large

En het eindresultaat op het bord, met wat "The Sauce" over de stukjes worst :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSMbwV5dhca8cVjFr18KruSosjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfIaRqJlsEcTg7xRfAFaS5AT.jpg?f=fotoalbum_large

Super om na afloop alleen maar lege bordjes en schone botjes terug te zien komen :*)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:08
Hier is vandaag The Basterd Medium mat binnengekomen.
Heeft iemand een goeie introductie in het hele kamado bbq verhaal ? Internet staat er vol mee maar een goeie beginnersguide is welkom :)

Welk vlees is het veiligst en makkelijkst om mee te beginnen en te experimenteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGdnf2Fx2WV-ZguD494R9TUCIwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbjWJekMrDKOAcr1QnbUigEp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door jeppekroezen op 13-07-2025 18:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASS-Ware
jeppekroezen schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:09:
Heeft iemand een goeie introductie in het hele kamado bbq verhaal ? Internet staat er vol mee maar een goeie beginnersguide is welkom :)

[Afbeelding]
Is dat niet te makkelijk?
Ga eens lezen, pak youtube er bij, kom op zeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[Afbeelding]
1. Koop vlees.
2. Maak je vlees
3. Eet je vlees.
4. Repeat

Bereiden conform 1 van de miljoenen recepten.
Zonder concrete vraag kan je geen concrete antwoorden verwachten..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Dennis1812 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:17:
[...]

1. Koop vlees.
2. Maak je vlees
3. Eet je vlees.
4. Repeat

Duidelijk. Ik heb er een vraag bij gezet. Maar zoals je zelf ook al aangeeft zoveel recepten. En zelfs de beginner guides zijn niet altijd zonder allemaal andere zaken erbij die een beginner mogelijk niet heeft.

Maar iig bedankt voor de reactie. Zal wel wat gaan zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:26

Welk vlees is het veiligst en makkelijkst om mee te beginnen en te experimenteren?

[Afbeelding]
<knip> Trollen is niet de bedoeling, en als het een grap was, dan had die een stuk duidelijker gemogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 14-07-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
jeppekroezen schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:22:
[...]

Duidelijk. Ik heb er een vraag bij gezet. Maar zoals je zelf ook al aangeeft zoveel recepten. En zelfs de beginner guides zijn niet altijd zonder allemaal andere zaken erbij die een beginner mogelijk niet heeft.

Maar iig bedankt voor de reactie. Zal wel wat gaan zoeken.
Ik zou beginnen bij de youtube van noskos bbq, die legt veel dingen heel duidelijk uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Een goede ossenhaas smaakt altijd lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50
Yalopa schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Naar mijn gevoel is een gat ter grote van een balpen ech te groot in m’n steak. Wat je ook vind dat gat zit er en gaat niet meer weg. Jij mag vinden dat ik (en anderen) het probleem groter maken dan het is, dat is ok, maar ik voel er dus anders over.
Is het mooi? Nee, proef je het? Nee..

Ik gebruik bedrade apparaten en die probes zijn dun.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 17:49
Dennis1812 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:17:
[...]

1. Koop vlees.
2. Maak je vlees
3. Eet je vlees.
4. Repeat

Moet hier ook altijd wel om lachen. Een kapitaal uitgeven zonder dat je weet wat je ermee moet doen.

Maar kijk idd eens op de site van Noskos, het bbq genootschap, YouTube (bv Ralph de Kok) of koop een boek. Daarnaast staat ook dit forum/ deze thread boordevol goede ideeën voor beginners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

sjors123 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Moet hier ook altijd wel om lachen. Een kapitaal uitgeven zonder dat je weet wat je ermee moet doen.

Maar kijk idd eens op de site van Noskos, het bbq genootschap, YouTube (bv Ralph de Kok) of koop een boek. Daarnaast staat ook dit forum/ deze thread boordevol goede ideeën voor beginners.
Tja, dat is een stukje voorbereiding.

Uiteindelijk is kamado bereiding natuurlijk leuk. Maar je kon voorheen in de keuken ook koken neem ik aan.
Dus weet je wel wat lekker is.
Dan kan je wat je normaal ook lekker vind op de bbq gaan bereiden. Dan is het nog lekkerder.

Er zijn maar weinig mensen die een bbq kopen en nog nooit iets gegeten hebben voorheen en dus niet weten wat ze lekker vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:44
Zo. Vandaag de Bastard Large in gebruik genomen. Begonnen met Noskos z’n frikandel burnt ends & een Ribeye (van de supermarkt) met wat peper en zout erop.

Wel een ‘luxer’ stuk vlees maar geen moeilijke gerechten nog. Eerst maar eens wennen aan het inregelen. Gisteren ook al even aangezet voor het ‘inbranden’ (of het nodig is of niet, even wennen zonder vlees is niet erg). Het op temperatuur krijgen is even wennen en dan het op temperatuur houden (en niet doorschieten) is ook lastig maar wel stabiel op temp. Heb alleen verkeerde houtskool , veel te kleine stukjes .. maar goed. Goed excuus om de eerste 10kg erdoor te stoken.

Wat zijn een beetje gemiddelde ‘afkoeltijden’ voor een kamado ? Ik heb (nog) geen regenhoes maar wel n afgedekte ruimte (houten planken als bergruimte erboven en houten roldeur ervoor)aar daar zet ik m dus liever niet ‘te snel’ in. Dus wellicht wat richtingen hoe snel hij afkoelt met n halfvolle basket zijn welkom. Vanaf ongeveer 200 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Daar kan je weinig over zeggen. Maar dat kan best even duren.

Kamados kunnen best tegen wat regen hoor. Onderste schuif een klein stukje open en niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
<knip> Quote en reactie verwijderd. Reageren op slechte berichten is niet de bedoeling.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 14-07-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Orion84 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:05:
Afgelopen vrijdag, ter afsluiting van het zomerkamp van mijn scoutinggroep, een BBQ maal verzorgd voor de oudste jeugdleden, stafleden en andere vrijwilligers die mee waren op kamp :Y)

Donderdag alvast een lading Jalapeño-cheddar Corn Bread gemaakt, volgens het recept van Nick Toet.
[Afbeelding]

En ook maar vast de jalapeño-cheddar worsten en kip drumsticks gerookt / voorgegaard.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vrijdag ochtend de BBQ op de aanhanger naar de blokhut, zodat de spareribs lekker de hele middag de tijd hadden :7
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een uur of twee roken rond de 120 graden alles ingekwast met bbq saus en daarna met wat boter en suiker nog een poosje ingepakt verder laten garen.
[Afbeelding]

Daarna in twee partijen nog even afgelakt en op laten drogen, waarna ik alles in de oven warm heb gehouden zodat ik tijd had om de kip en worst te grillen.
[Afbeelding]

Tijdens het roken van de ribs ook nog een flinke partij coleslaw gemaakt (ook volgens recept van Nick Toet).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Super om na afloop alleen maar lege bordjes en schone botjes terug te zien komen :*)
Lekker! Ik ga morgen 15kg pulled pork maken voor alle vrijwilligers (±50 man) van een festival (loungefest.nl) dat ik elk jaar organiseer. Dinsdag dan nog even opwarmen en opeten :)

Is een lunch, dus alleen broodjes pulled pork met coleslaw. Krijg al honger nu ik het typ :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:04
Ozzie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Lekker! Ik ga morgen 15kg pulled pork maken voor alle vrijwilligers (±50 man) van een festival (loungefest.nl) dat ik elk jaar organiseer. Dinsdag dan nog even opwarmen en opeten :)

Is een lunch, dus alleen broodjes pulled pork met coleslaw. Krijg al honger nu ik het typ :)
Wat voor barbecues ga je daarvoor gebruiken? Flink 15kg. Veel plezier met al het roken en de blije gezichten die je gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Gewetensvraagje voor jullie. Oorzaak laten we even buiten beschouwing, maar mijn MT Crimson Red heeft meerdere beschadigingen opgelopen doordat het deksel op de grond heeft gelegen. Asbak eveneens beschadigd. Beide zijn nog te bestellen, maar dan ben ik evenveel kwijt als toentertijd de aanschafprijs (230€). Dat voelt toch wat stevig. Helaas is deze kleur niet meer beschikbaar voor nieuwkoop. Bestaande kleuren zijn olijf, iets blauwigs en zwart. Oranje tijdelijk. Geen van die kleuren wordt ik enthousiast van, hij hangt nu in een douglas zelfbouw tafel en dat contrasteert zo mooi met oa. groene omgeving. Hoe groot is de kans dat binnen komend half jaar er nieuwe kleuren worden uitgegeven?

Altijd enorm zuinig op geweest, zat tot op heden geen krasje op. Laten gaan kan, maar elke keer als je het deksel pakt zie je het (ik wel). Asbak geloof ik wel, maar emaille is niet te repareren zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
SimonBR39 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:19:

Altijd enorm zuinig op geweest, zat tot op heden geen krasje op. Laten gaan kan, maar elke keer als je het deksel pakt zie je het (ik wel). Asbak geloof ik wel, maar emaille is niet te repareren zelf.
Jawel hoor, zelf een keer gedaan met een wasbak.
Of dat een beetje hittebestendig is weet ik niet.
https://www.emaillegigant.nl/topherstel-emaille-repair

[ Voor 5% gewijzigd door Elac op 13-07-2025 20:24 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:35
Vandaag ook eerste keer Pulled Pork gemaakt. Klein stukje van iets meer dan 1kg.
Begonnen rond half 11 en rond 18:00 aan tafel.
Las tijden van 10-12 uur maar dat zullen stukken van 2-3 kg zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_WvQeeV_A83z3Rxtg-Bli8o-6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqIg5aUcztwTGqBZICI1GYr9.jpg?f=fotoalbum_large
Eerst schoot het door tot 135-140, wel vrij snel weer terug gekregen naar 120.
Tot 75 graden kern laten komen en toen ingepakt in aluminiumfolie.
Van 75 tot 95 steady op 110 graden. Nog een half uurtje laten rusten en het was klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOxEBUlxy-NxLLUY01cvE_Qbp-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTnFAsVYYkN1q7ScmsnqdCjU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlCusX_bZSk_ePPWpPrhEj5CG40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szCJ9syaGU9xqA7FRK411Xjn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:30

Esumontere

Floep, banaan.

Purehz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:30:
Vandaag ook eerste keer Pulled Pork gemaakt. Klein stukje van iets meer dan 1kg.
Begonnen rond half 11 en rond 18:00 aan tafel.
Las tijden van 10-12 uur maar dat zullen stukken van 2-3 kg zijn?

[Afbeelding]
Eerst schoot het door tot 135-140, wel vrij snel weer terug gekregen naar 120.
Tot 75 graden kern laten komen en toen ingepakt in aluminiumfolie.
Van 75 tot 95 steady op 110 graden. Nog een half uurtje laten rusten en het was klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De lange tijden (10-12 uur) zijn gebaseerd op Boston Butt, een schouderstuk dat door Amerikanen gebruikt wordt voor pulled pork. Echter, ik vermoed dat jij (net als de meeste mensen hier) procureur gebruikt hebt? Die doet er een stuk minder lang over om boterzacht te worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Orion84 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu weet ik beslist hoe zoekmachines werken...maar kan ik toch dit Jalapeno Cornbread recept niet vinden. Jammer want t ziet er goed uit! Heb je wellicht een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Koepert schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:48:
Zo. Vandaag de Bastard Large in gebruik genomen. Begonnen met Noskos z’n frikandel burnt ends & een Ribeye (van de supermarkt) met wat peper en zout erop.

Wel een ‘luxer’ stuk vlees maar geen moeilijke gerechten nog. Eerst maar eens wennen aan het inregelen. Gisteren ook al even aangezet voor het ‘inbranden’ (of het nodig is of niet, even wennen zonder vlees is niet erg). Het op temperatuur krijgen is even wennen en dan het op temperatuur houden (en niet doorschieten) is ook lastig maar wel stabiel op temp. Heb alleen verkeerde houtskool , veel te kleine stukjes .. maar goed. Goed excuus om de eerste 10kg erdoor te stoken.

Wat zijn een beetje gemiddelde ‘afkoeltijden’ voor een kamado ? Ik heb (nog) geen regenhoes maar wel n afgedekte ruimte (houten planken als bergruimte erboven en houten roldeur ervoor)aar daar zet ik m dus liever niet ‘te snel’ in. Dus wellicht wat richtingen hoe snel hij afkoelt met n halfvolle basket zijn welkom. Vanaf ongeveer 200 graden.
Mijn Bastard large is na een uur of 1 - 2 wel afgekoeld naar <100 °C nadat ik de schuiven heb gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:35
Esumontere schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:18:
[...]

De lange tijden (10-12 uur) zijn gebaseerd op Boston Butt, een schouderstuk dat door Amerikanen gebruikt wordt voor pulled pork. Echter, ik vermoed dat jij (net als de meeste mensen hier) procureur gebruikt hebt? Die doet er een stuk minder lang over om boterzacht te worden. :)
Inderdaad procureur gebruikt.
Dat verklaart wel het verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-09 23:13

[Afbeelding]
Ik zou gewoon beginnen met wat standaard dingen om je bbq onder de knie te krijgen. Direct bbqen en indirect bbqen. Begin bijvoorbeeld met wat kippendijen met een goede kruidenmix. Kan je niks aan verpesten. Vervolgens ga je een keer een grote steak maken, waarbij je eerst indirect bereid en vervolgens direct. Daarna kan je keer kijken naar spareribs of Pulled pork low & slow. Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet het gewoon doen. Veel YouTube filmpjes kijken helpt. Ik vind de filmpjes van meat church en howtobbqright fijn om te kijken. En als je de full hillbilly experience wilt kan je de filmpjes van BBQ pit boys kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30

[Afbeelding]
Gewoon iets pakken dat je lekker vindt en kent.

Kan ook een ovemgerecht zijn.

10 jaar geleden m'n eerste keer op m'n kamado
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7750/17780653975_63bb862815_z.jpg
Was heerlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Aramiss schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:59:
[...]

Wat voor barbecues ga je daarvoor gebruiken? Flink 15kg. Veel plezier met al het roken en de blije gezichten die je gaat krijgen.
Ik heb een pellet smoker, Traeger Pro 780. 6 stukken procureur van zo'n 2,5kg per stuk. Dat is ook wel de max wat erop past.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44

[Afbeelding]
Is dit ook meteen je eerste bbq? Of heb je hiervoor een andere bbq gehad?
Begin dan eens met de dingen die je al kent, te bereiden op de kamado.

Het low-and-slow komt dan vanzelf wel een keertje (spareribs en pulled-pork zijn daar goed geschikt voor).

Ik vind niet dat er echt "kamadogerechten" zijn. Een kamado is gewoon een bbq. Wat beter geïsoleerd dan gemiddeld, dus je kan makkelijker wat langer bbq'en. Maar dat is het dan wel.

ikzelf vind bbq-junkie een fijne site hebben:
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/

En de laatste tijd dat ik bbq, maak ik veel groenten klaar. bbq junkie heeft daar ook wel leuke simpele gerechten voor (gevulde tomaat, met peterselie, pijnboompitten en geraspte kaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Raymond schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Het low-and-slow komt dan vanzelf wel een keertje (spareribs en pulled-pork zijn daar goed geschikt voor).

Ik vind niet dat er echt "kamadogerechten" zijn. Een kamado is gewoon een bbq. Wat beter geïsoleerd dan gemiddeld, dus je kan makkelijker wat langer bbq'en. Maar dat is het dan wel.

En de laatste tijd dat ik bbq, maak ik veel groenten klaar. bbq junkie heeft daar ook wel leuke simpele gerechten voor (gevulde tomaat, met peterselie, pijnboompitten en geraspte kaas).
"Iets langer bbq'en" is wel heel kort door de bocht... In principe is de kamado (naast een grill) een uitstekende oven op kolen, met zeer weinig luchtstroom en daardoor goede vochtregulatie. En laat je daar nou heel veel verschillende dingen mee kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@jeppekroezen , geen idee waar je woont, maar bij de Dekamarkt ligt nu een boek voor 5euro, waarin de "Techniek" van een Kamado staat(aansteken, onderdelen en wanneer wat gebruiken). Er staat ook recepten in, waarvoor ik hem even had meegenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
When life gives you lemons, you just make lemonade and BBQ.

Gisteren even lekker alles zijn beloop laten gaan en ribbetjes gemaakt. Ik had natuur ribben van de AH (dus niet voorgegaard of gemarineerd) via de texas crutch methode gedaan: 2 uur, 1,5 uur, 30 minuten. Ze waren heerlijk mals en fall of the bone. De vrouw eet ze zo het liefste en onze zoon vond het ook wel lekker zo.

Maar waar kopen jullie goede baby back spareribs vandaag de dag?
Mijn lokale slager heeft ze wel maar ze zijn wat klein en niet bijzonder beter als die van de AH (zeker niet als ze in de aanbieding zijn)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Chevy454 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:23:

Gisteren even lekker alles zijn beloop laten gaan en ribbetjes gemaakt. Ik had natuur ribben van de AH (dus niet voorgegaard of gemarineerd) via de texas crutch methode gedaan: 2 uur, 1,5 uur, 30 minuten. Ze waren heerlijk mals en fall of the bone. De vrouw eet ze zo het liefste en onze zoon vond het ook wel lekker zo.

Mijn lokale slager heeft ze wel maar ze zijn wat klein en niet bijzonder beter als die van de AH (zeker niet als ze in de aanbieding zijn)
Makro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EAJ
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:23

EAJ

Esumontere schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Deze geprobeerd van de week, met uitstekend resultaat! Niet eerder zulke lekkere gerookte kip gehad. Gerookt bij 100 °C op beuk, ik heb ze laten liggen tot de kern 65 °C was (ruim 20 min nadat 63 °C was aangetikt). Thanks voor de tip!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zijn inderdaad gigantische kipfilets, ruim 300 g per stuk. Gelukje bij de Makro. :) De groen/zwarte frutsels op de kip is tijm, kwam uit de pekel.
Fijn om te lezen, het ziet er goed uit 8) . Inderdaad wel flinke stukken kipfilet, mischien ook maar eens bij de Makro langs gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ah juist, ik heb geen toegang meer want de Belgische tak is failliet. Ook geen Sligro toegang.
Mijn toegang tot de Hanos heb ik nog wel geloof ik.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Persoonlijk ga ik graag naar de Sligro.
Naar mijn idee hogere kwaliteit dan Makro. Iets lager dan Hanos, maar wel goedkoper dan Hanos.

In elk geval naar mijn ervaring. En soms als ik geen tijd heb om daarheen te rijden haal ik ze bij de slager hier.

Procureur liggen hele mooie stukken bij de Nettorama. Daar ga ik niet meer voor omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Chevy454 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Ah juist, ik heb geen toegang meer want de Belgische tak is failliet. Ook geen Sligro toegang.
Mijn toegang tot de Hanos heb ik nog wel geloof ik.
Geen bekenden waar je een pas van mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Technofreakz schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:35:
Geen bekenden waar je een pas van mag gebruiken?
Helaas niet.
Dennis1812 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:32:
Naar mijn idee hogere kwaliteit dan Makro. Iets lager dan Hanos, maar wel goedkoper dan Hanos.
Bij de Hanos in Heerlen (al heel lang niet meer geweest) vond ik het aanbod matig. Geen idee of dat in Eindhoven / Venlo? beter is.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 14-07-2025 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 15:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik haal m'n bbq vlees bij bbquality. Tenzij ik geen tijd heb om te wachten, dan is het de Makro.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:59
Purehz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Inderdaad procureur gebruikt.
Dat verklaart wel het verschil.
Het verschikt ook nog wel per stuk procureur, laatste die ik maakte vorige week, duurde juist een stuk korter dan ik gewend ben. Een stuk van 2,2 kilo in zo'n 7 uurtjes terwijl ik de keer ervoor bijna 10 uur kwijt was met een vergelijkbaar stuk. Waar dat verschil precies in zit weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Koepert schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Nu weet ik beslist hoe zoekmachines werken...maar kan ik toch dit Jalapeno Cornbread recept niet vinden. Jammer want t ziet er goed uit! Heb je wellicht een linkje?
Komt uit zijn bbq kookboek, wellicht dat er op zijn youtube kanaal (etenmetnick) een filmpje van te vinden is?

Edit: hier dus: YouTube: SMOKED BBQ CHICKEN + CHEESY CORNBREAD | BBQ'en met Nick |

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 14-07-2025 09:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Chevy454 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Helaas niet.

[...]

Bij de Hanos in Heerlen (al heel lang niet meer geweest) vond ik het aanbod matig. Geen idee of dat in Eindhoven / Venlo? beter is.
Filiaal Eindhoven is een erg mooi en ruim filiaal met veel keuze.
Koopjeshoek is ook altijd een interessant stukje winkel waar veel het wagentje invalt.
Kom er graag. Wel een minuut of 40 rijden. Dus meestal in 1x veel inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28
SaN schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:20:
[...]

De slager waar ik veel heen ga, heeft ook zijn eigen veestapel. Dat zijn allemaal grasgevoerde runderen, dus zowiezo minder vet. De picanha die je daar soms kunt vinden, heeft dan ook maar een kleine vetcap. Heb dat daar nu 2x gekocht, maar ik denk niet dat ik daar nog picanha ga kopen. Laatste keer dat ik het geprobeerd had, vond ik het wel heel erg op rosbief lijken.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
whoami schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:22:
[...]

De slager waar ik veel heen ga, heeft ook zijn eigen veestapel. Dat zijn allemaal grasgevoerde runderen, dus zowiezo minder vet. De picanha die je daar soms kunt vinden, heeft dan ook maar een kleine vetcap. Heb dat daar nu 2x gekocht, maar ik denk niet dat ik daar nog picanha ga kopen. Laatste keer dat ik het geprobeerd had, vond ik het wel heel erg op rosbief lijken.
Heb je al gevraagd of hij het anders kan snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss

Makro
Spareribs: in de vriezer ligt dan van Rooi dikbevleesde spareribs : https://producten.makro.n...eesd-diepvries-ca.-5-kg-*

Procureur: van Rooi zijn dan per 3 verpakt in 1 doos in de vriezer. Maar ook soms die in de actie zijn.
Dennis1812 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:32:
[...]

In elk geval naar mijn ervaring. En soms als ik geen tijd heb om daarheen te rijden haal ik ze bij de slager hier.

Procureur liggen hele mooie stukken bij de Nettorama. Daar ga ik niet meer voor omrijden.
Haal jij de ribben dan uit de vriezer bij de Sligro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Aramiss schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Makro
Spareribs: in de vriezer ligt dan van Rooi dikbevleesde spareribs : https://producten.makro.n...eesd-diepvries-ca.-5-kg-*

Procureur: van Rooi zijn dan per 3 verpakt in 1 doos in de vriezer. Maar ook soms die in de actie zijn.

[...]

Haal jij de ribben dan uit de vriezer bij de Sligro?
Nee, uit de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Die zijn een factor 2x zo duur en zit minder vlees aan. De dikbevleesde van Rooi haal ik ook vaak, zijn uitstekend. Alleen vrij onhandig verpakt, los in de doos met plastic vellen er tussen (en aan elkaar gevroren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Technofreakz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:28:
[...]

[mbr]<knip> Trollen is niet de bedoeling, en als het een grap was, dan had die een stuk duidelijker gemogen.[/]
<knip> Commentaar op moderatie mag via andere kanalen. Tevens: als je vind dat een post niet aan onze voorwaarden of ons beleid voldoet, kun je die post rapporteren. Maar zelfs als wij niet zien wat er mis mee is, is dat nog geen reden om zélf niet goed te reageren.

[ Voor 39% gewijzigd door Ardana op 14-07-2025 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aramiss
Esumontere schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:23:
[...]

Die zijn een factor 2x zo duur en zit minder vlees aan. De dikbevleesde van Rooi haal ik ook vaak, zijn uitstekend. Alleen vrij onhandig verpakt, los in de doos met plastic vellen er tussen (en aan elkaar gevroren).
Tip voor het losmaken van ribben uit de doos:
Soms zitten de rubben zo strak op elkaar geplakt dat je de ribben amper uit elkaar krijgt. Wat bij mij goed werkt (al is het niet de meest elegante oplossing) laat de doos gewoon uit je handen op de grond vallen.

Ik ben erg te spreken over de varkenshaasjes van Van Rooi uit de vriezer. Ze zijn per stuk verpakt, dus ideaal in gebruik. Als je ze een dag van tevoren uit de vriezer haalt, zijn ze perfect ontdooid en klaar om er bijvoorbeeld varkenshaassaté van te maken.

Heeft iemand ervaring met de rib-eye uit de vriezer van de Makro? Het lijkt mij handig om daar porties van te maken terwijl het vlees nog bevroren is, in plaats van één groot stuk te bereiden dat eigenlijk te veel is voor ons gezin. Maar met een normaal koksmes lijkt mij dit niet de beste oplossing.

Sta open voor tips :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ozzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdzWUH0YTeRmsHwwCdZk2gWvSts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34b4fhzVA7eoDb8Q2XojkOOL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJWruBKvVcWbUztdMP0x4TqJ94c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbBPuT7jazJM0yM9GsBDAf3X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe8JH4KhAGoaxbdD4241n4Ss9QA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7X4Zr9i10LUCWt2OBDWq10Qo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQysFSdMpOVKad_SR_nVvnWzl2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9gbBmfFabyNFCUNGXZGdagz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRvOkXim6xJ1IKcgvpcVpX7qUpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee0S0qemUVQ1Ht9lbbTr2fKf.jpg?f=fotoalbum_tile

Gisteren enorme vracht pulled pork gemaakt, straks lunchen met ±40-50 man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 20:45

watercoolertje

Untertitel

Ozzie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:20:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Gisteren enorme vracht pulled pork gemaakt, straks lunchen met ±40-50 man :)
Wauw ziet er lekker uit, dat zal wel lekker gaan smaken!

Grappig om te zien hoe veel smaller (en dikker) ze zijn geworden op de 2 foto's op de BBQ.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23

franssie

Save the albatross

[Afbeelding]
Ik adviseer altijd om eerst een dry run te doen bij het rustig opstoken om zo wat te leren over de standen van de schuiven, begin met een centimeter onder en een paar millimeter boven als ie ongeveer op temperatuur is en probeer het stabiel te houden. Dan kan er wel beenham op met een kerntemperatuur meter erin. Voordeel van beenham is dat ie niet super kritisch is, erg vriendelijk stukje vlees en je krijgt gelijk de typische rooksmaak van de kolen mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
watercoolertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Wauw ziet er lekker uit, dat zal wel lekker gaan smaken!

Grappig om te zien hoe veel smaller (en dikker) ze zijn geworden op de 2 foto's op de BBQ.
Ja en je verliest best wel wat gewicht tijdens het roken. Maar het was ruim voldoende en iedereen vond het lekker (of anders hebben ze het niet tegen me gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Raymond schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Thx voor de reactie!
Zeker niet de 1ste bbq. Alleen wel de 1ste kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Hoe maken jullie de kamado schoon?
Uiteraard spreekt het rooster voor zich maar hoe maken jullie het keramiek schoon en de hitteplaten voor indirect verwarmen schoon?

Is de keramische schoonmaak flesjes e.d. aan te bevelen of is dat geldklopperij?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vanavond weer een mooie workshop mogen verzorgen, extra speciaal want we waren geboekt door de werkgever van mijn broer met zijn afdeling. Was best stevig aanpoten met 22 man, maar was weer erg tof.
Op het menu:

Loaded nacho's met pulled pork, deze maak ik tijdens het inleiding praatje zodat de groep wat lekkers te eten heeft.
Moinkballs, dit is de eerste opdracht voor de gasten, even erin komen.

Daarna begint het echte werk en gaan ze diverse gerechten maken die tegelijkertijd klaar moeten zijn zodat ze een enorme houten plank als bbq platter kunnen opmaken en gezamelijk eten:

- Souvlaki van kippendij
- Zalmforel
- Gegrilde groenten (cherry tomaatjes, groene asperges, maiskolven, zoet puntpaprika)
- Bavette
- Brisket (nee deze hebben ze uiteraard niet zelf ter plekke gemaakt, deze hadden we nog op voorraad dus was mooi om deze te laten proeven aan de gasten)
- Chili uit de DO

Verder helaas niet veel foto's. vanwege privacy enzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4E9KqK40MgkusNPWOxOJWas6LU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmXeO6gmWGiF1VtZVOCpFbdL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZk4RpecY2Ka4zI1SA57RClpsBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H428eYBHNRxmeKBpnb7aGvfS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R2UHJwCCzR_Aex4_XUi__Bn-nA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2GIruUyTMAbkFTrFP2Obwry.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jeppekroezen schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:46:
Uiteraard spreekt het rooster voor zich maar hoe maken jullie het keramiek schoon en de hitteplaten voor indirect verwarmen schoon?

Is de keramische schoonmaak flesjes e.d. aan te bevelen of is dat geldklopperij?
Hitteplaten per sessie omdraaien

Branden ze vanzelf schoon.

Buitenkant doe ik af en toe met een vochtige doek.
Binnenkant doe ik niks aan behalve soms alle vuurstenen eruit halen en alle as weg vegen.
Verder brand t vanzelf wel een keer schoon.

Ik koop geen fancy schoonmaakspullen. Vind t compleet onnodig en geldklopperij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:13
Qua schoonmaken bakken we eens per twee maanden pizza’s in de Kamado. Kolenmand zo vol mogelijk, alle schuiven open en temperatuur naar 350 graden. Eerste kwartier dat hij boven de 250 graden komt brandt alles met veel smerige rook schoon. Daarna is de rook weg, de Kamado schoon en mogen de pizza’s er in!

Verder haal ik alleen de as er uit en draai de deflectors af en toe om. En rooster schoonborstelen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
jeppekroezen schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:46:

Eh gewoon de fik erin? Twee keer per jaar helemaal afladen, vervolgens alles open en dan gas blijven geven. Ook de klep niet dicht. Mag echt goed de fik er in richting 400+.

Dan ook de halve maantjes er op leggen. Kunnen die ook mooi schoon branden. ‘T Keramiek wordt dan dus ook gewoon schoongebrand. K laat em dan rustig een half uurtje fikken en dan weer klep een keer dicht.

Mijn kamado wordt echter het hele jaar door intensief gebruikt (minstens 2 keer per week) dus echt heel veel schoonmaak werkzaamheden hebben we er niet aan. Hij wordt te vaak gebruikt om stof te vangen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Aah oke top!
Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Aramiss schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:24:
[...]
Heeft iemand ervaring met de rib-eye uit de vriezer van de Makro? Het lijkt mij handig om daar porties van te maken terwijl het vlees nog bevroren is, in plaats van één groot stuk te bereiden dat eigenlijk te veel is voor ons gezin. Maar met een normaal koksmes lijkt mij dit niet de beste oplossing.

Sta open voor tips :)
Ik dacht vorige week precies hetzelfde :*) Dus ik heb zo'n ding gekocht:
https://producten.makro.n...iepvries-wicht-ca.-1-8-kg
(in de omschrijving staat Braziliaans, maar in de winkel lag een vak vol Braziliaans en Uruguayaans, ik heb de 2e gepakt)

Tegen de instructies op de verpakking in, heb ik hem een paar dagen in de koelkast laten ontdooien. Daarna ontdooid porties van gesneden, en geportioneerd opnieuw ingevroren.
Dit heb ik gedaan na wat Google werk, waarin een aantal mensen aangeven dat vlees wanneer het de wereld rondreist, vaak al meerdere keren ingevroren en ontdooid wordt (bijvoorbeeld tussen slachten en uitbenen). En dat dus een keer extra ontdooien en invriezen geen kwaad kan, mits je veilige temperaturen aanhoudt (dus niet ontdooien op de keukentafel bij kamertemperatuur).

Portioneren terwijl hij nog bevroren is heb ik ook naar gekeken. Een vleeszaag (of nieuwe, schone ijzerzaag) zou dan mijn 'way to go' worden.

Ik kan je na vanavond vertellen hoe het smaakt, er ligt nu een steak in de koelkast te ontdooien :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
Dirtbiter schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:34:
[...]

(in de omschrijving staat Braziliaans, maar in de winkel lag een vak vol Braziliaans en Uruguayaans, ik heb de 2e gepakt)

Tegen de instructies op de verpakking in, heb ik hem een paar dagen in de koelkast laten ontdooien. Daarna ontdooid porties van gesneden, en geportioneerd opnieuw ingevroren.
Dit heb ik gedaan na wat Google werk, waarin een aantal mensen aangeven dat vlees wanneer het de wereld rondreist, vaak al meerdere keren ingevroren en ontdooid wordt (bijvoorbeeld tussen slachten en uitbenen). En dat dus een keer extra ontdooien en invriezen geen kwaad kan, mits je veilige temperaturen aanhoudt (dus niet ontdooien op de keukentafel bij kamertemperatuur).

Portioneren terwijl hij nog bevroren is heb ik ook naar gekeken. Een vleeszaag (of nieuwe, schone ijzerzaag) zou dan mijn 'way to go' worden.

Ik kan je na vanavond vertellen hoe het smaakt, er ligt nu een steak in de koelkast te ontdooien :9
Je mag ook een melding doen 24 uur na het nuttigen :+.

Zonder gekheid super dat je reageert op mijn bericht.
Ik zie mijzelf al staan met mijn koksmes / vleesmes om een stuk bevroren vlees te gaan portioneren. Dat is vragen om problemen.
jeppekroezen schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Thx voor de reactie!
Zeker niet de 1ste bbq. Alleen wel de 1ste kamado.
Het keramiek aan de binnenkant maak ik niet schoon. Wat ik wel doe eens in de zoveel weken: na een sessie wat extra Marabu-hout toevoegen, schuiven volledig open, en de Kamado opstoken tot 380–400+ graden. Daarmee verbrand je de meeste etensresten moeiteloos.

De domethermometer maak ik regelmatig schoon met een propje aluminiumfolie, want die zit vaak vol rookresten. Eens per half jaar gaat hij even in kokend water om te checken of hij nog goed meet.

De roosters maak ik schoon direct na een sessie, als de BBQ nog goed heet is. Een stevige borstel werkt dan ideaal.
Ik gebruik zo een borstel: https://vuurenrook.nl/pro...3-in-1-rvs-roosterborstel

De deflectors neem ik meer de tijd voor als ik ze weer super netjes wil krijgen.
Krab de deflectors eerst goed schoon om aangekoekte resten te verwijderen, anders veroorzaak je flinke rookontwikkeling en lijkt jouw kamado op een stoomtrein. Maak je vrienden mee in de buurt.

Leg de zwarte/vieze deflectors vervolgens ongeveer een half uur in de hete kolen. Ze worden dan weer wit, vrijwel zoals de levering van de kamado.

Ik doe bovenstaande eens in de zoveel weken. Maar over het algemeen na elke sessie de platen even schoonkrabben en omdraaien.

[ Voor 32% gewijzigd door Aramiss op 16-07-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-09 23:13
master1104 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:34:
Qua schoonmaken bakken we eens per twee maanden pizza’s in de Kamado. Kolenmand zo vol mogelijk, alle schuiven open en temperatuur naar 350 graden. Eerste kwartier dat hij boven de 250 graden komt brandt alles met veel smerige rook schoon. Daarna is de rook weg, de Kamado schoon en mogen de pizza’s er in!

Verder haal ik alleen de as er uit en draai de deflectors af en toe om. En rooster schoonborstelen uiteraard.
Wat doe je precies met rooster schoonborstelen? Ik haal er zelf altijd een borstel overheen, maar je houdt toch altijd nog zwarte troep op je rooster. Als je er met je vinger overheen gaat of als je rauw vlees erop legt zie je dat het nog afgeeft. Doen jullie hier nog wat mee of laten jullie dit zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

jordy89 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Wat doe je precies met rooster schoonborstelen? Ik haal er zelf altijd een borstel overheen, maar je houdt toch altijd nog zwarte troep op je rooster. Als je er met je vinger overheen gaat of als je rauw vlees erop legt zie je dat het nog afgeeft. Doen jullie hier nog wat mee of laten jullie dit zitten?
Ik maak mijn rooster zo nu en dan goed schoon in de wasbak met een schuurspons/pannenspons en afwasmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:37
Wij hebben de volgende kamado van Grizzly Grills met deze margrietschijf. Issue is dat het draaimechanisme zo soepel gaat dat de schijf bij het openen van de deksel draait in de richting van het knopje (omdat daar het zwaartepunt zit voor die schijf), dus de schuif zelf gaat niet open, maar het probleem is dus dat de schijf gaat draaien.

Iemand een idee hoe je dit kunt voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_H8Nsq_VtePTzFzMQW1RgWg02k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px1TFOPgoIwdLNNQmWlOjKc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJcIYa03vrA3XC-EyMqLvgFtzQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHvRfhpFMWeZF70Z82swsjAV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door doobieters op 16-07-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die moer een beetje aandraaien? Paar keer vette meuk in bakken zodat het strakker komt te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
418O2 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:44:
Die moer een beetje aandraaien? Paar keer vette meuk in bakken zodat het strakker komt te zitten?
Die moer kun je niet aandraaien.. lekker handig ook.. Dus dan blijft vette meuk bakken over :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
doobieters schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:36:
Wij hebben de volgende kamado van Grizzly Grills met deze margrietschijf. Issue is dat het draaimechanisme zo soepel gaat dat de schijf bij het openen van de deksel draait in de richting van het knopje (omdat daar het zwaartepunt zit voor die schijf), dus de schuif zelf gaat niet open, maar het probleem is dus dat de schijf gaat draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De schijf zo plaatsen dat ie niet open klapt bij openen deksel. Dus dat draaipunt aan de kant van je handgreep deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Bulligan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:58:
[...]

De schijf zo plaatsen dat ie niet open klapt bij openen deksel. Dus dat draaipunt aan de kant van je handgreep deksel.
Ja, maar dat bedoelde ik dus te zeggen. Het gaat niet om de schuif die open valt, maar om het draai gedeelte bovenop. Dus dat maakt dan niet uit hoe de schijf geplaatst is.. Die draait 360 graden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
doobieters schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Ja, maar dat bedoelde ik dus te zeggen. Het gaat niet om de schuif die open valt, maar om het draai gedeelte bovenop. Dus dat maakt dan niet uit hoe de schijf geplaatst is.. Die draait 360 graden ;)
Je bedoelde toch dat zoals hij nu op de afbeelding hierboven staat hij open is? Die scharniert op dat moertje, dus als je de cap er weer op zet met het moertje aan 'jouw" kant dan draait ie toch niet open als je de cap opent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 20:45

watercoolertje

Untertitel

doobieters schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Het is wat onduidelijk want ik zou beide dingen een schuif kunnen noemen en beide een draaigedeelte (want beide draaien en schuiven). Als die draait, gaat dan het grote gat open of de kleine gaatjes?

Indien dat laatste, is dat inderdaad wat lastig op te lossen als je de schroefjes niet strakker kan zetten (misschien passen topcaps van andere merken? al zijn dat vaak wel dure dingen).

Indien dat eerste dan is de oplossing al gegeven en moet je hem andersom monteren dat het schroefje op het hoogste punt zit als die open staat (dan hangt ie namelijk gewoon aan die schroef door de zwaartekracht ipv dat die er op ligt en dus wil hangen).

PS bij mijn vorige bastard liep de topcap op het begin ook heel soepel en na een tijdje wat minder, door teer en andere aanslag gaat het vanzelf wat stroever lopen, misschien is dat nog een optie om dat in de hand te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door watercoolertje op 16-07-2025 11:35 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeppekroezen
Aramiss schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Je mag ook een melding doen 24 uur na het nuttigen :+.

Zonder gekheid super dat je reageert op mijn bericht.
Ik zie mijzelf al staan met mijn koksmes / vleesmes om een stuk bevroren vlees te gaan portioneren. Dat is vragen om problemen.

[...]

Het keramiek aan de binnenkant maak ik niet schoon. Wat ik wel doe eens in de zoveel weken: na een sessie wat extra Marabu-hout toevoegen, schuiven volledig open, en de Kamado opstoken tot 380–400+ graden. Daarmee verbrand je de meeste etensresten moeiteloos.

De domethermometer maak ik regelmatig schoon met een propje aluminiumfolie, want die zit vaak vol rookresten. Eens per half jaar gaat hij even in kokend water om te checken of hij nog goed meet.

De roosters maak ik schoon direct na een sessie, als de BBQ nog goed heet is. Een stevige borstel werkt dan ideaal.
Ik gebruik zo een borstel: https://vuurenrook.nl/pro...3-in-1-rvs-roosterborstel

De deflectors neem ik meer de tijd voor als ik ze weer super netjes wil krijgen.
Krab de deflectors eerst goed schoon om aangekoekte resten te verwijderen, anders veroorzaak je flinke rookontwikkeling en lijkt jouw kamado op een stoomtrein. Maak je vrienden mee in de buurt.

Leg de zwarte/vieze deflectors vervolgens ongeveer een half uur in de hete kolen. Ze worden dan weer wit, vrijwel zoals de levering van de kamado.

Ik doe bovenstaande eens in de zoveel weken. Maar over het algemeen na elke sessie de platen even schoonkrabben en omdraaien.
THX !
Mijn hitteschilden zijn kant van metaal end en de andere kant is keramiek.
Ik heb aangenomen dat het vet e.d. op de metaalkant moet vallen voor het schoonmaken. maar zoals ik het begrijp kan het ook op de keramiek kant want het brand toch schoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 21:55
doobieters schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde issue met mijn Grill Guru. Ik heb er nu een Smokeware Chimney Cap opzitten. Probleem opgelost.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dirtbiter schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Ik heb weleens zo’n stuk meegenomen en vond de kwaliteit toen erg matig voor ribeye. Niet er mals, maar vooral weinig smaak.

Maar misschien is het gewoon niet de goede meetlat om dit vlees te vergelijken met goede kwaliteit ribeye. Als je het vergelijkt met supermarktvlees met een gelijkwaardige kiloprijs is het een geweldige deal: het is qua prijs vergelijkbaar met stooflappen, filetlapjes of verschillende stukken varkensvlees en het is beduidend goedkoper dan biefstuk uit de supermarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@doobieters of gewoon goed gebruiken, dan wordt die schijf vanzelf vies door de rook en draait ie ook al een stuk minder soepel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:05

rCk

Henkie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Ik had hetzelfde issue met mijn Grill Guru. Ik heb er nu een Smokeware Chimney Cap opzitten. Probleem opgelost.
Dit heeft mijn stiefvader inderdaad ook bij zijn Grill Guru Elite gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Excuses, ik was wat onduidelijk. Het gaat om de kleine gaatjes. Dus als de schuif zelf dicht is. Bedankt voor de adviezen tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
doobieters schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:45:
Excuses, ik was wat onduidelijk. Het gaat om de kleine gaatjes. Dus als de schuif zelf dicht is. Bedankt voor de adviezen tot zover.
Ah, dat is idd wat lastiger. Gaat met de tijd wel wat stroever ivm vet/bakseks.
Pagina: 1 ... 338 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism