Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 342 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09 09:27
Tweak_ers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:22:
Wij zijn vandaag naar wat Kamados gaan kijken en we zijn eruit dat het een Large moet worden.

We komen van een ketel Weber barbecue die we nauwelijks gebruiken. Gaan we de Kamado dan wel gebruiken? Dat is wel de bedoeling.

Toch zal er ook nog regulier op gebarbecued worden met hamburgers en worstjes van de appie.

Ik heb een Grill Guru op het oog, eigenlijk omwille van de prijs. De bastard ziet er in mat grijs mooier uit, maar gaat richting de €1500.

Bij Coolblue staat de Grill Guru Large voor €699. Dat vind ik eigenlijk wel een mooie prijs.

Hier heb je toch een complete bbq kamado voor?

Iemand ervaringen of tips?

Volgen mij is hij met tussenplaat om indirect te grillen, zit er een onderstel en hoes bij. Lijkt mij daarom een mooie set om te starten.
Ik heb 4 jaar geleden ook een GG Large. In de winter heb ik hem onder een afdak staan, gedurende zomer gewoon op de achterstraat. Altijd met regenhoes, dat wel. Ziet er nog goed uit, op wat roestige wieltjes na. De zijtafeltjes blijven ook niet even mooi, maar zijn nog prima. Ik hem alleen willen verplaatsen naar een meubel om wat meer werkruimte te krijgen.

Ik heb een Divide and Conquer set aangeschaft en daarnaast het vilt vervangen met glasvezel. Ook heb ik de rotisserie van GG aangeschaft (tip: toevallig nu in de aanbieding bij AH). Wat mij betreft heb je dan gewoon een hele mooie set. Ik zou graag nog een plancha en kolenmand willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 13:56
MikeyMan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Moet zeggen dat het met een Large ook wel sappelen blijft hoor, qua formaat.
Had eigenlijk liever een XL gehad, maar daar heb je dan ook weer geen rotisserie/pizza wedge voor. Die ik best vaak gebruik.

Misschien nog eens een XL ernaast. Of een Komodo 42 ;)
Op de Primo Oval niet gelukkig. De large heeft echt een groot oppervlak, groter dan de ronde Large modellen. Hele brisket ging prima.
418O2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

Is die niet lastig qua accessoires (roosters en rotisseries bijvoorbeeld?)
Ja rotisserie wel, maar die hoef ik toch niet. Heb het vrij compleet gekocht qua accessoires dus ik mis nu niks. Vooral de buitenkeuken was een gedoe en had ik onderschat. Weinig partijen bieden dat aan en ik heb niet de tijd, handigheid of gereedschap om het zelf te maken. Uiteindelijk wel gevonden, maar vooral marktplaats enzo was met een KJ large (de andere die ik overwoog) veel makkelijker en goedkoper geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk
  • Laatst online: 26-09 15:35

rCk

Ik ben ongeveer een maandje geleden door dezelfde keuzes heengegaan.
Een GG Large (grijze) en dan evt later uitbreiden met multilevelsysteem etc.
Toen voor 999 EUR een Bastard Large Complete kunnen kopen, dat was in mijn ogen wel een erg goede deal om én The Bastard te hebben en alle extra’s die je bijv bij een GG Elite ook hebt. Plus dat we zwart ook wat mooier vonden.

Nu zat ik zelf ook met het dilemma, 700 of 1000, als ik die aanbieding van The Bastard niet had, had ik die GG gekocht voor 700 EUR, dat is een hele mooie Kamado om mee te beginnen en wat hier ook al werd gezegd, je kunt praktisch alles upgraden om het een Elite te maken (buiten het gaatje om de chunks toe te voegen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38
rCk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:26:
(buiten het gaatje om rookhout toe te voegen).
(chunks > snipppers ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:38
dimmak schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Ook heb ik de rotisserie van GG aangeschaft (tip: toevallig nu in de aanbieding bij AH).
Zo dan, dat scheelt een bak geld ten opzichte van mijn Bastard rotisserie. Wel bijzonder dat GG alles zoveel goedkoper kan aanbieden dan the Bastard. Valt me de laatste tijd sowieso op dat er ineens heel veel onbekende merken zijn die Kamados aanbieden, voor echt absurd weinig geld (ten opzichte van wat mijn Bastard gekost heeft althans). Ik zie soms echt (kleine) Kamados voorbij komen voor 100 euro :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Avalaxy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Zo dan, dat scheelt een bak geld ten opzichte van mijn Bastard rotisserie. Wel bijzonder dat GG alles zoveel goedkoper kan aanbieden dan the Bastard. Valt me de laatste tijd sowieso op dat er ineens heel veel onbekende merken zijn die Kamados aanbieden, voor echt absurd weinig geld (ten opzichte van wat mijn Bastard gekost heeft althans). Ik zie soms echt (kleine) Kamados voorbij komen voor 100 euro :o
Deze heeft geen ring, denk dat dat minder prettig werkt.

die kleine lidl kamados waren er altijd al voor weinig geld. Je kan dan beter een WGA halen in mijn ogen, maar dat ben ik

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 07-08-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Avalaxy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Dat is omdat je ook betaald voor "het merk" en niet alleen voor de productie de relatie tussen kostprijs en verkooprijs is de afgelopen decennia steeds losser geworden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tweak_ers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:22:
Wij zijn vandaag naar wat Kamados gaan kijken en we zijn eruit dat het een Large moet worden.

We komen van een ketel Weber barbecue die we nauwelijks gebruiken. Gaan we de Kamado dan wel gebruiken? Dat is wel de bedoeling.

Toch zal er ook nog regulier op gebarbecued worden met hamburgers en worstjes van de appie.

Ik heb een Grill Guru op het oog, eigenlijk omwille van de prijs. De bastard ziet er in mat grijs mooier uit, maar gaat richting de €1500.

Bij Coolblue staat de Grill Guru Large voor €699. Dat vind ik eigenlijk wel een mooie prijs.

Hier heb je toch een complete bbq kamado voor?

Iemand ervaringen of tips?

Volgen mij is hij met tussenplaat om indirect te grillen, zit er een onderstel en hoes bij. Lijkt mij daarom een mooie set om te starten.
In navolging van de discussie over GG vs. A-merken, ga gewoon eens voelen in het echt (als je dit nog niet gedaan hebt). Er zit gerust wel verschil tussen de bouwkwaliteit van verschillende merken en hoe het precies werkt. Sommige dingen gaat over kwaliteit, maar ook veel dingen over voorkeur. De één vindt dekselmechanisme van merk X onovertroffen, de ander vindt merk Y net zo prima werken in de praktijk.
Als een kamado je in het echt een goed gevoel geeft dan is het goed. Altijd even voelen en met de deksel, roostertjes, klepjes spelen wat mij betreft, dat geeft een beeld van wat je gaat krijgen.

Zo ben ik ook ooit bij mijn keuze gekomen. Een combinatie van specifieke technische snufjes, prima merk, uiterlijk en mooie deal gaf de doorslag. Niet dat ik per se een bepaald merk wilde hebben of zo.

En de garantie op keramiek waar nu veel merken ook mee gaan schermen vind ik wat onzinnig. Alsof een barst in je keramiek ineens zorgt dat je barbecue niet meer werkt. Zolang het niet uit je koepel over je spareribs kruimelt zit dat wel snor.
Sterker nog, de meeste merken doen tegenwoordig een vuurbox uit stukjes. Dan heb je hem in feite al gebroken dus is de kans op zo'n barst veel kleiner. :+

Ik vind garantie op en verkrijgbaarheid van onderdelen er omheen veel belangrijker.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:50
Chrosser schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:59:
Hier ook een Grill guru large gebruiker sinds 4 jaar (ook meteen mijn eerste kamado).
Goed om te weten:
  • Zoals @master1104 al aangaf. Zijtafels binnen leggen bij regen en winter
  • Mijn kamado stond de eerste drie jaar in de regen het hele jaar. De topvent is gaan afbladderen en heb ik vervangen door de smokewear chimney
  • Ik mis een kolenmand maar vind het nu te veel geld om er 75 euro aan uit te geven (daar mis ik hem dan weer net te weinig voor)
  • en de belangrijkste: het multilevel systeem / halve rooster / halve hitteschilden, die gaat er hier nu wel eindelijk komen want daar loop ik steeds meer tegen aan
Die kolenmand en platesetter kosten je uiteindelijk ook 200 euro. De elite is trouwens bij de hornbach ook een tijd 899 geweest als ik het me goed herinner, dus de huidige prijs vind ik wel echt duur.

Verder ben ik uitermate tevreden over de grill guru. Ik vind het gewoon kwalitatief goed materiaal.
Hornbach is de volledige voorraad op van de elite, zowel online als winkels in heel Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
dimmak schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb 4 jaar geleden ook een GG Large. In de winter heb ik hem onder een afdak staan, gedurende zomer gewoon op de achterstraat. Altijd met regenhoes, dat wel. Ziet er nog goed uit, op wat roestige wieltjes na. De zijtafeltjes blijven ook niet even mooi, maar zijn nog prima. Ik hem alleen willen verplaatsen naar een meubel om wat meer werkruimte te krijgen.

Ik heb een Divide and Conquer set aangeschaft en daarnaast het vilt vervangen met glasvezel. Ook heb ik de rotisserie van GG aangeschaft (tip: toevallig nu in de aanbieding bij AH). Wat mij betreft heb je dan gewoon een hele mooie set. Ik zou graag nog een plancha en kolenmand willen.
Die devide en conquer, voor €115 is dat compleet met halve stenen? Dus zowel rooster als stenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Gonadan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

In navolging van de discussie over GG vs. A-merken, ga gewoon eens voelen in het echt (als je dit nog niet gedaan hebt). Er zit gerust wel verschil tussen de bouwkwaliteit van verschillende merken en hoe het precies werkt. Sommige dingen gaat over kwaliteit, maar ook veel dingen over voorkeur. De één vindt dekselmechanisme van merk X onovertroffen, de ander vindt merk Y net zo prima werken in de praktijk.
Als een kamado je in het echt een goed gevoel geeft dan is het goed. Altijd even voelen en met de deksel, roostertjes, klepjes spelen wat mij betreft, dat geeft een beeld van wat je gaat krijgen.

Zo ben ik ook ooit bij mijn keuze gekomen. Een combinatie van specifieke technische snufjes, prima merk, uiterlijk en mooie deal gaf de doorslag. Niet dat ik per se een bepaald merk wilde hebben of zo.

En de garantie op keramiek waar nu veel merken ook mee gaan schermen vind ik wat onzinnig. Alsof een barst in je keramiek ineens zorgt dat je barbecue niet meer werkt. Zolang het niet uit je koepel over je spareribs kruimelt zit dat wel snor.
Sterker nog, de meeste merken doen tegenwoordig een vuurbox uit stukjes. Dan heb je hem in feite al gebroken dus is de kans op zo'n barst veel kleiner. :+

Ik vind garantie op en verkrijgbaarheid van onderdelen er omheen veel belangrijker.
Ja we hebben ze gevoeld en ik kom niet verder dan het handvat wat van de duurdere “lekkerder” in de hand ligt en het bovenstuk, wat veel robuuster is en makkelijker de luchtuitstroom te regelen.

Maar dan kwam de verkoper met glasvezel is duurzamer en luxer in de Bastard, dan het vilt in de GG.
Loop ik iets verder naar de Green eggs en daar zit gewoon weer vilt.

Dus zei ik voor de grap, oh dan zijn die weer goedkoper, want die hebben vilt. Toen ik vroeg om de prijs, werd het ongemakkelijk 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Tweak_ers schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Die devide en conquer, voor €115 is dat compleet met halve stenen? Dus zowel rooster als stenen?
kuch
Inclusief:
1 divide and conquer frame
2 rvs half moon gril rekken (diameter 46,5 cm.).
2 half moon deflector plates van cordieriet keramiek (diameter 35,5 cm., dikte 2,0 cm.).
1 Accessoire ring; handig om een dutch oven in te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:40

watercoolertje

Untertitel

Tweak_ers schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Maar dan kwam de verkoper met glasvezel is duurzamer en luxer in de Bastard, dan het vilt in de GG.
Loop ik iets verder naar de Green eggs en daar zit gewoon weer vilt.
Ja mooi he verkopers :9

Weet niet of je deze al hebt gezien maar ik heb zelf de bestcharcoal large complete kamado overwogen (999 euro bij de karwei in langedijk, niet op de site te vinden helaas).

Schaamteloze kopie paste van de eerste website die ik kon vinden:
  • Gietijzeren topvent voor nauwkeurige temperatuurregeling
  • HDPE zijplanken en handvat, duurzaam en onderhoudsvrij
  • Robuust onderstel met extra grote wielen voor eenvoudige verplaatsing
  • Multilevelsysteem voor koken op verschillende hoogtes
  • RVS grillrooster met 7 mm spijlen, ideaal voor gelijkmatige garing
  • Twee hittebestendige heat deflectors van 2 cm dik
  • Houtskoolmand voor efficiënte luchtcirculatie
  • Aslade met uitneembare schep voor eenvoudige reiniging
  • Inclusief thermometer, aspook en beschermhoes
Vond vooral de kleur mooi en de voet erg gaaf. Hij voelde ook wel goed (heb net als jou even aan alles gezeten zegmaar) maar ik kon er helaas geen reviews van vinden. Ik ben wel enorm fan van het houtskool van diezelfde fabrikant :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 26-09 09:27
Tweak_ers schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Yes, die is helemaal compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben inmiddels een half uur aan het kijken en al behoorlijk wat handige dingen voorbij zien komen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik wil dit weekend voor mezelf een lekker stuk vlees maken op de kamado. Echter ben ik maar alleen, dus een enorme brisket heeft geen zin. Maar ik zoek wel iets leukers/uitdagenders dan hamburgers of worstjes :) Iemand een leuk idee? Kan ook iets zijn wat goed is voor leftovers (dus een sappige steak valt dan waarschijnlijk af ben ik bang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Avalaxy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:51:
Ik wil dit weekend voor mezelf een lekker stuk vlees maken op de kamado. Echter ben ik maar alleen, dus een enorme brisket heeft geen zin. Maar ik zoek wel iets leukers/uitdagenders dan hamburgers of worstjes :) Iemand een leuk idee? Kan ook iets zijn wat goed is voor leftovers (dus een sappige steak valt dan waarschijnlijk af ben ik bang).
Wat ik elke maand post in dit topic maar toch weer een beenham. Niet te verprutsen bijna en later prima als broodbeleg of in een salade te gebruiken.

Wil je meer avontuur en tijd naast de BBQ, een nek van een zwijntje ipv een varken. Meer smaak, kleiner en ook goed terug te koelen om later op te warmen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Reverse seared picanha met chimichurri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
watercoolertje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:49:
[...]
Ja mooi he verkopers :9

Weet niet of je deze al hebt gezien maar ik heb zelf de bestcharcoal large complete kamado overwogen (999 euro bij de karwei in langedijk, niet op de site te vinden helaas).

Schaamteloze kopie paste van de eerste website die ik kon vinden:
  • Gietijzeren topvent voor nauwkeurige temperatuurregeling
  • HDPE zijplanken en handvat, duurzaam en onderhoudsvrij
  • Robuust onderstel met extra grote wielen voor eenvoudige verplaatsing
  • Multilevelsysteem voor koken op verschillende hoogtes
  • RVS grillrooster met 7 mm spijlen, ideaal voor gelijkmatige garing
  • Twee hittebestendige heat deflectors van 2 cm dik
  • Houtskoolmand voor efficiënte luchtcirculatie
  • Aslade met uitneembare schep voor eenvoudige reiniging
  • Inclusief thermometer, aspook en beschermhoes
Vond vooral de kleur mooi en de voet erg gaaf. Hij voelde ook wel goed (heb net als jou even aan alles gezeten zegmaar) maar ik kon er helaas geen reviews van vinden. Ik ben wel enorm fan van het houtskool van diezelfde fabrikant :)
Inmiddels had ik hier de Grill Guru al besteld. Maar dat ziet er wel goed uit! Mooie kleur idd, mat grijs, ipv glimmend grijs van de Grill Guru.
Maar die topvent van de Grill Guru staat mij wel wat tegen en het plastic handvat.

Nu is er voor het plastic handvat een custom houten versie te bestellen. Lijkt mij sowieso wel leuk.
Hier kun je zoiets bestellen:
https://customado.nl/prod...vat-voor-grill-guru-large
Overigens doen zij dit alleen voor:
Big Green Egg
Bastard
Grill Guru
Grizzly Grill

En het tweede wat ik dus direct wil doen is de topvent vervangen. Hebben jullie tips over welke gietijzeren topvent er op de GG large past?

Edit:
Gevonden: https://www.facebook.com/...n/posts/6765694610148665/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

Esumontere

Floep, banaan.

Tweak_ers schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 03:30:
[...]

Inmiddels had ik hier de Grill Guru al besteld. Maar dat ziet er wel goed uit! Mooie kleur idd, mat grijs, ipv glimmend grijs van de Grill Guru.
Maar die topvent van de Grill Guru staat mij wel wat tegen en het plastic handvat.

Nu is er voor het plastic handvat een custom houten versie te bestellen. Lijkt mij sowieso wel leuk.
Hier kun je zoiets bestellen:
https://customado.nl/prod...vat-voor-grill-guru-large
Overigens doen zij dit alleen voor:
Big Green Egg
Bastard
Grill Guru
Grizzly Grill

En het tweede wat ik dus direct wil doen is de topvent vervangen. Hebben jullie tips over welke gietijzeren topvent er op de GG large past?

Edit:
Gevonden: https://www.facebook.com/...n/posts/6765694610148665/
De KJ topvent is geverfd aluminium, en die verf laat op den duur los. Zodra je je GG hebt gewoon even meten en online kijken. :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:33
Vandaag echte Indonesische saté gemaakt op een echte Indonesische grill. Grappig dat ze hier grillen boven kokosschillen, net als bij ons de kokosbriketten. Verder flink wapperen als het warmer moet 😊
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5L9OR6wmGnvy52Eb8yjl1mhKnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyirNZYopX9Z6hFz3NBDAq3v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnP_5uiWFkbn3zHQh-BKx7FYIa4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYFtwGrWGCGmgUpADY8Ova0x.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:17

Dennis1812

Amateur prutser

Allerbelangrijkst. Was het lekker?

En heb je het recept meegekregen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pulled pork.

Makkelijk, simpel, eenvoudig, lekker, fanatasch en goed in te vriezen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Esumontere schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:20:
[...]

De KJ topvent is geverfd aluminium, en die verf laat op den duur los.
Vanaf wanneer is dat dan? Bij mij zit het er gelukkig nog goed op. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:33
Dennis1812 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:23:
Allerbelangrijkst. Was het lekker?

En heb je het recept meegekregen?
2x JA!

Zal het later uitproberen/proberen na te maken en dan ook delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Gonadan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Vanaf wanneer is dat dan? Bij mij zit het er gelukkig nog goed op. :P
Geen idee, maar genoeg posts als deze te vinden waar dit uit blijkt. Heb er zelf geen ervaring mee, mijn Bastard topvent had z'n eigen problemen (die overigens goed zijn opgelost door Bastard). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Esumontere schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Geen idee, maar genoeg posts als deze te vinden waar dit uit blijkt. Heb er zelf geen ervaring mee, mijn Bastard topvent had z'n eigen problemen (die overigens goed zijn opgelost door Bastard). :)
Oh het is aan de binnenkant? Daar heb ik nog nooit gekeken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 13:50
Esumontere schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Heb ook onder garantie al twee keer zo'n nieuwe topvent (of kontrol tower zoals kamp rood zegt :*)) verkregen, maar helaas dus al driemaal hetzelfde probleem.
De verf bladdert er af en als je hem ook nog eens buiten in weer en wind hebt staan zal het ook nog eens gaan roesten helaas. Ik had persoonlijk gehoopt dat ze met die massale claims het design eens gingen aanpakken, maar helaas.
Heb bij de derde kontrol tower ook extra zuinig ermee om proberen te gaan door steeds na een sessie de unit als deze lauw was, in lauwwarm water te leggen met een druppeltje dreft en deze laten weken, maar helaas na verloop van tijd gewoon weer hetzelfde probleem.

De nieuwe Konnected Joe's hebben een nieuw type, al denk ik niet dat dit het probleem oplost. Bron; YouTube: First look at the NEW Kamado Joe.... Konnected Joe full reveal.

Een hele fijne topvent is die van Big Green Egg, de rEGGulator... alleen zit daar helaas (nog) patent op. Gewoon gietijzer en met een beetje liefde onverwoestbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

s.vanrossem schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Heb ook onder garantie al twee keer zo'n nieuwe topvent (of kontrol tower zoals kamp rood zegt :*)) verkregen, maar helaas dus al driemaal hetzelfde probleem.
De verf bladdert er af en als je hem ook nog eens buiten in weer en wind hebt staan zal het ook nog eens gaan roesten helaas. Ik had persoonlijk gehoopt dat ze met die massale claims het design eens gingen aanpakken, maar helaas.
Heb bij de derde kontrol tower ook extra zuinig ermee om proberen te gaan door steeds na een sessie de unit als deze lauw was, in lauwwarm water te leggen met een druppeltje dreft en deze laten weken, maar helaas na verloop van tijd gewoon weer hetzelfde probleem.

De nieuwe Konnected Joe's hebben een nieuw type, al denk ik niet dat dit het probleem oplost. Bron; YouTube: First look at the NEW Kamado Joe.... Konnected Joe full reveal.

Een hele fijne topvent is die van Big Green Egg, de rEGGulator... alleen zit daar helaas (nog) patent op. Gewoon gietijzer en met een beetje liefde onverwoestbaar.
Die topvent van KJ vind ik eigenlijk heel fijn, en wat minder verf aan de binnenkant ga ik mij niet aan storen. Zolang hij maar goed blijft werken.
Die van mij staat overigens wel gewoon altijd in mijn tuinhuis. Ook al beweren fabrikanten dat het moet kunnen, ik heb hem toch liever gewoon beschut staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik kwam toevallig net op youtube dit filmpje tegen over wat nou het verschil is met al die goedkope Kamados: YouTube: Welke budget-kamado komt het beste uit onze barbecuetest? + BBQ-tips!. Erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

Gonadan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Die topvent van KJ vind ik eigenlijk heel fijn, en wat minder verf aan de binnenkant ga ik mij niet aan storen. Zolang hij maar goed blijft werken.
Die van mij staat overigens wel gewoon altijd in mijn tuinhuis. Ook al beweren fabrikanten dat het moet kunnen, ik heb hem toch liever gewoon beschut staan.
Ik wil de boel niet verpesten, maar kijk maar eens aan de binnenkant wat er gebeurt. De verf bladdert af, en kan dus in je eten terecht komen. Kennelijk is dit het gevolg van zuren in dierlijk vet dat vrijkomt en in de rook opstijgt. Dat is vrij agressief en bijt de verf af. Ik BBQ niet veel, maar van mijn dop is weinig meer over (binnen en buitenkant). Ik heb een nieuwe liggen (garantie) maar die bewaar ik mocht ik de Kamado ooit willen verkopen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

The Legend schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:19:
Ik wil de boel niet verpesten, maar kijk maar eens aan de binnenkant wat er gebeurt. De verf bladdert af, en kan dus in je eten terecht komen. Kennelijk is dit het gevolg van zuren in dierlijk vet dat vrijkomt en in de rook opstijgt. Dat is vrij agressief en bijt de verf af. Ik BBQ niet veel, maar van mijn dop is weinig meer over (binnen en buitenkant). Ik heb een nieuwe liggen (garantie) maar die bewaar ik mocht ik de Kamado ooit willen verkopen.
Nogmaals, zolang hij goed blijft werken ga ik me daar niet aan storen. Mochten er echt stukken los gaan komen dan krab ik al wat los zit er zelf wel af, dan kan het ook niet meer op mijn vlees vallen. (al maak ik me daar ook niet zo druk om)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Avalaxy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:02:
Ik kwam toevallig net op youtube dit filmpje tegen over wat nou het verschil is met al die goedkope Kamados: YouTube: Welke budget-kamado komt het beste uit onze barbecuetest? + BBQ-tips!. Erg interessant.
Oh oh, Radar. Toch maar even kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik zit nu in Australia en ben nog steeds onder de indruk dat overal BBQs zijn voor algemeen gebruik... op campings, bij het strand, bij Uluru visitor center.. etc etc
En het word met respect gebruikt en schoongemaakt. Gas is gratis :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD2W3rLvtdl9P2Qsi9Q-Iwm0N-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hUAvp5QFfVkmSCkm6CKD0vru.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLRM3X27jOMKnOADmrinI23m4iA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7HZ97BmlNBraYCfOtxkjkzUs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niyvjMZFc97LkItcytAXISi2krg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYgKtHHXmOTft5n7L6lava7e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv9ErxgfoVTxiWU1oM2LL9hf1Sw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TWl4ECEeJR0KEwdsHmb5NbqG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXdibpiwftuCPjUqJKNrARQhjIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GSZV4UMrEbn8uGBr1Z0zo1sd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-GWRqyFErXKRgU-uB1GyO83DaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQn3psrxenuqpkALBXGY2zMf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCb_W-pWd-GHRhdhp9i1oT8P6jI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yiNdKBCTPSzpbCXnP8m1qnqs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAJhyYVggENynCVB6KKJ-lkIO-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7rhM6UDCiigyQ3ZmkjzLAaBw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIP7SdTwevhv_Lxut6RqQUsl0NA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DXx2Tr4IXzssvOd0lszfSGVy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrz8rOwgidUMyT_sfLUXawcc6hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ns6UcCoybK90I8aLx07ROxS.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Avalaxy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:02:
Wel een oude test, als je nu een groen ei wilt ben je een nier kwijt ipv 1000 euro :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 26-09 13:19

Tomatoman

Fulltime prutser

:) Leuke fotoserie, @ToolkiT!

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:57
Gonadan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dan de verf na een borstel met een staalborstel wel los komt.
Ik dacht na een paar goeie rook sessies de topvent even te ontdoen van vet en rookresidu, na 1 veeg met de staalborstel toch maar laten zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn topvent van KJ is volgens mij puur gietijzer zonder een drupje verf erop.

Is alleen de nieuwe versie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
ToolkiT schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:58:
Ik zit nu in Australia en ben nog steeds onder de indruk dat overal BBQs zijn voor algemeen gebruik... op campings, bij het strand, bij Uluru visitor center.. etc etc
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Ziet er netjes uit. Dat zou hier in NL nooit gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dennis1812 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:48:
Mijn topvent van KJ is volgens mij puur gietijzer zonder een drupje verf erop.

Is alleen de nieuwe versie denk ik.
De Classic Joe I heeft inderdaad een ouderwetse gietijzeren margrietschijf. De nieuwere versies (Classic II en III) hebben de gegoten aluminium kontrol tower.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
Nou de Grill Guru is binnen en direct maar aan de gang geweest met appels uit de tuin en appeltaart op de Grill Guru.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxeYLKMmZDVSrv7JFq1pPq0wwOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jS5QJoDcxUQ3qy8KhqflN6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7Ze8VMBrEmLz5SVSUSZOXon5bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHY869cSc2f9Win4FSm6OzPn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LJhXjW9nkxBCJs_BQOuqgs4QuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwrM5KQwH4Post7qcJAZBuLG.jpg?f=fotoalbum_large

Heel lang op 165/170 graden weten te houden, maar na 1 uur was hij nog bleek.

Toen maar verder opgestookt naar 200 graden en nu kwartier later nog steeds redelijk bleek. Zie laatste foto.

Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik weet je recept niet.

Welke stappen heb je gevolgd. Deeg nog ingesmeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tweak_ers schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:06:
Nou de Grill Guru is binnen en direct maar aan de gang geweest met appels uit de tuin en appeltaart op de Grill Guru.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel lang op 165/170 graden weten te houden, maar na 1 uur was hij nog bleek.

Toen maar verder opgestookt naar 200 graden en nu kwartier later nog steeds redelijk bleek. Zie laatste foto.

Doe ik iets verkeerd?
Heb je de dome (deksel) goed voorverwarmd voordat je de deflector erin legde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Esumontere schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Heb je de dome (deksel) goed voorverwarmd voordat je de deflector erin legde?
Oh nee, dat denk ik niet.
Zat op YouTube te kijken en die deden hem direct erin, maar niet specifiek voor taart.
Dennis1812 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:36:
Ik weet je recept niet.

Welke stappen heb je gevolgd. Deeg nog ingesmeerd?
Koopmans 😂
Moest op hetelucht over 65-75 minuten op 165 graden.

Maar ben vergeten in te smeren met eigeel! Misschien was dat het probleem.

Opstoken naar 200 was niet handig. Zijkant en onderkant zijn te donker, op sommige plekken bijna zwart.
Maar binnenkant is heerlijk. Appels uit eigen tuin zijn veel sappiger, dus heel zacht van binnen.

Voor herhaling vatbaar 👍

Vanavond wat regulier direct grillen.
Gewoon standaard werk, hamburgers, worstjes en speklapjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tweak_ers schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Oh nee, dat denk ik niet.
Zat op YouTube te kijken en die deden hem direct erin, maar niet specifiek voor taart.

[...]

Koopmans 😂
Moest op hetelucht over 65-75 minuten op 165 graden.

Maar ben vergeten in te smeren met eigeel! Misschien was dat het probleem.

Opstoken naar 200 was niet handig. Zijkant en onderkant zijn te donker, op sommige plekken bijna zwart.
Maar binnenkant is heerlijk. Appels uit eigen tuin zijn veel sappiger, dus heel zacht van binnen.

Voor herhaling vatbaar 👍

Vanavond wat regulier direct grillen.
Gewoon standaard werk, hamburgers, worstjes en speklapjes.
Dan is dat een matige YouTube video :+

Stap 1 bij kamado koken is zorgen voor genoeg hitte in je keramiek. Als je de deflector meteen in je kamado legt wordt de deksel nooit heet en heb je enkel hitte van onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Je appels zijn vroeg rijp!

Ik denk dat het grotendeels aan het ontbreken van eigeel ligt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:09
Gisteren voor de 2e keer pizza gemaakt op de kamado.
1ste keer met supermarkt deeg. En gisteren met eigen gemaakt deeg vanuit het zelf pizza bakken forum op Tweakers.

Al met al zeker geslaagd. Al moet de volgende keer iets minder bloem aan de schep. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxkbUwFXu5U_IuJJoZ5V_K1EFBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdNMSeic6XBqHeg9hwzEgeyM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3UFDevAaZcZ_PG75JrjCv2L0WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4tYbUsjMucjZJqIZoHg9C0M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil geen discussie starten over ananas op pizza (^○^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:33
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik was er 2 jaar geleden ook en volgens mij zijn ze allemaal elektrisch ipv op gas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

jeppekroezen schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:54:
Gisteren voor de 2e keer pizza gemaakt op de kamado. […]

Ik wil geen discussie starten over ananas op pizza (^○^)
Helaas, te laat.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpYrJAVt5Kb2iOAhOTSfeM4CwiQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/btd3SauJkgWvXkbYDiD9uhrv.webp?f=user_large

Voor morgen heb ik trouwens een halve brisket van 3 kg gepland, bereid op de kamado. Zonder ananas. Vorige keer ben ik om middernacht begonnen en dat ging qua tijd prima. Wat zijn jullie ervaringen met het starttijdstip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54
We zijn bezig met een stoofpotje in de Dutch oven. Temp naar 150 graden volgens recept. Daarna moet het nog 3 uur op staan op ca 100 graden. Probleem is alleen dat ik de temp niet naar beneden krijg.. inmiddels staat alles dicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@Tinus1982: daf is een kwestie van geduld hebben. Haal desnoods de Dutch oven even van de barbecue, zodat het gietijzer alvast wat warmte kwijtraakt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag een lekker stukje 3 weken dry aged Côte de Boeuf.
Van de lokale slager, geen idee uit welk land.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qa_80Z-8NjFTHR2vSnqPbmMJN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WY5lUT7c8kg98hUlJjAtmwi8.jpg?f=fotoalbum_large

Even zout rondom en 2 uur de koelkast in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0meKWOrCipJeOM4hPGmSSjfueu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3NFMOcQdv0y1p6xJCxxiJQr.jpg?f=fotoalbum_large

De BBQ op 140-150C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAKgIektVhR7CPqqb21D32XNNQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGOUa2yqWvLX3SGNqvvfed0s.jpg?f=fotoalbum_large

Indirect naar een kern van 48C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnsjPk8xkFTfHSwv_jTa_Gx5Rf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGAF4SmPtQQHQCp2s0WLSKw7.jpg?f=fotoalbum_large

Vuur opstoken naar 200C direct en vlees er weer op, 2 min, draaien, 2 min, draaien, 2 min, draaien, 2 min.
Toen was de kern 52C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7dBPQMhUMpdcb-RjGvGiqLx_i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSllNGhKifhHCZscPu2qZyen.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liVCwr9mY7hMsYthV_AYf82xYyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MODpon2izfZsgYWW9mRQT9vl.jpg?f=fotoalbum_large

10 min laten rusten en aansnijden maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMQ9uU2Zxz9Ss1KmnZ4WaJVedxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZgRGLT2XPYHa1n5SYeG28eT.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7lXhscMBZAnAktFdrw1aN56QRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pXeAJSfkxz5tkIXlK0YUtHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Het was weer goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54
Tomatoman schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:
@Tinus1982: daf is een kwestie van geduld hebben. Haal desnoods de Dutch oven even van de barbecue, zodat het gietijzer alvast wat warmte kwijtraakt.
Heb alles dicht gezet, en de DO laten staan. Werd max 150 en langzaam zakkend, na een tijdje alles op een klein kiertje voordat alles uit ging. Uiteindelijk prima stoofpotje na 3,5uur.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:05
Hier de collectie uitgebreid met een houtgestookte plancha, uitgetest met het maken van okonomiyaki.

Leuke aanvulling langs de kamado.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6Cxtg9TcyNQcgMK1Ajtp2S7M88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcC18OmCXoSXbL2wiiEo8mTk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WY8sBln0v_lKwFCVQ_ZHPHHXF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tr09cavyKDRoh3xpQXl0L7Eu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:02
Ja, altijd heel gaaf is dit.
2 keer in Australia geweest en dan lekker zo koken.
Geniet er van!

Vroeger was het gas wel betaald, maar toen werden die automaten altijd open gebroken.
Dat kosten meer geld om elke keer te maken dan het gewoon gratis te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Tomatoman schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Voor morgen heb ik trouwens een halve brisket van 3 kg gepland, bereid op de kamado. Zonder ananas. Vorige keer ben ik om middernacht begonnen en dat ging qua tijd prima. Wat zijn jullie ervaringen met het starttijdstip?
Ik heb hem er gisteravond om tien uur opgelegd en hij is vandaag om tien uur al klaar :o. Ik denk dat ik hem maar rustig laat afkoelen en vanmiddag voor etenstijd weer een beetje opwarm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPMZqL1S0FrkbTrYYp7_LIsLtRw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9OMKiuRDUPug9Wwe1fS6B38e.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tomatoman schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb hem er gisteravond om tien uur opgelegd en hij is vandaag om tien uur al klaar :o. Ik denk dat ik hem maar rustig laat afkoelen en vanmiddag voor etenstijd weer een beetje opwarm.

[Afbeelding]
Inpakken in alufolie en handdoeken, in de koelbox en vanavond lekker warm opeten. Opwarmen is zonde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik denk dat je gelijk hebt. Meteen maar even gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEqWg9pwrkyXreUoqNI50o4IstE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pcvHIECC5jurVkfs7KaeSD8B.jpg?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:40

watercoolertje

Untertitel

Zelf pita (kipdij)giros gemaakt gisteren. Leuk z'n rotisserie, werkt echt goed, vlees blijft heerliijk mals! 10 met zelf gemixte kruiden kipdijfilets aan de spit tot 75 graden kerntemperatuur gegrild. En de pitabroodjes van scratch af aan gemaakt en in de oven gebakken. Vervolgens een dot aiolie er op en een salade erbij. Daarna nog een 2de broodje gegeten, ging er goed in helaas was er niks meer over :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyiSXzuAbG1H_zUu81VpMpEf0J8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSdn8bLCukMIh3GjrptGe2fU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPV1RZkB7iH4-3CxdpBcfGwOWqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3sPvHy2Qc6lUOeKNfh2GI2p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNX3pKY2bNDgHgbauTIehI1beVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2Oh5BKxwJdJHzqLX4rjCbyN.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6enXAMgMbZXmNjXVJ_E6cPyzwaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDoqeudNqteINVdDJoXRt1Et.jpg?f=fotoalbum_large

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Één van de 1001 toepassingen van een skillet: bakvorm voor gerookt gehaktbrood :Y). Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izwg-TTenqs-ewRY34XPhHXj370=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNNSX4OsprhWR5e4KDI43lfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tomatoman schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:40:
Ik denk dat je gelijk hebt. Meteen maar even gedaan.

[Afbeelding]
En hoe was het resultaat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
Stukje zalm vandaag.
De directrice wilde pezo en de muppet en ik wilden Bobby Flay style.
Asperges, sperciebonen en rijst er bij en je hebt een maaltijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFi8oyeqg_WsLqCjraxVQxBlzGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1BSJBqcSwsnAvBBQSim6cBh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ampZAfsT0ulGpiMfEKUc-vRdxvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0gibOClueVSBVOciL78bKTI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chL3L257z3s8mQHecFaMlWZnyS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSU0EsFOb9HI2ag1w0bj1zz6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkXkO61L-vZTGm4F_mCdaMujWGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8cR6U7A09f1Xx3GPh7nAxiH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vgomz6XmRT8QS0y4DcbQKvS84s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKdP7QThI5C1jVFLlhUe9VJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc2JqfYvRQmlGZtIofrjFqykcZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2JkMCyuUHXTmFLfKKTGoUVr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YkOVoTu6MTak6MQj8a8m4yn16U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZwml4uztpe83rixLIMs6P4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnNp8SIMiFJNJ_fgyaNHBXqFSh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9V4ZFvT53lrnHXRpvFzgGYeY.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk gegeten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Avalaxy
Het is toch beef ribs geworden voor vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EVO1R2j9Qy5grOWdNGKP_CGsM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqTKCIsY9uDjFpRIAaTJgbPg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6haj1GnI1eEhbZFtkedUnvu3XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWmERqGPPTmY8b7bAeDcgG7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hz2PJXBsO-0uWwbkuEQXFDweMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KExZqHelXesE6ivsQ3iYSfVi.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat m'n vrouw geen vlees wilde, ook nog een zalm warmgerookt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DruuGCku_3oagJfvH6ykx0kHFnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mea7lNbBrCOT1Le2nlDqZbGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBHoKpcL_kOf6FmV6wDePJKNCK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKQd2TBb4zW5By3qgKoySoZV.jpg?f=fotoalbum_large

Vlees lijkt misschien droog op de foto, maar da was nie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:13
ASS-Ware schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:21:
Vandaag een lekker stukje 3 weken dry aged Côte de Boeuf.
Van de lokale slager, geen idee uit welk land.

[Afbeelding]

Even zout rondom en 2 uur de koelkast in.

[Afbeelding]

De BBQ op 140-150C.

[Afbeelding]

Indirect naar een kern van 48C.

[Afbeelding]

Vuur opstoken naar 200C direct en vlees er weer op, 2 min, draaien, 2 min, draaien, 2 min, draaien, 2 min.
Toen was de kern 52C.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

10 min laten rusten en aansnijden maar.

[Afbeelding]

Mijn bordje.

[Afbeelding]

Het was weer goed te doen.
Ziet er weer top uit! Moet wel stiekem altijd een beetje “lachen” om jouw bordjes. Prachtig vlees, maar verder echt heel basic/simpel :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:13
Hier waren het vandaag weer eens moinkballs voor op een borrelplank. Vielen goed in de smaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axC2WGzFy3DJUgfiKBcwcuf0beo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gioXSFd64RuJAilfE9DGYgtx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Martijn1990 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Ziet er weer top uit! Moet wel stiekem altijd een beetje “lachen” om jouw bordjes. Prachtig vlees, maar verder echt heel basic/simpel :D
That’s me 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:14
Zijn er mensen die een Shichirin gebruiken om gewoon mee te bbqen met normale kolen?

Ik heb nu een Grandhall Xenon 4 maar die lekt aardig wat vet en met elke bbq sessie heb ik vet op mijn tegels liggen, daar en ik dus een beetje klaar mee...

Zo'n Shichirin lijkt me erg leuk maar wel om standaard vlees op te bakken.

Ik hoor graag wat de ervaringen zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:38
Martijn1990 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Mijn (foto's van) bordjes zien er ook altijd zo uit. Het kan nog zo goed eruit zien in het echt, maar deftig op de foto zetten is een ander vak. Heb ooit al eens overwogen een cursusje food-fotografie te gaan volgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Avalaxy schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mag ik vragen hoe je je beef ribs hebt gekruid? Ziet er heerlijk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Avalaxy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:57:
[...]

Mooi! Ziet er netjes uit. Dat zou hier in NL nooit gaan werken.
dat vrees ik ook :')

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Avalaxy schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je een specifiek recept gebruikt of gewoon uit de losse pols? Ik heb mij ook al een tijdje voorgenomen dit eens te gaan maken. Heb het toevallig al een paar keer in restaurants gehad die het goed kunnen en dat is wel erg lekker spul. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
Chrosser schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Mag ik vragen hoe je je beef ribs hebt gekruid? Ziet er heerlijk uit!
40% zout, 40% peper, 20% knoflookpoeder.
Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Heb je een specifiek recept gebruikt of gewoon uit de losse pols? Ik heb mij ook al een tijdje voorgenomen dit eens te gaan maken. Heb het toevallig al een paar keer in restaurants gehad die het goed kunnen en dat is wel erg lekker spul. :9
Een beetje een combinatie van recepten. In grote lijnen het recept van Noskos: YouTube: Beef Ribs Texas-stijl van de BBQ. Heerlijke, gerookte short ribs!. Wel als verschil dat ik de zout/peper/knoflook mix al 24 uur van tevoren er op heb geknald als dry brine. Ik neem overigens aan dat je het hebt over de beef ribs, ipv de zalm.

Mocht je het groenvoer ook nog willen weten: dat was meer uit de losse pols. Aardappelen 10 minuten ge-parboiled, champignonnen 10 minuten op medium in een droge pan om het vocht er uit te laten. Daarna de hele zooi coaten met olijfolie en een laag Vegeta, en dan op een cast iron pan 10 minuten op de barbie op 200 graden. Halverwege effe roeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Avalaxy op 11-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Avalaxy schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

40% zout, 40% peper, 20% knoflookpoeder.

[...]

Een beetje een combinatie van recepten. In grote lijnen het recept van Noskos: YouTube: Beef Ribs Texas-stijl van de BBQ. Heerlijke, gerookte short ribs!. Wel als verschil dat ik de zout/peper/knoflook mix al 24 uur van tevoren er op heb geknald als dry brine. Ik neem overigens aan dat je het hebt over de beef ribs, ipv de zalm.

Mocht je het groenvoer ook nog willen weten: dat was meer uit de losse pols. Aardappelen 10 minuten ge-parboiled, champignonnen 10 minuten op medium in een droge pan om het vocht er uit te laten. Daarna de hele zooi coaten met olijfolie en een laag Vegeta, en dan op een cast iron pan 10 minuten op de barbie op 200 graden. Halverwege effe roeren.
Had het zeker over de beef ribs inderdaad. :D

Waar had je ze vandaan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Had het zeker over de beef ribs inderdaad. :D

Waar had je ze vandaan?
Sligro :) Ze lagen in het zelfde vak als de short ribs. Volgens mij zijn die ook van hetzelfde soort vlees, maar je wil natuurlijk wel lekkere lange dinosaurusbotten ipv die kleintjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Omdat er een stuk of 8 handdoeken en theedoeken omheen zaten, was het vlees nog steeds lauw. Met een klein beetje bijwarmen in de oven kwam dat helemaal goed. Wel was het vlees door het vetvrije papier heen toch flink wat vocht verloren. Het was zeker niet droog, maar een wachttijd van 9 uur komt het vlees natuurlijk niet ten goede. Het had in potentie een 9 als rapportcijfer verdiend, maar ik geef het een 7,5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1OEE2SiTZ0EuvDyyrFrcvMqYkY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vL92s2b7Cp9rmYFgKXCev7PL.jpg?f=user_large

Bijgerechten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7IzPW716-PsSoy1J3-_mvUUiSY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GbvL8lbJ9ZyG9okEf55jmXd5.jpg?f=user_large

Vandaag heb ik als lunch nog een paar plakken genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPaRW_iZXRsYW_MjHvdGyoNhC1c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/84y9XwKY93xM1TBCZxtX6leo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWSVqsUAd2wjfcKcYA8L7qsPYQ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NdKsJXO6OYBFH0dZdpO3YvFv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
Even simpel en snel, worstjes, aardappelschijfjes, uienringen en konijnenvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqUmE9XwloEDPBuLh2g-DE42asY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwHkdjOU3iLYNPIJTOW8T2XM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_7zBPgwk3b4aFWnxaWqqwJfWW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dJgswcnUh6IcQD0i0Oocqt0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYEILdbztFiK6IgzQ7u2y5_Lw8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqUFih3d4e28k8T28MoQMLgE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksp0gPanXfD5njYJqUq3JQt3nS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjeOBqU7E2v9KLkKuIixHQpu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Toetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMxEIf44zDz1pvY7DIwdIuUuDZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duxaGZ5RCimYbS8vG6x1enTP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlcdCesfaE0HcPg8JupyOMVZpl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFWmlpvD8newwFXSvXObUZuq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SJyiAisSKdyEE7gOXMecdx6fuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cCuWmQ0nsKlQlumNNPHnUAK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yglVqS54gmRFdub9hpnUqjeIFaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RU2BrKyhlvM2xBxPqlOLKawN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 07:20
Today's menu: Beercan Chicken. (Of: Steve's Lava Chicken zoals de kids het noemen >:)

Hertog Jan approves.
Heerlijk sappig en mals van binnen, lekkere crispy korst van buiten.
Voorzien van rub en Mango-cinnamon spicy saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGQyKpEzXvPdOUIXvjIOWNKC6JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luuVE7u4AYdw1TWTtVeBY3io.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQI8igJfe59WSK29OPhKcViw1uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2GvbJZ9bFwSypuNiaqIBfaD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HhwbIUWVSwAwoqqpx7Zrp7YOtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwYLYXgUTNAUFWBQUYNu7k1V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
fender89 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:10:
Today's menu: Beercan Chicken. (Of: Steve's Lava Chicken zoals de kids het noemen >:)

Hertog Jan approves.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor temperaturen hou jij aan?
Hier, op de Weber kogel, 180C, altijd een perfecte kip met crispy huid en op de kamado, op 180C, altijd een prima kip, maar geen crispy huid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
Deze was op 175graden,
Kamado Large,
Met deflector ertussen.

Denk dat de crispy-ness van de huid ook wel afhankelijk is van de gebruikte rub en/of saus.

Edit: nog vergeten te vermelden: de kip heeft +- 1.5 uur in de kamado gestaan.

[ Voor 20% gewijzigd door fender89 op 12-08-2025 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 07:11
ASS-Ware schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Wat voor temperaturen hou jij aan?
Hier, op de Weber kogel, 180C, altijd een perfecte kip met crispy huid en op de kamado, op 180C, altijd een prima kip, maar geen crispy huid.
Ik heb je dit al vaker zien melden, maar steeds vergeten te reageren..

Ik start hem wel rond de 180 graden en dan laat ik de temperatuur oplopen richting de 220 en dan komt de huid los en gaat ie ook bubbelen en wordt hij ook mooi knapperig. Wellicht helpt dat jou ook. De borst gaat soms wel iets te ver dan, maar verder blijft de kip mooi sappig dus dan moppen we de borsten door de sappen. :+

Werkt hier zowel voor de vleugels, poten als de hele kip.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:30
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja Australië is daar wel écht heel sterk in!

Ik heb het overigens in de USA op plekken ook wel meegemaakt maar naar goed USA gebruik is dat allemaal een stuk minder goed onderhouden.

In Australië kan ik het ook wel snappen trouwens, faciliteer het op gecontroleerde veilige plekken ipv dat mensen fikkie gaan stoken en voor ze het in de gaten hebben een gigantische brand veroorzaken.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:30
fender89 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:10:

Hertog Jan approves.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, maar, ik ben zelf toch huiverig om dit met een blik bier te doen waar allerlei laagjes aan plastic enz in zitten om het bier goed binnen te houden die niet zo goed tegen hoge temperaturen kunnen.

Ik doe het meestal spatchcock.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
1nsane schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Nice, maar, ik ben zelf toch huiverig om dit met een blik bier te doen waar allerlei laagjes aan plastic enz in zitten om het bier goed binnen te houden die niet zo goed tegen hoge temperaturen kunnen.

Ik doe het meestal spatchcock.
Deze discussie komt (te) vaak terug, maar het voegt echt niets toe om BCC te doen en het heeft juist averechts effect. Maar het heeft voor mensen blijkbaar genoeg aantrekkingskracht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
Het hoeft voor mij ook niet per se bier te zijn. Een blikje cola werkt net zo goed. Het gaat erom dat je de kip sappig kunt krijgen en houden.

...maar als ik dan toch 3/4 blikje eerst moet omschudden in een glas, doe me dan maar een biertje voor erbij :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:57
kip sappig krijgen en houden; Brine en injection...

Plus de inkt in zo'n blikje is echt niet goed voor je.

Vanavond de Pit barrel aan met kipvleugels, haloumi en vegan sate voor de mrs.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
fender89 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:49:
Het hoeft voor mij ook niet per se bier te zijn. Een blikje cola werkt net zo goed. Het gaat erom dat je de kip sappig kunt krijgen en houden.

...maar als ik dan toch 3/4 blikje eerst moet omschudden in een glas, doe me dan maar een biertje voor erbij :P
Dat vocht verdampt nauwelijks en werkt vooral als een negatieve isolatie waardoor de poten veel sneller garen dan het karkas en dat wil je niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

fender89 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:49:

Maar.. dat sappig houden doe je niet met dat blik.
Dat is al 100x ontkracht en bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
fender89 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:16:
Deze was op 175graden,
Kamado Large,
Met deflector ertussen.

Denk dat de crispy-ness van de huid ook wel afhankelijk is van de gebruikte rub en/of saus.

Edit: nog vergeten te vermelden: de kip heeft +- 1.5 uur in de kamado gestaan.
Hmm, bij mij is de kip na een uur op 180C wel gaar.
1,5 uur lijkt me veel te lang.
Als rub doe ik altijd een standaard supermarkt rubje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het enige nut van zo'n vaasje in z'n arie is om hem makkelijk rechtop te kunnen zetten. En dan zou ik liever een vaasje met bredere voet gebruiken dan een blikje. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:09:
Het enige nut van zo'n vaasje in z'n arie is om hem makkelijk rechtop te kunnen zetten. En dan zou ik liever een vaasje met bredere voet gebruiken dan een blikje. :P
Gewoon een brede houder waar het blikje in past en niet kan omvallen, zoals fender89 liet zien.

[ Voor 3% gewijzigd door ASS-Ware op 12-08-2025 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is misschien moeilijk te accepteren, maar ik zou dus geen blikje willen, zoals ik al schreef. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:27:
Het is misschien moeilijk te accepteren, maar ik zou dus geen blikje willen, zoals ik al schreef. ;)
Uiteindelijk wil je gewoon een spit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Uiteindelijk wil je gewoon een spit :)
Ik ben niet echt fan van hele kippen maar een spit wil je zeker inderdaad. Blijft machtig mooi speelgoed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Ik ben niet echt fan van hele kippen maar een spit wil je zeker inderdaad. Blijft machtig mooi speelgoed.
Ik vind het echt fantastisch. Alles is zo juicy van t spit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:29

Beyond

Dussssss.......

418O2 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

Ik vind het echt fantastisch. Alles is zo juicy van t spit
Welke heb je?

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
LetzQ. Met een aantal accessoires (drie vakjes, wasmachine ding) maar die gebruik ik eigenlijk maar weinig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
Zondag kocht ik een hele zalmzijde en van de bereiding van een deel heb ik ook wat foto’s gepost.
Ik doe zalm altijd op een dometemperatuur van 150C, resultaat is altijd perfect.
Vandaag deed ik het restant eens op 100C, of een tikkie daar boven, omdat ik heb gelezen dat anderen dat ook doen.
Gewoon eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDQ8iwDZMl_f2fX5fEMAIH-fSU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFLWp15E77pU1CxHxy1cqnDE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtUeRrch2_SgrCmUCS3Ohbpkrlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUk5XzRgGHUkSlUyXFanXIvg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3XzREeRcqKHlAifVO6lkzPDURk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFrg7IiCDbKviNvIKj92zmb0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJm4YLkTm31B--Y4AF3FX9CdVqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq0K9t9hDKzZipOnL5vkChp7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4aMc1gmD9q1m3C4WJdfIcTATwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVJsbN4kPpOT4LdnLCrQtftR.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 150C dome ben ik binnen een half uur klaar, dit duurde 5 kwartier en ik merk 0 verschil.

Nu de vraag:
Wat doen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

418O2 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

LetzQ. Met een aantal accessoires (drie vakjes, wasmachine ding) maar die gebruik ik eigenlijk maar weinig
Ik heb dan de Joetisserie. LetzQ net buiten garantie problemen mee gekregen.

Maar het accessoire wat ik het meest gebruik is de spiezenser. Ideaal. Kan erop doen ook qua groente wat ieder lekker vind. En ieder heeft zn eigen spies.

Gebruik die echt heel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dennis1812 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Ik heb dan de Joetisserie. LetzQ net buiten garantie problemen mee gekregen.

Maar het accessoire wat ik het meest gebruik is de spiezenser. Ideaal. Kan erop doen ook qua groente wat ieder lekker vind. En ieder heeft zn eigen spies.

Gebruik die echt heel vaak.
Mijn LetzQ motortje ging ook stuk. Die heb ik vervangen door 1 van Amazon ofzo. Werkt prima
Pagina: 1 ... 342 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism