Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 341 ... 348 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:35
Verzinkt roestvast staal is iets anders dan aluminium he.... Een Mercedes is een auto en mijn Seat ook. Maar toch zit er prijsverschil in.

zeker, zeker

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn boerenbrein sluit hierbij volledig kort. Zijn er hier daadwerkelijk mensen die zoiets serieus zouden overwegen?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
ozzynator schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:57:
[...]

Verzinkt roestvast staal is iets anders dan aluminium he.... Een Mercedes is een auto en mijn Seat ook. Maar toch zit er prijsverschil in.
Beide brengen je van A naar B! Weet even niet wat beter is aluminium of of verzinkte rvs…en wat ik heb gekocht, maar voor 900 euro ga ik het experiment aan!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11 23:44
MiKeZZa schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Je kunt ook marktplaats in de gaten houden!
Beste tip voor een onderstel. Menig bbq’er die een kamado gaat inbouwen in een meubel.

Zelf heb ik vorig jaar voor mijn kamado joe classic 2 op deze wijze een onderstel gevonden.

N=1

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:31
Aramiss schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:32:
[...]

Beste tip voor een onderstel. Menig bbq’er die een kamado gaat inbouwen in een meubel.

Zelf heb ik vorig jaar voor mijn kamado joe classic 2 op deze wijze een onderstel gevonden.

N=1
Ja ik weet niet of dat voor de compact ook zo speelt, maar ik zie idd de nodige onderstellen langs komen zo nu en dan.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:12

Esumontere

Floep, banaan.

Woensdag krijgen we eters, en ik kreeg het vriendelijke verzoek spareribs te bereiden. Nou moet ik woensdag gewoon werken, dus heb ik geen 4 uur de tijd om de babybacks klaar te maken (ik doe altijd roken, daarna inpakken en vervolgens aflakken). Mijn plan is nu om dinsdagavond de eerste 2 stappen (roken en garen in alufolie) te doen, en ze woensdag op de bbq te leggen en af te lakken. Iemand ervaring hiermee?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ja dat gaat prima lukken.
Gewoon het aflakken en opwarmen op de avond zelf.
Voor geur beleving kan je overwegen nog een blokje hout op het vuur te leggen als gasten dat verwachten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 21:57
Dennis1812 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:03:
Ja dat gaat prima lukken.
Gewoon het afplakken en opwarmen op de avond zelf.
Geen duct tape hoor, dat gaat smelten.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 23:41
borgdaville schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Beide brengen je van A naar B! Weet even niet wat beter is aluminium of of verzinkte rvs…en wat ik heb gekocht, maar voor 900 euro ga ik het experiment aan!
Wat is in hemelsnaam 'verzinkt rvs'? Volgens mij bestaat dat helemaal niet. Je heb verzinkt staal dat kan redelijk tegen buiten zijn maar gaat op den duur wel roesten als de zinklaag genoeg aangetast is en je heb RVS daar zit geen laagje of iets overheen dat is gewoon van zichzelf roestvast.

Het prijsverschil tussen die twee is enorm. Koop maar eens een doos RVS schroeven vs een doos verzinkte stalen schroeven.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45
Ozzie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Wat is in hemelsnaam 'verzinkt rvs'? Volgens mij bestaat dat helemaal niet. Je heb verzinkt staal dat kan redelijk tegen buiten zijn maar gaat op den duur wel roesten als de zinklaag genoeg aangetast is en je heb RVS daar zit geen laagje of iets overheen dat is gewoon van zichzelf roestvast.

Het prijsverschil tussen die twee is enorm. Koop maar eens een doos RVS schroeven vs een doos verzinkte stalen schroeven.
De site zelf geeft het volgende aan:
hoogwaardige materialen zoals roestvast en verzinkt staal
Dus jou uitleg klopt en eerder schreven anderen het iets verkeerd op ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:14
Weet niet of het hier mag maar ik heb een vraag.
Aangezien we allemaal BBQ fanaten zijn en er toch wat overkappingen zijn.

Ik lust graag een weizen en heb ontzettend veel glazen, Waar laten jullie dit allemaal speciaal barretje ? of misschien een ophangsysteem?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 19:03

Tomatoman

Fulltime prutser

Esumontere schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:55:
Woensdag krijgen we eters, en ik kreeg het vriendelijke verzoek spareribs te bereiden. Nou moet ik woensdag gewoon werken, dus heb ik geen 4 uur de tijd om de babybacks klaar te maken (ik doe altijd roken, daarna inpakken en vervolgens aflakken). Mijn plan is nu om dinsdagavond de eerste 2 stappen (roken en garen in alufolie) te doen, en ze woensdag op de bbq te leggen en af te lakken. Iemand ervaring hiermee?
  1. Dit gaat zeker werken.
  2. Als alternatief zou je ze sous vide kunnen voorgaren: 24 uur op 68 °C. De stap die je dan nog overhoudt - aflakken en nog even op de barbecue - is exact hetzelfde.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tomatoman schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:22:
[...]
  1. Dit gaat zeker werken.
  2. Als alternatief zou je ze sous vide kunnen voorgaren: 24 uur op 68 °C. De stap die je dan nog overhoudt - aflakken en nog even op de barbecue - is exact hetzelfde.
Thanks voor de tip! Ik heb een sous vide stick maar geen pan of bak die groot genoeg is voor 3 racks. Daarnaast vind ik het wel zonde om de rookstap over te slaan gezien die een hoop smaak aan het vlees geeft :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Esumontere schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Thanks voor de tip! Ik heb een sous vide stick maar geen pan of bak die groot genoeg is voor 3 racks. Daarnaast vind ik het wel zonde om de rookstap over te slaan gezien die een hoop smaak aan het vlees geeft :)
Vanavond uurtje roken. Dinsdag in de sous vide doen op 68c, woensdagavond nog even afgrillen

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59
Jaspervl schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:48:
Grilstrepen zijn (voor mij) voor de sier, ik heb liever een wat stevigere korst
Ik gebruik daarvoor een soap stone, geen strepen, maar overal contact en overal bruin :>

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Luuk1983
joeyke87 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Check ik zal tot 55C gaan, goed punt betreft de thermometer niet op gelet bij aanschaf maar ik heb blijkbaar de meater + welke tot 550C kan. Te mals is misschien niet het juiste woord, maar de smaakbeleving zat eerder op rare/medium rare ipv medium.
Ik gebruik gewoon een prikthermometer bij het afgrillen, regelmatig controleren. Maar in jouw geval kan je jouw thermometer er gewoon in laten zitten :) geef mij maar medium-rare, maar als iemand liever medium wil, dan kan je dat gewoon meten :D

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
Ozzie schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Geen idee, die keuken die ik postte is volgens de omschrijving van aluminium en keramiek, dat roest volgens mij ook niet. Als ik hem online heb gezien had ik het niet vertrouwd voor deze prijs, maar hij voelde echt heel degelijk en zwaar. Dus ik denk dat ie wel even mee gaat.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-11 13:04
SimonBR39 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Update: uiteindelijk de knoop doorgehakt en van de week een nieuwe gekocht. In zeven jaar tijd is de prijs nog aardig omhoog gegaan, maar het valt niet tegen (349€ incl. Hoes, toentertijd €289). Goed geholpen in de Weber Store in Amersfoort, ook de enige plek waar alle kleuren opgesteld staan.

In de ketel zelf bleken ook kleine haarscheurtjes te zitten, maar die zou niet meer te leveren zijn, alleen het deksel. Dus nu (met een beetje pijn in het hart) afscheid genomen van Crimson Red en overgestapt naar Deep Ocean Blue, ook weer GBS master touch. Pizzasteen erbij, en nu op zoek naar een passende wok bij de Action oid.

Hij staat onder een rode kastanje, om het wat meer bij de rest te betrekken nu op zoek naar een paar delftsblauwe wandtegeltjes of een blauwe feurerkraft stormlantaarn om het ook een beetje aan te kleden. Zo kunnen we de zomer weer in :)

[Afbeelding]

[url="https://tweakers.net/i/1aJOhcWj7lbPKltox_DFD8W8ATE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I9YgZvyMJubVxnBM1mhfAVoB.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/url

[...]

Helaas kan ik niet aan de juiste kleur komen en ik vrees dat je dat op het deksel altijd blijft zien (laagje).
voor de wok kan je beter bij de toko langs of zo
voor 20 euro heb je dan een plaatstalen zonder anti aanbaklaag

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-11 16:44
Ik kreeg op instagram ads voor deze site: https://thuisentuin[dot]com/product-category/tuin/. Ze claimen failliet te zijn en de curator verkoopt de inboedel. Gestoord lage prijzen op BBQ-meubelen (inclusief kamado). Lijkt me een scam? Ik kan op google niks over het bedrijf vinden, op google maps lijkt een heel ander bedrijf op het opgegeven adres te zijn gevestigd, facebookpagina heeft weinig volgers en is pas recent aangemaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Outerspace op 01-08-2025 10:11 . Reden: Unlinked ]

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Avalaxy schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:40:
Ik kreeg op instagram ads voor deze site: https://thuisentuin[dot]com/product-category/tuin/. Ze claimen failliet te zijn en de curator verkoopt de inboedel. Gestoord lage prijzen op BBQ-meubelen (inclusief kamado). Lijkt me een scam? Ik kan op google niks over het bedrijf vinden, op google maps lijkt een heel ander bedrijf op het opgegeven adres te zijn gevestigd, facebookpagina heeft weinig volgers en is pas recent aangemaakt.
Als iets te mooi is….

[ Voor 0% gewijzigd door Outerspace op 01-08-2025 10:11 . Reden: Unlinked ]

Al het goeie.......

• 418O2
  • Nu online
Zoek het adres eens op voor de lol, of zoek wat afbeeldingen op

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 01-08-2025 10:11 . Reden: Unlinked ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

418O2 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Zoek het adres eens op voor de lol, of zoek wat afbeeldingen op
Precies. Het adres is een chemicaliën-groothandel...

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:54
wat en waarvoor gebruiken jullie een extra BBQ naast een (large size) Kamado? is dit dan een ander formaat kamado? of een smoker/gas grill? en waar gebruiken jullie deze dan voor? is dit vooral voor meer capaciteit of zijn er andere redenen?

[ Voor 54% gewijzigd door HiBe op 29-07-2025 17:17 ]

• Luuk1983
HiBe schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:16:
wat en waarvoor gebruiken jullie een extra BBQ naast een (large size) Kamado?
Ik heb een kettle joe naast een kamado joe classic 2. Ik wissel een beetje af. De ketel is wat sneller warm en reageert sneller op veranderingen, die gebruik ik vaak voor reverse sear. Als het low en slow voor meerdere uren is gebruik is meestal de kamado. En ik gebruik ze allebei als ik meerdere dingen tegelijk ga maken.

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:57
Ik heb een compacte weber ketel en een wga naast de kamado joe

• ASS-Ware
wat en waarvoor gebruiken jullie een extra BBQ naast een (large size) Kamado? is dit dan een ander formaat kamado? of een smoker/gas grill? en waar gebruiken jullie deze dan voor? is dit vooral voor meer capaciteit of zijn er andere redenen?
KJ Kamado 60cm, doe ik bijna alles op
Weber kogel, 57cm, gebruik ik soms ipv de kamado of naast de kamado voor verschillende temperaturen
Campingaz gas BBQ, 1 meter geloof ik, voor snelle bereidingen zoals worstjes, snel heet en snel afgekoeld

• Aramiss
  • Laatst online: 04-11 23:44
Luuk1983 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Ik heb een kettle joe naast een kamado joe classic 2. Ik wissel een beetje af. De ketel is wat sneller warm en reageert sneller op veranderingen, die gebruik ik vaak voor reverse sear. Als het low en slow voor meerdere uren is gebruik is meestal de kamado. En ik gebruik ze allebei als ik meerdere dingen tegelijk ga maken.
Toevallig dezelfde bbq’s.

Om antwoord te geven op de vraag. Begonnen met een hybride ketel (Kettle Joe). Via marktplaats een hele goedkope grill guru compact gekocht om een kamado te ervaren. De bekende ikea hack bekvam toegepast op de grill guru compact. Ideaal voor kleinere low slow gerechten. Dat was zo gemakkelijk in gebruik. Bedacht om ooit een grotere te kopen.
Paar maanden later een mooie kamado met flinke korting (meer dan 50%) kunnen kopen vorig jaar omdat Intratuin Duiven stopte met kamado joe.

Grote porties zoals pulled chicken grillen op de Kettle Joe. Daarna was porties invriezen. Maar hoofdzakelijk gebruik van de Classic 2. Mijn to go BBQ.

Elke BBQ heeft zijn voor- en nadelen.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:11
Ik kreeg op instagram ads voor deze site: https://thuisentuin.com/product-category/tuin/. Ze claimen failliet te zijn en de curator verkoopt de inboedel. Gestoord lage prijzen op BBQ-meubelen (inclusief kamado). Lijkt me een scam? Ik kan op google niks over het bedrijf vinden, op google maps lijkt een heel ander bedrijf op het opgegeven adres te zijn gevestigd, facebookpagina heeft weinig volgers en is pas recent aangemaakt.
If you can’t spot the fish on the table, then you are probably it

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• 418O2
  • Nu online
Ik heb een WGA die ik heeel soms gebruik, met name om snel een steak te grillen, dat duurt op de kamado vaak wel even. Of om wat dingen te maken die een andere temperatuur nodig hebben dan wat op de kamado ligt.

En je kan hem makkelijk meenemen, maar dat heb ik maar 1x gedaan

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:54
418O2 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb een WGA die ik heeel soms gebruik, met name om snel een steak te grillen, dat duurt op de kamado vaak wel even. Of om wat dingen te maken die een andere temperatuur nodig hebben dan wat op de kamado ligt.

En je kan hem makkelijk meenemen, maar dat heb ik maar 1x gedaan
Heb je de WGA op houtskool of op Gas?

• 418O2
  • Nu online
HiBe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Heb je de WGA op houtskool of op Gas?
Houtskool met een looflighter en een RVS grill (half gesloten, half spijlen) van de Marktplaatsman

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:23
Ik heb een WGA op kopen/briketten naast mijn Grill Guru large. Vooral aangeschaft om mee te nemen met kamperen. Maar ik gebruik hem thuis ook best vaak. Vooral om snel iets te grillen waarvoor het zonde is om de kamado aan te steken, bijv. een simpel worstje oid.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:45

zeroday

There is no alternative!

Esumontere schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Daar hebben ze ook poeder voor ;) (even vloeken in de kerk) <grin>

There are no secrets, only information you do not yet have

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

zeroday schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:13:
[...]

Daar hebben ze ook poeder voor ;) (even vloeken in de kerk) <grin>
Tja, maar dan kan je de spareribs net zo goed in de oven maken... ;) Gaan we niet aan beginnen.

• 418O2
  • Nu online
Esumontere schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Tja, maar dan kan je de spareribs net zo goed in de oven maken... ;) Gaan we niet aan beginnen.
Ik heb laatst hot n fast ribs gemaakt (Ongeveer de easterwood methode) en dat is ook echt prima en makkelijk.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

418O2 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Ik heb laatst hot n fast ribs gemaakt (Ongeveer de easterwood methode) en dat is ook echt prima en makkelijk.
Ik heb ze inmiddels gemaakt zoals van tevoren bedacht: dinsdag gerookt en gegaard in alufolie, en gisteren opgewarmd/afgelakt. Is uitstekend bevallen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjOq8JzmfH1brwhwhXwG3XOiRLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krIyKXGSUMlICLtfw70nE7jx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgUeuisqjoFFITY29LktNv2OG5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGg68S3Lj5iNcbxmwp4Oy410.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRc32DRf1SuEBtCvWfAhYkdxfis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5q6WccdQlnPpRH9uNMuh19v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV2u1r-39wqWt-kSWuzAFD_A_Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCFCiMp0BNkHE0ENpQnBxOB6.jpg?f=fotoalbum_large

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:35
Esumontere schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:13:
[...]

De stap van sous-vide door naar een oven is makkelijker dan alles weer naar buiten sjouwen en de bbq aansteken.... ;)

Maar mooi resultaat, ik doe dat ook vaker zo (3 en 2 op de 1e dag), als die "vreetzakken" om 14 uur ribben willen.

[ Voor 14% gewijzigd door ozzynator op 31-07-2025 14:41 ]

zeker, zeker

• ASS-Ware
Wij hebben buitenlandse gasten over voor een paar dagen en omdat ze nogal laat arriveerden, heb ik ‘s middags vast wat MOINK balls gemaakt, als welkoms snack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1HwlbWKeFv90SMAGs0Fy4jZeOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AWlBUdz3U9EfcPp68jVQ7bi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Llia0lj77xY8cBmNJ4sn1cWEQ78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApSMzRxdrgJ2VB44dU2X4IQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHlx56QsHU4FJVMa2uT_j89l0Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dVUkjoZqSJLgYVZ1WYRmIc5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0spNCcHE71ipZHqWgR4cYUvu9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLIHEiqv6pDcXpNeka2XGrAy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTrMHeyiXtOsbUpssJLoN9H4VDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzy3OImCNlhqL1YT7gswBgYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Yn13-cLT8FOMT9oWF4JEt6JJ3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jCEvrPFStzmIJpX9xuOmv6I.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd lekker.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Vandaag een beetje regenachtig, maar dat mag de pret niet drukken! Tijd voor pizza! Afgelopen week zelf pizzadeeg gemaakt naar recept van een Italiaanse pizzeria waar ik een workshop gevolgd heb. Zo eentje met een echte houtgestookte steenoven. :D

Eerst een tomatensaus gemaakt op basis van passata, met knoflook, bosui, Spaanse peper en oregano. Kamado goed heet gestookt (~350 °C) pizzasteen op hoogte (rooster - deflectors - alufolie ballen - pizzasteen). Pizza belegd en een minuut of 8 op de hete steen. Resultaat was uitstekend! Mooi dunne bodem die heerlijk krokant maar niet verbrand was.

Rijststrooimeel (grofkorrelig rijstmeel) is echt je allerbeste vriend hierbij. Geen plakkende pizzas of onverwachte calzones meer!

En added bonus; kamado, deflectors en roosters zijn weer mooi schoon :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADRI4ghsil_TLMe2UD-n7c4ISSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22XEsVNAGGl2UQXzNyClmEi9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlxzF0v4wMOCFD9KtMQIAR8Zki4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5YQvi9iFi4ajD0VKrV1YG4S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2azDvlTWwD80Gvu0XSUz23UyKPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7R2lylZiqUj7HlXBegCBoCH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDnR6nKdL42_Bd4_ScF7ZpEVmq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3M9mBv4Mu17ZGuOZBS2t2ds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lAwPqIbxdIwbk9qm-V8ShR232A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB1IdvNCswmAQvmMGNWU0yek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhEBwcv5w1g5UnzOp42ojpxWeSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QktcMM40ystwZV5pQbsG6ZM6.jpg?f=fotoalbum_large

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:00
ASS-Ware schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:17:
Wij hebben buitenlandse gasten over voor een paar dagen en omdat ze nogal laat arriveerden, heb ik ‘s middags vast wat MOINK balls gemaakt, als welkoms snack.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Altijd lekker.
Ziet er goed uit!

Wellicht licht het aan mijn bereidingswijze en aan bij de andere personen waar ik het heb gegeten maar ik vind moink balls altijd een beetje tegenvallen. Spek is niet echt krokant, balletjes wat aan de droge kant. Andere die hier ook zo naar kijken?

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-11 22:36
jordy89 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Ziet er goed uit!

Wellicht licht het aan mijn bereidingswijze en aan bij de andere personen waar ik het heb gegeten maar ik vind moink balls altijd een beetje tegenvallen. Spek is niet echt krokant, balletjes wat aan de droge kant. Andere die hier ook zo naar kijken?
Welke temperatuur gaar je ze ?
Ze zijn hier beide keren alles behalve droog geweest.
Spek is indd niet zo krokant als dat ik zou willen.

• jordy89
jeppekroezen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:25:
[...]

Welke temperatuur gaar je ze ?
Ze zijn hier beide keren alles behalve droog geweest.
Spek is indd niet zo krokant als dat ik zou willen.
Rond de 120 graden tot een kern van 65-70 graden.
Wat mij betreft hoort spek ook altijd krokant te zijn net als het velletje van een kip.

• ASS-Ware
jordy89 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Ziet er goed uit!

Dat de balletjes aan de droge kant zijn, kan liggen aan wat je allemaal in het gehakt stopt.
Ik gebruik dit:

500 gram rundergehakt
30 gram Parmezaanse kaas geraspt
1 ei losgeklopt
40 gram gekruid paneermeel
80 ml melk
1,5 eetlepels knoflook fijngehakt
1,5 theelepels peterselie gedroogd
1 theelepel zeezout
1 theelepel zwarte peper versgemalen
1 theelepel oregano gedroogd

Wat betreft het spek, misschien geen saus er op doen tijdens het bereiden of misschien een hogere temperatuur gebruiken.

• ASS-Ware
Vandaag een Nederlandse dubbeldoel Picanha en gepofte aardappelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJwilSxNoe1Umg-7KGz-xFaZCRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SME0EdYkbXtzbPGdifaZhWib.jpg?f=fotoalbum_large

Vetkap ingesneden en alleen zout er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGwhXkinlrn13v9bboGGW5tnIV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bkDuj7cefBStcjw40AYdj1O.jpg?f=fotoalbum_large

Aardappelen met wat slaolie in aluminiumfolie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwXkW57S3jFrRFVBiQDmVn6vZm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1lPSHUqd5dacf32KLKCEMTL.jpg?f=fotoalbum_large

En natuurlijk tijd voor een bubbeltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I92anxqid-p3iH-YM0qlsZ421UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rq3p15yh4W2nXwdziKmFPWL.jpg?f=fotoalbum_large

De Picanha boven direct vuur aan beide kanten een kleurtje gegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwsKQzsC7MEK3zvRh5B-n4Ch5VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCBAOPKYnSJLLaaEYsGv6h24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h85CDvs4tfd89WeCAMYoDt-KoKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZPOUaQhfMpe6BECbx1PNBjz.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna indirect naar een kern van 48C.
Toen weer een paar minuten boven direct vuur af en toe draaien en weer indirect gelegd tot een kern van 52C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GuKEK0bZ8V09XJ0ViLfUz9K2xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sj6NM6knlebMhAM6dSlhThkA.jpg?f=fotoalbum_large

15 min laten rusten en aansnijden maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pobc38VitPnsAvboCDbjhhneu3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAKQvKCeeqCfmxnieI9rXiwg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Arsd-5JLsSjc4gxy1su4sHxOA7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbrimxD0fuKn4ZfXYc9RlH6X.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHNIF1-2vNJVKvkVBUO3W7i0AWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9y7OjJhbzvwTjKCADnT9Pzs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind graangevoerde Picanha uit Urugay lekkerder, maar deze was ook erg lekker.

• jordy89
ASS-Ware schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

Dat de balletjes aan de droge kant zijn, kan liggen aan wat je allemaal in het gehakt stopt.
Ik gebruik dit:

500 gram rundergehakt
30 gram Parmezaanse kaas geraspt
1 ei losgeklopt
40 gram gekruid paneermeel
80 ml melk
1,5 eetlepels knoflook fijngehakt
1,5 theelepels peterselie gedroogd
1 theelepel zeezout
1 theelepel zwarte peper versgemalen
1 theelepel oregano gedroogd

Wat betreft het spek, misschien geen saus er op doen tijdens het bereiden of misschien een hogere temperatuur gebruiken.
Dit is ook ongeveer mijn recept. Heb het ook met half om half geprobeerd. Waarschijnlijk gewoon niet helemaal mijn ding.

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:17
Martijn1990 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:54:
Vandaag lekker simpel een nieuwe gadget uitgeprobeerd. De RVS plancha van Grill Guru. Broodje hamburger met (te?) veel kaas en een eitje en daarnaast pittige garnalen met chili vlokken, knoflook en sojasaus. Eronder in de kolen 2 in alu folie verpakte zoete aardappelen. Smaakte al met al prima 😁

Maar wel aardig wat werk qua schoonmaken..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een jaar later, even inchecken: bevalt deze plancha nog steeds goed? Ik twijfel zelf namelijk tussen een gietijzeren en een RVS plancha. Valt het mee met schoonmaken?

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:01
Ruvo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Een jaar later, even inchecken: bevalt deze plancha nog steeds goed? Ik twijfel zelf namelijk tussen een gietijzeren en een RVS plancha. Valt het mee met schoonmaken?
Schoonmaken is behoorlijk werk vind ik. Moet zeggen dat ik hem slechts 2x heb gebruikt denk ik, gewoon niet van gekomen steeds.

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:44
Ruvo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb hier op de camping een plancha op gas in gebruik. Ik denk plaatstaal met emaille oid
Ik vind het top werken; supersnel warm, ff aanbakken en klaar. Daarna schoonmaken met een paar ijsblokjes erop (gouden tip) en alles komt vanzelf los. Beetje aanschuiven met je spatel richting het opvang gat en klaar

Zit nu ook te denken om mijn bbqs te verkopen (heb er inmiddels 3) en een plancha in huis te halen

Ook ik twijfel nog een beetje of het rvs of plaatstaal moet worden maar iig goed vermogen (minimaal 5kw, liefst hoger) en een afvalgat met opvangbakje

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:41
Ik ga even vloeken in de kerk, na al die culinaire hoogstandjes hier.
Ik heb een grote gasbarbecue (Barbecook Siesta) en binnenkort een grote groep te gast (kinderverjaardag, dus chaos alom). Ongeveer 20 volwassenen en 15 kleine kinderen.
Vorige keer heb ik kant en klare hamburgers gebakken (van die frikadellenvlees dingen). Goedkoop, snel en makkelijk. Maar ik zoek nog wat meer inspiratie. Hebben jullie nog tips?

Ik zoek dus expliciet geen argumenten om mijn gasten iets fatsoenlijks voor te zetten en duur vlees te kopen ;) De uitdaging ligt hier in goedkoop/betaalbaar, snel (grote groep met hangry kinderen) en makkelijk (bijv gasten die hun eigen broodje kunnen bouwen).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:57
MisterMailman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:23:
Ik heb een grote gasbarbecue (Barbecook Siesta) en binnenkort een grote groep te gast (kinderverjaardag, dus chaos alom). Ongeveer 20 volwassenen en 15 kleine kinderen.
Vorige keer heb ik kant en klare hamburgers gebakken (van die frikadellenvlees dingen). Goedkoop, snel en makkelijk. Maar ik zoek nog wat meer inspiratie. Hebben jullie nog tips?

Ik zoek dus expliciet geen argumenten om mijn gasten iets fatsoenlijks voor te zetten en duur vlees te kopen ;) De uitdaging ligt hier in goedkoop/betaalbaar, snel (grote groep met hangry kinderen) en makkelijk (bijv gasten die hun eigen broodje kunnen bouwen).
Frikadellen burnt ends comes to mind.

Makkelijk en best lekker en ook goedkoop.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Nacho’s? Makkelijk voor te bereiden en snel klaar. Vult ook goed. Meestal zet ik nog even de airfryer aan en maak nog even een pan soep. En wat bolletjes met een hamburger.

[ Voor 5% gewijzigd door Beyond op 03-08-2025 18:30 ]

Al het goeie.......

• ASS-Ware

Pulled Pork.
Je bent een tijd bezig, maar je kan een grote groep mensen van eten voorzien en het is niet duur.
Eventueel eerder maken en op de dag van het feest opwarmen.

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:50

Shotgun shells zijn hier altijd een groot succes. Geen idee waarom maar iedereen is altijd lyrisch over die dingen. Vrij simpel te maken. Gehakt, wat kruiden, sjalotje, augurkje, ff in zo’n canolli proppen en ontbijtspekje erom. 20 minuutjes en beetje draaien en aflakken. Moet ook wel lukken op gas bbq volgens mij.

• ASS-Ware
Bulligan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Shotgun shells zijn hier altijd een groot succes. Geen idee waarom maar iedereen is altijd lyrisch over die dingen. Vrij simpel te maken. Gehakt, wat kruiden, sjalotje, augurkje, ff in zo’n canolli proppen en ontbijtspekje erom. 20 minuutjes en beetje draaien en aflakken. Moet ook wel lukken op gas bbq volgens mij.
Hoe doe je dat zo snel?
Laatste keer dat ik ze deed was ik een uur en 20 min bezig.
BBQ op 120C en indirect tot een kern van 70C.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@MisterMailman je kan lekker sate grillen? Dat is betaalbaar. Evt in bulk voor gegaard bij een Sligro te halen. Dan zit je niet met voedselveiligheid. Of in elk geval minder.
Het is lekker op brood en om zo te knabbelen.

Of frikandellen burnt ends inderdaad.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:14
Esumontere schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:25:
Vandaag een beetje regenachtig, maar dat mag de pret niet drukken! Tijd voor pizza! Afgelopen week zelf pizzadeeg gemaakt naar recept van een Italiaanse pizzeria waar ik een workshop gevolgd heb. Zo eentje met een echte houtgestookte steenoven. :D

Eerst een tomatensaus gemaakt op basis van passata, met knoflook, bosui, Spaanse peper en oregano. Kamado goed heet gestookt (~350 °C) pizzasteen op hoogte (rooster - deflectors - alufolie ballen - pizzasteen). Pizza belegd en een minuut of 8 op de hete steen. Resultaat was uitstekend! Mooi dunne bodem die heerlijk krokant maar niet verbrand was.

Rijststrooimeel (grofkorrelig rijstmeel) is echt je allerbeste vriend hierbij. Geen plakkende pizzas of onverwachte calzones meer!

En added bonus; kamado, deflectors en roosters zijn weer mooi schoon :Y)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit.

Wij zijn voornemens van plan komend weekend ook eens pizza's op deze manier te maken maar moet me nog even gaan verdiepen in recepturen maar komt vast goed.

De tip voor rijststrooimeel neem ik vast mee ;)

/edit:
Staat je kamado nu gewoon te stoken in de regen?
Afgelopen weekend regende het hier ook maar heb de mijne toch maar onder afdak verplaatst.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

schumi2004 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Ziet er goed uit.

Wij zijn voornemens van plan komend weekend ook eens pizza's op deze manier te maken maar moet me nog even gaan verdiepen in recepturen maar komt vast goed.

De tip voor rijststrooimeel neem ik vast mee ;)

/edit:
Staat je kamado nu gewoon te stoken in de regen?
Afgelopen weekend regende het hier ook maar heb de mijne toch maar onder afdak verplaatst.
Hij kan wel tegen een beetje regen hoor, zeker met deze temperaturen wordt het keramiek niet nat }:O

Ik heb hem tijdens het opstoken wel even onder mijn overkapping gezet maar was iets te laat, had niet gezien dat het begon met regenen. Daarom zijn de tafeltjes nat. Maar omdat mijn overkapping van hout is leek hete lucht van >350 C eronder me geen goed idee. Gelukkig bleef het tijdens het bakken droog :+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bulligan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Yup, ook mijn go-to snack. Gaat naar mijn gevoel ook sneller dan moink ball geklooi.

En deze jongens gaan altijd goed:
https://www.ah.nl/product...437292/ah-hotdogs-naturel

En ja, specifiek deze zijn echt ziek lekker. Snel klaar, hotdog broodjes kosten niet veel. Paar potten saus neerzetten, augurkjes, uitjes en eventueel zuurkool en zelf op laten maken.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2025 10:48 ]

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 21:05
Zijn er eigenlijk mensen hier met een Masterbuilt Gravity series (of de nieuwe XT)? Ik overweeg een overstap van mijn Primo Oval. Heb een buitenkeuken gekocht voor de Primo, maar dat is allemaal gedoe. Ik overweeg die nu terug te sturen en in mijn frustratie dat ik geen goeie buitenkeuken lijk te kunnen krijgen voor <€1500/2000 voor mijn Primo overweeg ik die ook weg te doen en gewoon voor gemak te gaan.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 21:58
MikeyMan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Yup, ook mijn go-to snack. Gaat naar mijn gevoel ook sneller dan moink ball geklooi.

En ja, specifiek deze zijn echt ziek lekker. Snel klaar, hotdog broodjes kosten niet veel. Paar potten saus neerzetten, augurkjes, uitjes en eventueel zuurkool en zelf op laten maken.
Ik maak ze niet vaak maar als ik het doe, maak ik die dingen in een alu bakje en gaan ze wanneer gaar nog ff hard boven de gloeiende kolen voor een crisp. Dan alsnog vind ik het vaak weinig bijzonder, beetje een gehyped ding maar dan zijn ze best goed te nassen, ik prikte ze laatste keer op stokjes als een soort saté, dan is het wel ineens een stuk leuker.

Adjust non olet, plerumque...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

1nsane schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Ik maak ze niet vaak maar als ik het doe, maak ik die dingen in een alu bakje en gaan ze wanneer gaar nog ff hard boven de gloeiende kolen voor een crisp. Dan alsnog vind ik het vaak weinig bijzonder, beetje een gehyped ding maar dan zijn ze best goed te nassen, ik prikte ze laatste keer op stokjes als een soort saté, dan is het wel ineens een stuk leuker.
Deze specifieke hotdogs? Of uit blik?

• ASS-Ware
MikeyMan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Ontbijtspek er omheen en zodra ze bijna klaar zijn wat saus er op doen.

• 1nsane
MikeyMan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Deze specifieke hotdogs? Of uit blik?
Oh excuus ik doelde op Moinkballs, overigens heeft AH in pot deze: https://www.ah.nl/product...33277/ah-duitse-knakworst

Goedkoper en keurig met Schapensnaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

1nsane schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Oh excuus ik doelde op Moinkballs, overigens heeft AH in pot deze: https://www.ah.nl/product...33277/ah-duitse-knakworst

Goedkoper en keurig met Schapensnaar.
Ga ze eens proberen. Maar die ik net linkte zijn echt onovertroffen.

• Greatsword
  • Niet online
Ik zit naar zo'n Meater Pro (Duo) te kijken en zie dat daar ook een Ambient Sensor in zit.

Kan iemand vertellen of dat een beetje accuraat is en kan je daar in de app ook een alarm op instellen als het te warm wordt?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

DennisCle schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:25:
Zijn er eigenlijk mensen hier met een Masterbuilt Gravity series (of de nieuwe XT)? Ik overweeg een overstap van mijn Primo Oval. Heb een buitenkeuken gekocht voor de Primo, maar dat is allemaal gedoe. Ik overweeg die nu terug te sturen en in mijn frustratie dat ik geen goeie buitenkeuken lijk te kunnen krijgen voor <€1500/2000 voor mijn Primo overweeg ik die ook weg te doen en gewoon voor gemak te gaan.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is een zo'n pelletgrill véél onderhoudsgevoeliger dan een kamado...

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Shrien

frequent snoozer

Deze zijn juist €0,82 duurder per kilo ;)

• 418O2
  • Nu online
Esumontere schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is een zo'n pelletgrill véél onderhoudsgevoeliger dan een kamado...
Het valt mij altijd op hoeveel geluid ze maken. Ben daar zelf wel op afgeknapt

• 1nsane
Shrien schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Deze zijn juist €0,82 duurder per kilo ;)
Wel langer houdbaar :P

Maar inderdaad je hebt gelijk. Overigens verkoopt Aldi ook vergelijkbare als die jij deelde, volgens mij zijn die nog goedkoper.

• DennisCle
[...]

Ja dat denk ik ook, al is een Masterbuilt geen pelletgrill (gaat houtskool in) en een stuk zachter dan pelletgrills.

Ergens een beetje teleurgesteld dat ze nu toch de buitenkeuken komen maken en ik mijn Primo niet kan vervangen met de Masterbuilt XT. Had een beetje last van new toy syndrome denk ik.

Als de barbecue met meubel eindelijk staat dan zal ik hier wel even een foto plaatsen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wij zijn vandaag naar wat Kamados gaan kijken en we zijn eruit dat het een Large moet worden.

We komen van een ketel Weber barbecue die we nauwelijks gebruiken. Gaan we de Kamado dan wel gebruiken? Dat is wel de bedoeling.

Toch zal er ook nog regulier op gebarbecued worden met hamburgers en worstjes van de appie.

Ik heb een Grill Guru op het oog, eigenlijk omwille van de prijs. De bastard ziet er in mat grijs mooier uit, maar gaat richting de €1500.

Bij Coolblue staat de Grill Guru Large voor €699. Dat vind ik eigenlijk wel een mooie prijs.

Hier heb je toch een complete bbq kamado voor?

Iemand ervaringen of tips?

Volgen mij is hij met tussenplaat om indirect te grillen, zit er een onderstel en hoes bij. Lijkt mij daarom een mooie set om te starten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DennisCle schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:25:
* Orion84 heeft een XT :)
[...]

Masterbuilt Gravity Series is geen pelletgrill, dus geen pellet aanvoermechanisme dat vervuild raakt en dergelijk (neem aan dat je daar op doelt)?
Wel wat meer onderdelen om schoon te maken, waar bij een kamado het binnenwerk min of meer zichzelf schoonhoudt door de directe hitte. En elektronica kan natuurlijk ook stuk, zeker de eerdere generatie Masterbuilt grills heeft op dat gebied niet de beste reputatie.
418O2 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

Het valt mij altijd op hoeveel geluid ze maken. Ben daar zelf wel op afgeknapt
Moet zeggen dat me dat bij mijn XT nog wel meevalt, minder irritant in elk geval dan de kleine fan in mijn Masterbuilt portable, die maakt wel een wat irritant hoog geluid. Maar hoe dan ook meer dan een kamado etc.
DennisCle schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Ja dat denk ik ook, al is een Masterbuilt geen pelletgrill (gaat houtskool in) en een stuk zachter dan pelletgrills.

Ergens een beetje teleurgesteld dat ze nu toch de buitenkeuken komen maken en ik mijn Primo niet kan vervangen met de Masterbuilt XT. Had een beetje last van new toy syndrome denk ik.

Als de barbecue met meubel eindelijk staat dan zal ik hier wel even een foto plaatsen.
Alsnog veel BBQ plezier!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:20
Denk dat ik hier wel goed zit: op de camping waar we heen gaan mogen we fikkie stoken. Daarom neem ik mijn driepoot en dutch oven mee. Maar buiten pulled [insert_willekeurig_dier] of een stoof heb ik weinig inspiratie. Zeker voor de zomer en temperaturen rond de 30 graden.

Wie helpt me de goede kant op?

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

barrymossel schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:02:
Denk dat ik hier wel goed zit: op de camping waar we heen gaan mogen we fikkie stoken. Daarom neem ik mijn driepoot en dutch oven mee. Maar buiten pulled [insert_willekeurig_dier] of een stoof heb ik weinig inspiratie. Zeker voor de zomer en temperaturen rond de 30 graden.

Wie helpt me de goede kant op?
Spareribs?
https://www.kamadochiefs....ribben-uit-de-dutch-oven/

• barrymossel

• barrymossel
Oeeeeh... https://www.thewindmillca...ept-dutch-oven-spareribs/

[ Voor 31% gewijzigd door barrymossel op 06-08-2025 20:57 ]

• LostInNight
  • Laatst online: 04-11 22:24
Tweak_ers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:22:
Wij zijn vandaag naar wat Kamados gaan kijken en we zijn eruit dat het een Large moet worden.

We komen van een ketel Weber barbecue die we nauwelijks gebruiken. Gaan we de Kamado dan wel gebruiken? Dat is wel de bedoeling.

Toch zal er ook nog regulier op gebarbecued worden met hamburgers en worstjes van de appie.

Ik heb een Grill Guru op het oog, eigenlijk omwille van de prijs. De bastard ziet er in mat grijs mooier uit, maar gaat richting de €1500.

Bij Coolblue staat de Grill Guru Large voor €699. Dat vind ik eigenlijk wel een mooie prijs.

Hier heb je toch een complete bbq kamado voor?

Iemand ervaringen of tips?

Volgen mij is hij met tussenplaat om indirect te grillen, zit er een onderstel en hoes bij. Lijkt mij daarom een mooie set om te starten.
Een Grill Guru is prima om mee te starten, maar als je eenmaal enthousiast raakt, merk je misschien snel het verschil met iets als een Bastard, Green Egg of KJ. Het zou zonde zijn als je achteraf denkt, had ik toch maar net iets meer geïnvesteerd. Just my two cents, maar ik zou het als een investering zien om iets als een The Bastard, KJ of een Big Green Egg aan te schaffen in plaats van een Grill Guru om het bovenstaande te voorkomen.

• 418O2
  • Nu online
LostInNight schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Een Grill Guru is prima om mee te starten, maar als je eenmaal enthousiast raakt, merk je misschien snel het verschil met iets als een Bastard, Green Egg of KJ. Het zou zonde zijn als je achteraf denkt, had ik toch maar net iets meer geïnvesteerd. Just my two cents, maar ik zou het als een investering zien om iets als een The Bastard, KJ of een Big Green Egg aan te schaffen in plaats van een Grill Guru om het bovenstaande te voorkomen.
Wat heeft een bastard wat een grill Guru niet heeft?

• jordy89
418O2 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:47:
[...]

Wat heeft een bastard wat een grill Guru niet heeft?
Over het algemeen betere kwaliteit, betere garantie en meer accessoires.

• 418O2
  • Nu online
jordy89 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Kwaliteit en garantie zijn volgens mij hetzelfde. En kwaliteit maakt niet zoveel uit bij een kamado. Accessoires zijn vaak wel uitwisselbaar.

Ik heb een bastard maar zou denk ik een grill Guru kopen als ik een nieuwe zou moeten kopen. Zie geen reden om weer een bastard te kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 06-08-2025 22:28 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-11 23:54
Ik heb een green egg en een grill-guru (en een lidl mini-ei, dat ik eigenlijk niet mee tel)

Als ik maar 1 kamado zou mogen hebben, zou het idd een kamado uit de green-egg/KJ klasse zijn. Inderdaad omdat die kwalitatief wat beter aanvoelen, er meer accessoires voor zijn en onderdelen lang beschikbaar zijn (dat moet van die andere merken nog gaan blijken).

Maar omgekeerd: lekker bbq'en kan op beide even goed, vind ik. Mijn grill guru is een compact, dus ik kan er niet hetzelfde mee als met m'n BGE, maar dat komt door het formaat.

Als je mag kiezen tussen een grill-guro large, of een kleinere BGE/KJ, ga dan vooral voor de GG-large. Dat extra oppervlak ga je meer merken dan de extra kwaliteit van de BGE/KJ.

• Tweak_ers
  • Nu online
[...]

20 jaar garantie op het keramiek is voor mij wel meer dan voldoende 🤣

Ik was bij een bbq winkel en wat mij daar wel heel erg verbaasde is dat de prijzen omhoogschieten, bij een kleine aanpassing.

Dus vooral de luchttoevoer bepaalt hoe goed je de temperatuur kunt handhaven. Die is bij een Grill Guru lastiger in te stellen, omdat een green egg een heel secuur instelbare uitlaat aan de bovenkant heeft.

Maar goed het verhaal blijft dat ik voor nu niet meer dan 1000 euro ga uitgeven.

Onze Weber ketel bbq heeft 150 euro gekost en ik vind de €700 van een Grill Guru al veel geld.

In de winkel zat ik wel een beetje te twijfelen, maar eenmaal thuis denk ik bij mijzelf, waar ben ik nou eigenlijk mee bezig.

Wat kan ik uiteindelijk niet op een Grill Guru, wat ik wel op een Bastard kan?

De verkoper vergelijk het met een 3 serie, 5 serie en 7 serie.
De hogere serie is luxer en comfortabeler. Maar de 3 serie is ook een prima auto.

• Tweak_ers
  • Nu online
Raymond schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:04:
Ik heb een green egg en een grill-guru (en een lidl mini-ei, dat ik eigenlijk niet mee tel)

Als ik maar 1 kamado zou mogen hebben, zou het idd een kamado uit de green-egg/KJ klasse zijn. Inderdaad omdat die kwalitatief wat beter aanvoelen, er meer accessoires voor zijn en onderdelen lang beschikbaar zijn (dat moet van die andere merken nog gaan blijken).

Maar omgekeerd: lekker bbq'en kan op beide even goed, vind ik. Mijn grill guru is een compact, dus ik kan er niet hetzelfde mee als met m'n BGE, maar dat komt door het formaat.

Als je mag kiezen tussen een grill-guro large, of een kleinere BGE/KJ, ga dan vooral voor de GG-large. Dat extra oppervlak ga je meer merken dan de extra kwaliteit van de BGE/KJ.
Kijk top!
Thnx!

Ik wil echt wel gaan proberen iets lekkers erop klaar te maken en heel misschien zelfs in de winter. Maar ik beloof niets.

Wat ik wel weet is dat het ook vaak worstjes en hamburgers gaan worden van de appie.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tweak_ers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

20 jaar garantie op het keramiek is voor mij wel meer dan voldoende 🤣

Ik was bij een bbq winkel en wat mij daar wel heel erg verbaasde is dat de prijzen omhoogschieten, bij een kleine aanpassing.

Dus vooral de luchttoevoer bepaalt hoe goed je de temperatuur kunt handhaven. Die is bij een Grill Guru lastiger in te stellen, omdat een green egg een heel secuur instelbare uitlaat aan de bovenkant heeft.

Maar goed het verhaal blijft dat ik voor nu niet meer dan 1000 euro ga uitgeven.

Onze Weber ketel bbq heeft 150 euro gekost en ik vind de €700 van een Grill Guru al veel geld.

In de winkel zat ik wel een beetje te twijfelen, maar eenmaal thuis denk ik bij mijzelf, waar ben ik nou eigenlijk mee bezig.

Wat kan ik uiteindelijk niet op een Grill Guru, wat ik wel op een Bastard kan?

De verkoper vergelijk het met een 3 serie, 5 serie en 7 serie.
De hogere serie is luxer en comfortabeler. Maar de 3 serie is ook een prima auto.
Het hang- en sluitwerk van een GG is van wat mindere kwaliteit dan een Bastard/KJ/GG, en het type keramiek is anders. De scharnieren en andere additionele onderdelen van een GG zullen wat minder fijn werken. Maar het zijn allemaal kamados waar je lekker op kunt koken.

• master1104
  • Laatst online: 03-11 23:28
Ik ben nu drie jaar op de Grill Guru Large bezig en heb helemaal geen nadelen kunnen vinden. Sinds de vuurschaal standaard als losse delen wordt geleverd is breken daarvan ook bijna uitgesloten. De deksel scharnier voelt nog prima en het regelen van de temperatuur is echt geen enkel probleem.

Mocht je het budget hebben dan zou ik wel voor de elite uitvoering gaan, o.a. vanwege de extra accessoires en betere topvent. De meeste extra accessoires zal je anders vermoedelijk vrij snel gaan aanschaffen.

Mijn enige opmerkingen zouden zijn: de zijtafels moet je buiten de zomer en bij regen er af halen en binnen opbergen om ze mooi te houden (klik je er zo af) en de wieltjes zijn aan het roesten in tegenstelling tot alle andere metalen delen.

Geen dag spijt gehad van de GG L Elite 😃

[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 06-08-2025 23:50 ]

• Tweak_ers
  • Nu online
master1104 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:48:
Ik ben nu drie jaar op de Grill Guru Large bezig en heb helemaal geen nadelen kunnen vinden. Sinds de vuurschaal standaard als losse delen wordt geleverd is breken daarvan ook bijna uitgesloten. De deksel scharnier voelt nog prima en het regelen van de temperatuur is echt geen enkel probleem.

Mocht je het budget hebben dan zou ik wel voor de elite uitvoering gaan, o.a. vanwege de extra accessoires en betere topvent. De meeste extra accessoires zal je anders vermoedelijk vrij snel gaan aanschaffen.

Mijn enige opmerkingen zouden zijn: de zijtafels moet je buiten de zomer en bij regen er af halen en binnen opbergen om ze mooi te houden (klik je er zo af) en de wieltjes zijn aan het roesten in tegenstelling tot alle andere metalen delen.

Geen dag spijt gehad van de GG L Elite 😃
Dan heb je het over de kolenbak en halve hitteplaat? Multilevel systeem?

Elite is bijna 400 euro duurder dan de normale 🙄
Neig dus toch naar de normale.

• master1104
  • Laatst online: 03-11 23:28
Het verschil is:
Multilevel systeem, bestaande uit halve delen
Kolenrooster
Plate setter met twee halve maan stenen
RVS grillroosters bestaand uit 2 halve maan roosters
Chipfeeder
Kolenmand
Asbak
Aspook
Regenhoes

Wat ik echt veel gebruik zijn het multilevel systeem met halve delen en chipfeeder. Daarnaast is de asbak ideaal om de as binnen een paar tellen er uit te halen en kan je de kolenmand eenvoudig even opschudden als je de asbak nog niet vol hebt om de as er tussenuit te krijgen voor een nieuwe ronde.

Je kan uiteraard ook een standaard uitvoering nemen om te starten en dan gaande weg kijken of je een upgrade wel of niet wil doen. Destijds was het een aanbieding van de hornbach en scheelde het maar 100€ met de normale uitvoering. Topcap is trouwens nu gelijk zie ik, dus daarom hoef je het niet te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door master1104 op 07-08-2025 08:38 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

En wat doet dat met de smaak van het eten, die betere kwaliteit en garantie?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:11
Niets in principe... Tenzij de klei vervuiling heeft tijdens het productie proces

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Cyberpope schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

En wat doet dat met de smaak van het eten, die betere kwaliteit en garantie?
Kan me hooguit indenken dat het lastiger is om een GG op temperatuur te houden door andere keramiek (mulliet vs cordoriet) of dunnere wanden, maar ik weet niet of dat in de praktijk ook zo is.

• 418O2
  • Nu online
Het is uiteindelijk allemaal echt wel hetzelfde. Een Green Egg of KJ is mooier, maar het is echt niet zo dat je wil gaan upgraden. Hooguit dat als je kamado stuk gaat dat je kiest voor een duurder merk of model.

• Tweak_ers
  • Nu online
master1104 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:35:
Het verschil is:
Multilevel systeem, bestaande uit halve delen
Kolenrooster
Plate setter met twee halve maan stenen
RVS grillroosters bestaand uit 2 halve maan roosters
Chipfeeder
Kolenmand
Asbak
Aspook
Regenhoes

Wat ik echt veel gebruik zijn het multilevel systeem met halve delen en chipfeeder. Daarnaast is de asbak ideaal om de as binnen een paar tellen er uit te halen en kan je de kolenmand eenvoudig even opschudden als je de asbak nog niet vol hebt om de as er tussenuit te krijgen voor een nieuwe ronde.

Je kan uiteraard ook een standaard uitvoering nemen om te starten en dan gaande weg kijken of je een upgrade wel of niet wil doen. Destijds was het een aanbieding van de hornbach en scheelde het maar 100€ met de normale uitvoering. Topcap is trouwens nu gelijk zie ik, dus daarom hoef je het niet te doen.
Regenhoes zit ook op de normale erbij.

Multi level en halve maan stenen lijken mij wel ideaal, maar kosten €120 los.

Dan is het nu:
Original: €699
Elite: €1089

En om heel eerlijk te zijn, vind ik dat grijs wel wat hebben.

Ga je een kolenbak echt gebruiken?
Of leg je het uiteindelijk ook gewoon in de kolenbak in de kamado?

De chipfeeder mist de original wel echt en is ook niet meer toe te voegen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M'n Bastard roest ook als een malle. Zelfs onder een afdak. \
En vind de ash pan ook niet heel handig. Aangezien alles eruit moet om erbij te kunnen.

Maargoed, hij is mat zwart O+

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2025 09:42 ]

• 418O2
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:41:
M'n Bastard roest ook als een malle. Zelfs onder een afdak.

Maargoed, hij is mat zwart O+
Welke heb je? Ik heb dat namelijk niet. Of heb je een hoes? Die doen meer kwaad dan goed heb ik het idee

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 07-08-2025 09:41 ]

• DennisCle
@Tweak_ers in ieder geval goed dat je voor de Large gaat. Ik ben begonnen met de medium en liep daar wel tegen beperkingen aan qua oppervlak. Je kan aan Grill Guru/Grizzly Grills etc. geen buil vallen, zal qua kwaliteit gewoon top zijn.

Ik heb zelf de medium na een jaar weggedaan en ben toen voor de Primo Oval Large gegaan. Die zit qua kwaliteit wel in het schuitje KJ en BGE, maar ook wel qua prijs. Op zich niet nodig al heb ik het gevoel dat het wel allemaal marginaal iets beter is. Als je er puur prijstechnisch naar kijkt niet het prijsverschil waard, maar goed het is ook emotie en beleving en daarom toch gedaan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

418O2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Welke heb je? Ik heb dat namelijk niet. Of heb je een hoes? Die doen meer kwaad dan goed heb ik het idee
Heb een Urban Large 2022 uit m'n hoofd. Laatste model voor de VX.

Heb wel een hoes inderdaad, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die er vaak niet op zit ;)

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:57
Ik heb een budget Kamado (Columbus) en ben er zeer tevreden over. Wat ik echt anders zou doen is kiezen voor een large. Ik heb de medium en daar loop ik toch tegen beperkingen aan, vooral bij het maken van verschillende temperatuur zones.

• 418O2
  • Nu online
DennisCle schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:45:
@Tweak_ers in ieder geval goed dat je voor de Large gaat. Ik ben begonnen met de medium en liep daar wel tegen beperkingen aan qua oppervlak. Je kan aan Grill Guru/Grizzly Grills etc. geen buil vallen, zal qua kwaliteit gewoon top zijn.

Ik heb zelf de medium na een jaar weggedaan en ben toen voor de Primo Oval Large gegaan. Die zit qua kwaliteit wel in het schuitje KJ en BGE, maar ook wel qua prijs. Op zich niet nodig al heb ik het gevoel dat het wel allemaal marginaal iets beter is. Als je er puur prijstechnisch naar kijkt niet het prijsverschil waard, maar goed het is ook emotie en beleving en daarom toch gedaan.
Is die niet lastig qua accessoires (roosters en rotisseries bijvoorbeeld?)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DennisCle schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:45:
Moet zeggen dat het met een Large ook wel sappelen blijft hoor, qua formaat.
Had eigenlijk liever een XL gehad, maar daar heb je dan ook weer geen rotisserie/pizza wedge voor. Die ik best vaak gebruik.

Misschien nog eens een XL ernaast. Of een Komodo 42 ;)

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-11 22:45

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Hier ook een Grill guru large gebruiker sinds 4 jaar (ook meteen mijn eerste kamado).
Goed om te weten:
  • Zoals @master1104 al aangaf. Zijtafels binnen leggen bij regen en winter
  • Mijn kamado stond de eerste drie jaar in de regen het hele jaar. De topvent is gaan afbladderen en heb ik vervangen door de smokewear chimney
  • Ik mis een kolenmand maar vind het nu te veel geld om er 75 euro aan uit te geven (daar mis ik hem dan weer net te weinig voor)
  • en de belangrijkste: het multilevel systeem / halve rooster / halve hitteschilden, die gaat er hier nu wel eindelijk komen want daar loop ik steeds meer tegen aan
Die kolenmand en platesetter kosten je uiteindelijk ook 200 euro. De elite is trouwens bij de hornbach ook een tijd 899 geweest als ik het me goed herinner, dus de huidige prijs vind ik wel echt duur.

Verder ben ik uitermate tevreden over de grill guru. Ik vind het gewoon kwalitatief goed materiaal.
Pagina: 1 ... 341 ... 348 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism